abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111829477
We hebben onlangs een huis gekocht en willen eventueel een grote op maat gemaakte kast overnemen. Deze beslaat de volledige muur van een slaapkamer. Kast is gemaakt door een timmerman en kostte volgens de verkoper 3500,- Hij vraagt er nu 1500,- voor hetgeen wij absoluut te veel vinden. Met ons bod van eur 750,- gaat hij niet akkoord. Iemand wees me erop dat een maatkast 'nagelvast' is. In dat geval zou de kast bij het huis horen. Mij lijkt dat een maatkast niet perse aan de muur bevestigd hoeft te zijn. Iemand verstand van zaken wat dit betreft?
pi_111829598
Geen verstand ervan maar de koper mag blij zijn dat die kast kan blijven staan. Als 't ding op maat gemaakt is kan hij er toch niets meer mee.
ijs_beer fan!
  maandag 21 mei 2012 @ 14:15:26 #3
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_111829763
Of t nou wel of niet nagelvast is, beide partijen zijn vrij om te onderhandelen wat ze willen. Voor 1500 euro kun je aardig wat kast scoren. Dus als de verkoper niet met jouw 750 euro akkoord gaat, laat ze dan maar lekker die kast weghalen en de muur netjes intact opleveren bij de overdracht.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_111829788
quote:
11s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:11 schreef NanKing het volgende:
Geen verstand ervan maar de koper mag blij zijn dat die kast kan blijven staan. Als 't ding op maat gemaakt is kan hij er toch niets meer mee.
Dit dus. Beetje brutaal mag wel. "Dan neem de kast maar lekker mee."
pi_111829928
Daar gaat het niet om. Als die kast nagelvast met het huis is verbonden, hoort ie bij het huis, niet bij de inboedel. En is ie bij de koop in (= gratis).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_111829946
Ga ook zeker niet mee in zijn prijs en vind zelfs 750,- nog aan de hoge kant.
  maandag 21 mei 2012 @ 14:20:20 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111829987
Nagelvast is een oud begrip, dat niet echt meer op gaat tegewoordig. Belangrijkste, lijkt mij, is wat er omschreven is in de lijst van goederen. Als de kast omschreven staat als over te nemen, hoort hij niet zonder meer bij de koop.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111830009
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:15 schreef drijfhout het volgende:
Of t nou wel of niet nagelvast is, beide partijen zijn vrij om te onderhandelen wat ze willen. Voor 1500 euro kun je aardig wat kast scoren. Dus als de verkoper niet met jouw 750 euro akkoord gaat, laat ze dan maar lekker die kast weghalen en de muur netjes intact opleveren bij de overdracht.
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:18 schreef blomke het volgende:
Daar gaat het niet om. Als die kast nagelvast met het huis is verbonden, hoort ie bij het huis, niet bij de inboedel. En is ie bij de koop in (= gratis).
Wat Blomke zegt!
pi_111830104
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:20 schreef error_404 het volgende:
Nagelvast is een oud begrip, dat niet echt meer op gaat tegewoordig. Belangrijkste, lijkt mij, is wat er omschreven is in de lijst van goederen. Als de kast omschreven staat als over te nemen, hoort hij niet zonder meer bij de koop.
Ah ok! Kasten staan inderdaad benoemd op de lijst. Hoewel hieronder ook losse kasten vallen.
pi_111830148
Laat 'm lekker weghalen dan! :').
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_111830156
Het begrip "nagelvast" wordt nog steeds gebruikt! Bijv. legplanken die op zo'n frame liggen dat geschroefd zit aan de wand, is niet nagelvast en dus roerend. Losschoeven en meenmen = roerend goed.

Alles wat met spijkers vast zit, geeft beschadiging aan het onroerend goed en is daarmee één geheel geworden. Dus het is de vraag hoe die kast vast zit. Dat ie speciaal gemaakt is, staat daar los van.

Volgens mij wil de verkoper 'm niet en probeert ie je gewoon wat geld af te troggelen. Poot stijf houden en zeggen: neem maar mee als ie geschroefd of losstaand is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_111830229
¤ 1500,- :')

Ze zouden jou een korting moeten geven als ze het ding mogen laten staan.
  maandag 21 mei 2012 @ 14:30:02 #13
12569 Sony
Just me!
pi_111830443
Nagelvast wordt nog steeds gebruikt in juridische overeenkomsten!

Eenvoudig: als iets niet zonder (grote) schade los te krijgen is van het onroerend goed, dan is het nagelvast en behoort tot het onroerend goed.

Heb je het (voorlopig) koopcontract al getekend?
Indien je nog niet getekend hebt dan kun je ook proberen het via de makelaar te spelen: gewoon zeggen dat hij nagelvast is en dus bij de woning hoort en anders gaat de koop niet door.
Ik denk dat gezien de huidige woningmarkt de verkopende partij blij mag zijn met de verkoop en niet moeilijk moet gaan doen met een kast die nergens anders past. Dat zal de makelaar hem waarschijnlijk wel aan het verstand brengen. Daarbij is de makelaar wil de makelaar ook graag dat er verkocht wordt anders ontvangt hij geen provisie, dus probeer hem te bewerken. ;)
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  maandag 21 mei 2012 @ 14:34:44 #14
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111830665
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:24 schreef blomke het volgende:
Het begrip "nagelvast" wordt nog steeds gebruikt! Bijv. legplanken die op zo'n frame liggen dat geschroefd zit aan de wand, is niet nagelvast en dus roerend. Losschoeven en meenmen = roerend goed.
Lijkt me niet dat er een verschil zit tussen een schroef en een spijker in dat geval.
Het probleem is niet alleen bij kastne, boekenrekken en dat soort meubels, maar dan ook met bijvoorbeeld verlichting, toiletgarnituur, etc.

De omschrijving zoals Sony hem geeft, kan ik me ook goed voorstellen. Echter wil maatwerk niet zeggen dat het niet zonder schade weg te halen is, TS ;)
  maandag 21 mei 2012 @ 14:53:26 #15
12569 Sony
Just me!
pi_111831562
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:34 schreef error_404 het volgende:

[..]

... Echter wil maatwerk niet zeggen dat het niet zonder schade weg te halen is, TS ;)
Klopt, vandaar ook dat je zou kunnen stellen dat als iet speciaal voor die plek is gemaakt en niet als zelfstandig onderdeel kan functioneren, dus bijvoorbeeld niet zonder aan de muur vast gemaakt te zijn, het toch bij het onroerend goed kan behoren.

Een keuken hoort bijvoorbeeld ook bij het onroerend goed: zit vast aan de muren en aanrechtblad is precies op maat. En alhoewel je natuurlijk ook een ander blad erop kunt zetten en een kastje minder kunt plaatsen zodat hij nog te gebruiken is in een andere woning, is dit dus toch echt een onderdeel van het onroerend goed.

Daarnaast kun je maatwerkkasten vaak mee financieren in je hypotheek of verbouwingskrediet en dat kan niet met losse kasten; wederom om de eenvoudige reden dat het deel wordt bla bla bla en dus ook een waardevermeerdering is.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  maandag 21 mei 2012 @ 15:07:55 #16
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_111832149
Je bod verlagen op de kast. Uiteindelijk zal de tegenpartij toch wel zwichten. Anders staan ze namelijk met lege handen en wat sloophout :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_111832698
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:53 schreef Sony het volgende:

[..]

Een keuken hoort bijvoorbeeld ook bij het onroerend goed: zit vast aan de muren en aanrechtblad is precies op maat. En alhoewel je natuurlijk ook een ander blad erop kunt zetten en een kastje minder kunt plaatsen zodat hij nog te gebruiken is in een andere woning, is dit dus toch echt een onderdeel van het onroerend goed.

Tenzij je weer een los gasfornuis hebt (bijv boretti) dat wordt weer vaak gezien als roerende goederen..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  maandag 21 mei 2012 @ 15:27:45 #18
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111832895
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:22 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Tenzij je weer een los gasfornuis hebt (bijv boretti) dat wordt weer vaak gezien als roerende goederen..
In sommige landen wordt een keuken ook weer als roerend goed aangemerkt. Daar is het normaal dat je je keuken meeverhuist naar je nieuwe woning. Maar goed, niet in NL, een leuk weetje, maar derhalve offtopic ;)
  maandag 21 mei 2012 @ 15:48:08 #19
12569 Sony
Just me!
pi_111833739
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:22 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Zit ook niet echt vast of zo ;)

Klopt overigens dat het in sommige andere landen, bijvoorbeeld Engeland, anders is, maar daar is de definitie van onroerend ook weer anders.
pi_111835220
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:23 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Ah ok! Kasten staan inderdaad benoemd op de lijst. Hoewel hieronder ook losse kasten vallen.
Nagekeken: op boedelijst staan ter overname 'losse kasten' aangeboden. Geen idee hoe ik erachter kan komen of de kast los staat. Is er geen timmerman in tha house?
pi_111837585
Deur openen en de bovenkant voorzichtig naar je toe trekken. Komt ie van de wand los, is ie losstaand. Zit ie vast...
pi_111841892
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef blomke het volgende:
Deur openen en de bovenkant voorzichtig naar je toe trekken. Komt ie van de wand los, is ie losstaand. Zit ie vast...
Kast is plafondhoog.
pi_111843892
Het blijft altijd moeilijk, zelf heb ik ook een kast die van wand tot wand en van vloer tot plafond staat, speciale constructie om alles in elkaar te krijgen, maar deze kast kan gewoon zonder problemen gedemonteerd worden.
In 1 geheel verwijderen gaat niet, maar slopen hoeft ook niet, kost een paar uurtjes werk en dan is alles weg.
Dus de kast kan gewoon los staan ook al is het maatwerk.
pi_111844297
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:35 schreef klipper het volgende:
Het blijft altijd moeilijk, zelf heb ik ook een kast die van wand tot wand en van vloer tot plafond staat, speciale constructie om alles in elkaar te krijgen, maar deze kast kan gewoon zonder problemen gedemonteerd worden.
In 1 geheel verwijderen gaat niet, maar slopen hoeft ook niet, kost een paar uurtjes werk en dan is alles weg.
Dus de kast kan gewoon los staan ook al is het maatwerk.
Denk dat dit ook voor betreffende kast opgaat maar geldt dat tevens niet voor iedere kast? Alle gebruikte voor-, echter en zijpanelen zijn in feite toch altijd weer te demonteren?
pi_111844436
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:44 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Denk dat dit ook voor betreffende kast opgaat maar geldt dat tevens niet voor iedere kast? Alle gebruikte voor-, echter en zijpanelen zijn in feite toch altijd weer te demonteren?
Vaak wel, maar ik heb ook weleens gezien dat de zijwanden, bovenkant en achterkanten niet aanwezig waren, onderzijde was er wel en tussenpanelen inclusief legplanken ook, voorkant was vast op plafond en vloer.
Dat kan je dus wel zien als nagelvast.
pi_111844468
Dat is ook het punt; dat het een (al dan niet) maatkast is, staat los van het feit dat ie (al dan niet) nagelvast aan de muur zit.

Bedenk dat je voor een krats een nieuwe koopt, dus geef aan dat ie 'm mag meenemen tenzij anders overeengekomen. Maakt ie gaten in de muur, dan is ie nagelvast.
  maandag 21 mei 2012 @ 20:26:14 #27
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111846925
Wij hebben het met allerlei spullen in ons huis heel anders geregeld....

We hebben van een aantal zaken aangegeven dat de verkoper ze eventueel wel mocht laten staan als ze het weghalen teveel moeite vonden. De rest moest gewoon weg. Ook helder geweest over dat we niets over wilden kopen van de inboedel.

Kwam er voor hun op neer dat ze voor een deel wat geld hebben kunnen beuren van de kringloop en van onder andere een paar oude banken lekker weinig gesleep gehad hebben.

Als ik jou was zou ik het bod op de kast gewoon in trekken en het ook op deze manier spelen.

Verkoper krijgt zo veel geld voor het huis dat eventuele overname van inboedel-achtige-dingetjes toch gepruts in de marge is.

Zij vinden die kast veel geld waard....laat ze het gewoon lekker mee nemen en aan een ander verpatsen. Jij er geen gedoe mee en zij blij. Verkoper mag verder uiteraard de muur en plafond netjes maken als bij verwijdering van de kast schade optreedt. Als is het maar een deuk van het kantelen van die kast.
pi_111847951
quote:
99s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:26 schreef TR08 het volgende:
Wij hebben het met allerlei spullen in ons huis heel anders geregeld....

We hebben van een aantal zaken aangegeven dat de verkoper ze eventueel wel mocht laten staan als ze het weghalen teveel moeite vonden. De rest moest gewoon weg. Ook helder geweest over dat we niets over wilden kopen van de inboedel.

Kwam er voor hun op neer dat ze voor een deel wat geld hebben kunnen beuren van de kringloop en van onder andere een paar oude banken lekker weinig gesleep gehad hebben.

Als ik jou was zou ik het bod op de kast gewoon in trekken en het ook op deze manier spelen.

Verkoper krijgt zo veel geld voor het huis dat eventuele overname van inboedel-achtige-dingetjes toch gepruts in de marge is.

Zij vinden die kast veel geld waard....laat ze het gewoon lekker mee nemen en aan een ander verpatsen. Jij er geen gedoe mee en zij blij. Verkoper mag verder uiteraard de muur en plafond netjes maken als bij verwijdering van de kast schade optreedt. Als is het maar een deuk van het kantelen van die kast.
Let wel, eventueel kleurverscjil van het plafond of wanden hoeven echt niet verholpen te worden, net als kleine gaatjes van schroeven of dergelijke.
  maandag 21 mei 2012 @ 20:48:32 #29
14320 TR08
pi_111848245
Ik doel meer op dat ze ergens deuken in slaan, een gat in het plafond prikken of dat er 10cm2 per spijker gat zo mee uit de muur komt...verzin wat :)

Een en ander natuurlijk wel binnen reeele grenzen.
pi_111848363
quote:
99s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:48 schreef TR08 het volgende:
Ik doel meer op dat ze ergens deuken in slaan, een gat in het plafond prikken of dat er 10cm2 per spijker gat zo mee uit de muur komt...verzin wat :)

Een en ander natuurlijk wel binnen reeele grenzen.
Bij een kast die ¤3500 gekost heeft, verwacht ik dat soort dingen juist niet, als die nou van de Ikea was ok.
  maandag 21 mei 2012 @ 22:25:21 #31
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_111854569
Zit er een schuifsysteem op? Zo ja, grote kans dat de rails tegen het plafond is geboord, de rails is meestal weggewerkt d.m.v. een plint.
pi_111855601
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:25 schreef betyar het volgende:
Zit er een schuifsysteem op? Zo ja, grote kans dat de rails tegen het plafond is geboord, de rails is meestal weggewerkt d.m.v. een plint.
een kast van 3.5k met een schuifsysteem?? of het is een inmense kast, of de panelen zijn van merbau oid :)...

of de verkopers zijn verneukt..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_111855871
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:25 schreef betyar het volgende:
Geen idee. Kan me die kast echt niet meer voor de geest halen.
pi_111856070
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:46 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Geen idee. Kan me die kast echt niet meer voor de geest halen.
en hij staat ook niet op een funda foto?
pi_111856118
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:49 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

en hij staat ook niet op een funda foto?
Helaas.
  FOK!fotograaf maandag 21 mei 2012 @ 23:13:01 #36
17893 Forno
pi_111857315
Dit is een WGR topic, heeft helemaal niks met K&W te maken.
  maandag 21 mei 2012 @ 23:15:47 #37
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_111857455
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:41 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

een kast van 3.5k met een schuifsysteem?? of het is een inmense kast, of de panelen zijn van merbau oid :)...

of de verkopers zijn verneukt..
Nou, een kast van misschien wel 4 meter lang en 2,6 meter hoog gemaakt van eiken.
O+ Ik zie het al voor me.
pi_111861647
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:23 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Nagekeken: op boedelijst staan ter overname 'losse kasten' aangeboden. Geen idee hoe ik erachter kan komen of de kast los staat. Is er geen timmerman in tha house?
Een wand tot wand en plafond tot vloer kast is redelijkerwijs niet als losse kast te beschouwen. Dus je hebt een prima argument om de scope van het koopcontract ter discussie te stellen.
Een verkoper die in deze tijd zijn deal voor 750 euro op het spel zet is niet goed bij zijn hoofd, dus dat ga je wel winnen.
Aan de andere kant moet je jezelf ook afvragen of je opnieuw een aankooptraject in wil gaan voor 750 euro. Als het je niet lukt om voor het einde van het jaar een woning te vinden die je net zo goed past als deze kom je in het nieuwe regime van HRA terecht.
Tel je knopen...
BTW een ikea wandje van kasten die net niet helemaal passen gaat je ook een honderdje of 8 kosten plus een dag werk.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_111863815
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:52 schreef quo_ het volgende:

[..]

Een wand tot wand en plafond tot vloer kast is redelijkerwijs niet als losse kast te beschouwen. Dus je hebt een prima argument om de scope van het koopcontract ter discussie te stellen.
Een verkoper die in deze tijd zijn deal voor 750 euro op het spel zet is niet goed bij zijn hoofd, dus dat ga je wel winnen.
Aan de andere kant moet je jezelf ook afvragen of je opnieuw een aankooptraject in wil gaan voor 750 euro. Als het je niet lukt om voor het einde van het jaar een woning te vinden die je net zo goed past als deze kom je in het nieuwe regime van HRA terecht.
Tel je knopen...
BTW een ikea wandje van kasten die net niet helemaal passen gaat je ook een honderdje of 8 kosten plus een dag werk.
Wil ook zeker niet onder de koop uit. (hetgeen ook niet meer mogelijk is) maar ik wil ook niet betalen voor iets waarop ik recht blijk te hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 23:13 schreef Forno het volgende:
Dit is een WGR topic, heeft helemaal niks met K&W te maken.
Plaatste het hier omdat ik in feite vraag naar de bouwconstructie i.v.m. de juridische uitleg 'nagelvast'.
pi_111863838
quote:

[..]

Dit gaat overigens buiten het koopcontract om. Lijst van zaken is wel geparagrafeerd maar op deze standaard/nvm lijst staan bij overname 'losse kasten' vermeld.
pi_111864229
Wat is nog het probleem? Imo kan je met de verkoper&aan-/verkoopmakelaars gaan kijken hoe die kast vast zit. Met spijkers -> nagelvast -> hoort bij het onroerend goed. Losstaand -> mag ie 'm meenemen.
pi_111864792
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 08:06 schreef blomke het volgende:
Wat is nog het probleem? Imo kan je met de verkoper&aan-/verkoopmakelaars gaan kijken hoe die kast vast zit. Met spijkers -> nagelvast -> hoort bij het onroerend goed. Losstaand -> mag ie 'm meenemen.
Zal ik ook gaan doen. Wilde even checken of het niet al bij voorbaat toch een losse kast betreft. Met dank voor alle info!
  dinsdag 22 mei 2012 @ 09:17:28 #43
14320 TR08
pi_111865402
Laat je weten hoe het gelopen is?
pi_111865477
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:17 schreef TR08 het volgende:
Laat je weten hoe het gelopen is?
en post een foto :)
  FOK!fotograaf dinsdag 22 mei 2012 @ 10:49:02 #45
17893 Forno
pi_111867839
De vraag is wanneer (losse) inventaris tot de woning behoort bij verkoop/koop. Ik ben zelf niet van die regelgeving op de hoogte. De term nagelvast lijkt me een vuistregel, een aftreksel van een juridische grondslag.

Daar zitten vast een aantal nuances in. Een IKEA billy kast schroef je ook met 1 schroef aan muur tegen het omvallen, maar niemand verwacht dat die bij de verkoop zit ingesloten.
pi_111868046
quote:

[..]

Tel je knopen...
Wat is dit nu weer voor onzin, het maakt helemaal niet uit hoe groot die kast is om een losse kast te zijn.
pi_111869364
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:49 schreef Forno het volgende:
Daar zitten vast een aantal nuances in. Een IKEA billy kast schroef je ook met 1 schroef aan muur tegen het omvallen, maar niemand verwacht dat die bij de verkoop zit ingesloten.
Die zit dus niet nagelvast.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 12:07:48 #48
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_111871029
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:20 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

en post een foto :)
:Y
pi_111871522
oops
pi_111871544
bekijk eens wat het jou zou kosten om die kast opnieuw te bouwen. is dat minder dan het gevraagde bedrag laat ze dan die kast er maar mooi uit slopen/verkopen/enz.
bij losse verkoop krijgen ze nooit dat bedrag voor een op maat gemaakte kast dus ze zijn hoe dan ook stom bezig.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 mei 2012 @ 12:23:16 #51
17893 Forno
pi_111871552
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Die zit dus niet nagelvast.
Dus als jij een kast op maat laat maken die met 1 nagel aan de wand vast zit, mag de koper de kast bij verkoop van de woning kosteloos van je overnemen?

Geloof je het zelf?
  FOK!fotograaf dinsdag 22 mei 2012 @ 12:27:39 #52
17893 Forno
pi_111871693
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:23 schreef firefly90 het volgende:
bekijk eens wat het jou zou kosten om die kast opnieuw te bouwen. is dat minder dan het gevraagde bedrag laat ze dan die kast er maar mooi uit slopen/verkopen/enz.
bij losse verkoop krijgen ze nooit dat bedrag voor een op maat gemaakte kast dus ze zijn hoe dan ook stom bezig.
Het is maar van welke kant je dit verhaal bekijkt, kunt hierin niet objectief zijn.

Als je zelf een peperdure kast hebt laten maken, piep je anders. Zeker wanneer een krenterige koper denkt je kast even voor nop te kunnen overnemen. Dan sloop ik de kast er liever uit, en bouw er in mijn nieuwe woning een andere kast van, of opstoken op de vuurkorf.
pi_111871889
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:23 schreef Forno het volgende:
Dus als jij een kast op maat laat maken die met 1 nagel aan de wand vast zit, mag de koper de kast bij verkoop van de woning kosteloos van je overnemen?
Dat zeg ik niet. Mijn idee is dat als een kast zonder schade te verwijderen is, zit ie niet nagelvast. Dus die één schroef in die Billiekast, betekent dat 't een losse kast is. Het is wat anders als bijv. de achterwand op rachels vastgespijkerd zit en je een kale bouwmuur achterlaat bij het verwijderen. Dan hoort ie vast aan het onroerend goed.

We weten domweg niet wat er in dit geval precies aan de hand is en TS weet het zelf ook niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 22-05-2012 13:01:40 ]
pi_111871945
ik zie niet waar TS de kast voor nop wil overnemen, alleen dat TS het gevraagde bedrag veel te hoog vind

bij slopen of vuurkorf krijg je geen geld voor, het kost tijd, en storten kost zelfs nog geld. wees dan blij met die paar honderd euro die TS er wel voor wil geven. scheelt de verkopers een hoop tijd en gedoe.
als je die kast zelf wil meenemen moet je hem niet op de inboedellijst zetten.

hoe ik het zie; bij het maken van een peperdure kast heb je die kast voor jezelf naar wens laten maken voor die ruimte. je hebt er gebruik van gemaakt daar heb je dat bedrag voor over gehad. zo'n kast maak je voor jezelf, de waarde voor jezelf is dus (bijna)altijd hoger dan de waarde voor een ander.
wil je een kast voor de verkoop(dus om veel geld te vangen) dan had je de kast met een andere doelstelling moeten maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door firefly90 op 22-05-2012 12:40:31 ]
pi_111872124
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:35 schreef firefly90 het volgende:
ik zie niet waar TS de kast voor nop wil overnemen, alleen dat TS het gevraagde bedrag veel te hoog vind
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:09 schreef plieneminie het volgende:
We hebben onlangs een huis gekocht en willen eventueel een grote op maat gemaakte kast overnemen. Deze beslaat de volledige muur van een slaapkamer. Kast is gemaakt door een timmerman en kostte volgens de verkoper 3500,- Hij vraagt er nu 1500,- voor hetgeen wij absoluut te veel vinden. Met ons bod van eur 750,- gaat hij niet akkoord.
TS biedt hier ¤750,-
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:09 schreef plieneminie het volgende:

Iemand wees me erop dat een maatkast 'nagelvast' is. In dat geval zou de kast bij het huis horen.
Maar vraagt zich vervolgens af of de kast niet bij het onroerend goed hoort. Dat impliciceert dat TS niets hoeft te bieden, maar al heeft gekocht bij het huis.
pi_111872634
Haat en nijd in de overname. Ooit meegemaakt in de huur dat de bewoners niet van plan waren te verhuizen. Dus hele woning opgeknapt en jawel hoor, moesten binnen een maand door omstandigheden verhuizen. Dus bij de overname was heel veel moois en waaronder alle gordijnen. De nieuwe huurder had de kop verkeerd staan en vond dat ondanks een prima bod hij de woning kaal wou hebben. De gordijntjes zijn terug gegaan naar de winkelier want die hadden nog geen twee weken gehangen. Winkelier was soepel en dus werd er wat geregeld.
Nieuwe huurder naar de plaatselijke gordijnen boer en moest met spoed gordijnen hebben. Winkelier deed hem een prima bod en omdat er spoed was kwam er nog wat extra bij daarvoor. Dus alle gordijntjes werden weer opgehangen en de nieuwe huurder kreeg de rekening. Iedereen was tevreden en zo hingen de zelfde gordijntjes nog jaren.
Jeroentje.
pi_111872804
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

TS biedt hier ¤750,-

[..]

Maar vraagt zich vervolgens af of de kast niet bij het onroerend goed hoort. Dat impliciceert dat TS niets hoeft te bieden, maar al heeft gekocht bij het huis.
Precies zo!

En juist om haat en nijd te voorkomen, probeerde ik vooraf al enige duidelijkheid te verkrijgen.
pi_111872910
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:56 schreef jpajs het volgende:
Haat en nijd in de overname. Ooit meegemaakt in de huur dat de bewoners niet van plan waren te verhuizen. Dus hele woning opgeknapt en jawel hoor, moesten binnen een maand door omstandigheden verhuizen. Dus bij de overname was heel veel moois en waaronder alle gordijnen. De nieuwe huurder had de kop verkeerd staan en vond dat ondanks een prima bod hij de woning kaal wou hebben. De gordijntjes zijn terug gegaan naar de winkelier want die hadden nog geen twee weken gehangen. Winkelier was soepel en dus werd er wat geregeld.
Nieuwe huurder naar de plaatselijke gordijnen boer en moest met spoed gordijnen hebben. Winkelier deed hem een prima bod en omdat er spoed was kwam er nog wat extra bij daarvoor. Dus alle gordijntjes werden weer opgehangen en de nieuwe huurder kreeg de rekening. Iedereen was tevreden en zo hingen de zelfde gordijntjes nog jaren.
Prachtig verhaal! Zo zie je maar dat je met eigenwijzigheid niet altijd ver komt :+ .

Om het verhaal te vertalen naar de situatie van TS: stel, hij is NIET nagelvast en TS wil daar toch een kast en de huidige kast voldoet aan de stijl&wensen van TS.....stel een nieuwe IKEA kost 600, dan is een bod van 300 á 400 alleszins redelijk voor de overname.
pi_111872956
quote:
0s.gif [b]Op
hoe ik het zie; bij het maken van een peperdure kast heb je die kast voor jezelf naar wens laten maken voor die ruimte. je hebt er gebruik van gemaakt daar heb je dat bedrag voor over gehad. zo'n kast maak je voor jezelf, de waarde voor jezelf is dus (bijna)altijd hoger dan de waarde voor een ander.
wil je een kast voor de verkoop(dus om veel geld te vangen) dan had je de kast met een andere doelstelling moeten maken.
Heb het op een dergelijke manier ook naar de verkoper gebracht. Hij begon een relaas over de hoge kostprijs en dat ons bod daar niet mee in verhouding stond. Kasten zijn ons best iets waard maar niet meer dan het geboden bedrag.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 mei 2012 @ 13:10:06 #60
17893 Forno
pi_111873064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Mijn idee is dat als een kast zonder schade te verwijderen is, zit ie niet nagelvast. Dus die één schroef in die Billiekast, betekent dat 't een losse kast is. Het is wat anders als bijv. de achterwand op rachels vastgespijkerd zit en je een kale bouwmuur achterlaat bij het verwijderen. Dan hoort ie vast aan het onroerend goed.

We weten domweg niet wat er in dit geval precies aan de hand is en TS weet het zelf ook niet.
Dat jij het zegt maakt het voor mij geen ijzeren wet.

Waar staat dat (losse) inventaris nagelvast moet zitten? Graag een bron naar een juridische grondslag.

En wat versta je onder nagelvast, ook graag een juridische grondslag.
pi_111873349
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:10 schreef Forno het volgende:

[..]

Waar staat dat (losse) inventaris nagelvast moet zitten? Graag een bron naar een juridische grondslag.

Blijkbaar hoort een keukenkastje (dat toch ook zonder al te veel schade verwijderbaar is) standaard bij onroerend goed. Verder ben ik gordijnrails tegengekomen als onroerend goed (want nagelvast) maar ook roerend goed (want zonder restschade verwijderbaar). Nogal breed interpreteerbaar dus.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 13:36:18 #62
14320 TR08
pi_111874124
Even los van al het juridische geneuzel (daar komen we blijkbaar toch niet uit met zijn allen :+ )

Vind je de kast eigenlijk wel leuk?
  FOK!fotograaf dinsdag 22 mei 2012 @ 13:40:29 #63
17893 Forno
pi_111874279
Achterhaal eerst eens of de kast uberhaupt vast zit aan het huis. Zo ja, omschrijf dat nauwkeurig en loop met die bevindingen het juridisch loket binnen voor advies. Dan heb je duidelijkheid. Nu lullen we een eind in de lucht en niemand die iets wijzer wordt. ;)
pi_111875184
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:10 schreef Forno het volgende:

BW3:4

1. Al hetgeen volgens verkeersopvatting onderdeel van een zaak uitmaakt, is bestanddeel van die zaak.

2. Een zaak die met een hoofdzaak zodanig verbonden wordt dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een der zaken, wordt bestanddeel van de hoofdzaak.

Dus een schuifwandenkast, met de rails aan de woning geschroefd, is deel van het huis. Demonteer je de schuifwanden, dan functioneren de losse wanden niet meer als kast. Vandaar mijn voorbeeld van een kast die onderdeel vormt van een wand en bijv. aan rachels vastgespijkerd zit.
pi_111875451
maar als je de schuifwanden demonteert en de gaten netjes dicht maakt, dan is er geen beschadiging te zien, al helemaal geen beschadiging van betekenis...
de wanden zijn dan gewoon een nis geworden ipv een kast.
pi_111885254
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Een kale bouwmuur is hopelijk niet bepalend voor het al dan niet nagelvast zijn.
pi_111885453
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:35 schreef firefly90 het volgende:

bij slopen of vuurkorf krijg je geen geld voor, het kost tijd, en storten kost zelfs nog geld. wees dan blij met die paar honderd euro die TS er wel voor wil geven. scheelt de verkopers een hoop tijd en gedoe.
als je die kast zelf wil meenemen moet je hem niet op de inboedellijst zetten.
Weet je wat dat betreft zou ik er totaal geen moeite mee hebben om hem kort en klein te slaan dan een ander er gratis plezier van laten hebben.
quote:
Vandaar overnemen of wat al gezegd is, afval, opstoken, verbouwen tot een andere maat indien mogelijk enz.

Aan de andere kast een goede kast kost echt wel wat geld, en ga dat nou niet vergelijken met een Billy of dergelijke van de Ikea waar je met regelmaat de schroeven en dergelijke weer moet natrekken.
Ikea is leuk maar echt boven bagger komt het niet.
Leuk als je van veranderen houdt.
pi_111885646
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Prachtig verhaal! Zo zie je maar dat je met eigenwijzigheid niet altijd ver komt :+ .

Om het verhaal te vertalen naar de situatie van TS: stel, hij is NIET nagelvast en TS wil daar toch een kast en de huidige kast voldoet aan de stijl&wensen van TS.....stel een nieuwe IKEA kost 600, dan is een bod van 300 á 400 alleszins redelijk voor de overname.
Nee dat hoeft het niet te zijn, nogmaals een goede op maat gemaakte kast is echt veel meer waard dan die prullaria van de Ikea.
Dat is appels met peren vergelijken.
Je kunt wel zeggen dat je dat geld er niet voor over hebt en dan liever een kast van de Ikea neerzet die veel goedkoper is, maar als de kast goed is en naar je smaak en de kwaliteit is echt goed, dan kun je beter de op maat gemaakte kast nemen dan een andere van de Ikea.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:11:00 #69
14320 TR08
pi_111885708
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:04 schreef klipper het volgende:

[..]

Weet je wat dat betreft zou ik er totaal geen moeite mee hebben om hem kort en klein te slaan dan een ander er gratis plezier van laten hebben.

[..]
-knip-
Als verkoper van mening is dat de kast niet "vast bij het huis hoort" en dus "eenvoudig" verwijderd kan worden voor de koop is het wel zo netjes om koper even een blik op de muur achter de kast te gunnen om daarvan de conditie te bepalen :)
pi_111885772
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:11 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als verkoper van mening is dat de kast niet "vast bij het huis hoort" en dus "eenvoudig" verwijderd kan worden voor de koop is het wel zo netjes om koper even een blik op de muur achter de kast te gunnen om daarvan de conditie te bepalen :)
Waarvoor?
Is nergens voor nodig, behangen of niet maakt niets uiter hoeft zelfs geen vloerbedekking te ligge, of die moet overgenomen zijn.

Vloerbedekking wordt trouwens vak als niet nagelvast gezien en dit terwijl zeer veel vloerbedekkingen juist wel nagelvast liggen, een keuken is sneller verwijderd vaak..
pi_111887101
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:04 schreef klipper het volgende:

[..]

[..]

Vandaar overnemen of wat al gezegd is, afval, opstoken, verbouwen tot een andere maat indien mogelijk enz.

Aan de andere kast een goede kast kost echt wel wat geld, en ga dat nou niet vergelijken met een Billy of dergelijke van de Ikea waar je met regelmaat de schroeven en dergelijke weer moet natrekken.
Ikea is leuk maar echt boven bagger komt het niet.
Leuk als je van veranderen houdt.
ik zeg nergens dat de kast gratis naar de koper moet, dan zou ik hem ook liever meenemen of eruit slopen. maar een paar honderd euro zoals TS voorstelt vind ik redelijk, iets meer kan ook nog wel. maar je kan er als verkoper geen extreem hoog bedrag voor vragen enkel omdat de kast jou zoveel gekost heeft en in jou ogen perfect is.
dat is het nu juist. zo'n kast is meestal perfect in de ogen van degene voor wie het gemaakt is.
die kast is dan waarschijnlijk wel van goede kwaliteit maar kopers hebben vaak niet dezelfde wensen en een andere smaak. daarom heeft de kast voor koper een lagere waarde dan voor degene voor wie de kast op maat gemaakt is.

ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met mijn 2ehands-studenten-ikea meubilair. maar dat is een andere discussie.
pi_111887508
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:36 schreef TR08 het volgende:
Even los van al het juridische geneuzel (daar komen we blijkbaar toch niet uit met zijn allen :+ )

Vind je de kast eigenlijk wel leuk?
Ach de kast is groot en handig maar mooi is ie niet. Vandaar geen enkel probleem als ie eruit gaat.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:03:01 #73
14320 TR08
pi_111887646
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:59 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Ach de kast is groot en handig maar mooi is ie niet. Vandaar geen enkel probleem als ie eruit gaat.
Dan zou ik er gewoon niet voor betalen en het aan verkoper laten wat er mee te doen. Als hij jou niet bijzonder gelukkig gaat maken is hij voor jou geen geld waard.

Je hebt geen plicht tot afname van die kast en verkoper is dan gewoon vrij om ermee te doen en laten wat hij wil. Het is niet alsof je hem er dan bij naait of zo. Hij kan er dan beter een ander mee gelukkig gaan maken :)
pi_111888704
Wij hebben op de slaapkamers bijna uitsluitend IKEA kasten. Prima spul, degelijk, functioneel en tijdloos. Zou niet 1-2-3 een duur systeem kiezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-05-2012 19:39:49 ]
pi_111891023
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:59 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Dan snap ik al die ophef niet, dan laat je hem er toch uithalen.
Ik zou die vraag of het het waard was dan geeneens gesteld hebben.
pi_111897048
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:01 schreef klipper het volgende:

[..]

Dan snap ik al die ophef niet, dan laat je hem er toch uithalen.
Ik zou die vraag of het het waard was dan geeneens gesteld hebben.
Bedoel aan te geven dat ik er ook prima mee kan leven dat verkoper mijn bod van 750,- niet accepteert. Heb er dat geld dus wel voor over omdat het gewoon handig is, zoveel bergruimte op efficiente manier weggewerkt. Maar goed ben ook wel klaar met dit topic. bedankt allen. Ik laat het weten als ik duidelijkheid heb.
pi_111897958
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:25 schreef blomke het volgende:
Wij hebben op de slaapkamers bijna uitsluitend IKEA kasten. Prima spul, degelijk, functioneel en tijdloos. Zou niet 1-2-3 een duur systeem kiezen.
ja en een kokend water kraan is ook overdreven :O
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_111901168
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 21:26 schreef densmee het volgende:
ja en een kokend water kraan is ook overdreven :O
Ben blij dat je het met me eens bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')