En dat is tenminste meetbaar. Stuk objectiever dan dit geneuzel.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:09 schreef Fairfax het volgende:
[..]
Dressuur boeit me niet zo veel, maar dat springen vind ik wel vet.
Het is inzichtelijk. En verder blijft een juryuitslag altijd de keuze van mensen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, maar als dat nou inzichtelijk is en je hebt consistente scores en het systeem is geborgd tegen chauvinisme dan is het makkelijker te accepteren.
Dujardin scoorde 90.089, dus bijna twee hele punten meer dan Cornelissen. Nu heb ik de ballen verstand van dressuur maar als jij de score van Cornelissen al absurd hoog vond, dan wil ik wel weten van je van die van Dujardin vindt. Of vond je de score alleen hoog in vergelijking met haar prestatie?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:33 schreef Samzz het volgende:
Ik heb Adelinde zien rijden, dus daar oordeel ik gewoon over.
Als een jury duidelijke normen hanteert (en integer opereert) krijg je consistente scores. En dan kun je ook nog inconsistente scores uitsluiten. Ik weet niks van dressuur maar dat is geen beletsel om vast te stellen dat de jurering beter georganiseerd kan worden.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:08 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Het is inzichtelijk. En verder blijft een juryuitslag altijd de keuze van mensen.
Laten we hier nu alleen niet doen alsof wij het beter weten.
Ik heb Dujardin niet zien rijden, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik vond Parzival heel vervelend in de aanleuning en met zijn mond.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:11 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Dujardin scoorde 90.089, dus bijna twee hele punten meer dan Cornelissen. Nu heb ik de ballen verstand van dressuur maar als jij de score van Cornelissen al absurd hoog vond, dan wil ik wel weten van je van die van Dujardin vindt. Of vond je de score alleen hoog in vergelijking met haar prestatie?
Klopt. Maar zoals ik ook al zei, ik heb er niks van gezien. Alleen Adelinde maar.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:52 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Als een jurylid uitzonderlijk hoog geeft en de rest niet, dan klopt er iets niet.
Just saying...
Dujardin ging sowieso winnen want dat is een Britse daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Ik had Moet Groot-Brittannië winnen bij dressuur? Het antwoord lijkt ''ja'' eerder al geopend.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:57 schreef Samzz het volgende:
[..]
Klopt. Maar zoals ik ook al zei, ik heb er niks van gezien. Alleen Adelinde maar.
Dankjequote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:57 schreef Remzz het volgende:
[..]
http://nos.nl/os2012/vide(...)inero-de-wei-in.html
Daar hoef je inderdaad geen helderziende voor te zijn, Dujardin presteert al maanden top, heeft pas nog een wereldrecord gereden. Dus dat zij wint is absoluut niet raar.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:00 schreef Nober het volgende:
[..]
Dujardin ging sowieso winnen want dat is een Britse daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Ik had Moet Groot-Brittannië winnen bij dressuur? Het antwoord lijkt ''ja'' eerder al geopend.
Volgensmij ook niet, netjes vooral bij het springen had ik er zelf niet op gerekend.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:08 schreef Marcoss het volgende:
4 medailles bij de paardensport op 1 Spelen. Lijkt me niet dat dat ooit eerder gebeurd is?
In 2000 2x goud en 2x zilver.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:08 schreef Marcoss het volgende:
4 medailles bij de paardensport op 1 Spelen. Lijkt me niet dat dat ooit eerder gebeurd is?
Als ze Frans was geweest had ze vandaag niet gewonnen hoor ik net bij de NOS. Hoe kan het dat Anky vier jaar geleden met 82.400 goud won en er vandaag meer dan 88.zoveel nodig was?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:08 schreef Samzz het volgende:
[..]
Daar hoef je inderdaad geen helderziende voor te zijn, Dujardin presteert al maanden top, heeft pas nog een wereldrecord gereden. Dus dat zij wint is absoluut niet raar.
Als ze Frans was geweest had ze niet gewonnen? Wat is dat dan voor jaloers gejankquote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:26 schreef Nober het volgende:
[..]
Als ze Frans was geweest had ze vandaag niet gewonnen hoor ik net bij de NOS. Hoe kan het dat Anky vier jaar geleden met 82.400 goud won en er vandaag meer dan 88.zoveel nodig was?
Maar dan wordt het zo druk als iedereen door elkaar gaan praten enzoquote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:22 schreef Remzz het volgende:
Nu bij de herhaling weer, die Jan RoelfsDie beste man heeft echt geen idee, kunnen ze daar net zo goed iedereen neer zetten.
Ze had een aantal foutjes in haar kür, dat ze Brits is heeft dit haar nu voordeel gegeven.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Als ze Frans was geweest had ze niet gewonnen? Wat is dat dan voor jaloers gejank.
Omdat de mindere combinaties al te hoge punten hadden gekregen en rond de 78% zaten.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:26 schreef Nober het volgende:
[..]
Als ze Frans was geweest had ze vandaag niet gewonnen hoor ik net bij de NOS. Hoe kan het dat Anky vier jaar geleden met 82.400 goud won en er vandaag meer dan 88.zoveel nodig was?
Het stond dus al van te voren vast.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:32 schreef Samzz het volgende:
Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie uitleg over de top drie: Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn. Dat heeft haar punten gekost. Het paard van Charlotte kwam wel meer tot dragen, maar had ten opzichte van Parzival minder kracht. We zijn uiteindelijk voor de beste harmonie gegaan. Vandaar dat Charlotte heeft gewonnen. Alle ruiters hebben het geweldig gedaan en het was geweldig om hier te mogen jureren.
Aldus meneer Clarke.
Nee, dit is net gezegdquote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:33 schreef roos85 het volgende:
[..]
Het stond dus al van te voren vast.
Tuurlijk stond het al vast, over vier jaar wint een Braziliaan(se).quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:33 schreef roos85 het volgende:
[..]
Het stond dus al van te voren vast.
Jawel, wat ik begreep van de degene die meer meeposten is dat het paard van Andelinde juist moeite heeft met die lichtheid en krachtig rijdt.quote:
Het stond al vast, ook bij de team dressuur dat normaalgesproken gewonnen word door Duitsland of Nederland.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:35 schreef Samzz het volgende:
Jezus wat een complottheorieen hier. Ongelooflijk.
Dat duidt wel op vage normen voor de jurering, en als ze vaag zijn dan zijn ze ook niet bestendig tegen chauvinisme e.d..quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:30 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Omdat de mindere combinaties al te hoge punten hadden gekregen en rond de 78% zaten.
Dan moet je dus als jury wel ineens heel hoog gaan jureren om de betere ruiters dus ook beter te laten zijn in de klassering.
Dat is de fout die gemaakt is met de jurering vandaag.
Maar de Brit heeft terecht gewonnen, het was de beste proef.
Nederland heeft nog nooit teamgoud gewonnen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:37 schreef Nober het volgende:
[..]
Het stond al vast, ook bij de team dressuur dat normaalgesproken gewonnen word door Duitsland of Nederland.
Iedereen kan een winnaarsprofiel opstellen. Ik heb in een van de eerste topics al gezegd dat Dujardin ging winnen. Niet omdat ze Brits is, maar omdat ze gewoon de beste is momenteel.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:36 schreef roos85 het volgende:
[..]
Jawel, wat ik begreep van de degene die meer meeposten is dat het paard van Andelinde juist moeite heeft met die lichtheid en krachtig rijdt.
Natuurlijk weet de jury op voorhand de kwaliteiten en valkuilen van de diverse paarden, zo kunnen ze een winnaarsprofiel opstellen.
Vreemd inderdaad.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat duidt wel op vage normen voor de jurering, en als ze vaag zijn dan zijn ze ook niet bestendig tegen chauvinisme e.d..
Ik weet niks van dressuur en ik zeg ook niet dat de uitslag verkeerd was. Maar als je de jurering op die manier inricht kun je niet verwachten dat het publiek er op gaat vertrouwen.
Klopt, de Britten hadden nog nooit een medaille bij de dressuur zowel teams als individueel maar nu het in London is....quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:38 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nederland heeft nog nooit teamgoud gewonnen.
Dat hoef natuurlijk niet. Anders was Ankie niet 3-voudig Olympisch kampioen geworden. Maar nu had ik toch ook moeite met de beslissing van de jury. Ik heb er geen verstand van, maar ik wist ook al van tevoren dat het UK-NL-UK zal worden.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:34 schreef Nober het volgende:
[..]
Tuurlijk stond het al vast, over vier jaar wint een Braziliaan(se).
Ze hebben het beste dresuurteam. Dat was maanden voor de Spelen al duidelijk.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:40 schreef Nober het volgende:
[..]
Klopt, de Britten hadden nog nooit een medaille bij de dressuur zowel teams als individueel maar nu het in London is....
Het is een stomme fout, maar niet vaag.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat duidt wel op vage normen voor de jurering, en als ze vaag zijn dan zijn ze ook niet bestendig tegen chauvinisme e.d..
Ik weet niks van dressuur en ik zeg ook niet dat de uitslag verkeerd was. Maar als je de jurering op die manier inricht kun je niet verwachten dat het publiek er op gaat vertrouwen.
Jawel. De harmonie tussen ruiter/amazone en paard, het moet eruit zien alsof het vanzelf gaat.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Vreemd inderdaad.
Ook dit : Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn. Dat heeft haar punten gekost. Het paard van Charlotte kwam wel meer tot dragen, maar had ten opzichte van Parzival minder kracht. We zijn uiteindelijk voor de beste harmonie gegaan.
We zijn voor de beste harmonie gegaan? Zijn er op dit punt dan geen vaste regels?
eensquote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:41 schreef miep63 het volgende:
[..]
Dat hoef natuurlijk niet. Anders was Ankie niet 3-voudig Olympisch kampioen geworden. Maar nu had ik toch ook moeite met de beslissing van de jury. Ik heb er geen verstand van, maar ik wist ook al van tevoren dat het UK-NL-UK zal worden.
Dat zou kunnen ja. Toch is 90% geen grote zeldzaamheid meer tegenwoordig.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:44 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Het is een stomme fout, maar niet vaag.
Een oefening die bij een mindere ruiter beoordeeld word met een 7
zal bij een betere ruiter al snel een 8,9 of 10 worden.
Op die manier kom je dus aan torenhoge percentages die normaal vrij zeldzaam zijn.
Nogmaals, ze was de terechte winnaar maar als je de percentages vergelijkt met andere wedstrijden klopt er niets van.
Ligt eraan. Valegro is te koop. Die hebben de eigenaren voor de Spelen aangehouden, wat heel tof van ze is.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:45 schreef marcodej het volgende:
We zullen zien in hoeverre dit 'succes' voor de Britten structureel is. Ik vraag me af of ze er in Rio nog bij zitten en uberhaupt meedoen voor de medailles. Ze hebben nooit serieus meegedaan om de medailles in het dressuur en voor Londen is er duidelijk meer geld in geinvesteerd om met de beste paarden aan de start te verschijnen. Zolang het geld blijft stromen zullen ze er wel bijzitten, maar ik vraag me af hoe lang ze dat volhouden.
National Lottery is een berg geld natuurlijk alleen de vraag of ze de moeite willen doen om paardensport ook als speerpunt te laten gelden. Meestal vallen de sporten waar voorheen amper in gescoord werd af na een OS in eigen huis.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:45 schreef marcodej het volgende:
We zullen zien in hoeverre dit 'succes' voor de Britten structureel is. Ik vraag me af of ze er in Rio nog bij zitten en uberhaupt meedoen voor de medailles. Ze hebben nooit serieus meegedaan om de medailles in het dressuur en voor Londen is er duidelijk meer geld in geinvesteerd om met de beste paarden aan de start te verschijnen. Zolang het geld blijft stromen zullen ze er wel bijzitten, maar ik vraag me af hoe lang ze dat volhouden.
Überhaupt meten ze de prestaties kennelijk af en elkaar en niet aan vaste normen. Dan zet je de deur naar subjectiviteit natuurlijk wagenwijd open, dat gebeurt in het turnen volgens mij niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Vreemd inderdaad.
Ook dit : Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn. Dat heeft haar punten gekost. Het paard van Charlotte kwam wel meer tot dragen, maar had ten opzichte van Parzival minder kracht. We zijn uiteindelijk voor de beste harmonie gegaan.
We zijn voor de beste harmonie gegaan? Zijn er op dit punt dan geen vaste regels?
Ik vond juist nummer 3 al te hoog gewaardeerd. Vind haar echt een verschrikkelijke amazone om te zien. Cornelisse heeft dat ook, maar wel in mindere mate, rijdt veel netter, maar ook veel druk op de teugels. Dujardin rijdt veel fijner, maar vond het paard best mat, en die fout natuurlijk. Ik zag het zelf liever ongeveer zo gewaardeerd: 3. 82% (al had ik daar nog veel lager gegeven, maar dat is misschien persoonlijk).) 2. 84% en 1. 85%. 90 vind ik echt veel en veel te hoog voor zo'n proef, idem met de 88 voor Adelinde. Wat gaan ze straks geven voor een proef die perfect uitgevoerd is en in perfecte harmonie? 95? 100?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:49 schreef marcodej het volgende:
Ik vond overigens de score voor Cornelissen abnormaal hoog tov de nummer drie, en de Britse technisch redelijk gelijkwaardig aan Cornelisse. Vond de Britse wat meer uitstraling hebben (mede door het publiek en de patriottistische muziek) en daarin zal die 2% verschil wel zitten.
Maar ja is een begrip als 'uitstraling' te vangen in cijfers?
Dressuur, snelwandelen en BMX zijn wat mij betreft de eerstvolgende disciplines die van het programma mogen verdwijnen.
Dat score-systeem, met een bepaalde uitgangswaarde voor de moeilijkheidsgraad als onderdeel van de score, bestaat in het turnen ook pas sinds 2006. Die hebben ook na wat schandaaltjes het score-systeem veranderd en wat objectivering aangebracht.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Überhaupt meten ze de prestaties kennelijk af en elkaar en niet aan vaste normen. Dan zet je de deur naar subjectiviteit natuurlijk wagenwijd open, dat gebeurt in het turnen volgens mij niet.
Een jurybeoordeling is altijd subjectief maar de truc is juist om dat zoveel mogelijk te objectiveren. Hak het in stukjes, maak elke deelbeslissing expliciteit, en hanteer voor al die deelbeslissingen een maatstaf. Dan krijg je ook dat de uitslag voorspelbaar is, en dat sporters ook kunnen bepalen voor welke moeilijkheidsgraad ze moeten gaan. Zonderland weet gewoon wat hij moet doen voor goud en weet dat hij niet haalt als hij beweging zus achterwege laat. Dat zijn allemaal tekenen dat het goed is geobjectiveerd.
Als je die kür niet hebt gezien, hoe kan je dan überhaupt zeggen dat Charlotte Dujardin terecht gewonnen heeft?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:56 schreef Samzz het volgende:
Nu vind ik het jammer dat ik Dujardin niet heb zien rijden...
Hoewel ik de aanleuning van Parzival niet fijn vond.
Dat is het punt niet. Als je nou heldere scherpe normen hebt, bijvoorbeeld dat als het paard in de piaf meer dan 10 cm voorwaarts beweegt per hupje, ik noem maar wat, 0,14 aftrek oplevert, en dat voor alle elementen, dan kun je niet zomaar ineens te hoog in de beoordeling gaan zitten aan het begin. En dan hoef je de rest ook niet daar aan aan te passen, dat kan dan helemaal niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:44 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Het is een stomme fout, maar niet vaag.
Een oefening die bij een mindere ruiter beoordeeld word met een 7
zal bij een betere ruiter al snel een 8,9 of 10 worden.
Op die manier kom je dus aan torenhoge percentages die normaal vrij zeldzaam zijn.
Nogmaals, ze was de terechte winnaar maar als je de percentages vergelijkt met andere wedstrijden klopt er niets van.
Dat gaat toch goed? Het kan dus wel, en dan ben je betrouwbaarder en maak je het publiek het ook makkelijker om een nederlaag te verwerken.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:57 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat score-systeem, met een bepaalde uitgangswaarde voor de moeilijkheidsgraad als onderdeel van de score, bestaat in het turnen ook pas sinds 2006. Die hebben ook na wat schandaaltjes het score-systeem veranderd en wat objectivering aangebracht.
Stond al vast dat Dujardin beter zou zijn, jury heeft dat prachtig opgelost.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:59 schreef roos85 het volgende:
[..]
Als je die kür niet hebt gezien, hoe kan je dan überhaupt zeggen dat Charlotte Dujardin terecht gewonnen heeft?![]()
dat zeg ik tochquote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:12 schreef Nober het volgende:
[..]
Stond al vast dat Dujardin beter zou zijn, jury heeft dat prachtig opgelost.
Wanneer je het vergelijkt met de proef van Totilas was dit zeker geen 90% waard.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:45 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ja. Toch is 90% geen grote zeldzaamheid meer tegenwoordig.
Dat zeg ik niet. Dat was iemand anders. Ik verbaas me er echter niet over dat ze gewonnen heeft want ik volg de dressuur op de voet en heb dus al meermaals gezien hoe goed zij rijdt.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:59 schreef roos85 het volgende:
[..]
Als je die kür niet hebt gezien, hoe kan je dan überhaupt zeggen dat Charlotte Dujardin terecht gewonnen heeft?![]()
Dat zou kunnen. Maar wat Totilas zou scoren weten we niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:17 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Wanneer je het vergelijkt met de proef van Totilas was dit zeker geen 90% waard.
Maar ik moet wel zeggen dat ze een nette proef heeft neergezet.
De Britten wonnen nog nooit een medaille in de dressuur en nu opeens twee gouden en een bronzen, dan neem ik de jury niet meer serieus.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
Het kan aan mij liggen, maar hebben de mensen die nooit dressuur kijken hier nu het hoogste woord over voorbedachte rade?
Heb je ook opgezocht wat Dujardin de afgelopen tijd voor scores heeft gereden en prijzen gewonnen?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:22 schreef Nober het volgende:
[..]
De Britten wonnen nog nooit een medaille in de dressuur en nu opeens twee gouden en een bronzen, dan neem ik de jury niet meer serieus.
Alsof dat uitmaakt, ze staan de laatste tijden steeds bovenaan bij belangrijke wedstrijden, er is gewoon in geïnvesteerd en gezorgd dat de toppaarden tot en met de Spelen zouden blijvenquote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:22 schreef Nober het volgende:
[..]
De Britten wonnen nog nooit een medaille in de dressuur en nu opeens twee gouden en een bronzen, dan neem ik de jury niet meer serieus.
Tokkiegraafquote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:26 schreef Nober het volgende:
Janssen: Jury doodschieten?
LONDEN - Sjef Janssen reageerde aanvankelijk vrij laconiek op de uitslag van de olympische dressuurfinale, waarin de jury besloot om de uitstekend presterende Adelinde Cornelissen niet het goud te gunnen. "Ach, we hebben dit al vaker meegemaakt. Dit is de zoveelste tik”, zei hij. "Je wordt er een beetje stoïcijns van.”
Veel kenners hadden Cornelissen aangewezen als winnares, in plaats van de Engelse thuisrijdster Charlotte Dujardin. Toen hem werd gevraagd hoe hij zoiets kon voorkomen, sprak hij duidelijke taal: "De jury doodschieten”, zei hij lachend. "Maar ja, de beveiliging is veel te goed, dus dat gaat ook niet lukken.” Om daar later aan toe te voegen: "Als Dujardin Française was geweest, dan had ze zeker niet gewonnen.”
Volgens Janssen heeft het thuisvoordeel een grote rol gespeeld in de bepaling van de eindstand. "Als je beneden zit te jureren met 23000 mensen om je heen die 'je rug eraf schreeuwen', dan helpt dat toch een beetje als je nog een paar punten moet weggeven”, zei de bondscoach.
Cornelissen betere kür
Janssen werd gesteund door het Nederlands jurylid Wim Ernes en de supervisor van de jury, Jan Peeters. Zij vonden beide ook dat Cornelissen een betere kür had getoond. "Ik kan niet zeggen dat ze onterecht heeft gewonnen, want ik heb haar rit niet gezien”, zei Janssen. "Maar ik heb veel collega's gesproken en die waren allemaal lichtelijk ontzet omdat ze niet gewonnen heeft.”
http://www.telegraaf.nl/t(...)_doodschieten__.html
Ze hebben de heilige 'Code of points'quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:57 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat score-systeem, met een bepaalde uitgangswaarde voor de moeilijkheidsgraad als onderdeel van de score, bestaat in het turnen ook pas sinds 2006. Die hebben ook na wat schandaaltjes het score-systeem veranderd en wat objectivering aangebracht.
Wat jij wilt.....quote:
Ook wel categorie wij van wc-eend...quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:26 schreef Nober het volgende:
Janssen: Jury doodschieten?
LONDEN - Sjef Janssen reageerde aanvankelijk vrij laconiek op de uitslag van de olympische dressuurfinale, waarin de jury besloot om de uitstekend presterende Adelinde Cornelissen niet het goud te gunnen. "Ach, we hebben dit al vaker meegemaakt. Dit is de zoveelste tik”, zei hij. "Je wordt er een beetje stoïcijns van.”
Veel kenners hadden Cornelissen aangewezen als winnares, in plaats van de Engelse thuisrijdster Charlotte Dujardin. Toen hem werd gevraagd hoe hij zoiets kon voorkomen, sprak hij duidelijke taal: "De jury doodschieten”, zei hij lachend. "Maar ja, de beveiliging is veel te goed, dus dat gaat ook niet lukken.” Om daar later aan toe te voegen: "Als Dujardin Française was geweest, dan had ze zeker niet gewonnen.”
Volgens Janssen heeft het thuisvoordeel een grote rol gespeeld in de bepaling van de eindstand. "Als je beneden zit te jureren met 23000 mensen om je heen die 'je rug eraf schreeuwen', dan helpt dat toch een beetje als je nog een paar punten moet weggeven”, zei de bondscoach.
Cornelissen betere kür
Janssen werd gesteund door het Nederlands jurylid Wim Ernes en de supervisor van de jury, Jan Peeters. Zij vonden beide ook dat Cornelissen een betere kür had getoond. "Ik kan niet zeggen dat ze onterecht heeft gewonnen, want ik heb haar rit niet gezien”, zei Janssen. "Maar ik heb veel collega's gesproken en die waren allemaal lichtelijk ontzet omdat ze niet gewonnen heeft.”
http://www.telegraaf.nl/t(...)_doodschieten__.html
Ik doel meer op die titel, van een grappige bedoelde bijzin, zo'n kop makenquote:
beetje triest ja/quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:30 schreef alors het volgende:
[..]
Ik doel meer op die titel, van een grappige bedoelde bijzin, zo'n kop makenEn dit heb ik al gelezen.
Meende gelezen te hebben dat je dat had gezegd, kan best dat zij in het verleden goed gereden heeft, is echter geen garantie dat zij hier op de OS een goed geregen kür zou rijden.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:18 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Dat was iemand anders. Ik verbaas me er echter niet over dat ze gewonnen heeft want ik volg de dressuur op de voet en heb dus al meermaals gezien hoe goed zij rijdt.
Net zo min dat het voor Adelinde appeltje eitje zou zijn.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:40 schreef roos85 het volgende:
[..]
Meende gelezen te hebben dat je dat had gezegd, kan best dat zij in het verleden goed gereden heeft, is echter geen garantie dat zij hier op de OS een goed geregen kÃŒr zou rijden.
Ik doel ook niet op wat Totilas zou scoren.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar wat Totilas zou scoren weten we niet.
Het kan aan mij liggen, maar hebben de mensen die nooit dressuur kijken hier nu het hoogste woord over voorbedachte rade?
Ze had toch een fout? Volgens de uitleg van Marriette Sanders is die fout niet/minder zwaar meegeteld omdat het in een grijs gebied gebeurde.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 22:11 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Ik doel ook niet op wat Totilas zou scoren.
Ik doel op het wereldrecord van Totilas wat 92% waarvan de hele paardenwereld toen op z'n kop stond omdat dat ontzettend hoog was.
Maar 90% op de OS voor een proef met foutjes vind niemand vreemd.
Vond jij deze proef qua kwaliteit dan (bijna) gelijkwaardig aan de recordbrekende proef van Totilas?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 22:49 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ze had toch een fout? Volgens de uitleg van Marriette Sanders is die fout niet/minder zwaar meegeteld omdat het in een grijs gebied gebeurde.
Nou, lekker boeiend. Heb je serieus het idee dat dat iets zal veranderen? De slager keurt zijn eigen vlees.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:14 schreef MissFrankenstein het volgende:
De jury moet zich hierover verantwoorden, het FEI is hier mee bezig.
Het is al eerder voorgekomen dat scores terug gedraait of verandert worden.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, lekker boeiend. Heb je serieus het idee dat dat iets zal veranderen? De slager keurt zijn eigen vlees.
True. Ik ben geen kenner op dit gebiedquote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:22 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Het is al eerder voorgekomen dat scores terug gedraait of verandert worden.
Ook kunnen er juryleden geschorst worden.
Een voorkeur hebben is anders dan een complete olympische wedstrijd als een halve zool gaan jureren.
Zoals gezegd, ik heb de proef niet gezien, dus ik ga er verder ook geen oordeel aan hangen wat punten betreft.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:13 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Vond jij deze proef qua kwaliteit dan (bijna) gelijkwaardig aan de recordbrekende proef van Totilas?
Dat vond ik namelijk echt niet.
Het was een nette proef ja, maar als deze proef op de WEG of elke andere wedstrijd was gereden was het zeker geen 90% waard geweest.
Overigens vind ik dat je in een winnende olympische proef geen foutjes hoort te hebben, ook niet als dit in een grijs gebied is.
De jury zei heel leuk dat ze de winnende combinatie meer in harmonie vonden dan Adelinde en Parzival, maar Adelinde had geen fouten, de winnende combinatie wel, dus het harmonie verhaal vind ik dan onzin.
Zeg dan gewoon dat zij de proef simpelweg beter heeft gereden en de oefeningen beter heeft uitgevoerd.
twitter:BBCSport_Ollie twitterde op donderdag 09-08-2012 om 23:43:02Hallo Nederland. Ik had geen idee dat mn tweet over dressuur zo populair zou zijn! Veel plezier met de rest van t Olympische Spelen. reageer retweet
Dat was gewoon eigenbelang, want Carl Hester is één van de twee eigenaren van Valegroquote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:46 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ligt eraan. Valegro is te koop. Die hebben de eigenaren voor de Spelen aangehouden, wat heel tof van ze is.
De enige die er daar wat zinnigs over kon zeggen heeft uitgelegd dat het een terechte uitslag is.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:52 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Uitslag dressuur zorgt voor discussie
LONDEN - Adelinde Cornelissen leverde in de olympisch dressuurfinale een prachtige foutloze kür af, maar toch kreeg de Nederlandse amazone een mindere score dan de Britse thuisrijdster Charlotte Dujardin, die er niet in slaagde een vlekkeloze rit af te leveren. Terwijl veel kenners moeite hadden met de uitslag, hield Cornelissen zich op de vlakte. "Ik neem aan dat de beoordeling goed was”, sprak ze.
De amazone kwam samen met Parzival tot een score van 88,196. "Ik ben blij met zilver en superblij met Parzival.”
Op de vraag of ze vooraf het gevoel had dat ze net zoveel kans op de overwinning had als Dujardin, antwoordde ze: "Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je met gelijke wapens begint. Ik snap heus wel dat ze hier in Engeland graag een Engelse willen laten winnen. Maar dat mag natuurlijk niet meespelen.”
Cornelissen wilde het werk van de jury niet wilde bekritiseren: "Ik beslis niet over wie er wint. Er zitten daar zeven juryleden, die zullen echt wel iets weten.”
Bron; meerdere kranten.
Sjef Jansen bondscoach zei het ook al; 'Was Dujardin een francaise geweest, had Adelinde goud gepakt". Ook bij Studio Sport was men kritisch.
Waarom BMX en snelwandelen?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:49 schreef marcodej het volgende:
Ik vond overigens de score voor Cornelissen abnormaal hoog tov de nummer drie, en de Britse technisch redelijk gelijkwaardig aan Cornelisse. Vond de Britse wat meer uitstraling hebben (mede door het publiek en de patriottistische muziek, baggermuziek van Cornelisse imo) en daarin zal die 2% verschil wel zitten.
Maar ja is een begrip als 'uitstraling' te vangen in cijfers?
Dressuur, snelwandelen en BMX zijn wat mij betreft de eerstvolgende disciplines die van het programma mogen verdwijnen.
Juist en sowieso is het lastig om een proef te beoordelen vanaf 1 kant.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 01:51 schreef wimderon het volgende:
[..]
De enige die er daar wat zinnigs over kon zeggen heeft uitgelegd dat het een terechte uitslag is.
quote:There were two outstanding rides in Thursday's final: Dujardin for Britain and, just before her, Adelinde Cornelissen for the Netherlands, who scored 88.196 for silver.
Dutch dressage fans will tell you Cornelissen deserved to win and that Dujardin won because of home advantage, namely the crowd influencing the judges. It was a tight contest.
"Charlotte's horse Valegro has a faultless outline, by which I mean there's no tension in the horse," is Harvey's view of the showdown between the two. "The neck is very important, as is the way the horse carries the bit in its mouth.
"Adelinde's horse Parzival gets a bit tight in its neck, whereas Charlotte's horse had a beautiful curve from the front of its withers [the area between the shoulder-blades] up to its ears."
Stephen Clarke is the president of the judging panel, contributing one-seventh of the marks for both riders. The judges award their scores independently, so they don't know who has won until they see the total scores averaged out, at the same time as the audience.
"Our impression was Adelinde's horse had huge power and expression but for us there needed to be a little more lightness," was Clarke's summary. He added that Cornelissen lost a few marks for harmony along the way.
"Charlotte had more [harmony] but maybe not as much power and expression today. They ended up very close. I'm sure lots of people will have different opinions but our decision was for the harmony.
"When we finish the test and send our marks, I've no idea which one is going to come out where. When Charlotte finished, I didn't really know which one would win, Charlotte or Adelinde. They were both fantastic."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |