Ja, maar dat is toch helemaal niet de insteek van deze discussie?quote:Op maandag 25 juni 2012 16:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met jou eens maar grenzen hoeven niet bewaakt te worden met fysiek geweld. Je kunt een kind gewoon wat vroeger naar bed sturen of even naar zijn kamer daar leert het ook van. In zekere zin zijn die straffen effectiever daar je het kind door het iets van zijn vrijheid weg te nemen leert na te denken. Hij kan niets anders dan op zijn kamer. En zo leer je het kind te leren van zijn fouten, daar hoeft geen hand bij aan de pas te komen.
Dus ja, jij gebruikt angst tot uitsluiting.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:45 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Een kind opvoeden in angst zorgt voor een gevoel van onzekerheid, kind voelt zich dan vaak minder waard.
En dat terwijl iedere ouder toch roept dat kinderen ook geen andere kinderen tikken mogen uitdelen.
En een kind ziet trouwens ook geen verschil tussen een tik en slaan.
Nou is het een veel betere motivatie om gewoon uit te leggen waarom iets niet mag, en luistert hij/zij niet? Dan kan je allerlei straffen geven, maar fysiek worden is gewoon niet nodig en ouderwets. Bovendien is het tegen de wet.
Bij mijn oppaskinderen is de belangrijkste regel dat je een ander geen pijn mag doen, en als je dat wel doet doe je niet meer mee met onze spelletjes. Dat vinden ze vaak heel erg, want we doen leuke dingen.
Als het kind tot rust is gekomen ga ik er later naartoe en dan bedenkt het kind zelf vaak dat hij/zij zijn excuses moet aanbieden. Een gezonde manier om ruzies leren op te lossen.
Dan heb ik daarna nog het goede-gedrag bord, want je kan je sowieso beter richten op het positieve gedrag, maar goed.
Fouten maken moet kunnen, kinderen moeten de mist in kunnen gaan. Iets helemaal verpesten. En vervolgens leren hoe ze dat oplossen. Geweld is daar niet de oplossing en je geeft het verkeerde signaal af.
Maar dat is het wel. Waar het gewoon om gaat is dat je agressiviteit zo goed praat, hierna kun je niet geloofwaardig blijven volhouden dat het niet oke is om gewelddadig te zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:49 schreef mootie het volgende:
[..]
Een tik op de billen als een kind heel stout is geweest zie ik dan ook totaal niet als agressie.
Nee, het ligt aan school, de moderne maatschappij, de vibraties van de kosmos, ADHD enz.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:48 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Maar dat ligt niet aan het gebrek van agressiviteit van de ouders.
Dan ben jij een uitzondering eropquote:Op maandag 25 juni 2012 16:29 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik wist ook wat ik deed als ik rottigheid uit haalde maar dat wil niet zeggen dat er perse fysiek geweld nodig was om mij dit duidelijk te maken. Ik kreeg dan een demagogische preek waardoor ik mij schuldig voelde en nadacht over wat ik had gedaan. Dat is vele malen effectiever dan een klap te geven wat in mijn ogen gewoon onmacht is.
Kinderen moet je opvoeden en je moet een veilige thuishaven voor ze creëren. In dat plaatje passen ouderwetse lijfstraffen niet meer.
Nee, dat ZIE jij zo, dat is het helemaal niet... ga toch weg...quote:Op maandag 25 juni 2012 16:51 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Maar dat is het wel. Waar het gewoon om gaat is dat je agressiviteit zo goed praat, hierna kun je niet geloofwaardig blijven volhouden dat het niet oke is om gewelddadig te zijn.
Kun je nou echt niks bedenken?quote:Op maandag 25 juni 2012 16:49 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Sommige mensen doen er hier heel luchtig over. Een beetje zoals het niet willen opeten van je groente niveau. Ik maak alleen maar duidelijk waar de grens zit, waar zit de grens bij jullie?
[..]
Zoals?
Nee ze voelen dan geen angst. Ze balen omdat ze geen leuke dingen mogen doen, en ik leer ze dat hun daden consequenties hebben.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:51 schreef Loppe het volgende:
[..]
Dus ja, jij gebruikt angst tot uitsluiting.
Waarom? Wat is er mis met vrijheid ontnemen dan? Het kind is geweldloos en dan ga jij geweld gebruiken.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:52 schreef Ezio het volgende:
[..]
Kun je nou echt niks bedenken?
Kinderen kunnen ongelofelijke etterbakjes zijn zonder daarbij gewelddadig gedrag te vertonen. Soms halen ze je opzettelijk het bloed onder de nagels vandaan of weigeren ze te luisteren, vertonen ze een gebrek aan respect jegens andere (volwassen) mensen of treiteren ze andere kinderen (psychologisch)
Als ze vervolgens doorgaan met het ettertje uit te hangen en weigeren te luisteren na herhaalde waarschuwingen lijkt een tik me wel geoorloofd.
Nou moet je dit niet verkeerd interpreteren, ik zeg niet dat zodra een kind een van deze dingen doet, je erop los mag beuken hè?
Waarom moet de bovengrens dan gestraft worden met een tik? Een kind straf je net zo hard door het bijvoorbeeld na het eten naar bed te sturen, dat vinden kinderen vreselijk. Aangezien dat een wat hardere straf is kun je dat prima hanteren voor de bovengrens. Anders leer je kinderen toch eigenlijk dat slaan een manier is om problemen op te lossen?quote:Op maandag 25 juni 2012 16:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, maar dat is toch helemaal niet de insteek van deze discussie?
Ik heb nergens gezegd dat je een kind voor alles moet slaan. Ik ben me alleen in de discussie gaan mengen toen helemaal NIET slaan als alternatief en normaal werd gegegven.
natuurlijk moet je 99% van de tijd gewoon verbaal je kind tot orde roepen, en zaken als BB afpakken zijn ook de norm bij straffen.
Maar als de bovengrens is bereikt is er niets, maar dan ook NIETS mis met een tik. Dat wil ik (en volgens mij iedereen die "pro"slaan is) alleen maar zeggen.
Een tik geweld noemenquote:Op maandag 25 juni 2012 16:53 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Waarom? Wat is er mis met vrijheid ontnemen dan? Het kind is geweldloos en dan ga jij geweld gebruiken.
ja, dat vinden kinderen vre-se-lijk! Ja, of ze hebben gewoon, zoals ik, altijd wat te kanen in de kamerquote:Op maandag 25 juni 2012 16:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Waarom moet de bovengrens dan gestraft worden met een tik? Een kind straf je net zo hard door het bijvoorbeeld na het eten naar bed te sturen, dat vinden kinderen vreselijk. Aangezien dat een wat hardere straf is kun je dat prima hanteren voor de bovengrens. Anders leer je kinderen toch eigenlijk dat slaan een manier is om problemen op te lossen?
echt wel... ik moet toch de kans krijgen om te vertellen dat ik een sterrenkind hebquote:
Niet.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:55 schreef Ezio het volgende:
[..]
Een tik geweld noemen_!
Vrijheid ontnemen maakt gewoon totaal geen indruk.
Wellicht voel jij geen agressiviteit als jij een tik uitdeelt, maar dat is het natuurlijk wel. Je word lijfelijk.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, dat ZIE jij zo, dat is het helemaal niet... ga toch weg...
Op het moment van de straf zelf niet nee, maar ze houden zich in uit schrik voor een straf.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:52 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nee ze voelen dan geen angst. Ze balen omdat ze geen leuke dingen mogen doen, en ik leer ze dat hun daden consequenties hebben.
En daar ga jij dus ook weer de mist in door kinderen als onkundige, niet nadenkende wezens te bestempelen.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:55 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Wellicht voel jij geen agressiviteit als jij een tik uitdeelt, maar dat is het natuurlijk wel. Je word lijfelijk.
Nogmaals, een kind ziet geen verschil tussen een corrigerende tik of slaan.
En hij zou het dan ook gewoon omschrijven als slaan, en dat zo bij de juf kunnen melden. Dan heb je als ouder pas een probleem.
Ik ga met het volste vertrouwen een discussie over de opvoedkundige tik in hoor. Ook bij de juf of meester op school.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:55 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Wellicht voel jij geen agressiviteit als jij een tik uitdeelt, maar dat is het natuurlijk wel. Je word lijfelijk.
En hij zou het dan ook gewoon omschrijven als slaan, en dat zo bij de juf kunnen melden. Dan heb je als ouder pas een probleem.
Nee ze willen de leuke dingen niet missen. Maar goed, het gaat zelden mis hier. Want ik richt me vooral op het positieve gedrag, en het opbouwen van een goed zelfbeeld.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:56 schreef Loppe het volgende:
[..]
Op het moment van de straf zelf niet nee, maar ze houden zich in uit schrik voor een straf.
Nouja, dat ligt maar net aan de leeftijd.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En daar ga jij dus ook weer de mist in door kinderen als onkundige, niet nadenkende wezens te bestempelen.
Een kind ziet dat prima in.... een kind denkt, leert en weet dingen....
Gohquote:Op maandag 25 juni 2012 16:58 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nouja, dat ligt maar net aan de leeftijd.
Ok, zo moet datquote:Op maandag 25 juni 2012 16:57 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nee ze willen de leuke dingen niet missen. Maar goed, het gaat zelden mis hier. Want ik richt me vooral op het positieve gedrag, en het opbouwen van een goed zelfbeeld.
Oh nee, ik denk niet dat jij een kind van 2 zou slaan. Ik vind het gewoon jammer dat je niet wil aannemen dat het slecht is om te slaan, terwijl er zoveel bronnen zijn die zeggen dat het gewoon niet de goede manier is. Bovendien, je realiseert je toch wel dat het niets voor niets verboden is? Ook de zogenaamde corrigerende tik.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Goh.
En jij denkt voor je eigen argument ook dat ik een koter van 2 op de bek ga rossen?
Kijk, dat ligt natuurlijk aan jezelf. Als je het goed aanpakt zorg je er natuurlijk voor dat een kind zich niet kan vermaken op de kamer anders doet dat de straf teniet.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat vinden kinderen vre-se-lijk! Ja, of ze hebben gewoon, zoals ik, altijd wat te kanen in de kamer.
Niet over nagedacht he? Dat je koter wel eens slim kan zijn? Of wel eens van te voren iets kan verzinnen...
Je zegt het zelf al. De wetenschap ontwikkelt zich, zo ook de wetenschap achter het opvoeden. Inmiddels is dus ontdekt dat slaan een negatief effect heeft.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:02 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Wie zijn kind liefheeft spaart de roede niet, was het motto van de meeste ouders in de jaren vijftig.
Het is idd erger om ergens te zitten, moeten nadenken, niet weten hoe lang je er nog zit dan een tik te krijgen ja. Oh als ik dit doe dan komt er geweld is gewoon verkeerd. Je moet nadenken, inzien waarom het zo is en balen dat je daardoor nu dit en dat niet kan doen.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Kijk, dat ligt natuurlijk aan jezelf. Als je het goed aanpakt zorg je er natuurlijk voor dat een kind zich niet kan vermaken op de kamer anders doet dat de straf teniet.
Maar als je zo'n kind zonder vermaak apart zet gaat het nadenken is de straf dus effectief. Een mep is gewoon een mep. Een slaan is een middel dat je normaliter gebruikt om jezelf te verdedigen, komt voort uit woede of angst, zoiets hoort dus niet thuis in een opvoedingsmodel.
Ja, de hedendaagse jeugd is echt een stuk beter opgevoed dan de kinderen uit de jaren 50.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:03 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al. De wetenschap ontwikkelt zich, zo ook de wetenschap achter het opvoeden. Inmiddels is dus ontdekt dat slaan een negatief effect heeft.
Nee, dat komt door de verandering van de maatschappij. Minder sociale controle, individualisme en dat soort dingen. Niet omdat er niet meer wordt gemept thuis.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:04 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ja, de hedendaagse jeugd is echt een stuk beter opgevoed dan de kinderen uit de jaren 50.
Whehehequote:Op maandag 25 juni 2012 17:04 schreef Drinky het volgende:
mensen die niet op een vrije school hebben gezeten
Euritmie
Trillingen van de kosmos uitbeelden in dans
Die bronnen zijn allemaal ontkracht door rond te kijken in de AH op zaterdag, zoals ik zei.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:00 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Oh nee, ik denk niet dat jij een kind van 2 zou slaan. Ik vind het gewoon jammer dat je niet wil aannemen dat het slecht is om te slaan, terwijl er zoveel bronnen zijn die zeggen dat het gewoon niet de goede manier is. Bovendien, je realiseert je toch wel dat het niets voor niets verboden is? Ook de zogenaamde corrigerende tik.
Onzin. Kinderen van alle generaties zijn precies hetzelfde, het zijn de ouders die veranderd zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:05 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nee, dat komt door de verandering van de maatschappij. Minder sociale controle, individualisme en dat soort dingen. Niet omdat er niet meer wordt gemept thuis.
Hoe ziet een kind dan een "time-out" ? Imo de meest nutteloze corrigerende maatregel, elke koter lacht zijn ouders uit bij zo'n maatregel. Zelfs in de jaren 70 vond ik het een prima straf om te krijgen, lekker rustig.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:55 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon kutkinderen met kutouders die sowieso niks aan opvoeding hebben gedaan, heeft niks met het niet slaan te maken.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Die bronnen zijn allemaal ontkracht door rond te kijken in de AH op zaterdag, zoals ik zei.
Kinderen die in felle discussie gaan over het al dan niet krijgen van een snoepje, met schelden en tieren erbij. Dat is jouw idee van hoe een kind/ouder-relatie moet zijn?
Nou niet het mijne.
Precies, de ouders hebben het volledig uit de hand laten lopen. Met zo'n kutte softe sterrenopvoeding.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:06 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Onzin. Kinderen van alle generaties zijn precies hetzelfde, het zijn de ouders die veranderd zijn.
Mwah, te extreem imo, maar in de kern niets mis meequote:Op maandag 25 juni 2012 16:51 schreef summer2bird het volgende:
Als ik nu de supermarkt inga zie ik veel kinderen die aan het krijsen en gillen zijn, overal rondrennen en om voetbalplaatjes bedelen.
Dat mocht ik eens proberen vroeger.
Ik weet dan precies hoe dat gegaan was.
Dan zou ik in de supermarkt een draai om mijn oren krijgen "en nu hou je op" zei mijn moeder dan op een zachte dwingende toon. Wekt meer indruk dan schreeuwen.
Vervolgens negeert ze mij totdat we in de auto zaten en in de auto krijg ik een preek man![]()
Vervolgens werd ik direct naar mijn kamer gestuurd, bij tegenstribbelen (beneden proberen te blijven) kreeg ik nog een trap na ook.
Kindermishandeling? Nee joh. Goeie opvoeding
Stevig bij de arm pakken, valt dat dan ook onder agressie?quote:Op maandag 25 juni 2012 16:55 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Toch maar even veranderd?quote:Op maandag 25 juni 2012 17:06 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Onzin. Kinderen van alle generaties zijn precies hetzelfde, het zijn de ouders die veranderd zijn.
Haha nouja, maar dat heeft toch niks te maken met wel of niet tikken? Je kan je kind heel goed leren zich te gedragen in de AH. Als je daarvoor al tikken nodig hebt ben je wel heel slecht in opvoeden en moet je er helemaal niet aan beginnen.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Die bronnen zijn allemaal ontkracht door rond te kijken in de AH op zaterdag, zoals ik zei.
Kinderen die in felle discussie gaan over het al dan niet krijgen van een snoepje, met schelden en tieren erbij. Dat is jouw idee van hoe een kind/ouder-relatie moet zijn?
Nou niet het mijne.
Hoezo extreem?quote:Op maandag 25 juni 2012 17:08 schreef MAHL het volgende:
[..]
Mwah, te extreem imo, maar in de kern niets mis mee
Je ziet ook ouders helemaal uit hun slof schieten als het kind even gaat huilen of iets doet wat het niet mag. Beetje negatieve aandacht voeden met meer negatieve aandachtquote:Op maandag 25 juni 2012 17:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou niet het mijne.
Je houdt nu je mond anders mag je morgen geen Sesamstraat kijken. Waarschijnlijk laten ze die kinderen gewoon doorjanken en geven ze een snoepje als die eindelijk stil is na 15 minuten. Wederom heeft dat niks met het slaan te maken, maar dan was de opvoeding en je positie als ouder al niet duidelijk.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:10 schreef Drinky het volgende:
[..]
Je ziet ook ouders helemaal uit hun slof schieten als het kind even gaat huilen of iets doet wat het niet mag. Beetje negatieve aandacht voeden met meer negatieve aandacht.
Vreselijk ja, na het eten lekker op je kamer zitten met je smartphone die onder het kussen verstopt lagquote:Op maandag 25 juni 2012 16:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Waarom moet de bovengrens dan gestraft worden met een tik? Een kind straf je net zo hard door het bijvoorbeeld na het eten naar bed te sturen, dat vinden kinderen vreselijk. Aangezien dat een wat hardere straf is kun je dat prima hanteren voor de bovengrens. Anders leer je kinderen toch eigenlijk dat slaan een manier is om problemen op te lossen?
Juist, en dit is de grootste fout die een ouder kan maken. Hierdoor blijft het gedrag van het kind hetzelfde.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:12 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Je houdt nu je mond anders mag je morgen geen Sesamstraat kijken. Waarschijnlijk laten ze die kinderen gewoon doorjanken en geven ze een snoepje als die eindelijk stil is na 15 minuten. Wederom heeft dat niks met het slaan te maken, maar dan was de opvoeding en je positie als ouder al niet duidelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |