Babyboomers zijn overal de schuld van!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je ouders zijn toch niet verantwoordelijk voor het handelen van hun kinderen? Zowel overheid als ouders zouden beiden een voorbeeld functie horen te hebben.
Amenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Babyboomers zijn overal de schuld van!
incluis uitschakeling op het EK enzo
Ja tuurlijk snap ik het, maar jij snapt ook wel dat een overheid jaarlijks op te grote voet leeft natuurlijk ook een totaal verkeerd voorbeeld geeft. Vooral als men moet gaan bezuinigen maar de inkomsten gaan verhogen ipv de uitgaven gaat verminderen. Bedrijven en werknemers moeten als ze bezuinigen de tering naar de nering zetten, maar de overheid doet het net andersom.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Doh, maar je snapt wel wat ik wél bedoelde.
Ja dat snap ik, maar dan hoef je dat als consument nog niet te doen, want de overheid staat veel verdervan je af dan je ouders. Daarbij ben je in je jonge jaren nog niet met politiek bezig en is dat precies de periode dat je normen en waarden bijgebracht krijgt door je ouders.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja tuurlijk snap ik het, maar jij snapt ook wel dat een overheid jaarlijks op te grote voet leeft natuurlijk ook een totaal verkeerd voorbeeld geeft. Vooral als men moet gaan bezuinigen maar de inkomsten gaan verhogen ipv de uitgaven gaat verminderen. Bedrijven en werknemers moeten als ze bezuinigen de tering naar de nering zetten, maar de overheid doet het net andersom.
Dat is zo, en dat vele consumeren gold ook voor het wonen. Maximaal financieren en risico's wegwuiven, uiteindelijk keert de wal het schip en dat is dus wat er nu gebeurt....quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En een dikke telefoon, en een dikke abbo, en een vette auto, en dat alles elk jaar natuurlijk vervangen voor de laatste mode, etc.
Sparen, en de wereld van huisvesting heeft al een boel meer mogelijkheden.
Natuurlijk chargeer ik, maar je kan denk ik niet ontkennen dat in twee generaties de prioriteit is verschoven naar vooral veel consumeren, en weinig opbouwen. En da's mentaliteit, geen indoctrinatie van allumni
Echter zijn de verwende marktpartijen zoals banksters, makelaars, keukenboeren, tuinboeren, badkamertegelaars, tapijt en meubelboeren etc... etc... allemaal verslaaft geraakt aan de overdaad aan geleende koopkracht. Prioriteiten stellen en sparen zorgt voor een dempend effect van de koopkracht en beteugeld daarmee de inflatie. Nu iedereen tot aan zijn oogballen toe gefinancierd zit en we te maken krijgen dalende uitgaven is die iPad ineens de grote boosdoenerquote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is zo, en dat vele consumeren gold ook voor het wonen. Maximaal financieren en risico's wegwuiven, uiteindelijk keert de wal het schip en dat is dus wat er nu gebeurt....
Doutzen wil de rest voor zijn, ik vraag me af wie haar dit geweldige advies gegeven heeftquote:Doutzen Kroes wil grachtenpand dumpen
AMSTERDAM - Topmodel Doutzen Kroes heeft de prijs van haar grachtenpand in Amsterdam sterk verlaagd.
Dat meldt Quote. Doutzen vroeg eerder nog 924.000 euro voor haar grachtenpand aan de Lauriergracht in Amsterdam. Nu mag het stulpje voor een slordige 775.000 euro weg.
Vier jaar geleden kocht Doutzen het pand voor 904.00 euro. Doutzen zal zich waarschijnlijk niet echt druk maken om de prijsdaling. De Friese schone haalde afgelopen jaar ongeveer 5,5 miljoen euro op met haar werk als model.
Het 27-jarige topmodel, die momenteel veel in haar appartement in New York verblijft, wil samen met haar man Sunnery James en zoontje Phyllon verkassen naar het Gooi.
bron: Telegraaf
Alsof Doutzen wakker ligt van dat afboeken met die miljoenen die ze al heeft en nog gaat binnen slepen en ook nog een appartement in New York. Sjonge jonge die afboeking, das afzien voor haar zegquote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Doutzen wil de rest voor zijn, ik vraag me af wie haar dit geweldige advies gegeven heeft![]()
Overigens denk ik dat ze nog verder moet afboeken want 020 is niet meer zo heel populair nu bekend is dat Doutzen haar neus ophaalt voor onze hoofdstad
De politiek die het goede voorbeeld moet geven over sparenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is hoe dan ook niet de verantwoordelijkheid van de politiek om iemand bij te brengen dat ze beter kunnen sparen. Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid en de verantwoordelijkheid van de ouders om dat hun kinderen bij te brengen.
Als je vindt dat je elke cent die je binnen krijgt moet uitgeven etc, ja, dan heb ik geen medelijden met je. Daar ben je toch echt zelf bij.
Maximaal lenen is volgens de regelneukers dus 4x je inkomen, met een rentevoet van een slordige 5, is dat dus bruto 20% van je inkomen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is zo, en dat vele consumeren gold ook voor het wonen. Maximaal financieren en risico's wegwuiven, uiteindelijk keert de wal het schip en dat is dus wat er nu gebeurt....
"ja maar meester, zij doen het ook allemaal niet"quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De politiek die het goede voorbeeld moet geven over sparen![]()
![]()
![]()
. Diezelfde politiek die potverteert in de goede jaren om fors te gaan snijden als het slecht gaat. Die politiek moet ons het goede voorbeeld geven?
En als je dan nog 20% uitgeeft aan aflossing, gaat het de goede (gezonde) kant op! Veel beter dan aflossingsvrij het dubbele lenen. Zeker als je bedenkt dat collectief meer lenen niet tot grotere huizen leidt, maar uitsluitend tot grotere prijzen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maximaal lenen is volgens de regelneukers dus 4x je inkomen, met een rentevoet van een slordige 5, is dat dus bruto 20% van je inkomen.
Over de duim gerekend heb je 'm dan in 8 jaar volledig afgelost, bij een gelijkblijvend inkomen, da's aardig overdreven toch?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En als je dan nog 20% uitgeeft aan aflossing, gaat het de goede (gezonde) kant op! Veel beter dan aflossingsvrij het dubbele lenen. Zeker als je bedenkt dat collectief meer lenen niet tot grotere huizen leidt, maar uitsluitend tot grotere prijzen.
Op zich is dat niet geheel raar, als principe. Het is namelijk onmogelijk dat een huurhuis, bij efficiente marktomstandigheden, goedkoper is dan een koophuis, tenzij je een cadeautje krijgt (bijv. in het geschetste geval doordat je het voor een fractie van de werkelijke waarde mag kopen).quote:En ja, dat mensen veel meer kwijt zijn aan huur is raar, dat ben ik met je eens. Als je corporatieflatjes tegen boekwaarde aan de bewoners zou verkopen, zou zelfs een bijstandsmoeder goedkoper in d'r eigen huis wonen dan nu... Corporaties lijken nu een doel te zijn i.p.v. een middel.
Je ouders hoeven dat ook niet, want in het spel van lenen-lenen hoef je enkel een kruisje te zetten. Althans.... banksters en overheden hebben een gruwelijke hekel aan mensen die denken en aan waarheidsvinding doen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:05 schreef CoolGuy het volgende:
dat moeten je ouders doen, en uiteindelijk jij zelf doen.
Nee, ze HOEVEN dat niet nee. Maar ja, dan krijg je dus van die lui die opgroeien met het idee dat ze alles maar nu moeten hebben en het maakt niet uit hoe want papa en mama waren ook zo. Mijn ouders hoefden dat ook niet, maar wat ben ik blij dat ik wel van hun geleerd heb hoe je moet sparen en zo. Scheelt een hoop gedoe.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je ouders hoeven dat ook niet, want in het spel van lenen-lenen hoef je enkel een kruisje te zetten. Althans.... banksters en overheden hebben een gruwelijke hekel aan mensen die denken en aan waarheidsvinding doen.
Ook jij mag meebetalen aan het spilziekte gedrag van banksters en overheden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ze HOEVEN dat niet nee. Maar ja, dan krijg je dus van die lui die opgroeien met het idee dat ze alles maar nu moeten hebben en het maakt niet uit hoe want papa en mama waren ook zo. Mijn ouders hoefden dat ook niet, maar wat ben ik blij dat ik wel van hun geleerd heb hoe je moet sparen en zo. Scheelt een hoop gedoe.
Toch mooi dat nog iemand van je houdt dan, ouwe Xeenster van mequote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je ouders hoeven dat ook niet, want in het spel van lenen-lenen hoef je enkel een kruisje te zetten. Althans.... banksters en overheden hebben een gruwelijke hekel aan mensen die denken en aan waarheidsvinding doen.
Ja maar dat interesseert mij dan weer niet want ik betaal toch al 52% belasting, dus wat er met dat belasting geld gebeurd boeit mij verder niet. Wat mij boeit is wat er dan nog over blijft, en wat er over blijft zorgt er in ieder geval voor dat ik geen issues heb en na aftrek van alle vaste lasten nog genoeg over hou voor vakanties en zo af en toe bv eens een leuk nieuw horloge uitzoeken en zo.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ook jij mag meebetalen aan het spilziekte gedrag van banksters en overheden.
Ow, geef het maar aan mij dan, dat belastinggeld.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar dat interesseert mij dan weer niet want ik betaal toch al 52% belasting, dus wat er met dat belasting geld gebeurd boeit mij verder niet. Wat mij boeit is wat er dan nog over blijft, en wat er over blijft zorgt er in ieder geval voor dat ik geen issues heb en na aftrek van alle vaste lasten nog genoeg over hou voor vakanties en zo af en toe bv eens een leuk nieuw horloge uitzoeken en zo.
Er zijn wel hypotheken voor meer dan 4x afgesloten in het verleden, daar werd allemaal niet zo moeilijk over gedaan. Net zoals meer lenen dan het huis waard is, was ook volstrekt normaal. En vooral niet teveel afbetalen, niet zelden helemaal niks zelfs... Dat lijkt toch aardig op doorgeslagen consumptiedrang.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maximaal lenen is volgens de regelneukers dus 4x je inkomen, met een rentevoet van een slordige 5, is dat dus bruto 20% van je inkomen.
Meer lenen dan dat het huis waard is is inderdaad niet slim. Maar dat je maar 4x je inkomen mag lenen.... Ik lach echt om de maandlasten nu omdat ik maximaal 4,5x mocht lenen (bij mij was het ongeveer 4,5x). Daarnaast heb ik ook nog 400 euro andere verplichtingen (ouders) en dan nog de gewone vaste lasten (auto, verzekeringen, eten, telefoon, ed). Als ik die 400 euro verplichting had laten meetellen voor m'n hypotheekwaardering mocht ik echt helemaal niks meer lenen. Terwijl er nu alsnog 300 per maand overblijft...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 17:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Er zijn wel hypotheken voor meer dan 4x afgesloten in het verleden, daar werd allemaal niet zo moeilijk over gedaan. Net zoals meer lenen dan het huis waard is, was ook volstrekt normaal. En vooral niet teveel afbetalen, niet zelden helemaal niks zelfs... Dat lijkt toch aardig op doorgeslagen consumptiedrang.
In het verleden werden 'we' bijna wereldkampioen. En wat koop je daar vandaag voor? Leven jullie allemaal in het verleden (schone grusse von Eckart Tolle) ?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 17:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Er zijn wel hypotheken voor meer dan 4x afgesloten in het verleden, daar werd allemaal niet zo moeilijk over gedaan. Net zoals meer lenen dan het huis waard is, was ook volstrekt normaal. En vooral niet teveel afbetalen, niet zelden helemaal niks zelfs... Dat lijkt toch aardig op doorgeslagen consumptiedrang.
en je hebt je baan nog. ook fijn, laten we hopen dat dat zo blijftquote:Op dinsdag 19 juni 2012 17:55 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Meer lenen dan dat het huis waard is is inderdaad niet slim. Maar dat je maar 4x je inkomen mag lenen.... Ik lach echt om de maandlasten nu omdat ik maximaal 4,5x mocht lenen (bij mij was het ongeveer 4,5x). Daarnaast heb ik ook nog 400 euro andere verplichtingen (ouders) en dan nog de gewone vaste lasten (auto, verzekeringen, eten, telefoon, ed). Als ik die 400 euro verplichting had laten meetellen voor m'n hypotheekwaardering mocht ik echt helemaal niks meer lenen. Terwijl er nu alsnog 300 per maand overblijft...
Bert van Marwijk, babyboomer en dus fout in deze moeilijke tijden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Babyboomers zijn overal de schuld van!
incluis uitschakeling op het EK enzo
En ik leef ook nog, fantastisch! En zelfs zonder of met een slechtbetaalde baan zou ik het nog kunnen betalen. Huren zou minstens net zo duur zijn namelijk.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:34 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
en je hebt je baan nog. ook fijn, laten we hopen dat dat zo blijft
domme beredenering. los daarvan; het gaat erom dat een bank risico's inschat en moet beperken ook, dus dat jij nu met 4.5 x lenen 'riant' kan leven zegt helemaal niets over of 4.5 x veel weinig of perfect is, gekeken naar het risico wat een bank loopt.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:56 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
En ik leef ook nog, fantastisch! En zelfs zonder of met een slechtbetaalde baan zou ik het nog kunnen betalen. Huren zou minstens net zo duur zijn namelijk.
Vandaag koop je daar dalende huizenprijzen en een muurvast zittende markt voor.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In het verleden werden 'we' bijna wereldkampioen. En wat koop je daar vandaag voor? Leven jullie allemaal in het verleden (schone grusse von Eckart Tolle) ?
En twee jaar geleden waren we nog nummer 2 van de wereld en Spanje nummer 1.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Bert van Marwijk, babyboomer en dus fout in deze moeilijke tijden.
De status van het Nederlands elftal is eigenlijk een goede weergave van de status van de Nederlandse economie en maatschappij; vgl. de visieloze Rutte met de visieloze van Marwijk.
de Euro-symboliek van de 3 nederlagen is:
Euro is slechter dan Deense Kroon
Nederland altijd slechter dan Duitsland
status Nederland nog hopelozer dan Portugal
Nee maar het doet er helemaal niet toe of het perfect is. Als het goed is voor degene die die hypotheek heeft dan ís het toch goed? Daarbij doe ik dan wel de aanname dat je het met gemak kunt betalen, want als je er krom voor moet liggen dan is 't niet goed natuurlijk (maar als dat zo was vermoed ik dat de bank dat risico ook wel zag).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
domme beredenering. los daarvan; het gaat erom dat een bank risico's inschat en moet beperken ook, dus dat jij nu met 4.5 x lenen 'riant' kan leven zegt helemaal niets over of 4.5 x veel weinig of perfect is, gekeken naar het risico wat een bank loopt.
Yep, die verhalen heb ik in de jaren '80 ook al tot vervelens toe gehoord, incluis het armagedoon en het-komt-nooit-meer-goed geneuzel.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Vandaag koop je daar dalende huizenprijzen en een muurvast zittende markt voor.
Dat ze dat zelf ook wel weten, maar toch iets moeten zeggen om het idee te hebben tóch beter af te zijn, terwijl ze meer betalen dan iemand die een huis heeft gekocht. Daarnaast, gedeelde smart is halve smart.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Yep, die verhalen heb ik in de jaren '80 ook al tot vervelens toe gehoord, incluis het armagedoon en het-komt-nooit-meer-goed geneuzel.
Overigens ken ik ook mensen die die riedel al dertig jaar verzuurd blijven herhalen. Happy-happy-joy-joy, sommige mensen houden van zwelgen, en ook dat is ze gegund
Vandaag de dag koop je er trouwens nog steeds een geweldig huis voor, in een land waar alles tot in de puntjes geregeld is, voor bedrag waarvan je weet dat je je woonkosten netjes geprikt hebt voor de komende dertig jaar. Ipv met z'n driehonderden op een huurwoning in de vrije sector te reageren, wetende dat die over tien jaar de helft meer zal kosten aan huur., terwijl die nu al duurder is.Serieus, met welk nut deze zelfkastijding?
Iedereen kan toch zelf kiezen wat hij wil? Om wat voor reden dan ook zal het huren hen wel beter uitkomen. Ik geloof niet dat mensen uit principe (omdat ze tegen HRA zijn ofzo) niet kopen. Uiteindelijk kiest iedereen voor zijn eigen hachie.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ze dat zelf ook wel weten, maar toch iets moeten zeggen om het idee te hebben tóch beter af te zijn, terwijl ze meer betalen dan iemand die een huis heeft gekocht. Daarnaast, gedeelde smart is halve smart.
In het werkelijke leven wel (tenzij echt randdebiel), maar virtueel in wisselende hoedanigheden natuurlijk niet, hequote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iedereen kan toch zelf kiezen wat hij wil? Om wat voor reden dan ook zal het huren hen wel beter uitkomen. Ik geloof niet dat mensen uit principe (omdat ze tegen HRA zijn ofzo) niet kopen. Uiteindelijk kiest iedereen voor zijn eigen hachie.
Je weet het soms niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In het werkelijke leven wel (tenzij echt randdebiel), maar virtueel in wisselende hoedanigheden natuurlijk niet, he
Natuurlijk, maar dat is wat ik constant al zeg. Als jij gehuurd wil wonen en lekker woont, more power to you. Als jij koopt en lekker woont, net zoveel power to you. Whatever rings your bell. Maar er zijn lui hier die dan moeten praten over tot de oogballen gefinancierd en voor altijd vast zitten en nog meer van zulk geblaat.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iedereen kan toch zelf kiezen wat hij wil? Om wat voor reden dan ook zal het huren hen wel beter uitkomen. Ik geloof niet dat mensen uit principe (omdat ze tegen HRA zijn ofzo) niet kopen. Uiteindelijk kiest iedereen voor zijn eigen hachie.
De huurpenningen gaan naar een WBV en niet naar de staat.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als de minister scheefwonen wil tegengaan kan de minister natuurlijk ook stomweg verbieden om met meer dan 43k inkomen in een sociale huurwoning te wonen. Gewoon iedereen 6 maanden de tijd geven om te vertrekken. Maar daar gaat het niet om he...
[..]
De politiek wil juist minder sociale huurwoningen, niet meer. Vandaar dat de leegkomende huizen worden verkocht i.p.v. verhuurd aan de doelgroep.
De vraag naar sociale huurwoningen is groter dan het aanbod. Door de prijs omhoog (lees richting marktconform) te brengen zorg je dat:quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
Excuusmiep Spies weer ultrakort door de bocht![]()
De huren moeten omhoog zodat er weer gebouwd kan worden? Snap miep dan niet dat er momenteel in de koopmarkt helemaal NIETS meer gebouwd word omdat de prijzen TE HOOG zijn? Spies denkt even goed mee met de banksters... immers een betaalbaarder alternatief voor zeepbel woningen is natuurlijk oneerlijke concurrentie voor de banksters. Stel je toch eens voor dat ze moeten afboeken op hun hypotheek portefeuille![]()
Spies... go home... en kom niet meer terug![]()
Als je meer woningen wilt, ga ze dan gewoon bouwen... maar nee... de partijen die 'domme dingen' hebben gedaan moeten ten koste van alles beschermt worden. Al zullen ze het brood uit de handen van kinderen moeten grijpen, al zullen ze een heel land economisch naar de vernieling helpen... als de banksters maar gered worden
Die 4,5 x is echter niet door de bank bepaalt, maar door de AFM / overheid (zorgplicht etc).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
domme beredenering. los daarvan; het gaat erom dat een bank risico's inschat en moet beperken ook, dus dat jij nu met 4.5 x lenen 'riant' kan leven zegt helemaal niets over of 4.5 x veel weinig of perfect is, gekeken naar het risico wat een bank loopt.
In het verleden waren de huren ook lager (immers wordt nu geklaagd over de voorgenomen verhogingen). Er zijn dus wijzigingen geweest in de koop en huurmarkt.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 17:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
via de nieuwe huurbelasting (als het Kunduz kabinet gaat regeren) komt het dan toch bij de staat en via het ESM bij Spanje of de Griekenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:28 schreef snabbi het volgende:
[..]
De huurpenningen gaan naar een WBV en niet naar de staat.
Als ik zou kopen dan zou ik geen appartement kopen. Waarschijnlijk wil je daar toch niet al te lang in zitten. Koop dan gewoon een gezinswoning voor dat geld. Als je huurt maakt het niet zoveel uit natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:35 schreef Schuifpui het volgende:
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort m'n studentenkamer uit moet. Sociale huur is vanwege inkomen geen optie. Koop is erg definitief, maar de markt maakt het me wel lastig:
[ afbeelding ]
à 895 euro kale huur per maand, bouwjaar '65
Of:
[ afbeelding ]
appartement in dit gebouw: 179.500 euro, maandlasten 720 euro
..![]()
Ik ben op mijn leeftijd, 25, net afgestudeerd niet direct een voorstander van kopen. Maar huren lijkt wel echt weggegooid geld, vooral als je ziet wat je er voor terugkrijgt. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik precies wil. Helaas lijkt het erop dat ik per 1 juli of per 1 augustus uit m'n kamer moet.
Kopen is altijd in maandlasten goedkoper dan huren, maar bij kopen moet je er ook rekening mee houden dat je verborgen kosten hebt waaronder:quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:35 schreef Schuifpui het volgende:
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort m'n studentenkamer uit moet. Sociale huur is vanwege inkomen geen optie. Koop is erg definitief, maar de markt maakt het me wel lastig:
[ afbeelding ]
à 895 euro kale huur per maand, bouwjaar '65
Of:
[ afbeelding ]
appartement in dit gebouw: 179.500 euro, maandlasten 720 euro
..![]()
Ik ben op mijn leeftijd, 25, net afgestudeerd niet direct een voorstander van kopen. Maar huren lijkt wel echt weggegooid geld, vooral als je ziet wat je er voor terugkrijgt. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik precies wil. Helaas lijkt het erop dat ik per 1 juli of per 1 augustus uit m'n kamer moet.
Is je huurcontract waterdicht met het uitzetten? En: zijn ze niet verplicht je een ander alternatief te bieden?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:35 schreef Schuifpui het volgende:
Gewoon nog een studie 'erbij' doen dus.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is je huurcontract waterdicht met het uitzetten? En: zijn ze niet verplicht je een ander alternatief te bieden?
In dat geval kan je natuurlijk altijd overwegen gewoon een jaartje collegegeld te betalen, kost je per maand aanzienlijk minder.
Bloemschikkenquote:
Ik weet niet in hoeverre de langstudeerboete dan van toepassing is, 3000 euro is toch weer 250 per maand.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is je huurcontract waterdicht met het uitzetten? En: zijn ze niet verplicht je een ander alternatief te bieden?
In dat geval kan je natuurlijk altijd overwegen gewoon een jaartje collegegeld te betalen, kost je per maand aanzienlijk minder.
Pardon? Welke huurbelasting precies?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
via de nieuwe huurbelasting (als het Kunduz kabinet gaat regeren) komt het dan toch bij de staat en via het ESM bij Spanje of de Grieken
Deze huurtoeslagheffing gaat als ik mij niet vergis via de WOZ waarde en niet via de huurpenningen (of de omvang van deze huurpenningen om precies te zijn, maar ik kan het eea gemist hebben want heel nauw volg ik het niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
via de nieuwe huurbelasting (als het Kunduz kabinet gaat regeren) komt het dan toch bij de staat en via het ESM bij Spanje of de Grieken
Vermoedelijk de huurtoeslagheffing die eerst in 2014 maar nu wellicht al in 2013 ingevoerd wordt.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Pardon? Welke huurbelasting precies?
Eéngezinswoning is nu echt niet nodig, ben alleen en bovendien kan ik dan dan waarschijnlijk weer net niet betalen. Ik ben me er zeker van bewust dat koop voor een korte tijd waarschijnlijk niet handig is. Als je ziet wat je aan huur kwijt bent aan de andere kant, en dan vooral wat je er voor krijgt, dan weet ik het zo net nog niet. Of ik er 7 jaar zal wonen, geen idee. 7 jaar is erg lang, vooral als je net bent begonnen met werken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik zou kopen dan zou ik geen appartement kopen. Waarschijnlijk wil je daar toch niet al te lang in zitten. Koop dan gewoon een gezinswoning voor dat geld. Als je huurt maakt het niet zoveel uit natuurlijk.
Ik ben me van de overige kosten inderdaad bewust en zou het eens goed moeten uitrekenen. Echter kan ik de k.k. sowieso wel zelf betalen dus ik de hypotheek wordt <100%, daarnaast verwacht ik dat er ook nog wel iets van de prijs af moet kunnen, gezien de markt.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:40 schreef snabbi het volgende:
[..]
Kopen is altijd in maandlasten goedkoper dan huren, maar bij kopen moet je er ook rekening mee houden dat je verborgen kosten hebt waaronder:
- Je financieringskosten
- Onderhoudskosten
- Bepaalde belastingen
De keuze wat voor jou verstandig is, is vermoedelijk vooral gebaseerd op hoe lang je ergens wilt wonen en hoe snel je iets kunt vinden. Een 'starterswoning' is meestal weggooien van je geld als je gaat kopen. Die financieringskosten wegen dan niet op tegen de iets hogere huur.
M'n ouders zijn eigenaar, maakt het net wat ingewikkelder. Heb tijdens m'n studie ook geen huur hoeven betalen, pas sinds ik afgestudeerd ben, dus ben niet van plan moeilijk te doen. De kamer staat nu te koop en dit is wel de tijd om een studentenkamer kwijt te raken. Ik verwacht op zich wel snel iets tijdelijks te kunnen huren.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om of je iets kunt betalen of niet, maar of het verstandig is of nietquote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:54 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Eéngezinswoning is nu echt niet nodig, ben alleen en bovendien kan ik dan dan waarschijnlijk weer net niet betalen. Ik ben me er zeker van bewust dat koop voor een korte tijd waarschijnlijk niet handig is. Als je ziet wat je aan huur kwijt bent aan de andere kant, en dan vooral wat je er voor krijgt, dan weet ik het zo net nog niet. Of ik er 7 jaar zal wonen, geen idee. 7 jaar is erg lang, vooral als je net bent begonnen met werken.
[..]
Ik ben me van de overige kosten inderdaad bewust en zou het eens goed moeten uitrekenen. Echter kan ik de k.k. sowieso wel zelf betalen dus ik de hypotheek wordt <100%, daarnaast verwacht ik dat er ook nog wel iets van de prijs af moet kunnen, gezien de markt.
Nee hoor want de uitwerking is nog niet gedaanquote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:53 schreef snabbi het volgende:
[..]
Deze huurtoeslagheffing gaat als ik mij niet vergis via de WOZ waarde en niet via de huurpenningen, maar ik kan het eea gemist hebben want heel nauw volg ik het niet.
Als het nog niet bekend is, waarom is het dan een argument om aan te geven dat de overheid een belang heeft bij een hogere huur (lees dat een hogere huur voor hogere inkomsten zorgt).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 22:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee hoor want de uitwerking is nog niet gedaan
Is nog niets van bekend
Doei Liesbeth.... go homequote:Eerste Kamer steunt extra huurverhoging niet
AMSTERDAM - Een meerderheid van de Eerste Kamer is tegen het voorstel van het demissionaire kabinet om de huren extra te verhogen voor mensen met een inkomen boven 43 duizend euro.
Dat bleek dinsdag tijdens een debat in de senaat.
PvdA, PVV, SP, GroenLinks, de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF) en 50Plus spraken zich uit tegen het plan. Zij hebben samen 38 van de 75 zetels in de Eerste Kamer.
In de Tweede Kamer, die het plan in april aannam, stemde de PVV nog voor. Destijds was de partij gebonden aan afspraken met VVD en CDA, maar omdat de partij sindsdien uit de gedoogcoalitie is gestapt, geldt dat nu niet meer, zei PVV-senator Peter van Dijk.
De senatoren van VVD en CDA steunen het voorstel in grote lijnen, al hebben ze nog wel vragen. ChristenUnie en D66 hebben hun definitieve standpunt nog niet bepaald.
Samenvoegen
Zij vinden wel dat het voorstel eigenlijk moet worden samengevoegd met de extra huurverhoging van een procent uit het begrotingsakkoord van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie.
Minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA) had de huurverhogingen van maximaal vijf procent per 1 juli mogelijk willen maken.
De maatregel was bedoeld om tegen te gaan dat mensen met een relatief hoog inkomen in een sociale huurwoning blijven wonen. Er zijn nu zo'n 420 duizend van deze 'scheefwoners'.
Effect
De tegenstanders geloven niet dat de maatregel effect zal hebben. Scheefwoners zullen volgens hen niet massaal gaan verhuizen, al was het maar omdat er niet veel geschikte alternatieve woningen zijn.
Ook hebben de tegenstanders er problemen mee dat de Belastingdienst inkomensgegevens moet gaan verstrekken aan verhuurders.
Spies moet nog reageren op de kritiek van de senatoren, waarna die hun definitieve standpunt moeten bepalen.
bron: nu.nl
Dat gelul over die grijpstuivers steedsquote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Doei Liesbeth.... go home![]()
Donner was ook geobsedeerd met die 5% voor 'rijke stinkerds' die weigeren mee te doen aan het nationale piramidespel. Als man van 1 miljoen kon hij zoiets natuurlijk niet accepteren, iedereen moest meedoen met de loterij. Maar wat zou toch de beweegreden zijn van Liesbeth
Ik neem aan dat het een halve gele betreft danquote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:19 schreef WammesWaggel het volgende:
Goed nieuws, voor mij
Scheelt toch weer een halve oz maple leaf per jaar
Zeg het tegen Liesbeth.... dat mens is volledig bezeten van die 5%quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gelul over die grijpstuivers steeds
Ja dat neem ik ook aan.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het een halve gele betreft dan
lekker zelf doen, mij raakt die huurverhoging nietquote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zeg het tegen Liesbeth.... dat mens is volledig bezeten van die 5%
Heel misschien hoor:quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar wat zou toch de beweegreden zijn van Liesbeth
quote:De maatregel was bedoeld om tegen te gaan dat mensen met een relatief hoog inkomen in een sociale huurwoning blijven wonen. Er zijn nu zo'n 420 duizend van deze 'scheefwoners'.
Ja.... dat beweert ze ook echter is dat niet de ware reden. Als het Liesbeth te doen is aan het tekort aan betaalbare sociale huurwoningen? Waarom stimuleert ze dan niet de bouw van sociale huurwoningen? Het afgelopen decennia zijn er behoorlijk veel sociale huurwoningen gesloopt en daarvoor zijn geen gelijkwaardige woningen terug gezet. Corporaties verkopen de nodige sociale huurwoningen zodra ze vrij komen, dit kabinet had zelfs tot doelstelling om veel woningen te verkopen aan hun huidige huurders. Hoe rijm jij dit met het beleid van Liesbeth?quote:
Haha, The Dutch Dream;quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ja.... dat beweert ze ook echter is dat niet de ware reden. Als het Liesbeth te doen is aan het tekort aan betaalbare sociale huurwoningen? Waarom stimuleert ze dan niet de bouw van sociale huurwoningen? Het afgelopen decennia zijn er behoorlijk veel sociale huurwoningen gesloopt en daarvoor zijn geen gelijkwaardige woningen terug gezet. Corporaties verkopen de nodige sociale huurwoningen zodra ze vrij komen, dit kabinet had zelfs tot doelstelling om veel woningen te verkopen aan hun huidige huurders. Hoe rijm jij dit met het beleid van Liesbeth?
Eens, maar dan is het dus onvermijdelijk dat sociale huurwoningen worden omgezet naar koopwoningen. Als er behoefte is aan 100 woningen, er zijn er 60 sociaal en 40 koop, dan is het onvermijdelijk dat uiteindelijk die 60 woningen bezet worden. Ook als de verhouding 'rijken' en 'armen' 60-40 is. Die 60 rijken kunnen niet allemaal in die 40 koopwoningen, dan kom je er 20 tekort.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Haha, The Dutch Dream;
Iedereen en goedkopere ruime sociale woning!
Als er 420.000 mensen genoeg verdienen om niet afhankelijk te zijn van sociale woningbouw waarom zou je dan meer gaan bouwen ipv die mensen te stimuleren zelfstandig te worden?
Los daarvan ben ik tegen het verhogen van de huur. Ze moeten gewoon ene termijn worden gesteld. Sociale woningen alleen voor de mensen die het nodig hebben.
Hoezo onmogelijk. Als ik als 'rijke' die sociale woningen zie en die zinnen me niet dan ga ik wel ergens anders wonen of ik laat een huis bouwen. Wat is daar onmogelijk aan?quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eens, maar dan is het dus onvermijdelijk dat sociale huurwoningen worden omgezet naar koopwoningen. Als er behoefte is aan 100 woningen, er zijn er 60 sociaal en 40 koop, dan is het onvermijdelijk dat uiteindelijk die 60 woningen bezet worden. Ook als de verhouding 'rijken' en 'armen' 60-40 is. Die 60 rijken kunnen niet allemaal in die 40 koopwoningen, dan kom je er 20 tekort.
De oplossing is dus 20 sociale woningen te verkopen. Alle andere oplossingen zijn onmogelijk.
LXIV gaat uit van een vaste capaciteit van 100 woningen. 60 mensen concurreren om 40 woningen, dus verschuiven er 20 woningen van huur naar koop.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoezo onmogelijk. Als ik als 'rijke' die sociale woningen zie en die zinnen me niet dan ga ik wel ergens anders wonen of ik laat een huis bouwen. Wat is daar onmogelijk aan?
Oh. Maar dat is toch niet reëel? Ik bedoel, in de praktijk zijn er wel degelijk andere oplossingen, dus dat is dan toch lullen over iets wat nergens over gaat?quote:Op woensdag 20 juni 2012 11:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
LXIV gaat uit van een vaste capaciteit van 100 woningen. 60 mensen concurreren om 40 woningen, dus verschuiven er 20 woningen van huur naar koop.
In sommige gebieden is dat (praktisch gezien) wel reeel omdat iedereen op dezelfde plek wil wonen, en de alternatieven 5 kilometer verderop met een sneer afgewezen worden, want (kruis maar aan)quote:Op woensdag 20 juni 2012 11:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh. Maar dat is toch niet reëel? Ik bedoel, in de praktijk zijn er wel degelijk andere oplossingen, dus dat is dan toch lullen over iets wat nergens over gaat?
Prima, maar dan moet je accepteren dat je de hoofdprijs moet betalen. Maar ja, hier wil men een paleis in het centrum voor 2 tientjes in de maand, en het ligt aan anderen dat dat niet kanquote:Op woensdag 20 juni 2012 11:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In sommige gebieden is dat (praktisch gezien) wel reeel omdat iedereen op dezelfde plek wil wonen, en de alternatieven 5 kilometer verderop met een sneer afgewezen worden, want (kruis maar aan)
- dat is een ander dorp!
- kan ik niet meer lopen naar mijn werk
- daar wonen alleen boeren of paupers
- niet middenin de stad
- ja maar, ik moet in mijn eentje toch minimaal 4 kamers hebben hoor
- 500m2 is een postzegl, 1000m2 is een plakplaatje, het moet een landgoed weze
First world problems
Pragmatische en verwendheid gaan slecht samen
Ja, op sommige plekken is die eenvoudige mogelijkheid tot capaciteitsuitbreiding er wel, zeg maar De Blauwe Stadquote:Op woensdag 20 juni 2012 11:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Prima, maar dan moet je accepteren dat je de hoofdprijs moet betalen. Maar ja, hier wil men een paleis in het centrum voor 2 tientjes in de maand, en het ligt aan anderen dat dat niet kan
lang leve het communismequote:Op woensdag 20 juni 2012 18:39 schreef Terrorizer het volgende:
Boven de 43k verplicht kopen, boven de 60k verplicht eigen huis bouwen. Alles opgelost.
en dan iedere jaar die grens verlagen, zodat ieder 90% van het bruto inkomen aan wonen uitgeeftquote:Op woensdag 20 juni 2012 18:39 schreef Terrorizer het volgende:
Boven de 43k verplicht kopen, boven de 60k verplicht eigen huis bouwen. Alles opgelost.
Dat gaat op den duur ten koste van de mogelijke belastingen die je nog kan heffenquote:Op woensdag 20 juni 2012 18:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan iedere jaar die grens verlagen, zodat ieder 90% van het bruto inkomen aan wonen uitgeeft
zolang ze maar geen troltax invoeren, want dan ben je binnen drie posts blutquote:Op woensdag 20 juni 2012 18:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan iedere jaar die grens verlagen, zodat ieder 90% van het bruto inkomen aan wonen uitgeeft
zat jij niet met een 6 cijferig inkomen in een sociale huurwoning? Grappig dat juist jij communisme aanhaalt danquote:
communisme kent vaak een rijke elite laag. daar zie ik mezelf dan natuurlijkquote:Op woensdag 20 juni 2012 19:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zolang ze maar geen troltax invoeren, want dan ben je binnen drie posts blut
[..]
zat jij niet met een 6 cijferig inkomen in een sociale huurwoning? Grappig dat juist jij communisme aanhaalt dan
In diverse steden zijn er genoeg particuliere huurwoningen beschikbaar die gelijkwaardig zijn aan die sociale huurwoningen. Daar is geen wachtlijst voor. Het probleem is dus dat iedereen onder de marktprijs wil wonen. Je moet dus geen woningen bijbouwen, maar de woningen alleen beschikbaar stellen voor de mensen die dat nodig hebben.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ja.... dat beweert ze ook echter is dat niet de ware reden. Als het Liesbeth te doen is aan het tekort aan betaalbare sociale huurwoningen? Waarom stimuleert ze dan niet de bouw van sociale huurwoningen? Het afgelopen decennia zijn er behoorlijk veel sociale huurwoningen gesloopt en daarvoor zijn geen gelijkwaardige woningen terug gezet. Corporaties verkopen de nodige sociale huurwoningen zodra ze vrij komen, dit kabinet had zelfs tot doelstelling om veel woningen te verkopen aan hun huidige huurders. Hoe rijm jij dit met het beleid van Liesbeth?
nee geen woningen bijbouwen dat verstoort de vrije marktquote:Op woensdag 20 juni 2012 21:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
In diverse steden zijn er genoeg particuliere huurwoningen beschikbaar die gelijkwaardig zijn aan die sociale huurwoningen. Daar is geen wachtlijst voor. Het probleem is dus dat iedereen onder de marktprijs wil wonen. Je moet dus geen woningen bijbouwen, maar de woningen alleen beschikbaar stellen voor de mensen die dat nodig hebben.
Als iedereen die nu onterecht in een sociale huurwoning zit naar een particuliere huurwoning gaat zijn er dus per definitie niet voldoende particuliere woningen. (En zelfs teveel sociale woningen)quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
In diverse steden zijn er genoeg particuliere huurwoningen beschikbaar die gelijkwaardig zijn aan die sociale huurwoningen. Daar is geen wachtlijst voor. Het probleem is dus dat iedereen onder de marktprijs wil wonen. Je moet dus geen woningen bijbouwen, maar de woningen alleen beschikbaar stellen voor de mensen die dat nodig hebben.
Dan ga je er vanuit dat er nu een evenwicht is, en dat is er volgens mij niet. Ik noem het maar even frictie-leegstand (naar frictiewerkloosheid). Er zijn huizen die leeg staan en er zijn mensen die in een sociale huurwoningen willen (en zouden mogen), maar die huizen zijn er niet (omdat ze door een ander worden vastgehouden).quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als iedereen die nu onterecht in een sociale huurwoning zit naar een particuliere huurwoning gaat zijn er dus per definitie niet voldoende particuliere woningen. (En zelfs teveel sociale woningen)
Als je dus de verhouding sociaal/particulier wil veranderen (zonder dat je de bevolkingssamenstelling verandert), dan moet je dus van een aantal van die sociale huurwoningen particuliere koop of huurwoningen maken. Dat is toch elementaire logica.
En als je dat doet, dan volgt die verdeling vanzelf.
Dat is een onderdeel van de markt, aanbod. Maar je bedoelt het sarcastisch, wedervraag: Is er nu werkelijk een tekort aan woonruimte, of is er een tekort aan woonruimte dat onder de marktprijs wordt aangeboden?quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee geen woningen bijbouwen dat verstoort de vrije markt
Dat punt is hier al diverse keren naar voren gebracht. Maar sommige posters willen zich er niet bij neerleggen dat er in een gezonde markt weinig villas met een hectare bosgrond voor een modaal salaris bereikbaar zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is een onderdeel van de markt, aanbod. Maar je bedoelt het sarcastisch, wedervraag: Is er nu werkelijk een tekort aan woonruimte, of is er een tekort aan woonruimte dat onder de marktprijs wordt aangeboden?
Dat is wat mensen hier niet willen inderdaad. Naast het feit dat het grootste deel van de mensen ook wel snapt dat dat in de echte wereld gewoon niet kan, is het ook zo dat zij heel graag zelf zo'n modaal huisje willen, maar dat zit er niet voor iedereen in, dus dan maar dat modale huisje op die 'postzegel' belachelijk maken, incl de koper daarvan, want dan kan men nog denken dat zij toch maar blij kunnen zijn dat ze geen huis gekocht hebben ofzo.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:17 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat punt is hier al diverse keren naar voren gebracht. Maar sommige posters willen zich er niet bij neerleggen dat er in een gezonde markt weinig villas met een hectare bosgrond voor een modaal salaris bereikbaar zijn.
Kennelijk is het vreemd dat je met een modaal salaris maar een modaal huisje kunt kopen.
Je snapt het punt niet. Als jij 60% particuliere woningen wil en 40% sociale woningen, dan moet je het woningbestand veranderen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:00 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dan ga je er vanuit dat er nu een evenwicht is, en dat is er volgens mij niet. Ik noem het maar even frictie-leegstand (naar frictiewerkloosheid). Er zijn huizen die leeg staan en er zijn mensen die in een sociale huurwoningen willen (en zouden mogen), maar die huizen zijn er niet (omdat ze door een ander worden vastgehouden).
Hoe de verhouding exact ligt, kan ik niet zeggen, maar het lijkt me sterk dat het een één op één verhouding is.
Daarnaast is een maatregel in de trant van het verhogen van de huur voor mensen met een hoger inkomen, niet een maatregel die een 100% conversie van sociaal naar particulier zal triggeren.
Ik weet niet wat de verhouding zou moeten zijn danwel wat de verhouding nu is. In mijn ogen is dat eigenlijk ook niet echt relevant. Het enige dat ik observeer is dat er mensen zijn die terecht in een sociale huurwoning zouden moeten kunnen komen, dit nu niet kunnen en op een wachtlijst staan. Ook observeer ik dat er mensen in een sociale huurwoning zitten, die ook een andere woning (koop/huur/klein/groot whatever) zouden kunnen betalen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je snapt het punt niet. Als jij 60% particuliere woningen wil en 40% sociale woningen, dan moet je het woningbestand veranderen.
Maatregelen nemen om mensen uit hun sociale woning te halen in een particuliere te krijgen verandert niks aan de verhouding.
Met een modaal salaris 4x koop je (net) geen modaal huis, in de meeste delen van Kaasland.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:17 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat punt is hier al diverse keren naar voren gebracht. Maar sommige posters willen zich er niet bij neerleggen dat er in een gezonde markt weinig villas met een hectare bosgrond voor een modaal salaris bereikbaar zijn.
Kennelijk is het vreemd dat je met een modaal salaris maar een modaal huisje kunt kopen.
Ik denk niet dat er nog 20% afgaat. Hooguit een procent of 12. Dat zou nog 2 jaar dalen zijn, met dit tempo.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:52 schreef Istrilyin het volgende:
Newsflash CBS cijfers: weer 0.6% maand op maand van de prijsindex af... Meer dan 10k woningen verkocht, vanwege het "anders gaat die verhuisboete weer van 2% naar 6%" effect. Wat overigens niet doorgegaan is.
Er zit nu echt een aardig tempo in, zo'n half procent per maand. Dus koop nu een woning van 200k, en naast die vaste lasten (800 euro of zo?) heb je ook nog eens 1000 euro waardevermindering per maand... Lekkerrrrrrrr!Kun je beter nog even huren. Of scheefhuren. Of bij je ouders blijven. Of enorm afdingen. Of duitsland.
Natuurlijk zou het beter zijn als die 20% die er nog vanaf moet in 1x eraf ging, in plaats van beetje bij beetje met een stagnerende markt. Anders hebben we nog drie jaar dezelfde berichten op dit forum.
quote:do 21 jun 2012, 09:49
Prijsdaling bestaande koopwoningen versnelt
Van onze redactie
AMSTERDAM - Verkochte, bestaande koopwoningen waren vorige maand 5,5% goedkoper dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is de prijsdaling groter dan in vorige maanden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
In alle provincies was er sprake van een prijsdaling, en het gold voor alle woningtypen. Ruim 10.000 bestaande koopwoningen kregen die maand een nieuwe eigenaar, wat wel 3% meer was dan een jaar eerder.
Het totale aantal transacties van januari tot en met mei 2012 bedroeg ruim 42 duizend. Dat is ruim 12 procent minder dan in de eerste vijf maanden van 2011.
Als ik hier in de straat kijk wat er te koop staat, is het merendeel "6+ maanden". Een aantal daarvan is al gezakt in prijs (op Funda), zeg maar van slechts 3 tot ruim 15%. De meest recente te koop staande woning is aanzienlijk goedkoper dan vergelijkbare woningen, dus ik verwacht dat die eerder verkocht zal worden dan de rest. En er is er een bij die 6+ maanden te koop staat en de vraagprijs met 14.500 verhoogd heeftquote:Op donderdag 21 juni 2012 10:04 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)ngen_versnelt__.html
Jajaja, en nog steeds zit 't niet in je prijsrange? Dan moet je misschien eens naar andere huizen gaan kijkenquote:Op donderdag 21 juni 2012 10:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ik hier in de straat kijk wat er te koop staat, is het merendeel "6+ maanden". Een aantal daarvan is al gezakt in prijs (op Funda), zeg maar van slechts 3 tot ruim 15%. De meest recente te koop staande woning is aanzienlijk goedkoper dan vergelijkbare woningen, dus ik verwacht dat die eerder verkocht zal worden dan de rest. En er is er een bij die 6+ maanden te koop staat en de vraagprijs met 14.500 verhoogd heeft
Ah, de babyboomer met elektrische fiets gooit weer modder uit frustratie over dalende prijzenquote:Op donderdag 21 juni 2012 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jajaja, en nog steeds zit 't niet in je prijsrange? Dan moet je misschien eens naar andere huizen gaan kijken
En over 30 jaar staat meneer te klagen over de pensioen uitkering en de hoge woonlasten die een huur huis met zich mee brengtquote:Op donderdag 21 juni 2012 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ah, de babyboomer met elektrische fiets gooit weer modder uit frustratie over dalende prijzen![]()
M'n huur hier zit momenteel net onder de waardedaling van het huis
Maar je beantwoord zijn vraag niet, dus de financierbaarheid voor jou zal ook nog wel aan het dalen zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ah, de babyboomer met elektrische fiets gooit weer modder uit frustratie over dalende prijzen![]()
Ik vind zijn vraag niet zo interessant. Net zoals ik financieren niet zo interessant vind.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:50 schreef Basp1 het volgende:
Maar je beantwoord zijn vraag niet, dus de financierbaarheid voor jou zal ook nog wel aan het dalen zijn.![]()
Wat let je om zulke flatjes te gaan verhuren? Als kopen zo goedkoop is en de huren zo hoog zie ik handelquote:Mijn netto hypotheek lasten + vve zit nu op 50% van wat de huurders betalen.
Ik ben scheefhuurder en heb nog wel wat spelling op jouquote:Op donderdag 21 juni 2012 10:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar je beantwoord zijn vraag niet, dus de financierbaarheid voor jou zal ook nog wel aan het dalen zijn.![]()
Mijn netto hypotheek lasten + vve zit nu op 50% van wat de huurders betalen.
Babyboomer?quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |