SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/![]()
Geslaagden 2009
![]()
Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009![]()
Geslaagden 2010
![]()
![]()
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010![]()
Geslaagden 2011
![]()
![]()
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011![]()
Geslaagden 2012
![]()
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
The new rules vanaf 2013:
[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 11-07-2012 13:21:31 ]
Zie het meer als een geheugensteuntje voor de volgende keerquote:Op zondag 1 juli 2012 17:22 schreef weerstandje het volgende:
Je zou toch denken dat juist iedereen hem nu wilt halen
Trouwens hoezo Waar er agressief gereden wordt! daar was ik juist de 1e keer op gezakt![]()
Gewoon op je af laten komen, en genietenquote:Op zondag 1 juli 2012 17:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik wil motorrijles gaan nemen (nog niets besloten verder), maar nog tips voor een eerste keer? Ik heb nooit iets van een brommer of een scooter gehad, maar wel rijbewijs BE.
Dat gaat wel gebeuren hoor. Ik heb het nooit erg gevonden om te rijden. Enige waar ik mij nu al zorgen over maak is mijn rijstijl... Ik mag graag doorrijden.quote:Op zondag 1 juli 2012 17:30 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Gewoon op je af laten komen, en genieten
Ik had precies hetzelfde, nog nooit op een brommer/motor gereden. Laat staan in een auto.quote:Op zondag 1 juli 2012 17:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik wil motorrijles gaan nemen (nog niets besloten verder), maar nog tips voor een eerste keer? Ik heb nooit iets van een brommer of een scooter gehad, maar wel rijbewijs BE.
Toegevoegdquote:Op zondag 1 juli 2012 17:17 schreef einschtein het volgende:
Maar even een TR gemaakt, zodat ze mij ook als lesser kunnen toevoegen.
Toegevoegdquote:Op zondag 1 juli 2012 17:37 schreef denkel het volgende:
Zet mij ook maar bij de lessers alvast!
Theorie behaald op: 31-05-2012
Eerste les: 03-07-2012
AVB: 06-07-2012
AVD: 24-07-2012
Rijschool: Peter Jansen in Rucphen
Lesmotor kom ik dinsdag achter
Misschien is het juist wel beter als je geen brommer ervaring hebtquote:Op zondag 1 juli 2012 17:44 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ik had precies hetzelfde, nog nooit op een brommer/motor gereden. Laat staan in een auto.
Maar de basis, simpele vooruit rijden, heb je best snel onder de knie. Toen ik aan de instructeur had gezegd dat ik nog nooit een gemotoriseerd voertuig heb bestuurd gaf ie de reactie: Mooi! Nog helemaal schoon dus..
Maar gewoon op je af laten komen, de instructeur die je krijgt (als je er mee door gaat) zal wat coulanter met je omgaan dan wanneer je al 3 jaar op een schakelbrommer rijdt, denk ik.
Zoals?quote:Op zondag 1 juli 2012 18:32 schreef weerstandje het volgende:
[..]
Misschien is het juist wel beter als je geen brommer ervaring hebt
Ik had mezelf allemaal verkeerde dingen aangeleerd
Om te beginnen het spiegel gebruik, die gebruikte ik nooit omdat ik ze nooit had :pquote:Op zondag 1 juli 2012 18:41 schreef denkel het volgende:
[..]
Zoals?Aangezien ik ook al wat ervaring heb, weet ik waar ik op moet letten haha
Spiegelgebruik had ik last van, maar vooral van te hard rijdenquote:Op zondag 1 juli 2012 18:32 schreef weerstandje het volgende:
[..]
Misschien is het juist wel beter als je geen brommer ervaring hebt
Ik had mezelf allemaal verkeerde dingen aangeleerd
Ja klopt, ik ben 19/11 al geslaagdquote:Op zondag 1 juli 2012 17:10 schreef Dekatria het volgende:
MaximumRush is onderhand ook allang geslaagd volgens mij, dus volgens mij nog minder
Leuk dat je effe een TR plaatst om het aan te passen dan, flappiequote:
JA EN HEM ZET JE ER WEL BIJ MAAR MIJ NIET HEquote:Op zondag 1 juli 2012 21:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Leuk dat je effe een TR plaatst om het aan te passen dan, flappie
GEFIKST HOOR, TRUT!quote:Op zondag 1 juli 2012 21:16 schreef Salatrel het volgende:
[..]
JA EN HEM ZET JE ER WEL BIJ MAAR MIJ NIET HE
YWquote:
Weet je het zéker?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kun je dan niet nu alvast gewoon beginnen en deze zomer je AVB halen, dan in september weglessen etc en pas na je verjaardag je AVD plannen? Lijkt me minder stressvol vanwege die regeling.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:37 schreef Awesome_ het volgende:
Ik ben ook van plan om na m'n zomervakantie te beginnen. Word in september 21 en wil het dan allemaal halen voor 19(?) januari.
Spannend en belachelijk veel zin in.
Zal tzt een TR machen en jullie op de hoogte houden.
Bedankt voor de reactiequote:Op zondag 1 juli 2012 21:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Kun je dan niet nu alvast gewoon beginnen en deze zomer je AVB halen, dan in september weglessen etc en pas na je verjaardag je AVD plannen? Lijkt me minder stressvol vanwege die regeling.
Edit; je moet natuurlijk ook al 21 zijn voor je AVB. Maar misschien kun je wel met je rijschool overleggen dat je al voor je 21ste begint met lessen etc, maar dan wel op een zware alvast.
Heb zelf op mijn 19e op een zware motor gereden terwijl ik op 25kw examen moest doen. Was allemaal geen probleem.quote:Op zondag 1 juli 2012 22:39 schreef Awesome_ het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie![]()
Grappig dat je dit ter sprake brengt, want ik zat vandaag precies met hetzelfde dilemma.
Kan ik voor mijn 21ste op een zware motor lessen, aangezien ik toch na m'n verjaardag op examen(s) ga.
Iemand die hier het fijne van weet?
Mag je daar ook examen mee doen? ;o Dacht dat dat niet mocht met choppers. Of is dit vanaf een bepaalde maat ofzo?quote:Op zondag 1 juli 2012 23:46 schreef rookworst4 het volgende:
Zet mij ook maar bij de lessers!
28-04-2012 begonnen
Theorie nog niet behaald net mee begonnen
Ik les bij Auto- en Motorrijschool Ton van den Heuvel in Deurne
en ik les op een yamaha virago een van de weinige motoren waarbij ik met me voeten aan de grond kan
Volgens mij maakt het alleen voor je AVD uit dat je, als je nog geen 21 bent, op een lichte rijdt. Waar je op lest maakt helemaal niet uit, AVB weet ik niet zeker.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
Kun je dan niet nu alvast gewoon beginnen en deze zomer je AVB halen, dan in september weglessen etc en pas na je verjaardag je AVD plannen? Lijkt me minder stressvol vanwege die regeling.
Edit; je moet natuurlijk ook al 21 zijn voor je AVB. Maar misschien kun je wel met je rijschool overleggen dat je al voor je 21ste begint met lessen etc, maar dan wel op een zware alvast.
Hoe groot ben je?quote:Op zondag 1 juli 2012 23:46 schreef rookworst4 het volgende:
Zet mij ook maar bij de lessers!
28-04-2012 begonnen
Theorie nog niet behaald net mee begonnen
Ik les bij Auto- en Motorrijschool Ton van den Heuvel in Deurne
en ik les op een yamaha virago een van de weinige motoren waarbij ik met me voeten aan de grond kan
ik ken iemand die heeft avd op een intruder gedaanquote:Op maandag 2 juli 2012 00:41 schreef denkel het volgende:
[..]
Mag je daar ook examen mee doen? ;o Dacht dat dat niet mocht met choppers. Of is dit vanaf een bepaalde maat ofzo?
Je moet beide examens na je 21e doen wil je A onbeperkt hebben. Als je AVB voor je 21e doet en AVD na, krijg je A beperkt. Examens moeten beide ook op een zware motor gedaan worden. Als je AVB op een lichte motor doet, maar je bent al 21, dan nog krijg je A beperkt.quote:Op maandag 2 juli 2012 07:52 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Volgens mij maakt het alleen voor je AVD uit dat je, als je nog geen 21 bent, op een lichte rijdt. Waar je op lest maakt helemaal niet uit, AVB weet ik niet zeker.
Je mag op elk type motor lessen/examen doen, alleen het vermogen is belangrijk qua regelsquote:Op maandag 2 juli 2012 00:41 schreef denkel het volgende:
[..]
Mag je daar ook examen mee doen? ;o Dacht dat dat niet mocht met choppers. Of is dit vanaf een bepaalde maat ofzo?
Je reed te agressief? Tegen mij zeiden ze dat ik juist agressiever moest rijden..quote:Op zondag 1 juli 2012 17:22 schreef weerstandje het volgende:
Je zou toch denken dat juist iedereen hem nu wilt halen
Trouwens hoezo Waar er agressief gereden wordt! daar was ik juist de 1e keer op gezakt![]()
Wat is daar vreemd aan? Als je je plek op de weg niet weet te claimen dan rijdt men je zo van je sokken.quote:Op maandag 2 juli 2012 14:50 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Je reed te agressief? Tegen mij zeiden ze dat ik juist agressiever moest rijden..
wat natuurlijk een vreemde "reden" is om iemand te laten zakken.
Ja ik nam teveel risico enzoquote:Op maandag 2 juli 2012 14:50 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Je reed te agressief? Tegen mij zeiden ze dat ik juist agressiever moest rijden..
wat natuurlijk een vreemde "reden" is om iemand te laten zakken.
Maar je bent toch al 21, wat is de logica van die regel dan? Als je voor je 21e afrijdt gaat het toch ook automatisch over van licht naar zwaar, hoezo dan niet als je verjaart tijdens het lessen en afrijden?quote:Op maandag 2 juli 2012 10:03 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Je moet beide examens na je 21e doen wil je A onbeperkt hebben. Als je AVB voor je 21e doet en AVD na, krijg je A beperkt. Examens moeten beide ook op een zware motor gedaan worden. Als je AVB op een lichte motor doet, maar je bent al 21, dan nog krijg je A beperkt.
Ik heb het zelf ook gedaan: 2 maanden voor m'n verjaardag begonnen met lessen, 2 dagen na m'n 21e verjaardag had ik AVB en niet lang daarna AVD.
[..]
Je mag op elk type motor lessen/examen doen, alleen het vermogen is belangrijk qua regels
Geen idee, maar dat zijn gewoon de regelsquote:Op maandag 2 juli 2012 19:00 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Maar je bent toch al 21, wat is de logica van die regel dan? Als je voor je 21e afrijdt gaat het toch ook automatisch over van licht naar zwaar, hoezo dan niet als je verjaart tijdens het lessen en afrijden?
Ik weet niet of dat erin stond, maar ik heb me er nooit mee bezig gehouden omdat ik al 21 was toen ik begon met lessen en 22 toen ik AVB en AVD deed.quote:Op maandag 2 juli 2012 20:19 schreef Tankiej het volgende:
Geen idee, maar dat zijn gewoon de regels
Afrijden op een lichte motor = licht rijbewijs. Maakt niet uit hoe oud je bent
Dit soort dingen stonden bij mij trouwens allemaal in het theorieboek, bij jullie niet? Of hebben jullie die nog niet open gehad?
Ik heb het voorbij zien komen bij oefenexamens, daarom had ik het gelezen/geleerd. Ook al ging ik sowieso voor het zware examenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:19 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat erin stond, maar ik heb me er nooit mee bezig gehouden omdat ik al 21 was toen ik begon met lessen en 22 toen ik AVB en AVD deed.
Je zegt dat men het liefst een motor met kuip kan zoeken en jij zelf rijdt op een naked?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 01:23 schreef BlackLining het volgende:
Zo erg is 25 kW nou ook weer niet hoor. Ik heb er absoluut geen problemen mee gehad. Begonnen met lessen op mijn 19e, en afgereden op 20. Je mist hooguit wat vermogen als je met 140 iemand wil gaan inhalen, verder kom je niks tekort. Gewoon een fiets zoeken met koppel bij lage toeren en het liefst een kuip vvanwege aerodynamica. Inmiddels rij ik 2 jaar zwaar (Suzuki GSF600n Bandit), dat is natuurlijk wel leuker, maar het is ook wel fijn om te beginnen met een motor die niet onder je uit schiet bij het minste foutje van de rechterhand.
Veel succes met AVB in ieder geval. Op een chopper een halve draai of laat staan een achtje maken lijkt me niet erg makkelijk. En een chopperbrommer? Ben er nog geen tegengekomenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 09:37 schreef Erasmo het volgende:
M'n laatste brommert was ook een chopper en die vond ik wel prettig rijden qua houding.
Ik ben 1.52 met korte beentjesquote:
Aprilia Red Rose. Mocht de AVB lastig zijn doe ik die wel op een gewone lesmotor.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:26 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Veel succes met AVB in ieder geval. Op een chopper een halve draai of laat staan een achtje maken lijkt me niet erg makkelijk. En een chopperbrommer? Ben er nog geen tegengekomen
Kan makkelijkquote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:26 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Veel succes met AVB in ieder geval. Op een chopper een halve draai of laat staan een achtje maken lijkt me niet erg makkelijk. En een chopperbrommer? Ben er nog geen tegengekomen
Dat minder hard rijden op een naked valt ook wel mee. Misschien in het begin, maar naar verloop van tijd wen je wel aande hoeveelheid wind.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:18 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik heb het voorbij zien komen bij oefenexamens, daarom had ik het gelezen/geleerd. Ook al ging ik sowieso voor het zware examen
[..]
Je zegt dat men het liefst een motor met kuip kan zoeken en jij zelf rijdt op een naked?
Beide is overigens wel iets voor te zeggen. Bij een goede kuip zit je minder in de wind maar heb je vaak wel last van meer lawaai door de turbulentie dat veroorzaakt wordt door de kuip. Naked zit je meer in de wind maar heb je minder last van het lawaai. Ook is bij een naked het 'snelheidsgevoel' hoger doordat je zo in de wind zit en rijden veel mensen minder hard
ik les ook op een chopper maar als ik de keus had dan was ik allang op iets anders aan het lessen. het is ook dat dat ding waar ik op les ook maar een 2 cilinder is en dat reageert erg abrubt op gas.. en dat is met al die oefeningen voor voertuig beheersing niet echt fijn.. als je bijv. een halve draai maakt en je rechterhand beweegt iets je draait je gas iets dicht dan zakt ook echt gelijk je snelheid..quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:54 schreef Erasmo het volgende:
Morgen dan toch echt de eerste proefles, ben benieuwd. Met een beetje geluk is mijn lesmotor een chopper
2 cilinders vind ik juist veel fijner bij lage snelheden. Mijn lesmotor was ook een tweecilinder (CBF500). Een viercilinder moet je veel hoger in de toeren houden om koppel te behouden en te zorgen dat hij niet afslaat.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 13:05 schreef rookworst4 het volgende:
[..]
ik les ook op een chopper maar als ik de keus had dan was ik allang op iets anders aan het lessen. het is ook dat dat ding waar ik op les ook maar een 2 cilinder is en dat reageert erg abrubt op gas.. en dat is met al die oefeningen voor voertuig beheersing niet echt fijn.. als je bijv. een halve draai maakt en je rechterhand beweegt iets je draait je gas iets dicht dan zakt ook echt gelijk je snelheid..
Ik zeg dat je als je op 25 kW lekker mee wilt komen je het beste een kuip kunt hebben. Stuk aerodynamischer, en als je al beperkt bent in vermogen is dat wel welkom. Als je neit meer met die beperking zit, moet je natuurlijk wel gewoon naked gaan rijden, immers is een motor met kuip best wel gayquote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:18 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik heb het voorbij zien komen bij oefenexamens, daarom had ik het gelezen/geleerd. Ook al ging ik sowieso voor het zware examen
[..]
Je zegt dat men het liefst een motor met kuip kan zoeken en jij zelf rijdt op een naked?
Beide is overigens wel iets voor te zeggen. Bij een goede kuip zit je minder in de wind maar heb je vaak wel last van meer lawaai door de turbulentie dat veroorzaakt wordt door de kuip. Naked zit je meer in de wind maar heb je minder last van het lawaai. Ook is bij een naked het 'snelheidsgevoel' hoger doordat je zo in de wind zit en rijden veel mensen minder hard
ik vind dat echt vresselijk dat zoo abrubt gas geven het is voor mijn gevoel niet echt geleidelijk..quote:Op dinsdag 3 juli 2012 13:18 schreef mstx het volgende:
[..]
2 cilinders vind ik juist veel fijner bij lage snelheden. Mijn lesmotor was ook een tweecilinder (CBF500). Een viercilinder moet je veel hoger in de toeren houden om koppel te behouden en te zorgen dat hij niet afslaat.
En een tweecilinder klinkt natuurlijk veel mooier dan 4.![]()
Alleen leren ook deze bazen het motorrijden niet op zulke bakbeestenquote:
Dat komt omdat je je stuur draait waarmee je (onbewust) de positie van je handen veranderd.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:16 schreef denkel het volgende:
Vandaag eerste 4 uur motorles gehad! Eerste ding wat ik heb geleerd, is voortaan een luchtdoorlatend t-shirt aan doen als het zo verdomd warm is, wist niet dat je zóveel kon zweten.
Maar rijles viel aan de ene kant tegen en aan de andere kant was het ook wel weer leuk. De snelle oefeningen (stop oefeningen, snelle slalom) die gingen na een keer of 4 al prima, nog niet helemaal examenniveau maar dat kan ook niet lijkt me.
De langzame oefeningen zijn daarentegen een heel stuk moeilijker dan ik dacht! Stapvoets op een recht stuk rijden gaat in principe prima. Waardoor we daarna gingen beginnen met de langzame slalom.
Wat is dit een drama zeg! Ik kom perfect aanrijden, slippende koppeling, ong 2000 touren, voet goed op de achterrem gedrukt. Ga de eerste slalom in, gaat prima en dan opeen, geen flauw idee hoe het komt, vind mijn linkerhand het leuk om een beetje aan de koppeling te gaan sjorren waardoor mijn rechterhand gas gaat minderen in plaats van dat de handen gewoon op hun plaats blijven en ik alleen iets doet met de achterrem. Heb het in de loop van de dag denk ik wel 20x gedaan waarbij ik hooguit 2x redelijk er door heen ging ( geen pionnen om).
Het achtje wat we nog gedaan hebben leek mij ook lastig. Maar hier hoef je geen koppeling bij te gebruiken waardoor ik het een stuk gemakkelijker vond. Eerst rondjes gereden om afschuining door te krijgen, dit ging prima, daarna eerste deel van de acht een aantal keer gedaan waarna ik uit mezelf het hele achtje af en toe al mee pakte. Deze gaan dus wel goed komen denk ik!
Daarna nog het parkeren gedaan, wat een bullshit oefening is dat zeg, helemaal met 27+ graden in een motorpak pff.
Al met al toch redelijk wat gedaan in 4 uurtjes tijd en de meeste oefeningen zijn natuurlijk erg leuk om te doen! Morgen weer 4 uur! En dan maar hopen dat die langzame slalom wat beter gaat.. anders gaat het AVB nog moeilijk worden vrijdag denk ik.
Het vastzetten van de gas probeer ik inderdaad ook wel. Alleen buiten alle handelingen moet je ook nog eens recht vooruit kijken, anders gaat het sowieso mis. Morgen misschien maar even afzonderlijk alle onderdeeltje uit de langzame slalom oefenen, misschien dat het dan inderdaad beter gaat.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:29 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat komt omdat je je stuur draait waarmee je (onbewust) de positie van je handen veranderd.
Beste manier om dat tegen te gaan is door een vast stuk van je stuur mee te pakken. Zo had mijn lesmotor nog een soort bar-ends naast de handvaten. Als je die ook vastpakt met de rechterhand en goed knijpt, zal je gas niet zomaar wegschieten. De koppeling compenseren gaat lastiger, maar kan wel met de achterrem. Je zult op gegeven moment merken wanneer je hoger in toeren komt in een bocht. Druk je de achterrem in, dan vertraag je via de (slippende) koppeling ook de motor.
De langzame opdrachten zijn echt samenspel tussen gas, koppeling en achterrem. Gas kun je vrij makkelijk vastzetten door ook andere delen van je stuur vast te pakken met rechts, de rest moet je mee spelen. Dat is echt gewoon een gevoel wat je even eigen moet worden. Veel doen. En ook als je instructeur de pionnen even anders gaat zetten kun je natuurlijk zelf even een paar rondjes om het parkeerterrein rijden waarbij je probeert korte langzame bochtjes te maken. Je hoeft dan even niet op de pionnen te letten waardoor je meer kunt focussen op je bochtenwerk.
Dat zweten is overigens eigen aan AVB. Je staat in de volle zon en hebt nauwelijks wind. Als je straks met AVD op de weg zit, is het best lekker. Behalve bij stoplichten dan, dat is drama
Rechtdoor rijden is een kwestie van rechtdoor kijken. Ook bij de slalom moet je dus niet naar de pionnen kijken, maar gewoon een meter of 50 na de laatste. Dan hou je hem veel stabieler.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:44 schreef denkel het volgende:
[..]
Het vastzetten van de gas probeer ik inderdaad ook wel. Alleen buiten alle handelingen moet je ook nog eens recht vooruit kijken, anders gaat het sowieso mis. Morgen misschien maar even afzonderlijk alle onderdeeltje uit de langzame slalom oefenen, misschien dat het dan inderdaad beter gaat.
Ja, tis echt bloody hot. Reed soms maar gewoon even naar de 80 om wat afkoeling te krijgen tussen de oefeningen door, pff.
Je bent van mening dat er geen ongelukken kunnen gebeuren in een 50-zone?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:17 schreef Sjef_Arie het volgende:
Tja als je alleen binnendoor hoeft en op 50-wegen blijft zou ik hetzelfde doen.
Anders gewoon bescherming aan natuurlijk.
Slippers lijkt me trouwens zeer onprettig schakelen.
Zo zie ik ze dagelijks rijden. Moeten ze lekker zelf weten, enige nadeel is dat ze de zorg-/motorverzekeringspremie onnodig hoger maken.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:05 schreef Danger.Mouse het volgende:
Kijk eens wat ik tegenkwam opde terugweg in Nijmegen na het lessen![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ik hoop dat het fenomeen 'natuurlijke selectie' snel zijn weg weet te vinden...
Bij het examen wel.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 18:40 schreef weerstandje het volgende:
Is stevig schoeisel nou wel of niet verplicht ?
Ik ben met nog geen 50 km/h gevallen en dat is echt geen pretje en heb er ondanks mijn pak een mooi (kuch) litteken aan over gehoudenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:17 schreef Sjef_Arie het volgende:
Tja als je alleen binnendoor hoeft en op 50-wegen blijft zou ik hetzelfde doen.
Anders gewoon bescherming aan natuurlijk.
Slippers lijkt me trouwens zeer onprettig schakelen.
quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:17 schreef Sjef_Arie het volgende:
Tja als je alleen binnendoor hoeft en op 50-wegen blijft zou ik hetzelfde doen.
Ik wil je niet in de war brengen maar waarom zou je gas geven bij de langzame slalom?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:40 schreef einschtein het volgende:
Ben ik in ieder geval niet de enige die de langzame oefeningen langzaam vindt, vooral die slalom. 15 keer gedaan, ging 1 of 2 keer goed. Maar blijft ontzettend lastig.
Zoals al eerder vermeld, ik trek ook snel aan de gas/koppeling. Zal de tips eens gebruiken die hier staan, iets vasts vasthouden.
Rest ging wel goed, de loop/parkeren-oefening en de normale stapvoetsrijden ook.
Vandaag had ik mijn 2e rijles, trouwens.
Dat is geen mening, tuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren in een 50 zone.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:25 schreef Danger.Mouse het volgende:
[..]
Je bent van mening dat er geen ongelukken kunnen gebeuren in een 50-zone?
Oh, dan is het prima.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:35 schreef Sjef_Arie het volgende:
Maar met mijn scooter reed ik ook overal 50-60 zonder beschermende kleding.
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:28 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Ik wil je niet in de war brengen maar waarom zou je gas geven bij de langzame slalom?
Ik heb het als volgt geleerd. Aankomen rijden met slippende koppeling, tijdens de slalom, dus het moment dat je tussen de pionen manoeuvreert, koppeling inknijpen, vervolgens op het 'rechte' stuk, dus als je pionen passeert, weer versnellen met koppeling.
Dat is ook de methode die het meest aangeleerd wordt volgens mij.. Beetje gas, slippende koppeling en achterrem. En dat proberen zo constant mogelijk te houdenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:09 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.
Heb het ook zo geleerd jaquote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:09 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.
Ik heb het juist geleerd zonder de achterrem of gas. Puur spelen met de koppeling was prima om vanochtend te slagen voor mijn AVBquote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:09 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dat wil mijn instructeur. Die wil dat ik: de koppeling laat slippen, toeren boven de 2000 hou en mijzelf laat afremmen met de achterrem.
Hopen dat dat gevoel nog komt dan hahaquote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:45 schreef BadderAapje het volgende:
maak je om die langzame slalom maar geen zorgen. De laatste les voor het examen lukte het mij geen 1x.. Deze oefening zal altijd het moeilijkste zijn en de instructeurs weten dit ook.
Je mag zelfs tijdens het examen 1 oefening helemaal naar de knoppen helpen als de rest dan maar goed gaat.
Het was bij mij op het begin met de langzame slalom ook ellende.. Alles lukte in 1x behalve dat, maar opeens heb je het gevoel en ga je er goed doorheen en dan is het een eitje
Dankjequote:Op dinsdag 3 juli 2012 16:46 schreef Vinniiee het volgende:
Er zal wel iets van een boom of lantaarnpaal staan recht tegenover de pionnen. Daarheen kijken helpt vaak ook.
Alle oefeningen gingen bij mij in principe prima, de langzame slalom lukte mij nooit. Ook niet op examen, maar omdat ik de andere oefeningen goed had was ik toch geslaagdNiet de hoop opgeven als de langzame slalom niet lukt.
Succes!
Ook ik leer het op deze manier ja!quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:10 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Dat is ook de methode die het meest aangeleerd wordt volgens mij.. Beetje gas, slippende koppeling en achterrem. En dat proberen zo constant mogelijk te houden
In Nederland is het alleen verplicht een helm te dragen. Naast de bedekking van edele delen that is.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 21:06 schreef thenxero het volgende:
Maar goed, op zich is het nog best netjes dat hij een helm opheeft. In sommige mediterrane landen dragen ze hetzelfde outfit zonder helm.
Dat is niet waarquote:
En hier staat dat het wel verplicht is: http://www.cbr.nl/4339.ppquote:Op woensdag 4 juli 2012 10:10 schreef BadderAapje het volgende:
[..]
Dat is niet waar, je mag zelfs examen doen met alleen een helm (want dat is verplicht, tevens zelf gevraagd) mijn examinator zei alleen dat je dan toch wel heeeel erg goed moet rijden om nog kans van slagen te hebben.
quote:U draagt hoge schoenen of laarzen die de enkel bedekken.
quote:De uitrusting moet in ieder geval stevig genoeg zijn om u te beschermen als u valt of bijvoorbeeld de hete uitlaat van de motorfiets raakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |