Nou ja, ik zag ook weer een tiradetje over Europa voorbij komen. Je komt gewoon meer over als iemand uit de PVV-hoek, dat is alles.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat weet ik zeker, of 15 stemwijzers hebben het fout en de grote du_ke heeft het goed.
Ach de VVD met SP of PVV of SGP, wat is het grote verschil? Uiteindelijk is het doel vergelijkbaarquote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik denk als je boos conservatief volk wil hebben dan moet je ze inderdaad in een SPVVD coalitie zetten.
Dat zou de doodsteek voor de VVD zijn.
Matige trolpoging, je kan beter.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach de VVD met SP of PVV of SGP, wat is het grote verschil? Uiteindelijk is het doel vergelijkbaar.
Dan ben je de enige daarin, mijn stem gaat gewoon, zoals de afgelopen 10 jaar, weer rechtstreeks naar de VVDquote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou ja, ik zag ook weer een tiradetje over Europa voorbij komen. Je komt gewoon meer over als iemand uit de PVV-hoek, dat is alles.
Ik heb geen hekel aan de SP. Ik erken zijn bestaansrecht als een partij van de have-nots, die graag willen wat de have`s hebben, maar daar niet voor willen werken. Ik snap dat als je laagopgeleid bent, weinig te makken hebt en een toekomstperspectief hebt die niet rooskleurig is, je graag via de SP daarin verbetering wil aanbrengen over de ruggen van degenen die het wel goed voor elkaar hebben. Ik ben het alleen heel erg oneens met die visie en de mensen die die visie delenquote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ach, zowel de VVD, PVV, als Scorpie hebben dan 1 positief ding met elkaar gemeen, een hekel aan de SP.
Edit die link er dan uit?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:52 schreef Voorschrift het volgende:
Godver, nu heb ik een topic geopend met een "Word lid!" van de SP link erin.
Perfect omschreven, maar ik voeg er hekel aan toe. Mensen die echt niks kunnen doen aan hun situatie (door ongeval/handicap/ziekte) wil ik prima ondersteunen, maar de rest duikt maar de fabriekshal in om van mijn part de ramen om de 10 minuten te boenen. Als ze dan SP stemmen omdat ze het gratis willen dan groeit bij mij een gevoel van hekel.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb geen hekel aan de SP. Ik erken zijn bestaansrecht als een partij van de have-nots, die graag willen wat de have`s hebben, maar daar niet voor willen werken. Ik snap dat als je laagopgeleid bent, weinig te makken hebt en een toekomstperspectief hebt die niet rooskleurig is, je graag via de SP daarin verbetering wil aanbrengen over de ruggen van degenen die het wel goed voor elkaar hebben. Ik ben het alleen heel erg oneens met die visie en de mensen die die visie delen
Nee maar serieus, de VVD en SP werken in een aantal provincies al samen in het bestuur. Dat combineren met de PVV kan voor een coalitie zorgen die op veel vlakken het behoorlijk eens is (law and order, tegen buitenlanders en de EU, conservatief op veel vlakken). Daarnaast zijn de belangen die deze partijen hebben bij het pleasen van de babyboomers erg vergelijkbaar.quote:
Matige trollpoging #2.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee maar serieus, de VVD en SP werken in een aantal provincies al samen in het bestuur. Dat combineren met de PVV kan voor een coalitie zorgen die op veel vlakken het behoorlijk eens is (law and order, tegen buitenlanders en de EU, conservatief op veel vlakken). Daarnaast zijn de belangen die deze partijen hebben bij het pleasen van de babyboomers erg vergelijkbaar.
Dwangarbeid dus, ook daarin moeten de VVD het goed kunnen vinden met ex-Mao'isten.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:58 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Perfect omschreven, maar ik voeg er hekel aan toe. Mensen die echt niks kunnen doen aan hun situatie (door ongeval/handicap/ziekte) wil ik prima ondersteunen, maar de rest duikt maar de fabriekshal in om van mijn part de ramen om de 10 minuten te boenen. Als ze dan SP stemmen omdat ze het gratis willen dan groeit bij mij een gevoel van hekel.
Helaas heb ik een heel relaas geuit omtrent het aanpassen van mijn VVD reeks, dus als brave burger zal ik nu zelf maar niet doen waar ik anderen op de vingers voor tikte.quote:
Och nee, ze mogen van mij part prima werkloos zijn.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dwangarbeid dus, ook daarin moeten de VVD het goed kunnen vinden met ex-Mao'isten.
Waarom? De partijen delen een flink deel van hun achterban (daarin is de PVV de perfecte verbinding tussen SP en VVD)quote:
Ach elk jaar vele doodgevroren zwervers in Rusland. Daar kan de SP ook wel in mee. De overeenkomsten zijn onderhand groter dan de verschillen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:02 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Och nee, ze mogen van mij part prima werkloos zijn.
Daar is de goot dan voor.
Ik vind je maar matig vanochtend, what happened?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach elk jaar vele doodgevroren zwervers in Rusland. Daar kan de SP ook wel in mee. De overeenkomsten zijn onderhand groter dan de verschillen.
Confronterendquote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:04 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik vind je maar matig vanochtend, what happened?
Niet echt confronterend, de grondbeginselen van de SP en VVD zijn niet echt op een lijn te trekken, zelfs niet met de grootste fantasie. Maar goed, ik wijs het maar toe aan je slaapgebrek dan.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Confronterend?
Tikkie vroeg wakker naar mijn zin
Wie let er nog op grondbeginselen? Die van de VVD en PVV zaten wel op een lijn? Of eerder CU en PvdA?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:07 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niet echt confronterend, de grondbeginselen van de SP en VVD zijn niet echt op een lijn te trekken, zelfs niet met de grootste fantasie. Maar goed, ik wijs het maar toe aan je slaapgebrek dan.
Dat is net zoiets als zeggen dat D66 en PVV morgen gaan regeren.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wie let er nog op grondbeginselen? Die van de VVD en PVV zaten wel op een lijn? Of eerder CU en PvdA?
De politiek is pragmatischer en op veel vlakken kunnen die partijen elkaar gewoon goed vinden. Maak harde afspraken over de confictpunten en klaar zijn Mark, Geert en Emile.
Die combinatie is een stuk minder realistisch. Nogmaals, ze doen het al samen in een aantal provincies en het bevalt ze prima. Gooi op landelijk niveau de PVV er tussen als overgang en buffer en je bent toch klaar?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat is net zoiets als zeggen dat D66 en PVV morgen gaan regeren.
Quatsch.
Nee dus.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die combinatie is een stuk minder realistisch. Nogmaals, ze doen het al samen in een aantal provincies en het bevalt ze prima. Gooi op landelijk niveau de PVV er tussen als overgang en buffer en je bent toch klaar?
We zullen zien.quote:
Dan gaat de VVD maar in de oppositie.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We zullen zien.
Maar wat is je alternatief wanneer de VVD met het CDA samen geen meerderheid haalt? (en met D66 erbij lukt dat ook niet en die trekken die combi niet vanwege zeer beroerde ervaringen)
dat is geen optie voor de VVD als ze de kans krijgt weer de premier te leveren. Dat weet je zelf ook wel.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:18 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan gaat de VVD maar in de oppositie.
Zal mij een zorg zijn, ik ben een man van principes.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat is geen optie voor de VVD als ze de kans krijgt weer de premier te leveren. Dat weet je zelf ook wel.
maar waarom geen fusie met het CDA als toch alleen maar met die partij geregeerd kan worden?
haha ik geef je groot gelijk maar je partij denkt daar vermoedelijk anders overquote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:27 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zal mij een zorg zijn, ik ben een man van principes.
De VVD moet gewoon gewoon blijven staan voor wat ze staan, als daar geen regering mee valt te vormen dan gaan ze maar in de oppositie. Daar hecht ik meer waarde aan dan een PVV-light worden of met de SP in het huwelijksbootje stappen.
Ik heb er bij het vorige topic ook al om gevraagd, maar er wordt niet naar geluisterd.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wil de flauwe grapjas die die titel verneukte die titel weer normaal maken? Stem eerlijk, stem SP dus.
SPers zonder humorquote:Op zaterdag 7 juli 2012 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wil de flauwe grapjas die die titel verneukte die titel weer normaal maken? Stem eerlijk, stem SP dus.
Erik is best eerlijk.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Liever niet! En dan druk ik me voorzichtig uit.quote:Maar weer meer on-topic, hoe denken (potentiële) SP-stemmers hier over een coalitie met de VVD eventueel aangevuld met de PVV?
Een verandering aan de TT van 't VVD topic werd anders binnen no-time ongedaan gemaakt.quote:
Wie hierom moet lachen heeft zeker geen goed gevoel voor humor maar dat terzijde.quote:SPers zonder humor
Dat kan ik bevestigen noch ontkennen. Ik vermoed dat Erik voldoende gevoel voor humor heeft dat hij ermee kon lachen.quote:Erik is best eerlijk.
Daarvoor moet je bij remlof zijn, maar zal 't even corrigeren.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens, waarom hebben jullie niet een gratis lidmaatschap voor minderbedeelden?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:49 schreef Voorschrift het volgende:
Lid worden kan al vanaf 20 euro per jaar.
Geen idee, het is niet mijn OP.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 15:50 schreef paulgo het volgende:
[..]
Jongens, waarom hebben jullie niet een gratis lidmaatschap voor minderbedeelden?![]()
@Bram dat is nog te licht uitgedrukt: Het laagbetaalde werk is zo onaangenaam dat het vaak zelfs wordt aangeboden aan wetsovertreders als werkstraf. Mensen zouden veel meer waardering voor arbeiders en personeel op de werkvloer moeten hebben.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat alle rechtse mensen die tot nu toe in deel 8 van deze draad hebben gereageerd vergeten is dat je als eenvoudiger schoonmaker of produktiemedewerker een heel wat lager salaris krijgt dan als jurist, econoom of arts terwijl het werk zeker niet minder zwaar is
Liever niet! En dan druk ik me voorzichtig uit.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[quote]Maar weer meer on-topic, hoe denken (potentiële) SP-stemmers hier over een coalitie met de VVD eventueel aangevuld met de PVV?
Jij was mijn hoofdverdachte.quote:Daarvoor moet je bij remlof zijn, maar zal 't even corrigeren.
Als ze dat allemaal bij de SP blijven zeggen, blijft de SP zoals gewoonlijk weer in de oppositie. Dat is het stomste wat de SP kan doen. Dan wordt de stem van al die groepen kiezers weer niet gehoord. Maar wat het allerergste is, dat deze houding kiezers wegjaagt bij de SP. ( Ik in ieder geval wel, terwijl het verkiezingsprogramma van de SP mij wel aanstaat en ik elke dag tomatensoep eetquote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:03 schreef paulgo het volgende:
[..]
@Bram dat is nog te licht uitgedrukt: Het laagbetaalde werk is zo onaangenaam dat het vaak zelfs wordt aangeboden aan wetsovertreders als werkstraf. Mensen zouden veel meer waardering voor arbeiders en personeel op de werkvloer moeten hebben.
[quote]Op zaterdag 7 juli 2012 16:03 schreef paulgo het volgende:
[..]
Liever niet! En dan druk ik me voorzichtig uit.
De SP moet zeker verantwoordelijkheid nemen, maar niet geflankeerd door twee zeer rechtse partijen en al helemaal niet nadat Nederland een jaar of 20 door rechts Nederland is geregeerd (de PvdA was ten tijde van de paarse kabinetten overgenomen door de rechterflank, het CDA reken ik sinds begin 2000 ook tot de rechtse partijen).
quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:03 schreef paulgo het volgende:
[..]
@Bram dat is nog te licht uitgedrukt: Het laagbetaalde werk is zo onaangenaam dat het vaak zelfs wordt aangeboden aan wetsovertreders als werkstraf. Mensen zouden veel meer waardering voor arbeiders en personeel op de werkvloer moeten hebben.
[quote]Maar weer meer on-topic, hoe denken (potentiële) SP-stemmers hier over een coalitie met de VVD eventueel aangevuld met de PVV?
Als ze dat allemaal bij de SP blijven zeggen, blijft de SP zoals gewoonlijk weer in de oppositie. Dat is het stomste wat de SP kan doen. Dan wordt de stem van al die groepen kiezers weer niet gehoord. Maar wat het allerergste is, dat deze houding kiezers wegjaagt bij de SP. ( Ik in ieder geval wel, terwijl het verkiezingsprogramma van de SP mij wel aanstaat en ik elke dag tomatensoep eetquote:Liever niet! En dan druk ik me voorzichtig uit.
De SP moet zeker verantwoordelijkheid nemen, maar niet geflankeerd door twee zeer rechtse partijen en al helemaal niet nadat Nederland een jaar of 20 door rechts Nederland is geregeerd (de PvdA was ten tijde van de paarse kabinetten overgenomen door de rechterflank, het CDA reken ik sinds begin 2000 ook tot de rechtse partijen).
Welnee, ik werd juist pissig dat mijn VVD reeks werd aangepast iedere keer.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij was mijn hoofdverdachte.
Dank je.
Vandaar het woordje "zeker".quote:@Bram dat is nog te licht uitgedrukt: Het laagbetaalde werk is zo onaangenaam dat het vaak zelfs wordt aangeboden aan wetsovertreders als werkstraf. Mensen zouden veel meer waardering voor arbeiders en personeel op de werkvloer moeten hebben.
Eerst maar even afwachten wie de grootste partij wordt. Op dit moment lijkt het er op dat de SP de grootste partij wordt maar...houden de peilingsbureaus voldoende rekening met het veranderen van het stemgedrag bij de aankomst in het stemhokje (last minute wijzigen van SP naar PvdA of van PVV naar VVD omdat je niet wil dat de 'vijand' gaat regeren).quote:Als ze dat allemaal bij de SP blijven zeggen, blijft de SP zoals gewoonlijk weer in de oppositie. Dat is het stomste wat de SP kan doen.
Alsof de mensen die het "goed voor elkaar hebben" dit zouden kunnen zonder die arbeider. Nee dus.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb geen hekel aan de SP. Ik erken zijn bestaansrecht als een partij van de have-nots, die graag willen wat de have`s hebben, maar daar niet voor willen werken. Ik snap dat als je laagopgeleid bent, weinig te makken hebt en een toekomstperspectief hebt die niet rooskleurig is, je graag via de SP daarin verbetering wil aanbrengen over de ruggen van degenen die het wel goed voor elkaar hebben. Ik ben het alleen heel erg oneens met die visie en de mensen die die visie delen
De sp is er niet voor de arbeider. De sp is er voor de werkloze.quote:Op zondag 8 juli 2012 15:53 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Alsof de mensen die het "goed voor elkaar hebben" dit zouden kunnen zonder die arbeider. Nee dus.
Kortom: nogal een simplistische kijk op zaken. Wel de lusten willen van andermans arbeid, maar vervolgens denken dat alles buiten een handjevol wisselgeld JOU toekomt.
En uiteraard ga je uit van mensen die niet willen werken.
Kom een dagje met me mee zou ik zeggen. Kun je eens zien wat werken betekent
De arbeider weet hoe dichtbij werkloosheid ligt.quote:Op zondag 8 juli 2012 16:24 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De sp is er niet voor de arbeider. De sp is er voor de werkloze.
En zelfs dat klopt niet helemaal, de SP is er voor mensen die geloven in onderlinge solidariteit. Er zijn genoeg mensen met een hoog inkomen die om die reden ook SP stemmen.quote:Op zondag 8 juli 2012 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bullshit, de SP is er voor de mensen die een lager inkomen hebben, of dat ze nu wel of niet werken.
En genoeg mensen met een laag inkomen die het op veel punten wel met de VVD eens is.quote:Op zondag 8 juli 2012 18:26 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
En zelfs dat klopt niet helemaal, de SP is er voor mensen die geloven in onderlinge solidariteit. Er zijn genoeg mensen met een hoog inkomen die om die reden ook SP stemmen.
Ik neem aan dat je met "het grote niveleren" bedoelt dat iedereen evenveel inkomsten zou moeten hebben, ongeacht hoeveel iemand werkt of zo?quote:Op zondag 8 juli 2012 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hebben de SP fans hier nu al een wat betere invulling voor eerlijk dan het grote niveleren?
Wat is eerlijk dan volgens jou? Het moet eerlijker, heel mooi, maar wat is dat dan?quote:Op zondag 8 juli 2012 19:20 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je met "het grote niveleren" bedoelt dat iedereen evenveel inkomsten zou moeten hebben, ongeacht hoeveel iemand werkt of zo?
Want daar geloof ik niet in
Ik zie het zo:quote:Op zondag 8 juli 2012 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is eerlijk dan volgens jou? Het moet eerlijker, heel mooi, maar wat is dat dan?
Eerlijkere verdeling van de opbrengsten van wat toch echt een collectieve inspanning is. Afstappen van de mythe dat de vrije markt wel kan voorzien in wat wij als samenleving nodig hebben. Serieus gaan nadenken over alternatieven voor hoe wij (in geïnstitutionaliseerde zin) met de wereld en elkaar omgaan.quote:Op zondag 8 juli 2012 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is eerlijk dan volgens jou? Het moet eerlijker, heel mooi, maar wat is dat dan?
quote:Op zondag 8 juli 2012 19:33 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Maar dat is wat lastig zolang we politici hebben die toch vooral om hun eigen toekomst in het bedrijfsleven de Maoïstische Partij denken.
van/voorquote:Bullshit, de SP is er voor de mensen die een lager inkomen hebben, of dat ze nu wel of niet werken.
En zelfs dat klopt niet helemaal, de SP is er voor mensen die geloven in onderlinge solidariteit. Er zijn genoeg mensen met een hoog inkomen die om die reden ook SP stemmen.
Rechtse mensen denken dan aan een vlaktax, linkse mensen denken dan aan een progressief belastingsstelsel.quote:Die extra lasten moeten zo verdeeld worden zodat iedereen er ongeveer evenveel last van heeft.
Dat nivelleren is pretty much de basis en het is ook een prima invulling voor eerlijk. Daarnaast zijn een zo'n laagdrempelig onderwijs en een zo'n laagdrempelige gezondheidszorg belangrijk, het garanderen dat zoveel mogelijk mensen op hun niveau onderwijs kunnen volgen, dat er een goede mobiliteit is voor iedereen enz. belangrijk.quote:Hebben de SP fans hier nu al een wat betere invulling voor eerlijk dan het grote niveleren?
Vlaktax? Progressief belastingsstelsel?quote:Op maandag 9 juli 2012 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
van/voor
De SP is er voor mensen die een lager inkomen hebben, hiermee heb ik niets gezegd over wie er lid zijn van de partij. Vanzelfsprekend zijn er ook wat rijkere mensen die lid zijn. Gelukkig maar.
@Magnetronkoffie
[..]
Rechtse mensen denken dan aan een vlaktax, linkse mensen denken dan aan een progressief belastingsstelsel.
Dan ben ik het toch niet met je eens, de SP is er niet voor een specifieke groep maar staat voor een bepaalde visie op de samenleving (net als overigens de meeste partijen). Ook mensen met een hoger inkomen zijn gebaat bij een samenleving met minder ongelijkheid en een samenleving waar mensen zich meer om elkaar bekommeren. Zoals Jan Marijnissen lang geleden al schreef: "Samenleven doe je niet alleen".quote:Op maandag 9 juli 2012 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De SP is er voor mensen die een lager inkomen hebben, hiermee heb ik niets gezegd over wie er lid zijn van de partij. Vanzelfsprekend zijn er ook wat rijkere mensen die lid zijn. Gelukkig maar.
Op wat voor manier zijn mensen met een hoger inkomen daarbij gebaat?quote:Op maandag 9 juli 2012 09:35 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dan ben ik het toch niet met je eens, de SP is er niet voor een specifieke groep maar staat voor een bepaalde visie op de samenleving (net als overigens de meeste partijen). Ook mensen met een hoger inkomen zijn gebaat bij een samenleving met minder ongelijkheid en een samenleving waar mensen zich meer om elkaar bekommeren. Zoals Jan Marijnissen lang geleden al schreef: "Samenleven doe je niet alleen".
Ze hebben een goed gevoel bij eerlijk stelen. Je weet, de bankhanger met een peuk in de bek, blikje aldi-bier in de hand heeft evenveel recht op een luxe leven dan iemand die 16 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar zijn tijd, geld en leven opoffert.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Op wat voor manier zijn mensen met een hoger inkomen daarbij gebaat?
Mooie kreten, maar weinig concreet. Dat gespreid huisvesten vloeit hier bijv. ook uit voort, daar hebben de hogere inkomens over het algemeen alleen maar ellende van.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:35 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dan ben ik het toch niet met je eens, de SP is er niet voor een specifieke groep maar staat voor een bepaalde visie op de samenleving (net als overigens de meeste partijen). Ook mensen met een hoger inkomen zijn gebaat bij een samenleving met minder ongelijkheid en een samenleving waar mensen zich meer om elkaar bekommeren. Zoals Jan Marijnissen lang geleden al schreef: "Samenleven doe je niet alleen".
Een lagere inkomensongelijkheid leidt tot minder criminaliteit. Er lijkt ook een link te zijn tussen inkomensongelijkheid en economische groei omdat hoger onderwijs in landen met een lagere inkomensongelijkheid in het algemeen beter toegankelijk is. IMF-economoom Jonathan D. Ostry beweert dat lagere inkomensongelijkheid leidt tot langere periodes van economische hoogconjunctuur. En veel economen (waaronder voorzitter van de FED Ben Bernanke) geloven dat een lagere inkomensongelijkheid mensen meer vertrouwen geeft in de economie waardoor ze ook sneller geneigd zijn om te investeren in die economie.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Op wat voor manier zijn mensen met een hoger inkomen daarbij gebaat?
In dat geval is de SP juist een prima keuze. De SP heeft - itt de meer rechtse partijen - meer oog voor preventief beleid tav criminaliteit, nivellering leidt tot minder ontevredenheid en landen met een sterker nivellerend beleid laten over algemeen een sterkere groei van de economie zien - dus het is ook nog eens goed voor de economie (bron; docu Marcel van Dam, de onrendabelen), en het is natuurlijk onzin dat de SP of ander linkse partij uitkeringsfraude allemaal wel best zouden vinden. Als iemand kan werken dan moet deze persoon ook gewoon werken, anders misbruikt deze persoon middelen die anders nuttig besteed hadden kunnen worden.quote:Op maandag 9 juli 2012 10:40 schreef GSbrder het volgende:
Ik kan me voorstellen dat een samenleving gebaat is bij weinig criminaliteit, ontevredenheid en uitkeringsfraude.
Dan lijkt het me dus niet zo handig te stemmen op een partij, zoals de SP, die ontevredenheid aanwakkert, vormen van diefstal zoals kraken gedoogt en uitkeringsfraude goedpraat of met de mantel der liefde bedekt.
Wat is er mis met tot op zekere hoogte nivelleren?quote:Op zondag 8 juli 2012 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hebben de SP fans hier nu al een wat betere invulling voor eerlijk dan het grote niveleren?
Vetgedrukte is het eigenlijk ja. Het is ook in het belang van de bovenlaag om ervoor te zorgen dat de onderlaag niet teveel krepeert. Anders kan je nare situaties krijgen en dat is voor niemand goed.quote:Op maandag 9 juli 2012 10:40 schreef GSbrder het volgende:
Ik kan me voorstellen dat een samenleving gebaat is bij weinig criminaliteit, ontevredenheid en uitkeringsfraude.
Dan lijkt het me dus niet zo handig te stemmen op een partij, zoals de SP, die ontevredenheid aanwakkert, vormen van diefstal zoals kraken gedoogt en uitkeringsfraude goedpraat of met de mantel der liefde bedekt.
quote:Ik kan me voorstellen dat een samenleving gebaat is bij weinig criminaliteit, ontevredenheid en uitkeringsfraude.
quote:Op maandag 9 juli 2012 15:43 schreef magnetronkoffie het volgende:
Vetgedrukte is het eigenlijk ja. Het is ook in het belang van de bovenlaag om ervoor te zorgen dat de onderlaag niet teveel krepeert. Anders kan je nare situaties krijgen en dat is voor niemand goed.
Helaas is in ons land de situatie dat de lage onderklassen door scandinavisch hoge belastingen juist van de wal in de sloot geholpen worden. Dit omdat ons belastingsgeld al jaren over de balk gegooid wordt en besteed wordt aan allemaal bureaucratische zinloze projecten.quote:In dat geval is de SP juist een prima keuze. De SP heeft - itt de meer rechtse partijen - meer oog voor preventief beleid tav criminaliteit, nivellering leidt tot minder ontevredenheid en landen met een sterker nivellerend beleid laten over algemeen een sterkere groei van de economie zien - dus het is ook nog eens goed voor de economie (bron; docu Marcel van Dam, de onrendabelen),
Dat ben ik met je eens.quote:Dan ben ik het toch niet met je eens, de SP is er niet voor een specifieke groep maar staat voor een bepaalde visie op de samenleving (net als overigens de meeste partijen). Ook mensen met een hoger inkomen zijn gebaat bij een samenleving met minder ongelijkheid en een samenleving waar mensen zich meer om elkaar bekommeren. Zoals Jan Marijnissen lang geleden al schreef: "Samenleven doe je niet alleen".
Natuurlijk, dan is de onderklasse afhankelijk van die hogere sociale klasse en kunnen de mensen van die onderklasse misbruikt worden, bijv. door hen vuil en zwaar werk te laten opknappen voor een zeer laag uurloon, door tegen woekertarieven te verhuren (lange wachtlijsten sociale huur) of door tegen woekerrentes geld uit te lenen.quote:Oud minister Jan Pronk van de PVDA zei twintig jaar geleden al, dat de hogere sociale klassen liever zien dat de onderklasse in de achterstandspositie blijft.
Aan mij is die levensstijl niet besteed maar ik verdedig het kraken zolang de woning hier geen schade van ondervindt (helaas vaak niet het geval, ja). Het is een goed pressiemiddel om vastgoedeigenaars te dwingen om woningen niet te lang leeg te laten staan terwijl er woningnood is (per definitie het geval in Nederland in de laatste decennia).quote:Dan lijkt het me dus niet zo handig te stemmen op een partij, zoals de SP, die ontevredenheid aanwakkert, vormen van diefstal zoals kraken gedoogt en uitkeringsfraude goedpraat of met de mantel der liefde bedekt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |