De mijne loopt ook gewoon onafgeschermd door de tuin. Zolang de connectors maar droog blijven (en die zitten in het huisje). Werkt prima maar zal niet eeuwig meegaan natuurlijk. Maar een kabel is goedkoop dus na een paar jaar vervang je die gewoon.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:16 schreef Kevin.L het volgende:
Ik heb dit vogelhuisje met camera sinds kort in mijn bezit. Ik ga hem binnenkort ophangen in de tuin.
Er zit een 30 meter kabel (audio, video, voeding) bij, nu is mijn vraag of het nodig is die kabel af te schermen ? Of kan die kabel gewoon tegen regen enzo ?
Ik wil hem onder de dakgoot bevestigen, en het zou makkelijk zijn om geen gebruik te maken van pvc pijpjes om de kabel in te leggen.
daar raken femke en Jerommeke nog meer van in de stress denk ik. Kan je niet met iets van gaas of zo zorgen dat die kat er niet bij kan komen?quote:Op maandag 7 mei 2012 13:28 schreef SeLang het volgende:
OMG! Wat een gevaar voor de vogeltjes
Waar had ik dat luchtdruk pistool ook alweer gelaten....?
Nee, zo'n luchtdruk pistool hoor je niets van maar als ik die kat een keer goed raak en hij associeert die pijn met het nestkastje dan kan dat goed werken. Evengoed zal ik eens kijken of ik zonder de boel te verstoren een barrière kan maken. Of hopen dat die kat slim genoeg is om te weten dat hij toch niet in het kastje kan komen (hij heeft het nu geprobeerd en het is mislukt).quote:Op maandag 7 mei 2012 13:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
daar raken femke en Jerommeke nog meer van in de stress denk ik. Kan je niet met iets van gaas of zo zorgen dat die kat er niet bij kan komen?
Een specht is natuur, een huiskat niet.quote:Op maandag 7 mei 2012 17:40 schreef Sodium het volgende:
Neeeeeee! Dat is nu eenmaal de natuur, maar toch. Ik denk dat je niets anders kunt doen dan moedeloos toekijken naar hoe het zich gaat ontwikkelen.
Ja aan zoiets zat ik ook te denkenquote:Hoe komt de kat in de boom? Misschien kun je iets aan de stam bevestigen wat het voor de kat lastig/onaantrekkelijk maakt om de boom in te klimmen. Zo hebben wij destijds een soort plastic hondenkap (zo'n ding wat je bij de dierenarts kunt kopen) omgekeerd om de stam van een boom gehangen en zo succesvol een nest jonge vogels weten te beschermen tegen de hongerige buurtkatten.![]()
Ik vergeet die blik van de kat, de eerstvolgende keer dat 'ie via de stam de boom wilde in klimmen, nooit meer!
Wat een trieste afloop op deze manier.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:17 schreef SeLang het volgende:
Het is over volgens mij
Het is nu donker en Femke is niet op het nest. Jerommeke is ook nergens te bekennen. Ik denk dat ze het nest hebben verlaten na die specht en vooral kat aanval.
Femke is nog een paar keer terug geweest, voor het laatst op het eind van de middag. Maar ze was heel onrustig en na eventjes op het nest vloog ze dan weer naar buiten. Net alsof ze zich niet meer veilig voelde.
![]()
Zoiets zat ik ook al naar te kijken, maar het hangt er vanaf hoe buigzaam die spikes zijn. Ik zal straks inderdaad eens langs een tuincentrum gaan. Zo'n chain als in het plaatje is natuurlijk wel lekker makkelijk te plaatsen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:57 schreef computergirl het volgende:
ik heb zoiets als dit op mijn balkon, tegen duiven
is denk ik ook in UK bij elk tuincentrum te koop
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=951
[ afbeelding ]
Weet ik niet, het zit op plekken waar de kat sowieso niet komt, boven op een balkonkast, afvoer van de verwarming etc.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:03 schreef SeLang het volgende:
Jij hebt toch zelf een kat? Schrikt het hem/haar af?
Edit: of anders maak ik zelf even een paar spijkerlatten voor op het dak
Bedankt voor de links. Ik had die ook al gevondenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:05 schreef computergirl het volgende:
[..]
Weet ik niet, het zit op plekken waar de kat sowieso niet komt, boven op een balkonkast, afvoer van de verwarming etc.
Bij spijkers moet je trouwens wel opletten dat het niet zoveel ruimte tussen zit dat een kat er toch met de pootjes tussen kan.
Ik denk dat je die duivenpinnen misschien ook rond de stam van de boom kan spijkeren
Oh kijk: google op bird proofing spikes uk vind ik ook
http://www.pigeonoff.co.uk/
http://www.bird-stop.co.uk/
en deze:
http://www.rspb.org.uk/ad(...)s/catdeterrents.aspx
Als ze een nest verliezen dan doen ze vaak een tweede poging. Maar als ze in dit geval dezelfde nestplaats kiezen dan zou dat wel vreemd zijn.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:28 schreef computergirl het volgende:
triest he.![]()
Als ze nou een beslissing zouden nemen kan het nestkasje misschin nog net door een tweede koppel gebruikt worden. Of een tweede leg later in het jaar
Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:24 schreef svann het volgende:
Wat opzichtiger dan spikes, maar voorlopig wel al effectief.
Ja misschien werkt dat wel. Maar ik wou die kat eigenlijk zo laag mogelijk tegenhouden maar niet zo laag dat hij er overheen kan springen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:50 schreef svann het volgende:
Hangt het zo laag?
Twee vertkale stroken spikes op de boom net naast het huisje moet het ook al wel doen, denk ik.
En wat erop of er vlak boven idd. Een vesting is het dan.
Femke hing na het ophangen van die kap weer een paar keer aan de opening van het nestkastje maar ze ging niet naar binnen. Op zich is het wel hoopvol dat ze nog zoveel belangstelling voor het kastje heeft, al was het maar voor de mogelijkheid van een tweede broedpoging in de toekomst.quote:Heb je ze nog gezien?
Volgen je buren ook de filmpjes?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...
Spikes heeft natuurlijk wel een risico met krassen op de auto van de buurman of krassen op de buurman zelf terwijl je die kap niet snel over het hoofd ziet en bovendien is ie flexibel. Die boom staat namelijk direct naast het pad naar de tuin (met garage). Ik ga in elk geval nog wel spikes plaatsen op het dak van het nestkastje zodat daar ook niets meer kan gaan zitten.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:53 schreef SeLang het volgende:
Die kappen hadden ze in grotere maten dan ik ooit had gezien. Op hoop van zegen dan maar....
De overige £50 aan spikes en dergelijke die ik vandaag heb besteld kunnen misschien direct de vuilnisbak in.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt
Die camera heeft een uitstekende positie zo te zien. Heldere kleuren ook.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:16 schreef Kevin.L het volgende:
Ik heb dit vogelhuisje met camera sinds kort in mijn bezit. Ik ga hem binnenkort ophangen in de tuin.
Er zit een 30 meter kabel (audio, video, voeding) bij, nu is mijn vraag of het nodig is die kabel af te schermen ? Of kan die kabel gewoon tegen regen enzo ?
Ik wil hem onder de dakgoot bevestigen, en het zou makkelijk zijn om geen gebruik te maken van pvc pijpjes om de kabel in te leggen.
quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:20 schreef Kevin.L het volgende:
Op de plaats van het oude nestkastje (zonder camera) hangt nu het nieuwe kastje, het oude nestkastje heb ik nu aan het tuinhuisje opgehangen. Een halve dag later begon er al een stelletje een nest te maken. Jammer genoeg hebben ze niet het kastje met camera gekozen.
Ach, wat verdrietigquote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Er is een klein kansje op een nieuw koppel nog dit seizoen. Als een nest verloren gaat om welke reden dan ook dan doen ze vaak een herkansing. De vraag is wel of Jerommeke dat dan tolereert in zijn territorium, tenzij de territorium grens verschuift omdat hij zelf ook een nieuw nest zoekt. En een koolmees koppeltje neemt het natuurlijk sowieso zonder problemen over, aangezien die 2x zo groot/zwaar zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:06 schreef femmeChantal het volgende:
[..]
Ach, wat verdrietig. Ik was zo benieuwd en zat net bij te lezen (een minuut geleden las ik nog over 9 eitjes) en dan nu dit... En het zijn zulke leuke filmpjes en het is zo'n mooi verslag. Jammer dat er op zo'n manier een einde aan komt.
Zou het nog zin hebben om te kijken of een ander koppel wil komen broeden, of is dat nu echt te laat?
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijkquote:Het lijkt me ook best lastig om het nestje van Jerommeke en Femke op te moeten ruimen, of ben ik nu te sentimenteel...
Dat hopen we dan maarquote:Hoe dan ook: er komen vast wel weer nieuwe kansen - ook voor Jerommeke en Femke.
Helemaal met je eens, je hecht je enorm aan zo'n broedsel. Het vorige nest wat we hier hadden (9 eieren, 7 uitgevlogen) hebben we ook op de voet gevolgd, en het was eigenlijk al een gemis nadat ze uitgevlogen waren. Het was soort van stil in huis (nestkast hangt bij ons op het balkon) zonder dat constante getjilp van de jongen als pa of ma weer aankwam met voedsel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijk. Ik had nooit gedacht dat het me zo zou aangrijpen...
Het is over en uit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:01 schreef Sodium het volgende:
Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Zijn de pimpelmezen nog teruggekeerd?
Het is andersom: Alleen de mannetjes zingen en de vrouwtjes bouwen het nestquote:Meneer hard aan het werkt terwijl mevrouw buiten liefjes zit te fluiten.
Er is een verschil tussen roepen en zingen. Zingen dient om territoriums te vestigen en om vrouwtjes aan te trekken. Dit doen bij de meeste vogelsoorten alleen de mannetjes. Er zijn soorten waarbij de vrouwtjes ook zingen (o.a. roodborstjes dacht ik) maar dat is een uitzondering. Roepen doen beiden. Het doel daarvan is contact maken/houden of alarm slaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef Sakura het volgende:
hmm, er is mij altijd verteld dat de mannetjes het nest bouwen. Heb ik het altijd verkeerd doorvertelt dus
Van dat fluiten kan idd kloppen, onze valkparkiet (vrouwtje dus) fluit ook zelden en praat al helemaal niet. Terwijl onze vorige valkparkiet (een mannetje dus) wel een enorme kwebbelaar was.
Hier is het ook al een tijdje gedaan. De reden weet ik niet echt; er kan hier geen kat bij. Ik vermoed dat ik te dicht ben gekomen met de grasmaaier. Enfin, volgend jaar zijn we in ieder geval al wat meer vogelaarquote:
Zijn de betreffende vogeltjes nog wel in de buurt? Dat het door een grasmaaier komt lijkt me sterk. Er zijn heel veel mogelijke redenen waarom een nest kan worden afgedankt. Eén van de ouders kan overlijden (kat, sperwer, ziekte,...), het nest kan vernietigd zijn door een andere vogel (koolmees, concurrerende pimpelmees), de babies kunnen sterven aan een ziekte, algemene onervarenheid van de ouders, etc. Was er überhaupt al een nest met eieren?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:29 schreef neok het volgende:
[..]
Hier is het ook al een tijdje gedaan. De reden weet ik niet echt; er kan hier geen kat bij. Ik vermoed dat ik te dicht ben gekomen met de grasmaaier. Enfin, volgend jaar zijn we in ieder geval al wat meer vogelaar
Gisteren het kastje voor het eerst opengedaan. Er was een nest maar nog geen eitjes (gelukkig?). Het nestje was volgens mij nog niet helemaal af (nog geen zacht materiaal).quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zijn de betreffende vogeltjes nog wel in de buurt? Dat het door een grasmaaier komt lijkt me sterk. Er zijn heel veel mogelijke redenen waarom een nest kan worden afgedankt. Eén van de ouders kan overlijden (kat, sperwer, ziekte,...), het nest kan vernietigd zijn door een andere vogel (koolmees, concurrerende pimpelmees), de babies kunnen sterven aan een ziekte, algemene onervarenheid van de ouders, etc. Was er überhaupt al een nest met eieren?
Ik las ergens dat 1 op de 5 pimpelmees nesten niets oplevert door een van bovenstaande oorzaken, dus het komt veel voor.
Niet om te zeiken, maar een nestkastje open maken in het broedseizoen dat mag dus NOOIT!quote:Op maandag 14 mei 2012 12:43 schreef neok het volgende:
[..]
Gisteren het kastje voor het eerst opengedaan. Er was een nest maar nog geen eitjes (gelukkig?). Het nestje was volgens mij nog niet helemaal af (nog geen zacht materiaal).
De vogeltjes zijn niet meer te zien en ik heb zo'n vermoeden dat er katten aan het werk zijn. Niet aan het kasje (onmogelijk) maar waarschijnlijk in de heg ofzo. Laatst had de kat vd buren hier zelfs een geringde duif voor de deur liggen...
Volgend jaar beter?
Ik had eerder het omgekeerde idee: de spikes moeten zo ver mogelijk naar voren doorlopen want deste moeilijker wordt het voor een kat om over te hangen en in de opening te "vissen". Maar misschien schrikken de spikes de pimpelmezen inderdaad af. Maar daar kom ik dan in de winter wel achter en dan is er nog voldoende tijd om ze eventueel te verwijderen. Ik zou echter denken dat het voor vogeltjes niet veel anders is als een soort doornenstruik.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:17 schreef Sodium het volgende:
Die spikes, hè? Kan het misschien zijn dat het toekomstige pimpelmezen afschrikt? Vogeltjes zitten volgens mij graag op de rand van het dak. Misschien kun je een randje aan de voorzijde vrijhouden van spikes.
De onderkant van het kastje is ongeveer 2 meter boven de grond. Ik denk niet dat een meter hoger ophangen het veel moeilijker maakt voor katten. Ik heb met hoger ophangen echter wel het nadeel dat het kastje dan tussen de takken hangt, wat in- en uitvliegen moelijker maakt en het makkelijker maakt voor roofdieren om zich in de buurt van de opening te positioneren. Daarom heb ik voor deze positie gekozen: het is de hoogst mogelijke positie op het kale deel van de boomstam.quote:Mogelijk is het ook een idee om de nestkast wat hoger te hangen. Op een van de foto's viel mij trouwens op dat de nestkast relatief laag in de boom hangt. Het eventuele nest in de kast is daardoor vrij kwetsbaar voor indringers. Misschien kun je de nestkast hoger in de boom monteren?
Ja, maar aan de andere kant wordt bijvoorbeeld zo'n stokje aan de voorkant altijd afgeraden omdat je dan ook een zitplaats biedt aan roofdieren. Bij mij zat het mannetje ook weleens op het dak maar nog vaker in de struik er tegenover.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:04 schreef Sakura het volgende:
Ik weet idd niet of dat wel een goed idee is, spikes bovenop de nestkast. Hier zit het mannetje vaak bovenop de nestkast terwijl het vrouwtje binnen zit.
"Raampjes" (doorschijnend, niet doorzichtig) aan de zijkanten. Zie eerder geposte foto'squote:Op donderdag 17 mei 2012 17:17 schreef Sakura het volgende:
(ik weet niet hoe jij zoveel licht in je nestkast kreeg SeLang :-) )
Ik ben op dit moment helaas niet in de gelegenheid het nest/de koolmezen te observeren, dus weet niet precies wat er zich binnen de nestkast/de omgeving van de nestkast afspeelt. Maar volgens mijn berekeningen zouden de koolmezen maandag of dinsdag uit moeten vliegen. Het is de afgelopen maand echter relatief koel geweest, dus ik weet niet of dat nog van invloed is op de ontwikkeling van de koolmezen. Weet iemand trouwens wanneer je het nestmateriaal in de nestkast op mag ruimen? Halverwege de zomer? Begin herfst? In het najaar hoop ik een webcam te installeren en dan maar hopen dat ze volgend jaar weer komen nestelen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:38 schreef SeLang het volgende:
@Sodium
Hoe is het eigenlijk met jouw nestje? inmiddels zouden er babies moeten zijn...
Hier in Engeland is het alleen legaal van augustus tot januari, maar de aanbevolen periode is oktober of november.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:57 schreef Sodium het volgende:
Weet iemand trouwens wanneer je het nestmateriaal in de nestkast op mag ruimen? Halverwege de zomer? Begin herfst?
Ik tel er toch echt 8! Netjes precies het gemiddeldequote:Op zaterdag 19 mei 2012 09:43 schreef Sakura het volgende:
Het broeden is nu echt serieus aan de gang. Ze is afgelopen 2 dagen nauwelijks van het nest geweest. Zojuist nog even 5 minuten, maar kwam snel weer terug. Wel net even genoeg tijd voor me om stiekem met een zaklampje in de nestkastopening te schijnen. Er liggen nog steeds 7 eitjes, dus het leggen is definitief voorbij.
[ afbeelding ]
Hoezo waardeerde ze het niet? Weigerde ze het eten?quote:Gister kwam het mannetje al met een hapje aan, maar dat werd door mevrouw nog niet echt gewaardeerd om het maar zachtjes te zeggen :-)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt ook wel want het broeden begint meestal één dag voor het laatste ei.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:17 schreef Sakura het volgende:
Klopt ja, zag ook dat het er 8 zijn. En dat terwijl ze gisteren de hele dag heeft zitten broeden. Ook vandaag slechts enkele malen kort weg. Op dit moment zit ze weer te broeden na een kwartiertje weggeweest te zijn.
quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt ook wel want het broeden begint meestal één dag voor het laatste ei.
In mijn kastje is nu al 1,5 week niets meer verplaatst dus er zijn geen bezoeken meer geweest. Trieste aanblik met 9 onbebroede eitjes
Jerommeke zag ik net nog zingen in een boom terwijl hij eten aan het zoeken was. Femke heb ik al lang niet meer gezien. Geen enkele pimpelmees trouwens. De enige die ik af en toe zie is Jerommeke, maar het is nu allemaal sowieso heel moeilijk te zien door de bladeren die nu aan de bomen zitten.
Ha! Ze zit dus boven het gemiddelde nuquote:Op zondag 20 mei 2012 10:23 schreef Sakura het volgende:
En vannacht weer een eitje erbij. Broeden was dus nog steeds niet begonnen. Op dit moment is ze alweer van het nest af, uurtje terug ook al een minuut of 10 nadat haar mannetje wat te eten kwam brengen.
[ afbeelding ]
Zeker wetenquote:Op zaterdag 19 mei 2012 14:25 schreef Sodium het volgende:
[..]Ik vind de afloop ook verdietig. Je had er veel tijd ingestoken (elke dag beeldmateriaal synchroniseren met geluid, filmpjes uploaden etc) en hebt zulk scherp beeld dat het hele proces van begin tot eind in detail te volgen zou zijn. Dat het dan zo moet eindigen is bijzonder jammer...
Je gaat het volgend jaar wel nog een keer proberen, hoop ik?
Het loopt heel erg uiteen maar de levensverwachting is inderdaad erg laag. De oudste recorded pimpelmees in Engeland was bijna 10 jaar oud, maar van alle babies die de kindertijd overleven en het nest uitvliegen is de helft binnen een half jaar dood. Veel onervaren vogeltjes worden het slachtoffer van katten en sperwers. En dan heb je natuurlijk nog andere oorzaken zoals ziekte, voedseltekort etc waardoor de zwakkere vogeltjes overlijden. 2 jaar schijnt ongeveer een typische levensduur te zijn, maar het kan dus aanzienlijk langer of korter zijn.quote:
Die blik boven die eitjesquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Sakura het volgende:
Deze wilde ik jullie niet onthouden.
Vrouwtje was even van haar nest af. Mannetje op zoek naar het vrouwtje, uiteraard geen reactie vanuit de nestkast. Dan maar zelf even poolshoogte nemen in de nestkast.
Je ziet hem denken van wat moet ik daar nou allemaal weer mee
Liefquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Sakura het volgende:
Deze wilde ik jullie niet onthouden.
Vrouwtje was even van haar nest af. Mannetje op zoek naar het vrouwtje, uiteraard geen reactie vanuit de nestkast. Dan maar zelf even poolshoogte nemen in de nestkast.
Je ziet hem denken van wat moet ik daar nou allemaal weer mee
Alles ligt nog steeds onaangeroerd, ook de veertjes in het nestkastje. Dus er zijn al 2,5 weken geen vogeltjes meer binnen geweest.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:48 schreef computergirl het volgende:
Liggen de eitjes rr nog in, of heb je een mini omeletje gebakken?
Hoop dat je het 'achtertuindrama' door je vakantie even kunt vergeten. En fingers crossed voor volgend jaar maar alvast. Mijn huiskoolmezen maken het trouwens goed, zover ik kan vernemen. Ze worden stevig gevoed door paps en mams en op basis van uitvliegschattingen zouden ze dit weekend ongeveer hun nestkast moeten verlaten.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Lief
Ik ben vanaf morgen trouwens op vakantie (lang) dus mocht er nog iets gebeuren in m'n eigen kastje dan ben ik daar niet meer bij.
Hmmm, ik zou de eitjes aan andere vogels gunnen als ze toch niet meer gaan uitkomen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alles ligt nog steeds onaangeroerd, ook de veertjes in het nestkastje. Dus er zijn al 2,5 weken geen vogeltjes meer binnen geweest.
Het is alweer even geleden dat je dit schreef sorry voor mijn late reactie.... Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Je zit er de hele tijd met je neus bovenop en ziet hoe lief ze het nestje verzorgen en dan kunnen ze er vanwege (in hun ogen) groot gevaar niet meer naartoe... Dat is heel verdrietig om te zien. Gelukkig (zo schrijf je verderop) heb je wel al hele mooie dingen gezien en kun je het een volgende keer (nog) beter aanpakken. Ik had trouwens niet verwacht dat de gemiddelde overlevingsduur van de vogeltjes maar zo'n 2 jaar is, wat kort!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef SeLang het volgende:
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijk. Ik had nooit gedacht dat het me zo zou aangrijpen...
quote:Op donderdag 31 mei 2012 20:48 schreef Sakura het volgende:
Ik heb in de automatische motion opnames (pakweg 25000 opnamens) de aantal keren geteld dat ze aankwamen met voedsel, en dat was maar liefst 193 keer.
Ze hebben hun nachtrust dus wel verdiend :-)
rond 6:30 vanochtend begonnen ze langzaam met voeren, rond 8:30 vanavond stopte ze pas.quote:Op donderdag 31 mei 2012 21:39 schreef Sodium het volgende:
[..]193 keer? Das een boel! Binnen welke tijdspanne?
Ja!!!!!!quote:Op donderdag 31 mei 2012 18:07 schreef Sakura het volgende:
Waarschijnlijk gaat een jong koolmeesje er ook wel in
Gelukkig hebben wij een stevige nestkastquote:Op donderdag 31 mei 2012 22:23 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ja!!!!!!
net bij Springwatch op bbc een filmpje van een specht die er met een jong pimpelmeesje uit een nestkastje vandoor ging!
heeft volgens mij niet zo met stevigheid te maken, op het filmpje zag je de specht wachten totdat er een jonkie met zijn kop uit gat kwam kijkenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 07:24 schreef Sakura het volgende:
[..]
Gelukkig hebben wij een stevige nestkast(volgend jaar toch maar een plaatje metaal om de ingang heen maken)
Geldt ook voor mij... toch nog een poging tot een nuttige reactie: ja het is natuurlijk rottig dat een aantal vogeltjes het niet gered heeft, maar het is inderdaad 'de natuur'. Wellicht heeft het feit dat het al zo lang zo koud is ook niet echt meegeholpen...quote:Op zondag 10 juni 2012 19:50 schreef computergirl het volgende:
ik gluur nog steeds mee in dit topic hoor, heb alleen niet altijd een nuttige reactie
quote:Op zondag 10 juni 2012 19:39 schreef Sakura het volgende:
Weinig belangstelling valt mij ook op ja, ook op de life webcam ( http://webcam.loaden.nl/ ) heel erg weinig bezoekers, terwijl het 2 jaar terug echt storm liep.
Nou ja, ook de weinige belangstelling is belangstelling, en wordt gewaardeerd.
2 jaar is de typische levensduur voor zulke vogeltjes, maar onder optimale omstandigheden kunnen ze wel veel ouder worden. Er zijn echter zoveel gevaren... Van de vogeltjes die het baby stadium overleven en dus uitvliegen is de helft na 6 maanden al dood.quote:Op zondag 27 mei 2012 08:01 schreef femmeChantal het volgende:
Ik had trouwens niet verwacht dat de gemiddelde overlevingsduur van de vogeltjes maar zo'n 2 jaar is, wat kort!
Ja ik heb diverse reservaten en andere natuur bezocht in Engeland en Schotland. Op het eiland Mull (quote:Zojuist las ik dat je op vakantie gaat. Trek je de natuur in? Zo ja, hopelijk zie veel andere mooie vogels en beestjes. Hoe dan ook (en mocht je dit nog lezen): heel veel plezier gewenst!
Nee ik doe niet aan foto's/ video. Ik geniet liever gewoon van wat ik zie. Door een goede verrekijker zie je zoveel meer dan je ooit op foto/video kunt vastleggen...quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:52 schreef computergirl het volgende:
Welkom terug SeLang!
Heb je foto's of video van die zeearend toevallig?
Tevens mooi levend buffet voor Havikenquote:Op donderdag 19 juli 2012 16:21 schreef computergirl het volgende:
ik heb 4 a 5 jonge pimpelmeesjes die mijn balkon bezoeken voor de mezenbolletjes en de zonnebloempitten, en een hele kudde musjes. Oh en laatst ook een specht! (midden in a'dam)
Weet niet of dat door het weer komt hoor, mijn balkon is een soort gratis mcdonalds/banketbakker geloof ik
Niet met rugzak maar met de auto + tentje, gewoon op campings gestaan. Sommige campings zijn echter op hele mooie plekjes zoals die op Mull. Wakker worden met het geluid van vogeltjes en spectaculaire dingen die direct in je omgeving gebeuren.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:09 schreef Sodium het volgende:
Trouwens, terugkomend op je vakantie: afgezien van de knutten (brrrr, ik hekel die beesten!), is het inderdaad gaaf om je vakantie midden in de natuur door te brengen en taferelen als met die arend en otters, in alle rust te kunnen aanschouwen. Heb je in je eentje een trektocht gemaakt?
Een gemotoriseerde trektocht dus. Klinkt goed, hoor. Mull wil ik zelf ook nog eens bezoeken; lijkt mij, met z'n heuvels, ruige graslanden, en (water)vogels, een erg mooie vakantiebestemming.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet met rugzak maar met de auto + tentje, gewoon op campings gestaan. Sommige campings zijn echter op hele mooie plekjes zoals die op Mull. Wakker worden met het geluid van vogeltjes en spectaculaire dingen die direct in je omgeving gebeuren.
Tjee, na 6 maanden is de helft er al niet meer, wat veel! Sorry voor de enorm late reactie...quote:Op zaterdag 7 juli 2012 14:24 schreef SeLang het volgende:
2 jaar is de typische levensduur voor zulke vogeltjes, maar onder optimale omstandigheden kunnen ze wel veel ouder worden. Er zijn echter zoveel gevaren... Van de vogeltjes die het baby stadium overleven en dus uitvliegen is de helft na 6 maanden al dood.
Wat klinkt dat ontzettend mooi! In een redelijk ver verleden ben ik ook op Mull geweest, maar dat was maar een dagje (overdag). Waarschijnlijk zie je de echt mooie dingen bij start en einde dag, dan zijn veel dieren het actiefst. Sowieso vond ik dat deel van de UK prachtig, wil er graag nog eens naar terug. In Cairngorms ben ik niet geweest, maar de midgets ken ik wel... Ben je net ergens in een wat 'wateriger' gebied aan het wandelen, je aan het verbazen over het schitterende uitzicht met een ondergaande zon en mooie lange schaduwen en -hop - daar komen de Midgets. Met duizenden tegelijk. Toch valt het mee hoe zeer ik toen ben gebeten.quote:Ja ik heb diverse reservaten en andere natuur bezocht in Engeland en Schotland. Op het eiland Mull () kwam er elke morgen een zeearend (
) checken of de meeuwen babies achter m'n tent al groot genoeg waren om als ontbijt te dienen voor z'n eigen babies. Die kolossale arend (~2,5m spanwijdte!) werd dan massaal aangevallen door alles wat daar in de buurt aan het broeden was: scholeksters, meeuwen, buizerds, oeverlopers, etc allemaal tegelijk op die arend! Daar ook bijna elke dag otters gezien die aan het spelen of aan het vissen waren. En op de vlakkere delen zag je steeds blauwe kiekendieven en velduilen jagen. Echt prachtig daar
En in de Cairngorms van een local een tip gehad over een visarend nest (anders dan de 2 bekende nesten daar in de buurt). Vanaf een heuvel kon ik met m'n verrekijker in het nest kijken en de drie babies zien. Ik waande me af en toe in een David Attenborough documentaire. Daar had ik de honderden midges beten wel voor over
Ik kan hier geen betere praktische locatie vinden. Ik heb nog even gekeken naar de muur maar dat wordt bloedheet in de zon. De hoogte van het kastje is correct (opening zit op ca 2,5m boven de grond, mooi overeenkomstig de voorgeschreven 2-3 meter). Maar zelfs als je hem nog een meter hoger zou hangen maakt dat het voor een kat niet moeilijker bereikbaar want dat extra metertje klimt hij dan ook nog wel omhoog. Het is vooral zaak om de kat uit de boom te houden en hopelijk doet die trechter dat (de buurvouw, eigenaar van DE kat zegt dat hij nooit langs die trechter kan komen). Het feit dat er een kat in de buurt rondloopt heeft de vogeltjes nooit weerhouden om hier een nestje te bouwen. Pas toen hij naar boven klom en z'n poot naar binnen stak was het over. En dat kan ik nu hopelijk voorkomen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 08:42 schreef Sodium het volgende:
Erg mooi nestje, SeLang; nog steeds zonde dat het zo afliep.
Tof dat je er een nieuwe camera bij hebt besteld, zo houd je beter zicht op wat er in de nestkast gebeurt. Heb je ook al nagedacht over een mogelijk andere locatie om de nestkast op te hangen? Misschien op een hoger punt? Of installeer je extra roofdierenwering?
Klinkt als effectiefquote:Mijn nestkastje heb ik inmiddels ook van de muur gehaald. Er zat een mooi, leeg nestje in. Heel compact. Ik moet de nestkast nog wel schoonmaken; er zaten vlooien in. Nu overweeg om de lege nestbox onder te dompelen in een emmer met chloor+water. Is dat een goede methode?
Je kunt kitjes kopen die speciaal bedoeld zijn voor in nestkastjes. De camera die ik besteld heb was maar £22 (¤27,50) inclusief voeding, 20 meter kabel en verzendkosten. Over kwaliteit kan ik nog niets zeggen want ik heb hem nog niet binnen maar ik verwacht dat het acceptabel is. En bedenk dat een niet perfect scherpe camera nog altijd oneindig veel beter is dan geen camera!quote:Verder wil ik misschien een camera installeren, maar ik weet niet zo goed welke aan te schaffen. Zijn de simpele webcams geschikt? Het liefst koop ik eerst een betaalbaar exemplaar, ik kan later altijd nog een wat geavanceerder ding aanschaffen. Iemand tips?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het vogelhuisje hangt zo'n 5 meter hoog toch heeft er nog nooit een setje mezen of mussen in genesteld. Terwijl het een zeer vogelrijke, groene buurt betreft. Graag wil ik even de situatie met jullie delen zodat ik hem wellicht kan verhangen.
Ik moet wel de notitie maken dat er al die jaren een volière met tropische vogels onder heeft gestaan maar deze is een aantal maanden terug opgeruimd. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
[ Bericht 0% gewijzigd door tammepiet op 08-09-2012 10:34:10 ]
quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:28 schreef tammepiet het volgende:
Ik heb sinds een jaar of 8 dit huisje (zie spoiler) op het Oosten hangen zo'n 6 meter vanaf het huis.Het lijkt me geen slechte plek binnen de mogelijkheden die je hebt. Wellicht ietwat exposed op zo'n kale muur maar de ergste zon van de dag vermijd je en de opening is achter die muur mooi afgeschermd van de dominante windrichting.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het vogelhuisje hangt zo'n 5 meter hoog toch heeft er nog nooit een setje mezen of mussen in genesteld. Terwijl het een zeer vogelrijke, groene buurt betreft. Graag wil ik even de situatie met jullie delen zodat ik hem wellicht kan verhangen.
Ik moet wel de notitie maken dat er al die jaren een volière met tropische vogels onder heeft gestaan maar deze is een aantal maanden terug opgeruimd. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Ik kan me goed voorstellen dat die volière potentiële nest kandidaten afschrikt. Vogels nesten bijvoorbeeld ook niet graag in de buurt van feeders, dat is veel te druk met concurrenten. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als een volière direct onder het nestkastje geen showstopper is voor de vogeltjes!
Nu de volière weg is zou ik hem gewoon daar laten hangen en kijken wat er in het voorjaar gebeurt.
Btw: check ook even of de kwaliteit van het hout nog wel goed is na die 8 jaar. Als het te zacht/ verrot is dan kan dat ook een reden zijn voor vogels om het nestkastje niet te kiezen, want dan is het te kwetsbaar voor roofdieren zoals spechten.
Btw2: Een andere reden kan zijn dat er ergens in de buurt een betere optie is. Kool/ pimpelmezen zijn erg territoriaal dus als er al een ander nest dicht in de buurt is blijft jouw kastje leeg. Maar dat is iets waar jij zelf natuurlijk weinig aan kunt doen.
[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 08-09-2012 11:00:00 ]"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
Nope, dit voorjaar was m'n eerstequote:Op zaterdag 8 september 2012 15:06 schreef computergirl het volgende:
[..]
Je had eerder toch wel een nestje gehad
Update:quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:01 schreef SeLang het volgende:
Je kunt kitjes kopen die speciaal bedoeld zijn voor in nestkastjes. De camera die ik besteld heb was maar £22 (¤27,50) inclusief voeding, 20 meter kabel en verzendkosten. Over kwaliteit kan ik nog niets zeggen want ik heb hem nog niet binnen maar ik verwacht dat het acceptabel is. En bedenk dat een niet perfect scherpe camera nog altijd oneindig veel beter is dan geen camera!
Gisteren het invlieggat wat vergroot met een vijl. Hij was slecht 2,4 centimeter en volgens wat literatuur is er voor mussen, mezen etc. minimaal 3,2 - 3,5 centimeter vereist wellicht gaat dit helpen!quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het lijkt me geen slechte plek binnen de mogelijkheden die je hebt. Wellicht ietwat exposed op zo'n kale muur maar de ergste zon van de dag vermijd je en de opening is achter die muur mooi afgeschermd van de dominante windrichting.
Ik kan me goed voorstellen dat die volière potentiële nest kandidaten afschrikt. Vogels nesten bijvoorbeeld ook niet graag in de buurt van feeders, dat is veel te druk met concurrenten. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als een volière direct onder het nestkastje geen showstopper is voor de vogeltjes!
Nu de volière weg is zou ik hem gewoon daar laten hangen en kijken wat er in het voorjaar gebeurt.
Btw: check ook even of de kwaliteit van het hout nog wel goed is na die 8 jaar. Als het te zacht/ verrot is dan kan dat ook een reden zijn voor vogels om het nestkastje niet te kiezen, want dan is het te kwetsbaar voor roofdieren zoals spechten.
Btw2: Een andere reden kan zijn dat er ergens in de buurt een betere optie is. Kool/ pimpelmezen zijn erg territoriaal dus als er al een ander nest dicht in de buurt is blijft jouw kastje leeg. Maar dat is iets waar jij zelf natuurlijk weinig aan kunt doen.
Dat gat was dan inderdaad aan de krappe kant. Waarschijnlijk nog net genoeg voor een pimpelmees maar niet voor een koolmees en zeker niet voor een huismus.quote:Op zondag 9 september 2012 12:06 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Gisteren het invlieggat wat vergroot met een vijl. Hij was slecht 2,4 centimeter en volgens wat literatuur is er voor mussen, mezen etc. minimaal 3,2 - 3,5 centimeter vereist wellicht gaat dit helpen!
Die koolmees is 2x zo zwaar als een pimpelmees dus die wint het makkelijkquote:Op woensdag 12 december 2012 19:01 schreef Sodium het volgende:
*meldt!
Hier het nestkastje schoongemaakt en vervolgens weer opgehangen. De eerst olgende dagen brak er een waar gevecht uit tussen twee koolmezen (misschien van het nestje van afgelopen jaar) en een pimpelmees. Ik heb het vermoeden dat de koolmezen gewonnen hebben, want daarna geen pimpelmees meer in de buurt gezien. Ik houd het verder niet echt in de gaten, momenteel. Tegen zonsondergang, zie ik nog wel eens iets voorbij vliegen, richting de nestkast. Dus ik vermoed dat ik wel 'slapers' heb. Al weet ik het niet zeker (want: geen camera). Heb enig onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de nestkast te voorzien van een camera, maar zit met de kabel die op de een of andere manier toch de gevel door moet en wil daarnaast ook niet meteen een berg met geld in het project steken (prijs camera's viel wat tegen). Daar ga ik nog even over denken, dus...
Er was inderdaad een spinquote:Hoop overigens hard mee dat er komend voorjaar een koppeltje komt broeden, in SeLangs nestkast. Zoveel tof filmmateriaal (was er ook niet een filmpje met een spin?). Erg grappig!
Roodborstjes zingen het hele jaar door. Zelfs de vrouwtjes zingen (uitzondering). Naar ik begrijp heeft dat te maken met het verdedigen van het voedings territorium. Maar meesjes zie je in de winter vaak voeden in groepen en dat lijkt me niet echt samen te gaan met territoriaal gedrag... dus waarom zingen? In de natuur doen beestjes niets voor niets.quote:Op zondag 16 december 2012 10:50 schreef computergirl het volgende:
ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk
Wie weet. Maar die zullen dan maximaal één hokje gaan bezetten (want territoriaal). Als je op meesjes gokt dan zou ik alle gaten op één na afsluiten en het gat iets verkleinen. Of beter nog, de mussenkast houden en op een andere plek een mezenkastje ophangen, want die mussenkast is tof! en je hebt toch altijd kans....quote:Op zondag 16 december 2012 11:17 schreef Kentoet het volgende:
Mijn verwachting is dat àls er vogels inkomen, dit waarschijnlijk mezen zullen zijn. De mussen lijken hier niet om slaap- en nestgelegenheid verlegen te zitten.
Nee het is echt zingen. Contactroep verwacht je inderdaad wel.quote:@Selang:
Mooi filmpje van die mees met die wesp!
En wat betreft die zingende pimpelmees, is dat geen contactroep ipv zang?
Ik las al verschillende keren dat mensen met zo'n mussenkast er slechts 1 paartje mezen in hadden, felle rakkersquote:Op zondag 16 december 2012 11:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wie weet. Maar die zullen dan maximaal één hokje gaan bezetten (want territoriaal). Als je op meesjes gokt dan zou ik alle gaten op één na afsluiten en het gat iets verkleinen. Of beter nog, de mussenkast houden en op een andere plek een mezenkastje ophangen, want die mussenkast is tof! en je hebt toch altijd kans....
Het weer is best zacht en ik zag vanmorgen knoppen in 1 van mijn struiken komen, wellicht een pimpelmees met vroege lentekriebels?quote:[..]
Nee het is echt zingen. Contactroep verwacht je inderdaad wel.
Btw: ik hoor vaak pimpelmeesjes zingen dus het is een normaal iets. De vraag is waarom...
Ja het is een groothoeklens en op deze positie is de camera vlakbij en lijkt het vogeltje dus erg groot.quote:Op vrijdag 21 december 2012 12:39 schreef computergirl het volgende:
het lijkt net een heel grote vogel vanuit dit persectief
Er komt gelukkig soms een vogeltje kijken (vanmorgen was er weer even eentje), maar het verbleekt bij de hoeveelheid bezoeken die ik vorig jaar kreeg. Gelukkig hebben we de statistiek nog....quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:26 schreef Sodium het volgende:
Leuk om te zien dat er dus mogelijk toch wel belangstelling is voor de nestkast. Ik heb geen flauw idee hoe druk mijn nestkast bezocht wordt. Ik zal komende dagen het ding eens van de gevel halen en kijken of er gebruikerssporen zijn.
Mooi zo man, die statistieken. Je krijgt echt een mooi beeld van de activiteit op die manierquote:Op zaterdag 22 december 2012 10:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er komt gelukkig soms een vogeltje kijken (vanmorgen was er weer even eentje), maar het verbleekt bij de hoeveelheid bezoeken die ik vorig jaar kreeg. Gelukkig hebben we de statistiek nog....
[ afbeelding ]
Momenteel zit er steeds een pimpelmeesje fanatiek met z'n kruintje opgezet te zingen in de stromende regen, in precies dezelfde bomen waar Jerommeke dat altijd deed. Volgens mij is het zelfs Jerommeke maar z'n verenkleed is dan wel veranderd. Maar z'n manier van bewegen e.d. lijkt op Jerommeke. Moeilijk om het met zekerheid te zeggen. Ik hoorde ook een ander pimpelmeesje en ze zongen afwisselend. Lijkt erg territoriaal allemaal. Geen idee of dat normaal is in de winter?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:46 schreef Sodium het volgende:
We hebben bezoek! Even in de spoiler; niet op klikken als je net aan het lunchen bent.
Heb ik voor niets de nestkast zo mooi schoongemaakt in de nazomer...
Je nestkast wordt gebruikt als toilet!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar mijn ervaring is dat ze die poepjes zelf opruimen (ik ben daarom enigszins verbaasd dat er zoveel liggen). Ik zag op de camera regelmatig vogeltjes met poepjes naar buiten vliegen. Die worden dan een eind van het nestkastje gedropt, om roofdieren niet op het spoor te brengen.
Anyway, het lijkt me dus dat er wel wordt overnacht. En dat vergroot je kansen voor een nestje deze lente!"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
Roodborstjes staan er inderdaad om bekend. Bij roodborstjes zie ik ook wel een reden, namelijk het verdedigen van het voedings territorium. Maar pimpelmeesjes voeden s'winters vaak in groepen en houden zich voor zover ik weet dan niet aan een territorium. En nu een territorium vastleggen voor het broedseizoen lijkt me nogal vroeg. Anyway, er zal wel een reden voor zijnquote:Op zaterdag 22 december 2012 12:34 schreef Kentoet het volgende:
[..]
Mooi zo man, die statistieken. Je krijgt echt een mooi beeld van de activiteit op die manier
Een paar dagen geleden hoorde ik 's ochtends vroeg roodborsten zingen. Ik was er door jouw post extra op aan het letten. Maar de mezen, de mussen en de merels hoor ik het hier niet doen.
Waarom ze het doen zou ik ook niet weten, ik kan geen goede reden bedenken. Maar zoals jij al zei, in de natuur gebeurt bijna alles met een reden.
Hier posten!quote:Op zaterdag 22 december 2012 13:17 schreef Kentoet het volgende:
Je theorie aangaande de mezen en de roodborstjes klinkt logisch en goed doordacht. Ik zal het maandag eens navragen bij iemand die al heel lang met zangvogeltjes bezig is. Misschien heeft diegene nog andere verklaringen/ideeën.
Ja dat is wel indirect bewijs, hehe! Maar ik had begrepen dat de natte lente vorig jaar had gezorgd voor minder rupsen e.d. en dus minder eten voor de babies. In het koolmezen nest van user Sakura (zie dit topic) heeft geen enkele baby het overleefd. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met voedsel te maken heeft of met iets anders. Zelf woon ik trouwens in Engeland dus omstandigheden zijn hier niet precies hetzelfde.quote:Hier is het broedseizoen 2012 succesvol geweest voor de mezen. Tenminste, dat neem ik aan omdat de sperwers ook zeer succesvol hebben gebroed hier in de omgeving.
quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je nestkast wordt gebruikt als toilet!
quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:55 schreef SeLang het volgende:
Anyway, het lijkt me dus dat er wel wordt overnacht. En dat vergroot je kansen voor een nestje deze lente!
Het kan nog steeds, dus installeren zo'n ding!quote:Op zaterdag 22 december 2012 16:47 schreef Sodium het volgende:
Ik zit nu toch weer serieus naar de mogelijkheden voor het installeren van een camera te kijken...
Ja, zal ik zeker doenquote:
Indirect bewijs inderdaad, maar broedsucces bij sperwers hangt nauw samen met het aanbod mussen en mezen.quote:[..]
Ja dat is wel indirect bewijs, hehe! Maar ik had begrepen dat de natte lente vorig jaar had gezorgd voor minder rupsen e.d. en dus minder eten voor de babies. In het koolmezen nest van user Sakura (zie dit topic) heeft geen enkele baby het overleefd. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met voedsel te maken heeft of met iets anders. Zelf woon ik trouwens in Engeland dus omstandigheden zijn hier niet precies hetzelfde.
op 0.30 zie je de boomklever ook nog weer even, ze zitten saampjes te glurenquote:Op woensdag 9 januari 2013 11:26 schreef SeLang het volgende:
Zojuist vastgelegd: nestkastje wordt gecheckt door een afwisselend een boomklever en een pimpelmees. Dit is de eerste keer dat ik heb vastgelegd dat een boomklever naar binnen gluurt!
Het grappige is dat beiden 2x komen kijken en het pimpelmeesje volgt de boomklever op enkele seconden! Btw: de boomklever past niet door het gat.
Ja er was op dat moment een flinke groep pimpelmeesjes en ik zag minimaal 2 boomklevers in de buurt. Volgens mij zag ik Jerommeke ook weer, al weet je dat nooit helemaal zeker.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
op 0.30 zie je de boomklever ook nog weer even, ze zitten saampjes te gluren
Tof! Bij mij klopte dat ook binnen enkele minuten.quote:Op maandag 21 januari 2013 17:16 schreef Sodium het volgende:
Korte update: heb de in- en uitvliegtijden van de pimpelmees die hier elke nacht in het nestkastje slaapt eens wat beter in de gaten gehouden en deze vergeleken met de tijden van zonsopkomst en -ondergang. En wat blijkt? Het beestje volgt vrij nauwkeurig deze cyclus. Heel cool. Ik kan er de klok op gelijk zetten: enkele minuten na officiële zonsopkomst vliegt het uit, enkele minuten na zonsondergang komt het weer terug. Nog geen concrete plannen voor een camera, btw...
Aaj, balen. Ik zou inderdaad ook verwachten dat ze met dit koude weer op z'n minst wel het nestkastje weten te vinden voor enige beschutting. Heb je mogelijkheden om het nestkastje op een andere plek te hangen (op de gevel, misschien)? Mogelijk hangt het nu niet op de, voor de beestjes, meest optimale plek. Hangen er veel andere nestkasten in de buurt?quote:Op maandag 21 januari 2013 17:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof! Bij mij klopte dat ook binnen enkele minuten.
De afgelopen dagen heb ik helemaal GEEN bezoek gehad, laat staan overnachtingen. Dat laatste had ik toch wel op gehoopt omdat het de laatste tijd s'nachts erg koud is geweest. Ik zie wel steeds een pimpelmeesje zingen in de boomtoppen, precies het territorium dat Jerommeke had. Maar volgens mij is dit een ander vogeltje.
Nee ik ben nogal beperkt met de lokatie waar hij kan hangen. Geen idee of er verder andere nestkastjes hangen. Nou ja, we zullen wel zien over een paar maanden...quote:Op maandag 21 januari 2013 18:38 schreef Sodium het volgende:
[..]
Aaj, balen. Ik zou inderdaad ook verwachten dat ze met dit koude weer op z'n minst wel het nestkastje weten te vinden voor enige beschutting. Heb je mogelijkheden om het nestkastje op een andere plek te hangen (op de gevel, misschien)? Mogelijk hangt het nu niet op de, voor de beestjes, meest optimale plek. Hangen er veel andere nestkasten in de buurt?
Inderdaad. Vorig jaar had je gewoon pech in het broedseizoen. Maar als je zegt dat het een ander vogeltje is dat nu het territorium verdedigd/in de boom zit te zingen, dan kan het maar zo zijn dat het desbetreffende individu komend voorjaar interesse gaat tonen in de nestkast... Fingers crossed.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee ik ben nogal beperkt met de lokatie waar hij kan hangen. Geen idee of er verder andere nestkastjes hangen. Nou ja, we zullen wel zien over een paar maanden...
Zo ver zijn we nou ook nog niet.quote:
Probeer eens te checken of het zingende vogeltje dezelfde is als de slaper. Want voor zover ik weet zijn de slapers meestal vrouwtjes (die het dan in de lente vaak als nest site gebruiken) en de zangers mannetjes die hun territorium verdedigen. Ik ben dus wel benieuwd of het nu het mannetje is dat daar overnacht of het vrouwtje (of samenquote:Op maandag 28 januari 2013 11:20 schreef Sodium het volgende:
Goed nieuws! Heel tof om te horen dat er interesse is voor je nestkastje. Hier nog steeds elke nacht slapers en elke ochtend een miniconcert rond de nestkast. Vermoedelijk dat het vogeltje dat in de nestkast slaapt aan andere vogeltjes duidelijk maakt: dit is van mij. Erg grappig.
Ik ga het komende week eens in de gaten houden. Wat ik weet is dat de pimpelmees die hier overnacht, vanuit de nestkast vrijwel direct uit mijn zicht vliegt en dat er kort daarna meestal twee pimpelmezen in het struikgewas onder de nestkast zitten te tjirpen. Maar of één van hen ook werkelijk het overnachtende vogeltje is, weet ik niet.quote:Op maandag 28 januari 2013 11:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Probeer eens te checken of het zingende vogeltje dezelfde is als de slaper. Want voor zover ik weet zijn de slapers meestal vrouwtjes (die het dan in de lente vaak als nest site gebruiken) en de zangers mannetjes die hun territorium verdedigen. Ik ben dus wel benieuwd of het nu het mannetje is dat daar overnacht of het vrouwtje (of samen)
Btw: echt niet normaal hierzo! Dat mannetje hier loopt macho te doen met vleugeltjes breed, staart uitgewaaierd en kruintje opgezet en loopt zenuwachtig heen en weer te springen rond het nestkastje, vliegt in en uit, etc etc. Je zou denken dat het nu maart of april is! Zou dat komen omdat het nu opeens zo'n 8 graden warmer is na een periode met vorst en sneeuw?
Hij is gelukkig makkelijk herkenbaar dus ik kan goed in de gaten houden of het steeds hetzelfde vogeltje is. Ook een heel ander karakter dan Jerommeke vorig jaar. Dit vogeltje beweegt snel en heeft een heel "net" uiterlijk met een vrij brede ovale zwarte vlek op z'n borst.
Ik weet wat je bedoelt. Dat gaat in een flits! Ik heb een hele goede verrekijker maar ik had er vorig jaar ook grote problemen mee om erachter te komen wie er in het huisje overnachtte. Wat het verder compliceert is dat het tijdens het uitvliegen al/nog schemert. Maar goed, het is interessant genoeg om het toch te proberen.quote:Op maandag 28 januari 2013 11:55 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik ga het komende week eens in de gaten houden. Wat ik weet is dat de pimpelmees die hier overnacht, vanuit de nestkast vrijwel direct uit mijn zicht vliegt en dat er kort daarna meestal twee pimpelmezen in het struikgewas onder de nestkast zitten te tjirpen. Maar of één van hen ook werkelijk het overnachtende vogeltje is, weet ik niet.
Ik kan ook niet wachten inderdaad, al merk ik nu alweer dat ik nergens anders meer aan toekom want elke keer zegt m'n PC "piep!", wat betekent dat de bewegingsdetector in het vogelhuisje beweging detekteert. De ren ik meteen met m'n verrekijker naar het raam om de activiteit rond het huisje in de gaten te houden. Zo heb ik vandaag ook alweer een halve dag verprutst!quote:Het is wel wat vroeg, inderdaad, maar dat wat je omschrijft klinkt als typisch voorjaarsgedrag: uitgewaaierde staart, opgezet kruintje. De temperatuur is in vrij korte tijd gestegen; wie weet beginnen ze toch al wel rond te kijken naar geschikte nestlocaties... Dus dit is wel het moment om een nestkastje op te hangen (mocht men dat nog niet gedaan hebben). Ik kan ook echt weer uitkijken naar eind maart/begin april dat ik zie dat er met nestmateriaal in- en uitgevlogen wordt.
Klopt, ik heb ook wel een verrekijker, maar die kan niet om de hoek van het huis kijkenquote:Op maandag 28 januari 2013 12:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet wat je bedoelt. Dat gaat in een flits! Ik heb een hele goede verrekijker maar ik had er vorig jaar ook grote problemen mee om erachter te komen wie er in het huisje overnachtte. Wat het verder compliceert is dat het tijdens het uitvliegen al/nog schemert. Maar goed, het is interessant genoeg om het toch te proberen.
quote:Op maandag 28 januari 2013 12:14 schreef SeLang het volgende:
Ik kan ook niet wachten inderdaad, al merk ik nu alweer dat ik nergens anders meer aan toekom want elke keer zegt m'n PC "piep!", wat betekent dat de bewegingsdetector in het vogelhuisje beweging detekteert. De ren ik meteen met m'n verrekijker naar het raam om de activiteit rond het huisje in de gaten te houden. Zo heb ik vandaag ook alweer een halve dag verprutst!
Er is sowieso veel te zien in de tuin. Zie ook hier: F&F / Tuinvogeltelling 2013 op 19 en 20 januari - Allemaal meedoen!
Leuk! En, inderdaad, die vlek is opvallend! Handig, zulke kenmerken.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:32 schreef SeLang het volgende:
Er is beeld van de potentiele nieuwe toekomstige bewoner
Hij heeft een opvallend grote donkere vlek op z'n borst die hem makkelijk herkenbaar maakt. Bij de meeste pimpelmezen is dat een dunnere streep.
Ik woon op de tweede verdieping dus ik hoef niet sluipend naar het raam want ik kijk er als het ware bovenop! Maar mijn PC (waar ik meestal bezig ben) staat bij het raam dus ik zie en hoor de hele tijd vogeltjes. Ik moet wel eerst opstaan om het meeste te zien want vanaf de zitpositie zie ik alleen wat boomtoppen.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:43 schreef Sodium het volgende:
Herkenbaar. Dan hoor ik ze buiten kwetteren en sluip voorzichtig naar het raam om ze te bestuderen. Zie daarna dan nog maar weer eens geconcentreerd aan het werk te gaan... En dan heb ik gelukkig nog niet eens zo'n piepende pc...
Dat is echt leuk ja! Hier kunnen alleen m'n benedenburen het nestkastje zien maar ik geloof niet dat het ze erg interesseert.quote:Nog iets leuks: buurtbewoners was het blijkbaar opgevallen dat mijn nestkastje druk bezocht wordt. Vorige week sprak iemand mij aan: 'Wist jij dat er in jouw nestkastje vogeltjes slapen? Ik heb het al een tijdje in de gaten gehouden; ze vliegen elke avond in en 's ochtends weer uit.' en een tijdje terug: 'Ik vind het zo leuk om naar jouw nestkastje te kijken, vooral toen je vorig jaar een nestje had en er een continue aanvoer van rupsen plaatsvond. En toen je de jongen kon horen piepen.' Das om blij van te worden
Jammer, mijn buren waren ra-zend enthousiast! Erg leuk.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:57 schreef SeLang het volgende:
Dat is echt leuk ja! Hier kunnen alleen m'n benedenburen het nestkastje zien maar ik geloof niet dat het ze erg interesseert.
Merels heb ik hier juist nog niet gehoord.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:23 schreef Sodium het volgende:
Wat enorm grappig dat je nestkastje ineens 'ontdekt' is. En dat in januari... Ik zie hier geen opvallend lentegedrag, trouwens. Een paar weken geleden, toen het relatief warm was, hoorde ik wel een merel zijn zomerriedeltje zingen. Toen was ik wel even verbaasd, want dat geluid associeer ik niet met eind december. Maar verder geen opvallende zaken, hier.
Inderdaad. Er moeten geen babies komen voordat er daadwerkelijk eten beschikbaar is in de vorm van dikke sappige rupsen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:47 schreef tjoptjop het volgende:
Goed nieuws![]()
Alleen dat ze idd niet te hard van stapel lopen door die paar zonnestraaltjes
Jij had een redelijk laat nestje toch? Denk (hoop) dat het wel losloopt,quote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad. Er moeten geen babies komen voordat er daadwerkelijk eten beschikbaar is in de vorm van dikke sappige rupsen.
Ter referentie: het nest bouwen begon vorig jaar op 21 april dus dat moet nog 3 maanden duren.
Ik denk het ook, dus ik maak me geen zorgen. Het nest sites evalueren begint altijd al een heel stuk vroeger. Maar dat macho gedrag gedrag zoals gisteren en vandaag dat heb ik vorig jaar niet gezien zo vroeg in het jaar. Het mannetje lijkt momenteel echt geobsedeerd door het nestkastje, maar het vrouwtje heeft eigenlijk alleen nog maar interesse in eten. Zij zal wel beter wetenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Jij had een redelijk laat nestje toch? Denk (hoop) dat het wel losloopt,
Daar lijkt het wel op jaquote:
Monitor naar raam draaien en verrekijker meequote:Op woensdag 30 januari 2013 10:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op ja. Verdraaien van de camera is nog lastig want elke keer moet ik van 2 hoog naar beneden en dan achterom naar de tuin en daarna weer naar boven om op m'n PC scherm te checken of de positie goed is. Ik heb dat vanmorgen een stuk of 20 keer gedaan en het is nog steeds niet goed.
Verdomme, daar zeg je wat!quote:Op woensdag 30 januari 2013 11:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Monitor naar raam draaien en verrekijker mee
Yep! Kastje hangt weer en camera positie is weer goed. Ik heb de ingang trouwens niet verkleind want ik kreeg dat plaatje er zo snel niet af.quote:Op donderdag 31 januari 2013 09:10 schreef tjoptjop het volgende:
Gelukt met het draaien van de camera?
Excuses voor mijn late reactie. Heb je uiteindelijk hier nog een beslissing in kunnen nemen? Ik ken het dilemma. Vorig jaar hadden hier in eerste instantie de pimpelmezen interesse in het nestkastje. Een koppeltje inspecteerde het nestkastje met grote regelmaat. Veel bezoek. Uiteindelijk bleek een koppeltje koolmezen het nestkastje ook wel geschikt te vinden en zo werd na een korte strijd bepaalt dat het nestkastje naar de koolmezen ging. Uiteindelijk hebben zij vrij snel een nestje gebouwd en is dat nestje succesvol uitgevlogen (is mij verteld, want zelf heb ik het niet kunnen aanschouwenquote:Op woensdag 30 januari 2013 11:02 schreef SeLang het volgende:
Nu ik het nestkastje toch even van de boom moet halen heb ik nog een andere keuze te maken: Momenteel is de opening 28mm. Dat betekent dat zowel koolmezen als pimpelmezen naar binnen kunnen. Ik zou nu de opening kunnen verkleinen naar 25mm. Koolmezen kunnen dan niet meer naar binnen maar ik maak het kastje dan veiliger voor pimpelmezen. Echter, omdat alleen de pimpelmezen (of eventueel zwarte mezen) naar binnen kunnen is de kans dat er in elk geval IETS gaat broeden kleiner. Keuzes, keuzes....
Ik heb het 28mm gat gehouden (dus koolmezen kunnen ook naar binnen). Ik wou het eigenlijk veranderen maar kreeg het oude plaatje zo snel niet verwijderd. Wel meer mogelijkheden tot drama dus! (ik heb ook genoten van de koolmees bezoeken vorig jaar). Hier zijn de pimpelmezen trouwens verreweg in de meerderheid dus de kans op een pimpelmees blijft het grootst.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 12:22 schreef Sodium het volgende:
[..]
Excuses voor mijn late reactie. Heb je uiteindelijk hier nog een beslissing in kunnen nemen? Ik ken het dilemma. Vorig jaar hadden hier in eerste instantie de pimpelmezen interesse in het nestkastje. Een koppeltje inspecteerde het nestkastje met grote regelmaat. Veel bezoek. Uiteindelijk bleek een koppeltje koolmezen het nestkastje ook wel geschikt te vinden en zo werd na een korte strijd bepaalt dat het nestkastje naar de koolmezen ging. Uiteindelijk hebben zij vrij snel een nestje gebouwd en is dat nestje succesvol uitgevlogen (is mij verteld, want zelf heb ik het niet kunnen aanschouwen), maar het was wel sneu voor de pimpelmezen. Had ik de invliegopening verkleind, dan was het nestkastje waarschijnlijk door de pimpelmezen gebruikt.
Op dit moment zijn het weer de pimpelmezen die het nestkastje 'bewonen'. Regelmatig vliegt een mees in. Af en toe kan ik getik in de nestkast horen (inspectie). Maar geen voorjaarsgedrag verder. Ik ben wel benieuwd of dit jaar de koolmezen wederom de nestkast inpikken én benieuwd naar hoe de nestkast er nu vanbinnen uitziet (nog steeds smerig?). Misschien zo het kastje even naar binnen halen voor inspectie.
Edit: toch maar even het kastje laten hangen. Eén meesje inspecteert het kastje momenteel iets te veel en ik wil 'm niet laten schrikken/wegjagen.
Edit 2: twee meesje inspecteren het kastje.![]()
Gewoon maar kijken wat er gebeurt, dus. Als ze gaan vechten om het nestkastje is er in ieder geval voldoende animo, toch?quote:Op zaterdag 2 februari 2013 16:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb het 28mm gat gehouden (dus koolmezen kunnen ook naar binnen). Ik wou het eigenlijk veranderen maar kreeg het oude plaatje zo snel niet verwijderd. Wel meer mogelijkheden tot drama dus! (ik heb ook genoten van de koolmees bezoeken vorig jaar). Hier zijn de pimpelmezen trouwens verreweg in de meerderheid dus de kans op een pimpelmees blijft het grootst.
Mooi! Twee weken geleden hoorde ik volgens mij ook al een specht in het bos. Je kon het geen roffelen noemen. Meer voorzichtig, onregelmatig getik. Lentequote:Net terug van een lange wandeling op bos en heide. Horen zingen: roodborstjes, pimpelmezen, koolmezen, boomklevers, vink, grote lijster en winterkoninkje (heel even). Grote bonte spechten waren aan het trommelen. De lente komt er echt aan...
Zitten ze denk je op de bodem van het kastje als ze overnachten of ergens daarboven? Bij mij zaten ze indertijd op de kabel (maar die heb jij niet) en poepjes vielen dan naar beneden op de bodem zonder dat ze er last van hebben.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 18:54 schreef Sodium het volgende:
Nou, de nestkast functioneert nog altijd als sanitaire voorziening. Eentje waar de micro-organismen welig tieren. Ranzige boel. Ik zou er niet willen overnachten.
[..]
Gewoon maar kijken wat er gebeurt, dus. Als ze gaan vechten om het nestkastje is er in ieder geval voldoende animo, toch?
Dat voorzichtige onregelmatige getik kan ook een boomklever zijn trouwens.quote:Mooi! Twee weken geleden hoorde ik volgens mij ook al een specht in het bos. Je kon het geen roffelen noemen. Meer voorzichtig, onregelmatig getik. Lente
Ik mag hopen dat ze het gaan opruimen. Het is een behoorlijke zooi. Ik denk dat ze gewoon op de bodem van de nestkast slapen. Er is geen mogelijkheid in de nestkast om ergens aan te hangen.quote:Op zondag 3 februari 2013 08:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zitten ze denk je op de bodem van het kastje als ze overnachten of ergens daarboven? Bij mij zaten ze indertijd op de kabel (maar die heb jij niet) en poepjes vielen dan naar beneden op de bodem zonder dat ze er last van hebben.
Overgens hebben de vogeltjes die poepjes zelf opgeruimd. Ik heb hier nog archiefbeeld hoe een koolmees met een poepje naar buiten vliegt
Geen uilen hier. Alleen vrolijke merels. Maar daar is ook niets mis meequote:Op zondag 3 februari 2013 08:08 schreef SeLang het volgende:
Dat voorzichtige onregelmatige getik kan ook een boomklever zijn trouwens.
Overigens sta ik elke ochtend op met het gehuil van een bosuil! (als ik opsta is het nog donker) Schitterend is dat. En terwijl ik dit typ hoor ik een boomklever in de tuin en een paar roodborstjes. En dat alles midden in een grote stad (maar dicht bij een mooi groot park).
quote:
Echt? Wat houdt dat in?quote:Op maandag 11 februari 2013 09:36 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Jerommeke en Femke hebben een Yvonne-Award gewonnenen willen jullie hierbij bedanken!
Ik ben niet zo goed in het verzinnen van namen. Maar ik zal even kijken of ik nog iets toepasselijks weet.quote:Op maandag 11 februari 2013 09:42 schreef SeLang het volgende:
Btw: de nieuwe vogeltjes moeten nu ook een naam hebben. Ideeën?
quote:Update: ik zie nog hetzelfde vogeltje maar het lentegedrag is minder. Wellicht doordat het plotseling weer ging vriezen? Ik hoor hem nog steeds zingen maar hij loopt minder macho te doen dan eerst. De camera staat de laatste dagen even uit want ik kwam nergens anders meer aan toe. Maar binnenkort ga ik het weer op de voet volgen - het keuren van nestplaatsen gaat dan echt beginnen!
MED / Yvonne Awards 2013: De Winnaars!!quote:
Ja hier dus ook een dipje in activiteit, al hoor en zie ik wel steeds vogeltjes natuurlijk want ik zit bij het raam. Soms check ik het toch even met de verrekijker en dan zie ik dat in elk geval dat mannetje steeds dezelfde is.quote:Ik snap dat je die camera even uitgezet hebt. Gewoon dadelijk in het voorjaar kijken wat er gebeurt. Je kunt anders wel bezig blijven. Hier de boel niet meer actief in de gaten gehouden. Ik kon niet ontdekken of het zingende vogeltje ook de overnachter was. Er lijkt tijdelijk minder activiteit. Ik weet ook niet zeker of er nog wel een vogeltje in de nestkast slaapt. Afgelopen week heeft er daarnaast weer een koolmezen-pimpelmezenconfrontatie plaatsgevonden. Mogelijk heeft dat de pimpelmezen afgeschrikt en is het daarom zo rustig. Ach, ik zie wel wat er in het voorjaar gebeurt...
quote:Op maandag 11 februari 2013 11:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
MED / Yvonne Awards 2013: De Winnaars!!
Tja, goed beschouwd gebeurt er nu natuurlijk weinig. Misschien wat nestkastbezoek (om te kijken of de nestkast nog steeds leeg is), maar dan houdt het wel op.quote:[..]
Ja hier dus ook een dipje in activiteit, al hoor en zie ik wel steeds vogeltjes natuurlijk want ik zit bij het raam. Soms check ik het toch even met de verrekijker en dan zie ik dat in elk geval dat mannetje steeds dezelfde is.
De laatste dagen probeerde ik echter wat "werk" af te krijgen op m'n PC en omdat dat echt niet opschoot heb ik rigoureus de camera uit gezet
Ja, dat was Jerommeke vorig jaar. Ik ga tzt eens proberen of ik dat nieuwe vogeltje ook op de foto krijg. Dan kun je zien hoe verschillend die twee zijn.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:06 schreef Sodium het volgende:
EDIT: mooie foto trouwens! Is dat Jerom?
quote:Op donderdag 14 februari 2013 00:20 schreef tjoptjop het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_schopt_huismu.html
Fittie!! Ik dacht trouwens dat mussen altijd groter/sterker waren
Het is ook geen mus maar een barmsijs volgens mij. Wel gruwelijke beeldenquote:Op donderdag 14 februari 2013 00:20 schreef tjoptjop het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_schopt_huismu.html
Fittie!! Ik dacht trouwens dat mussen altijd groter/sterker waren
Dat zou het verklaren, ik dacht aan een soort vermagerde winterversie ofzoquote:Op donderdag 14 februari 2013 08:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is ook geen mus maar een barmsijs volgens mij. Wel gruwelijke beelden
Raar is dat. Toen ik het filmpje zag voelde ik afschuw, maar een filmpje waarin een sperwer hetzelfde doet heb ik geen moeite mee.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:10 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat zou het verklaren, ik dacht aan een soort vermagerde winterversie ofzo
Zeker gruwelijke beelden, ook die agressie van die koolmees![]()
Maar ook wel weer mooi, de natuur is woest
Bij een roofvogel aanval is het slachtoffer meestal ook meteen dood, dit gaat een paar minuutjes door wat het vrij gruwelijk maakt.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Raar is dat. Toen ik het filmpje zag voelde ik afschuw, maar een filmpje waarin een sperwer hetzelfde doet heb ik geen moeite mee.
Ik vraag me af waarom die koolmees dat deed aangezien er ook voer lag. Dit gaat volgens mij niet over territorium of iets dergelijks. Die barmsijs was dan direct op de vlucht geslagen en zelfs een eventueel gevecht gaat niet tot de dood. Hij gaat echt gericht voor dat sijsje en vreet hem op. Misschien had hij zo'n honger dat hij al gericht naar een andere vogel keek als prooidier.
Wie het weet mag het zeggen...
Atkinsmeesquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:18 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me af waarom die koolmees dat deed aangezien er ook voer lag.
Dat is inderdaad meestal een ongelijke strijd. Al zag ik vorig jaar een sperwer een koperwiek pakken en dat arme beestje bleef ook een halve minuut schreeuwen terwijl hij uit elkaar werd getrokken.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Bij een roofvogel aanval is het slachtoffer meestal ook meteen dood, dit gaat een paar minuutjes door wat het vrij gruwelijk maakt.
Ja precies. Misschien was hij al heel lang in de sneeuw aan het zoeken en toen hij dat andere vogeltje zag ging hij er gelijk voor.quote:Sneeuw is natuurlijk wel funest voor de voedselvoorziening, dus wellicht was de koolmees idd érg hongerig
quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Raar is dat. Toen ik het filmpje zag voelde ik afschuw, maar een filmpje waarin een sperwer hetzelfde doet heb ik geen moeite mee.
Ik vraag me af waarom die koolmees dat deed aangezien er ook voer lag. Dit gaat volgens mij niet over territorium of iets dergelijks. Die barmsijs was dan direct op de vlucht geslagen en zelfs een eventueel gevecht gaat niet tot de dood. Hij gaat echt gericht voor dat sijsje en vreet hem op. Misschien had hij zo'n honger dat hij al gericht naar een andere vogel keek als prooidier.
Wie het weet mag het zeggen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
quote:Op maandag 18 februari 2013 13:10 schreef SeLang het volgende:
Er gebeurt weinig in het kastje momenteel...
Maar het is wel lente! Ik zag daarnet al een kraai rondvliegen met een paar takjes. Verder zijn zo'n beetje alle vogelsoorten aan het zingen op dit moment. Ik heb ook al baltsende scholeksters gezien.
Er gebeurt dan weinig in jouw nestkastje, maar aan gespotte vogels geen gebrek, zie ik. Je hebt er veel gezien; wat een lijst! Neem je nou altijd een boekje mee of kun je alle soorten zonder enige moeite herkennen? Ben je op vroege leeftijd begonnen met vogels spotten? Tof hoor!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier ook weinig activiteit. Volgens mij is het afgelopen met het overnachten. Ik heb er deze week weer wat meer op gelet, maar er lijkt geen pimpelmees meer in de nestkast te overnachten. Wel zingt er een aantal keer per dag een koolmeesje rond de nestkast. Alsof 'ie wil zeggen: deze nestkast is van mij! En vandaag inspecteerden twee tortelduiven het dak van de nestkast. Dat loopt schuin af, dus ik mag hopen dat ze zo slim zijn om in te zien dat er betere plekken zijn om een nest te bouwen. Dat zou wat zijn, zeg...
Die in de lijst ken ik inmiddels wel. Maar ik heb meestal wel een boekje bij me als "backup" voor als ik iets zie dat hier weinig voorkomt en lijkt op iets anders. Dan kun je de details vergelijken. Ik doe dit pas een paar jaar trouwens, maar het is verslavendquote:Op woensdag 20 februari 2013 20:39 schreef Sodium het volgende:
[..]
Er gebeurt dan weinig in jouw nestkastje, maar aan gespotte vogels geen gebrek, zie ik. Je hebt er veel gezien; wat een lijst! Neem je nou altijd een boekje mee of kun je alle soorten zonder enige moeite herkennen? Ben je op vroege leeftijd begonnen met vogels spotten? Tof hoor!
Die koolmees claimt het territoriumquote:Hier ook weinig activiteit. Volgens mij is het afgelopen met het overnachten. Ik heb er deze week weer wat meer op gelet, maar er lijkt geen pimpelmees meer in de nestkast te overnachten. Wel zingt er een aantal keer per dag een koolmeesje rond de nestkast. Alsof 'ie wil zeggen: deze nestkast is van mij! En vandaag inspecteerden twee tortelduiven het dak van de nestkast. Dat loopt schuin af, dus ik mag hopen dat ze zo slim zijn om in te zien dat er betere plekken zijn om een nest te bouwen. Dat zou wat zijn, zeg...
Wauw. Ik heb er altijd wel bewondering voor wanneer mensen zonder al teveel moeite een groot aantal soorten kunnen herkennen. Dat geeft een extra dimensie aan een wandeling die je maakt. Je houdt ook een logboek bij?quote:Op donderdag 21 februari 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die in de lijst ken ik inmiddels wel. Maar ik heb meestal wel een boekje bij me als "backup" voor als ik iets zie dat hier weinig voorkomt en lijkt op iets anders. Dan kun je de details vergelijken. Ik doe dit pas een paar jaar trouwens, maar het is verslavend
Yep, dat doet 'ie zeker. Tussen het zingen door houdt 'ie de nestkast ook in de gaten. Vanochtend overigens toch weer een pimpelmeesje gespot in de buurt van het nestkast. Zat enthousiast te zingen, kuifje opgezet. Schattig.quote:Die koolmees claimt het territorium. Bij mij was vorig jaar het overnachten ook afgelopen in februari. Ook op koude nachten werd er niet meer overnacht.
Tell me about it. Zelfs een ronddwalende plastic zak zien ze aan voor potentieel geschikte nestlocatie. Gekke beesten.quote:Tortelduiven staan er dacht ik om bekend dat ze hele instabiele nesten bouwen van maar een paar takjes die met een beetje wind al uit de boom vallen.
Gaaf! Heb zelf ook ooit vleermuizen gespot met zo'n bat-detector. Afhankelijk van de soort hoor je een soort tikkend geluid. Als je eenmaal weet waar ze ongeveer vliegen, kun je er gemakkelijk een boel spotten. Erg leuk!quote:Op donderdag 21 februari 2013 09:11 schreef SeLang het volgende:
Ik heb weer een nieuw speeltje trouwens: zo'n vleermuizen detector die de hoogfrequente echolocatie van vleermuizen hoorbaar maakt. Ze zijn nu nog in winterslaap (denk ik) maar vorig jaar zag ik op 1 maart de eerste vleermuizen rondvliegen. Momenteel is de temperatuur hier weer rond het nulpunt dus ze zullen nog wel even blijven pitten maar het kan niet lang meer duren...
Ik schrijf niet alles op want dan blijf je bezig maar ik hou sinds een jaar ofzo een logboek bij van de bijzondere dingen die ik zie of speciale dingen die opvallen. Bijvoorbeeld een blauwe kiekendief zie ik niet elke dag dus dat schrijf ik op. Maar ook het feit dat ik een paar dagen geleden plotseling overal goudhaantjes hoorde zingen. Ik zie die beestjes bijna elke dag dus dat is niet zo bijzonder maar als ze op een bepaald moment opeens beginnen te zingen dan schrijf ik dat op want dat is een bijzonder moment. Is ook leuk om later na te kijken. Daardoor kon ik ook nakijken dat ik vorig jaar de eerste vleermuis zag op 1 maart. En een paar keer per jaar doe ik een compleet snapshop van de hele lijst die ik op een dag of een weekend zie.quote:Op donderdag 21 februari 2013 12:04 schreef Sodium het volgende:
[..]
Wauw. Ik heb er altijd wel bewondering voor wanneer mensen zonder al teveel moeite een groot aantal soorten kunnen herkennen. Dat geeft een extra dimensie aan een wandeling die je maakt. Je houdt ook een logboek bij?
Die kleine vogeltjes zijn ook altijd zo liefquote:Yep, dat doet 'ie zeker. Tussen het zingen door houdt 'ie de nestkast ook in de gaten. Vanochtend overigens toch weer een pimpelmeesje gespot in de buurt van het nestkast. Zat enthousiast te zingen, kuifje opgezet. Schattig.
Als je die gammele nesten ziet dan zou je ze bijna een Darwin-award geven, maar het is juist een hele succesvolle soort. Die hebben in een eeuw tijd op eigen kracht heel Europa gekoloniseerd. Voor die tijd moest je naar Turkije om ze te zien.quote:Tell me about it. Zelfs een ronddwalende plastic zak zien ze aan voor potentieel geschikte nestlocatie. Gekke beesten.
Altijd zelf zo'n ding willen maken (electro Ir) maar je kunt ze nu zo goedkoop kopen... Het leuke met zoiets is dat je je daardoor ook weer meer erin gaat verdiepen. Welke soorten waar etc.... Ik ben benieuwd wat ik hier in de buurt vindquote:Gaaf! Heb zelf ook ooit vleermuizen gespot met zo'n bat-detector. Afhankelijk van de soort hoor je een soort tikkend geluid. Als je eenmaal weet waar ze ongeveer vliegen, kun je er gemakkelijk een boel spotten. Erg leuk!
Gaaf hoor. Het is zo'n eenvoudig middel, een logboek; ik zou er zelf eigenlijk ook een moeten bijhouden. Al is het maar voor de heel kleine dingen, zoals wanneer ik de eerste merel in het voorjaar 's ochtends weer hoor zingen (deze week), of wanneer de ganzen aan hun trektocht naar het zuiden/noorden beginnen... Als er dan ineens een jaar tussen zit dat die gebeurtenissen opvallend vroeg of laat lijken plaats te vinden, kun je dat gemakkelijk nagaan door door je logboek te bladeren. Een soort analoge natuurkalender.quote:Op donderdag 21 februari 2013 12:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik schrijf niet alles op want dan blijf je bezig maar ik hou sinds een jaar ofzo een logboek bij van de bijzondere dingen die ik zie of speciale dingen die opvallen. Bijvoorbeeld een blauwe kiekendief zie ik niet elke dag dus dat schrijf ik op. Maar ook het feit dat ik een paar dagen geleden plotseling overal goudhaantjes hoorde zingen. Ik zie die beestjes bijna elke dag dus dat is niet zo bijzonder maar als ze op een bepaald moment opeens beginnen te zingen dan schrijf ik dat op want dat is een bijzonder moment. Is ook leuk om later na te kijken. Daardoor kon ik ook nakijken dat ik vorig jaar de eerste vleermuis zag op 1 maart. En een paar keer per jaar doe ik een compleet snapshop van de hele lijst die ik op een dag of een weekend zie.
Momenteel kijk ik uit naar de eerste vuurgoudhaan die begint te zingen (vrij zeldzame vogeltjes hier in Engeland maar vorig jaar vond ik ze op 10 minuten lopen van mijn huis!). Vorig jaar was dat op 14 maart. Het is leuk als je dat kunt nakijken.
Och, voor winterkoninkjes heb ik ook een zwak. Ik zie ze niet zo vaak, want ze zijn behoorlijk onopvallend, maar dat typische gekwetter is zo herkenbaar... Of roodborstjes! Die zijn ook zo klein, maar dat felle geluid wat uit zo'n beestje komt: alsof er een versterker inzit, ofzo.quote:Die kleine vogeltjes zijn ook altijd zo lief. Het lijkt wel of ze hun kleine afmetingen moeten compenseren door heel veel lawaai te maken enzo. Vanmorgen heb ik in het park nog naar winterkoninkjes zitten kijken. Dat is ook ongelofelijk hoeveel lawaai daar uit kan komen voor zo'n piepklein vogeltje.
Weinig investeren in nestbouw, snel voortplanten en maar hopen dat in ieder geval een gedeelte van het legsel het volwassen stadium bereikt: een blijkbaar, voor deze soort, succesvolle strategie. Ik heb ze trouwens nog een keer op het dak van het nestkastje gezien, maar daarna niet meer. Dus ik denk dat ze elders een betere nestplaats hebben gevonden. Een rondzwervende plastic zak, vermoedelijk.quote:Als je die gammele nesten ziet dan zou je ze bijna een Darwin-award geven, maar het is juist een hele succesvolle soort. Die hebben in een eeuw tijd op eigen kracht heel Europa gekoloniseerd. Voor die tijd moest je naar Turkije om ze te zien.
Exact. Elke soort 'zendt' z'n eigen geluid uit en daaraan zijn ze redelijk makkelijk te herkennen, als ik mij dat goed herinner. En als je eenmaal ongeveer weet waar ze veel vliegen, kun je heel rap je waarnemingen uitbreiden. Houd ons op de hoogte!quote:Altijd zelf zo'n ding willen maken (electro Ir) maar je kunt ze nu zo goedkoop kopen... Het leuke met zoiets is dat je je daardoor ook weer meer erin gaat verdiepen. Welke soorten waar etc.... Ik ben benieuwd wat ik hier in de buurt vind
Dat zou dan een glanskop of een matkop kunnen zijn. Ook die nesten in holen/ nestkastjes. Dat is een stuk minder gebruikelijk dan een pimpelmees of koolmees dus hou het in de gaten!quote:Op zondag 3 maart 2013 10:03 schreef Sodium het volgende:
Update nestkast: er wordt weer overnacht! Maar volgens mij niet door een koolmees of pimpelmees. Gisterenavond zag ik toevallig een vogeltje na zonsondergang de nestkast invliegen. Het schoot voorbij, dus ik kon niet heel goed zien wat het was, maar het bleef even voor de nestkastopening hangen en toen kon ik 'm voorzichtig bekijken. Het had andere kleuren dan een koolmees/pimpelmees. Meer bruin, wit, zwart. Het kopje was ook iets spitser. Leek een beetje op een zwarte mees, maar als ik daar plaatjes van vergelijk met wat ik gezien heb, klopt het niet helemaal. De komende dagen dus even uitvogelen wat het zou kunnen zijn.
Het nieuws hier is dat er nu ook een koolmees aan het zingen is op dezelfde plaatsen waar de pimpelmees dat deed/ doet. Dat was vorig jaar niet zo. De belangstelling voor het nestkastje komt echter nog steeds het meest van de pimpelmees (steeds dezelfde).quote:Edit: nu zingt er een pimpelmees in de struiken onder het nestkastje. Dat is erg grappig, elke keer wanneer ik een pimpelmees of koolmees hoor zingen, blijkt 'ie in de struiken onder het nestkastje te zitten, blik strak op het nestkastje gericht. Er is duidelijk interesse. Kijk nu al uit naar het voorjaar!![]()
Die zijn echt schattig, van die overactieve mini bolletjesquote:Op zondag 3 maart 2013 11:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou dan een glanskop of een matkop kunnen zijn. Ook die nesten in holen/ nestkastjes. Dat is een stuk minder gebruikelijk dan een pimpelmees of koolmees dus hou het in de gaten!
Die twee zijn trouwens bijna niet van elkaar te onderscheiden (behalve door stem). Hier in Engeland begint de matkop behoorlijk schaars te worden (ik heb er nog nooit een gezien). Matkop zie ik regelmatig (maar niet in mijn tuin). Hoe dat in NL zit weet ik niet.
Marsh tit = glanskop, willow tit = matkop
[ afbeelding ]
Dank voor de informatie! Ik had zelf ook al een beetje rondgekeken en was ook de matkop en de glanskop tegengekomen, maar met zekerheid durf ik niet te zeggen welke van de drie soorten (matkop, glanskop, zwarte mees) het geweest is. Ik ga daarom de nestkast de komende dagen weer eens wat meer in de gaten houden, met name met zonsondergang. In NL is het aantal matkopbroedparen de afgelopen jaren significant gedaald, in tegenstelling tot de glanskop, waarvan het aantal broedparen stabiel is (bron).quote:Op zondag 3 maart 2013 11:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou dan een glanskop of een matkop kunnen zijn. Ook die nesten in holen/ nestkastjes. Dat is een stuk minder gebruikelijk dan een pimpelmees of koolmees dus hou het in de gaten!
Die twee zijn trouwens bijna niet van elkaar te onderscheiden (behalve door stem). Hier in Engeland begint de matkop behoorlijk schaars te worden (ik heb er nog nooit een gezien). Glanskop zie ik regelmatig (maar niet in mijn tuin). Hoe dat in NL zit weet ik niet.
Marsh tit = glanskop, willow tit = matkop
[ afbeelding ]
Ik snap je dilemma. Mijn ervaring is dat de pimpelmezen het afleggen tegen de koolmezen. De pimpelmezen hadden hier vorig jaar de nestkast al een hele winter in gebruik als overnachtingsplaats. In het voorjaar werden ze echter door de koolmezen verjaagd. Ik vind zelf pimpelmezen iets schattiger (dat kuifje!), dus misschien dat ik volgend jaar zelf de nestkastopening ook iets ga verkleinen. Heb je zelf al een besluit genomen? Je kunt in het tuincentrum zo'n nestkastopeningsverkleinring kopen, niet?quote:Het nieuws hier is dat er nu ook een koolmees aan het zingen is op dezelfde plaatsen waar de pimpelmees dat deed/ doet. Dat was vorig jaar niet zo. De belangstelling voor het nestkastje komt echter nog steeds het meest van de pimpelmees (steeds dezelfde).
Ik sta nu toch weer voor de keuze of ik de opening ga verkleinen of niet. Verkleinen sluit de koolmees buiten en maakt het dus veiliger voor de pimpelmezen (dus minder kans op een mislukt nest zoals vorig jaar). Aan de andere kant moet ik het dan dus helemaal hebben van de pimpelmees en als die het toch laat afweten dan heb ik niks... Anyway, momenteel neig ik toch naar die kleinere opening vanwege de toch wel grote belangstelling van die pimpelmees.
Ja hou het maar goed in de gaten. Ik ben wel benieuwdquote:Op maandag 4 maart 2013 09:08 schreef Sodium het volgende:
[..]
Dank voor de informatie! Ik had zelf ook al een beetje rondgekeken en was ook de matkop en de glanskop tegengekomen, maar met zekerheid durf ik niet te zeggen welke van de drie soorten (matkop, glanskop, zwarte mees) het geweest is. Ik ga daarom de nestkast de komende dagen weer eens wat meer in de gaten houden, met name met zonsondergang. In NL is het aantal matkopbroedparen de afgelopen jaren significant gedaald, in tegenstelling tot de glanskop, waarvan het aantal broedparen stabiel is (bron).
Zojuist heb ik de opening aangepast. Dat was maar een paar seconden werk want ik heb gewoon een plaatje met kleinere opening met dubbelzijdig tape tegen de oude aangeplakt. Zit muurvastquote:Ik snap je dilemma. Mijn ervaring is dat de pimpelmezen het afleggen tegen de koolmezen. De pimpelmezen hadden hier vorig jaar de nestkast al een hele winter in gebruik als overnachtingsplaats. In het voorjaar werden ze echter door de koolmezen verjaagd. Ik vind zelf pimpelmezen iets schattiger (dat kuifje!), dus misschien dat ik volgend jaar zelf de nestkastopening ook iets ga verkleinen. Heb je zelf al een besluit genomen? Je kunt in het tuincentrum zo'n nestkastopeningsverkleinring kopen, niet?
Ik zag op 18 feb (logboekquote:Hier hebben de vogels de lente al een beetje in de kop, trouwens. Gisteren zag ik in korte tijd een ekster en een kauw met takken rondvliegen. De eksters bouwen in een hoge dennenboom, waarop ik goed zicht heb. Erg leuk.
Pimpelmezen zijn inderdaad iets schattiger maar koolmezen zijn ook leuk. Bij mij is echter de situatie dat vooral de mannetjes pimpelmees al echt een bekende van me is geworden. Het is allang niet meer zomaar een vogeltje maar het voelt een beetje als een geliefd huisdier waar ik soms met ontroering naar kijk. Ik volg dat beestje nu ook al weer ruim 2 maanden...quote:Ik vind zelf pimpelmezen iets schattiger (dat kuifje!), dus misschien dat ik volgend jaar zelf de nestkastopening ook iets ga verkleinen.
Inmiddels twee avonden opeen rond zonsondergang (+30min) met camera in de aanslag de nestkast in de gaten gehouden, maar geen overnachters. Balen dat ik er nu niet achter kom of het nou een zwarte mees of iets anders was. Vandaag weer een dag...quote:Op maandag 4 maart 2013 17:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja hou het maar goed in de gaten. Ik ben wel benieuwd
Ja, echt superleuk! Eksters bouwen altijd enorm imposante nesten, soms zelfs met afdak. Het zou gaaf zijn om daar uitzicht op te hebben.quote:Ik zag op 18 feb (logboek) ook al een kraai met takjes in de weer. Wel tof dat ze nesten bouwen in jouw zicht! Met een beetje geluk heb je straks uitzicht op meerdere nesten.
Dat viel mij ook op, maar dat soort kenmerken zijn soms bedrieglijk met de camera en het specifieke licht in het nestkastje. Ik ga het in elk geval eens checken met de verrekijker.quote:Op woensdag 6 maart 2013 07:57 schreef Sodium het volgende:
Ik zat even je filmpjes te bekijken. In dat tweede filmpje: heeft die pimpelmees nou een kleine, zwarte vlek boven zijn/haar linkeroog (links van vooraf gezien)? Dat is wel een herkenbare uiterlijke eigenschap!
Boomklevers gebruiken ook soms nestkastjes maar dan moet je hem hoger ophangen en met een grotere opening. Mijn nestkastje hangt natuurlijk aan een boom dus hij ziet het waarschijnlijk gewoon als een holletje in die boom. Echter, 2 meter hoogte is te laag voor hem denk ik.quote:Verder moest ik erg lachen om die boomklever. Ik dacht dat zij enkel in gaten in bomen nestelden? Maf dat 'ie dan toch even de nestkast inspecteert.
Dezequote:Je hebt trouwens echt haarscherp beeld. Wat voor 'n camera heb je nou geïnstalleerd?
Ik gebruik een video --> USB bridge van iets meer dan een tientje en gratis software. Het beste kun je imo een compleet en bewezen systeem kopen in plaats van zelf te gaan knutselen met een webcam. Het kost even wat maar dan heb je er als het goed is jarenlang plezier van.quote:Ik heb nog altijd geen camera opgehangen in mijn nestkast. Daar heb ik dan op dit soort momenten wel spijt van. Heb wel even overwogen om een simpele webcam een beetje te verbouwen en deze dan gewoon elke keer via USB aan mijn pc te verbinden (enkel live meekijken) om zo deze zomer in ieder geval een idee te hebben wat er in de nestkast gebeurt. Maar niet meer aan toegekomen...
Ik ben de laatste paar avonden speciaal s'avonds gaan checken op een oude overwoekerde begraafplaats 5 minuten lopen van mijn huis. Dat is een sublieme plek voor vogeltjes en in het juiste seizoen ook voor vleermuizen. Ik zag/ hoorde steeds niets maar gisteravond opeens loud and clear in mijn batdetector en ik zag ze ook opeens overal rondvliegen. Het was ook steeds <5 graden geweest en gisteren opeens een temperatuur in de dubbele cijfers. Ik hoop maar dat er al genoeg voedsel is...quote:Gaaf van die vleermuizen trouwens! Ik meen mij te herinneren dat ik ze hier ook al door de lucht heb zien scheren, een tijdje terug. Sommige soorten willen hun winterslaap onderbreken voor een korte jacht. Maar dat is dan eenmalig en natuurlijk anders dan in de zomer, wanneer je ze elke avond wel kunt spotten.
quote:Op zaterdag 9 maart 2013 12:15 schreef tjoptjop het volgende:
Ik was gisteren boodschappen aan het doen, zie ik zo in de boom ernaast drie slapende/chillende ransuilen
Ook mijn eerste ransuil, wel geregeld kerkuilen op boerenerven gezien.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 12:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Schitterend man! Hier heb ik er nog nooit een gezien (wel in NL begin jaren '80 toen er een groepje in het lokale park overwinterden).
Wat voor terrein is het? Veel bomen of veel open landschap? Aangezien het een groepje is zou je denken velduilen of ransuilen. Maar de eerste vind je in open terrein en de tweede meer in bossen. Velduilen jagen ook overdag, ransuilen alleen s'nachts. Verder lijken ze veel op elkaar (afgezien van de oorpluimpjes). Ga maar gauw even kijken, ik ben wel benieuwd!quote:Op zaterdag 9 maart 2013 12:57 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ook mijn eerste ransuil, wel geregeld kerkuilen op boerenerven gezien.
foto met slechte telefooncamera. Als het weer droog is wil ik nog even kijken en dan fatsoenlijke camera en verrekijker mee. Want ik weet niet 100% zeker dat het ransuilen zijn.
[ afbeelding ]
Ik ben paar dagen later nog even teruggeweest met verrekijker en heb ze (met behulp van vogelboekje) geïdentificeerd als ransuilenquote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat voor terrein is het? Veel bomen of veel open landschap? Aangezien het een groepje is zou je denken velduilen of ransuilen. Maar de eerste vind je in open terrein en de tweede meer in bossen. Velduilen jagen ook overdag, ransuilen alleen s'nachts. Verder lijken ze veel op elkaar (afgezien van de oorpluimpjes). Ga maar gauw even kijken, ik ben wel benieuwd!
Echt bizar. Uilen moeten kinderen toch aanspreken. Of zijn die ouders gewoon te lui?quote:Op donderdag 14 maart 2013 12:49 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik ben paar dagen later nog even teruggeweest met verrekijker en heb ze (met behulp van vogelboekje) geïdentificeerd als ransuilen
Enthousiast als ik ben ook aan al m'n kennissen met kinderen vertelt dat ze daar een échte uil kunnen zien (zou ik vroeger als kind nl. best tof gevonden hebben). Maar gezien de response ben ik blijkbaar de enige daarin![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |