abonnement Unibet Coolblue
pi_112236723
Het topic voor accountancy studenten!


Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 8

[ Bericht 0% gewijzigd door FokNederland op 30-05-2012 21:36:16 ]
  woensdag 30 mei 2012 @ 21:19:25 #2
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_112236799
Toch mooi dat we nu een goede OP hebben ^O^
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_112237753
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:19 schreef KaBuf het volgende:
Toch mooi dat we nu een goede OP hebben ^O^
Dankzij Maraca ^O^
  woensdag 30 mei 2012 @ 21:46:47 #4
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_112238513
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:33 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Dankzij Maraca ^O^
Maraca _O_
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_112239763
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:08 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Dus in feite moet het in Jip-en-Janneke-taal geschreven worden? :P

Ik ben inmiddels begonnen, maar kan de motivatie moeilijk vinden!

Hoe bevalt jouw stage? Ook met een week of twee klaar?
Mijn stage bevalt me heel erg goed, ik ben 30 juni klaar. Ik denk dat ik 5 dagen vakantie neem omdat ik die moet opnemen. Een week voor de tentamens, lekker leren voor OB en Levensverzekeringswiskunde :'). Hopelijk alles lekker afsluiten en op naar jaar 4! Hoe gaat het bij u?
pi_112240307
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:46 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Maraca _O_
Dit dus
pi_112241923
September begint waarschijnlijk mijn 8 a 9 :') ____! jarige opleiding voor accountant. Eerst HBO, dan Universiteit. Verwacht wel dat ik geslaagd ben heb voor alles minimaal een 7 en M&O rond de 8,5 a 9.
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:38:41 #8
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_112242480
:@ O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_112242506
quote:
7s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:31 schreef FokNederland het volgende:
September begint waarschijnlijk mijn 8 a 9 :') ____! jarige opleiding voor accountant. Eerst HBO, dan Universiteit. Verwacht wel dat ik geslaagd ben heb voor alles minimaal een 7 en M&O rond de 8,5 a 9.
Het gaat sneller dan je denkt. Ik zit al bijna in het vierde leerjaar en het voelt alsof het allemaal in 1 jaar is gegaan.
pi_112242659
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:39 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Het gaat sneller dan je denkt. Ik zit al bijna in het vierde leerjaar en het voelt alsof het allemaal in 1 jaar is gegaan.
Achteraf gezien lijkt alles sneller te gaan.
pi_112243080
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:04 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Mijn stage bevalt me heel erg goed, ik ben 30 juni klaar. Ik denk dat ik 5 dagen vakantie neem omdat ik die moet opnemen. Een week voor de tentamens, lekker leren voor OB en Levensverzekeringswiskunde :'). Hopelijk alles lekker afsluiten en op naar jaar 4! Hoe gaat het bij u?
30 juni pas, ja? Ik ben eigenlijk 9 juni al klaar, maar plak er een week bij aan aangezien het bij mij ook prima bevalt. Wanneer heb jij je eindgesprek dan, aangezien dat vóór 29 juni zou moeten plaatsvinden?

Het wordt nog wel even strijden voor de komende tentamens. Ik heb op internet uitwerkingen gevonden van de LeWi-opgaven. Op zich helpt dat behoorlijk goed bij het snappen van de stof. :Y
Mocht je interesse hebben, dan moet je het maar zeggen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:48:00 #12
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_112243118
*ril* LeWi.. :D
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator / Redactie Sport woensdag 30 mei 2012 @ 22:55:11 #13
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_112243581
Het figuurlijke mes gaat in KPMG
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:02:22 #14
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_112243989
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:55 schreef borisz het volgende:
Het figuurlijke mes gaat in KPMG
Ik moest toch wel enigzins gniffelen toen ik wat accountantsvriendjes aan de telefoon had van de week. Verhalen over mensen in de audit (die in principe hun overuren niet meer om kunnen zetten in vakantieuren) die met tranen in de ogen achter hun bureau zaten :') _O-
pi_112244119
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:47 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

30 juni pas, ja? Ik ben eigenlijk 9 juni al klaar, maar plak er een week bij aan aangezien het bij mij ook prima bevalt. Wanneer heb jij je eindgesprek dan, aangezien dat vóór 29 juni zou moeten plaatsvinden?

Het wordt nog wel even strijden voor de komende tentamens. Ik heb op internet uitwerkingen gevonden van de LeWi-opgaven. Op zich helpt dat behoorlijk goed bij het snappen van de stof. :Y
Mocht je interesse hebben, dan moet je het maar zeggen.
oh ik heb alle uitwerkingen van Lewi al hehe. Het eindgesprek? moet ik nog een afspraak voor maken.
pi_112245268
Goeie OP Maraca!
Heb goede zin in volgend jaar, stage bij PwC en vp van de studievereniging. :)
pi_112246254
Maraca _O_

Overigens:
http://www.accountant.nl/(...)cherp+op+kosten.aspx

Had ik dan toch beter nu voor een contract kunnen kiezen ipv. master voltijd te volgen ;(
pi_112275393
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:28 schreef ballenbak015 het volgende:
Goeie OP Maraca!
Heb goede zin in volgend jaar, stage bij PwC en vp van de studievereniging. :)
In welke stad ga je stage lopen bi PwC? En wat voor stage heb je precies ? :).

Ik ben van plan om ook een afstudeerstage (master) volgend jaar 2e semester te plannen als het lukt. Weet alleen nog niet zeker bij wie precies maar PwC is een goede optie.
pi_112276678
quote:
15s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:47 schreef xminator het volgende:
Maraca _O_

Overigens:
http://www.accountant.nl/(...)cherp+op+kosten.aspx

Had ik dan toch beter nu voor een contract kunnen kiezen ipv. master voltijd te volgen ;(
Had op school ook al verhalen van KPMG medewerkers gehoord, over deze toch wel rigoreuze maatregelen :N
pi_112310923
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:59 schreef Unknown18 het volgende:

[..]

In welke stad ga je stage lopen bi PwC? En wat voor stage heb je precies ? :).

Ik ben van plan om ook een afstudeerstage (master) volgend jaar 2e semester te plannen als het lukt. Weet alleen nog niet zeker bij wie precies maar PwC is een goede optie.
Op kantoor Rotterdam. Meeloopstage Audit hbo.
Althans dat is de bedoeling. Vanuit school werd een norm gesteld qua tentamens, ik voldoe er al aan sinds januari maar heb nogsteeds geen groen licht om stage te lopen. Gaat niet zo snel hier |:( :')
pi_112348287
Ik zit in mijn tweede jaar accountancy, en moet nu al een stage plek regelen voor februari 2013, alleen heb geen idee wat een goed bedrijf is om stage te lopen!? Heeft iemand tips waar ik hierover informatie kan vinden, of eigen ervaring m.b.t. tot de stage?
pi_112348357
Gisteren een gesprek gehad om Bedrijfseconomie te gaan volgen voor het laatste jaar. (+half jaar)
Vond ht een goed gesprek. Uiteindelijk zou ik met beide studies hetzelfde kunnen, wanneer ik de accountancy niet in wil. Wat me wel aanspreekt is de vrije minorkeuze, die je als AC student niet zou hebben.

Ik twijfel wel enorm. één jaar tegen anderhalf jaar. Waarbij ik dat ene jaar accountancy met wat minder zin zal afmaken.
Feyenoord Rotterdam
pi_112348940
quote:
19s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 16:39 schreef Fuszy het volgende:
Gisteren een gesprek gehad om Bedrijfseconomie te gaan volgen voor het laatste jaar. (+half jaar)
Vond ht een goed gesprek. Uiteindelijk zou ik met beide studies hetzelfde kunnen, wanneer ik de accountancy niet in wil. Wat me wel aanspreekt is de vrije minorkeuze, die je als AC student niet zou hebben.

Ik twijfel wel enorm. één jaar tegen anderhalf jaar. Waarbij ik dat ene jaar accountancy met wat minder zin zal afmaken.
Het ligt er ook een beetje aan welke kant je later op wil.

Accountantskantoren hebben over het algemeen wel een voorkeur in sollicitanten met een accountancygericht diploma.
pi_112349227
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 17:01 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Het ligt er ook een beetje aan welke kant je later op wil.

Accountantskantoren hebben over het algemeen wel een voorkeur in sollicitanten met een accountancygericht diploma.
Ik wil niet meer bij accountantskantoren solliciteren. Daarom praat ik ook over een overstap. Motivatie is zoek. Stage was leuk en ging prima, maar ik kan niet opnoemen waarom ik het leuk vond.
Feyenoord Rotterdam
pi_112355898
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 16:37 schreef MeYouUs het volgende:
Ik zit in mijn tweede jaar accountancy, en moet nu al een stage plek regelen voor februari 2013, alleen heb geen idee wat een goed bedrijf is om stage te lopen!? Heeft iemand tips waar ik hierover informatie kan vinden, of eigen ervaring m.b.t. tot de stage?
Heb je hier dit jaar geen voorlichting over gehad? Je hebt toch op elke school wel bedrijfsbezoeken, inhousedagen enz. Je kunt een bedrijf ook altijd benaderen voor een meeloopdag.
Bij ons (Hogeschool Rotterdam) heb je namelijk de mogelijkheid om per september, november en per februari stage te gaan lopen. Aangezien ze sommige studenten na de zomervakantie dus niet meer terugzien, hebben ze bij ons alles voor de stage al verteld.

Wat ik zelf een beetje heb aangehouden:

1. Wat voor praktijk wil ik stage lopen?
2. Wat voor grootte kantoor spreekt me aan? .
3. Welke periode wil ik stage lopen?

Deze vragen moet je kunnen onderbouwen. Komt gegarandeerd ook terug in je sollicitatiegesprek.
Verder moet je ook duidelijk hebben wat je wil leren tijdens je stageperiode (wees wel realistisch). Bedrijven houden wel van ambitieuze studenten.
pi_112377133
ik wil volgend jaar beginnen met accountancy opleiding, nu moet ik op me vrije zondagmiddag 3 proeftoetsen van 1,5 uur gaan maken :') achja je moet er wat voor over hebben.....
pi_112377237
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:41 schreef henk321123 het volgende:
ik wil volgend jaar beginnen met accountancy opleiding, nu moet ik op me vrije zondagmiddag 3 proeftoetsen van 1,5 uur gaan maken :') achja je moet er wat voor over hebben.....
Waarom moet je proeftoetsen doen?
pi_112377285
quote:
3s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:45 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Waarom moet je proeftoetsen doen?
ik heb morgen een gesprek met een decaan van de haagse hoge school. Geen idee waarom, ik weet nogenees zeker of ik wel geslaagd ben. Daarbij moet ik 3 toetsen meenemen om me basisniveau van die vakken te laten zien ofzo.....
pi_112377329
Wij kregen een intake gesprek, waarbij je een groene kaart, oranje en een rode kaart kreeg. Het gaf alleen aan, wat ze zelf zouden aanraden. Ik kreeg een oranje kaart, omdat ik een ICT studie voor mijn AC opleiding had gevolgd, dus ik had geen aansluiting met de vakken.

Als je een rode kaart kreeg gaven ze je alleen maar mee om goed ten rade te gaan of je dit echt wilde.
Feyenoord Rotterdam
pi_112407032
heeft iemand een link/itleg van het vakkenpakket? ik moet invullen wat me het leukste vak lijkt, maar kan nergens zo'n vakkenpakket vinden.
pi_112408819
Vooral externe verslaggeving, controleleer en administratieve organisatie zijn heel belangrijk.
pi_112433862
Google-> accountancy vakkenpakket.

Staat helemaal vol met lijstjes. Neem aub. iets meer moeite, het is immers jouw toekomst.
pi_112434148
Ik heb volgensmij helemaal geen welkomsgesprek, de interesse spat er wel weer vanaf hoor.
pi_112434861
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:29 schreef henk321123 het volgende:
heeft iemand een link/itleg van het vakkenpakket? ik moet invullen wat me het leukste vak lijkt, maar kan nergens zo'n vakkenpakket vinden.
Ik zou een van de drie hoofdvakken invullen. Dat lijkt me het meest strategische. Dus een van de vakken die efjaar benoemde.

[ Bericht 1% gewijzigd door GK1206 op 04-06-2012 22:28:46 ]
pi_112467788
Hierbij de vakken uit het 1e jaar (HvA/HES):

Semester 1:
Bedrijfsadministratie en -economie
Bedrijfskunde
Commerciële Economie 1
Engels 1
Informatie- en Communicatie Technologie
Kwantitatieve Methoden en Technieken 1
Management Accounting 1
Nederlands 1
Persoonlijke Ontwikkeling 1
Project Ondernemen
Recht 1
Sport 1

Semester 2:
Administratieve Organisatie 1
Bedrijfsadministratie 1
Bedrijfskundige Informatiesystemen
Belastingrecht 1
Controlebeginselen 1
Financiering 1
Financiële Rekenkunde
Management Vaardigheden
Persoonlijke Ontwikkeling 2
Proj Bedrijfskundige Informatiesystemen
Project Management Accounting
Sport 2

Het is wel zo dat het eerste semester voor de meeste opleidingen hetzelfde is, vanaf het 2e semester komt er diepgang met o.a. CB en AO.

Zit trouwens in de 4e + OAT binnen :)
  dinsdag 5 juni 2012 @ 13:41:50 #36
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_112473337
Sport 1 en 2? Je wil toch niet zeggen dat je serieus gym krijgt nadat je een lesje AO hebt gehad?
Wat kinderachtig zeg.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 14:16:59 #37
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_112474725
Ik zou best willen sporten op Nyenrode :7
Lekker basketballen tussen alle tafels in de gym/tentamenzaal.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_112483337
Meestal werd sport aan het eind van de dag geplant, maar soms had je pech :P
pi_112483406
Heeft iemand trouwens de OAT gemaakt van de vandaag (5 juni), heb gehoord dat hij vrij zwaar was ..
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:03:49 #40
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_112484480
Als ik het goed heb, is de OAT altijd zwaar toch?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_112559022
Hahahahaa, dat wel XD Maar k moet zeggen dat die van ons (januari 2012) wel meeviel ..

Ik heb de afgelopen OAT inmiddels gezien en hij was heel pittig. Het AO gedeelte zat in de ochtend, ging over stukproductie (..) .. Daarnaast kwamen ze met belastingen, sale-and-leaseback, ERP, valuta, controle op inkopen, BBSC en prestatieindicatoren en diverse EV onderdelen.
pi_112559619
iksdeeeeeeeeeee :'). In het algemeen zijn de OAT's gelijk qua niveau. Het ene jaar is AO lastiger en het andere jaar is EV lastiger.
pi_113089366
Wie weet de juiste vertaling van werkprogramma? Audit program?
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 11:27:05 #44
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_113090413
Audit procedures
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 19 juni 2012 @ 19:19:46 #45
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_113109447
Of Audit Summary?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_113126708
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:50 schreef Strooper het volgende:
Wie weet de juiste vertaling van werkprogramma? Audit program?
Ligt eraan waar je op doelt. Meestal heet zoiets gewoon een 'Audit Work Program'. Hoe voer je de audit uit, wat zijn je informatiebronnen en referentiekader etc.
pi_113126718


[ Bericht 100% gewijzigd door Meriwether op 20-06-2012 00:35:42 ]
pi_113182612
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 13:41 schreef MacorgaZ het volgende:
Sport 1 en 2? Je wil toch niet zeggen dat je serieus gym krijgt nadat je een lesje AO hebt gehad?
Wat kinderachtig zeg.
Was vergeten hierop te reageren. Ik vond het juist leuk/handig dat we sport kregen, hierdoor ontstond juist eerder een band met je klas en met studenten van andere accountancy klassen. Overigens deed je zowat altijd leuke activiteiten zoals: bowlen, golfen, kanoën, mountainbiken, jeu de boule (:')), fitness, zwemmen, duiken etc.

Handboek jaarrekening 2012 is wel flink dunner dan de 2011 versie (50% dunner zowat) _O_
  donderdag 21 juni 2012 @ 17:38:59 #49
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_113196624
Dat teambuilding is inderdaad wel mooi ja, mistte dat op zich wel wat, maar ik dacht ook aan normale gym wat me best kinderachtig leek. Bowlen, golfen en dergelijk klinken al veel interessanter natuurlijk :P.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_113196792
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 17:38 schreef MacorgaZ het volgende:
Dat teambuilding is inderdaad wel mooi ja, mistte dat op zich wel wat, maar ik dacht ook aan normale gym wat me best kinderachtig leek. Bowlen, golfen en dergelijk klinken al veel interessanter natuurlijk :P.
Jup en het zat allemaal al verwerkt in je collegeld. Dus het kostte je niks extra.

Vind het wel jammer dat ikzelf destijds niet voor een golfvaardigheisbewijs ben gegaan. Kan wel van pas komen in de toekomst als accountant zijnde heb ik gemerkt _O-
pi_113198855
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 17:42 schreef xminator het volgende:

[..]

Jup en het zat allemaal al verwerkt in je collegeld. Dus het kostte je niks extra.

Vind het wel jammer dat ikzelf destijds niet voor een golfvaardigheisbewijs ben gegaan. Kan wel van pas komen in de toekomst als accountant zijnde heb ik gemerkt _O-
_O-
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:54:05 #52
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_113250990
Het spijt me, maar even ter bevestiging een studievraagje hier droppen. Heeft te maken met aankopen van deelnemingen en belastinglatenties:

Onderdeel van de opdracht (info) is:


Nu moet ik de goodwill bij deze overname berekenen. Nu lukt me dat nog wel. Nettovermogenswaarde berekenen, berekenen wat ervoor is betaald en hiervan het verschil nemen.
Maar nu staat ook heel leuk in de vraag vermeld:

quote:
houd hierbij rekening met de bij de overname ontstane latente belasting.
Gaat dit nu enkel over de gebouwen +2mio en de voorzieningen -500K of mis ik wat?
Alvast bedankt :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_113251104
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:54 schreef KaBuf het volgende:
Het spijt me, maar even ter bevestiging een studievraagje hier droppen. Heeft te maken met aankopen van deelnemingen en belastinglatenties:

Onderdeel van de opdracht (info) is:
[ afbeelding ]

Nu moet ik de goodwill bij deze overname berekenen. Nu lukt me dat nog wel. Nettovermogenswaarde berekenen, berekenen wat ervoor is betaald en hiervan het verschil nemen.
Maar nu staat ook heel leuk in de vraag vermeld:

[..]

Gaat dit nu enkel over de gebouwen +2mio en de voorzieningen -500K of mis ik wat?
Alvast bedankt :)
Heeft dat niet iets met de gerealiseerd en ongerealiseerde herwaardering te maken?
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 22 juni 2012 @ 21:20:52 #54
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_113252380
Whuuut. Daar staat helemaal niks over vermeld :'(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 22:01:49 #55
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_113254602
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:54 schreef KaBuf het volgende:
Het spijt me, maar even ter bevestiging een studievraagje hier droppen. Heeft te maken met aankopen van deelnemingen en belastinglatenties:

Onderdeel van de opdracht (info) is:
[ afbeelding ]

Nu moet ik de goodwill bij deze overname berekenen. Nu lukt me dat nog wel. Nettovermogenswaarde berekenen, berekenen wat ervoor is betaald en hiervan het verschil nemen.
Maar nu staat ook heel leuk in de vraag vermeld:

[..]

Gaat dit nu enkel over de gebouwen +2mio en de voorzieningen -500K of mis ik wat?
Alvast bedankt :)
Lijkt me in beginsel wel, uitaande dat de gebouwen fiscaal ook op werkelijke waarde worden gewaardeerd. Er hoeft in ieder geval geen deferred tax genomen te worden over de goodwill, indien het een aandelentransactie betreft. Goodwill is in dat geval een permanent verschil tussen commercieel en fiscaal en geen tijdelijk verschil en zodoende niet latentiewaardig. Indien het een asset deal is krijg je wel een latentie over je goodwill (wat in feite een step up in basis is voor fiscale doeleinden) omdat het dan wel een tijdelijk verschil vormt.
pi_113273011
Zichtbaar eigen vermogen: 6000 (2000+1000+3000)
Correcties:
- Herwaardering gebouw: 2000+
- Voorziening: 500+
- Latentie: 625 - (25% van 2500, indien vpb=25%)
Gecorrigeerd eigen vermogen: 7875

De moeder vindt de voorziening te hoog, 500 is dus - volgens de moeder - ten onrechte ten laste van het resultaat gekomen. De winst wordt hoger, de winst komt in de overige reserve, dus het zichtbaar eigen vermogen is hoger.

Aankoopprijs - (Gecorrigeerd eigen vermogen x aandeelpercentage) = Goodwill

Waarom een belastinglatentie?
Agri wil Culture overnemen, echter Agri wil niet 'opdraaien' voor de uitgestelde belastingen die Culture heeft (bijvoorbeeld afrekenen over de stille reserve van het gebouw). Omdat Agri niet wil betalen voor de belastingen van Culture verlaagd dit de aankoopprijs (wordt meegenomen in de onderhandelingen).

Denk ook aan de belastinglatentie bij de correctie van het resultaat.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 15:00:18 #57
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_113275443
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 22:01 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Lijkt me in beginsel wel, uitaande dat de gebouwen fiscaal ook op werkelijke waarde worden gewaardeerd. Er hoeft in ieder geval geen deferred tax genomen te worden over de goodwill, indien het een aandelentransactie betreft. Goodwill is in dat geval een permanent verschil tussen commercieel en fiscaal en geen tijdelijk verschil en zodoende niet latentiewaardig. Indien het een asset deal is krijg je wel een latentie over je goodwill (wat in feite een step up in basis is voor fiscale doeleinden) omdat het dan wel een tijdelijk verschil vormt.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 16:32:43 #58
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_113278038
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 13:34 schreef Accountancystudent het volgende:
Zichtbaar eigen vermogen: 6000 (2000+1000+3000)
Correcties:
- Herwaardering gebouw: 2000+
- Voorziening: 500+
- Latentie: 625 - (25% van 2500, indien vpb=25%)
Gecorrigeerd eigen vermogen: 7875

De moeder vindt de voorziening te hoog, 500 is dus - volgens de moeder - ten onrechte ten laste van het resultaat gekomen. De winst wordt hoger, de winst komt in de overige reserve, dus het zichtbaar eigen vermogen is hoger.

Aankoopprijs - (Gecorrigeerd eigen vermogen x aandeelpercentage) = Goodwill

Waarom een belastinglatentie?
Agri wil Culture overnemen, echter Agri wil niet 'opdraaien' voor de uitgestelde belastingen die Culture heeft (bijvoorbeeld afrekenen over de stille reserve van het gebouw). Omdat Agri niet wil betalen voor de belastingen van Culture verlaagd dit de aankoopprijs (wordt meegenomen in de onderhandelingen).

Denk ook aan de belastinglatentie bij de correctie van het resultaat.
Held!! _O_
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_113280268
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 15:00 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ghehe :) sorry, ben dan ook geen accountant :P
  dinsdag 26 juni 2012 @ 01:50:13 #60
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113397952
quote:
15s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:47 schreef xminator het volgende:
Maraca _O_

Overigens:
http://www.accountant.nl/(...)cherp+op+kosten.aspx

Had ik dan toch beter nu voor een contract kunnen kiezen ipv. master voltijd te volgen ;(
tsja, accountants moeten het ook allemaal duur doen: dure auto's, dure opleidingen, voor elk wissewasje uren willen schrijven. Goed dat er daar eens aan de boom gerammeld wordt.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 08:25:18 #61
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_113399748
Voor elk wissewasje uren schrijven?
Komt me niet bekend voor.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 08:25:38 #62
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_113399753
Oh, en dat meen ik :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_113458540
Hoi allemaal, :) ik zit eigenlijk met een vraag;
Heb net mn vwo diploma op zak en wil graag accountancy studeren via een duaal traject..
Mijn voorkeur gaat uit naar Nyenrode, maar nu ben ik aan het solliciteren voor een baan, en het bedrijf in kwestie zoekt iemand voor het samenstellen ipv controle.. Zij vertelden dus dat je dan beter een opleiding via de HAN kan volgen, omdat dat meer op samenstellen gericht is.. Klopt het dat je via de studie van Nyenrode alleen controle krijgt en geen samenstellen?
Ik krijg nog een oriënterend gesprek en graag zou ik ze ervan overtuigen dat Nyenrode ook een goede optie is, maar eerlijk gezegd weet ik dus niet of Nyenrode dan samenstellen aanbiedt?

Iemand enig idee? :)
pi_113511206
Hallo!!

Na jaren gewerkt te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch een HBO diploma wil gaan halen.
Ik ben op dit moment net 27 geworden en woon samen in een koophuis.

Ik zou graag Accountancy studeren, maar zit toch met een paar vraagjes.

-Aangezien ik geld nodig heb, moet ik deeltijd of duaal doen. Welke heeft voorkeur, of maakt het weinig uit?
-Ik heb zelf op de HVA duaal AD accountancy gezien. Is dit een goede opleiding om te beginnen, of kan ik beter ergens anders starten?
-Ik moet uiteraard ergens werken als ik deeltijd of de duaal AD ga doen. Ik heb helaas nog geen relevante baan.. Ben ik te laat? Wat zouden aanraders zijn voor iemand met weinig tot geen relevante werkervaring?

Hoop heel graag op wat tips, want heb er veel zin in!
pi_113521719
Belangrijkste vraag is (denk ik) : wat wil je worden?
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:35:06 #66
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_113531093
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 14:13 schreef JackieMcCartney het volgende:
Hoi allemaal, :) ik zit eigenlijk met een vraag;
Heb net mn vwo diploma op zak en wil graag accountancy studeren via een duaal traject..
Mijn voorkeur gaat uit naar Nyenrode, maar nu ben ik aan het solliciteren voor een baan, en het bedrijf in kwestie zoekt iemand voor het samenstellen ipv controle.. Zij vertelden dus dat je dan beter een opleiding via de HAN kan volgen, omdat dat meer op samenstellen gericht is.. Klopt het dat je via de studie van Nyenrode alleen controle krijgt en geen samenstellen?
Ik krijg nog een oriënterend gesprek en graag zou ik ze ervan overtuigen dat Nyenrode ook een goede optie is, maar eerlijk gezegd weet ik dus niet of Nyenrode dan samenstellen aanbiedt?

Iemand enig idee? :)
Wat wil je zelf? Samenstel en controle is een wereld van verschil en als jij liever de controlekant op wil dan moet je daarvoor gaan en niet voor "gemak". Daarnaast.. waarom wil je perse naar Nyenrode als je niet (eens) weet of ze wel de juiste opleiding aanbieden?

quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 14:37 schreef heyhello het volgende:
Hallo!!

Na jaren gewerkt te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch een HBO diploma wil gaan halen.
Ik ben op dit moment net 27 geworden en woon samen in een koophuis.

Ik zou graag Accountancy studeren, maar zit toch met een paar vraagjes.

-Aangezien ik geld nodig heb, moet ik deeltijd of duaal doen. Welke heeft voorkeur, of maakt het weinig uit? (a)
-Ik heb zelf op de HVA duaal AD accountancy gezien. Is dit een goede opleiding om te beginnen, of kan ik beter ergens anders starten? (b)
-Ik moet uiteraard ergens werken als ik deeltijd of de duaal AD ga doen. Ik heb helaas nog geen relevante baan.. Ben ik te laat? Wat zouden aanraders zijn voor iemand met weinig tot geen relevante werkervaring? (c)

Hoop heel graag op wat tips, want heb er veel zin in!
(a) Wat je zelf wilt
(b) In principe maakt het allemaal niet zo heel erg veel uit. Als je een graadmeter wilt dan zou ik naar de OAT scores van scholen kijken. Volgens mij scoorde Groningen daar juist heel hoog.
(c) Voor een Big4 kantoor ben je wellicht te laat. Alhoewel ik sowieso betwijfel of deze HBO'ers aannemen (in de zin van nog met een HBO opleiding bezig zijn). Bij middelgrote kantoren, zoals BDO en Mazars, maak je wellicht wat meer kans. Maar het is een vervelende periode om te solliciteren als ik eerlijk ben. Meeste functies zijn toch echt wel vervult. Maar nooit geschoten is altijd mis en anders kun je misschien in februari starten.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_113532395
Ik heb ook gehoord dat big4's (bijna) geen hbo'ers meer aannemen (behalve meeloop/afstudeerstage of startersfunctie), doordat er veel afvallers zijn in deze groep.
pi_113536164
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:35 schreef Maraca het volgende:

[..]

Wat wil je zelf? Samenstel en controle is een wereld van verschil en als jij liever de controlekant op wil dan moet je daarvoor gaan en niet voor "gemak". Daarnaast.. waarom wil je perse naar Nyenrode als je niet (eens) weet of ze wel de juiste opleiding aanbieden?

Nou, dat vroeg ik me dus af.. Eerlijk gezegd weet ik dus niet helemaal het verschil tussen samenstel en controle.. Samenstellen is dus eigenlijk een soort boekhouden en controle is dat je de jaarrekeningen controleert en advies geeft? Of zie ik dat verkeerd?
pi_113540438
Boekhouden = je krijgt een factuur en daar maak je een journaalpost van en boek je dus in
Samenstellen = je maakt er een mooie jaarrekening van
Controleren = o.a. kijken naar de processen en controleren of de jaarrekening een getrouw beeld geeft

(uiteraard is dit alles zeer kort door de bocht :P )

[ Bericht 1% gewijzigd door ejfaar op 29-06-2012 00:21:55 ]
pi_113541785
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 22:49 schreef JackieMcCartney het volgende:

[..]

Nou, dat vroeg ik me dus af.. Eerlijk gezegd weet ik dus niet helemaal het verschil tussen samenstel en controle.. Samenstellen is dus eigenlijk een soort boekhouden en controle is dat je de jaarrekeningen controleert en advies geeft? Of zie ik dat verkeerd?
Wel grappig dat je persee naar nyenrode wilt en het verschil tussen de verschillende opleidingen niet kent...
  vrijdag 29 juni 2012 @ 01:27:47 #71
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_113542512
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:52 schreef xminator het volgende:

[..]

Wel grappig dat je persee naar nyenrode wilt en het verschil tussen de verschillende opleidingen niet kent...
Dat dus B-)
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_113550470
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:12 schreef ejfaar het volgende:
Boekhouden = je krijgt een factuur en daar maak je een journaalpost van en boek je dus in
Samenstellen = je maakt er een mooie jaarrekening van
Controleren = o.a. kijken naar de processen en controleren of de jaarrekening een getrouw beeld geeft

(uiteraard is dit alles zeer kort door de bocht :P )
Okee bedankt! Nou, het is niet zo dat ik persé naar Nyenrode wil, ik had gewoon hele goede reacties gehoord over die opleiding.. Maar ik had me niet gerealiseerd dat Nyenrode alleen controle is, dat vroeg ik me dus af.. Maar misschien kan ik dan beter Nyenrode zelf even opbellen :D In iedergeval thanks voor de reacties :)
  vrijdag 29 juni 2012 @ 11:52:41 #73
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_113551000
Nyenrode is een universiteit met verschillende opleidingen. Dit zie je al als je de website bekijkt. Daarnaast als aanvulling op hierboven: boekhouden is mbo, samenstel hbo+ en controle universitair.

Ik denk dat je je veeeeeel meer moet verdiepen hierin want volgens mij heb je geen idee waar je nu op gaat solliciteren.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_113551641
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 11:52 schreef Maraca het volgende:
Nyenrode is een universiteit met verschillende opleidingen. Dit zie je al als je de website bekijkt. Daarnaast als aanvulling op hierboven: boekhouden is mbo, samenstel hbo+ en controle universitair.

Ik denk dat je je veeeeeel meer moet verdiepen hierin want volgens mij heb je geen idee waar je nu op gaat solliciteren.
Eigenlijk heb je gelijk.. Ik weet er weinig vanaf, omdat ik eigenlijk op korte termijn heb besloten om toch voor accountancy te gaan (ik weet dat het er stom uit ziet, maar het is echt niet om oppervlakkige redenen als geld ofzo hoor.. al zal het wel zo klinken ben ik bang.. )
Ik heb al wel verschillende websites bezocht ed, maar is er een manier om je er echt goed in te verdiepen?
pi_113552217
Ja, deze hele reeks doornemen :P
  vrijdag 29 juni 2012 @ 15:53:34 #76
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_113561340
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 12:09 schreef JackieMcCartney het volgende:

[..]

Eigenlijk heb je gelijk.. Ik weet er weinig vanaf, omdat ik eigenlijk op korte termijn heb besloten om toch voor accountancy te gaan (ik weet dat het er stom uit ziet, maar het is echt niet om oppervlakkige redenen als geld ofzo hoor.. al zal het wel zo klinken ben ik bang.. )
Ik heb al wel verschillende websites bezocht ed, maar is er een manier om je er echt goed in te verdiepen?
Internet, open dagen van zowel kantoren als scholen etc etc. En zoals Ejfaar al zegt: deze reeks :+ (met name de OP O-) )
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_113564546
Volgend jaar met mijn voltijds pre-master beginnen :)
pi_113564786
Waarom voltijd als ik vragen mag?
pi_113565163
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:17 schreef ejfaar het volgende:
Waarom voltijd als ik vragen mag?
Wil graag nog 2 jaartjes van het studentenleven genieten, vandaar de keuze voor voltijd. Doe de master ook nog in voltijd. Ben nu 2 weken 21, dus ben klaar met de master op mijn 23ste. Dan heb ik genoeg tijd over om te werken dacht ik zo :9 Heb er wel lang over getwijfeld trouwens.
pi_113565181
Maar is wel peperduur toch?
pi_113565229
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:29 schreef ejfaar het volgende:
Maar is wel peperduur toch?
Nee hoor, bij de RUG bedraagt het collegegeld gewoon ¤ 1771 p/j.
pi_113565284
Maar pre-master telt toch als tweede studie?
pi_113565413
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:32 schreef ejfaar het volgende:
Maar pre-master telt toch als tweede studie?
Je wordt inderdaad ingeschreven als bachelor student wat dus telt als een 2de studie inderdaad. Dan betaal je het instellingsgeld, maar dat is bij de RUG hetzelfde als het normale collegegeld.

Bron;

In een aantal gevallen kom je in aanmerking voor het wettelijk collegegeld of het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld):

Je bent in het bezit van een hbo-bachelorgraad en je volgt aan de Rijksuniversiteit Groningen een schakelprogramma van 60 EC of minder. Je betaalt het instellingscollegegeld I (= in hoogte gelijk aan het wettelijk collegegeld).

Schakelprogramma

Je volgt aan de Rijksuniversiteit Groningen een schakelprogramma van maximaal 60 ECTS. Je staat hiervoor ingeschreven in de bacheloropleiding, maar je krijgt na het afronden van het schakelprogramma geen bachelorgraad. Je voldoet bovendien aan het nationaliteits- en woonplaatsvereiste.

Uitsluitend voor de onderstaande schakelprogramma's van meer dan 60 ECTS betaal je ook het instellingscollegegeld I:

Het schakelprogramma HBO-Rechten van de faculteit Rechtsgeleerdheid met een omvang van 78 ECTS, met het oog op toelating tot de master Nederlands Recht met civiel effect.

Het schakelprogramma Accountancy and Controlling van de faculteit Economie en Bedrijfskunde met een omvang van 71 ECTS, met het oog op toelating tot de masteropleiding Accountancy and Controlling.
pi_113565487
Oh ok. Op de meeste uni's betaal je dan zo'n 7-8k dacht ik
pi_113565803
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:39 schreef ejfaar het volgende:
Oh ok. Op de meeste uni's betaal je dan zo'n 7-8k dacht ik
Weet niet of dat voor de meeste universiteiten geldt, maar het is inderdaad mogelijk. Ik vraag me dan wel af of ze niet net zo goed het hele pre-master programma kunnen afschaffen. Geen mens die dat gaat betalen lijkt me.
pi_113565820
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:39 schreef ejfaar het volgende:
Oh ok. Op de meeste uni's betaal je dan zo'n 7-8k dacht ik
Nee, nog niet. Enige punt wat je hebt is dat je niet meer als bachelorstudent wordt ingeschreven. Dus geen stufi/ov.

Komend jaar ga ik voltijd master doen @ RuG. Nu het nog 1 jaar duurt. Volgend jaar wordt dat 1,5 jaar.
pi_113565851
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:52 schreef xminator het volgende:

[..]

Nee, nog niet. Enige punt wat je hebt is dat je niet meer als bachelorstudent wordt ingeschreven. Dus geen stufi/ov.

Komend jaar ga ik voltijd master doen @ RuG. Nu het nog 1 jaar duurt. Volgend jaar wordt dat 1,5 jaar.
OV wel toch? Als je een 0 lening afsluit dan wel extra leent heb je toch recht op een OV kaart?

1.5 jaar joh, dan zit ik daar ook aan :{
pi_113565978
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:54 schreef HenkXL het volgende:

[..]

OV wel toch? Als je een 0 lening afsluit dan wel extra leent heb je toch recht op een OV kaart?

1.5 jaar joh, dan zit ik daar ook aan :{
Nee, OV ook niet. Je bent immers geen "student". Als je februari instroomt nog wel. Anders wordt het ook 1,5 jaar voor jou. Dat is wat ik heb gehoord. Dan zou ik gewoon deeltijd gaan doen als ik jou was.
pi_113566130
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 14:37 schreef heyhello het volgende:
Hallo!!

Na jaren gewerkt te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch een HBO diploma wil gaan halen.
Ik ben op dit moment net 27 geworden en woon samen in een koophuis.

Ik zou graag Accountancy studeren, maar zit toch met een paar vraagjes.

-Aangezien ik geld nodig heb, moet ik deeltijd of duaal doen. Welke heeft voorkeur, of maakt het weinig uit?
-Ik heb zelf op de HVA duaal AD accountancy gezien. Is dit een goede opleiding om te beginnen, of kan ik beter ergens anders starten?
-Ik moet uiteraard ergens werken als ik deeltijd of de duaal AD ga doen. Ik heb helaas nog geen relevante baan.. Ben ik te laat? Wat zouden aanraders zijn voor iemand met weinig tot geen relevante werkervaring?

Hoop heel graag op wat tips, want heb er veel zin in!
Deeltijd = 4 dagen werken 1 dag school.
Duaal = 1e jaar les, 2e jaar half jaar les half jaar werken, 3e jaar net als 2e jaar, 4e jaar idem.

Dus deeltijd als je geld nodig hebt. Maar dan moet je dus een werkgever vinden die het wilt betalen voor jou. Overigens aan HBO accountancy zelf heb je niet zoveel aan. Doorstuderen is dan een must! Post hbo of master+post master.

Accountanct is 1 van de lastigere opleidingen. Dus denk goed na over wat je wilt doen.
pi_114139144
Afgestudeerd *O* hbo accountancy diploma is binnen... Nu ga ik voltijd verder studeren in groningen MSc accountancy.


Alleen super blij ben ik niet met het afstuderen, heb het wel nominaal behaald en cijfers zijn uitstekend. Maar de opleiding was veel makkelijker dan ik had verwacht...
  vrijdag 13 juli 2012 @ 07:49:08 #91
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_114141186
Gefeliciteerd! En ach, je mag nog een paar jaar studeren dus maak je daar nou maar geen zorgen over :9
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_114141327
Gefeliciteerd! En succes met de volgende opleiding :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 08:14:24 #93
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_114141341
Gefeliciteerd :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_114147610
Gefeliciteerd xminator! =)
Nu ga je voor dat traject waarbij je binnen één jaar je master kan halen na hbo accountancy aan de RUG?
pi_114149047
Bedankt allemaal! Heb nog een lange weg te gaan inderdaad.
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 12:03 schreef mie_at_work het volgende:
Gefeliciteerd xminator! =)
Nu ga je voor dat traject waarbij je binnen één jaar je master kan halen na hbo accountancy aan de RUG?
Klopt, alhoewel ik geef mijzelf 1,5 jaar de tijd om het te behalen.

Overigens voor de geinteresseerden in dat traject ik heb vernomen dat de nominale duur daarvan 1,5 jaar gaat worden vanaf volgend studiejaar.
pi_114256401
Zijn er ook mogelijkheden tot parttime werken bij een accountantskantoor? Ik ben na de zomer 2e jaars accountancy student aan de RuG. Heb het 1e jaar gemakkelijk doorlopen en had veel vrij dagen. Ik denk dat ervaring erg belangrijk is in deze branche en kijk dus graag alvast om me heen.
Ik heb wel op het internet gezocht maar er zijn weinig mogelijkheden voor een 2e jaars student om een bijbaan te vinden bij de kantoren. 3e en vooral 4e jaars studenten hebben het daar - begrijpelijkerwijs - veel makkelijker in.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
pi_114272308
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:27 schreef GuitarJJ het volgende:
Gefeliciteerd x! :)
Thanks!

Chakir, volgens mij zijn ze niet echt happig als je 2/3 dagen in de week wilt werken. Deloitte deed dat wel een tijdje geloof ik maar daar zijn ze naar mijn weten weer mee gestopt.


Waarom doe je de opleiding dan niet in deeltijd?
pi_114342031
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:31 schreef xminator het volgende:

[..]

Thanks!

Chakir, volgens mij zijn ze niet echt happig als je 2/3 dagen in de week wilt werken. Deloitte deed dat wel een tijdje geloof ik maar daar zijn ze naar mijn weten weer mee gestopt.

Waarom doe je de opleiding dan niet in deeltijd?
Klopt, had al een aantal oude vacatures van Deloitte gevonden, blijkbaar geen groot succes.
Ik was na het behalen van mijn vwo diploma niet super enthousiast om al 4 dagen te gaan werken en 1 dag school, ondanks goede verhalen van een vriend.

Maar na mijn 1e jaar A&C ben ik toch ietwat van mening veranderd.
Ik heb veel vrije tijd gehad en het ging me allemaal makkelijk af, weet jij ook of je kunt switchen naar deeltijd met behoud van mijn propedeuse die ik dit jaar gehaald heb?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 juli 2012 @ 23:51:06 #100
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_114342225
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:31 schreef xminator het volgende:

[..]

Thanks!

Chakir, volgens mij zijn ze niet echt happig als je 2/3 dagen in de week wilt werken. Deloitte deed dat wel een tijdje geloof ik maar daar zijn ze naar mijn weten weer mee gestopt.
Hebben ze er weer uitgegooid. Iets met rooster en vakken op andere tijden, dan tentamens etc etc. Kortom ze konden nooit ingepland worden of dan moest het rooster weer worden omgegooid.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 18 juli 2012 @ 06:41:40 #101
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_114349096
Chakir. Goed dat je zo bezig bent met ervaring, maar ik kan uit ervaring ( :+ ) zeggen dat dat echt vanzelf komt als je eenmaal gaat werken na je studie. Daar zou ik mij in ieder geval niet druk over maken. Wat ik je wel absoluut aan kan raden is door te blijven zoeken naar een bijbaan in de administratie. Dus bijv. als administratief medewerkster of bij een administratiekantoor waar je de boekhouding van individuen bijv. doet. Eerlijk is eerlijk, niet de meest makkelijke banen om te vinden in deze tijden (het kan rustig gebeuren dat op 1 vacature ruim 100 mensen solliciteren; I've seen it happen).

Maar ik zou iig de focus iets breder leggen.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_114391259
Daar heb je ook weer gelijk in, als ik de opleiding gewoon fulltime afrond heb ik wel een bredere kennis van zaken. En leer ik ook meer vanuit het perspectief van een controller.

Ik heb hier en daar al wat rondgekeken naar een administratieve baan, maar het is inderdaad erg moeilijk.
Ik heb de boekhouder van mijn vader benaderd maar die gaf ook al aan dat hij eigenlijk mensen los moest laten ipv aannemen. Maargoed, ik ga na mijn vakantie wat intensiever zoeken.

Bedankt voor de info in ieder geval!
pi_115018071
Ik heb een vraag over postmaster Financial Auditing Landelijk Examen. Dit examen bestaat uit 3 delen.
Stel dat je bij het reguliere tentamen de volgende cijfers haalt: 4, 5 en 5. Als je dan in je herkansing 7, 4 en 5 haalt. Is het dan zo dat ze kijken naar het hoogste cijfer per deeltentamen? Of kijken ze gewoon naar het geheel van de herkansing? Met andere woorden: heb je het dan gehaald omdat ze als volgt kijken: deeltentamen 1: 7 (herkansing), deeltentamen 2: 5 (regulier), deeltentamen 3: 5 (regulier en herk.) Of moet het totaal in 1 tentamenronde gehaald worden? Dus in dit geval zowel regulier niet gehaald, als de herkansing niet gehaald.
pi_115900648
Ik ben mij nog verder aan het orienteren bij welk bedrijf ik mijn scriptie wil gaan schrijven. Ik ga komende maand nog n individuele meeloopdag doen bij bepaalde kantoren. In april al bij wat kantoren een accountancydag gehad (met n groep studenten). Wat kunnen jullie zeggen over de verschillende kantoren?
Bij die dagen kreeg ik het idee dat het puur op gevoel gaat en er toch weinig verschillen zijn (in het algemeen). Over KPMG hoorde ik dan weer dat je weinig studietijd krijgt (relatief) en soms moest werken op de collegedagen (vrijdag).
  donderdag 23 augustus 2012 @ 11:39:52 #105
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_115900834
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 11:34 schreef Unknown18 het volgende:
Ik ben mij nog verder aan het orienteren bij welk bedrijf ik mijn scriptie wil gaan schrijven. Ik ga komende maand nog n individuele meeloopdag doen bij bepaalde kantoren. In april al bij wat kantoren een accountancydag gehad (met n groep studenten). Wat kunnen jullie zeggen over de verschillende kantoren?
Bij die dagen kreeg ik het idee dat het puur op gevoel gaat en er toch weinig verschillen zijn (in het algemeen). Over KPMG hoorde ik dan weer dat je weinig studietijd krijgt (relatief) en soms moest werken op de collegedagen (vrijdag).
Het is inderdaad grotendeels gevoel. Vind de studietijd bij KPMG wel meevallen eigenlijk. Heb niet het idee dat ik te weinig studie-uren heb. Het is wel zo dat als je op vrijdag geen colleges hebt je gewoon gaat werken. Vind ik ook wel eerlijk, anders is het gewoon een verkapte vrije dag.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_115902887
It's all about the feeling, persoonlijk heb ik bijv. niks met deloitte. Waarom dat zo is? Weet ik ook niet.
pi_115913021
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Maraca het volgende:

[..]

Het is inderdaad grotendeels gevoel. Vind de studietijd bij KPMG wel meevallen eigenlijk. Heb niet het idee dat ik te weinig studie-uren heb. Het is wel zo dat als je op vrijdag geen colleges hebt je gewoon gaat werken. Vind ik ook wel eerlijk, anders is het gewoon een verkapte vrije dag.
Bij een scriptie ook?
Je hebt dan volgens mij een contract van 4 dagen, want je studiedag wordt dan natuurlijk ook niet betaald.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:48:24 #108
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_115913105
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:46 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Bij een scriptie ook?
Je hebt dan volgens mij een contract van 4 dagen, want je studiedag wordt dan natuurlijk ook niet betaald.
Ach, sorry. Niet goed gelezen.. :@ Bij de scriptie weet ik niet hoe het zit.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_116017675
Nog Fokkers die volgende week zondag starten met de PwC cursus in Rheden?... eindelijk beginnen met de stage *O* *O*
pi_116146923
Ik vraag het denk ik in het verkeerde topic maar jullie hebben vast meer kennis over economie en market shares dan ik. Dus ik doe toch een poging!

In mijn onderzoek (conjunctmeting) heb ik marketshares berekend voor steeds twee producten. Nou vroeg ik me af, wat is nou een groot verschil in marketshare?
Ik heb steeds twee dezelfde producten: dan hebben beide groepen 50% marketshare. Ik dacht, als daar meer dan 10% verschil tussen zit (dus van 50-50 naar minimaal 40-60/60-40) dan is dat een groot verschil.
Maar is dat een groot verschil? Moet ik de grens hoger leggen? :)
pi_116184914
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 13:59 schreef Markeerstift het volgende:
Ik vraag het denk ik in het verkeerde topic maar jullie hebben vast meer kennis over economie en market shares dan ik. Dus ik doe toch een poging!

In mijn onderzoek (conjunctmeting) heb ik marketshares berekend voor steeds twee producten. Nou vroeg ik me af, wat is nou een groot verschil in marketshare?
Ik heb steeds twee dezelfde producten: dan hebben beide groepen 50% marketshare. Ik dacht, als daar meer dan 10% verschil tussen zit (dus van 50-50 naar minimaal 40-60/60-40) dan is dat een groot verschil.
Maar is dat een groot verschil? Moet ik de grens hoger leggen? :)
Ik zou je graag willen helpen, maar je praat over het aandeel van een product in een markt. Dit heeft meer met marketing/strategisch management te maken dan het daadwerkelijke werk van een accountant. Tevens krijgen wij niet genoeg informatie. Je gaat er vanuit dat jij de enige leverancier bent van het product? Ik kan het fout hebben, maar ik denk dat de mensen in deze topic meer informatie nodig hebben over je onderzoek, wat je wilt bereiken met je onderzoek etc.
pi_116185032
Het hangt er ook vanaf hoe groot de markt rondom het desbetreffende product is. Bij veel vraag kan 1% al een grote schommeling in de omzet van een onderneming geven.
pi_116427831
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Maraca het volgende:

[..]

Het is inderdaad grotendeels gevoel. Vind de studietijd bij KPMG wel meevallen eigenlijk. Heb niet het idee dat ik te weinig studie-uren heb. Het is wel zo dat als je op vrijdag geen colleges hebt je gewoon gaat werken. Vind ik ook wel eerlijk, anders is het gewoon een verkapte vrije dag.
Ok mooi zo :). Tijdens die accountancy dagen waar ik in April ben geweest leek het ook of veel van hun (Accountants) een afstudeerstage hebben gedaan of een business course. Nu vraag ik me af hoe "moeilijk" het eigenlijk is om binnen te komen bij zo'n bedrijf (Nu heb ik het even over de Big 4)?

En daarmee gerelateerd, of een business course je niet al een heel stuk op weg helpt om binnen te komen? (De selectie voor zo'n course is namelijk al vrij stevig: CV, motivatie, cijferlijst, capaciteitentest, 2 gesprekken met een recruiter en accountant.. in het geval van de Deloitte business course).
Of maakt het niet heel veel uit of je een business course / afstudeerstage hebt gedaan en je na je master gewoon gaat solliciteren in de zomer?
pi_116430695
Ik heb zelf geen business course gedaan, maar je krijgt wel meer contact met het bedrijf. Je kan ze leren kennen, en zij kunnen jou leren kennen. Als dat goed bevalt dan heb je wel een voordeel met solliciteren denk ik.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 7 september 2012 @ 20:29:03 #115
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_116512144
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_116516407
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 17:38 schreef Unknown18 het volgende:

[..]

Ok mooi zo :). Tijdens die accountancy dagen waar ik in April ben geweest leek het ook of veel van hun (Accountants) een afstudeerstage hebben gedaan of een business course. Nu vraag ik me af hoe "moeilijk" het eigenlijk is om binnen te komen bij zo'n bedrijf (Nu heb ik het even over de Big 4)?

En daarmee gerelateerd, of een business course je niet al een heel stuk op weg helpt om binnen te komen? (De selectie voor zo'n course is namelijk al vrij stevig: CV, motivatie, cijferlijst, capaciteitentest, 2 gesprekken met een recruiter en accountant.. in het geval van de Deloitte business course).
Of maakt het niet heel veel uit of je een business course / afstudeerstage hebt gedaan en je na je master gewoon gaat solliciteren in de zomer?
Het helpt, maar niet meer dan regulier solliciteren. Zit je in de eindfase van je studie dan 'verschuift' je sollicitatie eigen naar de intake voor een course. Het moet namelijk wel gek lopen wil het daarna niet leiden tot een arbeidsaanbod. Zit je nog niet in de eindfase van je studie dan helpt het inderdaad voor je bekendheid.

Ikzelf ben toen der tijd met ey naar new york geweest, maar werk al weer enige tijd bij pwc, waar ik geen course heb gelopen.
pi_116516630
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 20:29 schreef borisz het volgende:
Grote vier haalt opgelucht adem
http://www.accountancynie(...)oulatie.114593.lynkx
En dat niet alleen! Menig ceo/cfo van een beursgenoteerde onderneming ook. Een beursfonds leren kennen kost al snel twee a drie jaar. Snapt je accountant eindelijk je business door en door, moet die weer weg! Dat zou de fee alleen maar onnodig hoog maken en de kwaliteit van de controle verslechteren.
pi_116605256
Heee!

Ik kom me ook even gezellig melden! :)

Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy op de Hogeschool in Utrecht, en de studie bevalt me erg goed. Ben van plan om na de hbo door te gaan naar de universiteit om uiteindelijk RA accountant te worden! Heb aankomende donderdag een meeloopdag bij KPMG, waarbij ze ons de do's en dont's leren van solliciteren, ben er benieuwd naar ;).
pi_116605476
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:25 schreef Cassenzo het volgende:
Heee!

Ik kom me ook even gezellig melden! :)

Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy op de Hogeschool in Utrecht, en de studie bevalt me erg goed. Ben van plan om na de hbo door te gaan naar de universiteit om uiteindelijk RA accountant te worden! Heb aankomende donderdag een meeloopdag bij KPMG, waarbij ze ons de do's en dont's leren van solliciteren, ben er benieuwd naar ;).
RA accountant? 8)7
Verder: welkom
pi_116605749
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:31 schreef ejfaar het volgende:

[..]

RA accountant? 8)7
Verder: welkom
Haha niet eens met mijn keuze voor RA ipv AA? :)
pi_116605785
RA staat voor register accountant, dus jij wil graag een register accountant accountant worden?
pi_116606606
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:37 schreef HenkXL het volgende:
RA staat voor register accountant, dus jij wil graag een register accountant accountant worden?
Dit dus :P
pi_116606611
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:37 schreef HenkXL het volgende:
RA staat voor register accountant, dus jij wil graag een register accountant accountant worden?
oh haha typfoutje, RA uiteraard :)!
pi_116608312
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:53 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dit dus :P
Heerlijk toch; deze past prima in het rijtje creatief met je titel. Zo heb ik een collega die denk dat RA R.A. is :)
pi_116610054
Maar ik heb een vraagje Met betrekking tot de stage die ik in februari ga lopen. Ik ga vanaf 4 februari 10 weken stage lopen. Dit zal een meeloopstage worden aangezien ik nu in het tweede jaar zit.

Ik was van plan om te gaan solliciteren bij 1 van de grote 4 accountantskontoren, alleen vroeg ik me af of ik op elke vestiging mijn stage kan lopen? Of zijn er een aantal kantoren die zich meer richten op mijn opleiding ?
pi_116618051
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 17:36 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Heerlijk toch; deze past prima in het rijtje creatief met je titel. Zo heb ik een collega die denk dat RA R.A. is :)
Het is niet fout, maar ik heb een college die een RA RE is. (en eerlijk gezegd ook echt een rare :P)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_116618169
Oh, en Cassenzo, gewoon even kijken op de recruiting-sites. Maar mij lijkt dat praktische elke vestiging van de BIG4 wel stagairs wil. (Sommige hebben ze voor februari al aangenomen ;) )
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_116627698
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 18:17 schreef Cassenzo het volgende:
Maar ik heb een vraagje Met betrekking tot de stage die ik in februari ga lopen. Ik ga vanaf 4 februari 10 weken stage lopen. Dit zal een meeloopstage worden aangezien ik nu in het tweede jaar zit.

Ik was van plan om te gaan solliciteren bij 1 van de grote 4 accountantskontoren, alleen vroeg ik me af of ik op elke vestiging mijn stage kan lopen? Of zijn er een aantal kantoren die zich meer richten op mijn opleiding ?
Bij the big 4 sowieso wel. Welke stad denk je aan?
pi_116639270
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 23:20 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Bij the big 4 sowieso wel. Welke stad denk je aan?
Ik woon tussen arnhem en nijmegen in, dus voor mij lijkt arnhem wel ideaal! In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:57:57 #130
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_116648634
Wat kan je eigenlijk naast de studie doen behalve administratiewerk (wat haast niet te krijgen is hier...) om wat 'beter' dan anderen te lijken? Er zijn soms wel van die inhousedagen van kantoren om een indruk te krijgen, maar geen echte studentprojecten of iets in die trant, of een bepaalde gratis KPMG/PWC/etc-cursus waar je echt wat mee op voor hebt in vergelijking met andere sollicitanten/stagelopers in de toekomst.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_116648742
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:57 schreef MacorgaZ het volgende:
Wat kan je eigenlijk naast de studie doen behalve administratiewerk (wat haast niet te krijgen is hier...) om wat 'beter' dan anderen te lijken? Er zijn soms wel van die inhousedagen van kantoren om een indruk te krijgen, maar geen echte studentprojecten of iets in die trant, of een bepaalde gratis KPMG/PWC/etc-cursus waar je echt wat mee op voor hebt in vergelijking met andere sollicitanten/stagelopers in de toekomst.
'Gewone' bijbaan is ook prima hoor. Als je maar een bijbaan hebt. Verder gewoon gaan solliciteren en jezelf goed verkopen.
pi_116669170
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2012 12:35 schreef Cassenzo het volgende:

[..]

Ik woon tussen arnhem en nijmegen in, dus voor mij lijkt arnhem wel ideaal! In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
Utrecht en arnhem is bij pwc 1 business unit. Ik zou wel tijdig solliciteren, aangezien de gesprekken nu al lopen!
pi_116715140
Ik ga in februari 10 weken stage lopen maar ik heb nog een aantal vraagjes mbt tot mijn stage / het solliciteren. Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy en moet 10 weken stage lopen en ben van plan om te gaan solliciteren bij enkele bedrijven die tot de big 4 behoren omdat ik denk dat ik hier het meest kan leren. Maar nu heb ik de volgende vragen:

- wat doe je precies op zo'n stage, welke dingen ga je zelf doen, waar ga je aan mee werken, ga je mee naar de klant etc.?
- ik neem aan dat ik in pak moet verschijnen op mijn stage? Met sollicitatie doe je dan ook een pak aan? En is het voldoende als ik gewoon 1 pak koop en enkele blousjes waar ik in kan varieren?
- begin je bij een sollicitatiegesprek zelf over de arbeidsvoorwaarden (daarmee doel ik op de stage-vergoeding. Ik ben niet per se uit op vergoeding maar het zou zonde zijn als ik geen vergoeding krijg omdat ik er zelf niet om gevraagd heb bijvoorbeeld.

Dit was het wel tot nu, als er meer vragen zijn laat ik het weten :)
pi_116716294
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 22:39 schreef Cassenzo het volgende:
- wat doe je precies op zo'n stage, welke dingen ga je zelf doen, waar ga je aan mee werken, ga je mee naar de klant etc.?
In de controlepraktijk ga je zeer zeker mee naar de klant! Je zult de wat simpelere klusjes uitvoeren zoals het aansluiten van banksaldi op bankafschriften, het testen van autorisaties van facturen en dergelijke. Vaak ga je ook (om wat te leren) mee naar gesprekken met de klant.
quote:
- ik neem aan dat ik in pak moet verschijnen op mijn stage? Met sollicitatie doe je dan ook een pak aan? En is het voldoende als ik gewoon 1 pak koop en enkele blousjes waar ik in kan varieren?
10 weken achter elkaar met 1 pak vind ik wel grensgeval, aan de andere kant is het zonde om 2 pakken te kopen die je daarna 3 jaar amper meer gebruikt. Bij sollicitatie zeer zeker een pak aan!
quote:
- begin je bij een sollicitatiegesprek zelf over de arbeidsvoorwaarden (daarmee doel ik op de stage-vergoeding. Ik ben niet per se uit op vergoeding maar het zou zonde zijn als ik geen vergoeding krijg omdat ik er zelf niet om gevraagd heb bijvoorbeeld.
Bij Big 4 kantoren ligt dit gewoon vast. Breng het gerust ter sprake maar ga niet teveel hierom vissen. Er valt over het algemeen niet te onderhandelen.
pi_116717919
Top, heel erg bedankt voor je snelle reactie!

Ik dacht al dat ik 1 vraag vergeten was, namelijk:

- wat zijn de standaard vragen die ze op een stage-sollicitatie vragen en wat kan je er het best op antwoordden :)?
pi_116721906
- Sterke- en zwakke punten over jouzelf;
- Motivatie over studie/beroep (waarom accountancy, waarom controlepraktijk i.p.v. samenstelpraktijk);
- Waarom bedrijf x en niet bedrijf y of z?;
- Toekomstvisie;
- Wat onderscheidt jou van andere studenten?
pi_116746442
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 22:51 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

In de controlepraktijk ga je zeer zeker mee naar de klant! Je zult de wat simpelere klusjes uitvoeren zoals het aansluiten van banksaldi op bankafschriften, het testen van autorisaties van facturen en dergelijke. Vaak ga je ook (om wat te leren) mee naar gesprekken met de klant.

[..]

10 weken achter elkaar met 1 pak vind ik wel grensgeval, aan de andere kant is het zonde om 2 pakken te kopen die je daarna 3 jaar amper meer gebruikt. Bij sollicitatie zeer zeker een pak aan!

[..]

Bij Big 4 kantoren ligt dit gewoon vast. Breng het gerust ter sprake maar ga niet teveel hierom vissen. Er valt over het algemeen niet te onderhandelen.
Je kan een pakook tussentijds stomen! Als je het alleen koopt voor de stage dan zou ik het bij 1 houden.
pi_116746512
Een goede pak gaat lang mee, in de toekomst zal je ze ook nodig hebben dus je kunt er ook een paar kopen.
pi_116749227
Ik heb een vraag voor de mensen die recent (binnen nu een 1 jaar geleden) een assessment van PWC hebben gemaakt:

Bestaat het nog steeds uit een begrijpend lezen onderdeel en een persoonlijkheidstest?

Hoe hebben jullie dit voorbereid?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_116751775
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 18:39 schreef waaromniet1988 het volgende:
Ik heb een vraag voor de mensen die recent (binnen nu een 1 jaar geleden) een assessment van PWC hebben gemaakt:

Bestaat het nog steeds uit een begrijpend lezen onderdeel en een persoonlijkheidstest?

Hoe hebben jullie dit voorbereid?
Ik heb in november een online assessment van PwC gemaakt. Het bestond toen uit drie delen:
- Cijfermatig redeneren;
- Verbaal redeneren;
- Persoonlijkheidstest.

Cijfermatig redeneren kwam eigenlijk neer op allemaal kleine rekenvraagjes. Bijvoorbeeld percentages berekenen, of gegevens afleiden uit een grafiek. Sommige vragen hadden - bij mij tenminste - wel een economische achtergrond.

Het verbaal redeneren ging inderdaad om het begrijpend lezen. Je kreeg verschillende stukjes tekst met steeds een stuk of vijf vragen.

Daarna wordt je telefonisch benaderd en krijg je een uitslagenrapport via mail toegestuurd.
pi_116753271
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 19:40 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ik heb in november een online assessment van PwC gemaakt. Het bestond toen uit drie delen:
- Cijfermatig redeneren;
- Verbaal redeneren;
- Persoonlijkheidstest.

Cijfermatig redeneren kwam eigenlijk neer op allemaal kleine rekenvraagjes. Bijvoorbeeld percentages berekenen, of gegevens afleiden uit een grafiek. Sommige vragen hadden - bij mij tenminste - wel een economische achtergrond.

Het verbaal redeneren ging inderdaad om het begrijpend lezen. Je kreeg verschillende stukjes tekst met steeds een stuk of vijf vragen.

Daarna wordt je telefonisch benaderd en krijg je een uitslagenrapport via mail toegestuurd.
Ontzettend bedankt voor je antwoord. Hier kan ik heel wat mee.
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_116925477
Ik heb even een aantal vraagjes.

Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy (hbo) maar ik zal uiteindelijk graag RA willen worden. Nu weet ik dat ik daarvoor universiteit moet gaan doen maar hoe dat precies? Ik heb ooit iets gelezen over pre-master/master/post-master, klopt dat? En hoe lang duren elk van hun? En is het zo dat je 3 jaar praktijkervaring op moet doen? En vanaf wanneer doe je dat dan? Al vanaf dat je begint met het universiteit-traject en dus ook al een aantal dagen in de week werkt? Of pas als je met de uni klaar bent?

Al met al is mijn vraag dus: wat moet ik na de HBO allemaal doen om RA te kunnen worden?

Nog een aantal vraagjes: hoeveel dagen in de week werk/studeer je dan als ik na de hbo universiteit ga doen? Hoeveel verdien je hier ongeveer netto per maand mee (lees bij een van de big4), en krijg je als je net begint met universiteit (en je werkt dan dus ook een paar dagen) gelijk een leasesauto? Dit is handig voor mij om te weten omdat ik anders misschien nu van plan was om zelf een auto aan te schaffen.

Alvast bedankt :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:00:31 #143
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_116927995
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 10:35 schreef Cassenzo het volgende:
Ik heb even een aantal vraagjes.

Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy (hbo) maar ik zal uiteindelijk graag RA willen worden. Nu weet ik dat ik daarvoor universiteit moet gaan doen maar hoe dat precies? Ik heb ooit iets gelezen over pre-master/master/post-master, klopt dat? (1) En hoe lang duren elk van hun? (2) En is het zo dat je 3 jaar praktijkervaring op moet doen? (3) En vanaf wanneer doe je dat dan? Al vanaf dat je begint met het universiteit-traject en dus ook al een aantal dagen in de week werkt? Of pas als je met de uni klaar bent? (4)

Al met al is mijn vraag dus: wat moet ik na de HBO allemaal doen om RA te kunnen worden?

Nog een aantal vraagjes: hoeveel dagen in de week werk/studeer je dan als ik na de hbo universiteit ga doen? (5) Hoeveel verdien je hier ongeveer netto per maand mee (lees bij een van de big4), en krijg je als je net begint met universiteit (en je werkt dan dus ook een paar dagen) gelijk een leasesauto? (6) Dit is handig voor mij om te weten omdat ik anders misschien nu van plan was om zelf een auto aan te schaffen.

Alvast bedankt :)
(1) Als je van het HBO komt is dat inderdaad het traject
(2) Pre-master (uitgaande van HBO Accountancy) 0,5 jaar, master 2 jaar en post-master 1 jaar (Nyenrode)
(3) Dat klopt
(4) Je mag met het eerste jaar van je praktijkstage beginnen wanneer je bezig bent met de master. Dan krijg je een toestemmingsbrief. Je kunt pas met je derde jaar beginnen als je theoretisch kaar bent (dus na je post-master).
(5) Je werkt 4 dagen in de week en 1 dag in de week (meestal op vrijdag) ga je naar school
(6) Netto is niet te zeggen. Hangt van teveel factoren af. Je krijgt bij de Big4 een lease-auto.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117144026
Hallo mensen,

Denk dat jullie mij wel kunnen helpen. Het zijn misschien amateurvragen voor jullie maar ik kom er toch niet uit:p

Ik moet een resultatenrekening en een liquiditeitsbegroting maken.

Stel er word een brutowinstpercentage van 35% gebruikt en de omzet is 380.000
Dan is de inkoopwaarde van de omzet toch 0,75 x 380.000 = 285.000?
En deze 2 bedragen horen toch op de resultatenrekening?

Dan nog een vraag over liquidteitsbegroting.
Daar hoort toch gewoon crediteuren bij als uitgaven, want ze hebben een krediettermijn van 1 maand. Ik moet een l-begroting voor een jaar maken. Dus moet ik de crediteuren van 11 maanden betalen + de crediteuren die al op balans stond toch?
En hoe zit dat met loon- en energiekosten? Die worden gewoon in dat jaar betaald, dan moet dat toch ook op de L-begroting.

Sorry als het onduidelijk is maar hoop dat jullie me kunnen helpen :P

thnx.
pi_117145969
Hoe kom jij op die 0.75?

De rest klopt volgens mij wel.
pi_117146045
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:19 schreef ejfaar het volgende:
Hoe kom jij op die 0.75?

De rest klopt volgens mij wel.
ow sorry moest 0,65 zijn. Brutowinstpercentage 35% en dan 100 - 35 is inkoopwaarde omzet toch?
pi_117146457
quote:
99s.gif Op zondag 23 september 2012 13:21 schreef Abelow het volgende:

[..]

ow sorry moest 0,65 zijn. Brutowinstpercentage 35% en dan 100 - 35 is inkoopwaarde omzet toch?
Ehm, jaa.
380 x 65% = 247
380 x 35% = 133

Omzet 380
Inkoop 247
Brutowinst 133

Komen allen op de w /v rekening.

En als krediettermijn van 1 maand, alles van op de beginbalans + alles van januari tot en met november op de liquiditeitsbegroting.

Je zit zeker ook in de 1e klas of niet?
pi_117146796
quote:
3s.gif Op zondag 23 september 2012 13:30 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Ehm, jaa.
380 x 65% = 247
380 x 35% = 133

Omzet 380
Inkoop 247
Brutowinst 133

Komen allen op de w /v rekening.

En als krediettermijn van 1 maand, alles van op de beginbalans + alles van januari tot en met november op de liquiditeitsbegroting.

Je zit zeker ook in de 1e klas of niet?
Jep maar jij doet accountancy toch?
pi_117149221
quote:
99s.gif Op zondag 23 september 2012 13:39 schreef Abelow het volgende:

[..]

Jep maar jij doet accountancy toch?
Ja, daarvoor is dit topic ook.
pi_117149430
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2012 14:31 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Ja, daarvoor is dit topic ook.
Accountancy is niet de enige opleiding die te maken heeft met balansen, W&V rekening etc. ;)
pi_117149683
quote:
99s.gif Op zondag 23 september 2012 14:37 schreef Abelow het volgende:

[..]

Accountancy is niet de enige opleiding die te maken heeft met balansen, W&V rekening etc. ;)
Nee, dat weet ik maar het topic is accountancy, dus voor het gemak ga ik er van uit dat hier dan ook mensen komen die accountancy doen.
pi_117149802
Ow oke, kon geen bedrijfseconomie forum vinden, dus vroeg ik het hier maar.
pi_117149859
Bedrijfseconomie en accountancy zijn sowieso eerste twee jaar bijna hetzelfde.
pi_117149970
quote:
3s.gif Op zondag 23 september 2012 14:48 schreef FokNederland het volgende:
Bedrijfseconomie en accountancy zijn sowieso eerste twee jaar bijna hetzelfde.
Ja klopt meeste scholen wel maar op de HES (hogeschool Rotterdam) is dat niet het geval. Als ik nu nog Accountancy wil doen in het 2e jaar, moet ik nog wat vakken extra doen ofzo.
pi_117176093
Hallo, ik heb een vraagje!

Ik heb in februari een meeloopstage van 10 weken. Nu ga ik hiervoor binnenkort maar eens solliciteren. Maar nu had ik als vraag, stel dat ze mijn brief + cv goed vinden en ze vragen mij op gesprek. Moet je dan op je sollicitatiegesprek al gelijk in pak komen? En is het tegenwoordig nog gebruikelijk om een stropdas om te doen of volstaat alleen een pak ook al? Rekening houdend met het feit dat ik 18 ben :)
  zondag 23 september 2012 @ 23:01:20 #156
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117176345
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:55 schreef Cassenzo het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje!

Ik heb in februari een meeloopstage van 10 weken. Nu ga ik hiervoor binnenkort maar eens solliciteren. Maar nu had ik als vraag, stel dat ze mijn brief + cv goed vinden en ze vragen mij op gesprek. Moet je dan op je sollicitatiegesprek al gelijk in pak komen? En is het tegenwoordig nog gebruikelijk om een stropdas om te doen of volstaat alleen een pak ook al? Rekening houdend met het feit dat ik 18 ben :)
Hangt af van het kantoor. Bij een Big4 kun je het wel vergeten zonder pak, maar bij een klein accountantskantoor kan het misschien nog wel. Dat je 18 bent maakt helemaal niks uit. Mooie leeftijd juist om een pak te kopen ;) Sowieso een stropdas als je een pak draagt.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117176594
Beter overdressed dan underdressed. Een stropdas kan je altijd nog af doen.
  zondag 23 september 2012 @ 23:08:07 #158
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117176646
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 23:07 schreef xminator het volgende:
Beter overdressed dan underdressed. Een stropdas kan je altijd nog af doen.
Nummer 1 regel. Daarnaast... Wat ga je dan aandoen als je stage gaat lopen?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117185940
Trainingspak :7
pi_117187510
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:25 schreef ejfaar het volgende:
Trainingspak :7
_O- _O-
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117195067
Ik heb even een vraagje. Is het mogelijk om als beginnend accountant (met accountancy master) bij big four kantoor nog meer de fiscale kant op te gaan? Een beetje van beide om het zo maar te zeggen? Merk namelijk dat het belastingrecht me ergens toch ook wel erg kan boeien (vraag me niet waarom).
pi_117196979
Wellicht leuk voor diegenen die interesse hebben in accountancy:

http://www.accountant.nl/(...)2012+wat+verdien+ik+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117200868
Ik zit momenteel al weer in het laatste jaar van mijn Hbo-opleiding. Aangezien ik - tot nu toe - geen tentamens heb openstaan, ziet het er naar uit dat ik in februari mag beginnen met afstuderen.

Nu is het de bedoeling om in duo's te gaan afstuderen. Dit in verband met een beter eindproduct, maar tevens voor meer efficiency m.b.t. planning en werkzaamheden van docenten en afstudeerbegeleiders.

Echter, na wat rondvraag blijkt dat er waarschijnlijk maar twee andere studenten uit mijn klas (samen) gaan afstuderen in februari. Nu heb ik dus de keuze om of alleen af te gaan studeren, of om een oproepje op Blackboard te plaatsen. Met dat laatst loop ik wel risico dat 5e-, 6e- of 7e jaars studenten zich melden en proberen mee te liften. Daar heb ik nou ook niet bepaald trek in!

Wat zouden jullie doen? :?

Tevens nog tips om een leuke afstudeeropdracht te vinden? Via internet heb ik nog weinig kunnen vinden. Ik kan mijn stageadres nog bellen, met de vraag of zij eventueel nog een cliënt met een opdracht hebben.
  maandag 24 september 2012 @ 19:47:25 #164
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_117204757
Zijn er geen andere klassen, bijvoorbeeld op een andere locatie van de school?
Kan misschien beter wat moeten reizen voor overleg dan dat je inderdaad met een meelifter zit.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_117206339
Dat probleem had ik verleden jaar ook GuitarJJ. Veel ongemotiveerde studenten waardoor er velen niet nominaal gingen afstuderen. Degene waar ik mee wou afstuderen had al een plaats wat te ver reizen voor mij was. Na velen mails met de examencommissie mocht ik uiteindelijk NIET alleen afstuderen. Waardoor ik was toegewezen op een 5de jaars. Het was een prima gast, maar wat betreft intellectuele eigenschappen was hij ver onder niveau. Dat resulteerde dat ik zon beetje het gehele verslag zelf heb uitgevoerd/geschreven. Desalniettemin door mijn inspanningen toch een 7.8 gehaald, hij kreeg ''slechts een 6.5.

Mijn advies probeer eerst bij de examencommissie toestemming te krijgen om MONO af te studeren.
pi_117206521
Ik zou gewoon lekker zelf afstuderen, zo een scriptie stelt niet bijster veel voor imo.

Overigens zo een duo-scriptie lijkt mij echt inefficient en kan de kwaliteit naar beneden halen, intern consistent zal het ook niet zijn (of je moet daar weer extra tijd insteken). Dan heb je ook nog het probleem dat je een scriptieplek voor twee moet zien te vinden.

Voor scriptieonderwerp aan je kantoor vragen of een klant nog een probleem heeft. Anders www.accountant.nl en daarvan iets kiezen. Integrated reporting is wel een leuk onderwerp, misschien kun je dat uitzoeken?

[ Bericht 44% gewijzigd door xminator op 24-09-2012 20:22:24 ]
pi_117218423
Bedankt. :)
Ik zit er inderdaad toch steeds meer aan te denken om het zelf te doen.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Integrated Reporting gehoord. Zal binnenkort eens even kijken of het een interessant onderwerp is.

XBRL/SBR is tegenwoordig ook een 'hot item'. Misschien alleen een beetje cliché...
pi_117218650
Wat ik heb ervaren is dat mensen die moeite hebben met het vinden van een scriptieonderwerp en of scriptieplaats gaan voor een xbrl/sbr onderwerp.

AO/IB is pas cliché.
pi_117218766
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:35 schreef xminator het volgende:
Wat ik heb ervaren is dat mensen die moeite hebben met het vinden van een scriptieonderwerp en of scriptieplaats gaan voor een xbrl/sbr onderwerp.

AO/IB is pas cliché.
Klopt, wat AO/IB betreft. Volgens mij bestaat uit merendeel van de afstudeeronderzoeken uit AO-beschrijvingen.
pi_117225207
Ik zoek ook nog een onderwerp. Ook echt geen idee wat ik zal gaan doen. Heb weinig zin om de 32098e met een AO-beschrijving te zijn :P
pi_117244924
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 23:01 schreef Maraca het volgende:

[..]

Hangt af van het kantoor. Bij een Big4 kun je het wel vergeten zonder pak, maar bij een klein accountantskantoor kan het misschien nog wel. Dat je 18 bent maakt helemaal niks uit. Mooie leeftijd juist om een pak te kopen ;) Sowieso een stropdas als je een pak draagt.
Bedankt voor je antwoord! Dan ga ik zeker maar is binnenkort op zoek naar een mooi pak (incl stropdas haha). Iemand een idee waar je een goed pak kan kopen voor een leuk prijsje? Wil liever niet een c&a pak, dus wel graag iets betere kwaliteit. Aangezien het ook gelijk een mooie investering is omdat ik er toch jaren in ga lopen.

Iemand die weet hoeveel stagevergoeding je ongeveer bij een meeloopstage krijgt? Bij de big4? En bij een middelgroot accounantskantoor? Een schatting :)
pi_117245155
Suit supply is altijd wel nice.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117245691
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:36 schreef KaBuf het volgende:
Suit supply is altijd wel nice.
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_117250005
C&a heeft opzich af en toe wel kwaliteitvolle pakken voor een zachte prijs, heb er zelf ook 1 van frans molenaar gekocht daaro en die doet niet onder voor mn duurdere pakken.
  dinsdag 25 september 2012 @ 21:10:51 #175
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117250100
Wat ben ik blij dat ik een vrouw ben O+ Gewoon lekker overal winkelen en als het netjes is, is het goed *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117250255
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:10 schreef Maraca het volgende:
Wat ben ik blij dat ik een vrouw ben O+ Gewoon lekker overal winkelen en als het netjes is, is het goed *O*
Vrouwen hebben het makkelijker en goedkoper ja ;( .
  dinsdag 25 september 2012 @ 21:14:46 #177
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117250298
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:14 schreef xminator het volgende:

[..]

Vrouwen hebben het makkelijker en goedkoper ja ;( .
Nou, makkelijker.. sta je elke morgen voor je kast.. keuzes, keuzes, keuzes ;(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117250731
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:14 schreef Maraca het volgende:

[..]

Nou, makkelijker.. sta je elke morgen voor je kast.. keuzes, keuzes, keuzes ;(
No comment...
  dinsdag 25 september 2012 @ 21:31:43 #179
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117251256
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:22 schreef xminator het volgende:

[..]

No comment...
:+ Ach, het is ook vast moeilijk om je overhemd met je stropdas te laten matchen ;(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117252170
Gewoon heel veel witte overhemden maakt het al een stuk makkelijker ;)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117253568
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:31 schreef Maraca het volgende:

[..]

:+ Ach, het is ook vast moeilijk om je overhemd met je stropdas te laten matchen ;(
Dan heb je nog een bijpassende riem, schoenen,manchetknopen en horloge nodig. Weet je hoe lastig dat is?

Oke, manchetknopen pas over 10 jaar oid :').
pi_117267572
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 22:11 schreef xminator het volgende:

[..]

Dan heb je nog een bijpassende riem, schoenen,manchetknopen en horloge nodig. Weet je hoe lastig dat is?

Oke, manchetknopen pas over 10 jaar oid :').
Zo, wat kunnen mannen moeilijk doen over kleding :P. Pak, overhemd en stropdas! Vraag in de winkel welke kleuren bij elkaar passen. Geef je budget aan. Et voila! easy as that! :D
pi_117291186
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:36 schreef KaBuf het volgende:
Suit supply is altijd wel nice.
Mwah, ik wordt nooit zo blij van de Suitsupply eigenlijk. Van die 18 jarige verkopers die mij ietwat overijverig een pak proberen aan te smeren, onderwijl vragend of ik hier nu mn eerste pak kom kopen :'). Stond niet veel later weer buiten.

Nee, wat dat betreft kun je beter een Boss winkel ofzo binnenstappen, ten minste fatsoenlijke service. En als je tijdens de uitverkoop periodes gaat is het ook nog eens zeer redelijk geprijsd. Helaas is die periode nu net afgelopen...
pi_117291666
Ja wat dat betreft heb je wel gelijk :P

Uitverkoop bij Bijenkorf is ook altijd wel handig :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117362753
Zijn er hier mensen die mee zijn gegaan met een accountancy business course?
Zo ja, Hoe heb je dit ervaren ? Ik ben wel benieuwd.
pi_117363810
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 18:55 schreef Unknown18 het volgende:
Zijn er hier mensen die mee zijn gegaan met een accountancy business course?
Zo ja, Hoe heb je dit ervaren ? Ik ben wel benieuwd.
Jep, ga (moet/wil) ook nog solliciteren voor een ander business course dit jaar naar madrid of barca.

Het is wel gezellig en leuk. Alleen vond het minder leerzaam omdat ik oudejaars was en dus al enige ervaring had. De groep is gemixxed dus verschillende leerjaren en niveaus.
Als je de mogelijkheid hebt, gewoon doen!
pi_117364006
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2012 19:19 schreef xminator het volgende:

[..]

Jep, ga (moet/wil) ook nog solliciteren voor een ander business course dit jaar naar madrid of barca.

Het is wel gezellig en leuk. Alleen vond het minder leerzaam omdat ik oudejaars was en dus al enige ervaring had. De groep is gemixxed dus verschillende leerjaren en niveaus.
Als je de mogelijkheid hebt, gewoon doen!
Aha interessant. Lijkt me wel leuk inderdaad alleen betwijfel ik vooral of ik al voldoende kennis in huis heb voor zo'n business course (Net begonnen met Master acc&contr @VU). Maar als ik jou antwoord lees, lijkt het dan juist goed om te gaan ;). Volgens mij doe je alles ook in een team?
pi_117364197
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 19:24 schreef Unknown18 het volgende:

[..]

Aha interessant. Lijkt me wel leuk inderdaad alleen betwijfel ik vooral of ik al voldoende kennis in huis heb voor zo'n business course (Net begonnen met Master acc&contr @VU). Maar als ik jou antwoord lees, lijkt het dan juist goed om te gaan ;). Volgens mij doe je alles ook in een team?

Jup alles in een team, gewoon doen!
pi_117394700
Een vraag van een hele andere orde die indirect te maken heeft met dit topic.

Zijn er nog veel economen die accountancy gaan doen waardoor je dus na verloop van tijd drs. RA achter je naam hebt staan of valt dit wel mee i.v.g. met pak'm beet 20 jaar terug.
pi_117397340
Knappe jongen die RA wordt zonder drs / MSc titel lijkt me.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117436332
Hallo allemaal,

Ik heb al eerder gepost in Accountancy topic omdat ik twijfelde tussen de studies Bedrijfseconomie en Accountancy. Inmiddels ben ik geslaagd en begonnen aan de Avans Hogeschool in Breda aan de studie Bedrijfseconomie, maar de propedeuse is gedeeld, dus aan het einde van het jaar maak ik pas echt de keuze tussen Bedrijfseconomie en Accountancy. Om studenten te informeren over de studies en het beroepenveld zijn er al oriëntatiedagen geweest, daar ben ik bij aanwezig geweest en ik zou naar aanleiding daarvan nog twee vragen willen stellen.

Alles wat mij is verteld over de studie Accountancy en het beroep Accountant spreekt mij wel aan, met name de werkzaamheden spreken mij wel aan. Maar ik bleef zitten met de volgende twee vragen:
- Kun je met een diploma Bedrijfseconomie geen Accountant worden? Bij de voorlichting liet men een lijst zien met oud-studenten waarachter stond wat zij tegenwoordig van beroep zijn, het viel mij namelijk op dat in dit lijstje van circa 75 personen niet één Accountant is geworden, toeval of werkelijkheid?
- Er wordt vaak over gesproken in deze topic ik weet het, maar toch: hoeveel uren werken die Accountants nou in de week? Want 2 oud-studenten die Accountant waren geworden(dit was bij de voorlichting Accountancy) gaven aan zonder uitzondering(dus zonder vakantie 48/49 weken in het jaar) áltijd om 7.30 bij de klant te beginnen en daar 20.30 weg te rijden. Nu vind ik op zich dat dit soort werkweken best regelmatig mogen voorkomen, dus ik zou er geen moeite mee hebben lange dagen te maken, ook als dat regelmatig gebeurd. Maar 48 weken tussen de 60 en 70 uur in de week werken wordt mij te gortig, genieten van het leven doe ik graag, dus beroepsmatig ook, maar er zijn ook andere dingen in het leven, zoals oud worden en als ik dit soort werkweken 20 jaar of langer moet volhouden overlijd ik direct na mijn pensioen omdat mijn lichaam ''op'' is en mag ik tussen vier planken het gras van de onderkant gaan bekijken, geen prettig vooruitzicht.
pi_117437444
Vraag 1: veel mensen maken al snel de keuze. Als iemand accountant wil worden doet hij vaak de studie Accountancy ipv Bedrijfseconomie. Veel bedrijfseconomiestudenten hebben een aversie tegen accountancy. Echter, je kunt met een bedrijfseconomiediploma accountant worden, maar het traject zal iets langer duren.
je heby gehoord over de werkzaamheden, maar gaat het dan om RA of AA?
pi_117438576
Beide, dus ze hebben verteld over zowel de werkzaamheden van een AA als van een RA.
pi_117438869
Ok, al een idee wat je leuker lijkt?
  zondag 30 september 2012 @ 21:03:57 #195
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117438988
Whehe.. 48 weken tussen 7:30 en 20:30 werken. Stond van de week mooi om 7:45 voor een dichte deur :'( (uiteindelijk binnengeslopen via het magazijn *) ) Kortom: meestal is dat niet eens mogelijk. Zelfs bij mijn grootste klant werkt mijn pasje niet meer na 20:00.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 30 september 2012 @ 21:08:16 #196
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_117439278
Serieus, zulke dagen maken de meeste partners niet eens elke dag joh. ;)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117439301
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:03 schreef Maraca het volgende:
Whehe.. 48 weken tussen 7:30 en 20:30 werken. Stond van de week mooi om 7:45 voor een dichte deur :'( (uiteindelijk binnengeslopen via het magazijn *) ) Kortom: meestal is dat niet eens mogelijk. Zelfs bij mijn grootste klant werkt mijn pasje niet meer na 20:00.
Maar het is ook sws niet het hele jaar zo druk. Vooral tijdens de final.
  zondag 30 september 2012 @ 21:11:18 #198
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117439506
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2012 21:08 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Maar het is ook sws niet het hele jaar zo druk. Vooral tijdens de final.
Klopt :Y Was dan ook elke dag om 18:00 thuis O+
(goed, dan mag ik vervolgens wel gaan studeren.. maar dat is een klein detail ;) )
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117439821
Goed, dan hebben die gasten een vertekend beeld gegeven. Kunnen jullie dan een beeld geven van hoe het er werkelijk uitziet?

@Efjaar

Ze hebben verteld dat je als AA meer advies geeft en samenstelt, terwijl een RA controleert of de externe verslaggeving aan de wettelijke eisen voldoet en betrouwbaar is. Wat ik leuker vind weet ik nog niet precies, dat zal nog moeten blijken ;)
  zondag 30 september 2012 @ 21:23:12 #200
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117440295
Werktijden is eigenlijk niks zinnigs over te zeggen. "Hangt er vanaf". Ga er maar vanuit dat je het in de periode januari - maart heel druk hebt en daarna wat minder. Maar dat is afhankelijk van het type klant, teamsamenstelling, hotelovernachting, deadlines etc.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117440644
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:15 schreef IkbenGradus het volgende:
Goed, dan hebben die gasten een vertekend beeld gegeven. Kunnen jullie dan een beeld geven van hoe het er werkelijk uitziet?

@Efjaar

Ze hebben verteld dat je als AA meer advies geeft en samenstelt, terwijl een RA controleert of de externe verslaggeving aan de wettelijke eisen voldoet en betrouwbaar is. Wat ik leuker vind weet ik nog niet precies, dat zal nog moeten blijken ;)
Dat is wel vrij globaal ja.
AA = samenstel
RA = controle

Zou me er wel in verdiepen als ik jou was. Als je twijfelt is bedrijfseconomie misschien een betere keuze (als je over een jaar dus nog twijfelt)
  zondag 30 september 2012 @ 21:34:00 #202
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117441063
Of loop eens een dagje (of twee) mee bij een accountantskantoor. 1 dag bij controle en 1 dag bij samenstel. :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117441108
@Maraca

Dat hebben ze inderdaad ook verteld, januari-maart is het drukst, maar zoals ik het begrijp hebben de voorlichters het in ieder geval op zijn minst een beetje overdreven, dat het drukke baan is weet ik, maar zo erg ook weer niet blijkbaar.

@Efjaar

Daar moet ik zeker nog over nadenken en dat zal ik ook zeker doen, er komen nog meer van dit soort dagen dus ik ga erover nadenken.
  zondag 30 september 2012 @ 22:45:46 #204
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_117446161
Januari -maart? In mijn beleving eerder t/m mei. Maar dat komt ook door mijn non-profit klanten denk.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117514855
Een leraar vertelde laatst dat accountantskantoren de RA-opleiding op Nyenrode die je na de HBO kan volgen niet meer gaan betalen vanaf 1 september 2013.

Nu hoorde ik dat deze opleiding een ton per jaar is, wat dus voor mij onmogelijk wordt om te gaan betalen nadat ik mijn HBO afgerond heb. Is het inderdaad zo dat accountantskantoren dit niet meer gaan betalen?

Dus dan ben ik genoodzaakt om mijn vervolgstudie op een andere universiteit te volgen. Maar de universiteiten waar je het RA-traject kan volgen (op nyenrode na) zijn dus in het Engels. Is dit goed te doen in het Engels? Mensen ervaring hiermee? Aangezien mijn Engels niet super is :).
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 19:04:25 #206
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117514914
Heb je al geïnformeerd bij de accountantskantoren zelf of dit inderdaad zo is? Daarnaast is veel stof op Nyenrode ook in het Engels.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117515080
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 19:02 schreef Cassenzo het volgende:
Een leraar vertelde laatst dat accountantskantoren de RA-opleiding op Nyenrode die je na de HBO kan volgen niet meer gaan betalen vanaf 1 september 2013.

Nu hoorde ik dat deze opleiding een ton per jaar is, wat dus voor mij onmogelijk wordt om te gaan betalen nadat ik mijn HBO afgerond heb. Is het inderdaad zo dat accountantskantoren dit niet meer gaan betalen?

Dus dan ben ik genoodzaakt om mijn vervolgstudie op een andere universiteit te volgen. Maar de universiteiten waar je het RA-traject kan volgen (op nyenrode na) zijn dus in het Engels. Is dit goed te doen in het Engels? Mensen ervaring hiermee? Aangezien mijn Engels niet super is :).
Van een aantal weet ik al dat het zo is. Persoonlijk begrijp ik niet waarom sommige studenten zo graag aan de nyenrode willen studeren (omdat het leuk staat volgens pappie oid?). Volgens mij haal jij ook deeltijd en voltijdstudies door elkaar. Bij voltijd is de opleiding bij elke universiteit in het engels, behalve bij de rug. Bij de rug zijn de boeken wel in het engels alleen de lessen niet.

Bij deeltijd zijn alle opleidingen in het Nederlands (geloof ik) maar je zult daar ook weer meemaken dat je boeken in het Engels zijn bijv,.
pi_117515140
Ik zit nu op de RUG maar er wordt gewoon college gegeven in het Nederlands. Uiteraard zijn er veel boeken in het Engels. Gezien de specifieke zaken die je moet leren is het beperken tot Nederlandse boeken gewoonweg niet mogelijk en tevens niet kwaliteit bevorderend.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 19:15:41 #209
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117515389
Sowieso.. studiekosten van EUR 100.000 per jaar voor Nyenrode ? Mijn werkgever zou een hartverzakking krijgen als hij dat hoort _O- Eerder rond de EUR 6.000 (incl. boekengeld) :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117516115
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 19:15 schreef Maraca het volgende:
Sowieso.. studiekosten van EUR 100.000 per jaar voor Nyenrode ? Mijn werkgever zou een hartverzakking krijgen als hij dat hoort _O- Eerder rond de EUR 6.000 (incl. boekengeld) :')
Dit dus.
Bron van het collegegeld
pi_117516168
100k per jaar kan je volgens mij naar een prestigieuze universiteit in V.S. :9
pi_117516191
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 19:33 schreef HenkXL het volgende:
100k per jaar kan je volgens mij naar een prestigieuze universiteit in V.S. :9
100k per jaar geef ik je priveles :P
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 19:51:12 #213
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_117517074
Bachelor van 4,5jaar zal zo'n kleine 42K in totaal zijn denk :)
Master en al weet ik niet.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_117518129
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:22 schreef IkbenGradus het volgende:

Maar 48 weken tussen de 60 en 70 uur in de week werken wordt mij te gortig, genieten van het leven doe ik graag, dus beroepsmatig ook, maar er zijn ook andere dingen in het leven
Ik werk nu 4,5 jaar bij een Big-four kantoor en maak echt niet chronisch zulke weken. Net zoals je zelf aangeeft komt het wel eens voor (zijn dan ook vaak de leukste weken overigens!) maar meestal zitten mijn uren tussen de 8 en 10 per dag. Laat je vooral niet gekmaken met zulke verhalen. Je bent er zelf altijd nog bij en hebt hier ECHT invloed op. Een 9 tot 5 baan zal het nooit worden maar 07:30 tot 20:30 is het ook niet altijd.
pi_117558659
Ik heb dus in februari een meeloopstage van 10 weken. Maar heb nog een vraagje. Ik had het namelijk met mijn ouders over wat ik aan zou doen op mijn stage. Ze zeiden dat het tegenwoordig steeds minder wordt dat mensen een pak dragen, is dat zo? En stel ik koop een pak, dan kan ik toch moeilijk 10 weken lang met hetzelfde pak op stage verschijnen? Waar kan je dan in variëren?

Zou een nette broek, een nette blouse en een jasje ook volstaan :)?
pi_117558788
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:46 schreef Cassenzo het volgende:
Ik heb dus in februari een meeloopstage van 10 weken. Maar heb nog een vraagje. Ik had het namelijk met mijn ouders over wat ik aan zou doen op mijn stage. Ze zeiden dat het tegenwoordig steeds minder wordt dat mensen een pak dragen, is dat zo? En stel ik koop een pak, dan kan ik toch moeilijk 10 weken lang met hetzelfde pak op stage verschijnen? Waar kan je dan in variëren?

Zou een nette broek, een nette blouse en een jasje ook volstaan :)?
Big4 of een klein kantoor?
Controle- of samenstelpraktijk?
Formeel of informeel kantoor?

In eerste instantie gewoon een pak dragen. Op kleinere kantoren zie je vaak dat de mensen er iets informeler bijlopen (op de samenstelpraktijk).
pi_117558840
Pak is bij vrijwel alle kantoren nog steeds wel gebruikelijk (verplicht), zeker bij de auditafdeling. Misschien wel steeds minder een pak, maar niet bij accountants.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 19:52:07 #218
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117558955
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:48 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Big4 of een klein kantoor?
Controle- of samenstelpraktijk?
Formeel of informeel kantoor?

In eerste instantie gewoon een pak dragen. Op kleinere kantoren zie je vaak dat de mensen er iets informeler bijlopen (op de samenstelpraktijk).
Dat dus. Mijn mannelijke collega's dragen altijd een pak (ok, vrijdag uitgezonderd maar altijd bij de klant). Stropdas wordt soms stiekem afgedaan als de klant al naar huis is ofzo :+ Anders echt niet.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 oktober 2012 @ 19:56:46 #219
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_117559228
Big 4 = pak.
Middel 4 = wisselt per bedrijf maar iets minder formeel dan big4.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_117632691
Bij klant heb ik sowieso altijd een pak. Als ik op kantoor zit en weet dat ik niet naar de klant hoef meestal gewoon nette pantalon en overhemd, maar soms ook pak. Nooit een stropdas eigenlijk, pas één keer een stropdas gehad maar dat was vanwege een belangrijk gesprek.
pi_117639725
Dus als ik het goed lees is RA worden, sowieso Engels les krijgen/boeken hebben in het Engels.
pi_117640297
Toch maar beter leren lezen dan. Alleen engelse boeken.
pi_117640436
Xminator zegt het zo dat er ook in het Engels les wordt gegeven, vandaar.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 21:00:29 #224
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117641452
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 20:42 schreef FokNederland het volgende:
Xminator zegt het zo dat er ook in het Engels les wordt gegeven, vandaar.
Op Nyenrode kun je kiezen voor Engelse lessen (dus Engels is echt de voertaal). In principe worden de lessen dus in het Nederlands gegeven. Echter is veel stof in het Engels. De boeken, artikelen, sheets (ja, sommige docenten hebben Engelse sheets). Als je Engels echt zo slecht is, dan ga je het ook niet redden met de colleges die in het Nederlands worden gegeven. De meeste stof moet je thuis voorbereiden en dat is 9 van de 10 keer in het Engels.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117641556
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:00 schreef Maraca het volgende:

[..]

Op Nyenrode kun je kiezen voor Engelse lessen (dus Engels is echt de voertaal). In principe worden de lessen dus in het Nederlands gegeven. Echter is veel stof in het Engels. De boeken, artikelen, sheets (ja, sommige docenten hebben Engelse sheets). Als je Engels echt zo slecht is, dan ga je het ook niet redden met de colleges die in het Nederlands worden gegeven. De meeste stof moet je thuis voorbereiden en dat is 9 van de 10 keer in het Engels.
Nou ik kan vrij goed met de Engelse taal op weg, zou mijzelf niet ''de beste'' noemen, maar op de middelbare school presteerde ik wel flink bovengemiddeld op Engels.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 21:07:35 #226
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_117641799
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:02 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Nou ik kan vrij goed met de Engelse taal op weg, zou mijzelf niet ''de beste'' noemen, maar op de middelbare school presteerde ik wel flink bovengemiddeld op Engels.
Je hoeft ook niet de beste te zijn, maar je moet wel wetenschappelijke artikelen kunnen lezen. Maar dat kan alleen jij inschatten. Als je op de middelbare geen problemen had (uitgaande van havo/vwo) dan denk ik wel dat je het op zal pakken. Uiteindelijk leer je het dan wel..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_117642147
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 20:42 schreef FokNederland het volgende:
Xminator zegt het zo dat er ook in het Engels les wordt gegeven, vandaar.
Lees goed, voltijd is bijna overal engels. Deeltijd bijna overal nederlands. Alleen boeken zijn sowieso bijna altijd engels.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:57:46 #228
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_117646238
Ben ik blij dat ik mijn Certificate of Proficiency in English met weinig moeite ga halen volgend jaar :P
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_118416281
Is de datum van de OAT (januari 2013) al bekend?
pi_118416565
15 jan dacht ik
pi_118449178
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:00 schreef Maraca het volgende:

[..]

Op Nyenrode kun je kiezen voor Engelse lessen (dus Engels is echt de voertaal). In principe worden de lessen dus in het Nederlands gegeven. Echter is veel stof in het Engels. De boeken, artikelen, sheets (ja, sommige docenten hebben Engelse sheets). Als je Engels echt zo slecht is, dan ga je het ook niet redden met de colleges die in het Nederlands worden gegeven. De meeste stof moet je thuis voorbereiden en dat is 9 van de 10 keer in het Engels.
Overigens bij alle accountancy opleidingen krijg je engelstalige artikelen. De vakliteratuur is namelijk enkel in het engels.
  maandag 29 oktober 2012 @ 15:09:37 #232
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_118578616
Hallo, ik meld me hier even.
Zojuist aangemeld via LOI Hogeschool.
Je moeder is een hamster
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:41:48 #233
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_118617070
Ik ben voor mijn B.sc thesis opzoek naar een onderwerp. Alleen ik verdwaal redelijk in de omvang van wat al onderzicht is. Heeft iemand misschien een goede suggestie voor een bepaalde richting?
'wat niet rekt, dat scheurt'
pi_118625067
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 12:41 schreef BaasD het volgende:
Ik ben voor mijn B.sc thesis opzoek naar een onderwerp. Alleen ik verdwaal redelijk in de omvang van wat al onderzicht is. Heeft iemand misschien een goede suggestie voor een bepaalde richting?
Ik meld me voor hetzelfde :P
pi_118625335
Zoek een recente exposure draft-> profit???
pi_118917836
Eerste tentamenweek is vorige week agelopen.
Resultaten zijn erg goed: een 9, twee x een 8 en landelijke taal- en rekentoets gehaald.
Moet alleen nog Inkomenstenbelasting terugkrijgen.
Hbo niveau valt tot nu toe nog wel mee. Best wel veel stof, maar simpele, opervlakkige vraagstelling.
pi_118920860
Momenteel zit ik aan de erasmus (eco en bedrijfseco) eerstejaars en ben ik van plan te stoppen vanwege het te hoge niveau. Ik zit te twijfelen om accoutancy te doen op de HHS of de HES. Wie kan hier zijn/haar mening over geven? :)
  woensdag 7 november 2012 @ 07:31:29 #239
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_118924303
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:17 schreef knight18 het volgende:
Momenteel zit ik aan de erasmus (eco en bedrijfseco) eerstejaars en ben ik van plan te stoppen vanwege het te hoge niveau. Ik zit te twijfelen om accoutancy te doen op de HHS of de HES. Wie kan hier zijn/haar mening over geven? :)
Ligt eraan wat je wilt doen. Om een controlerend accountant te worden zul je na het HBO weer naar de universiteit moeten. En dat staat ook niet bepaald bekend als de meest makkelijke opleiding. Wat vind je precies moeilijk aan de opleiding die je nu volgt en waarom is HBO Bedrijfseconomie geen optie?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_118936978
Ik heb even tussendoor ook een vraagje.

Ik heb nu dus ook de keuze gemaakt voor het RA-traject via bedrijfseconomie en nu moet ik dus eigenlijk gaan kijken of ik naar een groot of een klein accountantskantoor ga.

Enerzijds is de allure van de big four natuurlijk wel erg mooi. Het staat erg goed om voor te werken en bij een overstap naar het bedrijfsleven is dit altijd een grote plus.

Anderzijds zijn er de kleinere kantoren. Hier heb je vaak in mindere mate machtsverhoudingen en kom je vaker in aanraking met de mensen die wat hoger op de ladder staan. Ik heb vaak gehoord dat je uiteindelijk bij de kleinere kantoren toch het meeste leert.

(dit bovenste is obv wat ik gehoord heb door de jaren heen)

Nu ben ik net 21 jaar geworden en heb ik eigenlijk een erg slecht CV. Ik heb maar een paar baantjes gehad en ook voor korte tijd. Grootste inkomensbron was inkoop &verkoop via ebay en marktplaats, maar te weinig te vermelden. Ook de nevenactiviteiten zijn niet alles.
Geen commissies o.i.d bij mijn vereniging(en). Ik loop wel nominaal op de unie.

Nu heb ik dus de vraag of het echt onmogelijk is bij de Big Four binnen te komen als je CV niet buitengewoon goed is?
Je hoort altijd verhalen dat je ervaring in het buitenland nodig hebt, hoge punten (>7.0 gemiddeld), bestuur of veel commissies moet hebben gedaan etc etc.

ik ben bang dat ik toch ga struikelen over het feit dat ik toch vrij weinig heb gedaan t/m mijn 20e.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
pi_118937161
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2012 23:40 schreef FokNederland het volgende:
Eerste tentamenweek is vorige week agelopen.
Resultaten zijn erg goed: een 9, twee x een 8 en landelijke taal- en rekentoets gehaald.
Moet alleen nog Inkomenstenbelasting terugkrijgen.
Hbo niveau valt tot nu toe nog wel mee. Best wel veel stof, maar simpele, opervlakkige vraagstelling.
Mooi ga zo door! Als de basis goed is komt de rest vanzelf wel!

@Taco, zelf had ik destijds toen ik solliciteerde voor een stage plek ook een bijna lege CV en was aangenomen bij 3 van de 4 big four.
pi_118962481
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 07:31 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je wilt doen. Om een controlerend accountant te worden zul je na het HBO weer naar de universiteit moeten. En dat staat ook niet bepaald bekend als de meest makkelijke opleiding. Wat vind je precies moeilijk aan de opleiding die je nu volgt en waarom is HBO Bedrijfseconomie geen optie?
Het echt grote probleem is de wiskunde die er wordt gegeven. Het is meer de wiskunde b. En dat ligt mij nou niet echt, aangezien ik op het vwo gewoon wiskunde a had.
  donderdag 8 november 2012 @ 07:12:19 #243
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_118966713
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 23:21 schreef knight18 het volgende:

[..]

Het echt grote probleem is de wiskunde die er wordt gegeven. Het is meer de wiskunde b. En dat ligt mij nou niet echt, aangezien ik op het vwo gewoon wiskunde a had.
Ik heb zelf helemaal geen wiskunde gehad op de middelbare, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat nu het verschil is tussen wiskunde a en b :@ Maar bij HBO Accountancy krijg je levensverzekeringswiskunde. Houd daar wel rekening mee.

Maar waarom ga je eigenlijk 'terug' naar het HBO en ga je dan niet accountancy studeren op de universiteit? Wat voor soort accountant wil je eigenlijk worden? AA of RA?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_118967745
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 07:12 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik heb zelf helemaal geen wiskunde gehad op de middelbare, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat nu het verschil is tussen wiskunde a en b :@ Maar bij HBO Accountancy krijg je levensverzekeringswiskunde. Houd daar wel rekening mee.

Maar waarom ga je eigenlijk 'terug' naar het HBO en ga je dan niet accountancy studeren op de universiteit? Wat voor soort accountant wil je eigenlijk worden? AA of RA?
Wiskunde a is meer de statistiek. Ik heb vorig jaar al een jaar verloren aan een andere studie. En ik pas beter op het HBO dan op de universiteit. Niet alleen qua prestaties maar ook qua mentaliteit. En ik denk meer dat ik een AA wil worden. Doe jij trouwens accountancy?
En de wiskunde die ik op deze opleiding kreeg had te maken met: verschillende soorten afgeleiden, lagrange etc.
  donderdag 8 november 2012 @ 09:58:23 #245
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_118969209
Nou, de eerste week thuisstudie HBO Accountancy van de LOI is bij bij van start gegaan en ik moet zeggen dat het wel verfrissend werkt. Aanvankelijk kostte het me wat moeite om die grijze massa weer aan het werk te zetten. De leerstof is niet heel erg eenvoudig, maar prima te begrijpen.

Ik ben nu begonnen aan Inleiding bedrijfseconomie en Basis belastingwetgeving (voor jullie ervaren studenten natuurlijk een lachertje). Het bevalt me eigenlijk prima tot nu toe.

Het vergt nogal wat discipline en motivatie om zo'n studie thuis te volgen, maar de online campus van de LOI biedt veel steun en er staan een coach en verschillende docenten ter beschikking.

Tot nu toe vind ik het ook erg leuk om te doen en ik hoop dat ik de course binnen 4 jaar, liefst sneller, kan doorlopen. :)
Je moeder is een hamster
pi_118976594
Succes ^O^
Belastingrecht is heel simpel. Lees rustig het boek, markeer alles duidelijk, maak de opgaven en probeer het wetboek te snappen (wat staat waar). Dat laatste doen veel mensen niet maar het scheelt een hoop zoekwerk op je toets.
  donderdag 8 november 2012 @ 14:27:15 #247
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_118978709
Ja dank je!
Eerste examen (en daar wil ik voor gaan) is 9 januari voor 11 van de 60 studiepunten, da's meteen een mooie stok achter de deur om Inleiding bedrijfseconomie eens even goed onder handen te nemen.

Anders moet ik wachten tot het najaar. :'(
Je moeder is een hamster
pi_118984789
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:27 schreef Crutch het volgende:
Ja dank je!
Eerste examen (en daar wil ik voor gaan) is 9 januari voor 11 van de 60 studiepunten, da's meteen een mooie stok achter de deur om Inleiding bedrijfseconomie eens even goed onder handen te nemen.

Anders moet ik wachten tot het najaar. :'(
Dat zou zonde zijn inderdaad. Als je vragen hebt kun je ze hier ook nog altijd stellen.
pi_118985389
Niveauverschil tussen MSc acc. en hbo acc. is niet zo groot naar mijn mening. Waarschijnlijk alle punten van eerste trimester binnen. *O*
  donderdag 8 november 2012 @ 18:26:01 #250
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_118986939
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 08:49 schreef knight18 het volgende:

[..]

Wiskunde a is meer de statistiek. Ik heb vorig jaar al een jaar verloren aan een andere studie. En ik pas beter op het HBO dan op de universiteit. Niet alleen qua prestaties maar ook qua mentaliteit. En ik denk meer dat ik een AA wil worden. Doe jij trouwens accountancy?
En de wiskunde die ik op deze opleiding kreeg had te maken met: verschillende soorten afgeleiden, lagrange etc.
Als je AA wilt worden dan is het idd zonde om naar de universiteit te gaan. Maar ik wilde je wel van te voren even waarschuwen, dat je niet teleurgesteld raakt als je erachter komt dat je toch echt naar de uni moet om RA te worden. Let wel: om AA te worden dien je na je HBO ook nog een HBO+ opleiding te volgen.

Ik ben zelf werkzaam als assistent-accountant bij een Big4 kantoor. Zit nu op Nyenrode en heb een HBO Accountancy achtergrond.

quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:29 schreef xminator het volgende:
Niveauverschil tussen MSc acc. en hbo acc. is niet zo groot naar mijn mening. Waarschijnlijk alle punten van eerste trimester binnen. *O*
Goed bezig *O* Heerlijk gevoel is dat hé? Loop momenteel ook nominaal O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_118987252
Dat is heerlijk, zou mooi zijn als wij zo doorgaan!

Vanuit HBO proberen ze lijkt het wel angst inteboezemen jegens universitaire opleidingen.
pi_118989045
quote:
3s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:35 schreef xminator het volgende:
Dat is heerlijk, zou mooi zijn als wij zo doorgaan!

Vanuit HBO proberen ze lijkt het wel angst inteboezemen jegens universitaire opleidingen.
Niets van gemerkt eerlijk gezegd
pi_118989356
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:17 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Niets van gemerkt eerlijk gezegd
Merk tot nu toe ook weinig niveau verschil t.o.v. hbo. Alleen de stof wordt veel sneller behandeld, een onderwerpje wat op de uni een weekje duurt is bij het hbo zo 3weken.
pi_118990928
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:26 schreef Maraca het volgende:

[..]

Als je AA wilt worden dan is het idd zonde om naar de universiteit te gaan. Maar ik wilde je wel van te voren even waarschuwen, dat je niet teleurgesteld raakt als je erachter komt dat je toch echt naar de uni moet om RA te worden. Let wel: om AA te worden dien je na je HBO ook nog een HBO+ opleiding te volgen.

Ik ben zelf werkzaam als assistent-accountant bij een Big4 kantoor. Zit nu op Nyenrode en heb een HBO Accountancy achtergrond.

[..]

Goed bezig *O* Heerlijk gevoel is dat hé? Loop momenteel ook nominaal O+
Ik ben op het moment gewoon nog niet klaar voor de universiteit. En het HBO is het handigst voor mij. Als ik later toch naar de universiteit moet voor RA dan kan dat tegen die tijd wel.
  donderdag 8 november 2012 @ 19:53:36 #255
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_118990991
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:52 schreef knight18 het volgende:

[..]

Ik ben op het moment gewoon nog niet klaar voor de universiteit. En het HBO is het handigst voor mij. Als ik later toch naar de universiteit moet voor RA dan kan dat tegen die tijd wel.
Dan is het toch alleen maar goed? :)

quote:
3s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:35 schreef xminator het volgende:
Dat is heerlijk, zou mooi zijn als wij zo doorgaan!

Vanuit HBO proberen ze lijkt het wel angst inteboezemen jegens universitaire opleidingen.
Ja O+ Dan zijn we straks gewoon RA! *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_118991048
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:53 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dan is het toch alleen maar goed? :)

[..]

Ja O+ Dan zijn we straks gewoon RA! *O*
Ik neem aan dat je nu RA wilt worden ?
Zo ja, hoe is de wiskunde qua niveau?
  donderdag 8 november 2012 @ 19:57:50 #257
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_118991189
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:54 schreef knight18 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je nu RA wilt worden ?
Zo ja, hoe is de wiskunde qua niveau?
Ben op dit moment alleen maar bezig met wetenschappelijke artikelen en niet echt met wiskunde. Statistiek zal wel een rol spelen bij de masterscriptie. Loop nog niet echt tegen problemen aan als ik eerlijk ben.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 8 november 2012 @ 20:12:14 #258
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_118991927
Wat is of vinden jullie het moeilijkste stuk om doorheen te komen, bij HBO Accountancy dan?
Je moeder is een hamster
  donderdag 8 november 2012 @ 20:16:55 #259
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_118992176
De OAT :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_118992204
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:16 schreef Maraca het volgende:
De OAT :+
Dat is de 'eindtoets' ?
  donderdag 8 november 2012 @ 20:18:33 #261
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_118992276
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:17 schreef knight18 het volgende:

[..]

Dat is de 'eindtoets' ?
Zo kun je het zien ja :+ Mix van controleleer, externe verslaggeving en administratieve organisatie
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 8 november 2012 @ 20:21:58 #262
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_118992442
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:16 schreef Maraca het volgende:
De OAT :+
Waar staan die letters voor?
Je moeder is een hamster
pi_118992588
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:16 schreef Maraca het volgende:
De OAT :+
Godzijdank is die er niet op de uni :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:31:51 #264
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_118992949
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:21 schreef Crutch het volgende:

[..]

Waar staan die letters voor?
OverAll Toets. Google 'accountancy oat' helpt al heel erg, als je de opleiding goed wil volgen is wat eigen initiatief ook handig :7
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  donderdag 8 november 2012 @ 20:35:03 #265
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_118993147
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:31 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

OverAll Toets. Google 'accountancy oat' helpt al heel erg, als je de opleiding goed wil volgen is wat eigen initiatief ook handig :7
Haha, ik gooi het bij jullie neer. Da's veel efficienter.
Overigens bestaat de manier hoe ik mijn opleiding volg bijna alleen maar uit eigen initiatief. :')
Je moeder is een hamster
pi_118994960
Xminator hoe hebt je het verschil tussen HBO en WO ervaren, ik neem aan dat je ook een pre-master gedaan? Aan welke universiteit studeer je en welke vakken had je in je pre-master?

Volgend jaar wil ik instromen in de pre-master (en daarna master) Accounting aan de UvT (opleiding is geheel in het Engels). In de pre-master krijg ik veel academische vakken (statistiek, onderzoeksmethodologie en academische vaardigheden) en daarnaast twee accountancyvakken (management accounting en finance).

Overweegt iemand om naast RA ook RE, RO of RC te worden (register EDP-auditor respectievelijk register operational auditor, register controller)?
pi_118995281
Lijkt me wel vet om naast RA ook RE te worden.

Staat straks op m'n visitekaartjes KaBuf MSc RARE
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_118995481
Verschil is nihil, vind het goed te doen. Heb geen pre-master gedaan. Volg een 1-jarige voltijd master @ RUG.
pi_119001614
Vreemd dat je geen pre-master hoeft te doen. Bij de UvT was de pre-master eerst één jaar, nu een half jaar. Daarnaast is de post-master ook nog eens twee jaar (de master wel één jaar). Als ik kijk naar de vakken die de UvT aanbiedt, lijken mij deze interessanter dan de vakken die de RUG aanbiedt.
  vrijdag 9 november 2012 @ 02:26:18 #270
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119004863
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:18 schreef Accountancystudent het volgende:
Vreemd dat je geen pre-master hoeft te doen. Bij de UvT was de pre-master eerst één jaar, nu een half jaar. Daarnaast is de post-master ook nog eens twee jaar (de master wel één jaar). Als ik kijk naar de vakken die de UvT aanbiedt, lijken mij deze interessanter dan de vakken die de RUG aanbiedt.
Het kan echt heel erg verschillen per uni. Nyenrode is (uitgaande van HBO Accountancy) 0,5 jaar pre-master, 2 jaar master en 1 jaar postmaster.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119027745
hallo iedereen,

Ik doe zelf accountancy aan de HU (2de jaar) en moet in het voorjaar stage lopen en ik de voorwaarde is dat je minimaal 10EC uit periode A haalt. Ik vroeg me af of iemand weet of dit geld na herkansing of niet en wat er gebeurd indien ik geen stage mag lopen, wordt dit dan later in het jaar of zal ik dan een jaar moeten wachten?
  zaterdag 10 november 2012 @ 11:51:19 #272
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119049415
Mag ik als bedrijfseconoom ook meepraten hier? :@
pi_119062704
Nee, verboden :D
pi_119075517
Zijn er andere AC studenten die zich nu al voorbereiden op de OAT in jan-2013? Ik probeer nu de oude OATs om binnen de vastgestelde tijd te maken, dit lukt wel redelijk, maar ik weet niet precies hoe de puntentelling in elkaar steekt. Kan ik gewoon totale punten ochtend + middag en dan delen door 2 doen? Zijn er wellicht oude OAT studenten die het gehaald hebben die hun aanpak van procesbeschrijving en controleleer (VGC vragen) willen delen :P? Gewoon veel casussen oefenen of theorie doornemen, handige sites misschien?
  zondag 11 november 2012 @ 10:02:48 #275
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119077663
De puntendeling is inderdaad ochtend + middag / 2. Nadeel is alleen dat het echt standaarduitwerkingen zijn. Als jij iets opschrijft dat niet in de standaarduitwerking staat, dan houdt dat niet automatisch in dat het fout is.

Veel oefenen inderdaad, maar ook standaard situaties kennen. Daarmee bedoel ik dat je snapt wat de belangrijkste punten zijn bij een bepaalde typologie van Starreveld. Bij de OAT moet je er wel voor waken dat je niet te lang blijft hangen bij de procesbeschrijving. Het is heel erg verleidelijk om daar (teveel) tijd in te stoppen omdat er veel punten te behalen zijn, maar is de standaardtijd op.. wegwezen en doorgaan met het volgende onderdeel. Je komt anders in tijdnood en je verliest dan veel meer punten.

Wat ik je absoluut aan kan raden zijn de boeken van Brenda Westra.

Succesvol studeren voor LAC - deel 1
Succesvol studeren voor LAC - deel 2A
Succesvol studeren voor LAC - deel 2B
Succesvol studeren voor BIV/AO - deel 1
Succesvol studeren voor BIV-AO - deel 2

Zijn echt geweldige boeken _O_ Over de VGC zal ik mij niet al te druk maken. Snappen wat de fundamentele beginselen zijn en welke bedreigingen daarbij horen. Daarnaast mag je ook nog eens je HRA bundel meenemen.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119078673
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 10:02 schreef Maraca het volgende:
De puntendeling is inderdaad ochtend + middag / 2. Nadeel is alleen dat het echt standaarduitwerkingen zijn. Als jij iets opschrijft dat niet in de standaarduitwerking staat, dan houdt dat niet automatisch in dat het fout is.

Veel oefenen inderdaad, maar ook standaard situaties kennen. Daarmee bedoel ik dat je snapt wat de belangrijkste punten zijn bij een bepaalde typologie van Starreveld. Bij de OAT moet je er wel voor waken dat je niet te lang blijft hangen bij de procesbeschrijving. Het is heel erg verleidelijk om daar (teveel) tijd in te stoppen omdat er veel punten te behalen zijn, maar is de standaardtijd op.. wegwezen en doorgaan met het volgende onderdeel. Je komt anders in tijdnood en je verliest dan veel meer punten.

Wat ik je absoluut aan kan raden zijn de boeken van Brenda Westra.

Succesvol studeren voor LAC - deel 1
Succesvol studeren voor LAC - deel 2A
Succesvol studeren voor LAC - deel 2B
Succesvol studeren voor BIV/AO - deel 1
Succesvol studeren voor BIV-AO - deel 2

Zijn echt geweldige boeken _O_ Over de VGC zal ik mij niet al te druk maken. Snappen wat de fundamentele beginselen zijn en welke bedreigingen daarbij horen. Daarnaast mag je ook nog eens je HRA bundel meenemen.
Ik heb de twee AO-boeken en het eerste deel van LAC. Zijn de andere delen van LAC ook aan te raden?
  zondag 11 november 2012 @ 12:23:27 #277
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119079884
Deel 2A bevat oefeningen en 2B zijn de uitwerkingen. Ik vond ze wel handig :Y Kan ze wat dat betreft aanraden. Deel 3 en deel 4 zou ik lekker laten liggen. Deel 3 is bijzondere opdrachten en no way dat je die krijgt bij de OAT. Deel 4 is voor je RA studie dus die is pas over een paar jaar interessant :+ (post-master)

Was jij overigens niet tegelijkertijd met mij (2010) afgestudeerd :o
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119081778
OAT ga ik nu nog niet voor oefenen iig :P
pi_119082735
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 10:02 schreef Maraca het volgende:
De puntendeling is inderdaad ochtend + middag / 2. Nadeel is alleen dat het echt standaarduitwerkingen zijn. Als jij iets opschrijft dat niet in de standaarduitwerking staat, dan houdt dat niet automatisch in dat het fout is.
Ik denk dat hetgeen in vetgedrukt mijn probleem is. Als ik m'n eigen antwoorden nakijk en beoordeel op basis van de uitwerkingen, dan kom ik meestal (nu nog) rond het cijfer 4/5,5 (volgens de eerder vermelde berekening) wat best demotiverend is :(.

Zijn de punten voor elke vraag de aangepaste normering op de uitwerkingen van de OAT of de standaardpunten?
  zondag 11 november 2012 @ 14:58:32 #280
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119085257
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 13:32 schreef ejfaar het volgende:
OAT ga ik nu nog niet voor oefenen iig :P
Rond deze periode in 2009 (oma verteld :') ) was ik al druk bezig hoor :o

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:01 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Ik denk dat hetgeen in vetgedrukt mijn probleem is. Als ik m'n eigen antwoorden nakijk en beoordeel op basis van de uitwerkingen, dan kom ik meestal (nu nog) rond het cijfer 4/5,5 (volgens de eerder vermelde berekening) wat best demotiverend is :(.

Zijn de punten voor elke vraag de aangepaste normering op de uitwerkingen van de OAT of de standaardpunten?
Oefenen jullie ze niet in de les? Ik meende overigens dat de gepubliceerde uitwerkingen op basis van de aangepaste normering zijn. Maar dat weet ik niet zeker en dan is ook maar de vraag of het nu echt zoveel afwijkt.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119085410
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:58 schreef Maraca het volgende:

[..]

Rond deze periode in 2009 (oma verteld :') ) was ik al druk bezig hoor :o

[..]

Oefenen jullie ze niet in de les? Ik meende overigens dat de gepubliceerde uitwerkingen op basis van de aangepaste normering zijn. Maar dat weet ik niet zeker en dan is ook maar de vraag of het nu echt zoveel afwijkt.
Ik oefen gewoon de vakken wekelijks, maar maak nog geen oude OAT's nee
pi_119085515
Niet allemaal geloof ik, maar veel wel.

Wat ik deed was kijken naar tijdsindicatie voor een AO beschrijving opdracht, vervolgens deed ik er 5 a 10 minuten vanaf en hield ik zoveel minuten vrij op het einde om aan AO te besteden. Je kan snel en veel punten scoren bij AO maar bijna nooit maximaal, dus ook niet te veel tijd aan besteden.
  zondag 11 november 2012 @ 15:06:58 #283
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119085690
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 15:03 schreef xminator het volgende:
Niet allemaal geloof ik, maar veel wel.

Wat ik deed was kijken naar tijdsindicatie voor een AO beschrijving opdracht, vervolgens deed ik er 5 a 10 minuten vanaf en hield ik zoveel minuten vrij op het einde om aan AO te besteden. Je kan snel en veel punten scoren bij AO maar bijna nooit maximaal, dus ook niet te veel tijd aan besteden.
Oh verrekt ja, AO helemaal op het einde ^O^ Weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik het toen had gedaan, maar weet wel dat ik echt medelijden had met degene die het na moest kijken :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119085973
Haha, allemaal kantjes vol tekst _O- .

Volgens mij krijg je ook geen puntenaftrek bij AO dus je kunt van alles opschrijven.
pi_119086050
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:58 schreef Maraca het volgende:
Oefenen jullie ze niet in de les? Ik meende overigens dat de gepubliceerde uitwerkingen op basis van de aangepaste normering zijn. Maar dat weet ik niet zeker en dan is ook maar de vraag of het nu echt zoveel afwijkt.
Oefenen wordt thuis gedaan en op school meer nagekeken in hoofdlijnen, maar procesbeschrijving wordt helemaal niet samen gedaan. Hoe heb jij trouwens voor EV voorbereid? Heb je heel dat handboek opnieuw doorgenomen of alleen die hoofdstukken behandeld die helemaal weggezakt waren van vorige jaren?
pi_119086166
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 15:13 schreef xminator het volgende:
Haha, allemaal kantjes vol tekst _O- .

Volgens mij krijg je ook geen puntenaftrek bij AO dus je kunt van alles opschrijven.
Echt waar :P? Bij meeste oude OATs wordt de structuur van het proces al gegeven, maar ik ken niet alle onderdelen evengoed. Dus het kan geen kwaad als ik opeens van een onderdeel naar het ander spring bij de procesbeschrijving?
  zondag 11 november 2012 @ 15:24:04 #287
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119086368
Heb alleen de dingen geoefend die ik erg lastig vond bij EV. Bij externe verslaggeving kunnen de onderwerpen echt zo uiteenlopen dat echt oefenen geeneens zin heeft. Dus dan kun je je beter richten op waar je echt moeite mee hebt,
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119086483
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 15:13 schreef xminator het volgende:


Volgens mij krijg je ook geen puntenaftrek bij AO dus je kunt van alles opschrijven.
Volgens mij is dit dit jaar veranderd
  zondag 11 november 2012 @ 15:28:37 #289
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119086541
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 15:27 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Volgens mij is dit dit jaar veranderd
Serieus? Was het slagingspercentage te hoog? :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119086773
@Maraca

Wat had jij trouwens voor de OAT?

En weet iemand of je cijfer voor OAT invloed heeft op je sollicitatie bij een big 4?
  zondag 11 november 2012 @ 15:41:27 #291
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119087067
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 15:33 schreef Muhasib het volgende:
@Maraca

Wat had jij trouwens voor de OAT?

En weet iemand of je cijfer voor OAT invloed heeft op je sollicitatie bij een big 4?
Ik had (afgerond) een 6 :'). Maar ik wil daarbij wel aan toevoegen dat ik hem als 3e jaars heb gemaakt en niet als 4e jaars. Heb bij mijn sollicitatie bij de Big4 wel mijn cijferlijst toegevoegd, maar het is niet ter sprake gekomen. Denk ook niet dat ze het cijfer van de OAT zo verschrikkelijk interessant vinden.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119087577
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 15:28 schreef Maraca het volgende:

[..]

Serieus? Was het slagingspercentage te hoog? :')
Sommigen schreven ALLES op. Harde normen bij dienstverlening etc. , want t is toch niet fout :D
pi_119087850
Ja aan de ene kant lijkt het mij wel logisch dat het niet meer zo toegestaan wordt.

In het verleden maakten cijfers en prestaties op school niet zo veel uit. Maar het lijkt wel alsof ze nu wel meer beginnen te letten op schoolprestaties.

Overigens van 1 hogeschool weet ik dat ze zelfs niet de behaalde cijfer voor OAT op je diploma plaatsen. ( :') )
  zondag 11 november 2012 @ 16:03:04 #294
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119087997
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 15:59 schreef xminator het volgende:
Ja aan de ene kant lijkt het mij wel logisch dat het niet meer zo toegestaan wordt.

In het verleden maakten cijfers en prestaties op school niet zo veel uit. Maar het lijkt wel alsof ze nu wel meer beginnen te letten op schoolprestaties.

Overigens van 1 hogeschool weet ik dat ze zelfs niet de behaalde cijfer voor OAT op je diploma plaatsen. ( :') )
Als kantoren meer WO'ers aannemen dan HBO'ers dan wil je natuurlijk wel de krenten uit de pap en dan kan het zijn dat ze er meer naar gaan kijken.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119088069
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 15:59 schreef xminator het volgende:
Ja aan de ene kant lijkt het mij wel logisch dat het niet meer zo toegestaan wordt.

In het verleden maakten cijfers en prestaties op school niet zo veel uit. Maar het lijkt wel alsof ze nu wel meer beginnen te letten op schoolprestaties.

Overigens van 1 hogeschool weet ik dat ze zelfs niet de behaalde cijfer voor OAT op je diploma plaatsen. ( :') )
Tja, het heeft zijn voor- en nadelen. Het gaat er toch om dat je de OAT haalt, niet of je een 6 dan wel een 8 hebt gehaald. Met een 6 beheers je de stof blijkbaar wel.

Maar aan de andere kant, als je als studiebol een 8 zou halen, dan wil je er je voordeel ook wel mee doen tijdens sollicitaties. :Y
pi_119088096
--

[ Bericht 60% gewijzigd door ejfaar op 11-11-2012 16:05:48 ]
  zondag 11 november 2012 @ 16:06:12 #297
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119088154
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 16:04 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Tja, het heeft zijn voor- en nadelen. Het gaat er toch om dat je de OAT haalt, niet of je een 6 dan wel een 8 hebt gehaald. Met een 6 beheers je de stof blijkbaar wel.

Maar aan de andere kant, als je als studiebol een 8 zou halen, dan wil je er je voordeel ook wel mee doen tijdens sollicitaties. :Y
Dan kun je dat nog altijd erbij vermelden. Ik zou het ook niks gevonden hebben als het er niet op zou staan. :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119088664
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 15:41 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik had (afgerond) een 6 :'). Maar ik wil daarbij wel aan toevoegen dat ik hem als 3e jaars heb gemaakt en niet als 4e jaars. Heb bij mijn sollicitatie bij de Big4 wel mijn cijferlijst toegevoegd, maar het is niet ter sprake gekomen. Denk ook niet dat ze het cijfer van de OAT zo verschrikkelijk interessant vinden.
Netjes gedaan ^O^ , ik wist niet eens dat je de OAT als 3e jaars kon maken.
  zondag 11 november 2012 @ 16:17:47 #299
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119088733
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 16:16 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Netjes gedaan (Y), ik wist niet eens dat je de OAT als 3e jaar kon maken.
Bedankt! Ik zat wel in de 4e, maar ik heb in mijn eerste jaar zowel het 1e als het 2e jaar tegelijkertijd gedaan waardoor ik dus als 3e jaars in het 4e jaar zat.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119090192
Kwam je van het MBO af of was dat een speciaal traject? Wel netjes, ja.
  zondag 11 november 2012 @ 17:01:45 #301
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119090599
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2012 16:51 schreef xminator het volgende:
Kwam je van het MBO af of was dat een speciaal traject? Wel netjes, ja.
Allebei ;)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')