| Bundesrepublik | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:01 |
Vorig jaar was het grote advies van de FOK! leden een open inschrijving, die is er geweest, maar de manier. ![]() Dus misschien is het tijd voor een nieuwe adviesronde, misschien maken we dan wel kans op de tiende plek in de tweede (zitten we bijna altijd in) halve finale. Mijn advies: - Geen John de Mol meer: Jullie waren goed opweg door een open inschrijving, helaas hebben jullie Sjon de Mol gevraagd en hebben jullie jezelf in de vingers gesneden, wie gelooft jullie nog dat volgend jaar weer alles eerlijk gaat? - Gewoon doorgaan met open inschrijvingen, maar nu via het internet of via de post. Niet meer via zo'n stomme doos. Gelukkig hadden we gisteravond een tooi om te lachen, anders was het die doos wel geweest waar heel Europa om in een deuk had gelegen. - Peter Kuipers en Daniel Dekker: Niet meer in de selectiecommisie deelnemen, is nu al drie keer misgegaan en gaat volgend jaar weer mis met jullie, tijd voor een ''onafhankelijke'' commisie die niks met de TROS te maken heeft. - Geen deelnemers die de afgelopen jaren hebben gefaald, dus geen Sieneke. (Sieneke wil best nog een keer naar Songfestival) En jullie zeiden zondag nog dat de kosten te hoog zijn, dus ik ben bang dat Gordon graag mee wil betalen. Maar weiger dat TROS! (Ook Dries Roelvink moeten jullie weigeren) Wat is jullie advies aan de TROS. De ''muzikaalste'' familie van Nederland? | |
| admiraal_anaal | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:03 |
| Stekker eruit trekken | |
| Bundesrepublik | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:03 |
De eerste reactie al, hulde. | |
| admiraal_anaal | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:08 |
Of een echt EUROfestival organiseren met alleen landen die de Euro als betaalmiddel hebbel of die echt bij Europa horen | |
| De_Dakgoot | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:11 |
| jeetje wat een rotkop maarja stekker eruit trkken. | |
| Copthorne | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:46 |
| Helemaal geen voorrondes meer. EliZe vragen of zij volgend jaar ons wil vertegenwoordigen. Schaars gekleed en geflankeerd door twee afgetrainde dansers, waarbij ze een goed in het gehoor liggend pop of dance nummer ten gehore brengt (vergelijkbaar met haar hit Automatic uit 2005). | |
| borisz | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:51 |
| Geen PVVmuziek uit Volendam. | |
| VeX- | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:54 |
| Mijn advies: stuur eens goede artiesten. Wat er de afgelopen jaren is gestuurd daar lust de kat geen brood van. En stuur iemand die in het Nederlands zingt. Of stuur Skik als een outsider. | |
| #ANONIEM | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:54 |
| Ik heb maar één advies voor de TROS: geef de taak terug aan de Publieke Omroep en laat die het weer bij de NOS neerleggen. De TROS heeft onvoldoende budget én kiest elk jaar weer een knullige aanpak. | |
| Bundesrepublik | vrijdag 25 mei 2012 @ 19:58 |
Ik denk dat Peter Kuipers het songfestival nooit meer zal weggeven. | |
| Copthorne | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:11 |
Heb je ook namen van artiesten? Voorbeelden van goede, recent uitgebrachte Nederlandse nummers? Of blijft het bij een beetje roepen in de ruimte? | |
| VeX- | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:37 |
| De doorsnee muziek uit Nederland vind ik %$&$*, maar qua Nederlandse artiesten kunnen o.a. Le Le, De Jeugd van tegenwoordig. Spinvis. Kettel, Afrojack, Tiesto, Armin van Buuren, Legowelt mijn goedkeuring wegdragen. Sommige daarvan kunnen makkelijk hoge ogen gooien op zo'n festival als ze een numer in elkaar flansen. | |
| YouCanLeaveYourHeadOn | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:38 |
Lollig | |
| VeX- | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:39 |
| Een Watskeburt zou het fantastisch hebben gedaan. | |
| Copthorne | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:40 |
Ik denk dat de kans klein is dat artiesten als Afrojack en Armin van Buuren hun goede naam op het spel zetten door aan het festival mee te doen. En als je De Jeugd van Tegenwoordig als goede Nederlandse artiesten bestempelt, dan is onze perceptie van goede muziek een beetje verschillend. | |
| YouCanLeaveYourHeadOn | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:42 |
| EliZe, Rochelle, Britt Dekker. Als ik Belgie was zou ik triggerfinger sturen. | |
| YouCanLeaveYourHeadOn | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:43 |
Ik vind het echt wel goede muzikanten hoor, de Jeugd van Tegenwoordig. | |
| Copthorne | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:44 |
Hun nummer Sterrenstof was echt geniaal ja. | |
| Toposcoupe | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:46 |
Of AVRO. Ik hoor steeds dat die het Junior Songfestival wel goed organiseert en goede resultaten behaalt. | |
| VeX- | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:46 |
| Als ik moet kiezen tussen de Jvt en Elize dan weet ik het wel. Volgens mij kunnen zij juist wel een mooie persiflage op het hele Songfestival gebeuren maken zonder dat iedereen dat doorheeft en alsnog stiekem hoge ogen scoren. | |
| YouCanLeaveYourHeadOn | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:47 |
| En verder: Hind met beter liedje en sexy outfit, Valerius met swingend nummer | |
| Copthorne | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:47 |
Klopt. In 2009 zelfs gewonnen dacht ik. | |
| Copthorne | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:48 |
Hind zou misschien een succesje kunnen zijn. Vond haar nummer in 2008 wel erg 13 in een dozijn, maar buitenlandse vrienden van mij vonden het erg goed. Veel hadden haar in hun persoonlijke top 10. Vraag me alleen af of ze het nog een keer aan zou durven. | |
| Toposcoupe | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:51 |
Ik vind dit programma vreselijk, maar met een goed lied is dat wel iemand die punten trekt. Met een suf Malta-achtig liedje zou hij de finale ook wel gehaald hebben. En vocaal kan die wel meer aan. | |
| YouCanLeaveYourHeadOn | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:51 |
Dat nummer van haar vond ik nog best aardig hoor, maar de act eromheen was echt bagger. Zo een mooie vrouw, en dan staat ze daar in haar zwarte lange adamsfamily-jurk gewoon de HELE ACT stil | |
| YouCanLeaveYourHeadOn | vrijdag 25 mei 2012 @ 20:52 |
| Trek dat mens gewoon een geil pakje aan en laat haar dansen. Lichtshow erbij zoals Oekraine of Roemenie en BAM we gaan door. | |
| Copthorne | vrijdag 25 mei 2012 @ 21:03 |
Helemaal mee eens. Ze hadden er echt wel meer uit kunnen halen. Werd Nederland toen niet 13de ofzo? Toch niet ver van een finaleplek verwijderd uiteindelijk. | |
| Jojoke | vrijdag 25 mei 2012 @ 21:19 |
| Tros moet het overdragen aan de Avro, dan krijgen we waarschijnlijk wel Frits Sissing als presentator, maar dat moet dan maar. Ik denk dat zij best een leuke show, á la Op Zoek Naar... kunnen neerzetten. Pas ook wel beter bij een omroep die zich ‘de grootste kunst- en cultuuromroep van Nederland’ noemt. | |
| Cyan9 | vrijdag 25 mei 2012 @ 21:30 |
| Ik zeg ook van omroep wisselen, terug naar de NOS of inderdaad naar de Avro. | |
| Bundesrepublik | vrijdag 25 mei 2012 @ 21:42 |
Ik zie de AVRO het nog niet organiseren in 2013. Die hebben hun handen al vol aan het Junior songfestival die dit jaar in Nederland wordt gehouden. | |
| Fred_B | vrijdag 25 mei 2012 @ 21:44 |
| Het eerste advies is simpel: Een open inschrijving, en er dan echt iets meedoen. Dit jaar waren er genoeg redelijke namen die mee wilden doen, dus de interesse is er zeker wel. | |
| aaron001 | vrijdag 25 mei 2012 @ 21:54 |
| Mijn gedroomde opzet: AVRO en TROS organiseren samen nationaal songfestival. Iedereen kan liedjes insturen/componeren/producen etc. Hieruit worden 30 liedjes gekozen, liefst in zoveel mogelijk muziekcategorieën, deze worden beoordeeld door een onafhankelijke groep mensen die er écht verstand van hebben en evt. buitenlanders. 3 voorrondes met 10 liedjes, elke voorronde gaan er 3 door + 1 wildcard via internet, dus 10 finalisten. Ook zal het leuk zijn dat de deelnemers zeer verschillend zijn van heel bekend tot onbekend en van ballads tot dance. Ook en voordeel is dat Cornald Maas weer terug kan keren | |
| Bundesrepublik | vrijdag 25 mei 2012 @ 22:36 |
| Sluit een deal met Zweden, de nummer twee van de Zweedse voorronde mag Nederland vertegenwoordigen volgend jaar. | |
| YouCanLeaveYourHeadOn | vrijdag 25 mei 2012 @ 22:45 |
Noem eens wat van die namen | |
| Cyan9 | vrijdag 25 mei 2012 @ 23:04 |
Haha dat is wel geniaal | |
| Redefine | zaterdag 26 mei 2012 @ 00:47 |
Alleen als ze dan het hele pakket afnemen en dus niet de Nederlandse stylisten, choreografen etc er opzetten. Anders krijg je nog steeds een nummer van Zweedse kwaliteit, waarbij de rest matig is. | |
| grazz | zaterdag 26 mei 2012 @ 00:56 |
Mini songfestival in NL | |
| Politiek | zaterdag 26 mei 2012 @ 01:09 |
| De zaak falliet laten gaan goed advies voor de Tros weer die kut muziek feest op het plein garverdamme moeten we zo de zomer in. | |
| IAMCOMINGHOME | zaterdag 26 mei 2012 @ 07:14 |
| Die band van down met Johnny moeten ze sturen, gegarandeerd finale. | |
| Luxuria | zaterdag 26 mei 2012 @ 11:50 |
| Zet er gewoon een ontzettend sexy vrouw neer, leuk liedje, show en dansje en je bent door. Wat we dit jaar en vorig jaar hadden, komt toch totaal niet over! Totaal geen show, ze staan maar wat droog op het podium met een gitaar of wat dan ook in de hand. Boooooring..... | |
| Bundesrepublik | zaterdag 26 mei 2012 @ 13:42 |
| De TROS zeurt over te weinig budget maar Daniel Dekker en Jan Smit mogen wel op snoepreisje (Peter Kuipers zal daar ook wel zijn) naar Baku. Het commentaar kan makkelijk worden gedaan vanuit Hilversum, of voor de TROS beter uit Volendam. De Belgen doen het ook vanuit Brussel. En wat dacht je van die radioshow van Daniel Dekker vanuit Baku? Deze week twee keer geluisterd en alleen Joan en ''de backing'' kwamen even langs. Joan kan toch ook gebeld worden, of is ze te dom om een telefoon te bedienen? En sommige zullen dan zeggen, maar dan weten ze niet wat er speelt in Baku. Dan weten zij ook niet want ze krijgen alles aangeleverd op een papiertje van een songfestivalkenner. Volgens mijn is het enige wat Jan uit zichzelf zegt dat het slecht gezongen is, de rest leest hij op. Dus Peter Kuipers, hou deze jongens voortaan in Nederland en stuur maar twee vakmensen mee die iets aan de act kunnen doen. Want dat kunnen Jan en Daniel niet. | |
| Quarant | zaterdag 26 mei 2012 @ 17:41 |
Helemaal eens, doe het alsjeblieft weer terug naar de NOS! Het Songfestival is van ons allemaal. | |
| TheVulture | zaterdag 26 mei 2012 @ 18:23 |
| Geef 8 teams bestaande uit schrijvers, artiesten, componisten en choreografie de taak om elk een compleet concept te bedenken. Die strijden dan tegen elkaar. | |
| TheVulture | zondag 27 mei 2012 @ 15:59 |
| Je moet er eens een aantal musicalspecialisten op los laten... die zijn altijd heel goed in het neerzetten van een act en het creeren van een bepaalde sfeer/setting | |
| TheVulture | zondag 27 mei 2012 @ 16:04 |
Dat zou ook wel eens goed kunnen zijn... bij de jeugd hebben we nu al een keer gewonnen én een keer de 2e plek gehaald met een leuk fris lied én bijpassende act... die choreografen zouden ze eens naar het grote songfestival moeten doorschuiven | |
| PG18 | zondag 27 mei 2012 @ 16:59 |
| - Die mensen die in de jury zaten bij het NSF eruit. Wat moesten bijvoorbeeld Ali B en Afra Jack in de jury? - Laat het gaan tussen mensen met meer ervaring. Joan had volgens mij alleen nog maar aan TVOH meegedaan en naar mijn mening nog lang niet klaar om op het podium van het ESF te staan. Veel te zenuwachtig zat ze daar te zingen. - Laat alleen liedjes meedoen met meer niveau. Opzich kon iedereen het lied van Joan nog wel op een avondje geschreven hebben, ook al heb je geen muziekervaring. - Maak eens gebruik van het podium. Joan kwam niet van haar plek af en die 5 mannen die hooguit een paar seconden in beeld kwamen, alleen maar in de laatste 10 seconden. Nu moest iedereen 3 minuten lang alleen maar naar Joan kijken die alleen maar met haar ogen zat te bewegen. Dat werkt niet. Dus (goede!!) dansers erom heen zoals bijvoorbeeld bij de TVOH gebeurt, gebruikmakend van het podium. - De verlichting moet spectaculairder. De hele tijd oranje verlichting is ook saai, terwijl bij andere landen de kleuren constant veranderden. Waarom zou dat niet bij Nederland ook kunnen? - Geef het een mindere TROS-sfeer mee. Bij het NSF stemmen mensen op de act van Joan met haar rondhuppelende dames. Mensen verwachten dan ook dat ze die act zo ook op het ESF gaat doen. Maar die dames worden vervangen door stijfstaande mannelijke 'muzikanten', dat me toch weer echt aan zulke TROS-muziekfeesten doet denken. Dus ze hebben er weer een eigen verkeerde draai aan gegeven. Niet meer doen dus. [ Bericht 7% gewijzigd door PG18 op 27-05-2012 17:05:33 ] | |
| Pluto1975 | zondag 27 mei 2012 @ 17:23 |
Helemaal mee eens! Groep/Zanger(es), choreograaf, erkende componisten, en laat erkende producers het produceren. | |
| Ikwilookeenfokkerzijn | zondag 27 mei 2012 @ 17:58 |
| Naast de adviezen die andere users al hadden gepost, misschien moeten we maar voor een keer wat producers, cheograven e.d. uit het buitenland inhuren. Als Zweden wint moet zo'n goede optreden, waarom zouden wij dat niet kunnen doen? We hebben natuurlijk wel een beetje het 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' mentaliteit'. En als we gek proberen te doen, is het altijd op een verkeerde manier. Voorbeeld zie Gordon Ik heb ook het idee alsof het bijna een schande is om als artiest mee te doen met ESF, terwijl in andere landen het juist een hele eer is om je te land te vertegenwoordigen. Daar moeten we ook vanaf. Maak het ESF populair. Ik en mijn broertje zijn de enige van onze leeftijd in onze omgeving die ESF leuk vindt, de rest reageert altijd zo: Songfestival En ja budget *zucht..*. Een goede show kost nou eenmaal geld. Hoeveel geld hebben we in de afgelopen jaren uitgegeven en wat heeft dat ons opgeleverd? Dat vind ik pas verspilling. Liever meer uitgeven en het goed doen. | |
| Bundesrepublik | zondag 27 mei 2012 @ 19:46 |
| Dinsdagochtend direct Thomas G:son bellen en hopen dat we de eerste zijn die bellen, hij heeft dit jaar het winnende nummer geschreven. Ik verwacht dat er wel een aantal landen ook intresse hebben in een van zijn liedjes voor 2013. | |
| TheVulture | zondag 27 mei 2012 @ 22:29 |
| Ach die G:sson schrijft 432 liedjes per jaar... dus er zal vast wel een liedje over zijn voor ons Maar ik heb liever een buitenlandse choreograaf dan een liedjesschrijver | |
| grazz | zondag 27 mei 2012 @ 22:52 |
| G:son heeft wel vaker voor andere landen een lied geschreven, niet altijd met succes. In elk geval heeft hij de afgelopen 11 jaar 5 x de top 10 behaald. Dit jaar stonden er in de finale 10 liedjes geschreven en of geproduceerd door Zweden. | |
| WhiteBeard | zondag 27 mei 2012 @ 23:00 |
Ach getsie niet de NOS of NRT. Dan krijgen we die gek Paul de Leeuw weer. :-( | |
| #ANONIEM | zondag 27 mei 2012 @ 23:21 |
Ja, laten we weer doen wat we zo vaak doen: nadoen wat vorig jaar goed scoorde Het stoort me echt dat iedereen meteen namen van songwriters en artiesten begint te roepen. Kijk gewoon eerst eens naar de basis, die totaal verrot is. Het Songfestival wordt uitgekotst, is er nauwelijks budget voor en het NSF is een schijnvertoning. Maar let op: er verandert niks. We sukkelen gewoon op deze manier verder. | |
| Bundesrepublik | zondag 27 mei 2012 @ 23:32 |
Er staat niks over dat we meteen zijn lied moeten aannemen. | |
| Sk00p | zondag 27 mei 2012 @ 23:40 |
Het is alleen jammer dat ze de flair missen die b.v. de SBS presentatoren wel hebben. Het nummer moet gewoon goed geproduceerd zijn. Eric van Tijn bood zichzelf weer aan las ik. Zweden had echt variatie en genoeg keus. Daar waren de voorrondes wel echt grandioos, maar dat kan met een kleinere zaal ook. Geef de mensen thuis gewoon genoeg keus om op te stemmen! | |
| masja2010 | zondag 27 mei 2012 @ 23:42 |
| De TROS moet volgend jaar gewoon hulp van een paar goede Zweden inhuren. Natuurlijk wel Zweden met een goede Eurovisiereputatie | |
| Sk00p | zondag 27 mei 2012 @ 23:43 |
De meeste goede producers lopen dan ook in Zweden rond. Beetje oud voorbeeld maar Britney Spears (haar eerste album al) is al genoeg bewijs. | |
| masja2010 | zondag 27 mei 2012 @ 23:45 |
| Eigenlijk is van alles mogelijk, als je naast een leuk deuntje maar ook een pakkende show neerzet. Het zou al heel wat zijn als Nederland beseft dat het niet alleen om het liedje gaat en dat je niet drie minuten lang als een stijve hark op het podium moet staan. Zelfs een land als Malta heeft dat allang door, maar Nederland heeft helaas zoveel last van arrogantie dat het wel nooit wat zal worden. | |
| Sk00p | zondag 27 mei 2012 @ 23:49 |
Klopt.. het nummer van Malta klonk voor mij persoonlijk best stom toen ik de mp3 hoorde, maar live en met die uitvoering vond ik het ineens fantastisch! Wat op het podium gebeurt is ook gewoon belangrijk. Nederland moet maar gewoon eerst proberen om eindelijk weer eens de finale te halen | |
| masja2010 | zondag 27 mei 2012 @ 23:54 |
Dat dansje van Malta was gewoonweg geniaal | |
| masja2010 | maandag 28 mei 2012 @ 00:07 |
| Ik stel ook voor dat we de hele clan van de TROS gaat stage lopen bij Melodifestivalen in Zweden om te zien hoe het wel moet | |
| Cyan9 | maandag 28 mei 2012 @ 00:14 |
Liever Paul de Leeuw dan Jan Smit en Daniël Dekker.. | |
| WhiteBeard | maandag 28 mei 2012 @ 00:16 |
Absolute non. Ik ben al lang blij dat we van dat gedrocht Paul de Leeuw af zijn. Ik vind het huidige duo presentatoren prima. | |
| funrider | maandag 28 mei 2012 @ 10:48 |
Ik vond en vind Daniel Dekker helemaal niks. Ik heb de Belgen aangezet die hadden veel leuker commentaar. Ook Graham Norton was leuk met de finale op BBC. | |
| like-nath | maandag 28 mei 2012 @ 10:52 |
| ik vind t om eerlijk te zijn nog al een triest festival met weinig echt talent... mijn tip is ook stopzetten! | |
| Quarant | maandag 28 mei 2012 @ 11:03 |
Naar de EO, dan krijgen we Bert van Leeuwen of Henny Huisman. | |
| Fred_B | maandag 28 mei 2012 @ 11:27 |
Dat hoeft ook weer niet. Maar ik ben wel blij dat het Nationaal Songfestival uit de hoek van de schijtlollige humor van Paul de Leeuw is verdwenen. Zoals het dit jaar ging, was er niets mis mee. Zelfs tijdens het ESF vond ik Jan Smit als sidekick niet storend. Alleen zou er een echte kenner naast moeten zitten, geen Daniel Dekker. | |
| Dr.Mikey | maandag 28 mei 2012 @ 11:31 |
| Stuur eindelijke Zanger Rinus... Nee geen troll ben serieus... Die man is teminste echt en zichzelf en trekt zich waarschijnlijk niets aan van dat neppe zooitje daar.. Zo heeft Lordi ook gewonnen. | |
| Quarant | maandag 28 mei 2012 @ 11:56 |
| Ik mis het cynisme van Cornald Maas. | |
| #ANONIEM | maandag 28 mei 2012 @ 11:59 |
| Waarom denk je dat? Dat is natuurlijk omdat hij niet direct meer betrokken is bij het ESF Hij wil dus niemand voor het hoofd stoten en houdt zich dus op de vlakte voorlopig. | |
| Toposcoupe | maandag 28 mei 2012 @ 12:32 |
Ik ben benieuwd hoeveel leden de EO dan nog overhoudt ![]() | |
| djkoelkast | maandag 28 mei 2012 @ 13:09 |
| Van Velzen sturen met Armin van Buuren met een lekkere dancetopper. Goeie act neerzetten. Cornald Maas weer commentaar, Jan Smit dumpen. | |
| Wespensteek | maandag 28 mei 2012 @ 13:46 |
| Volgend jaar de jostiband of zes leden ervan sturen. | |
| totebel | maandag 28 mei 2012 @ 15:35 |
Dit dus: het ESF moet weer een evenement worden zoals vroeger toen half Nederland het zag en er voor thuis bleef. Het moet weer hip worden om het ESF leuk te vinden. In all fairness, wat is het ESF zoveel anders dan de vele talentenjachten? Het enige verschil is dat je het in one shot moet doen. Napraters en azijnpissers zouden als eerste over de streep gehaald moeten worden met feiten en niet met het onderbuikgevoel dat "dat oostblok toch wint omdat het corrupt is". Of met de eeuwige belastingcenten op de proppen komen... er gaat 100 x meer naar voetbal, daar vraag ik ook niet om, maar het gebeurt wel. Er moet, kortom, draagvlak voor het ESF gecreeerd worden. Alleen denk ik dat het tuttige palingboerenimago van de Tros daar niet bij gaat helpen. For crying out loud, ze hebben bijna alleen maar non-talent in dienst bij de Tros. | |
| masja2010 | maandag 28 mei 2012 @ 16:35 |
| Als dieptepunt had de TROS Monique Smit naar het Eurovisie gestuurd om artiesten te interviewen | |
| Bundesrepublik | maandag 28 mei 2012 @ 17:03 |
En maar zeuren over te weinig budget, maar wel Monique Smit op snoepreisje sturen voor drie interviews en twee weken bakken op het palingvrije strand. | |
| totebel | maandag 28 mei 2012 @ 17:18 |
Hoezo inteeltbende.. Dat grietje heeft een "carriere" bij gratie van dr broer. | |
| Aoibhin | maandag 28 mei 2012 @ 18:10 |
| Ik lees ook veel over dat de AVRO het moet overnemen, aangezien zij het Junior Songfestival organiseren en daarin doen wij het wel goed. Alleen heeft ons succes daarbij volgens mij niet eens zoveel met de AVRO te maken (natuurlijk organiseren ze het wel goed, dat is het niet), maar veel meer met de mentaliteit en hoe het leeft bij de jeugd. De hele hatelijke sfeer rondom het ESF heb je bij het JESF helemaal niet. Sterker nog; die kids vinden het fantastisch om op tv te komen, beroemd te worden en om zo'n avontuur met al die landen mee te maken. Ze wanen zich bekend, zijn de hot en happening op school, enz. Geen wonder dat daar zoveel aanmeldingen voor komen en dat ze zo enthousiast zijn. De mentaliteit is gewoon veel meer naar winnen gericht bij die kinderen. Zij willen echt zo groot mogelijk worden. Daardoor hangt er niet zo'n neerkijkend sfeertje rondom het JESF; daar zijn die kinderen echt niet mee bezig. Zo zou het bij het ESF eigenlijk ook moeten zijn. De kandidaten moeten het een hele grote eer vinden om daar te staan en het ook echt als iets serieus en belangrijks zien en niet als 'een leuk extraatje'. Maar ja, hoe verander je zoiets? | |
| Fred_B | maandag 28 mei 2012 @ 18:30 |
Het probleem is dat er artiesten worden geselecteerd die het Songfestival er even bijdoen tussen 2 schnabbels en het 'werken aan een nieuw album' door. Het beperkte budget kan hiervoor deels als een excuus worden aangevoerd, maar anderzijds zijn er genoeg artiesten die wel met ziel en zaligheid voor het ESF willen gaan. Joan, Edsilia, Hind en de 3J's wilden dat duidelijk niet, maar bijvoorbeeld Treble of de Toppers wel (al hadden die dramatische liedjes). De oplossing lijkt me om een open inschrijving te houden, zodat je waarschijnlijk een onbekend talent als winnaar krijgt, en sowieso een vergroting van het budget dat beschikbaar is voor de uitvoerende artiest. | |
| #ANONIEM | maandag 28 mei 2012 @ 18:44 |
Ja, dat is ook het belangrijkste of niet? Wie het NSF presenteert.... Echt: leer hoofd- en bijzaken scheiden. | |
| #ANONIEM | maandag 28 mei 2012 @ 18:47 |
Of de TROS, AVRO, NOS of VARA het organiseert, maakt geen bal uit. Het gaat om de aanpak, dus om de opzet van het Nationaal Songfestival. Daar besteden we in Nederland al jaren veel te weinig tijd en moeite aan, En de resultaten zijn daar gewoon een afspiegeling van. | |
| TheVulture | maandag 28 mei 2012 @ 20:16 |
| De AVRO zorgt er wel voor dat de liedjes door professionals worden uitgebouwd tot een aansprekende act | |
| Bundesrepublik | maandag 28 mei 2012 @ 21:40 |
| Stoppen met de battle's tijdens het NSF. Waar sloegen die battle's op dit jaar? Was gewoon reclame voor The Voice. Je kan makkelijk tien acts doen in een show van 90 minuten, in Europa horen ze het liedje ook maar een keer op een avond. | |
| Redefine | maandag 28 mei 2012 @ 22:01 |
| Ik heb het NSF zelf niet gezien en hoorde pas veel later over die battles. Het slaat nergens op dat ze dat in het NSF hebben gestopt, alsof het al niet genoeg was dat er vijf zangers uit zijn stal kwamen. Dus gewoon niet meer doen, wat Bundesrepublik zegt, je hebt genoeg tijd om veel liedjes te doen, doe dat ook gewoon. Zorg ervoor dat er minimaal tien liedjes in de finale uitzending zitten of doe er twaalf, waarbij er een uit elke provincie komt. Zolang het maar een open inzending is. Dus zeker niet zoals elders al genoemd werd dat het volgend jaar waarschijnlijk weer een aangewezen artiest wordt. Snappen ze nou nog steeds niet dat we geen artiest doorgedrukt willen hebben? Laat de Nederlandse kijkers zelf stemmen, met voldoende keuze, dan heb je iig dat we hier tevreden zijn met de keuze. Of het voldoende kunnen respecteren, omdat Nederland ervoor gekozen heeft. Op het moment dat de keuze al wordt bepaald, zullen we hier nooit zo heel enthousiast worden. Of het moet een echt aansprekende artiest zijn. | |
| #ANONIEM | dinsdag 29 mei 2012 @ 00:06 |
Met de act van Sieneke was ook weinig mis.... - Het is alleen draak van een nummer, afkomstig uit een NSF waarbij het publiek uit maar liefst één nummer kon kiezen. | |
| like-nath | dinsdag 29 mei 2012 @ 20:08 |
| jan smit was echt facking irritant | |
| Bundesrepublik | dinsdag 29 mei 2012 @ 20:51 |
Daarom Peter van de Veire. | |
| like-nath | dinsdag 29 mei 2012 @ 20:57 |
hmm nouja kan nooit erger zijn dan jan.. :p | |
| Fred_B | dinsdag 29 mei 2012 @ 21:25 |
Met die act van Sieneke was genoeg mis. Als je zo'n 'apart' lied instuurt, moet je er in elk geval voor zorgen dat de act ook volledig over de top is. Compleet met kaasmeisjes in klederdracht, die vrolijk een klompendans doen en met tulpen strooien ofzo. Nu was het weinig anders dan de serieuze act van het uitermate normale Deense liedje van dit jaar, maar dan met een draaiorgel op de achtergrond. Het NSF en het lied waren bedroevend, maar met de act had je best nog bepaalde stemmers kunnen trekken, want het was nu al 11e bij de televoting. | |
| Knutknuttsson | dinsdag 29 mei 2012 @ 21:35 |
| Ik zou serieus Brandi Russel maar eens bellen. Ze wil dolgraag, maakt het soort muziek dat over het algemeen goed scoort op het ESF en heeft een Zweeds team achter haar staan. Niet onbelangrijk als volgend jaar de finale juist daar is. | |
| TheVulture | dinsdag 29 mei 2012 @ 23:29 |
Dit dus... die achtergrondzangeressen in het zwart wiegelend erachter | |
| Kidney_bean01 | woensdag 30 mei 2012 @ 00:14 |
| Je kunt je nog steeds afvragen of het ook niet mis gaat bij de selectiecommissie van de nummers. Vorig jaar waren er zes artiesten, maar stel je kiest 10 of 12 nummers voor het NSF... wie kiest die nummers uit?? Iemand van de TROS? Ik heb niet het idee dat de smaak van de TROS de smaak van Europa is | |
| TheVulture | woensdag 30 mei 2012 @ 00:20 |
| Die selectiecommissie bestaat uit Daniel Dekker en cs... I rest my case... Maar je hebt zeker gelijk... het gaat al fout bij de selectiecommissie... Ik hoop echt zo dat ze de MF-procedure weer eens gaan gebruiken.... 4 voorrondes, herkansing hoeft van mij dan nog niet eens, en dan de beste 8 in de finale.... en dan 8 buitenlandse jury's om punten vragen, en de rest met televote... en hou die formule gewoon eens een paar jaar vast ipv elk jaar weer iets nieuws te verzinnen... we waren in 2003, 2004 en 2005 echt niet slecht bezig en toen hadden we ook deze formule | |
| Kidney_bean01 | woensdag 30 mei 2012 @ 00:39 |
Het lijkt mij inderdaad ook beter om uit meerdere artiesten te kunnen kiezen. Ik had alleen het idee dat ze willen gaan voor één artiest, en daarbij dan een hele act neerzetten. Eigenlijk is het dan meer een verkapte vorm van promotie voor die artiest. Toevallig gaat diegene dan ook naar het ESF, maar ach.. eigenlijk gaat het meer om de promotie van het uit te komen album | |
| MrKen | woensdag 30 mei 2012 @ 09:20 |
| Mijn advies aan de TROS... Stop ermee en besteedt het Songfestival uit aan de AVRO. | |
| Arth_NL | woensdag 30 mei 2012 @ 11:16 |
| Kies eens iemand die, als je die op een podium voor duizenden mensen zet, er ook gewoon staat. Iemand met een persoonlijkheid en uitstraling die een lied goed kan brengen. Maar ik vrees dat het weer een gedateerd popdeuntje worden gezongen door een lief, jong meisje in een lelijke jurk en met een act die niet opvalt. | |
| Captain_Fabulous | woensdag 30 mei 2012 @ 13:03 |
| Concentreer je misschien eens gewoon op de zangkwaliteiten bij de selecties? Als je naar die jongen van Estland kijkt, dan kan die dus moeiteloos van een uithaal overgaan op de volgende zin. Zonder hapering, zicht- of hoorbare ademhaling. Dat is hondsmoeilijk, dat kunnen alleen echte getalenteerde zangers, die zeer goed geschoold zijn. Dan kun je het je ook veroorloven om de act simmel te houden, als je zo weinig mogelijk geld wil uitgeven... | |
| Fred_B | woensdag 30 mei 2012 @ 20:32 |
Meestal gaat het met de zang voor Nederland nog wel goed. Joan of Treble overtuigden dan misschien niet, maar het is niet zo dat Edsilia, Hind of Glennis Grace faalden op dat gebied. In alle gevallen was de act wel slecht, en de liedjes te onopvallend of te zwak. | |
| Ikwilookeenfokkerzijn | woensdag 30 mei 2012 @ 20:48 |
Ik lees dit trouwens nu pas:Bron Top 10 als in top 10 van de finale? | |
| Bundesrepublik | woensdag 30 mei 2012 @ 20:55 |
Amsterdam 2014. | |
| BloodhoundFromHell | woensdag 30 mei 2012 @ 22:22 |
| wordt er ook nog doodleuk gezegd dat de act prima was.... | |
| Lemans24 | woensdag 30 mei 2012 @ 22:23 |
| 2014: 10x uitgeschakeld. Het heeft wel wat, deze traditie. Klagen over de act, hopen op de finale, niet doorgaan en dan klagen over het festival. Stel je voor dat Nederland in de finale zou komen, dan moeten er nieuwe doelen worden gesteld. Dan gaat het niet meer om het hopen op een finaleplaats, maar om het hopen op winnen! En dan ligt de lat ineens wel héél hoog. | |
| Lemans24 | woensdag 30 mei 2012 @ 22:27 |
De act was prima? Er ging een regisseur mee? Ze hebben er zelfs alles aan gedaan om er wat moois van te maken!? Inderdaad... bizar. Welke act? Ik zag een eenzaam meisje op een immens podium, omringd door kampvuurtjes. Met 10 meter daarachter iemand met een tamboerijn en 50 meter naar rechts een paar mannelijke modellen met een banjo. Er was helemaal geen act, voor zover ik kon zien. [ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 31-05-2012 00:34:47 ] | |
| #ANONIEM | donderdag 31 mei 2012 @ 00:45 |
| Talpa is onderdeel van het falen, maar waarschijnlijk had Talpa te maken met een format: het moest in één avond worden afgeraffeld. De programmering voor een zender als Nederland 1 staat vaak al tijden van tevoren vast. Zoveel weken VARA met Paul de Leeuw, zoveel weken zus, zoveel weken AVRO met Koefnoen, enzovoort. En voor het NSF staat ergens een goed uur in de programmering, meer niet. In volgorde van falen komt De Mol voor mij pas achter de TROS (2) en de Publieke Omroep als geheel (1). | |
| grazz | donderdag 31 mei 2012 @ 00:57 |
Tsja 'de act was prima'....dat zouden bijv. de Zweden never nooit zeggen over de act van Loreen, die was dan ook TOP, AF, Fantasisch. En dat is bij ons nooit het geval helaas. | |
| Ikwilookeenfokkerzijn | donderdag 31 mei 2012 @ 02:08 |
| Ik moest ook wel lachen toen ik zag dat ze een choreograaf had. Voor wat precies? Een choreograaf is toch iemand die je wat danspasjes leert? | |
| Captain_Fabulous | donderdag 31 mei 2012 @ 09:03 |
| We barsten in Nederland van talent op het gebied van Choreografie. gebruik het eens... | |
| #ANONIEM | donderdag 31 mei 2012 @ 14:42 |
| Choreografie? Een paar extra zanglessen waren zinvoller geweest... Zijn hier werkelijk mensen die denken dat choreografie van doorslaggevend belang is geweest in het resultaat van Nederland? Nadruk leggen op choreografie is alleen van belang bij 'beweeglijke', energieke liedjes. Dat liedje van Joan Franka, was een lieflijk, ingetogen, mijmerend liedje. Het zou er bizar hebben uitgezien als ze daar allerlei rare danspasjes of bewegingen bij gemaakt had. | |
| Captain_Fabulous | donderdag 31 mei 2012 @ 14:56 |
| Rustig meid, rustig Maar als ouder van een 13 jarige zwaar fanatieke balletdanser (vooropleiding Nationale Balet Academie) zie ik de laatste twee jaar veel dansvoortellingen, en knarst de amateuristische, knijperige aanpak van de achtergrond act/dansers als een rasp over mijn ziel. We kunnen echt wel beter in dit land! | |
| #ANONIEM | donderdag 31 mei 2012 @ 15:06 |
Zal best, maar de gemiddelde tv-kijker in Europa heeft geen kinderen op de balletacademie zitten en kijkt ook niet met bovengemiddelde vakkennis naar dat fenomeen. Zelf ben ik muzikant, dus ik beluister elk nummer met bovengemiddelde muzikale kennis. Mij valt bijvoorbeeld op hoe vaak steeds dezelfde uitgekauwde formules worden gebruikt, wat akkoorden en dergelijke betreft. Maar de gemiddelde tv-kijker heeft daar lak aan. Die hoort gewoon een leuk liedje; iets wat wel of niet prettig in het gehoor ligt. En geloof me: nummers die een vertrouwde kant opgaan, scoren beter. Ze voldoen aan de verwachting van de kijker. Het uitermate voorspelbare, afgezaagde nummer van Joan Franka voldeed daar perfect aan. De zang heeft het om zeep geholpen. | |
| Captain_Fabulous | donderdag 31 mei 2012 @ 15:18 |
| Oh, het was een lekker in het gehoor liggend nummer. Absoluut. Had die jongen uit Estland bijvoorbeeld ons nummer gezongen, dan was het al een heeeel stuk verder gekomen. Daar stond iemand die wist wat hij deed. | |
| #ANONIEM | donderdag 31 mei 2012 @ 16:36 |
Klopt. Maar dan kom ik weer terug op mijn oorspronkelijke stokpaardje: we hebben Joan toch zelf gestuurd? Ze is bij ons door de procedure gekomen. Wij hebben een proces gehanteerd waarbij haar matige zang niet boven water is gekomen. Wij hebben een NSF gehouden waarbij geen liedje zat dat én goed is, én een goede act is én gegarandeerd goed wordt gezongen... Schematisch: 6 liedjes -> [filter met 3 criteria] -> oogst: 0. Gevolg: we sturen iets dat niet voldoet. 24 liedjes -> [filter met 3 criteria] -> oogst: ? De kans dat de oogste groter dan 0 is, is in elk geval vier keer zo groot... Gevolg: meer kans dat we iets sturen dat wél voldoet. | |
| grazz | donderdag 31 mei 2012 @ 17:19 |
Ik denk niet alleen zang, maar combinatie van én zang én kleding, in dit geval dus de hoofdtooi. | |
| Aoibhin | donderdag 31 mei 2012 @ 18:05 |
Ik denk eerder dat het het totaalpakket was dan puur en alleen de zang. Die act was verder ook waardeloos. De gezelligheid van het nummer kwam totaal niet over, om meerdere redenen. En als de sfeer van het nummer en het effect dat je wilt bereiken bij de luisteraar/kijker, niet aankomt, dan kun je het schudden. Het is lastig om achteraf in te schatten waar het in de performance mis ging. Het enige wat ik zie zijn meerdere onderdelen die niet klopten en een geheel dat niet klopte. Met slechte zang kun je als deelnemer best wegkomen als het geheel blijft kloppen en het effect op de kijker niet teveel of niet wordt aangetast. De zang is een belangrijke factor, maar ik denk niet dat dit het enige is geweest dat Joan de das omdeed. | |
| Sk00p | vrijdag 1 juni 2012 @ 05:01 |
Ik zeg Lucia Marthas | |
| Captain_Fabulous | vrijdag 1 juni 2012 @ 09:27 |
| Als balletgezin zeggen wij Rinus Sprong, voor het meer over de top kwaliteit danswerk | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 juni 2012 @ 11:10 |
| Als wij nou Eva Simons stuurden (ze is Nederlandse) met een nummer als onderstaande was het bereiken van de finale al een feit voordat het songfestival überhaupt begint. [ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 01-06-2012 11:10:54 ] | |
| Arth_NL | vrijdag 1 juni 2012 @ 14:11 |
| Kan zij dat lied wel live zingen? | |
| Ikwilookeenfokkerzijn | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:35 |
Nee hoor, maar ik vind het nogal geldverspilling als je een choreograaf neemt. Ik zie het al voor me Joan met een zo'n tooi dansen a la Griekenland.. Klopt. Op t.v. had men erover dat ze niet zo zuiver zong, maar een leek zoals ik hoort zoiets niet. Is het een leuke act (dus zang, danspasjes etc.) dan is het leuk. Is het niet leuk dan is het gewoon niet leuk, ongeacht of het zuiver of niet zuiver is gezongen. | |
| Lemans24 | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:39 |
| Is het niet zo dat ingetogen,mijmerende liedjes sowieso kansloos zijn? Zijn er voorbeelden van dergelijke nummers die hoog eindigden? | |
| Ikwilookeenfokkerzijn | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:48 |
| Tom Dice misschien? Maar dat was een prachtige lied. Maar ja, ik denk inderdaad dat dat soort liedjes sowieso gewoon een mindere kans maakt. | |
| Ikwilookeenfokkerzijn | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:49 |
Las trouwens een column op Nu.nl:Bron: http://www.nu.nl/column-d(...)hocoladeletters.html Nu.nl [ Bericht 1% gewijzigd door Ikwilookeenfokkerzijn op 01-06-2012 18:59:46 ] | |
| Lemans24 | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:52 |
| Ik vond het mijmerende lied van Finland trouwens wel mooi, maar dat is ook niet doorgegaan. | |
| grazz | vrijdag 1 juni 2012 @ 19:06 |
Bedankt voor het plaatsen. Interessant. Heb hier en daar de afgelopen jaren wel iets gelezen over het opkopen van stemmen. Hier ook een stuk:
| |
| Cyan9 | vrijdag 1 juni 2012 @ 19:51 |
| Het zou me niet verbazen als het waar was. | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 juni 2012 @ 21:27 |
Nederland zou inderdaad eens zoiets moeten sturen. Vorig jaar heb ik geloof ik dit nummer getipt: Niet letterlijk dit nummer, maar zoiets. Het is trouwens mijn smaak niet, maar ik denk wel dat het zou scoren. Zo veel goede dance-producers in Nederland, dat moet iets goeds kunnen opleveren. | |
| #ANONIEM | dinsdag 12 juni 2012 @ 16:51 |
| Ik heb nog een advies voor de TROS: doe het niet langer alleen, schakel de hulp in van de AVRO en doe het samen. Jullie gaan in de toekomst toch fuseren. De AVRO heeft goede ideeën over popmuziek op tv: http://www.nu.nl/media/28(...)popprogramma-tv.html Ik heb dit bericht vandaag met veel goedkeuring gelezen. Het schort namelijk al jaren aan structurele aandacht voor popmuziek op de Nederlandse tv. De AVRO snapt dat er speelt erop in met een nieuw programma. | |
| CommanderKeen | woensdag 13 juni 2012 @ 13:52 |
| Ik kan de TROS het volgende artikel aanbevelen, waar ik het hartgrondig mee eens ben: http://www.escinsight.com(...)heads-of-delegation/ | |
| CommanderKeen | maandag 18 juni 2012 @ 13:52 |
| Ik heb al het een en ander gezegd, maar hier mijn tips op een rijtje: * Zorg voor een open inschrijving * Laat componisten MP3 demo's insturen (géén songteksten of bladmuziek) * Zet hier een grote selectiecommissie op (denk 15 mensen of meer) * Zorg dat deze selectiecommissie zeer divers is qua leeftijd, achtergrond en muzieksmaak * Selecteer ook daadwerkelijk nummers uit deze open inschrijving (minstens zes) * Neem de nummers opnieuw op in een professionele studio, indien nodig * Zoek goede artiesten voor het uitvoeren van de nummers, indien de demo-artiest niet voldoet * Vraag een aantal professionele componisten ook een lied aan te leveren (vier tot zes nummers) * Laat de artiesten een goede act instuderen, met hulp van choreografen en stylisten * Houd een nationaal songfestival met minstens acht, maar liever nog twaalf nummers * Breng de nummers een week of twee voor het NSF uit op single om zo 'buzz' te genereren * Laat de uitslag van het NSF bepalen door een combinatie van jury en televoting In de toekomst zie ik liever nog meer nummers meedoen aan het NSF, compleet met een aantal voorrondes, maar dat lijkt me op dit moment niet haalbaar. Sommige punten zijn afgelopen jaar al gedaan, ik heb ze voor de volledigheid genoemd. Ik wil nog even de nadruk leggen op het volgende: geen enkele componist of artiest heeft de gouden formule in handen waarmee het ESF kan worden gewonnen. Een liedje/act moet zich in de praktijk bewijzen en dat kan alleen als het de competitie aan gaat met andere liedjes/acts, waarbij een combinatie van jury en publiek de winnaar bepaalt, omdat dit ook het format is van het ESF zelf. Het van wezenlijk belang dat liedjes en artiesten niet intern worden aangewezen, maar de strijd op een of andere manier met elkaar aan gaan. Zelfs een internationale topcomponist schudt niet zo even een gegarandeerde hit uit zijn mouw. Om zoveel mogelijk kans te maken op een hit moet je liedjes halen uit de lengte en de breedte. Verder zou het goed zijn als er dit jaar een soort van blauwdruk komt voor het NSF en de bijbehorende selectieprocedure waar men de komende jaren op voort kan bouwen. De afgelopen jaren verliep de selectie steeds op verschillende manieren. Daardoor weten artiesten en componisten niet waar ze aan toe zijn en neemt de animo om deel te nemen af. Ik zou het jammer vinden als er dit jaar een bepaalde procedure wordt ingezet door TROS/John de Mol waar volgend jaar weer wordt van afgeweken, omdat een andere omroep of productiebedrijf het Songfestival organiseert. Mogelijk ligt er een taak voor de NPO om een blauwdruk van de Songfestival selectieprocedure vast te leggen. Bovenstaande punten lijken me een goede aanzet daartoe. | |
| #ANONIEM | maandag 18 juni 2012 @ 14:44 |
Ik ga puntsgewijs reageren. Eens De kwaliteit van de selectiecommissie is belangrijker dan de omvang en diversiteit. Selecteer alleen maar nummers uit de open inschrijving; niet langs andere weg. Selecteer een veelvoud van 6 nummers; minstens een stuk of 18. Eens. Professionele componisten kunnen gewoon een nummer insturen als je een open inzending hebt. Op voorhand professionele componisten voortrekken is net zo ongewenst als op voorhand bepaalde artiesten voortrekken. Moeten ze zelf weten. Als het nummer niet overkomt op tv, heeft dat vanzelf z'n weerslag op de waardering van tv-kijkers. Houd een NSF met minstens 18, maar liever nog 24 nummers (verdeeld over meerdere voorrondes en een finale). Nee, zorg dat de nummers pas in hun volle glorie te horen zijn tijdens de tv-uitzending van het NSF. Dat is beter voor de kijkcijfers van dat programma en het zorgt dat iedereen een gelijke kans heeft, niet dat mensen met een goed marketingapparaat meteen een voorsprong hebben. Splits de jury op in een paar groepen, zoals muziekdeskundigen, radio-dj's, vertegenwoordigers van de muziekindustrie, notoire songfestivalhaters (!), buitenlanders, etc. Zorg dat televoting niet doorslaggevend kan zijn. Onzin, waar een wil is, is een weg. Het uitzenden van voorrondes was in 2004 ook haalbaar, dus is het in 2013 ook haalbaar. Net zoals het voor de Publieke Omroep haalbaar is om dagelijks live talkshows vanuit Charkov of vanuit de Tour de France-etappeplaats uit te zenden. Kwestie van prioriteiten kennen. Klopt, maar daar horen dan ook voorrondes bij. Echt goede liedjes kunnen zo'n voorronde prima overleven. | |
| CommanderKeen | maandag 18 juni 2012 @ 15:48 |
Ik ga ook puntsgewijs reageren:Door een selectiecommissie van enige omvang te hebben reduceer je de kans dat een goed liedje buiten de boot valt door de specifieke voorkeuren van de commissieleden. Afgelopen jaar bestond de commissie uit Cornald Maas, de TROS directeur, John de Mol, een choreograaf en een platenbons. Dat vind ik echt te smal. Dan wordt het selecteren van een liedje al snel een onderonsje, en dat moet je juist niet hebben. Als je een grotere groep de selectie laat doen wordt de 'bias' kleiner, en wordt de kans groter dat je ook daadwerkelijk de beste liedjes selecteert. Op zich ben ik dat niet met je oneens, maar ik denk ook dat je de meeste kans maakt op goede liedjes als je ze haalt uit de lengte én de breedte. Daarmee bedoel ik dus een open inschrijving plus liedjes op aanvraag geschreven. Dit gebeurt ook in Zweden, en gebeurde ook voor het NSF in 1998. Achttien liedjes selecteren is een mooi streven, maar vorig jaar waren er bijna 500 open inzendingen, waar het met een vergrootglas zoeken was naar goede liedjes. Van alle inzendingen die te horen waren op internet waren er misschien 2 of 3 goed genoeg voor het NSF. We hebben natuurlijk lang niet alle inzendingen gehoord, maar het overgrote deel was bedroevend. Liever een NSF met 6 goede liedjes dan een NSF met 6 goede liedjes en 12 bedroevende liedjes. Nog even een vergelijk met Zweden, daar worden meer dan 3000 (!) liedjes aangeleverd, waar uiteindelijk 16 van worden geselecteerd. Vijftien liedjes worden op aanvraag geschreven, en eentje komt uit een open internet verkiezing. Als je uit 3000 liedjes er zestien selecteert, dan mag je blij zijn dat je uit 500 inzendingen zes goede liedjes kunt kiezen. Enfin, het aantal geselecteerde liedjes maakt me ook niet zo heel veel uit, zes leek me gewoon een mooi, realistisch getal gezien afgelopen jaar. Er was dit jaar veel kritiek op de act. Als je daar voor het NSF geen aandacht aan besteed resulteert dat in een kwalitatief matiger NSF, met als gevolg meer scepsis, hoon en minder serieuze aandacht in de komende jaren. Bovendien wordt de act op het NSF vaak als basis gebruikt voor de act op het ESF, dus het is handig als de act op het NSF al staat. Het is een beetje een proefballon, dat geef ik toe. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken. | |
| #ANONIEM | maandag 18 juni 2012 @ 16:39 |
Eens. Maar te groot is ook niet goed. En het moeten wel deskundige mensen zijn. Ik hoef niet de koffiejuffrouw van de TROS in die commissie, als je snapt wat ik bedoel. Ja, en het gebeurde ook in 2010.... I rest my case. Dat Nederland in 1998 succes heeft geboekt, wil niet zeggen dat het NSF dat jaar niet beter had gekund. Het waren heel andere tijden: in 1998 deden slechts 25 landen mee, met een veel lager Balkan-gehalte dan tegenwoordig. Wat is er tegen op een open inschrijving? Professionele componisten die zich geroepen voelen, kunnen gewoon hun nummer insturen. We hebben maar het topje van de ijsberg gehoord. En "goed genoeg voor het NSF" is geen criterium. Je hebt een x-aantal liedjes en je selecteert gewoon de beste daarvan. Niks met goed of bedroevend. Ik vond Treble "bedroevend", Nederland stemde ze massaal naar het Songfestival. Het gevaar van subjectiviteit ligt op de loer. In Zweden leeft de songfestivalcultuur veel meer dan bij ons. Niettemin heeft het land 9 miljoen inwoners, terwijl Nederland er 16 miljoen heeft. Er moet dus beslist potentie zijn om het aantal tot boven de 500 op te vijzelen. Maar ook al zijn het er maar 300: je kiest gewoon de 18 beste nummers. Beschouw het NSF als een showcase van Nederlandse muziek. Laat het oordeel maar aan de jury en de tv-kijkers over. Ik vind het een wezenlijk punt. Zes is veel te weinig. En de ambitie die je verwoordt, is veel te gering, veel te braaf. Veel te veel vanuit de gedachte: het moet in één avond worden afgeraffeld, het mag niks kosten. De aanwezigheid van een act weegt mee bij het oordeel dat de jury en tv-kijkers vellen. Als het winnendje liedje geen act heeft, kan die act altijd alsnog worden gevormd. | |
| CommanderKeen | maandag 18 juni 2012 @ 20:14 |
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van een open inschrijving, maar dat kan wat mij betreft in combinatie met liedjes op aanvraag geschreven. In 2010 was er geen open inschrijving, maar werd er slechts 1 liedje gevraagd aan 1 componist. Dat is wat mij betreft het horrorscenario. In 1998 was er een NSF met daarin liedjes uit een open inschrijving plus liedjes die op aanvraag waren geschreven. Dat jaar bracht niet alleen succes, maar ook dat NSF wordt gezien als een van de betere nationale finales van Nederland. Je kunt wel zeggen dat componisten zelf maar mee moeten doen aan een open inschrijving, maar de echt goede componisten zullen dan niet mee willen doen, simpelweg omdat het hun teveel tijd kost en de opbrengsten onzeker zijn. Ik beweer niet dat liedjes op aanvraag beter zijn dan liedjes uit de open inschrijving (vergelijk "Undercover Lover" met "Drug of Oblivion"), maar de kans is wel groter dat je een kwaliteitslied krijgt. Dat is wat ik bedoel met liedjes halen uit de lengte en de breedte. Met een open inschrijving krijg je 500 inzendingen waarvan er twee of drie toppers zitten, bij zes liedjes op aanvraag krijg je zes liedjes waarvan er twee of drie toppers zitten. | |
| CommanderKeen | donderdag 5 juli 2012 @ 16:05 |
Mag ik mezelf quoten? Ja, dat mag ik. Door alle geruchten die ik op internet lees, en door het uitblijven van nieuws van de TROS, ga ik steeds meer geloven dat de TROS dit jaar voor een interne selectie gaat. Ik zou dat echt zonde vinden, en ook slecht voor de kansen van Nederland om de finale te halen vanwege boven genoemde argumenten. | |
| Fred_B | donderdag 5 juli 2012 @ 20:25 |
Een intern aangewezen artiest, met een liedje dat al een paar jaar op de plank ligt. Het klinkt wel vertrouwd in elk geval | |
| ItaloDancer | dinsdag 10 juli 2012 @ 09:20 |
Ja, een liedje dat het album van de aangewezen B-artiest destijds net niet gehaald heeft, maar wat wel "echt een Songfestivalliedje" is. | |
| ItaloDancer | dinsdag 10 juli 2012 @ 09:26 |
| Ik zou ook graag Eva Simons zien zoals eerder in dit topic gesuggereerd trouwens, maar dit zit er niet meer in denk ik nu ze een nummer 1-hit heeft in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en in de rest van de wereld ook overal in de charts staat met dit nummer. | |
| Takaiki | woensdag 11 juli 2012 @ 00:34 |
| Simpel: blijf weg uit Volendam, je eigen Muziekplein en uitgemolken talentenshows | |
| Captain_Fabulous | woensdag 11 juli 2012 @ 09:18 |
| De TROS weigert Anouk kennelijk, maar ze mag meedoen met de talentenjacht voor het NSF. Tja, ik ben voorstander van een goede selectie vooorronde waar het talent zich echt moet bewijzen. Aan de andere kant, Anouk is een podiumbeest, en we zeuren telkens dat er geen A-artiesten mee willen doen. Zij is toch echt wel A. | |
| Pluto1975 | woensdag 11 juli 2012 @ 13:47 |
| Precies, geen Voice Kandidaten of van andere talentenjachten. Neem de gok en laat Anouk het doen, de nationale songfestivals werken toch niet zo is de afgelopen jaren gebleken. Dan maar gewoon een goede artiest sturen. Amen. | |
| CommanderKeen | woensdag 11 juli 2012 @ 14:08 |
Dit klopt niet. Ik lees dit meer op diverse songfestival fora, maar het is misverstand dat nationale songfestivals slechter scorende nummers opleveren dan een interne selectie. In 2012 was er een Nationaal Songfestival met daarin verschillende kandidaten met verschillende liedjes. Echter, het laatste volwaardige Nationaal Songfestival voor 2012 was in 2005 toen Glennis Grace won. In de tussenliggende jaren is echter steeds een artiest aangewezen met meerdere liedjes (Edsilia, Toppers, 3JS) of een liedje met meerdere artiesten (Sieneke met Shalalie van Pierre Kartner) of zelfs een artiest met een liedje (Hind). In 2006 was er een soort van hybride vorm met drie acts met elk drie liedjes. Deze scoorden allemaal vrij dramatisch. Een interne selectie is dus zeker niet zaligmakend. Kijk je naar de beste resultaten van Nederland van de afgelopen jaren dan zijn dat toch voornamelijk liedjes geweest die zich eerst hebben moeten bewijzen in een Nationaal Songfestival. Dat is ook wel logisch. Niemand heeft namelijk de gouden formule in handen waarmee je het songfestival wel even wint. Ook Anouk niet. Ze zal best een goed liedje hebben, maar is het geschikt voor een liedjeswedstrijd? Ik hoor liedjes op de radio die hits zijn, maar die niet de instant-appeal hebben die je nodig hebt op een songfestival. Je moet de kijker in drie minuten in kunnen pakken. Vervolgens moet je mensen ook nog kunnen bewegen om daadwerkelijk te gaan stemmen. De beste manier om te kijken of een nummer mogelijk scoort op het ESF is door het organiseren van een nationale voorronde. Als dat liedje van Anouk echt helemaal te gek is, dan wint ze dat NSF op haar sloffen. | |
| Pluto1975 | woensdag 11 juli 2012 @ 14:11 |
Ik zeg het voornamelijk om een andere reden, en dat is deze (zie andere thread) Vind het nogal een domme wederreactie van de Tros. Ze hadden beter alle opties open kunnen houden. Iedereen roept dat er geen A artiesten aan mee doen, wellicht had de Tros beter kunnen melden dat ze blij zijn dat Anouk zich uit eigen beweging opgeeft en zo andere artiesten kan bewegen zich ook open te stellen. Nu wordt de boel meteen van tafel geveegd. Overigens heb ik wel het idee dat het een hoax is. | |
| CommanderKeen | woensdag 11 juli 2012 @ 14:16 |
| Wat ik begrijp is dat de TROS de deelname van Anouk helemaal niet van tafel veegt, maar dat ze juist graag willen dat ze meedoet met het Nationaal Songfestival. Anouk wil alleen maar een rechtstreeks ticket naar Malmo. | |
| Pluto1975 | woensdag 11 juli 2012 @ 14:20 |
Dus vegen ze het met hun reactie meteen van tafel. Was netter geweest als ze haar hadden geprezen om het feit dat zij als A Artiest wél mee had willen doen. Denk dat NL God op de blote knieën mag danken dat er überhaupt nog een respectabele artiest mee wil doen. | |
| Captain_Fabulous | woensdag 11 juli 2012 @ 14:32 |
| Als je ziet wat voor C garnituur de afgelopen jaren is gegaan, vind ik het helemaal niet raar dat iemand van haar statuur gelijk duidelijkheid wil. Zie je haar al een een NSF om een plaats vechten met een Sieneke, VOH-1dagsvliegen, X-factor-nobodies en wat er verder nog uit Volendam tussen de voegen gekrabd wordt? En stel je voor dat ze zich zo bescheiden opstelt dat ze dat ging doen, dan neemt ze dus het risiko dat het SMS vee of de vakjury of Johnie de Mol toch liever de flavour of the month stuurt? Je zal daar gek zijn als echt gevestigde artiest.... | |
| CommanderKeen | woensdag 11 juli 2012 @ 14:34 |
| Geen enkele artiest of componist verdient wat mij betreft een rechtstreeks ticket naar het ESF, omdat dat geen garantie is op een goed resultaat. Als Anouk ervan overtuigd is dat zij met haar liedje de beste kans maakt dan kan ze gewoon meedoen aan het NSF en op die manier bewijzen dat ze inderdaad de beste is. | |
| Captain_Fabulous | woensdag 11 juli 2012 @ 14:40 |
| Als het een NSF met gelijkwaardige kandidaten is, ja. Anders heb ik geen probleem met een NSF met alleen Anouk, en een aantal liedjes om uit te kiezen! | |
| CommanderKeen | woensdag 11 juli 2012 @ 14:42 |
Wat als het NSF wel zou bestaan uit een gezonde mix van gevestigde artiesten en aanstormend talent? Stel je eens voor een NSF met bijvoorbeeld: • Anouk • Brandi Russell • Sharon Doorson • Ralf Mackenbach • Racoon • Waylon Dat zou toch te gek zijn? En de kans dat er dan een liedje tussenzit dat goed scoort op het ESF is hoger dan wanneer je alleen Anouk selecteert. | |
| Pluto1975 | woensdag 11 juli 2012 @ 14:42 |
| Nogmaals jammer dat de Tros het idee niet prijst. Wellicht hadden meer A artiesten zich geroepen gevoeld, of wellicht over waren te halen een gooi te doen. Zie je Anouk al in een NSF naast Rafaella, Leonie -hoeheetze, etc. staan? Ik niet! | |
| Captain_Fabulous | woensdag 11 juli 2012 @ 14:54 |
Dat zou natuurlijk iets anders zijn. Dan gaat het nog ergens over. Maar dat zie ik helaas nit snel gebeuren. |