abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117013863
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 00:03 schreef Haushofer het volgende:
Grappig hoe hier discussie wordt gevoerd omtrent het niveau engels van hbo en universitaire docenten. Wat mij vele malen meer verbaast is dat je zonder veel didactische cursussen of lesbevoegdheden uberhaupt op een hbo of universiteit kunt doceren. Hoe hoger het onderwijs wordt, des te minder aandacht wordt er aan besteed.
En zo wordt er anderzijds op de middelbare school van een docent niet eens verwacht dat ze de stof die ze moeten onderwijzen ook daadwerkelijk beheersen.
  donderdag 20 september 2012 @ 09:08:45 #242
8369 speknek
Another day another slay
pi_117013910
Wel inspirerend filmpje overigens voor de mede-docenten (ik ben het zeker niet met alles eens, maar er zijn m.i. een paar goede punten)

(en vanaf 3:45 waarom het vroegere onderwijs niet meer werkt)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_117014647
RSA Animate is tof!

O+ It's not a paperclip as we know it, Jim! O+

[ Bericht 86% gewijzigd door motorbloempje op 20-09-2012 09:55:04 ]
Ja doei.
pi_117014939
Hey wetenschappers, weten jullie waar ik goedkoop een liter Isopropyl alcohol kan kopen? Ik kom erg varierende prijzen tegen, hebben jullie tips?
pi_117016750
quote:
3s.gif Op donderdag 20 september 2012 09:05 schreef thabit het volgende:

[..]

En zo wordt er anderzijds op de middelbare school van een docent niet eens verwacht dat ze de stof die ze moeten onderwijzen ook daadwerkelijk beheersen.
Dat is MI veel kwalijker.

Dat een professor op de universiteit er met de pet naar gooit bij de uitleg, is jammer, maar eigenlijk maakt het weinig uit. Als je het tot de universiteit geschopt hebt als student, dan kun je best zelf een studieboek lezen. Kun je dat niet, dan heb je niets op die universiteit te zoeken.

Maar leraren in het middelbaar onderwijs moeten hun lesstof onder controle hebben. Zij geven immers les aan jongeren die nog moeten leren hoe ze het beste kunnen leren. Die kun je niet zo maar aan hun lot overlaten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_117016828
ik geef nu een vak voor eerste jaars, en de email die ik gister kreeg past wel binnen deze discussie:

quote:
Hi Jagärtrut,

Have read about Wallenteen's trichotomy of conflict several times, but I still have difficulties getting to it's core. Please, can you in some way summarize what he mean with the concept!?

Tjingeling!

XX
ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.
pi_117016899
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:05 schreef Jagärtrut het volgende:
ik geef nu een vak voor eerste jaars, en de email die ik gister kreeg past wel binnen deze discussie:

[..]

ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.
:D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_117017016
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:05 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Is wel wat voor mij als student 't beste werkt. Ik persoonlijk genoot ook echt van de seminars met medestudenten die ķķk gemotiveerd waren de stof door te krijgen en we konden elkaar qua kennis vaak prima aanvullen; ik neem veel meer kennis op als ik er over praat en discussieer dan wanneer iemand me 'droog' uitlegt hoe het zit.
Ja doei.
pi_117017239
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:11 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Is wel wat voor mij als student 't beste werkt. Ik persoonlijk genoot ook echt van de seminars met medestudenten die ķķk gemotiveerd waren de stof door te krijgen en we konden elkaar qua kennis vaak prima aanvullen; ik neem veel meer kennis op als ik er over praat en discussieer dan wanneer iemand me 'droog' uitlegt hoe het zit.
Dat is ook een weeffout in ons leersysteem (education system). Al die pratende hoofden van een oudere generatie die het wel even uit gaan leggen aan de jonkies... Daar zit toch niemand op te wachten? Het is veel interessanter als je zelf en je collega studenten er bij betrokken worden.

Ik heb eens een cursus inquiry based learning gevolgd. Die was er op gericht om studenten zo veel mogelijk actief te betrekken bij het leerproces. Studenten moesten zelf vragen stellen over een bepaald fysisch experiment, en dan die vragen beantwoorden door er zelf over na te denken. Klinkt wat geitenwollensokkenachtig, maar er zat zeker wel wat in. Ook dat systeem heeft zo z'n nadelen trouwens (en dat zijn flinke nadelen, zoals dat een gebrek aan zelfvertrouwen desastreus is voor deze manier van leren). Wat ik er wel van opgestoken heb, is dat het veel leuker is om iets uitgelegd te krijgen door je vrienden, dan door een leraar.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator donderdag 20 september 2012 @ 11:25:09 #250
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_117017375
Ha dat zou niets voor mij zijn zo'n manier van leren. Als een leraar zou zeggen zoek het zelf maar uit dan zou ik de kroeg in duiken...

Ik onthoud dingen ook gewoon beter als iemand het voor een bord heeft gezegd dan is het gewoon een kwestie van terughalen wat die vent voor het bord ook alweer gezegd heeft en dat opschrijven :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_117017406
Wat ik door de jaren heen heb gemerkt is dat hoorcollege's (mits docent die met plezier doceert) een perfecte opwarmer zijn voor seminars waar je vervolgens met je medestudenten in 'begrijpelijke taal', om het zo maar even te noemen, de stof van hoorcolleges en leeswerk in de praktijk kunt brengen. Een seminarleider (lecturer zelf of assistent) die het een beetje stuurt en er wellicht wat (wat heb ik toch een hekel aan die term) 'out of the box' vragen of stellingen ingooit en waar je dan gezamenlijk over na kunt denken, elkaar aanvullen, in twijfel trekken, verbeteren.

Niet dat een docent sowieso per definitie 'saai' is om naar te luisteren, maar voor mij persoonlijk is het de combinatie van de éérste kennisoverdracht van je lecturer en het vervolgens interpreteren met mensen die op jouw niveau en snelheid en wellicht met andere invalshoeken uit andere gevolgde vakken! Dat was nog 't leukste! Ik kwam uit de hoek Engelse Literatuur en geschiedenis en weer een ander deed vooral maritieme geschiedenis of oorlogsgeschiedenis en in de seminars over het voormalig Britse Rijk was dat echt aanvulling galore! O+

Maar dat werkt niet in elk vakgebied denk ik :) en ook zeker niet voor iedereen.
Ja doei.
  Moderator donderdag 20 september 2012 @ 11:29:41 #252
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_117017502
Het grote verschil tussen school en werk vind ik dan ook dat school vrij makkelijk is omdat je altijd wel weet wat de docent wil horen dat vertelt hij je immers.

Bij werk (als in een post doc maar ook al bij je AiO) weet de prof ook niet precies wat hij wil horen en moet je het zelf maar uitzoeken.

:X is best wel falend als je tot de conclusie komt dat je goed bent in naar school toe gaan of 'leren' zeg maar dat is nou net een eigenschap waar je in je latere leven niets meer aan hebt :D Hallo meneer de sollicitant wat is uw beste eigenschap? "Zeggen wat een ander wil horen" oh nouja zoek dan maar een andere baan :D
pi_117017542
quote:
2s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Het grote verschil tussen school en werk vind ik dan ook dat school vrij makkelijk is omdat je altijd wel weet wat de docent wil horen dat vertelt hij je immers.

Bij werk (als in een post doc maar ook al bij je AiO) weet de prof ook niet precies wat hij wil horen en moet je het zelf maar uitzoeken.

:X is best wel falend als je tot de conclusie komt dat je goed bent in naar school toe gaan of 'leren' zeg maar dat is nou net een eigenschap waar je in je latere leven niets meer aan hebt :D Hallo meneer de sollicitant wat is uw beste eigenschap? "Zeggen wat een ander wil horen" oh nouja zoek dan maar een andere baan :D
Als het goed is zou je op die vraag dan toch moeten kunnen antwoorden wat de interviewer wil horen ;) :+
Ja doei.
  Moderator donderdag 20 september 2012 @ 11:33:17 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_117017622
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:30 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Als het goed is zou je op die vraag dan toch moeten kunnen antwoorden wat de interviewer wil horen ;) :+
Ja ik zal dat dus ook niet zeggen :D maar de interviewer geeft mij niet eerst les waarin hij verteld wat hij wil horen ;)
pi_117017908
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 09:08 schreef speknek het volgende:
Wel inspirerend filmpje overigens voor de mede-docenten (ik ben het zeker niet met alles eens, maar er zijn m.i. een paar goede punten)

(en vanaf 3:45 waarom het vroegere onderwijs niet meer werkt)
Super!
pi_117018006
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:20 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat is ook een weeffout in ons leersysteem (education system). Al die pratende hoofden van een oudere generatie die het wel even uit gaan leggen aan de jonkies... Daar zit toch niemand op te wachten? Het is veel interessanter als je zelf en je collega studenten er bij betrokken worden.

Ik heb eens een cursus inquiry based learning gevolgd. Die was er op gericht om studenten zo veel mogelijk actief te betrekken bij het leerproces. Studenten moesten zelf vragen stellen over een bepaald fysisch experiment, en dan die vragen beantwoorden door er zelf over na te denken. Klinkt wat geitenwollensokkenachtig, maar er zat zeker wel wat in. Ook dat systeem heeft zo z'n nadelen trouwens (en dat zijn flinke nadelen, zoals dat een gebrek aan zelfvertrouwen desastreus is voor deze manier van leren). Wat ik er wel van opgestoken heb, is dat het veel leuker is om iets uitgelegd te krijgen door je vrienden, dan door een leraar.
Ik heb in Maastricht alleen maar problem-based learning gehad. Dat werkt echt, vind ik. Is trouwens wel duur voor een uni wat betreft leraar-uren.
  Moderator donderdag 20 september 2012 @ 12:01:47 #257
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_117018573
:D ik zal wel ouderwets zijn maar ik vind het eigenlijk wel fijn om nieuwe dingen te leren doordat iemand ze me verteld. Er zit natuurlijk wel verschil in hoe dingen verteld worden..

Praktische dingen als een handeling leer ik wel liever door ze gewoon te doen. Maar dan vantevoren wel uitleggen waarom je doet wat je doet.

Dat filmpje van net doet me meer denken aan een luxe probleem... jantje wil niet leren, want de leraar is saai, dus moeten we het educatie systeem aanpassen... Ik heb eerder zoiets dat jantje niet zo moet zeuren. Wat voor wereld zou het zijn als je nooit meer wat hoeft te doen wat je niet leuk vind... :N

Dan kweek je dus een generatie die niet meer tegen vervelende taken kan... en dat merk ik om me heen ook al heel erg.. ja ik ga echt niet daar en daar werken dat vind ik niet leuk.. maarja je hebt toch geld nodig.
  donderdag 20 september 2012 @ 12:02:45 #258
8369 speknek
Another day another slay
pi_117018610
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:20 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb eens een cursus inquiry based learning gevolgd. Die was er op gericht om studenten zo veel mogelijk actief te betrekken bij het leerproces. Studenten moesten zelf vragen stellen over een bepaald fysisch experiment, en dan die vragen beantwoorden door er zelf over na te denken. Klinkt wat geitenwollensokkenachtig, maar er zat zeker wel wat in. Ook dat systeem heeft zo z'n nadelen trouwens (en dat zijn flinke nadelen, zoals dat een gebrek aan zelfvertrouwen desastreus is voor deze manier van leren).
:). Leuk, dat sluit echt heel erg aan op wat ik op het moment aan het onderzoeken ben. Ik doe onderzoek naar computergames voor leren, wat in essentie een vorm van inquiry-based learning is. Zelf hypotheses stellen over de regels van de game en die uittesten. Er zijn wel meer problemen mee natuurlijk, bijvoorbeeld dat feitjes leren (declaratieve kennis; die dingen waar wel maar een antwoord op een vraag is) waarschijnlijk altijd efficienter gaat uit een boek dan wanneer je het omslachtig via trial and error moet proberen te vinden, wat dat betreft ben ik niet helemaal voor een 100% problem-based learning aanpak zoals bij Maastricht of mijn eigen faculteit, want uiteindelijk eindigen de studenten daarom met minder specifieke kennis in hun vakgebied. Maar dat win je wel terug in mensen die meer strategische kennis hebben, (grotere associatieve netwerken in hun schemata) en dus veelzijdiger zijn. En waarschijnlijk ook beter 'dieper leren', maar dat terzijde. In ieder geval, mijn huidige onderzoek gaat zich richten (de NWO goden goed gezind) op hoe je het zelfvertrouwen van spelers kunt verhogen zodat ze ook meer durven om hun best te doen en goed te presteren (en hopelijk ook in de echte wereld).

[ Bericht 0% gewijzigd door speknek op 20-09-2012 12:08:12 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 20 september 2012 @ 12:04:09 #259
8369 speknek
Another day another slay
pi_117018664
quote:
2s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
:X is best wel falend als je tot de conclusie komt dat je goed bent in naar school toe gaan of 'leren' zeg maar dat is nou net een eigenschap waar je in je latere leven niets meer aan hebt :D Hallo meneer de sollicitant wat is uw beste eigenschap? "Zeggen wat een ander wil horen"
_O-.
  Moderator donderdag 20 september 2012 @ 12:04:18 #260
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_117018672
Op onze HBO hadden ze er ook een handje van Biologen vinden wiskunde over het algemeen erg lastig en halen slechtere cijfers dan de chemici... dus gaan we de biologen minder wiskunde geven |:(

Geef ze dan meer wiskunde zodat we het wel een keer leren....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')