Nog maar wat tips dan... (denkend aan vroeger enzo...)
- een Duitse milieusticker is handig als je naar Duitsland gaat (duh...). Je komt vrij snel in een Umweltzone en de boete komt dan vanzelf thuis. In Nederland kun je hem online bestellen (
www.milieusticker.nl).
- de kaarten van de landen waar je door heen gaat is een goede! Die gratis dingen van de ANWB zijn al heel okay. Detailkaarten koop ik vaak bij een tankstation op de plek van bestemming.
- met alle elektronica van tegenwoordig: ik heb een verdeeldoosje voor de 12V aanstuiting. Ook heb ik van die pluggen om je smartphone aan een 12V-aansluiting op te laden en een omvormer naar 230V. Zeker op de snelweg is het prima te doen om dan je spul op te laden. Let er wel even op dat je de boel uit de sigarettenaanstekeraansluiting haalt als je stopt...
- voel bij een stop altijd even of de wielen (velgen) meer dan 'handwarm' zijn. Als dat het geval is bij normaal gebruik (geen bergrit) dan is een rem aangelopen of moet een lager worden nagekeken. Vooral bij zwaarder beladen voertuigen komt dit wat sneller voor (zeker als het onderhoud niet heel regelmatig gebeurt...).
Zorg voor wat basic gereedschap, zoals daar zijn:
- schroevendraaiers (kruiskop en plat)
- baco
- startkabels
- werkplaatshandschoenen (die hele goedkope van 2 euro zijn al genoeg)
- combinatietang en evt. waterpomptang
- ducttape
- ijzeren draad
- mes (als in: zakmes of multitool)
Niet alleen handig voor pech onderweg, maar ook voor op de camping.
Voor de muziek: een tooltje waarmee je een MP3-speler kunt laten afspelen op de autoradio (ik heb geen bluetoothradio o.i.d.). Je sluit je speler aan op een FM-omzetter en je hebt muziek.
- als je op een steile weg parkeert, zet het stuur dan zo dat als de auto wegrolt, hij altijd van de weg afrolt (tegen een stoeprand aan ofzo). Om te voorkomen dat dat gebeurt zet je de auto in de 2e versnelling en op de handrem.
- sympathiek voor tegenliggers: richt je koplampen meer naar beneden... In Engeland moet je eigenlijk een deel van je koplampen afplakken (en dat wordt ook erg gewaardeerd als je dat doet).
- als je gebruik maakt van tolwegen: zorg voor een creditcard! De betaling gaat dan een heel stuk sneller dan dat geklooi met contanten en pinpassen.
En nu weer aan het werk.