Ik vind dat het meer waarde heeft dan een theïstisch standpunt. Het gaat overigens niet om overtuigen, maar om uitdragen, daar is geen probleem mee als mensen zeggen dat het hun eigen mening is. Een docent van ons zei ook ooit dat hij SP stemt, maar hij gaat ons er verder niet van overtuigen ofzo.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Maar hoe -niet zo gek- jij het ook vind. Het is nog steeds niet op feiten gebaseerd. En dus heeft het geen waarde in een klaslokaal
Dat snap ik ook niet helemaal, want dan kun je het vak levensbeschouwing ook wel afschaffen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:29 schreef padlarf het volgende:
Overigens, wat is dat voor quatsch dat iets wat niet op feiten gebaseerd is geen waarde in het klaslokaal zou hebben? Dan kun je het gemiddelde lesboek geschiedenis ook wel de prullenbak in gooien. Nooit meer de vos Reynaerde bespreken bij Nederlands.
Wat is er niet neutraal aan economie? Ik heb dat dit jaar op VWO niveau gehad en we hebben toch wel heel veel behandeld gekregen hoor, ook economieën die door de overheid geleid worden, zij het dat die maar op een pagina uitgelegd werden.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:49 schreef deelnemer het volgende:
Geen enkele vak op school bestaat louter uit feiten en logische verbanden, of is helemaal neutraal. Ik maak me sterk dat het vak economie verre van neutraal is.
Economie is uitermate complex. Dat kun je wegmoffelen in simpele modellen. Als een docent economie intellectueel eerlijk is, zou hou uitgebreid moeten stilstaan bij alle aannamen die worden gemaakt. Zeker niet zomaar stellen dat mensen vrije keuzes maken of dat economie moreel neutraal is (om maar twee voorbeelden te geven). De economische wetenschap is momenteel weer sterk in ontwikkeling. Niet omdat er veel nieuws is ontdekt, maar omdat er een ideologische kentering in de samenleving plaatsvindt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:55 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Wat is er niet neutraal aan economie? Ik heb dat dit jaar op VWO niveau gehad en we hebben toch wel heel veel behandeld gekregen hoor, ook economieën die door de overheid geleid worden, zij het dat die maar op een pagina uitgelegd werden.Maar wat bedoel je daar precies mee? Hoe moet je economie neutraal uitleggen?
Ik kan je daarbij een praktijkvoorbeeld geven door mijn eigen ervaring. Onze docent zei tegen ons toen we het hoofdstuk Modellen behandelden dat het een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid is, dat wat er allemaal in dat model gebeurt dus maar theoretisch is en niet zal overeenkomen met de praktijk. Dat tweede is iets waar inderdaad niet echt op gewezen werd, dat er niet echt sprake is van vrije keuzes maken. Maar dat kun je toch ook wel veronderstellen lijkt me, je wordt namelijk de hele dag beïnvloed door reclame, goedkope producten die je vindt via de ConsumentenGids is ook weer beïnvloed door die gids, zuivere neutraliteit in je productkeuze is in feite willekeur en er zijn maar weinig mensen die dat zullen doen als ze zo verstandig mogelijk een product willen kopen, het nadeel daarvan is dat je in feite al gestuurd wordt. Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat verondersteld wordt dat economie moreel neutraal is, maar dat hebben wij ook niet geleerd. Ik weet ook niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen, dat hangt namelijk af van het land hoe de economie georganiseerd wordt dus hangt dat ook automatisch daarmee samen, de allocatie zal in een ontwikkelingsland er heel anders uitzien dan in een westers land.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Economie is uitermate complex. Dat kun je wegmoffelen in simpele modellen. Als een docent economie intellectueel eerlijk is, zou hou uitgebreid moeten stilstaan bij alle aannamen die worden gemaakt. Zeker niet zomaar stellen dat mensen vrije keuzes maken of dat economie moreel neutraal is (om maar twee voorbeeld te geven). De economische wetenschap is momenteel weer sterk in ontwikkeling. Niet omdat er veel nieuws is ontdekt, maar omdat er een ideologische kentering in de samenleving plaatsvindt.
Wat je zegt klinkt een beetje als wat ik las over Karl Marx en zijn theorie (uitgaande van je laatste alinea lees ik daar de theorie van Marx in terug), ik ben het met je eens dat het vreemd is dat de theorie van Marx niet besproken wordt bij economie terwijl Het Kapitaal toch wel een vrij grote invloed heeft gehad op de geschiedenis en economie. Hoewel ik wel geloof dat men op een economie opleiding het Kapitaal moet lezen, of is dat niet zo? Ik hoorde een keer van een Amerikaan die wel iets van Marxisme wist omdat hij economie gestudeerd had. Overigens hebben wij uitsluitend het Keynesiaanse Model behandeld wat betreft de econometrie die erin betrokken werd, waarom andere modellen niet behandeld werden weet ik niet, waarschijnlijk omdat dat teveel lesstof zou bevatten voor een middelbare schoolvak als ze dat zouden doen, terwijl dat geschikter is voor een universitaire opleiding of omdat het Keynesiaanse model het belangrijkste is.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:23 schreef deelnemer het volgende:
Het marktmodel is bijvoorbeeld niet moreel neutraal, omdat het uitgaat van vrije concurrentie tussen ongelijke spelers. Er zijn morele dilemma's verbonden aan de keuze van een economisch model.
Vervreemding is daarvan ook een voorbeeld. Door specialisatie worden mensen radertjes in een productieproces, en worden ze dmv van financiele transacties met elkaar verbonden, zodat geld andere vormen van motivatie verdringd.
Dit.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:23 schreef martijn070 het volgende:
Waarom mag een lerares wel een hoofddoek en ik geen pet?
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:23 schreef martijn070 het volgende:
Waarom mag een lerares wel een hoofddoek en ik geen pet?
Mening.quote:Op donderdag 31 mei 2012 01:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.
Omdat het een met religieuze motieven wordt gedragen en het ander niet? Juist dat lijkt me geen argument.quote:Op donderdag 31 mei 2012 01:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.
Deels wel ja, omdat wanneer om wat voor reden dan ook een petje wordt toegestaan, naast een hoofddoek, men nog steeds bezwaren zal hebben geconfronteerd te worden met religieuze uitingen in publieke werkomgevingen en dus ook nog steeds zijn ongenoegen hierover zal uiten. Daarom is het toelaten van een petje geen argument, het zal ogenschijnlijk niet perse een religieus associatie hebben, integendeel zelfs geloof ik.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat het een met religieuze motieven wordt gedragen en het ander niet? Juist dat lijkt me geen argument.
Iemand kan best z'n petje zien als een onderdeel van z'n identiteit. Hoe zijn rechten minder zijn dan die van een gelovige is mij niet duidelijk.
En ook daar kan men bezwaren tegen hebben. Sommige mensen willen niet geconfronteerd worden met ghetto/basketbal/whatever cultuur.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Deels wel ja, omdat wanneer om wat voor reden dan ook een petje wordt toegestaan, naast een hoofddoek, men nog steeds bezwaren zal hebben geconfronteerd te worden met religieuze uitingen in publieke werkomgevingen en dus ook nog steeds zijn ongenoegen hierover zal uiten. Daarom is het toelaten van een petje geen argument, het zal ogenschijnlijk niet perse een religieus associatie hebben, integendeel zelfs geloof ik.
Volledig vergelijkbaar. Totdat die God van jou omlaag komt en ff komt vertellen hoe het zit is het beide hetzelfde.quote:Op donderdag 31 mei 2012 01:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het geheel niet vergelijkbaar, op geen enkele wijze, derhalve non argument.
Ik wijs er slechts op dat het qua rechten geen verschil zou moeten maken of die associaties religieus zijn of niet.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Deels wel ja, omdat wanneer om wat voor reden dan ook een petje wordt toegestaan, naast een hoofddoek, men nog steeds bezwaren zal hebben geconfronteerd te worden met religieuze uitingen in publieke werkomgevingen en dus ook nog steeds zijn ongenoegen hierover zal uiten. Daarom is het toelaten van een petje geen argument, het zal ogenschijnlijk niet perse een religieus associatie hebben, integendeel zelfs geloof ik.
Als het waar is, alleraardigst. Alleen de uitleg "levenbeschouwelijke uiting" heb ik dan weer moeite mee. Mensen kunnen best heel fanatiek zijn ten aanzien van mode, wie zijn wij om te zeggen: jij hebt die rechten niet, maar iemand die het uitlegt als een levensbeschouwing wel?quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:17 schreef Triggershot het volgende:
Op een eerdere werk van mij werden zelfs soort-van-dreadlocks toegestaan nadat een meisje aangaf dat het geen fashionuiting, maar een levensbeschouwelijk uiting was, terug te voeren op een gipsy-lifestyle, of het waar is weet ik niet, maar het werd wel door de vingers gezien terwijl het ongewenst was binnen het bedrijf.
Voor zover dat al het geval zou zijn, lijkt me dat een zeer marginaal bezwaar en lang niet zo algemeen als bezwaren voor levensbeschouwelijke uitingen van gevestigde godsdiensten?quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:39 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En ook daar kan men bezwaren tegen hebben. Sommige mensen willen niet geconfronteerd worden met ghetto/basketbal/whatever cultuur.
Lol, ik denk dat het benadrukken in verschil bij een hoofddeksel tussen een willekeurig petje en keppeltje we nodig is iddquote:Overigens associeer ik mensen met een te klein petje wel degelijk met een bepaalde bevolkingsgroep met een bepaalde religie, maar dat is voor het argument natuurlijk onbelangrijk
Wederom toon je dat weer eens zeer capabel de kern van mijn reactie begrepen te hebben, gefeliciteerd, tussen de 3 reacties ben jij de enige die het niet vat.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Volledig vergelijkbaar. Totdat die God van jou omlaag komt en ff komt vertellen hoe het zit is het beide hetzelfde.
Mee eens, mijn eventuele godsdienst moet mij geen extra privileges geven als we voor de wet gelijk ( horen te ) zijn. Alleen dat jij met mij op gelijke voet komt te staan en je eigen hoofddeksel mag dragen - voor welk doeleind dan ook - laat de bezwaren voor religieuze uitingen niet verdwijnen, derhalve prima dat je pleit voor gelijke rechten, maar meer dan dat zal het in praktijk niet opleveren wat de bezwaren betreft volgens mijquote:Op donderdag 31 mei 2012 07:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs er slechts op dat het qua rechten geen verschil zou moeten maken of die associaties religieus zijn of niet.
Mee eens.quote:Als het waar is, alleraardigst. Alleen de uitleg "levenbeschouwelijke uiting" heb ik dan weer moeite mee. Mensen kunnen best heel fanatiek zijn ten aanzien van mode, wie zijn wij om te zeggen: jij hebt die rechten niet, maar iemand die het uitlegt als een levensbeschouwing wel?
Ook mee eens, maar dan denk ik weer van, probeer juist te bewerkstelligen dat jij hetzelfde mag als ik, nogmaals of jij het religieus doet of niet zal mij weinig uitmaken, maar omdat jij iets (nog) niet mag, ook proberen een verbod te leggen op mijn doen, vind ik iets wat apart. Met name met de eerdere aangegeven punt van bezwaren blijven bestaan zelfs bij toelating van jouw petje.quote:Nogmaals: ik zie geen concreet argument om dat onderscheid te maken. (Nog afgezien van het feit dat dat onderscheid eigenlijk niet te toetsen is.)
Laten we dat verschil eens benadrukken. Want welk relevant verschil is daar eigenlijk, en hoe toets je het?quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lol, ik denk dat het benadrukken in verschil bij een hoofddeksel tussen een willekeurig petje en keppeltje we nodig is idd
Als ik bezwaren heb tegen religieuze uitingen in mijn omgeving, school, whatever waar ik inspraak over heb, dan laat ik jou met hoofddoek, keppeltje of kruisje niet binnen, als het een petje, muts, of wat voor ander neutraal hoofddeksel dan ook is who cares, kom er in, derhalve is zo een onderscheid wel belangrijk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we dat verschil eens benadrukken. Want welk relevant verschil is daar eigenlijk, en hoe toets je het?
Voor alle duidelijkheid: ik pleit hier vooralsnog niet voor het verbieden van het 1 of het toestaan van het ander.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:21 schreef Triggershot het volgende:
Ook mee eens, maar dan denk ik weer van, probeer juist te bewerkstelligen dat jij hetzelfde mag als ik, nogmaals of jij het religieus doet of niet zal mij weinig uitmaken, maar omdat jij iets (nog) niet mag, ook proberen een verbod te leggen op mijn doen, vind ik iets wat apart. Met name met de eerdere aangegeven punt van bezwaren blijven bestaan zelfs bij toelating van jouw petje.
Je / Jij is zoals wel doet vermoeden niet mbt jouw persoon bedoeld, maar voor algemeen gebruik.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik pleit hier vooralsnog niet voor het verbieden van het 1 of het toestaan van het ander.Of het wenselijk is dat een docent een hoofddoek of een petje draagt ben ik niet geheel uit. Maar wat het antwoord ook is: het zou in beide gevallen hetzelfde antwoord moeten zijn.
Dat het onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze motieven wel degelijk wordt gemaakt lijkt me een correcte constatering.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:28 schreef Triggershot het volgende:
Ik borduurde juist verder op een eerdere reactie van "Ik mag het toch ook niet?"![]()
Relativiteit kent geen tijd.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze motieven wel degelijk wordt gemaakt lijkt me een correcte constatering.
Wel redelijk sterk beargumenteerd, krijg hier enkel het vermoeden dat je in de doctrine gelooft dat man en vrouw gelijk zijn?quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik pleit hier vooralsnog niet voor het verbieden van het 1 of het toestaan van het ander.Of het wenselijk is dat een docent een hoofddoek of een petje draagt ben ik niet geheel uit. Maar wat het antwoord ook is: het zou in beide gevallen hetzelfde antwoord moeten zijn.
Als er kledingvoorschriften gelden vind ik religie in elk geval geen argument voor een uitzondering.
Respect few dus?quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:13 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Ik moest laatst bloedprikken bij een hoofddoek, heb gevraagd of ik ergens anders kon
Waarom kan dat niet? Waarom kun je als Christen teksten niet in perspectief plaatsen? Waarom dat halsstarrige?quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:01 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik ken dergelijke theorieen wel maar op den duur zijn ze niet in lijn met de bijbel, en dan krijg je weer de vraag, waarom zijn ze christen maar zitten ze wel te cherry picken wat ze wel en niet willen geloven?
Je bent of christen en volgt het boek, of je bent geen christen en hoeft het boek dus niet te volgens, het hele idee van "ja maar nu weten we wel beter dan X is gedateerd of X bedoelde god anders" DAT KAN HEUL NIET! Als god almachtig en alwetend is maakt hij geen fouten en bedoelt hij alles zoals het het zegt.
Nee, dat wordt al een stuk moeilijker, dat ben ik met je eensquote:Je kunt ook niet stellen dat je een rots van 3.5 mil oud onderzoeken maar wel geloven dat de aarde 6000 jaar oud is.. Dat gaat simpelweg niet.
Da's lastig hé, je ongelijk toegeven. En dan de mond vol over fundamentalistische gelovigen die een halsstarrig wereldbeeld zouden hebben en kinderen zouden indoctrineren.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die 'zegt' dat hij ervaring heeft bedoel je.
Nou, wees maar trots op die intolerante houdingquote:Op donderdag 31 mei 2012 09:13 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Ik moest laatst bloedprikken bij een hoofddoek, heb gevraagd of ik ergens anders kon
Je geeft hiermee dus aan dat je, wanneer je iemand met een hoofddoek ziet, automatisch er van uit gaat dat zo'n persoon "onderdrukt" en 'geïndoctrineerd" is.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:44 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, alle restecpe voor zo'n onderdrukte en geïndoctrineerde lopende theedoek.
Kun je nog wat meer uitwijden over die ideologische kentering ? en hoe dat in verhouding staat tot de opbloei van de economische wetenschap.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Economie is uitermate complex. Dat kun je wegmoffelen in simpele modellen. Als een docent economie intellectueel eerlijk is, zou hou uitgebreid moeten stilstaan bij alle aannamen die worden gemaakt. Zeker niet zomaar stellen dat mensen vrije keuzes maken of dat economie moreel neutraal is (om maar twee voorbeelden te geven). De economische wetenschap is momenteel weer sterk in ontwikkeling. Niet omdat er veel nieuws is ontdekt, maar omdat er een ideologische kentering in de samenleving plaatsvindt.
Ik ben er momenteel niet gerust op als kinderen economie les krijgen van VVD'ers. Op universiteiten zijn er al meerdere protesten geweest tegen de bestaande curriculum dat studenten en sommige hoogleraren als misleidend beoordelen.
Uiteraard. Een religieus persoon is per definitie onderdrukt. Ze leven immers naar een sprookjesboek. Toegegeven: de één wat meer dan de ander.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je geeft hiermee dus aan dat je, wanneer je iemand met een hoofddoek ziet, automatisch er van uit gaat dat zo'n persoon "onderdrukt" en 'geïndoctrineerd" is.
Tsja, ik kan uit alle eigen ervaring zeggen dat dit pertinente flauwekul is, en ik begrijp dan ook niet waar je dit vandaan haaltquote:Op donderdag 31 mei 2012 10:00 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Uiteraard. Een religieus persoon is per definitie onderdrukt. Ze leven immers naar een sprookjesboek. Toegegeven: de één wat meer dan de ander.
Droevigquote:Een religieus persoon is per definitie onderdrukt.
Dat is de vrije keuze van een leer te volgen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 10:00 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Uiteraard. Een religieus persoon is per definitie onderdrukt. Ze leven immers naar een sprookjesboek. Toegegeven: de één wat meer dan de ander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |