abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112241803
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:28 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Onderwijs moet juist intellectuele eerlijkheid aanleren ipv neutraliteit.
Onderwijs moet kritisch denken aanleren en daar is een neutrale positie een absoluut vereiste voor.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_112241836
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik geloof hem niet, want mijn ervaringen op scholen zijn totaal tegenovergesteld + in ieder media-verhaal waar dat gezeur met hoofddoeken op scholen naar voren komt, komt exact hetzelfde beeld omhoog.
Tuurlijk, en jouw eigen beperkte ervaring en de media wegen zwaarder dan iemand die ervaring heeft in het onderwijs.
pi_112241860
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:08 schreef juf_hoofddoek het volgende:
Wat vinden jullie van leraressen die een hoofddoek dragen?
Ben je daar voor, heb je er geen probleem mee, ben je tegen, wil je het verbieden. En waarom?
Ik vind het gewoon niet nodig dat mensen zo openlijk met hun geloof te koop lopen maar heb er verder geen probleem mee. Ik heb er wel een probleem mee als gelovigen een voorkeursbehandeling krijgen, bijvoorbeeld dat een leraar geen hoed op mag doen maar een moslima wel een hoofddoek omdat het bij de religie hoort.

quote:
Wat denken jullie dat de mening van de rest van Nederland is? Denken jullie dat de meerderheid voor of tegen leraressen met hoofddoek zal zijn?
Ik denk dat het fifty/fifty zal zijn maar zoals ik net aangaf doe ik mijn mening baseren op de regels die gelden.

quote:
Alvast bedankt voor jullie mening.
Graag gedaan.
pi_112242226
quote:
2s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:35 schreef trancethrust het volgende:
Kinderen begrip, tolerantie en ruimdenkendheid leren lijkt mij net zo belangrijk als taal of wiskunde. Wat mij betreft is dat dus zelfs wenselijk dat sommige docenten er religieus bijlopen; het liefst ook nog in gevarieerde stijlen.
Klopt. Eerlijk gezegd word ik nogal kriegel van hoe sommige users hier tegenover religieuze uiting staan. Het komt op mij over als een vorm van hokjesdenken die de gemiddelde "reli-fanaat" niet zou misstaan.

Dan tien keer liever iemand met een hoofddoek voor de klas.
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:35:17 #280
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112242242
quote:
11s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:53 schreef Life2.0 het volgende:
Volgens mij mis ik iets belangrijks:

WAAROM DRAAG JIJ DIE HOOFDDOEK?!
is dit een vraag naar mij toe?
Zo ja, nergens beweerd dat ik hem draag of dat ik islamitisch ben.
Interesses...
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
pi_112242414
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:29 schreef UltraR het volgende:

[..]

Onderwijs moet kritisch denken aanleren en daar is een neutrale positie een absoluut vereiste voor.
Waarom? Ik kan vanuit een religieus wereldbeeld toch prima onderwijs geven vanuit "een neutrale positie"? Net zoals mijn Christelijke collega's goede onderzoekers zijn in de (fundamentele) Natuurkunde?

En moeten we deze "neutrale positie" (wat is dat precies?) van jou ook toepassen op politiek gedachtengoed? Mogen we geen communistische docenten meer aannemen, ook al kunnen ze prima hun eigen politieke voorkeur opzij schuiven als het om maatschappelijk onderwijs gaat?

En laat me raden: je beschouwt jezelf als "neutraal"?
pi_112242478
Ik vind het zo wonderlijk hoe sommige mensen hier het onderscheid niet kunnen maken tussen een overtuiging hebben en een overtuiging actief overdragen. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

En dan dat idee dat kinderen geindoctrineerd of sterk beïnvloed kunnen worden door docenten; in sommige gevallen zal dat zo kunnen zijn. In de meeste gevallen denk ik dat het nog steeds vooral de ouders zijn die opvoeden, en hun kind bepaalde normen en waarden moeten meegeven.
pi_112242670
Het gaat over een hoofddoek en iedereen vliegt elkaar in de haren :7
pi_112242761
Ik denk dat het belangrijk is als mensen specifieren wat precies "neutraal onderwijs" is (neutraal tov wat allemaal? En wie bepaalt de inhoud van die neutraliteit?), en waarom dit alleen gegeven kan worden door mensen die een deel van hun identiteit als een soort jas aan de kapstok willen hangen als ze een klaslokaal binnengaan.
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:44:42 #285
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112242880
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:35 schreef juf_hoofddoek het volgende:

[..]

is dit een vraag naar mij toe?
Zo ja, nergens beweerd dat ik hem draag of dat ik islamitisch ben.
Interesses...
Dat dacht ik dus al, je bent geen juf, staat niet voor de klas en draagt al helemaal geen hoofddoek he?
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:45:55 #286
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112242978
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Ik kan vanuit een religieus wereldbeeld toch prima onderwijs geven vanuit "een neutrale positie"? Net zoals mijn Christelijke collega's goede onderzoekers zijn in de (fundamentele) Natuurkunde?

En moeten we deze "neutrale positie" (wat is dat precies?) van jou ook toepassen op politiek gedachtengoed? Mogen we geen communistische docenten meer aannemen, ook al kunnen ze prima hun eigen politieke voorkeur opzij schuiven als het om maatschappelijk onderwijs gaat?

God heeft zwaartekracht bedacht zodat wij op aarde blijven?
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:46:05 #287
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112242992
quote:

[..]

Ik denk juist dat ze voor meer neutraliteit zorgen dóor hun levensovertuiging. Ik denk dat een maatschappijleraar die communistisch is minder negatief over communisme zal praten dan een maatschappijleraar die alleen overtuigd is van kapitalsime, zoals de meesten, waardoor bij het behandelen van lesstof die daarover gaat zo iemand een genuanceerder beeld van communisme zal geven, die niet puur vanuit een kapitalitisch perspectief is.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_112243194
quote:

[..]

Je geeft zelf het antwoord al.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:38 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het zo wonderlijk hoe sommige mensen hier het onderscheid niet kunnen maken tussen een overtuiging hebben en een overtuiging actief overdragen. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Een hoofddoek, keppeltje, kruisje is je overtuiging actief uitdragen.
En als je mijn eerdere posts had gelezen heb ik geen bezwaar tegen wie dan ook met welke overtuiging dan ook voor de klas, zolang ze die overtuiging maar geheel voor zich houden onder werktijd. Als ze hoofddoek, etc. dragen doen ze dat dus niet.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_112243237
quote:
7s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:45 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

God heeft zwaartekracht bedacht zodat wij op aarde blijven?
Dat kun je prima geloven. Zolang je maar gelooft dat Hij dat via de natuurwetten doet zoals wij die kennen, en in je onderzoek de wetenschappelijke methode toepast.

Het is een religieuze invulling van een wetenschappelijke theorie. Zolang dat niet interfereert met de wetenschappelijke methode, zie ik het probleem niet.
pi_112243379
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:49 schreef UltraR het volgende:

[..]

Je geeft zelf het antwoord al.

[..]

Een hoofddoek, keppeltje, kruisje is je overtuiging actief uitdragen.
Ik bedoel met "overdragen" (niet "uitdragen") dat je andere mensen jouw overtuiging probeert op te dringen.

quote:
En als je mijn eerdere posts had gelezen heb ik geen bezwaar tegen wie dan ook met welke overtuiging dan ook voor de klas, zolang ze die overtuiging maar geheel voor zich houden onder werktijd. Als ze hoofddoek, etc. dragen doen ze dat dus niet.
Ik zie het probleem nog steeds niet. Ik zie pas een probleem als de persoon in kwestie de levensovertuiging wil opdringen aan anderen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:53:00 #291
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112243452
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat kun je prima geloven. Zolang je maar gelooft dat Hij dat via de natuurwetten doet zoals wij die kennen, en in je onderzoek de wetenschappelijke methode toepast.

Het is een religieuze invulling van een wetenschappelijke theorie. Zolang dat niet interfereert met de wetenschappelijke methode, zie ik het probleem niet.
Maar hoe past god in je natuurwetten? Of staat ie daarboven, wat dan ook weer niet strookt..
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:53:46 #292
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112243502
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:53 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Maar hoe past god in je natuurwetten? Of staat ie daarboven, wat dan ook weer niet strookt..
Deïsme, en ik vind deïsme nog helemaal niet zo'n gekke godsovertuiging.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:53:54 #293
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112243511
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:46 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik denk juist dat ze voor meer neutraliteit zorgen dóor hun levensovertuiging. Ik denk dat een maatschappijleraar die communistisch is minder negatief over communisme zal praten dan een maatschappijleraar die alleen overtuigd is van kapitalsime, zoals de meesten, waardoor bij het behandelen van lesstof die daarover gaat zo iemand een genuanceerder beeld van communisme zal geven, die niet puur vanuit een kapitalitisch perspectief is.
Want als je geen communist bent ben je kapitalist?
pi_112243542
quote:

[..]

Zoals ik zei: het kan via een deistische/theistische interpretatie van natuurwetten, zoals een Cees Dekker b.v. in natuurlijke selectie gelooft. Niet dat ik dat soort ideeën aanhang, maar het beïnvloedt de wetenschappelijke opvattingen daarover niet of nauwelijks als je die scheiding goed toepast.
pi_112243721
quote:
14s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:19 schreef Buitendam het volgende:
Een hoofddoekje, big deal. Als ik mijn kinderen daar al voor moet beschermen worden het wel hele wereldvreemde mensen. Geen probleem mee, dus.
^O^
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:58:22 #296
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112243771
quote:

[..]

Want als je geen communist bent ben je kapitalist?
In deze maatschappij wordt je opgevoed met het beeld dat het kapitalisme het ideale systeem is ja, omdat dat systeem hier toegepast wordt en je in schoolboekjes ook eerder negatieve zaken over communisme leest. Bij geschiedenis stonden er uitzonderlijk meer negatieve zaken dan bij het kapitalisme in ons schoolboek, dat Hitler gefinancierd is door bankiers uit de VS (kapitalisten) liet men voor het gemak maar even weg. Dit was in ons boek op MAVO, ik zit nu op VWO en je ziet wel een wat objectiever beeld, maar ik zie nog niet een uitzonderlijk neutraal beeld van communisme erin. In de geschiedenisboeken op school staan vooral de mislukkingen van het communisme vermeld, het feit dat veel mensen van brood verzekerd waren en dat mensen hun opleidingen allemaal door de staat betaald kregen staan er niet in. Dit heeft ook invloed op de docenten die dat boek navolgen, docenten die zelf communistisch zijn kunnen dit soort nuances eventueel aanbrengen. Dat van die financiers van Hitler staat overigens in geen enkel schoolboek hoor voor geschiedenis, zowel op MAVO, HAVO als op VWO ben ik dat niet tegengekomen. Je krijgt een erg gekleurd beeld mee.
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:01:54 #297
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112243967
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zoals ik zei: het kan via een deistische/theistische interpretatie van natuurwetten, zoals een Cees Dekker b.v. in natuurlijke selectie gelooft. Niet dat ik dat soort ideeën aanhang, maar het beïnvloedt de wetenschappelijke opvattingen daarover niet of nauwelijks als je die scheiding goed toepast.
Ik ken dergelijke theorieen wel maar op den duur zijn ze niet in lijn met de bijbel, en dan krijg je weer de vraag, waarom zijn ze christen maar zitten ze wel te cherry picken wat ze wel en niet willen geloven?
Je bent of christen en volgt het boek, of je bent geen christen en hoeft het boek dus niet te volgens, het hele idee van "ja maar nu weten we wel beter dan X is gedateerd of X bedoelde god anders" DAT KAN HEUL NIET! Als god almachtig en alwetend is maakt hij geen fouten en bedoelt hij alles zoals het het zegt.

Je kunt ook niet stellen dat je een rots van 3.5 mil oud onderzoeken maar wel geloven dat de aarde 6000 jaar oud is.. Dat gaat simpelweg niet.
pi_112243986
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tuurlijk, en jouw eigen beperkte ervaring en de media wegen zwaarder dan iemand die ervaring heeft in het onderwijs.
Die 'zegt' dat hij ervaring heeft bedoel je.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:04:31 #299
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112244107
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:58 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

In deze maatschappij wordt je opgevoed met het beeld dat het kapitalisme het ideale systeem is ja, omdat dat systeem hier toegepast wordt en je in schoolboekjes ook eerder negatieve zaken over communisme leest. Bij geschiedenis stonden er uitzonderlijk meer negatieve zaken dan bij het kapitalisme in ons schoolboek, dat Hitler gefinancierd is door bankiers uit de VS (kapitalisten) liet men voor het gemak maar even weg. Dit was in ons boek op MAVO, ik zit nu op VWO en je ziet wel een wat objectiever beeld, maar ik zie nog niet een uitzonderlijk neutraal beeld van communisme erin. In de geschiedenisboeken op school staan vooral de mislukkingen van het communisme vermeld, het feit dat veel mensen van brood verzekerd waren en dat mensen hun opleidingen allemaal door de staat betaald kregen staan er niet in. Dit heeft ook invloed op de docenten die dat boek navolgen, docenten die zelf communistisch zijn kunnen dit soort nuances eventueel aanbrengen. Dat van die financiers van Hitler staat overigens in geen enkel schoolboek hoor voor geschiedenis, zowel op MAVO, HAVO als op VWO ben ik dat niet tegengekomen. Je krijgt een erg gekleurd beeld mee.
Zeg eens eerlijk, is dit allemaal dan niet HET PERFECTE argument voor echt neutraal onderwijs? Ipv de ene 'wantoestand' te gebruiken om de andere te rechtvaardigen?
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:06:28 #300
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112244222
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Deïsme, en ik vind deïsme nog helemaal niet zo'n gekke godsovertuiging.
Maar hoe -niet zo gek- jij het ook vind. Het is nog steeds niet op feiten gebaseerd. En dus heeft het geen waarde in een klaslokaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')