Hallo allemaal,
Ik heb al eerder gepost in Accountancy topic omdat ik twijfelde tussen de studies Bedrijfseconomie en Accountancy. Inmiddels ben ik geslaagd en begonnen aan de Avans Hogeschool in Breda aan de studie Bedrijfseconomie, maar de propedeuse is gedeeld, dus aan het einde van het jaar maak ik pas echt de keuze tussen Bedrijfseconomie en Accountancy. Om studenten te informeren over de studies en het beroepenveld zijn er al oriëntatiedagen geweest, daar ben ik bij aanwezig geweest en ik zou naar aanleiding daarvan nog twee vragen willen stellen.
Alles wat mij is verteld over de studie Accountancy en het beroep Accountant spreekt mij wel aan, met name de werkzaamheden spreken mij wel aan. Maar ik bleef zitten met de volgende twee vragen:
- Kun je met een diploma Bedrijfseconomie geen Accountant worden? Bij de voorlichting liet men een lijst zien met oud-studenten waarachter stond wat zij tegenwoordig van beroep zijn, het viel mij namelijk op dat in dit lijstje van circa 75 personen niet één Accountant is geworden, toeval of werkelijkheid?
- Er wordt vaak over gesproken in deze topic ik weet het, maar toch: hoeveel uren werken die Accountants nou in de week? Want 2 oud-studenten die Accountant waren geworden(dit was bij de voorlichting Accountancy) gaven aan zonder uitzondering(dus zonder vakantie 48/49 weken in het jaar) áltijd om 7.30 bij de klant te beginnen en daar 20.30 weg te rijden. Nu vind ik op zich dat dit soort werkweken best regelmatig mogen voorkomen, dus ik zou er geen moeite mee hebben lange dagen te maken, ook als dat regelmatig gebeurd. Maar 48 weken tussen de 60 en 70 uur in de week werken wordt mij te gortig, genieten van het leven doe ik graag, dus beroepsmatig ook, maar er zijn ook andere dingen in het leven, zoals oud worden en als ik dit soort werkweken 20 jaar of langer moet volhouden overlijd ik direct na mijn pensioen omdat mijn lichaam ''op'' is en mag ik tussen vier planken het gras van de onderkant gaan bekijken, geen prettig vooruitzicht.