Persoonlijk vind ik zo'n fietsbroek met bretels ook gewoon lekkerder zitten. Niks flappert (en dat heeft dan niks met aero te maken voor mij) en vooral, niks schuift. Ik kan me voorstellen dat een boxer met zeem toch gaat schuiven en kruipenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:36 schreef muzas het volgende:
*zomermalloot meldt zich
Vorig jaar een tweedehands MTB gekocht om te kijken of fietsen wat voor me is. Toen maar 3x op gereden, en eigenlijk vanaf dit voorjaar opgepakt, en de laatste maand eigenlijk 2 tot 3 keer per week. Vorige week na lang wikken en wegen een gloednieuwe fiets gekocht, en helemaal op me af laten stellen. Hoewel ik conditioneel nog geen opafiets waard ben, wilde ik graag van 26" naar 28", en iets dunnere banden. Omdat ik eigenlijk nooit van de verharde wegen af ga. Een racefiets heb ik heel even aan gedacht, maar die vouw ik dubbel (1m91 103kg). Bovendien zijn de duinen hier nou niet echt voorzien van een glad asfalt, maar gewoon bakstenen. Goed, me laten adviseren door BALK, en met een Cube SL cross thuisgekomen. Wereld van verschil, en ik zit echt stukken beter.
Welnu, kleding. Ik rij nu, zoals eerder in dit topic toevallig genoemd, in een sportbroek en een polo. Soms een trainingsbroek. Ik heb dus fietskleding nodig... Want ik begreep dat een broek met zeem zadelpijn tegengaat? Aangezien voorlopig iedere vorm van winst op het gebied van aerodynamica en gewicht bij mezelf ligt, leek het me niet nodig om zo'n strak bretel-broekje te kopen. Ik heb vrij harige benen die ik NIET ga scheren. Dus ik dacht aan zo'n boxer met zeem... Tegen de zadelpijn, en dan gewoon 'normale' sportkleding. Of is dat een no-go en zijn er voordelen aan zo'n bretelbroek die ik nog niet bedacht heb?
Daarnaast schoenen. Heb nu gewoon m'n sneakers aan. Maar ik snap dat je efficiënter trapt met van die klikpedalen. Die schijn je dus ook in verschillende soorten etc te hebben. En ook van 30 tot 300 euro.
t;'dr : Wat voor kleding zouden jullie een absolute beginner aanraden op een fitnessbike/crosshybride met een beperkt budget. Want aangezien het allemaal nog niet zo héél serieus is hoeft het ook geen bergen te kosten.
Dit inderdaad. Van m'n schoenen heb ik het gevoel dat ze amper slijten. Jammer want ik vind ze niet meer mooiquote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:44 schreef jack4ya het volgende:
Muzas, een zeem is meer tegen het schuren dan dat het echt pijn tegengaat. Dan zou ik eerder een ander zadel proberen. Toeval wil dat ik briljant op een zadel van de Lidl zit. En een duurdere lederen vond ik minder. Dus dat is ook een optie.
Je hebt inderdaad mtb broeken, die vallen wat losser. Met een aangesloten binnenbroek. Decathlon heeft aardige, voor een leuke prijs. Decathlon heeft sowieso aardige goedkope en wat duurdere spullen, loont absoluut om daar te kijken.
Schoenen was voor mij lastig, een tip: bespaar hier niet op. Wordt je onwijs narrig van. Ga passen en neem degene die het meest netjes/prettig zit. Voor 100,- moet je zéker klaar kunnen zijn en die dingen verslijt je eigenlijk niet zo snel. Kleding is waar veel mensen zich gek mee laten maken (ook bij hardlopen trouwens) ik fiets in een broekje en de rest gewoon normale aansluitende shirts of hemdjes.
Dan kan ie zijn lol op... Ik krijg geloof ik de zadelpen van een echte reuze wielrennert (en weet ik nog wat meer)... (mijn pa was prof mechanieker) Mij zal het boeien maar mensen schijnen het leuk te vinden..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:39 schreef eentwee het volgende:
De Ronde van Delft
@jack4ya: welkom! Lijkt me een prima binnenkomer. Eerst maar eens zien of je het echt leuk vindt. Vast wel, een beetje minder comfort vind ik persoonlijk een stuk minder erg dan modderPost hier gerust een foto van je fiets of technische vragen. Waarschijnlijk weet ik er niks van maar dan hebben we altijd ultra_ivo nog die elke vintage roestbak een pareltje vindt zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden
Ook welkomquote:
Voor racefietsers / serieuze MTB'-ers is er vooral voordeel dat het niet wappert bij hoge snelheden. Je zult zelf inmiddels wel doorhebben dat een zeem je aardig weat zadelpijn scheelt... Je kunt inderdaad een fietsonderbroek met zeem dragen, en daaroverheen wat je maar wilt. Trainingsbroek is misschien niet handig omdat die in de ketting kan komen, maar dat kun je met een elastiekje om je broekspijp wel oplossen. Er zijn ook MTB-shorts, voor "stoere" bikers die niet in een strak broekje willen. Dan heb je binnenin een strakke fietsbroek zoals wij ook allemaal dragen, en daaroverheen een baggy korte of 3/4 broek.quote:Welnu, kleding. Ik rij nu, zoals eerder in dit topic toevallig genoemd, in een sportbroek en een polo. Soms een trainingsbroek. Ik heb dus fietskleding nodig... Want ik begreep dat een broek met zeem zadelpijn tegengaat? Aangezien voorlopig iedere vorm van winst op het gebied van aerodynamica en gewicht bij mezelf ligt, leek het me niet nodig om zo'n strak bretel-broekje te kopen. Ik heb vrij harige benen die ik NIET ga scheren. Dus ik dacht aan zo'n boxer met zeem... Tegen de zadelpijn, en dan gewoon 'normale' sportkleding. Of is dat een no-go en zijn er voordelen aan zo'n bretelbroek die ik nog niet bedacht heb?
Tenminste een fietsbroek-achtig iets met zeem, om lange ritten te kunnen verteren zonder dat je kont eruit ziet als een tartaartje. Dan een helm (in mijn ogen het belangrijkste stuk van je kleding-outfit)quote:Daarnaast schoenen. Heb nu gewoon m'n sneakers aan. Maar ik snap dat je efficiënter trapt met van die klikpedalen. Die schijn je dus ook in verschillende soorten etc te hebben. En ook van 30 tot 300 euro.
t;'dr : Wat voor kleding zouden jullie een absolute beginner aanraden op een fitnessbike/crosshybride met een beperkt budget. Want aangezien het allemaal nog niet zo héél serieus is hoeft het ook geen bergen te kosten.
Zo ongeveer wel ja, maar de rest komt wss vanzelf wel als je eens merkt hoeveel fijner het zit ten opzichte van die wapper shirts en opkruipende broekenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:54 schreef jack4ya het volgende:
Samenvattend voor Muzas dus:
Een zeembroek al dan niet verstopt onder een short
Een lekker zittende mountainbike schoen met spd plaatjes en mtb pedalen. (futurum biedt leuke prijsjes aan)
Een helm (hoewel ik die dus niet draag)
De rest is nice to have, geen must.
Je lage rijsnelheid is het slechtste argument wat je kan hebben voor het niet dragen van een helmquote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:59 schreef muzas het volgende:
Een helm, ja ik ken de argumenten.. Maar met mijn snelheden is het als een gordel op een skelter.
Ik moet ook gaan leren klimmen.. Als ik over platte stukken rij, kan ik m'n tempo redelijk aanhouden zonder al te veel moeite. Maar zodra ik de duinen in ga, en de weg dus heuvelig wordt, rij ik mezelf binnen 5 kilometer he-le-maal stuk. Heeft denk ik ook te maken met verkeerde keuzes bij het schakelen.
klopt in theorie wel en op de racefiets draag je ook een helm in dat soort gevallen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:01 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Je lage rijsnelheid is het slechtste argument wat je kan hebben voor het niet dragen van een helm. Ook al sta je practisch stil kan je nog door een niet oplettende automobilist van je fiets gereden worden en dan ben je heel erg blij als je een helm op hebt hoor
.
Wat betreft klimmen is de tip (ook al zondig ik ook weleens) om niet te zwaar te trappen want dan lopen je benen veel sneller vol
Collegaatje van me die ook wielrent deed dat tot voor kort ook niet...quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:54 schreef jack4ya het volgende:
Een helm (hoewel ik die dus niet draag)
Ha, ik heb practisch dezelfde schoenen staan. Shimano MO86 in maat 45. Zien er nog prima uit maar draag ze niet meer omdat ze mij toch een maatje te groot warenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:59 schreef Holenbeer het volgende:
muzas:
mocht het je maat zijn is er v&a iemand die atb scheonen van shimano aanbiedt [TK] Verschillende kleding + Shimano ATB Schoenen
Volgens mij heb ik datzelfde V&A ook eens een kledingsetje van Greenedge gezien, maat xl?
Een gordel op een skelter heeft niet veel zin, maar als jij met een lage snelheid een steentje schept, of in een bocht wegglijdt, val je alsnog op je hoofdquote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:59 schreef muzas het volgende:
Een helm, ja ik ken de argumenten.. Maar met mijn snelheden is het als een gordel op een skelter.
Ik moet ook gaan leren klimmen.. Als ik over platte stukken rij, kan ik m'n tempo redelijk aanhouden zonder al te veel moeite. Maar zodra ik de duinen in ga, en de weg dus heuvelig wordt, rij ik mezelf binnen 5 kilometer he-le-maal stuk. Heeft denk ik ook te maken met verkeerde keuzes bij het schakelen.
Kan je misschien nog wat vanaf praten als je deze link doorstuurtquote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:59 schreef Holenbeer het volgende:
muzas:
mocht het je maat zijn is er v&a iemand die atb scheonen van shimano aanbiedt [TK] Verschillende kleding + Shimano ATB Schoenen
Volgens mij heb ik datzelfde V&A ook eens een kledingsetje van Greenedge gezien, maat xl?
zijn mijn schoenen niet hoor (ook niet mijn advertentie dus). Ik houd dat deel van Fok vaak wel een beetje in de gaten of er toffe dingen op staanquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:02 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ha, ik heb practisch dezelfde schoenen staan. Shimano MO86 in maat 45. Zien er nog prima uit maar draag ze niet meer omdat ze mij toch een maatje te groot waren
Ja dat snap ik, maar doordat ik even keek bedacht ik me ineens dat ik nog schoenen had staanquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:04 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
zijn mijn schoenen niet hoor (ook niet mijn advertentie dus). Ik houd dat deel van Fok vaak wel een beetje in de gaten of er toffe dingen op staan
En vaak een verschillend kliksysteem en raceschoenen hebben een iets stijvere zoolquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:04 schreef muzas het volgende:
Wat is nou het wezelijke verschil tussen MTB- en Raceschoenen? Alleen het profiel op de schoen?
Behalve dat dat vaak een ritje is van een km of 5. Als ik van huis weg ga zie ik ALLES. Als ik na 100 km moe terug kom merk ik dat ik de laatste 25 km ofzo echt een stuk minder scherp ben. Gaat soms net goed. Als je moe bent dan kan je wel eens iets over het hoofd zien..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:02 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
klopt in theorie wel en op de racefiets draag je ook een helm in dat soort gevallen.
Echter kan je dan ook een helm op wanneer je naar de supermarkt fietst of zelfs loopt
Bovendien niet goedgekeurd door de smaakpolitie, maar dat is bij jullie waarschijnlijk nog een slecht argumentquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:05 schreef Narcotical het volgende:
[..]
En vaak een verschillend kliksysteem en raceschoenen hebben een iets veel stijvere zool
Raceschoenen hebben een stijvere zool en andere plaatjes, waardoor je beter kracht kunt zettenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:04 schreef muzas het volgende:
Wat is nou het wezelijke verschil tussen MTB- en Raceschoenen? Alleen het profiel op de schoen?
klopt ook wel en je hoeft mij te overtuigen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Behalve dat dat vaak een ritje is van een km of 5. Als ik van huis weg ga zie ik ALLES. Als ik na 100 km moe terug kom merk ik dat ik de laatste 25 km ofzo echt een stuk minder scherp ben. Gaat soms net goed. Als je moe bent dan kan je wel eens iets over het hoofd zien..
Eens. Op de stadsfiets zit ik vaak nog te iPhonenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:07 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
klopt ook wel en je hoeft mij te overtuigen.
Overigens let ik op de racefiets vaak wel veel beter op overig verkeer dan op de stadsfiets. Anticipeer veel meer op mogelijke problemen
Goede keuzequote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:07 schreef muzas het volgende:
Dan heb ik denk ik toch liever race- pedalen en schoenen. Gezien ik voornamelijk verhard rijd.
Voor jou is het gewoon handiger om nu nog MTB-schoenen te kopen, aangezien je die in beide fietsen kunt gebruiken.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:04 schreef muzas het volgende:
Als je alleen verhard rijdt, en niet van plan bent ermee te lopen, is dat idd misschien net zo handigquote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:07 schreef muzas het volgende:
Dan heb ik denk ik toch liever race- pedalen en schoenen. Gezien ik voornamelijk verhard rijd.
Mijn prachtige renault MTB gaat naar mijn neefjequote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor jou is het gewoon handiger om nu nog MTB-schoenen te kopen, aangezien je die in beide fietsen kunt gebruiken.
Blijkbaar wil je raceschoenen, dat kan ik alleen maar toejuichen natuurlijk
Dat dus, met mp3 speler in de oren en een tas aan het stuur.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Eens. Op de stadsfiets zit ik vaak nog te iPhonen
Volgens mij is de raceschoen + pedaal combi ook wat smaller, waardoor je minder snel de straat raakt als je op snelheid door trappend door de bocht gaat.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:04 schreef muzas het volgende:
Juist goed, met regen is de bochtensnelheid lager. Volgens mij is het voor jou nog wel te doen op de fiets naar gouda?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 15:19 schreef Gripper het volgende:
[..]
Lijkt me niet handig om mn eerste koersmeters ooit in de stromende regen te doen....
Als t OK weer is kom ik misschien wel ff langs Gouda, rondje lek & hollandse ijssel en kan je mn wieltjes zien.
Wij hadden pas geleden een gozer uit India die wat werk bij ons moest doen. Fiets voor hem geregeld want hij vond de metro maar niks. Heeft hij 1 dag gedaan want kwam de Erasmusbrug niet overquote:Op woensdag 22 augustus 2012 18:24 schreef Holenbeer het volgende:
doet me een beetje denken aan al die (volwassen) aziaten die hier op kinderfietsjes door de stad en over de campus fietsen
Net nog even gebeld met de club, je mag wel starten op een dagkaart (dus zonder KNWU licentie) maar daar heb je een basislidmaatschap voor sportieve fietsers van de KNWU nodig. Dat kost je 35.- per jaar, je krijgt dan wel Wielerlandmagazine het hele jaar erbij voor niks en 10% korting bij toertochten en weet ik wat nog meer. Je kan dan ook eens bij de Nedereindse berg gaan rijden voor een paar Euro of bij de Almelose wielerboys.quote:
Google geeft inderdaad niet veel anders...behalve 'pool' pedalen.. maar dat lijkt me een beetje op hetzelfde neerkomen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:02 schreef Narcotical het volgende:
Gewoon SPD-SL pedalen nemen
Die tuigjes heten trouwens toeclips
Niks mis met die dingen. Ik heb nog een niveau lager. Die heb ik hier pagina of 2 terug ook nog geplaatst met een linkje voor 25 E. Fiets er al 2 jaar mee zonder problemen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:09 schreef baaart het volgende:
[..]
Google geeft inderdaad niet veel anders...behalve 'pool' pedalen.. maar dat lijkt me een beetje op hetzelfde neerkomen.
Nog specifieke dingen, behalve gewicht en materiaal, waar je op moet letten? Kom deze bijvoorbeeld tegen: http://www.fietssportiefo(...)edalen-pd-5700.html/
Zitten een beetje in het midden / lagere prijsklasse. Prima om mee te beginnen? De duurdere hebben vrijwel, voor mij als leek, het enige verschil dat er onderdelen carbon zijn en dus lichter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |