Ik vind dat het meer waarde heeft dan een theïstisch standpunt. Het gaat overigens niet om overtuigen, maar om uitdragen, daar is geen probleem mee als mensen zeggen dat het hun eigen mening is. Een docent van ons zei ook ooit dat hij SP stemt, maar hij gaat ons er verder niet van overtuigen ofzo.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Maar hoe -niet zo gek- jij het ook vind. Het is nog steeds niet op feiten gebaseerd. En dus heeft het geen waarde in een klaslokaal
Dat snap ik ook niet helemaal, want dan kun je het vak levensbeschouwing ook wel afschaffen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:29 schreef padlarf het volgende:
Overigens, wat is dat voor quatsch dat iets wat niet op feiten gebaseerd is geen waarde in het klaslokaal zou hebben? Dan kun je het gemiddelde lesboek geschiedenis ook wel de prullenbak in gooien. Nooit meer de vos Reynaerde bespreken bij Nederlands.
Wat is er niet neutraal aan economie? Ik heb dat dit jaar op VWO niveau gehad en we hebben toch wel heel veel behandeld gekregen hoor, ook economieën die door de overheid geleid worden, zij het dat die maar op een pagina uitgelegd werden.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:49 schreef deelnemer het volgende:
Geen enkele vak op school bestaat louter uit feiten en logische verbanden, of is helemaal neutraal. Ik maak me sterk dat het vak economie verre van neutraal is.
Economie is uitermate complex. Dat kun je wegmoffelen in simpele modellen. Als een docent economie intellectueel eerlijk is, zou hou uitgebreid moeten stilstaan bij alle aannamen die worden gemaakt. Zeker niet zomaar stellen dat mensen vrije keuzes maken of dat economie moreel neutraal is (om maar twee voorbeelden te geven). De economische wetenschap is momenteel weer sterk in ontwikkeling. Niet omdat er veel nieuws is ontdekt, maar omdat er een ideologische kentering in de samenleving plaatsvindt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:55 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Wat is er niet neutraal aan economie? Ik heb dat dit jaar op VWO niveau gehad en we hebben toch wel heel veel behandeld gekregen hoor, ook economieën die door de overheid geleid worden, zij het dat die maar op een pagina uitgelegd werden.Maar wat bedoel je daar precies mee? Hoe moet je economie neutraal uitleggen?
Ik kan je daarbij een praktijkvoorbeeld geven door mijn eigen ervaring. Onze docent zei tegen ons toen we het hoofdstuk Modellen behandelden dat het een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid is, dat wat er allemaal in dat model gebeurt dus maar theoretisch is en niet zal overeenkomen met de praktijk. Dat tweede is iets waar inderdaad niet echt op gewezen werd, dat er niet echt sprake is van vrije keuzes maken. Maar dat kun je toch ook wel veronderstellen lijkt me, je wordt namelijk de hele dag beïnvloed door reclame, goedkope producten die je vindt via de ConsumentenGids is ook weer beïnvloed door die gids, zuivere neutraliteit in je productkeuze is in feite willekeur en er zijn maar weinig mensen die dat zullen doen als ze zo verstandig mogelijk een product willen kopen, het nadeel daarvan is dat je in feite al gestuurd wordt. Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat verondersteld wordt dat economie moreel neutraal is, maar dat hebben wij ook niet geleerd. Ik weet ook niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen, dat hangt namelijk af van het land hoe de economie georganiseerd wordt dus hangt dat ook automatisch daarmee samen, de allocatie zal in een ontwikkelingsland er heel anders uitzien dan in een westers land.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Economie is uitermate complex. Dat kun je wegmoffelen in simpele modellen. Als een docent economie intellectueel eerlijk is, zou hou uitgebreid moeten stilstaan bij alle aannamen die worden gemaakt. Zeker niet zomaar stellen dat mensen vrije keuzes maken of dat economie moreel neutraal is (om maar twee voorbeeld te geven). De economische wetenschap is momenteel weer sterk in ontwikkeling. Niet omdat er veel nieuws is ontdekt, maar omdat er een ideologische kentering in de samenleving plaatsvindt.
Wat je zegt klinkt een beetje als wat ik las over Karl Marx en zijn theorie (uitgaande van je laatste alinea lees ik daar de theorie van Marx in terug), ik ben het met je eens dat het vreemd is dat de theorie van Marx niet besproken wordt bij economie terwijl Het Kapitaal toch wel een vrij grote invloed heeft gehad op de geschiedenis en economie. Hoewel ik wel geloof dat men op een economie opleiding het Kapitaal moet lezen, of is dat niet zo? Ik hoorde een keer van een Amerikaan die wel iets van Marxisme wist omdat hij economie gestudeerd had. Overigens hebben wij uitsluitend het Keynesiaanse Model behandeld wat betreft de econometrie die erin betrokken werd, waarom andere modellen niet behandeld werden weet ik niet, waarschijnlijk omdat dat teveel lesstof zou bevatten voor een middelbare schoolvak als ze dat zouden doen, terwijl dat geschikter is voor een universitaire opleiding of omdat het Keynesiaanse model het belangrijkste is.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:23 schreef deelnemer het volgende:
Het marktmodel is bijvoorbeeld niet moreel neutraal, omdat het uitgaat van vrije concurrentie tussen ongelijke spelers. Er zijn morele dilemma's verbonden aan de keuze van een economisch model.
Vervreemding is daarvan ook een voorbeeld. Door specialisatie worden mensen radertjes in een productieproces, en worden ze dmv van financiele transacties met elkaar verbonden, zodat geld andere vormen van motivatie verdringd.
Dit.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:23 schreef martijn070 het volgende:
Waarom mag een lerares wel een hoofddoek en ik geen pet?
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:23 schreef martijn070 het volgende:
Waarom mag een lerares wel een hoofddoek en ik geen pet?
Mening.quote:Op donderdag 31 mei 2012 01:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.
Omdat het een met religieuze motieven wordt gedragen en het ander niet? Juist dat lijkt me geen argument.quote:Op donderdag 31 mei 2012 01:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.
Deels wel ja, omdat wanneer om wat voor reden dan ook een petje wordt toegestaan, naast een hoofddoek, men nog steeds bezwaren zal hebben geconfronteerd te worden met religieuze uitingen in publieke werkomgevingen en dus ook nog steeds zijn ongenoegen hierover zal uiten. Daarom is het toelaten van een petje geen argument, het zal ogenschijnlijk niet perse een religieus associatie hebben, integendeel zelfs geloof ik.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat het een met religieuze motieven wordt gedragen en het ander niet? Juist dat lijkt me geen argument.
Iemand kan best z'n petje zien als een onderdeel van z'n identiteit. Hoe zijn rechten minder zijn dan die van een gelovige is mij niet duidelijk.
En ook daar kan men bezwaren tegen hebben. Sommige mensen willen niet geconfronteerd worden met ghetto/basketbal/whatever cultuur.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Deels wel ja, omdat wanneer om wat voor reden dan ook een petje wordt toegestaan, naast een hoofddoek, men nog steeds bezwaren zal hebben geconfronteerd te worden met religieuze uitingen in publieke werkomgevingen en dus ook nog steeds zijn ongenoegen hierover zal uiten. Daarom is het toelaten van een petje geen argument, het zal ogenschijnlijk niet perse een religieus associatie hebben, integendeel zelfs geloof ik.
Volledig vergelijkbaar. Totdat die God van jou omlaag komt en ff komt vertellen hoe het zit is het beide hetzelfde.quote:Op donderdag 31 mei 2012 01:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.
Ik wijs er slechts op dat het qua rechten geen verschil zou moeten maken of die associaties religieus zijn of niet.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Deels wel ja, omdat wanneer om wat voor reden dan ook een petje wordt toegestaan, naast een hoofddoek, men nog steeds bezwaren zal hebben geconfronteerd te worden met religieuze uitingen in publieke werkomgevingen en dus ook nog steeds zijn ongenoegen hierover zal uiten. Daarom is het toelaten van een petje geen argument, het zal ogenschijnlijk niet perse een religieus associatie hebben, integendeel zelfs geloof ik.
Als het waar is, alleraardigst. Alleen de uitleg "levenbeschouwelijke uiting" heb ik dan weer moeite mee. Mensen kunnen best heel fanatiek zijn ten aanzien van mode, wie zijn wij om te zeggen: jij hebt die rechten niet, maar iemand die het uitlegt als een levensbeschouwing wel?quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:17 schreef Triggershot het volgende:
Op een eerdere werk van mij werden zelfs soort-van-dreadlocks toegestaan nadat een meisje aangaf dat het geen fashionuiting, maar een levensbeschouwelijk uiting was, terug te voeren op een gipsy-lifestyle, of het waar is weet ik niet, maar het werd wel door de vingers gezien terwijl het ongewenst was binnen het bedrijf.
Voor zover dat al het geval zou zijn, lijkt me dat een zeer marginaal bezwaar en lang niet zo algemeen als bezwaren voor levensbeschouwelijke uitingen van gevestigde godsdiensten?quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:39 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En ook daar kan men bezwaren tegen hebben. Sommige mensen willen niet geconfronteerd worden met ghetto/basketbal/whatever cultuur.
Lol, ik denk dat het benadrukken in verschil bij een hoofddeksel tussen een willekeurig petje en keppeltje we nodig is iddquote:Overigens associeer ik mensen met een te klein petje wel degelijk met een bepaalde bevolkingsgroep met een bepaalde religie, maar dat is voor het argument natuurlijk onbelangrijk
Wederom toon je dat weer eens zeer capabel de kern van mijn reactie begrepen te hebben, gefeliciteerd, tussen de 3 reacties ben jij de enige die het niet vat.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Volledig vergelijkbaar. Totdat die God van jou omlaag komt en ff komt vertellen hoe het zit is het beide hetzelfde.
Mee eens, mijn eventuele godsdienst moet mij geen extra privileges geven als we voor de wet gelijk ( horen te ) zijn. Alleen dat jij met mij op gelijke voet komt te staan en je eigen hoofddeksel mag dragen - voor welk doeleind dan ook - laat de bezwaren voor religieuze uitingen niet verdwijnen, derhalve prima dat je pleit voor gelijke rechten, maar meer dan dat zal het in praktijk niet opleveren wat de bezwaren betreft volgens mijquote:Op donderdag 31 mei 2012 07:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs er slechts op dat het qua rechten geen verschil zou moeten maken of die associaties religieus zijn of niet.
Mee eens.quote:Als het waar is, alleraardigst. Alleen de uitleg "levenbeschouwelijke uiting" heb ik dan weer moeite mee. Mensen kunnen best heel fanatiek zijn ten aanzien van mode, wie zijn wij om te zeggen: jij hebt die rechten niet, maar iemand die het uitlegt als een levensbeschouwing wel?
Ook mee eens, maar dan denk ik weer van, probeer juist te bewerkstelligen dat jij hetzelfde mag als ik, nogmaals of jij het religieus doet of niet zal mij weinig uitmaken, maar omdat jij iets (nog) niet mag, ook proberen een verbod te leggen op mijn doen, vind ik iets wat apart. Met name met de eerdere aangegeven punt van bezwaren blijven bestaan zelfs bij toelating van jouw petje.quote:Nogmaals: ik zie geen concreet argument om dat onderscheid te maken. (Nog afgezien van het feit dat dat onderscheid eigenlijk niet te toetsen is.)
Laten we dat verschil eens benadrukken. Want welk relevant verschil is daar eigenlijk, en hoe toets je het?quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lol, ik denk dat het benadrukken in verschil bij een hoofddeksel tussen een willekeurig petje en keppeltje we nodig is idd
Als ik bezwaren heb tegen religieuze uitingen in mijn omgeving, school, whatever waar ik inspraak over heb, dan laat ik jou met hoofddoek, keppeltje of kruisje niet binnen, als het een petje, muts, of wat voor ander neutraal hoofddeksel dan ook is who cares, kom er in, derhalve is zo een onderscheid wel belangrijk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we dat verschil eens benadrukken. Want welk relevant verschil is daar eigenlijk, en hoe toets je het?
Voor alle duidelijkheid: ik pleit hier vooralsnog niet voor het verbieden van het 1 of het toestaan van het ander.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:21 schreef Triggershot het volgende:
Ook mee eens, maar dan denk ik weer van, probeer juist te bewerkstelligen dat jij hetzelfde mag als ik, nogmaals of jij het religieus doet of niet zal mij weinig uitmaken, maar omdat jij iets (nog) niet mag, ook proberen een verbod te leggen op mijn doen, vind ik iets wat apart. Met name met de eerdere aangegeven punt van bezwaren blijven bestaan zelfs bij toelating van jouw petje.
Je / Jij is zoals wel doet vermoeden niet mbt jouw persoon bedoeld, maar voor algemeen gebruik.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik pleit hier vooralsnog niet voor het verbieden van het 1 of het toestaan van het ander.Of het wenselijk is dat een docent een hoofddoek of een petje draagt ben ik niet geheel uit. Maar wat het antwoord ook is: het zou in beide gevallen hetzelfde antwoord moeten zijn.
Dat het onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze motieven wel degelijk wordt gemaakt lijkt me een correcte constatering.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:28 schreef Triggershot het volgende:
Ik borduurde juist verder op een eerdere reactie van "Ik mag het toch ook niet?"![]()
Relativiteit kent geen tijd.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze motieven wel degelijk wordt gemaakt lijkt me een correcte constatering.
Wel redelijk sterk beargumenteerd, krijg hier enkel het vermoeden dat je in de doctrine gelooft dat man en vrouw gelijk zijn?quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik pleit hier vooralsnog niet voor het verbieden van het 1 of het toestaan van het ander.Of het wenselijk is dat een docent een hoofddoek of een petje draagt ben ik niet geheel uit. Maar wat het antwoord ook is: het zou in beide gevallen hetzelfde antwoord moeten zijn.
Als er kledingvoorschriften gelden vind ik religie in elk geval geen argument voor een uitzondering.
Respect few dus?quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:13 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Ik moest laatst bloedprikken bij een hoofddoek, heb gevraagd of ik ergens anders kon
Waarom kan dat niet? Waarom kun je als Christen teksten niet in perspectief plaatsen? Waarom dat halsstarrige?quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:01 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik ken dergelijke theorieen wel maar op den duur zijn ze niet in lijn met de bijbel, en dan krijg je weer de vraag, waarom zijn ze christen maar zitten ze wel te cherry picken wat ze wel en niet willen geloven?
Je bent of christen en volgt het boek, of je bent geen christen en hoeft het boek dus niet te volgens, het hele idee van "ja maar nu weten we wel beter dan X is gedateerd of X bedoelde god anders" DAT KAN HEUL NIET! Als god almachtig en alwetend is maakt hij geen fouten en bedoelt hij alles zoals het het zegt.
Nee, dat wordt al een stuk moeilijker, dat ben ik met je eensquote:Je kunt ook niet stellen dat je een rots van 3.5 mil oud onderzoeken maar wel geloven dat de aarde 6000 jaar oud is.. Dat gaat simpelweg niet.
Da's lastig hé, je ongelijk toegeven. En dan de mond vol over fundamentalistische gelovigen die een halsstarrig wereldbeeld zouden hebben en kinderen zouden indoctrineren.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die 'zegt' dat hij ervaring heeft bedoel je.
Nou, wees maar trots op die intolerante houdingquote:Op donderdag 31 mei 2012 09:13 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Ik moest laatst bloedprikken bij een hoofddoek, heb gevraagd of ik ergens anders kon
Je geeft hiermee dus aan dat je, wanneer je iemand met een hoofddoek ziet, automatisch er van uit gaat dat zo'n persoon "onderdrukt" en 'geïndoctrineerd" is.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:44 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, alle restecpe voor zo'n onderdrukte en geïndoctrineerde lopende theedoek.
Kun je nog wat meer uitwijden over die ideologische kentering ? en hoe dat in verhouding staat tot de opbloei van de economische wetenschap.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Economie is uitermate complex. Dat kun je wegmoffelen in simpele modellen. Als een docent economie intellectueel eerlijk is, zou hou uitgebreid moeten stilstaan bij alle aannamen die worden gemaakt. Zeker niet zomaar stellen dat mensen vrije keuzes maken of dat economie moreel neutraal is (om maar twee voorbeelden te geven). De economische wetenschap is momenteel weer sterk in ontwikkeling. Niet omdat er veel nieuws is ontdekt, maar omdat er een ideologische kentering in de samenleving plaatsvindt.
Ik ben er momenteel niet gerust op als kinderen economie les krijgen van VVD'ers. Op universiteiten zijn er al meerdere protesten geweest tegen de bestaande curriculum dat studenten en sommige hoogleraren als misleidend beoordelen.
Uiteraard. Een religieus persoon is per definitie onderdrukt. Ze leven immers naar een sprookjesboek. Toegegeven: de één wat meer dan de ander.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je geeft hiermee dus aan dat je, wanneer je iemand met een hoofddoek ziet, automatisch er van uit gaat dat zo'n persoon "onderdrukt" en 'geïndoctrineerd" is.
Tsja, ik kan uit alle eigen ervaring zeggen dat dit pertinente flauwekul is, en ik begrijp dan ook niet waar je dit vandaan haaltquote:Op donderdag 31 mei 2012 10:00 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Uiteraard. Een religieus persoon is per definitie onderdrukt. Ze leven immers naar een sprookjesboek. Toegegeven: de één wat meer dan de ander.
Droevigquote:Een religieus persoon is per definitie onderdrukt.
Dat is de vrije keuze van een leer te volgen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:00 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Uiteraard. Een religieus persoon is per definitie onderdrukt. Ze leven immers naar een sprookjesboek. Toegegeven: de één wat meer dan de ander.
Waarom die behoefte? Om een statement te maken? Je gelijke rechten halen, ook al maal je er voordat zo'n persoon met een hoofddoek komt niet om om met een pet op je werk te komen?quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:58 schreef Ninedarts het volgende:
Heb tegen de baas gezegd als iemand hier komt werken met een hoofddoekje, ik dan werkt met een petje.
hier klinkt negativiteit door, als jantje een ijsje mag wil ik er ook wel een hoorquote:Op donderdag 31 mei 2012 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom die behoefte? Om een statement te maken? Je gelijke rechten halen, ook al maal je er voordat zo'n persoon met een hoofddoek komt niet om om met een pet op je werk te komen?
Als Jantje in de wasbak mag schijten wil ik het ook?![]()
Nee op mijn werk moeten de personen als ze lang haar hebben in een staartje, verzorgd uitzien en geen mutsen, petjes en dergelijke (werk in ziekenhuis)quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom die behoefte? Om een statement te maken? Je gelijke rechten halen, ook al maal je er voordat zo'n persoon met een hoofddoek komt niet om om met een pet op je werk te komen?
Als Jantje in de wasbak mag schijten wil ik het ook?![]()
Nee, die vergelijking zie ik niet. De meeste mensen zouden er niet om malen om een petje te mogen dragen op hun werk. Maar als dan plotseling mensen met een hoofddoek worden toegelaten, ja, dan komen mensen "hun recht halen".quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:06 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
hier klinkt negativiteit door, als jantje een ijsje mag wil ik er ook wel een hoor
Tja, ik vind het vrij duidelijk. Ik kan doen en laten wat ik wil, als het maar binnen het kader van de wetgeving van het (seculiere) land is waar ik vertoef. 's Zondags hang ik vrolijk de was buiten, klus ik wat in huis en kijk tv. Als ik zin heb in een broodje ham, dan eet ik een broodje ham. Idem dito voor een fijne alcoholische versnapering. Derhalve is een religieus persoon niet 'vrij', en dus onderdrukt door zijn/haar geloof.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, ik kan uit alle eigen ervaring zeggen dat dit pertinente flauwekul is, en ik begrijp dan ook niet waar je dit vandaan haaltHet is net zo min onderbouwd als elke religieuze claim, en ik vraag me af waar je dit op baseert dat je het zelf doortrekt tot
[..]
DroevigMaar ik heb de indruk dat jij net zo min in staat bent om dit belachelijke beeld over religieuze mensen bij te stellen als een moslimfundamentalist zijn wereldbeeld kan bijstellen. Zoals ik zei: voor achterlijke wereldbeelden heb je niet bepaald een religie nodig
![]()
Je bedoelt nu moslims die de Koran letterlijk naleven, niet 'religieuze personen'. Daarbij, mensen die deze regels naleven ervaren het als navolging van Gods wil, en zullen het derhalve niet persé als vrijheidsbeperking ervaren. Een ander voorbeeld zijn de geboden en verboden (mitswot) die orthodoxe Joden naleven. Voor niet-Joden lijken die regeltjes soms absurd, terwijl een Jood mij es heeft uitgelegd in welke mate deze regeltjes hem bewust maakten van alles wat hij deed: eten, slapen, de liefde bedrijven, etc. , en hoe hij al zijn handelen en denken naar het Goddelijke probeerde te trekken. Hij ervoer het als bevrijding, een soort van "minfullness".quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:18 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Tja, ik vind het vrij duidelijk. Ik kan doen en laten wat ik wil, als het maar binnen het kader van de wetgeving van het (seculiere) land is waar ik vertoef. 's Zondags hang ik vrolijk de was buiten, klus ik wat in huis en kijk tv. Als ik zin heb in een broodje ham, dan eet ik een broodje ham. Idem dito voor een fijne alcoholische versnapering. Derhalve is een religieus persoon niet 'vrij', en dus onderdrukt door zijn/haar geloof.
Dit. Gelovigen worden niet onderdrukt, ze kiezen er zelf voor om bepaalde dingen te doen en te laten die bij hun geloof horen. Tevens is er een gradatie: niet elke gelovige zal zich even streng aan de voorschriften van zijn geloof houden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt nu moslims die de Koran letterlijk naleven, niet 'religieuze personen'. Daarbij, mensen die deze regels naleven ervaren het als navolging van Gods wil, en zullen het derhalve niet persé als vrijheidsbeperking ervaren. Een ander voorbeeld zijn de geboden en verboden (mitswot) die orthodoxe Joden naleven. Voor niet-Joden lijken die regeltjes soms absurd, terwijl een Jood mij es heeft uitgelegd in welke mate deze regeltjes hem bewust maakten van alles wat hij deed: eten, slapen, de liefde bedrijven, etc. , en hoe hij al zijn handelen en denken naar het Goddelijke probeerde te trekken. Hij ervoer het als bevrijding, een soort van "minfullness".
Dat jij dat niet begrijpt zegt eerder iets over jouw beperkte inlevingsvermogen, vrees ik.
Dat ben ik met je eens: als alle hoofddeksels expliciet worden verboden (wat b.v. in het middelbaar onderwijs lang niet altijd zo is, zoals werd geclaimd) dan zou ik religieuze uitingen niet zomaar een uitzondering willen toedichten. Ook om wat Molurus al zei: "religieuze uiting" is niet bepaald een eenduidig en afgebakend begrip.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:08 schreef Ninedarts het volgende:
[..]
Nee op mijn werk moeten de personen als ze lang haar hebben in een staartje, verzorgd uitzien en geen mutsen, petjes en dergelijke (werk in ziekenhuis)
Dus dan ook geen uitzondering maken met hoofddoekjes...
Maar de wereld wordt zoveel simpeler als je gelooft dat alle religieuzen streng in de leer zijn en onderdrukt en geindoctrineerd worden. Je hoeft dan namelijk niet meer in gradaties te denken en te begrijpen dat deze mensen vaak zelf deze levensbeschouwelijke keuze maken.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:27 schreef padlarf het volgende:
[..]
Dit. Gelovigen worden niet onderdrukt, ze kiezen er zelf voor om bepaalde dingen te doen en te laten die bij hun geloof horen. Tevens is er een gradatie: niet elke gelovige zal zich even streng aan de voorschriften van zijn geloof houden.
Ik zei dan ook: de één wat meer dan de ander. Als moslima met hoofddoek val je wat mij betreft in het 'wat meer'-hoekje.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt nu moslims die de Koran letterlijk naleven, niet 'religieuze personen'.
No shit dat ik me als atheïst superieur voel (zie ondertitel). De enige die hier bevrijd is ben ik, nu jij nog...quote:Daarbij, mensen die deze regels naleven ervaren het als navolging van Gods wil, en zullen het derhalve niet persé als vrijheidsbeperking ervaren. Een ander voorbeeld zijn de geboden en verboden (mitswot) die orthodoxe Joden naleven. Voor niet-Joden lijken die regeltjes soms absurd, terwijl een Jood mij es heeft uitgelegd in welke mate deze regeltjes hem bewust maakten van alles wat hij deed: eten, slapen, de liefde bedrijven, etc. , en hoe hij al zijn handelen en denken naar het Goddelijke probeerde te trekken. Hij ervoer het als bevrijding, een soort van "minfullness".
Dat jij dat niet begrijpt zegt eerder iets over jouw beperkte inlevingsvermogen, vrees ik. Je lijkt dan ook niet bepaald bezorgd om deze "onderdrukte mensen", maar lijkt je eerder superieur te voelen door je eigen ervaring centraal te stellen.
Dat is iets wat je ook vaak bij religieuze fundamentalisten ziet.
Dan ben je net zo'n fundamentalist als de mensen die je bekritiseert. Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:44 schreef 100% Tukker het volgende:
No shit dat ik me als atheïst superieur voel (zie ondertitel). De enige die hier bevrijd is ben ik, nu jij nog...
Ik vindt deze persoon gewoon achterlijk en vetrouw haar niet.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je geeft hiermee dus aan dat je, wanneer je iemand met een hoofddoek ziet, automatisch er van uit gaat dat zo'n persoon "onderdrukt" en 'geïndoctrineerd" is.
Dat vind je daadwerkelijk een realistisch beeld? Die "onderdrukte" en 'geïndoctrineerde" personen zullen er prima zijn, en het zijn er vast veel te veel, maar het gemak waarmee je hier mensen over 1 kam scheert is voor mij niet bepaald sympathieker dan de intolerantie die religieuze fundamentalisten soms uiten tegenover niet-religieuze mensen.
Dat is voor mij overigens ook een reden waarom ik er van overtuigd ben dat religie vaak niet een bron van intolerantie is, maar vooral een katalysator hiervoor kan zijn. Men heeft kennelijk bepaald geen religie nodig om stomzinnig hokjesdenken en simplistische wereldbeelden er op na te houden.
Dan moet je je pillen blijven slikken, dan verdwijnt die paranoia misschien wel weer.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:19 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
[..]
Ik vindt deze persoon gewoon achterlijk en vetrouw haar niet.
Artikel 1 in de grondwet geldt zeker ook alleen als het uitkomt? Nu niet zeker?quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom die behoefte? Om een statement te maken? Je gelijke rechten halen, ook al maal je er voordat zo'n persoon met een hoofddoek komt niet om om met een pet op je werk te komen?
Als Jantje in de wasbak mag schijten wil ik het ook?![]()
Zij gelooft dat er een god is = Zij is achterlijk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan moet je je pillen blijven slikken, dan verdwijnt die paranoia misschien wel weer.
Waar precies dring ik iemand mijn mening op?quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan ben je net zo'n fundamentalist als de mensen die je bekritiseert. Gefeliciteerd!
Oh, en mensen je mening willen opdringen als "bevrijden" zien:
Ok, je ziet mensen die jouw mening gaan delen als "bevrijd worden" terwijl je posts bol staan van onbegrip, onwetendheid en intolerantie. Zo beter?quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:35 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Waar precies dring ik iemand mijn mening op?
Zo simplistisch. Newton bijvoorbeeld geloofde ook in het bestaan van een god, en die kun je toch moeilijk achterlijk noemen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:31 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
[..]
Zij gelooft dat er een god is = Zij is achterlijk.
Nee hoor, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat heb ik ook al aangegevenquote:Op donderdag 31 mei 2012 11:23 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Artikel 1 in de grondwet geldt zeker ook alleen als het uitkomt? Nu niet zeker?
Die mening doet niks af aan jouw paranoia.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:31 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
[..]
Zij gelooft dat er een god is = Zij is achterlijk.
Precies,.... ik kan ook een geloof oprichten...quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:31 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
[..]
Zij gelooft dat er een god is = Zij is achterlijk.
Geloof ik niets vanquote:Op donderdag 31 mei 2012 11:52 schreef Ninedarts het volgende:
[..]
geen geloof is ook geen gezeik!!! Simpel!
Wat een onzin. Wie is hier nu naïef? Zonder religie vinden mensen wel weer een andere reden om elkaar de hersenen in te slaan. De mensen zijn het probleem, niet de religie. Maar ik snap dat het geruststellender is om alle problemen in de wereld te herleiden naar een enkele oorzaak.quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:52 schreef Ninedarts het volgende:
geen geloof is ook geen gezeik!!! Simpel!
Dat was die Jood van je toch ook?quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, je ziet mensen die jouw mening gaan delen als "bevrijd worden"...
Misschien kon die vrouw met het hoofddoekje het wel 10 keer beter en pijnlozer dan het meisje zonder hoofddoek.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:13 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Ik moest laatst bloedprikken bij een hoofddoek, heb gevraagd of ik ergens anders kon
Je bedoelt: als jantje altijd te laat mag komen en niet ontslagen wordt dan wil ik natuurlijk ook dat ik niet ontslagen wordt,.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom die behoefte? Om een statement te maken? Je gelijke rechten halen, ook al maal je er voordat zo'n persoon met een hoofddoek komt niet om om met een pet op je werk te komen?
Als Jantje in de wasbak mag schijten wil ik het ook?![]()
Bij mij kwam als kraamzorg 1 met hoofddoek. Ook geweigerd rot op zeg. Beetje iemand in mn huis laten die denkt dat ik haar bespring als ze een doek niet afdoetquote:Op donderdag 31 mei 2012 12:14 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Misschien kon die vrouw met het hoofddoekje het wel 10 keer beter en pijnlozer dan het meisje zonder hoofddoek.
Maar je hebt mooi geen bloed laten prikken door een meisje met een hoofddoek dus dat statement is gezet en dubbel en dwars waard. Wat een winnaar.
Newtons ideeën over zwaartekracht waren anders compleet verkeerd. Hij heeft alleen een waarneming gedaan die klopte (bij benadering).quote:Op donderdag 31 mei 2012 11:51 schreef padlarf het volgende:
[..]
Zo simplistisch. Newton bijvoorbeeld geloofde ook in het bestaan van een god, en die kun je toch moeilijk achterlijk noemen.
Maar ik ga geen energie hieraan verspillen, want jij gaat toch niet van gedachten veranderen, al draag ik 100 goede argumenten aan.
Heb je die mevrouw gevraagd waarom ze een hoofddoek draagt, of sprong je meteen naar je achterlijke conclusie?quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bij mij kwam als kraamzorg 1 met hoofddoek. Ook geweigerd rot op zeg. Beetje iemand in mn huis laten die denkt dat ik haar bespring als ze een doek niet afdoet
Neuh, je geeft jezelf nu iets teveel eer. Ze komt iedere dag, laten we zeggen 200 mannen tegen, dus ik denk niet dat ze die hoofddoek special voor jou heeft opgezet omdat je haar anders bespringt.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bij mij kwam als kraamzorg 1 met hoofddoek. Ook geweigerd rot op zeg. Beetje iemand in mn huis laten die denkt dat ik haar bespring als ze een doek niet afdoet
?quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Newtons ideeën over zwaartekracht waren anders compleet verkeerd. Hij heeft alleen een waarneming gedaan die klopte (bij benadering).
200? Maar goed dan dat ze die hoofddoek draagt! Scheelt flink wat gangbangs.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:17 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Neuh, je geeft jezelf nu iets teveel eer. Ze komt iedere dag, laten we zeggen 200 mannen tegen, dus ik denk niet dat ze die hoofddoek special voor jou heeft opgezet omdat je haar anders bespringt.
Zeker, zeker. Toch maar goed dat hij haar niet binnen heeft gelaten, wat een catastrofe had dat kunnen worden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:20 schreef ems. het volgende:
[..]
200? Maar goed dan dat ze die hoofddoek draagt! Scheelt flink wat gangbangs.
Ben het ook wel eens dat op plekken waar kledingvoorschiften gelden dat er dan geen uitzondering gemaakt hoeft te worden voor een hoofddoek (keuze ligt bij degene die de kledingvoorschriften bepaald). Een religieuze uitting moet per definitie flexibel zijn oftewel.. het moet ook niét gedragen kunnen worden. Op plekken waar kledingvoorschriften gelden die dit niet toestaan, maar ook op pasfoto's in een paspoort of identificatie door overheidsinstanties.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:08 schreef Ninedarts het volgende:
[..]
Nee op mijn werk moeten de personen als ze lang haar hebben in een staartje, verzorgd uitzien en geen mutsen, petjes en dergelijke (werk in ziekenhuis)
Dus dan ook geen uitzondering maken met hoofddoekjes...
Daar ben ik het wel mee eens. Als er duidelijke kledingvoorschriften zijn, en die ook nut hebben, dan dienen die ook voor iedereen te gelden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ben het ook wel eens dat op plekken waar kledingvoorschiften gelden dat er dan geen uitzondering gemaakt hoeft te worden voor een hoofddoek (keuze ligt bij degene die de kledingvoorschriften bepaald). Een religieuze uitting moet per definitie flexibel zijn oftewel.. het moet ook niét gedragen kunnen worden. Op plekken waar kledingvoorschriften gelden die dit niet toestaan, maar ook op pasfoto's in een paspoort of identificatie door overheidsinstanties.
Dat sowieso, maar ik vind het zelf boerka's en overdreven gedoe een naar beeld...quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ben het ook wel eens dat op plekken waar kledingvoorschiften gelden dat er dan geen uitzondering gemaakt hoeft te worden voor een hoofddoek (keuze ligt bij degene die de kledingvoorschriften bepaald). Een religieuze uitting moet per definitie flexibel zijn oftewel.. het moet ook niét gedragen kunnen worden. Op plekken waar kledingvoorschriften gelden die dit niet toestaan, maar ook op pasfoto's in een paspoort of identificatie door overheidsinstanties.
Hij dacht toch dat er gravitonen ed voor de zwaartekracht zorgde?quote:
Ze was moslim. Dan weet je waarom ze die doek draagt.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:17 schreef padlarf het volgende:
[..]
Heb je die mevrouw gevraagd waarom ze een hoofddoek draagt, of sprong je meteen naar je achterlijke conclusie?
Leg het maar eens goed onderbouwd uit dan, want op dit punt ga je me dadelijk toch een partij nat. Dat wil ik niet missen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ze was moslim. Dan weet je waarom ze die doek draagt.
Geen idee.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij dacht toch dat er gravitonen ed voor de zwaartekracht zorgde?
Een boerka komt op mij ook erg naar over. Alsof die persoon niets met me te maken wil hebben. Niet vanwege een slecht humeur, maar puur principieel. Werkt erg ontwrichtend. Gothics ook, maar daar zie je tenminste het gezicht nog van.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:27 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar ik vind het zelf boerka's en overdreven gedoe een naar beeld...
Ja ik zal er mee moeten leven dat er gothics zijn, maar ik vind vrouwen in boerka's hetzelfde eigenlijk.. Totaal niet fijn gezelschap in je straatbeeld.
Hoofddoekjes zijn helemaal niet zo erg verder.
Het maakt ook niet uit of hij het goed had of niet. Het feit dat hij überhaupt bedacht dat er iets als zwaartekracht moest zijn geeft al aan dat hij niet achterlijk was.quote:
Ah ja, je denkt natuurlijk in al je simpelheid dat ik een Christen ben en geloof in God, omdat ik een punt maak voor religieuze tolerantie.quote:
Net als Einstein. En vrijwel elke andere natuurkundige.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Newtons ideeën over zwaartekracht waren anders compleet verkeerd. Hij heeft alleen een waarneming gedaan die klopte (bij benadering).
Nee.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Hij dacht toch dat er gravitonen ed voor de zwaartekracht zorgde?
Zou je ook es met dit soort mensen willen praten, zodat je hun beweegredenen direct hoort? Openstaan voor de wereld om je heen? Of zeg ik nou iets engs?quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ze was moslim. Dan weet je waarom ze die doek draagt.
Dan hadden we bijvoorbeeld ook geen Russische revolutie, Eerste Wereldoorlog, Tweede Wereldoorlog, Vietnamoorlog, dictaturen van Mao ZeDong, Pol Pot en dergelijke en geen massaslachtingen in Syrië en Irak gehadquote:Op donderdag 31 mei 2012 11:52 schreef Ninedarts het volgende:
geen geloof is ook geen gezeik!!! Simpel!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |