Dat had ik met de vorige ook, heb wel gewoon op "nieuw deel openen" geklikt, en het nummer liep zelfs automatisch op.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:47 schreef CantFazeMe het volgende:
Hij is niet gelinkt! Zag topic niet in myAT.
@laatste post, ik heb geen idee, lijkt toch dat ze het weten?
Doe is fotootje, geef ik je adviesquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 17:58 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik ben bij verscheidene tuin centra's geweest en bij één hebben ze venus vliegenvangers en de zonnedauw, maar ze zien er zo slap uit. Zijn wel heel klein maar horen ze er slap uit te zien? Zijn wel van kleur. Mooi groen met af en toe bruin.
En kan ik ze ook gewoon in het potje laten staan? Hopelijk is het geen puur potgrond en moet ik de plant overzetten.
Bij de intratuin in Enschede hebben ze venus vliegenvangers in overvloed.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 17:58 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik ben bij verscheidene tuin centra's geweest en bij één hebben ze venus vliegenvangers en de zonnedauw, maar ze zien er zo slap uit. Zijn wel heel klein maar horen ze er slap uit te zien? Zijn wel van kleur. Mooi groen met af en toe bruin.
En kan ik ze ook gewoon in het potje laten staan? Hopelijk is het geen puur potgrond en moet ik de plant overzetten.
Ah ik koop ze gewoon voor die paar euro, foto's komen dan achteraf.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 18:13 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Doe is fotootje, geef ik je advies
Helaas te ver wegquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 18:37 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Bij de intratuin in Enschede hebben ze venus vliegenvangers in overvloed.
Vind dat eerste plantje er niet goed uitzienquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 10:15 schreef CantFazeMe het volgende:
De foto's zijn er! Geen namen nog, maar ik wil van jullie de gesteldheid van deze plantjes weten. Ik heb geprobeerd de meest gezond ogende planten te kopen. Voor iedereen is een eerste keer. Ben er blij mee.
http://db.tt/IfH3kEhe
http://db.tt/dC6xuRYJ
Uitleg is misschien ook gewenst?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:16 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Vind dat eerste plantje er niet goed uitzien
Veel donkere plekken, en als ik het zo zie ook donkere plekken aan de basis van het plantje. Die donkere plekken zijn volgens mij gewoon afstervende stukken, kun je vrji weinig aan doen, behalve wegsnijden.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:22 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Uitleg is misschien ook gewenst?. En waarom dan wel niet?
die bovenste is echt op sterven na dood volgens mijquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:34 schreef CantFazeMe het volgende:
Misschien nog wat verdere tips?
http://db.tt/IfH3kEhe
http://db.tt/dC6xuRYJ
Ik heb ze binnen gezet vanwege bloedwarme weer. Op de vensterbank met licht wat door bomen schijnt. Anders bak ik ze levend door de felle zon haha.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 16:24 schreef HenkieVdV het volgende:
Zijn die twee lange stengels van foto twee bloemen? Zo ja zou ik die afknippen. Verder even rust geven en kijken hoe het er over een aantal dagen uitziet.
Ah getsiequote:Op zaterdag 18 augustus 2012 16:25 schreef Mirjam het volgende:
[..]
die bovenste is echt op sterven na dood volgens mij
ik vind het echt geen gezicht. Ik hoop dat je 'm op kan kalefateren. zorg in ieder geval voor genoeg regenwater, zet hem in een schotel en blijf ervoor zorgen dat die schotel vol zit.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 16:29 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Ah getsie![]()
Heb ik zon slechte plant gekocht dan?De anderen waren in de winkel nog slechter! En ik heb al het dode spul afgeknipt en hopelijk komt er wat schot in.
Ze hebben iedergeval zo'n 2,5 cm water.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 16:32 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik vind het echt geen gezicht. Ik hoop dat je 'm op kan kalefateren. zorg in ieder geval voor genoeg regenwater, zet hem in een schotel en blijf ervoor zorgen dat die schotel vol zit.
Bedankt ..quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 16:33 schreef Mirjam het volgende:
ter vergelijking: dit is die van mij toen ik hem net kocht, en die vond ik er al zo-zo uitzien...
[ afbeelding ]
Maarja, je doet er niks aan als de zaak er niet goed voor zorgt.
Wees er even excra lief voor, dan moet het denk ik wel goedkomen.
Thanksquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 16:50 schreef lynda het volgende:
geef hem liefde, water, zon en wat tijd! Wie weet wat er nog van terecht komt![]()
Paar maanden geleden kocht ik een hele zielige nepenthes met drie blaadjes en die heeft nu acht bekers.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 16:54 schreef lynda het volgende:
Ow en mijn planten (alleen de nepenthes niet) staan gewoon vol in de zon nu, ze hebben wel een goede bak water allemaal.. met acht (pff het worden er steeds meer) gaat er echt wel een liter per dag doorheen met dit weer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rechtsonder is de bovenkant van nepenthes op een tafeltje
quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:10 schreef lynda het volgende:
Wordt het morgen niet nog warmer?
Vorige post was mobiel dus beetje geedit![]()
Ik geef ze gewoon 's avonds water, dan vul ik alles bij.
Zo staan ze er nu bij en de thermometer op het balkon zegt dat het 35 graden is.
Wazige telefoonfotoOke! Toppie! Bedankt voor je hulpSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rechtsonder is de bovenkant van nepenthes op een tafeltje
Geen idee of morgen warmer wordt. Ik zie het even weekje aan en dan zal ik weer foto's posten.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
- Ja dat kan maar het is beter om ze als ze gaan groeien over te zetten in een bak met turfgrond.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:32 schreef Daarnaast het volgende:
Ik heb vandaag twee Venus Vliegenvallen bij intratuin gekocht, en heb een aantal vragen erover:
- Kan ik ze gewoon laten in de grond waarmee ik ze gekocht heb bij de intratuin?
- Moet ik ze gewoon met rust laten, ze vinden zelf wel hun eten, of moet ik ze zelf aan het begin van eten voorzien?
- Hoelang doen ze over een insect?, dus in welke frequentie eten ze?
- Kunnen ze zoveel eten als ze willen of kunnen ze ook dood gaan van teveel eten?
- Ik heb op dit moment geen beschikking over regenwater, kan ik ze zonder water laten totdat het regent?
Kan ik ze ook slot water(eventueel gekookt en gefilterd) geven? En vanaf waar moet ik een stengel zonder bek knippen?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:56 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
- Ja dat kan maar het is beter om ze als ze gaan groeien over te zetten in een bak met turfgrond.
- Je kan ze met rust laten, maar af en toe een vlieg voeren is natuurlijk leuk.
- Dat ligt eraan hoe groot het insect is. Over een grote vlieg doen ze soms langer dan 10 dagen, terwijl bij een kleine vlieg ze soms na 4-5 dagen alweer openen.
- Ik heb gemerkt dat als je veel voert de plant ontzettend hard bezig gaat nieuwe vliegenvangers te maken. Ik probeer altijd minimaal 2-3 bekjes open te houden. Geen idee of ze dood gaan door teveel voedsel. Je ziet soms bekerplanten helemaal vol met nog levende en dode dieren en die doen het ook heel goed. Bij venus vliegenvangers kan er maar 1 vlieg per keer in. Dan gaat ie na een weekje of langer open.
- Water is erg belangrijk, ze moeten eigenlijk altijd een bodem regenwater hebben of in ieder geval kalkvrij water. Je kan dit ook kopen in sommige (dieren?)winkels. Als het echt niet anders kan zou je ergens een regenton kunnen zoeken.Maar ik denk dat als de grond nu nog heel nat is ze wel twee dagen door kunnen, maar weet het niet zeker.
Extra tip: Als je een stengel ziet die geen bekje heeft snel afknippen want ik heb twee Venus Flytraps; een daarvan kreeg een bloem, die heb ik redelijk laat afgeknipt. Nu groeit mijn andere flytrap als een dolle door maar die andere lijkt wel helemaal in slaap.Na een week begint er nu eindelijk weer een nieuw bekje/stengeltje bij te komen.
Ik zal binnenkort eens foto's maken van mijn planten maar heb niet direct een fotocamera tot m'n beschikking.Heb ook een foto van mijn eerste plant gemaakt toen ik hem net had. Het verschil is echt heel erg goed te zien.
dat kan vandaag en morgen niet meer. Dat kan maandag pas.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 19:24 schreef CantFazeMe het volgende:
Koop anders kruidvat gedemineraliseerd water. Dat heb ik vandaag gekocht en kost maat ¤0,50 cent.
Pic?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 20:07 schreef lynda het volgende:
supermarkt heeft het ook.
trouwens, ik vermoed dat mijn bekerplant (euhmm paarse trompetbeker geloof ik) een bloemknop aan het maken is. Die ook afknippen of niet?
Gisteren 2,5 cm gedaan. Probleem is ik kan niet echt zien hoeveel er water nu in zit? Doe elke keer ongeveer 2,5 water in potje.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:55 schreef lynda het volgende:
Genoeg water om de hitte door te komen? Merendeels verdampt vandaag
Nee geen schotel, in potje met water afgemeten met maatschepje met waterquote:Op zondag 19 augustus 2012 11:01 schreef lynda het volgende:
Op schoteltje bedoel je? gewoon plens water gevenVan een cm meer of minder gaan ze niet dood..
En niet zo druk maken he.. Gewoon water geven als je ze water wil geven..
De bloem die er uit komt is mooier dan die uit de happertjes komtquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:15 schreef lynda het volgende:
[ link | afbeelding ]
(klik voor groot)
Begint donker te worden dus prut foto.. Precies in het midden, het is echt een bolletje nu.
Dat is heel geschikt water.quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:22 schreef Daarnaast het volgende:
Ik heb vandaag gedistilleerd(gedemineraliseerd) water aangeschaft bij albert heijn. Kan ik dat gewoon aan mijn planten geven? Er staat namelijk op de achterkant dat het voor accu;s en stoomstrijkijzer is.
Niets mis mee, gebeurt in de natuur ook. Zou stormen en apocalyptische hoosbuien wel vermijden.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:52 schreef tammepiet het volgende:
Hoe staan jullie tegenover een flinke regenbui of af en toe water geven van bovenaf bij Drosera's of Dionaea's?
Voor- / nadelen?
Nadelen: je houd de helft aan volume van je grondmengsel over als je dat vaak doetquote:Op zondag 19 augustus 2012 23:52 schreef tammepiet het volgende:
Hoe staan jullie tegenover een flinke regenbui of af en toe water geven van bovenaf bij Drosera's of Dionaea's?
Voor- / nadelen?
Ja merk dat de grond wel inklinkt dus ploeg ik het zo en dan voorzichtig open met een mesje.quote:Op maandag 20 augustus 2012 11:46 schreef martijnhaah het volgende:
[..]
Nadelen: je houd de helft aan volume van je grondmengsel over als je dat vaak doet
Voordelen (regenbui): het is regenwater
Voordelen (water van bovenaf): niets bijzonders denk ik
Dat klinkt als erg slecht voor je wortelsquote:Op maandag 20 augustus 2012 12:17 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Ja merk dat de grond wel inklinkt dus ploeg ik het zo en dan voorzichtig open met een mesje.
Over die Zonnedauw hoef je je geen zorgen te maken. Mooie, volle en gezonde plant. Ben er jaloers op zulke volwassen exemplaren hebben ze niet bij tuincentra hier in de regio.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:28 schreef CantFazeMe het volgende:
Wat vinden jullie? Na ongeveer 4,5 bijna 5 dagen. Ze zijn in mijn ogen stukje verbeterd qua gesteldheid. Vooral de zonnedauw. Ik heb meerdere foto's gemaakt van de Venus omdat mij die nog zorgen baat, al is het plantje wel iets vooruit gegaan.
Venus:
http://db.tt/yNWlb1l5
http://db.tt/Ry9J9eGD
http://db.tt/8Ztj63bf
http://db.tt/IxcTJpm1
Zonnedauw
http://db.tt/b4egsufS
http://db.tt/AIcvzSd8
Nog tips wat ik met de Venus kan doen?
Bedankt.
Tot net boven de grond.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:58 schreef CantFazeMe het volgende:
Bedankt. Kan ik de stengels gewoon helemaal afknippen? Inclusief misvormde bekjes? Tot hoe ver knip jij ze af?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha mooi zo. Gewoon voldoende zon geven en binnen een maand of 2 heb je weer een volle plant.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:24 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik heb ze voor je even afgeknipt en gek genoeg ziet het plantje stukken beter uit.Goede kapper.
Ah ik zie het wel even tegenaan. Bedankt iedergeval!
Tammepiet zei:quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:34 schreef CantFazeMe het volgende:
@martijn wat bedoel je precies?
@lynda wat gaaf![]()
Heey linda, zeker vet dat ie zo groot is!!!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:04 schreef lynda het volgende:
[ link | afbeelding ]
Grotere beker 1 vond ik al wat groot, dit is beker 2 en die is nog niet eens bezig met open gaan.
De 2 nieuwe bekers lijken nog groter dan deze te gaan worden.
Waar gaat dit heen?![]()
Ah vandaarquote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:48 schreef martijnhaah het volgende:
[..]
Tammepiet zei:
Over die Zonnedauw hoef je je geen zorgen te maken. Mooie, volle en gezonde plant. Ben er jaloers op zulke volwassen exemplaren hebben ze niet bij tuincentra hier in de regio.
Drosera ziet er qua kleur goed uit ware het niet dat hij erg veel misvormde happers heeft. Krommen vreemd af. Mijn ervaring leert dat deze niet meer bijtrekken. Ik knip dergelijke altijd met stengel en al af om plek te maken voor andere bekjes.
Daar bedoelde hij met Drosera Dionaea
Dionaea is namelijk happertjes, en Drosera zonnedauw ^^
Geen flauw idee, ik kocht hem als heel zielig plantje met 4 blaadjes bij het tuincentrum.. Na een maand of iets waren we er pas zeker van dat het een nepenthes wasquote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:50 schreef martijnhaah het volgende:
[..]
Heey linda, zeker vet dat ie zo groot is!!!
Wat voor Nepenthes had jij nou?
Ik heb zelf een tuincentrum kreng (mij is verteld dat de foto & het feit dat ie van een tuincentrum komt erop wijst dat het een Nepenthes x Ventrata is) en die lijkt dus in NIETS op die van jou (behalve dan de vorm van de blaadjes....)
Dat zielige beker plantje van toenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 18:15 schreef lynda het volgende:
Welke van de euhmm 8?
Ik hou het gewoon op de gewone namen..
Ohquote:Op donderdag 23 augustus 2012 18:17 schreef lynda het volgende:
Dat was gewoon "Zielige plant"![]()
[ link | afbeelding ]
Mijn stekjes drosera knappen ook goed op.
Loop naar een stromende sloot of meer en haal een volle emmer op. Ik gebruik ook zulk water uit de vijver hierachter. Wel even zeven.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:04 schreef Gummiebeer het volgende:
In hoeverre is kraanwater slecht voor onze plantjes?
Aangezien demiwater op is ben ik genoodzaakt kraanwater te geven. Naar mijn idee doet mijn plantje het nu beter.
Zien er goed uit!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 18:17 schreef lynda het volgende:
Dat was gewoon "Zielige plant"![]()
[ link | afbeelding ]
Mijn stekjes drosera knappen ook goed op.
Ik zal morgen eens op mijn fietsje klimmen met een emmertje. Zou het jammer vinden als het plantje dood gaat.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 18:35 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Loop naar een stromende sloot of meer en haal een volle emmer op. Ik gebruik ook zulk water uit de vijver hierachter. Wel even zeven.
Verder is het zeker niet erg schadelijk en zul je het op korte termijn niet zien. Te veel laat je wortels dichtslaan van kalk met afsterven als gevolg.
JAAAAA!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:41 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik zag net een groene bladluis op de pot van mijn Venus lopen. Moet ik mij zorgen maken? 't was er 1
Fuck eitjes, die beesten poepen gewoon een kloon van zichzelf uit.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:12 schreef martijnhaah het volgende:
[..]
JAAAAA!
En ik zou gelijk je plantje inspecteren + alles doodmaken dat je ziet!
Als dat kreng eitjes gaat leggen ben je verre van klaar
Haha goed om te lezen. Schiet van de week maar eens een fotootje.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 19:32 schreef CantFazeMe het volgende:
Na zijn knipbeurt heeft het plantje zijn eerste niet misvormde bekje open
Pics?quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:07 schreef Mirjam het volgende:
Het lijkt wel alsof het slechter gaat met mijn Zonnedauw, ik zie veel verwelkte stengeltjes, geen idee waardoor het komt..?
Geldt alleen achter glas, don't worry.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:33 schreef CantFazeMe het volgende:
Oh wist niet dat ze konden verbranden. Ik had ze tijdens de hele warme dagen ook vol in de zon. Op mijn balkon. Dat is goed gegaanKrijgen sochtends tot diep in de middag zon totdat de aarde draait..
Is het bij teveel (directe) zonlicht (dus alleen licht, matige vochtige temp) of warme zon. Of maakt dat niets uit?
Hier zie je de Venus na een knipbeurt. (voor tammepiet). Is een collage.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:42 schreef CantFazeMe het volgende:
Picture time
http://db.tt/GZItxwtf
Ooh ja zie hem nu pas!quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 17:19 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Hier zie je de Venus na een knipbeurt. (voor tammepiet). Is een collage.
Zo gezond ziet hij er niet uit op die eerste foto hoorquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:47 schreef Mirjam het volgende:
Mevrouw van Kleveringen lijkt zich niet zo goed te voelen...
Dit was vlak na aankoop, een mooie, gezonde plant:
[ afbeelding ]
En ndit is nu...
[ afbeelding ]
Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
En wat kan ik doen om de plant beter te maken? Al die afstervede stengels afknippen? Plant splitsen? Niks?
quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:54 schreef lynda het volgende:
Plantje uit potje halen, grond weg halen, beetje voorzichtig met de wortels zijn. Turf in nieuw potje doen,, plantje er bij, nog wat grond erbij en klaar![]()
Wat een joekelsquote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:23 schreef lynda het volgende:
Hij is open![]()
En nog een paar cm groter![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] (dat blad rechts is de weg een beetje kwijt denk ik )
Welk soort zand raad je aan?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:13 schreef tubacloud het volgende:
Wat Lynda zegt![]()
En mocht je erg toegewijd zijn aan je plantjes kan je ook nog wat zand door de turf mengen (ongeveer verhouding turf:zand 2:1), dan blijft het mengsel luchtig en zullen de wortels minder snel rotten. Wel uitkijken welk zand je daarvoor gebruikt, in rivierzand zit bijvoorbeeld te veel mineralen, wat ook wortelrot veroorzaakt!
Geweldig hequote:Op woensdag 29 augustus 2012 13:37 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Wat een joekels.
niet verkeerd opvatten hoor
Ik gebruikte altijd brekerzand, niet duur en bij elke bouwmarkt te koop. Werkt tot nu toe perfectquote:
Ja echt heel gaafquote:Op woensdag 29 augustus 2012 13:45 schreef lynda het volgende:
[..]
Geweldig heIk kan niet wachten tot de 2 bekers die nu in ontwikkeling zijn op formaat komen
Oke! Bedankt.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 13:50 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Ik gebruikte altijd brekerzand, niet duur en bij elke bouwmarkt te koop. Werkt tot nu toe perfect.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
Bewust zo ver onder de rand geplant of is dat verzakt met de jaren?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 18:43 schreef tubacloud het volgende:
Thanks!
Heb alleen de planten en het turf en zand betaald, die bak was oorspronkelijk een aquarium van mijn oude middelbare school. Stond in het oude gebouw waar we destijds inzaten dat tegen de grond ging, dus gevraagd of ik die bak mee mocht nemen, geen probleem, dus zodoende
Oke. Bedanktquote:Op donderdag 30 augustus 2012 15:08 schreef tubacloud het volgende:
laten staan tot ze bruin worden en dan eraf halen. Ook al vangen ze geen vliegjes meer, die blaadjes hebben ze toch nodig voor fotosynthese enzo, dus dan is het het beste om ze eraan te laten zitten!
Apart. Hopelijk herstellen ze zich.quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:49 schreef HenkieVdV het volgende:
Ben blij met ieder straaltje zon.
Owja blijkbaar kunnen sommige wespen zich naar buiten eten.Heb nu een paar mooie bekers met een gat erin.
Oeps..quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:49 schreef HenkieVdV het volgende:
Ben blij met ieder straaltje zon.
Owja blijkbaar kunnen sommige wespen zich naar buiten eten.Heb nu een paar mooie bekers met een gat erin.
quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:20 schreef martijnhaah het volgende:
Inderdaad, wespen eten zich regelmatig uit een vleesetende plant los ^^
de gaten die ontstaan.... die blijven![]()
verder is de enige wesp die ik in 4 weken tijd heb gezien die dooie die in mn tuin ligt
quote:Op zondag 2 september 2012 19:24 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
AAAAAAAHHHHH I'VE MADE A HUGE MISTAKE
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 2 september 2012 19:24 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hoor je over ongeveer 1,5 week wat de uitkomst is.quote:
Hahaha ohgod.quote:Op zondag 2 september 2012 19:24 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ben benieuwd!quote:Op zondag 2 september 2012 19:30 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Hoor je over ongeveer 1,5 week wat de uitkomst is.
Dank voor de tips.quote:Op zondag 2 september 2012 23:17 schreef tubacloud het volgende:
De winterrust houdt bij vleesetende planten in dat ze gewoon niet meer groeien. Dionaea trekken zich vaak terug tot de kern van de plant, sarracenia groeien gewoonweg niet meer maar hebben vantevoren Phyllodia aangemaakt (bladeren die niet echt meer op een beker lijken), en pinguicula en winterharde drosera vormen hibernacula (een soort van broedknopjes).
Het is mogelijk om de planten weg te zetten in de schuur, maar je planten zullen daardoor wel afzwakken doordat ze geen licht meer krijgen. Vooral bij sarracenia is dit een punt waar je rekening mee moet houden omdat die phyllodia aangemaakt zijn om de plant in de winter van de nodige suikers te voorzien om de plant in leven te houden. De planten buiten laten staan is dus een betere optie, maar dan kan je de temperatuur en de vochtigheid van het substraat minder goed controleren. Als je ze buiten laat staan hoef je geen water bij te geven over het algemeen, en zorgen dat er geen schoteltje meer onder staat want als de grond te nat blijft kunnen de wortels gaan rotten. Nog een puntje waar je op moet letten: Als het streng vriest en het hard waait en er ligt geen sneeuw over je planten heen kunnen je planten sterven omdat ze in feite gevriesdroogd worden. Kortom, schoteltje eronder vandaan, niet meer naar omkijken, en als het hard gaat vriezen even in de schuur zetten.
Dat zou het zeker wel moeten fixen jaquote:
quote:Op donderdag 6 september 2012 17:52 schreef martijnhaah het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was bij de intratuin... had een cadeautje voor mn vriendin in gedachten, en wou daar een kleine Dionaea bij doen (had niks met het cadeau zelf te maken, maar alsnog, vond t wel een leuk idee)
mja... kom je daar: afstervende Dionaea's heel zielig in hun bakjes!![]()
dat dus maar niet gedaan.... maar toen zag ik deze giganten hangenvoor mezelf dan wel, want ik denk niet dat mijn vriendin ruimte wil maken voor zo'n grote plant hahaha
Er komt nog een nazomerse weekend aanquote:Op donderdag 6 september 2012 18:03 schreef lynda het volgende:
Gaaf!
Ik begin steeds meer een goede hangplek nodig te hebben voor die van mij.
En rustig aan beginnen we hier ook te denken wat we met de planten doen in de winter en vooral hoe lang laten we ze nu nog buiten staan.
Jaa, dit kan door de wind die tegen de overblijfselen aanwaait gekomen zijn!quote:Op donderdag 6 september 2012 18:09 schreef CantFazeMe het volgende:
Trouwens een vraag. Vandaag is mijn val van de venus vliegenvanger weer opnieuw dichtgeklapt nadat er een week eerder al een soort mot/vlinder had gevangen. Na een week ging de val open en daar zat nog steeds de overblijfselen van die mot/vlinder in met voelsprieten die er nog uitstaken.
Waarom is heeft mijn venus vliegenvanger vandaag opnieuw zijn val dichtgeklapt? Door de wind waardoor overblijfselen in zijn valletje de trilharen hebben getriggerd?
Ik heb niet het idee dat hij nog iets gevangen had.. Ik zag niks iedergeval.
Zoiets heb ik ook. Gewoon kaalsnoeien tot een klein propje, controleren of de wortels goed zijn (want dat is volgens mij het belangrijkste) en dan kijken hoe hij over een maand of 2 is.quote:Op vrijdag 7 september 2012 21:25 schreef lynda het volgende:
Ik de gek zou hem zelf kopen en opknappen
Mooie planten hoor.quote:Op vrijdag 7 september 2012 22:14 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Heb nog even snel een foto geplaatst van de Venus die ik vanavond heb aangeschaft...
[ afbeelding ]
Ik had het al over een Venus bij een lokaal tuincentrum hier in de buurt, die er niet uit zag. Dan vind ik dit er toch wel iets beter uit zien. Zo heb ik er dus 2 aangeschaft.
Prijs: 3.99 euro per stuk. Waar? Tuincentrum Overvecht-Zuid, Utrecht.
Ben ook nog wezen kijken bij Vechtweelde in Maarsseveen, maar die vond ik ook niet echt het geld waard. Klein (heel klein), slap, echte opknappertjes...
Groetjes
Theo
ps: Lynda, nu doet de foto het wel... :-)
Da's een goeie... Die hebben we even opgeslagen... bedankt :-)quote:Op vrijdag 7 september 2012 22:44 schreef martijnhaah het volgende:
Planten zien er prima uit!
Om ze zo te houden:
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Vleeseters_voor_dummies
Tot oktober kan je ze makkelijk buiten laten. Wat kou in de nacht maakt je plant alleen maar sterker.quote:Op donderdag 6 september 2012 18:03 schreef lynda het volgende:
Gaaf!
Ik begin steeds meer een goede hangplek nodig te hebben voor die van mij.
En rustig aan beginnen we hier ook te denken wat we met de planten doen in de winter en vooral hoe lang laten we ze nu nog buiten staan.
Hele mooie gezonde exemplaren!quote:Op vrijdag 7 september 2012 22:14 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Heb nog even snel een foto geplaatst van de Venus die ik vanavond heb aangeschaft...
[ afbeelding ]
Ik had het al over een Venus bij een lokaal tuincentrum hier in de buurt, die er niet uit zag. Dan vind ik dit er toch wel iets beter uit zien. Zo heb ik er dus 2 aangeschaft.
Prijs: 3.99 euro per stuk. Waar? Tuincentrum Overvecht-Zuid, Utrecht.
Ben ook nog wezen kijken bij Vechtweelde in Maarsseveen, maar die vond ik ook niet echt het geld waard. Klein (heel klein), slap, echte opknappertjes...
Groetjes
Theo
ps: Lynda, nu doet de foto het wel... :-)
daarom ook de rustig aan denken wat we dit jaar gaan doenquote:Op vrijdag 7 september 2012 23:13 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Tot oktober kan je ze makkelijk buiten laten. Wat kou in de nacht maakt je plant alleen maar sterker.
Ik laat m'n volwassen plantjes overigens heel de winter buiten, bij hele hevige vrieskou in de schuur. Verder zoeken ze het maar uit
Ja direct doen. Plek op het Zuiden en veel water hebben in de schotel.quote:Op zaterdag 8 september 2012 09:18 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Jullie hebben ondertussen de paarse beker en de vliegenval van mij gezien.
Kunnen die ook gewoon naar buiten?
Dat water is verteringssap voor de plant.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:40 schreef Dutchie-WbD het volgende:
oh en nog iets... toen ik gisteren de paarse beker kocht, stonden de bekers voor het grootste deel vol water. Volgens mij was dat van het water geven in het tuincentrum. Kan dat kwaad? Ik heb het er direct uitgegooid, ivm transport. Maar neem aan dat het niet de bedoeling is dat de bekers vol water zitten...
Aan de andere kant, in de natuur is het ook niet zo dat er ff iemand langs komt om de bekers te legen... :-)
Wat moet ik daar nou verder mee?
Groet
Theo
Ah, dat wist ik niet... moet ik nu dus ook weer wat water in de bekers storten? Is dat beter?quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:52 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Dat water is verteringssap voor de plant.
Een vlieg komt in de beker en valt uiteindelijk in dat water en wordt door de plant verwerkt.
Gewoon zichzelf laten regelen dus.
Nee regelt de natuur zelf.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:57 schreef Dutchie-WbD het volgende:
[..]
Ah, dat wist ik niet... moet ik nu dus ook weer wat water in de bekers storten? Is dat beter?
Weet niet of ik dat als beginnende kweker al zou doen... Heb de plantjes al bijna 24 uur...quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:57 schreef tubacloud het volgende:
Niet eens een beetje. Die planten staan bij mij met -15 nog buiten en ze groeien allemaal prima in de lente en zomer!
Grappig denk dat we even ver zitten qua groei nu. Ook bij mij vormt zich er een bloemknop.quote:
Jaa!quote:Op woensdag 12 september 2012 16:22 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Grappig denk dat we even ver zitten qua groei nu. Ook bij mij vormt zich er een bloemknop.
Ik denk dat ik hem lekker laat zitten aangezien de Drosera echt als 'onkruid' groeitschijnt dat je nadat je de bloem hebt uit laten groeien je er zaadjes van kan oogsten. Is dit juist?
Over het overwinteren: ik bekijk per plant of ik hem binnen achter het raam of een winter gun. Mijn meeste stekjes etc. zijn pas een maandje oud dus die gun ik nog wat groeitijd. De oudere, volwassen planten zoeken het buiten onder mijn tuintafel maar uit![]()
Volgend jaar pas weer denk ikquote:Op woensdag 12 september 2012 22:51 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik had de mijne nooit eraf moeten knippen.
Komt er nog een nieuwe?
hoe bedoel je bij andere planten voortzetten? xD het is gewoon een bloem die zichzelf bevrucht als ie in elkaar schromppelt, en daarna pieeepp klein zaadjes maakt... deze zaadjes waaien/vallen snel over in je andere potjes & dan heb je zo genoeg drosera's voor een bosquote:Op woensdag 12 september 2012 22:42 schreef lynda het volgende:
euh apart zetten?die kan zichzelf zeker ook bij de andere planten voortzetten.. hmm ik wist dat dit een makkelijk plantje was maar zo makkelijk
![]()
zal ik maar wat opsparen voor een bekende van mij
wat ben je dan ook allemaal aan het doen?quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:10 schreef CantFazeMe het volgende:
Hmmmm mijn experiment wil niet zo vlotten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M'n moederplant van al mijn Dionaea Muscipula's en een zeer teleurstellende Sarracenia Catesbaei. Iemand enige tips hoe ik deze weer tot leven breng?
Geheimpjequote:Op vrijdag 14 september 2012 18:13 schreef lynda het volgende:
[..]
wat ben je dan ook allemaal aan het doen?
quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:24 schreef tammepiet het volgende:
Niks mis met de DionaeaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M'n moederplant van al mijn Dionaea Muscipula's en een zeer teleurstellende Sarracenia Catesbaei. Iemand enige tips hoe ik deze weer tot leven breng?mooie plant.
Die bovenste sarr ziet er idd niet zo goed uit, ik zie dat hij ook in een vijver staat?
Volgens mij is dat niet zo goed, je kan hem beter gewoon buiten zetten met een schotel en regenwater.
juist jaquote:Op vrijdag 14 september 2012 18:41 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
GeheimpjeIk hoop dat het nog gaat werken.
Ah kan het ook wel zeggen eigenlijkquote:
quote:ik had toch stiekem nog ergens de ducktape verwacht....
quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:24 schreef tammepiet het volgende:
Ik hoop voor jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M'n moederplant van al mijn Dionaea Muscipula's en een zeer teleurstellende Sarracenia Catesbaei. Iemand enige tips hoe ik deze weer tot leven breng?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
Volgens mij is het juist beter om zo min mogelijk alternatief eten voor de insecten in de buurt van de planten te hebben. Dan vinden ze de vleeseters veel interessanter.quote:Op vrijdag 14 september 2012 20:46 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Ah kan het ook wel zeggen eigenlijk
Experimentje was een bak met pruimen en daarna laten rotten.
Bij mijn ouders gingen de vliegen, vlinders, wespen en al die andere dingen als een speer op af. Ze hebben Eem grote pruimenplant. Geweldig om te zien hoe eenmaal de pruim doorgerot was hoeveel verschillende insecten er niet op af kwamen. Sommige vliegen heb ik nooit eerder gezien.
Vandaar dat ik een experiment uitvoerde om vliegen te lokken met pruimen. De pruimen in het bakje zijn aan het vergaan en ik als nieuwsgierige hoopte alsnog dat er een pak vliegen op af komen zodat de vleesplanten gretig van konden profiteren.
Maar goed ik wacht gewoon nog een paar week en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Vandaar
Aah ja dat is weer een hele andere manier van denken haha.quote:Op vrijdag 14 september 2012 20:46 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Ah kan het ook wel zeggen eigenlijk
Experimentje was een bak met pruimen en daarna laten rotten.
Bij mijn ouders gingen de vliegen, vlinders, wespen en al die andere dingen als een speer op af. Ze hebben Eem grote pruimenplant. Geweldig om te zien hoe eenmaal de pruim doorgerot was hoeveel verschillende insecten er niet op af kwamen. Sommige vliegen heb ik nooit eerder gezien.
Vandaar dat ik een experiment uitvoerde om vliegen te lokken met pruimen. De pruimen in het bakje zijn aan het vergaan en ik als nieuwsgierige hoopte alsnog dat er een pak vliegen op af komen zodat de vleesplanten gretig van konden profiteren.
Maar goed ik wacht gewoon nog een paar week en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Vandaar
[ Bericht 7% gewijzigd door HenkieVdV op 16-09-2012 17:14:10 ]
Het mijne ook niet, ik geef de zaden al sinds maart water maar er is nog altijd niets opgekomen...quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:10 schreef CantFazeMe het volgende:
Hmmmm mijn experiment wil niet zo vlotten.
Ik heb wel interesse in de kaapse zonnedauw zaadjes! Of wat ga je ermee doen? Zelf planten?quote:Op zondag 16 september 2012 20:07 schreef lynda het volgende:
mijn tweede drosera is ook bezig met een bloemknop
Wat heb je geplant?quote:Op zondag 16 september 2012 20:30 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Het mijne ook niet, ik geef de zaden al sinds maart water maar er is nog altijd niets opgekomen...
De rode laat ik groeien, de witte ga ik afknippen als hij wat groter is..quote:Op zondag 16 september 2012 21:59 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Ik heb wel interesse in de kaapse zonnedauw zaadjes! Of wat ga je ermee doen? Zelf planten?
Bedankt! Kijk maar even, op is op hè!quote:Op zondag 16 september 2012 22:16 schreef lynda het volgende:
Als ik zaadjes over heb dan PM ik wel ff voor je adres
Geen probleem. Het mooiste is om een vlieg levend te vangen en dan met behulp van bijvoorbeeld een pincet aan de plant te voeren.quote:
Geen idee, ik heb mijn planten een paar maanden geleden gekocht en ze groeien allemaal erg mooi.quote:Op zondag 16 september 2012 17:44 schreef CantFazeMe het volgende:
Hmm jouw kaapse zonnedauw ziet er vergeleken met die van mij prachtig uit. Is hij al volwassen?
Bedankt.quote:
Ja ik vind ze ook heel mooi.quote:Op zondag 16 september 2012 17:48 schreef tammepiet het volgende:
Wauw prachtige foto's doel ik voornamelijk op de 2e met de erg grote Capensis en VVV. Die bakken geven je balkon net wat meer fleur in vergelijking tot de rest van de flat
Ik voer ze meestal spinnen omdat vliegen vangen een stuk lastiger isquote:
Ja, kan je wel stellen... is echt leuk... En Rebecca ziet er echt goed uit. Vrij grote plant. En dat voor nog geen 15 euro... :-) Zaten 2 droge bekertjes aan, die er maar gelijk afgeknipt. Voeding mag wel naar de andere bekers... Verspelen we niet aan half verdroogde bekers...quote:Op maandag 17 september 2012 12:09 schreef lynda het volgende:
Whehe en nog iemand die het virus te pakken heeft
Wat voor Zonnedauw is het precies? Ik pak denk ik van de week ook maar eens de fiets naar Hornbach, raar dat die een breder assortiment hebben dan bijvoorbeeld de Intratuin hier in de buurtquote:Op maandag 17 september 2012 12:15 schreef Dutchie-WbD het volgende:
[..]
Ja, kan je wel stellen... is echt leuk... En Rebecca ziet er echt goed uit. Vrij grote plant. En dat voor nog geen 15 euro... :-) Zaten 2 droge bekertjes aan, die er maar gelijk afgeknipt. Voeding mag wel naar de andere bekers... Verspelen we niet aan half verdroogde bekers...
En de andere twee, Zonnedauw was 3 euro, kleine Nepenthes was 4 euro. Zijn volgens mij heel nette prijzen...
Zit me alleen af te vragen... Van de zonnedauw hebben er twee een beginnende bloemknop. Nou wil ik wel e.e.a. met zaden gaan doen, maar weet niet echt of dat nu al verstandig is. Het zijn nog zulke kleine plantjes... Wat moet ik doen? Afknippen of door laten gaan?
Groetjes
Theo
haha, ja, da's een goeie... Daar ga ik zo op Carnivora.nl mee bezig om daar achter te komen.quote:Op maandag 17 september 2012 12:33 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Wat voor Zonnedauw is het precies? Ik pak denk ik van de week ook maar eens de fiets naar Hornbach, raar dat die een breder assortiment hebben dan bijvoorbeeld de Intratuin hier in de buurt
Nou, dat was dus snel, maar ja, daar zitten de kenners ook...quote:Op maandag 17 september 2012 12:33 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Wat voor Zonnedauw is het precies? Ik pak denk ik van de week ook maar eens de fiets naar Hornbach, raar dat die een breder assortiment hebben dan bijvoorbeeld de Intratuin hier in de buurt
Volgens mij zitten er vrijwel geen verschillen inquote:Op maandag 17 september 2012 15:02 schreef Dutchie-WbD het volgende:
[..]
Nou, dat was dus snel, maar ja, daar zitten de kenners ook...
Het is een Drosera Aliciae... Maar volgens mij zijn daar dus ook nog verschillende van. De verzamelnaam is dus wel de Drosera Aliciae.
Groeten
Theo
Ga ik ook vanuit ja, zal allemaal wel goed gaan komen...Die D. Aliciae kan toch niet als de Venus met z'n voeten in een bodempje water blijven staan?quote:Op maandag 17 september 2012 19:41 schreef martijnhaah het volgende:
[..]
Volgens mij zitten er vrijwel geen verschillen in
Maar ja, met benoemen waren ze wel erg op dreef bij carnivora hahaha![]()
Ik denk dat je D. aliciae nog ff bij moet trekken, dan pas echt dauw gaat produceren & er dan net zo uit komt te zien als die van anderen
Je heb toch ook een kasje? Zet daar je Drosera's in waarderen ze zeer i.v.m. hoge vochtgehalte.quote:Op maandag 17 september 2012 19:44 schreef Dutchie-WbD het volgende:
[..]
Ga ik ook vanuit ja, zal allemaal wel goed gaan komen...Die D. Aliciae kan toch niet als de Venus met z'n voeten in een bodempje water blijven staan?
Yep, klopt. Staat hij ook in, alleen...quote:Op maandag 17 september 2012 19:45 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Je heb toch ook een kasje? Zet daar je Drosera's in waarderen ze zeer i.v.m. hoge vochtgehalte.
Over welke soort(en) hebben we het?quote:Op maandag 17 september 2012 19:46 schreef Miniem het volgende:
Nog mensen interesse in zaad?
Anders ligt het hier toch maar te liggen in de koelkast.
Uiteraardquote:Op maandag 17 september 2012 19:50 schreef Dutchie-WbD het volgende:
[..]
Neem aan van vleesetende planten![]()
![]()
Stuur je gegevens maar, heb je eventueel Paypal?quote:Op maandag 17 september 2012 19:59 schreef Dutchie-WbD het volgende:
Van de Dionaea (van eigen plant) zou ik wel wat willen hebben... kijken of we het hier zelf op kunnen kweken...
Ik heb vanmiddag nog een paar drosera's gezaaidquote:Op maandag 17 september 2012 20:01 schreef CantFazeMe het volgende:
We hebben straks nog winter. Ik denk dat ik toch even afwacht.
Hoezo? Ga je geld toegeven?quote:Op maandag 17 september 2012 20:00 schreef Miniem het volgende:
[..]
Stuur je gegevens maar, heb je eventueel Paypal?
Om deze reden zie ik er ook vanafquote:Op maandag 17 september 2012 21:17 schreef HenkieVdV het volgende:
Als het geen winter zou worden had ik ook wel willen beginnen met kweken.Ik denk dat ik begin volgens jaar ga beginnen.
Hmmm gewoon afsluiten, je realiseert betere groeuli d.m.v. een gunstig klimaat i.p.v. de vangsten.quote:Op maandag 17 september 2012 19:48 schreef Dutchie-WbD het volgende:
[..]
Yep, klopt. Staat hij ook in, alleen...
Kastje staat eigenlijk constant open, ivm toegankelijkheid voor vliegen. Dus sprake van echte hoge luchtvochtigheid is er niet....
Ik zal zo eens kijken hoe ze er aan toe zijn. Kijken of er al druppelvorming is. En weer even water geven (waarschijnlijk). Ze staan samen met de Venus in het kastje....quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:25 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Hmmm gewoon afsluiten, je realiseert betere groeuli d.m.v. een gunstig klimaat i.p.v. de vangsten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |