abonnement Unibet Coolblue
pi_188154905
Voldoen nestkastje als deze voor 8n de tuin?

https://www.welkoop.nl/wi(...)lhuisje-hout_1156102

https://www.vogelbeschermingshop.nl/nestkast-washington-32-mm


En is het dan handig deze eventueel aan de buitenkant te beitsen? Of hoef ik deze niet te behandelen (wil niet dat ze heel snel rotten). Betonnen vind ik niet zo mooi.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 27 juli 2019 @ 16:21:16 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188155680
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 15:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
Voldoen nestkastje als deze voor 8n de tuin?

https://www.welkoop.nl/wi(...)lhuisje-hout_1156102

https://www.vogelbeschermingshop.nl/nestkast-washington-32-mm

En is het dan handig deze eventueel aan de buitenkant te beitsen? Of hoef ik deze niet te behandelen (wil niet dat ze heel snel rotten). Betonnen vind ik niet zo mooi.
Lijkt me een prima nestkastje. Ik zou het hout inderdaad wel behandelen.

Mijn eigen nestkastje is van cederhout (duur, maar ook duurzaam) en dat behandel ik elk jaar aan de buitenkant met teak-olie. Hij hangt nu 8 jaar en vertoont nog geen tekenen van rot of iets dergelijks. Maar een vurenhouten kastje zal wel korter meegaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188158702
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 16:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Lijkt me een prima nestkastje. Ik zou het hout inderdaad wel behandelen.

Mijn eigen nestkastje is van cederhout (duur, maar ook duurzaam) en dat behandel ik elk jaar aan de buitenkant met teak-olie. Hij hangt nu 8 jaar en vertoont nog geen tekenen van rot of iets dergelijks. Maar een vurenhouten kastje zal wel korter meegaan.
Zou gewone tuinbeits kunnen? Alleen de buitenkant dan uiteraard.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 27 juli 2019 @ 19:02:30 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188158988
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 18:46 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]

Zou gewone tuinbeits kunnen? Alleen de buitenkant dan uiteraard.
Ik heb geen verstand van het behandelen van hout, maar ik denk dat dat prima is zolang het niet aan de binnenkant zit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188161058
Veel verder dan een bodem mos (? iets zachts iig maar geen nestcontouren) ben ik dit jaar niet gekomen. Vorig jaar helaas ook geen succes ;(

Laat ik dit zitten of kan ik het beste de kast helemaal leeghalen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 27 juli 2019 @ 21:03:10 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188161411
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 20:45 schreef tjoptjop het volgende:
Veel verder dan een bodem mos (? iets zachts iig maar geen nestcontouren) ben ik dit jaar niet gekomen. Vorig jaar helaas ook geen succes ;(

Laat ik dit zitten of kan ik het beste de kast helemaal leeghalen?
Hier heeft ook niets gebroed dit jaar.

Ik denk dat je hem niet persé leeg hoeft te maken (dat doen die meesjes straks zelf wel). Ik doe dat normaal wel als er in is gebroed, om parasieten te verwijderen. Ik giet er daarna kokend water in om te ontsmetten en parasieten te doden. Maar als er geen nest is geweest...

Moet zelf ook nog beslissen wat ik doe. Tot nu toe heb ik elk jaar gedesinfecteerd, aangezien het kastje toch even los moet (anders gaat hij te strak om de boom zitten) en om een nieuw laagje teak-olie aan te brengen. En lens van de camera schoonmaken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188161440
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 21:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier heeft ook niets gebroed dit jaar.

Ik denk dat je hem niet persé leeg hoeft te maken (dat doen die meesjes straks zelf wel). Ik doe dat normaal wel als er in is gebroed, om parasieten te verwijderen. Ik giet er daarna kokend water in om te ontsmetten en parasieten te doden. Maar als er geen nest is geweest...

Moet zelf ook nog beslissen wat ik doe. Tot nu toe heb ik elk jaar gedesinfecteerd, aangezien het kastje toch even los moet (anders gaat hij te strak om de boom zitten) en om een nieuw laagje teak-olie aan te brengen. En lens van de camera schoonmaken.
Dank, ik laat het dan zo. Ding hangt niet op een heel bereikbare plek en ziet er optisch nog goed uit. Paar keer op getikt en klinkt ook nog gewoon hard.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 27 juli 2019 @ 21:10:48 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188161586
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 21:04 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dank, ik laat het dan zo. Ding hangt niet op een heel bereikbare plek en ziet er optisch nog goed uit. Paar keer op getikt en klinkt ook nog gewoon hard.
Dan zou ik het inderdaad ook lekker laten hangen.

Toen mijn nestkastje net nieuw was toen had ik een mooi zacht bedje van houtschilvers op de bodem gelegd. Het eerste wat die kutvogel deed was dat allemaal naar buiten smijten! Met andere woorden, als de inhoud ze niet bevalt zijn ze mans (vogels) genoeg om dat zelf te verwijderen. Dat gebeurde overigens al in november-december dus ver voor het broedseizoen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188161877
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 21:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan zou ik het inderdaad ook lekker laten hangen.

Toen mijn nestkastje net nieuw was toen had ik een mooi zacht bedje van houtschilvers op de bodem gelegd. Het eerste wat die kutvogel deed was dat allemaal naar buiten smijten! Met andere woorden, als de inhoud ze niet bevalt zijn ze mans (vogels) genoeg om dat zelf te verwijderen. Dat gebeurde overigens al in november-december dus ver voor het broedseizoen.
hehe sta je dan met je goede gedrag
  zondag 28 juli 2019 @ 08:59:44 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188166893
Hoe lang hing je nestkastje voor er vogels in kwamen, SeLang? Even checkvraag, mijn kastje hangt nu een paar maanden en ik was wel benieuwd of ik volgend seizoen al vogeltjes kan verwachten :+
Resistance is futile.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 28 juli 2019 @ 09:58:03 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188167343
quote:
7s.gif Op zondag 28 juli 2019 08:59 schreef Seven. het volgende:
Hoe lang hing je nestkastje voor er vogels in kwamen, SeLang? Even checkvraag, mijn kastje hangt nu een paar maanden en ik was wel benieuwd of ik volgend seizoen al vogeltjes kan verwachten :+
Opgehangen rond juni 2011, net na het broedseizoen. Tot november was er (zoals verwacht) totaal geen belangstelling voor. In november is het kastje voor het eerst bezocht. Ik weet dat omdat ik houtsnippers op de bodem had liggen en als dat was verplaatst dan wist ik dat er een bezoeker was geweest.

Vanaf dat moment kwamen er regelmatig bezoeken van zowel koolmezen als pimpelmezen (en een paar keer een boomklever, maar die paste niet door het gat) die het nestkastje inpecteerden. Ook werd er in de winter periodes overnacht. Het daaropvolgende voorjaar kwam het eerste nest.

Ik heb ongeveer een maand lang van elke dag de bezoek tijdstippen bijgehouden:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 28 juli 2019 @ 10:15:08 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188167518
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 09:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Opgehangen rond juni 2011, net na het broedseizoen. Tot november was er (zoals verwacht) totaal geen belangstelling voor. In november is het kastje voor het eerst bezocht. Ik weet dat omdat ik houtsnippers op de bodem had liggen en als dat was verplaatst dan wist ik dat er een bezoeker was geweest.

Vanaf dat moment kwamen er regelmatig bezoeken van zowel koolmezen als pimpelmezen (en een paar keer een boomklever, maar die paste niet door het gat) die het nestkastje inpecteerden. Ook werd er in de winter periodes overnacht. Het daaropvolgende voorjaar kwam het eerste nest.

Ik heb ongeveer een maand lang van elke dag de bezoek tijdstippen bijgehouden:

[ afbeelding ]
Geweldig, die statistieken! _O_
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')