abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119819296
Onze economie groeit en groeit, er komen steeds meer technologische innovaties, en we hebben steeds meer (dure) spullen.

Maar we worden er niet gelukkiger op.

Dit is ongeveer de strekking van de introductie van een documentaire van de VPRO http://www.hollanddoc.nl/(...)512654¤tPage=2

De vraag is dan ook eigenlijk, wat voor zin heeft het om rijkdom na te streven?

Aan de ene kant hebben we in deze consumptiemaatschappij geld nodig om te kunnen overleven, maar aan de andere kant wordt men niet gelukkig van veel werken, ook al hebben we dan meer geld om te besteden.

Ik denk er soms wel eens over na om "later" in Azië van plaats naar plaats te trekken (liefst met strand of in ieder geval lekker weer) en gewoon simpele baantjes te nemen (in een bar werken, Engelse les geven, proppen, of simpel kantoorwerk), en als je de stad of het land zat bent, ga je weer verder. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee, dus dat is meteen weer de reden om het voorlopig bij een idee te laten.

Wat is nou belangrijk in het leven als meer welvaart niet gelukkiger maakt?

Word je ongelukkiger als je minder verdient dan je zou kunnen verdienen (op basis van je opleidingsniveau of eerdere werkervaring)?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:10:38 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119819471
Heel veel mensen zijn bereid hun vrijheid en tijd in te leveren voor een mooie auto, wat kleding met een merkje of een gadget.

Zelf heb ik dat nooit helemaal zo begrepen.
The End Times are wild
pi_119819581
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:10 schreef LXIV het volgende:
Heel veel mensen zijn bereid hun vrijheid en tijd in te leveren voor een mooie auto, wat kleding met een merkje of een gadget.

Dat heet een carriere
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:16:07 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119819614
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:14 schreef dude1960 het volgende:

[..]

Dat heet een carriere
Wat veel mensen een carriere noemen is vaak gewoon kansloos meer dan 15 of 20 jaar bij hetzelfde bedrijf blijven en dan ergens op middle-managmentniveau vastlopen. Dan ben je nog steeds een slaaf, alleen een slaaf met een duurdere leasebak.
The End Times are wild
pi_119819636
Na mijn school gaan carrieretijgeren want dat moest, je moest wat zijn namelijk, verdiende erg goed allemaal maar jezus wat een kutperiode in m'n leven.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:19:04 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_119819686
Veel geld maakt denk ik niet gelukkig. Maar helpt het ongeluk wel beter te dragen. Daarnaast als we naar het menselijk gedrag door de eeuwen heen kijken is zelfverrijking en macht vergaren ten kosten van anderen de grootste hobby van de mensen die aan de macht zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:20:55 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119819735
Ga eens een paar jaar in india als bedelaar leven, kijk dan nog eens of geld en goed verdienen zo een slechte deal is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:24:02 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119819839
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga eens een paar jaar in india als bedelaar leven, kijk dan nog eens of geld en goed verdienen zo een slechte deal is
Het ene uiterste is natuurlijk niet meteen een argument tegen het andere uiterste.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:24:09 #9
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_119819846
quote:
4s.gif [b]Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:[/b

Word je ongelukkiger als je minder verdient dan je zou kunnen verdienen (op basis van je opleidingsniveau of eerdere werkervaring)?
Ik kan volmondig nee zeggen.
Binnie noe helemoale van god los
pi_119819848
De eerste vraag lijkt mij: wat is geluk? Kun je dit meten?

Heel concreet: hoe stel je vast of wij gelukkiger zijn dan mensen 100 jaar geleden, of niet?

Het algehele gevoel van (on)behagen bij mensen is in elk geval relatief, in die zin dat mensen vooral gelukkig of ongelukkig worden van veranderingen in hun welvaart.. en niet de absolute waarde van die welvaart.

En daarbij tellen zaken die mensen kwijtraken of niet hebben meestal zwaarder dan zaken die mensen hebben of krijgen. Dingen kwijtraken of niet hebben maakt mensen ongelukkiger dan dat dingen krijgen of hebben mensen gelukkig maakt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:26:15 #11
45206 Pietverdriet
pi_119819897
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het ene uiterste is natuurlijk niet meteen een argument tegen het andere uiterste.
Ik vind dat verwende blagen maar eens moeten weten hoe meer dan 90% van de wereld leeft voordat je lopen te janken dat welvaart hun niet gelukkig maakt.
pi_119819980
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vind dat verwende blagen maar eens moeten weten hoe meer dan 90% van de wereld leeft voordat je lopen te janken dat welvaart hun niet gelukkig maakt.
Het leuke is dus dat ik dit "inzicht" geleend heb uit een documentaire uit China, ook niet een van de rijkste landen, maar wel een van de snelst ontwikkelende landen. Zij maken versneld mee waar we in de Westerse wereld decennia over gedaan hebben, en merken dus dat men over het algemeen niet gelukkiger lijken te worden van al die welvaart. Vroeger was voor hun familie etc belangrijk, nu staat het individu centraal.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:34:37 #13
45206 Pietverdriet
pi_119820106
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:29 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Het leuke is dus dat ik dit "inzicht" geleend heb uit een documentaire uit China, ook niet een van de rijkste landen, maar wel een van de snelst ontwikkelende landen. Zij maken versneld mee waar we in de Westerse wereld decennia over gedaan hebben, en merken dus dat men over het algemeen niet gelukkiger lijken te worden van al die welvaart. Vroeger was voor hun familie etc belangrijk, nu staat het individu centraal.
Wat mij vooral tegenstaat is dat mensen deze esoterische crap prediken, als jij liever luiert dan geld verdient, sure, jouw keuze.
Ga je gang. Maar ga niet lopen vertellen dat ik niet gelukkig word van meer verdienen

Oh, en china, vroegah gingen ze daar met miljoenen dood van de honger.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:36:24 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820145
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is een onderscheid tussen voldoende geld hebben om te kunnen leven en het maar blijven doorwerken voor allerlei -in mijn ogen overbodige- crap.
Het is onzin om iemand die niet alles opzij wil zetten voor materiele welvaart een verwende blaag te noemen.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:38:31 #15
45206 Pietverdriet
pi_119820191
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er is een onderscheid tussen voldoende geld hebben om te kunnen leven en het maar blijven doorwerken voor allerlei -in mijn ogen overbodige- crap.
Het is onzin om iemand die niet alles opzij wil zetten voor materiele welvaart een verwende blaag te noemen.
Dat kan je vinden, en als jij het onnodige crap vind, doe dan wat anders met je geld, ondersteun een weesproject in de derde wereld.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:38:51 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820198
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat kan je vinden, en als jij het onnodige crap vind, doe dan wat anders met je geld, ondersteun een weesproject in de derde wereld.
Ieder zijn ding toch.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:40:41 #17
45206 Pietverdriet
pi_119820247
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ieder zijn ding toch.
Natuurlijk, maar ga het niet als waarheid voor iedereen verkondigen.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:41:41 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820276
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar ga het niet als waarheid voor iedereen verkondigen.
Wat verkondig ik waar als waarheid voor iedereen? Een quote uit dit topic graag. Ik lees dat echt nergens terug.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:44:07 #19
45206 Pietverdriet
pi_119820344
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:10 schreef LXIV het volgende:

Je bent hier niet zo van het ieder zijn ding, je geeft af op anderen hun keuze. Je verteld niet over jouw keuzes.
pi_119820691
quote:
4s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:
Onze economie groeit en groeit, er komen steeds meer technologische innovaties, en we hebben steeds meer (dure) spullen.

Maar we worden er niet gelukkiger op.

Dit is ongeveer de strekking van de introductie van een documentaire van de VPRO http://www.hollanddoc.nl/(...)512654¤tPage=2

De vraag is dan ook eigenlijk, wat voor zin heeft het om rijkdom na te streven?

Aan de ene kant hebben we in deze consumptiemaatschappij geld nodig om te kunnen overleven, maar aan de andere kant wordt men niet gelukkig van veel werken, ook al hebben we dan meer geld om te besteden.

Ik denk er soms wel eens over na om "later" in Azië van plaats naar plaats te trekken (liefst met strand of in ieder geval lekker weer) en gewoon simpele baantjes te nemen (in een bar werken, Engelse les geven, proppen, of simpel kantoorwerk), en als je de stad of het land zat bent, ga je weer verder. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee, dus dat is meteen weer de reden om het voorlopig bij een idee te laten.

Wat is nou belangrijk in het leven als meer welvaart niet gelukkiger maakt?

Komt omdat het vanzelfsprekend is in Nederland dat je altijd de eerste levensbehoeften hebt en het daarom niet meer waardeert. :Y

Je moet nastreven dat je later iets leuks doet en daarmee ook je geld verdiend, dan voel je je ook voldaan/gelukkig.
pi_119820789
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien vinden die mensen die doorwerken het gewoon leuk werk?

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat mij vooral tegenstaat is dat mensen deze esoterische crap prediken, als jij liever luiert dan geld verdient, sure, jouw keuze.
Ga je gang. Maar ga niet lopen vertellen dat ik niet gelukkig word van meer verdienen

Oh, en china, vroegah gingen ze daar met miljoenen dood van de honger.
En China leeft nog steeds een overgroot deel van de bevolking in armoede en gaan er elk jaar nog steeds miljoenen mensen hierdoor dood.
  zaterdag 1 december 2012 @ 20:01:27 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820831
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent hier niet zo van het ieder zijn ding, je geeft af op anderen hun keuze. Je verteld niet over jouw keuzes.
Dat valt nogal mee. Het enige wat ik zeg is dat ik het nooit zo begrepen heb wanneer mensen van alles opzij zetten voor bepaalde materiele wensen. Dat noem ik geen 'verkondigen als waarheid voor iedereen', ik vind deze opstelling eerder bescheiden.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 20:03:23 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820875
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:00 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Misschien vinden die mensen die doorwerken het gewoon leuk werk?

Dan wordt dat werken ook niet als een beperking of als vrijheidsverlies ervaren. Zelf ervaar ik werk ook als iets wat ik gewoon het liefst doe. Dan is het ook geen probleem.
Als je dan meer uren moet maken, dan is dat ook geen bezwaar. Maar ik doe dat echt niet voor die paar centen extra of de spulletjes die ik dan extra zou kunnen kopen. Dat interesseert me echt helemaal niks.
The End Times are wild
pi_119820986
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan wordt dat werken ook niet als een beperking of als vrijheidsverlies ervaren. Zelf ervaar ik werk ook als iets wat ik gewoon het liefst doe. Dan is het ook geen probleem.
Als je dan meer uren moet maken, dan is dat ook geen bezwaar. Maar ik doe dat echt niet voor die paar centen extra of de spulletjes die ik dan extra zou kunnen kopen. Dat interesseert me echt helemaal niks.
Dan heeft TS gewoon een vertekend idee van werken.

Of

TS heeft geen opleiding van niveau gedaan zodat die later werk moet gaan doen waar je de hele dag vooral NIET moet nadenken, zoals in een fabriek o.i.d.
pi_119823561
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:07 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dan heeft TS gewoon een vertekend idee van werken.

Of

TS heeft geen opleiding van niveau gedaan zodat die later werk moet gaan doen waar je de hele dag vooral NIET moet nadenken, zoals in een fabriek o.i.d.
Ik ben op dit moment bezig met een MSc en heb reeds een BSc titel op zak.

Maar op dit moment heb ik niet het idee "yes, ik mag straks 40+ jaar lang 40+ uur per week gaan werken!!"

Dan werk ik liever wat minder en spendeer ik de rest van de tijd aan het strand, boekje lezen, internetten, aan een barretje zitten, socializen onder het genot van een kopje koffie of biertje. Dat zijn dingen die in Nederland niet echt lukken, waar het op neer komt is dat je straks van 's ochtends tot 's avonds werkt, dan ga je eten, dan kijk je nog ff wat tv ofzo en dan moet je gaan slapen want je moet de volgende ochtend weer vroeg op. In het weekend heb je wat vrije tijd, maar dan moet je ook je (schoon)ouders bezoeken en eventuele kinderen naar de voetbalclub brengen (hoewel dat ook leuk kan zijn). En daar komt bij dat het weer in Nederland meestal kut is, dus dan moet je nog iets binnen doen.

Kortom voor mij zou de oplossing emigreren zijn, maarja, wat dan :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')