Als het goed is zou je op die vraag dan toch moeten kunnen antwoorden wat de interviewer wil horenquote:Op donderdag 20 september 2012 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Het grote verschil tussen school en werk vind ik dan ook dat school vrij makkelijk is omdat je altijd wel weet wat de docent wil horen dat vertelt hij je immers.
Bij werk (als in een post doc maar ook al bij je AiO) weet de prof ook niet precies wat hij wil horen en moet je het zelf maar uitzoeken.
is best wel falend als je tot de conclusie komt dat je goed bent in naar school toe gaan of 'leren' zeg maar dat is nou net een eigenschap waar je in je latere leven niets meer aan hebt Hallo meneer de sollicitant wat is uw beste eigenschap? "Zeggen wat een ander wil horen" oh nouja zoek dan maar een andere baan
Ja ik zal dat dus ook niet zeggen maar de interviewer geeft mij niet eerst les waarin hij verteld wat hij wil horenquote:Op donderdag 20 september 2012 11:30 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Als het goed is zou je op die vraag dan toch moeten kunnen antwoorden wat de interviewer wil horen
Super!quote:Op donderdag 20 september 2012 09:08 schreef speknek het volgende:
Wel inspirerend filmpje overigens voor de mede-docenten (ik ben het zeker niet met alles eens, maar er zijn m.i. een paar goede punten)
(en vanaf 3:45 waarom het vroegere onderwijs niet meer werkt)
Ik heb in Maastricht alleen maar problem-based learning gehad. Dat werkt echt, vind ik. Is trouwens wel duur voor een uni wat betreft leraar-uren.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is ook een weeffout in ons leersysteem (education system). Al die pratende hoofden van een oudere generatie die het wel even uit gaan leggen aan de jonkies... Daar zit toch niemand op te wachten? Het is veel interessanter als je zelf en je collega studenten er bij betrokken worden.
Ik heb eens een cursus inquiry based learning gevolgd. Die was er op gericht om studenten zo veel mogelijk actief te betrekken bij het leerproces. Studenten moesten zelf vragen stellen over een bepaald fysisch experiment, en dan die vragen beantwoorden door er zelf over na te denken. Klinkt wat geitenwollensokkenachtig, maar er zat zeker wel wat in. Ook dat systeem heeft zo z'n nadelen trouwens (en dat zijn flinke nadelen, zoals dat een gebrek aan zelfvertrouwen desastreus is voor deze manier van leren). Wat ik er wel van opgestoken heb, is dat het veel leuker is om iets uitgelegd te krijgen door je vrienden, dan door een leraar.
. Leuk, dat sluit echt heel erg aan op wat ik op het moment aan het onderzoeken ben. Ik doe onderzoek naar computergames voor leren, wat in essentie een vorm van inquiry-based learning is. Zelf hypotheses stellen over de regels van de game en die uittesten. Er zijn wel meer problemen mee natuurlijk, bijvoorbeeld dat feitjes leren (declaratieve kennis; die dingen waar wel maar een antwoord op een vraag is) waarschijnlijk altijd efficienter gaat uit een boek dan wanneer je het omslachtig via trial and error moet proberen te vinden, wat dat betreft ben ik niet helemaal voor een 100% problem-based learning aanpak zoals bij Maastricht of mijn eigen faculteit, want uiteindelijk eindigen de studenten daarom met minder specifieke kennis in hun vakgebied. Maar dat win je wel terug in mensen die meer strategische kennis hebben, (grotere associatieve netwerken in hun schemata) en dus veelzijdiger zijn. En waarschijnlijk ook beter 'dieper leren', maar dat terzijde. In ieder geval, mijn huidige onderzoek gaat zich richten (de NWO goden goed gezind) op hoe je het zelfvertrouwen van spelers kunt verhogen zodat ze ook meer durven om hun best te doen en goed te presteren (en hopelijk ook in de echte wereld).quote:Op donderdag 20 september 2012 11:20 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb eens een cursus inquiry based learning gevolgd. Die was er op gericht om studenten zo veel mogelijk actief te betrekken bij het leerproces. Studenten moesten zelf vragen stellen over een bepaald fysisch experiment, en dan die vragen beantwoorden door er zelf over na te denken. Klinkt wat geitenwollensokkenachtig, maar er zat zeker wel wat in. Ook dat systeem heeft zo z'n nadelen trouwens (en dat zijn flinke nadelen, zoals dat een gebrek aan zelfvertrouwen desastreus is voor deze manier van leren).
.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
is best wel falend als je tot de conclusie komt dat je goed bent in naar school toe gaan of 'leren' zeg maar dat is nou net een eigenschap waar je in je latere leven niets meer aan hebt Hallo meneer de sollicitant wat is uw beste eigenschap? "Zeggen wat een ander wil horen"
Wel mee eens hoor, maar daarom vind ik in elk geval voor mezelf de combinatie juist zo ideaal: eerst de kennis horen (droog verteld) en daarna er zelf mee aan de slag. Werkt helaas alleen écht als je samenwerkt met studenten die er met net zoveel motivatie in zitten als jijzelf. De werkgroepen van 8 man waar slechts één medestudent en ikzelf enkel het woord voerden.. nasty. Ik praat wel hoor, daar niet van, maar op een gegeven moment heb je ook alles wel gezegd en als er geen nieuwe input komt droogt een discussiemogelijkheid snel op.quote:Op donderdag 20 september 2012 12:01 schreef Bosbeetle het volgende:
ik zal wel ouderwets zijn maar ik vind het eigenlijk wel fijn om nieuwe dingen te leren doordat iemand ze me verteld. Er zit natuurlijk wel verschil in hoe dingen verteld worden..
Ik ben daarvoor te pragmatisch. Wat is het doel van dit discussie groepje (vaak is dat een presentatie of een verslag oid).. wat wil de docent hebben dat erin komt.. en dan wie doet wat. En dan zo snel mogelijk naar huis. Van die discussie groepjes waar je continu over het onderwerp aan het discusieren bent terwijl dat helemaal niet van belang is voor het uiteindelijke doelquote:Op donderdag 20 september 2012 12:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Wel mee eens hoor, maar daarom vind ik in elk geval voor mezelf de combinatie juist zo ideaal: eerst de kennis horen (droog verteld) en daarna er zelf mee aan de slag. Werkt helaas alleen écht als je samenwerkt met studenten die er met net zoveel motivatie in zitten als jijzelf. De werkgroepen van 8 man waar slechts één medestudent en ikzelf enkel het woord voerden.. nasty. Ik praat wel hoor, daar niet van, maar op een gegeven moment heb je ook alles wel gezegd en als er geen nieuwe input komt droogt een discussiemogelijkheid snel op.
quote:Op donderdag 20 september 2012 09:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Hey wetenschappers, weten jullie waar ik goedkoop een liter Isopropyl alcohol kan kopen? Ik kom erg varierende prijzen tegen, hebben jullie tips?
Sigma, boom, merck et. al.quote:
Het lijkt er op dat jullie geen echte wetenschappers zijn, die hadden dat wel gewetenquote:
Hmja, kijk ik daar nog eens langs. Heb dank, zeer erkentelijk!quote:
Wetenschappers zijn niet altijd chemici (in welke vorm dan ook) en tevens ga je op een gegeven moment je niet meer bezig houden met het bestellingen van isopropanol... dat doet een technician en die houd ook wel bij of het ergens anders goedkoop is. Elke ander moment zou ik het iig gewoon bestellen bij dezelfde fabrikant als waarvan de lege fles isquote:Op donderdag 20 september 2012 12:21 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat jullie geen echte wetenschappers zijn, die hadden dat wel geweten
[..]
hmm nee, dat is niet correct. Wetenschappers weten altijd alles van hun vakgebied in HELE brede zin, dat valt niet te ontkennen.quote:Op donderdag 20 september 2012 12:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wetenschappers zijn niet altijd chemici (in welke vorm dan ook) en tevens ga je op een gegeven moment je niet meer bezig houden met het bestellingen van isopropanol... dat doet een technician en die houd ook wel bij of het ergens anders goedkoop is. Elke ander moment zou ik het iig gewoon bestellen bij dezelfde fabrikant als waarvan de lege fles is
Niemand heeft hier 'isopropanol verkoop' als vakgebied.quote:Op donderdag 20 september 2012 12:26 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
hmm nee, dat is niet correct. Wetenschappers weten altijd alles van hun vakgebied in HELE brede zin, dat valt niet te ontkennen.
Bron: Prof. Zweistein (DD Pocket 162, pagina 53, panel 4)
Dit zegt iets over jullie kwaliteiten als wetenschappers.
Het is natuurlijk visueel gezien prachtig gemaakt maar het filmpje geeft geen antwoorden, het stelt wel een aantal interessante vragen.quote:Op donderdag 20 september 2012 09:08 schreef speknek het volgende:
Wel inspirerend filmpje overigens voor de mede-docenten (ik ben het zeker niet met alles eens, maar er zijn m.i. een paar goede punten)
(en vanaf 3:45 waarom het vroegere onderwijs niet meer werkt)
Dat klopt maar zijn dat niet beiden automatische processen? Sowieso komt er bij lezen en luisteren heel wat meer kijken dan enkel de ruwe verwerking van de visuele en auditieve prikkels. Het is een heel ander deel van de hersenen wat uiteindelijk de betekenis geeft van hetgeen je ziet en hoort. Lezen en luisteren is niet te vergelijken met bijvoorbeeld naar iemands gezicht kijken en praten met hem. Ik stelde dat een mens niet twee niet-automatische processen kan combineren. Wandelen en eten of wandelen en praten kunnen ook worden gecombineerd, hardlopen en het luisteren naar muziek ook maar wandelen en hardlopen zijn eveneens automatische processen. Voor wandelen hoeven de 'hogere' hersendelen (alles boven de hersenstam) zelfs alleen het startsignaal en het stopsignaal te geven, verder komen die er niet aan te pas. Het patroon is als het ware geprogrammeerd in de hersenstam.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:55 schreef speknek het volgende:
Ahem dual channel processing, het probleem is dat het twee verbale bronnen zijn, maar ons cognitieve systeem kan juist uitermate goed visuele en auditieve informatie concurrent verwerken.
Het is een start maar als je het echt goed onder de knie wil krijgen dan zal je op een gegeven moment of die ondertiteling moeten afzetten of die compleet moeten negeren. Je kan gewoon niet 100% aandachtig luisteren op het moment dat je leest. Wat er gebeurt is dat die ondertiteling 2 seconden in beeld staat, dat je 1 seconde die ondertiteling leest en vervolgens 1 seconde luistert. Bij wijze van spreken.quote:Veel Nederlanders hebben nou juist Engels geleerd door de Engelse shows met Nederlandse ondertiteling
Niet automatisch nee! Ik zou het echter ook niet al te snel overboord gooien. Het is aan een nieuw systeem om zich op kleine schaal en met vrijwillige medewerking van alle betrokkenen om zich te bewijzen in de context van het reeds bestaande systeem. Als het zich bewijst dan heeft het een plek verdiend in het reeds bestaande systeem, alleen dan. Wat er nu gebeurt is dat direct experimenten worden losgelaten op de volledige populatie leerlingen/studenten zonder dat die ooit toestemming hebben gegeven om mee te werken aan die experimenten. Het Studiehuis is een berucht voorbeeld maar het is slechts een van de vele voorbeelden.quote:en het is naar mijn mening absurd om te geloven dat wat vijftig jaar geleden werkte in het onderwijs (vōōr de alomtegenwoordigheid van on-demand multimedia) nu nog steeds zou werken. Of uberhaupt de beste keuze is geweest.
Ook dat is voor mij een geloofwaardige interpretatie, misschien gaat het om beiden?quote:Op donderdag 20 september 2012 13:16 schreef speknek het volgende:
Ik was het ook niet eens met de opmerking over ADHD, inderdaad door wat jij zegt, dat er weldegelijk een proefondervindelijk chemisch verschil in de hersenen is (alhoewel ik denk dat het meer een schaal dan wel/niet is). Ik weet niet of de suggestie was dat er meer ADHD bij gebieden met topscholen voorkwam, ik interpreteerde het zelf meer als dat in stedelijk gebied er veel meer stimulatie overal te vinden is, dan in uitgebreide landelijke gebieden met niks in de omgeving.
Het is niet omdat kinderen nu op een andere manier leren (buitenschools leren) dat ze daarom ook op die manier effectiever leren. Evolutie gaat normaal gesproken zeer traag, onze hersenen passen zich niet binnen enkele generaties aan, zelfs niet binnen enkele eeuwen en normaal gesproken ook niet binnen enkele millennia.quote:Qua school als 'safe haven' van de stimuli denk ik dat de geest te veel uit de fles is. Ik zou het wel een goede opvoedkundige taak van school vinden: aangeven dat sommige taken in het echte leven nou eenmaal saai zijn en je ze met discipline rechtlijnig uit moet voeren, ik ben dan ook zeker niet voor een leuk multimediabombardement in elke klas. Aan de andere kant, in tegenstelling tot vroeger leren kinderen nou eenmaal met prikkelende informatie buiten school om. Als ze een tv-show of documentaire kijken, als ze zitten te internetten, als ze games spelen, zijn ze voortdurend bezig met het leren van nieuwe informatie en het oplossen van problemen. Dit is hoe zij gewend zijn om te leren. Dit staat in groot contrast met vroeger toen leren vrijwel volledig een passieve verbale (gesproken of uit een boek) bezigheid was. Dat kun je dan makkelijk net zo goed op vaste tijden in een lokaal doen, en dan 's avonds een beetje relaxen. Maar nu is er een mismatch tussen leuk leren en saai leren.
Grappig.quote:Op donderdag 20 september 2012 09:08 schreef speknek het volgende:
Wel inspirerend filmpje overigens voor de mede-docenten (ik ben het zeker niet met alles eens, maar er zijn m.i. een paar goede punten)
(en vanaf 3:45 waarom het vroegere onderwijs niet meer werkt)
Dat ligt er een beetje aan. Zaken als epigenetische factoren kunnen op een veel kortere termijn bepaalde effecten sorteren.quote:Op donderdag 20 september 2012 13:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is niet omdat kinderen nu op een andere manier leren (buitenschools leren) dat ze daarom ook op die manier effectiever leren. Evolutie gaat normaal gesproken zeer traag, onze hersenen passen zich niet binnen enkele generaties aan, zelfs niet binnen enkele eeuwen en normaal gesproken ook niet binnen enkele millennia.
Ik vrees dat het meer de evolutie is die bepaalt hoe effectief je leert dan hetgeen je gewend bent. Ik hoop dat binnen niet al te lange tijd gedegen onderzoek gaat uitwijzen of dat ik wel of niet gelijk heb aangezien het beleid momenteel wordt afgestemd op aannames met betrekking tot deze vraag.
Ik denk dat je via software het leren inderdaad wel leuker kan maken, zolang de inhoud voorop staat is er niets mis mee om het wat leuker te maken.
Hartgrondig eens!quote:Op donderdag 20 september 2012 11:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is MI veel kwalijker.
Dat een professor op de universiteit er met de pet naar gooit bij de uitleg, is jammer, maar eigenlijk maakt het weinig uit. Als je het tot de universiteit geschopt hebt als student, dan kun je best zelf een studieboek lezen. Kun je dat niet, dan heb je niets op die universiteit te zoeken.
Maar leraren in het middelbaar onderwijs moeten hun lesstof onder controle hebben. Zij geven immers les aan jongeren die nog moeten leren hoe ze het beste kunnen leren. Die kun je niet zo maar aan hun lot overlaten.
Ik heb wel eens chemicaliën willen kopen en als de drogist (een heel serieuze drogist toen nog) ze niet kon leveren, ging ik naar de apotheek.quote:Op donderdag 20 september 2012 12:21 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat jullie geen echte wetenschappers zijn, die hadden dat wel geweten
[..]
Hmja, kijk ik daar nog eens langs. Heb dank, zeer erkentelijk!
Ik denk dat dat wel klopt ja. Ik moet zelf ook het waarom ergens van weten, als ik iets nieuws leer. Ik had het ook altijd makkelijker bij vakken op de uni waar een praktisch deel bij zat Zie dat nu ook bij studenten die ik onder mijn hoede heb en had. De eerste moest van alles snappen hoe en waarom iets moest. De tweede wil uitgelegd krijgen wat ze moet doen, en dat lijkt het verder wel te zijn... Die eerste was ook veel leuker om te begeleidenquote:Op vrijdag 21 september 2012 00:02 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb het idee dat er twee uiterste groepen van leren zijn.
Ikzelf wil graag weten waarom ik iets moet doen, in welk verband het past. De rest bedenk ik dan zelf wel.
Maar ook zijn er mensen die willen weten hoe je iets doet, wat de procedures zijn. Zolang je dat patroon volgt, is het goed.
Om iets nieuws te leren wil ik weten waarom.
Voor het uitvoeren van vaste taken leg ik vast hoe ik dat moet doen.
Ik realiseerde me door deze discussie, dat ik een aantal bijlesleerlingen tekort gedaan heb. Ernstig tekort gedaan.quote:Op vrijdag 21 september 2012 00:32 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel klopt ja. Ik moet zelf ook het waarom ergens van weten, als ik iets nieuws leer. Ik had het ook altijd makkelijker bij vakken op de uni waar een praktisch deel bij zat Zie dat nu ook bij studenten die ik onder mijn hoede heb en had. De eerste moest van alles snappen hoe en waarom iets moest. De tweede wil uitgelegd krijgen wat ze moet doen, en dat lijkt het verder wel te zijn... Die eerste was ook veel leuker om te begeleiden
Inderdaad, geen van de antwoorden is acceptabel.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hartgrondig eens!
In de wetenschapsquiz voor jongeren zag ik hoe een principiële fout werd gemaakt.
Vraag: hoe weet een jong meisje hoe zwaar haar arm is?
Antwoord dat gegeven werd:
A) we dompelen haar arm in een vol vat met water en meten hoeveel water overloopt. Dan weten we het volume van de arm.
B) we nemen een varkenspoot, wegen die en dompelen die in een vol vat water en meten hoeveel water overloopt. Dan weten we het volume van de varkenspoot en kunnen we de dichtheid berekenen.
C) we nemen aan dat de dichtheid van een levende arm van een jong meisje, met bloed er nog in, dezelfde is als de dichtheid van een dode, uitgebloede, afgehakte varkenspoot.
D) we noemen C niet, maar berekenen, onder geheime aanname van C, wel uit A en B het gewicht van een meisjesarm. En doen dan net alsof we iets gemeten hebben.
Ik sprak de uitlegger aan, jaren later toen ik hem tegenkwam, maar hij woof mijn bezwaren weg.
Het voorbeeld sprak mij aan omdat we met diverse academisch geschoolden ons herhaaldelijk gebogen hadden over hoe we achter het gewicht van het hoofd van een medekroegtijger zouden kunnen komen.
Ik wil nog steeds wel weten of ons probleem oplosbaar is. Of minstens benaderbaar.
Maar ik ben nog steeds heel boos over het bedrog van de wetenschapsquiz. Als de aanname genoemd was en als gezegd was dat het een poging tot benadering was, had ik het geaccepteerd. Maar dit was echt bedrog.
1) Ik ook, bijvoorbeeld een intelligente jongen die het HAVO niet afrondde (4-HAVO) mede omdat hij ADHD heeft. Dat doet geen afbreuk aan een duidelijke correlatie en mijn ervaring is dat het ook een beetje van de opleiding afhangt. Zo zal je weinig domme wiskundigen tegenkomen terwijl ze waarschijnlijk bij een opleiding als technische bedrijfskunde (prima te studeren voor iedereen die niet al te dom is) wat meer voorkomen.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Grappig.
1) Ik ken niet alleen laaggeschoolden die heel slim zijn, maar ook hooggeschoolden die heel dom zijn.
2) Ik zou wel eens een verspreidingskaartje van ADHD over Nederland willen zien.
Dat laatste zou eigenlijk niet moeten kunnen natuurlijk, weet je zeker dat ze niet toevallig heel 'slim' zijn in een klein bepaald stukje materie?quote:Op donderdag 20 september 2012 23:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Grappig.
1) Ik ken niet alleen laaggeschoolden die heel slim zijn, maar ook hooggeschoolden die heel dom zijn.
Ik ken er zelf ook genoeg. Het huidige onderwijssysteem maakt het mogelijk dat mensen hoogopgeleid als bijvoorbeeld (in eigen vakgebied) neuropsycholoog door het leven kunnen gaan, terwijl ze toch eigenlijk geen hol snappen van de anatomie en werking van de hersenen. Daar wordt dan erg lacherig over gedaan, maar in de kern is het natuurlijk diep triest dat de wil en 'drive' om je eigen vakgebied echt te willen weten er gewoonweg niet is. Toetsen halen en leren is de kernvaardigheid die ze kunnen, en blijkbaar is dat hetgeen we als samenleving belonen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 11:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat laatste zou eigenlijk niet moeten kunnen natuurlijk, weet je zeker dat ze niet toevallig heel 'slim' zijn in een klein bepaald stukje materie?
Ah op die manier val ik ook in die categorie, heb wel een diepgaande kennis van moleculaire biologie maar er zitten zeker wat hiaten bij mij in de 'macro biologie' en ik kan geen grieks of latijn, ben taalkundig zwak, etc.quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:40 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik ken er zelf ook genoeg. Het huidige onderwijssysteem maakt het mogelijk dat mensen hoogopgeleid als bijvoorbeeld (in eigen vakgebied) neuropsycholoog door het leven kunnen gaan, terwijl ze toch eigenlijk geen hol snappen van de anatomie en werking van de hersenen. Daar wordt dan erg lacherig over gedaan, maar in de kern is het natuurlijk diep triest dat de wil en 'drive' om je eigen vakgebied echt te willen weten er gewoonweg niet is. Toetsen halen en leren is de kernvaardigheid die ze kunnen, en blijkbaar is dat hetgeen we als samenleving belonen.
Ik weet niet op welke manier je perse kennis moet hebben van macro biologie en grieks/latijn, maar als neuropsycholoog (iemand die mensen helpt in die 'afwijkingen' heeft in de hersenen) is het wel een hiaat als anatomie als kennis mist. Het is tragisch, maar ik denk toch zeker bij de helft van de studenten het geval. En het ergste is: het kan ze eigenlijk geen hol schelen: als ze maar dat papiertje hebben. Het is puur gericht op maatschappij-resultaat, niet op inzicht.quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah op die manier val ik ook in die categorie, heb wel een diepgaande kennis van moleculaire biologie maar er zitten zeker wat hiaten bij mij in de 'macro biologie' en ik kan geen grieks of latijn, ben taalkundig zwak, etc.
Een mavoer met een titel het zou verboden moeten worden.
Het ligt aan zijn specialisme... ik kan redelijk goed begrijpen hoe op cellulair niveau processen in het lichaam van een mens in elkaar steken. Maar als het over het hele plaatje gaat raak ik de weg kwijt. Ben ik daardoor een mindere moleculair bioloog?quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:50 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik weet niet op welke manier je perse kennis moet hebben van macro biologie en grieks/latijn, maar als neuropsycholoog (iemand die mensen helpt in die 'afwijkingen' heeft in de hersenen) is het wel een hiaat als anatomie als kennis mist.
Je zou daardoor een mindere moleculair bioloog kunnen zijn als je evt. consequenties van je handelen binnen een complex organisme niet zou kunnen benoemen en kunnen inzien. Daarvoor hoef je niet de hele macro-biologie te begrijpen, maar wel het globale plaatje. Met betrekking tot mijn voorbeeld: Er zijn patienten in Nederland die betere zorg door een neuropsycholoog zouden kunnen krijgen dan ze nu krijgen, alleen maar omdat hun behandelaar informatie over het hoofd ziet wat de effecten van functiebeperkingen in het grotere geheel van de hersenen voor gevolgen heeft.quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het ligt aan zijn specialisme... ik kan redelijk goed begrijpen hoe op cellulair niveau processen in het lichaam van een mens in elkaar steken. Maar als het over het hele plaatje gaat raak ik de weg kwijt. Ben ik daardoor een mindere moleculair bioloog?
Een mens kan niet alles weten daarvoor werk je samen, als de één zich specialiseert in het ene en de andere in het andere weet je samen meer.quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:59 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Je zou daardoor een mindere moleculair bioloog kunnen zijn als je evt. consequenties van je handelen binnen een complex organisme niet zou kunnen benoemen en kunnen inzien. Daarvoor hoef je niet de hele macro-biologie te begrijpen, maar wel het globale plaatje. Met betrekking tot mijn voorbeeld: Er zijn patienten in Nederland die betere zorg door een neuropsycholoog zouden kunnen krijgen dan ze nu krijgen, alleen maar omdat hun behandelaar informatie over het hoofd ziet wat de effecten van functiebeperkingen in het grotere geheel van de hersenen voor gevolgen heeft.
Bij ons is dat zeker anders, 1ste auteur heeft het iig geschreven en het meerendeel van de figuren geleverd. 2de auteur heeft ander deel van figuren geleverd... 3 en verder zijn meer hand en span diensten etc. laatste auteur is de profquote:Op vrijdag 21 september 2012 15:27 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij werken bijna nooit met auteurs op orde van belangrijkheid, maar meestal gewoon alfabetisch. Elke auteur wordt dan gezien als evenveel bijgedragen te hebben. Artikelen met 2 auteurs komen veel voor, drie soms, maar meer bijna nooit.
Gister gehoord dat ik op een grote conferentie in San Francisco in April 2 papers mag presenteren. Tof, zin in!
Dat lijkt me ook het beste ja. Zeker met een deadline. Dan kan je zeggen dat het nu klaar moet zijn, dus laatste feedback. Ben je van al dat omgooi gedoe af... En zo niet, dan de supervisor er bij betrekken.quote:Op vrijdag 21 september 2012 15:23 schreef Bosbeetle het volgende:
laatste auteur inschakelen.... als mediator.
er moeten knopen gehakt worden.... ook gewoon minder heen en weer sturen. gewoon stellen hij lijkt mij nu af geef je laatste feedback ik kijk wat ik er van gebruik en dat is dan de versie.
Als het echt wezelijke dingen zijn laat hem die dan echt goed onderbouwen.
Verschilt per vakgebied Bij ons is het altijd op volgorde van bijdrage, met de supervisor als laatste. Ik sta nu ook op een paper als middelste auteur, omdat ik geholpen heb met de preprocessing, en het stroomlijnen van het studieontwerp.quote:Op vrijdag 21 september 2012 15:27 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij werken bijna nooit met auteurs op orde van belangrijkheid, maar meestal gewoon alfabetisch. Elke auteur wordt dan gezien als evenveel bijgedragen te hebben. Artikelen met 2 auteurs komen veel voor, drie soms, maar meer bijna nooit.
Gister gehoord dat ik op een grote conferentie in San Francisco in April 2 papers mag presenteren. Tof, zin in!
4 publicaties is de norm bij ons. Plan is om binnenkort nr2 de deur uit te doen, en nr3 te schrijvenquote:Op vrijdag 21 september 2012 15:34 schreef Jagärtrut het volgende:
ook geen wonder dat jullie zoveel meer publicaties hebben dan wij. Als je zes publicaties hebt tijdens of na je phd is dat echt een godswonder. Meeste hebben er een of twee, tijdens de phd.
Al vierden we gister dat een collega z'n eerste boek uitbracht, met nog minstens een jaar Phd te gaan.
Nouja 4 is bij ons vrij veel... ik ken er zat die er maar 1 hebben maar dan wel een grote in cell bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 21 september 2012 15:34 schreef Jagärtrut het volgende:
ook geen wonder dat jullie zoveel meer publicaties hebben dan wij. Als je zes publicaties hebt tijdens of na je phd is dat echt een godswonder. Meeste hebben er een of twee, tijdens de phd.
Al vierden we gister dat een collega z'n eerste boek uitbracht, met nog minstens een jaar Phd te gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |