Ik heb alle rehearsals even bekeken. Mijn commentaar over de eerste halve finale:
Montenegro -

IJsland - Mooi nummer, ik ben het steeds meer gaan waarderen. Dit kan zowel bij de jury als bij de televoters goed gaan scoren.
Griekenland - Gewoon weer eens een traditioneel goed Grieks nummer zoals in 2001, 2004, 2005, 2007 en 2008. Dit gaat dan ook ruim door.
Letland - Het nummer op zich vind ik erg leuk, maar Letland verpest het met de act voor zichzelf.
Albanië - Het kan mij niet bekoren, al zullen er vast velen zijn die het een leuk nummer vinden... Vanwege de zwakte van deze halve finale denk ik toch dat het nummer doorgaat.
Roemenië - Een zomers nummer in de sfeer van "Ai se eu te pego", en dat zal ook wel het succes zijn dat Roemenië probeert uit te buiten. De sfeer is goed op het podium naar voren gebracht.
Zwitserland - Typisch een nummer als Nederland 2011 of Zwitserland 2009 waarbij ik al bij de eerste keer hoorde dat iedereen dit zou gaan vergeten... 15e plaats?
België - Op zich een prima liedje, maar de ballad pakt niet echt uit en gaat vrij monotoon voort. Dit wordt 'm niet echt.
Finland - Hetzelfde als België, maar dan nog minder...
Israël - Ook dit liedje ben ik steeds meer gaan waarderen, dit zal denk ik net doorgaan vanwege de zwakte van de andere nummers.
San Marino - Dit kan best wat televotestemmen krijgen, maar de performance was gewoon

en ik verwacht niet dat de jury enige punten aan San Marino geeft...
Cyprus - Een modern popnummer dat goed geperformed is. Dit gaat zeker wel door.
Denemarken - Geen hoogvlieger, maar ook echt geen slecht nummer. Dit kan overal wel redelijk scoren, en het zal dan ook wel op een 7e plaats doorgaan.
Rusland - Deze gimmick gaat natuurlijk wel door. Wat leuk zeg, dat rokerige gebouwtje op de achtergrond

Hongarije - Een beetje hetzelfde verhaal als Zwitserland, maar dan is dit nog net iets beter.
Oostenrijk - Gewoon een goedkope act van twee sukkels; nee

Ik vraag me zelfs af hoeveel mensen hier überhaupt de telefoon voor pakken.
Moldavië - Wát een vrolijk Balkannummer zeg

Dit gaat zeker wel door.
Ierland - De gimmick is er minder dan vorig jaar, het is een serieuzer nummer. Dit zal waarschijnlijk wel naar de finale gaan, zij het niet heel ruim.
Ik heb alle landen/nummers dan nog even punten gegeven: voor vier aspecten konden ze één punt, een half punt of nul punten krijgen. Ik heb ze beoordeeld op de mate waarin de jury dit een boost kan geven of enorm terug kan houden, het liedje, de performance en de block voting:
1. IJsland 4
2. Griekenland 3,5
Roemenië 3,5
Moldavië 3,5
5. Cyprus 3
Rusland 3
7. Ierland 2,5
Denemarken 2,5
Israël 2,5
10. Albanië 2
---
11. Hongarije 1,5