abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 mei 2012 @ 09:23:11 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111161295
Er was toch weer een ei vanmorgen! Dit is nummer 9, en daarmee zit Femke nu precies op het UK gemiddelde kwa hoeveelheid eieren van pimpelmezen.

Vanmorgen was Jerommeke Femke ook weer lief eten aan het voeren O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111161734
*O* ...en deel twee!

Is het een idee om een algemene OP te maken?
pi_111188630
Ik heb dit vogelhuisje met camera sinds kort in mijn bezit. Ik ga hem binnenkort ophangen in de tuin.
Er zit een 30 meter kabel (audio, video, voeding) bij, nu is mijn vraag of het nodig is die kabel af te schermen ? Of kan die kabel gewoon tegen regen enzo ?
Ik wil hem onder de dakgoot bevestigen, en het zou makkelijk zijn om geen gebruik te maken van pvc pijpjes om de kabel in te leggen.
  zondag 6 mei 2012 @ 01:30:09 #4
2651 svann
night-hawk
pi_111191674
Net op tijd dit topic ontdekt, zie ik.

Leuk dat er weer een actief nestkastjestopic is.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 6 mei 2012 @ 09:46:42 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111196092
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 00:16 schreef Kevin.L het volgende:
Ik heb dit vogelhuisje met camera sinds kort in mijn bezit. Ik ga hem binnenkort ophangen in de tuin.
Er zit een 30 meter kabel (audio, video, voeding) bij, nu is mijn vraag of het nodig is die kabel af te schermen ? Of kan die kabel gewoon tegen regen enzo ?
Ik wil hem onder de dakgoot bevestigen, en het zou makkelijk zijn om geen gebruik te maken van pvc pijpjes om de kabel in te leggen.
De mijne loopt ook gewoon onafgeschermd door de tuin. Zolang de connectors maar droog blijven (en die zitten in het huisje). Werkt prima maar zal niet eeuwig meegaan natuurlijk. Maar een kabel is goedkoop dus na een paar jaar vervang je die gewoon.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 09:16:41 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111238339
Er zijn de laatste 2 dagen geen eitjes meer bij gekomen dus onze hoop voor baby vogeltjes is gevestigd op deze mooie roze eitjes O+

Verder gebeurt er niet zo heel veel. Femke zit meestal op het nest maar af en toe verlaat ze het nest voor korte periodes.

Regelmatig worden de eitjes gedraaid en Jerommeke komt af en toe wat te eten brengen, zoals een lekker spinnetje:

Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 11:06:06 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111240829
Er zat net een kat op het dak van het nestkastje :{. Jerommeke en Femke zaten buiten in een boom vlak bij die kat luid alarm te slaan.

Op zich heeft die kat geen schijn van kans om in het kastje te komen, maar ze kan de vogeltjes natuurlijk wel de stuipen op het lijf jagen met het risico dat het nest wordt verlaten. Ik hoop maar dat ze begrijpen dat die kat niet binnen kan komen.

Inmiddels is Femke gelukkig weer terug op het nest.
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 13:28:28 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111245498
OMG! Wat een gevaar voor de vogeltjes :{

Eerst een aanval van een grote bonte specht. Helaas liep de opname niet dus ik heb het begin van de aanval niet gevangen. Maar Femke valt de specht aan en vliegt naar buiten. De specht begint te hameren rond de opening van de box (alleen hoorbaar) maar komt natuurlijk niet ver omdat er een metalen plaatje voor zit.

Nog geen kwartier later komt die kat weer langs. Dit keer steekt hij z'n poot naar binnen (Femke zit buiten in de boom en slaat alarm). Hij komt niet ver met z'n poot maar weet Femke dat ook? Ik maak me wel zorgen dat die kat als een dusdanige bedreiging wordt gezien dat het nest wordt verlaten....

De kat is alweer 3 kwartier weg en ik zie Femke nog steeds het nestkastje checken maar ze gaat niet naar binnen...
Waar had ik dat luchtdruk pistool ook alweer gelaten....?
Mijn reisverslagen
pi_111245701
quote:
4s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:28 schreef SeLang het volgende:
OMG! Wat een gevaar voor de vogeltjes :{

Waar had ik dat luchtdruk pistool ook alweer gelaten....?
daar raken femke en Jerommeke nog meer van in de stress denk ik. Kan je niet met iets van gaas of zo zorgen dat die kat er niet bij kan komen?
  maandag 7 mei 2012 @ 13:39:06 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111245848
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:34 schreef computergirl het volgende:

[..]

daar raken femke en Jerommeke nog meer van in de stress denk ik. Kan je niet met iets van gaas of zo zorgen dat die kat er niet bij kan komen?
Nee, zo'n luchtdruk pistool hoor je niets van maar als ik die kat een keer goed raak en hij associeert die pijn met het nestkastje dan kan dat goed werken. Evengoed zal ik eens kijken of ik zonder de boel te verstoren een barrière kan maken. Of hopen dat die kat slim genoeg is om te weten dat hij toch niet in het kastje kan komen (hij heeft het nu geprobeerd en het is mislukt).

Edit: ze lijkt behoorlijk overstuur. Het is nu een uur later en ze hangt steeds aan de buitenkant van de box maar gaat niet naar binnen terwijl ze hoort te broeden...

[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 07-05-2012 13:45:04 ]
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 14:55:50 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111248795
Ik zie dezelfde kat nu een muis opvreten...

Femke nog steeds zenuwachtig en nog steeds niet terug aan het broeden
Mijn reisverslagen
pi_111255153
Neeeeeee! Dat is nu eenmaal de natuur, maar toch. Ik denk dat je niets anders kunt doen dan moedeloos toekijken naar hoe het zich gaat ontwikkelen.

Hoe komt de kat in de boom? Misschien kun je iets aan de stam bevestigen wat het voor de kat lastig/onaantrekkelijk maakt om de boom in te klimmen. Zo hebben wij destijds een soort plastic hondenkap (zo'n ding wat je bij de dierenarts kunt kopen) omgekeerd om de stam van een boom gehangen en zo succesvol een nest jonge vogels weten te beschermen tegen de hongerige buurtkatten.

:') _O- Ik vergeet die blik van de kat, de eerstvolgende keer dat 'ie via de stam de boom wilde in klimmen, nooit meer!
  maandag 7 mei 2012 @ 17:50:47 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111255401
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:40 schreef Sodium het volgende:
Neeeeeee! Dat is nu eenmaal de natuur, maar toch. Ik denk dat je niets anders kunt doen dan moedeloos toekijken naar hoe het zich gaat ontwikkelen.
Een specht is natuur, een huiskat niet.

Femke heeft net weer een tijdje op het nest gezeten. Na 3 uur rondspringen bij het kastje en naar binnen kijken en soms even naar binnen wippen zat ze eindelijk weer rustig op het nest. Maar momenteel is ze alweer een tijd weg, al kan dat normaal zijn (voorheen zat ze ook niet de hele tijd op het nest).

quote:
Hoe komt de kat in de boom? Misschien kun je iets aan de stam bevestigen wat het voor de kat lastig/onaantrekkelijk maakt om de boom in te klimmen. Zo hebben wij destijds een soort plastic hondenkap (zo'n ding wat je bij de dierenarts kunt kopen) omgekeerd om de stam van een boom gehangen en zo succesvol een nest jonge vogels weten te beschermen tegen de hongerige buurtkatten.

:') _O- Ik vergeet die blik van de kat, de eerstvolgende keer dat 'ie via de stam de boom wilde in klimmen, nooit meer!
Ja aan zoiets zat ik ook te denken
Mijn reisverslagen
  maandag 7 mei 2012 @ 22:17:08 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111268177
Het is over volgens mij ;(

Het is nu donker en Femke is niet op het nest. Jerommeke is ook nergens te bekennen. Ik denk dat ze het nest hebben verlaten na die specht en vooral kat aanval.

Femke is nog een paar keer terug geweest, voor het laatst op het eind van de middag. Maar ze was heel onrustig en na eventjes op het nest vloog ze dan weer naar buiten. Net alsof ze zich niet meer veilig voelde.

:'(
Mijn reisverslagen
pi_111272745
quote:
9s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:17 schreef SeLang het volgende:
Het is over volgens mij ;(

Het is nu donker en Femke is niet op het nest. Jerommeke is ook nergens te bekennen. Ik denk dat ze het nest hebben verlaten na die specht en vooral kat aanval.

Femke is nog een paar keer terug geweest, voor het laatst op het eind van de middag. Maar ze was heel onrustig en na eventjes op het nest vloog ze dan weer naar buiten. Net alsof ze zich niet meer veilig voelde.

:'(
Wat een trieste afloop op deze manier. :{

Zal de angst niet ook te maken hebben met kattengeur die nu aan het vogelhuisje zit? En misschien dat de afwezigheid van Jerommeke nog een rol speelt? Femke is tijdens de broedperiode immers afhankelijk van hem.
pi_111273258
Je kunt ze zelf gaan broeden? O+
  dinsdag 8 mei 2012 @ 00:08:59 #17
2651 svann
night-hawk
pi_111273757
Ah, nee! ;(

* duimt dat ze zich bedenken
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 8 mei 2012 @ 07:29:37 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111277452
Het is nu ochtend en ik zie nu zowel Jerommeke als Femke steeds in de buurt van het nestkastje. Femke hangt steeds aan de opening maar gaat niet naar binnen.

Hoe dan ook, de eieren zullen inmiddels dood zijn. Het broeden was begonnen en je kunt dat niet een hele nacht onderbreken.

Edit: Femke wipt nu steeds even binnen. Ze gaat echter niet op het nest zitten en schenkt nauwelijks aandacht aan de eieren. Waarschijnlijk voelt ze instinctief aan dat die inmiddels dood zijn. Als ze in de opening hangt of in het kastje is roept ze af en toe naar Jerommeke. Het gedrag lijkt nu meer op het evalueren van een nestplek, net zoals voordat het nest werd gebouwd.

[ Bericht 16% gewijzigd door SeLang op 08-05-2012 08:13:46 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 08:54:19 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111278353
Zo gaat het op dit moment:

Ze komt nu regelmatig even binnen. In dit geval gaat ze nog heel even in het nest staan maar meestal laat ze de eieren links liggen en gaat ze in de opening van de box zitten....
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 09:18:46 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111278824
Nou, ze is nu weer 4x even een paar minuten aan het broeden geweest om daarna weer naar buiten te vliegen. Ze is steeds aan het roepen. Mogelijk zoekt ze Jerommeke, die ik momenteel nergens zie maar die vanmorgen vroeg wel samen was met haar was.

Ik ben benieuwd of ze toch nog definitief terugkomt op het nest, maar ik vraag me af of het allemaal nog wel zin heeft met reeds bebroede eieren (=ontwikkelende embryos) die minimaal 14 uur in de kou hebben gelegen... :{

Update 8:25: Jerommeke is weer gevonden, Femke terug op het nest. Eens zien of hij haar straks weer eten komt brengen...

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 08-05-2012 09:26:45 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 11:48:46 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111283287
Ik heb toch weer een sprankje hoop (maar niet meer dan dat). Ik las ergens dat niet bij alle vogels afgekoelde eieren dodelijk zijn voor het embryo, alleen dat de ontwikkeling dan tijdelijk stil ligt (en de eieren dus later uit zullen komen). Met name bij vogels die niet continu kunnen zijn is het embryo toleranter voor afkoeling. En hoe vroeger in de ontwikkeling deste beter de tolerantie.

Aangezien pimpelmeesjes ook van het nest moeten om te voeden (het mannetje levert lang niet genoeg voedsel aan het vrouwtje) lijkt het me voor de hand liggen dat pimpelmees embryos enige toleratie moeten hebben voor afkoeling. En het broeden startte afgelopen vrijdag dus we zitten nog vroeg in het traject. Inderdaad, voordat het drama zich ontvouwde was Femke ook al vaak langere tijd van het nest. Zeker geen 14 uur, maar volgens mij wel lang genoeg om de eieren tot omgevingstemperatuur te laten afkoelen. Als dat inderdaad normaal is dan zouden de eieren okee kunnen zijn.

Dat gezegd hebbende, ik vind nog steeds dat ze zich abnormaal gedraagt. Ze is veel onrustiger en blijft korter op het nest (inmiddels is ze alweer 2 uur weg). Ook al dat heen en weer springen rondom het kastje en steeds roepen, normaal deed ze dat nooit. Ze ging weliswaar naar buiten om eten te zoeken maar dan vloog ze direct en zonder lawaai naar binnen, ging op het nest zitten, draaide regelmatig de eitjes en deed af en toe een dutje. Nu zit ze (als ze op het nest is) steeds onrustig om zich heen te kijken en blijft nooit lang zitten...Nou ja, ik kan verder niks doen en alleen hopen dat de situatie zich normaliseert.

Ondertussen ben ik aan het kijken hoe ik die kat kan afweren. Zo'n kap om de boom zoals Sodium suggereerde is denk ik de beste optie, vooral ook omdat je dat willicht snel kunt monteren zonder het nest teveel te verstoren. Maar ik heb dan wel een grote kap nodig (boom is relatief dik) dus waar haal ik dat vandaan? En ik heb een probleem met een auto die soms rakelings langs die boom moet en een fatsoenlijke kap steekt mogelijk te ver uit. Ik heb al wel iets anders besteld op ebay (maar dat duurt dus nog een paar dagen voor ik het heb):

Dat spul kan ik op het dak van het kastje leggen zodat hopelijk die kat er niet meer op kan zitten. De leverancier claimt dat het katten en grote vogels zoals meeuwen en duiven afschrikt. Hoewel primair bedoeld voor het dak van het kastje kan ik dat spul ook vrij makkelijk aan de boomstam bevestigen zonder het nest te verstoren. Of het verticaal gemonteerd ook die kat afschrikt daar heb ik mijn twijfels over maar het is beter dan niets en hopelijk kom ik voor die tijd nog iets beters tegen....

Iets anders waar ik aan dacht en wat niet teveel uitsteekt is een stuk (opengeknipte) kachelpijp met voldoende lengte om de boom heen. Daar hebben katte nagels geen grip op dus kan hij niet meer omhoog klimmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 08-05-2012 11:58:54 ]
Mijn reisverslagen
pi_111283657
ik heb zoiets als dit op mijn balkon, tegen duiven
is denk ik ook in UK bij elk tuincentrum te koop
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=951
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:03:35 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111283877
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 11:57 schreef computergirl het volgende:
ik heb zoiets als dit op mijn balkon, tegen duiven
is denk ik ook in UK bij elk tuincentrum te koop
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=951
[ afbeelding ]
Zoiets zat ik ook al naar te kijken, maar het hangt er vanaf hoe buigzaam die spikes zijn. Ik zal straks inderdaad eens langs een tuincentrum gaan. Zo'n chain als in het plaatje is natuurlijk wel lekker makkelijk te plaatsen.

Jij hebt toch zelf een kat? Schrikt het hem/haar af?

Edit: of anders maak ik zelf even een paar spijkerlatten voor op het dak
Mijn reisverslagen
pi_111285921
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:03 schreef SeLang het volgende:

Jij hebt toch zelf een kat? Schrikt het hem/haar af?

Edit: of anders maak ik zelf even een paar spijkerlatten voor op het dak
Weet ik niet, het zit op plekken waar de kat sowieso niet komt, boven op een balkonkast, afvoer van de verwarming etc.
Bij spijkers moet je trouwens wel opletten dat het niet zoveel ruimte tussen zit dat een kat er toch met de pootjes tussen kan.
Ik denk dat je die duivenpinnen misschien ook rond de stam van de boom kan spijkeren

Oh kijk: google op bird proofing spikes uk vind ik ook
http://www.pigeonoff.co.uk/
http://www.bird-stop.co.uk/

en deze:
http://www.rspb.org.uk/ad(...)s/catdeterrents.aspx
  dinsdag 8 mei 2012 @ 13:54:01 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111287604
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 13:05 schreef computergirl het volgende:

[..]

Weet ik niet, het zit op plekken waar de kat sowieso niet komt, boven op een balkonkast, afvoer van de verwarming etc.
Bij spijkers moet je trouwens wel opletten dat het niet zoveel ruimte tussen zit dat een kat er toch met de pootjes tussen kan.
Ik denk dat je die duivenpinnen misschien ook rond de stam van de boom kan spijkeren

Oh kijk: google op bird proofing spikes uk vind ik ook
http://www.pigeonoff.co.uk/
http://www.bird-stop.co.uk/

en deze:
http://www.rspb.org.uk/ad(...)s/catdeterrents.aspx
Bedankt voor de links. Ik had die ook al gevonden ;)

Inmiddels had ik ook al verzonnen om een paar meter van die seagull spikes te bestellen om een barriere te creëren rond de boomstam en tevens wat van dat spul op het dak van het kastje.

Zojuist 3 meter (9 strips van 33,3 cm) besteld van deze:

De spikes zijn 16,5cm lang. Met 8 strips kan ik een barriere maken van 66,6cm rond de hele stam. Als ik dat hoog genoeg boven de grond laat beginnen (1,5m) dan springt hij daar niet zomaar overheen denk ik. En dan nog één strip in stukjes voor op het dak van het kastje.

Alleen vrees ik dat ik al te laat ben. Femke is alweer urenlang spoorloos ;(
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 14:16:35 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111288531
Na urenlang weggeweest te zijn gluurde Femke zojuist weer even naar binnen, maar ging zelf niet naar binnen. Misschien is ze bang dat er een kat in het nestkastje zit. Wel zag ik Jerommeke Femke nog een insekt voeren in een struik voor het kastje dus dat gedrag is er nog steeds. Maar ja, van broeden komt dus niets terecht... (en misschien is het nu ook zinloos)
Mijn reisverslagen
pi_111288974
triest he. ;(
Als ze nou een beslissing zouden nemen kan het nestkasje misschin nog net door een tweede koppel gebruikt worden. Of een tweede leg later in het jaar
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:20:50 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111291002
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 14:28 schreef computergirl het volgende:
triest he. ;(
Als ze nou een beslissing zouden nemen kan het nestkasje misschin nog net door een tweede koppel gebruikt worden. Of een tweede leg later in het jaar
Als ze een nest verliezen dan doen ze vaak een tweede poging. Maar als ze in dit geval dezelfde nestplaats kiezen dan zou dat wel vreemd zijn.

Net hing Femke weer aan de opening van de nestbox. Kwa gedrag lijkt het exact op de fase van voor het nest bouwen, namelijk evalueren van een potentiële broedplaats. Je zou verwachten dat als ze het nest heeft verlaten wegens onveilig dat ze dan helemaal geen belangstelling meer zou hebben voor deze broedplaats. Toch heeft ze vanmorgen nog vier keer een paar minuten in het kastje zitten broeden en ook net kwam ze weer even bij het kastje kijken (maar ging niet naar binnen). Heel vreemd allemaal...

Aangezien ze kennelijk toch nog belangstelling heeft voor het nestkastje hoop ik stiekum dat de eieren zo'n niet bebroede periode kunnen overleven en dat ze uiteindelijk toch weer gewoon terugkeert....
Mijn reisverslagen
pi_111291702
;( Wat een ontwikkelingen, zeg. Ik kan mij goed voorstellen dat je alles op alles wilt zetten om de voortzetting van dit nest 'te garanderen' (met alle technische ingrepen). Het zou erg jammer zijn wanneer de pimpelmezen onrustig blijven en daardoor dit nest als verloren beschouwen. Maar helemaal sturen kan je het niet.

Wat betreft de praktische bezwaren voor de kap: je hoeft de kap niet geheel onderin de boom te hangen. Ook halverwege is al heel effectief. Zo kan niemand erbij (of zich aan de kap beschadigen), maar houdt je de kat wel uit de buurt. Bijkomend voordeel is dat de diameter van de boom (en dus ook de stamomtrek) hoger in de boom kleiner is. Kunststof hondenkappen zijn voor een paar centen verkrijgbaar bij de dierenarts, in allerlei maten en gemakkelijk aan de boom te bevestigen zonder de boom erg te beschadigen. Je kunt evt van die vogelweerpinnen aan de kap bevestigen, of meerdere kappen aan elkaar verbinden wanneer de stamomtrek toch nog te groot is.

*Hoopt op een goede afloop :Y
pi_111292363
Kutkatten :{w :r

Hoop dat het ook goed komt, in de tussentijd de kat weg proberen te houden. Specht/kraai e.d. aanvallen horen erbij.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:53:20 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111297146
Die kappen hadden ze in grotere maten dan ik ooit had gezien. Op hoop van zegen dan maar.... :)
De overige £50 aan spikes en dergelijke die ik vandaag heb besteld kunnen misschien direct de vuilnisbak in.

Tijdens het ophangen zat Femke trouwens bij het huisje en sloeg alarm. Maar ze heeft afgezien van die paar minuutjes vanmorgen de hele dag niet gebroed. Vreemd allemaal :{ ;(
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:24:29 #32
2651 svann
night-hawk
pi_111298397
Wat opzichtiger dan spikes, maar voorlopig wel al effectief.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:32:26 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111298700
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:24 schreef svann het volgende:
Wat opzichtiger dan spikes, maar voorlopig wel al effectief.
Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...

Spikes heeft natuurlijk wel een risico met krassen op de auto van de buurman of krassen op de buurman zelf terwijl je die kap niet snel over het hoofd ziet en bovendien is ie flexibel. Die boom staat namelijk direct naast het pad naar de tuin (met garage). Ik ga in elk geval nog wel spikes plaatsen op het dak van het nestkastje zodat daar ook niets meer kan gaan zitten.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:50:08 #34
2651 svann
night-hawk
pi_111299473
Hangt het zo laag?
Twee vertkale stroken spikes op de boom net naast het huisje moet het ook al wel doen, denk ik.
En wat erop of er vlak boven idd. Een vesting is het dan.

Heb je ze nog gezien?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:31:33 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111301527
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:50 schreef svann het volgende:
Hangt het zo laag?
Twee vertkale stroken spikes op de boom net naast het huisje moet het ook al wel doen, denk ik.
En wat erop of er vlak boven idd. Een vesting is het dan.
Ja misschien werkt dat wel. Maar ik wou die kat eigenlijk zo laag mogelijk tegenhouden maar niet zo laag dat hij er overheen kan springen.

quote:
Heb je ze nog gezien?
Femke hing na het ophangen van die kap weer een paar keer aan de opening van het nestkastje maar ze ging niet naar binnen. Op zich is het wel hoopvol dat ze nog zoveel belangstelling voor het kastje heeft, al was het maar voor de mogelijkheid van een tweede broedpoging in de toekomst.
Mijn reisverslagen
pi_111310941
wat jammer zeg :'(
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:26:27 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111311898
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt ;(
Mijn reisverslagen
pi_111313378
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...

Spikes heeft natuurlijk wel een risico met krassen op de auto van de buurman of krassen op de buurman zelf terwijl je die kap niet snel over het hoofd ziet en bovendien is ie flexibel. Die boom staat namelijk direct naast het pad naar de tuin (met garage). Ik ga in elk geval nog wel spikes plaatsen op het dak van het nestkastje zodat daar ook niets meer kan gaan zitten.
Volgen je buren ook de filmpjes? :D

quote:
9s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt ;(
;( ;(
pi_111322681
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:53 schreef SeLang het volgende:
Die kappen hadden ze in grotere maten dan ik ooit had gezien. Op hoop van zegen dan maar.... :)
De overige £50 aan spikes en dergelijke die ik vandaag heb besteld kunnen misschien direct de vuilnisbak in.

[ afbeelding ]

^O^ Chique geworden, hoor! Kun je de spikes niet gewoon terugsturen op basis van retourrecht? Scheelt weer. Ik zou ze, als dat niet kan, hoe dan ook niet weggooien. Je weet maar nooit waarvoor je ze kunt gebruiken.

quote:
:'( Oooh, ik hoop echt dat ze toch nog terugkomt. Zou echt zonde zijn...
pi_111330647
tvp
pi_111330688
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 00:16 schreef Kevin.L het volgende:
Die camera heeft een uitstekende positie zo te zien. Heldere kleuren ook.
pi_111330900
Een specht en huiskat in korte tijd is wat teveel, dat laat trauma's achter. Femke voelt zich daar niet meer veilig, als zelfs een kat zn poot erin kan porren. Triest om te lezen, dat het alsnog verkeerd afgelopen is door onnatuurlijke ontwikkelingen als een huiskat in nabijheid. Immers, als de katten aan hun lot overgelaten worden, zou de huidige populatie van katten nooit overleven in de natuur daar er simpelweg niet voldoende voedsel is.

Doordat de huiskat in leven gehouden wordt door de buren, wordt de natuur verstoord door de huidige aantallen huiskatten.

Hopen op volgend jaar.. mogelijk dat het dan wel lukt? Wellicht kun je de nest beter wat beschut neerzetten, ipv pal naast de weg? Anders blijft de nieuwsgierigheid van de kat geprikkeld zo.

En dit topic is niet gekoppeld aan dat andere topic (reeks)?

[ Bericht 20% gewijzigd door KeimpeHart op 09-05-2012 13:48:47 ]
pi_111356018
En als ze er niks meer mee doet? Dan leeghalen en hopen op een ander paartje's tweede leg?
pi_111359428
Ik heb het nestkastje opgehangen en alles aangesloten, alleen jammer dat het beeld niet helemaal zuiver is, er zijn wat strepen op te zien. Toch heb ik ervoor proberen zorgen dat de kabel niet gedraaid zit en niet in te scherpe hoeken bevestigd is.

Op de plaats van het oude nestkastje (zonder camera) hangt nu het nieuwe kastje, het oude nestkastje heb ik nu aan het tuinhuisje opgehangen. Een halve dag later begon er al een stelletje een nest te maken. Jammer genoeg hebben ze niet het kastje met camera gekozen.
Er lopen vaak katten in onze tuin van de buren, nog nooit een kat op het tuinhuisdak gezien, en je raad het al ... een witte kat zat boven het huisje in sluiphouding toen meesje er in zat.
Luidruchtig naar buiten gerend en weg was ie gelukkig.
pi_111359860
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:20 schreef Kevin.L het volgende:

Op de plaats van het oude nestkastje (zonder camera) hangt nu het nieuwe kastje, het oude nestkastje heb ik nu aan het tuinhuisje opgehangen. Een halve dag later begon er al een stelletje een nest te maken. Jammer genoeg hebben ze niet het kastje met camera gekozen.

_O- Dat was te verwachten natuurlijk :D
pi_111392359
Ach, volgend jaar misschien beter. :)
pi_111437367
quote:
Ach, wat verdrietig :'( . Ik was zo benieuwd en zat net bij te lezen (een minuut geleden las ik nog over 9 eitjes) en dan nu dit... En het zijn zulke leuke filmpjes en het is zo'n mooi verslag. Jammer dat er op zo'n manier een einde aan komt.

Zou het nog zin hebben om te kijken of een ander koppel wil komen broeden, of is dat nu echt te laat? Het lijkt me ook best lastig om het nestje van Jerommeke en Femke op te moeten ruimen, of ben ik nu te sentimenteel...

Hoe dan ook: er komen vast wel weer nieuwe kansen - ook voor Jerommeke en Femke.
pi_111453524
Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Zijn de pimpelmezen nog teruggekeerd?
pi_111461792
Nog even een verwijzing naar het vorige topic. Ik zal daar maar niet verder in posten.
Koolmezen met de lente in de kop

Eerst even een update van de afgelopen maanden.

Na enige maanden alleen maar een overnachter met incidenteel eens een maatje die mee kwam is alles afgelopen week plots in een stroomversnelling gekomen.

Ergens in maart hadden we een zeer serieus bezoek. Zelfs een imho zeer unieke opname kunnen maken van beide vogels tegelijk in de nestkast.

En beide in de nestkast. Geluid bleek helaas nog niet goed ingesteld te zijn, deze opname is dus nog zonder geluid.

Nadat meneer naar buiten gestuurd is, nog een laatste controle door mevrouw (nu wel met geluid)

Overdag zijn de eerste strohtjes binnen gebracht. Wat onwennig aan het nieuwe interieur gaat meneer toch maar slapen.

Maar helaas, toch weer poepen in de nestkast, dus ik trouw elke middag alle poepjes maar weer weggehaald uit de nestkast.

Maandenlang dus niets gebeurd, tot we afgelopen week plots zagen dat er hard gesleept werd met nestmateriaal.
Onderstaande filmpjes wilde ik jullie niet onthouden, Let vooral op het 2de filmpje, op de trappelende pootjes in een poging de veel te grote berg mos in 1 keer de nestkast in te persen :-D

Meneer hard aan het werkt terwijl mevrouw buiten liefjes zit te fluiten. Als je goed luisterd, hoor je haar elke keer fluiten vlak voor meneer een reactie geeft

Meeste opnames zijn trouwens met de infrarood camera (ik heb 2 camera's in de nestkast gebouwd)
Ter vergelijk een opname met de daglicht camera.

En gisterochtend lag er zowaar het eerste eitje.
Foto is met de daglicht camera terwijl ik met een zaklampje even naar binnen schijn.

Rond 20:30 zat het vrouwtje weer op het nest. Gezien haar snelle ademhaling kreeg ik de indruk dat er weer een eitje aan zat te komen. Meneer was iig zenuwachtig rondom en op de nestkast aan het vliegen.
Op de binnenopname hoor je zijn gekrabbel op het dak van de nestkast en de reactie van het vrouwtje erop.

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:22:36 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111462195
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:06 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Ach, wat verdrietig :'( . Ik was zo benieuwd en zat net bij te lezen (een minuut geleden las ik nog over 9 eitjes) en dan nu dit... En het zijn zulke leuke filmpjes en het is zo'n mooi verslag. Jammer dat er op zo'n manier een einde aan komt.

Zou het nog zin hebben om te kijken of een ander koppel wil komen broeden, of is dat nu echt te laat?
Er is een klein kansje op een nieuw koppel nog dit seizoen. Als een nest verloren gaat om welke reden dan ook dan doen ze vaak een herkansing. De vraag is wel of Jerommeke dat dan tolereert in zijn territorium, tenzij de territorium grens verschuift omdat hij zelf ook een nieuw nest zoekt. En een koolmees koppeltje neemt het natuurlijk sowieso zonder problemen over, aangezien die 2x zo groot/zwaar zijn.

quote:
Het lijkt me ook best lastig om het nestje van Jerommeke en Femke op te moeten ruimen, of ben ik nu te sentimenteel...
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijk ;(. Ik had nooit gedacht dat het me zo zou aangrijpen...

Opruimen van het nest doe ik pas eind september. Sowieso is het bij wet alleen toegestaan tussen oktober en januari, maar aangezien ik eind september op vakantie ga en pas in december terugkom doe ik dat liever in de laatste week van september, aangezien ik vorig jaar heb gezien dat de nestkastjes al eind november worden verkend voor eventuele winter overnachtingen. En ja, dat opruimen wordt inderdaad een beetje een emotioneel moment voor mij :{

Een bestaand nest hoeft trouwens geen barriere te zijn voor een eventueel nieuw koppeltje. Die zullen waarschijnlijk de eieren vernietigen en er een nieuw nest bovenop bouwen.

quote:
Hoe dan ook: er komen vast wel weer nieuwe kansen - ook voor Jerommeke en Femke.
Dat hopen we dan maar :)
Mijn reisverslagen
pi_111462331
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijk ;(. Ik had nooit gedacht dat het me zo zou aangrijpen...

Helemaal met je eens, je hecht je enorm aan zo'n broedsel. Het vorige nest wat we hier hadden (9 eieren, 7 uitgevlogen) hebben we ook op de voet gevolgd, en het was eigenlijk al een gemis nadat ze uitgevlogen waren. Het was soort van stil in huis (nestkast hangt bij ons op het balkon) zonder dat constante getjilp van de jongen als pa of ma weer aankwam met voedsel.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:29:04 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111462403
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:01 schreef Sodium het volgende:
Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Zijn de pimpelmezen nog teruggekeerd?
Het is over en uit.

De eerste ochtend na de aanval is femke nog 4x terug geweest op het nest en heeft toen een paar minuten gebroed. Maar ze bleef onrustig, ging steeds naar buiten en was steeds aan het roepen. Daarna is ze nooit meer terug geweest op het nest.

Ik heb in de dagen erna Jerommeke en Femke nog wel samen in de bomen rondom het nest eten zien zoeken. Femke keek dan even door de opening maar ging niet naar binnen. Ze waren dus nog wel samen en ik zag Femke bedelen en gevoerd worden door Jerommeke. Ze heeft nog steeds haar brood patch (bloedplek? wat is het Nederlandse woord?).

De camera loopt nu niet meer maar ik kijk natuurlijk wel af en toe even of er iets is veranderd. Omdat er niets is verplaatst in het nest kan ik zien dat er sinds de dag na de aanval niemand meer in het nestkastje is geweest.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:45:05 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111462861
@Sakura

Mooie filmpjes! Het komt me erg bekend voor, aangezien bij mij ook een koolmees paartje het nestkastje heeft geëvalueerd. Dat vleugeltjes gewapper van het vrouwtje en het tikken op het hout om de sterkte te testen heb ik ook gezien (en gefilmd).

Op het tweede filmpje kun je mooi het verschil in gedrag zien tussen het mannetje en het vrouwtje. Je ziet het vrouwtje bedelen en met haar vleugeltjes wapperen en het mannetje voert haar, of in elk geval hij maakt hij die bewegingen. Je kunt dat ook buiten het nest zien.

Even een kleine correctie hierop:
quote:
Meneer hard aan het werkt terwijl mevrouw buiten liefjes zit te fluiten.
Het is andersom: Alleen de mannetjes zingen en de vrouwtjes bouwen het nest :)
Mijn reisverslagen
pi_111462992
hmm, er is mij altijd verteld dat de mannetjes het nest bouwen. Heb ik het altijd verkeerd doorvertelt dus :)

Van dat fluiten kan idd kloppen, onze valkparkiet (vrouwtje dus) fluit ook zelden en praat al helemaal niet. Terwijl onze vorige valkparkiet (een mannetje dus) wel een enorme kwebbelaar was.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:00:05 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111463313
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef Sakura het volgende:
hmm, er is mij altijd verteld dat de mannetjes het nest bouwen. Heb ik het altijd verkeerd doorvertelt dus :)

Van dat fluiten kan idd kloppen, onze valkparkiet (vrouwtje dus) fluit ook zelden en praat al helemaal niet. Terwijl onze vorige valkparkiet (een mannetje dus) wel een enorme kwebbelaar was.
Er is een verschil tussen roepen en zingen. Zingen dient om territoriums te vestigen en om vrouwtjes aan te trekken. Dit doen bij de meeste vogelsoorten alleen de mannetjes. Er zijn soorten waarbij de vrouwtjes ook zingen (o.a. roodborstjes dacht ik) maar dat is een uitzondering. Roepen doen beiden. Het doel daarvan is contact maken/houden of alarm slaan.
Mijn reisverslagen
pi_111469593
Zojuist is mevrouw weer even langsgeweest en heeft de eitjes gekeerd. Dachten het al eerder te zien dat er 2 eitjes waren, redelijk vaag onder de mos zichtbaar.
Nu zijn ze beide zeer goed zichtbaar.

Vanmorgen:

en zojuist:

Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 12 mei 2012 @ 20:53:45 #57
163650 Greys
pi_111471440
Oh my... :{ Ik had wat gemist de laatste dagen.
En ik had net zo'n zin om babynamen te gaan bedenken ;(
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:29:40 #58
18079 neok
all the way
pi_111472777
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is over en uit.

Hier is het ook al een tijdje gedaan. De reden weet ik niet echt; er kan hier geen kat bij. Ik vermoed dat ik te dicht ben gekomen met de grasmaaier. Enfin, volgend jaar zijn we in ieder geval al wat meer vogelaar :)
Buenos dias Tristeza
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:42:19 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111473191
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:29 schreef neok het volgende:

[..]

Hier is het ook al een tijdje gedaan. De reden weet ik niet echt; er kan hier geen kat bij. Ik vermoed dat ik te dicht ben gekomen met de grasmaaier. Enfin, volgend jaar zijn we in ieder geval al wat meer vogelaar :)
Zijn de betreffende vogeltjes nog wel in de buurt? Dat het door een grasmaaier komt lijkt me sterk. Er zijn heel veel mogelijke redenen waarom een nest kan worden afgedankt. Eén van de ouders kan overlijden (kat, sperwer, ziekte,...), het nest kan vernietigd zijn door een andere vogel (koolmees, concurrerende pimpelmees), de babies kunnen sterven aan een ziekte, algemene onervarenheid van de ouders, etc. Was er überhaupt al een nest met eieren?

Ik las ergens dat 1 op de 5 pimpelmees nesten niets oplevert door een van bovenstaande oorzaken, dus het komt veel voor.
Mijn reisverslagen
pi_111509609
Vandaag waren we niet thuis maar wilden uiteraard wel de ontwikkelingen in onze nestkast volgen. Vanmorgen dus de motion detection aangezet. Zojuist thuis gekomen, blijken er zo'n 750 foto's gemaakt te zijn.
Letterlijk 1 foto daarvan heeft opgeleverd wat we wilden weten omdat ze een seconde of 3 naast het nestkuiltje stond. Er liggen dus toch inmiddels 3 eitjes :-) (foto direct erna ook hier even geplaatst, daar zit ze alweer op haar nest)

Nog wel 3 opnamens die ook het bewaren waard zijn. Iets zint moeder de vrouw niet, en met wijd opengesperde bek laat ze dat wel even weten :-)

maandag 14 mei 2012 @ 12:43:31 #61
18079 neok
all the way
pi_111529132
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zijn de betreffende vogeltjes nog wel in de buurt? Dat het door een grasmaaier komt lijkt me sterk. Er zijn heel veel mogelijke redenen waarom een nest kan worden afgedankt. Eén van de ouders kan overlijden (kat, sperwer, ziekte,...), het nest kan vernietigd zijn door een andere vogel (koolmees, concurrerende pimpelmees), de babies kunnen sterven aan een ziekte, algemene onervarenheid van de ouders, etc. Was er überhaupt al een nest met eieren?

Ik las ergens dat 1 op de 5 pimpelmees nesten niets oplevert door een van bovenstaande oorzaken, dus het komt veel voor.
Gisteren het kastje voor het eerst opengedaan. Er was een nest maar nog geen eitjes (gelukkig?). Het nestje was volgens mij nog niet helemaal af (nog geen zacht materiaal).

De vogeltjes zijn niet meer te zien en ik heb zo'n vermoeden dat er katten aan het werk zijn. Niet aan het kasje (onmogelijk) maar waarschijnlijk in de heg ofzo. Laatst had de kat vd buren hier zelfs een geringde duif voor de deur liggen...

Volgend jaar beter?
Buenos dias Tristeza
  maandag 14 mei 2012 @ 13:06:40 #62
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111529781
quote:
15s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:43 schreef neok het volgende:

[..]

Gisteren het kastje voor het eerst opengedaan. Er was een nest maar nog geen eitjes (gelukkig?). Het nestje was volgens mij nog niet helemaal af (nog geen zacht materiaal).

De vogeltjes zijn niet meer te zien en ik heb zo'n vermoeden dat er katten aan het werk zijn. Niet aan het kasje (onmogelijk) maar waarschijnlijk in de heg ofzo. Laatst had de kat vd buren hier zelfs een geringde duif voor de deur liggen...

Volgend jaar beter?
Niet om te zeiken, maar een nestkastje open maken in het broedseizoen dat mag dus NOOIT! :)
Niet alleen is het tegen de wet (hier in Engeland mag het alleen tussen okt-jan), maar de natuur loopt soms raar en een nest dat afgedankt lijkt is dat misschien helemaal niet. Er is ook geen enkele reden om een kastje te openen anders dan nieuwsgierigheid want de aanwezigheid van een afgedankt nest houdt eventuele nieuwe bewoners echt niet tegen hoor :).

Hoe dan ook, jammer als ze het nestje niet verder hebben doorgezet maar het kan nog steeds dit seizoen (al is de kans kleiner). Die vogeltjes van Sakura zijn ook pas een paar dagen geleden begonnen.

Hoe lang zijn ze (dat jij weet) bezig geweest rond het nest?
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 mei 2012 @ 12:54:15 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111620872
Als snelle anti-kat maatregel heb ik naast het anti-katten schild dat ik al had....

....nu ook anti-katten spikes op het dak geplakt zodat de kat minder lekker op het dak kan zitten. Ik verkoos deze oplossing boven de anti-meeuwen spikes die ik ook had besteld omdat ik zo ook het kastje nog open kan klappen zonder het van de boom te halen en omdat ik ze in een paar minuten snel en toch stevig kon bevestigen met dubbelzijdig tape zonder teveel aan het kastje te klooien.

Hoe effectief die spikes zijn weet ik niet, maar comfortabel is het in elk geval niet en als de kat in de opening wil vissen moet hij plat op z'n buik op die spikes gaan liggen...

Ik hoop (en denk) dat het schild afdoende is om de kat weg te houden maar die spikes zijn een extra maatregel mocht hij toch langs het schild komen. Extra fortificaties kan ik later nog bekijken maar dat is voor na het huidige broedseizoen want ik wil nu niet teveel aan en bij het kastje gaan rommelen.

Overigens is er al ruim een week geen enkele vogel meer in het nestkastje geweest. Ik zie Femke en Jerommeke ook nauwelijks meer in de buurt.
Mijn reisverslagen
pi_111623953
die spikes bovenop lijkt mee ook effectief tegen eksters en vlaamse gaaien etc
pi_111660278
:'( Vind het heel sneu dat de pimpelmezen het nest verlaten hebben, maar ik snap het wel een beetje. Wanneer ze besluiten te investeren in dit nest en de kat komt terug wanneer de jonkies uitvliegen en kaapt ze zo voor papa- en mamamees weg, dan is er meer verloren gegaan dan wanneer ze nu de eieren achterlaten en proberen elders een veiliger onderkomen te vinden. Maar het idee dat er in die eitjes nu pimpelmezen in spé zitten die nooit pimpelmees zullen worden is zooooo treurig...

Die spikes, hè? Kan het misschien zijn dat het toekomstige pimpelmezen afschrikt? Vogeltjes zitten volgens mij graag op de rand van het dak. Misschien kun je een randje aan de voorzijde vrijhouden van spikes. Mogelijk is het ook een idee om de nestkast wat hoger te hangen. Op een van de foto's viel mij trouwens op dat de nestkast relatief laag in de boom hangt. Het eventuele nest in de kast is daardoor vrij kwetsbaar voor indringers. Misschien kun je de nestkast hoger in de boom monteren?

@Sakura: toffe foto's! Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in je nestkast. :s)

@neok & SeLang: volgens mij (maar ik ben geen vogeldeskundige) is het gewoon toegestaan om een nestkast eens per zoveel tijd voor controle te openen, mits niet te vaak en mits niet na de middag. Je moet ook, voordat je de nestkast opent, de vogeltjes de kans geven om de nestkast te verlaten (dus niet meteen de kast van de muur halen als je weet dat papa- of mamamees binnen zit). Uiteraard moet je nestcontrole zoveel mogelijk beperken, dus als er geen specifieke aanleiding voor is, gewoon de boel met rust laten.
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:38:26 #66
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111661006
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:17 schreef Sodium het volgende:

Die spikes, hè? Kan het misschien zijn dat het toekomstige pimpelmezen afschrikt? Vogeltjes zitten volgens mij graag op de rand van het dak. Misschien kun je een randje aan de voorzijde vrijhouden van spikes.
Ik had eerder het omgekeerde idee: de spikes moeten zo ver mogelijk naar voren doorlopen want deste moeilijker wordt het voor een kat om over te hangen en in de opening te "vissen". Maar misschien schrikken de spikes de pimpelmezen inderdaad af. Maar daar kom ik dan in de winter wel achter en dan is er nog voldoende tijd om ze eventueel te verwijderen. Ik zou echter denken dat het voor vogeltjes niet veel anders is als een soort doornenstruik.

quote:
Mogelijk is het ook een idee om de nestkast wat hoger te hangen. Op een van de foto's viel mij trouwens op dat de nestkast relatief laag in de boom hangt. Het eventuele nest in de kast is daardoor vrij kwetsbaar voor indringers. Misschien kun je de nestkast hoger in de boom monteren?

De onderkant van het kastje is ongeveer 2 meter boven de grond. Ik denk niet dat een meter hoger ophangen het veel moeilijker maakt voor katten. Ik heb met hoger ophangen echter wel het nadeel dat het kastje dan tussen de takken hangt, wat in- en uitvliegen moelijker maakt en het makkelijker maakt voor roofdieren om zich in de buurt van de opening te positioneren. Daarom heb ik voor deze positie gekozen: het is de hoogst mogelijke positie op het kale deel van de boomstam.
Mijn reisverslagen
pi_111667637
Ik weet idd niet of dat wel een goed idee is, spikes bovenop de nestkast. Hier zit het mannetje vaak bovenop de nestkast terwijl het vrouwtje binnen zit.

donderdag 17 mei 2012 @ 16:23:46 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111668373
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:04 schreef Sakura het volgende:
Ik weet idd niet of dat wel een goed idee is, spikes bovenop de nestkast. Hier zit het mannetje vaak bovenop de nestkast terwijl het vrouwtje binnen zit.

Ja, maar aan de andere kant wordt bijvoorbeeld zo'n stokje aan de voorkant altijd afgeraden omdat je dan ook een zitplaats biedt aan roofdieren. Bij mij zat het mannetje ook weleens op het dak maar nog vaker in de struik er tegenover.

Anyway, in de winter merk ik vanzelf wel of het huisje wordt bezocht of niet en dan kunnen de spikes er altijd nog af. Maar ik gok dat het geen verschil maakt voor die pimpjes.
Mijn reisverslagen
pi_111668449
Inmiddels liggen er vermoedelijk 7 eitjes (gisteren ochtend lagen er al 6 en is ze de hele dag slechts een enkele keer in de nestkast geweest) in de nestkast en het broeden lijkt serieus te worden. Ze zit de hele dag al op het nest, alleen vanochtend vroeg was ze er een uurtje af.

Elke dag een eitje

De laatste dagen was het erg koud, dus meestal zaten de eitjes goed ingepakt.

En nog even een erge fout van het mannetje, die kwam ook de nestkast in, zeer tegen de zin in van mevrouw :-D

donderdag 17 mei 2012 @ 16:38:26 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111668918
@Sakura
Het broeden begint meestal één dag voor het laatste ei en het gemiddelde aantal eieren van een koolmees is 8, dus het zou precies overeen stemmen met het gemiddelde :)

@Sodium
Hoe is het eigenlijk met jouw nestje? inmiddels zouden er babies moeten zijn...
Mijn reisverslagen
pi_111670574
Het zijn er idd dus al 7, ze is nu even van het nest af.

Even wat meer licht vandaag, dus ook wat zicht met de daglicht camera (ik weet niet hoe jij zoveel licht in je nestkast kreeg SeLang :-) )

donderdag 17 mei 2012 @ 17:29:05 #72
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111671028
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:17 schreef Sakura het volgende:
(ik weet niet hoe jij zoveel licht in je nestkast kreeg SeLang :-) )

"Raampjes" (doorschijnend, niet doorzichtig) aan de zijkanten. Zie eerder geposte foto's
Mijn reisverslagen
pi_111672209
Je zou bijna verwachten dat ze dat niets vinden, licht in de nestkast, maar blijkbaar geen probleem dus.
Ik weet iig al wat ik in het najaar ga aanpassen :)
pi_111672349
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:38 schreef SeLang het volgende:

@Sodium
Hoe is het eigenlijk met jouw nestje? inmiddels zouden er babies moeten zijn...
Ik ben op dit moment helaas niet in de gelegenheid het nest/de koolmezen te observeren, dus weet niet precies wat er zich binnen de nestkast/de omgeving van de nestkast afspeelt. Maar volgens mijn berekeningen zouden de koolmezen maandag of dinsdag uit moeten vliegen. Het is de afgelopen maand echter relatief koel geweest, dus ik weet niet of dat nog van invloed is op de ontwikkeling van de koolmezen. Weet iemand trouwens wanneer je het nestmateriaal in de nestkast op mag ruimen? Halverwege de zomer? Begin herfst? In het najaar hoop ik een webcam te installeren en dan maar hopen dat ze volgend jaar weer komen nestelen.

Wat betreft die spikes: je, gewoon maar even kijken hoe ze erop reageren. Het weert natuurlijk wel effectief jagers...

@Sakura: mooi nestje!
  donderdag 17 mei 2012 @ 18:07:17 #75
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111672727
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:57 schreef Sodium het volgende:
Weet iemand trouwens wanneer je het nestmateriaal in de nestkast op mag ruimen? Halverwege de zomer? Begin herfst?
Hier in Engeland is het alleen legaal van augustus tot januari, maar de aanbevolen periode is oktober of november.
Mijn reisverslagen
pi_111682058
Ik doe het ook meestal ergens in oktober/november. Zet dan de hele nestkast een uurtje in een emmer met chloorwater. (zichtbaar aan de lichte rand aan de buitenkant van de nestkast)
Daarna een uurtje in een emmer met schoon water om de chloor er weer uit te krijgen.
pi_111733642
Het broeden is nu echt serieus aan de gang. Ze is afgelopen 2 dagen nauwelijks van het nest geweest. Zojuist nog even 5 minuten, maar kwam snel weer terug. Wel net even genoeg tijd voor me om stiekem met een zaklampje in de nestkastopening te schijnen. Er liggen nog steeds 7 eitjes, dus het leggen is definitief voorbij.

Gister kwam het mannetje al met een hapje aan, maar dat werd door mevrouw nog niet echt gewaardeerd om het maar zachtjes te zeggen :-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sakura op 19-05-2012 09:49:52 ]
  zaterdag 19 mei 2012 @ 09:54:42 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111733743
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 09:43 schreef Sakura het volgende:
Het broeden is nu echt serieus aan de gang. Ze is afgelopen 2 dagen nauwelijks van het nest geweest. Zojuist nog even 5 minuten, maar kwam snel weer terug. Wel net even genoeg tijd voor me om stiekem met een zaklampje in de nestkastopening te schijnen. Er liggen nog steeds 7 eitjes, dus het leggen is definitief voorbij.

[ afbeelding ]
Ik tel er toch echt 8! Netjes precies het gemiddelde :)

quote:
Gister kwam het mannetje al met een hapje aan, maar dat werd door mevrouw nog niet echt gewaardeerd om het maar zachtjes te zeggen :-)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoezo waardeerde ze het niet? Weigerde ze het eten?
Mijn reisverslagen
pi_111735356
Klopt ja, zag ook dat het er 8 zijn. En dat terwijl ze gisteren de hele dag heeft zitten broeden. Ook vandaag slechts enkele malen kort weg. Op dit moment zit ze weer te broeden na een kwartiertje weggeweest te zijn.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 11:40:19 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111735894
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 11:17 schreef Sakura het volgende:
Klopt ja, zag ook dat het er 8 zijn. En dat terwijl ze gisteren de hele dag heeft zitten broeden. Ook vandaag slechts enkele malen kort weg. Op dit moment zit ze weer te broeden na een kwartiertje weggeweest te zijn.
Klopt ook wel want het broeden begint meestal één dag voor het laatste ei.

In mijn kastje is nu al 1,5 week niets meer verplaatst dus er zijn geen bezoeken meer geweest. Trieste aanblik met 9 onbebroede eitjes ;(

Jerommeke zag ik net nog zingen in een boom terwijl hij eten aan het zoeken was. Femke heb ik al lang niet meer gezien. Geen enkele pimpelmees trouwens. De enige die ik af en toe zie is Jerommeke, maar het is nu allemaal sowieso heel moeilijk te zien door de bladeren die nu aan de bomen zitten.
Mijn reisverslagen
pi_111740478
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Klopt ook wel want het broeden begint meestal één dag voor het laatste ei.

In mijn kastje is nu al 1,5 week niets meer verplaatst dus er zijn geen bezoeken meer geweest. Trieste aanblik met 9 onbebroede eitjes ;(

Jerommeke zag ik net nog zingen in een boom terwijl hij eten aan het zoeken was. Femke heb ik al lang niet meer gezien. Geen enkele pimpelmees trouwens. De enige die ik af en toe zie is Jerommeke, maar het is nu allemaal sowieso heel moeilijk te zien door de bladeren die nu aan de bomen zitten.
:'( Ik vind de afloop ook verdietig. Je had er veel tijd ingestoken (elke dag beeldmateriaal synchroniseren met geluid, filmpjes uploaden etc) en hebt zulk scherp beeld dat het hele proces van begin tot eind in detail te volgen zou zijn. Dat het dan zo moet eindigen is bijzonder jammer...

Je gaat het volgend jaar wel nog een keer proberen, hoop ik?
pi_111773953
En vannacht weer een eitje erbij. Broeden was dus nog steeds niet begonnen. Op dit moment is ze alweer van het nest af, uurtje terug ook al een minuut of 10 nadat haar mannetje wat te eten kwam brengen.

zondag 20 mei 2012 @ 10:37:15 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111774164
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 10:23 schreef Sakura het volgende:
En vannacht weer een eitje erbij. Broeden was dus nog steeds niet begonnen. Op dit moment is ze alweer van het nest af, uurtje terug ook al een minuut of 10 nadat haar mannetje wat te eten kwam brengen.

[ afbeelding ]
Ha! Ze zit dus boven het gemiddelde nu :)
Mijn reisverslagen
pi_111774384
Vorige nest wat we hier hadden was ook 9 eitjes waarvan er 7 uiteindelijk uitgevlogen zijn. Nestkast zat echt stampvol met 7 bijna volwassen koolmezen. Ik hoop dus maar voor ze dat ze het nu genoeg vinden en niet nog meer eieren gaan leggen :D

Ik hoop alleen nog ergens ftp ruimte met behoorlijke bandbreedte te kunnen vinden om de lifecam weer in de lucht te krijgen.
  zondag 20 mei 2012 @ 10:53:25 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111774451
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 14:25 schreef Sodium het volgende:

[..]

:'( Ik vind de afloop ook verdietig. Je had er veel tijd ingestoken (elke dag beeldmateriaal synchroniseren met geluid, filmpjes uploaden etc) en hebt zulk scherp beeld dat het hele proces van begin tot eind in detail te volgen zou zijn. Dat het dan zo moet eindigen is bijzonder jammer...

Je gaat het volgend jaar wel nog een keer proberen, hoop ik?
Zeker weten :Y

Om te beginnen wordt het al interessant om te zien wie het territorium krijgt (of houdt). De typische levensverwachting van een pimpelmees is ongeveer 2 jaar. Dus wie weet of Jerommeke dan nog leeft en zo ja is hij dan nog de baas of is er inmiddels een jonger en sterker mannetje die het territorium overneemt? En als Jerommeke nog de baas is, kiest hij dan toch weer dit nestkastje? Dat is natuurlijk twijfelachtig na de catastrofe van 2 weken geleden, zeker als hij daarna een nieuwe (en succesvolle) broedplaats heeft gevonden. Het is ook mogelijk dat de territorium grenzen gewoon verschuiven. Als mijn nestkastje een beetje aan de rand komt te liggen dan kan mogelijk een baby van dit jaar zich er tussen wringen en een nieuw territorium vestigen.

Het eerste om naar uit te kijken is of er weer vogeltjes gaan overnachten in de late herfst/winter. Naar ik begrijp zijn dat meestal vrouwtjes die dat doen. Vorig jaar gebeurde dat vanaf eind november. En dan februari-maart weer goed in de gaten houden wie het territorium claimt.

Dat het nest dit jaar verloren ging is natuurlijk diep triest, maar er is voor mij veel meer dan alleen schattige babietjes. Alles wat eraan vooraf gaat is ook enorm leuk en interessant om te volgen. Wat dat betreft zijn de resultaten voor mij boven verwachting geweest, ondanks het verlies van het nest.

Overigens stelt het verlies van het nest me wel in de gelegenheid om vroeg op vakantie te gaan. Waarschijnlijk ga ik over een week ofzo en blijf dan voor een maand weg. Met een nestje om te volgen zou ik dat natuurlijk niet doen. Maar hopelijk is er volgend jaar wel een nestje om te volgen...
Mijn reisverslagen
pi_111774964
2 jaar maar! :o :'(
  zondag 20 mei 2012 @ 12:05:27 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111776019
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:21 schreef computergirl het volgende:
2 jaar maar! :o :'(
Het loopt heel erg uiteen maar de levensverwachting is inderdaad erg laag. De oudste recorded pimpelmees in Engeland was bijna 10 jaar oud, maar van alle babies die de kindertijd overleven en het nest uitvliegen is de helft binnen een half jaar dood. Veel onervaren vogeltjes worden het slachtoffer van katten en sperwers. En dan heb je natuurlijk nog andere oorzaken zoals ziekte, voedseltekort etc waardoor de zwakkere vogeltjes overlijden. 2 jaar schijnt ongeveer een typische levensduur te zijn, maar het kan dus aanzienlijk langer of korter zijn.

Dat is ook logisch als je bedenkt hoeveel babies ze krijgen. De populatie blijft door de jaren heen ongeveer constant, dus de levensverwachting moet heel laag zijn.
Mijn reisverslagen
pi_111778374
Erg gaaf idd.

Zelf blijf ik dit een hilarische opname vinden van ons vorige nest. Een veel te grote rups en maar passen en meten in welk bekje die naar binnen te proppen is :D

pi_111871615
Volledig vergeten deze topics, maar FTP draait weer dus het is aan Sakura om de boel weer online te gooien!

Succes alvast :)!
pi_111905113
Thx Mdrop. Heb er even een pagina neergezet, wordt nu nog niet automatisch geupdate, dat configureer ik morgen. Er staat al wel een fototje van vandaag on-line.

http://webcam.loaden.nl/

Het kan zijn dat je virusscanner een error geeft op deze pagina dat die niet veilig is. TrendMicro vind de site iig verdacht, Maar er staat echt niets geks op, slechts een index.htm met een scriptje om elke 2 seconde te updaten. Mocht dat niet automatisch gaan, dan moet je simpelweg heel erg vaak F5 indrukken :D
pi_111937528
Inmiddels draait de webcam site naar behoren. Elke 4 seconde wordt die automatisch gerefreshed. Elke 3 seconde upload ik een nieuwe foto zodra er beweging geconstateerd wordt.
Zolang er nog gebroed wordt, staat mijn pc overdag gewoon uit.
Even voor het gemak uitgaande van 18 dagen broedtijd, zouden ze uit kunnen komen rond de 7de juni (laatste ei is 20 mei gelegd). Vanaf dat moment zal ik ook overdag mijn pc zo veel mogelijk aan laten staan.
pi_111994491
Deze wilde ik jullie niet onthouden.
Vrouwtje was even van haar nest af. Mannetje op zoek naar het vrouwtje, uiteraard geen reactie vanuit de nestkast. Dan maar zelf even poolshoogte nemen in de nestkast.

Je ziet hem denken van wat moet ik daar nou allemaal weer mee :D

pi_112004550
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Sakura het volgende:
Vrouwtje was even van haar nest af. Mannetje op zoek naar het vrouwtje, uiteraard geen reactie vanuit de nestkast. Dan maar zelf even poolshoogte nemen in de nestkast.

Die blik boven die eitjes _O-

"hmm... wasda?"
  vrijdag 25 mei 2012 @ 08:46:37 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112006629
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Sakura het volgende:

Lief O+

Ik ben vanaf morgen trouwens op vakantie (lang :') ) dus mocht er nog iets gebeuren in m'n eigen kastje dan ben ik daar niet meer bij.
Mijn reisverslagen
pi_112006661
Liggen de eitjes rr nog in, of heb je een mini omeletje gebakken?
  vrijdag 25 mei 2012 @ 08:52:12 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112006749
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 08:48 schreef computergirl het volgende:
Liggen de eitjes rr nog in, of heb je een mini omeletje gebakken?
Alles ligt nog steeds onaangeroerd, ook de veertjes in het nestkastje. Dus er zijn al 2,5 weken geen vogeltjes meer binnen geweest.
Mijn reisverslagen
pi_112024237
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 08:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Lief O+

Ik ben vanaf morgen trouwens op vakantie (lang :') ) dus mocht er nog iets gebeuren in m'n eigen kastje dan ben ik daar niet meer bij.
Hoop dat je het 'achtertuindrama' door je vakantie even kunt vergeten. En fingers crossed voor volgend jaar maar alvast. Mijn huiskoolmezen maken het trouwens goed, zover ik kan vernemen. Ze worden stevig gevoed door paps en mams en op basis van uitvliegschattingen zouden ze dit weekend ongeveer hun nestkast moeten verlaten. O+
pi_112026953
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 08:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Alles ligt nog steeds onaangeroerd, ook de veertjes in het nestkastje. Dus er zijn al 2,5 weken geen vogeltjes meer binnen geweest.
Hmmm, ik zou de eitjes aan andere vogels gunnen als ze toch niet meer gaan uitkomen.
Anyway geniet van je vakantie!
pi_112080559
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef SeLang het volgende:
Het is alweer even geleden dat je dit schreef sorry voor mijn late reactie.... Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Je zit er de hele tijd met je neus bovenop en ziet hoe lief ze het nestje verzorgen en dan kunnen ze er vanwege (in hun ogen) groot gevaar niet meer naartoe... Dat is heel verdrietig om te zien. Gelukkig (zo schrijf je verderop) heb je wel al hele mooie dingen gezien en kun je het een volgende keer (nog) beter aanpakken. Ik had trouwens niet verwacht dat de gemiddelde overlevingsduur van de vogeltjes maar zo'n 2 jaar is, wat kort!

Zojuist las ik dat je op vakantie gaat. Trek je de natuur in? Zo ja, hopelijk zie veel andere mooie vogels en beestjes. Hoe dan ook (en mocht je dit nog lezen): heel veel plezier gewenst!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')