Het is inderdaad grotendeels gevoel. Vind de studietijd bij KPMG wel meevallen eigenlijk. Heb niet het idee dat ik te weinig studie-uren heb. Het is wel zo dat als je op vrijdag geen colleges hebt je gewoon gaat werken. Vind ik ook wel eerlijk, anders is het gewoon een verkapte vrije dag.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:34 schreef Unknown18 het volgende:
Ik ben mij nog verder aan het orienteren bij welk bedrijf ik mijn scriptie wil gaan schrijven. Ik ga komende maand nog n individuele meeloopdag doen bij bepaalde kantoren. In april al bij wat kantoren een accountancydag gehad (met n groep studenten). Wat kunnen jullie zeggen over de verschillende kantoren?
Bij die dagen kreeg ik het idee dat het puur op gevoel gaat en er toch weinig verschillen zijn (in het algemeen). Over KPMG hoorde ik dan weer dat je weinig studietijd krijgt (relatief) en soms moest werken op de collegedagen (vrijdag).
Bij een scriptie ook?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Maraca het volgende:
[..]
Het is inderdaad grotendeels gevoel. Vind de studietijd bij KPMG wel meevallen eigenlijk. Heb niet het idee dat ik te weinig studie-uren heb. Het is wel zo dat als je op vrijdag geen colleges hebt je gewoon gaat werken. Vind ik ook wel eerlijk, anders is het gewoon een verkapte vrije dag.
Ach, sorry. Niet goed gelezen..quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:46 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Bij een scriptie ook?
Je hebt dan volgens mij een contract van 4 dagen, want je studiedag wordt dan natuurlijk ook niet betaald.
Ik zou je graag willen helpen, maar je praat over het aandeel van een product in een markt. Dit heeft meer met marketing/strategisch management te maken dan het daadwerkelijke werk van een accountant. Tevens krijgen wij niet genoeg informatie. Je gaat er vanuit dat jij de enige leverancier bent van het product? Ik kan het fout hebben, maar ik denk dat de mensen in deze topic meer informatie nodig hebben over je onderzoek, wat je wilt bereiken met je onderzoek etc.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 13:59 schreef Markeerstift het volgende:
Ik vraag het denk ik in het verkeerde topic maar jullie hebben vast meer kennis over economie en market shares dan ik. Dus ik doe toch een poging!
In mijn onderzoek (conjunctmeting) heb ik marketshares berekend voor steeds twee producten. Nou vroeg ik me af, wat is nou een groot verschil in marketshare?
Ik heb steeds twee dezelfde producten: dan hebben beide groepen 50% marketshare. Ik dacht, als daar meer dan 10% verschil tussen zit (dus van 50-50 naar minimaal 40-60/60-40) dan is dat een groot verschil.
Maar is dat een groot verschil? Moet ik de grens hoger leggen?
Ok mooi zoquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Maraca het volgende:
[..]
Het is inderdaad grotendeels gevoel. Vind de studietijd bij KPMG wel meevallen eigenlijk. Heb niet het idee dat ik te weinig studie-uren heb. Het is wel zo dat als je op vrijdag geen colleges hebt je gewoon gaat werken. Vind ik ook wel eerlijk, anders is het gewoon een verkapte vrije dag.
Het helpt, maar niet meer dan regulier solliciteren. Zit je in de eindfase van je studie dan 'verschuift' je sollicitatie eigen naar de intake voor een course. Het moet namelijk wel gek lopen wil het daarna niet leiden tot een arbeidsaanbod. Zit je nog niet in de eindfase van je studie dan helpt het inderdaad voor je bekendheid.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:38 schreef Unknown18 het volgende:
[..]
Ok mooi zo. Tijdens die accountancy dagen waar ik in April ben geweest leek het ook of veel van hun (Accountants) een afstudeerstage hebben gedaan of een business course. Nu vraag ik me af hoe "moeilijk" het eigenlijk is om binnen te komen bij zo'n bedrijf (Nu heb ik het even over de Big 4)?
En daarmee gerelateerd, of een business course je niet al een heel stuk op weg helpt om binnen te komen? (De selectie voor zo'n course is namelijk al vrij stevig: CV, motivatie, cijferlijst, capaciteitentest, 2 gesprekken met een recruiter en accountant.. in het geval van de Deloitte business course).
Of maakt het niet heel veel uit of je een business course / afstudeerstage hebt gedaan en je na je master gewoon gaat solliciteren in de zomer?
En dat niet alleen! Menig ceo/cfo van een beursgenoteerde onderneming ook. Een beursfonds leren kennen kost al snel twee a drie jaar. Snapt je accountant eindelijk je business door en door, moet die weer weg! Dat zou de fee alleen maar onnodig hoog maken en de kwaliteit van de controle verslechteren.quote:Op vrijdag 7 september 2012 20:29 schreef borisz het volgende:
Grote vier haalt opgelucht adem
http://www.accountancynie(...)oulatie.114593.lynkx
RA accountant?quote:Op maandag 10 september 2012 16:25 schreef Cassenzo het volgende:
Heee!
Ik kom me ook even gezellig melden!
Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy op de Hogeschool in Utrecht, en de studie bevalt me erg goed. Ben van plan om na de hbo door te gaan naar de universiteit om uiteindelijk RA accountant te worden! Heb aankomende donderdag een meeloopdag bij KPMG, waarbij ze ons de do's en dont's leren van solliciteren, ben er benieuwd naar.
Dit dusquote:Op maandag 10 september 2012 16:37 schreef HenkXL het volgende:
RA staat voor register accountant, dus jij wil graag een register accountant accountant worden?
oh haha typfoutje, RA uiteraardquote:Op maandag 10 september 2012 16:37 schreef HenkXL het volgende:
RA staat voor register accountant, dus jij wil graag een register accountant accountant worden?
Heerlijk toch; deze past prima in het rijtje creatief met je titel. Zo heb ik een collega die denk dat RA R.A. isquote:
Het is niet fout, maar ik heb een college die een RA RE is. (en eerlijk gezegd ook echt een rarequote:Op maandag 10 september 2012 17:36 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Heerlijk toch; deze past prima in het rijtje creatief met je titel. Zo heb ik een collega die denk dat RA R.A. is
Bij the big 4 sowieso wel. Welke stad denk je aan?quote:Op maandag 10 september 2012 18:17 schreef Cassenzo het volgende:
Maar ik heb een vraagje Met betrekking tot de stage die ik in februari ga lopen. Ik ga vanaf 4 februari 10 weken stage lopen. Dit zal een meeloopstage worden aangezien ik nu in het tweede jaar zit.
Ik was van plan om te gaan solliciteren bij 1 van de grote 4 accountantskontoren, alleen vroeg ik me af of ik op elke vestiging mijn stage kan lopen? Of zijn er een aantal kantoren die zich meer richten op mijn opleiding ?
Ik woon tussen arnhem en nijmegen in, dus voor mij lijkt arnhem wel ideaal! In ieder geval bedankt voor de antwoorden!quote:Op maandag 10 september 2012 23:20 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Bij the big 4 sowieso wel. Welke stad denk je aan?
'Gewone' bijbaan is ook prima hoor. Als je maar een bijbaan hebt. Verder gewoon gaan solliciteren en jezelf goed verkopen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 16:57 schreef MacorgaZ het volgende:
Wat kan je eigenlijk naast de studie doen behalve administratiewerk (wat haast niet te krijgen is hier...) om wat 'beter' dan anderen te lijken? Er zijn soms wel van die inhousedagen van kantoren om een indruk te krijgen, maar geen echte studentprojecten of iets in die trant, of een bepaalde gratis KPMG/PWC/etc-cursus waar je echt wat mee op voor hebt in vergelijking met andere sollicitanten/stagelopers in de toekomst.
Utrecht en arnhem is bij pwc 1 business unit. Ik zou wel tijdig solliciteren, aangezien de gesprekken nu al lopen!quote:Op dinsdag 11 september 2012 12:35 schreef Cassenzo het volgende:
[..]
Ik woon tussen arnhem en nijmegen in, dus voor mij lijkt arnhem wel ideaal! In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
In de controlepraktijk ga je zeer zeker mee naar de klant! Je zult de wat simpelere klusjes uitvoeren zoals het aansluiten van banksaldi op bankafschriften, het testen van autorisaties van facturen en dergelijke. Vaak ga je ook (om wat te leren) mee naar gesprekken met de klant.quote:Op woensdag 12 september 2012 22:39 schreef Cassenzo het volgende:
- wat doe je precies op zo'n stage, welke dingen ga je zelf doen, waar ga je aan mee werken, ga je mee naar de klant etc.?
10 weken achter elkaar met 1 pak vind ik wel grensgeval, aan de andere kant is het zonde om 2 pakken te kopen die je daarna 3 jaar amper meer gebruikt. Bij sollicitatie zeer zeker een pak aan!quote:- ik neem aan dat ik in pak moet verschijnen op mijn stage? Met sollicitatie doe je dan ook een pak aan? En is het voldoende als ik gewoon 1 pak koop en enkele blousjes waar ik in kan varieren?
Bij Big 4 kantoren ligt dit gewoon vast. Breng het gerust ter sprake maar ga niet teveel hierom vissen. Er valt over het algemeen niet te onderhandelen.quote:- begin je bij een sollicitatiegesprek zelf over de arbeidsvoorwaarden (daarmee doel ik op de stage-vergoeding. Ik ben niet per se uit op vergoeding maar het zou zonde zijn als ik geen vergoeding krijg omdat ik er zelf niet om gevraagd heb bijvoorbeeld.
Je kan een pakook tussentijds stomen! Als je het alleen koopt voor de stage dan zou ik het bij 1 houden.quote:Op woensdag 12 september 2012 22:51 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
In de controlepraktijk ga je zeer zeker mee naar de klant! Je zult de wat simpelere klusjes uitvoeren zoals het aansluiten van banksaldi op bankafschriften, het testen van autorisaties van facturen en dergelijke. Vaak ga je ook (om wat te leren) mee naar gesprekken met de klant.
[..]
10 weken achter elkaar met 1 pak vind ik wel grensgeval, aan de andere kant is het zonde om 2 pakken te kopen die je daarna 3 jaar amper meer gebruikt. Bij sollicitatie zeer zeker een pak aan!
[..]
Bij Big 4 kantoren ligt dit gewoon vast. Breng het gerust ter sprake maar ga niet teveel hierom vissen. Er valt over het algemeen niet te onderhandelen.
Ik heb in november een online assessment van PwC gemaakt. Het bestond toen uit drie delen:quote:Op donderdag 13 september 2012 18:39 schreef waaromniet1988 het volgende:
Ik heb een vraag voor de mensen die recent (binnen nu een 1 jaar geleden) een assessment van PWC hebben gemaakt:
Bestaat het nog steeds uit een begrijpend lezen onderdeel en een persoonlijkheidstest?
Hoe hebben jullie dit voorbereid?
Ontzettend bedankt voor je antwoord. Hier kan ik heel wat mee.quote:Op donderdag 13 september 2012 19:40 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Ik heb in november een online assessment van PwC gemaakt. Het bestond toen uit drie delen:
- Cijfermatig redeneren;
- Verbaal redeneren;
- Persoonlijkheidstest.
Cijfermatig redeneren kwam eigenlijk neer op allemaal kleine rekenvraagjes. Bijvoorbeeld percentages berekenen, of gegevens afleiden uit een grafiek. Sommige vragen hadden - bij mij tenminste - wel een economische achtergrond.
Het verbaal redeneren ging inderdaad om het begrijpend lezen. Je kreeg verschillende stukjes tekst met steeds een stuk of vijf vragen.
Daarna wordt je telefonisch benaderd en krijg je een uitslagenrapport via mail toegestuurd.
(1) Als je van het HBO komt is dat inderdaad het trajectquote:Op dinsdag 18 september 2012 10:35 schreef Cassenzo het volgende:
Ik heb even een aantal vraagjes.
Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy (hbo) maar ik zal uiteindelijk graag RA willen worden. Nu weet ik dat ik daarvoor universiteit moet gaan doen maar hoe dat precies? Ik heb ooit iets gelezen over pre-master/master/post-master, klopt dat? (1) En hoe lang duren elk van hun? (2) En is het zo dat je 3 jaar praktijkervaring op moet doen? (3) En vanaf wanneer doe je dat dan? Al vanaf dat je begint met het universiteit-traject en dus ook al een aantal dagen in de week werkt? Of pas als je met de uni klaar bent? (4)
Al met al is mijn vraag dus: wat moet ik na de HBO allemaal doen om RA te kunnen worden?
Nog een aantal vraagjes: hoeveel dagen in de week werk/studeer je dan als ik na de hbo universiteit ga doen? (5) Hoeveel verdien je hier ongeveer netto per maand mee (lees bij een van de big4), en krijg je als je net begint met universiteit (en je werkt dan dus ook een paar dagen) gelijk een leasesauto? (6) Dit is handig voor mij om te weten omdat ik anders misschien nu van plan was om zelf een auto aan te schaffen.
Alvast bedankt
ow sorry moest 0,65 zijn. Brutowinstpercentage 35% en dan 100 - 35 is inkoopwaarde omzet toch?quote:Op zondag 23 september 2012 13:19 schreef ejfaar het volgende:
Hoe kom jij op die 0.75?
De rest klopt volgens mij wel.
Ehm, jaa.quote:Op zondag 23 september 2012 13:21 schreef Abelow het volgende:
[..]
ow sorry moest 0,65 zijn. Brutowinstpercentage 35% en dan 100 - 35 is inkoopwaarde omzet toch?
Jep maar jij doet accountancy toch?quote:Op zondag 23 september 2012 13:30 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Ehm, jaa.
380 x 65% = 247
380 x 35% = 133
Omzet 380
Inkoop 247
Brutowinst 133
Komen allen op de w /v rekening.
En als krediettermijn van 1 maand, alles van op de beginbalans + alles van januari tot en met november op de liquiditeitsbegroting.
Je zit zeker ook in de 1e klas of niet?
Ja, daarvoor is dit topic ook.quote:Op zondag 23 september 2012 13:39 schreef Abelow het volgende:
[..]
Jep maar jij doet accountancy toch?
Accountancy is niet de enige opleiding die te maken heeft met balansen, W&V rekening etc.quote:Op zondag 23 september 2012 14:31 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Ja, daarvoor is dit topic ook.
Nee, dat weet ik maar het topic is accountancy, dus voor het gemak ga ik er van uit dat hier dan ook mensen komen die accountancy doen.quote:Op zondag 23 september 2012 14:37 schreef Abelow het volgende:
[..]
Accountancy is niet de enige opleiding die te maken heeft met balansen, W&V rekening etc.
Ja klopt meeste scholen wel maar op de HES (hogeschool Rotterdam) is dat niet het geval. Als ik nu nog Accountancy wil doen in het 2e jaar, moet ik nog wat vakken extra doen ofzo.quote:Op zondag 23 september 2012 14:48 schreef FokNederland het volgende:
Bedrijfseconomie en accountancy zijn sowieso eerste twee jaar bijna hetzelfde.
Hangt af van het kantoor. Bij een Big4 kun je het wel vergeten zonder pak, maar bij een klein accountantskantoor kan het misschien nog wel. Dat je 18 bent maakt helemaal niks uit. Mooie leeftijd juist om een pak te kopenquote:Op zondag 23 september 2012 22:55 schreef Cassenzo het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje!
Ik heb in februari een meeloopstage van 10 weken. Nu ga ik hiervoor binnenkort maar eens solliciteren. Maar nu had ik als vraag, stel dat ze mijn brief + cv goed vinden en ze vragen mij op gesprek. Moet je dan op je sollicitatiegesprek al gelijk in pak komen? En is het tegenwoordig nog gebruikelijk om een stropdas om te doen of volstaat alleen een pak ook al? Rekening houdend met het feit dat ik 18 ben
Nummer 1 regel. Daarnaast... Wat ga je dan aandoen als je stage gaat lopen?quote:Op zondag 23 september 2012 23:07 schreef xminator het volgende:
Beter overdressed dan underdressed. Een stropdas kan je altijd nog af doen.
Klopt, wat AO/IB betreft. Volgens mij bestaat uit merendeel van de afstudeeronderzoeken uit AO-beschrijvingen.quote:Op maandag 24 september 2012 23:35 schreef xminator het volgende:
Wat ik heb ervaren is dat mensen die moeite hebben met het vinden van een scriptieonderwerp en of scriptieplaats gaan voor een xbrl/sbr onderwerp.
AO/IB is pas cliché.
Bedankt voor je antwoord! Dan ga ik zeker maar is binnenkort op zoek naar een mooi pak (incl stropdas haha). Iemand een idee waar je een goed pak kan kopen voor een leuk prijsje? Wil liever niet een c&a pak, dus wel graag iets betere kwaliteit. Aangezien het ook gelijk een mooie investering is omdat ik er toch jaren in ga lopen.quote:Op zondag 23 september 2012 23:01 schreef Maraca het volgende:
[..]
Hangt af van het kantoor. Bij een Big4 kun je het wel vergeten zonder pak, maar bij een klein accountantskantoor kan het misschien nog wel. Dat je 18 bent maakt helemaal niks uit. Mooie leeftijd juist om een pak te kopenSowieso een stropdas als je een pak draagt.
quote:
Vrouwen hebben het makkelijker en goedkoper jaquote:Op dinsdag 25 september 2012 21:10 schreef Maraca het volgende:
Wat ben ik blij dat ik een vrouw benGewoon lekker overal winkelen en als het netjes is, is het goed
Nou, makkelijker.. sta je elke morgen voor je kast.. keuzes, keuzes, keuzesquote:Op dinsdag 25 september 2012 21:14 schreef xminator het volgende:
[..]
Vrouwen hebben het makkelijker en goedkoper ja.
No comment...quote:Op dinsdag 25 september 2012 21:14 schreef Maraca het volgende:
[..]
Nou, makkelijker.. sta je elke morgen voor je kast.. keuzes, keuzes, keuzes
quote:
Dan heb je nog een bijpassende riem, schoenen,manchetknopen en horloge nodig. Weet je hoe lastig dat is?quote:Op dinsdag 25 september 2012 21:31 schreef Maraca het volgende:
[..]Ach, het is ook vast moeilijk om je overhemd met je stropdas te laten matchen
Zo, wat kunnen mannen moeilijk doen over kledingquote:Op dinsdag 25 september 2012 22:11 schreef xminator het volgende:
[..]
Dan heb je nog een bijpassende riem, schoenen,manchetknopen en horloge nodig. Weet je hoe lastig dat is?
Oke, manchetknopen pas over 10 jaar oid.
Mwah, ik wordt nooit zo blij van de Suitsupply eigenlijk. Van die 18 jarige verkopers die mij ietwat overijverig een pak proberen aan te smeren, onderwijl vragend of ik hier nu mn eerste pak kom kopenquote:
Jep, ga (moet/wil) ook nog solliciteren voor een ander business course dit jaar naar madrid of barca.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:55 schreef Unknown18 het volgende:
Zijn er hier mensen die mee zijn gegaan met een accountancy business course?
Zo ja, Hoe heb je dit ervaren ? Ik ben wel benieuwd.
Aha interessant. Lijkt me wel leuk inderdaad alleen betwijfel ik vooral of ik al voldoende kennis in huis heb voor zo'n business course (Net begonnen met Master acc&contr @VU). Maar als ik jou antwoord lees, lijkt het dan juist goed om te gaanquote:Op vrijdag 28 september 2012 19:19 schreef xminator het volgende:
[..]
Jep, ga (moet/wil) ook nog solliciteren voor een ander business course dit jaar naar madrid of barca.
Het is wel gezellig en leuk. Alleen vond het minder leerzaam omdat ik oudejaars was en dus al enige ervaring had. De groep is gemixxed dus verschillende leerjaren en niveaus.
Als je de mogelijkheid hebt, gewoon doen!
Jup alles in een team, gewoon doen!quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:24 schreef Unknown18 het volgende:
[..]
Aha interessant. Lijkt me wel leuk inderdaad alleen betwijfel ik vooral of ik al voldoende kennis in huis heb voor zo'n business course (Net begonnen met Master acc&contr @VU). Maar als ik jou antwoord lees, lijkt het dan juist goed om te gaan. Volgens mij doe je alles ook in een team?
Maar het is ook sws niet het hele jaar zo druk. Vooral tijdens de final.quote:Op zondag 30 september 2012 21:03 schreef Maraca het volgende:
Whehe.. 48 weken tussen 7:30 en 20:30 werken. Stond van de week mooi om 7:45 voor een dichte deur(uiteindelijk binnengeslopen via het magazijn
) Kortom: meestal is dat niet eens mogelijk. Zelfs bij mijn grootste klant werkt mijn pasje niet meer na 20:00.
Kloptquote:Op zondag 30 september 2012 21:08 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Maar het is ook sws niet het hele jaar zo druk. Vooral tijdens de final.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |