gebrokenglas | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:38 |
[bron] Hmmm, dat betekent dat je je geliefde dus niet meer even naar de trein kunt brengen en uitzwaaien zonder dat je even moet inchecken. En was is het doel van dit? Voorkomen van Fraude? 't heeft wel wat: als dit overal doorgevoerd is kun je de conducteurs dus schrappen, want iedereen die in de trein zit is gegarandeerd door een poortje gemoeten. Geen zwartrijden meer. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:40 |
![]() | |
Hpzone | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:41 |
Zou het makkelijk vinden. Genoeg stations waar je twee meter over het spoor kan rennen en voorbij de poortjes bent. Gratis reizen. ![]() | |
boem-dikkie | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:42 |
Ja, of met z'n tweeën door een poortje. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:42 |
Op hoeveel stations vinden er nu werkzaamheden plaats eigenlijk? Ik ben benieuwd of dat de 36 overtreft. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:43 |
je kan de poortjes ook gewoon openduwen. bij veel stations is het ook gewoon hinderlijk, stations waar je als voetganger gewoon door kan lopen naar de andere kant, Leiden is een vb, Dordrecht ook bv. De oplossing is hel simpel, zet de poortjes bij de perrons neer en niemand heeft er last van. | |
Franknfurter | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:44 |
NS weer met zn onzin ![]() | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:44 |
dat laatste zeiden ze in Rotterdam, nog nooit zoveel incidenten geweest als de laatste jaren. | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:44 |
Dat doe ik ook op een aantal stations ![]() | |
Seksgod_beta_v1 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:44 |
Niks dan ellende van die OV chipkaart. En dan met name door dit soort ondoordacht gehannes van mensen die er waarschijnlijk goed voor betaald krijgen ook nog. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:45 |
Met de poortjes volgt inderdaad het afschaffen van de conducteurs, en in plaats van controleteams inzetten die de hele dag willekeurige treinen controleren. Zo hou je het efficient. Ons treinnetwerk begint net op een metro te lijken. | |
Franknfurter | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:46 |
En wij maar leuk extra centjes neerleggen voor slechte service. Met zo'n monopolie kun je ook niets anders verwachten. | |
teknomist | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:46 |
Je kunt de poortjes toch ook gewoon op het perron of bij de ingang van een perron zetten, kun je wel normaal door een station lopen... | |
Bundesrepublik | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:47 |
Dat is mogelijk, alleen het nadeel is als je moet overstappen of de trein komt op een ander spoor aan. Moet je eerst uitchecken, een paar minuten wachten en dan mag je weer inchecken. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:48 |
Dat heb ik ook weleens aangekaart, maar dat is niet mogelijk volgens NS. Complete onzin natuurlijk want dat is het meest logische. | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:48 |
Alleen jammer dat de uitvoering niet zo goed was als het idee ![]() | |
Seksgod_beta_v1 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:48 |
Nou... dit systeem is ons door meerdere partijen door de strot geramd. En of het er beter op zou worden als er 50 vervoersbedrijven actief waren... Ik weet het niet. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:49 |
Dan zet je geen poortjes neer (waarom zou je een groot station uberhaupt afsluiten) maar lezers. Veel klantvriendelijker. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:51 |
en hoeveel stations wil de NS nu afsluiten ? De huidige 36 ? Dat heeft ook totaal geen zin. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:51 |
Mwa, op een station als Amsterdam C of Rotterdam C lijkt mij dat onmogelijk. | |
De_Guidance | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:52 |
Al die grote winkels op het station lopen ook omzet mis als je de poortjes sluit.. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:52 |
Maar op Amsterdam CS staan ze al klaar dus dat gaan ze afsluiten. Rotterdam CS ook. Terwijl je daar ook gemakkelijk naar de andere kant kan lopen door het station. Bij R'dam Blaak hebben ze nu de automaten buiten neer gezet, echt handig als je een station wilt afsluiten tegen vandalisme. | |
Seksgod_beta_v1 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:54 |
Dat is helemaal achterlijk, A'dam CS afsluiten. Moet je om het station heenlopen om een pont te kunnen pakken. Volstrekt debiele plannen. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 10:57 |
Oh je bedoelt bij het perron. Ja dat is onmogelijk, er staan wel lezers bij Rotterdam CS op het perron, maar ze zijn nog aan het verbouwen. Gewoon elk perron lezers plaatsen maar volgens NS kan dat niet omdat ze dan in de weg van de looproutes staan. (wat mij juist handig lijkt want dan kan je gelijk uitchecken) | |
Basp1 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:02 |
Je mag er wel doorheen maar dan moet je een ovchipkaart met voldoende saldo hebben. | |
Franknfurter | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:05 |
Ja fucking onzin dus. Dat betekent dat er minstens 10 euro op moet staan geloof ik. Als het al niet meer is. En als je nou nooit met de trein reist moet je dus 7,50 voor de chipkaart dokken en 10 euro voor het saldo. Lekker verdiend door de NS hoor. | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:06 |
En dan ben je zeker het instaptarief kwijt ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:07 |
Bedoel je niet de basistarief? Wanneer je uitcheckt wordt de instaptarief teruggestort. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 11:08:11 ] | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:08 |
nee bij de NS ben je dat niet kwijt als je binnen het uur weer uitcheckt op hetzelfde station. | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:08 |
Geen idee, maar ik checkte in breda een keer in, toen moesten we wisselen van bus, en was ik 90 cent kwijt ![]() | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:09 |
Ah oke, dat hebben ze dan wel weer fatsoenlijk geregeld. | |
Hans_van_Baalen | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:09 |
tvp om gal te spuien na vandaag met de trein | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:09 |
83 cent dacht ik. ![]() Even zoeken. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 11:10:26 ] | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:10 |
Ja zou kunnen ![]() | |
Basp1 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:10 |
20 euro zelfs op een niet kortingskaart ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:12 |
Zat er meer dan 35 minuten tussen de twee bussen? In ieder geval:
http://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instapenbasistarief/. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 11:12:59 ] | |
CafeRoker | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:13 |
Gouden tijden keren weder. Bij een forsbesnorde conducteur beleefd om een perronkaartje vragen ![]() | |
fruityloop | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:13 |
In Deventer kan dat mooi, de ingang naar de perrons is 1 grote trap, midden in het stationsgebouw, die kan je zo afsluiten, en dan kan men nog steeds door de tunnel lopen naar de andere wijk. Er blijft dan wel 1 perron over, dus dan worden de kosten hoger. Maar dan moet de NS de kaart-automaten etc ook allemaal verplaatsen, die staan meer aan het begin van de tunnel, waar ze vermoedelijk ook die poortjes willen zetten. Ik ben er wel een voorstander van trouwens, ondanks veel politie, camera's en beveiliging is die tunnel niet een plek waar je graag komt later op de avond. [ Bericht 2% gewijzigd door fruityloop op 16-06-2012 11:18:49 ] | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:15 |
Nee er zat iets van 3 (?) minuten tussen, want ik moest nog speciaal een paar minuten bij die buschauffeur staan wachten om uberhaupt uit te kunnen checken... | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:15 |
20 euro, 10 euro geldt alleen voor een NS OV chipkaart met abonnement. DUS NIET voor een gewone persoonlijke OV chipkaart (alleen bij Syntus is dat laatste wel weer 10 euro) | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:17 |
Ja als je incheckt in een bus en je gaat er weer gelijk uit (uitchecken) betaal je 83 cent. Metro en tram ook. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:17 |
Hm, raar... Dat hoort niet te gebeuren. (Het zou kunnen voorkomen wanneer je van busvervoersmaatschappij verandert, maar dat weet ik niet zeker.) | |
fruityloop | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:17 |
Hier in Deventer niet, aangezien er 1 apart perron is van de rest. Als je niet het hele gebouw inclusief de tunnel afsluit met poortjes, kan je dus niet zonder uit- en weer in te checken van perron naar perron komen, dat zal dus betekenen dat mensen hun overstap niet meer halen. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:18 |
Volgens mij niet bij HTM (omgeving Den Haag). Binnenkort weer maar eens checken. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 11:19:44 ] | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:19 |
tuurlijk wel. Als je incheckt en gelijk weer uitcheckt ben je het basistarief kwijt in bus/tram | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:20 |
Haha ook, ik heb het zelf een keer meegemaakt, had ik mijn verkeerde kaart gebruikt. Wel teruggekregen trouwens. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:20 |
Hm... Zij was trouwens aan het overstappen, dan hoort ze niet nogmaals de basistarief te betalen (mits binnen 35 minuten). | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:22 |
Beetje vreemd als je bij dezelfde maatschappij gewoon in een andere bus stapt.. Maar goed, zolang de NS dat maar niet gaat invoeren wanneer ze stations afsluiten, dat zou helemaal een mooie boel worden. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:23 |
nee daar heb je gelijk in, daarom zijn lezers het meest logische. Ook bij overstappen vanuit buitenland (station Utrecht bv) is het fucking irritant, dan moet je bij Utrecht helemaal naar een uitgang lopen om alsnog in te checken voor een binnenlandse reis (na aankomst uit Duitsland bv) | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:23 |
Nee 1x maar, dat klopt toch ? 83 cent | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:24 |
Maar... heeft niemand dit zien aankomen dan? | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:24 |
Nee daarna was ik het nóg een keer kwijt, toen ik in de andere bus stapte. Want toen heb ik gewoon het standaard tarief zoals altijd betaald. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:24 |
Haha nee het is pas 5 jaar bekend dat de NS dit wilen hoe lang staan die poortjes al klaar (in de weg) in Leiden..... Zeker een jaar. | |
Franknfurter | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:25 |
Gewoon hetzelfde systeem hanteren als in de bus: inchecken als je de trein instapt en uitchecken als je eruit stapt. En voor iedereen die zegt dat dat superlang gaat duren: dat valt reuze mee want je hoeft alleen even je kaartje langs de lezer te halen. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:25 |
Oh dat is wel raar ja. Even terugvragen gewoon (nou ja gewoon) | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:25 |
Ze hebben waarschijnlijk eerst 5 jaar koffie zitten drinken om nu eindelijk eens actie te ondernemen. | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:26 |
Behalve bij Syntus, daar duurt het minstens 3x zo lang voor je kaart gescand is ![]() En ja, dat had mij ook het meest logische systeem geleken. O ik lees net over Amsterdam CS, dan is dat inderdaad niet handig ![]() | |
fruityloop | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:27 |
Dan moet de NS de hele dienstregeling aanpassen, omdat het in- en uitstappen veel langer gaat duren. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:28 |
![]() ![]() Ik zie mensen in de trein al uitchecken tijdens de spitsuren in Amsterdam. ![]() ![]() ![]() | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:28 |
maakt bij de bus/tram trouwens niet uit of je overstapt op een bus/tram/metro van andere vervoerder. Binnen 35 min betaal je dan maar 1x basistarief. Alleen bij trein overstappen op een andere vervoerder kost altijd extra instaptarief. | |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:32 |
Het is gewoon weer de zoveelste ontwerpfout bij de OV chipkaart. Ik snap niet dat we een duur bedrijf hebben ingeschakeld om het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk naar Londen, kijk naar Hong Kong, kijk naar Shanghai, allemaal perfect geregeld. | |
123hopsaflops | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:33 |
een waar 'drama' | |
Bundesrepublik | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:33 |
En dan zijn er altijd van die huismoeders die voor de lezer hun pas gaan zoeken waardoor iedereen weer moet wachten. | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:33 |
In dit geval is dat alleen niet te vergelijken, want bijvoorbeeld in London maakt het niet uit of ze metrostations afsluiten, dat is toch allemaal ondergronds en daar loop je niet doorheen omdat het de kortste route is. Echter heeft de NS blijkbaar even vergeten dat het bij treinstations niet zo werkt. | |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:35 |
Ja precies ![]() | |
fruityloop | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:36 |
Dat zijn steden, of hooguit een agglomeratie.. Daar hébben ze naar gekeken, en gemeend dat ook voor een heel land toe te kunnen toepassen. Uiteraard zonder papieren (strippen)kaart voor incidenteel gebruik, en als backup, zoals bijvoorbeeld in Londen. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:36 |
Jij bent een 'hebber' bij het vergeten. Hm... | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:37 |
daar zijn ook al rechtszaken over bezig, uitspraak 6 augustus. http://www.refdag.nl/nieu(...)poortjes_ns_1_647835 [/quote] [quote] Volgens de advocaat van de NS gaan de poortjes pas begin 2015 dicht, volgens NS zelf begin 2013, Vreemd. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:39 |
ja bij landelijk spoornetwerk waar uberhaupt de meeste stations open blijven hebben poortjes geen enkele zin. Kost alleen maar klauwen vol geld, alleen al aan onderhoud en reparaties (bij de metro in Rdam worden er 5 poortjes per dag vervangen/gerepareerd heb ik ergens gelezen) | |
fruityloop | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:55 |
Dat geld is er al, dat is wat de NS en Prorail overhielden aan de verkoopt van Telfort aan BT. Daar staat ~800 miljoen van op een spaarrekening niks te doen. Overigens kregen ze daarover vanuit de 2e kamer ~1 jaar geleden het lexum. Nu willen ze het daadwerkelijk gaan uitgeven, en liggen de lokale overheden weer dwars.. Nederland ten voeten uit.... ![]() | |
Taperol | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:58 |
Zijn ze daar niet bezig met een fiets- en voetgangerstunnel? | |
Felixa | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:03 |
Ja, en alleen spoor 15 blijft buiten de poortjes om bereikbaar i.v.m. de Thalys. Die mensen zullen dan denk ik ook door de tunnel moeten om naar/van de Thalys te gaan. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:06 |
OV-Chipkaart is prima voor gebruik binnen een stadsregio als Amsterdam of Rotterdam, echter niet op landelijk niveau. Dat kunnen wij zeker weten vaststellen. | |
Taperol | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:09 |
Dat is inderdaad ook niet praktisch, maar aan de andere kant zijn dat geen dagelijkse reizen. Maar ik vraag me af hoe ze dat op kleine stations gaan doen, er zijn er veel die gewoon over de hele breedte toegankelijk zijn. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:11 |
Die worden niet afgesloten, de meeste blijven juist open. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:12 |
Ik ben benieuwd hoe ze dat in Rotterdam gana oplossen dan. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:17 |
Die poortjes staan er dus al sinds 2007 !!! Dus al 5 jaar. Lekker op tijd gereageerd (al is Groen Links er al langer mee bezig in Leiden, dat wel)
| |
moussie | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:26 |
Dat is het zeker, maar even los van deze verschillende data: wat maakt dat uit? Of je zaak nu over 1 jaar of over 3 jaar kapot gaat omdat je klanten er niet meer bij kunnen, kapot gaat die. | |
ems. | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:40 |
En bij stroomstoring zijn de stations hermetisch afgesloten. | |
TheSalesman | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:57 |
Jezus, dit is al zó lang bekend. Iedereen heeft later gewoon een OV-chipkaart in z'n portemonnee zitten, naast het ID-bewijs en de bankpas. Ja, er moet saldo opstaan, maar als je incheckt en vervolgens weer uitcheckt als je de tunnel/het perron verlaat, wordt er niets afgeschreven en kun je dat saldo dus gewoon bij je volgende treinreis/OV-reis gebruiken. En voor diegenen die een geliefde afzetten bij het station en zelf nóóit met het OV reizen: dan zeg je voor de poortjes toch gedag. ![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:00 |
Bijkomend voordeel is dat dan ook je voetreisgedrag kan worden gemonitord. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:10 |
Ik wil niet inchecken wanneer ik geen gebruik maak van de trein. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 13:11:25 ] | |
opgebaarde | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:14 |
Precies, lui zoals jij zijn het probleem | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:16 |
In Leiden ga ik ook vaak door het station omdat het de snelste route is. Daarnaast zitten er ook een hoop ondernemers (Hema, AH2Go, etc) die minder klanten gaan krijgen als je het station op slot gooit. Regelmatig haal ik even wat bij de AH2Go als de winkels dicht zijn. En ik heb er ook al eens mensen opgehaald die moeilijk ter been zijn. Die moeten nu eerst met hun bagage naar de uitgang slenteren, waarna ik ze pas kan helpen. En in Leiden is er hoogteverschil, wat het nog eens moeilijker voor ze maakt. [ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-06-2012 13:22:59 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:20 |
Sorry, maar ik ga nooit met het OV, wil geen OV-chipkaart en ik ga zeker geen saldo zetten op een kaart die ik niet gebruik. De NS zeker lekker rente vangen zeker? De NS creëert een probleem wat er nooit is geweest. Ze zetten maar meer conducteurs op de treinen als ze denken dat er fraude is. | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:24 |
In Leeuwarden scheelt het overigens ook 5 minuten lopen als je door de tunnel bij het station gaat ipv helemaal omlopen via de Schrans. Dat is al járen een normale looproute voor duizenden mensen. Als je dat dichtgooit zal het aantal aanrijdingen bij de spoorbomen weer flink toenemen en waarom is die tunnel er ookalweer gekomen? Voor de veiligheid van voetgangers en bereikbaarheid van station en centrum. | |
opgebaarde | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:26 |
Mooie argumenten magnet, 'rente vangen' en 'dan meer conducteurs inzetten' | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:29 |
Ik moet hier met regelmaat zijn, en loop dan ook door het station (stippellijntje) omdat je anders zoals je ziet zo'n 1.5 km om moet lopen. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:31 |
Hoe zou je omlopen dan? Ook een lijntje daarvoor? ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:32 |
Jij combineert dat, ik niet... Lees het nog eens... Daarnaast is het een zinloze oplossing. Als je wil zwartrijden haal je een anonieme OV chipkaart en kan je voor 5 euro alsnog het station op. Je pest er alleen de burger mee. | |
kwiwi | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:32 |
Via die gele wegen die je nog net op het kaartje kunt zien ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:33 |
Je kan ook Frogger spelen op het spoor ![]() In Leeuwarden is de situatie ook ongeveer zo. De treinsporen delen een stad nu eenmaal in 2 stukken en dan is een station vaak 1 van de 2 of 3 doorgangen voor voetgangers (en fietsers die even afstappen). Als je die dichtgooit zullen er weer meer mensen door dichte slagbomen gaan en moeten ouderen kilometers omlopen. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:34 |
Om in te kunnen checken heb je minimaal 10 euro saldo op de kaart nodig toch? (20 in geval van anomieme OV-chipkaart, right?) Bovendien kost een OV-chipkaart 7,50 euro. Dus om door een station te lopen moet je 17,50/27,50 euro uitgeven. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 13:34:36 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:35 |
Damn. ![]() | |
TheSalesman | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:35 |
Tsja, ik hoor helaas weinig inhoud. Vraag me af of de niet OV-reizigers die zo bang zijn voor de privacy i.c.m. de OV-chipkaart ook op internet hun frustraties uiten over de tientallen camera's op snelwegen/grensovergangen die automatisch kentekens scannen etc. etc. Typisch een gevalletje: over een paar jaar hoor je hier niemand mee over. | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:37 |
En dan nog, je koopt zo'n kaart als zwartrijder (éénmalige investering) om op het station te komen en je kan weer zwartrijden zoals vroeger. | |
opgebaarde | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:38 |
Ik combineer het niet. Je laatste argument kan je ook werkelijk op alles toepassen... Zo schiet het niet echt op hè, jammer dat soort onderbuikargumenten | |
Ulx | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:38 |
Ikk heb een tijdje een papieren maandkaart gehad van mijn woonplaats naar Amsterdam. Maar ja, toen moest ik een weekje of twee ergens anders, een paar stations verderop, werken. Ik kon dus niet gewoon in de trein blijven zitten na CS want dan was mijn kaart niet geldig, maar ik moest uitstappen, van het perron af lopen, poortje zoeken, inchecken, weer terug naar de trein en verder reizen. Op de terugweg ook. Anders was het helemaal leuk: dubbel betalen. "Ja meneer, maar over een paar jaar gaan die papieren kaartjes er uit hoor!" "Boeit mij dat ene moer? Hang gewoon een paar incheckdingen in de trein en val mij niet lastig met je klantonvriendelijke bullshit-non-oplossingen." | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:40 |
Feit is wel dat het de spontaniteit uit het leven haalt. Want als je nooit met het OV gaat, zoals ik, dan kan je niet meer even iemand van het station oppikken hen helpen met bagage of door het station lopen om sneller te zijn. En vergeet ook niet dat nu álle mensen die door het station willen moeten in- en uitchecken. Als treinreiziger sta je daar rond spitstijd ook niet op te wachten vermoed ik. Leiden heeft aan iedere kant een stuk of 4 poortjes geloof ik? Die gaan rond 8 uur 's ochtends echt wel voor opstoppingen zorgen. | |
De_Guidance | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:41 |
De controles stoppen echt niet nadat de poortjes dichtgaan. Je kan zo'n poort openrammen en er tussendoor gaan. Dat werkt ook al jaren zo in de Rotterdamse metro. Naar mijn idee zijn er juist meer controles ![]() En toch is zwartrijden afgenomen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:42 |
Zeg nu zelf. Waarom voeren ze dit systeem in? Om zwartrijders te pesten. Wie kunnen er nog steeds zonder problemen naar binnen? Zwartrijders die voor een paar Euro zo'n anonieme OV chipkaart halen. Wie pest je er mee? Mensen die nooit met het OV gaan maar wel eens op of door een station moeten. En stel: ik haal straks voor een paar tientjes zo'n kaart (incl. saldo). Wat is dan het voordeel voor de veiligheid of het zwartrijden? Niets: alleen de NS heeft weer een paar tientjes van me ingepikt... | |
Ulx | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:44 |
Mensen die op Internet een kaartje voor de City Nightline hebben gekocht. Probeer het perron maar te bereiken met een A4'tje met een streepjescode erop in je hand. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:45 |
| |
TheSalesman | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:46 |
Dat door/onder het station lopen als onderdeel van voetgangersroutes kan inderdaad een probleem zijn. Maar de vraag is hoeveel mensen die zelf nooit met het OV gaan en daardoor misschien geen OV-chipkaart (zullen) hebben, dit probleem betreft. Als dat een substantieel aantal is kunnen misschien andere oplossingen worden bedacht, maar dat is weer per station verschillend. Het is daarom ook goed dat gemeenten zich ermee bezig houden, maar of een rechtszaak de beste oplossing is.. Qua spontaniteit, tsja, wederom: misschien dat kleine clubje mensen dat nooit met het OV gaat en dus geen chipkaart heeft. Mijn vader is fervent autorijdert, maar pakt ook nog wel een paar keer per jaar de trein. Hij regelt gewoon een chipkaart via zijn werk om zijn reiskosten te vergoeden tegen die tijd. Ik kan me niet voorstellen dat het veel mensen betreft. En het worden er alleen maar minder naarmate de chipkaart verder ingeburgerd raakt. Wat betreft het aantal poortjes op Leiden: dat weet ik niet, misschien wordt dat nog uitgebreid. Op de stations waar ik ben geweest en als ik met de metro reis (waar ze allemaal gesloten zijn), ondervind ik er geen problemen mee. Je kan er snel achter elkaar doorheen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:46 |
En hoe ga je met je 2 lopende kinderen van 3,5 en één van 2 maanden in kinderwagen door zo'n poortje? ![]() | |
TheSalesman | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:46 |
Er zijn extra brede poortjes. | |
opgebaarde | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:48 |
Je blijft er op hameren dat er gefraudeerd kan worden met de chipkaart en haalt dit als argument aan. Ik snap het niet, met alles kan gefraudeerd worden, dus we moeten maar niks doen? Als we fraude met geen 100 maar met 80% terugdringen, moeten we het niet doen want geen 100? De NS zal wel oa verlaging kosten en eenvoud willen. Zie buitenland en of metro's, an sich weinig mis mee. En precies, die mensen hebben er last van en dat zou niet mogen kunnen vind ik persoonlijk | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:48 |
Een metro ligt ondergronds en normaal gesproken loop je niet de metro in om een stuk af te snijden omdat je net zo goed bovengronds kan lopen. Het station Leiden kan je nog amper uitbreiden met poortjes; de gehele doorgang is gebruikt voor poortjes en breder kan je het niet maken, tenzij je een uitbouw gaat maken (soort van brede zandloper). | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:49 |
Ik bedoel dat die kinderen geen OV chipknip hebben en dat je ze er toch allemaal doorheen moet hebben voor dat poortje weer op slot gaat. | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:51 |
Ik zeg niet dat er gefraudeert kan worden met de chipkaart. Ik zeg dat iedereen zo'n chipkaart kan kopen, ook zwartrijders. Je legt een extra dempel maar iemand die vaak zwartrijdt haalt voor een paar tientjes een anonieme kaart en er verandert verder niets. Je plaagt er alleen burgers mee die door of op zo'n station moeten. Dat de NS een probleem heeft met zwartrijders komt door de matige controle in treinen. De pakkans is te klein en omdat men niet meer conducteurs wil aannemen moeten nu alle burgers er maar onder lijden. Het opwerpen van een kleine drempel gaat dat probleem niet verhelpen maar veroorzaakt wel problemen voor mensen die geen OV chipkaart hebben. Denk daarnaast ook aan toeristen die om een station heen moeten lopen om van de ene naar de andere kant van een stad te kunnen. Niet een grote groep maar je kan moeilijk van ze verwachten dat ze een OV chipkaart aanschaffen voor die 2x dat ze door het station heen moeten. | |
TheSalesman | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:57 |
Misschien dat ik het mis, maar hoe wil je zwartrijden met een anonieme kaart? Je moet dan: - Een kaart kopen à ¤7,50 - Er saldo op zitten van minimaal ¤20 om in te kunnen checken En vervolgens inchecken om door de poortjes te komen, waarmee ¤20 wordt afgeschreven. Als je niet uitcheckt zal die ¤20 worden ingehouden (waarschijnlijk meer dan je gemiddelde enkele ritprijs), als je wel uitcheckt.. reis je niet zwart. 't Kan zijn dat jij een trucje weet dat ik niet ken, maar ik ben benieuwd! Ook kinderen zullen een eigen OV-chipkaart moeten krijgen, zoals zij tegenwoordig ook een eigen reisdocument moeten hebben voor bv. internationale reizen. | |
Ulx | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:57 |
Ach, moet je een keer met de bus of tram heb je zo'n ding ook nodig. Om daar nou een drama van te maken is ook overdreven. | |
TheFreshPrince | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:58 |
Kijk, dat wist ik dan weer niet omdat ik geen OV chipkaart heb en wil ![]() Maar ik moet dus 20 Euro op zo'n kaart hebben om door een station te kunnen? Incl. aanschaf zal ik dus 27,50 Euro kwijt zijn om iets te doen dat voorheen gemakkelijker en gratis was... Goed systeem... | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 14:04 |
ook 20 euro voor een persoonlijke chipkaart (alleen 10 euro voor een NS chipkaart MET abonnement) | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 14:05 |
Er zijn genoeg mensen die geen chipkaart hebben (omdat ze nooit met OV gaan of heel weing) of hem eenvoudig niet meenemen (voor dezelfde reden) | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 14:08 |
Dat laatste is wel een probleem voor toeristen hoor. Die zien door de bomen uberhaupt het bos al niet meer wat ze moeten doen (inchecken, wel uitchecken bij busoverstap, niet bij treinoverstap, persoonlijke kaart voor korting, anonieme, dagkaart, 2 ritten kaart enz enz) En bij de meeste stations kan je makkelijk door het station naar de andere kant van een stad of dorp. Of wat eten kopen, wat nu ook niet meer kan. | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 14:12 |
Hoe wil je daar meer poortjes plaatsen ? het station verbreden ? Waarom worden niet overal goedkopere lezers geplaatst ? Veel makkelijker en zwartrijden kan je evenwel, aangezien de meeste stations open blijven en je zo poortjes open kan duwen of achter iemand anders aan naar binnen kan gaan. | |
fruityloop | zaterdag 16 juni 2012 @ 14:42 |
Gevolg van dat gratis is hier dat die tunnel in de avond door álle vrouwen wordt vermeden, en ik als niet al te potige kerel er ook voor kies om dat minuutje om te fietsen, als het es zo uitkomt. Wat mij betreft. en ik vermoed meer Deventenaren, slaan ze die poortjes er volgende week nog voor. ![]() | |
macca728 | zaterdag 16 juni 2012 @ 14:44 |
maar dat is natuurlijk niet overal zo en dan kunnen ze poortjes zetten bij alle donkere tunnels en onder bruggen. Waanzin natuurlijk. Die poortjes zijn daar niet voor bedoeld alleen voor zwartrijders (landelijk % zwartrijders NS 1,5 %) | |
Ferdo | zaterdag 16 juni 2012 @ 15:13 |
De NS laat zich weer eens van zijn beste kans zien. ![]() Gelukkig hebben ze al zo'n hele goede naam. ![]() | |
stopnaald | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:19 |
Wat ben ik blij met m'n auto. Mij krijg je niet aan zo'n chipkutkaart. Ik ga nog liever met een taxi, dan met het OV. En ja, ik weet dat ik me ook met de auto niet meer anoniem kan verplaatsen, want camera's en zo. En ja, daar heb ik ook een godvergeten bloedhekel aan. Ik ben verdomme een nette burger en wordt op deze manier 24/7 als een ordinaire crimineel gemonitoord, terwijl de échte criminelen vrij spel hebben (kijk maar eens hoe de politie-dekking is voor de gein, zeker 's nachts is het een lachertje). En daar betaal ik nou zoveel belasting voor, voor kutpolitici die hun werk niet doen en klotebestuurders die alleen maar aan hun bonussen denken ipv klantvriendelijkheid. | |
Franknfurter | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:55 |
Jaja, welkom in Nederland. Het is redelijk schandalig hoe we ons als kuddes vee laten opdrijven. Maar als de mensen die WIJ kiezen voor de Tweede Kamer hier niets aan veranderen, wie doet het dan? Met zn allen opeens niet meer met de trein reizen zou een goede zijn, behalve dat je dat nooit voor elkaar krijgt. Ik MOET wel met de trein, anders zie ik mijn ouders nooit. Gelukkig hebben we wel nog allemaal redelijke gezondheidszorg. | |
fruityloop | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:58 |
Jeetje... ![]() Maar goed, zolang ik met de trein sneller en comfortabeler reis op bepaalde routes, en dan ook fors sneller van deur tot deur, kies ik gewoon het best passende vervoersmiddel bij mijn vervoersvraag in kwestie, en hang ik niet krampachtig aan de auto/trein/fiets. | |
Tokus | zondag 17 juni 2012 @ 00:26 |
ongetwijfeld. vooral doordat er velen zijn die wachten tot het schermpje weer gereset is na de voorganger, wat helemaal niet hoeft. | |
Stupendous76 | zondag 17 juni 2012 @ 01:33 |
+6000 | |
Stupendous76 | zondag 17 juni 2012 @ 01:42 |
Waarschijnlijk is een rechtszaak de enige oplossing die er is. Dat jouw vader het via zijn werk 'regelt' geeft al aan dat hij er zelf al niet aan zou beginnen. De chipkaart is gewoon 1 groot faalproject. Dat het door zo veel mensen wordt gebruikt is doodsimpel: je kan niet anders, dat is/wordt allemaal afgeschaft, je moet dus. Overigens zorgt de chipkaart er juist ook voor dat een grote groep mensen dus nooit meer met het openbaar vervoer gaan. Of überhaupt kunnen gaan. | |
Ulx | zondag 17 juni 2012 @ 01:45 |
Hoezo? Die kunnen niet naar een loket lopen om een kaartje te kopen? | |
gebrokenglas | zondag 17 juni 2012 @ 08:37 |
We hebben toch geen kaartjes meer? Je moet vantevoren zo'n chipkaart aanschaffen, ze zijn toch niet bij een loket te koop? | |
Specularium | zondag 17 juni 2012 @ 08:40 |
Ik hang ook wel eens tussen poortjes met zo'n anonieme kaart, kunnen ze mij niet zien. | |
fruityloop | zondag 17 juni 2012 @ 09:08 |
Jahoor, er zijn nog gewoon ouderwetsche papieren kaartjes te koop bij de NS. Enige zou de bus kunnen zijn, maar veel lokale bus-operators hebben eigen papieren (dag)kaartjes in omloop gebracht toen daar de strippenkaart uitgefaseerd werd. | |
raptorix | zondag 17 juni 2012 @ 09:15 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perronkaartje | |
Basp1 | zondag 17 juni 2012 @ 09:30 |
Als individu valt het idd wel mee maar als je een gezin hebt met 2 kinderen moet je dus eerst een initiële investering doen van 30 euro aan kaarten waar afhankelijk van het te kiezen vervoer minimaal 4 of 20 euro per kaart op gestort moet worden. Die kaarten zijn in mijn optiek geen wegwerpartikelen en de overheid zou tls en de vervoerders gewoon moeten verplichten om een aangeschafte kaart met saldo wanneer die verlopen is of als je bijvoorbeeld als toerist wederom nederland verlaat al je geinvesteerde geld minus de vervoerskosten terug te geven. | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 09:38 |
Dus de gehaaste Nederlander is meer tijd kwijt door om een station heen te lopen? Nou fucking en. Boehoe, huilie huilie. Neem je een volgende trein. | |
Basp1 | zondag 17 juni 2012 @ 09:40 |
In brabant is juist het populaire dagkaartje voor 7.50 euro de hele dag bussen afgeschaft, je kunt bij de chauffeur alleen nog maar een enkele reis voor 3euro kopen als je moet overstappen op een andere bus heb je pech en mag je wederom 3 euro betalen. Ja logisch dat mensen dan een ovchipkaart nemen of nooit meer de bus. Dan hebben we het nog niet over de verkapte prijsverhoging vn bussen gehad door het afschaffen van het zonesysteem en over te stappan naar de afgelegde weg betaal ik voor mijn busreisjes gemiddeld 30% meer. En dan reis ik meestal van een station (wat vroeger ongeveer altijd het centrum van een zone was) een kilometer of 3. | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 09:48 |
Het gaat toch juist over mensen die niet met de trein willen reizen? | |
Leandra | zondag 17 juni 2012 @ 09:50 |
Het gaat niet om de trein nemen, het gaat om stations die tussen kant A en kant B van een stad liggen en daarmee onderdeel zijn van de looproute van mensen die van kant A naar kant B willen (en vice versa), en dus straks moeten inchecken en uitchecken omdat ze van kant A naar kant B van de stad willen lopen. | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 09:50 |
Hoe jaag je mensen het OV uit. Als je dan ook nog weet dat de directeur van Translink bij het frauderende GVB vandaan komt dan weet je wel waarom de kosten zo oplopen. Advies: ga niet meer met het OV. | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 09:50 |
Ook voor hen zou het goed zijn te onthaasten. Die onzinnige stress over 20 minuutjes te laat komen. ![]() | |
Leandra | zondag 17 juni 2012 @ 09:52 |
Of gewoon naar huis willen van je werk, dat nu in 5 minuten via het station kunnen lopen, en straks 20 minuten moeten lopen omdat het station afgesloten is. | |
Basp1 | zondag 17 juni 2012 @ 09:53 |
Als je 20 minuten moet omlopen heb je 20 minuten minder tijd thuis om te onthaasten. | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 09:55 |
![]() | |
Synthercell | zondag 17 juni 2012 @ 09:55 |
Verkiezingen komen eraan en de hoeveelheid problemen rijzen de pan uit, allemaal om de burger/kiezer de macht uit handen te nemen. Als de reiziger het voor het zeggen had hadden deze poortjes er nooit gekomen en hadden er loketten gebleven, klantvriendelijkheid. Omdat die poortjes grote groepen mensen treffen kan de politiek erweer op inspelen. | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 10:00 |
De wereld vergaat!! Waarom al die haast? | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 10:01 |
Nope, ik ben bloedserieus. Die (sociale) stress in Nederland is niet te harden man. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:03 |
dus we gaan nu echt terug naar vroeger, perronkaartje, enkeltje in de bus, 20 vervoerders op het spoor. wat noemen ze hier vooruitgang dan, als we nu precies dezelfde situatie aan het maken zijn van 50 jaar geleden ? Overigens zijn die uitzwaaikaarten die de NS wil invoeren uiteraard nog niet gereed, dat zal ws pas op het laatste moment gebeuren en je zal ze ongetwijfeld op moeten laden op je OV chipkaart. | |
Leandra | zondag 17 juni 2012 @ 10:05 |
Het is geen kwestie van haast, naar als ik moet kiezen tussen nog geen km lopen en m'n kind na 10 minuten ophalen of 3 km lopen en m'n kind 's morgens en 's middags een half uur langer op het KDV laten zitten dan ben ik vast een waardeloze moeder dat ik dat uur liever met m'n kind in de speeltuin zit. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:05 |
Dan ga je lekker in Singapore wonen, waar het wel allemaal goed is geregeld. | |
Ferdo | zondag 17 juni 2012 @ 10:06 |
Het is toch niet zo moeilijk: gewoon poortjes bij de toegang tot de perrons, waar je als "oversteker" immers toch niets te zoeken hebt. Zou je denken. Maar ja, we hebben het over de NS. | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 10:08 |
Over sociale stress gesproken... er zijn veel betere plekken. | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 10:09 |
Tuurlijk, je moet 3 km (!) omlopen... wie trolt hier nou? ![]() | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:09 |
Prima daar kan je mooi een eigen topic van maken, hier gaat het over poortjes die in de weg staan. | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 10:11 |
Het zal wel te maken hebben met de overlast die niet-treinreizigers kunnen veroorzaken in stations. | |
Basp1 | zondag 17 juni 2012 @ 10:13 |
Dan ga je als reiziger wederom klagen want moet je verplicht in en uitchecken bij een overstap tussen 2 verder weg gelegen perrons. Waarmee je waarschijnlijk zelfs 2* een opstaptarief bij de ns gaat betalen. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:13 |
Volgens mij zijn er niet zoveel problemen in de meeste stations toch ? | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 10:14 |
Dat lijkt me logisch; je maakt gebruik van 2 treinen en betaalt dus 2 opstaptarieven. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:14 |
Ze moeten gewoon lezers plaatsen bij alle perrons en stations vrij laten. Of gewoon kaartjes laten bestaan, hebben we ook geen stress meer om elke keer niet te vergeten uit te checken. | |
Ferdo | zondag 17 juni 2012 @ 10:15 |
En dan moet je de overlastgevers aanpakken. | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 10:16 |
Volgens mij is er veel overlast van zwervers en van zakkenrollers. | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 10:17 |
Het wordt overal omgeroepen en is een kwestie van gewenning. Geen stress om je gulp dicht te doen na het plassen he? ![]() | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 10:18 |
Je mag toch binnen een bepaalde periode overstappen? | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 10:19 |
Dat is kennelijk heel moeilijk. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:20 |
bij de treinen niet, als je van vervoerder wisselt betaal je hoe dan ook voor de 2de keer opstaptarief. | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 10:22 |
Onbegrijpelijk zeg. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:24 |
Zeker het is nog onbegrijpelijker dat de politiek al jaren steggelt over dit soort eenvoudige dingen en er vel belastinggeld doorheen jast in de vorm van debatten. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 10:26 |
dan moet je dit lezen, hoezo 1 systeem en 1 kaart.
| |
#ANONIEM | zondag 17 juni 2012 @ 10:37 |
Ik zie het probleem niet zo. Als je binnen een bepaalde tijd (ik geloof 20 minuten) ook weer uitcheckt op hetzelfde station kost het je geen geld. | |
Basp1 | zondag 17 juni 2012 @ 10:43 |
Je moet wel een kaart hebben met voldoende saldo. minimaal dus 27.50 investeren om als niet ov klant nog van stationstunnel gebruik te mogen maken. | |
El_Matador | zondag 17 juni 2012 @ 10:45 |
Schande zeg! ![]() Die OVkaart is iets van 10 jaar geldig... | |
Basp1 | zondag 17 juni 2012 @ 10:55 |
5 Jaar en dan ben je je 7.50 kosten van de kaart kwijt en mag je ook nog eens 2.50 euro administratiekosten gaan betalen om het resterende saldo van die kaart terug te krijgen. Wel wat beter je huiswerk doen als je wilt trollen wel met de juiste gegevens werken. | |
macca728 | zondag 17 juni 2012 @ 11:09 |
Omdat veel mensen vrij door het station van punt a naar b willen lopen zonder gebruik te hoeven maken van een OV chipkaart (die een hele hoop mensen niet hebben of niet mee willen nemen). Los inderdaad van het feit dat je er ook nog 20 euro op moet laden of een aparte kaart moet kopen (zal ook wel niet gratis zijn ws) Het is gewoon een openbare weg in feite. | |
klaaskippegaas | zondag 17 juni 2012 @ 11:17 |
Het zou allemaal in het belang van de reizgers zijn. Ondertussen vullen ze bij Translink de zakken en bij de OV bedrijven ook. | |
Life2.0 | zondag 17 juni 2012 @ 16:14 |
NS, de nieuwe WETGEVER BV, heeft weer eens wat te eisen hoor ![]() | |
#ANONIEM | zondag 17 juni 2012 @ 16:20 |
Soms wil in de Starbucks wat gaan drinken met maten of wat kanen bij Julia's en heb ik niet echt zin om op de tijd te letten voordat mijn saldo *poef* weg is. |