SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/
Geslaagden 2009
Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009
Geslaagden 2010
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010
Geslaagden 2011
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011
Geslaagden 2012
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
The new rules vanaf 2013:
[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 11-07-2012 13:21:31 ]
Zie het meer als een geheugensteuntje voor de volgende keerquote:Op zondag 1 juli 2012 17:22 schreef weerstandje het volgende:
Je zou toch denken dat juist iedereen hem nu wilt halen
Trouwens hoezo Waar er agressief gereden wordt! daar was ik juist de 1e keer op gezakt
Gewoon op je af laten komen, en genietenquote:Op zondag 1 juli 2012 17:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik wil motorrijles gaan nemen (nog niets besloten verder), maar nog tips voor een eerste keer? Ik heb nooit iets van een brommer of een scooter gehad, maar wel rijbewijs BE.
Dat gaat wel gebeuren hoor. Ik heb het nooit erg gevonden om te rijden. Enige waar ik mij nu al zorgen over maak is mijn rijstijl... Ik mag graag doorrijden.quote:Op zondag 1 juli 2012 17:30 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Gewoon op je af laten komen, en genieten
Ik had precies hetzelfde, nog nooit op een brommer/motor gereden. Laat staan in een auto.quote:Op zondag 1 juli 2012 17:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik wil motorrijles gaan nemen (nog niets besloten verder), maar nog tips voor een eerste keer? Ik heb nooit iets van een brommer of een scooter gehad, maar wel rijbewijs BE.
Toegevoegd .quote:Op zondag 1 juli 2012 17:17 schreef einschtein het volgende:
Maar even een TR gemaakt, zodat ze mij ook als lesser kunnen toevoegen.
Toegevoegd .quote:Op zondag 1 juli 2012 17:37 schreef denkel het volgende:
Zet mij ook maar bij de lessers alvast!
Theorie behaald op: 31-05-2012
Eerste les: 03-07-2012
AVB: 06-07-2012
AVD: 24-07-2012
Rijschool: Peter Jansen in Rucphen
Lesmotor kom ik dinsdag achter
Misschien is het juist wel beter als je geen brommer ervaring hebtquote:Op zondag 1 juli 2012 17:44 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ik had precies hetzelfde, nog nooit op een brommer/motor gereden. Laat staan in een auto.
Maar de basis, simpele vooruit rijden, heb je best snel onder de knie. Toen ik aan de instructeur had gezegd dat ik nog nooit een gemotoriseerd voertuig heb bestuurd gaf ie de reactie: Mooi! Nog helemaal schoon dus..
Maar gewoon op je af laten komen, de instructeur die je krijgt (als je er mee door gaat) zal wat coulanter met je omgaan dan wanneer je al 3 jaar op een schakelbrommer rijdt, denk ik.
Zoals? Aangezien ik ook al wat ervaring heb, weet ik waar ik op moet letten hahaquote:Op zondag 1 juli 2012 18:32 schreef weerstandje het volgende:
[..]
Misschien is het juist wel beter als je geen brommer ervaring hebt
Ik had mezelf allemaal verkeerde dingen aangeleerd
Om te beginnen het spiegel gebruik, die gebruikte ik nooit omdat ik ze nooit had :pquote:Op zondag 1 juli 2012 18:41 schreef denkel het volgende:
[..]
Zoals? Aangezien ik ook al wat ervaring heb, weet ik waar ik op moet letten haha
Spiegelgebruik had ik last van, maar vooral van te hard rijdenquote:Op zondag 1 juli 2012 18:32 schreef weerstandje het volgende:
[..]
Misschien is het juist wel beter als je geen brommer ervaring hebt
Ik had mezelf allemaal verkeerde dingen aangeleerd
Ja klopt, ik ben 19/11 al geslaagdquote:Op zondag 1 juli 2012 17:10 schreef Dekatria het volgende:
MaximumRush is onderhand ook allang geslaagd volgens mij, dus volgens mij nog minder
Leuk dat je effe een TR plaatst om het aan te passen dan, flappiequote:
JA EN HEM ZET JE ER WEL BIJ MAAR MIJ NIET HEquote:Op zondag 1 juli 2012 21:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Leuk dat je effe een TR plaatst om het aan te passen dan, flappie
GEFIKST HOOR, TRUT!quote:Op zondag 1 juli 2012 21:16 schreef Salatrel het volgende:
[..]
JA EN HEM ZET JE ER WEL BIJ MAAR MIJ NIET HE
YWquote:
Weet je het zéker?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kun je dan niet nu alvast gewoon beginnen en deze zomer je AVB halen, dan in september weglessen etc en pas na je verjaardag je AVD plannen? Lijkt me minder stressvol vanwege die regeling.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:37 schreef Awesome_ het volgende:
Ik ben ook van plan om na m'n zomervakantie te beginnen. Word in september 21 en wil het dan allemaal halen voor 19(?) januari.
Spannend en belachelijk veel zin in.
Zal tzt een TR machen en jullie op de hoogte houden.
Bedankt voor de reactiequote:Op zondag 1 juli 2012 21:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Kun je dan niet nu alvast gewoon beginnen en deze zomer je AVB halen, dan in september weglessen etc en pas na je verjaardag je AVD plannen? Lijkt me minder stressvol vanwege die regeling.
Edit; je moet natuurlijk ook al 21 zijn voor je AVB. Maar misschien kun je wel met je rijschool overleggen dat je al voor je 21ste begint met lessen etc, maar dan wel op een zware alvast.
Heb zelf op mijn 19e op een zware motor gereden terwijl ik op 25kw examen moest doen. Was allemaal geen probleem.quote:Op zondag 1 juli 2012 22:39 schreef Awesome_ het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie
Grappig dat je dit ter sprake brengt, want ik zat vandaag precies met hetzelfde dilemma.
Kan ik voor mijn 21ste op een zware motor lessen, aangezien ik toch na m'n verjaardag op examen(s) ga.
Iemand die hier het fijne van weet?
Mag je daar ook examen mee doen? ;o Dacht dat dat niet mocht met choppers. Of is dit vanaf een bepaalde maat ofzo?quote:Op zondag 1 juli 2012 23:46 schreef rookworst4 het volgende:
Zet mij ook maar bij de lessers!
28-04-2012 begonnen
Theorie nog niet behaald net mee begonnen
Ik les bij Auto- en Motorrijschool Ton van den Heuvel in Deurne
en ik les op een yamaha virago een van de weinige motoren waarbij ik met me voeten aan de grond kan
Volgens mij maakt het alleen voor je AVD uit dat je, als je nog geen 21 bent, op een lichte rijdt. Waar je op lest maakt helemaal niet uit, AVB weet ik niet zeker.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
Kun je dan niet nu alvast gewoon beginnen en deze zomer je AVB halen, dan in september weglessen etc en pas na je verjaardag je AVD plannen? Lijkt me minder stressvol vanwege die regeling.
Edit; je moet natuurlijk ook al 21 zijn voor je AVB. Maar misschien kun je wel met je rijschool overleggen dat je al voor je 21ste begint met lessen etc, maar dan wel op een zware alvast.
Hoe groot ben je?quote:Op zondag 1 juli 2012 23:46 schreef rookworst4 het volgende:
Zet mij ook maar bij de lessers!
28-04-2012 begonnen
Theorie nog niet behaald net mee begonnen
Ik les bij Auto- en Motorrijschool Ton van den Heuvel in Deurne
en ik les op een yamaha virago een van de weinige motoren waarbij ik met me voeten aan de grond kan
ik ken iemand die heeft avd op een intruder gedaanquote:Op maandag 2 juli 2012 00:41 schreef denkel het volgende:
[..]
Mag je daar ook examen mee doen? ;o Dacht dat dat niet mocht met choppers. Of is dit vanaf een bepaalde maat ofzo?
Je moet beide examens na je 21e doen wil je A onbeperkt hebben. Als je AVB voor je 21e doet en AVD na, krijg je A beperkt. Examens moeten beide ook op een zware motor gedaan worden. Als je AVB op een lichte motor doet, maar je bent al 21, dan nog krijg je A beperkt.quote:Op maandag 2 juli 2012 07:52 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Volgens mij maakt het alleen voor je AVD uit dat je, als je nog geen 21 bent, op een lichte rijdt. Waar je op lest maakt helemaal niet uit, AVB weet ik niet zeker.
Je mag op elk type motor lessen/examen doen, alleen het vermogen is belangrijk qua regelsquote:Op maandag 2 juli 2012 00:41 schreef denkel het volgende:
[..]
Mag je daar ook examen mee doen? ;o Dacht dat dat niet mocht met choppers. Of is dit vanaf een bepaalde maat ofzo?
Je reed te agressief? Tegen mij zeiden ze dat ik juist agressiever moest rijden..quote:Op zondag 1 juli 2012 17:22 schreef weerstandje het volgende:
Je zou toch denken dat juist iedereen hem nu wilt halen
Trouwens hoezo Waar er agressief gereden wordt! daar was ik juist de 1e keer op gezakt
Wat is daar vreemd aan? Als je je plek op de weg niet weet te claimen dan rijdt men je zo van je sokken.quote:Op maandag 2 juli 2012 14:50 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Je reed te agressief? Tegen mij zeiden ze dat ik juist agressiever moest rijden..
wat natuurlijk een vreemde "reden" is om iemand te laten zakken.
Ja ik nam teveel risico enzoquote:Op maandag 2 juli 2012 14:50 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Je reed te agressief? Tegen mij zeiden ze dat ik juist agressiever moest rijden..
wat natuurlijk een vreemde "reden" is om iemand te laten zakken.
Maar je bent toch al 21, wat is de logica van die regel dan? Als je voor je 21e afrijdt gaat het toch ook automatisch over van licht naar zwaar, hoezo dan niet als je verjaart tijdens het lessen en afrijden?quote:Op maandag 2 juli 2012 10:03 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Je moet beide examens na je 21e doen wil je A onbeperkt hebben. Als je AVB voor je 21e doet en AVD na, krijg je A beperkt. Examens moeten beide ook op een zware motor gedaan worden. Als je AVB op een lichte motor doet, maar je bent al 21, dan nog krijg je A beperkt.
Ik heb het zelf ook gedaan: 2 maanden voor m'n verjaardag begonnen met lessen, 2 dagen na m'n 21e verjaardag had ik AVB en niet lang daarna AVD.
[..]
Je mag op elk type motor lessen/examen doen, alleen het vermogen is belangrijk qua regels
Geen idee, maar dat zijn gewoon de regelsquote:Op maandag 2 juli 2012 19:00 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Maar je bent toch al 21, wat is de logica van die regel dan? Als je voor je 21e afrijdt gaat het toch ook automatisch over van licht naar zwaar, hoezo dan niet als je verjaart tijdens het lessen en afrijden?
Ik weet niet of dat erin stond, maar ik heb me er nooit mee bezig gehouden omdat ik al 21 was toen ik begon met lessen en 22 toen ik AVB en AVD deed.quote:Op maandag 2 juli 2012 20:19 schreef Tankiej het volgende:
Geen idee, maar dat zijn gewoon de regels
Afrijden op een lichte motor = licht rijbewijs. Maakt niet uit hoe oud je bent
Dit soort dingen stonden bij mij trouwens allemaal in het theorieboek, bij jullie niet? Of hebben jullie die nog niet open gehad?
Ik heb het voorbij zien komen bij oefenexamens, daarom had ik het gelezen/geleerd. Ook al ging ik sowieso voor het zware examenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:19 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat erin stond, maar ik heb me er nooit mee bezig gehouden omdat ik al 21 was toen ik begon met lessen en 22 toen ik AVB en AVD deed.
Je zegt dat men het liefst een motor met kuip kan zoeken en jij zelf rijdt op een naked?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 01:23 schreef BlackLining het volgende:
Zo erg is 25 kW nou ook weer niet hoor. Ik heb er absoluut geen problemen mee gehad. Begonnen met lessen op mijn 19e, en afgereden op 20. Je mist hooguit wat vermogen als je met 140 iemand wil gaan inhalen, verder kom je niks tekort. Gewoon een fiets zoeken met koppel bij lage toeren en het liefst een kuip vvanwege aerodynamica. Inmiddels rij ik 2 jaar zwaar (Suzuki GSF600n Bandit), dat is natuurlijk wel leuker, maar het is ook wel fijn om te beginnen met een motor die niet onder je uit schiet bij het minste foutje van de rechterhand.
Veel succes met AVB in ieder geval. Op een chopper een halve draai of laat staan een achtje maken lijkt me niet erg makkelijk. En een chopperbrommer? Ben er nog geen tegengekomenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 09:37 schreef Erasmo het volgende:
M'n laatste brommert was ook een chopper en die vond ik wel prettig rijden qua houding.
Ik ben 1.52 met korte beentjesquote:
Aprilia Red Rose. Mocht de AVB lastig zijn doe ik die wel op een gewone lesmotor.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:26 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Veel succes met AVB in ieder geval. Op een chopper een halve draai of laat staan een achtje maken lijkt me niet erg makkelijk. En een chopperbrommer? Ben er nog geen tegengekomen
Kan makkelijkquote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:26 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Veel succes met AVB in ieder geval. Op een chopper een halve draai of laat staan een achtje maken lijkt me niet erg makkelijk. En een chopperbrommer? Ben er nog geen tegengekomen
Dat minder hard rijden op een naked valt ook wel mee. Misschien in het begin, maar naar verloop van tijd wen je wel aande hoeveelheid wind.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:18 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik heb het voorbij zien komen bij oefenexamens, daarom had ik het gelezen/geleerd. Ook al ging ik sowieso voor het zware examen
[..]
Je zegt dat men het liefst een motor met kuip kan zoeken en jij zelf rijdt op een naked?
Beide is overigens wel iets voor te zeggen. Bij een goede kuip zit je minder in de wind maar heb je vaak wel last van meer lawaai door de turbulentie dat veroorzaakt wordt door de kuip. Naked zit je meer in de wind maar heb je minder last van het lawaai. Ook is bij een naked het 'snelheidsgevoel' hoger doordat je zo in de wind zit en rijden veel mensen minder hard
ik les ook op een chopper maar als ik de keus had dan was ik allang op iets anders aan het lessen. het is ook dat dat ding waar ik op les ook maar een 2 cilinder is en dat reageert erg abrubt op gas.. en dat is met al die oefeningen voor voertuig beheersing niet echt fijn.. als je bijv. een halve draai maakt en je rechterhand beweegt iets je draait je gas iets dicht dan zakt ook echt gelijk je snelheid..quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:54 schreef Erasmo het volgende:
Morgen dan toch echt de eerste proefles, ben benieuwd. Met een beetje geluk is mijn lesmotor een chopper
2 cilinders vind ik juist veel fijner bij lage snelheden. Mijn lesmotor was ook een tweecilinder (CBF500). Een viercilinder moet je veel hoger in de toeren houden om koppel te behouden en te zorgen dat hij niet afslaat.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 13:05 schreef rookworst4 het volgende:
[..]
ik les ook op een chopper maar als ik de keus had dan was ik allang op iets anders aan het lessen. het is ook dat dat ding waar ik op les ook maar een 2 cilinder is en dat reageert erg abrubt op gas.. en dat is met al die oefeningen voor voertuig beheersing niet echt fijn.. als je bijv. een halve draai maakt en je rechterhand beweegt iets je draait je gas iets dicht dan zakt ook echt gelijk je snelheid..
Ik zeg dat je als je op 25 kW lekker mee wilt komen je het beste een kuip kunt hebben. Stuk aerodynamischer, en als je al beperkt bent in vermogen is dat wel welkom. Als je neit meer met die beperking zit, moet je natuurlijk wel gewoon naked gaan rijden, immers is een motor met kuip best wel gayquote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:18 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik heb het voorbij zien komen bij oefenexamens, daarom had ik het gelezen/geleerd. Ook al ging ik sowieso voor het zware examen
[..]
Je zegt dat men het liefst een motor met kuip kan zoeken en jij zelf rijdt op een naked?
Beide is overigens wel iets voor te zeggen. Bij een goede kuip zit je minder in de wind maar heb je vaak wel last van meer lawaai door de turbulentie dat veroorzaakt wordt door de kuip. Naked zit je meer in de wind maar heb je minder last van het lawaai. Ook is bij een naked het 'snelheidsgevoel' hoger doordat je zo in de wind zit en rijden veel mensen minder hard
ik vind dat echt vresselijk dat zoo abrubt gas geven het is voor mijn gevoel niet echt geleidelijk..quote:Op dinsdag 3 juli 2012 13:18 schreef mstx het volgende:
[..]
2 cilinders vind ik juist veel fijner bij lage snelheden. Mijn lesmotor was ook een tweecilinder (CBF500). Een viercilinder moet je veel hoger in de toeren houden om koppel te behouden en te zorgen dat hij niet afslaat.
En een tweecilinder klinkt natuurlijk veel mooier dan 4.
Alleen leren ook deze bazen het motorrijden niet op zulke bakbeestenquote:
Dat komt omdat je je stuur draait waarmee je (onbewust) de positie van je handen veranderd.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:16 schreef denkel het volgende:
Vandaag eerste 4 uur motorles gehad! Eerste ding wat ik heb geleerd, is voortaan een luchtdoorlatend t-shirt aan doen als het zo verdomd warm is, wist niet dat je zóveel kon zweten .
Maar rijles viel aan de ene kant tegen en aan de andere kant was het ook wel weer leuk. De snelle oefeningen (stop oefeningen, snelle slalom) die gingen na een keer of 4 al prima, nog niet helemaal examenniveau maar dat kan ook niet lijkt me.
De langzame oefeningen zijn daarentegen een heel stuk moeilijker dan ik dacht! Stapvoets op een recht stuk rijden gaat in principe prima. Waardoor we daarna gingen beginnen met de langzame slalom.
Wat is dit een drama zeg! Ik kom perfect aanrijden, slippende koppeling, ong 2000 touren, voet goed op de achterrem gedrukt. Ga de eerste slalom in, gaat prima en dan opeen, geen flauw idee hoe het komt, vind mijn linkerhand het leuk om een beetje aan de koppeling te gaan sjorren waardoor mijn rechterhand gas gaat minderen in plaats van dat de handen gewoon op hun plaats blijven en ik alleen iets doet met de achterrem. Heb het in de loop van de dag denk ik wel 20x gedaan waarbij ik hooguit 2x redelijk er door heen ging ( geen pionnen om ).
Het achtje wat we nog gedaan hebben leek mij ook lastig. Maar hier hoef je geen koppeling bij te gebruiken waardoor ik het een stuk gemakkelijker vond. Eerst rondjes gereden om afschuining door te krijgen, dit ging prima, daarna eerste deel van de acht een aantal keer gedaan waarna ik uit mezelf het hele achtje af en toe al mee pakte. Deze gaan dus wel goed komen denk ik!
Daarna nog het parkeren gedaan, wat een bullshit oefening is dat zeg, helemaal met 27+ graden in een motorpak pff.
Al met al toch redelijk wat gedaan in 4 uurtjes tijd en de meeste oefeningen zijn natuurlijk erg leuk om te doen! Morgen weer 4 uur! En dan maar hopen dat die langzame slalom wat beter gaat.. anders gaat het AVB nog moeilijk worden vrijdag denk ik.
Het vastzetten van de gas probeer ik inderdaad ook wel. Alleen buiten alle handelingen moet je ook nog eens recht vooruit kijken, anders gaat het sowieso mis. Morgen misschien maar even afzonderlijk alle onderdeeltje uit de langzame slalom oefenen, misschien dat het dan inderdaad beter gaat.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:29 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat komt omdat je je stuur draait waarmee je (onbewust) de positie van je handen veranderd.
Beste manier om dat tegen te gaan is door een vast stuk van je stuur mee te pakken. Zo had mijn lesmotor nog een soort bar-ends naast de handvaten. Als je die ook vastpakt met de rechterhand en goed knijpt, zal je gas niet zomaar wegschieten. De koppeling compenseren gaat lastiger, maar kan wel met de achterrem. Je zult op gegeven moment merken wanneer je hoger in toeren komt in een bocht. Druk je de achterrem in, dan vertraag je via de (slippende) koppeling ook de motor.
De langzame opdrachten zijn echt samenspel tussen gas, koppeling en achterrem. Gas kun je vrij makkelijk vastzetten door ook andere delen van je stuur vast te pakken met rechts, de rest moet je mee spelen. Dat is echt gewoon een gevoel wat je even eigen moet worden. Veel doen. En ook als je instructeur de pionnen even anders gaat zetten kun je natuurlijk zelf even een paar rondjes om het parkeerterrein rijden waarbij je probeert korte langzame bochtjes te maken. Je hoeft dan even niet op de pionnen te letten waardoor je meer kunt focussen op je bochtenwerk.
Dat zweten is overigens eigen aan AVB. Je staat in de volle zon en hebt nauwelijks wind. Als je straks met AVD op de weg zit, is het best lekker. Behalve bij stoplichten dan, dat is drama
Rechtdoor rijden is een kwestie van rechtdoor kijken. Ook bij de slalom moet je dus niet naar de pionnen kijken, maar gewoon een meter of 50 na de laatste. Dan hou je hem veel stabieler.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:44 schreef denkel het volgende:
[..]
Het vastzetten van de gas probeer ik inderdaad ook wel. Alleen buiten alle handelingen moet je ook nog eens recht vooruit kijken, anders gaat het sowieso mis. Morgen misschien maar even afzonderlijk alle onderdeeltje uit de langzame slalom oefenen, misschien dat het dan inderdaad beter gaat.
Ja, tis echt bloody hot. Reed soms maar gewoon even naar de 80 om wat afkoeling te krijgen tussen de oefeningen door, pff.
Je bent van mening dat er geen ongelukken kunnen gebeuren in een 50-zone?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:17 schreef Sjef_Arie het volgende:
Tja als je alleen binnendoor hoeft en op 50-wegen blijft zou ik hetzelfde doen.
Anders gewoon bescherming aan natuurlijk.
Slippers lijkt me trouwens zeer onprettig schakelen.
Zo zie ik ze dagelijks rijden. Moeten ze lekker zelf weten, enige nadeel is dat ze de zorg-/motorverzekeringspremie onnodig hoger maken.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:05 schreef Danger.Mouse het volgende:
Kijk eens wat ik tegenkwam opde terugweg in Nijmegen na het lessen
[ afbeelding ]
Ik hoop dat het fenomeen 'natuurlijke selectie' snel zijn weg weet te vinden...
Bij het examen wel.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 18:40 schreef weerstandje het volgende:
Is stevig schoeisel nou wel of niet verplicht ?
Ik ben met nog geen 50 km/h gevallen en dat is echt geen pretje en heb er ondanks mijn pak een mooi (kuch) litteken aan over gehouden .quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:17 schreef Sjef_Arie het volgende:
Tja als je alleen binnendoor hoeft en op 50-wegen blijft zou ik hetzelfde doen.
Anders gewoon bescherming aan natuurlijk.
Slippers lijkt me trouwens zeer onprettig schakelen.
quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:17 schreef Sjef_Arie het volgende:
Tja als je alleen binnendoor hoeft en op 50-wegen blijft zou ik hetzelfde doen.
Ik wil je niet in de war brengen maar waarom zou je gas geven bij de langzame slalom?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:40 schreef einschtein het volgende:
Ben ik in ieder geval niet de enige die de langzame oefeningen langzaam vindt, vooral die slalom. 15 keer gedaan, ging 1 of 2 keer goed. Maar blijft ontzettend lastig.
Zoals al eerder vermeld, ik trek ook snel aan de gas/koppeling. Zal de tips eens gebruiken die hier staan, iets vasts vasthouden.
Rest ging wel goed, de loop/parkeren-oefening en de normale stapvoetsrijden ook.
Vandaag had ik mijn 2e rijles, trouwens.
Dat is geen mening, tuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren in een 50 zone.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:25 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Je bent van mening dat er geen ongelukken kunnen gebeuren in een 50-zone?
Oh, dan is het prima.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:35 schreef Sjef_Arie het volgende:
Maar met mijn scooter reed ik ook overal 50-60 zonder beschermende kleding.
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:28 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Ik wil je niet in de war brengen maar waarom zou je gas geven bij de langzame slalom?
Ik heb het als volgt geleerd. Aankomen rijden met slippende koppeling, tijdens de slalom, dus het moment dat je tussen de pionen manoeuvreert, koppeling inknijpen, vervolgens op het 'rechte' stuk, dus als je pionen passeert, weer versnellen met koppeling.
Dat is ook de methode die het meest aangeleerd wordt volgens mij.. Beetje gas, slippende koppeling en achterrem. En dat proberen zo constant mogelijk te houdenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:09 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.
Heb het ook zo geleerd jaquote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:09 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.
Ik heb het juist geleerd zonder de achterrem of gas. Puur spelen met de koppeling was prima om vanochtend te slagen voor mijn AVB .quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:09 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.
Hopen dat dat gevoel nog komt dan haha Morgen weer 4 uurtjes proberenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:45 schreef BadderAapje het volgende:
maak je om die langzame slalom maar geen zorgen. De laatste les voor het examen lukte het mij geen 1x.. Deze oefening zal altijd het moeilijkste zijn en de instructeurs weten dit ook.
Je mag zelfs tijdens het examen 1 oefening helemaal naar de knoppen helpen als de rest dan maar goed gaat.
Het was bij mij op het begin met de langzame slalom ook ellende.. Alles lukte in 1x behalve dat, maar opeens heb je het gevoel en ga je er goed doorheen en dan is het een eitje
Dankjequote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:46 schreef Vinniiee het volgende:
Er zal wel iets van een boom of lantaarnpaal staan recht tegenover de pionnen. Daarheen kijken helpt vaak ook.
Alle oefeningen gingen bij mij in principe prima, de langzame slalom lukte mij nooit. Ook niet op examen, maar omdat ik de andere oefeningen goed had was ik toch geslaagd Niet de hoop opgeven als de langzame slalom niet lukt.
Succes!
Ook ik leer het op deze manier ja!quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:10 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Dat is ook de methode die het meest aangeleerd wordt volgens mij.. Beetje gas, slippende koppeling en achterrem. En dat proberen zo constant mogelijk te houden
In Nederland is het alleen verplicht een helm te dragen. Naast de bedekking van edele delen that is.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:06 schreef thenxero het volgende:
Maar goed, op zich is het nog best netjes dat hij een helm opheeft. In sommige mediterrane landen dragen ze hetzelfde outfit zonder helm .
Dat is niet waar , je mag zelfs examen doen met alleen een helm (want dat is verplicht, tevens zelf gevraagd) mijn examinator zei alleen dat je dan toch wel heeeel erg goed moet rijden om nog kans van slagen te hebben.quote:
En hier staat dat het wel verplicht is: http://www.cbr.nl/4339.ppquote:Op woensdag 4 juli 2012 10:10 schreef BadderAapje het volgende:
[..]
Dat is niet waar , je mag zelfs examen doen met alleen een helm (want dat is verplicht, tevens zelf gevraagd) mijn examinator zei alleen dat je dan toch wel heeeel erg goed moet rijden om nog kans van slagen te hebben.
quote:U draagt hoge schoenen of laarzen die de enkel bedekken.
quote:De uitrusting moet in ieder geval stevig genoeg zijn om u te beschermen als u valt of bijvoorbeeld de hete uitlaat van de motorfiets raakt.
Volgens mij staat er dat je bij VOORKEUR motorkleding draagt en die uitrusting moet dan voldoen aan die eisen.quote:Op woensdag 4 juli 2012 10:19 schreef mstx het volgende:
[..]
En hier staat dat het wel verplicht is: http://www.cbr.nl/4339.pp
[..]
[..]
quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:08 schreef lbeew het volgende:
[..]
Volgens mij staat er dat je bij VOORKEUR motorkleding draagt en die uitrusting moet dan voldoen aan die eisen.
Dat van die schoenen is dus gewoon verplicht en niet bij voorkeur.quote:Kledingeisen
U draagt hoge schoenen of laarzen die de enkel bedekken.
Ik bedoelde dat andere gedeelte. Maar het lijkt me sterk dat er rijscholen zijn die je zonder pak laten afrijden.quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:18 schreef Anne het volgende:
[..]
[..]
Dat van die schoenen is dus gewoon verplicht en niet bij voorkeur.
Okay, er staat daar inderdaad veel voorkeur bij, dus dat het per se geen motorkleding hoeft te zijn is duidelijk, maar wel: "De uitrusting moet in ieder geval stevig genoeg zijn om u te beschermen als u valt of bijvoorbeeld de hete uitlaat van de motorfiets raakt."quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:23 schreef lbeew het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat andere gedeelte. Maar het lijkt me sterk dat er rijscholen zijn die je zonder pak laten afrijden.
Ik heb een aantal keer gelezen dat er lessers waren hier (of op andere fora in lesserstopics) die in spijkerbroek en sneakers mochten lessen, dus die rijscholen zijn er welquote:Op woensdag 4 juli 2012 11:23 schreef lbeew het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat andere gedeelte. Maar het lijkt me sterk dat er rijscholen zijn die je zonder pak laten afrijden.
Ik kreeg een pak en helm te leen. Moest alleen zelf schoenen regelen. Daar werden geen eisen aan gesteld, behalve dat bij het AVB en AVD-afrijden er wel motorschoenen gedragen moesten worden.quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:29 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik heb een aantal keer gelezen dat er lessers waren hier (of op andere fora in lesserstopics) die in spijkerbroek en sneakers mochten lessen, dus die rijscholen zijn er wel
quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:26 schreef Anne het volgende:
Dus een ieder logisch nadenkend mens doet gewoon een motorpak aan of een harnas (maar dat beweegt wat moeilijk op een motor).
*zoekt with stupid emoticon*quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:42 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik kreeg een pak en helm te leen. Moest alleen zelf schoenen regelen. Daar werden geen eisen aan gesteld, behalve dat bij het AVB en AVD-afrijden er wel motorschoenen gedragen moesten worden.
Die had ik juist al voor de 1e les gekocht, andermans helm gebruiken lijkt me niks.quote:Op woensdag 4 juli 2012 15:36 schreef Dekatria het volgende:
Ik heb zelf na m'n eerste les alles zelf gekocht, behalve een helm. Die liet ik als een soort beloning voor als ik geslaagd was
Hoezo? Toch logisch dat een kleine rijschool geen duizend paar schoenen heeft staanquote:Op woensdag 4 juli 2012 14:47 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
*zoekt with stupid emoticon*
Alleen hoefde op de examens niet specifiek motorlaarzen te dragen.
Zegt 'ie toch ook.quote:Op woensdag 4 juli 2012 16:04 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoezo? Toch logisch dat een kleine rijschool geen duizend paar schoenen heeft staan
Uberhaupt niet naar de pionnen kijken gaat nog beter Blijf je stabieler, ziet er mooier uit. Maar daar moet je wel eerst vertrouwen en gevoel voor kweken natuurlijk.quote:Op woensdag 4 juli 2012 16:18 schreef denkel het volgende:
Vandaag weer 4 uurtjes gelest En het ging al een heel stuk beter! Alle oefeningen gehad. De langzame slalom ging wonder boven wonder ook meer keer goed dan fout! Heb het nu allemaal beter door, tussen de pionnen in kijken, weer naar voren, tussen de pionnen in etc. Heerlijk als het in een keer lukt haha
De meeste oefeningen gaan wel prima, vertragingsoefening, uitwijken, erg leuke oefeningen! Wel van die kleine dingetjes waar het CBR naar kijkt, zoals bij de vertragingsoefening moet ik uitkijken dat ik niet al een heel klein beetje instuur voordat ik weer gas bij ga geven na het vertragen.
De probleemoefeningen zijn bij mij wel de halve draai naar rechts, naar links gaat prima maar mijn hersenen vinden dat rechts moeilijker moet gaan ofzo dat probleem heb ik dus ook bij de 8 en dan bocht naar rechts.
Morgen nog 4 uur flink oefeningen op alles! En dan vrijdagochtend nog 2 uurtjes en dan AVB examen. Hopen dat het goed komt!
Was trouwens weer om te huilen hoe warm het was vandaag, damn ( en deze idioot kwam er na 2 uur pas achter dat de voering nog in mn motorjas zat )
Valt wel mee.quote:Op woensdag 4 juli 2012 18:04 schreef Laat77 het volgende:
Ik heb een stomme vraag, maar is het motorrijden nou zoveel moeilijker dan autorijden?
Ja.quote:Of is het gewoon een kwestie van wennen, omdat het gewoon anders is en moeilijk te vergelijken valt?
Dan moet je in januari/februari/maart examen doen, lijkt me niet ideaal ivm de kou en eventuele gladheid.quote:Ook ik wil namelijk beginnen met motorrijden (24 jaar), maar pas in Oktober. Is het dus beter om in het najaar te beginnen? (Naja, je gaat richting de winter toe...).
Maakt geen reet uit, ik ben ook op m'n 23e begonnen zonder enige ervaring op gemotoriseerde tweewielers.quote:Ik heb verder totaal 0,0 % verstand van motorrijden of motors in het geheel en heb ook verder ook geen ervaring op scooters of brommers, dus zal dit wel invloed hebben, maargoed het is eigenlijk meer een jongensdroom om dit ooit eens te doen en het begint steeds meer bij te prikkelen...
Een spoedcursus is gewoon hetzelfde aantal lessen maar dan in een kortere tijdsbestek. Persoonlijk lijkt het mij fijner, dan zit ik namelijk meer in de stof. Ik ben van plan zelf zo snel als mogelijk is mijn rijbewijs te halen. Het ligt er dus aan hoeveel lessen ze bij die rijschool kunnen inplannen en wanneer de examendata zijn.quote:Op woensdag 4 juli 2012 18:30 schreef Laat77 het volgende:
Oke, Thnx voor jullie antwoorden.
Ik moet sowieso toch nog effe sparen.
Overigens een spoedcursus is denk ik af te raden ofniet? Tenminste voor een beginneling?
Verschilt heel erg per persoon. Sommige mensen worden erg moe van 2-3 uur (intensief) lessen en dan is een spoedcursus af te raden. Met een spoedcursus zit je namelijk wel wat meer uur per dag op de motor.. Maar als jij er geen moeite mee hebt en de tijd ervoor hebt, zou ik het zeker doenquote:Op woensdag 4 juli 2012 18:30 schreef Laat77 het volgende:
Oke, Thnx voor jullie antwoorden.
Ik moet sowieso toch nog effe sparen.
Overigens een spoedcursus is denk ik af te raden ofniet? Tenminste voor een beginneling?
Wat kost zo'n spoedcursus nu en wat zit er allemaal in bij jou?quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:58 schreef denkel het volgende:
Ik doe op het moment een spoedcursus. Gisteren begonnen en vrijdag AVB. 3 dagen 4 uur les, morgen laatste dag, in blokken van 2 uur voor de middag en 2 na de middag. Vind het prima te doen, het is net niet te lang voor mij dan. En naar mijn idee kan je dan ook veel beter oefenen, anders lig je er elke keer een week uit en moet je weer aan de opdrachten die je al een keer gedaan hebt wennen etc.
Maar onderschat het niet hoor! Vooral het AVB is (voor mij dan ) maar ook voor veel anderen moeilijker dan je in eerste instantie verwacht. Heb dan ook zeker 13 uur nodig voor alleen mijn AVB en dan hopen dat ik hem haal vrijdag haha
Ik heb 12 lessen gehad (6 AVB 6 AVD) en heb 'm ook in 1 keer gehaald. Vorige maand. Ligt er een beetje aan hoe je het doet.quote:Op donderdag 5 juli 2012 00:05 schreef Awesome_ het volgende:
10uurtjes maar
Hoelang geleden heb je em gehaald?
Nice!quote:Op donderdag 5 juli 2012 11:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb 12 lessen gehad (6 AVB 6 AVD) en heb 'm ook in 1 keer gehaald. Vorige maand. Ligt er een beetje aan hoe je het doet.
En waar je het doet, en of je je B al hebt. Randstad is lastiger over het algemeen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 11:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb 12 lessen gehad (6 AVB 6 AVD) en heb 'm ook in 1 keer gehaald. Vorige maand. Ligt er een beetje aan hoe je het doet.
Want? Ze hebben gewoon vaste criteria waar ze op letten. Het is misschien iets drukker, maar daar tegenover staat dat je minder ver komt in de gestelde tijd qua afstand en dus ook minder 'lastige' situaties tegenkomt.quote:Op donderdag 5 juli 2012 12:34 schreef Dekatria het volgende:
[..]
En waar je het doet, en of je je B al hebt. Randstad is lastiger over het algemeen.
Inderdaadquote:Op donderdag 5 juli 2012 12:37 schreef Dekatria het volgende:
Randstad heeft om te beginnen langere wachttijden, en het is inderdaad drukker qua verkeer. Het maakt een heel verschil of je ergens in Limboland lest of in het wespennest van Rotterdam-Europoort.
Bij mij is die aardig prijzig, maar heb vooral deze rijschool gekozen omdat ik mijn auto hier ook gedaan heb en ze examens inkopen. Je kan gewoon lessen wanneer je wilt, genoeg leraren en ook erg goede en kwalitatieve leraren.quote:Op woensdag 4 juli 2012 23:47 schreef Awesome_ het volgende:
[..]
Wat kost zo'n spoedcursus nu en wat zit er allemaal in bij jou?
Succes!!quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:09 schreef denkel het volgende:
Morgen dus AVB om 13:50, hopen dat ik de zenuwen in bedwang kan houden!
CBR komt gewoon naar het terrein waar ik les. Lijkt me niet dat ze alle 50 pionnetjes gaan verzetten toch?quote:Op donderdag 5 juli 2012 19:40 schreef BlackLining het volgende:
Denk er wel om dat je straks bij het AVB examen niet je vaste kijkpunten hebt probeer de oefening bijvoorbeeld ook eens op een andere plek, of een kwartslag gedraaid.
In Den Bosch examineren ze overigens vooral op de dijkwegen, knooppuntje bij Hintham meepikken en dan binnendoor terug. Best een makkelijke en lekker rustige route.
20 - 30 lessen, bedoel je 20 - 30 uren les? Bij veel rijscholen (hier in de omgeving tenminste) is 1 les 1,5 uur, dus dat zou 13 - 20 lessen zijnquote:Op vrijdag 6 juli 2012 03:53 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik denk zelf dat ik rond de 20-30 lessen ga zitten. Ik kan - zodra ik tenminste door heb hoe alles moet en werkt - erg goed rijden, alleen is mijn probleem dat ik te veel denk bij het leren daarvan, ipv gewoon doe, waardoor het allemaal wat langzamer gaat.
Ik ga trouwens ook een snelcursus doen, alleen niet met als hoofddoel om ook daadwerkelijk snel het rijbewijs binnen te hebben. Ik heb bij auto namelijk gemerkt dat ik enorme examenangst heb (naja, angst, ik ben niet bewust bang of nerveus, maar zodra ik ga zitten gaat er onbewust een knop om en rij ik veel slechter dan gewoonlijk). Ben erachter gekomen dat dat komt omdat er steeds aardig wat tijd tussen laatste rijles en examen zit waarin ik me zorgen kan gaan zitten maken. Met zo'n snelcursus heb je het AVD gewoon gelijk na een heel blok lessen, waardoor ik hoop dat te omzeilen.
Niet mee eens dat je als je nét begint je gelijk op je plaat gaat. Heb inmiddels al een jaar mijn rijbewijs, en nog geen enkele keer op mijn plaat gegaan. Wel wat incidentjes gehad, maar de glimmende kant boven gehouden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:30 schreef BlackLining het volgende:
Je gaat sowieso een keer op je plaat als je net begint. Valblokken installeren scheelt al veel Vaak zijn het namelijk gewoon lullige schuivertjes door het verkeerd inschatten van een bocht. En dat hoeven natuurlijk niet meteen complete valbeugels te zijn die op lesmotoren zitten, maar net genoeg om de kuip en tank van de grond te houden als het mis gaat.
Als je een begrensde motor koopt, zorg dan dat je de begrenzing er ook weer uit kunt halen. Vraag bijvoorbeeld om de originele gasschuiven als hij daarop begrenst is. Ik heb toen ik afreed een Suzuki GSF 600n Bandit gekocht (origineel 53 kW) die was begrenst op de gasschuiven. Inmiddels heb ik een zwaar rijbewijs, gasschuifjes omwisselen en klaar. Veel zullen die me ook niet meer gaan opleveren gezien het verdwijnen van de 25 kW klasse, maar ik kan hem nu wel makkelijk als zware motor verkopen.
Niet dat ik dat van plan ben trouwens.
Suzuki Bandit Hooguit als Kawasaki zijn ER6-n nog eens met dubbele tailpipe wil uitbrengen wil ik nog wel gaan switchen.
Zeker een goede tip. Ik merkte al na 2 uur lessen op de CB 500 dat ik vaak goed last van m'n rug had. Het liefst koop ik zelf ook een naked, maar ben bang dat ik richting een allroad/tourfiets moet gaan vanwege de zithouding.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Een hele wijze tip (vind ik zelf): probeer in godsnaam eerst uit of je wel lekker zit op wat voor type motor dan ook. Ik loop nu een aantal weken bij de fysio, en mijn vermoeden bleek te kloppen. De zithouding op mijn (verbouwde) GS500 zorgt ervoor dat ik rugklachten krijg na ~10-30 minuten. Dit is echter pas na ¾ jaar op komen zetten, dus denk goed na voordat je een motor koopt! Ik moet mijne nu dus verkopen
Niet iedereen natuurlijk, maar ik wel Op de weg terug van het ophalen van de motor nog welquote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Niet mee eens dat je als je nét begint je gelijk op je plaat gaat. Heb inmiddels al een jaar mijn rijbewijs, en nog geen enkele keer op mijn plaat gegaan. Wel wat incidentjes gehad, maar de glimmende kant boven gehouden.
Een hele wijze tip (vind ik zelf): probeer in godsnaam eerst uit of je wel lekker zit op wat voor type motor dan ook. Ik loop nu een aantal weken bij de fysio, en mijn vermoeden bleek te kloppen. De zithouding op mijn (verbouwde) GS500 zorgt ervoor dat ik rugklachten krijg na ~10-30 minuten. Dit is echter pas na ¾ jaar op komen zetten, dus denk goed na voordat je een motor koopt! Ik moet mijne nu dus verkopen
Eehm, ja. 20-30 uur.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef Tankiej het volgende:
[..]
20 - 30 lessen, bedoel je 20 - 30 uren les? Bij veel rijscholen (hier in de omgeving tenminste) is 1 les 1,5 uur, dus dat zou 13 - 20 lessen zijn
Maar als je met een snelcursus geen last hebt van examenangst, dan zou ik dat zeker doen; mits je daar tijd/geld voor hebt en de rijschool heeft ook tijd
Noord-Brabant en het is stralend weer! Zon en 22 graden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:52 schreef Tankiej het volgende:
Met het weer van vandaag ben ik blij dat ik met de trein ben
Ik weet niet hoe het in de rest van NL is, maar hier (Groningen) valt er om de zoveel minuten regen
Ik heb nu een verbouwde naked, beetje caferacer achtig. Ik pleur er hopelijk van het weekend een ander stuur op, even kijken hoe het dan gaat. Ben nu al aan het kijken voor een Tenere oid.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:07 schreef The6thgate het volgende:
[..]
Zeker een goede tip. Ik merkte al na 2 uur lessen op de CB 500 dat ik vaak goed last van m'n rug had. Het liefst koop ik zelf ook een naked, maar ben bang dat ik richting een allroad/tourfiets moet gaan vanwege de zithouding.
Lekker bezig . Dat lijkt me echt kut jaquote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Niet iedereen natuurlijk, maar ik wel Op de weg terug van het ophalen van de motor nog wel
Godverdomme, wat ben ik toen kwaad geworden Kut grind op de weg. Gelukkig heeft de motor niet veel geleden en zaten er alleen wat oppervlakkige krasjes op. En aangezien ik hem toch wilde gaan overspuiten was dat niet zo'n probleem
Dat overspuiten moet 3 jaar later overigens nog steeds wel een keer gaan gebeuren
Wat bedoel je met reëel? 44 p/u is wel normaal.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:48 schreef Awesome_ het volgende:
Net een rijschool gecontacteerd met een van de hoogste slagingspercentage van regio den Bosch, 44 euro per uur.
Is dit een beetje reëel? Aangezien ik hier totaal geen kijk op heb.
Cheap! Hier ben je 44eu kwijt.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 17:56 schreef stoeltafel het volgende:
Vind ik vrij duur hoor. Hier in Apeldoorn is 33euro per uur.
Frank Schuurman is wel wat duurder.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 17:56 schreef stoeltafel het volgende:
Vind ik vrij duur hoor. Hier in Apeldoorn is 33euro per uur.
Precies, dat ook. Kan die instructeur nooit onthoudenquote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:22 schreef mstx het volgende:
Met 6 lessers krijg je vast veel persoonlijke aandacht. Bij de rijschool waar ik leste was het altijd max. 2. Ook geen verschil in prijs tussen AVB en AVD.
Nee totaal niet. Heb eigenlijk gewoon altijd op eigen inzicht die dingen ge-oefend. Alleen de probleemgevallen kregen de aandacht van de instructeurs... ik had er wel redelijk talent/gevoel voor dus ik hoorde nooit wat. Wel gewoon in 1x geslaagd.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:22 schreef mstx het volgende:
Met 6 lessers krijg je vast veel persoonlijke aandacht. Bij de rijschool waar ik leste was het altijd max. 2. Ook geen verschil in prijs tussen AVB en AVD.
Ik heb nog amper lessen op de motor gehad, maar ik herken dit wel tot op zekere hoogte (ook met de auto). Je zegt dat je niet durft los te laten uit angst/spanning, ik heb zelf geen angst, maar wel dat ik alles te veel overdenk. Iets in mij zegt: Je moet eerst theoretisch in je hoofd weten hoe je précies iets uit moet voeren, voordat je het in het echt kunt, anders gaat het sowieso mis.quote:
quote:Op zaterdag 7 juli 2012 11:29 schreef Tankiej het volgende:
De arm aan de kant waar je heen wil sturen moet je strekken in de bocht en de buitenste arm houd je gebogen. Dus bij een halve draai naar rechts, rechterarm strekken.
Je blijft zelf rechtop zitten, dan kom je verder bij het rechterhandvat vandaan en daarom moet je je arm strekken. Ook duw je op die manier de motor naar beneden, terwijl je zelf recht blijf.
Kijk maar eens op dit filmpje: Als je goed kijkt, zie je dat de berijder rechtop blijft zitten en zijn binnenste arm strekt om de motor naar beneden te duwen
Succes!quote:Op zondag 8 juli 2012 14:51 schreef Danger.Mouse het volgende:
Morgen AVD. In de regen.
Laten we maar er het beste van maken.
Succes! Let een beetje op je afstand en dan komt het wel in ordequote:Op zondag 8 juli 2012 14:51 schreef Danger.Mouse het volgende:
Morgen AVD. In de regen.
Laten we maar er het beste van maken.
Hij zei nog ergens een textielbroek te hebben liggen, maar die kon hij niet vindenquote:Op zondag 8 juli 2012 20:23 schreef Tankiej het volgende:
Op de rijschool alleen leer? Dat komt niet veel voor, volgens mij hebben ongeveer alle rijscholen textiel kleding
Maar nice, 70 euro voor een setje is wel goedkoop; als het ook nog in redelijk/goede staat is
Difi is prima spul hoor. Moet ook wel, als het anderhalf jaar met mij overleeftquote:Op zondag 8 juli 2012 20:34 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Hij zei nog ergens een textielbroek te hebben liggen, maar die kon hij niet vinden
Kleding is van difi en ziet er nog goed uit. Op de schoenen is ook maar een paar keer gelopen
Whehe, nee hoor. Gewoon over spijkerbroek.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:46 schreef Vinniiee het volgende:
Vreemd, zit iedereen dan met zijn blote benen daarin?
Groot gelijk geef ik je dat je dan eigen kleding wilt hebben
WTF Dat zit dan toch voor geen meterquote:Op zondag 8 juli 2012 20:56 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Whehe, nee hoor. Gewoon over spijkerbroek.
Ik heb geen idee. Maar iedereen daar doet hem gewoon over zn broek aan.quote:
Waarom zou dat uit moeten makenquote:Op zondag 8 juli 2012 21:14 schreef Juicyhil het volgende:
Alleenik kan nog geen nieuwe les inplannen. Omdat ik bij de eigen verklaring had ingegeven dat ik een bril heb, kan ik geen afspraak maken. Dus wachten tot iemand van de rijschool reageert
Huh, maar dat is helemaal geen vraag bij de eigenverklaring. Er is een vraag of je nog steeds slecht zicht hebt met een bril, maar als je gewoon goed zicht hebt met een bril hoef je nergens een nee in te vullen..quote:Op zondag 8 juli 2012 21:14 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Maar iedereen daar doet hem gewoon over zn broek aan.
Alleenik kan nog geen nieuwe les inplannen. Omdat ik bij de eigen verklaring had ingegeven dat ik een bril heb, kan ik geen afspraak maken. Dus wachten tot iemand van de rijschool reageert
Danku!quote:Op zondag 8 juli 2012 15:02 schreef Awesome_ het volgende:
[..]
Succes!
Wat denk je zelf? Hoeveel uur les gehad?
Dankje!quote:Op zondag 8 juli 2012 16:03 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Succes! Let een beetje op je afstand en dan komt het wel in orde
Komt eraan.quote:
Dank!quote:
Gefeliciteerd! Hoop dat het bij mij ook zo gaat 24 Juliquote:Op maandag 9 juli 2012 17:10 schreef Danger.Mouse het volgende:
Om 13:00 vanmiddag de laatste rijles voor herexamen AVD. In totaal nu 8 rijlessen AVD, waarvan 3 na de eerste maal gezakt te zijn.
Ik was als tweede aan de beurt dus moest wachten tot 14:55. Nadat de medelesser terugkwam met het nieuws dat hij geslaagd was was het mijn beurt. Opgewekte examinator, welke een beetje scheel keek dus ik kon me moeilijk focussen waar ik naar moest kijken als ik oogcontact wilde maken
Naar buiten, oogtest, rondje motortechniek, geneuzel. Oortje getest en onderweg. Meteen een stuk snelweg gepakt waarbij ik flink moest gassen wilde ik in kunnen voegen wegens een lange rits vrachtwagens. Pakte goed uit. Vervolgens de snelweg weer af, stukje 60 wegen door het bos waarbij veel onoverzichtelijke stukken waren en ik goed af moest remmen. Hierna buitenom via Malden weer terug Nijmegen in, Nijmegen uit, snelweg bij Wijchen op en weer terug naar het CBR.
Eigenlijk mijn fijnse motorrit rit tot nu toe. Zeker omdat mijn instructeur tegen me gezegd had dat deze examinator wel van doorrijden hield. Hèhè, eindelijk doen alsof je op een motor zit. Feller accelereren, flinke snelheid waar het kan en goed anticperen maakten het een erg ontspannen en leuke rit.
Toen we weer aan tafel zaten had de examinator weinig te zeggen: 'je kunt motorrijden, nu verder gaan met rijervaring opdoen'
Fijne dag wel!
Danku, danku!quote:
Gefeliciteerd!! Watvoor brommert ga je kopen?quote:Op maandag 9 juli 2012 17:10 schreef Danger.Mouse het volgende:
Toen we weer aan tafel zaten had de examinator weinig te zeggen: 'je kunt motorrijden, nu verder gaan met rijervaring opdoen'
Fijne dag wel!
Dankjewelquote:Op maandag 9 juli 2012 20:01 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!! Watvoor brommert ga je kopen?
En hoe voelt het? Opnieuw leren fietsen? Dat had ik tenminste in het beginquote:
Ik moet zeggen, het optrekken en normaal rijden voelt al heel natuurlijk aan. Niet meer zoals eerst, 'NIET VALLEN!".quote:Op maandag 9 juli 2012 20:42 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
En hoe voelt het? Opnieuw leren fietsen? Dat had ik tenminste in het begin
Topper!quote:Op maandag 9 juli 2012 17:10 schreef Danger.Mouse het volgende:
Om 13:00 vanmiddag de laatste rijles voor herexamen AVD. In totaal nu 8 rijlessen AVD, waarvan 3 na de eerste maal gezakt te zijn.
Ik was als tweede aan de beurt dus moest wachten tot 14:55. Nadat de medelesser terugkwam met het nieuws dat hij geslaagd was was het mijn beurt. Opgewekte examinator, welke een beetje scheel keek dus ik kon me moeilijk focussen waar ik naar moest kijken als ik oogcontact wilde maken
Naar buiten, oogtest, rondje motortechniek, geneuzel. Oortje getest en onderweg. Meteen een stuk snelweg gepakt waarbij ik flink moest gassen wilde ik in kunnen voegen wegens een lange rits vrachtwagens. Pakte goed uit. Vervolgens de snelweg weer af, stukje 60 wegen door het bos waarbij veel onoverzichtelijke stukken waren en ik goed af moest remmen. Hierna buitenom via Malden weer terug Nijmegen in, Nijmegen uit, snelweg bij Wijchen op en weer terug naar het CBR.
Eigenlijk mijn fijnse motorrit rit tot nu toe. Zeker omdat mijn instructeur tegen me gezegd had dat deze examinator wel van doorrijden hield. Hèhè, eindelijk doen alsof je op een motor zit. Feller accelereren, flinke snelheid waar het kan en goed anticperen maakten het een erg ontspannen en leuke rit.
Toen we weer aan tafel zaten had de examinator weinig te zeggen: 'je kunt motorrijden, nu verder gaan met rijervaring opdoen'
Fijne dag wel!
blijft een ruk oefening, ik garandeer je niet dat ik hem op dit moment met mijn eigen fiets in een keer goed uitvoer.quote:Op maandag 9 juli 2012 21:30 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ik moet zeggen, het optrekken en normaal rijden voelt al heel natuurlijk aan. Niet meer zoals eerst, 'NIET VALLEN!".
Heb nog wel steeds moeite met langzame slalom, kan koppeling/gas niet gelijk houden.
Nou ja, met motor is dat volgens mij sneller te bereiken dan met auto.quote:Op maandag 9 juli 2012 22:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
Donderdag theorie. Vanavond dacht ik: laat ik eens beginnen met de voorbereiding en eventjes een examentje maken, zonder eerst te leren, gewoon om te kijken hoe ik er voor sta.
Twee examens gemaakt, beide keren 7 fout en je mag er maximaal 6 hebben. Volgens mij gaat dit wel goed komen.
Had vandaag een gesprek met een gast, die zei dat hij ook wel interesse had in het halen van z'n motorrijbewijs.. dat hij dat wel 'even zou gaan doen' als hij toevallig eens een keer 'nog ergens 1000 euro' over had, want dat moest wel genoeg zijn, vond hij.
Vooral erg stom omdat dit een jongen was die voordat hij met z'n autorijbewijs begon, dacht dat hij heel erg goed was en wel even in 10 lessen zijn rijbewijs zou halen. Volgens zijn instructeur zouden dat er uiteindelijk toch wel 45-50 gaan worden.
Sommige mensen hebben gewoon geen zelfkennis.
Ooit wel eens gehoord van marktwerking?quote:Op maandag 9 juli 2012 22:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
Donderdag theorie. Vanavond dacht ik: laat ik eens beginnen met de voorbereiding en eventjes een examentje maken, zonder eerst te leren, gewoon om te kijken hoe ik er voor sta.
Twee examens gemaakt, beide keren 7 fout en je mag er maximaal 6 hebben. Volgens mij gaat dit wel goed komen.
Had vandaag een gesprek met een gast, die zei dat hij ook wel interesse had in het halen van z'n motorrijbewijs.. dat hij dat wel 'even zou gaan doen' als hij toevallig eens een keer 'nog ergens 1000 euro' over had, want dat moest wel genoeg zijn, vond hij.
Vooral erg stom omdat dit een jongen was die voordat hij met z'n autorijbewijs begon, dacht dat hij heel erg goed was en wel even in 10 lessen zijn rijbewijs zou halen. Volgens zijn instructeur zouden dat er uiteindelijk toch wel 45-50 gaan worden.
Sommige mensen hebben gewoon geen zelfkennis.
Tuurlijk, alleen zie ik niet hoe dat hier van teopassing is.. 1000 euro, dat is een pakket van je examens en 15 uur les ofzo voor je AVB én AVD. Dat is in het algemeen al aan de krappe kant, laat staan als je nul schakelbrommer/auto-ervaring hebt.quote:Op maandag 9 juli 2012 23:57 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ooit wel eens gehoord van marktwerking?
Ik heb er precies 15 uur over gedaan. Heb ik mezelf nu overschat?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Tuurlijk, alleen zie ik niet hoe dat hier van teopassing is.. 1000 euro, dat is een pakket van je examens en 15 uur les ofzo voor je AVB én AVD. Dat is in het algemeen al aan de krappe kant, laat staan als je nul schakelbrommer/auto-ervaring hebt.
Behalve dat zijn de meesten die in erg weinig lessen hun A halen over het algemeen ook erg goed in autorijden en hebben hun B ook met relatief weinig lessen gehaald.
Deze jongen heeft én geen ervaring en doet langer dan gemiddeld over zijn B. Denken dat je dat eventjes in 15 lessen je A kunt halen, vind ik toch wel blijk geven van zelfoverschatting.
Nou wil ik niet zeiken hoor, maar bij het lezen van deze post moest ik meteen denken aan deze post, ook van jouw hand;quote:Op maandag 9 juli 2012 22:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
Donderdag theorie. Vanavond dacht ik: laat ik eens beginnen met de voorbereiding en eventjes een examentje maken, zonder eerst te leren, gewoon om te kijken hoe ik er voor sta.
Twee examens gemaakt, beide keren 7 fout en je mag er maximaal 6 hebben. Volgens mij gaat dit wel goed komen.
Had vandaag een gesprek met een gast, die zei dat hij ook wel interesse had in het halen van z'n motorrijbewijs.. dat hij dat wel 'even zou gaan doen' als hij toevallig eens een keer 'nog ergens 1000 euro' over had, want dat moest wel genoeg zijn, vond hij.
Vooral erg stom omdat dit een jongen was die voordat hij met z'n autorijbewijs begon, dacht dat hij heel erg goed was en wel even in 10 lessen zijn rijbewijs zou halen. Volgens zijn instructeur zouden dat er uiteindelijk toch wel 45-50 gaan worden.
Sommige mensen hebben gewoon geen zelfkennis.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 03:53 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik denk zelf dat ik rond de 20-30 lessen ga zitten. Ik kan - zodra ik tenminste door heb hoe alles moet en werkt - erg goed rijden, alleen is mijn probleem dat ik te veel denk bij het leren daarvan, ipv gewoon doe, waardoor het allemaal wat langzamer gaat.
Als ze iedere motorrijder die geen achtje kan draaien het rijbewijs afpakken gaat het heel rustig worden wat betreft motorrijders.quote:Op maandag 9 juli 2012 22:58 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
blijft een ruk oefening, ik garandeer je niet dat ik hem op dit moment met mijn eigen fiets in een keer goed uitvoer.
Dat is toch precies wat ik ook zeg? Ik snap het punt van je post en het vette gedeelte niet echt... Jij hebt je autorijbewijs met 27 uur gehaald, wat aardig wat uur onder het gemiddelde ligt, dan is het niet zo gek dat je voor je motor ook relatief weinig lessen nodig hebt.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 03:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nou wil ik niet zeiken hoor, maar bij het lezen van deze post moest ik meteen denken aan deze post, ook van jouw hand;
[..]
Overigens schatte ik, net als mijn instructeur, 15 lessen van een uur nodig te hebben, dat werden er uiteindelijk 10. Auto heb ik volgens mij in 18 lessen van anderhalf uur gehaald.
Er staat dat je jezelf overschat als je geen ervaring ergens mee hebt, of ergens lang over gedaan hebt en denkt hem 'eventjes' te halen in 15 uur. Niet dat als je er 15 uur over gedaan hebt je jezelf overschat.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 01:02 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Ik heb er precies 15 uur over gedaan. Heb ik mezelf nu overschat?
ehm, keren en dan je direct weer bedenken?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:02 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Hoevaak gebruik je dat 8-je nou? Ik zou me geen situatie kunnen bedenken waarin je dat gebruikt.
ik kan met mijn ss niet eens meer een halve draai... maar dat is omdat ik gewoon niet het risico wil nemen om weer op mijn plaat te gaanquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:02 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Er staat dat je jezelf overschat als je geen ervaring ergens mee hebt, of ergens lang over gedaan hebt en denkt hem 'eventjes' te halen in 15 uur. Niet dat als je er 15 uur over gedaan hebt je jezelf overschat.
Overigens, boeiend hoeveel uur je er over hebt gedaan. Ik heb volgens mij totaal 35 lessen gehad en kan me geen zak boeien. Motor(rijd)en vind ik leuk en is mijn passie, dat is het belangrijkste.
Over dat 8-je. Ik kan me voorstellen dan veel mensen tegenwoordig het 8-je niet meer kunnen naar mate ze langer hun rijbewijs hebben. Hoevaak gebruik je dat 8-je nou? Ik zou me geen situatie kunnen bedenken waarin je dat gebruikt. Daarnaast ligt het ook maar aan wat voor motor je hebt, ik denk dat je met een SS lang niet zo makkelijk een 8-je draait, als met een naked/all-road.
ah!quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:11 schreef sanger het volgende:
Ik ga dan eindelijk ook beginnen Wilde al een tijdje, maar kwam er steeds niet van.
Er is nog geen examendatum gepland Alleen theorie.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:18 schreef BertV het volgende:
[..]
ah!
Is zo'n examen nog te verzetten? Hoe moet je nu al weten of die 12 lessen genoeg zijn?
Heb ik dus nog nooit gehad dat je je gelijk bedenkt, en als dat wel het geval is zullen het waarschijnlijk 2x een halve draai worden, anders beland je op de andere weghelftquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:05 schreef BertV het volgende:
[..]
ehm, keren en dan je direct weer bedenken?
ok, zelfs 1 maal keren is voor veel motorrijders al een uitdaging.
Een slagschip of rossimotor kopen in combinatie met te weinig rijden.
Met een ss-er kun je ondanks de kleine stuuruitslag perfect achtjes draaien, gewoon de motor onder je wegdrukken. Met een slagschip kan het ook, niet twijfelen maar 1 beweging.
edit: om te voorkomen dat bovenstaande overkomt als opschepperij:
Ik heb moeite om de knop om te gooien bij regen. Ik weet dat de grip nog bijna volledig is, maar zelfs al doorrijder scan ik voortdurend op dieselvlekken wat mijn rijstijl niet ten goede komt.
Misschien is het ook wel vooral daarom dat ik nooit mensen met een SS een halve draai zie makenquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:06 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
ik kan met mijn ss niet eens meer een halve draai... maar dat is omdat ik gewoon niet het risico wil nemen om weer op mijn plaat te gaan
Nice, succes!quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:11 schreef sanger het volgende:
Ik ga dan eindelijk ook beginnen Wilde al een tijdje, maar kwam er steeds niet van. Uiteindelijk stond op Groupon een deal voor 12 lessen inclusief AVB en AVD examens voor een leuk prijsje en toen eindelijk maar gedaan
Eerste les is 28-07-2012
Examendata nog onbekend, evenals lesfiets.
Theorie examen op 21-08-2012
Ook maar effe TR aangemaakt
maar het kan welquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:23 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Misschien is het ook wel vooral daarom dat ik nooit mensen met een SS een halve draai zie maken
Dit is veel knapper dan de motor onder je weg drukken op lagere snelheid.quote:
met ss moet dat wel, omdat je stuur niet ver genoeg kan draaien. maar vanwegen financiële en evt. medische redenen doe ik niet zoals in dat filmpje en zoek ik lekker een T-splitsing op of een breder stuk wegquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:30 schreef BertV het volgende:
[..]
Dit is veel knapper dan de motor onder je weg drukken op lagere snelheid.
Dit sajuut hangt gewoon met kort draaien.
Respect voor die luiquote:
Rotondequote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:38 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
met ss moet dat wel, omdat je stuur niet ver genoeg kan draaien. maar vanwegen financiële en evt. medische redenen doe ik niet zoals in dat filmpje en zoek ik lekker een T-splitsing op of een breder stuk weg
Ik doelde op afschuinen; het wegdrukken van de motorfiets om een korte bocht te maken.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:38 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
met ss moet dat wel, omdat je stuur niet ver genoeg kan draaien. maar vanwegen financiële en evt. medische redenen doe ik niet zoals in dat filmpje en zoek ik lekker een T-splitsing op of een breder stuk weg
Echter is motorrijden niet hetzelfde als autorijden Ik ken er zat die prima auto kunnen rijden maar een motor gewoon niet onder controle kunnen krijgen, en daarnaast is het niet aan jou om te beslissen of je erg goed kunt rijden, dat doet het CBR wel. Ik wens je natuurlijk veel succes, maar ook jij moet het niet onderschatten.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:00 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik ook zeg? Ik snap het punt van je post en het vette gedeelte niet echt... Jij hebt je autorijbewijs met 27 uur gehaald, wat aardig wat uur onder het gemiddelde ligt, dan is het niet zo gek dat je voor je motor ook relatief weinig lessen nodig hebt.
Ik heb trouwens netjes gemiddeld over mijn autorijbewijs gedaan, 35 uur.
Waaruit maak jij op dat ik dit onderschat?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Echter is motorrijden niet hetzelfde als autorijden Ik ken er zat die prima auto kunnen rijden maar een motor gewoon niet onder controle kunnen krijgen, en daarnaast is het niet aan jou om te beslissen of je erg goed kunt rijden, dat doet het CBR wel. Ik wens je natuurlijk veel succes, maar ook jij moet het niet onderschatten.
Het valt me altijd op dat er laag ingeschat wordt... wellicht onder het mom van: als we beet hebben dan zien wel later wel weer.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:24 schreef lbeew het volgende:
Zo net proefles motor gehad. Erg leuk. Advies is 12uur AVB en 2 dagen AVD.
En vervolgens na die 12 lessen pas het examen inplannen waardoor je nog 2 maanden moet wachten en extra lessen moet nemen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:27 schreef BertV het volgende:
[..]
Het valt me altijd op dat er laag ingeschat wordt... wellicht onder het mom van: als we beet hebben dan zien wel later wel weer.
Nee het zijn dan 3 lessen van ieder 4 uur, en aansluitend aan de laatste les examen als ik het goed begrijp.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:42 schreef mstx het volgende:
[..]
En vervolgens na die 12 lessen pas het examen inplannen waardoor je nog 2 maanden moet wachten en extra lessen moet nemen.
Een soort stoomcursus. Mijn zus heeft het op die manier gehaald. Ik zou dat niet hebben gekund.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:44 schreef lbeew het volgende:
[..]
Nee het zijn dan 3 lessen van ieder 4 uur, en aansluitend aan de laatste les examen als ik het goed begrijp.
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:44 schreef DancePlaza het volgende:
lol vandaag poging 2 theorie examen
cross my fingers
Top! Ik moet donderdag. Wat vond jij de moeilijkste vraag/vragen?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:35 schreef DancePlaza het volgende:
[..]
hoppa met de hakken over de sloot, 6 foutjes. Toch de befaamde theorie certificaat binnen.
Snel me hand laten genezen en dan gips eraf. Kan ik mooi over 2 weken weer motor lessen!
Feli'squote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:35 schreef DancePlaza het volgende:
[..]
hoppa met de hakken over de sloot, 6 foutjes. Toch de befaamde theorie certificaat binnen.
Snel me hand laten genezen en dan gips eraf. Kan ik mooi over 2 weken weer motor lessen!
Heb nog 4 boeken liggen, pm me maarquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:37 schreef sanger het volgende:
Hoe hebben jullie dat gedaan met de theorie boeken eigenlijk? Gehuurd, gekocht, geleend of? Heeft iemand misschien nog liggen?
persoonlijk de vragen over betekenis van de borden. Parkeren/Stilstaanquote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Top! Ik moet donderdag. Wat vond jij de moeilijkste vraag/vragen?
Was met de fiets door een auto aangereden, schouder uit de kom en middenhandsbeentje gebroken. moet nog 2 weken van de 4 in het gips rondlopen,maar ben wel weer aan het werk typen met 7 vingers:) .quote:Op dinsdag 10 juli 2012 22:49 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Feli's
Kweenie wat er met je voorpoot aan de hand is/was, maar ik vrees dat dat wel érg wishful thinking is
nieuwe regelgeving heeft toch alleen invloed op jongeren tot 24?quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:54 schreef lipjes het volgende:
Weinig lessers nog dit jaar zie ik.
Had wel anders verwacht met de nieuwe regelgeving, vriendinlief is ook al begonnen
Dat kan natuurlijk ookquote:Op woensdag 11 juli 2012 11:05 schreef Dimitri_ het volgende:
Of iedereen is -net als ik- te lui om zich toe te voegen.
Nope, geld voor iedereen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:20 schreef sanger het volgende:
[..]
nieuwe regelgeving heeft toch alleen invloed op jongeren tot 24?
Ervaringsdeskundige BertV:quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
Maar even, hè.. met 11 kW kun je toch nooit goed snelheid maken? Als je motor op de snelweg dan al tegen de toppen van z'n kunnen aan zit, lijkt het me gewoon simpelweg hartstikke gevaarlijk. Je kunt dan niet zomer even snel weg uit een gevaarlijke situatie.
Wacht.. je haalt de 120 niet eens in goede omstandigheden? :\quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:12 schreef BertV het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundige BertV:
Met mijn automaat (moet er niet aan denken ook nog 's te schakelen met weinig vermogen) blijf je het gros van het overige verkeer voor tot 60km/u. Dan loopt het gestaag naar de 80, om te kabbelen naar de top van 100km/u.
Wind mee 110km/u
Wind tegen 90 km/u
Dit alles met GPS gemeten.
Snelweg is te doen, maar gevaarlijk voor juist beginnende bestuurders die de boel niet goed inschatten.
Je kan altijd nog met een flinke afstand achter de vrachtwagens aanslakkenquote:Op woensdag 11 juli 2012 12:24 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Wacht.. je haalt de 120 niet eens in goede omstandigheden? :\
Echt belachelijk. Ik zou serieus dan overwegen om niet te gaan rijden, gewoon voor m'n eigen veiligheid.
Nee, daarvoor is veel meer vermogen nodig dan 11kw.quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:24 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Wacht.. je haalt de 120 niet eens in goede omstandigheden? :\
Echt belachelijk. Ik zou serieus dan overwegen om niet te gaan rijden, gewoon voor m'n eigen veiligheid.
Ik zie niet echt wat er verandert voor iemand die ouder is als 24. Die kan gewoon meteen op voor het zware rijbewijs.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:22 schreef lipjes het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook
[..]
Nope, geld voor iedereen.
Gaat in vanaf 19 januari 2012.
Pas als je 24 bent kan je direct op voor je zwaarste cat.
Daarvoor moet je voor elke verzwaring na 2 jaar examen doen
en om nog even het plaatje bij het woord te voegen
[ afbeelding ]
Ik kreeg laatst een 125cc (Suzuki VanVan) mee van de garage toen mijn motor een beurt kreeg. 0-100 in 32 seconden en een top van 110quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
Maar even, hè.. met 11 kW kun je toch nooit goed snelheid maken? Als je motor op de snelweg dan al tegen de toppen van z'n kunnen aan zit, lijkt het me gewoon simpelweg hartstikke gevaarlijk. Je kunt dan niet zomer even snel weg uit een gevaarlijke situatie.
Klopt, zoals jij al zei verandert er alleen wat voor mensen <24 jaar.quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:53 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik zie niet echt wat er verandert voor iemand die ouder is als 24. Die kan gewoon meteen op voor het zware rijbewijs.
Uhhuhquote:Op woensdag 11 juli 2012 12:05 schreef lipjes het volgende:
Ja helaas, ben iedereen aan het adviseren om hun motorrijbewijs te halen, al kan je dan maar 25KW rijden, je gaat nog wel mee op de oude regeling.
Misschien handig om dat plaatje in de OP mee te nemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |