abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115613118

quote:
Samenvatting: D66 wethouder zegt zelf, op eigen initiatief, haar baan op. Naar verluidt omdat ze de baan lastig vindt te combineren met haar gezinsleven. Vervolgens maakt ze gewoon gebruik van de wachtgeldregeling van maar liefst ¤ 5 692,15 per maand!
Dit is toch schaamteloos. In elk normaal beroep kan je geen aanspraak maken op WW wanneer je zelf ontslag neemt omdat je dan verwijtbaar werkeloos bent. Vooral van de D66 vind ik dit vrij typisch omdat die toch voorstander zijn van het versoberen van de WW en het versoepelen van het ontslagrecht. Als een politicus vervolgens nota bene zélf ontslag neemt vind Pechthold het volkomen normaal dat er dan riant wachtgeld overgemaakt wordt.

En dan het argument van die Pechthold. Als publiek figuur heb je niet van de een op de andere dag een andere baan. :') Voor een bekend landelijk politicus is dit misschien nog een argument, maar toch niet voor een wethouder uit een provinciestad?

De reden dat ik dit topic open is dat ik me afvraag of er ook niet-politici zijn die voorstander zijn van wachtgeldregelingen in deze vorm. Ik ben benieuwd.

Dat wachtgeld er is voor als iemand als gevolg van politieke omstandigheden ontslag -moet- nemen, is nog wel te verdedigen. Maar dat iemand vanwege persoonlijk omstandigheden ontslag neemt en dan maandelijks ¤ 5 692,15 opstrijkt, gaat er bij mij niet in.

Als mijn baan te zwaar is kan ik ook geen ontslag nemen. En als ik mijn werk niet meer leuk zou vinden, zou ik ook pas op kunnen zeggen als ik iets nieuws gevonden heb. Ik zie niet in waarom deze politicus niet had kunnen solliciteren.

Dat Pechthold dit verdedigt geeft eens te meer aan wat voor soort man het is.
pi_115613231
Wachtgeld. :') Gaat nergens meer over, ze vragen maar lekker een uitkering aan als ze hun baan verliezen. :{w En als ze ontslag nemen hebben ze gewoon nergens recht op.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_115613261
quote:
2s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:54 schreef Rezania het volgende:
Wachtgeld. :') Gaat nergens meer over, ze vragen maar lekker een uitkering aan als ze hun baan verliezen. :{w
Als ik mijn baan opzeg krijg ik geen uitkering hoor. Dan ben ik verwijtbaar werkeloos.
pi_115613290
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:55 schreef Ludd het volgende:

[..]

Als ik mijn baan opzeg krijg ik geen uitkering hoor. Dan ben ik verwijtbaar werkeloos.
Zie edit. ;)
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 20:59:28 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_115613550
quote:
Als publiek figuur heb je niet van de een op de andere dag een andere baan.
En als gewoon figuur wel?! :')
pi_115613793
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:59 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

En als gewoon figuur wel?! :')
Iedereen die wil werken kan werken is een door VVD'ers en D66'ers veel gebezigd adagium.
pi_115614190
Ik ben voorstander. Als politicus komt het vask voor dat je zelf opstapt, maar dat eigenlijk onder druk van de Raad/Tweede Kamer/partij/coalitie doet. Dat is dus eigenlijk een verkapt soort ontslag. Geen recht op uitkering in zo 'n geval is raar. Verder kan je, veel eerder dan bij ander werk, je baan buiten eigen schuld kwijtraken ( val kabinet/coalitie).
De hoogte en duur kan wat mij betreft wel wat minder.
pi_115614656
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 21:08 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik ben voorstander. Als politicus komt het vask voor dat je zelf opstapt, maar dat eigenlijk onder druk van de Raad/Tweede Kamer/partij/coalitie doet. Dat is dus eigenlijk een verkapt soort ontslag.
Ja, dat gaf ik ook al aan. In dit geval is het echter politiek gerelateerd. Als je dus geen zin meer hebt om te werken kan je er gewoon mee kappen en doorbetaald worden.

Ik begrijp wel dat deze regelgeving lastig aan te pakken is, want als je dit zou aanpassen dan creëert zou iemand vanzelf wel een politiek conflict bij wijze van spreken. Ik vind deze situatie echter absurd. Het zou de D66 sieren als ze zich hier van distantiëren, zeker gezien de grote mond die ze opzetten over het versoberen van regelgeving m.b.t. bescherming van normale werknemers.
pi_115616730
Het zou inderdaad beter zijn om het een beetje gelijk te trekken met de normale WW.

Dat je in de politiek zit wil niet zeggen dat je in eens recht moet hebben op een beter sociaal vangnet.
pi_115617319
quote:
13s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:52 schreef Ludd het volgende:
Dat Pechthold dit verdedigt geeft eens te meer aan wat voor soort man het is.
Farizeer.
  Moderator woensdag 15 augustus 2012 @ 22:02:14 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_115617905
quote:
Ik ben voorstander. Als politicus komt het vask voor dat je zelf opstapt, maar dat eigenlijk onder druk van de Raad/Tweede Kamer/partij/coalitie doet. Dat is dus eigenlijk een verkapt soort ontslag. Geen recht op uitkering in zo 'n geval is raar. Verder kan je, veel eerder dan bij ander werk, je baan buiten eigen schuld kwijtraken ( val kabinet/coalitie).
helemaal mee eens

alleen in dit geval (geen zin meer want het combineert niet leuk met mijn gezinnetje) vind ik dat ze er geen recht op heeft
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_115618072
quote:
Ik ben voorstander. Als politicus komt het vask voor dat je zelf opstapt, maar dat eigenlijk onder druk van de Raad/Tweede Kamer/partij/coalitie doet. Dat is dus eigenlijk een verkapt soort ontslag. Geen recht op uitkering in zo 'n geval is raar.
Ja, maar dat kun je ook doortrekken naar het bedrijfsleven. Dat ze (goedkoop) van je af willen en daarom een werknemer eruit proberen te 'treiteren' en iemand dusdaning onder druk zetten en manipuleren dat de werknemer uiteindelijk zelf op stapt. Gebeurt vaak genoeg. En als gewone man krijg je dan ook niks.
quote:
Verder kan je, veel eerder dan bij ander werk, je baan buiten eigen schuld kwijtraken ( val kabinet/coalitie).
Als een bedrijf failliet gaat of drastisch gaat reorganiseren kan een werknemer ook plotseling en buiten zijn schuld om zijn baan kwijtraken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_115618686
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:04 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ja, maar dat kun je ook doortrekken naar het bedrijfsleven. Dat ze (goedkoop) van je af willen en daarom een werknemer eruit proberen te 'treiteren' en iemand dusdaning onder druk zetten en manipuleren dat de werknemer uiteindelijk zelf op stapt. Gebeurt vaak genoeg. En als gewone man krijg je dan ook niks.

[..]

Als een bedrijf failliet gaat of drastisch gaat reorganiseren kan een werknemer ook plotseling en buiten zijn schuld om zijn baan kwijtraken.
Daarom staat er ook 'veel eerder'. Natuurlijk kan het bij 'gewoon' werk ook voorkomen, maar in percentage gewoon veel minder vaak.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 02:10:10 #14
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115629946
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 21:03 schreef Ludd het volgende:

[..]

Iedereen die wil werken kan werken is een door VVD'ers en D66'ers veel gebezigd adagium.
Dat is waar en een netwerk zal ze heus wel hebben opgebouwd. Pechthold geeft er een mooie draai aan. De grachtengordel komt niets tekort.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_115638801
Mooi CV ook, nog nooit gewerkt voor een normaal bedrijf:

http://www.linkedin.com/in/marleenhuizingh

Oja, deze is ook mooi:

quote:
Voor bestuurders geldt in Nederland een wachtgeldregeling en conform de geldende regels heeft Marleen Huizingh recht op maximaal twee jaar wachtgeld. De keuze om al dan niet gebruik te maken van de wachtgeldregeling is een individuele keuze en geen zaak van de partij. Natuurlijk hebben ook bestuurders recht op een sociaal vangnet bij werkloosheid. D66 ziet dat de wachtgeldregeling zoals deze nu bestaat riant is en is dan ook voor een versobering voor de wachtgeldregeling voor landelijke en lokale politici. Hiervoor heeft D66 in het recente verleden een aantal voorstellen in de Tweede Kamer ingediend.
http://d66deventer.nl/news/item/i/143
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:21:39 #16
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_115639415
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:02 schreef sp3c het volgende:
alleen in dit geval (geen zin meer want het combineert niet leuk met mijn gezinnetje) vind ik dat ze er geen recht op heeft
Wat op zich ook al heel raar is, want daar had ze in Doesburg ook al achter kunnen komen. Daar was ze wethouder, ook maar voor een paar maandjes, om dan voor het grote geld in Deventer te gaan, terwijl ze tegelijkertijd ook nog eens 'programmamanager vrijetijdseconomie' was. Nu is ze in Deventer alleen nog wethouder en opeens valt het niet meer te combineren. 8)7

[ Bericht 11% gewijzigd door Zelva op 16-08-2012 13:42:00 ]
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:31:41 #17
39333 Zelva
pi_115639771
Oh ja, niet toevallig ook dat ze net langer dan 3 maanden blijft zitten. Anders had ze maar 6 maanden recht op wachtgeld.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:34:11 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_115639868
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:49:37 #19
39333 Zelva
pi_115640424
quote:
De baan als wethouder van Deventer noemt Huizingh in de regionale pers veeleisend en uitdagend en vergt een inzet van bijna 24 uur per dag. Door privé-omstandigheden zegt ze daar onvoldoende invulling aan te kunnen geven. Daarom legt ze per 20 augustus haar functie als wethouder van Deventer neer.
http://www.doesburgdirect(...)-deventer/#more-8080

24 uur per dag. _O-

Echt te hilarisch dit.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 13:52:36 #20
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115640529
Echt kansloos dit. :r
Die zat er dus alleen voor het geld en voor de rest niks.
Gadverdamme. :r
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:55:18 #21
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_115640617
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:49 schreef Zelva het volgende:

[..]

24 uur per dag. _O-

Echt te hilarisch dit.
Het is voor een 9-tot-5 slaaf waarschijnlijk ook moeilijk te bevatten wat een wethouder allemaal doet en dat er ook buiten kantoortijden aanspraak op je gedaan kan worden.

Het is nu eenmaal zo geregeld dat voor politieke functies wachtgeld bestaat omdat de baanzekerheid na een verkiezingsronde weg kan zijn. Dit soort uitzonderingsgevallen heb je ook. Waarom zou je er geen gebruik van maken als het kon ? Ik zou het ook doen, evenals al die boeroepers die nu lopen te stijgeren.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:56:30 #22
382130 gnaeus
pi_115640665
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
Echt kansloos dit. :r
Die zat er dus alleen voor het geld en voor de rest niks.
Gadverdamme. :r
Plaats anders nog even een :r

Zo komt je afkeer net niet geloofwaardig over.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 14:00:19 #23
39333 Zelva
pi_115640795
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:55 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Het is voor een 9-tot-5 slaaf waarschijnlijk ook moeilijk te bevatten wat een wethouder allemaal doet
Ik weet ontzettend veel van de gemeentepolitiek, vanuit een journalistieke invalshoek dat wel, maar 24 uur is echt achterlijk schromelijk overdreven, zeker voor zo'n stadje als Deventer, en zeker in de recesperiode die Huizinghs 'ambtstermijn' ook nog eens voor een groot gedeelte omvatte. Het is geen Den Haag hoor, waar je op elk moment ter verantwoording kunt worden geroepen. Een extra onverwachte vergadering bijvoorbeeld omdat er iets groots aan de hand is al een unicum voor een gemeente, iets wat bijna nooit voorkomt.

En midden in de nacht word je al helemaal niet gestoord door iemand, tenzij er echt een enorme ramp gebeurt en dan nog alleen de burgemeester.

quote:
Het is nu eenmaal zo geregeld dat voor politieke functies wachtgeld bestaat omdat de baanzekerheid na een verkiezingsronde weg kan zijn. Dit soort uitzonderingsgevallen heb je ook. Waarom zou je er geen gebruik van maken als het kon ? Ik zou het ook doen, evenals al die boeroepers die nu lopen te stijgeren.
Het grote probleem is dat mevrouw Huizingh puur weggaat om het wachtgeld te kunnen opstrijken en het rustiger wil hebben. Daar kan wachtgeld nooit voor bedoeld geweest zijn, ook al klopt het volgens de letter van de wet wel.

Ze doet haar best maar, maar voor mevrouw 'graaier' Huizingh is inderdaad maar één toepasselijke smiley, en dat is :r, net zoals die smiley terecht is voor iedereen die opzichtig misbruikt maakt van regelingen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Zelva op 16-08-2012 14:06:13 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 14:01:45 #24
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115640859
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:56 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Plaats anders nog even een :r

Zo komt je afkeer net niet geloofwaardig over.
:r
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_115640987
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 20:55 schreef Ludd het volgende:

[..]

Als wethouder ga je naar de gemeenteraad en zeg je dat je de vergadering niet hebt voorbereid omdat je meer tijd aan je gezin hebt gespendeerd en dat vaker gaat doen, dan word je weggestuurd en krijg je dus wel wachtgeld. Dat is gewoon ook geen oplossing.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 14:07:30 #26
39333 Zelva
pi_115641064
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:05 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Als wethouder ga je naar de gemeenteraad en zeg je dat je de vergadering niet hebt voorbereid omdat je meer tijd aan je gezin hebt gespendeerd en dat vaker gaat doen
Kom nou toch, dat is echt niet de echte reden, maar een lulsmoesje. Hoe kreeg ze het anders voor elkaar om voor haar periode in Deventer twee banen te hebben, waaronder een wethoudersschap?

Niet voor niets vindt de gemeenteraad van Deventer de verklaring van Huizingh veel te summier.
pi_115641105
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:07 schreef Zelva het volgende:

[..]

Kom nou toch, dat is echt niet de echte reden, maar een lulsmoesje. Hoe kreeg ze het anders voor elkaar om voor haar periode in Deventer twee banen te hebben, waaronder een wethoudersschap?
De tijden zijn blijkbaar veranderd, ik kan er niet over oordelen.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 14:11:24 #28
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_115641207
Wachtgeldregeling, kip met gouden eieren voor politici.

Daar doen ze echt niks aan.

Ze zijn wel gek daar, maar nog niet zó gek.
pi_115641586
quote:
Lijkt me een correcte samenvatting van de situatie. Je hebt gewoon bestaande regelgeving en die wordt (terecht) door meerdere partijen als te riant beschouwd. Pak het probleem bij de wortel aan en versober de wachtgeldregeling op landelijk en lokaal niveau, in plaats van individuele gevallen aan de schandpaal te nagelen.

Vertrekkende PVV-politici die 4 jaar hebben zitten ja-knikken in de achterste bankjes krijgen ook wachtgeld. Deze D66-dame in Deventer droeg in elk geval nog bestuurlijke verantwoordelijkheid. Of ze nou ontslag neemt omdat het college ergens over valt of vanwege persoonlijke omstandigheden is niet zo gek relevant.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 14:49:39 #30
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115642513
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:49 schreef Zelva het volgende:

[..]

24 uur per dag. _O-

Echt te hilarisch dit.
Er worden reacties verwijderd daar. :D :')
  donderdag 16 augustus 2012 @ 14:51:50 #31
382130 gnaeus
pi_115642588
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:49 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Er worden reacties verwijderd daar. :D :')
Als je daar net zo inhoudelijk reageert als hier kan ik mij daar iets bij voorstellen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 14:52:21 #32
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115642607
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:51 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Als je daar net zo inhoudelijk reageert als hier kan ik mij daar iets bij voorstellen.
Wie zegt dat ik daar gereageerd heb?
Waar baseer je die aanname op?
pi_115642608
Wachtgeldregeling? :')

Laat dat kind lekker vakkenvullen.
Conscience do cost.
pi_115643136
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:21 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Lijkt me een correcte samenvatting van de situatie. Je hebt gewoon bestaande regelgeving en die wordt (terecht) door meerdere partijen als te riant beschouwd. Pak het probleem bij de wortel aan en versober de wachtgeldregeling op landelijk en lokaal niveau, in plaats van individuele gevallen aan de schandpaal te nagelen.

Vertrekkende PVV-politici die 4 jaar hebben zitten ja-knikken in de achterste bankjes krijgen ook wachtgeld. Deze D66-dame in Deventer droeg in elk geval nog bestuurlijke verantwoordelijkheid. Of ze nou ontslag neemt omdat het college ergens over valt of vanwege persoonlijke omstandigheden is niet zo gek relevant.
Het gaat erom dat men in deze reactie vrijwillig opstappen vergelijken met ontslag, hoe wereldvreemd kun je zijn?
pi_115643677
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:05 schreef raptorix het volgende:
Het gaat erom dat men in deze reactie vrijwillig opstappen vergelijken met ontslag, hoe wereldvreemd kun je zijn?
In de politiek werkt dat nu eenmaal anders. De vrouw komt erachter dat ze haar zware baan niet kan combineren met haar privéleven. Ze kan haar werk niet aan, maar ze is wethouder. Dan getuigt het van verantwoordelijkheidsgevoel dat je stopt, in plaats van door te modderen.

In zeker opzicht bewijst ze de gemeente een dienst. Ze kan haar taak niet goed uitvoeren en maakt daarom plaats voor een ander, zodat die ander het wél goed kan doen.
pi_115644019
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In de politiek werkt dat nu eenmaal anders. De vrouw komt erachter dat ze haar zware baan niet kan combineren met haar privéleven. Ze kan haar werk niet aan, maar ze is wethouder. Dan getuigt het van verantwoordelijkheidsgevoel dat je stopt, in plaats van door te modderen.

In zeker opzicht bewijst ze de gemeente een dienst. Ze kan haar taak niet goed uitvoeren en maakt daarom plaats voor een ander, zodat die ander het wél goed kan doen.
Ja, alleen is het nogal idioot dat dit beloond wordt in de politiek. De regeling gaat niet snel veranderd worden, want je schijt nou eenmaal niet in de ruif waar je uit vreet. Typisch voorbeeld van een mankement van de overheid - het zelf-corrigerend vermogen is af en toe nihil.
pi_115644142
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ja dat snap ik ook wel, maar waarom zou je dat in de politiek met een riante vergoeding van 2 jaar moeten doen, en als gewone werknemer met niks. Daarnaast wist ze waaraan ze begon, mevrouw zocht het zelf hoger op door naar een grotere gemeente (meer geld!) te gaan.
pi_115644394
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:25 schreef Hamilcar het volgende:
Ja, alleen is het nogal idioot dat dit beloond wordt in de politiek. De regeling gaat niet snel veranderd worden, want je schijt nou eenmaal niet in de ruif waar je uit vreet. Typisch voorbeeld van een mankement van de overheid - het zelf-corrigerend vermogen is af en toe nihil.
Zoals eerder genoemd is D66 één van de partijen die pleit voor een versobering van de wachtgeldregeling.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:28 schreef raptorix het volgende:
Ja dat snap ik ook wel, maar waarom zou je dat in de politiek met een riante vergoeding van 2 jaar moeten doen, en als gewone werknemer met niks. Daarnaast wist ze waaraan ze begon, mevrouw zocht het zelf hoger op door naar een grotere gemeente (meer geld!) te gaan.
Dit kan in principe overal, in elke gemeente en binnen elk bestuursorgaan gebeuren. De duur van de wachtgeldregeling is afhankelijk van de duur dat je hebt gefunctioneerd.
pi_115644545
Ja, dat weet ik. Mijn punt is alleen dat wachtgeld al jaren een doorn in het oog van de stemmer is, maar dat het nog steeds niet is aangepakt. Ik verwacht dan ook niet dat het rigoureus wordt herzien de komende jaren. Pessimistisch? Misschien ;)
pi_115644580
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zoals eerder genoemd is D66 één van de partijen die pleit voor een versobering van de wachtgeldregeling.
Dat maakt het extra triest eigenlijk.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 15:39:35 #41
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115644595
quote:

[..]

[..]

Dit kan in principe overal, in elke gemeente en binnen elk bestuursorgaan gebeuren. De duur van de wachtgeldregeling is afhankelijk van de duur dat je hebt gefunctioneerd.
Dat laatste is niet het geval zo ver ik weet.
pi_115644685
quote:

[..]

[..]

Met een minimum van 2 jaar ja, daarvoor moet ik eerst 24 jaar bij een bedrijf gewerkt hebben, daarnaast is er naar mijn weten niet eens sollicitatieplicht _O- _O- _O-
  donderdag 16 augustus 2012 @ 15:46:36 #43
382130 gnaeus
pi_115644874
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

Met een minimum van 2 jaar ja, daarvoor moet ik eerst 24 jaar bij een bedrijf gewerkt hebben, daarnaast is er naar mijn weten niet eens sollicitatieplicht _O- _O- _O-
Hoe zou jij de financiele onzekerheid voor politici willen regelen dan ? Zelfs een termijn van 4 jaar is al lang geen zekerheid meer. Wie wil dan nog in de politiek ?
pi_115644999
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:39 schreef Trommeldaris het volgende:
Dat maakt het extra triest eigenlijk.
Waarom? Je gaat gewijzigde regelgeving toch niet met terugwerkende kracht invoeren? Wijzig eerst de regels, dan komt er vanzelf een ingangsdatum.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:39 schreef Netsplitter het volgende:
Dat laatste is niet het geval zo ver ik weet.
Zie deze reportage uit 2006 over Gonny van Oudenallen die in juli 2006 plaatsnam in de Tweede Kamer, tot aan de verkiezingen in november. Ze kreeg daarna twee jaar wachtgeld (althans: daar had ze recht op)

http://www.eenvandaag.nl/politiek/30828/wachtgeld_politici
In de reportage wordt uitgelegd dat ze veel minder had gekregen als ze pas in augustus was beëdigd als kamerlid, namelijk "slechts" een half jaar.
pi_115645060
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:46 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Hoe zou jij de financiele onzekerheid voor politici willen regelen dan ? Zelfs een termijn van 4 jaar is al lang geen zekerheid meer. Wie wil dan nog in de politiek ?
Ik vind de termijn niet eens het belangrijkste, wel dat het allemaal erg vrijblijvend is. Bovendien zou je kunnen stellen dat iemand gewoon voor 4 jaar een contract krijgt, en dat de gemeente het recht voorbehoud de werknemer voor andere zaken in te zetten.
pi_115645089
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:49 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom? Je gaat gewijzigde regelgeving toch niet met terugwerkende kracht invoeren? Wijzig eerst de regels, dan komt er vanzelf een ingangsdatum.

[..]

Zie deze reportage uit 2006 over Gonny van Oudenallen die in juli 2006 plaatsnam in de Tweede Kamer, tot aan de verkiezingen in november. Ze kreeg daarna twee jaar wachtgeld (althans: daar had ze recht op)

http://www.eenvandaag.nl/politiek/30828/wachtgeld_politici
In de reportage wordt uitgelegd dat ze veel minder had gekregen als ze pas in augustus was beëdigd als kamerlid, namelijk "slechts" een half jaar.
Hier staan de regels: http://www.inoverheid.nl/(...)-en-wethouders.html#

Het minimum is inderdaad 2 jaar.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 15:51:38 #47
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115645109
quote:

[..]

Hoe word die voor een standaard werknemer geregeld?
Waarom krijgen zij een bizar voordeel wat iemand die tig jaar bij dezelfde baas niet krijgt?
pi_115645114
Jeetje. :') Toch, moet ik eerlijk zeggen, heeft die dame dat erg slim bekeken. :')
pi_115645130
quote:
Als je de regels wilt veranderen vind ik het persoonlijk vreemd dat je er wel volledig gebruik van maakt.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_115645208
quote:

[..]

Dus niet met een minimum van 2 jaar; zie de reportage.

quote:

[..]

Precies. Dit zul je ook steeds voor ogen moeten houden.
pi_115645311
Welke idioot heeft die wachtgeld onzin verzonnen?
graag op anoniem
pi_115645715
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:56 schreef KingRoland het volgende:
Welke idioot heeft die wachtgeld onzin verzonnen?
Een politicus.

Dit kan ook echt alleen in Nederland. _O_ _O-
  donderdag 16 augustus 2012 @ 16:06:59 #53
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_115645739
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:21 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Volgende maand stemt de Eerste Kamer over een voorstel om de wachtgeldregeling te versoberen tot maximaal 38 maanden. De eerste groep die hiermee te maken gaat krijgen zijn de Kamerleden die niet herkozen worden op 12 september, dit is een onderdeel van het Kunduz-/Lente-akkoord.

http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33298_wet_aanpassing
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 16:08:53 #54
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115645801
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:06 schreef freako het volgende:

[..]

Volgende maand stemt de Eerste Kamer over een voorstel om de wachtgeldregeling te versoberen tot maximaal 38 maanden. De eerste groep die hiermee te maken gaat krijgen zijn de Kamerleden die niet herkozen worden op 12 september, dit is een onderdeel van het Kunduz-/Lente-akkoord.

http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33298_wet_aanpassing
Vind ik persoonlijk nog steeds belachelijk lang.
Ik zou liever zien dat je geld krijgt na aanleiding hoelang je daadwerkelijk iets gedaan hebt.
1 maand actief geweest, 1 maand geld.
1 jaar actief geweest, 1 jaar geld.
Met een max van 3 of 4 jaar.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 16:11:45 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_115645889
quote:

[..]

Jawel, de sollicitatieplicht is ingevoerd in 2010.
pi_115645966
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:08 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik zou liever zien dat je geld krijgt na aanleiding hoelang je daadwerkelijk iets gedaan hebt.
Ik zeg, hetzelfde als de WW

quote:
Arbeidsverleden Duur van de WW-uitkering
4 jaar 4 maanden
5 jaar 5 maanden
6 jaar 6 maanden
38 jaar of meer 38 maanden
  donderdag 16 augustus 2012 @ 16:14:12 #57
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_115645969
quote:

[..]

De Memorie van Toelichting van het wetsvoorstel geeft aan waarom er op dit punt wordt afgeweken van de WW:
quote:
Politieke functies onderscheiden zich in een aantal opzichten wezenlijk van reguliere functies in de samenleving. Een kenmerkend aspect van politieke functies is dat deze een bepaalde onzekerheid met zich meebrengen, ook wel aangeduid als het politieke risico. Een politiek ambtsdrager functioneert op basis van de vertrouwensregel. Een herbenoeming in een politiek ambt is geen vanzelfsprekendheid. Aan een politieke functie kan abrupt en onverwacht een einde komen. Er is in dat geval geen opzegtermijn, ontslagbescherming of de mogelijkheid van een ontslagvergoeding. Voor ministers, gedeputeerden, wethouders en dagelijks bestuursleden waterschappen bestaan geen beroepsmogelijk-heden om het ontslag aan te vechten. Voor commissarissen van de Koningin en burgemeesters zijn die beroepsmogelijkheden beperkt. De rechtspositionele onzekerheden vereisen specifieke voorzieningen. De uitkeringsvoorziening op grond van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) heeft daarom kenmerken die verband houden met de onzekerheid van het politieke ambt. Het kabinet hecht gelet op bovenstaande aan dit eigen uitkeringsregime voor politieke ambtsdragers. Dat neemt niet weg dat het uitkeringsregime periodiek moet worden geijkt aan wat maatschappelijk gezien gebruikelijk is. Volledige handhaving van het huidige regime, of een minder ver gaande versobering van de uitkeringsduur zou een verkeerd signaal naar de samenleving betekenen. Het voorstel om de maximumduur van de uitkering te verkorten van vier jaar naar drie jaar en twee maanden tast het eigenstandige karakter van de uitkeringsvoorziening van politieke ambtsdragers niet wezenlijk aan en komt tegemoet aan de wens om ook politieke ambtsdragers een bijdrage te laten leveren aan de maatregelen uit het Lente-akkoord.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 16:15:25 #58
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115646009
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:14 schreef freako het volgende:

[..]

De Memorie van Toelichting van het wetsvoorstel geeft aan waarom er op dit punt wordt afgeweken van de WW:

[..]

Als ik ontslagen wordt kan ik ook de ww in en zal ik ook moeten solliciteren.
Dat kunnen zij ook, dan gaan ze ook maar lekker onder hun niveau werken.
Net als zoveel hier in NL.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 16:15:51 #59
39333 Zelva
pi_115646025
quote:

[..]

Waarom? Je gaat gewijzigde regelgeving toch niet met terugwerkende kracht invoeren? Wijzig eerst de regels, dan komt er vanzelf een ingangsdatum
De regels willen wijzigen omdat je die niet juist vindt, maar wel volop gebruik maken van de bestaande regels zolang ze nog bestaan, is hypocriet, hoe je het ook wendt of keert.
pi_115646819
quote:
Vind ik niet per definitie rechtvaardig. Stel, iemand zet zijn maatschappelijke carrière (een goedbetaalde managementbaan) opzij en wordt wethouder. Een maand later komt er in die gemeente één of ander lijk uit de kast. De gemeenteraad stuurt de wethouder weg. Dan moet zo'n persoon met slechts 1 maand wachtgeld genoegen nemen? Vind ik veel te kort.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 16:40:34 #61
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115646883
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:38 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Vind ik niet per definitie rechtvaardig. Stel, iemand zet zijn maatschappelijke carrière (een goedbetaalde managementbaan) opzij en wordt wethouder. Een maand later komt er in die gemeente één of ander lijk uit de kast. De gemeenteraad stuurt de wethouder weg. Dan moet zo'n persoon met slechts 1 maand wachtgeld genoegen nemen? Vind ik veel te kort.
Want?
Diegene weet waar hij/zij aan gaat beginnen en wat de risico's zijn.
Als diegene dat niet weet is diegene per definitie niet geschikt voor die baan. :)
Als ik van baan verwissel loop ik ook risico.
pi_115648001
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:40 schreef Netsplitter het volgende:
Want?
Diegene weet waar hij/zij aan gaat beginnen en wat de risico's zijn.
Als diegene dat niet weet is diegene per definitie niet geschikt voor die baan. :)
Als ik van baan verwissel loop ik ook risico.
Het verschil is dat het in de politiek niet allen om je eigen functioneren draait, maar ook om verantwoordelijkheid voor eerdere zaken. Het gevolg van jouw voorstel is dat geen hond nog de politiek in wil. De risico's op inkomensverlies zijn veel te groot.
pi_115648073
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 17:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het verschil is dat het in de politiek niet allen om je eigen functioneren draait, maar ook om verantwoordelijkheid voor eerdere zaken. Het gevolg van jouw voorstel is dat geen hond nog de politiek in wil. De risico's op inkomensverlies zijn veel te groot.
Daar draait het in een stevige positie binnen een bedrijf ook om. Je bent verantwoordelijk voor wat er binnen die afdeling is gebeurd.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 17:15:34 #64
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_115648183
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 17:12 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Daar draait het in een stevige positie binnen een bedrijf ook om. Je bent verantwoordelijk voor wat er binnen die afdeling is gebeurd.
En als daar iets gebeurt, wordt de manager per definitie op staande voet ontslagen, zonder enige vergoeding?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 16 augustus 2012 @ 17:23:52 #65
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_115648419
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 17:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als ik eruit vlieg als gevolg van een stupide actie ben ik ook het haasje.
En toch zijn er genoeg vacatures in mijn werkgebied. :)
En als er een politicus eruit vliegt dan gaat die maar onder z'n niveau solliciteren.
Moeten normale mensen ook tegenwoordig om maar te kunnen werken.
Vinden politici. :)
Gelijke monniken, gelijke kappen.
pi_115648458
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 17:15 schreef freako het volgende:

[..]

En als daar iets gebeurt, wordt de manager per definitie op staande voet ontslagen, zonder enige vergoeding?
En hoe vaak is dat gebeurd in NL? Aleid Wolfsen??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')