abonnement Unibet Coolblue
pi_113838300
Ik denk zelf dat ik rond de 20-30 lessen ga zitten. Ik kan - zodra ik tenminste door heb hoe alles moet en werkt - erg goed rijden, alleen is mijn probleem dat ik te veel denk bij het leren daarvan, ipv gewoon doe, waardoor het allemaal wat langzamer gaat.

Ik ga trouwens ook een snelcursus doen, alleen niet met als hoofddoel om ook daadwerkelijk snel het rijbewijs binnen te hebben. Ik heb bij auto namelijk gemerkt dat ik enorme examenangst heb (naja, angst, ik ben niet bewust bang of nerveus, maar zodra ik ga zitten gaat er onbewust een knop om en rij ik veel slechter dan gewoonlijk). Ben erachter gekomen dat dat komt omdat er steeds aardig wat tijd tussen laatste rijles en examen zit waarin ik me zorgen kan gaan zitten maken. Met zo'n snelcursus heb je het AVD gewoon gelijk na een heel blok lessen, waardoor ik hoop dat te omzeilen.
pi_113839117
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 03:53 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik denk zelf dat ik rond de 20-30 lessen ga zitten. Ik kan - zodra ik tenminste door heb hoe alles moet en werkt - erg goed rijden, alleen is mijn probleem dat ik te veel denk bij het leren daarvan, ipv gewoon doe, waardoor het allemaal wat langzamer gaat.

Ik ga trouwens ook een snelcursus doen, alleen niet met als hoofddoel om ook daadwerkelijk snel het rijbewijs binnen te hebben. Ik heb bij auto namelijk gemerkt dat ik enorme examenangst heb (naja, angst, ik ben niet bewust bang of nerveus, maar zodra ik ga zitten gaat er onbewust een knop om en rij ik veel slechter dan gewoonlijk). Ben erachter gekomen dat dat komt omdat er steeds aardig wat tijd tussen laatste rijles en examen zit waarin ik me zorgen kan gaan zitten maken. Met zo'n snelcursus heb je het AVD gewoon gelijk na een heel blok lessen, waardoor ik hoop dat te omzeilen.
20 - 30 lessen, bedoel je 20 - 30 uren les? Bij veel rijscholen (hier in de omgeving tenminste) is 1 les 1,5 uur, dus dat zou 13 - 20 lessen zijn :P

Maar als je met een snelcursus geen last hebt van examenangst, dan zou ik dat zeker doen; mits je daar tijd/geld voor hebt en de rijschool heeft ook tijd :)
pi_113841492
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 01:30 schreef BlackLining het volgende:
Je gaat sowieso een keer op je plaat als je net begint. Valblokken installeren scheelt al veel :') Vaak zijn het namelijk gewoon lullige schuivertjes door het verkeerd inschatten van een bocht. En dat hoeven natuurlijk niet meteen complete valbeugels te zijn die op lesmotoren zitten, maar net genoeg om de kuip en tank van de grond te houden als het mis gaat.

Als je een begrensde motor koopt, zorg dan dat je de begrenzing er ook weer uit kunt halen. Vraag bijvoorbeeld om de originele gasschuiven als hij daarop begrenst is. Ik heb toen ik afreed een Suzuki GSF 600n Bandit gekocht (origineel 53 kW) die was begrenst op de gasschuiven. Inmiddels heb ik een zwaar rijbewijs, gasschuifjes omwisselen en klaar. Veel zullen die me ook niet meer gaan opleveren gezien het verdwijnen van de 25 kW klasse, maar ik kan hem nu wel makkelijk als zware motor verkopen.

Niet dat ik dat van plan ben trouwens.

Suzuki Bandit O+ Hooguit als Kawasaki zijn ER6-n nog eens met dubbele tailpipe wil uitbrengen wil ik nog wel gaan switchen.
Niet mee eens dat je als je nét begint je gelijk op je plaat gaat. Heb inmiddels al een jaar mijn rijbewijs, en nog geen enkele keer op mijn plaat gegaan. Wel wat incidentjes gehad, maar de glimmende kant boven gehouden.

Een hele wijze tip (vind ik zelf): probeer in godsnaam eerst uit of je wel lekker zit op wat voor type motor dan ook. Ik loop nu een aantal weken bij de fysio, en mijn vermoeden bleek te kloppen. De zithouding op mijn (verbouwde) GS500 zorgt ervoor dat ik rugklachten krijg na ~10-30 minuten. Dit is echter pas na ¾ jaar op komen zetten, dus denk goed na voordat je een motor koopt! Ik moet mijne nu dus verkopen ;(
pi_113844780
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Vinniiee het volgende:

[..]
Een hele wijze tip (vind ik zelf): probeer in godsnaam eerst uit of je wel lekker zit op wat voor type motor dan ook. Ik loop nu een aantal weken bij de fysio, en mijn vermoeden bleek te kloppen. De zithouding op mijn (verbouwde) GS500 zorgt ervoor dat ik rugklachten krijg na ~10-30 minuten. Dit is echter pas na ¾ jaar op komen zetten, dus denk goed na voordat je een motor koopt! Ik moet mijne nu dus verkopen ;(
Zeker een goede tip. Ik merkte al na 2 uur lessen op de CB 500 dat ik vaak goed last van m'n rug had. Het liefst koop ik zelf ook een naked, maar ben bang dat ik richting een allroad/tourfiets moet gaan vanwege de zithouding.
Too much is never enough!
pi_113847070
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:33 schreef Vinniiee het volgende:

[..]

Niet mee eens dat je als je nét begint je gelijk op je plaat gaat. Heb inmiddels al een jaar mijn rijbewijs, en nog geen enkele keer op mijn plaat gegaan. Wel wat incidentjes gehad, maar de glimmende kant boven gehouden.

Een hele wijze tip (vind ik zelf): probeer in godsnaam eerst uit of je wel lekker zit op wat voor type motor dan ook. Ik loop nu een aantal weken bij de fysio, en mijn vermoeden bleek te kloppen. De zithouding op mijn (verbouwde) GS500 zorgt ervoor dat ik rugklachten krijg na ~10-30 minuten. Dit is echter pas na ¾ jaar op komen zetten, dus denk goed na voordat je een motor koopt! Ik moet mijne nu dus verkopen ;(
Niet iedereen natuurlijk, maar ik wel :+ Op de weg terug van het ophalen van de motor nog wel _O-

Godverdomme, wat ben ik toen kwaad geworden :') Kut grind op de weg. Gelukkig heeft de motor niet veel geleden en zaten er alleen wat oppervlakkige krasjes op. En aangezien ik hem toch wilde gaan overspuiten was dat niet zo'n probleem :)


Dat overspuiten moet 3 jaar later overigens nog steeds wel een keer gaan gebeuren :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_113852558
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:33 schreef Tankiej het volgende:

[..]

20 - 30 lessen, bedoel je 20 - 30 uren les? Bij veel rijscholen (hier in de omgeving tenminste) is 1 les 1,5 uur, dus dat zou 13 - 20 lessen zijn :P

Maar als je met een snelcursus geen last hebt van examenangst, dan zou ik dat zeker doen; mits je daar tijd/geld voor hebt en de rijschool heeft ook tijd :)
Eehm, ja. 20-30 uur. :P

Ik ben net 18 geworden en laatst m'n diploma gehaald. De komende twee maanden heb ik hélemaal niks in de planning, behalve motorrijden. Ik zei al tegen de rijschool, als er iemand uitvalt kun je mij bij wijzen van spreken de ochtend nog opbellen om die middag te lessen, geen probleem. Tijd is gelukkig dus geen issue.
pi_113853979
Ah nice, dan moet het wel goed komen! Ik had hetzelfde toen ik 18 was, maar dan met autorijles na het halen van m'n diploma :+

Succes en veel plezier met lessen in ieder geval *D
  vrijdag 6 juli 2012 @ 15:50:19 #158
329303 Danger.Mouse
Gevaarlijke Muis
pi_113854305
Ik hoop echt dat ik maandag slaag voor AVD, met dit weer zou ik de hele dag wel op een motor willen zitten!
Ik hou van kaas. Geraspte kaas.
Tevens motormuis: 2005 Kawasaki ZX-6R
pi_113854423
Met het weer van vandaag ben ik blij dat ik met de trein ben :+

Ik weet niet hoe het in de rest van NL is, maar hier (Groningen) valt er om de zoveel minuten regen :')
  vrijdag 6 juli 2012 @ 15:55:33 #160
329303 Danger.Mouse
Gevaarlijke Muis
pi_113854602
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 15:52 schreef Tankiej het volgende:
Met het weer van vandaag ben ik blij dat ik met de trein ben :+

Ik weet niet hoe het in de rest van NL is, maar hier (Groningen) valt er om de zoveel minuten regen :')
Noord-Brabant en het is stralend weer! Zon en 22 graden.
Ik hou van kaas. Geraspte kaas.
Tevens motormuis: 2005 Kawasaki ZX-6R
pi_113855425
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 12:07 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Zeker een goede tip. Ik merkte al na 2 uur lessen op de CB 500 dat ik vaak goed last van m'n rug had. Het liefst koop ik zelf ook een naked, maar ben bang dat ik richting een allroad/tourfiets moet gaan vanwege de zithouding.
Ik heb nu een verbouwde naked, beetje caferacer achtig. Ik pleur er hopelijk van het weekend een ander stuur op, even kijken hoe het dan gaat. Ben nu al aan het kijken voor een Tenere oid.


quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 13:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Niet iedereen natuurlijk, maar ik wel :+ Op de weg terug van het ophalen van de motor nog wel _O-

Godverdomme, wat ben ik toen kwaad geworden :') Kut grind op de weg. Gelukkig heeft de motor niet veel geleden en zaten er alleen wat oppervlakkige krasjes op. En aangezien ik hem toch wilde gaan overspuiten was dat niet zo'n probleem :)


Dat overspuiten moet 3 jaar later overigens nog steeds wel een keer gaan gebeuren :')
Lekker bezig _O-. Dat lijkt me echt kut ja :')
  vrijdag 6 juli 2012 @ 16:48:36 #162
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_113857122
Net een rijschool gecontacteerd met een van de hoogste slagingspercentage van regio den Bosch, 44 euro per uur.
Is dit een beetje reëel? Aangezien ik hier totaal geen kijk op heb.

[ Bericht 3% gewijzigd door Awesome_ op 06-07-2012 16:54:59 ]
BEASTMODE
  vrijdag 6 juli 2012 @ 17:18:46 #163
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_113858673
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 16:48 schreef Awesome_ het volgende:
Net een rijschool gecontacteerd met een van de hoogste slagingspercentage van regio den Bosch, 44 euro per uur.
Is dit een beetje reëel? Aangezien ik hier totaal geen kijk op heb.
Wat bedoel je met reëel? 44 p/u is wel normaal.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_113860072
Vind ik vrij duur hoor. Hier in Apeldoorn is 33euro per uur.
pi_113860845
Ik betaalde vorig jaar 42,50 per uur. Is in deze regio (Groningen) een hele normale prijs.
pi_113861323
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 17:56 schreef stoeltafel het volgende:
Vind ik vrij duur hoor. Hier in Apeldoorn is 33euro per uur.
Cheap! Hier ben je 44eu kwijt.
pi_113862560
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 17:56 schreef stoeltafel het volgende:
Vind ik vrij duur hoor. Hier in Apeldoorn is 33euro per uur.
Frank Schuurman is wel wat duurder.

/edit: 37,50, valt nog mee. Dacht dat ik toen ik er leste dat ze duurder waren.
pi_113862696
AVB en AVD verschilt soms ook nog he, qua prijs
pi_113863465
AVB en AVD les verschilt? Laat eens een voorbeeld zien waar dat zo is, dat heb ik namelijk nog nooit gehoord of gezien :o
pi_113864069
Volgens mij was het bij Bruinsma ¤45 voor AVD en ¤38 voor AVB (per uur). Maar op de site vind ik alleen maar pakketprijzen, dus dat geeft een beetje een vaag beeld.

Maar op zich is een prijsverschil toch niet zo gek? Op zo'n terrein heb je veel meer lessers per instructeur (stuk of 6?) dan op de weg (max 2).
pi_113865333
Ik vind het wel vreemd dat er 2 verschillende tarieven zijn. Hoe kom je van de rijschool naar het oefenterrein dan? Juist, over de weg. Dus max. 2 lessers, een enkele keer heb 3 lessers gezien, maar veelal niet.
pi_113865372
Nee, eigen oefenterrein. Kan je zo >10 mensen laten rijden, is best groot, en de motoren staan er gewoon gestald.
pi_113865448
Bij station Utrecht toevallig? Daar zou het inderdaad kunnen, maar hier (in Apeldoorn) hebben we dat niet.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 20:22:50 #174
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_113865480
Met 6 lessers krijg je vast veel persoonlijke aandacht. :') Bij de rijschool waar ik leste was het altijd max. 2. Ook geen verschil in prijs tussen AVB en AVD.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_113865571
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 20:22 schreef mstx het volgende:
Met 6 lessers krijg je vast veel persoonlijke aandacht. :') Bij de rijschool waar ik leste was het altijd max. 2. Ook geen verschil in prijs tussen AVB en AVD.
Precies, dat ook. Kan die instructeur nooit onthouden :')
pi_113865596
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 20:22 schreef mstx het volgende:
Met 6 lessers krijg je vast veel persoonlijke aandacht. :') Bij de rijschool waar ik leste was het altijd max. 2. Ook geen verschil in prijs tussen AVB en AVD.
Nee totaal niet. Heb eigenlijk gewoon altijd op eigen inzicht die dingen ge-oefend. Alleen de probleemgevallen kregen de aandacht van de instructeurs... ik had er wel redelijk talent/gevoel voor dus ik hoorde nooit wat. Wel gewoon in 1x geslaagd.
pi_113868237
Afgelopen dinsdag begonnen met lessen en vandaag geslaagd voor AVB :D Helemaal happy 8D

24 Juli AVD. Al paar lesjes ingeplant. Nu lekker alleen maar op de weg rijden, heerlijk :D doei doei stomme oefeningen :D
pi_113869812
Nice! Gefeliciteerd! *O*

Succes met je AVD :D

Zie op mijn woon-werk route wel eens een paar lessers over de dijk lessen, dat moet geweldig zijn als lesser :D
pi_113876399
Ik wil eigenlijk al even motorlaarzen aanschaffen, niet te duur. Maximaal 90eu ofzo, iemand die een goeie webshop weet? Scheelt mij namelijk weer heen en weer naar de motorzaak, kan ze toch zo terugsturen mochten ze me niet bevallen. :)
pi_113880758
Ik had stress in mijn eentje les. Vind ik wel fijn. Welke rijschool heb je in Den Bosch? Ik heen daar ook afgereden namelijk.

Motorlaarzen moet je echt voor naar de winkel. Ik snap dat het kut is, maar het zij vrij stevig gevormde dingen en die moeten perfect zitten. Je moet er echt gewoon heel veel passen. Overigens denk ik niet dat je voor 90 euro wat fatsoenlijks gaat vinden. De mijne (TCX Sport SS 2) waren 140 euro in een outlet store..
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_113883373
Hallo allemaal,

Ik dacht laat ik hier maar eens om advies vragen. Ik volg sinds begin april motorrijles in Eindhoven, zware categorie. Volgens mijn instructeur, en dat zie ik zelf ook wel inmiddels, laat ik zien alle kennis en techniek al in huis te hebben wat betreft de bijzondere verrichtingen (voertuigbeheersing). Nu ben ik hier echter nog steeds mee aan het stoeien. Al gaat het steeds beter. Belangrijkste; ik vind het motorrijden wel fantastisch.

Deels ontbreekt bij mij het vertrouwen in de motor en in mijzelf. Ik overcompenseer, ontspan mijn lichaam niet goed etc, durf niet los te laten. Ondanks dit heb heb ik al wel een paar toertochtjes gereden met mijn instructeur, dit ging behoorlijk goed; spelenderwijs. Dit ontspant mij goed. Hij heeft veel geduld en werkt vanuit hoe ik het beste leer. Maar de lessen op het oefenterrein horen er nou eenmaal ook nog bij. Hij ziet dat ik het kan maar dat ik mezelf tegenhoudt. Nu weet ik wel waar dit vandaan komt, heb veel meegemaakt, dus loslaten is soms nog een uitdaging voor mij.

Concreet voorbeeld uit de les van gisteren; bij het oefenen van de halve draai naar links en naar rechts en de acht; Ik focus mij op de pion die ik tegenkom bij het uitkomen van de bocht naar links of naar rechts. Zelfs als ik wel ver door de bocht kijk, heb ik de pion wel in gedachten; 'als ik er maar niet tegenaan rijdt'. Ik heb de halve draai naar links al meerdere keren goed gemaakt, naar rechts is nog wat ruim. Maar de angst om te vallen als ik tegen een pion rijdt in de bocht is genoeg om alles onder de spanning te zetten en/of ter hoogte van de pion harder om de voetrem te trappen of mijn gas dicht te draaien. Ik ben al een paar keer tegen de pion aangereden, waarna ik schrok en mijn hardrem introk, gevolg, de motor kwam abrupt ten stilstand doordat hij afsloeg. Ik kon hem toen nog wel houden. Later in de les viel ik ter hoogte van de pion in de halve draai naar links. Te weinig gas, teveel rem, en niet genoeg tegenhangen vanwege de angst. En door die angst val ik juist.

Door dat ik niet goed ontspan en de motor niet zijn gang laat gaan, valt hij vaak ook moeilijk de bocht in. Ergens houdt ik hem steeds tegen en weerhoud ik het stuur onbewust om te doen wat het wil doen. Ik weet hoe het voelt als het lukt, maar om dat vast te houden is een tweede.

Hoe gaan jullie daar mee om? Hebben jullie last van een soortgelijke onzekerheid/angst gehad bij het lessen of zijn jullie totaal niet bezig met de kans om te vallen e.d. en zo ja, hoe hebben jullie dit overwonnen? Zelfde met het schuinleggen in de snelle slalom. Mijn leraar zei al dat vallen er bij hoort. Dat begrip heb ik. Het vallen ansich is ook niet in mijn kop gaan zitten gelukkig. Alle tips en of aanmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt!
"Man is a pupil, pain is his teacher"
pi_113883602
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 07:45 schreef Cryptodome het volgende:
-knip-
Ik heb nog amper lessen op de motor gehad, maar ik herken dit wel tot op zekere hoogte (ook met de auto). Je zegt dat je niet durft los te laten uit angst/spanning, ik heb zelf geen angst, maar wel dat ik alles te veel overdenk. Iets in mij zegt: Je moet eerst theoretisch in je hoofd weten hoe je précies iets uit moet voeren, voordat je het in het echt kunt, anders gaat het sowieso mis.

En guess what, zoals je zelf al weet: Dat werkt niet zo.

Eerst even praktisch: Ik weet niet hoe lang je ritjes zijn en hoe lang je het rijden volhoudt, maar je zou misschien bijvoorbeeld een een wegles kunnen plannen en dan gelijk erna op het oefenterrein een les voertuigbeheersing. Misschien dat dat de stress wat weg neemt.

Uiteindelijk, hoe stom het ook klinkt, is het een kwestie van doen. Je hebt constant in je hoofd: oh oh, straks raak ik de pion. Dat is al vaak genoeg gebeurd en je wéét wat er dan gaat gebeuren.. en belangrijker, je weet wat het is om te vallen. Zo eng was dat vallen in retrospect toch niet? Want dat is namelijk werkelijk het ergste wat kan gebeuren.

Op gegeven ogenblik komt er echt een moment dat je naar de pionnen op het terrein kijkt en moet denken: Laat alles en iedereen lekker een eind oprotten, ik ga dit gewoon dóen. Als ik val dan val ik, om vervolgens maar weer op te staan en het opnieuw te proberen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 09:07:38 #183
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113883802
Mijn instructeur zei altijd dat je gerust over die pilonnen heen mag rijden. Geen idee of dat in een bocht niet gaat glijden, maar ik zou zeggen, maak je er niet te druk om :)
censuur :O
pi_113884047
Ik heb lessen van anderhalf uur. Ik heb nu 2 x een hele les op de openbare weg gereden. Door dorpjes, provinciale wegen, snelweg enzo. Qua ontspanning maakt het denk ik niet zo'n groot verschil voor mij om eerst een toer gemaakt te hebben. Ik voelde mij gister aan het begin van de les ook al redelijk ontspannen, maar tijdens de oefeningen komt het opzetten. Ik moet sowieso eerst een ritje van 10min op de motor maken om op het oefenterrein te komen met mijn instructeur.

Ik ben ook iemand van het beredeneren (al ben ik dit al een tijd deels af aan het leren). Tot op hoogte is dit goed (om het te snappen en het plaatje in je hoofd goed te krijgen) zegt zelfs mijn instructeur, maar daarna moet je loslaten en doen. Daarbij kan van te voren dingen visualiseren ook helpen.

Maar het is als een hardnekkige.. ja wat eigenlijk.. iets.. dat steeds weer opkomt. Ik moet er ff doorheen I know. Misschien moet ik een hele les besteden aan vallen:-) Het ergste heb ik gehad ja, dan nog raar dat het er toch nog een beetje in blijft zitten. Misschien ben ik bang dat het de volgende keer wel flink pijn zal doen :-) Het is een geval van mind over matter. Ik moet in een andere state of mind zien te komen.. zo dat was het weer betreft de engelse termen. Mijn instructeur zei ook dat ik niet wilde weten hoevaak hij al gevallen was.. met andere woorden; al tig keer. Hij geeft ook raceclinics trouwens.

@remco. Dat zegt mijn instructeur ook. 'Niet remmen, geen koppeling, niets doen aan het gas, gewoon laten gaan als je over een pion rijdt. 99% van alle keren stabiliseert de motor zichzelf weer.' Je voelt een hobbel, maar volgens hem val je in principe niet zomaar. Maar het hoofd zegt vaak wat anders.
"Man is a pupil, pain is his teacher"
pi_113884066
foutje bedankt

[ Bericht 98% gewijzigd door Cryptodome op 07-07-2012 09:33:10 (dubbelpost) ]
"Man is a pupil, pain is his teacher"
  zaterdag 7 juli 2012 @ 10:00:14 #186
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_113884382
Opvallend dat je net die oefeningen noemt die je echt goed kunt leren/beheersen. Het is als het ware een trucje: tegenhangen, binnenste arm strekken. De eerste 2 lessen lukte het mij ook bijna niet. Ik kreeg wel instructies, maar je moet het ook voelen. De 3e les had ik een andere instructeur en die vroeg of ik de oefening al bij een instructeur achterop had gedaan. Nou nee dus. Toen moest ik bij hem achterop en toen ervaarde ik pas hoe het moest. Eigenlijk is het daarna niet meer fout gegaan. De halve draai, de 8 en wegrijden uit een parkeervak waren mijn zekerheidjes :D. Motor scheef, binnenste arm strekken en dat "gevoel".

Het natuurlijk "les", dus je moet jezelf ook fouten gunnen. Maar vergeet ook niet dat het niet alleen aan jezelf ligt. Je instructeur moet het goed uitleggen. Niet te veel lullen over gevoel dit en dat, maar duidelijke aanwijzingen geven.

Oefeningen als remmen (3x),.langzame slalom en vertraging zijn imo minder goed te beheersen. Die moet je echt erin trainen om de kans op een fout te minimaliseren. Bij die oefeningen blijft er altijd een kans op een foutje bestaan.
heitieh
pi_113884557
In het begin heb ik een keer achterop gezeten bij mijn instructeur. Misschien moet ik dit nog een paar keer doen, zal ik eens meenemen.

Binnenste arm strekken in een langzame bocht? Het stuur moet toch juist in kunnen vallen als het ware, als je je binnenste arm strekt maak je de bocht toch ruimer?

Bij de halvedraai naar links zegt ie oa; goed naar voren zitten ivm ruimte voor armen, armen en handen niet spannen, tegenhangen oa vanuit de heupen; linkerbil als het ware omhoog laten komen, knieeen licht aandrukken tegen de tank, langzaam de bocht door kijken, stabiele snelheid, zo'n 10km/u met licht voetrem. Dat zegt ie natuurlijk niet allemaal tegelijk : P dan wordt ik gek.

Hij heeft mij oa cirkeltjes laten draaien, hij staat dan in het midden en ik moet om hem heen rijden, terwijl ik hem aan blijf kijken. Ondertussen gaf hij tips; bijv ontspan je armen eens.. en ja, ineens viel het stuur naar binnen en warm de cirkel veel krapper, zoals het dus moest. Maar ook weer zodra er obstakels bij komen, pionnetjes, dan verandert er iets in mij :S

Langzame slalom gaat trouwens nu wel aardig bij mij. Nog niet met stabiele snelheid, maar wel zonder fouten erdoor heen, met trekkende motor en voetrem. Heeft mij ook wel even wat tijd gekost.
"Man is a pupil, pain is his teacher"
  zaterdag 7 juli 2012 @ 10:20:20 #188
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_113884642
Binnenste arm stekken ja :D

Ik snapte het eerst ook niet, maar toch is het logisch. Daarmee druk je automatisch de motor naar beneden en jezelf omhoog ^O^

Goed dat je al achterop hebt gezeten, maar misschien was het te vroeg. Nog een tip: de pylonnen veel ruimer zetten en dat oefenen. Als je dat kan (met pylonnen ;) ) dan steeds in stapjes kleiner maken.
heitieh
  zaterdag 7 juli 2012 @ 10:26:00 #189
302812 Little_Miss_Naughty
naughty by nature
pi_113884707
De halve draai is ook een behoorlijk lastige oefening in het begin. Ik denk dat de meeste mensen moeite hebben met het doorkijken, bij mij ging de focus ook eerst naar de pion, en daarna pas doorkijken.
Dat heeft niks te maken met kunnen loslaten of iets dergelijks, het voelt gewoon onnatuurlijk om een motor zo plat te leggen en door te draaien, terwijl je in je hoof hoort 'dit gaat fouhout'.

Mijn rij-instructeur ging bij deze oefening gewoon op de plek staan waar ik naartoe moest, waardoor ik naar hem moest kijken en de pilon dus negeerde. Dit heeft mij goed geholpen in ieder geval.

Onthoud vooral dat dit bij heel veel mensen voorkomt bij die oefeningen, en ook zij hebben het onder de knie gekregen.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_113885125
@Joooo-pi;

Maar ik neem aan dat het stuur wel invalt op den duur, en je op dat punt de arm dan niet meer echt gestrekt heb? Anders kan ik er inderdaad echt met m'n kop niet bij. De keren dat bij mij het stuur inviel, zat er duidelijk een ontspannen knik in mijn binnenste elleboog.

@Miss Naughty;

Misschien is dat het ook wel. Ik denk vaak dat ik de enigste ben. Het lijkt bij anderen zoveel vlugger en makkelijker te gaan. Ik weet dat het bij mij soms wel wat langzamer gaat ivm dat stukje zelfoverwinning wat ik moet/moest bereiken, maar zodra ik iets weet/kan gaat het ook als een speer. De les van vorige week ging weer geweldig. Van wekenlang moeizame halve draaien, ineens achter elkaar goede halve draaien, en daarna meteen door met de 8, die al driekwart lukte. En gister.. ineens bagger.. kon het stuur niet meer in laten vallen, op m'n smoel gaan en ga zo maar door : )
"Man is a pupil, pain is his teacher"
  zaterdag 7 juli 2012 @ 11:06:13 #191
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_113885439
Sturen gaat dan 'automatisch'. Omdat je motor scheef ligt moet je dmv sturen je evenwicht houden.

Dat is eigenlijk het hele idee van het sturen. Stel dat je naar links zou sturen, terwijl je de motor helemaal recht houdt. Gevolg zou zijn dat je aan de rechterkant van je motor vliegt.

Sturen is balanceren. Als je je motor scheef legt, zorg je dmv sturen dat je niet valt (of andersom... ) Daarom is kijken ook zo belangrijk.
heitieh
pi_113885920
De arm aan de kant waar je heen wil sturen moet je strekken in de bocht en de buitenste arm houd je gebogen. Dus bij een halve draai naar rechts, rechterarm strekken.
Je blijft zelf rechtop zitten, dan kom je verder bij het rechterhandvat vandaan en daarom moet je je arm strekken. Ook duw je op die manier de motor naar beneden, terwijl je zelf recht blijf.

Kijk maar eens op dit filmpje: Als je goed kijkt, zie je dat de berijder rechtop blijft zitten en zijn binnenste arm strekt om de motor naar beneden te duwen :)
pi_113886092
Overigens, misschien heeft je instructeur het ook al verteld, maar zo'n bocht kun je makkelijk inkantelen door te countersturen. Dit houdt in dat je, wanneer je naar links wilt, rechts een beetje aan het stuur trekt, dan valt de motor meteen om. En daarnaast: gasgeven = overeind komen, achterrem = dieper de bocht in.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 16:19:36 #194
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113894233
Ik heb maandag een Try-out rijles. Daarna ga ik waarschijnlijk beginnen met écht rijlessen :)

Al eventjes een heel klein beetje geoefend op de motor van m'n broer, maar het zal toch weer helemaal anders zijn maandag!
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:02:55 #195
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_113903705
Eerste les gehad vanmiddag. Ging lekker. Meteen een oefening gedaan voor optrekken tot 50 km en daarna direct remmen. Ging ook wel goed. Schakelen gaat eigenlijk ook best lekker.

Volgende les aan de slag met de pilonnen.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:45:33 #196
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_113905007
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 11:29 schreef Tankiej het volgende:
De arm aan de kant waar je heen wil sturen moet je strekken in de bocht en de buitenste arm houd je gebogen. Dus bij een halve draai naar rechts, rechterarm strekken.
Je blijft zelf rechtop zitten, dan kom je verder bij het rechterhandvat vandaan en daarom moet je je arm strekken. Ook duw je op die manier de motor naar beneden, terwijl je zelf recht blijf.

Kijk maar eens op dit filmpje: Als je goed kijkt, zie je dat de berijder rechtop blijft zitten en zijn binnenste arm strekt om de motor naar beneden te duwen :)

Dit filmpje was voor mij destijds een eye-opener... hoe schuiner je je machine doet, des te korter wordt je bocht. Het sturen zelf doe je in wezen met je heupen/knieën - je drukt de motor naar de grond met je buitenste knie :)

Ook een handige reminder voor bochten rijden - als je te snel door een bocht gaat, moet je simpelweg je motor dieper naar de grond drukken. Heeft mij al eens uit de vangrail gered :@
pi_113921680
Hmm. 24 Juli AVD. Aan het weer te zien wordt het alleen maar lessen in de regen komende week denk ik :')
  zondag 8 juli 2012 @ 14:51:57 #198
329303 Danger.Mouse
Gevaarlijke Muis
pi_113925709
Morgen AVD. In de regen. :{

Laten we maar er het beste van maken. ^O^
Ik hou van kaas. Geraspte kaas.
Tevens motormuis: 2005 Kawasaki ZX-6R
  zondag 8 juli 2012 @ 15:02:00 #199
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_113926250
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 14:51 schreef Danger.Mouse het volgende:
Morgen AVD. In de regen. :{

Laten we maar er het beste van maken. ^O^
Succes! ^O^
Wat denk je zelf? Hoeveel uur les gehad?
BEASTMODE
  zondag 8 juli 2012 @ 16:03:10 #200
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_113929052
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 14:51 schreef Danger.Mouse het volgende:
Morgen AVD. In de regen. :{

Laten we maar er het beste van maken. ^O^
Succes! Let een beetje op je afstand en dan komt het wel in orde ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')