Heb je een link?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:39 schreef CantFazeMe het volgende:
Zoek topic maar op. Boordevol informatie.
Ten eerste, ja het werkt. En dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Wetenschappers hadden afgesproken met de proefpersoon dat hij een signaal moest geven met zijn ogen om hen te laten weten dat hij bewust was in zijn droom.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:36 schreef Faux. het volgende:
Ik las net dit Wikipedia-artikel en weet nu ongeveer wat lucide dromen zijn. Het lijkt me ook gaaf om eens te proberen. Daarom wat vraagjes:
1) Zodra ik bewust wordt in mijn eigen dromen en besef dat het een droom is, ontwaak ik direct. Hoe kan ik dat voorkomen?
2) Is het niet erg spritueel? Ik geloof niet in geesten en zo, dus is het dan nog wel de moeite om uit te proberen?
3) Kom je niet vast te zitten in je eigen dromen als je erg goed bent? Het lijkt me namelijk erg gaaf om bewust te zijn in mijn eigen dromen, maar ik wil wel graag nog wakker worden.
4) Duren dromen langer als je bewust bent in je droom?
5) Werkt het? Kan ik, als ik serieus m'n best doe, straks vliegen in m'n dromen?
Alvast bedankt
Die slaapverlammingen zijn echt héél eng. Meerdere malen gehad, geen pretje. Ik raak toch altijd een beetje in paniek.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:38 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar je kunt ook in slaapverlammingen komen en die kunnen beyond horror zijn. Niet prettig.
Onder het controle krijgen van de dromen is het lastigst.
1. Weet ik niet, soms als ik wakker word slaap ik weer in. En dan vervolgt de droom.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:36 schreef Faux. het volgende:
Ik las net dit Wikipedia-artikel en weet nu ongeveer wat lucide dromen zijn. Het lijkt me ook gaaf om eens te proberen. Daarom wat vraagjes:
1) Zodra ik bewust wordt in mijn eigen dromen en besef dat het een droom is, ontwaak ik direct. Hoe kan ik dat voorkomen?
2) Is het niet erg spritueel? Ik geloof niet in geesten en zo, dus is het dan nog wel de moeite om uit te proberen?
3) Kom je niet vast te zitten in je eigen dromen als je erg goed bent? Het lijkt me namelijk erg gaaf om bewust te zijn in mijn eigen dromen, maar ik wil wel graag nog wakker worden.
5) Werkt het? Kan ik, als ik serieus m'n best doe, straks vliegen in m'n dromen?
Alvast bedankt
Het gaat om de kwaliteit van de check, niet de kwantiteit. Als je een check doet, moet je even helemaal relaxen en je echt even focussen op het moment.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 01:16 schreef Quotidien het volgende:
Heb 2 maanden elke dag 50 reality checks gedaan, maar het mocht niet baten.
Je kan juist beter met nachtmerries omgaan omdat je nu wel zelf kunt sturen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:03 schreef Faux. het volgende:
Vandaag begonnen met zo vaak mogelijk de tijd te controleren. Hopen dat het niet te lang duurt voordat de dromen komen
Wat ik me trouwens afvroeg: kan je ook een "bad trip" hebben bij lucide dromen? En dan bedoel ik dat je een nachtmerrie hebt, die je heel intens beleeft omdat je er bewust bij bent.
Top. Dank je voor je antwoordquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:12 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je kan juist beter met nachtmerries omgaan omdat je nu wel zelf kunt sturen.
Meen me te herinneren dat lucide dromen gebruikt wordt bij mensen met repeterende nachtmerries die daar graag vanaf willen.
Ik ben bereid alles er voor te doen. Droom van vannacht heb ik opgeschreven, en ik concentreer me vaak op de tijd. Weet je nog tips?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:45 schreef Quotidien het volgende:
TS, denk je serieus dat je door af en toe de tijd te checken lucide wordt in je dromen?
Als je dat echt wilt moet je maandenlang investeren. Elke dag uitvoerig in je dream journal schrijven, kwalitatieve reality checks. En dat is nog het minimum. V
Hoeft helemaal niet zo moeilijk hoor.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:46 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik ben bereid alles er voor te doen. Droom van vannacht heb ik opgeschreven, en ik concentreer me vaak op de tijd. Weet je nog tips?
Die slaapverlammingen lijken me ook doodeng inderdaadquote:Op vrijdag 29 juni 2012 13:01 schreef Morera het volgende:
[..]
Hoeft helemaal niet zo moeilijk hoor.
Bij mij werkte het door:
- Een paar keer per dag naar je handen te kijken ( voor je uit strekken )
- Een paar keer per dag het lichtknopje te zoeken en even aan en uit te doen ( controle )
Na ongeveer twee weken had ik een moment in een droom dat ik licht bewust was, dat was best eng want ik heb vaak slechte dromen en met licht bewust kon ik niet zoveel.![]()
Ik zocht toen naar mijn handen en zodra ik daar naar keek werd alles haarscherp en kon ik opeens met mijn armen vliegenNet alsof ik in een film zat. Op commando had ik een auto en kon ik heel goed rijden terwijl ik niet eens een rijbewijs heb enz. enz.
![]()
Ik ging het steeds vaker doen en een paar weken later werkte het ook als ik iets ging proberen te lezen in een droom. Echt tof, alleen die slaapverlammingen zijn echt zo ontiegelijk eng.
Ik had echt alles wat wikipedia noemt, in het begin niet maar toen ik het heel vaak had gedaan had ik echt bijna elke dag last van deze verschijnselen :quote:Op vrijdag 29 juni 2012 13:06 schreef Faux. het volgende:
[..]
Die slaapverlammingen lijken me ook doodeng inderdaadHoelang duren ze ongeveer en zijn ze te voorkomen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet verder niet hoe je het voorkomt, ik weet alleen dat je best snel lucide kan gaan dromen. Ik zou het zo weer kunnen met de manier die ik je verteld heb. Maar ik doe het liever niet, na een tijdje zijn die slaapverlammingen dan ook opgehouden en begin ik er niet meer aan![]()
Hebben ze ook feitelijk niet, maar beide zijn symptomen van een verstoring in je slaap. Dus als je die verstoring probeert te veroorzaken om lucide te dromen, kun je ook slaapverlammingen krijgen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:28 schreef perpetual_change het volgende:
Ik wist niet dat lucide dromen en slaapverlammingen met elkaar te maken hebben?
Dat is een geruststellende gedachtequote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met die fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.
Ook onderzoekers als Stephen LaBerge heb ik daar nooit over gehoord. Lijkt wel alsof mensen elkaar bang maken en waarschuwen en dat juist daardoor rare effecten optreden.
Ik heb echt alleen maar goeie en mooie dingen te melden over dromen en lucide dromen.
Ik heb juist vaak als ik onverwachts wakker word in een lucide droom (door een harde klap ofzo ergens), dat er dan slaapverlamming optreed. Misschien dat ze theoretisch niets met elkaar te maken hebben, maar wel opvallend dat juist dan ik last heb van slaapverlamming.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met die fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.
Ook onderzoekers als Stephen LaBerge heb ik daar nooit over gehoord. Lijkt wel alsof mensen elkaar bang maken en waarschuwen en dat juist daardoor rare effecten optreden.
Ik heb echt alleen maar goeie en mooie dingen te melden over dromen en lucide dromen.
Dat is wel opvallend idd. Blow je ook of drink je veel?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:19 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
[..]
Ik heb juist vaak als ik onverwachts wakker word in een lucide droom (door een harde klap ofzo ergens), dat er dan slaapverlamming optreed. Misschien dat ze theoretisch niets met elkaar te maken hebben, maar wel opvallend dat juist dan ik last heb van slaapverlamming.
Ik had er nog nooit van gehoord en geloofde haast dat er geesten in mijn huis waren ofzo, zie de symptonen van slaapverlamming. Hoe toevallig is het dat het precies in de periode is geweest dat ik met lucide dromen bezig was en het ook gestopt is sinds ik niet meer lucide droom.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met dit fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.
Dit klinkt aannemelijkquote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hebben ze ook feitelijk niet, maar beide zijn symptomen van een verstoring in je slaap. Dus als je die verstoring probeert te veroorzaken om lucide te dromen, kun je ook slaapverlammingen krijgen.
Geloof me, ik heb het meermalen na een lucide droom meegemaakt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met dit fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uiteindelijk is je droomwereld een variabele sandbox environment. De verschillende trucjes om uberhaupt een lucide droom te krijgen werken niet allemaal evengoed voor iedereen, en wanneer je dan in je droomwereld terecht komt zijn er weer allemaal andere regeltjes die niet overeen hoeven te komen met de ervaringen van anderen. Het is vooral een kwestie van experimenteren.
Overigens is het me een keer bijna gelukt om een WILD uit te voeren. Dat was echt een heel vage ervaring.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door -0mega- op 01-07-2012 17:34:36 ]
Heb ik een keer gehad, viel ook wel mee bij mij, had het gevoel alsof er een klein kind op mijn borst zat en ik me niet kon bewegen daardoor, ik moest en zou er onderuit, wel fascinerend.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:38 schreef CantFazeMe het volgende:
Is topic van. Was altijd actief maar zwakte af.
Maar je kunt ook in slaapverlammingen komen en die kunnen beyond horror zijn. Niet prettig.
Onder het controle krijgen van de dromen is het lastigst.
sjees wat een geld voor een slaapmasker met wat ledjesquote:Op donderdag 26 juli 2012 19:30 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Waarom staat dit in TRU?
Trouwens, op Kickstarter kwam ik dit tegen: http://sleepwithremee.com/
Is een masker die je opzet als je gaat slapen en zodra je in de REM-slaap komt dan gaan er 6 ledjes aan waardoor je in je droom weet dat je aan het dromen bent en daardoor zonder moeite en veel training kan lucide dromen.
Ik heb hem besteld en hij is nu nog in de maak, eind augustus krijg ik hem. Dan kan ik eindelijk lucide dromen.![]()
Ik wil mijn dromen niet opschrijven omdat ze echt te vaag zijn, daarnaast zijn het vaak nachtmerries.
Mijn doel is om d.m.v. lucide dromen op geniale ideeën te komen (ondernemer) maar ook om veel lol te hebben en mijn dromen (mijn doelen) na te spelen zodat ik ze nog beter in mijn onderbewustzijn heb zitten waardoor ze beter te behalen zijn in de echte wereld.
Verder wil ik ook mijn technieken gaan verbeteren zodat ik zo dadelijk de ziekste dingen kan doen in mijn dromen en natuurlijk alles wat in Inception gebeurt.
Mooi verwoord. Voor sommige mensen kost het jaren om te kunnen, sommige anderen (zoals ik) hebben geluk of een gave zoals iemand het ooit noemde. Ok het werkt niet altijd dat moet ik toegeven, maar ik kan ook in herhaling of vervolg dromen. Mijn eigen soap. En alles is mogelijk.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 01:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En verder is het zeker vet. We dragen allemaal een holodeck mee in onze hoofden en bijna niemand die ernaar om kijkt. Onze tv's moeten groter, 3D of zelfs met geur erbij, maar blijkbaar weet niemand dat je de meest realistische virtuele ervaring ooit, gewoon in je eigen hoofd kunt hebben tijdens het slapen.
Wel solidair van die demonenquote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:22 schreef QEX het volgende:
* als je slaapverlamming hebt rustig blijven, het gaat vaak heel snel weer over en als je het idee hebt dat er een wezen of demon of wat dan ook is; ze vragen weg te gaan. Klinkt heel simpel, is het ook.
Raar, ik kwam juist in aanraking met lucide dromen door slaapverlammingen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je kan ook zo'n masker overwegen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 23:12 schreef Faux. het volgende:
We zijn ondertussen dik een maand verder en nog geen resultaat geboekt. Nu heb ik er laatste tijd ook vrij weinig aan gedaan door vakantie en zo, maar vanaf nu ga ik het gewoon weer oppakken en die-hard reality checks doen en dromen opschrijven
Wel iedereen bedankt voor alle reacties
1) Omdat je te opgewonden raakt dat het gelukt is. Ontspanning, en eigenlijk een soort van onverschillige houding is het beste om wakker worden te voorkomen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:36 schreef Faux. het volgende:
Alvast bedankt
Dus je zou kunnen zeggen dat interesse in lucide dromen wel degelijk spiritualiteit betreft.quote:Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 01:22 schreef dikkedaniel het volgende:
zie ik gare mense op mn kamer shit ia fucked up.
Je moet eigenlijk in zo'n geval je gewoon omdraaien en tegen je achtervolger in gaan. Je droomt tenslotte lucide en je zou gewoon met je gedachte dat beeld weg moeten denken.quote:Op zondag 5 augustus 2012 11:40 schreef Morera het volgende:
Ik had eergisteren een echte kut droom. Als ik lucide droom is het altijd een nachtmerrie met mensen die acher mij aanzitten om me iets naars aan te doen. Het lukt me nog niet om die mensen gewoon "weg" te denken ofzoiets.
Ik was dus heel erg aan het vluchten en besloot opeens dat ik als spiderman een gebouw op kon kruipen en toen deed ik dat. Ik rende naar de andere kant en besloot dat de grond even veel dichterbij moest komen zodat ik zo van het gebouw af kon lopen en een zelfverzonnen auto in kon stappen en er vandoor ging.
Wel jammer dat het altijd nachtmerries zijn bij mij. Ik ben trouwens allang gestopt met lucide willen dromen, toch komt het nu opeens weer terug. Misschien omdat ik dit topic volg. Wel vreemd eigenlijk want het hoeft van mij niet meer.
Tofquote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Jongens ik heb hem dan eindelijk binnen! Vanavond eens configureren en de aankomende tijd eens kijken of het werkt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En hoe waren de 3 nachten?quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Jongens ik heb hem dan eindelijk binnen! Vanavond eens configureren en de aankomende tijd eens kijken of het werkt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ehm, ik kan me niet voorstellen dat zoiets werkt? Leg eens uit.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd of het werkt! Laat je het ons weten?quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je ban is verlopen en nu wil ik het GVD weten ook!quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is inderdaad zwaar irritant, ik had vandaag een goede droom..en wilde nog helemaal niet wakker worden. Zo stomquote:Op maandag 2 juli 2012 17:23 schreef summer2bird het volgende:
Van punt 1 heb ik ook last.
Dan word je wakker omdat je doorhebt dat je aan het dromen bent.
Reuze irritant is dat
Hij is nog gewoon actief op t forum, waarom reageert ie niet?quote:Op donderdag 3 januari 2013 08:53 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Je ban is verlopen en nu wil ik het GVD weten ook!
Hoe was het?
En?quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 21 januari 2013 14:34 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Ik heb ook een remee Lucid Dream Mask besteld. Ik heb al wat ervaring met lucide dromen. Ik zal het melden wanneer ik hem heb en m'n ervaringen delen.
Placebo werkt soms ook voor mensen, dus als het masker hen een beter gevoel geeft en het hen lukt, wie ben jij dan om te zeggen dat het niet werk?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:31 schreef oLexie het volgende:
Ik geloof sowieso niet in een masker dat je helpt om lucide te dromen, dat is net zoiets als een ketting waardoor je opeens beter kan sporten ofzo. Je doet het of je doet het niet.
Ik beperk mijn lucide gedeelte de laatste tijd alleen tot het veranderen van een ongewenst einde van een droom in een wel gewenst resultaat alvorens het opstaan.
Okay, maar in dat geval kun jw dus net zo goed een theemuts op je hoofd zetten voor hetzelfde effect, zolang je het maar gelooft. Stuk goedkoper wel.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:52 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Placebo werkt soms ook voor mensen, dus als het masker hen een beter gevoel geeft en het hen lukt, wie ben jij dan om te zeggen dat het niet werk?
En met de instelling ergens niet in geloven, dan zal het nooit werken.
Menselijke geest en onderbewustzijn is voor velen nog sprookjes en niet te vatten, terwijl de geest, onderbewustzijn heel veel kan bereiken.
En daar heb je geen pilletjes voor nodig.
Placebo effect, pilletje waar niets in zit, dus werkt het niet?
Toch werkt het soms voor mensen, If you put your mind to it, you can accomplish anything.
Dat is wel heel erg simpel gebracht natuurlijk, maar als je er echt in gelooft, gewoon doen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:54 schreef oLexie het volgende:
[..]
Okay, maar in dat geval kun jw dus net zo goed een theemuts op je hoofd zetten voor hetzelfde effect, zolang je het maar gelooft. Stuk goedkoper wel.
Gat in de markt?
In wezen is dat zo.. Als jij echt gelooft dat die 'slaapmuts' je van je dromen bewust laat zijn, dan zal het zo werken omdat je dat idee als een soort post-hypnotische suggestie mee je nachtrust in neemt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:54 schreef oLexie het volgende:
[..]
Okay, maar in dat geval kun jw dus net zo goed een theemuts op je hoofd zetten voor hetzelfde effect, zolang je het maar gelooft. Stuk goedkoper wel.
Gat in de markt?
Wat een onzin. Zo'n masker kan je zeker wel helpen, zolang je het maar op de goeie manier gebruikt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:31 schreef oLexie het volgende:
Ik geloof sowieso niet in een masker dat je helpt om lucide te dromen, dat is net zoiets als een ketting waardoor je opeens beter kan sporten ofzo. Je doet het of je doet het niet.
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:31 schreef oLexie het volgende:
Ik beperk mijn lucide gedeelte de laatste tijd alleen tot het veranderen van een ongewenst einde van een droom in een wel gewenst resultaat alvorens het opstaan.
Ja ze snapt het hele concept van het masker geen eensquote:
Hoe het hier staat klinkt het gewoon als een hinderlijke wekker.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat een onzin. Zo'n masker kan je zeker wel helpen, zolang je het maar op de goeie manier gebruikt.
Als je nog nooit een lucide droom hebt gehad, dan zal zo'n masker weinig effect hebben omdat de lichtflitsen en geluiden niet herkend worden in de droom door de dromer omdat de dromer gewoon het benodigde bewustzijnsniveau nog niet heeft.
Wanneer iemand al wel lucide dromen heeft gehad en een bepaald bewustzijnsniveau heeft bereikt, dan kunnen de lichtflitsen en geluiden van het masker veel sneller herkend worden door de dromer en daardoor dienen als queue voor een realitycheck in de droom.
De Novadreamer (ook een slaapmasker) gaf rode lichtflitsen af als iemand in zn REM slaap zat. Deze rode lichtflitsen komen in de droom naar voren doordat er bijv. een ambulance met zn sirenes aan langsrijdt of dat de lucht plotseling rood kleurt een paar keer. Er komt dus een signaal van de buitenwereld de droom binnen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:28 schreef oLexie het volgende:
[..]
Hoe het hier staat klinkt het gewoon als een hinderlijke wekker.![]()
Werkt het niet gewoon om voordat je gaat slapen 100 keer te herhalen dat je 'wakker' wordt wanneer je gaat dromen? Die dingen werken bij mij altijd (echter ik doe dat als ik juist niet bewust wil dromen en m'n dromen vergeet op het moment dat ik wakker word. Bewust dromen kost veel te veel energie).
Aha, zo begrijp ik het iets beter. Weet je ook hoe het dan werkt bij mensen die dat niet nodig hebben? Dat ze gewoon opeens ergens in hun droom staan en denken 'ik ben aan het dromen'. Ik heb dat meestal bij dingen die op een gegeven moment nergens meer op slaan, bijvoorbeeld dat ik bij de ingang van een club sta en de entreekaart een zwart jurkje is o.i.d. wat nergens op slaat en dan besef ik me ineens dat ik droom.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De Novadreamer (ook een slaapmasker) gaf rode lichtflitsen af als iemand in zn REM slaap zat. Deze rode lichtflitsen komen in de droom naar voren doordat er bijv. een ambulance met zn sirenes aan langsrijdt of dat de lucht plotseling rood kleurt een paar keer. Er komt dus een signaal van de buitenwereld de droom binnen.
Als iemand niet het juiste bewustzijnsniveau heeft, dan zullen deze signalen genegeerd worden en zal men onbewust verder gaan met de droom. Wanneer iemand wel bewust genoeg is dan zal hij of zij deze ambulance en roodkleurende lucht in de droom, linken aan het droommasker en zich beseffen dat het waarschijnlijk een droom is en dan kan je een check doen om zeker te weten of het een droom is.
Het kan dus zeker wel een nuttig hulpmiddel zijn.
Een ervaren lucide dromer kan natuurlijk nog steeds los van de signalen van het masker, er achter komen dat ze in een droom zitten. Naast de lichtsignalen van een masker, zijn er natuurlijk nog een heleboel andere zaken waardoor je je kunt beseffen dat je droomt. Zo'n masker voegt alleen nog wat extra impulsen toe waardoor je je bewust kunt worden van het feit dat je droomt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:41 schreef oLexie het volgende:
[..]
Aha, zo begrijp ik het iets beter. Weet je ook hoe het dan werkt bij mensen die dat niet nodig hebben? Dat ze gewoon opeens ergens in hun droom staan en denken 'ik ben aan het dromen'. Ik heb dat meestal bij dingen die op een gegeven moment nergens meer op slaan, bijvoorbeeld dat ik bij de ingang van een club sta en de entreekaart een zwart jurkje is o.i.d. wat nergens op slaat en dan besef ik me ineens dat ik droom.
Vind het hele fenomeen wel heel gaaf en heb altijd hele interessante 'gesprekken' in die dromen.
Zie antwoord van mij in jouw andere topicquote:Op donderdag 31 januari 2013 17:25 schreef Fokjee het volgende:
O ja, call me crazy. Maar ik heb me iets raars ingepraat. Dat als je droomt, dat je je dan in een andere wereld bevindt, misschien bestaat zoiets?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |