quote:wo 13 jun 2012, 10:42
EU: nu is hét moment voor Europese integratie
STRAATSBURG (AFN) - Nu is hét moment om te beslissen over verdere Europese integratie. Europa moet erkennen dat er een ,,structureel probleem'' is. Om dat op te lossen is er een visie en een richting nodig, zo zei José Manuel Barroso, president van de Europese Commissie, woensdag tijdens een debat in Straatsburg in het Europees Parlement.
We moeten erkennen dat er een structureel probleem is. We hebben een visie en een concrete route nodig.'' Barroso is er niet helemaal zeker van dat de urgentie in alle Europese hoofdsteden wordt erkend.
De president pleitte voor een veel sterkere en volledige economische en monetaire unie met de mogelijke uitgifte van publieke schulden (euro-obligaties). ,,Zonder vertrouwen in de onomkeerbaarheid van de economische en monetaire unie, zijn onze vooruitzichten beperkt’’, aldus Barroso. Hij herhaalde zijn voorkeur voor een bankenunie. Volgens de president is die te bereiken zonder aanpassing van de Europese verdragen.
Barroso wees tevens op zorgwekkende sociale ontwikkelingen in sommige Europese landen met een toename van armoede en sociale uitsluiting. Hij sprak dan ook van een ,,sociale noodsituatie’’ in Europa.
Aaaaaaaaaaaaaaaah Marktwerking, dat werkt hier ook prima altijdquote:Op woensdag 13 juni 2012 12:16 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)CROPOLIS-ADIEU.dhtml
quote:'s Morgens bij het ontbijt maken toeristen zich op deze warme lentedag klaar om de stad te verkennen. Op hun reisgidsen prijkt de Acropolis, het kroonjuweel van Griekenland. Het historisch monument is nog in Grieks staatsbezit, maar de kaartjesverkoop is door een privébedrijf overgenomen
Politici, allemaal beloven ze vanalles maar voeren als het erop aan komt toch precies andere dingen uit. En we kunnen natuurlijk wel naar overheden wijzen maar die spelen natuurlijk op dit moment een 1-2 tje met de banken en deze zijn mijns inziens net zo schuldig. Alleen de banken dekken zich af voor problemen in de toekomst door de problemen maar af te wentelen op de consumenten of over te hevelen naar overheden. Of ze bedenken complexe financieel producten die ze vervolgens weer aan de greater fool slijten totdat deze er achter komt en ze dan wederom verder verkoopt.quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:41 schreef NightH4wk het volgende:
Juist van overheden zou je mogen verwachten dat ze wijs/prudent met geld omgaan, niet teveel lenen, zich indekken tegen mogelijke problemen in de toekomst. Maar nee, dit zijn de grootste hazen. En dan hebben ze ook nog eens een heel makkelijk financieringsmodel dmv belastingen die ze op kunnen leggen wanneer ze willen. Maar dat is politiek en hebben we aan onszelf te danken aangezien we niet betere politici kiezen.
quote:wo 13 jun 2012, 08:33
Spanje nadert soevereine capitulatie
AMSTERDAM -
De Spaanse 10-jarige benchmark rente piekte gisteren op ruim 6,80 procent, een hoogtepunt in het eurotijdperk, nadat kredietbeoordelaar Fitch waarschuwde dat het land dit jaar haar doelstellingen voor het begrotingstekort significant zal missen.
Is dit hetzelfde spanje dat 2 weken geleden nog bij hoog en laag volhield niet bij de ecb te hoeven aan te klopppen en nu opeens wel eisen dat het ECB sneller is als hun eigen leugens.quote:Spanje wil meer actie van de ECB
MADRID - Spanje roept de Europese Centrale Bank (ECB) op om meer te doen om de onrust op de financiële markten te beteugelen.
Foto: ANP
Dat bleek woensdag uit een brief die de Spaanse premier Mariano Rajoy vorige week stuurde aan andere regeringsleiders van de EU.
''We moeten snel handelen om de financiële markten te stabiliseren en de renteniveaus te verlagen'', schreef Rajoy. ''Het enige instituut dat voor de vereiste stabiliteit en liquiditeit kan zorgen is de ECB.''
De rente op Spaanse obligaties steeg deze week naar een nieuw record voor het eurotijdperk en stond ook woensdag op een bijzonder hoog niveau.
In de afgelopen twee jaar heeft de ECB tijdens verschillende periodes geprobeerd de markten tot rust te brengen door obligaties van probleemlanden op te kopen. Dat programma ligt de laatste maanden echter stil.
Nog niet! Ik wil m'n euro's nog inwisselen voor de koers verder gaat zakken.quote:Op woensdag 13 juni 2012 15:01 schreef michaelmoore het volgende:
De eurofielen moet NU gaan printen , anders is het te lat
Als me uitkering maar omhoog gaat ander steek ik de fik erin dien corporatiehutquote:Op woensdag 13 juni 2012 15:04 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nog niet! Ik wil m'n euro's nog inwisselen voor de koers verder gaat zakken.Ze mogen van mij rond augustus euro's gaan printen.
quote:Op woensdag 13 juni 2012 15:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als me uitkering maar omhoog gaat ander steek ik de fik erin dien corporatiehut
Ik heb het toch altijd bizar gevonden hoe je zo'n stressvolle baan kan hebben zonder dat je het duidelijk aan de persoon kan zien. Maar... sinds Lagarde bij het IMF werkt is haar uitstraling veranderd.quote:Lagarde: nog drie maanden om euro te redden
Er zijn nog minder dan drie maanden om de euro te redden, zegt IMF-baas Christine Lagarde. Ze volgt hiermee George Soros, die ook vindt dat Europa nog maar even heeft.
"Dit is het moment voor volledige integratie!"quote:Op woensdag 13 juni 2012 15:48 schreef BertV het volgende:
Prototype Eyro bestuurders ontkennen alleen. Meer Eu is de oplossing, niks aan de hand, doorkopen mensen.
Er zijn natuurlijk ook maar twee oplossingen voor de huidige EURO crisis, verdergaande integratie of de stekker eruit. Elke middenweg blijft aanmodderen en niet houdbaar op de lange termijn.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:01 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
"Dit is het moment voor volledige integratie!"
Die mensen, ja.
Zie jij volledige integratie als een houdbare oplossing? Ik denk dat je dan een burgeroorlog krijgt.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk ook maar twee oplossingen voor de huidige EURO crisis, verdergaande integratie of de stekker eruit. Elke middenweg blijft aanmodderen en niet houdbaar op de lange termijn.
Maar de meeste euro burgers zijn helemaal niet toe aan verdere integratie dus worden ze nu murw gemaakt door keiharde bezuinigingen en het continue herhalen van welke hel en verdoemenis ze te wachten staat als de euro mocht klappen.
Nee, maar het is de enige manier om de euro te redden.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:14 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Zie jij volledige integratie als een houdbare oplossing? Ik denk dat je dan een burgeroorlog krijgt.
Spanje roept al maanden dat ze willen dat de ECB hun obligaties koopt om de rente erop te drukken hoor. Je haalt twee verschillende zaken door elkaar.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is dit hetzelfde spanje dat 2 weken geleden nog bij hoog en laag volhield niet bij de ecb te hoeven aan te klopppen en nu opeens wel eisen dat het ECB sneller is als hun eigen leugens.
O ja, ze willen wel geld maar niet de bemoeienis en het stigma dat bij een reddingsplan via het EFSF/ESM hoort.quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:36 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Spanje roept al maanden dat ze willen dat de ECB hun obligaties koopt om de rente erop te drukken hoor. Je haalt twee verschillende zaken door elkaar.
Nou, de instorting is volop bezig als je het mij vraagt. Spanje was een paar maanden geleden zogezegd nog too big to fail. Ondertussen is het land aardig aan het falen, de rente staat op 6,75% as we speak. De Italianen moeten leven met 6,21% en Cyprus is volop aan het onderhandelen met Europa om ook steun te krijgen voor haar banken. In Griekenland zijn er zondag verkiezingen met een onzekere uitkomst en in het beste geval wordt het weer even aanmodderen waarop daar een nieuwe crisis ontstaat. Verder zijn Frankrijk en België achter de schermen een robbertje aan het uitvechten over de financiering van Dexia.quote:
nou binnen twee maanden roep ik al een maand of driequote:
Wanneer West-Europa niet meer goedkoop kan lenen, dat kan dit jaar zijn of over max tien jaar.quote:
De geldpers loopt al sinds 2007 op volle toeren om de tekorten in het zuiden te financieren, wil je hem nog een tandje harder zetten?quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:04 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
eurobond --> geldpers aan, opties genoeg. Het kan nog wel vele maanden duren, maar echte oplossingen gaan er sowieso niet komen.
De Grieken gaan niet uit de EU en ook niet uit de Euro, ik denk dat ze dreigen om te gaan printen als de EU geen geld meer geeft, net als Berlusconi vorige week zeiquote:Op woensdag 13 juni 2012 23:52 schreef HiZ het volgende:
Wat ik echt niet snap is hoe de Grieken een voorbereidingsactie op hun uit de eurozone vallen (de Spaanse lening) kunnen zien als een teken dat 'Europa' bereid is tot onderhandelen. Het is juist een teken dat er geen onderhandelingen mogelijk zijn en dat men bezig is de luiken te sluiten.
In de nadagen van het west romeinse tijd zag je ook massale volksverhuizingen. als je dan leest dat de EU de grenzen verder open wil zetten kun je toch parallellen trekkenquote:Op donderdag 14 juni 2012 13:55 schreef mrbrown87 het volgende:
Ik wou die ook net posten. Geniale speech, misschien zelfs eentje voor in de geschiedenisboeken. Ik vind het ook walgelijk hoe een onderuitgezakte Verhofstadt als een zelfvoldaan varken zit te roepen naar iemand die niet steeds de Europese goednieuws-show afratelt. Ik moest spontaan denken aan volgevreten senatoren in het aan decadentie ten prooi gevallen antieke Rome.
quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:51 schreef SteveBudin het volgende:
Held, wel jammer dat hij weggehoond wordt door al die volgevreten eurofielen
![]()
.
Hoezo probleem, dan vragen ze volgend jaar toch gewoon een lening van 103 miljard aan tegen 2% rente.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:11 schreef Suncatcher het volgende:
Rente betalen over 100 miljard, laten we zeggen 3%. Van die 100 miljard moet Spanje dus 103 miljard terugbetalen. Problem?
Nederland kan er ook wat van. Alleen heet dat hier 'begrotingstekort".quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo probleem, dan vragen ze volgend jaar toch gewoon een lening van 103 miljard aan tegen 2% rente.
Uberhaubt terugbetalenquote:Op donderdag 14 juni 2012 15:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo probleem, dan vragen ze volgend jaar toch gewoon een lening van 103 miljard aan tegen 2% rente.
Dan bezuinigen ze toch, ow nee het is eigenlijk vornamelijk een lastenverzwearing voor de burgers, maar we noemen het toch bezuinigen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:04 schreef Suncatcher het volgende:
[..]
Nederland kan er ook wat van. Alleen heet dat hier 'begrotingstekort".
Maar we zijn ooit op dat mongolenidee gekomen dankzij Keynes. Begrotingstekort nu opvangen met extra inkomsten in hoogconjunctuur.quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:07 schreef Suncatcher het volgende:
Laten we eerlijk wezen. Een begrotingstekort van 3% betekent gewoon nog steeds dat de schulden toenemen en dat er nog meer geleend moet worden. Een vicieuze cirkel. Uiteindelijk gaat ook Nederland ten onder op dezelfde manier als Griekenland / Spanje.
Eeuwige economische groei, is dat niet hetzelfde als eeuwige groei in de staatschuld?quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:09 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Maar we zijn ooit op dat mongolenidee gekomen dankzij Keynes. Begrotingstekort nu opvangen met extra inkomsten in hoogconjunctuur.Maar in de hoogconjunctuur gaat niemand die tekorten van eerder dichten, omdat dat niet goed zou zijn voor economische groei. En we leven puur op economische groei. Helemaal verneukt dat idee natuurlijk maar zo werkt het.
Nee.quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:15 schreef Suncatcher het volgende:
[..]
Eeuwige economische groei, is dat niet hetzelfde als eeuwige groei in de staatschuld?
Wel als je die groei kunstmatig hoog probeert te houden met overheidsgeld terwijl je beroepsbevolking afneemt.quote:
ik denk dat ze wel in 100% euro;s worden afgelost, met rentequote:Op donderdag 14 juni 2012 16:32 schreef VacaLoca het volgende:
Die 10 year bonds van Spanje, hoe kan ik die in Nederland nou het beste kopen?
Ik heb een account bij Binck Bank. Daar zie ik alleen deze staatsobligatie Spanje aan de beurs van Frankfurt:
4.9% Spanje 2007-40 met een koers van 72.95 ofwel (als ik het goed begrijp!) een looptijd van in totaal 33 jaar, met nog 28 jaar te gaan. En een rente van 4.9/73*100 = 6.71%.
Maar ik zie geen 10y bonds zoals hier vermeld:
http://www.bloomberg.com/quote/GSPG10YR:IND
Misschien verkeerde topic ervoor, maar kan geen algemeen beleggingstopic vinden?
Denk dat je beter in dit topic kan zijn:quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:32 schreef VacaLoca het volgende:
Die 10 year bonds van Spanje, hoe kan ik die in Nederland nou het beste kopen?
Ik heb een account bij Binck Bank. Daar zie ik alleen deze staatsobligatie Spanje aan de beurs van Frankfurt:
4.9% Spanje 2007-40 met een koers van 72.95 ofwel (als ik het goed begrijp!) een looptijd van in totaal 33 jaar, met nog 28 jaar te gaan. En een rente van 4.9/73*100 = 6.71%.
Maar ik zie geen 10y bonds zoals hier vermeld:
http://www.bloomberg.com/quote/GSPG10YR:IND
Misschien verkeerde topic ervoor, maar kan geen algemeen beleggingstopic vinden?
Ik wil dan ook 10y bonds, of 3 of 5 jaar indien mogelijk. Maar als ik online zoek wordt er gesteld dat het eenvoudig te regelen is via een effectenrekening zoals Binck, maar die hebben als ik het goed zie niet de bonds waarover bericht wordt (10 jaar looptijd met 7% rente)quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat ze wel in 100% euro;s worden afgelost, met rente
tegen die tijd heeft het Noorden de Nordmark
Oke probeer ik het daar evenquote:Op donderdag 14 juni 2012 16:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Denk dat je beter in dit topic kan zijn:
Beursvloer #228 - 1% rente op onzin
Dat gaat sowieso niet eeuwig werken.quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:34 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Wel als je die groei kunstmatig hoog probeert te houden met overheidsgeld terwijl je beroepsbevolking afneemt.
een continue groei van# van de geld en schuldgroei van 3% is een keynes ding, ook in tijden van krimp ook in tijden van 7% groeiquote:Op donderdag 14 juni 2012 16:07 schreef Suncatcher het volgende:
Laten we eerlijk wezen. Een begrotingstekort van 3% betekent gewoon nog steeds dat de schulden toenemen en dat er nog meer geleend moet worden.
Je lijkt overtuigd te zijn van je zaak maar vooralsnog is de ECB geen politiek instrument die heeft te schikken naar de wensen van Brussel. Handhaving van economische stabiliteit kan ook prima als een paar marginale landjes omvallen. Spanje lijkt inderdaad too big to fail maar zelfs dan kan ik me voorstellen dat muntstabiliteit de voorkeur heeft boven een financiele crisis. Het printen van geld zie ik niet zo snel als een optie omdat de ECB hiermee de rekening van de PIIGS op het bord van iedere EU-burger legt.quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:04 schreef dvr het volgende:
Dat stadium zijn we m.i. allang voorbij. De vraag is niet meer of, maar hoeveel er geprint gaat worden, en niet of, maar hoeveel verlies de ECB (en de FED) op hun steunaankopen gaan verliezen.
Banken zijn ook niet dom en zullen derhalve geen langlopende schuld koppelen aan de foreign cash deposits. Het lijkt me juist dat dit de druk van de ketel haalt m.b.t. de interbancaire leningen die nu wat stroef verlopen. Vaak zijn de deposito's ook gewoon non-euro dus een snelle verschuiving van dat kapitaal hoeft niet van grote betekenis te zijn zolang de som van dat geld niet gestaag toeneemt.quote:Het gaat niet om 'wat tijdelijke liquiditeit', het gaat om honderden miljarden die van het ene continent naar het andere verhuizen als de solvabiliteit van het bankensysteem en de overheid aldaar er eventjes iets beter voor lijken te staan. Wanneer de euro de komende maanden nog verder onder druk komt te staan kan die kapitaalvlucht en de resulterende hogere rente nog voor grote problemen zorgen. En het valt (behalve in uitzonderlijke omstandigheden) nauwelijks te reguleren zonder je continent helemáál tot financiële no-go area te reduceren.
Het recept is heel simpel. Een flinke hoeveelheid welvaart inleveren en voor een x aantal jaar en geen hoop houden op verbetering. Belastingafdrachten heeft de overheid zelf in de hand, als het risico van een nationaal faillissement zwaarder weegt dan economische groei dan hoeven de belastingen niet geoptimaliseerd te worden. Dat is nou juist de zure appel waar men niet door heen wil bijten maar waarvan iedereen wel weet dat iemand de eerste hap moet nemen. Al met al is het zeker geen Catch-22 omdat zelfs de schimmen van ons lente-akkoord de staatsrente drastisch deed afnemen. Dat geldt natuurlijk voor ieder land omdat de begrotingsdiscipline hand in hand gaat met de rente.quote:Tja, geef maar eens het recept waarin overheden enerzijds kunnen bezuinigen en anderzijds de afloscapaciteit en de belastingafdrachten van hun huishoudens en private sector op peil kunnen houden. Het is catch-22, waar en hoe je er ook naar kijkt.
Leuk, maar er gaat daarna waarschijnlijk niks gebeuren hoewel ik hoop dat de hele euro daarna verleden tijd wordt. De grieken blijven in de euro want dat willen ze (logisch) en europa is als de dood dat ze vertrekken dus versoepelt rustig de eisen. Helaas voor ons, want mij mogen dat nog een hele tijd blijven betalen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Zondag verkiezingen in Griekenland!!!!!!!![]()
![]()
Begrijp je wel wat voor onzin het is wat je schrijft?quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:28 schreef Macabrefuture het volgende:
Ik heb het idee dat we midden in de grootste oplichting (bedacht door Goldman Sacks) praktijk van ons mensheid bevinden.
Geniet nog van onze beschaving en luxe nu het nog kan. Deze beschaving gaat ten onder mensen...
Ik denk dat er hoe dan ook bijna 100% kans is dat de euro zoals ze nu bestaat op niet al te lange termijn verleden tijd is.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:25 schreef Automatisch het volgende:
[..]
Leuk, maar er gaat daarna waarschijnlijk niks gebeuren hoewel ik hoop dat de hele euro daarna verleden tijd wordt. De grieken blijven in de euro want dat willen ze (logisch) en europa is als de dood dat ze vertrekken dus versoepelt rustig de eisen. Helaas voor ons, want mij mogen dat nog een hele tijd blijven betalen.
Zo zal het gaan, denk ik..
Hun doel is uitroeiing van jouw en ik. Zodat de elite een wereld voor hun zelf hebben.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Begrijp je wel wat voor onzin het is wat je schrijft?
Stel nou dat Goldman Sachs de grootste oplichters ter wereld zijn. Dan hebben ze er alle belang bij dat de beschaving niet ten onder gaat, want zonder beschaving heb je ook niks aan het geld dat je met oplichting hebt verdiend.
Als daar behoefte aan is dan kan de markt dat toch ook zelf regelen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:55 schreef Bombshell het volgende:
In Engeland ligt er nu een voorstel bij de regering om de zakenbanken te scheiden van de spaarbanken. Prima initatief kan je zelf kiezen of je wat meer rente wil ontvangen zodat de banken lekker kunnen gaan gokken met je geld of dat je het 'veilig' wegzet.
Misschien willen de banken het wel niet. De regering neemt nu blijkbaar maatregelen dat ze wel moeten.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als daar behoefte aan is dan kan de markt dat toch ook zelf regelen?
Niet zomaar, want als in het bankwezen klanten massaal "met de voeten stemmen" dan gaat het helemaal mis.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als daar behoefte aan is dan kan de markt dat toch ook zelf regelen?
Met de voeten stemmen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet zomaar, want als in het bankwezen klanten massaal "met de voeten stemmen" dan gaat het helemaal mis.
Nog even en het wordt tijd om persoonlijk de Euro te verlaten en het geluk elders te zoeken.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:25 schreef Automatisch het volgende:
[..]
Leuk, maar er gaat daarna waarschijnlijk niks gebeuren hoewel ik hoop dat de hele euro daarna verleden tijd wordt. De grieken blijven in de euro want dat willen ze (logisch) en europa is als de dood dat ze vertrekken dus versoepelt rustig de eisen. Helaas voor ons, want mij mogen dat nog een hele tijd blijven betalen.
Zo zal het gaan, denk ik..
Ik denk dat we heel snel een vanuit Brussel aangestuurde EU-superstaat krijgen, zonder dat we daar over hebben kunnen stemmen. Zo lang zul je niet hoeven te wachten.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:36 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Nog even en het wordt tijd om persoonlijk de Euro te verlaten en het geluk elders te zoeken.
Ik heb geen zin om nog jaren in onzekerheid en met onvervulde ambities te zitten.
Voor de buitenwacht absoluut niets speciaals, voor mij persoonlijk welquote:Op donderdag 14 juni 2012 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat we heel snel een vanuit Brussel aangestuurde EU-superstaat krijgen, zonder dat we daar over hebben kunnen stemmen. Zo lang zul je niet hoeven te wachten.
En ambities, het hangt er vanaf wat je ambities zijn natuurlijk.
Wat zijn ze dan? En waarom zouden ze niet hier te realiseren zijn?quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:47 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Voor de buitenwacht absoluut niets speciaals, voor mij persoonlijk wel.
Met dank aan de EU is verhuizen binnen Europa een optie, daarbuiten kom je meestal niet binnen, tenzij je heel veel centen meeneemt, of een kwalificerend beroep + ervaring hebt (vooral technisch of medisch).quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:36 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Nog even en het wordt tijd om persoonlijk de Euro te verlaten en het geluk elders te zoeken.
Ik heb geen zin om nog jaren in onzekerheid en met onvervulde ambities te zitten.
eej, alles goed daarboven?quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:48 schreef Macabrefuture het volgende:
[..]
Hun doel is uitroeiing van jouw en ik. Zodat de elite een wereld voor hun zelf hebben.
Maar eej, dat is mijn overtuiging. Ik hoop dat ik ongelijk heb..
Om Europa binnen te komen heb je echter geen centen of kwalificerend beroep nodig. Dat is dan wel apart.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Met dank aan de EU is verhuizen binnen Europa een optie, daarbuiten kom je meestal niet binnen, tenzij je heel veel centen meeneemt, of een kwalificerend beroep + ervaring hebt (vooral technisch of medisch).
En onzekerheid heb je overal en altijd
Als e al een complot is, dan is het een complot om versneld een EU-staat door de strot van de Europese bevolking te duwen. Dat wil ik nog best wel geloven.quote:
Of als je trouwt met iemand in het betreffende land. Al mag dat over het algemeen dan weer geen schijnhuwelijk zijn dat bijv. alleen dient om de eurocrisis te ontvluchten.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Met dank aan de EU is verhuizen binnen Europa een optie, daarbuiten kom je meestal niet binnen, tenzij je heel veel centen meeneemt, of een kwalificerend beroep + ervaring hebt (vooral technisch of medisch).
Dat versneld doorvoeren van de Europese eenwording zie ik nu al gebeuren. Ze zeggen er vaak ook nog bij dat eenwording voorkomt dat er ooit nog oorlog gevoerd zal worden in Europa. En dat is nogal een opmerkelijke uitspraak voor politici, want juist zij zijn degenen die oorlogen initiëren. Eigenlijk vertrouwen ze elkaar dus toch niet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als e al een complot is, dan is het een complot om versneld een EU-staat door de strot van de Europese bevolking te duwen. Dat wil ik nog best wel geloven.
Iedereen uitroeien niet. "De elite" heeft toch slaven nodig om voor ze te produceren?
Nee. Absoluut uitgesloten. In verschillende Europese landen (waaronder Duitsland) is het overdragen van begrotingssoevereiniteit aan de EU alleen mogelijk via een referendum. Dus in crisistijd even een soevereiniteitsoverdracht er op ondemocratische wijze doorheen drukken gaat 'm niet worden.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:55 schreef MouzurX het volgende:
Het ziet er inderdaad wel heel erg naar uit dat er een "verborgen"(eigenlijk helemaal niet verborgen) agenda is.
http://www.nujij.nl/econo(...).lynkx#ixzz1xorjftWkquote:Europa heeft plannen klaar om het afhalen van cash bij geldautomaten te beperken, grenscontroles te herinstalleren en kapitaalcontroles uit te voeren doorheen de eurozone, mocht Athene beslissen de euro te verlaten. Dat meldt het persbureau Reuters op basis van uitlatingen van EU-officials.
http://www.businessinside(...)2012-5#ixzz1xol4dnCmquote:This British Company That Produces Bank Notes Is Quite Literally Preparing For The Reintroduction Of The Drachma
http://blogs.wsj.com/euro(...)-greek-drachma-code/quote:Bloomberg Tests Post-Euro Greek Drachma Code
quote:'Heineken haalt kasgeld weg uit Griekenland'
Uitgegeven: 2 juni 2012 10:52
Laatst gewijzigd: 3 juni 2012 12:35
AMSTERDAM – Multinationals, waaronder Heineken, maken zich zorgen over een mogelijke exit van Griekenland uit de eurozone en halen uit voorzorg kasgeld weg uit het land.
EK.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:58 schreef LXIV het volgende:
Wel goed getimed zo, tijdens het WK. Dan let het plebs toch niet op het overige nieuws.
Maar dat is juist precies waarom de ECB de enige is die in een noodsituatie, die zich inmiddels begint af te tekenen (Amerikaanse brokers gaan zondag dicht voor internationale transacties, Pimco adviseert klanten investeringen uit Europa terug te trekken, NL-banken en de Franse staat zijn vandaag gedowngrade, etc), de boel overeind kan houden. Om in Duitsland, Nederland c.s. geld op te blijven halen is maanden van gesteggel nodig, maanden waarin de onzekerheid alleen maar toeneemt. De ECB kan direct handelen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:19 schreef Arkai het volgende:
Je lijkt overtuigd te zijn van je zaak maar vooralsnog is de ECB geen politiek instrument die heeft te schikken naar de wensen van Brussel.
Als Griekenland uit de euro treedt wordt in het ergste geval de executie van zo'n 1.000 miljard aan derivaten getriggerd, en god mag weten welke banken, verzekeraars en funds die klappen moeten incasseren en wie ze verder met zich mee zullen trekken. Daarnaast heeft de ECB dan een forse cashinjectie van de lidbanken nodig om niet zelf failliet te gaan, en zullen diverse private partijen die nog op Griekse obligaties zitten ook flink moeten afschrijven. Dat de rest van de eurozone bij een Grieks default overeind blijft is dus bepaald geen vanzelfsprekendheid.quote:Handhaving van economische stabiliteit kan ook prima als een paar marginale landjes omvallen. Spanje lijkt inderdaad too big to fail maar zelfs dan kan ik me voorstellen dat muntstabiliteit de voorkeur heeft boven een financiele crisis. Het printen van geld zie ik niet zo snel als een optie omdat de ECB hiermee de rekening van de PIIGS op het bord van iedere EU-burger legt.
Integendeel, zo'n vlucht naar de dollar leidt hier meteen tot een gebrek aan dollarliquiditeit zodat we weer van de FED afhankelijk zijn om een grote swapline te openen, wat in de VS op steeds minder politieke steun kan rekenen omdat men dat (ten onrechte) als risicovolle subsidie aan Europa ziet. En het gaat natuurlijk niet alleen om cash deposits, het gaat vooral om enorme obligatieportefeuilles die gedumpt worden, met alle gevolgen voor de rente van de Europese lidstaten.quote:Banken zijn ook niet dom en zullen derhalve geen langlopende schuld koppelen aan de foreign cash deposits. Het lijkt me juist dat dit de druk van de ketel haalt m.b.t. de interbancaire leningen die nu wat stroef verlopen.
Nogmaals, daar zijn we allang voorbij. De belastingopbrengsten kunnen bijna nergens in Europa nog verhoogd worden zonder de recessie te verdiepen en dus de schuldenproblematiek alleen maar te verergeren. Na al het Haagse kabaal eerder dit jaar over 15 miljard aan extra bezuinigingen, die nog steeds niet helemaal rond zijn, kwam vandaag het nieuws dat daar na de verkiezingen in september nog eens 25 miljard bovenop kan komen. En dat is nog maar het begin van de bezuinigingen en lastenverzwaringen die we de komende jaren minimaal tegemoet kunnen zien als de ECB de geldpers niet aanzet. Dat mogen de Duitsers dan niet leuk vinden, maar de alternatieven -zelf uittreden en zodoende de euro opblazen, of de PIGS eruit dwingen en daarmee jezelf met even grote verliezen opzadelen- zijn nog minder aantrekkelijk. De ECB heeft nog een stuk minder trash gemonetariseerd dan de FED, dus ik zie voor de komende 3-6 maanden geen andere realistische oplossing dan dat de ECB er nog een ¤-biljoentje bijdrukt om Europa weer even een adempauze te geven. Tegen die tijd is de VS weer aan de beurt en mogen wij weer eventjes safe haventje spelen.quote:Het recept is heel simpel. Een flinke hoeveelheid welvaart inleveren en voor een x aantal jaar en geen hoop houden op verbetering. Belastingafdrachten heeft de overheid zelf in de hand, als het risico van een nationaal faillissement zwaarder weegt dan economische groei dan hoeven de belastingen niet geoptimaliseerd te worden.
De houdbaarheid van de staatschuld op zich is maar één factor. Op dit moment wordt de rente ook in hoge mate bepaald door de schuldenpositie van de banken in het betreffende land, m.a.w. door het risico dat de overheid die banken zal moeten redden en daarbij mogelijk zelf tenonder zal gaan. In die zin is de afwaardering van ING, Rabo en ABN van vandaag ook niet goed voor de (toekomstige) waardering van NL zelf.quote:Al met al is het zeker geen Catch-22 omdat zelfs de schimmen van ons lente-akkoord de staatsrente drastisch deed afnemen. Dat geldt natuurlijk voor ieder land omdat de begrotingsdiscipline hand in hand gaat met de rente.
Zulke plannen bestaan sinds de crisis uitbrak overal, maar ze bieden voor de huidige situatie geen oplossing. Door een bank te splitsen los je immers niet het probleem op, dat die bank veel te grote verplichtingen heeft in verhouding tot zijn (snel in waarde dalende) bezittingen. Als je niet wilt dat één of beide delen van zo'n gesplitste bank meteen failliet zijn, zou je het spaargedeelte kunnen nationaliseren, maar dan moet de Staat er een hoop geld in steken, dat er nu niet echt is.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:55 schreef Bombshell het volgende:
In Engeland ligt er nu een voorstel bij de regering om de zakenbanken te scheiden van de spaarbanken.
Het parlement, dus wijzelf. Ga jezelf maar slaan.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 07:42 schreef fjs het volgende:
Misschien een domme vraag maar wie heeft ons deze euro door de strot geduwd zonder dit te vragen aan de mensen. En kan er iemand daar verantwoording over afleggen?
Tuurlijk. Ik heb daar direct voor gekozen. Het volk is gewoon dom gehouden. En dan nog, komt er een referendum een paar jaar geleden, wordt het nog gewoon doorgedrukt.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het parlement, dus wijzelf. Ga jezelf maar slaan.
Er zijn allerlei opties:quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Absoluut uitgesloten. In verschillende Europese landen (waaronder Duitsland) is het overdragen van begrotingssoevereiniteit aan de EU alleen mogelijk via een referendum. Dus in crisistijd even een soevereiniteitsoverdracht er op ondemocratische wijze doorheen drukken gaat 'm niet worden.
Vandaag las ik op de site van FAZ nog een soort van interview met de directeur van de Bundesbank hierover. Die is ook voorstander van het opgeven van soevereiniteit, maar geeft tegelijk aan dat dat alléén mogelijk is met een expliciete instemming van het volk (lees: via een referendum).
Maar je kan de uitslag van zo'n referendum wel raden. Kortom. die fiscale / politieke unie komt er nooit.
http://www.express.be/bus(...)zal-maken/170162.htmquote:Griekse minister van Defensie: 'Het leger is een stille macht, die indien nodig een oorverdovend lawaai zal maken'
De Griekse minister van Defensie, voormalig generaal Frangoulis Fragos, heeft zijn landgenoten in de aanloop naar de verkiezingen van volgende zondag gewaarschuwd 'niet te twijfelen aan de capaciteiten van het Griekse leger.’ Hij deed dat ter gelegenheid van een ceremonie in Marasia, in het noordoosten van Griekenland. Dat meldt Deutsche Wirtschafts Nachrichten.
'Ik hoop dat de democratie werkt. Maar ik zou daar nog één zaak aan willen toevoegen. Ik herhaal: het leger houdt zich in. Maar het is een sterke, stille macht, die indien nodig een oorverdovend lawaai zal maken,' aldus Fragos. De Grieken weten tot wat het leger in staat is. Tussen 1967 en 1974 heerste in Griekenland een militaire dictatuur.
Joegoslavie was ook ooit één totdat het uit elkaar viel met desatreuze gevolgen voor de bevolking en de rest van europa keek er naar en deed niet alles wat mogelijk was. Maar deze bestuurders blijven wel geloven dat we landen met nog grotere verschillen samen kunnen voegen. Ik vind dat dan een utopisch idee, gezien de geschiedenis waarschijnlijk niet zal gaan werken, ja misschien nog voor een jaar of 20 maar daarna zijn de problemen zo groot geworden dat er wederom een grote europese oorlog zal gaan uitbreken.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:56 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat versneld doorvoeren van de Europese eenwording zie ik nu al gebeuren. Ze zeggen er vaak ook nog bij dat eenwording voorkomt dat er ooit nog oorlog gevoerd zal worden in Europa. En dat is nogal een opmerkelijke uitspraak voor politici, want juist zij zijn degenen die oorlogen initiëren. Eigenlijk vertrouwen ze elkaar dus toch niet.
Een volk dat een referendum krijgt, tegenstemt, waarbij die tegenstem gewoon genegeerd wordt, en dat vervolgens he-le-maal niets doet, verdient dit toch allemaal zelf?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:31 schreef fjs het volgende:
[..]
Tuurlijk. Ik heb daar direct voor gekozen. Het volk is gewoon dom gehouden. En dan nog, komt er een referendum een paar jaar geleden, wordt het nog gewoon doorgedrukt.
En daar komt bij, ik ben er voor dat tijdens zulke grote veranderingen over soevereiniteit en dergelijke er of verkiezingen moeten worden gehouden of een referendum. Ook nu m.b.t. het ESM. Hier is nooit over gesproken tijdens de verkiezingen, of afstaan van macht aan Brussel. Dit heeft niks te maken met eenmaal gekozen, vier jaar regeren en het volk heeft niks meer te zeggen.
Heb je helemaal gelijk in. Het verbaast mij ook dat we waarschijnlijk zo murw zijn dat niemand iets doet. Des te meer voor mij een reden om weg te gaan uit NL (EU)quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een volk dat een referendum krijgt, tegenstemt, waarbij die tegenstem gewoon genegeerd wordt, en dat vervolgens he-le-maal niets doet, verdient dit toch allemaal zelf?
Dan weet je duidelijk niks van voormalig Joegoslavie af. Of is jouw vurigste wens ook al meer dan 100 jaar om een Spanjaard de strot af te snijden?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Joegoslavie was ook ooit één totdat het uit elkaar viel met desatreuze gevolgen voor de bevolking en de rest van europa keek er naar en deed niet alles wat mogelijk was. Maar deze bestuurders blijven wel geloven dat we landen met nog grotere verschillen samen kunnen voegen. Ik vind dat dan een utopisch idee, gezien de geschiedenis waarschijnlijk niet zal gaan werken, ja misschien nog voor een jaar of 20 maar daarna zijn de problemen zo groot geworden dat er wederom een grote europese oorlog zal gaan uitbreken.
Succes! Zorg dat je een technisch of medisch beroep hebt, (en/of) een opleiding op minimaal bachelor niveau, en een paar jaar ervaring, of hoop op een wildcard met miljoenen anderen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:37 schreef fjs het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Het verbaast mij ook dat we waarschijnlijk zo murw zijn dat niemand iets doet. Des te meer voor mij een reden om weg te gaan uit NL (EU)
Wat had 'het volk' dan moeten doen volgens jou?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een volk dat een referendum krijgt, tegenstemt, waarbij die tegenstem gewoon genegeerd wordt, en dat vervolgens he-le-maal niets doet, verdient dit toch allemaal zelf?
Ja en nou je toch bezig bent, mij is ook nooit wat gevraagd over de Unie van Utrecht. De mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn mogen ook wel eens worden aangepakt. Al die macht die tegen mijn zin aan Den Haag is overgedragen. En dan ook nog eens een monarchie waar ik nooit mee heb ingestemd.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:31 schreef fjs het volgende:
[..]
Tuurlijk. Ik heb daar direct voor gekozen. Het volk is gewoon dom gehouden. En dan nog, komt er een referendum een paar jaar geleden, wordt het nog gewoon doorgedrukt.
En daar komt bij, ik ben er voor dat tijdens zulke grote veranderingen over soevereiniteit en dergelijke er of verkiezingen moeten worden gehouden of een referendum. Ook nu m.b.t. het ESM. Hier is nooit over gesproken tijdens de verkiezingen, of afstaan van macht aan Brussel. Dit heeft niks te maken met eenmaal gekozen, vier jaar regeren en het volk heeft niks meer te zeggen.
Goede reis. Maar ik adviseer je wel om in een land te gaan wonen waar geen Engels wordt gesproken want dan heb je meestal te maken met een kiesstelsel van districten waar per definitie de regering wordt gevormd door een partij die maximaal 40% van de stemmen heeft die vervolgens de overige 60% van het volk keihard negeert.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:37 schreef fjs het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Het verbaast mij ook dat we waarschijnlijk zo murw zijn dat niemand iets doet. Des te meer voor mij een reden om weg te gaan uit NL (EU)
Dan is het tochn og bizarder dat de haat in joegoslavie wel 100 jaar blijft hangen en we nu echt denken dat er geen haat meer is tussen alle andere europeesche landen. Sterker nog die haat zal alleen maar toenemen als het een gedwongen een wording wordt binnnen europa. De noord europeanen zijn natuurlijk ook niet gek en als blijkt dat we jaarlijks 10% of meer van ons BNP moeten afdragen aan de zuidelijk landen alleen maar om een unie te krijgen dan zal het niet zo lang voort blijven bestaan.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan weet je duidelijk niks van voormalig Joegoslavie af. Of is jouw vurigste wens ook al meer dan 100 jaar om een Spanjaard de strot af te snijden?
Gaat helemaal nergens over. Als je pretendeert in een democratie te wonen waar het volk het voor het zeggen heeft, moet je het volk ook in zulke gevallen raadplegen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja en nou je toch bezig bent, mij is ook nooit wat gevraagd over de Unie van Utrecht. De mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn mogen ook wel eens worden aangepakt. Al die macht die tegen mijn zin aan Den Haag is overgedragen. En dan ook nog eens een monarchie waar ik nooit mee heb ingestemd.
Heb jij ook zo'n hartgrondige haat jegens Friezen, Drentenaren (Drentezen?) en Grunningers dan? Om maar te zwijgen over die Koempels.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het tochn og bizarder dat de haat in joegoslavie wel 100 jaar blijft hangen en we nu echt denken dat er geen haat meer is tussen alle andere europeesche landen. Sterker nog die haat zal alleen maar toenemen als het een gedwongen een wording wordt binnnen europa. De noord europeanen zijn natuurlijk ook niet gek en als blijkt dat we jaarlijks 10% of meer van ons BNP moeten afdragen aan de zuidelijk landen alleen maar om een unie te krijgen dan zal het niet zo lang voort blijven bestaan.
Mijn vurigste wens is het dat er een eerlijk systeem is, en in dat systeem houdt wel elk land zijn eigen financiering bij en zijn we niet afhankelijke van noodfondsen en andere voorzieningen om deze kunstmatig gecreerde munt maar voor te kunnnen laten bestaan. En dat eerlijk muntensysteem bestond al dat was gewoon ieder land zijn eigen munt en een mooie handelsunie waarbij we de grensoverscheidende handel bevorderen door vage regels te uniformeren voor heel europa.
Het punt voor mij is niet dat er overdrachten zijn, daar kan ik nog wel mee leven. Waar ik niet mee kan leven is in één unie te zitten met mensen die geen enkele intentie hebben hun afspraken ooit na te komen (Grieken, maar ik denk dat een aantal andere landen in de Balkan eigenlijk niet in de EU thuis horen).quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het tochn og bizarder dat de haat in joegoslavie wel 100 jaar blijft hangen en we nu echt denken dat er geen haat meer is tussen alle andere europeesche landen. Sterker nog die haat zal alleen maar toenemen als het een gedwongen een wording wordt binnnen europa. De noord europeanen zijn natuurlijk ook niet gek en als blijkt dat we jaarlijks 10% of meer van ons BNP moeten afdragen aan de zuidelijk landen alleen maar om een unie te krijgen dan zal het niet zo lang voort blijven bestaan.
Mijn vurigste wens is het dat er een eerlijk systeem is, en in dat systeem houdt wel elk land zijn eigen financiering bij en zijn we niet afhankelijke van noodfondsen en andere voorzieningen om deze kunstmatig gecreerde munt maar voor te kunnnen laten bestaan. En dat eerlijk muntensysteem bestond al dat was gewoon ieder land zijn eigen munt en een mooie handelsunie waarbij we de grensoverscheidende handel bevorderen door vage regels te uniformeren voor heel europa.
Ik hoop juist dat ie emigreert naar een Engelssprekend land, want anders komt ie terecht in een land waar een dictatuur heerst, of een totale schijndemocratie waar corruptie de boventoon voert.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Goede reis. Maar ik adviseer je wel om in een land te gaan wonen waar geen Engels wordt gesproken want dan heb je meestal te maken met een kiesstelsel van districten waar per definitie de regering wordt gevormd door een partij die maximaal 40% van de stemmen heeft die vervolgens de overige 60% van het volk keihard negeert.![]()
Dat is duidelijk veeeeeeeeeeel democratischer dan al dat eindeloze onderhandelen in de EU waarbij een klein landje als Ierland met z'n referenda de mogelijkheid heeft om de koers van de EU bij te sturen.
Mag ik je voor de grap eens vragen of je in de jaren tussen 1992 en 1999 uberhaupt wel had mogen stemmen als er een referendum over de euro was geweest? (Uit opinie-peilingen toen bleek dat driekwart van de Nederlanders het een prima idee vond, dus dat referendum was waarschijnlijk toch wel uitgelopen op een ja).quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:21 schreef fjs het volgende:
[..]
Gaat helemaal nergens over. Als je pretendeert in een democratie te wonen waar het volk het voor het zeggen heeft, moet je het volk ook in zulke gevallen raadplegen.
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik hoop juist dat ie emigreert naar een Engelssprekend land, want anders komt ie terecht in een land waar een dictatuur heerst, of een totale schijndemocratie waar corruptie de boventoon voert.
uitgezonderd Scandinavie denk ik trouwens
De EU is zo democratisch, Van Rompuy, Barroso, etc. Heb jij daar ooit voor gekozen? En zeg niet ja indirect want dat slaat gewoon nergens op.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:27 schreef HiZ het volgende:
[..]Ik wilde dan ook aangeven dat het onzin is om de EU te willen verlaten omdat ie niet democratisch genoeg is. Noorwegen en IJsland zijn mogelijkheden, maar dan heb je het wel een beetje gehad.
Met zijn allen niet?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Want als éénlingen komt het tussen de molenstenen terecht.
Heb je een link van die peiling?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Mag ik je voor de grap eens vragen of je in de jaren tussen 1992 en 1999 uberhaupt wel had mogen stemmen als er een referendum over de euro was geweest? (Uit opinie-peilingen toen bleek dat driekwart van de Nederlanders het een prima idee vond, dus dat referendum was waarschijnlijk toch wel uitgelopen op een ja).
Neen, als we eens ophouden met navelstaren en azijnpissen, en de schouders eronder zetten nietquote:
Samenwerking kan ik me geheel in vinden maar dan wel een samenwerking waarbij afspraken nageleefd worden en zoals HIZ ook al terecht opmerkt zijn er landen waarmee je afspraken kan maken, maar deze afspraken dan een week later alweer veranderd moeten worden.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Heb jij ook zo'n hartgrondige haat jegens Friezen, Drentenaren (Drentezen?) en Grunningers dan? Om maar te zwijgen over die Koempels.
Mijn vurigste wens zou zijn dat mensen zich niet door de onderbuik laten leiden, maar inzien dat Europa een continent 'in retreat' is, en het enige verweer dat ze heeft ten opzichte van de rest van de wereld samenwerking is. Want als éénlingen komt het tussen de molenstenen terecht.
Ja hoor, natuurlijk heb ik een link naar een peiling van 20 jaar terug. En FYI, er was tot het jaar 2000 niemand die een referendum wilde over wat dan ook. Het is niet voor niks dat D66 geen poot aan de grond kreeg.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:38 schreef fjs het volgende:
[..]
Heb je een link van die peiling?
Wat ik weet is dat Kok geen referendum wilde. Deze keuze was te belangrijk om aan het klootjesvolk voor te leggen.
Oja, en ze wisten toen al dat Griekenland de boel belazerde, en Zalm die onze Gulden 10% te goedkoop heeft ingeleverd (hij had geen zin meer in onderhandelen). En zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Heb mijn buik er helemaal vol van, helemaal nu mijn zuurverdiende spaarcentjes in rook opgaan tegenover andere valuta zoals bijvoorbeeld Noorwegen.
Wel eerst je feiten checken he, kijk eens naar het koersverloop van de Norweegse Krona.....quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:38 schreef fjs het volgende:
[..]
Heb je een link van die peiling?
Wat ik weet is dat Kok geen referendum wilde. Deze keuze was te belangrijk om aan het klootjesvolk voor te leggen.
Oja, en ze wisten toen al dat Griekenland de boel belazerde, en Zalm die onze Gulden 10% te goedkoop heeft ingeleverd (hij had geen zin meer in onderhandelen). En zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Heb mijn buik er helemaal vol van, helemaal nu mijn zuurverdiende spaarcentjes in rook opgaan tegenover andere valuta zoals bijvoorbeeld Noorwegen.
Hoe kan een markt nu disfunctioneren? Volgens mij reageert een markt alleen. Het is toch echt het euro-stelsel dat een paar weeffouten heeft die nu aan de oppervlakte komen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:45 schreef HiZ het volgende:
Wat de Grieken betreft; men wist niet dat de Grieken de zaak zo erg belazerden als ze deden. Men wist wel dat Griekenland geen voorbeeldeconomie was. Maar niemand kon zich voorstellen dat de kapitaalmarkt zo totaal zo kunnen dysfunctioneren dat dat echt een probleem zou worden.
De markt heeft gedisfunctioneerd omdat zelfs Griekenland jarenlang tegen ongeveer dezelfde rente kon lenen (op 'de markt') als Duitsland, terwijl dat dus absoluut helemaal nergens op sloeg.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kan een markt nu disfunctioneren? Volgens mij reageert een markt alleen. Het is toch echt het euro-stelsel dat een paar weeffouten heeft die nu aan de oppervlakte komen.
quote:Banking: King hits panic button
The Governor of the Bank of England and the Chancellor of the Exchequer last night announced measures designed to prevent a new credit crunch that would push Britain's economy deeper into recession. The move was a clear sign that the Governor and the Treasury are alarmed by the prospects for the economy in the face of potential financial shocks from the eurozone.
Speaking at the annual Mansion House dinner in the City of London, the Governor, Sir Mervyn King, and George Osborne said the Bank and the Treasury were working on a liquidity operation – a "funding for lending" scheme – which would provide private banks with cheap funding in exchange for a commitment from lenders to provide cheap loans to ordinary businesses and households.
Sir Mervyn said he expected the scheme to be up and running "within a few weeks". Last night, the Treasury said it hoped the measures would increase annual lending flows to the economy by about 5 per cent, or £80bn.
Ja, indirect, maar waarom is het relevant om mensen die geen echte macht of mandaat hebben te moeten kiezen? Ik heb indertijd in de discussie over het verdrag van Lissabon (wat ik tekort vindt schieten) heftig geageerd tegen verkiezingen van dit soort mensen zolang er geen volledig functionerend EP is.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:31 schreef fjs het volgende:
[..]
De EU is zo democratisch, Van Rompuy, Barroso, etc. Heb jij daar ooit voor gekozen? En zeg niet ja indirect want dat slaat gewoon nergens op.
Als de markt uitgaat van het evident onjuiste gegeven dat Duitsland alle schulden van iedereen garandeert, dan durf ik wel degelijk te spreken van een disfunctioneren van de markt. Het was niet alleen juridisch onjuist, het was ook feitelijk onjuist.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kan een markt nu disfunctioneren? Volgens mij reageert een markt alleen. Het is toch echt het euro-stelsel dat een paar weeffouten heeft die nu aan de oppervlakte komen.
Ligt het aan mij of heeft de BoE het doel gewoon een bedrag ter grote van het hele Britse BNP in de markt te pompen? Is geld 'drukken' ondertussen de grootste industrie van het land of zo? Vergeleken met wat zij doen stellen de acties van de FED en ECB op dat gebied niks voor.quote:
Precies.... maar zie jij die banksters al een spijkerbroek aantrekken?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Neen, als we eens ophouden met navelstaren en azijnpissen, en de schouders eronder zetten niet
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Precies.... maar zie jij die banksters al een spijkerbroek aantrekken?
To boldly print where no man has printed before..quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:42 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of heeft de BoE het doel gewoon een bedrag ter grote van het hele Britse BNP in de markt te pompen? Is geld 'drukken' ondertussen de grootste industrie van het land of zo? Vergeleken met wat zij doen stellen de acties van de FED en ECB op dat gebied niks voor.
En jij gaat voor werkgelegenheids projecten met de hand wat kanalen graven.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Precies.... maar zie jij die banksters al een spijkerbroek aantrekken?
Ik denk dat ieder westers land zich uit de crisis gaat printen tot het gemiddeld salaris op het niveau Radjastan ligtquote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:42 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of heeft de BoE het doel gewoon een bedrag ter grote van het hele Britse BNP in de markt te pompen? Is geld 'drukken' ondertussen de grootste industrie van het land of zo? Vergeleken met wat zij doen stellen de acties van de FED en ECB op dat gebied niks voor.
Niets zo effectief tegen het wegwerken van staatsschulden als het drukken van geld. Daarom is dat ook de oplossing voor de crisis. Alleen de Duitsers willen daar niet aan, dat is de kern van het probleem.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat ieder westers land zich uit de crisis gaat printen tot het gemiddeld salaris op het niveau Radjastan ligt
je mag in Nederland wel de man van het waterschap kiezen, en ook de Staten , wees daar dan blij meequote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:31 schreef fjs het volgende:
[..]
De EU is zo democratisch, Van Rompuy, Barroso, etc. Heb jij daar ooit voor gekozen? En zeg niet ja indirect want dat slaat gewoon nergens op.
O dus omdat waarschijnlijk wel JA was , hebben we geen referendum gekregen, en werd het er doorgedrukt, en nu dondert het kaartenhuis in elkaarquote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:24 schreef HiZ het volgende:
(Uit opinie-peilingen toen bleek dat driekwart van de Nederlanders het een prima idee vond, dus dat referendum was waarschijnlijk toch wel uitgelopen op een ja).
Weet je nog hoe D66, die een referendum probeerden in te voeren, in de periode 1994-2006 verkiezing na verkiezing aan steun verloor? Dus ga nu niet lopen roepen dat het volk zo graag een referendum wou en dat de boel "er doorgedrukt" is.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O dus omdat waarschijnlijk wel JA was , hebben we geen referendum gekregen, en werd het er doorgedrukt, en nu dondert het kaartenhuis in elkaar
en vooral Barosso om Servië binnen de EU te willen halen die Srebrenica-slachtingen keihard ontkent en Kosovo niet meer hoeft te erkennen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het tochn og bizarder dat de haat in joegoslavie wel 100 jaar blijft hangen en we nu echt denken dat er geen haat meer is tussen alle andere europeesche landen. Sterker nog die haat zal alleen maar toenemen als het een gedwongen een wording wordt binnnen europa.
Toch slaat deze fraude terug op de EU regenten, dat beloof ik jequote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Weet je nog hoe D66, die een referendum probeerden in te voeren, in de periode 1994-2006 verkiezing na verkiezing aan steun verloor? Dus ga nu niet lopen roepen dat het volk zo graag een referendum wou en dat de boel "er doorgedrukt" is.
quote:vr 15 jun 2012, 11:42 | 196 reacties
|
lees voor
Vaak weigeraars in Griekse restaurants
AMSTERDAM - Griekse restaurants in ons land krijgen geregeld te maken met Nederlanders die weigeren te betalen. Een veelgehoord argument is dat Nederlanders via de EU al hebben betaald aan Griekenland.
Dat meldt het vakblad Misset Horeca op gezag van de Federatie van Griekse Gemeenschappen in Nederland.
Lalalalala grootspraak.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Toch slaat deze fraude terug op de EU regenten, dat beloof ik je
Ja dat wordt idd tijd ja.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:22 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
De Engelsen moeten gewoon de Eurozone verlaten; dan kunnen ze weer concurrerend worden.
Uhr, ?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:22 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
De Engelsen moeten gewoon de Eurozone verlaten; dan kunnen ze weer concurrerend worden.
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:22 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Goed dat ik een broodje aan het eten was en geen koffie aan het drinken toen ik dit lasquote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:22 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
quote:Vermogensbeheerder en obligatiebelegger Pimco adviseert zijn klanten hun beleggingen voor zover mogelijk uit Europa terug te trekken en elders hun heil te zoeken. De situatie in de eurozone is dermate onzeker en riskant dat grote beleggers daar weinig te zoeken hebben, stelt de Amerikaanse vermogensbeheerder.
Beleggen in staatsobligaties in 'veilige' landen als Duitsland levert beleggers nu niets op. De rente is lager dan de inflatie, waardoor het belegde kapitaal op langere termijn in feite slinkt. Beleggen in Spanje of Italië, waar de rente nu juist zeer hoge niveaus bereikt, is te riskant, tekent het ANP op.
Er is volgens Pimco nog zeker 75% kans dat de eurozone in afgeslankte vorm blijft bestaan. Griekenland zal dat niet meer meemaken, denken de Amerikanen. Landen als Duitsland en Frankrijk, maar ook Italië en Spanje blijven in dat geval wel. Maar het overgebleven risico van 25% op een wanordelijk verdwijnen van de eurozone, is voor de belegger te groot om beleggingen in Europese landen aan te raden.
Inderdaad. En de farthing moet weer terug, veel handiger ook!quote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:22 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:47 schreef stinkie het volgende:
[..]
Inderdaad. En de farthing moet weer terug, veel handiger ook!
Griekenland is al failliet gegaan en dat heeft vooralsnog geen enorme derivatentrigger als gevolg gehad. Het verlaten van de Euro betekent overigens ook niet automatisch dat Griekenland wederom haar verplichtingen hoeft na te laten, ook met een notering in drachmes kan de huidige schuld bestaan zoals die is. Schuldeisers hebben getekend voor een schuld in euro's en met de minimale schuld die Griekenland momenteel heeft is dat gewoon op te hoesten.quote:Als Griekenland uit de euro treedt wordt in het ergste geval de executie van zo'n 1.000 miljard aan derivaten getriggerd, en god mag weten welke banken, verzekeraars en funds die klappen moeten incasseren en wie ze verder met zich mee zullen trekken. Daarnaast heeft de ECB dan een forse cashinjectie van de lidbanken nodig om niet zelf failliet te gaan, en zullen diverse private partijen die nog op Griekse obligaties zitten ook flink moeten afschrijven. Dat de rest van de eurozone bij een Grieks default overeind blijft is dus bepaald geen vanzelfsprekendheid.
Geld printen is echt een last resort. Met het ESM hebben we nog enigzins zicht op wie in de toekomst de zwaarste lasten mag opvangen. Die kaart kan Europa namelijk spelen als de economische crisis in de toekomst stabiliseert en zijn de kapitaalinjecties van Noord-Europa dan niets meer dan een tijdelijk voorschot aan de zuidelijke landen. Met de geldpers aanzwengelen bereik je dit geenzins en profiteren de PIIGS het meest van het afschrijven van de schuld.quote:In het geval van Spanje kunnen we nog veel korter zijn, als de grote banken daar, of de staat zelf, alsnog omvallen dan is het meteen einde euro. Op zulke momenten -een acuut dreigend Grieks of Spaans default- hebben tot nu toe het IMF, de ECB en de Europese lidstaten adequaat gehandeld, maar ten koste van honderden miljarden van belastingbetalers en wat dat betreft wordt de pijngrens nu genaderd. Vroeg of laat zullen Duitsland, Frankrijk, Italië en andere landen daarmee stoppen, zoals ook Merkel gisteren al aangaf. En dan kan de ECB, de enige die op dat moment nog reddend kan optreden, kiezen uit twee kwaden: de euro opblazen, of euro's bijdrukken. Het lijkt me dat dat laatste toch een stuk dichter op hun mandaat aansluit dan het eerste. Dus: drukken met die hap.
Je doet alsof het vijf voor twaalf is maar tot zover is al het beleid gericht op (deflationaire) bezuinigingen en vergroting van de steunfondsen. Zolang iedereen zich aan de begrotingsregels houdt dan blijft de schuldlast gewoon bij degenen die het veroorzaakt hebben. Europa heeft er geenszins belang bij om de situatie te beteugelen met maatregelen die de sterkere landen financieel uitzuigt en de gevolgen van deze acties permanent maakt. Daarnaast is het inflateren van de schuld sowieso een maatregel die niet duurzaam houdbaar is m.b.t. toekomstige renteverhogingen dus is er reden genoeg om aan te nemen dat Europa niet afwijkt van de huidige koers.quote:Nogmaals, daar zijn we allang voorbij. De belastingopbrengsten kunnen bijna nergens in Europa nog verhoogd worden zonder de recessie te verdiepen en dus de schuldenproblematiek alleen maar te verergeren. Na al het Haagse kabaal eerder dit jaar over 15 miljard aan extra bezuinigingen, die nog steeds niet helemaal rond zijn, kwam vandaag het nieuws dat daar na de verkiezingen in september nog eens 25 miljard bovenop kan komen. En dat is nog maar het begin van de bezuinigingen en lastenverzwaringen die we de komende jaren minimaal tegemoet kunnen zien als de ECB de geldpers niet aanzet. Dat mogen de Duitsers dan niet leuk vinden, maar de alternatieven -zelf uittreden en zodoende de euro opblazen, of de PIGS eruit dwingen en daarmee jezelf met even grote verliezen opzadelen- zijn nog minder aantrekkelijk. De ECB heeft nog een stuk minder trash gemonetariseerd dan de FED, dus ik zie voor de komende 3-6 maanden geen andere realistische oplossing dan dat de ECB er nog een ¤-biljoentje bijdrukt om Europa weer even een adempauze te geven. Tegen die tijd is de VS weer aan de beurt en mogen wij weer eventjes safe haventje spelen.
quote:un 2012, 15:25
|
lees voor
Rutte: nog meer bezuinigingen onvermijdelijk
DEN HAAG - Extra miljardenbezuinigingen in een nieuwe kabinetsperiode zijn „onvermijdelijk”. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag na de wekelijkse ministerraad.
Zijn kabinet besloot bij het aantreden al 18 miljard euro te bezuinigen. Daar kwam bij het begrotingsakkoord nog eens 12 miljard bij. Het CPB en een studiegroep van topambtenaren zeggen nu dat er de komende vier jaar nog eens 20 tot 25 miljard gesneden moet worden.
„Het zal moeten, het kan niet anders”, zei Rutte. „Dit land wordt collectief onrustig van een te hoge overheidsschuld. En terecht want dat leidt tot vertrouwensverlies en dan moet je nog draconischer maatregelen nemen.”
Door het Kunduzakkoord komt het begrotingstekort volgend jaar uit op 2,9 procent, een tiende onder het Europese maximum van 3 procent. GroenLinks en de ChristenUnie hebben al geopperd die 0,1 procent terug te geven aan de burger.
Rutte is het daar niet mee eens, omdat er straks een „brisant groot nieuw probleem” van 20 miljard euro aankomt. „Ware het dan niet verstandig om niet nu deze 500 miljoen meteen te vergieten over leuke dingen? Wees blij dat je een heel klein meevallertje hebt bij al die ellende.”
Sure.... kijk eens in het verleden en ik hoef je hopelijk niet uit te leggen waar inflatie toe geleid heeftquote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:21 schreef LXIV het volgende:
Liever inflatie dan werkeloosheid, armoede, onrust en crisis.
Ja tot veel welvaart, die inflatiegolf in de jaren 80 was toch niet zo dramatisch. We hoeven geen zimbabwe tafrelen te krijgen hier.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Sure.... kijk eens in het verleden en ik hoef je hopelijk niet uit te leggen waar inflatie toe geleid heeft
en hele hoge rentes voor een hele lange periodequote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja tot veel welvaart, die inflatiegolf in de jaren 80 was toch niet zo dramatisch. We hoeven geen zimbabwe tafrelen te krijgen hier.
De granaathulzenquote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:23 schreef Automatisch het volgende:
Grieken kopen voor 13 mln aan Nederlandse munitie
Schuldencrisis of niet, Griekenland gaat voor ruim 13 miljoen euro munitie bestellen in Nederland.
Zullen we daar nog iets van terugzien?
Kom op , niet zeuren.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:23 schreef Automatisch het volgende:
Schuldencrisis of niet, Griekenland gaat voor ruim 13 miljoen euro munitie bestellen in Nederland. Het besluit werd bekendgemaakt na overleg tussen ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie.
De aankoop was al in maart door het toenmalige parlement beklonken. De munitie is bedoeld voor Leopardtanks.
http://www.rtl.nl/compone(...)erlandse-munitie.xml
Ach ze komen toch biet door Albaniëquote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:36 schreef kibo het volgende:
[..]
Kom op , niet zeuren.
We moeten die rommel toch kwijt en zo verdienen we er tenminste nog wat aan.
Er zijn geen derivaten getriggerd juist omdat Griekenland formeel niet gedefault is! Maar als zijn banken met 1 á 3 miljard per dag blijven leeglopen en de ECB er met goed fatsoen geen geld meer in kan blijven pompen, gaat Griekenland wel degelijk failliet en zal het uit de euro moeten treden. Dat het dan zijn euroverplichtingen nog zou kunnen (of zelfs maar willen) nakomen is volkomen uitgesloten.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:07 schreef Arkai het volgende:
Griekenland is al failliet gegaan en dat heeft vooralsnog geen enorme derivatentrigger als gevolg gehad.
Hoe zie je dat concreet voor je? Denk je dat de ECB nog swaplines kan aangaan en openmarktoperaties kan uitvoeren als zijn tegenpartijen weten dat de ECB feitelijk insolvent is en dat zelfs zijn eigen aandeelhouders -de nationale centrale banken- niet bereid zijn er nog geld in te steken? Ondenkbaar.quote:Wat betreft het horrorscenario dat de ECB cashinjecties nodig heeft: de ECB kan niet failliet gaan omdat zij de macht heeft van het wijzigen van de balans.
Want de wereld houdt volop vertrouwen in een euro die onderschreven is met excessieve hoeveelheden staatsschuld die nooit afgelost zal worden en dus waardeloos is?quote:Als de ECB de collateral op de balans ziet imploderen door defaults dan betekent dat er in feite permanent geld geprint is. Al met al hebben we het dan wel over een forse inflatie die dat bewerkstelligt en een grove schending van de spelregels maar daar blijft het dan ook bij.
En op het mateloos opvoeren van staatsschulden en het aangaan van allerlei garantstellingen (bv België/Dexia) naast de noodfondsen, die overigens allerminst rond zijn. Het ís vijf voor twaalf. Het wantrouwen dat zich eerst op de PIGS richtte begint steeds meer af te stralen op de gehele eurozone.quote:Je doet alsof het vijf voor twaalf is maar tot zover is al het beleid gericht op (deflationaire) bezuinigingen en vergroting van de steunfondsen.
Begrotingsvoornemens zeggen helemaal niets over de feitelijke uitgaven wanneer er weer banken gered moeten worden.quote:Zolang iedereen zich aan de begrotingsregels houdt dan blijft de schuldlast gewoon bij degenen die het veroorzaakt hebben.
Natuurlijk wel. Dat belang is het overeind houden van de zwakkere lidstaten, of beter gezegd hun banken, die door de steeds verder verslechterende economie en de verslechterende huizen/vastgoedmarkt steeds grotere verliezen voor hun kiezen krijgen, en die door kapitaalvlucht leeglopen, en dus steeds weer gered moeten worden.quote:Europa heeft er geenszins belang bij om de situatie te beteugelen met maatregelen die de sterkere landen financieel uitzuigt en de gevolgen van deze acties permanent maakt.
Zijn loon stijgt (hopelijk) met de inflatie mee, maar zijn schuld niet. Zodoende kan hij die gemakkelijker aflossen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:56 schreef MouzurX het volgende:
Ik snap niet echt hoe inflatie de gewone man helpt.
De x euro die hij op de bank heeft staan wordt dan minder waard.
Dan word je Nederland hard in je kont geneukt,..quote:
Hé welk EU land is dat?quote:
Nee, ik heb het over burgers die geen schulden hebben. Die worden zwaar genaaid met een inflatoire politiek.quote:
Voor de fans van Farage: hij komt zometeen op CNBC.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:59 schreef Outlined het volgende:
Italië (!!!!!!!!!) moet op de kapitaalmarkt voor 7% lenen om Spanje een lening van 3% te geven![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja het wordt steeds gekker , hoe dit moet aflopen??quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:59 schreef Outlined het volgende:
Italië (!!!!!!!!!) moet op de kapitaalmarkt voor 7% lenen om Spanje een lening van 3% te geven![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
"Schieten" we bij in denk ik.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:23 schreef Automatisch het volgende:
Schuldencrisis of niet, Griekenland gaat voor ruim 13 miljoen euro munitie bestellen in Nederland. Het besluit werd bekendgemaakt na overleg tussen ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie.
De aankoop was al in maart door het toenmalige parlement beklonken. De munitie is bedoeld voor Leopardtanks.
http://www.rtl.nl/compone(...)erlandse-munitie.xml
Diverse landen dwingen om samen te gaan is nooit een goed idee, de geschiedenis heeft uitgewezen dat daar vroeg of laat heibel van komt. En zelfs al zou tussen al die Europese landen een akkoord kunnen worden gevonden, dan nog kampt dat niveau met een enorm democratisch deficit. Jan Modaal heeft niet gekozen voor Barroso en zijn commissarissen en nog minder voor die aanfluiting van een Van Rompuy.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 08:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja het wordt steeds gekker , hoe dit moet aflopen??
Ik weet het niet
De enige manier om de diverse landen te dwingen samen te gaan ala USA is de noodtoestand uit te roepen, maar dan breekt pas echt de pleuris uit
Ja knikkers zijn het wel, kijk maar :quote:Op zaterdag 16 juni 2012 09:52 schreef mrbrown87 het volgende:
[..]
Diverse landen dwingen om samen te gaan is nooit een goed idee, de geschiedenis heeft uitgewezen dat daar vroeg of laat heibel van komt. En zelfs al zou tussen al die Europese landen een akkoord kunnen worden gevonden, dan nog kampt dat niveau met een enorm democratisch deficit. Jan Modaal heeft niet gekozen voor Barroso en zijn commissarissen en nog minder voor die aanfluiting van een Van Rompuy.
Uit het filmpje van Farage hierboven blijkt dan nog eens opnieuw dat het Europees parlement voornamelijk een clubje is van ja-knikkende zakken hooi. De eloquente kritiek van Farage glijdt van een Barroso af als water van een eend, omdat hij weet dat toch niemand hem iets kan maken.
Ondertussen is er in Griekenland (en ook al in Spanje) een tekort aan medicijnen, zoeken mensen voedsel in vuilnisbakken en zijn er massale bankruns aan de gang. De Grieken hebben daar uiteraard zelf schuld aan, maar hadden al die eurofielen niet al die jaren een oogje dichtgeknepen was het allicht zover niet kunnen komen. Het is de schaamte voorbij als je ze daar in hun warm zaaltje wat ziet zitten lachen, waarschijnlijk denkend aan de lunch die momenteel voor hen wordt bereid.
Ja, idiote Eurocraten! Op deze manier steunen ze de Griekse extremisten. Ze moeten gewoon hun bek dichthouden, dat zou al de helft van de problemen oplossen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:03 schreef Automatisch het volgende:
[..]
Ja knikkers zijn het wel, kijk maar :
Griekenland mag langzamer bezuinigen
http://www.nu.nl/economie(...)amer-bezuinigen.html
helaas dat krijg je als ambtenaren elkaar na gaan praten in de hoop op een leuke internationale ambtenaren JOBquote:Op zaterdag 16 juni 2012 09:52 schreef mrbrown87 het volgende:
[..]
Diverse landen dwingen om samen te gaan is nooit een goed idee, de geschiedenis heeft uitgewezen dat daar vroeg of laat heibel van komt. En zelfs al zou tussen al die Europese landen een akkoord kunnen worden gevonden, dan nog kampt dat niveau met een enorm democratisch deficit. Jan Modaal heeft niet gekozen voor Barroso en zijn commissarissen en nog minder voor die aanfluiting van een Van Rompuy.
Ondertussen is er in Griekenland (en ook al in Spanje) een tekort aan medicijnen, zoeken mensen voedsel in vuilnisbakken en zijn er massale bankruns aan de gang.
internationaal voedsel en mercedessen worden branddduur als men de Drachme terug krijgtquote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:19 schreef Anno2012 het volgende:
Winkeliers signaleerden hamstergedrag bij de Griekse bevolking. Vooral pasta en ingeblikte etenswaar vonden gretig aftrek.
Ze hebben dan ook een sterke onderhandelingspositie. Ze hoeven maar te dreigen eruit te stappen en ze krijgen zo alles voor mekaar.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De Grieken gaan soepelere voorwaarden krijgen , let maar op...
Dat betekent uiteindelijk dat Griekenland erin blijft,maar we wel weer miljarden noodsteun moeten gaan geven. Er gingen nu al geruchten dat ze weer een nieuw pakket miljarden steun nodig hadden. Buiten de pakketten die al gepland stonden. Die schuld blijft er,loopt op, en de werkeloosheid loopt op. Een gebed zonder einde. Over 50 jaar zullen deze politici in de geschiedenis boeken staan. En niet positief.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het is gewoon een chicken game.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Klopt. Daarom zou Europa gewoon wettelijk moeten vastleggen dat het niet uitwijkt voor Griekenland.quote:
Effetjes he, mensen als jij hebben erg de neiging te gooien met termen als 'hun prestigeproject' in combinatie met het gedrag van de huidige politici. Als de euro/EU al een prestige project was, dan toch zeker niet van Angela Merkel of François Hollande.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:33 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Dat betekent uiteindelijk dat Griekenland erin blijft,maar we wel weer miljarden noodsteun moeten gaan geven. Er gingen nu al geruchten dat ze weer een nieuw pakket miljarden steun nodig hadden. Buiten de pakketten die al gepland stonden. Die schuld blijft er,loopt op, en de werkeloosheid loopt op. Een gebed zonder einde. Over 50 jaar zullen deze politici in de geschiedenis boeken staan. En niet positief.
Ze willen hun prestigeprojectje niet laten falen. Maargoed, ze geven tientallen miljarden uit,maar de bevolking doet niks.
Dat is een mooie oplossing voor een prisoners dilemma.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Daarom zou Europa gewoon wettelijk moeten vastleggen dat het niet uitwijkt voor Griekenland.
Zijn er echt nog mensen die enige waarde hechten aan uitspraken van politici in het kader van de Euro-crisis?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:01 schreef HiZ het volgende:
Ondertussen heeft Juncker helemaal niet gezegd dat de Grieken zachtere voorwaarden moeten krijgen. Hij heeft wel maanden terug gezegd dat het verstandig is om het tijdspad nog eens te bekijken (wat niet meer is dan een feitelijke vaststelling aangezien de Grieken eigenlijk nog geen stap hebben genomen).
Kennelijk hele volksstammen, want als Juncker 'gezegd zou hebben dat de Grieken een jaar extra de tijd moeten krijgen' dan is dat meteen de absolute waarheid en begint het 'sceptische' slagdeel schande te roepen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:04 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Zijn er echt nog mensen die enige waarde hechten aan uitspraken van politici in het kader van de Euro-crisis?
Economisch gezien denk ik dat een overwinning van Spanje op het EK het beste is. Griekenland maakt allemaal niet zoveel meer uit.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:11 schreef iehlaak het volgende:
Griekenland lijkt zich vanavond misschien zeer verassend te gaan plaatsen voor de kwartfinales van het EK. Wat zou dat voor een impact hebben op de verkiezingen van morgen?
Niets, het geeft alleen maar aan dat de Grieken het thuis nog moeilijker hebben dan de Russen (en die kregen in WO2 de kogel als ze niet hun best deden).quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:11 schreef iehlaak het volgende:
Griekenland lijkt zich vanavond misschien zeer verassend te gaan plaatsen voor de kwartfinales van het EK. Wat zou dat voor een impact hebben op de verkiezingen van morgen?
Nou, het zal wel enig effect hebben. Als je al ziet dat regen een impact heeft op uitslagen, dan zal dit het ook hebben. Er gaan dan toch veel Griekjes vanavond feesten en drinken. Zal zeker hun gedrag morgen beïnvloeden.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:18 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Niets, het geeft alleen maar aan dat de Grieken het thuis nog moeilijker hebben dan de Russen (en die kregen in WO2 de kogel als ze niet hun best deden).
Toch kunnen héle kleine dingen grote invloed hebben. Bij de afgelopen verkiezingen kwam die coalitie toch net 1 zetel tekort? Als ze die wel behaald hadden dan was Griekenland gewoon door gegaan met bezuinigen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:18 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Niets, het geeft alleen maar aan dat de Grieken het thuis nog moeilijker hebben dan de Russen (en die kregen in WO2 de kogel als ze niet hun best deden).
Nou ja, de echte oorzaak van de huidige puinhoop is natuurlijk het ego van die klootzak Samaras. Als hij niet het premierschap ongeacht de gevolgen had willen hebben, dan had die technocratenregering nu al het halve pakket uitgevoerd kunnen hebben.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch kunnen héle kleine dingen grote invloed hebben. Bij de afgelopen verkiezingen kwam die coalitie toch net 1 zetel tekort? Als ze die wel behaald hadden dan was Griekenland gewoon door gegaan met bezuinigen.
Als Griekenland zich kwalificeert kan het net maar zo zijn dat morgen Grieken net iets positiever over Europa zijn en een wat beter humeur hebben. Dat hoeven maar een paar duizend twijfelaars te zijn.
Soort butterfly-effect.
Win a euro loose a euro.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:44 schreef LXIV het volgende:
Griekenland had trouwens net zo'n onwaarschijnlijke achterstandspositie als Nederland nu heeft (in het EK). En tóch zijn ze door (en kunnen theoretisch nog Europees Kampioen worden)
Zo zie je dat een balletje toch nog altijd heel anders kan rollen als iedereen verwacht. En dat geldt voor de eurocrisis ook.
Het zou trouwens wel historisch en ironisch zijn wanneer Griekenland het EK zou winnen op de dag dat ze uit de Euro getrapt worden!
Wedden dat 'de bevolking' een federaal Europa wel gaan accepteren als het alternatief armoede is?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:54 schreef Kandijfijn het volgende:
Ben trouwens benieuwd waar het stopt en als de crisis ooit gekeerd zou kunnen worden,..
Griekendland-->>Spanje-->>Italië-->>Frankrijk???, we gaan hen redden Nederland en Duitsland?
Het is toch heel duidelijk of we hebben geen euro meer over 1-2 jaar of we zitten in een grote politieke unie met eurobonds. Een federaal Europa gaat de bevolking toch nimmer accepteren op lange termijn
Dat is heel goed mogelijk. Op zich ben ik daar ook niet op tegen. Je moet wel de consequenties laten zien als een land stopt met het betalen van zijn schulden.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wedden dat 'de bevolking' een federaal Europa wel gaan accepteren als het alternatief armoede is?
Reden waarom ik zo'n donkerbruin vermoeden heb dat Griekenland een hele nare verrassing te wachten staat na de verkiezingen. Het is het ideale land om de zondebok te spelen; de schulden zijn nagenoeg uit de private sector getrokken. Het uit het vuur houden van andere landen is n.m. niet zo bescheiden mening niet een overwegend probleem. Op te lossen met liquiditeit van de ECB in ieder geval en als het nodig is dan gewoon door een opname-stop/beperking voor een aantal weken.
Griekenland ondertussen kan het voorbeeld worden waarom het voor een land beter is om mee te blijven werken dan eruit te stappen.
In dat kader zie ik ook de inactiviteit van de ECB vóór de Griekse verkiezingen; volgens mij willen ze pas in actie komen als de Grieken eruit zijn gevallen maar dan zie ik echt massieve aankopen van Spaanse en Italiaanse obligaties.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is heel goed mogelijk. Op zich ben ik daar ook niet op tegen. Je moet wel de consequenties laten zien als een land stopt met het betalen van zijn schulden.
De Grieken gaan niet uit de Euro al zou dat veel beter zijn voor zequote:Op zondag 17 juni 2012 00:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
In dat kader zie ik ook de inactiviteit van de ECB vóór de Griekse verkiezingen; volgens mij willen ze pas in actie komen als de Grieken eruit zijn gevallen maar dan zie ik echt massieve aankopen van Spaanse en Italiaanse obligaties.
Dat verwacht ik ookquote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ook daar hebben Nederlanders een grote mond en massa's eigendunk, lullen ze tot ze blauw zien, maar bakken ze er weinig van, willen ze alleen voor hun eigen ego spelen, en staan de beste stuurlui aan de walquote:Op zondag 17 juni 2012 08:41 schreef LXIV het volgende:
"Grieken meesters in traineren", staat op de voorpagina van de Telegraaf.
Dat gaat dan over voetbal, en wordt gezegd door Advocaat, maar Merkel zou dat ook zomaar in een heel andere context gezegd kunnen hebben!
De Grieken stonden met 0 punten precies in dezelfde positie als wij om door te gaan in het EK. Dus wie weet.quote:Op zondag 17 juni 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ook daar hebben Nederlanders een grote mond en massa's eigendunk, lullen ze tot ze blauw zien, maar bakken ze er weinig van, willen ze alleen voor hun eigen ego spelen, en staan de beste stuurlui aan de wal
Ik vind er wel eng veel paralellen aan zitten
Duitsland - Griekenland zou ook wel een pikante kwartfinale zijn.quote:Op zondag 17 juni 2012 08:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Grieken stonden met 0 punten precies in dezelfde positie als wij om door te gaan in het EK. Dus wie weet.
Heeft wel succes, in beide gevallenquote:Op zondag 17 juni 2012 08:41 schreef LXIV het volgende:
"Grieken meesters in traineren", staat op de voorpagina van de Telegraaf.
Dat gaat dan over voetbal, en wordt gezegd door Advocaat, maar Merkel zou dat ook zomaar in een heel andere context gezegd kunnen hebben!
Het is dus inderdaad beter voor zwakkere landen on weer een eigen munt te krijgen , maar ik denk dat de EU ze niet los laatquote:
quote:za 16 jun 2012, 09:01
Eurobonds: niet de oplossing
AMSTERDAM - EFSF en LTRO blijken te weinig effect te hebben. Europese rentes lopen verder op en de vorm en werking van het ESM is nog onduidelijk. Behalve dat u door de media non-stop met deze afkortingen om de oren wordt geslagen is er recentelijk weer een nieuwe ‘oplossing’ voor de Europese schuldproblematiek bij gekomen. De Eurobond.
Sinds november vorig jaar halen Europese politici dit instrument regelmatig aan als de heilige graal. Het maakt het er voor u als belegger niet eenvoudiger op. De gedachte achter Eurobonds is om de zeventien landen uit de Eurozone als een geheel obligaties uit te laten geven. Het voordeel hiervan is dat de rente die de deelnemende landen moeten betalen voor landen als Griekenland, Italië of Spanje veel lager zal zijn dan de rente die ze nu betalen.
De overige landen staan namelijk gezamelijk garant voor de terugbetaling van elkaars schulden, waardoor de investeerder die een lening verstrekt een grotere zekerheid heeft dat de lening uiteindelijk wordt afgelost. Indien Griekenland failliet zou gaan, dan dragen de overige landen de kosten van uitstaande leningen en zorgen dat er aan verplichtingen jegens investeerders wordt voldaan. Er zijn echter meer voordelen:
Voordelen
1. Juist genoemd punt is daarbij natuurlijk key: landen die een hoge rente op de kapitaalmarkt moeten betalen, profiteren van de hoge kredietwaardigheid van landen met een lage rente.
2. De gedeelde kredietwaardigheid maakt het financiële systeem van het Eurogebied robuuster en derhalve beter bestand tegen economische tegenspoed. Daarmee zorgen Eurobonds voor meer stabiliteit.
3. Het monetairbeleid van de ECB zal in geval van Eurobonds effectiever zijn doordat een verhoging of verlaging van de rente direct wordt verrekend in de obligatiekoersen voor alle landen
4. Eurobonds garanderen een meer liquide markt die bovendien transparanter is.
5. Investeerders kunnen veiliger investeren dankzij de stabiliteit van Eurobonds en een stabielere Euro dankzij de toegenomen rol van de munteenheid op wereldniveau.
Minder
Het staat vast dat er iets moet gebeuren binnen de Eurozone om het tij te keren, het vertrouwen te herstellen en de muntunie voort te kunnen laten bestaan. Eurobonds zijn echter niet de oplossing. De nadelen zijn namelijk groot:
1. Sterke landen als Nederland en Duitsland staan garant voor zwakkere landen. Voor de eerste groep is het zeer waarschijnlijk dat zij een hogere rente zullen moeten betalen dan nu het geval is. Dit zou zelfs kunnen leiden tot afwaardering van hun kredietwaardigheid.
2. De vorm waarin Eurobonds zouden moeten worden uitgegeven is onduidelijk. Momenteel zijn er meerdere vormvoorstellen. Deze variëren van Eurobonds ter vervanging van alle obligaties van Eurolanden tot Eurobonds ter aanvulling op obligaties die landen al standaard uitgeven en bovendien met beperkte garanties.
3. De vraag in welke mate Eurobonds een veilige en liquide belegging zijn
4. Om Eurobonds te kunnen implementeren dienen EU-verdragen te worden aangepast en moet er een speciaal fiscaal- en toezichtapparaat worden gevormd.
5. Dit is een zeer riskante: Het ‘moral hazard’ probleem. Doordat zwakkere landen niet of minder de gevolgen ervaren van onzorgvuldig handelen bij bijvoorbeeld begrotingspolitiek, bestaat de kans dat zij onverantwoorde risico’s aangaan wetende dat het risico uiteindelijk bij de sterkere landen ligt.
Denkfout
Binnen Europa lopen de meningen over Eurobonds sterk uiteen. Zo is Duitsland een fel tegenstander en was Frankrijk dit ook, totdat premier Francois Hollande aan de macht kwam. Andersom begint Merkel ook mee te veren. De Eurozone is misschien een monetaire unie, maar vooralsnog geen politieke, fiscale of laat staan een economische unie. De grootste denkfout die in mijn ogen voorstanders van Eurobonds maken is dat Eurobonds zijn bedacht ter bescherming van de EU-landen. Een denkfout. In het verleden heeft een aantal Eurolanden beslissingen genomen die er toe hebben geleid dat het vertrouwen dat beleggers in deze landen hebben fors is gedaald.
Bij de introductie van Eurobonds worden deze landen in bescherming genomen en feitelijk beloont voor hun wanbeleid, terwijl investeerders in dit vermogenspapier samen met sterkere landen de rekening betalen. Het is niet de uitgevende partij die in bescherming moet worden genomen, maar de partij die gelden beschikbaar stelt. Hierdoor zal de investeringsbereidheid toenemen, de rente dalen en is het moral hazard-probleem veel minder aanwezig.
resultaat is het zelfde, nw onderhandelingenquote:Op zondag 17 juni 2012 18:11 schreef HiZ het volgende:
Spannende 'exit-polls' in Griekenland ND 30,5% en Syriza 30%. 10% voor Pasok.
O,o, dat wordt een recountquote:Op zondag 17 juni 2012 18:11 schreef HiZ het volgende:
Spannende 'exit-polls' in Griekenland ND 30,5% en Syriza 30%. 10% voor Pasok.
Ligt toch allemaal aan wie de uiteindelijke 50 bonuszetels krijgt? En daar zit nog steeds maar 0,5% tussen.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:54 schreef HiZ het volgende:
Volgens ARD heeft ND + Pasok 159 zetels, dat zou dus een regeringsmeerderheid kunnen zijn.
Maakt het nou echt veel uit allemaal? Griekenland moet hervormen, vooral de bevolking. Een regering kan niet een hele mentaliteitsverandering teweeg brengen in een land. Dat is het grootste probleem.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:54 schreef HiZ het volgende:
Volgens ARD heeft ND + Pasok 159 zetels, dat zou dus een regeringsmeerderheid kunnen zijn.
Uiteindelijk, op de lange termijn, is deze hele crisis alleen maar gunstig. Ook voor Griekenland. Ik heb wel eens een jongere academicus uit Italië gesproken hoe het er daar aan toe ging. Om een goede baan te krijgen had je meer aan de juiste pa dan aan het juiste diploma. EU-gelden om een studie te financieren verdwenen in de zakken van de professoren. Et cetera.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:56 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Maakt het nou echt veel uit allemaal? Griekenland moet hervormen, vooral de bevolking. Een regering kan niet een hele mentaliteitsverandering teweeg brengen in een land. Dat is het grootste probleem.
Ja het maakt echt uit. Als mensen het hebben over het memorandum, dan hebben ze het altijd over bezuinigingen. Het memorandum staat echter vooral vol met maatregelen die op zich niets hoeven te kosten, maar die de rol van de overheid in de Griekse economie terugdringt naar een europees gemiddelde.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:56 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Maakt het nou echt veel uit allemaal? Griekenland moet hervormen, vooral de bevolking. Een regering kan niet een hele mentaliteitsverandering teweeg brengen in een land. Dat is het grootste probleem.
Ik neem aan dat de ARD dat ook wel weet als ze een voorspelling doen over het aantal zetels.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Ligt toch allemaal aan wie de uiteindelijke 50 bonuszetels krijgt? En daar zit nog steeds maar 0,5% tussen.
Ik denk niet dat er gefraudeerd is. Ik denk gewoon dat die Grieken ondanks hun grote mond toch wel beseffen dat ze de confrontatie met de rest van Europa niet aankunnen. Ze kunnen nauwelijks op eigen benen blijven staan met onze hulp, hoe dan zonder onze hulp of met onze tegenwerking?quote:Op zondag 17 juni 2012 21:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
LOL nu zouden PAOK en ND ineens een dikke meerderheid hebben gehaald, ik ben benieuwd hoe ze deze uitslag bij elkaar hebben gefraudeerd!
De EU of de Grieken?quote:Op zondag 17 juni 2012 21:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
LOL nu zouden PAOK en ND ineens een dikke meerderheid hebben gehaald, ik ben benieuwd hoe ze deze uitslag bij elkaar hebben gefraudeerd!
Ik denk dat deze verkiezingsuitslag met toestemming van de EU bij elkaar is gefraudeerd. Het kan niet zo zijn dat met die partijen ineens geweldig vindt. Morgen zie ik de koppen al met een triomfantelijke van Rompui en Barroso die als "gebaar" voor deze "keuze voor Europa" de Grieken soepelere voorwaarden gaan geven...quote:
Je snapt dat de 'meerderheid' van ND ongeveer 2% is, maar dat ze door die twee procent 50 bonuszetels krijgen? De uitslag is tamelijk conform de prognoses, ND en Syriza op de eerste en tweede plek met een klein verschil. Dit laatste is gunstig uitgevallen voor ND.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Valt het tegen? Niet de gehoopte apocalyps?quote:Op zondag 17 juni 2012 21:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
En al zou het zo zijn, dat is dan de beste oplossing voor zowel Griekenland als Europa.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Ik denk dat deze verkiezingsuitslag met toestemming van de EU bij elkaar is gefraudeerd. Het kan niet zo zijn dat met die partijen ineens geweldig vindt. Morgen zie ik de koppen al met een triomfantelijke van Rompui en Barroso die als "gebaar" voor deze "keuze voor Europa" de Grieken soepelere voorwaarden gaan geven...
Nou ja, Pasok gaat plotseling eisen stellen die het onmogelijk maken om een regering te vormen. Dus we moeten nog maar zien of die Grieken echt begrepen hebben dat het einde van de lijn bereikt is en dat ze de trein moeten laten afremmen of dat ze door de stootblokken gaan.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Valt het tegen? Niet de gehoopte apocalyps?
Van de andere kant: was extreem-links aan de macht gekomen was het binnen 1 maand afgelopen geweest met Griekenland in de Euro. Verliezen genomen, marktreactie gecounterd met QE en konden we vooruit.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Valt het tegen? Niet de gehoopte apocalyps?
De grap is natuurlijk dat, linksom of rechtsom, de apocalyps ook niet gaat komen. Ook niet om de ramptoeristen te plezieren.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van de andere kant: was extreem-links aan de macht gekomen was het binnen 1 maand afgelopen geweest met Griekenland in de Euro. Verliezen genomen, marktreactie gecounterd met QE en konden we vooruit.
Als meest bullish scenarion was niet voor niets een anti-EU uitslag met riante QE-reactie van de centrale banken gekozen.
Als die Sapsok oid gewonnen had, was dat ook geen apocalyps geweest.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De grap is natuurlijk dat de apocalyps ook niet gaat komen. Ook niet om de ramptoeristen te plezieren.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt op een Syriza overwinning (niet Pasok, dat zijn de oude sociaal democraten die nog maar 10% hebben), dan de geldkraan dicht. Griekenland uit de euro en inderdaad geldkraan vol open (bvk kopen obligaties Spanje en Italie).quote:Op zondag 17 juni 2012 22:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als die Sapsok oid gewonnen had, was dat ook geen apocalyps geweest.
De hele crisis is altijd nog bij te sturen door de geldpers aan te zetten. De Noord-Europese landen willen dat niet. Niet enkel omdat dit een kapitaaltransfer zou betekenen (want de crisis kost ook geld), maar vooral niet omdat ze willen dat die Zuid-Europese economieen gaan hervormen. En dat doen ze niet als de easy-way out zo voor het grijpen ligt.
Dus eerst hervormen. En zijn ze daar serieus mee en dreigt het alsnog in de soep te lopen, dan kun je altijd de pers aanslingeren. Dat is altijd een oplossing voor een schuldencrisis.
PASOK en ND staan voor bedrog, leugens en corruptie. DEZE PARTIJEN ZIJN STEEDS AAN DE MACHT GEWEEST!! Als de Grieken echt verandering willen, hadden ze NIET op deze partijen moeten stemmen. Gezien alle gebeurtenissen en de reputatie van die partijen is deze uitslag op zijn minst verdacht... Hoe kan het dat men niet afrekent met die corrupte bende die het land kapot hebben gemaakt!! Dit is voor mij totaal ongeloofwaardig en komt sommigen maar al te goed uit.... Met die partijen gaat het pappen en nathouden gewoon weer door, dit gaat straks alleen maar tot nog grotere problemen leiden!!quote:Op zondag 17 juni 2012 21:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je snapt dat de 'meerderheid' van ND ongeveer 2% is, maar dat ze door die twee procent 50 bonuszetels krijgen? De uitslag is tamelijk conform de prognoses, ND en Syriza op de eerste en tweede plek met een klein verschil. Dit laatste is gunstig uitgevallen voor ND.
Ach man zit niet zo te kletsen. Het alternatief was een halvegare geweest die het land binnen een paar dagen over de afgrond had gejaagd. Nogal logisch dat de Grieken dan nog liever de corrupte politici van voorheen hielden. Als die Tsipras een greintje gezond verstand had gehad had ie vandaag minister-president geweest en had zijn verkiezing in alle hoofdsteden van Europa zijn toegejuichd. Maar die debiel moest zo nodig roepen dat hij het hele memorandum in de vuilnisbak zou gooien en dat iedereen die wat anders dacht een nazi was.quote:Op zondag 17 juni 2012 23:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
PASOK en ND staan voor bedrog, leugens en corruptie. DEZE PARTIJEN ZIJN STEEDS AAN DE MACHT GEWEEST!! Als de Grieken echt verandering willen, hadden ze NIET op deze partijen moeten stemmen. Gezien alle gebeurtenissen en de reputatie van die partijen is deze uitslag op zijn minst verdacht... Hoe kan het dat men niet afrekent met die corrupte bende die het land kapot hebben gemaakt!! Dit is voor mij totaal ongeloofwaardig en komt sommigen maar al te goed uit.... Met die partijen gaat het pappen en nathouden gewoon weer door, dit gaat straks alleen maar tot nog grotere problemen leiden!!
Voor de Grieken was het beter om weer een eigen munt te hebben, dan is import onmogelijk en export weer wel opeensquote:Op zondag 17 juni 2012 21:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De grap is natuurlijk dat, linksom of rechtsom, de apocalyps ook niet gaat komen. Ook niet om de ramptoeristen te plezieren.
\ een snelle dood is beter dan een langzame pijnlijke lijdensweg. Na die snelle dood kan men immers aan wederopbouw werken, nu gaan we weer jarenlang kwakkelen, waarbij het straks waarschijnlijk alsnog mis gaat. Het is het slechtste scenario voor Griekenland.quote:Op maandag 18 juni 2012 00:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach man zit niet zo te kletsen. Het alternatief was een halvegare geweest die het land binnen een paar dagen over de afgrond had gejaagd. Nogal logisch dat de Grieken dan nog liever de corrupte politici van voorheen hielden. Als die Tsipras een greintje gezond verstand had gehad had ie vandaag minister-president geweest en had zijn verkiezing in alle hoofdsteden van Europa zijn toegejuichd. Maar die debiel moest zo nodig roepen dat hij het hele memorandum in de vuilnisbak zou gooien en dat iedereen die wat anders dacht een nazi was.
Heel europa heeft de schurft aan die oplichter van een Samaras, maar als het alternatief een gevaarlijke gek is.
Yeah, whatever, voor de individuele Griek is het niet het slechtste scenario en daarom was er helemaal geen 'europese samenzwering' nodig om tot de uitslag te komen die er gisteren uit is gekomen.quote:Op maandag 18 juni 2012 08:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
\ een snelle dood is beter dan een langzame pijnlijke lijdensweg. Na die snelle dood kan men immers aan wederopbouw werken, nu gaan we weer jarenlang kwakkelen, waarbij het straks waarschijnlijk alsnog mis gaat. Het is het slechtste scenario voor Griekenland.
Ai. 7 procent was toch zo ongeveer de grens waar het bij Griekenland, Ierland en Portugal echt fout ging? En de Spaanse rente stijgt ook zowat lineair. Gaat nou Spanje ons de kop kosten terwijl we naar de uitslag van de Griekse verkiezingen zitten te staren?quote:Op maandag 18 juni 2012 11:01 schreef Automatisch het volgende:
De rentes op 10-jarige Spaanse en Italiaanse staatsobligaties liepen maandag in de loop van de ochtend weer op, nadat ze in de vroege handel waren gedaald in reactie op de Griekse verkiezingsuitslag.
De Spaanse rente overtrof met een stand van 7,11 procent zelfs het percentage van 7,01 procent dat vorige week werd bereikt. Het rendement op de obligaties beweegt tegengesteld aan de waarde van het schuldpapier.
De Italiaanse rente steeg tot 6,06 procent, nadat deze eerder zakte tot zo'n 5,9 procent. Vorige week bereikte de Italiaanse rente nog een piek van 6,3 procent.
Lees meer: http://www.nujij.nl/econo(...).lynkx#ixzz1y8M9R9xC
Nee maar met griekenland uit de euro/failliet verandert er ook niks want dan zit je nog steeds met italie en spanje die niet mee kunnen komen met de andere landen.quote:Op maandag 18 juni 2012 11:14 schreef LXIV het volgende:
Dat is ook logisch, want er is structureel niks verandert met deze verkiezingsuitslag.
Spanje werd maandenlang too big to fail/too big to save geacht en de euro zou een ondergang van Spanje niet aankunnen. Ik ben dan ook eens benieuwd hoe ze hier nog denken uit te geraken.quote:Op maandag 18 juni 2012 12:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Ai. 7 procent was toch zo ongeveer de grens waar het bij Griekenland, Ierland en Portugal echt fout ging? En de Spaanse rente stijgt ook zowat lineair. Gaat nou Spanje ons de kop kosten terwijl we naar de uitslag van de Griekse verkiezingen zitten te staren?
Wat die tijdelijke koers is van die obligaties maakt natuurlijk niks uit voor de betalingen van Spanje. Het gaat om het herfinancieren.quote:Op maandag 18 juni 2012 12:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Ai. 7 procent was toch zo ongeveer de grens waar het bij Griekenland, Ierland en Portugal echt fout ging? En de Spaanse rente stijgt ook zowat lineair. Gaat nou Spanje ons de kop kosten terwijl we naar de uitslag van de Griekse verkiezingen zitten te staren?
Ja maar dat is toch inmiddels onhoudbaar geworden? lening op lening op lening...quote:Op maandag 18 juni 2012 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat die tijdelijke koers is van die obligaties maakt natuurlijk niks uit voor de betalingen van Spanje. Het gaat om het herfinancieren.
Ik denk niet dat de situatie nu opeens zoveel slechter is dan bijv. vrijdag. Ik denk dat een aantal grote partijen gewoon aan het dumpen is om hun risico te beperken. De markt moet dat maar op kunnen eten.
Oplossing is natuurlijk simpel: Spanje moet een paar hervormingen of bezuinigingsmaatregelen aankondigen. Icm steunacties van de ECB.
Wat doen ze dan in USA en Japan (en India trouwens)?quote:Op maandag 18 juni 2012 15:55 schreef Automatisch het volgende:
[..]
Ja maar dat is toch inmiddels onhoudbaar geworden? lening op lening op lening...
bijdrukken bijdrukken bijdrukken..
Natuurlijk wel, je krijgt (hyper) inflatie. We weten allemaal hoe de vorige oorlogen begonnen zijn: door hyperinflatie.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat doen ze dan in USA en Japan (en India trouwens)?
Als iedereen bijdrukt, verandert er relatief niks natuurlijk. Staat alleen overal een nul achter. Behalve achter de nominale schuld?
Volgens mij is het dikgedrukte aantoonbare onzin van Asmussen. LTRO geld is gebruikt om kortlopend papier te kopen of kortlopende schulden in te kopen, niet om kredieten te verschaffen.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:55 schreef Automatisch het volgende:
De Europese Centrale Bank (ECB) kan banken niet herkapitaliseren of de plaats innemen van overheden om structurele hervormingen en fiscale consolidatie door te voeren, zegt bestuurslid van de ECB Joerg Asmussen maandag in een speech.
Tijdens een evenement in Berlijn zei Asmussen dat de centrale bank alleen liquiditeit aan banken kan verschaffen gedurende de voortdurende begrotingsproblemen van landen in de eurozone en niet hun balansen kan schoonmaken of herstructureren.
De ECB kwam in december voor het eerst met een lange termijn herfinancieringsoperatie (LTRO), waarna in februari een tweede ronde volgde. Van de laatste lening is volgens Asmussen een groot gedeelte naar kleinere banken gegaan, die vaker krediet aan kleine ondernemingen verschaffen. De bestuurder voegde toe dat de meer dan EUR1 biljoen die met beide LTRO's het bankensysteem zijn ingepompt een credit crunch hebben voorkomen.
Dus nadat het licht uit zou gaan als Griekenland de euro verlaat, hebben we nu het andere uiterste: het licht gaat uit als er geldverruiming komt?quote:Op maandag 18 juni 2012 16:15 schreef Automatisch het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je krijgt (hyper) inflatie. We weten allemaal hoe de vorige oorlogen begonnen zijn: door hyperinflatie.
Hyperinflatie is zeer nadelig voor een economie. Met name loonwerkers, pensioentrekkers, schuldeisers, ondernemers en banken hebben zeer veel last van hyperinflatie. Bestaande tegoeden en schuldvorderingen worden immers waardeloos en de lonen zijn niet in staat de prijzen bij te houden. Investeerders trekken massaal hun geld terug. Consumenten nemen hun geld van de banken op en beleggen in buitenlandse valuta of waardevaste goederen. Dit veroorzaakt de bekende "run op de bank", met als gevolg een golf van faillissementen in het bankwezen.
Het drukken van bankbiljetten om de banken te redden levert geen economie op. Het gaat totaal aan de burgers voorbij.
En elke achteruitgang in de economie levert weer minder saldo bij de bank en regering op en weer moet de geldpers draaien.
Hoe groot is die herfinanciering eigenlijk voor Spanje? Kunnen ze een paar jaar herfinancieren tegen 7% rente, zonder direct in de problemen te komen?quote:Op maandag 18 juni 2012 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat die tijdelijke koers is van die obligaties maakt natuurlijk niks uit voor de betalingen van Spanje. Het gaat om het herfinancieren.
Het punt is dat de schuld van Spanje met 100 miljard is toegenomen ipv afgenomen door deze actie. Zou Spanje 100 miljard krijgen, dan reageerde de markten echt wel anders!!quote:Op maandag 18 juni 2012 18:28 schreef HansvanOchten het volgende:
Inmiddels mogen de Europese leiders toch wel concluderen dat het strooien met miljarden niet helpt. Iedere steun actie geeft een kleine opleving en daarna weer terug naar de situatie ervoor. De volgende 100? miljard zal echt niet anders zijn
Ah, we have entered the twilight zone...quote:Op maandag 18 juni 2012 18:56 schreef Bombshell het volgende:
De grieken toch pro-europa gestemd. Wat is er gebeurd dat ze opeens helemaal zijn omgedraaid. Volgens mij is het allemaal geregiseerd de uitslag lag al vast.
quote:Op maandag 18 juni 2012 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ah, we have entered the twilight zone...
Hij is een beetje achterhaald, tegenwoordig zou dat moeten zijn:quote:Op maandag 18 juni 2012 19:02 schreef monkyyy het volgende:
[..]
You're traveling through another dimension, a dimension not only of sight and sound but of mind. A journey into a wondrous land whose boundaries are that of imagination. That's the signpost up ahead - your next stop, the Twilight Zone!
alsof dat zo'n gekke gedachte is na alles wat er gebeurd is en de belangen die ermee gemoeid zijn. Het zou me eerder verbazen als er niet gefraudeerd is!quote:Op maandag 18 juni 2012 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ah, we have entered the twilight zone...
Nee, dat lijkt me onwaarschijnlijk. De grieken hebben eieren voor hun geld gekozen. Ze hebben nu de best mogelijke pro-griekse en met name anti-europese stategische opstelling. Want met het uitbetalen van de vervolg tranches worden steeds meer private schulden door de andere Euro-lidstaten gesocialiseerd. Ook obligaties van hun eigen banken en fondsen. Syriza heeft de macht van de straat en kan elk moment de door de geldschieters opgelegde bezuinigingen en hervormingen blokkereren en alsnog aan de macht komen bij volgende verkiezingen. Dit is voor de euro een horrorscenario zonder einde. De onzekerheid die zal blijven voortduren mbt Griekenland zal imo geen duurzaam herstel en einde van de eurocrisis mogelijk maken. Het is een zwart gat dat hoe klein ook langzaam maar zeker europa economisch zal leegzuigen en doen imploderen. Merckel acht ik slim genoeg dit te beseffen en zij zal erop uit zijn deze farce zo snel mogelijk te beeindigen.quote:Op maandag 18 juni 2012 18:56 schreef Bombshell het volgende:
De grieken toch pro-europa gestemd. Wat is er gebeurd dat ze opeens helemaal zijn omgedraaid. Volgens mij is het allemaal geregiseerd de uitslag lag al vast.
Maatregelen die ze uitvoeren dan wel. Niet alleen maatregelen die ze met tegenzin toezeggen.quote:Op maandag 18 juni 2012 18:15 schreef LXIV het volgende:
Ze moeten gewoon met geloofwaardige herstructureringsmaatregelen komen. Dan reageert de markt vanzelf wel.
quote:1. Miners fire homemade rocket launchers at riot police near the Soton coal mine near Oviedo. Strikes, road blockades, and mine sit-ins continue as 8,000 mine-workers at more than 40 coal mines in northern Spain continue their protests against government plans to cut coal subsidies.
Nee het was al maanden zo dat de helft pro-europa stemt en de andere helft tegen.. waarbij bij de vorige verkiezingen de pro-europa won, en dit keer weer. Met marginaal verschil.quote:Op maandag 18 juni 2012 18:56 schreef Bombshell het volgende:
Het probleem is dat de inflatoire krachten worden gegenereerd door de overheid en de partijen die daadwerkelijk welvaart produceren het slachtoffer worden van de deflatoire krachten. De vicieuze cirkel die hierdoor ontstaat zorgt er uiteindelijk voor dat de rekening vroeg op laat ook door de overheid niet meer betaald kan worden.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Er zijn toch ook grijstinten? Volgens mij zijn er genoeg deflatoire krachten om als tegenwicht gedoseerd inflatoire krachten toe te staan. Dat betekent nog niet direct hyperinflatie, met armageddon als gevolg.
quote:di 19 jun 2012, 11:58
Wellink pleit voor invoering eurobonds
AMSTERDAM (AFN) - Noud Wellink, voormalig topman van De Nederlandsche Bank, pleit voor de invoering van een begrotingsunie en euro-obligaties om Europa uit de crisis te helpen. Dat heeft hij dinsdag gezegd tegen BNR Nieuwsradio.
Alleen de landen die voldoen aan de voorwaarden van de zogeheten eurobonds zouden er gebruik van moeten kunnen maken. Anders stijgt de rente volgens de oud-president van DNB pijlsnel. De belangrijkste oorzaak van de crisis is volgens Wellink de interactie tussen nationale overheden, nationaal bankwezen en financiële markten. De introductie van eurobonds zou de wisselwerking tussen verschillende landen en instituten kunnen oplossen.
quote:di 19 jun 2012, 18:54
Aegon bouwt blootstelling aan Spanje af
LONDEN (AFN) - Aegon trekt zich langzamerhand terug uit de moeilijke Spaanse markt. Dat bleek dinsdag uit een presentatie van de verzekeraar voor analisten en beleggers.
Aegon onderzoekt momenteel de mogelijkheden om zich terug te trekken uit twee samenwerkingsverbanden met regionale Spaanse banken. Die zogeheten caja's zijn in grote financiële problemen verzeild door de implosie van de Spaanse vastgoedsector en de aanhoudende economische malaise in het Zuid-Europese land. Vorig jaar breidde Aegon zijn aanwezigheid in deze markt nog uit.
Een woordvoerder van de verzekeraar bevestigde dinsdag dat Aegon de blootstelling aan Spanje afbouwt. De Spaanse markt is voor Aegon relatief klein, benadrukte hij. Het concern haalt het grootste deel van zijn winst in de Verenigde Staten.
Ok, ik ben niet helemaal op de hoogte welke derivaten wel of niet getriggered zijn maar soit, zelfs als dat allemaal nog moet komen dan is dat voor de ECB in principe van ondergeschikt belang. Er zijn hoe dan ook afspraken gemaakt dat de leningen van de ECB preferent zijn en waar Griekenland tot op de dag van vandaag nog niet aan heeft durven tornen. Met een reden natuurlijk omdat de ECB ook Griekenland tussen de bedrijven door van liquiditeit voorziet. Griekenland is hoe dan ook in staat om zijn schuld aan de ECB af te lossen en het heeft bijzonder goede redenen om de ECB te vriend te houden. Dat het Griekse bankwezen nog grote klappen gaat krijgen geloof ik niet zo in omdat de meeste banken al fors hebben moeten inleveren op staatspapier. Heel veel erger dan dit gaat het niet worden als we vooralsnog aannemen dat het misschien wel meevalt met de derivaten- en huizenbubble.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 20:08 schreef dvr het volgende:
Er zijn geen derivaten getriggerd juist omdat Griekenland formeel niet gedefault is! Maar als zijn banken met 1 á 3 miljard per dag blijven leeglopen en de ECB er met goed fatsoen geen geld meer in kan blijven pompen, gaat Griekenland wel degelijk failliet en zal het uit de euro moeten treden. Dat het dan zijn euroverplichtingen nog zou kunnen (of zelfs maar willen) nakomen is volkomen uitgesloten.
De ECB heeft geen aandeelhouders in de zin dat zij de markt bepalen. Ze zijn in staat om grote hoeveelheden geld in de omloop te brengen zonder directe verantwoording te hoeven afleggen. Om die reden kan de ECB nooit en te nimmer insolvent raken. Met QE hebben ze gepoogd om binnen de grenzen van het toelaatbare geld te printen met een zelfopgelegde verplichting om met dat geld staatspapier te kopen. Als dat papier weer gedumpt wordt dan kan de ECB het ontvangen geld weer ''vernietigen'' zodat de balans weer op nul staat.quote:Hoe zie je dat concreet voor je? Denk je dat de ECB nog swaplines kan aangaan en openmarktoperaties kan uitvoeren als zijn tegenpartijen weten dat de ECB feitelijk insolvent is en dat zelfs zijn eigen aandeelhouders -de nationale centrale banken- niet bereid zijn er nog geld in te steken? Ondenkbaar.
Nee, het is een ramp als dit gebeurt want de directe inflatie die dat tot gevolg heeft zal nog decennia lang de rente op staatspapier beinvloeden. Daarnaast overtreedt de ECB dan de belofte om geen geld te printen en zijn ze incapabel gebleken om de crisis te bedaren volgens hun methode van pappen en nathouden. Men heeft zich eenmaal op glad ijs begeven en het is dus te bezien hoe dat allemaal gaat uitpakken.quote:Want de wereld houdt volop vertrouwen in een euro die onderschreven is met excessieve hoeveelheden staatsschuld die nooit afgelost zal worden en dus waardeloos is?
Dat is waar maar als gevolg van solide begrotingsvoornemens hoeven veel banken ook niet om te vallen. Ditmaal wel een catch-22quote:Begrotingsvoornemens zeggen helemaal niets over de feitelijke uitgaven wanneer er weer banken gered moeten worden.
Als Europa dit graag had gewild dan waren de Eurobonds al ingevoerd. Het zijn juist de sterke landen die helemaal geen permanente oplossingen willen invoeren omdat terugkeer dan onmogelijk is. Van alle transacties die er nu gemaakt zijn weten we in elk geval de exposure per lidstaat. Over een 10 jaar kan dat dan weer eens genoemd worden in Brussel als er weer eens gemopperd gaat worden over de jaarlijkse financiele bijdragen. Veel mensen realiseren niet dat dit een sterke troef is voor toekomstige onderhandelingen.quote:Natuurlijk wel. Dat belang is het overeind houden van de zwakkere lidstaten, of beter gezegd hun banken, die door de steeds verder verslechterende economie en de verslechterende huizen/vastgoedmarkt steeds grotere verliezen voor hun kiezen krijgen, en die door kapitaalvlucht leeglopen, en dus steeds weer gered moeten worden.
Zodat ondanks alle bezuinigingen en begrotingsvoornemens de staatsschulden onherroepelijk en onafwendbaar zullen blijven toenemen, zodat de financieringskosten steeds verder oplopen, en uiteindelijk alleen nog beteugeld kunnen worden door steunaankopen van de ECB, totdat tenslotte alle vertrouwen in de munt, de overheidsfinanciën en de banken wegvalt.
Sorry Arkai, maar je praat zoveel poep dat ik er geeneens tijd meer in ga steken.quote:
Opkopen door de ECB worden met versgedrukt geld gefinancierd, wat het vertrouwen in de euro kan uithollen en de stabiliteit van de ECB zelf bedreigt. De noodfondsen moeten het doen met bestaand geld dat door de nationale overheden geleend of bezuinigd moet worden. Dat is het grootste verschil. Verder staan de noodfondsen nog enigszins onder politiek toezicht en kan Duitsland in die zin nog aan de noodrem trekken voordat er daadwerkelijk geld wordt uitgegeven aan dit-of-dat doel. En de geldelijke inzet is beperkt (voor nu..) tot wat er door de politiek aan geld en toezeggingen in de fondsen gestoken is. Het slechte nieuws is natuurlijk dat die 4,5 miljard van Nederland waarschijnlijk al op dag 1 wordt uitgegeven aan Spaanse shit en dat we op dag 2 die resterende 35,5 miljard mogen bijleggen, en dat er op dag 3 nog meer stortingen gevraagd worden, zodat we hier volgend jaar nog veel meer zullen moeten gaan bezuinigen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:10 schreef HiZ het volgende:
Ik lees nu op de website van de Guardian dat er gewerkt wordt aan een deal waarbij EFSF en ESM de rol van de ECB gaan overnemen bij het opkopen van obligaties van Spanje en Italie. Tweedehands markt wel.
Kan een van de mensen die wat beter thuis zijn in de sector uitleggen hoe dit ook weer verschilt van het opkopen van die obligaties door de ECB?
Spanje's probleem is niet de huidige overheidsschuld, maar de toekomstige overheidsschuld als het zijn banken moet redden. Nu al is zo'n 25-30% van de assets van de Spaanse banken 'dubieus', en met iedere dag dat het land in recessie blijft en zijn vastgoedmarkt verder verslechtert wordt dat erger.quote:Op woensdag 20 juni 2012 02:18 schreef VacaLoca het volgende:
Als je kijkt naar Goverment Debt as percentage of GDP dan heeft Spanje nog wel wat marge:
ESM kan nooit voor meer geld risico aangaan dan waarvoor landen garanties hebben afgegeven, het is niet zo dat Nederland voor 400 miljard garant staat slechts 40 miljard en dan vraag ik me ook nog af wat er gebeurt als Nederland weer 5 miljard in de ESM moet stortenquote:Op woensdag 20 juni 2012 10:04 schreef HiZ het volgende:
Bedankt voor je antwoord DVR; ik begrijp nu ook meteen iets beter waarom men wil dat het ESM een bankvergunning gaat krijgen. Dan is die ¤500 miljard plotseling een hele hoop meer waard en de garantie-staten kunnen hun geld nog even thuis houden.
Zo cryptisch vind ik het niet. Hij zegt hier letterlijk: "Het zal even tijd kosten, maar het vertrouwen komt vanzelf als je maar goed genoeg liegt.".quote:De Amerikaanse president sprak op een cryptische manier zijn vertrouwen uit in de Europese leiders. "Hoewel ze het waarschijnlijk niet in één keer kunnen oplossen, denk ik dat het vertrouwen kan geven als mensen een idee krijgen dat het de goede kant opgaat."
Tsss, dit is doodgewoon vuurwerk, 'bottle rockets' geen echt raketten.quote:Op maandag 18 juni 2012 19:51 schreef Digi2 het volgende:
Mwah, de spanjaarden durven wel maatregelen uit te voeren ondanks hevige protesten zoals het snijden in subsidies voor de kolenmijn industrie.
[..]
[ afbeelding ]
Bron
Kees zegt imo vaak hele logische dingen, het is echter zo dat de banksters en politici constant hun eigen spelregels veranderen. Dat kan een tijdje goed gaan maar uiteindelijk gaat het systeem alsnog kapot omdat het wantrouwen enorme vormen zal aannemen. De geschiedenis heeft dit reeds bewezen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ja, elke week vergaat de wereld weer volgens Kees. En we leven nog steeds. _Dat_ vind ik nou onbegrijpelijk
Elke beschaving die ooit heeft bestaan is ten onder gegaan, wie denkt dat wij in dat opzicht uniek zouden zijn lijkt mij een misplaatste vorm van arrogantie. We're all doomedquote:
Maar de meeste van die beschavingen zijn ten onder gegaan aan het uitputten van de recources en deze globale beschaving zal ten onder gaan aan een ruilmiddel wat eigenlijk niets anders is als een virtuele recource.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Elke beschaving die ooit heeft bestaan is ten onder gegaan, wie denkt dat wij in dat opzicht uniek zouden zijn lijkt mij een misplaatste vorm van arrogantie. We're all doomed
We gaan sowieso ooit ten onder, maar het zal op geen enkele manier lijken op de Hollywood-films.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Elke beschaving die ooit heeft bestaan is ten onder gegaan, wie denkt dat wij in dat opzicht uniek zouden zijn lijkt mij een misplaatste vorm van arrogantie. We're all doomed
De mensheid an sich zal er idd niet door uitgeroeid worden maar de beschaving waar xeno het over heeft kan wel er door ten onder gaan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:01 schreef monkyyy het volgende:
Hoe de mensheid tenonder zal gaan: Een grote meteoriet, of een vleesetende zombievirus, een zonnestorm die ons allen verbrand.![]()
Niet door een financieel systeem dat even een paar jaartjes hapert.
Ik denk dat er gewoon iemand voorbijloopt, en denkt "fuck, het licht aangelaten", en het vervolgens uit doet. Een grote deceptie inderdaad.....quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:56 schreef waht het volgende:
[..]
We gaan sowieso ooit ten onder, maar het zal op geen enkele manier lijken op de Hollywood-films.
Sterker, het zal vrij saai verlopen. Zoals het altijd is verlopen.
quote:ECB lending hits ¤1.2 trillion, a new record
The latest snapshot of the ECB's balance sheet (see Kostas' post for more detail) shows an incremental ¤21bn of lending for the week. This takes the total balance above ¤1.2 trillion of loans to Eurozone banks.
About ¤9bn of that increase likely came from deposits moving out of the Eurozone periphery nations to Switzerland as the euro-denominated liabilities to non-residents rose again. The rest is probably due to deposits moving from the periphery to Germany. In both cases the ECB had to step in to replace those private funding sources.
Het opleidingsniveau ligt in de VS hoger dan in Euroland.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:41 schreef RetepV het volgende:
Van de frontpage:
Tja, voor de VS werkt het. Hier is het gemiddelde intelligentie- en opleidingsniveau een stuk hoger.
depreciatie en appreciatie van valuta is van alle tijden, niets bijzonders, de mens (ambtenaren) willen graag zelf officieel de waarde bepalen ipv van valutamarkten, dat is het probleemquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:56 schreef waht het volgende:
[..]
We gaan sowieso ooit ten onder, maar het zal op geen enkele manier lijken op de Hollywood-films.
Sterker, het zal vrij saai verlopen. Zoals het altijd is verlopen.
Ik ben ook geen doemdenker. Wij moeten gewoon aan welvaart en macht inboeten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
depreciatie en appreciatie van valuta is van alle tijden, niets bijzonders, de mens (ambtenaren) willen graag zelf officieel de waarde bepalen ipv van valutamarkten, dat is het probleem
Heeft geen zak te maken met eind van de wereld, dat gaat met kometen denk ik
Er zijn wel landen die met een paar miljard mensen minder ook nog draaien
Geo-cement toch?quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:17 schreef Basp1 het volgende:
We zijn ook bijvoorbeeld nu nog steeds bezig om te bedenken hoe de egytpenaren het nu precies voor elkaar gekregen hebben om zulke grote stenen uit 1 geheel te maken en te handelen. In ieder geval zouden we heden ten dage bijna niet meer in staat zijn om als moderne samenleving zoiet trivaals als een obelisk uit 1 blok graniet van 4*4*40 meter hoog te maken.
nee welvaart zit in nieuwe technologie en nieuwe materialen en nieuw wonenquote:Op woensdag 20 juni 2012 16:24 schreef waht het volgende:
[..]
Wij moeten gewoon aan welvaart en macht inboeten.
Over het geheel genomen wel ja, want met al die nieuwe MOE-landen zijn we er flink op achteruit gegaan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:58 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Het opleidingsniveau ligt in de VS hoger dan in Euroland.
Het is gewoon tijd voor een breed referendum over de EUquote:wo 20 jun 2012, 16:34
Brussel doet interventie af als paracetamol
BRUSSEL (AFN) - Als Europese reddingsfondsen obligaties opkopen van landen als Spanje en Italië, is dat niet meer dan ,,financiële paracetamol''.
Het verwerven van staatspapieren door de noodfondsen EFSF en ESM biedt slechts tijdelijke verlichting.
Zijn wel dure aspirientjes dan!quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:29 schreef michaelmoore het volgende:
paracetamol.???
ja die werkt ook maar een half uurtje
http://www.telegraaf.nl/d(...)s_paracetamol__.html
[..]
Het is gewoon tijd voor een breed referendum over de EU
hele dure paracetamol dat welquote:Op woensdag 20 juni 2012 22:21 schreef HansvanOchten het volgende:
Van noodfonds/firewall / Bazooka welke alleen ter symbolische bescherming ingesteld moest worden naar asperientjes
Op dat gebied heb je ook weinig aan de knoflooklanden, minder nog vrees ik dan de MOE.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:41 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Over het geheel genomen wel ja, want met al die nieuwe MOE-landen zijn we er flink op achteruit gegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |