Dat is niets nieuws.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 22:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het zijn dan ook werkgevers die wat doordraaien hier.
je bepaalt zelf toch hoeveel anderen van je weten. ook met een facebookpagina heb je dat zelf in de hand door simpelweg niet meer informatie erop te zetten dan je wilt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:31 schreef Karina het volgende:
Dat ik niet wil dat iedereen alles van mij weet?
Ik wil helemaal geen facebookquote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:24 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
je bepaalt zelf toch hoeveel anderen van je weten. ook met een facebookpagina heb je dat zelf in de hand door simpelweg niet meer informatie erop te zetten dan je wilt.
ik vind het vreemd dat sommigen hier in of facebook of offline contacten denken. alsof ze elkaar uitsluiten. ik denk eigenlijk dat je wel kunt stellen dat de meeste mensen met facebook juist ook offline een gezond sociaal leven hebben. facebook is daarop juist een aanvulling.
nou, hier zou ik dus maar niet al te veel van uit gaan. ten eerste kun je misschien wel instellen dat bepaalde mensen bepaalde dingen wel of niet kunnen zien, maar dat is dus maar een softwarematige filtertje. de data is er gewoon. ten tweede geloof ik er helemaal niets van dat ook maar iets ooit door facebook wordt verwijderd. je krijgt het alleen zelf niet meer te zien.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 16:00 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
3. je kan exact, per persoon, aangeven of je wil dat diegene een bepaald bericht ziet of niet... dus feestfoto's laat je alleen aan je vriendengroep zien.
[..]
dat vind ik ook, maar juist bij facebook is dat allemaal goed geregeld omdat het zo groot is, en blijft het dus niet allemaal heel lang op internet staan. je kan precies instellen wie wat ziet, en als je je account deactiveert worden na 30 dagen alle gegevens verwijdert. het is allemaal veel beter geregeld dan vroeger...
Fuck Facebook. Alleen kansarme primaten gebruiken die bocht. Iedereen die er toe doet zie ik face 2 face, de rest kan mij mailen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:24 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
je bepaalt zelf toch hoeveel anderen van je weten. ook met een facebookpagina heb je dat zelf in de hand door simpelweg niet meer informatie erop te zetten dan je wilt.
hij heeft wel een punt hoor. ik hoor het wel vaker en bij ons werkt het ook zo. het is niet zo dat het doorslaggevend of direct negatief is, maar het zegt iets over een sollicitant. misschien heeft deze geen groot sociaal netwerk of heeft deze principiële bezwaren zoals een aantal in dit topic. dat hoeft allemaal niet een probleem te zijn, maar het valt wel op wanneer 90% van je peers iets doen of hebben en jij niet.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 16:13 schreef junkiexp het volgende:
[..]Ga toch weg man.
Wat een onzin, waar gaat het heen met deze wereld als mensen zo gaan denken?
Ik heb FB, maar je mist niks als je het niet hebt hoor.
Enig idee hoeveel mensen het niet hebben?
En daarnaast kun je instellen dat je onvindbaar bent, dan heb je het wel maar je komt niet tevoorschijn in de resultaten.
je moet geen facebook als je dat niet wilt. ik veroordeel ook helemaal niemand. facebook neem je als je dat wilt omdat je het leuk vindt of omdat het voor jou toegevoegde waarde heeft (een manier om internationale contacten te kunnen onderhouden bijvoorbeeld). maar los daarvan kun je niet ontkennen dat er op een breder maatschappelijk vlak allerlei veranderingen plaatsvinden onder invloed van allerlei ontwikkelingen. in de begintijd van de mobiele telefoons was je een patser als je er één had, nu ben je 'vreemd' (in de ogen van de algemene opinie) als je er niet één hebt. sociale media is geen hype zoals sommigen denken, maar het logische gevolg van de sociale eigenschap van mensen gecombineerd met nieuwe technologische mogelijkheden.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:27 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik wil helemaal geen facebook![]()
Het lijkt wel of de pro-facebookmensen er niet aan willen dat er mensen zijn die het gewoon niet willen en er het nut niet van inzien. Al wist ik zeker dat het allemaal hardstikke veilig was, dan NOG wil ik het niet.
Ik heb geen zin om allerlei berichtjes te krijgen, het bij te houden en weet ik veel wat je er allemaal mee kan doen.
eens, facebook bewaart de gegevens waarschijnlijk wel maar google, linkedin, soundcloud, en andere grote websites zeggen wel dat alle gegevens verwijderd worden. het lijkt me dat dat dan ook wel gebeurt, daar zullen privacywaakhonden vast op controleren...quote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:30 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
nou, hier zou ik dus maar niet al te veel van uit gaan. ten eerste kun je misschien wel instellen dat bepaalde mensen bepaalde dingen wel of niet kunnen zien, maar dat is dus maar een softwarematige filtertje. de data is er gewoon. ten tweede geloof ik er helemaal niets van dat ook maar iets ooit door facebook wordt verwijderd. je krijgt het alleen zelf niet meer te zien.
die twee zaken samen maken dat je nooit zeker kunt weten wat de consequenties voor later zijn. facebook kan het beleid aanpassen (zeker onder druk van aandeelhouders nu ze naar de beurs zijn gegaan) of ze worden gehackt en de complete database komt op straat te liggen.
dus ook in de schijn van mogelijkheden tot afschermen moet je je altijd bewust zijn van wat je precies plaatst.
Daarom krijg ik actuele aanbiedingen via Google Ads als ik een week geleden op iets gezocht heb, , spamt LinkedIn me vol met nutteloze veranderingen dat iemand een boek leest, krijg ik later via ads reclame over dat boek, etc etc. Die privacywaakhonden krijgen ook geld om zich stil te houden, zo lijkt hetquote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:14 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
eens, facebook bewaart de gegevens waarschijnlijk wel maar google, linkedin, soundcloud, en andere grote websites zeggen wel dat alle gegevens verwijderd worden. het lijkt me dat dat dan ook wel gebeurt, daar zullen privacywaakhonden vast op controleren...
ik meen dat laatst naar buiten kwam dat Google toch niet alle wifigegevens had verwijderd die ze via de streetviewauto's hadden buitgemaakt. misschien was dat niet opzettelijk, maar het geeft wel aan dat zelfs als de intentie er is, het niet gegarandeerd is dat data echt wordt verwijderd.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:14 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
eens, facebook bewaart de gegevens waarschijnlijk wel maar google, linkedin, soundcloud, en andere grote websites zeggen wel dat alle gegevens verwijderd worden. het lijkt me dat dat dan ook wel gebeurt, daar zullen privacywaakhonden vast op controleren...
maar dan heb je een google en linkedin account, dus dan is het logisch. als je die verwijdert krijg je geen spam meer, en sowieso kan je bij linkedin ook voor 99 dingen afzonderlijk instellen of je er een periodieke mail van wil ontvangen zag ik laatst (voordat ik mijn account verwijderde).quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:21 schreef Pheno het volgende:
[..]
Daarom krijg ik actuele aanbiedingen via Google Ads als ik een week geleden op iets gezocht heb, , spamt LinkedIn me vol met nutteloze veranderingen dat iemand een boek leest, krijg ik later via ads reclame over dat boek, etc etc. Die privacywaakhonden krijgen ook geld om zich stil te houden, zo lijkt het
ja ik snap dat ze daaraan juist verdienen, maar die data moeten ze toch verdienen net als ieder ander bedrijfquote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:28 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik meen dat laatst naar buiten kwam dat Google toch niet alle wifigegevens had verwijderd die ze via de streetviewauto's hadden buitgemaakt. misschien was dat niet opzettelijk, maar het geeft wel aan dat zelfs als de intentie er is, het niet gegarandeerd is dat data echt wordt verwijderd.
en je moet niet vergeten dat juist die data de waarde van die bedrijven vertegenwoordigt. zonder die data is het bedrijf niets waard, dus het belang van zoveel mogelijk data is heel groot. natuurlijk staat de wetgever daar altijd nog boven, maar die mindset is voldoende om in gedachten te houden wanneer je informatie overhandigt.
Dan heb je dus andere interesses. Ik heb ooit ergens gewerkt voor een bedrijf met 17 werknemers, daarvan waren ik en een collega de enigen die niet van voetbal houden. Wat kun jij daar uit af leiden over mij als persoon?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
hij heeft wel een punt hoor. ik hoor het wel vaker en bij ons werkt het ook zo. het is niet zo dat het doorslaggevend of direct negatief is, maar het zegt iets over een sollicitant. misschien heeft deze geen groot sociaal netwerk of heeft deze principiële bezwaren zoals een aantal in dit topic. dat hoeft allemaal niet een probleem te zijn, maar het valt wel op wanneer 90% van je peers iets doen of hebben en jij niet.
er is wel een groot verschil. data bewaren is heel eenvoudig en goedkoop en als geldt dat hoe meer data hoe meer waarde, dan doe je er alles aan om alle data te bewaren. het verschil met die tomaten is dat je uit een grote hoeveelheid data een kleinere hoeveelheid data kunt aggregeren die op zichzelf ook weer waardevol is. dat betekent dat jouw individuele gegevens misschien niet heel veel waard zijn of gebruikt worden, maar jouw gegevens samen met alle andere gegevens kunnen worden gebruikt om profielen samen te stellen of trends waar te nemen. allemaal interessante informatie voor adverteerders. en natuurlijk kun je data gebruiken om je diensten te verbeteren.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:50 schreef Deeltjesversneller het volgende:
ja ik snap dat ze daaraan juist verdienen, maar die data moeten ze toch verdienen net als ieder ander bedrijfals mijn tomatenboer geen tomaten meer verkoopt, kan ie ook niet zomaar tomaten in mijn brievenbus proppen en geld eisen.
niet veel, maar de vergelijking gaat niet helemaal op natuurlijk. als facebook wordt gezien als een vrijwel vanzelfsprekend onderdeel van het sociaal leven van een (jong) mens, dan is dat wel even wat anders dan het wel of niet hebben van een interesse in een bepaalde sport. en ik zeg niet dat ik facebook op die manier zie, maar er zijn aardig wat mensen die dat wel zo zien.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:51 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Dan heb je dus andere interesses. Ik heb ooit ergens gewerkt voor een bedrijf met 17 werknemers, daarvan waren ik en een collega de enigen die niet van voetbal houden. Wat kun jij daar uit af leiden over mij als persoon?
Afstudeeropdracht en een brief in Spitsquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 19:35 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Is van jou echt helemaal niets te vinden als je naam ingetypt wordt bij google?
Mijn vriendin heeft een nichtje van 12 en die moet niks van facebook/hyves/twitter hebben. Zoals ze een keer zei; "ik hoef niet te weten wat Jantje uit Schubbekutteveen denkt en mijn vriendinnen zie ik elke dag op school". Dat geeft alleen maar aan dat zij als jong mens gelukkig wel bij haar volle verstand is.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:16 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
als facebook wordt gezien als een vrijwel vanzelfsprekend onderdeel van het sociaal leven van een (jong) mens, dan is dat wel even wat anders dan het wel of niet hebben van een interesse in een bepaalde sport.
ik geloof niet dat iemand die geen facebook heeft, er een aan gaat maken door zo'n bericht. de mensen die er geen hebben zullen mensen zijn die zich niet snel laten verleiden en manipuleren. zo'n bericht op zichzelf is niet echt verontrustend, maar misschien is de publieke opinie over 10 jaar wel die kant op gegaan. misschien niet zozeer in verband met facebook, maar meer algemeen sociale media waaruit 'blijkt' dat jij als persoon een leven hebt.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:17 schreef Karina het volgende:
Je zou bijna gaan denken dat FB dit verhaal de wereld in heeft geholpen, zodat nog meer mensen een account gaan aanmaken omdat ze anders "verdacht" zijn
Ik 'vrees' dat het hebben van een leven steeds meer digitaal gaat. Ik zie kinderen al bijna niet meer buiten spelen, speeltuinen zijn aardig leeg, voetballen doen ze op de computer, online, zodat ze toch met vriendjes spelen. Tja, ik word straks gezien als digibeet, zoals ik ook naar mijn ouders keek.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:28 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik geloof niet dat iemand die geen facebook heeft, er een aan gaat maken door zo'n bericht. de mensen die er geen hebben zullen mensen zijn die zich niet snel laten verleiden en manipuleren. zo'n bericht op zichzelf is niet echt verontrustend, maar misschien is de publieke opinie over 10 jaar wel die kant op gegaan. misschien niet zozeer in verband met facebook, maar meer algemeen sociale media waaruit 'blijkt' dat jij als persoon een leven hebt.
Het was niet echt serieus bedoeld, maar ik ga ervan uit dat je dat wel begreepquote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:28 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik geloof niet dat iemand die geen facebook heeft, er een aan gaat maken door zo'n bericht. de mensen die er geen hebben zullen mensen zijn die zich niet snel laten verleiden en manipuleren. zo'n bericht op zichzelf is niet echt verontrustend, maar misschien is de publieke opinie over 10 jaar wel die kant op gegaan. misschien niet zozeer in verband met facebook, maar meer algemeen sociale media waaruit 'blijkt' dat jij als persoon een leven hebt.
Kutklimaat is de schuldige.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:31 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik 'vrees' dat het hebben van een leven steeds meer digitaal gaat. Ik zie kinderen al bijna niet meer buiten spelen, speeltuinen zijn aardig leeg, voetballen doen ze op de computer, online, zodat ze toch met vriendjes spelen. Tja, ik word straks gezien als digibeet, zoals ik ook naar mijn ouders keek.
Want ze smelten van regen? Dan had ik al voor de kleuterklas dood moeten zijnquote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:32 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Kutklimaat is de schuldige.
Ik heb de topic even doorgelezen, en ik ben ook met veel mensen eens dat dit gewoon nergens op slaat. Maar, als werkgevers daadwerkelijk zo denken, hoe wil je dan concurreren met andere sollicitanten? Als je in de ogen van werkgevers "minder sociaal" bent dan iemand die wel facebook heeft? Dan kun je hoog of laag springen, probeer het maar eens goed te praten.quote:Forbes stelde een maand geleden dat werkgevers het verdacht vinden als een sollicitant niet terug te vinden is op Facebook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |