Anyway, ook van de tweede halve finale heb ik de rehearsals bekeken:
Servië - Een heel goed nummer à la Zeljko Joksimovic, maar helaas niet zo bijzonder als "Lane moje" of "Lejla". Hoe dan ook, dit kan wel op een hoge klassering rekenen.
FYR Macedonië - Geen slecht nummer, wel erg ontoegankelijk. Met het voordeel van de vele landen uit voormalig Joegoslavië is het een twijfelgeval. Maar wat een sirene op 2.30
Nederland - Op zich een vrolijk nummer met een eigenwijze sfeer, zeker na het duistere van Macedonië. Die eigenwijze sfeer in combinatie met het vrolijke gitaardeuntje en met de tooi zal ervoor zorgen dat zowel de jury's (het is niet slecht gezongen) als de televoters (het is een toegankelijk nummer) het blijven onthouden. Omdat het nummer nou niet overweldigend goed is en omdat Nederland eigenlijk weinig steun heeft van landen die consistent op Nederland stemmen, is het een twijfelgeval.
Malta - Wel aardig hoor, maar echt niet goed en de meesten zullen het vergeten... Geen finale dit jaar voor het land dat al meerdere keren tweede werd.
Wit-Rusland - Vlees noch vis... Geen echte rock, maar ook geen echte pop... De uitstraling "heroes" doet een beetje af aan het nummer. Het zal toch niet goed genoeg zijn, het is een beetje zoals Zwitserland en Hongarije. De zang is bovendien nou niet echt goed.
Portugal - Een lieflijk fadoliedje. Het staat nergens heel hoog in de polls, maar dat stond Filipa Azevedo in 2010 nou ook zeker niet (ze stond zelfs onderaan), en ook in 2008 werd het Portugese fadonummer aanvankelijk niet zo geweldig ontvangen... Het zou 'm best wel eens worden, al zou het niet ruim zijn. Of ben ik bevooroordeeld omdat ik fado gewoon leuk vind?
Oekraïne -

Wat een nummer

Uiteraard gaat zo'n nummer "gewoon door", maar ik vind het ontzettend druk en de zang
Bulgarije - De radioversie vond ik persoonlijk wel leuk, maar ze kan totaal niet performen en zingen. Al heeft Bulgarije met de block voting best een voordeel, ik vrees het ergste voor Sofi Marinova.
Slovenië - Een dijk van een ballad! Nog sterker dan vorig jaar, het bouwt goed op en ik denk dat het een zekerheidje voor de finale is. Dit overschaduwt Oekraïne en Bulgarije en eigenlijk ook wel een beetje Kroatië hierna.
Kroatië - De ballad staat wat minder stevig dan die van Slovenië, ik denk dat dit nummer door het publiek wel leuker zal worden gevonden. Zeker met de block voting gaat dit wel door.
Zweden - Het nummer dat wordt verwacht te winnen! Ik ben nog steeds niet ontzettend enthousiast hiervoor. Nog steeds vind ik het nummer na ongeveer twee minuten eentonig en de choreografie vind ik ook niet zo geweldig. Hoe dan ook, het zal wel ruim doorgaan.
Georgië - Dit is nog erger dan Montenegro, het enige voordeel t.o.v. Montenegro is dan nog het feit dat Georgië nog op punten van andere voormalig-USSR-landen kan rekenen. Overigens waren er maar dertien inzendingen in Georgië, dus daaruit valt deze keuze misschien te verklaren.
Turkije - Geen slecht nummer, afgezien van de gebruikelijke diasporastemmen zullen toch best wel wat mensen dit leuk gaan vinden. Derhalve voorspel ik een finaleplaats voor Turkije.
Estland - Na het geweld van Zweden, Georgië en Turkije is hier dan een mooi gezongen ballad. Het nadeel is dat het misschien iets té rustig is en dat het wegvalt. Omdat Estland nauwelijks gebruikelijke stemmen heeft, is dit een twijfelgeval.
Slowakije - Een ontoegankelijk rocknummer dat ook echt niet goed gezongen is. In acht nemend dat rocknummers het de laatste jaren steeds minder doen, was het voor mij toch wel erg duidelijk dat dit echt niet kwalificeert.
Noorwegen - Een goed geperformed, opzwepend en zeer modern nummer dat ook echt niet slecht gezongen is. Dit gaat met gemak naar de finale.
Bosnië en Herzegovina - Van alle ballads die uit voormalig Joegoslavië afkomstig zijn vond ik dit toch wel duidelijk de minste, al is dit ook niet echt slecht. Het zal met de block voting wel doorgaan naar de finale, zij het niet ruim.
Litouwen - Een vreemd nummer dat waarschijnlijk weinig mensen zal bekoren. Het optreden is bovendien erg slecht en rommelig.
Ik heb alle landen/nummers dan nog even punten gegeven: voor vier aspecten konden ze één punt, een half punt of nul punten krijgen. Ik heb ze beoordeeld op de mate waarin de jury dit een boost kan geven of enorm terug kan houden, het liedje, de performance en de block voting:
1. Noorwegen 3,5
Slovenië 3,5
Servië 3,5
4. Zweden 3
Turkije 3
Kroatië 3
7. Bosnië en Herzegovina 2,5
Oekraïne 2,5
---
9. Estland 2
Nederland 2
Portugal 2
FYR Macedonië 2
---
13. Bulgarije 1,5
Malta 1,5
Wit-Rusland 1,5
16. Litouwen 1
Slowakije 1
18. Georgië 0,5
Van Macedonië, Nederland, Portugal en Estland geef ik, zoals te zien, is voorlopig Estland en Nederland het voordeel van de twijfel. Estland heeft namelijk een gunstige startpositie en Nederland valt op tussen Macedonië en Malta in met een vrolijke, eigenwijze sfeer.
Geheel genomen moet ik wel zeggen dat de tweede halve finale echt beter is dan de eerste.