Tomatenboer | maandag 20 augustus 2012 @ 19:13 |
Het moet me echt van het hart. ![]() Ik vind het lastig om hierbij exact de vinger op de zere plek te leggen, maar het viel me gisteren ook weer op. Ik zat gisteren de Zomergasten-uitzending te bekijken, te gast was Ben Verwaayen, momenteel CEO bij Alcatel-Lucent, en in het verleden bekleedde hij diverse bestuursfuncties bij PTT-Telecom en British Telecom, en hij is prominent VVD-lid. De gehele uitzending was één grote lofzang voor het kapitalisme en zat vol met inhoudsloze doch pretentieuze clichés. Het viel me op hoe inhoudsloos en oppervlakkig zijn hele monoloog eigenlijk was. Dat is tevens mijn aanklacht, ik haal die uitzending van Zomergasten met Ben Verwaayen natuurlijk slechts aan ter voorbeeld, want Ben Verwaayen is het prototype voorvechter van de liberale waarden waarmee we tegenwoordig leven. Het is allemaal zo leeg, ik hoor geen visie, geen overtuiging, geen gevoel, het enige waar het uiteindelijk altijd op neerkomt is geld, markt, eindeloze groei en winst voor enkelen ten koste van velen. Er wordt echter door veel (neo)liberalen wel een soort van idealisme geveinst aangezien ze vaak het alleenrecht claimen aan de toekomstige generaties te denken. Maar waar het dan altijd weer op neerkomt is geld. Ze pretenderen economische deskundigheid te bezitten en door de staatsschuld en overheidsuitgaven niet teveel op te laten lopen de toekomstige generaties niet met een immense staatsschuld op te zadelen. Echter hoor je ze nooit over de toekomstige generatie die wel opgezadeld wordt met afgebroken verworvenheden op het gebied van arbeidsrecht en inkomen, of de toekomstige generatie die opgezadeld wordt met een "uitgeputte" aarde omdat er onvoldoende is geinvesteerd in duurzame energie, of een toekomstige generatie die wordt opgezadeld met smog en klimaatproblemen omdat er onvoldoende van ondernemingen en mensen is gevraagd de uitstoot en vervuiling te beperken, of dat als men in de toekomst de pech heeft om gehandicapt geboren te worden men niet meer kan rekenen op talloze ondersteunende voorzieningen zodat zij toch dezelfde kansen krijgen dan degenen die het beter hebben getroffen. Nee, bij het hedendaagse liberalisme lijkt alleen geld een rol te spelen, en wat zaken financieel opleveren voor de samenleving. De mate van succes, de mate van creativiteit, alles lijkt kortzichtig te worden uitgedrukt in geld. Mensen, Natuur, milieu, dieren(welzijn) doen allemaal niet ter zake, alleen als het financieel wellicht iets oplevert. Tegelijkertijd worden we gegijzeld door deze dogmatische gedachtengang. Dagelijks wordt ons wijsgemaakt dat succes een keuze is, dat succes zich uit in de dikte van je portemonnee en je status, en dat het belangrijk is deze ratrace vol te houden. Wat maar ten dele waar is. Natuurlijk is groei en een prestatiemaatschappij noodzakelijk om iedereen van de benodigde welvaart te voorzien, maar groei lijkt een doel op zichzelf te zijn geworden, met dank aan de economisch liberale ideologie. Een doel op zichzelf waarmee we bovendien de afbraak van talloze verworvenheden legitimeren. Wordt ons leven daar zoveel beter van? Maar waar gaat het dan uiteindelijk over? Volgens mij moet groei toch in dienst staan van de mensen, en zou de immense welvaart die we heden ten dage bezitten zich ook moeten uiten in meer welzijn voor de mensen. Kansen zich te ontplooien met wat ze écht willen, en niet wat de markt van hen vraagt. Volgens mij is het (neo)liberale gedachtengoed een dun laagje vernis over een discutabele ideologie waarbij succes zich uitdrukt in het financiële plusje aan het eind van ieder boekjaar. Maar dat is wel een hele dunne graadmeter voor succes als je het mij vraagt. Ik ben van mening dat we verder moeten durven denken dan het denkkader waarin het liberale gedachtengoed ons gevangen houdt. Waarom zouden wij geen genoegen nemen met wat minder groei? Of wat minder winst? Als dat het welzijn van mensen kan bevorderen. GroenLinks opperde ooit het nationale inkomen van een land niet meer uit te drukken in het BBP (Bruto Binnenlands Product) maar in het BBG (Bruto Binnenlands Geluk). Is dat immers niet veel belangrijker en waar het uiteindelijk om gaat? Zijn we niet meer gebaat bij een duurzame samenleving waarin we juist meer oog hebben voor elkaar en het maatschappelijk belang, en waarin motivaties niet per definitie financieel zijn gedreven? Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar voor mijn gevoel zitten heel veel mensen nu in een soort maatschappelijk keurslijf die hen dwingt mee te gaan in deze ratrace waardoor deze zich ook in stand houdt, waardoor de mensen niet de échte keuzes in hun leven durven te maken die ze diep in hun hart eigenlijk zouden willen. Ik denk dus dat de eenzijdige fixatie op groei (tunnelvisie) ons niet gelukkiger maakt op de lange termijn, zeker als daar talloze verworvenheden voor moeten worden opgegeven. Mensen worden niet gelukkig van eindeloze groei. Ik vind de (neo)liberale agenda waarop wij tegenwoordig onze samenleving baseren dan ook getuigen van een hemeltergende leegheid qua toekomstvisie en idealen. Zeker aangezien de groei in de praktijk vaak ten gunste komt van slechts enkelen ten koste van velen. Tijd om hiermee anders om te gaan wat mij betreft en te gaan beseffen dat we ons niet in de put moeten laten praten door lieden als Ben Verwaayen met zijn (neo)liberale agenda. MedeFokkers die mijn stelling / gevoelens mbt deze stroming kunnen onderbouwen danwel ontkrachten? Welke kant moeten we dan op? etc. ![]() | |
Saucerian | maandag 20 augustus 2012 @ 19:17 |
Succes is een keuze, durf te kiezen, handen uit de mouwen! ![]() | |
Tomatenboer | maandag 20 augustus 2012 @ 19:20 |
Precies, allemaal zeer goedkope retoriek om mensen die het gemaakt hebben en het geluk aan hun zijde hebben zich beter te laten voelen, en waardoor mensen die minder hoog in aanzien staan zich slechter voelen dan nodig. Het geloof in deze dogma's leeft echter als nooit tevoren. Terwijl het bezijden de waarheid is. | |
deelnemer | maandag 20 augustus 2012 @ 20:04 |
Het neoliberalisme is een ideologie, die gedeeltelijk een kern van waarheid heeft (het marktmechanisme) en gedeeltelijk een geloof is (de markt heeft altijd gelijk, alles is een keuze). Het geloofsgedeelte is nodig om van deze ideologie en gesloten gedachtensysteem te maken. Binnen dat gedachtensysteem is alles logisch, maar als je de geloofsartikelen in twijfel trekt, valt het als een kaartenhuisje ineen. Wat overeind blijft staan, is het markmechanisme. Maar het markmechanisme is slechts een middel en niet onfeilbaar. Vandaar de leegheid van het model. Het begrip waarmee men mensen heeft proberen te inspireren, is vrijheid. Maar deze vrijheid kun je alleen aantonen op grond van het geloofsgedeelte (de markt heeft altijd gelijk, alles is een keuze). Velen ervaren het dan ook niet echt als vrijheid en dat is het ook niet. Alleen als je jezelf ziet als een winnaar, die de wereld gaat veroveren, is de ideologie een blijde boodschap. Maar voor de gemiddelde loonslaaf is het minder vanzelfsprekend. Het marktmodel is een meelopersmodel. De succesvolle dankt zijn succes aan het inspelen op de markttrend. De onsuccesvolle wordt door het marktmechanisme gedwongen. Vrijheid bestaat dus alleen uit het volgen van de wil van de markt (de markt heeft altijd gelijk). Het lijkt sprekend op een eerdere opvatting over vrijheid. Vrijheid bestaat uit de doen van Godswil. Het doen van Godswil is goed omdat God goed is. Het volgen van de markttrend is goed omdat de markt altijd gelijk heeft. Mensen in nood helpen is fout, omdat ze zo Godstraf voor hun zondigheid ontlopen. Mensen in nood helpen is fout, omdat je daarmee het marktmechanisme vernaggeld (die daardoor niet meer tot de optimale uitkomst leidt). De rol van Godswil in de oude ideologie en het markmechanisme het neoliberalisme zijn gelijk. Echte talenten zijn de mensen die begrijpen dat het neoliberalisme de absolute waarheid is (ik weet het zeker, omdat ik het geloof). En deze talenten vormen de hedendaagse politieke en economische elite. Zij dragen zorg voor de propaganda inspiratie en representatie. In het bedrijf waar Ben Verwaayen CEO is, is hij niet degene die het bedrijf leidt, maar de bedrijfsideoloog. Het ideologische verhaal is daarom het beste te interpreteren als propaganda. De elite heeft behoefte aan een model om te verklaren waarom zij de elite zijn. Waarom anderen hooguit zichzelf iets kunnen verwijten. En waarom iedereen welbeschouwd volledig vrij is.
[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 20-08-2012 20:46:41 ] | |
deelnemer | dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:08 |
Het doet mij ook denken aan een TV optreden van Joop Wijn (voormalig staatssecretaris economische zaken, nu topman bij de ABN AMRO) jaren geleden. Hij was net terug uit de VS en daar kon Nederland een voorbeeld aan nemen. Hij legde uit wat de kern van de zaak was: Stel je de economie voor als een taart. Iedereen heeft een aandeel in de economie (je inkomen), een taartpunt. Stel je voor dat we allemaal ons best doen en zo de taart vergroten. Als we de taart verdubbelen, in zeg 30 jaar, dan is daarmee ook ieder taartpunt verdubbeld. In plaats van te bakkelijen over de verdeling, zou je beter allemaal de handen uit de mouwen kunnen steken en de taart groter maken, want uiteindelijk heeft iedereen daar voordeel bij. Het is de economie ten voeten uit: 1. In de economie gebruikt men modellen. In dit geval een taartmodel. 2. De economie is een exacte wetenschap. Dat alle taartpunten verdubbelen als de hele taart verdubbeld, ongeacht hoe groot jouw aandeel in de taart is, is een waarheid als een koe. 3. Er liggen aannames ten grondslag aan het model. In dit geval de aanname dat iedereen een vast aandeel in de economie heeft; dat de hoek van je taartpunt constant is. 4. De aannames zijn vaak discutabel. Wie garandeert dat je een vast aandeel hebt? Marktwerking? Concurreren marktpartijen niet om hun aandeel te vergroten? Stel dat iedereen een vast aandeel heeft. Dan hoef je niet te werken, want je eigen bijdrage aan de totale economie is verwaarloosbaar, en je aandeel daarin constant. Dat klinkt eerder als communisme, dan marktwerking. 5. De twijfelachtigheid van de aannamens wordt genegeerd. Noch Joop Wijn, noch de kritische inteviewer maakte er een woord over vuil. Het gaat vooral om het verkondigen van de blijde boodschap. 6. Het model beschrijft de werkelijkheid niet. Als je nagaat hoe het de laatste dertig jaar is gegaan met de taart in de VS (het land dat ons als voorbeeld werd voorgehouden) dan blijkt dat het model niet klopt. In de laatste 30 jaar is de taart (= de economie in de VS) met 65% gegroeid. De kleinste taartpunten groeide met 4% en de grootste met 275%. 7. Mensen die deze propaganda uitkletsen, maken flitsende carrieres en worden overal herkent als grote talenten. De economische wetenschap loopt op twee benen. Het ene been is normale wetenschap en het andere been is ideologie. Dit is al het geval sinds het begin van deze wetenschap. Zo zijn economen zoals Friedrich von Hayek en Milton Freedman vooral grote ideologen geweest. Boekjes als "The road to serfdom" van Hayek en "Free to choose" van Freedman zijn typische voorbeelden. Daarom moet je de geschiedenis van de economie bestuderen als je iets van de economie wilt begrijpen. Dan kun je zien welke politieke belangstrijd ten grondslag ligt aan de bekende economische theorieen. Dit is de reden dat er wel eens ophef is geweest bij de toewijzing van de nobelprijs voor de economie, omdat het mensen betreft wiens bijdrage meer ideologisch dan wetenschappelijk is, zoals Milton Freedman en James M. Buchanan. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 22-08-2012 13:41:39 ] | |
Tomatenboer | dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:18 |
Ter aanvulling enkele stukjes van en over Tony Judt, omdat hij het punt wat ik wil maken nu eenmaal vele malen beter weet te verwoorden dan ik zelf.En hier een hoofdstuk uit het boek van Tony Judt, Het land is moe, alhoewel niet volledig van toepassing op de huidige situatie in Europa, raakt het wat mij betreft precies de kern: ‘Als vanzelf bekruipt mij de vrees dat de mens ooit elke nieuwe theorie als een gevaar, elke vernieuwing als een moeizaam probleem en elke sociale vooruitgang als een eerste stap op weg naar de revolutie zal zien, en dat hij dan helemaal zal weigeren zich nog te bewegen.’ – Alexis de Tocqueville Er is iets fundamenteel mis met de manier waarop wij vandaag de dag leven. Dertig jaar lang hebben we de jacht op materieel eigenbelang als een deugd beschouwd; die jacht is tegenwoordig zelfs het laatste restant van ons gevoel voor een collectieve zaak. We weten wat dingen kosten, maar we hebben geen idee wat ze waard zijn. Van een rechterlijk oordeel of een juridische stap vragen we ons niet meer af of die terecht, eerlijk, rechtvaardig of juist is, en al helemaal niet of die zal bijdragen aan de totstandkoming van een betere maatschappij of een betere wereld. Hoe moeilijk de antwoorden soms ook konden zijn, ooit waren dat dé politieke vragen. We moeten opnieuw leren die vragen te stellen. Het materialisme en het egoïsme die het hedendaagse leven kenmerken, zijn niet inherent aan de natuurlijke toestand van de mens. Veel van wat vandaag de dag ‘vanzelfsprekend’ lijkt – de obsessie met het scheppen van rijkdom, de voorliefde voor privatiseringen en de particuliere sector, de groeiende ongelijkheid tussen rijk en arm – dateren uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. En dat geldt zeker voor de retoriek waarmee die kenmerken gepaard gaan: kritiekloze bewondering voor een onbegrensde vrije markt, minachting voor de publieke sector en het waandenkbeeld van de onbeperkte groei. We kunnen niet op deze wijze blijven voortgaan. De kleine crisis van 2008 bracht in herinnering dat het ongebreidelde kapitalisme zijn eigen grootste vijand is. Vroeg of laat valt het aan zijn eigen excessen ten prooi en zal het zich voor redding tot de staat wenden, maar als we niets anders doen dan de scherven bijeenvegen en op de oude voet voortgaan, kunnen we de komende jaren nog veel grotere opschudding verwachten. We blijken echter niet in staat om alternatieven te bedenken, en ook dat is nieuw. Tot voor zeer kort geleden voltrok het openbare leven in liberale samenlevingen zich in de schaduw van het debat tussen verdedigers van het ‘kapitalisme’ en de criticasters ervan; die laatsten vielen meestal in de categorie van een of andere vorm van ‘socialisme’. In de loop van de jaren zeventig verloor die discussie voor beide kanten veel van zijn betekenis, maar het onderscheid tussen ‘links’ en ‘rechts’ behield zijn nut, niet in het minst als kapstok om kritische beschouwingen over eigentijdse kwesties aan op te hangen. Aan de linkerkant sprak het marxisme vele generaties jongeren aan, al was het alleen maar omdat het een manier bood om afstand van de status quo te nemen. Hetzelfde gold in grote lijnen voor het klassieke conservatisme: een goed onderbouwde afkeer van overhaaste veranderingen bood onderdak aan degenen die moeite hadden met het loslaten van gevestigde gebruiken. Vandaag de dag lukt het links noch rechts vaste grond onder de voeten te vinden. Studenten hebben dertig jaar lang bij mij geklaagd dat ik makkelijk praten had: ‘Jouw generatie had ideeën en idealen, jullie geloofden ergens in, jullie konden veranderingen teweegbrengen. Wij’ (de kinderen van de jaren tachtig en negentig, en de ‘nullen’) ‘hebben niets.’ Die studenten hadden in veel opzichten gelijk, want het wás voor ons ook makkelijk, net zoals het in elk geval in dit opzicht ook makkelijk was voor de generaties die ons voorgingen. De laatste keer dat een groep jongeren vergelijkbare frustraties over de leegte van hun leven en de ontmoedigende doelloosheid van hun bestaan uitte, was in de jaren twintig van de twintigste eeuw; historici spreken niet voor niets over een ‘lost generation’. Dat jongeren vandaag de dag zoekende zijn, is niet het gevolg van een gebrek aan doelstellingen. Gesprekken met studenten of middelbare schoolkinderen leveren een uitgebreide opsomming van zorgen op. De generatie die momenteel opgroeit is bijvoorbeeld buitengewoon bezorgd over de wereld die zij zullen erven. De angst daarover gaat echter gepaard met een algemeen gevoel van frustratie: ‘we’ weten dat er iets mis is en er zijn veel dingen die we niet goed vinden, maar waar kunnen we in geloven? Wat moeten we doen? Dat is een ironische omkering van instelling in vergelijking met vroeger tijden. In het tijdperk van de zelfverzekerde, radicale dogma’s waren jongeren immers allesbehalve onzeker. Was de kenmerkende toonzetting van de jaren zestig er niet een van een buitensporige zekerheid dat wij precies wisten hoe we de wereld konden verbeteren? Die toon van op niets gebaseerde arrogantie is ook een van de oorzaken van de reactionaire tegenstroom die erop volgde, en als links iets van zijn voorspoed wil heroveren is bescheidenheid op zijn plaats. Maar om een probleem op te lossen zal het toch echt benoemd moeten worden. Ik heb dit boek geschreven voor jongeren aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Amerikaanse lezers zullen wellicht opkijken van de veelvuldige verwijzingen naar de sociaaldemocratie. Hier, in de Verenigde Staten, zijn dat soort verwijzingen zeldzaam. Als journalisten en commentatoren voor overheidsuitgaven ten behoeve van sociale zaken pleiten, zullen ze zichzelf eerder omschrijven als ‘liberalen’ – en hun tegenstanders zullen hun dat etiket ook graag opplakken. Dat is verwarrend. Liberaal is een eerbiedwaardige en gerespecteerde betiteling, die met trots gedragen zou moeten worden. Als een goed ontworpen jas verhult het etiket echter meer dan het laat zien. Een liberaal is een tegenstander van bemoeienis met andermans zaken, maar betoont tolerantie voor afwijkende opvattingen en onconventioneel gedrag. Liberalen zijn er van oudsher voor om andere mensen buiten hun leven te houden en het individu de maximale ruimte te bieden zijn leven te leiden en zich te ontplooien. In zijn meest extreme vorm wordt een dergelijke instelling wel in verband gebracht met het ‘libertarisme’, maar dat is een tegenwoordig goeddeels in onbruik geraakt begrip. De meeste echte liberalen zijn er vooral voorstander van andere mensen zo veel mogelijk met rust te laten. Sociaaldemocraten zijn daarentegen een enigszins hybride soort. Ze hebben met liberalen een toewijding aan culturele en religieuze tolerantie gemeen, maar wat overheidsbeleid betreft geloven sociaaldemocraten in de mogelijkheden en de voordelen van collectieve actie ten bate van het collectieve welzijn. Net als de meeste liberalen zijn sociaaldemocraten voorstander van een progressief belastingsysteem ter bekostiging van publieke diensten en andere sociale verworvenheden die voor het individu niet te betalen zijn; maar waar veel liberalen een dergelijke belasting dan wel een algemene voorziening als een noodzakelijk kwaad zien, gaat het sociaaldemocratische beeld van een fatsoenlijke maatschappij van meet af aan uit van een grote rol van de staat en de publieke sector. Het is te begrijpen dat de sociaaldemocratie in de Verenigde Staten niet goed te verkopen is. Een van mijn doelen is aan te tonen dat de overheid een sterkere rol in ons leven kan spelen zonder dat onze vrijheden worden aangetast, alsmede ervoor te pleiten dat we gaan nadenken over het soort staat dat we eigenlijk willen – omdat er zonder overheid nu eenmaal geen toekomst gloort. Veel van wat gedurende de twintigste eeuw goed was in de wetgeving en het sociale beleid van de Verenigde Staten – zaken die een toenemend aantal mensen tegenwoordig onder het mom van meer doelmatigheid en een ‘terugtredende overheid’ ontmanteld willen zien worden – komen in praktische zin nauw overeen met wat in Europa sociaaldemocratie wordt genoemd. Het probleem is niet wat er gedaan moet worden, maar hoe we erover praten. Europa kent een ander dilemma. Veel Europese landen brengen al langere tijd iets in praktijk wat op sociaaldemocratie lijkt in de praktijk, maar ze zijn vergeten hoe ze hun beleid moeten verkondigen; hedendaagse sociaaldemocraten zijn schuldbewust en in de verdediging gedrongen. Critici die stellen dat het Europese model te duur dan wel economisch inefficiënt is, krijgen onvoldoende weerwoord. Toch is de verzorgingsstaat onder degenen die er voordeel van hebben geliefder dan ooit: in Europa is nergens draagvlak voor de afschaffing van de openbare gezondheidszorg, beëindiging van het gratis dan wel gesubsidieerd onderwijs of terugdringing van de bemoeienis van de overheid met het openbaar vervoer en andere essentiële diensten. Ik wil de conventionele inzichten aan beide zijden van de Atlantische Oceaan aan de kaak stellen. Zeker, de verschillen zijn de afgelopen jaren aanzienlijk minder scherp geworden. In de eerste jaren van deze eeuw heeft de ‘Washington-consensus’ terrein gewonnen. Waar je ook ging, overal bepleitten economen dan wel ‘deskundigen’ de voordelen van deregulering, een teruggetreden overheid en lage belastingen. Het leek erop dat alles wat de overheid kon, door particulieren beter kon worden gedaan. De opkomst van deze in Washington ontwikkelde doctrine werd toegejuicht, door iedereen van degenen die hadden geprofiteerd van het ‘Ierse wonder’ (de explosieve groei van de Ierse economie, ook wel de ‘Keltische tijger’ genoemd) tot de ultrakapitalisten in het voorheen communistische deel van Europa. Zelfs ‘oude Europeanen’ lieten zich meeslepen. Als bewijs van wat de Fransen het nieuwe ‘pensée unique’ noemden golden bijvoorbeeld het vrijemarktproject van de eu – de zogenaamde ‘strategie van Lissabon’ – en de enthousiaste privatiseringsplannen van de Franse en Duitse overheden. Langzaam maar zeker wordt men nu wakker. Om faillissementen van hele landen en de instorting van het bankwezen tegen te gaan hebben overheden en centrale banken opmerkelijke beleidswijzigingen moeten toepassen. Ze hebben vrijelijk en zonder enige bedenking met overheidsgeld gestrooid om de economische stabiliteit te herstellen en om technisch failliete bedrijven overeind te houden. Een opmerkelijk groot aantal aanhangers van de vrije markt, adepten van Milton Friedman en zijn collega’s uit Chicago, hebben het boetekleed aangetrokken en hun trouw aan de nalatenschap van John Maynard Keynes hernieuwd. Dat is allemaal heel bevredigend, maar het is bepaald geen intellectuele revolutie. Integendeel, de reactie van de regering-Obama wekt de indruk dat de terugkeer naar het keynesiaanse model vooral een tactische terugtrekking is. Eenzelfde vaststelling kon worden gedaan ten aanzien van New Labour, dat zich als nooit tevoren verplichtte aan de particuliere sector in het algemeen en de financiële markten in Londen in het bijzonder. Een van de gevolgen van de huidige crisis is weliswaar geweest dat de liefde van de landen op het Europese vasteland voor het ‘Anglo-Amerikaanse model’ flink is afgenomen, maar degenen die daar het meeste garen bij spinnen zijn dezelfde centrumrechtse partijen die tot voor kort zo graag met Washington wedijverden. Kort en goed: de praktische behoefte aan sterke staten en interventionistische overheden is boven elke twijfel verheven. Toch ‘heroverweegt’ niemand de staat. De terughoudendheid om de publieke sector op basis van collectieve belangen en principes te beschermen, houdt stand. Het is opmerkelijk dat de sociaaldemocraten het in de verkiezingen die sinds het begin van de financiële crisis in Europa zijn gehouden vrijwel zonder uitzondering slecht hebben gedaan. Ze bleken niet in het minst in staat een aansprekend antwoord op de ineenstorting van de markten te formuleren. Als links weer serieus wil worden genomen, moet het zijn stem hervinden. Er is van alles om boos over te zijn: van de toenemende ongelijkheid in rijkdom en kansen, de onrechtvaardigheid tussen de klassen en kasten en de economische uitbuiting in binnen- en buitenland tot corruptie, de manier waarop geld en privileges de slagaderen van de democratie doen dichtslibben. Het is tegenwoordig niet langer voldoende de tekortkomingen van ‘het systeem’ te benoemen en dan net als Pilatus af te wachten, onverschillig voor de gevolgen. De onverantwoorde manier waarop de afgelopen tientallen jaren voor de show retoriek werd bedreven, heeft links geen goed gedaan. We leven in een economisch, fysiek en politiek onzekere tijd. Het is een schrale troost dat we ons daar maar nauwelijks van bewust zijn. In 1914 voorzag ook vrijwel niemand de totale ineenstorting van hun wereld en de economische en politieke rampspoed die in het verschiet lag. Onzekerheid kweekt angst, en angst – voor verandering, voor aftakeling, voor vreemdelingen en voor een onbekende wereld – ondermijnt het vertrouwen en de wederzijdse afhankelijkheid waar beschaafde samenlevingen op gebaseerd zijn. Alle verandering ontregelt. We hebben kunnen zien dat het schrikbeeld van het terrorisme in staat is stabiele democratieën in totale verwarring te brengen. Veranderingen in het klimaat zullen nog verstrekkender gevolgen hebben. Mannen en vrouwen zullen in toenemende mate op de staat aangewezen raken. Ze zullen van hun politieke leiders en volksvertegenwoordigers bescherming verlangen. In open samenlevingen zal de roep toenemen om de instroom van vreemdelingen te beperken en vrijheid op te offeren voor ‘veiligheid’. De keus zal er niet langer een zijn tussen de staat en de markt, maar tussen twee soorten staten. Wij zijn het dus verplicht de rol van de overheid opnieuw te definiëren. Als wij dat niet doen, doen anderen dat wel. De hiernavolgende argumenten zijn voor het eerst benoemd in een essay dat ik in december 2009 voor de New York Review of Books schreef. Als reactie daarop ontving ik tal van interessante commentaren en aanbevelingen. Daartoe behoorde onder meer een weloverwogen kritiek van een jongere collega. ‘Het opmerkelijkst aan hetgeen u zegt is niet de inhoud maar de vorm,’ schreef zij. ‘U schrijft dat u boos bent om onze politieke zwijgzaamheid, over de noodzaak dat er in ons door de economie gestuurde denken een tegengeluid weerklinkt, en over de dringende behoefte aan een terugkeer naar een ethisch-inhoudelijk openbaar debat. Niemand heeft het daar tegenwoordig nog over.’ | |
Tomatenboer | dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:22 |
@ Deelnemer: Je hebt helemaal gelijk, waarbij ik nog wil opmerken dat het niet per definitie zo hoeft te zijn dat iedereen een groter stuk van de taart overhoudt indien de taart vergroot wordt, zoals dat voorbeeld dat je aanhaalt. Juist de laatste jaren zie je dat men de taart wilt vergroten ten koste van het stuk taart aan de onderkant van de samenleving, door de rechten af te pakken of te beperken, of mensen te ontslaan. Dan wordt de taart weliswaar vergroot, maar blijven er meer mensen met een kleiner stukje taart over, ten behoeve van een beperkt aantal mensen die zich een groter stuk toeëigenen. | |
Tomatenboer | dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:31 |
Wel jammer dat deze discussie schijnbaar niet erg leeft. | |
deelnemer | dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:57 |
Veel linkse politici geloofde zelf ook in de neoliberale ideologie. Dat kun je verwachten als een ideologie hoogtij viert. De apathie is normaal in een ideologisch gedomineerde tijd. De ideologische waarheid legt iedere reele discussie lam. Daardoor is er geen reeel publiek debat en krijgt iedereen het gevoel alsof hij er alleen voorstaat. Het enige dat nodig is, is het opzij schuiven van de neoliberale ideologie. De dogma's ervan definieren een hele nauwe politieke agenda binnen een voorondersteld samenlevingsmodel. Alle problemen waarover men opelijk wil spreken: de EU, HRA, onderwijs, privatisering, en andere maatschappelijke doelstellingen, het is allemaal mogelijk ... ... als we de ideologische taboes en dogma's terzijde schuiven. Uiteraard. De aanname van het taartmodel, dat iedereen een vast aandeel in de taart heeft, was dan ook onzin. Het woord God komt in het OP niet voor, en dan weet men niet meer of men nu voor of tegen is. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 21-08-2012 15:46:22 ] | |
Haushofer | dinsdag 21 augustus 2012 @ 17:16 |
Even een tvp ![]() | |
deelnemer | woensdag 22 augustus 2012 @ 00:01 |
[CENTRAAL] Het grote F&L video topic | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 00:12 |
Dank voor de filmpjes. ![]() Ik heb het boek al, dus ik ken de inhoud al maar toch. Ik neem aan dat jij Judt ook al kende? Verder kan ik je ook Michael J. Sandel aanbevelen (bijvoorbeeld zijn boek "Alles is te koop - de morele grenzen van de marktwerking"). | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 00:22 |
deelnemer | woensdag 22 augustus 2012 @ 01:12 |
Ik kende Judt niet, maar dank zij jouw post nu wel. Ik ben het met zijn analyse eens. De Ansluss van Oostenrijk door Nazi Duidsland is de bron van de neoliberale ideologie. Het is een uitwerking van het liberalisme die in het marktmodel een oplossing ziet voor het gevaar van totalitairisme. Maar het werkt averrechts. [ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 22-08-2012 03:14:30 ] | |
hoatzin | woensdag 22 augustus 2012 @ 11:02 |
Ik heb de uitzending ook gezien. Ik meen me te herinneren dat de heer Verwaayen ook bezig is met het vraagstuk hoe de wereld "leefbaarder" te maken voor de medemens. Het energievraagstuk, het voedselvraagstuk, het milieu, allemaal aspecten die daarbij horen. Het is dus niet alleen maar geld, macht en economische groei die hij propageert. | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 11:36 |
Ik heb hem niet specifiek over het energievraagstuk, over het voedselvraagstuk en het milieu horen praten hoor. Maar dat kan aan mij liggen, omdat ik een stuk van de Zomergasten-aflevering heb gemist. ![]() Ik heb hem wel horen praten over concurreren met China, het opgeven van bepaalde zekerheden in Europa en durven kiezen, en meer van die stereotypische retoriek. ![]() | |
hoatzin | woensdag 22 augustus 2012 @ 11:55 |
Klopt, maar je schetst (hierdoor?) een incompleet beeld. Uitzending gemist een tip? | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 12:01 |
Als het klopt wat ik zeg, dan schets ik toch geen incompleet beeld? ![]() Verder is iedereen in het Zomergasten topic wel ongeveer met mijn analyse eens, wat betreft het beeld dat Verwaayen schetste. | |
hoatzin | woensdag 22 augustus 2012 @ 12:05 |
Jawel. Je kunt dingen zeggen die kloppen en toch een incompleet beeld schetsen. Zo ongeveer ja. Alle drie. (buiten mezelf dan). | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 12:09 |
Klopt, maar volgens mij valt dat wel mee. Maar goed, wat is je punt dan? Wat doet dat verder af aan mijn analyse en standpunt in dit topic? Ik heb jou niet gezien in het Zomergasten topic. ![]() | |
hoatzin | woensdag 22 augustus 2012 @ 12:15 |
Bovenstaande zaken zijn wel degelijk aan de orde geweest. | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 12:48 |
Ik zal de uitzending nog eens in z'n geheel terug kijken. ![]() Maar het algemene beeld wat ik schetste is wel ongeveer de realiteit, ook gezien het feit hoe de meerderheid van de overige kijkers en columnisten het geinterpreteerd hebben. Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen. Waarom voel je je overigens zo geroepen om het op te nemen voor Ben Verwaayen? Overigens sloeg het stukje dat je quote vooral op rechts-liberalen in het algemeen, sociaal-liberalen uitgezonderd. Bij de VVD hoor je ze bijvoorbeeld hier ook nooit over, of in ieder geval onvoldoende en niet in verhouding met hun prioriteiten. | |
freeDragon | woensdag 22 augustus 2012 @ 13:25 |
Zo'n model van een taart is natuurlijk handig als je zaken simpel wil voorstellen. Alleen is het niet zo simpel. Het systeem kan alleen maar blijven bestaan als de taart blijft groeien, zeker als er steeds meer mensen komen die ook een stuk taart willen hebben. Echter, zo'n taart moet gebakken worden en daar heb je grondstoffen voor nodig. En binnen een gesloten systeem als de aarde zijn die per definitie beperkt. Als het 'meel' op raakt, groeit de taart eerst langzamer en dan helemaal niet meer. Als iemand zijn taartpunt dan wil laten groeien, kan dat alleen maar ten koste van andermans stuk. Dat laatste zie je in een steeds sneller verlopend proces de laatste jaren dan ook gebeuren: steeds minder mensen hebben een steeds groter deel van de taart. Je kan tijdelijk natuurlijk minder of andere ingrediënten in je taart stoppen maar op den duur gaat dat ten koste van de smaak (wat je - wat mij betreft - mag vertalen in "de kwaliteit van de samenleving"). En dat is uitstel, geen afstel. Als jezelf en je directe omgeving egocentrisch genoeg zijn, zal je er waarschijnlijk makkelijker voor kiezen om in dit model te geloven; ik geloof echter niet in het idee van eindeloze groei in een gesloten systeem. Neo-liberale ideeën missen vooral een bredere visie (out-of-the-cake denken ![]() | |
hoatzin | woensdag 22 augustus 2012 @ 13:51 |
Ik neem het niet op voor hem, ik zeg alleen dat het beeld wat van hem geschetst wordt wat eenzijdig is. Duidelijk is natuurlijk dat communiceren en verkopen zijn core-business is en was. | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 15:46 |
Kijk eens aan, is mijn post toch nog ergens goed voor geweest. ![]() Overigens is de liberale ideologie ook een antwoord op de overdreven betutteling en verstikkende overheid van de jaren 60 en 70, waardoor meer mensen juist vrijgevochten werden, recalcitrant en hun eigen leven wilde bepalen, en niet een overheid die bepaalde "wat goed voor je was". Daarop is het neoliberalisme ook een wat doorgeschoten reactie. | |
Prutzenberg | woensdag 22 augustus 2012 @ 21:41 |
tvp uit belangstelling, bijdrage volgt (misschien) | |
Cockwhale | woensdag 22 augustus 2012 @ 22:09 |
Ik ben het eens met de OP. Het hele politieke denken is gericht op de economie. Bijna iedere politicus spreekt van groei als voornaamste doel. Maar wat is groeien? In dit geval betekend het niet meer dan het vasthouden van de huidige levenswijze (politiek en economisch gezien), dit zo veel mogelijk te rekken (totdat het totaal instort) en hoogsten te stijgen in de winst percentages. Werkelijke groei als mens zit niet langer in het programma, revolutionaire veranderingen worden niet doorgebracht uit pure angst (stemmingmakerij). | |
deelnemer | woensdag 22 augustus 2012 @ 22:43 |
Zit de aflevering van de zomergast Ben Verwaayen nog een keer te bekijken. 0:00 - 35:00 Zijn betrokkenheid bij de techniek in de telecom. "What's up" of wat heb je eraan? Dat vind ik zo'n irritante reductionistische houding naar de inhoudelijke kant van werk. In zijn jeugd wordt hij gegrepen door de uitdaging van het verkopen, zonder enig inhoudelijk doel. Een vakbondslidmaatschap verkopen, zonder dat je iets bieden hebt, omdat je anders gewoon Jan soldaat moet spelen. Zo doe je een hoop ervaring op met 'cold selling'. Hij noemt het een harmonie model (verkoop een win-win verhaal). Waarom kun je de interesse van de technicus voor zijn vak terzijde schuiven met een idee over marktwaarde, en je eigen verkoopspel zien als een doel in zichzelf? 35:00 - 1:17:00 Steve Jobs: In de inleiding doet hij alsof de CEO Steve Jobs de ICT revolutie op zijn naam heeft staan. Het is de typische overtuiging van marktmensen dat de technologische vooruitgang gevolg is van leiderschap en marktwerking. Hij vergeet dat de wetenschap, de ontwikkeling van het internet binnen de Amerikaanse universiteiten en defensie industrie, en technici daarin een belangrijke rol spelen. Toespraak Steve Jobs: Een studie drop-out (daarvoor krijg je tegenwoordig een boete). Daar blijven hangen zonder zinnig doel (is dat doelgericht?). Geen bedrijf die dat soort freewheelen kan waarderen. Het pakte goed uit calligrafie te hebben geleerd (None of this had any hope of an practical application in my life). Dit kan alleen in een vrije maatschappij zonder al te veel prestatie druk en CV geauwehoer. Allemaal gerechtvaardigd door: eind goed, al goed. Zoals bij een lotterij, als je de hoofdprijs wint. Maar als het anders uitpakt, wordt al het bovenstaande tegen je gebruikt door de marktfundamentalisten (dan had op geen drop-out moeten zijn, maar beter je best moeten doen). Toen ontslagen bij Apple. "But I still loved what I did". Passie, dat is in onze efficientie economie een grote gok geworden. "Don't live by dogma, which is de result of other peoples thinking." Dus kunnen we ook de dogma's van het neoliberalisme gewoon aan de kant schuiven. "Follow your hart and intuition everything else is secondary". Hoe zit het met het volgen van je idealen als wetenschapper, terwijl de industrie vindt dat wetenschappers zich moeten richten maar de marktwaarde? "Stay hungry, stay foolisch." Een romantische verhaal over ondernemerssucces, dat net zoveel voor VVD beleid pleit, als ertegen. De open levenshouding, waarin men soms de weg kwijt is, en zijn dromen najaagd, botst zeer met het doelgerichte, prestatiegerichte, lik-op-stuk beleid van de VVD, wat meer gaat over aanpassing aan / voegen naar de eisen die de markt je stelt. Het bedrijfsleven kan nog veel leren van Steve Jobs: het leven is niet te plannen en passie is belangrijker dan resultaat. De reaktie van Ben Verwaayen is dat onze maatschappij met ons vangnet teveel gericht is op zekerheid. Ik denk dat een vangnet nodig is om dit soort risico's te kunnen nemen. In lage lonen landen springen ze met duizenden tegelijk (echte risico nemers). Ja, uit noodzaak en niet uit passie. Ben Verwaayen reserveert het fenomeen passie voor zijn passie, en maakt de passies van anderen daaraan ondergeschikt (zeg eens Einstein, wat heb je aan de ART, levert het ook nog wat op? Zeg eens verpleger, waarom besteed je je goede zorg aan iemand die het niet kan betalen?). Zijn passie: luisteren naar de markt, op zoek naar de heilige graal, dat wat aanslaat. Die passie hebben, dat gevoel voor marktontwikkelingen dus. Maar zelf zag Ben het belang van internet over het hoofd in een gesprek met Bill Gates. De rest (zonder die specifieke passie) hoort thuis in een productieproces. Voor dat productieporces selecteert het bedrijfsleven op doorlopend aantoonbaar succes, snelheid van behaald resultaat, en heeft niets op met dromers en tijdelijke lantefanteraars (oei een gat in je CV, leg dat maar eens uit). Filmfragment uit Glengarry Glen Ross . De lelijke kant van het kapitalisme. Waarom is Steve Job niet zo afgezeikt toen hij faalde op de universiteit. De film: klanten producten door hun strot drukken. Dat vereist ook passie van een bepaald soort. En dat vraagt om regulering. Maar deze loopt altijd achter de feiten aan. Dus is het gewoon een ontwikkelend machtsspel. De machtstructuren lopen altijd achter de veranderende machtsverhoudingen aan. En nu? Geen antwoord. 1:17:00 President commissaris bij Endemol. John de Mol en Joop van de Ende, deze twee ras ondernemers zijn de beste creatieve geesten die Nederland heeft gehad (Big Brother). Gerard van 't Hoofd telt niet mee vermoed ik (geen passie?). De beursgang van Word Online en Endemol. Waarde is perceptie. De waan van de dag. Alles draait om marktwaarde, of het nu gebakken lucht is of niet. Politieke culturen in Nederland, Engeland en Frankrijk. Ben verwaayer vindt het karakter van de politieke leider ongelofelijk belangrijk. En het inhoudelijke debat over politieke thema's ivm de aanstaande verkiezingen? Volgens Ben onbelangrijk, omdat je het beleid toch niet vooraf kunt uitdenken (gedacht als een CEO, hoe zit het met de burgers en hun idealen?). Jeremy Packman doet het mijns inziens uitstekend, en zet vanuit een incident (onthullend over het karakter van de leider?) een serieuze discussie op over het immigratie beleid en de arbeidsmarkt. En dat zou niet goed zijn? En Jeremy Packman doet het met passie ![]() ![]() 2:06:00 Ben's pleidooi voor een open samenleving gaat hand in hand met de boodschap dat we het moeilijk zullen krijgen. Maar het argument was altijd, dat vrijhandel en meer ontwikkelde handelspartners leidt tot een welvaartstoename hier. Nu het zover is, moeten we ineens allemaal gaan knokken. "It will be a world wherein others wil set a lot of rules, and dictating who does what, where, when and how." Ging het dan toch over macht ipv markt? "Individuen werken hard, maar als samenleving werken we helemaal niet hard." zegt Ben. Volgens Thatcher bestaat er bestaat niet zoiets als een samenleving. Maar nu is er ineens weer de samenleving. Een samenleving die inzet op ondernemerschap en risico's nemen, en dan gaat het onderwijs beter ... ![]() China is een opkomend land en iedereen verwacht daar een groeiende welvaart en mogelijkheden, net zoals wij na WOII. Het past bij hun situatie en concurreren is voor China gemakkelijk vanwege de gunstige wisselkoers (een maaltijd kost in China in euro's nog altijd een stuk minder). De kansen zijn daar ook nog volop aanwezig. Ooit zullen in China de lonen stijgen en ook bij hun zal de consumptie geilheid afnemen. Zoniet, waar eindigt deze concurrentie dan? Het ondernemerschap wordt in Nederland afgeknepen. Niet door de socialisten, maar door de gevestigde orde, en weinig mogelijkheden om te starten omdat er geen groei is. De Chinesen in de getoonde voorbeelden concurreren op lonen en arbeidsomstandigheden. Daarvoor is de marktoplossing van Ben Verwaayen geschikt (nieuwe bedrijven starten met bestaande technologie en efficienter / goedkoper werken). Wij moeten concurreren op innovatie. Maar het hedendaagse bedrijfsleven kan dat niet goed, omdat ze juist te economisch denken. Innovatie betekent dat je de teugels loslaat. Wij trekken ze juist aan, en laten geen ruimte aan het speelse dat eigen is aan innovatie. "We hebben schulden gemaakt en die moeten we aflossen." Maar die hebben we gemaakt onder luidt gejuich van de markt en gestimuleerd door de VVD & CDA. Noch is er de laatste dertig jaar veel geinvesteerd is in de ontwikkeling van de samenleving, in innovatie door het bedrijfsleven, in de ontplooiing van werknemers. De verwijten dat Europa een gemodder is kun je de burger niet verwijten. De politiek heeft de burger buiten de deur gehouden, door iedere debat daarover te vermijden, en die heeft daarom geen enkele invloed gehad. De politiek kun je daarin wel veel verwijten. Die zijn op hun eigen macht gaan zitten. Dat zijn, jawel, de middenpartijen geweest, zoals de VVD, die in Europa alleen één markt wilde zien. "Dat je morgen niet hetzelfde doet, dan je vandaag doet. Nou en!" zegt Ben. Maar in specialistische beroepen kun je niet zomaar switchen van ene specialisme, naar een andere. Dat kan alleen in kletsfuncties. In specialistische beroepen moet je jaren herscholen eer je weer op niveau mee kan. Of je dat even zelf wilt regelen als burger. Ben Verwaayen wordt ook geen goede ICT 'er meer, ook al zou hij dat willen. Deze onderschatting leidt tot een gebrek aan investering in de beroepsbevolking. De suggestie dat juist anderen doen alsof het een aflopende zaak is, is onterecht. Juist Ben zelf praat angst aan door te gaan zedenpreken. Al onze problemen zijn een gevolg van een gebrek aan moraal (kijkt naar de BRIC landen). En dat gebrek aan moraal blijkt een slechts een gebrek aan geloof in zijn wereldbeeld te zijn. tl;dr: Ben Verwaayen kan enthousiast vertellen over de passie van het ondernemen, maar bekijkt alles alleen door deze ene bril. Hij is ervan overtuigd dat alleen ondernemingszin een samenleving maakt of breekt. Hij is geen denker en heeft duidelijk geen achtergrond in kennisontwikkeling. Innovatie is voor hem een nieuw trukje bedenken. Een ideetje zoals Big Brothers en daarmee gaan ondernemen. Als het zo succesvol blijkt te zijn, dan is het geweldig. Inhoudelijk gezien vind ik hem te oppervlakkig. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 23-08-2012 11:14:17 ] | |
deelnemer | woensdag 22 augustus 2012 @ 22:45 |
Hij zegt alleen, kijk die Chinesen eens ondernemen en hard werken. Dat moeten wij ook weer meer gaan doen, anders gaat het mis. [ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 22-08-2012 23:05:31 ] | |
Tomatenboer | woensdag 22 augustus 2012 @ 23:18 |
Ik heb de uitzending ook nogmaals teruggekeken maar heb die punten ook nu niet uit z'n verhaal kunnen halen eerlijk gezegd. Maar ik heb Ben Verwaayen natuurlijk alleen als voorbeeld aangehaald. [ Bericht 24% gewijzigd door Tomatenboer op 22-08-2012 23:27:18 ] | |
deelnemer | woensdag 22 augustus 2012 @ 23:53 |
Een goed voorbeeld.
[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 23-08-2012 11:15:15 ] | |
Tomatenboer | donderdag 23 augustus 2012 @ 00:47 |
Ook is het me bij het verhaal van Ben Verwaayen nog maar eens opgevallen dat het eigenlijk belangrijker is in welk milieu je opgroeit en de contacten die je hebt, wat betreft je kansen van slagen, dan je inzet en ideeën. Zie ook zijn verhaal mbt de oprichting van een militaire vakbond. "Je moet iemand kennen, die dan weer iemand kent etc." Maar daar werd heel gemakkelijk aan voorbij gegaan. Maar dat onderschrijf ik volledig. Een Meritocratie waarin iemand carriere maakt op basis van volledig zijn eigen inzet is naar mijn mening een utopie. Kansen, geluk, afkomst, gezondheid etc. zijn hierin vele malen belangrijker. Ook het voorbeeld van Steve Jobs bijvoorbeeld, het is goed wat hij heeft gepresteerd en heeft uitgedokterd. Maar ik heb hier ooit een interessante discussie over gehad met een psycho-analyticus die mij vertelde dat Steve Jobs nooit het succes had kunnen hebben als hij niet in exact de juiste tijdspanne de juiste leeftijd had om daarmee aan de slag te gaan. Het zogenaamde "window of opportunity". Het was begin jaren 70 en die technieken waren net in opkomst, en Steve Jobs was een jaar of 16 / 17. Was hij in die periode jonger geweest dan had hij nog op school gezeten. Was hij in die periode ouder geweest dan had hij al gewerkt. Was hij eind jaren 70 een drop-out geweest dan waren de pc en soortgelijke besturingssystemen als dat NEXT van hem waarschijnlijk al uitgevonden en ontwikkeld. Om maar aan te geven dat omstandigheden en factoren in grote mate het geluk en succes bepalen. Ook die stelling ontkracht de liberale mythe dat "succes een keuze" is, althans succes in de mate als Steve Jobs komt maar eens in de zoveel tijd voor natuurlijk, en daarvoor moet alles op z'n plaats vallen. Dit maakt bovendien de legitimatie voor een maatschappij van "winnaars en verliezers" discutabeler, en ik denk ook niet dat veel mensen daar uiteindelijk gelukkig van worden. [ Bericht 4% gewijzigd door Tomatenboer op 23-08-2012 01:18:50 ] | |
Tomatenboer | donderdag 23 augustus 2012 @ 01:00 |
Dit verhaal mbt Steve Jobs bedoel ik dus:
| |
deelnemer | donderdag 23 augustus 2012 @ 01:38 |
Achteraf blijkt natuurlijk altijd dat sommige mensen succes hebben gehad met hetgeen ze deden. Steve Jobs zegt zelf ook dat zijn cursus in lettertypen geen doel diende, maar later van doorslaggevende belang bleek te zijn. Toeval. Nu kun je, door handig gebruikt maken van het toeval, proberen om het succes af te dwingen. Maar als je beter kijkt, zal blijken dat op ieder succesverhaal er velen zijn die misgrijpen. Daarom kan het beleid zich beter richten op de basis. Een land doet er verstandig aan om ervoor te zorgen dat mensen een goede opleiding krijgen, zich in werk kunnen ontplooien, er een rijke brede levendige cultuur is, en een open maatschappelijk debat. Wat mij vooral stoort, is dat er ook nog vele anderen zijn die belangrijk zijn voor de samenleving. Neem wetenschap en techniek. Dat is volgens mij aantoonbaar een belangrijke bron voor vele ontwikkelingen en de hedendaagse welvaart. Toch wordt de wetenschap nauwelijks genoemd. De marktmensen beweren maar, dat het allemaal komt vanwege de entrepeneur met een goude idee: reality TV (Endemol) een strak design (Apple gatgets). Oppervlakkig, juist omdat het in die gevallen maar om franje gaat. De neiging van de marktmensen om alles op hun eigen conto te schrijven, en het feit dat dit al 30 jaar rondzingt, maakt dat ik er genoeg van heb. Tegenstellingen, zoals entrepeneur versus productiemedewerker, durfal versus angsthaas, realisme versus je kop in het zand steken, zijn een vorm van framing. Ook loopt hij weg voor het feit dat 30 jaar neoliberaal beleid het westen niet sterker heeft gemaakt. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 23-08-2012 10:48:32 ] | |
Haushofer | donderdag 23 augustus 2012 @ 09:39 |
Die verheerlijking van een jobs zie je ook bij een daniel tammet, een savant met een beuitengewoon goed geheugen. Natuurlijk wordt dat verkocht als iemand die heel erg begaafd is, maar de waarheid is dat hij veel geoefend heeft en geheugentechnieken toepast die iedereen kan leren. Het wonder/talent aspect spreekt mensen toch meer aan dan honderden/duizenden uren van oefenen. | |
deelnemer | donderdag 23 augustus 2012 @ 14:19 |
Op zich is er niets mee dat iemand veel oefent. Steve Jobs was, itt Ben Verwaayen, een gepassioneerd mens. Ben zegt dat hij niet geobsedeerd bezig is met zijn werk. Hij doet een taak en verder vind hij het wel best. Maar hij bewondert gepassioneerde mensen zoals Steve Jobs. Hij ziet dat deze mensen vast geknoop zitten aan hun ding, en noemt dat ondernemers (en dat is eigenlijk een verkeerde term daarvoor, want het verwijst teveel naar de hedendaagse markt logica). Daar tegenover stelt hij de manager, die komt om een bepaalde taak uit te voeren en weer vertrekt, zoals hijzelf. Ik denk ook dat deze passie voortvloeit uit het pad dat iemand bewandeld en al vroeg begint. Eenmaal op dit pad blijven mensen erop voortborduren. Zo zie je Bob Dylan, Mick Jagger of Madonnna op oudere leeftijd zichzelf nog steeds het podium ophijsen, maakt Woody Allen nog ieder jaar een film, schrijft een bekende romanschrijver weer een nieuw boek, etc. Passie is belangrijk als je, voorbij het conventionele, nieuwe wegen wilt bewandelen. Tal van interessen kunnen uitgroeien tot een passie. Er zijn mensen die gepassioneerd zijn van wetenschap en wetenschappelijke idealen (bv Richard Feynman), mensen die gepassioneerd zijn van kunst en artistieke idealen (bv Hans van Manen, Martha Graham), mensen gepassioneerd door politieke idealen (bv Gandhi, Maarten Luther King), mensen gepassioneerd door morele / filosofische kwesties (Simone Weil, Wittgenstein). Afhankelijk van waar iemands passie naar uitgaat, spreekt hij over inspirerende richtingevende waarden: waarheid, schoonheid, rechtvaardigheid, ondernemen, etc. Maar de waarden van verschillende passies kunnen gemakkelijk conflicteren. De passie die Verwaayen bewonderd is van een bepaald soort, gericht op ondernemen en markt succes. Met deze eenzijdigheid is op zichzelf niets mis, het is zijn specialisme, tenzij je de gehele samenleving erop wilt inrichten. Naar mijn overtuiging is onze samenleving juist destructief bezig, als het gaat om gepassioneerde mensen. Passie verhoudt zich iha slecht met economisch en marktconform denken. Het economische is te resultaatgericht voor creativiteit, en het marktconforme is te conventioneel voor creativiteit. Gepassioneerde mensen zijn vaak juist niet gemakkelijk in te passen in een bedrijf. Ze streven hun eigen doelen na, vanuit eigen motieven, ipv zich de wet te laten voorschrijven door een docent, CEO, of politicus. Zo word je zelfs nog ontslagen bij het bedrijf dat je zelf hebt opgericht, zoals Steve Jobs. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 23-08-2012 22:45:06 ] | |
Tomatenboer | donderdag 23 augustus 2012 @ 14:45 |
Oefening baart kunst zegt men niet voor niets toch. ![]() Alleen wel jammer dat men geen tijd meer gegund wordt om te oefenen of kennis te vergaren, men moet er tegenwoordig gelijk staan. Een beetje gechargeerd gesteld, maar daar komt het wel op neer. Ook Ben Verwaayen zei bij Zomergasten dat inhoudelijke kennis bijvoorbeeld niet nodig was bij het creeëren van "toegevoegde waarde" zoals hij het zelf noemde. Dat is ook een onderdeel ervan, die toegevoegde waarde lijkt tegenwoordig belangrijker dan de inhoud zelf. Snel geld ipv passie. Ondertussen hebben we wel de hele samenleving zo ingericht, en leren we onze kinderen, dat we het "snelle geld" nastreven ipv onze passies. | |
deelnemer | donderdag 23 augustus 2012 @ 15:05 |
Veel wordt op één hoop gegooid en onder de noemer van marktwerking / ondernemen gebracht. Er is het ondernemen, dat verwant is met het zoeken naar een opening door een wetenschapper in een wetenschappelijk vraagstuk. Er is ook het arbeidsdiscipline model, waarin een medewerker in een keurlijf wordt geplaatst, en wordt gewezen op de noodzaak om je brood te verdienen, in concurrentie met anderen die hetzelfde doen als jij. De vrije ondernemer heeft ruimte / kansen nodig om zich te kunnen ontplooien, en tegelijk worden de mogelijkheden van productiemedewerker gecastreerd. Een leider-volger systeem, waarin de waarden en idealen van de één, het graf voor ander vormt. De VVD is teveel gericht op idealen die ze eigenlijk niemand gunnen. De student moet in 4 jaar afstuderen, met hoge cijfers (geen zesjes cultuur). De ruimte om je eigen passie te ontwikkelen is daarmee verdwenen. De nieuwe medewerker moet aantoonbaar maken dat hij voldoet aan tal van vooropgezetten eisen en zich daarnaar voegen, maar we moeten ook meer ondernemend zijn. Dat zijn conflicterende boodschappen. Als je gehoor wilt geven aan de idealen van de VVD, dan zou je je niets moeten aantrekken van alle prestatie eisen, want die verkwisten al je tijd. Maar als je je passie volgt en je komt verkeerd uit, dan word je tewerk gesteld in de kassen van het westland (there is no such thing as a free lunch). Samenwerken is een belangrijk element als je iets van de grond wilt krijgen. Samenwerken met gelijkgestemde mensen, met dezelfde idealen. Vaak zegt men dat je een individualist moet zijn, die iets van zijn eigen leven maakt. Dat is ook een dubbele boodschap. Samenwerken is daarvan de betere gedachte. Het individualisme maakt mensen teveel onmachtig. [ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 23-08-2012 15:23:37 ] | |
Haushofer | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:36 |
Je ziet dit marktdenken ook sterk in de beoordeling van fundamentele wetenschap, iets wat erg jammer is. Mensen kunnen vaak niet dat onderzoeken wat ze interessant vinden. In de vs zie je nog sterker die " follow the leader" mentaliteit. | |
deelnemer | donderdag 23 augustus 2012 @ 23:09 |
Zo vond ik het verrassend wat Paul Verhoeven in een eerdere aflevering van zomergasten vertelde. Hij had in de VS niet de vrijheid een film te maken naar eigen inzicht. Hoewel een gevierd filmmaker, loopt hij aan de leiband van film producenten en geldt er een strikt hierachische orde van beslisingbevoegdheden. Als Paul Verhoeven al niet de vrijheid heeft om zelf een filmproductie te ondernemen (er is teveel geld mee gemoeid), hoeveel vrijheid heeft een gewone burger dan om iets te ondernemen? Ik schrijf wel eens een commentaar voor de opinie pagina van het NRC. Er is er nog nooit één geplaatst. Voor de grote stukken op de opinie pagina worden vaak mensen uitgenodigd tegen een vergoeding. Alleen lezersreakties van een paar regels worden soms geplaatst. Het is veel moeilijker om van de grond te komen dan het lijkt. Iedereen loopt een geijkt parcour af binnen een bestaande organisatie. Wat je wel zelf kan doen, is iets kleins zoals een winkeltje openen. Het beste is, om dat te doen met een klein groep mensen, zoals een hechte familie. Turkse ondernemers beginnen zo een winkeltje, en breiden dan geleidelijk aan uit, met nog een winkeltje etc. Alleen nieuwe ontwikkelingen bieden goede kansen, zoals de ICT in de tijd van Steve Jobs. Of sociale media ontwikkelen voor het internet nu. Binnen een bedrijf iets ondernemen gebeurd altijd binnen gestelde kaders. Je moet eerst een goede verstandhouding met de mensen opbouwen die de beslissingbevoegdheden hebben. Dan moet je jezelf waardevol maken, zodat je wordt toelaten op een hoger niveau van de organisatie. Zo breid je je mogelijkheden uit. Maar vaak lang binnen een andermans plannetjes. Slechts weinige spelen werkelijk de rol van een vrije ondernemer zoals de liberale vrije markt ideologie ons graag voorspiegelt. Als consument betredenwij de vrije markt direct, maar als producent indirect, via een grote organisatie. Vanwege deze indirecte toetreding, biedt het marktmodel geen complete analyse van de werkelijke economische situatie van de gemiddelde werknemer, die fungeert als een radertje in een grote hiërarchische organisatie. De ideologie van de vrije markt is misschien aantrekkelijk voor een ondernemer die zelf aan het stuur zit en naar eigen inzicht kan handelen. Maar voor de meeste werknemers is het model inadequaat. De ondernemer pleit voor minimale regelgeving door overheden en maximale volgzaamheid van zijn werknemers. Het gewenste omslagpunt tussen autoritair gezag en vrije zelfbeschikking scharniert altijd rond de eigen positie. Wie zich boven je bevindt, dient je vrij te laten (zelfregulatie is beter). Wie zich onder je bevindt, dient je gedwee te volgen (aanpassing is noodzakelijk). De vrijheid van de een, gaat ten koste van de vrijheid van de ander. In de onderste laag heeft de individuele werknemer of burger weinig invloed of vrijheden. De voorwaarden worden hem opgelegd door de baas, de overheid of de leverancier. Daar geldt: of de dwang nu van de overheid of de markt komt, is lood om oud ijzer. De efficiëntie, die door de marktwerking wordt afgedwongen, dringt steeds dieper door in het leven van mensen. Het rationaliseren van productieprocessen reduceert mensen tot productiemiddelen. De dwang van formele regels, de bureaucratie van de overheid en de tucht van de markt, creëren de druk die het individu tot een slaaf maakt van bovenpersoonlijke structuren die te ver boven zijn macht liggen om te kunnen beïnvloeden. Van belang is de aard van de keuzes die het individu kan maken. Is het individu vrij, als hij genoodzaakt is mee te huilen met de wolven in het bos, tenzij hij een radicale en riskante keuze maakt. Kun je op je werk een eigen inbreng hebben, of kun je slechts ontslag nemen? Als we de consequenties van keuzes vergroten tot alles of niets keuzes, dan neemt de vrijheid af. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 23-08-2012 23:51:17 ] | |
Tomatenboer | donderdag 23 augustus 2012 @ 23:57 |
Alsof ik Karl Marx hoor spreken. ![]() Dat is niet denigrerend bedoelt overigens. Een uitgebreidere reactie volgt later. | |
Tomatenboer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:01 |
Overigens @ deelnemer, jij hebt ooit eens in een ander topic vertelt dat je wetenschapper bent, hoe ervaar jij in de praktijk, in het dagelijks leven de eventuele tekortkomingen of belemmeringen van de liberale markt cq het kapitalisme? | |
deelnemer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:35 |
Het hangt er erg vanaf wat je mogelijkheden zijn en waar je terecht komt. Gepromoveerde wetenschappers kunnen vaak niet verder in de wetenschap, en voor het bedrijfsleven is het een hele verkeerde achtergrond. Je hebt geen concreet vak geleerd en intellectuele eerlijkheid is in het bedrijfsleven een ongewenste eigenschap. Als je een beroepsopleiding hebt gedaan is het makkelijker. Dan is het een kwestie van niet te lang blijven hangen op een plek waar je je niet kunt ontwikkelen (het ene bedrijf is het andere niet). Mensen die niet uit een gezin komen waar je wereldwijs gemaakt wordt, maar alleen netjes wordt opgevoed, en zich moeten behelpen met de ideologische propaganda van bedrijven en media, zijn veel te naief. De OP's van de volgende topics geven wel enige idee van de tekortkomingen van de vrije markt. De beperkingen van vrije marktwerking Het liberalisme en zijn omkering Tegenwoordig komt de kritiek meer en meer los (een gevolg van de kredietcrisis). Mensen als Noam Chomski, Joe Stiglitz, Naomi Klein, etc spelen daarin een belangrijke rol. Zie oa [CENTRAAL] Het grote F&L video topic. Hoewel het in Nederland niet zo erg uit de hand gelopen is als in de VS, kun je een soortgelijk verhaal als Stiglitz geeft ook voor Nederland houden. De HRA is een veel groter schandaal dan mensen zich realiseren. Politici hebben jarenlang geweigerd om dit probleem zelfs maar te bespreken. Voor rijken was het een manier om de belastingdruk te verlagen, voor banken was het een cash cow, voor veel gewone huizenkopers was compenseerde het hooguit de hogere huizenprijs (als gevolg van de HRA), en huurders werden genaaid. Waarom zouden huurders niet protesteren dat kopers hun woonlasten wel van de belasting mogen aftrekken en huurders niet? Geen enkele politicus in den Haag heeft het ooit voor de huurders opgenomen. Daaruit blijkt dat de helft van de bevolking niet eens politiek vertegenwoordigd wordt. In deze verkiezingcampage zouden politici hierover eens aan de tand gevoeld moeten worden, maar ik zie dat niet gebeuren. Dat de top van het Nederlandse bedrijfsleven onderzoeken laat uitvoeren om te bepalen of hun salaris marktconform is, geeft al aan dat het geen markt is. Ze lieten deze onderzoeken uitvoeren in de VS omdat de top daar het meest verdient. Maar als wij een pak melk kopen doen we geen markt onderzoek, want een pak melk heeft gewoon een marktwaarde (als gevolg van marktwerking). Stel dat je toch een marktonderzoek zou uitvoeren naar de prijs van een pak melk, zeg in Soedan, om vast te wat de prijs zou moeten zijn. Stel in Soedan kost het pak melk gemiddeld 10 cent. Je gaat vervolgens naar de supermarkt en je weigert de gewone prijs te betalen, wapperend met je marktonderzoek en zeggende dat een pak melk maar 10 cent kost. Dan is er geen sprake van normale marktwerking. [ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 24-08-2012 02:33:01 ] | |
deelnemer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 02:23 |
Uit de uitzending van zomergasten blijkt ook dat de carriere van Ben weinig te maken heeft met iets constructief willen doen, maar slechts met kansen grijpen en succesvol willen zijn. Het begon al met zijn vakbond in het leger, waar hij niets mee wilde, maar een goede oefening vond in 'cold selling'. Ik ben het daarom ook wel eens met dit commentaar uit het NRC:Integere mensen zijn ongeschikt voor topfuncties omdat het er te onverantwoordelijk / corrupt aan toe gaat. Het gaat dan ook niet alleen om gelijke kansen, maar ook om de verzieking van de werksfeer. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 24-08-2012 10:41:02 ] | |
deelnemer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:41 |
Vrijheid en eigenverantwoordelijk hebben geleid tot een gebrek aan constructief handelen. De beslissingsnemer is vaak niet de uitvoerder. De uitvoerder heeft veel te maken met niet-constructieve oplossingen, terwijl de beslissingnemer denk alleen in eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Het idee is dat marktwerking garandeerd dat het streven naar succes hand in hand gaat met constructief handelen. Dat is een ideologisch paradigma. In de prijktijk blijkt dat deze indirecte route naar constructief handelen niet werkt. Je ziet aan de levengeschiedenis van Ben Verwaayen dat hij geen draad constructiviteit in zich heeft. Mensen integreren zichzelf rond doelstellingen. Daarom is de kwaliteit van deze doelstellingen en bijbehorende activiteiten belangrijk ons psychisch welzijn. Dit integratie proces wordt voortdurend van hoger af doorkruist en leidt tot psychische stress. Om niet in conflict te komen met de winstoogmerken van het bedrijf en de keuzes van het management, dient een moderne werknemer zich te onthechten van zijn inhoudelijke werkzaamheden. Als je inhoudelijke waarde aan toekent aan je werkzaamheden en daaraan je motivatie ontleent, dan bent je niet goed bestand tegen managers die deze zaken voor je ogen de nek omdraaien. Dat kan op ieder moment gebeuren en daarin hebt geen inspraak. Men noemt deze inhoudelijke onthechting een professionele of zakelijke houding. De ontkoppeling van motivatie en handelen, wordt door bezielde mensen als rampzalig ervaren. De zielloze mens, doet wat hem wordt gezegd, vindt wat hem wordt voorgespiegeld, en wordt voor het karretje van anderen gespannen. [ Bericht 12% gewijzigd door deelnemer op 24-08-2012 11:19:47 ] | |
Tomatenboer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:49 |
Helemaal mee eens. Ik kan hier een mooi praktijkvoorbeeld bij vertellen. Ik heb enkele maanden geleden gesolliciteerd als (telefonisch) klantenservicemedewerker bij de Rabobank. Er werd gevraagd om integere klantgerichte werknemers, de functie was niet direct commercieel van aard. Ik ben het niet geworden omdat ik - letterlijk! - te integer zou zijn voor de functie. Ik moest een aantal assesments doen, welke ik met goed resultaat voltooide, enkel bij de voorbeelden van klantadvisering bleek ik niet "commercieel" genoeg. Ik ging namelijk meestal voor oprecht advies van de klant, maar beter was het geweest als ik bepaalde zaken min of meer verzweeg voor de klant en de klant tot 2 beperkte keuzes dwong (die uiteraard meer geld opleverden). Nu kun je zeggen dat dat niet slim geweest is van mij, geen commercieel inzicht en te naief, maar als ik mijn functie oprecht wil uitvoeren, met plezier, en mezelf recht in de spiegel wil durven aankijken, dan wil ik ook een goed gevoel hebben bij de adviezen die ik geef, is dat zo gek dan? Ik vind het dan ook niet vreemd dat steeds meer mensen moeite krijgen met dat keurslijf waarin ze zitten, die voorgeprogrammeerde riedel die ze moeten verkopen zonder eigen inbreng. Het is in feite gewoon het voorliegen van mensen en heeft niets meer met de oorspronkelijke doelstelling van de functie te maken. Zo raak je als samenleving ontweest. Als werknemer vanwege het bovenstaande, en consumenten raken - terecht - het vertrouwen kwijt in instellingen. Uiteindelijk is dit alleen maar slechter voor de maatschappij, maar korte termijn winst staat al decennia voorop, en ik heb niet de illusie dat dat snel zal veranderen. ![]() | |
deelnemer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:33 |
Ik ken tal van dit soort voorbeelden. Mijn nichtje doet een opleiding personeelszaken. Ze moest een stage lopen en deed dat bij een bedrijf dat schoonmakers inhuurt. Haar target was om 40 mensen per maand aan te nemen (er is een enorm verloop). Bij haar solicitatie twijfelde men eraan of ze hard genoeg was voor het werk. Ik heb software geschreven voor een uitvaartverzekeraar waar bepaalde polisbedragen niet op de polis of het scherm mochten worden getoond. Waarom is mij nooit duidelijk geworden. In heb gewerkt voor een software bedrijf dat software ontwikkelt voor tussenpersonen in de verzekeringsbrance. Toen waren verzekeringmaatschappijen bezig om tussenpersonen in te lijven als verkopers van hun eigen producten. De grote tussenpersoon Meeus was bijvoorbeeld grotendeels in handen van Aegon. Er waren geheime afspraken dat Meeus, onder mom van onafhankelijk advies, de verplichting had om minimaal 40% Aegon producten te verkopen. Dat werd een politieke rel. Als gevolg daarvan werden tussenpersonen verplicht om bij te houden op welke gronden zij een klant een bepaald product adviseerde. Daarvoor moest nieuwe software worden geschreven. Maar er werd alleen over gepraat, als een project gericht op het ontwikkelen van een nieuwe marketing tool. De situatie van klanten zou in kaart worden gebracht om kijken welke verzekeringsproducten zij allemaal nodig hadden. Over de het feitelijk doel, controle op misbruik had men het nooit. Er heerste een brallerig sfeertje in het bedrijf. Het was bijvoorbeeld normaal dat je vond dat ambtenaren geen enkel talent hebben, want als ze dat hadden, zouden ze wel in het bedrijfsleven gaan werken. Er was een groot software pakket dat geheel uit de klauwen liep. Het bestond uit tientallen miljoenen regels code, volledig ongedocumenteerd, en geheel verknoopt tot spaghetti. Mensen werden er geen wijs meer uit. Dat alles werd verhult en in het bedrijf mocht men slechts lovend erover spreken. Het leidde tot arbeidsconflicten, waarin het bedrijf slecht gericht was op het onderdrukken van de kritiek. Het medewerkerstevredenheid onderzoek werd gemanipuleerd. Sommige mensen werden depressief en ziek en werden het bedrijf uit geknikkerd. Liefs zo dat de kosten zoveel mogelijk op de werknemers op de overheid werd afgeschoven. Op management niveau werd er gezocht naar een oplossing, maar medewerkers mochten dat niet weten. Uiteindelijk is een bedrijf ingehuurd dat een nieuw software ging ontwikkelen en de medewerkers van het eigen bedrijf moesten het oude pakket in de lucht houden. Alle vaardigheden en kennis die nodig was om het nieuwe pakket te ontwikkelen, ging aan hun neus voorbij en later zouden ze onderaan mogen aanschuiven. Dit werd niet zo gebracht. Het gebracht als een mooi weer verhaal, die iedere mogelijkheid tot kritiek uitsloot. De afdeling die het onderhoud aan het oude pakket bleeft uitvoeren, is uiteindelijk geheel ineen geklapt. Het bedrijf heeft een externe partij moeten inhuren om het pakket overeind te houden. Het hele debacle was louter het gevolg van jarenlange mismanagement, het misleiden en intimideren van werknemers. Niemand in dat bedrijf wist wat iemand anders verdiende, maar de salarissen liepen wijdt uiteen, vaak dwars tegen competeties in. Je moest eerst je ontslagbrief op tafel leggen, om over te kunnen onderhandelen over een salarisverhoging. Het bedrijf was strikt hierarchies georganiseerd. Ik heb in meerdere bedrijven gezien de medewerkers werden geindoctrineerd met ideologische prietpraat. Ik heb reintegratie bureaus gezien die niets doen voor werkzoekenden, anders dan ze uitleggen dat alles hun eigen verantwoordelijkheid is, dat ze moeten netwerken, en wat tips over wat werkgevers van werknemers verwachten en jezelf daarmee leren te verkopen. Overal wordt gedaan alsof het vanzelfsprekend is dat je altijd alleen handelt en spreekt gericht op korte termijn eigen voordeel. Kritiek is een gebrek aan 'eigen verantwoordelijk nemen'. Als het je niet bevalt, neem je toch gewoon ontslag en ga je ergens anders werken. Wijzen op de situatie / omstandigheden is slachtoffergedrag. Wat je ziet is dat boodschap 'eigen verantwoordelijkheid nemen' wordt uitgelegd aan de hand van voorbeelden, waarin mensen liever lui dan moe zijn, of geen risico / initiatief durven nemen. Maar dat het in de praktijk leidt tot een cultuur waarin niemand meer constructief denkt of handelt, en de meest doortrapte en onverantwoordelijk types zich als een vis in het water voelen en floreren. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 24-08-2012 15:27:34 ] | |
Kentekenplaat | vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:45 |
Mee eens. Ik durf zelfs te stelen dat de samenleving harder wordt dankzij dat liberalisme. Al is het alleen maar omdat het verschil tussen de bovenkant en de onderkant zo groot wordt. Daarbij moeten dingen als zorg, onderwijs en openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk zijn en de praktijk wijst uit dat dat steeds minder het geval is. Dat moeten we toch helemaal niet willen als maatschappij. | |
deelnemer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:26 |
| |
pineapple216 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:31 |
Ik heb het topic een beetje gevolgd hier, en moet zeggen dat ik me er wel in kan vinden. Het is voor mij persoonlijk heel duidelijk geworden sinds de komst van het huidige kabinet. Steeds meer lijkt het alsof de hele maatschappij alleen nog maar draait om kortstondige kicks, en het verdienen van geld. Meedoen en hard werken in de grote ratrace om geld en status... Over een weekje 31 augustus ga ik naar 't socialistische Zweden voor stage. Ik ben benieuwd hoe de maatschappij daar is, en hoe men aankijkt tegen een kwestie als deze. | |
Kentekenplaat | vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:39 |
Ik denk dat je Zweden en Nederland niet kunt vergelijken. De mentaliteit is daar vermoedelijk anders doordat men daar meer ruimte heeft. | |
pineapple216 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:00 |
De mentaliteit is daar sowieso anders, van wat ik gelezen heb over de Zweedse cultuur (heb mezelf even verdiept, om een beetje te kunnen integreren, en gewoon omdat ik het leuk vond). Wat je zegt over ruimte is ook wel een goede. Aangezien het feit dat we in Nederland weinig ruimte hebben en daarmee hoge grondprijzen, stimuleert alle marktwerking misschien nog wel meer... | |
Tomatenboer | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:12 |
Toevallig kwam ik zojuist dit topic tegen dat loopt op FOK! leegte voelen icm succesvol zelfstandig ondernemerschap Sluit goed aan bij het punt dat ik wil maken. Overigens typerend om te zien dat de oplossingen die worden aangedragen in dat topic juist deel zijn van het probleem, en meer van hetzelfde is. | |
pineapple216 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:16 |
Inderdaad. Bewijst maar weer dat geld niet zaligmakend is, en een leuke job waarin je je kan ontwikkelen ook heel veel toe kan voegen. | |
deelnemer | zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:21 |
Power hunger tempered by self-deception | |
Uitstekelbaars | zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:43 |
Als je goed geluisterd had, gaf Verwaayen aan dat het in de eerste plaats mazzel was, waardoor hij in die situatie terecht is gekomen. Dat is een soort nederigheid die weinigen nog zouden hebben, als ze uitgenodigd worden in de hoedanigheid van iemand die de baas is van 75.000 mensen. Ga de houding van de mensen maar eens na, die de baas zijn over 2-10 mensen... Dat bedoel ik ![]() Verder heb ik laatst ook een stuk gelezen over dat eeuwige groei niet realistisch, zinvol en haalbaar is. En daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Maar het is zijn taak om een bedrijf zo goed mogelijk te leiden. Binnen welke kaders dat moet gebeuren, dat moet de politiek bepalen. Ga maar na, als het bedrijf volgens de wet opeens geen CO2 meer uit mag stoten ( ik noem maar wat geks ) dan is het aan meneer Verwaayen om dat uit te voeren. Kortom m.i. slecht voorbeeld en slechte aanleiding, maar je hebt wel gelijk ![]() | |
Uitstekelbaars | zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:06 |
Het hele leven draait om kortstondige kicks. Of dacht je dat we relaties beginnen en kinderen krijgen omdat we zo lekker vooruit aan het plannen zijn? Als je NU verliefd bent op iemand doordat je hersenen dat vertellen, dan wil je daar ook kinderen mee gaan maken, omdat dat een goed gevoel geeft ( toch? ![]() Net als dat we streven naar een dikke 7 Serie voor de deur. Maar als je die eenmaal hebt, en je woont in een redelijk nette wijk, dan stijgt je dopamine alleen nog maar van een Rolls-Royce. Het gaat niet om de auto zelf, maar om de beleving en status die je jezelf inprogrammeert door er alleen al aan te denken. Dat is het grote probleem met een lange-termijn economie proberen te handhaven die duurzaam en stabiel is. We zijn er zelf niet biologisch voor uitgerust om hiermee om te gaan. Korte-termijn denken zit in ons. NU paren, NU eten. Morgen kunnen we een leeuw tegenkomen en dan is het over. Daardoor slepen we ons van kick naar kick en proberen we ons dopamine-niveau hoog te houden. Daarom willen we 'carriere maken' of 'onszelf ontwikkelen' of 'onszelf even opladen op vakantie'. Het voelt goed, dan kan het niet fout zijn... toch? We hebben het idee dat kapitalisme zorgt voor relatieve welvaart voor iedereen. Terwijl binnen dat systeem mensen bij bedrijven constant bezig zijn met bedenken hoe ze andere, concurrerende bedrijven ( de tegenstander! ) kunnen vernietigen, overwinnen en daarvan hooguit alleen het bruikbare in zich op nemen. Dat is zeer hormonaal gedreven gedrag! En als je dan eenmaal die klapper gemaakt hebt. En je bent multi-miljardair. Wat dan? Dan koop je een Ferrari. En de volgende dag nog één. En dan maakt het allemaal niet meer uit. Sommige miljardairs blijven dan met anti-depressiva op de been. Anderen was het niet eens om de rijkdom te doen, zoals Bill Gates. Die geeft 95% procent van zijn geld weer weg en heeft zich andere doelen gesteld. Ik zou zelf totaal niet weten hoe het dan WEL moet. Ik denk niet dat communisme of een andere vorm heel veel soelaas bieden op de lange termijn. Maar dat dit allemaal in de soep loopt lijkt me vrij makkelijk te verklaren. We moeten m.i. in ieder geval gaan proberen wat minder gehecht te raken aan geld. Want daar zal er voor de meesten van ons straks alleen maar minder van zijn, denk ik.
[ Bericht 2% gewijzigd door Uitstekelbaars op 25-08-2012 17:12:52 ] | |
Kentekenplaat | zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:47 |
Toch herken ik dat helemaal niet. Ik zou al tevreden zijn als ik een huisje kon kopen en fatsoenlijk rond kon komen, zonder me elke maand zorgen te maken om geld. | |
Uitstekelbaars | zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:21 |
Tuurlijk, het was ook een algemeen beeld. Status is niet voor iedereen in dezelfde mate bepalend. Maar dat het meeste geld in de wereld eigenlijk niet bestaat, geeft al aan waar de economie op drijft. En ook met jouw huisje bedoel je waarschijnlijk geen zelfgebouwd plaggenhutje op de hei. Daar heb je toch geleend geld voor nodig. Bijna niemand heeft zomaar 2,3 of 400.000 euro te besteden. Maar vergeet niet dat de crisis begon door (producten gebaseerd op ) hypotheken. ![]() Tja, het is gewoon heel lastig allemaal. Ikzelf zou namelijk best een dikke villa willen met een Aston Martin ervoor. Hoewel het ook bij mij niet het ultieme doel in het leven is. Maar duurzaamheid behalen met de oer-aap in ons is gewoon een hels karwei! | |
Saucerian | zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:32 |
Meer is nooit genoeg. | |
Guyver2 | zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:56 |
Wat TS zegt doet me denken aan die man Slavoj Žižek in Tegenlicht | |
Kentekenplaat | zaterdag 25 augustus 2012 @ 20:30 |
Die prijzen zijn gewoon te erg gestegen. Mijn vader en moeder kochten in 1975 een twee-onder-1-kap woning met vrijstaande garage en grote tuin voor 83000 gulden. Dat is ongeveer ¤40000,- Twintig jaar later kreeg mijn pa daar 190000 gulden ( ongeveer ¤95000,-) voor. Het was dus meer dan 1 keer over de kop gegaan. Ik denk dat het, als het nu te koop zou staan, minimaal 2 ton zou kosten. Dus in 37 jaar tijd is het huis ineens ¤160000 meer waard geworden. ![]() Was de huizenprijs niet zo explosief gestegen, dan denk ik dat veel meer mensen nu een huis hadden kunnen kopen. | |
Cockwhale | zaterdag 25 augustus 2012 @ 21:28 |
Het is ook behoorlijk ziek dat iedereen verwacht dat huizen voor eeuwig in prijs blijven stijgen, zeker nu de prijzen zo absurd hoog zijn. Naar mijn mening zou je ook de tijd van bewoning moeten verrekenen bij de verkoopprijs en daarbij op z'n minst uitgaan qua hoogte van de huurprijs van een sociale woning per maand. Dus stel je hebt er 10 jaar gewoond, uitgaand van bijvoorbeeld 500 euro p.m. bewoningskosten, is 6000 euro p.j. x 10 = 60.000 euro onder de werkelijke waarde plaatsen. Dat ervan uitgaand dat een huis bijvoorbeeld op 300.000 getaxeerd is. (Hoe lager de waarde, hoe lager de verrekende kosten p.m.) Het is momenteel amper mogelijk een huis te kopen. De generaties die voor de jaren 80 actief waren in de huizenmarkt hebben nu een pionierspositie en maken belachelijk hoge winst aan de huizen die ze nu verkopen. Deze zelfde generatie beslist nu hoe de jongere generatie het moeten doen, zonder enige positieve vooruitzichten. | |
deelnemer | zondag 26 augustus 2012 @ 00:02 |
Een eensgezinswoning kost 200.000. Dat is 120.000 aan bouwkosten en 80.000 aan de grondprijs. Dat de grondprijs is zo hoog is, is een gevolg van HRA. Betaal je liever 200.000 voor een woning met HRA, of liever 120.000 zonder HRA? Dat een vraag voor kopers. De kopers hebben de huizenprijs opgedreven, omdat de HRA het betaalbaar maakte en de aanbodzijde gereguleerd wordt (de HRA is dus een subsidie in een schaarste markt en drijft alleen de prijzen op). De prijs van huurwoningen gaan mee omhoog met de prijs van koopwoningen (een verhuurder betaalt voor een nieuw gebouwde huurwoning net zoveel als een andere koper) en dus stijgt ook de huur van de huurder mee. Maar de huurder kan zijn huur niet aftrekken van de belasting, zoals de koper de hypotheekrente kan aftrekken van de belasting. Vooral huurder zitten dus klem, omdat huurder hun woonlasten niet mogen aftrekken van de belasting en kopers wel. Door de huurmarkt te liberaliseren en de HRA te tact te laten, komt dit probleem in volle omvang tot uitdrukking. In dat geval worden de huurders echt genaaid (een VVD voorstel, wetende dat de gewone bevolking toch niet beter weet). Dus moet je eerst de HRA afschaffen. De HRA heeft de prijs van koopwoningen opgedreven (een huizen bubble) en het afschaffen van de HRA leidt tot een waarde daling van koopwoningen. Mensen met een aflossingvrije hypotheek hebben dan meer schuld dan de woning waard is. Die moeten dus aflossen. Dat leidt tot vraaguitval in de economie, met als gevolg een hardnekkige recessie. Gelukkig begrijpt bijna niemand in Nederland hoe het zit. Dat blijkt uit het feit dat VVD en CDA bij de verkiezing in 2010 nog konden roepen dat zij pal staan voor de HRA, zonder dat mensen begrijpen hoe desastreus deze regeling is voor de economie. Als men dat beter begrijpt, dan weet men ook dat de VVD en CDA volstrekt onverantwoord beleid hebben gevoerd (al beweren zij altijd het tegenovergestelde). Men wilde iedereen in een koopwoning pushen, door het zo te regelen dat kopers hun woonlasten mogen aftrekken van de belasting en huurders niet. Zo is de bubble opgeblazen. Dat mensen het niet begrijpen komt omdat politici weigeren om het uit te leggen, en omdat mensen alleen kunnen denken: ik wil de HRA want dan heb ik voordeel. Het is dwaasheid, hebzucht en diefstal waardoor het zo uit de klauw is gelopen (een aflossingvrije hypotheek is gewoon diefstal). Het heeft de hele huizenmarkt verziekt en de oplossing is pijnlijk. Degenen die dat beleid hebben gevoerd gaan vrijuit, omdat de bevolking te dom is om het ze lastig te maken. Degenen die het wel begrijpen zijn 1) de lachende dieven die ervan hebben geprofiteerd en 2) de verstandigen die altijd weer mogen aanzien hoe mensen elkaar belazeren, de hufters profiteren, en de domme blij zijn als ze worden bedonderd. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 26-08-2012 01:14:54 ] | |
Uitstekelbaars | zondag 26 augustus 2012 @ 01:33 |
Het ging mij niet zo zeer om de hoogte of vorm van een hypotheek. Ook 80.000 euro zal je moeten lenen, dus dat maakt voor het systeem niet uit. Hypotheken en andere leningen zorgen gewoon voor een gigantische hoeveelheid geld die niet bestaat. Denk je bijvoorbeeld dat de ECB die 1000 miljard ook echt uit kan printen als het noodfonds nodig is? Natuurlijk niet! Het is een boekhoudkundig wonder dat op de ene of op de andere balans geplaatst kan worden. Dat wordt heus niet in geldwagens heen en weer gereden tussen de landen. En dat is alleen nog maar een 'garantie'. Want het geld bestaat niet. En zelfs als het wel uitgeprint kon worden, heeft dat papiergeld alsnog geen ECHTE waarde. Je kan met papiergeld zogenaamd naar de bank om je goud op te halen. Het is dus een garantie van iets wat niet bestaat, in de vorm van iets dat eigenlijk geen waarde heeft. En dat is alleen nog maar tussen landen onderling(en pensioenfondsen enzo). Tel daar je hypotheekjes nog maar bij op. Ik hoorde iemand de economie eens beschrijven als een omgekeerde pyramide. En elke grote transactie of verandering van het systeem is de bouwstenen van onder naar boven verplaatsen en hopen dat de boel niet omflikkert. En zo is het. ![]() | |
deelnemer | zondag 26 augustus 2012 @ 02:31 |
Er wordt een heleboel onzin verkondigd over 'het niet bestaan van geld'. Geld is geen waardevol goed in zichzelf. Het is ook niet handig om geld te laten samenvallen met een nuttig goed. Geld is slechts een boekhoudkundig systeem. Met een hypotheek lening ontstaan er twee dingen tegenlijk: 1. Het geld waarmee je iets kunt kopen 2. de schuld die je moet terugbetalen. Tellen die twee op tot nul dan klopt het systeem. Dat je rente moet betalen is ook logisch, want ander lost niemand zijn lening af en kun je op de pof leven. Wat er wel fout kan gaan is dat er teveel geld wordt uitgeleend. (Dat de hoofdsom + rente meer is dan de hoofsom, betekent niet dat het fout moet gaan, zoals oa Zeitgeist beweert, omdat de rente die de bank ontvangt weer terugvloeit naar de samenleving in de vorm van werknemersloon, kosten en uitgekeerd dividend.) [ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 26-08-2012 11:41:18 ] | |
Probably_on_pcp | maandag 27 augustus 2012 @ 16:47 |
Ik ben blij dat er mensen zoals jij zijn en je OP is ook geweldig ![]() Ik heb zelf verder weinig toe te voegen aan de discussie, voor mij is het allang duidelijk dat het neoliberale kapitalisme zijn tijd heeft gehad. | |
kleinduimpje3 | maandag 27 augustus 2012 @ 22:19 |
Enerzijds ben je een voorstander van het afschaffen van de HRA, anderzijds wijs je erop dat dit leidt tot een hardnekkige recessie. Hoe moet ik dat rijmen? Nee, maar mensen met lagere inkomens hebben wel recht op huurtoeslag. | |
deelnemer | maandag 27 augustus 2012 @ 23:13 |
Het afschaffen van de HRA moet dus geleidelijk gebeuren. Het uit de klauw laten lopen van de HRA door de politici, zichzelf feliciterend als de dragers van verantwoordelijk economisch beleid, was schandalig. Herhaalde voorstellen van de VVD om de huurmarkt volledig te liberaliseren en de HRA in tact te laten, is zelfs misdadig. Als deze onverantwoordelijkheid wordt beloond, hebben we weer eens bewezen hoe gemakkelijk je de bevolking kunt manipuleren door ze eenzijdig te informeren. Het is dit weten dat de VVD zo handig inzet. Daar mag wel eens een reaktie op komen. Alleen huurders die te weinig verdienen hebben daar recht op (kopers hebben recht op de HRA ook als ze tonnen verdienen). Er gaat in de HRA 5 keer zoveel geld om als in de huurtoeslag (ongeveer even grote bevolkingsgroepen). De huurtoeslag is armoede bestrijding. Mensen met een laag inkomen (1200 euro netto per maand) en een normale huur (600 euro per maand) zijn 50% van hun inkomen kwijt aan woonkosten. Daarvoor is er huurtoeslag, want anders heb je zo een miljoen daklozen erbij. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-08-2012 23:23:25 ] | |
kleinduimpje3 | dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:20 |
Oké, bedankt voor de uitleg. | |
Cockwhale | woensdag 29 augustus 2012 @ 13:18 |
Ik hoorde ook weer één of ander idee van de VVD om werklozen die qua uiterlijk niet voldoen aan de standaard en daardoor geen werk kunnen krijgen, een boete krijgen. | |
deelnemer | woensdag 29 augustus 2012 @ 13:32 |
[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 29-08-2012 14:02:47 ] | |
Tomatenboer | donderdag 30 augustus 2012 @ 17:55 |
De afgelopen dagen heb ik zitten denken aan dit nieuwsbericht in verhouding met mijn aanklacht tegen het neoliberalisme:Dan wordt er gezegd dat een socialistische of communistische samenleving veelal of altijd leidt tot een totalitaire staat en samenleving, maar als je in de huidige samenleving niet aan het gemiddelde, het geijkte, hetgeen wat als "normaal" beschouwt wordt, voldoet dan zijn je kansen in de huidige samenleving ook (zo goed als) verkeken, en verspeel je schijnbaar ook het recht op Bijstand. Wat voor een vrijheid is dat? Even los van de discussie dat iedereen zou moeten willen werken, en dat er natuurlijk wel enige motivatie en inzet mag worden verlangt, en dat er bij bepaalde beroepen nu eenmaal bepaalde voorwaarden verlangt worden, dat weet je van te voren. ![]() | |
Fir3fly | donderdag 30 augustus 2012 @ 18:01 |
Wat is 'vol'? | |
highender | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:22 |
Waarschijnlijk iets als het (neo)communisme? ![]() | |
Tomatenboer | donderdag 6 december 2012 @ 23:26 |
Even een schop omhoog voor dit topic. Dit topic is nog altijd actueel. Ook Rutger Bregman, redacteur bij de Volkskrant en historicus is het met mij eens. Hij schreef een zeer treffend betoog: Sluit ook perfect aan op het later geopende topic door een andere user met dezelfde invalshoek: F&L / Welvaart maar geen welzijn | |
deelnemer | donderdag 13 december 2012 @ 02:17 |
Twee algemene politiek ideologische dogma’s: 1. Voeg u naar het systeem (de markt heeft altijd gelijk / de markt efficiëntie hypothese) 2. Niemand heeft ooit een excuus om dat niet te doen (alles is een keuze --> Ieder probleem is een moreel probleem van het onwillige individu). Tegenwoordig wordt de samenleving ingericht volgens het marktmodel en wordt iedereen aangestuurd dmv prijsprikkels. De mens wordt geacht te reageren op lokale prijsprikkels naar eigen voordeel. De prijsprikkels bestaan uit marktprijzen die de resultante zijn van het prijsmechanisme. De politiek en management stuurt bij door extra prijsprikkels te introduceren (belasting voordelen, bonussen). De individuele mens dient zich daarnaar te richten als een prijsnemer. Verantwoordelijkheid is hiermee gereduceerd tot eigen verantwoordelijkheid. tldr: De genoemde problemen volgen allemaal logisch uit de eisen van het marktmodel. |