abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112090164
Speciaal voor mensen met een rijbewijs en een auto, heb ik een aantal tips voor jullie om de zomer zonder problemen met de auto door te komen

• 1 Laat een zomer check uitvoeren, deze kost meestal rond de 20 euro, de auto wordt dan bekeken, banden op spanning gezet, werking van een eventuele airco wordt gecontroleerd. Laat ook de Accu controleren, je zult namelijk niet de eerste wezen die de accu kapot heeft op de vakantie bestemming.

Accu's gaan kapot in de zomer, problemen doen zich vooral voor in de winter omdat de capaciteit dan ontoereikend is.

Leuk weetje, in de zomer vervangt de ANWB MEER accu's dan in de winter

• 2 Controleer de stekkerdoos van de auto, en test de verlichting op de aanhanger (of caravan) tijdig, mocht er een probleem wezen, dan kan dit tijdig opgelost worden, zodat je met goede verlichting weg kunt

• 3 In geval van een aanhanger of caravan, laat de banden controleren, op uitdroging, veroudering.

• 4 Laat de gas instalatie van de caravan controleren op lekkage.

• 5 zorg voor een goed gevulde verband doos, een gevaren drie hoek, veiligheids vestjes, en een brandblusser

• 6 zorg voor een kaart van de landen waar je door heen reist, naar je bestemming, en uitteraad ook van je vakantie land, ook je tomtom kan defect

• 7 zorg voor een volledig reserve wiel, geen thuiskomer (max 80) of nog erger een potje latex, de laatste 2 kun je door de regel weinig mee, de thuiskomer is voor NL voldoende, maar als je in de bergen met een lekke band komt te staan, en je hebt enkel een thuis komer, dan wordt je niet blij.

controleer ook de reserve band op de juiste spanning 3 Bar tenzij anders aangegeven door de fabrikant

• 8 zorg er voor dat je tom tom geen flits palen aangeeft, oa in Frankrijk kan dit lijden tot extreme bekeuringen (stel ze dus ook niet in als POI)

• 9 neem op de vertrek dag voldoende kraanwater in een fles mee, is voor vanalles te gebruiken, mocht je auto onverhoopt overhit raken, dan kun je eventueel het koelsysteem tijdelijk afvullen met water.

• 10 Vraag een EHIC-verzekeringspas aan, mocht er iets gebeuren, dan hoeft je niet de kosten te betalen
houd er rekening meet dat de EHIC pas persoons gebonden is

Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren dan kunt u altijd de ANWB bellen voor hulp,

Prettige vakantie
  zondag 27 mei 2012 @ 15:32:13 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112090273
voortaan even mailen naar adverteren@fok.nl of pr@fok.nl, ouwe ANWB'er.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_112090285
Toptips!
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
voortaan even mailen naar adverteren@fok.nl of pr@fok.nl, ouwe ANWB'er.
? :')
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_112090343
Mijn god, waren de spaties in de uitverkoop :')
pi_112090364
quote:
15s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:34 schreef Piles het volgende:
Mijn god, waren de spaties in de uitverkoop :')
ik heb er nog wel een paar voor je

:P
  zondag 27 mei 2012 @ 15:43:14 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_112090659
Naar de garage om je bandenspanning te controleren :N :N
censuur :O
  zondag 27 mei 2012 @ 15:50:27 #7
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_112090858
quote:
• 8 zorg er voor dat je tom tom geen flits palen aangeeft, oa in Frankrijk kan dit lijden tot extreme bekeuringen (stel ze dus ook niet in als POI)
He? In welke landen mag dat nog meer niet, en aan wat voor boete moet ik denken?
pi_112090859
en heb je toch een thuisbrengertje met max 80km/h dan mag die naar 4.2bar als ie onder de auto zit dus 4,4-4,5 in de kofferbak is dan wel noodzaak ivm natuurlijke leegloop banden.
let wel op.. er zijn ook thuisbrengers die het met minder doen... 3-3.5bar.
  Boks-Chick zondag 27 mei 2012 @ 15:51:34 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_112090892
altijd handig zo'n lijstje, maar dat EHIC gebeuren is nogal onzinnig.

Mijn eigen verzekeraar (ZK Achmea) zegt dit:

quote:
De EHIC heeft dezelfde functie als uw zorgpas. U kunt de EHIC aanvragen, maar het is niet noodzakelijk. Uw zorgpas is voldoende bewijs van verzekering. De EHIC is geldig in EU-, EER- en verdragslanden.
daarbij:

1
2
3
4
5
                Zorgpas          EHIC
Staatsziekenhuis    Ja           Ja          
Privékliniek       Ja            Nee
Verdragsland       Ja           Nee
Wereldwijd         Ja           Nee

Of mis ik nou iets?
lolwut
  zondag 27 mei 2012 @ 15:52:47 #10
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_112090942
Zorgpas in combinatie met een identiteitskaart is over het algemeen meer dan genoeg.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:05:28 #11
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_112091321
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

He? In welke landen mag dat nog meer niet, en aan wat voor boete moet ik denken?
Duitsland en Zwitserland. In België en Oostenrijk mag apparatuur met voorgeprogrammeerde locaties wel, maar zijn detectors net als in Nederland verboden. De boete in Frankrijk kan oplopen tot 1500 euro.

Overigens las ik in het nieuwsblaadje van het transportbedrijf waar ik een paar dagen per week bijklus, dat je in Frankrijk zelfs een prent kunt krijgen als je er als beroepschauffeur op vakantie bent maar je chauffeurspas niet bij je hebt :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Boks-Chick zondag 27 mei 2012 @ 16:08:01 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_112091386
quote:
7s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:05 schreef JDude het volgende:

[..]

Duitsland en Zwitserland. In België en Oostenrijk mag apparatuur met voorgeprogrammeerde locaties wel, maar zijn detectors net als in Nederland verboden. De boete in Frankrijk kan oplopen tot 1500 euro.

Overigens las ik in het nieuwsblaadje van het transportbedrijf waar ik een paar dagen per week bijklus, dat je in Frankrijk zelfs een prent kunt krijgen als je er als beroepschauffeur op vakantie bent maar je chauffeurspas niet bij je hebt :').
houdt dat in dat ik die meldingen niet alleen uit moet zetten maar ook moet verwijderen van mijn tomtom dan?
Hoe lang is dat trouwens al in duitsland, rij al jaren gewoon erdoor heen met meldingen in mijn tomtom :o
lolwut
  zondag 27 mei 2012 @ 16:12:21 #13
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_112091490
quote:
19s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:08 schreef BrandX het volgende:

houdt dat in dat ik die meldingen niet alleen uit moet zetten maar ook moet verwijderen van mijn tomtom dan?
Hoe lang is dat trouwens al in duitsland, rij al jaren gewoon erdoor heen met meldingen in mijn tomtom :o
Het bij je hebben is zelfs al strafbaar, al ligt het in de kofferbak.
http://www.anwb.nl/binari(...)ignalering_jan_2.pdf

Geen idee hoe lang al, vorig jaar ook nog naar Munchen en terug gereden met allerhande apparatuur aan boord :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Boks-Chick zondag 27 mei 2012 @ 16:22:47 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_112091758
quote:
9s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:12 schreef JDude het volgende:

[..]

Het bij je hebben is zelfs al strafbaar, al ligt het in de kofferbak.
http://www.anwb.nl/binari(...)ignalering_jan_2.pdf

Geen idee hoe lang al, vorig jaar ook nog naar Munchen en terug gereden met allerhande apparatuur aan boord :').
quote:
Duitsland
Het gebruik en het bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Dus niet alleen het navigatiesysteem maar ook andere elektrische apparaten zoals
een laptop, PDA of een mobiele telefoon zijn verboden.
Het vervoeren van deze apparatuur als deze niet in werking is -in bijvoorbeeld de kofferbak van de auto-, is niet
toegestaan omdat ook het bezit van een apparaat met
flitspaalsignalering verboden is.
de tering, dat is toch niet werkbaar :?
ik heb geen flauw idee of het op mijn mobiel staat, ik gebruik uitsluitend mijn tomtom, dus het daar vanaf halen is geen punt. Gebruik het in NL toch niet eigenlijk. Maar ook van mijn pda? geen idee of die standaard shit die er op zit dat heeft of niet :')
En ook niet op je laptop, lekker, op je laptop zit je tomtom applicatie om shizzle toe te voegen of er af te halen, dus je bent dan altijd de pineut ofzo _O-

Edit: in duitsland schijnt dat al sinds 2007 te zijn :D
lolwut
pi_112092697
quote:

[..]

Zuur, want mijn tomtom heeft standaard flitspaaldata. Ik ga toch even kijken of ik die eruit kan slopen...
quote:
Maar ik ben toch op vakantie? Ik snap dat je als chauffeur altijd alle tegenwerkende bewijslast overhandigd moet worden, maar kom op, ik rij in een luxe wagen, hond op de achterbank, vriendin ernaast (op de voorstoel hè....) tassen in de koffer...
Krijg ik dan ook een prent als ik iets te lang heb doorgereden, een week of 3 terug? En moet ik ook m'n leugenbriefje bij hebben?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_112093175
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:54 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zuur, want mijn tomtom heeft standaard flitspaaldata. Ik ga toch even kijken of ik die eruit kan slopen...

[..]

Maar ik ben toch op vakantie? Ik snap dat je als chauffeur altijd alle tegenwerkende bewijslast overhandigd moet worden, maar kom op, ik rij in een luxe wagen, hond op de achterbank, vriendin ernaast (op de voorstoel hè....) tassen in de koffer...
Krijg ik dan ook een prent als ik iets te lang heb doorgereden, een week of 3 terug? En moet ik ook m'n leugenbriefje bij hebben?
Ja en ja. Een van de redenen dat ik het stuur aan de wilgen gehangen heb. De controleziekte is echt bizar, de boetes exorbitant. Als je een minuut te lang gereden hebt lig je 3 weken later nog te stressen als je een politiewagen in de verte ziet, helemaal in België, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Toen ik nog reed hadden we ten eerste nog schijven, ten tweede hoefden we maar een week bij te hebben. En als je dan een paar minuten te veel had boeide dat geen hond, als je maar een goeie pauze had gemaakt daarna.

Maar. Dat is een beetje boel offtopic ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bartholomeus op 27-05-2012 17:31:43 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_112094027
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:09 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ja en ja. Een van de redenen dat ik het stuur aan de wilgen gehangen heb. De controleziekte is echt bizar, de boetes exorbitant. Als je een minuut te lang gereden hebt lig je 3 weken later nog te stressen als je een politiewagen in de verte ziet, helemaal in België, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Toen ik nog reed hadden we ten eerste nog schijven, ten tweede hoefden we maar een week bij te hebben. En als je dan een paar minuten te veel had boeide dat geen hond, als je maar een goeie pauze had gemaakt daarna.

Maar. Dat is een beetje boel offtopic ;)
Maargoed, stel dat ik ondanks een groot rijbewijs en bestuurderskaart alleen een lesauto van binnen heb gezien... Ik weet dat de chauffeurskaart geregistreerd staat, maar dat is toch het laatste waar je aan denkt als je op vakantie gaat, toch?

En gaat m'n baas dit soort geintjes vergoeden?

en moet ik dan ook m'n schijven meenemen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_112094105
nog een tip voor het rijden in de bergen: op tijd terugschakelen

vuistregel 3/4 gas rijden en als je gas bij geeft moet de auto accelereren, doet hij dat niet
dan zit je in een te hoge versnelling met risico op oververhitting en moet je een versnelling terug.
je kan beter iets te veel toeren draaien - dan werkt de koeling optimaal- dan te laag toerental, want dan kan de motor zijn warmte niet kwijt
ook helling af niet te hoge versnelling... dan hoef je niet of nauwelijk bij te remmen en blijft allles heel

en als je na een lange rit op de parkeerplaats komt, niet gelijk de motor uitzetten, maar nog even 5 minuten laten nadraaien, beter voor de motor en een -eventuele- turbo
pi_112098062
quote:
14s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Speciaal voor mensen met een rijbewijs en een auto, heb ik een aantal tips voor jullie om de zomer zonder problemen met de auto door te komen

• 1 Laat een zomer check uitvoeren, deze kost meestal rond de 20 euro, de auto wordt dan bekeken, banden op spanning gezet, werking van een eventuele airco wordt gecontroleerd. Laat ook de Accu controleren, je zult namelijk niet de eerste wezen die de accu kapot heeft op de vakantie bestemming.

Accu's gaan kapot in de zomer, problemen doen zich vooral voor in de winter omdat de capaciteit dan ontoereikend is.

Leuk weetje, in de zomer vervangt de ANWB MEER accu's dan in de winter

• 2 Controleer de stekkerdoos van de auto, en test de verlichting op de aanhanger (of caravan) tijdig, mocht er een probleem wezen, dan kan dit tijdig opgelost worden, zodat je met goede verlichting weg kunt

• 3 In geval van een aanhanger of caravan, laat de banden controleren, op uitdroging, veroudering.

• 4 Laat de gas instalatie van de caravan controleren op lekkage.

• 5 zorg voor een goed gevulde verband doos, een gevaren drie hoek, veiligheids vestjes, en een brandblusser

• 6 zorg voor een kaart van de landen waar je door heen reist, naar je bestemming, en uitteraad ook van je vakantie land, ook je tomtom kan defect

• 7 zorg voor een volledig reserve wiel, geen thuiskomer (max 80) of nog erger een potje latex, de laatste 2 kun je door de regel weinig mee, de thuiskomer is voor NL voldoende, maar als je in de bergen met een lekke band komt te staan, en je hebt enkel een thuis komer, dan wordt je niet blij.

controleer ook de reserve band op de juiste spanning 3 Bar tenzij anders aangegeven door de fabrikant

• 9 neem op de vertrek dag voldoende kraanwater in een fles mee, is voor vanalles te gebruiken, mocht je auto onverhoopt overhit raken, dan kun je eventueel het koelsysteem tijdelijk afvullen met water.

• 10 Vraag een EHIC-verzekeringspas aan, mocht er iets gebeuren, dan hoeft je niet de kosten te betalen
houd er rekening meet dat de EHIC pas persoons gebonden is

Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren dan kunt u altijd de ANWB bellen voor hulp,

Prettige vakantie
en dan nu...... de praktijk

1. vul radiator bij tot de top, kijk oliepeil na en klaar

2. loop een rondje om de auto met alarmlichten en normale lichten/groot licht aan. laat de remlichten maar zitten, teveel werk.

3. doe #2 met aanhanger aangekoppeld

4. Gasinstallatiewerking controleer je pas bij aankomst, bij problemen zijn er zat koekwauzen en winkeltjes die je bij evt. problemen kunne helpen.

5. een verbanddoos en een brandblusser is genoeg, je gaat op vakantie en niet naar ontwikkelingshulp in Somalie, ook al heeft Dld. zo zijn regeltjes.

6. Als je vantevoren al niet weet waat je heenmoet, kun je beter thuisblijven.

7. inderdaad een volwaardig reserveband, kloten met thuiskomertjes is niet goed voor een vakantiehumeur.

8. je gaat op vakantie met gezin en volle bepakking en dan wil je ook nog 150km+ per uur? ik hoop dat je weet waar je risico's liggen.

9. Onder Antwerpen op de E19, Onder Gladbach op de A61 zijn er wegrestaurants met winkels en bier, doe er je voordeel mee, Op de A1 richting berlijn heb je niks nodig, want als Pool koop je toch alleen iets in je eigen land.

10. Fijne vakantie
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  zondag 27 mei 2012 @ 20:26:41 #20
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_112099559
LOL @ hierboven
pi_112101767
Uhm die schuim troep vind ik juist wel handig, er zit ook een pomp bij en stel je hebt toevallig 2 lekke banden kan je die 2e band tenminste vullen met schuim...

Uiteraard (volwaardig) reservewiel ook mee.
pi_112102012
Tijdig je trekhaakstekker checken is idd een nuttige, vooral na een wintertje pekel.

* CafeRoker denkt terug aan een vakantie jaren geleden waarbij dat allemaal wat minder uitpakte..

Wat betreft die tomtom's/flitspalen: ik weet dat het niet mag, maar worden die boetes nu ook echt daadwerkelijk uitgeschreven als het apparaat in de kofferbak ligt?
pi_112104076
Per 1 juli is het kennelijk ook verplicht in Frankrijk om een alcoholtester aan boord te hebben, hoorde ik gisteren :{ Volgens mij volstaan die goedkope dingen van 3 of 4 euro per stuk al zolang het maar een NF-keurmerk heeft, maar toch :')
pi_112104599
En dat van navigatiesystemen geldt ook voor Duitsland en Zwitserland. Maar zijn daar al verhalen van bekend dat mensen daarop bekeurd zijn? Zwitserland zou er al vanaf 2007 'streng' op controleren.

Overigens is het niet alleen navigatiesystemen; zulke data mag op geen enkel elektronisch apparaat staan, dus ook niet je telefoon of laptop en idd ook niet als dat uit staat en/of in de kofferbak ligt.
  zondag 27 mei 2012 @ 22:35:01 #25
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_112105409
quote:

[..]

WTF? :') Die Fransozen sporen echt niet. Ik zou het ook nog wel durven aanvechten, mijn auto is immers niet tachograaf-plichtig
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_112106960
Dankje, goeie tips!
pi_112109852
Extra lampjes meenemen is ook altijd fijn. En checken of je sigarettenaansterkerding werkt, kan nut hebben bij lange trips/wildkamperen ivm opladen van allerhande troep.
  maandag 28 mei 2012 @ 00:37:46 #28
53151 T42
Pinball Wizard
pi_112112287
LPG rijders
let op tanken in buitenland. uit mijn ervaring blijkt het niet de zelfde kwaliteit te zijn als in nederland...
pi_112116789
Misschien al langs geweest(of niet) maar 1 van de meest essentiële dingen als je op vakantie met de auto gaat, is dat je niet alleen voldoende reserve spullen bij je hebt maar dat je ook niet te lang gaat rijden en voldoende rust neemt!
pi_112117466
Ben ik het niet mee eens. Buiten de normale 'verplichte'' zooi (geel hesje, ehbo, reservebandje/wiel, gereedschap, fles water, fles olie) kan je toch niet voorspellen wat er stuk gaat.

Paar blikjes energydrink is trouwens ook wel handig af en toe. Ook al is het niet te zuipen.
  maandag 28 mei 2012 @ 17:37:22 #31
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112132317
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 00:37 schreef T42 het volgende:
LPG rijders
let op tanken in buitenland. uit mijn ervaring blijkt het niet de zelfde kwaliteit te zijn als in nederland...
Klopt in sommige gevallen; (M.n. in Spanje moest je uitkijken toch??) en in veel landen is de LPG ook nog es een stuk duurder dan in NL. :{
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  maandag 28 mei 2012 @ 18:27:22 #32
53151 T42
Pinball Wizard
pi_112133961
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 17:37 schreef Descendent het volgende:

[..]

Klopt in sommige gevallen; (M.n. in Spanje moest je uitkijken toch??) en in veel landen is de LPG ook nog es een stuk duurder dan in NL. :{
mijn problemen begonnen in belgie al ;) daar liep hij voor geen meter zuiver op.
  maandag 28 mei 2012 @ 19:10:19 #33
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_112135520
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 17:37 schreef Descendent het volgende:

[..]

in spanje mag je geeneens lpg tanken. Was alleen voor taxi's toegestaan. Is/was een of andere vage regeling van de Spaanse overheid

[ Bericht 10% gewijzigd door .Neovo. op 28-05-2012 19:16:15 ]
  † In Memoriam † dinsdag 29 mei 2012 @ 00:49:19 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_112153541
11: Als je medicijnen gebruikt, neem dan voldoende mee + een reservevoorraad op een andere plek. Neem ook papieren mee waaruit blijkt dat je medicijnen medicijnen zijn en geen pretpillen.

12: Als je een lekke band krijgt, en je je reservewiel gemonteerd hebt, regel dan een nieuwe band. Zorg ook voor de juiste bouten om je reservewiel te monteren indien dat van staal is en je andere wielen van aluminium (of omgekeerd).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_112276933
eergister nog in duitsland geweest vanaf Nürnberg naar de grens Emmen gereden met flitsmelder en auto + kar reed 120kmh de politie reed me gewoon voorbij over der Autobahn haha
  donderdag 31 mei 2012 @ 20:40:11 #36
211963 contactdoos
Altijd onder spanning..
pi_112280595
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:32 schreef Infinti het volgende:
eergister nog in duitsland geweest vanaf Nürnberg naar de grens Emmen gereden met flitsmelder en auto + kar reed 120kmh de politie reed me gewoon voorbij over der Autobahn haha
Wat hij zegt. Vorige week van en naar Cochem vanaf Enschede en geen Polizei die er naar kraaide..

Belachelijke regeling btw.. Uit de telefoon kan ik het uitslopen, maar die tomtom? geen idee..
pi_112323799
Kijk ook nog even naar je reisverzekering. Die doorlopende reisverzekering van de anwb had ik er in één keer uit toen een krukaslager van onze auto op dag twee van de vakantie in snippertjes veranderde. Ook een leuke, de anwb kan niets voor je doen op de tolweg in Frankrijk omdat dat privé terrein is. Bereid wat zinnetjes voor als je een dépanneur moet regelen. (monteur van nabijgelegen garage die de auto van de tolweg afsleept)
...
pi_112867087
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:53 schreef ellevehC86 het volgende:

6. Als je vantevoren al niet weet waat je heenmoet, kun je beter thuisblijven.

En dat zeg jij? :p
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
pi_140980747
De vakanties zitten er weer aan te komen, schop omhoog dus.
pi_140986774
quote:
14s.gif Op donderdag 12 juni 2014 08:23 schreef Anne het volgende:
De vakanties zitten er weer aan te komen, schop omhoog dus.
Wat een schop _O-
  donderdag 12 juni 2014 @ 23:02:46 #41
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_141011665
quote:
10s.gif Op donderdag 12 juni 2014 12:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Wat een schop _O-
heb je al pijn in je billetjes :+
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_141011732
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 23:02 schreef lipje het volgende:

[..]

heb je al pijn in je billetjes :+
Zelfs mijn rug doet zeer :')
pi_141012069
• 11 Ga lekker op de fiets O+
  Moderator vrijdag 13 juni 2014 @ 00:31:15 #44
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_141016612

[ Bericht 100% gewijzigd door dick_laurent op 13-06-2014 15:59:51 ]
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:52:06 #45
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_141023478
Nog maar wat tips dan... (denkend aan vroeger enzo...)

- een Duitse milieusticker is handig als je naar Duitsland gaat (duh...). Je komt vrij snel in een Umweltzone en de boete komt dan vanzelf thuis. In Nederland kun je hem online bestellen (www.milieusticker.nl).

- de kaarten van de landen waar je door heen gaat is een goede! Die gratis dingen van de ANWB zijn al heel okay. Detailkaarten koop ik vaak bij een tankstation op de plek van bestemming.

- met alle elektronica van tegenwoordig: ik heb een verdeeldoosje voor de 12V aanstuiting. Ook heb ik van die pluggen om je smartphone aan een 12V-aansluiting op te laden en een omvormer naar 230V. Zeker op de snelweg is het prima te doen om dan je spul op te laden. Let er wel even op dat je de boel uit de sigarettenaanstekeraansluiting haalt als je stopt...

- voel bij een stop altijd even of de wielen (velgen) meer dan 'handwarm' zijn. Als dat het geval is bij normaal gebruik (geen bergrit) dan is een rem aangelopen of moet een lager worden nagekeken. Vooral bij zwaarder beladen voertuigen komt dit wat sneller voor (zeker als het onderhoud niet heel regelmatig gebeurt...).

Zorg voor wat basic gereedschap, zoals daar zijn:
- schroevendraaiers (kruiskop en plat)
- baco
- startkabels
- werkplaatshandschoenen (die hele goedkope van 2 euro zijn al genoeg)
- combinatietang en evt. waterpomptang
- ducttape
- ijzeren draad
- mes (als in: zakmes of multitool)

Niet alleen handig voor pech onderweg, maar ook voor op de camping.

Voor de muziek: een tooltje waarmee je een MP3-speler kunt laten afspelen op de autoradio (ik heb geen bluetoothradio o.i.d.). Je sluit je speler aan op een FM-omzetter en je hebt muziek.

- als je op een steile weg parkeert, zet het stuur dan zo dat als de auto wegrolt, hij altijd van de weg afrolt (tegen een stoeprand aan ofzo). Om te voorkomen dat dat gebeurt zet je de auto in de 2e versnelling en op de handrem.

- sympathiek voor tegenliggers: richt je koplampen meer naar beneden... In Engeland moet je eigenlijk een deel van je koplampen afplakken (en dat wordt ook erg gewaardeerd als je dat doet).

- als je gebruik maakt van tolwegen: zorg voor een creditcard! De betaling gaat dan een heel stuk sneller dan dat geklooi met contanten en pinpassen.

En nu weer aan het werk.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Moderator vrijdag 13 juni 2014 @ 13:34:56 #46
45833 crew  Fogel
pi_141028924
Duitse milieusticker, Franse tol, meer van dat soort ongein...
Ik ga met een huurauto door Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, België en Nederland rondkarren.
Die milieustickers heb ik vast niet nodig op de snelweg in Duitsland, credit card is geen probleem voor eventuele tol waar dan ook, maar hebben deze landen nog andere rare regels? Zoals GPS en TomTom zoals al genoemd is, of een geel vest bij moeten hebben, of weet ik veel wat?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  FOK!fotograaf vrijdag 13 juni 2014 @ 13:55:53 #47
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141029768
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:52 schreef Goverman het volgende:

- sympathiek voor tegenliggers: richt je koplampen meer naar beneden... In Engeland moet je eigenlijk een deel van je koplampen afplakken (en dat wordt ook erg gewaardeerd als je dat doet).

Zijn tegenwoordig volgens mij alleen nog juiste stikkers voor. Anders niet toegestaan.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141029850
Autofabrikant steekt honderden uren R&D in het ontwikkelen van een koplamp.

Overheid verplicht stripje plakband erover.

" :') "
  vrijdag 13 juni 2014 @ 14:24:41 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_141030725
Dat met die flitspalen, als dat gewoon een feature is van de standaard navigatie die in de auto zit (af fabriek), dan kan ik het wel uitzetten, maar ik kan moeilijk de boordcomputer uit de auto slopen.
Hoe zit dat?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 juni 2014 @ 14:25:44 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_141030753
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 13:58 schreef quinoahipster het volgende:

Als je een rechtsgestuurde auto hebt hoef je ze in het VK ook vast niet af te plakken....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  FOK!fotograaf vrijdag 13 juni 2014 @ 14:44:32 #51
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141031440
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:24 schreef Leandra het volgende:
Hoe zit dat?
Hopen dat het wel mee valt.
quote:

Nee, speciaal patroontje als geen koplampen hebt die zichzelf bijstellen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141031778
quote:

Je weet dat ze in de UK aan de andere kant van de weg rijden, hé? ;) En dat je koplampen niet op gelijke hoogte schijnen, maar op een manier dat hier in Nederland de linkerlamp vlak staat zodat je geen tegenliggers verblindt, en de rechterlamp een omhoog afbuigende lichtboog heeft zodat hij keurig wat verder vooruit de berm verlicht. In de UK is die configuratie dus precies andersom. Dus als je in de UK gaat rijden met een NL-auto staan je lampen dus verkeerd om en komt die afbuigende lichtboog vol in de toet van je tegenliggers.

Daar zijn 2 oplossingen voor; omwisselen van de gehele koplampunit, of een eenvoudig stickertje om die lichtboog af te dekken. Wat denk jij dat de handigste oplossing is voor een vakantie? " :') "
pi_141031906
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:24 schreef Leandra het volgende:
Dat met die flitspalen, als dat gewoon een feature is van de standaard navigatie die in de auto zit (af fabriek), dan kan ik het wel uitzetten, maar ik kan moeilijk de boordcomputer uit de auto slopen.
Hoe zit dat?
Officieel: software aanpassen/herinstalleren zonder die info voor die landen erop. Onofficieel; meh. Kans is eigenlijk 0 dat ze erop controleren :P Topic is 2 jaar oud en nog steeds eigenlijk geen enkel verhaal vernomen dat iemand daar in het bijzonder voor bekeurd is.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 15:13:22 #54
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141032424
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:56 schreef Dingest het volgende:
...
Daar zijn 2 oplossingen voor; omwisselen van de gehele koplampunit, of een eenvoudig stickertje om die lichtboog af te dekken. Wat denk jij dat de handigste oplossing is voor een vakantie? " :') "
3e oplossing:
Bij mijn bakkie kan je onder de motorkap met een handel de boel omzetten van UK naar continentaal en andersom. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_141032526
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 15:13 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Bij mijn bakkie kan je onder de motorkap met een handel de boel omzetten van UK naar continentaal en andersom. :)
Da's wel verrekte handig, maar volgens mij (nog) verre van gemeengoed :P
Auto's met digitaal instrumentarium (zoals die wij mee hadden) kan je soms ook nog wel eens omzetten naar mijlen, da's ook wel handig :Y
  vrijdag 13 juni 2014 @ 15:19:51 #56
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141032663
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 15:16 schreef Dingest het volgende:

[..]

Da's wel verrekte handig, maar volgens mij (nog) verre van gemeengoed :P
...
Zoveel extra kosten zal de fabriek er niet voor willen maken.
Hoeveel NL-auto's zouden ooit in de UK komen?
Tussen de 1 en 5%?
Engelse auto's komen natuurlijk wat vaker hiero.
Als ze maar 1 type lamp hoeven te maken, scheelt dat natuurlijk wel weer wat productiekosten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_141032960
Zal wel van diverse factoren afhangen of een fabrikant zo'n mechanisme de moeite waard vindt van inbouwen. Zeker als 99% van de verkochte auto's er nooit gebruik van zal maken, kans is inderdaad groot dat kosten van dat mechanisme niet opwegen tegen het fabriceren van 2 type koplampen (gezien er toch al een boel omgebouwd moet worden voor RHD). Stickertje is iets van 10 euro tegenwoordig (moest op last van de rechter duurder gemaakt worden :')) en ik denk all-round voor zo'n klein, weinig voorkomend probleem gewoon de makkelijkste/goedkoopste oplossing.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 16:00:24 #58
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141034226
Sterker nog, toen vrienden van mij een Engelse auto importeerden (een van die vrienden is/was Brit en kwam hier wonen, nam zijn eigen auto mee) was het aanpassen van de koplampunits het enige dat gedaan moest worden om de auto hier goedgekeurd te krijgen. Kostte alleen wel 700+ euro bij de dealer, hebben ze gelukkig goedkoper kunnen regelen :P
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_141042768
• 1 Laat een zomer check uitvoeren IK VERTROUW GARAGES NIET

• 2 Controleer de stekkerdoos van de auto, en test de verlichting op de aanhanger HEB GEEN SLEURHUT

• 3 In geval van een aanhanger of caravan, laat de banden controleren, op uitdroging, veroudering

IK NEEM EEN HOTEL

• 4 Laat de gas instalatie van de caravan controleren op lekkage WAAROM?

• 5 zorg voor een goed gevulde verband doos, een gevaren drie hoek, veiligheids vestjes, en een brandblusser OK ZIT ER AL IN

• 6 zorg voor een kaart van de landen waar je door heen reist, naar je bestemming HEB AL RICHTINGSGEVOEL VAN POSTDUIF

• 7 zorg voor een volledig reserve wiel, geen thuiskomer (max 80) HIJ IS IETS KLEINER DAN DE ANDERE WIELEN MAG DAT OOK?

controleer ook de reserve band op de juiste spanning 3 Bar tenzij anders aangegeven door de fabrikant IS GEWOON 2 BAR NET ALS DE REST

• 8 zorg er voor dat je tom tom geen flits palen aangeeft, oa in Frankrijk kan dit lijden tot extreme bekeuringen FUCK DAT KNOFLOOKLAND

• 9 neem op de vertrek dag voldoende kraanwater in een fles mee, is voor vanalles te gebruiken, mocht je auto onverhoopt overhit raken, dan kun je eventueel het koelsysteem tijdelijk afvullen met water ALLEEN MIJN HUWELIJK RAAKT OVERVERHIT OP VAKANTIE

• 10 Vraag een EHIC-verzekeringspas aan IS AL GEREGELD HOOR

Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren dan kunt u altijd de ANWB bellen voor hulp

IK BEN GEEN LID :(

Prettige vakantie

DANK!
  maandag 16 juni 2014 @ 08:50:44 #60
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141142299
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA wat ben jij eigenlijk grappig!
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_141142386
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:52 schreef Goverman het volgende:
- een Duitse milieusticker is handig als je naar Duitsland gaat (duh...). Je komt vrij snel in een Umweltzone en de boete komt dan vanzelf thuis. In Nederland kun je hem online bestellen (www.milieusticker.nl).
Nee hoor. Ben al tig keer met de auto in umweltzones geweest, agenten aan het raam gehad etc, nog nooit een bon voor gehad.
Schip ahoy!
  dinsdag 17 juni 2014 @ 09:18:36 #62
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_141190151
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 08:57 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Nee hoor. Ben al tig keer met de auto in umweltzones geweest, agenten aan het raam gehad etc, nog nooit een bon voor gehad.
Lol... een collega van mij (die overigens een Audi Q7 had die - ik denk - een gele sticker zou hebben gehad, reed 2 keer in 2 dagen door een Umweltzone heen (hij had vlakbij de afrit het bordje niet gezien) en had nog voordat hij weer terug was in Nederland twee bekeuringen op de mat liggen...

Kennelijk zal het van de locatie afhangen hoe streng er gehandhaafd wordt :S
pi_141193891
Een simpele tip: zorg dat je je auto goed onderhoud en koop geen brakke bak.

Dan kun je 365 dagen in het jaar met een gerust hart in de auto stappen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_141194676
Waarom voor de vakantie zo extreem alles na (laten) kijken terwijl elke auto gemiddeld 1500 kilometer per maand zijn? Zijn die maandelijkse 1500 kilometer dan minder belangrijk dan de 1500 kilometer naar Spanje of Italië?

Vloeistoffen, bandenspanning en verlichting loop ik regelmatig even na. Verder is mijn auto gewoon goed onderhouden.
pi_141196596
Nee, maar ze zijn wel anders. Je doet het dan niet in een maand, maar 1-3 dagen. Er zijn genoeg mensen die makkelijk 4500 km in 2-3 weken rijden. Doorgaans in een warmer klimaat, onder zwaardere omstandigheden die je normaliter niet hebt (afgeladen wagen, al dan niet kar/caravan erachter, bergen). Je vraagt gewoon veel meer van je auto in veel kortere tijd, dus het kan echt geen kwaad om dat preventief eens goed onder de loep te nemen. Een probleem wat zich begint voor te doen rekt zich niet over dagen/weken uit zodat je er bijtijds bij kan zijn. En met een acuut probleem zit je niet binnen een straal van 50 km van je eigen huis, noch weet je waar de garages zijn en kan je je direct verstaanbaar maken. Dat is niet alleen onhandig, maar gooit ook je (zuur verdiende) vakantie overhoop.
pi_141196915
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 12:58 schreef Dingest het volgende:
Nee, maar ze zijn wel anders. Je doet het dan niet in een maand, maar 1-3 dagen. Er zijn genoeg mensen die makkelijk 4500 km in 2-3 weken rijden. Doorgaans in een warmer klimaat, onder zwaardere omstandigheden die je normaliter niet hebt (afgeladen wagen, al dan niet kar/caravan erachter, bergen). Je vraagt gewoon veel meer van je auto in veel kortere tijd, dus het kan echt geen kwaad om dat preventief eens goed onder de loep te nemen. Een probleem wat zich begint voor te doen rekt zich niet over dagen/weken uit zodat je er bijtijds bij kan zijn. En met een acuut probleem zit je niet binnen een straal van 50 km van je eigen huis, noch weet je waar de garages zijn en kan je je direct verstaanbaar maken. Dat is niet alleen onhandig, maar gooit ook je (zuur verdiende) vakantie overhoop.
Nogmaals: moderne auto die je goed onderhoudt en de kans op problemen is nihil.

Je kan ook wel met je lichaam door een full body scan om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie. Dat is eigenlijk nog zinvoller ook, want die auto laat je wat makkelijker achter en is vaak sneller weer 100%...
pi_141197653
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 12:58 schreef Dingest het volgende:
Voorheen reed ik binnen Nederland ook 4500 km in 2-3 weken. Weer of geen weer. Met wagens waarvan we inderdaad dagelijks de vloeistoffen, bandenspanning en verlichting controleerden. Het probleem is dat deze simpele controles bij veel mensen géén standaard deel uitmaken van het auto onderhoud, terwijl je dat gewoon (minimaal) maandelijks moet doen, ook als je je auto weinig gebruikt. Dan weet je al namelijk of je auto langzaam bepaalde vloeistoffen verliest en wat de staat van de banden is en heb je geen vakantiecheck nodig.

Dat zwaardere gebruik van een auto heb je grotendeels zelf in de hand. Als je zonder haast de weg op gaat en je rijstijl aanpast aan de omstandigheden, dan is die combinatie op maximaal gewicht geen enkel probleem. De fabrikant heeft elk model uitgebreid getest onder zeer zware omstandigheden en is daarbij tot de conclusie gekomen dat de auto zonder noemenswaardige problemen met de maximale gewichten overweg kan. Je moet alleen niet met je 1500KG zware sleurhut met 130 over de autoroute willen scheuren als het buiten 35 graden is. De meeste fabrikanten van zowel auto's als aanhangers adviseren om bij het trekken van een aanhanger nooit harder te rijden dan 100km/u, ook niet wanneer dat wettelijk toegestaan zou zijn.
pi_141197833
quote:

Bekijk eens het ECE lichtbeeld aandachtig, dan weet je waarom je opmerking nergens op slaat.

en die honderden uren R&D slaat nergens op, geen enkele reflector koplamp heeft een strak lichtbeeld i.t.t. een projector koplamp.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_141197872
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 13:35 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Bekijk eens het ECE lichtbeeld aandachtig, dan weet je waarom je opmerking nergens op slaat.

en die honderden uren R&D slaat nergens op, geen enkele reflector koplamp heeft een strak lichtbeeld i.t.t. een projector koplamp.
Ja, die uitleg over dat licht in die berm was wel logisch eigenlijk :')
Ik meende dat ook rechtsgestuurde auto's van die booskijkers moesten hebben en dat leek me nogal suf.
pi_141198950
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 13:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nogmaals: moderne auto die je goed onderhoudt en de kans op problemen is nihil.

Je kan ook wel met je lichaam door een full body scan om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie. Dat is eigenlijk nog zinvoller ook, want die auto laat je wat makkelijker achter en is vaak sneller weer 100%...
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 13:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Voorheen reed ik binnen Nederland ook 4500 km in 2-3 weken. Weer of geen weer. Met wagens waarvan we inderdaad dagelijks de vloeistoffen, bandenspanning en verlichting controleerden. Het probleem is dat deze simpele controles bij veel mensen géén standaard deel uitmaken van het auto onderhoud, terwijl je dat gewoon (minimaal) maandelijks moet doen, ook als je je auto weinig gebruikt. Dan weet je al namelijk of je auto langzaam bepaalde vloeistoffen verliest en wat de staat van de banden is en heb je geen vakantiecheck nodig.

Dat zwaardere gebruik van een auto heb je grotendeels zelf in de hand. Als je zonder haast de weg op gaat en je rijstijl aanpast aan de omstandigheden, dan is die combinatie op maximaal gewicht geen enkel probleem. De fabrikant heeft elk model uitgebreid getest onder zeer zware omstandigheden en is daarbij tot de conclusie gekomen dat de auto zonder noemenswaardige problemen met de maximale gewichten overweg kan. Je moet alleen niet met je 1500KG zware sleurhut met 130 over de autoroute willen scheuren als het buiten 35 graden is. De meeste fabrikanten van zowel auto's als aanhangers adviseren om bij het trekken van een aanhanger nooit harder te rijden dan 100km/u, ook niet wanneer dat wettelijk toegestaan zou zijn.
Ons gemiddelde wagenpark is 10 jaar oud, dan is zelfs met fatsoenlijk onderhoud de boel gewoon niet meer 100% zoals het af-fabriek was. Gemiddelde kilometrage is rond de 13.000 per jaar. Genoeg wagens die dus (conform fabrieksopgave) hooguit één onderhoudsbeurt per jaar krijgen. Als je dan plots ineens relatief veel gaat rijden in meer belastende omstandigheden, wat is dan het probleem dat je wat extra zekerheid wilt? Of juist als je heel veel rijdt, je extra de nadruk legt op controle van zaken die over veel langere tijd slijten. Het zijn niet alleen je vloeistoffen, lampjes en bandjes die problemen kunnen geven. Je auto krijgt echt wel meer dan normaal voor zijn kiezen, dat heb je niet puur zelf in de hand. Een pas over met je afgeladen wagen of het trekken van een aardige caravan vraagt echt wel wat extra's van je auto op tal van andere punten, die na (gemiddeld) 10 jaar en de nodige kilometers ook niet meer fabrieksfris zijn, en slijtagedelen zullen nog wat extra slijten. En het is helaas wel zo dat de meeste mensen toch het onderhoud volgens het boekje doen; de auto heeft APK en heeft een onderhoudsbeurt gehad, dan zou het dus goed moeten zijn. Voor die meerderheidsgroep kan een extra controle ook echt geen kwaad...

Dat je auto kapot kan gaan kan altijd gebeuren. In je dagelijks leven is dat een factor die je altijd in acht neemt. Dan is het vervelend, maar het hoort erbij en is vaak betrekkelijk goed op te lossen. Op vakantie levert dat gewoon veel meer gedoe op, en dat wil je toch echt niet. Vertrouwen is goed, controleren is beter :P
pi_141199248
Gemiddelde jaarkilometrage ligt al jaren rond de 17.000.
En een auto van 10 jaar is nog lang niet afgeschreven als die gewoon fatsoenlijk wordt onderhouden.

Van de zomer ga ik met mijn 33 jaar oude mobiel en 39 jaar oude caravan weer gewoon op pad. Zonder extra vakantiecheck. En mijn auto krijgt ook maar gewoon 1x per jaar een onderhoudsbeurt.

En dat mensen het onderhoud niet volgens het onderhoudsboekje doen is het probleem van die mensen en is niet toe te schrijven aan de kwaliteit van een 10 of 15 jaar oude auto.
pi_141199302
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 14:06 schreef Dingest het volgende:
Dat je auto kapot kan gaan kan altijd gebeuren. In je dagelijks leven is dat een factor die je altijd in acht neemt. Dan is het vervelend, maar het hoort erbij en is vaak betrekkelijk goed op te lossen. Op vakantie levert dat gewoon veel meer gedoe op, en dat wil je toch echt niet.
Welnee, autopech hoort juist bij vakantie O+
pi_141200407
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 14:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Gemiddelde jaarkilometrage ligt al jaren rond de 17.000.
En een auto van 10 jaar is nog lang niet afgeschreven als die gewoon fatsoenlijk wordt onderhouden.

Van de zomer ga ik met mijn 33 jaar oude mobiel en 39 jaar oude caravan weer gewoon op pad. Zonder extra vakantiecheck. En mijn auto krijgt ook maar gewoon 1x per jaar een onderhoudsbeurt.

En dat mensen het onderhoud niet volgens het onderhoudsboekje doen is het probleem van die mensen en is niet toe te schrijven aan de kwaliteit van een 10 of 15 jaar oude auto.
13.200, gemiddeld 37 per dag, aldus de gegevens 2 jaar geleden ;)
Ik zeg nergens dat-ie is afgeschreven. Ik zeg alleen dat-ie niet nieuw is. Dingen slijten, en dan is de kans groter dat het eerder kapot gaat. Dat kan echt geen kwaad om even extra te controleren voordat je er veel sterker dan normaal van afhankelijk wilt zijn. Maar je hoeft het niet te doen. Er staat 'tips' in de titel', niet 'doe dit verplicht'.

Dat is de boel omdraaien; er is niets mis met het volgens het boekje doen. Het dekt alleen niet een volledige controle van de auto, waardoor het een verkeerd beeld geeft van de staat van de auto. Derhalve wordt het in het algemeen aangeraden. Het is niet op elke auto direct van toepassing.
pi_141214190
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 09:18 schreef Goverman het volgende:

[..]

Lol... een collega van mij (die overigens een Audi Q7 had die - ik denk - een gele sticker zou hebben gehad, reed 2 keer in 2 dagen door een Umweltzone heen (hij had vlakbij de afrit het bordje niet gezien) en had nog voordat hij weer terug was in Nederland twee bekeuringen op de mat liggen...

Kennelijk zal het van de locatie afhangen hoe streng er gehandhaafd wordt :S
Da's wel bijzonder, want meestal zijn die Duitsers niet zo snel.

Overigens hoor ik de laatste tijd iets vaker verhalen dergelijke controles. Misschien hebben ze door dat er makkelijk geld te halen is.
Schip ahoy!
pi_141216994
De hoogte van de boete was vorig jaar 40 euro. Wel sneu geld, maar ook niet bizar hoog, dus ik vraag mij af hoe snel dat aantikt :P Mijn vader had vorig jaar een hotel geboekt in een groene zone, maar de auto had een gele sticker. 3 dagen heeft de auto in Berlijn gewoon aan de straat gestaan, niets ontvangen.

Maar er staat mij bij dat het sowieso een hele farce is, en dat de invoering ervan vrijwel niets heeft uitgehaald :X
  woensdag 18 juni 2014 @ 13:27:28 #76
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_141242417
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:40 schreef Dingest het volgende:
De hoogte van de boete was vorig jaar 40 euro. Wel sneu geld, maar ook niet bizar hoog, dus ik vraag mij af hoe snel dat aantikt :P Mijn vader had vorig jaar een hotel geboekt in een groene zone, maar de auto had een gele sticker. 3 dagen heeft de auto in Berlijn gewoon aan de straat gestaan, niets ontvangen.

Maar er staat mij bij dat het sowieso een hele farce is, en dat de invoering ervan vrijwel niets heeft uitgehaald :X
Het kan dan wel en farce zijn, maar de bekeuring is per overtreding toch 40 euro (wat voor Duitse begrippen best hoog is... 20 km/u overschrijding kostte mij 2 jaar terug 30 euro). En een Umweltplakette kost je zo'n 6 euro. Dat is m.i. dus de meest veilige en handige handelswijze...
pi_141262183
Een bekeuring is altijd sneu geld (ook al heb je dat doorgaans zelf in de hand), maar er wordt kennelijk niet die-hard op gecontroleerd en het bedrag is ook niet gigantisch. Als je wagen in aanmerking komt voor een groene zone en je moet/wilt wel in zo'n umweltzone zijn, zou ik wel een sticker halen. Met maar een rode of gele zone en je moet/wilt in een groene zijn, kan je het risico nog eens overwegen. Zeker als het eenmalig is.
pi_141263082
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 13:27 schreef Goverman het volgende:
En een Umweltplakette kost je zo'n 6 euro. Dat is m.i. dus de meest veilige en handige handelswijze...
Het gaat toch ook om het principe :')
Iedere fakking retard met 2 ogen en een Google kan toch zien dat mijn auto een benzinemotor heeft van na 1993 is? Waarom moet ik dan weer ¤ 6 gaan aftikken voor een sticker? Overdreven moral-faggottrisch milieubureacratie :{w

En oldtimers hebben dan weer ontheffing, terwijl die het ergste walmen. Lekker inconsequent.
Duitsers :{w
pi_141263682
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 21:02 schreef Dingest het volgende:
Een bekeuring is altijd sneu geld (ook al heb je dat doorgaans zelf in de hand), maar er wordt kennelijk niet die-hard op gecontroleerd en het bedrag is ook niet gigantisch. Als je wagen in aanmerking komt voor een groene zone en je moet/wilt wel in zo'n umweltzone zijn, zou ik wel een sticker halen. Met maar een rode of gele zone en je moet/wilt in een groene zijn, kan je het risico nog eens overwegen. Zeker als het eenmalig is.
Ik betaal liever de boete dan dat ik die sticker moet plakken op mijn auto.
pi_141263821
Zou ik ook eerder doen :Y Dat beleid daarvan gaat echt helemaal nergens over. Je gaat echt niemand ontmoedigen als je rustig een groene sticker op een Hummer H3 kan krijgen :')
pi_141264432
Voor sleurhutten en trekkarren, ga niet naar de 100km keuring en laat ga lekker uit eten van het geld. Meeste snelwegen in Duitsland zijn verboden inhalen voor sleurhutten en vrachtwagens of het is er zo druk of heuvelachtig dat je amper die 100 kan halen.

Waar er wel ingehaald mag worden, rij ik 1km harder dan de vrachtwagens. Zodat het aantal inhaalacties en irritaties van anderen beperkt blijft. En voordat iemand begint te mopperen, voor het inhalen, die ik wel ff een kickdown.
.
pi_141268080
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 13:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een ander voordeel van een vakantiecheck (die je dan wel een paar weken voor vertrek moet laten doen) is dat je te maken hebt met iemand die Nederlands spreekt en die je de staat van de auto kan uitleggen in een taal die je begrijpt. Als je bij de Middellandse Zee staat en je krijgt daar te maken met pech, kun je als het een beetje tegenzit je probleem uitleggen aan iemand die minder goed Engels spreekt dan jij Spaans/Frans/Italiaans (afhankelijk van waar je staat).
pi_141270111
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Naar de garage om je bandenspanning te controleren :N :N
Vrouwen gaan ook op vakantie.
Liefhebber van oldtimers en LPG
pi_141278322
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 21:02 schreef Dingest het volgende:
En je kunt natuurlijk ook de gok nemen om de bon niet betalen. Die vier tientjes komen ze echt niet thuis bij je cashen hoor.
Schip ahoy!
  donderdag 19 juni 2014 @ 09:17:15 #85
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_141278496

Zoiets meenemen, ik heb er met mijn autovakantie best veel aan gehad.
  donderdag 19 juni 2014 @ 19:35:39 #86
429428 MeneerWijsneus
Wees geen gek, eet een appel
pi_141297346
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 23:04 schreef ThePartyPooper het volgende:

[..]

Vrouwen gaan ook op vakantie.
:(
Appels zijn goed!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties