abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:36:08 #1
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_113541295
Ik las net dit Wikipedia-artikel en weet nu ongeveer wat lucide dromen zijn. Het lijkt me ook gaaf om eens te proberen. Daarom wat vraagjes:

1) Zodra ik bewust wordt in mijn eigen dromen en besef dat het een droom is, ontwaak ik direct. Hoe kan ik dat voorkomen?
2) Is het niet erg spritueel? Ik geloof niet in geesten en zo, dus is het dan nog wel de moeite om uit te proberen?
3) Kom je niet vast te zitten in je eigen dromen als je erg goed bent? Het lijkt me namelijk erg gaaf om bewust te zijn in mijn eigen dromen, maar ik wil wel graag nog wakker worden.
4) Duren dromen langer als je bewust bent in je droom?
5) Werkt het? Kan ik, als ik serieus m'n best doe, straks vliegen in m'n dromen?

Alvast bedankt :)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:38:51 #2
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_113541402
Is topic van. Was altijd actief maar zwakte af.

Maar je kunt ook in slaapverlammingen komen en die kunnen beyond horror zijn. Niet prettig.

Onder het controle krijgen van de dromen is het lastigst.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:39:43 #3
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_113541435
Zoek topic maar op. Boordevol informatie.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:44:08 #4
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_113541595
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:39 schreef CantFazeMe het volgende:
Zoek topic maar op. Boordevol informatie.
Heb je een link? :@ Ik zie wel een topic over lucide dromen staan maar ik denk niet dat je die bedoelt, aangezien die maar 5 reacties of zo heeft :P
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:45:51 #5
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_113541639
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_113542245
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:36 schreef Faux. het volgende:
Ik las net dit Wikipedia-artikel en weet nu ongeveer wat lucide dromen zijn. Het lijkt me ook gaaf om eens te proberen. Daarom wat vraagjes:

1) Zodra ik bewust wordt in mijn eigen dromen en besef dat het een droom is, ontwaak ik direct. Hoe kan ik dat voorkomen?
2) Is het niet erg spritueel? Ik geloof niet in geesten en zo, dus is het dan nog wel de moeite om uit te proberen?
3) Kom je niet vast te zitten in je eigen dromen als je erg goed bent? Het lijkt me namelijk erg gaaf om bewust te zijn in mijn eigen dromen, maar ik wil wel graag nog wakker worden.
5) Werkt het? Kan ik, als ik serieus m'n best doe, straks vliegen in m'n dromen?

Ten eerste, ja het werkt. En dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Wetenschappers hadden afgesproken met de proefpersoon dat hij een signaal moest geven met zijn ogen om hen te laten weten dat hij bewust was in zijn droom.

Als je in je droom opzij kijkt, dan gaan je echte ogen achter je dichte oogleden ook die kant op. Zo konden de wetenschappers een signaal krijgen, door bijv. 2 keer naar rechts te kijken en 1 keer naar links.

En verder is het zeker vet. We dragen allemaal een holodeck mee in onze hoofden en bijna niemand die ernaar om kijkt. Onze tv's moeten groter, 3D of zelfs met geur erbij, maar blijkbaar weet niemand dat je de meest realistische virtuele ervaring ooit, gewoon in je eigen hoofd kunt hebben tijdens het slapen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 29 juni 2012 @ 01:16:11 #7
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113542298
Heb 2 maanden elke dag 50 reality checks gedaan, maar het mocht niet baten. :')
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_113542404
Heel vaak knipperen helpt bij mij soms om wakker te worden. Alleen val ik daarna binnen seconden weer in slaap zonder ik er erg in heb dat ik weer droom. Dan ben ik dus op mn kamer in die droom en zie ik gare mense op mn kamer shit ia fucked up.
pi_113543391
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:38 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar je kunt ook in slaapverlammingen komen en die kunnen beyond horror zijn. Niet prettig.
Onder het controle krijgen van de dromen is het lastigst.
Die slaapverlammingen zijn echt héél eng. Meerdere malen gehad, geen pretje. Ik raak toch altijd een beetje in paniek.

Verder vind ik lucide dromen heel vet, ik kan ze niet echt opwekken (probeer ik ook niet). Maar heb ze gewoon af en toe(steeds vaker). Meestal echt toffe dromen, en ik kan ze altijd herinneren. Ik heb het mezelf ook niet aangeleerd, ik werd me steeds bewuster van mijn dromen ; En kan ze op een keer zelf aansturen.
Daarna ben ik erop gaan zoeken op google, en kwam hierop uit.
pi_113543427
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:36 schreef Faux. het volgende:

1. Weet ik niet, soms als ik wakker word slaap ik weer in. En dan vervolgt de droom.
2. Ik vind er niks spiritueels aan, mijn dromen zijn over het algemeen "redelijk" realistisch. En zouden zomaar kunnen gebeuren in het echt. Ook wel eens dat ik bijvoorbeeld vette dingen zo herbeleef maar dan geef ik er zelf net een andere wending aan.
3. Weet ik niet, maar de genoemde slaapverlammingen zijn kut.
4. Voor mijn gevoel wel.
5. Weet ik niet, nooit geprobeerd. Zoals gezegd zijn mijn dromen redelijk realistisch.
pi_113543440
Ik heb een periode toen ik een jaar of 8 was iedere nacht dezelfde lucide droom gehad, dat ik kon vliegen in mijn plaatselijke overdekte zwembad O+ Wat vet was dat. Lijkt me gaaf om nog een keer te kunnen, even volgen dit dus :@
pi_113543559
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 01:16 schreef Quotidien het volgende:
Heb 2 maanden elke dag 50 reality checks gedaan, maar het mocht niet baten. :')
Het gaat om de kwaliteit van de check, niet de kwantiteit. Als je een check doet, moet je even helemaal relaxen en je echt even focussen op het moment.
pi_113543572
Ik heb trouwens nog nooit een slaapverlamming gehad. Lijkt misschien eng, maar is gewoon een deel van je hersenen dat iets later wakker wordt.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 03:21:22 #14
370039 Morera
more more more
pi_113543839
Ik kan het, aangeleerd en vanwege de slaapverlammingen mee gekapt. Hoop dat ik het nooit meer kan. :) Hoewel het af en toe echt heel tof was. *O*
  vrijdag 29 juni 2012 @ 10:03:17 #15
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_113547302
Vandaag begonnen met zo vaak mogelijk de tijd te controleren. Hopen dat het niet te lang duurt voordat de dromen komen :)

Wat ik me trouwens afvroeg: kan je ook een "bad trip" hebben bij lucide dromen? En dan bedoel ik dat je een nachtmerrie hebt, die je heel intens beleeft omdat je er bewust bij bent.
pi_113547545
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 10:03 schreef Faux. het volgende:
Vandaag begonnen met zo vaak mogelijk de tijd te controleren. Hopen dat het niet te lang duurt voordat de dromen komen :)

Wat ik me trouwens afvroeg: kan je ook een "bad trip" hebben bij lucide dromen? En dan bedoel ik dat je een nachtmerrie hebt, die je heel intens beleeft omdat je er bewust bij bent.
Je kan juist beter met nachtmerries omgaan omdat je nu wel zelf kunt sturen.
Meen me te herinneren dat lucide dromen gebruikt wordt bij mensen met repeterende nachtmerries die daar graag vanaf willen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  vrijdag 29 juni 2012 @ 10:16:00 #17
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_113547633
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 10:12 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Je kan juist beter met nachtmerries omgaan omdat je nu wel zelf kunt sturen.
Meen me te herinneren dat lucide dromen gebruikt wordt bij mensen met repeterende nachtmerries die daar graag vanaf willen.
Top. Dank je voor je antwoord ^O^
  vrijdag 29 juni 2012 @ 12:45:28 #18
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_113552964
TS, denk je serieus dat je door af en toe de tijd te checken lucide wordt in je dromen?

Als je dat echt wilt moet je maandenlang investeren. Elke dag uitvoerig in je dream journal schrijven, kwalitatieve reality checks. En dat is nog het minimum. V
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 29 juni 2012 @ 12:46:57 #19
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_113553040
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 12:45 schreef Quotidien het volgende:
TS, denk je serieus dat je door af en toe de tijd te checken lucide wordt in je dromen?

Als je dat echt wilt moet je maandenlang investeren. Elke dag uitvoerig in je dream journal schrijven, kwalitatieve reality checks. En dat is nog het minimum. V
Ik ben bereid alles er voor te doen. Droom van vannacht heb ik opgeschreven, en ik concentreer me vaak op de tijd. Weet je nog tips? :)
  vrijdag 29 juni 2012 @ 13:01:46 #20
370039 Morera
more more more
pi_113553627
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 12:46 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ik ben bereid alles er voor te doen. Droom van vannacht heb ik opgeschreven, en ik concentreer me vaak op de tijd. Weet je nog tips? :)
Hoeft helemaal niet zo moeilijk hoor.
Bij mij werkte het door:

- Een paar keer per dag naar je handen te kijken ( voor je uit strekken )
- Een paar keer per dag het lichtknopje te zoeken en even aan en uit te doen ( controle )

Na ongeveer twee weken had ik een moment in een droom dat ik licht bewust was, dat was best eng want ik heb vaak slechte dromen en met licht bewust kon ik niet zoveel. :+
Ik zocht toen naar mijn handen en zodra ik daar naar keek werd alles haarscherp en kon ik opeens met mijn armen vliegen :+ Net alsof ik in een film zat. Op commando had ik een auto en kon ik heel goed rijden terwijl ik niet eens een rijbewijs heb enz. enz. :D

Ik ging het steeds vaker doen en een paar weken later werkte het ook als ik iets ging proberen te lezen in een droom. Echt tof, alleen die slaapverlammingen zijn echt zo ontiegelijk eng. :r
  vrijdag 29 juni 2012 @ 13:06:20 #21
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_113553786
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 13:01 schreef Morera het volgende:

[..]

Hoeft helemaal niet zo moeilijk hoor.
Bij mij werkte het door:

- Een paar keer per dag naar je handen te kijken ( voor je uit strekken )
- Een paar keer per dag het lichtknopje te zoeken en even aan en uit te doen ( controle )

Na ongeveer twee weken had ik een moment in een droom dat ik licht bewust was, dat was best eng want ik heb vaak slechte dromen en met licht bewust kon ik niet zoveel. :+
Ik zocht toen naar mijn handen en zodra ik daar naar keek werd alles haarscherp en kon ik opeens met mijn armen vliegen :+ Net alsof ik in een film zat. Op commando had ik een auto en kon ik heel goed rijden terwijl ik niet eens een rijbewijs heb enz. enz. :D

Ik ging het steeds vaker doen en een paar weken later werkte het ook als ik iets ging proberen te lezen in een droom. Echt tof, alleen die slaapverlammingen zijn echt zo ontiegelijk eng. :r
Die slaapverlammingen lijken me ook doodeng inderdaad :{ Hoelang duren ze ongeveer en zijn ze te voorkomen?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 13:09:08 #22
370039 Morera
more more more
pi_113553903
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 13:06 schreef Faux. het volgende:

[..]

Die slaapverlammingen lijken me ook doodeng inderdaad :{ Hoelang duren ze ongeveer en zijn ze te voorkomen?
Ik had echt alles wat wikipedia noemt, in het begin niet maar toen ik het heel vaak had gedaan had ik echt bijna elke dag last van deze verschijnselen :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet verder niet hoe je het voorkomt, ik weet alleen dat je best snel lucide kan gaan dromen. Ik zou het zo weer kunnen met de manier die ik je verteld heb. Maar ik doe het liever niet, na een tijdje zijn die slaapverlammingen dan ook opgehouden en begin ik er niet meer aan :P
pi_113557548
Ik wist niet dat lucide dromen en slaapverlammingen met elkaar te maken hebben?
pi_113557645
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 14:28 schreef perpetual_change het volgende:
Ik wist niet dat lucide dromen en slaapverlammingen met elkaar te maken hebben?
Hebben ze ook feitelijk niet, maar beide zijn symptomen van een verstoring in je slaap. Dus als je die verstoring probeert te veroorzaken om lucide te dromen, kun je ook slaapverlammingen krijgen.
pi_113564353
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met dit fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.

Ook onderzoekers als Stephen LaBerge heb ik daar nooit over gehoord. Lijkt wel alsof mensen elkaar bang maken en waarschuwen en dat juist daardoor rare effecten optreden.

Ik heb echt alleen maar goeie en mooie dingen te melden over dromen en lucide dromen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Probably_on_pcp op 29-06-2012 17:28:18 ]
  vrijdag 29 juni 2012 @ 17:18:05 #26
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_113564821
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met die fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.

Ook onderzoekers als Stephen LaBerge heb ik daar nooit over gehoord. Lijkt wel alsof mensen elkaar bang maken en waarschuwen en dat juist daardoor rare effecten optreden.

Ik heb echt alleen maar goeie en mooie dingen te melden over dromen en lucide dromen.
Dat is een geruststellende gedachte :)
Ik zit ondertussen volop reality checks te doen, ik hoop dat ik het doorzettingsvermogen heb om dat te blijven doen :)
pi_113564882
quote:
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met die fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.

Ik heb juist vaak als ik onverwachts wakker word in een lucide droom (door een harde klap ofzo ergens), dat er dan slaapverlamming optreed. Misschien dat ze theoretisch niets met elkaar te maken hebben, maar wel opvallend dat juist dan ik last heb van slaapverlamming.
pi_113565216
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:19 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:

[..]

Ik heb juist vaak als ik onverwachts wakker word in een lucide droom (door een harde klap ofzo ergens), dat er dan slaapverlamming optreed. Misschien dat ze theoretisch niets met elkaar te maken hebben, maar wel opvallend dat juist dan ik last heb van slaapverlamming.
Dat is wel opvallend idd. Blow je ook of drink je veel?

En in het dagelijks leven, hoe bewust leef je dan? Verdiep je je in zaken als psychologie en bewustzijn?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 17:31:50 #29
370039 Morera
more more more
pi_113565262
quote:
Ik hoor hier veel mensen over slaapverlammingen wat ik vreemd vind. Ben al zo'n 15 jaar met dit fenomeen bezig en heb nog nooit iemand gehoord over een link tussen lucide dromen en slaapverlamming.

Ik had er nog nooit van gehoord en geloofde haast dat er geesten in mijn huis waren ofzo, zie de symptonen van slaapverlamming. Hoe toevallig is het dat het precies in de periode is geweest dat ik met lucide dromen bezig was en het ook gestopt is sinds ik niet meer lucide droom.

Jij hebt dan de mazzel dat je er geen last van krijgt, lijkt me heerlijk, maar het lijkt me wel handig dat TS weet dat er mensen zijn die er last van hebben. Mocht TS er toch last van krijgen dan is het al minder eng omdat hij dan weet wat het is. Ik wist het namelijk niet en dat is echt geen pretje.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 14:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hebben ze ook feitelijk niet, maar beide zijn symptomen van een verstoring in je slaap. Dus als je die verstoring probeert te veroorzaken om lucide te dromen, kun je ook slaapverlammingen krijgen.
Dit klinkt aannemelijk
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:00:51 #30
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_113566064
quote:

Geloof me, ik heb het meermalen na een lucide droom meegemaakt.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')