abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 mei 2012 @ 14:16:35 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111288531
Na urenlang weggeweest te zijn gluurde Femke zojuist weer even naar binnen, maar ging zelf niet naar binnen. Misschien is ze bang dat er een kat in het nestkastje zit. Wel zag ik Jerommeke Femke nog een insekt voeren in een struik voor het kastje dus dat gedrag is er nog steeds. Maar ja, van broeden komt dus niets terecht... (en misschien is het nu ook zinloos)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111288974
triest he. ;(
Als ze nou een beslissing zouden nemen kan het nestkasje misschin nog net door een tweede koppel gebruikt worden. Of een tweede leg later in het jaar
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:20:50 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111291002
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 14:28 schreef computergirl het volgende:
triest he. ;(
Als ze nou een beslissing zouden nemen kan het nestkasje misschin nog net door een tweede koppel gebruikt worden. Of een tweede leg later in het jaar
Als ze een nest verliezen dan doen ze vaak een tweede poging. Maar als ze in dit geval dezelfde nestplaats kiezen dan zou dat wel vreemd zijn.

Net hing Femke weer aan de opening van de nestbox. Kwa gedrag lijkt het exact op de fase van voor het nest bouwen, namelijk evalueren van een potentiėle broedplaats. Je zou verwachten dat als ze het nest heeft verlaten wegens onveilig dat ze dan helemaal geen belangstelling meer zou hebben voor deze broedplaats. Toch heeft ze vanmorgen nog vier keer een paar minuten in het kastje zitten broeden en ook net kwam ze weer even bij het kastje kijken (maar ging niet naar binnen). Heel vreemd allemaal...

Aangezien ze kennelijk toch nog belangstelling heeft voor het nestkastje hoop ik stiekum dat de eieren zo'n niet bebroede periode kunnen overleven en dat ze uiteindelijk toch weer gewoon terugkeert....
Mijn reisverslagen
pi_111291702
;( Wat een ontwikkelingen, zeg. Ik kan mij goed voorstellen dat je alles op alles wilt zetten om de voortzetting van dit nest 'te garanderen' (met alle technische ingrepen). Het zou erg jammer zijn wanneer de pimpelmezen onrustig blijven en daardoor dit nest als verloren beschouwen. Maar helemaal sturen kan je het niet.

Wat betreft de praktische bezwaren voor de kap: je hoeft de kap niet geheel onderin de boom te hangen. Ook halverwege is al heel effectief. Zo kan niemand erbij (of zich aan de kap beschadigen), maar houdt je de kat wel uit de buurt. Bijkomend voordeel is dat de diameter van de boom (en dus ook de stamomtrek) hoger in de boom kleiner is. Kunststof hondenkappen zijn voor een paar centen verkrijgbaar bij de dierenarts, in allerlei maten en gemakkelijk aan de boom te bevestigen zonder de boom erg te beschadigen. Je kunt evt van die vogelweerpinnen aan de kap bevestigen, of meerdere kappen aan elkaar verbinden wanneer de stamomtrek toch nog te groot is.

*Hoopt op een goede afloop :Y
pi_111292363
Kutkatten :{w :r

Hoop dat het ook goed komt, in de tussentijd de kat weg proberen te houden. Specht/kraai e.d. aanvallen horen erbij.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:53:20 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111297146
Die kappen hadden ze in grotere maten dan ik ooit had gezien. Op hoop van zegen dan maar.... :)
De overige £50 aan spikes en dergelijke die ik vandaag heb besteld kunnen misschien direct de vuilnisbak in.

Tijdens het ophangen zat Femke trouwens bij het huisje en sloeg alarm. Maar ze heeft afgezien van die paar minuutjes vanmorgen de hele dag niet gebroed. Vreemd allemaal :{ ;(
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:24:29 #32
2651 svann
night-hawk
pi_111298397
Wat opzichtiger dan spikes, maar voorlopig wel al effectief.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:32:26 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111298700
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:24 schreef svann het volgende:
Wat opzichtiger dan spikes, maar voorlopig wel al effectief.
Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...

Spikes heeft natuurlijk wel een risico met krassen op de auto van de buurman of krassen op de buurman zelf terwijl je die kap niet snel over het hoofd ziet en bovendien is ie flexibel. Die boom staat namelijk direct naast het pad naar de tuin (met garage). Ik ga in elk geval nog wel spikes plaatsen op het dak van het nestkastje zodat daar ook niets meer kan gaan zitten.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:50:08 #34
2651 svann
night-hawk
pi_111299473
Hangt het zo laag?
Twee vertkale stroken spikes op de boom net naast het huisje moet het ook al wel doen, denk ik.
En wat erop of er vlak boven idd. Een vesting is het dan.

Heb je ze nog gezien?
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:31:33 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111301527
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:50 schreef svann het volgende:
Hangt het zo laag?
Twee vertkale stroken spikes op de boom net naast het huisje moet het ook al wel doen, denk ik.
En wat erop of er vlak boven idd. Een vesting is het dan.
Ja misschien werkt dat wel. Maar ik wou die kat eigenlijk zo laag mogelijk tegenhouden maar niet zo laag dat hij er overheen kan springen.

quote:
Heb je ze nog gezien?
Femke hing na het ophangen van die kap weer een paar keer aan de opening van het nestkastje maar ze ging niet naar binnen. Op zich is het wel hoopvol dat ze nog zoveel belangstelling voor het kastje heeft, al was het maar voor de mogelijkheid van een tweede broedpoging in de toekomst.
Mijn reisverslagen
pi_111310941
wat jammer zeg :'(
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:26:27 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111311898
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt ;(
Mijn reisverslagen
pi_111313378
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...

Spikes heeft natuurlijk wel een risico met krassen op de auto van de buurman of krassen op de buurman zelf terwijl je die kap niet snel over het hoofd ziet en bovendien is ie flexibel. Die boom staat namelijk direct naast het pad naar de tuin (met garage). Ik ga in elk geval nog wel spikes plaatsen op het dak van het nestkastje zodat daar ook niets meer kan gaan zitten.
Volgen je buren ook de filmpjes? :D

quote:
9s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt ;(
;( ;(
pi_111322681
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:53 schreef SeLang het volgende:
Die kappen hadden ze in grotere maten dan ik ooit had gezien. Op hoop van zegen dan maar.... :)
De overige £50 aan spikes en dergelijke die ik vandaag heb besteld kunnen misschien direct de vuilnisbak in.

[ afbeelding ]

^O^ Chique geworden, hoor! Kun je de spikes niet gewoon terugsturen op basis van retourrecht? Scheelt weer. Ik zou ze, als dat niet kan, hoe dan ook niet weggooien. Je weet maar nooit waarvoor je ze kunt gebruiken.

quote:
:'( Oooh, ik hoop echt dat ze toch nog terugkomt. Zou echt zonde zijn...
pi_111330647
tvp
pi_111330688
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 00:16 schreef Kevin.L het volgende:
Ik heb dit vogelhuisje met camera sinds kort in mijn bezit. Ik ga hem binnenkort ophangen in de tuin.
Er zit een 30 meter kabel (audio, video, voeding) bij, nu is mijn vraag of het nodig is die kabel af te schermen ? Of kan die kabel gewoon tegen regen enzo ?
Ik wil hem onder de dakgoot bevestigen, en het zou makkelijk zijn om geen gebruik te maken van pvc pijpjes om de kabel in te leggen.
Die camera heeft een uitstekende positie zo te zien. Heldere kleuren ook.
pi_111330900
Een specht en huiskat in korte tijd is wat teveel, dat laat trauma's achter. Femke voelt zich daar niet meer veilig, als zelfs een kat zn poot erin kan porren. Triest om te lezen, dat het alsnog verkeerd afgelopen is door onnatuurlijke ontwikkelingen als een huiskat in nabijheid. Immers, als de katten aan hun lot overgelaten worden, zou de huidige populatie van katten nooit overleven in de natuur daar er simpelweg niet voldoende voedsel is.

Doordat de huiskat in leven gehouden wordt door de buren, wordt de natuur verstoord door de huidige aantallen huiskatten.

Hopen op volgend jaar.. mogelijk dat het dan wel lukt? Wellicht kun je de nest beter wat beschut neerzetten, ipv pal naast de weg? Anders blijft de nieuwsgierigheid van de kat geprikkeld zo.

En dit topic is niet gekoppeld aan dat andere topic (reeks)?

[ Bericht 20% gewijzigd door KeimpeHart op 09-05-2012 13:48:47 ]
pi_111356018
En als ze er niks meer mee doet? Dan leeghalen en hopen op een ander paartje's tweede leg?
pi_111359428
Ik heb het nestkastje opgehangen en alles aangesloten, alleen jammer dat het beeld niet helemaal zuiver is, er zijn wat strepen op te zien. Toch heb ik ervoor proberen zorgen dat de kabel niet gedraaid zit en niet in te scherpe hoeken bevestigd is.

Op de plaats van het oude nestkastje (zonder camera) hangt nu het nieuwe kastje, het oude nestkastje heb ik nu aan het tuinhuisje opgehangen. Een halve dag later begon er al een stelletje een nest te maken. Jammer genoeg hebben ze niet het kastje met camera gekozen.
Er lopen vaak katten in onze tuin van de buren, nog nooit een kat op het tuinhuisdak gezien, en je raad het al ... een witte kat zat boven het huisje in sluiphouding toen meesje er in zat.
Luidruchtig naar buiten gerend en weg was ie gelukkig.
pi_111359860
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:20 schreef Kevin.L het volgende:

Op de plaats van het oude nestkastje (zonder camera) hangt nu het nieuwe kastje, het oude nestkastje heb ik nu aan het tuinhuisje opgehangen. Een halve dag later begon er al een stelletje een nest te maken. Jammer genoeg hebben ze niet het kastje met camera gekozen.

_O- Dat was te verwachten natuurlijk :D
pi_111392359
Ach, volgend jaar misschien beter. :)
pi_111437367
quote:
Ach, wat verdrietig :'( . Ik was zo benieuwd en zat net bij te lezen (een minuut geleden las ik nog over 9 eitjes) en dan nu dit... En het zijn zulke leuke filmpjes en het is zo'n mooi verslag. Jammer dat er op zo'n manier een einde aan komt.

Zou het nog zin hebben om te kijken of een ander koppel wil komen broeden, of is dat nu echt te laat? Het lijkt me ook best lastig om het nestje van Jerommeke en Femke op te moeten ruimen, of ben ik nu te sentimenteel...

Hoe dan ook: er komen vast wel weer nieuwe kansen - ook voor Jerommeke en Femke.
pi_111453524
Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Zijn de pimpelmezen nog teruggekeerd?
pi_111461792
Nog even een verwijzing naar het vorige topic. Ik zal daar maar niet verder in posten.
Koolmezen met de lente in de kop

Eerst even een update van de afgelopen maanden.

Na enige maanden alleen maar een overnachter met incidenteel eens een maatje die mee kwam is alles afgelopen week plots in een stroomversnelling gekomen.

Ergens in maart hadden we een zeer serieus bezoek. Zelfs een imho zeer unieke opname kunnen maken van beide vogels tegelijk in de nestkast.

En beide in de nestkast. Geluid bleek helaas nog niet goed ingesteld te zijn, deze opname is dus nog zonder geluid.

Nadat meneer naar buiten gestuurd is, nog een laatste controle door mevrouw (nu wel met geluid)

Overdag zijn de eerste strohtjes binnen gebracht. Wat onwennig aan het nieuwe interieur gaat meneer toch maar slapen.

Maar helaas, toch weer poepen in de nestkast, dus ik trouw elke middag alle poepjes maar weer weggehaald uit de nestkast.

Maandenlang dus niets gebeurd, tot we afgelopen week plots zagen dat er hard gesleept werd met nestmateriaal.
Onderstaande filmpjes wilde ik jullie niet onthouden, Let vooral op het 2de filmpje, op de trappelende pootjes in een poging de veel te grote berg mos in 1 keer de nestkast in te persen :-D

Meneer hard aan het werkt terwijl mevrouw buiten liefjes zit te fluiten. Als je goed luisterd, hoor je haar elke keer fluiten vlak voor meneer een reactie geeft

Meeste opnames zijn trouwens met de infrarood camera (ik heb 2 camera's in de nestkast gebouwd)
Ter vergelijk een opname met de daglicht camera.

En gisterochtend lag er zowaar het eerste eitje.
Foto is met de daglicht camera terwijl ik met een zaklampje even naar binnen schijn.

Rond 20:30 zat het vrouwtje weer op het nest. Gezien haar snelle ademhaling kreeg ik de indruk dat er weer een eitje aan zat te komen. Meneer was iig zenuwachtig rondom en op de nestkast aan het vliegen.
Op de binnenopname hoor je zijn gekrabbel op het dak van de nestkast en de reactie van het vrouwtje erop.

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:22:36 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111462195
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:06 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Ach, wat verdrietig :'( . Ik was zo benieuwd en zat net bij te lezen (een minuut geleden las ik nog over 9 eitjes) en dan nu dit... En het zijn zulke leuke filmpjes en het is zo'n mooi verslag. Jammer dat er op zo'n manier een einde aan komt.

Zou het nog zin hebben om te kijken of een ander koppel wil komen broeden, of is dat nu echt te laat?
Er is een klein kansje op een nieuw koppel nog dit seizoen. Als een nest verloren gaat om welke reden dan ook dan doen ze vaak een herkansing. De vraag is wel of Jerommeke dat dan tolereert in zijn territorium, tenzij de territorium grens verschuift omdat hij zelf ook een nieuw nest zoekt. En een koolmees koppeltje neemt het natuurlijk sowieso zonder problemen over, aangezien die 2x zo groot/zwaar zijn.

quote:
Het lijkt me ook best lastig om het nestje van Jerommeke en Femke op te moeten ruimen, of ben ik nu te sentimenteel...
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijk ;(. Ik had nooit gedacht dat het me zo zou aangrijpen...

Opruimen van het nest doe ik pas eind september. Sowieso is het bij wet alleen toegestaan tussen oktober en januari, maar aangezien ik eind september op vakantie ga en pas in december terugkom doe ik dat liever in de laatste week van september, aangezien ik vorig jaar heb gezien dat de nestkastjes al eind november worden verkend voor eventuele winter overnachtingen. En ja, dat opruimen wordt inderdaad een beetje een emotioneel moment voor mij :{

Een bestaand nest hoeft trouwens geen barriere te zijn voor een eventueel nieuw koppeltje. Die zullen waarschijnlijk de eieren vernietigen en er een nieuw nest bovenop bouwen.

quote:
Hoe dan ook: er komen vast wel weer nieuwe kansen - ook voor Jerommeke en Femke.
Dat hopen we dan maar :)
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')