?quote:Op zondag 27 mei 2012 15:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
voortaan even mailen naar adverteren@fok.nl of pr@fok.nl, ouwe ANWB'er.
He? In welke landen mag dat nog meer niet, en aan wat voor boete moet ik denken?quote:• 8 zorg er voor dat je tom tom geen flits palen aangeeft, oa in Frankrijk kan dit lijden tot extreme bekeuringen (stel ze dus ook niet in als POI)
daarbij:quote:De EHIC heeft dezelfde functie als uw zorgpas. U kunt de EHIC aanvragen, maar het is niet noodzakelijk. Uw zorgpas is voldoende bewijs van verzekering. De EHIC is geldig in EU-, EER- en verdragslanden.
1 2 3 4 5 | Zorgpas EHIC Staatsziekenhuis Ja Ja Privékliniek Ja Nee Verdragsland Ja Nee Wereldwijd Ja Nee |
Duitsland en Zwitserland. In België en Oostenrijk mag apparatuur met voorgeprogrammeerde locaties wel, maar zijn detectors net als in Nederland verboden. De boete in Frankrijk kan oplopen tot 1500 euro.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
He? In welke landen mag dat nog meer niet, en aan wat voor boete moet ik denken?
houdt dat in dat ik die meldingen niet alleen uit moet zetten maar ook moet verwijderen van mijn tomtom dan?quote:Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef JDude het volgende:
[..]
Duitsland en Zwitserland. In België en Oostenrijk mag apparatuur met voorgeprogrammeerde locaties wel, maar zijn detectors net als in Nederland verboden. De boete in Frankrijk kan oplopen tot 1500 euro.
Overigens las ik in het nieuwsblaadje van het transportbedrijf waar ik een paar dagen per week bijklus, dat je in Frankrijk zelfs een prent kunt krijgen als je er als beroepschauffeur op vakantie bent maar je chauffeurspas niet bij je hebt.
Het bij je hebben is zelfs al strafbaar, al ligt het in de kofferbak.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:08 schreef BrandX het volgende:
houdt dat in dat ik die meldingen niet alleen uit moet zetten maar ook moet verwijderen van mijn tomtom dan?
Hoe lang is dat trouwens al in duitsland, rij al jaren gewoon erdoor heen met meldingen in mijn tomtom
quote:Op zondag 27 mei 2012 16:12 schreef JDude het volgende:
[..]
Het bij je hebben is zelfs al strafbaar, al ligt het in de kofferbak.
http://www.anwb.nl/binari(...)ignalering_jan_2.pdf
Geen idee hoe lang al, vorig jaar ook nog naar Munchen en terug gereden met allerhande apparatuur aan boord.
de tering, dat is toch niet werkbaarquote:Duitsland
Het gebruik en het bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Dus niet alleen het navigatiesysteem maar ook andere elektrische apparaten zoals
een laptop, PDA of een mobiele telefoon zijn verboden.
Het vervoeren van deze apparatuur als deze niet in werking is -in bijvoorbeeld de kofferbak van de auto-, is niet
toegestaan omdat ook het bezit van een apparaat met
flitspaalsignalering verboden is.
Zuur, want mijn tomtom heeft standaard flitspaaldata. Ik ga toch even kijken of ik die eruit kan slopen...quote:Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef JDude het volgende:
[..]
Duitsland en Zwitserland. In België en Oostenrijk mag apparatuur met voorgeprogrammeerde locaties wel, maar zijn detectors net als in Nederland verboden. De boete in Frankrijk kan oplopen tot 1500 euro.
Maar ik ben toch op vakantie? Ik snap dat je als chauffeur altijd alle tegenwerkende bewijslast overhandigd moet worden, maar kom op, ik rij in een luxe wagen, hond op de achterbank, vriendin ernaast (op de voorstoel hè....) tassen in de koffer...quote:Overigens las ik in het nieuwsblaadje van het transportbedrijf waar ik een paar dagen per week bijklus, dat je in Frankrijk zelfs een prent kunt krijgen als je er als beroepschauffeur op vakantie bent maar je chauffeurspas niet bij je hebt.
Ja en ja. Een van de redenen dat ik het stuur aan de wilgen gehangen heb. De controleziekte is echt bizar, de boetes exorbitant. Als je een minuut te lang gereden hebt lig je 3 weken later nog te stressen als je een politiewagen in de verte ziet, helemaal in België, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Toen ik nog reed hadden we ten eerste nog schijven, ten tweede hoefden we maar een week bij te hebben. En als je dan een paar minuten te veel had boeide dat geen hond, als je maar een goeie pauze had gemaakt daarna.quote:Op zondag 27 mei 2012 16:54 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zuur, want mijn tomtom heeft standaard flitspaaldata. Ik ga toch even kijken of ik die eruit kan slopen...
[..]
Maar ik ben toch op vakantie? Ik snap dat je als chauffeur altijd alle tegenwerkende bewijslast overhandigd moet worden, maar kom op, ik rij in een luxe wagen, hond op de achterbank, vriendin ernaast (op de voorstoel hè....) tassen in de koffer...
Krijg ik dan ook een prent als ik iets te lang heb doorgereden, een week of 3 terug? En moet ik ook m'n leugenbriefje bij hebben?
Maargoed, stel dat ik ondanks een groot rijbewijs en bestuurderskaart alleen een lesauto van binnen heb gezien... Ik weet dat de chauffeurskaart geregistreerd staat, maar dat is toch het laatste waar je aan denkt als je op vakantie gaat, toch?quote:Op zondag 27 mei 2012 17:09 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ja en ja. Een van de redenen dat ik het stuur aan de wilgen gehangen heb. De controleziekte is echt bizar, de boetes exorbitant. Als je een minuut te lang gereden hebt lig je 3 weken later nog te stressen als je een politiewagen in de verte ziet, helemaal in België, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Toen ik nog reed hadden we ten eerste nog schijven, ten tweede hoefden we maar een week bij te hebben. En als je dan een paar minuten te veel had boeide dat geen hond, als je maar een goeie pauze had gemaakt daarna.
Maar. Dat is een beetje boel offtopic
en dan nu...... de praktijkquote:Op zondag 27 mei 2012 15:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Speciaal voor mensen met een rijbewijs en een auto, heb ik een aantal tips voor jullie om de zomer zonder problemen met de auto door te komen
• 1 Laat een zomer check uitvoeren, deze kost meestal rond de 20 euro, de auto wordt dan bekeken, banden op spanning gezet, werking van een eventuele airco wordt gecontroleerd. Laat ook de Accu controleren, je zult namelijk niet de eerste wezen die de accu kapot heeft op de vakantie bestemming.
Accu's gaan kapot in de zomer, problemen doen zich vooral voor in de winter omdat de capaciteit dan ontoereikend is.
Leuk weetje, in de zomer vervangt de ANWB MEER accu's dan in de winter
• 2 Controleer de stekkerdoos van de auto, en test de verlichting op de aanhanger (of caravan) tijdig, mocht er een probleem wezen, dan kan dit tijdig opgelost worden, zodat je met goede verlichting weg kunt
• 3 In geval van een aanhanger of caravan, laat de banden controleren, op uitdroging, veroudering.
• 4 Laat de gas instalatie van de caravan controleren op lekkage.
• 5 zorg voor een goed gevulde verband doos, een gevaren drie hoek, veiligheids vestjes, en een brandblusser
• 6 zorg voor een kaart van de landen waar je door heen reist, naar je bestemming, en uitteraad ook van je vakantie land, ook je tomtom kan defect
• 7 zorg voor een volledig reserve wiel, geen thuiskomer (max 80) of nog erger een potje latex, de laatste 2 kun je door de regel weinig mee, de thuiskomer is voor NL voldoende, maar als je in de bergen met een lekke band komt te staan, en je hebt enkel een thuis komer, dan wordt je niet blij.
controleer ook de reserve band op de juiste spanning 3 Bar tenzij anders aangegeven door de fabrikant
• 8 zorg er voor dat je tom tom geen flits palen aangeeft, oa in Frankrijk kan dit lijden tot extreme bekeuringen (stel ze dus ook niet in als POI)
• 9 neem op de vertrek dag voldoende kraanwater in een fles mee, is voor vanalles te gebruiken, mocht je auto onverhoopt overhit raken, dan kun je eventueel het koelsysteem tijdelijk afvullen met water.
• 10 Vraag een EHIC-verzekeringspas aan, mocht er iets gebeuren, dan hoeft je niet de kosten te betalen
houd er rekening meet dat de EHIC pas persoons gebonden is
Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren dan kunt u altijd de ANWB bellen voor hulp,
Prettige vakantie
WTF?quote:Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef JDude het volgende:
[..]
Overigens las ik in het nieuwsblaadje van het transportbedrijf waar ik een paar dagen per week bijklus, dat je in Frankrijk zelfs een prent kunt krijgen als je er als beroepschauffeur op vakantie bent maar je chauffeurspas niet bij je hebt.
Klopt in sommige gevallen; (M.n. in Spanje moest je uitkijken toch??) en in veel landen is de LPG ook nog es een stuk duurder dan in NL.quote:Op maandag 28 mei 2012 00:37 schreef T42 het volgende:
LPG rijders
let op tanken in buitenland. uit mijn ervaring blijkt het niet de zelfde kwaliteit te zijn als in nederland...
mijn problemen begonnen in belgie alquote:Op maandag 28 mei 2012 17:37 schreef Descendent het volgende:
[..]
Klopt in sommige gevallen; (M.n. in Spanje moest je uitkijken toch??) en in veel landen is de LPG ook nog es een stuk duurder dan in NL.
in spanje mag je geeneens lpg tanken. Was alleen voor taxi's toegestaan. Is/was een of andere vage regeling van de Spaanse overheidquote:Op maandag 28 mei 2012 17:37 schreef Descendent het volgende:
[..]
Klopt in sommige gevallen; (M.n. in Spanje moest je uitkijken toch??) en in veel landen is de LPG ook nog es een stuk duurder dan in NL.
Wat hij zegt. Vorige week van en naar Cochem vanaf Enschede en geen Polizei die er naar kraaide..quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:32 schreef Infinti het volgende:
eergister nog in duitsland geweest vanaf Nürnberg naar de grens Emmen gereden met flitsmelder en auto + kar reed 120kmh de politie reed me gewoon voorbij over der Autobahn haha
En dat zeg jij? :pquote:Op zondag 27 mei 2012 19:53 schreef ellevehC86 het volgende:
6. Als je vantevoren al niet weet waat je heenmoet, kun je beter thuisblijven.
Wat een schopquote:Op donderdag 12 juni 2014 08:23 schreef Anne het volgende:
De vakanties zitten er weer aan te komen, schop omhoog dus.
heb je al pijn in je billetjesquote:
Zijn tegenwoordig volgens mij alleen nog juiste stikkers voor. Anders niet toegestaan.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 10:52 schreef Goverman het volgende:
- sympathiek voor tegenliggers: richt je koplampen meer naar beneden... In Engeland moet je eigenlijk een deel van je koplampen afplakken (en dat wordt ook erg gewaardeerd als je dat doet).
Als je een rechtsgestuurde auto hebt hoef je ze in het VK ook vast niet af te plakken....quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:58 schreef quinoahipster het volgende:
Autofabrikant steekt honderden uren R&D in het ontwikkelen van een koplamp.
Overheid verplicht stripje plakband erover.
""
Hopen dat het wel mee valt.quote:
Nee, speciaal patroontje als geen koplampen hebt die zichzelf bijstellen.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:58 schreef quinoahipster het volgende:
Autofabrikant steekt honderden uren R&D in het ontwikkelen van een koplamp.
Overheid verplicht stripje plakband erover.
""
Je weet dat ze in de UK aan de andere kant van de weg rijden, hé?quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:58 schreef quinoahipster het volgende:
Autofabrikant steekt honderden uren R&D in het ontwikkelen van een koplamp.
Overheid verplicht stripje plakband erover.
""
Officieel: software aanpassen/herinstalleren zonder die info voor die landen erop. Onofficieel; meh. Kans is eigenlijk 0 dat ze erop controlerenquote:Op vrijdag 13 juni 2014 14:24 schreef Leandra het volgende:
Dat met die flitspalen, als dat gewoon een feature is van de standaard navigatie die in de auto zit (af fabriek), dan kan ik het wel uitzetten, maar ik kan moeilijk de boordcomputer uit de auto slopen.
Hoe zit dat?
3e oplossing:quote:Op vrijdag 13 juni 2014 14:56 schreef Dingest het volgende:
...
Daar zijn 2 oplossingen voor; omwisselen van de gehele koplampunit, of een eenvoudig stickertje om die lichtboog af te dekken. Wat denk jij dat de handigste oplossing is voor een vakantie? ""
Da's wel verrekte handig, maar volgens mij (nog) verre van gemeengoedquote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:13 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bij mijn bakkie kan je onder de motorkap met een handel de boel omzetten van UK naar continentaal en andersom.
Zoveel extra kosten zal de fabriek er niet voor willen maken.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:16 schreef Dingest het volgende:
[..]
Da's wel verrekte handig, maar volgens mij (nog) verre van gemeengoed![]()
...
Nee hoor. Ben al tig keer met de auto in umweltzones geweest, agenten aan het raam gehad etc, nog nooit een bon voor gehad.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 10:52 schreef Goverman het volgende:
- een Duitse milieusticker is handig als je naar Duitsland gaat (duh...). Je komt vrij snel in een Umweltzone en de boete komt dan vanzelf thuis. In Nederland kun je hem online bestellen (www.milieusticker.nl).
Lol... een collega van mij (die overigens een Audi Q7 had die - ik denk - een gele sticker zou hebben gehad, reed 2 keer in 2 dagen door een Umweltzone heen (hij had vlakbij de afrit het bordje niet gezien) en had nog voordat hij weer terug was in Nederland twee bekeuringen op de mat liggen...quote:Op maandag 16 juni 2014 08:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Nee hoor. Ben al tig keer met de auto in umweltzones geweest, agenten aan het raam gehad etc, nog nooit een bon voor gehad.
Nogmaals: moderne auto die je goed onderhoudt en de kans op problemen is nihil.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 12:58 schreef Dingest het volgende:
Nee, maar ze zijn wel anders. Je doet het dan niet in een maand, maar 1-3 dagen. Er zijn genoeg mensen die makkelijk 4500 km in 2-3 weken rijden. Doorgaans in een warmer klimaat, onder zwaardere omstandigheden die je normaliter niet hebt (afgeladen wagen, al dan niet kar/caravan erachter, bergen). Je vraagt gewoon veel meer van je auto in veel kortere tijd, dus het kan echt geen kwaad om dat preventief eens goed onder de loep te nemen. Een probleem wat zich begint voor te doen rekt zich niet over dagen/weken uit zodat je er bijtijds bij kan zijn. En met een acuut probleem zit je niet binnen een straal van 50 km van je eigen huis, noch weet je waar de garages zijn en kan je je direct verstaanbaar maken. Dat is niet alleen onhandig, maar gooit ook je (zuur verdiende) vakantie overhoop.
Voorheen reed ik binnen Nederland ook 4500 km in 2-3 weken. Weer of geen weer. Met wagens waarvan we inderdaad dagelijks de vloeistoffen, bandenspanning en verlichting controleerden. Het probleem is dat deze simpele controles bij veel mensen géén standaard deel uitmaken van het auto onderhoud, terwijl je dat gewoon (minimaal) maandelijks moet doen, ook als je je auto weinig gebruikt. Dan weet je al namelijk of je auto langzaam bepaalde vloeistoffen verliest en wat de staat van de banden is en heb je geen vakantiecheck nodig.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 12:58 schreef Dingest het volgende:
Nee, maar ze zijn wel anders. Je doet het dan niet in een maand, maar 1-3 dagen. Er zijn genoeg mensen die makkelijk 4500 km in 2-3 weken rijden. Doorgaans in een warmer klimaat, onder zwaardere omstandigheden die je normaliter niet hebt (afgeladen wagen, al dan niet kar/caravan erachter, bergen). Je vraagt gewoon veel meer van je auto in veel kortere tijd, dus het kan echt geen kwaad om dat preventief eens goed onder de loep te nemen. Een probleem wat zich begint voor te doen rekt zich niet over dagen/weken uit zodat je er bijtijds bij kan zijn. En met een acuut probleem zit je niet binnen een straal van 50 km van je eigen huis, noch weet je waar de garages zijn en kan je je direct verstaanbaar maken. Dat is niet alleen onhandig, maar gooit ook je (zuur verdiende) vakantie overhoop.
Bekijk eens het ECE lichtbeeld aandachtig, dan weet je waarom je opmerking nergens op slaat.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:58 schreef quinoahipster het volgende:
Autofabrikant steekt honderden uren R&D in het ontwikkelen van een koplamp.
Overheid verplicht stripje plakband erover.
""
Ja, die uitleg over dat licht in die berm was wel logisch eigenlijkquote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:35 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Bekijk eens het ECE lichtbeeld aandachtig, dan weet je waarom je opmerking nergens op slaat.
en die honderden uren R&D slaat nergens op, geen enkele reflector koplamp heeft een strak lichtbeeld i.t.t. een projector koplamp.
quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nogmaals: moderne auto die je goed onderhoudt en de kans op problemen is nihil.
Je kan ook wel met je lichaam door een full body scan om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie. Dat is eigenlijk nog zinvoller ook, want die auto laat je wat makkelijker achter en is vaak sneller weer 100%...
Ons gemiddelde wagenpark is 10 jaar oud, dan is zelfs met fatsoenlijk onderhoud de boel gewoon niet meer 100% zoals het af-fabriek was. Gemiddelde kilometrage is rond de 13.000 per jaar. Genoeg wagens die dus (conform fabrieksopgave) hooguit één onderhoudsbeurt per jaar krijgen. Als je dan plots ineens relatief veel gaat rijden in meer belastende omstandigheden, wat is dan het probleem dat je wat extra zekerheid wilt? Of juist als je heel veel rijdt, je extra de nadruk legt op controle van zaken die over veel langere tijd slijten. Het zijn niet alleen je vloeistoffen, lampjes en bandjes die problemen kunnen geven. Je auto krijgt echt wel meer dan normaal voor zijn kiezen, dat heb je niet puur zelf in de hand. Een pas over met je afgeladen wagen of het trekken van een aardige caravan vraagt echt wel wat extra's van je auto op tal van andere punten, die na (gemiddeld) 10 jaar en de nodige kilometers ook niet meer fabrieksfris zijn, en slijtagedelen zullen nog wat extra slijten. En het is helaas wel zo dat de meeste mensen toch het onderhoud volgens het boekje doen; de auto heeft APK en heeft een onderhoudsbeurt gehad, dan zou het dus goed moeten zijn. Voor die meerderheidsgroep kan een extra controle ook echt geen kwaad...quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voorheen reed ik binnen Nederland ook 4500 km in 2-3 weken. Weer of geen weer. Met wagens waarvan we inderdaad dagelijks de vloeistoffen, bandenspanning en verlichting controleerden. Het probleem is dat deze simpele controles bij veel mensen géén standaard deel uitmaken van het auto onderhoud, terwijl je dat gewoon (minimaal) maandelijks moet doen, ook als je je auto weinig gebruikt. Dan weet je al namelijk of je auto langzaam bepaalde vloeistoffen verliest en wat de staat van de banden is en heb je geen vakantiecheck nodig.
Dat zwaardere gebruik van een auto heb je grotendeels zelf in de hand. Als je zonder haast de weg op gaat en je rijstijl aanpast aan de omstandigheden, dan is die combinatie op maximaal gewicht geen enkel probleem. De fabrikant heeft elk model uitgebreid getest onder zeer zware omstandigheden en is daarbij tot de conclusie gekomen dat de auto zonder noemenswaardige problemen met de maximale gewichten overweg kan. Je moet alleen niet met je 1500KG zware sleurhut met 130 over de autoroute willen scheuren als het buiten 35 graden is. De meeste fabrikanten van zowel auto's als aanhangers adviseren om bij het trekken van een aanhanger nooit harder te rijden dan 100km/u, ook niet wanneer dat wettelijk toegestaan zou zijn.
Welnee, autopech hoort juist bij vakantiequote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:06 schreef Dingest het volgende:
Dat je auto kapot kan gaan kan altijd gebeuren. In je dagelijks leven is dat een factor die je altijd in acht neemt. Dan is het vervelend, maar het hoort erbij en is vaak betrekkelijk goed op te lossen. Op vakantie levert dat gewoon veel meer gedoe op, en dat wil je toch echt niet.
13.200, gemiddeld 37 per dag, aldus de gegevens 2 jaar geledenquote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Gemiddelde jaarkilometrage ligt al jaren rond de 17.000.
En een auto van 10 jaar is nog lang niet afgeschreven als die gewoon fatsoenlijk wordt onderhouden.
Van de zomer ga ik met mijn 33 jaar oude mobiel en 39 jaar oude caravan weer gewoon op pad. Zonder extra vakantiecheck. En mijn auto krijgt ook maar gewoon 1x per jaar een onderhoudsbeurt.
En dat mensen het onderhoud niet volgens het onderhoudsboekje doen is het probleem van die mensen en is niet toe te schrijven aan de kwaliteit van een 10 of 15 jaar oude auto.
Da's wel bijzonder, want meestal zijn die Duitsers niet zo snel.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 09:18 schreef Goverman het volgende:
[..]
Lol... een collega van mij (die overigens een Audi Q7 had die - ik denk - een gele sticker zou hebben gehad, reed 2 keer in 2 dagen door een Umweltzone heen (hij had vlakbij de afrit het bordje niet gezien) en had nog voordat hij weer terug was in Nederland twee bekeuringen op de mat liggen...
Kennelijk zal het van de locatie afhangen hoe streng er gehandhaafd wordt :S
Het kan dan wel en farce zijn, maar de bekeuring is per overtreding toch 40 euro (wat voor Duitse begrippen best hoog is... 20 km/u overschrijding kostte mij 2 jaar terug 30 euro). En een Umweltplakette kost je zo'n 6 euro. Dat is m.i. dus de meest veilige en handige handelswijze...quote:Op dinsdag 17 juni 2014 20:40 schreef Dingest het volgende:
De hoogte van de boete was vorig jaar 40 euro. Wel sneu geld, maar ook niet bizar hoog, dus ik vraag mij af hoe snel dat aantiktMijn vader had vorig jaar een hotel geboekt in een groene zone, maar de auto had een gele sticker. 3 dagen heeft de auto in Berlijn gewoon aan de straat gestaan, niets ontvangen.
Maar er staat mij bij dat het sowieso een hele farce is, en dat de invoering ervan vrijwel niets heeft uitgehaald
Het gaat toch ook om het principequote:Op woensdag 18 juni 2014 13:27 schreef Goverman het volgende:
En een Umweltplakette kost je zo'n 6 euro. Dat is m.i. dus de meest veilige en handige handelswijze...
Ik betaal liever de boete dan dat ik die sticker moet plakken op mijn auto.quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:02 schreef Dingest het volgende:
Een bekeuring is altijd sneu geld (ook al heb je dat doorgaans zelf in de hand), maar er wordt kennelijk niet die-hard op gecontroleerd en het bedrag is ook niet gigantisch. Als je wagen in aanmerking komt voor een groene zone en je moet/wilt wel in zo'n umweltzone zijn, zou ik wel een sticker halen. Met maar een rode of gele zone en je moet/wilt in een groene zijn, kan je het risico nog eens overwegen. Zeker als het eenmalig is.
Een ander voordeel van een vakantiecheck (die je dan wel een paar weken voor vertrek moet laten doen) is dat je te maken hebt met iemand die Nederlands spreekt en die je de staat van de auto kan uitleggen in een taal die je begrijpt. Als je bij de Middellandse Zee staat en je krijgt daar te maken met pech, kun je als het een beetje tegenzit je probleem uitleggen aan iemand die minder goed Engels spreekt dan jij Spaans/Frans/Italiaans (afhankelijk van waar je staat).quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voorheen reed ik binnen Nederland ook 4500 km in 2-3 weken. Weer of geen weer. Met wagens waarvan we inderdaad dagelijks de vloeistoffen, bandenspanning en verlichting controleerden. Het probleem is dat deze simpele controles bij veel mensen géén standaard deel uitmaken van het auto onderhoud, terwijl je dat gewoon (minimaal) maandelijks moet doen, ook als je je auto weinig gebruikt. Dan weet je al namelijk of je auto langzaam bepaalde vloeistoffen verliest en wat de staat van de banden is en heb je geen vakantiecheck nodig.
Vrouwen gaan ook op vakantie.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Naar de garage om je bandenspanning te controleren![]()
En je kunt natuurlijk ook de gok nemen om de bon niet betalen. Die vier tientjes komen ze echt niet thuis bij je cashen hoor.quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:02 schreef Dingest het volgende:
Een bekeuring is altijd sneu geld (ook al heb je dat doorgaans zelf in de hand), maar er wordt kennelijk niet die-hard op gecontroleerd en het bedrag is ook niet gigantisch. Als je wagen in aanmerking komt voor een groene zone en je moet/wilt wel in zo'n umweltzone zijn, zou ik wel een sticker halen. Met maar een rode of gele zone en je moet/wilt in een groene zijn, kan je het risico nog eens overwegen. Zeker als het eenmalig is.
quote:Op woensdag 18 juni 2014 23:04 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Vrouwen gaan ook op vakantie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |