De mijne loopt ook gewoon onafgeschermd door de tuin. Zolang de connectors maar droog blijven (en die zitten in het huisje). Werkt prima maar zal niet eeuwig meegaan natuurlijk. Maar een kabel is goedkoop dus na een paar jaar vervang je die gewoon.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:16 schreef Kevin.L het volgende:
Ik heb dit vogelhuisje met camera sinds kort in mijn bezit. Ik ga hem binnenkort ophangen in de tuin.
Er zit een 30 meter kabel (audio, video, voeding) bij, nu is mijn vraag of het nodig is die kabel af te schermen ? Of kan die kabel gewoon tegen regen enzo ?
Ik wil hem onder de dakgoot bevestigen, en het zou makkelijk zijn om geen gebruik te maken van pvc pijpjes om de kabel in te leggen.
daar raken femke en Jerommeke nog meer van in de stress denk ik. Kan je niet met iets van gaas of zo zorgen dat die kat er niet bij kan komen?quote:Op maandag 7 mei 2012 13:28 schreef SeLang het volgende:
OMG! Wat een gevaar voor de vogeltjes
Waar had ik dat luchtdruk pistool ook alweer gelaten....?
Nee, zo'n luchtdruk pistool hoor je niets van maar als ik die kat een keer goed raak en hij associeert die pijn met het nestkastje dan kan dat goed werken. Evengoed zal ik eens kijken of ik zonder de boel te verstoren een barrière kan maken. Of hopen dat die kat slim genoeg is om te weten dat hij toch niet in het kastje kan komen (hij heeft het nu geprobeerd en het is mislukt).quote:Op maandag 7 mei 2012 13:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
daar raken femke en Jerommeke nog meer van in de stress denk ik. Kan je niet met iets van gaas of zo zorgen dat die kat er niet bij kan komen?
Een specht is natuur, een huiskat niet.quote:Op maandag 7 mei 2012 17:40 schreef Sodium het volgende:
Neeeeeee! Dat is nu eenmaal de natuur, maar toch. Ik denk dat je niets anders kunt doen dan moedeloos toekijken naar hoe het zich gaat ontwikkelen.
Ja aan zoiets zat ik ook te denkenquote:Hoe komt de kat in de boom? Misschien kun je iets aan de stam bevestigen wat het voor de kat lastig/onaantrekkelijk maakt om de boom in te klimmen. Zo hebben wij destijds een soort plastic hondenkap (zo'n ding wat je bij de dierenarts kunt kopen) omgekeerd om de stam van een boom gehangen en zo succesvol een nest jonge vogels weten te beschermen tegen de hongerige buurtkatten.![]()
Ik vergeet die blik van de kat, de eerstvolgende keer dat 'ie via de stam de boom wilde in klimmen, nooit meer!
Wat een trieste afloop op deze manier.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:17 schreef SeLang het volgende:
Het is over volgens mij
Het is nu donker en Femke is niet op het nest. Jerommeke is ook nergens te bekennen. Ik denk dat ze het nest hebben verlaten na die specht en vooral kat aanval.
Femke is nog een paar keer terug geweest, voor het laatst op het eind van de middag. Maar ze was heel onrustig en na eventjes op het nest vloog ze dan weer naar buiten. Net alsof ze zich niet meer veilig voelde.
![]()
Zoiets zat ik ook al naar te kijken, maar het hangt er vanaf hoe buigzaam die spikes zijn. Ik zal straks inderdaad eens langs een tuincentrum gaan. Zo'n chain als in het plaatje is natuurlijk wel lekker makkelijk te plaatsen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:57 schreef computergirl het volgende:
ik heb zoiets als dit op mijn balkon, tegen duiven
is denk ik ook in UK bij elk tuincentrum te koop
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=951
[ afbeelding ]
Weet ik niet, het zit op plekken waar de kat sowieso niet komt, boven op een balkonkast, afvoer van de verwarming etc.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:03 schreef SeLang het volgende:
Jij hebt toch zelf een kat? Schrikt het hem/haar af?
Edit: of anders maak ik zelf even een paar spijkerlatten voor op het dak
Bedankt voor de links. Ik had die ook al gevondenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:05 schreef computergirl het volgende:
[..]
Weet ik niet, het zit op plekken waar de kat sowieso niet komt, boven op een balkonkast, afvoer van de verwarming etc.
Bij spijkers moet je trouwens wel opletten dat het niet zoveel ruimte tussen zit dat een kat er toch met de pootjes tussen kan.
Ik denk dat je die duivenpinnen misschien ook rond de stam van de boom kan spijkeren
Oh kijk: google op bird proofing spikes uk vind ik ook
http://www.pigeonoff.co.uk/
http://www.bird-stop.co.uk/
en deze:
http://www.rspb.org.uk/ad(...)s/catdeterrents.aspx
Als ze een nest verliezen dan doen ze vaak een tweede poging. Maar als ze in dit geval dezelfde nestplaats kiezen dan zou dat wel vreemd zijn.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:28 schreef computergirl het volgende:
triest he.![]()
Als ze nou een beslissing zouden nemen kan het nestkasje misschin nog net door een tweede koppel gebruikt worden. Of een tweede leg later in het jaar
Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:24 schreef svann het volgende:
Wat opzichtiger dan spikes, maar voorlopig wel al effectief.
Ja misschien werkt dat wel. Maar ik wou die kat eigenlijk zo laag mogelijk tegenhouden maar niet zo laag dat hij er overheen kan springen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:50 schreef svann het volgende:
Hangt het zo laag?
Twee vertkale stroken spikes op de boom net naast het huisje moet het ook al wel doen, denk ik.
En wat erop of er vlak boven idd. Een vesting is het dan.
Femke hing na het ophangen van die kap weer een paar keer aan de opening van het nestkastje maar ze ging niet naar binnen. Op zich is het wel hoopvol dat ze nog zoveel belangstelling voor het kastje heeft, al was het maar voor de mogelijkheid van een tweede broedpoging in de toekomst.quote:Heb je ze nog gezien?
Volgen je buren ook de filmpjes?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het ziet er inderdaad niet uit, maar als het werkt...
Spikes heeft natuurlijk wel een risico met krassen op de auto van de buurman of krassen op de buurman zelf terwijl je die kap niet snel over het hoofd ziet en bovendien is ie flexibel. Die boom staat namelijk direct naast het pad naar de tuin (met garage). Ik ga in elk geval nog wel spikes plaatsen op het dak van het nestkastje zodat daar ook niets meer kan gaan zitten.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:53 schreef SeLang het volgende:
Die kappen hadden ze in grotere maten dan ik ooit had gezien. Op hoop van zegen dan maar....
De overige £50 aan spikes en dergelijke die ik vandaag heb besteld kunnen misschien direct de vuilnisbak in.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Nou het is echt voorbij hoor. Het is nu donker en het kastje is nog steeds leeg. Ik denk niet dat ze nog terug komt
Die camera heeft een uitstekende positie zo te zien. Heldere kleuren ook.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:16 schreef Kevin.L het volgende:
Ik heb dit vogelhuisje met camera sinds kort in mijn bezit. Ik ga hem binnenkort ophangen in de tuin.
Er zit een 30 meter kabel (audio, video, voeding) bij, nu is mijn vraag of het nodig is die kabel af te schermen ? Of kan die kabel gewoon tegen regen enzo ?
Ik wil hem onder de dakgoot bevestigen, en het zou makkelijk zijn om geen gebruik te maken van pvc pijpjes om de kabel in te leggen.
quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:20 schreef Kevin.L het volgende:
Op de plaats van het oude nestkastje (zonder camera) hangt nu het nieuwe kastje, het oude nestkastje heb ik nu aan het tuinhuisje opgehangen. Een halve dag later begon er al een stelletje een nest te maken. Jammer genoeg hebben ze niet het kastje met camera gekozen.
Ach, wat verdrietigquote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:26 schreef SeLang het volgende:
Er is een klein kansje op een nieuw koppel nog dit seizoen. Als een nest verloren gaat om welke reden dan ook dan doen ze vaak een herkansing. De vraag is wel of Jerommeke dat dan tolereert in zijn territorium, tenzij de territorium grens verschuift omdat hij zelf ook een nieuw nest zoekt. En een koolmees koppeltje neemt het natuurlijk sowieso zonder problemen over, aangezien die 2x zo groot/zwaar zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:06 schreef femmeChantal het volgende:
[..]
Ach, wat verdrietig. Ik was zo benieuwd en zat net bij te lezen (een minuut geleden las ik nog over 9 eitjes) en dan nu dit... En het zijn zulke leuke filmpjes en het is zo'n mooi verslag. Jammer dat er op zo'n manier een einde aan komt.
Zou het nog zin hebben om te kijken of een ander koppel wil komen broeden, of is dat nu echt te laat?
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijkquote:Het lijkt me ook best lastig om het nestje van Jerommeke en Femke op te moeten ruimen, of ben ik nu te sentimenteel...
Dat hopen we dan maarquote:Hoe dan ook: er komen vast wel weer nieuwe kansen - ook voor Jerommeke en Femke.
Helemaal met je eens, je hecht je enorm aan zo'n broedsel. Het vorige nest wat we hier hadden (9 eieren, 7 uitgevlogen) hebben we ook op de voet gevolgd, en het was eigenlijk al een gemis nadat ze uitgevlogen waren. Het was soort van stil in huis (nestkast hangt bij ons op het balkon) zonder dat constante getjilp van de jongen als pa of ma weer aankwam met voedsel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijk. Ik had nooit gedacht dat het me zo zou aangrijpen...
Het is over en uit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:01 schreef Sodium het volgende:
Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Zijn de pimpelmezen nog teruggekeerd?
Het is andersom: Alleen de mannetjes zingen en de vrouwtjes bouwen het nestquote:Meneer hard aan het werkt terwijl mevrouw buiten liefjes zit te fluiten.
Er is een verschil tussen roepen en zingen. Zingen dient om territoriums te vestigen en om vrouwtjes aan te trekken. Dit doen bij de meeste vogelsoorten alleen de mannetjes. Er zijn soorten waarbij de vrouwtjes ook zingen (o.a. roodborstjes dacht ik) maar dat is een uitzondering. Roepen doen beiden. Het doel daarvan is contact maken/houden of alarm slaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef Sakura het volgende:
hmm, er is mij altijd verteld dat de mannetjes het nest bouwen. Heb ik het altijd verkeerd doorvertelt dus
Van dat fluiten kan idd kloppen, onze valkparkiet (vrouwtje dus) fluit ook zelden en praat al helemaal niet. Terwijl onze vorige valkparkiet (een mannetje dus) wel een enorme kwebbelaar was.
Hier is het ook al een tijdje gedaan. De reden weet ik niet echt; er kan hier geen kat bij. Ik vermoed dat ik te dicht ben gekomen met de grasmaaier. Enfin, volgend jaar zijn we in ieder geval al wat meer vogelaarquote:
Zijn de betreffende vogeltjes nog wel in de buurt? Dat het door een grasmaaier komt lijkt me sterk. Er zijn heel veel mogelijke redenen waarom een nest kan worden afgedankt. Eén van de ouders kan overlijden (kat, sperwer, ziekte,...), het nest kan vernietigd zijn door een andere vogel (koolmees, concurrerende pimpelmees), de babies kunnen sterven aan een ziekte, algemene onervarenheid van de ouders, etc. Was er überhaupt al een nest met eieren?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:29 schreef neok het volgende:
[..]
Hier is het ook al een tijdje gedaan. De reden weet ik niet echt; er kan hier geen kat bij. Ik vermoed dat ik te dicht ben gekomen met de grasmaaier. Enfin, volgend jaar zijn we in ieder geval al wat meer vogelaar
Gisteren het kastje voor het eerst opengedaan. Er was een nest maar nog geen eitjes (gelukkig?). Het nestje was volgens mij nog niet helemaal af (nog geen zacht materiaal).quote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zijn de betreffende vogeltjes nog wel in de buurt? Dat het door een grasmaaier komt lijkt me sterk. Er zijn heel veel mogelijke redenen waarom een nest kan worden afgedankt. Eén van de ouders kan overlijden (kat, sperwer, ziekte,...), het nest kan vernietigd zijn door een andere vogel (koolmees, concurrerende pimpelmees), de babies kunnen sterven aan een ziekte, algemene onervarenheid van de ouders, etc. Was er überhaupt al een nest met eieren?
Ik las ergens dat 1 op de 5 pimpelmees nesten niets oplevert door een van bovenstaande oorzaken, dus het komt veel voor.
Niet om te zeiken, maar een nestkastje open maken in het broedseizoen dat mag dus NOOIT!quote:Op maandag 14 mei 2012 12:43 schreef neok het volgende:
[..]
Gisteren het kastje voor het eerst opengedaan. Er was een nest maar nog geen eitjes (gelukkig?). Het nestje was volgens mij nog niet helemaal af (nog geen zacht materiaal).
De vogeltjes zijn niet meer te zien en ik heb zo'n vermoeden dat er katten aan het werk zijn. Niet aan het kasje (onmogelijk) maar waarschijnlijk in de heg ofzo. Laatst had de kat vd buren hier zelfs een geringde duif voor de deur liggen...
Volgend jaar beter?
Ik had eerder het omgekeerde idee: de spikes moeten zo ver mogelijk naar voren doorlopen want deste moeilijker wordt het voor een kat om over te hangen en in de opening te "vissen". Maar misschien schrikken de spikes de pimpelmezen inderdaad af. Maar daar kom ik dan in de winter wel achter en dan is er nog voldoende tijd om ze eventueel te verwijderen. Ik zou echter denken dat het voor vogeltjes niet veel anders is als een soort doornenstruik.quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:17 schreef Sodium het volgende:
Die spikes, hè? Kan het misschien zijn dat het toekomstige pimpelmezen afschrikt? Vogeltjes zitten volgens mij graag op de rand van het dak. Misschien kun je een randje aan de voorzijde vrijhouden van spikes.
De onderkant van het kastje is ongeveer 2 meter boven de grond. Ik denk niet dat een meter hoger ophangen het veel moeilijker maakt voor katten. Ik heb met hoger ophangen echter wel het nadeel dat het kastje dan tussen de takken hangt, wat in- en uitvliegen moelijker maakt en het makkelijker maakt voor roofdieren om zich in de buurt van de opening te positioneren. Daarom heb ik voor deze positie gekozen: het is de hoogst mogelijke positie op het kale deel van de boomstam.quote:Mogelijk is het ook een idee om de nestkast wat hoger te hangen. Op een van de foto's viel mij trouwens op dat de nestkast relatief laag in de boom hangt. Het eventuele nest in de kast is daardoor vrij kwetsbaar voor indringers. Misschien kun je de nestkast hoger in de boom monteren?
Ja, maar aan de andere kant wordt bijvoorbeeld zo'n stokje aan de voorkant altijd afgeraden omdat je dan ook een zitplaats biedt aan roofdieren. Bij mij zat het mannetje ook weleens op het dak maar nog vaker in de struik er tegenover.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:04 schreef Sakura het volgende:
Ik weet idd niet of dat wel een goed idee is, spikes bovenop de nestkast. Hier zit het mannetje vaak bovenop de nestkast terwijl het vrouwtje binnen zit.
"Raampjes" (doorschijnend, niet doorzichtig) aan de zijkanten. Zie eerder geposte foto'squote:Op donderdag 17 mei 2012 17:17 schreef Sakura het volgende:
(ik weet niet hoe jij zoveel licht in je nestkast kreeg SeLang :-) )
Ik ben op dit moment helaas niet in de gelegenheid het nest/de koolmezen te observeren, dus weet niet precies wat er zich binnen de nestkast/de omgeving van de nestkast afspeelt. Maar volgens mijn berekeningen zouden de koolmezen maandag of dinsdag uit moeten vliegen. Het is de afgelopen maand echter relatief koel geweest, dus ik weet niet of dat nog van invloed is op de ontwikkeling van de koolmezen. Weet iemand trouwens wanneer je het nestmateriaal in de nestkast op mag ruimen? Halverwege de zomer? Begin herfst? In het najaar hoop ik een webcam te installeren en dan maar hopen dat ze volgend jaar weer komen nestelen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:38 schreef SeLang het volgende:
@Sodium
Hoe is het eigenlijk met jouw nestje? inmiddels zouden er babies moeten zijn...
Hier in Engeland is het alleen legaal van augustus tot januari, maar de aanbevolen periode is oktober of november.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:57 schreef Sodium het volgende:
Weet iemand trouwens wanneer je het nestmateriaal in de nestkast op mag ruimen? Halverwege de zomer? Begin herfst?
Ik tel er toch echt 8! Netjes precies het gemiddeldequote:Op zaterdag 19 mei 2012 09:43 schreef Sakura het volgende:
Het broeden is nu echt serieus aan de gang. Ze is afgelopen 2 dagen nauwelijks van het nest geweest. Zojuist nog even 5 minuten, maar kwam snel weer terug. Wel net even genoeg tijd voor me om stiekem met een zaklampje in de nestkastopening te schijnen. Er liggen nog steeds 7 eitjes, dus het leggen is definitief voorbij.
[ afbeelding ]
Hoezo waardeerde ze het niet? Weigerde ze het eten?quote:Gister kwam het mannetje al met een hapje aan, maar dat werd door mevrouw nog niet echt gewaardeerd om het maar zachtjes te zeggen :-)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt ook wel want het broeden begint meestal één dag voor het laatste ei.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:17 schreef Sakura het volgende:
Klopt ja, zag ook dat het er 8 zijn. En dat terwijl ze gisteren de hele dag heeft zitten broeden. Ook vandaag slechts enkele malen kort weg. Op dit moment zit ze weer te broeden na een kwartiertje weggeweest te zijn.
quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt ook wel want het broeden begint meestal één dag voor het laatste ei.
In mijn kastje is nu al 1,5 week niets meer verplaatst dus er zijn geen bezoeken meer geweest. Trieste aanblik met 9 onbebroede eitjes
Jerommeke zag ik net nog zingen in een boom terwijl hij eten aan het zoeken was. Femke heb ik al lang niet meer gezien. Geen enkele pimpelmees trouwens. De enige die ik af en toe zie is Jerommeke, maar het is nu allemaal sowieso heel moeilijk te zien door de bladeren die nu aan de bomen zitten.
Ha! Ze zit dus boven het gemiddelde nuquote:Op zondag 20 mei 2012 10:23 schreef Sakura het volgende:
En vannacht weer een eitje erbij. Broeden was dus nog steeds niet begonnen. Op dit moment is ze alweer van het nest af, uurtje terug ook al een minuut of 10 nadat haar mannetje wat te eten kwam brengen.
[ afbeelding ]
Zeker wetenquote:Op zaterdag 19 mei 2012 14:25 schreef Sodium het volgende:
[..]Ik vind de afloop ook verdietig. Je had er veel tijd ingestoken (elke dag beeldmateriaal synchroniseren met geluid, filmpjes uploaden etc) en hebt zulk scherp beeld dat het hele proces van begin tot eind in detail te volgen zou zijn. Dat het dan zo moet eindigen is bijzonder jammer...
Je gaat het volgend jaar wel nog een keer proberen, hoop ik?
Het loopt heel erg uiteen maar de levensverwachting is inderdaad erg laag. De oudste recorded pimpelmees in Engeland was bijna 10 jaar oud, maar van alle babies die de kindertijd overleven en het nest uitvliegen is de helft binnen een half jaar dood. Veel onervaren vogeltjes worden het slachtoffer van katten en sperwers. En dan heb je natuurlijk nog andere oorzaken zoals ziekte, voedseltekort etc waardoor de zwakkere vogeltjes overlijden. 2 jaar schijnt ongeveer een typische levensduur te zijn, maar het kan dus aanzienlijk langer of korter zijn.quote:
Die blik boven die eitjesquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Sakura het volgende:
Deze wilde ik jullie niet onthouden.
Vrouwtje was even van haar nest af. Mannetje op zoek naar het vrouwtje, uiteraard geen reactie vanuit de nestkast. Dan maar zelf even poolshoogte nemen in de nestkast.
Je ziet hem denken van wat moet ik daar nou allemaal weer mee
Liefquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Sakura het volgende:
Deze wilde ik jullie niet onthouden.
Vrouwtje was even van haar nest af. Mannetje op zoek naar het vrouwtje, uiteraard geen reactie vanuit de nestkast. Dan maar zelf even poolshoogte nemen in de nestkast.
Je ziet hem denken van wat moet ik daar nou allemaal weer mee
Alles ligt nog steeds onaangeroerd, ook de veertjes in het nestkastje. Dus er zijn al 2,5 weken geen vogeltjes meer binnen geweest.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:48 schreef computergirl het volgende:
Liggen de eitjes rr nog in, of heb je een mini omeletje gebakken?
Hoop dat je het 'achtertuindrama' door je vakantie even kunt vergeten. En fingers crossed voor volgend jaar maar alvast. Mijn huiskoolmezen maken het trouwens goed, zover ik kan vernemen. Ze worden stevig gevoed door paps en mams en op basis van uitvliegschattingen zouden ze dit weekend ongeveer hun nestkast moeten verlaten.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Lief
Ik ben vanaf morgen trouwens op vakantie (lang) dus mocht er nog iets gebeuren in m'n eigen kastje dan ben ik daar niet meer bij.
Hmmm, ik zou de eitjes aan andere vogels gunnen als ze toch niet meer gaan uitkomen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 08:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alles ligt nog steeds onaangeroerd, ook de veertjes in het nestkastje. Dus er zijn al 2,5 weken geen vogeltjes meer binnen geweest.
Het is alweer even geleden dat je dit schreef sorry voor mijn late reactie.... Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Je zit er de hele tijd met je neus bovenop en ziet hoe lief ze het nestje verzorgen en dan kunnen ze er vanwege (in hun ogen) groot gevaar niet meer naartoe... Dat is heel verdrietig om te zien. Gelukkig (zo schrijf je verderop) heb je wel al hele mooie dingen gezien en kun je het een volgende keer (nog) beter aanpakken. Ik had trouwens niet verwacht dat de gemiddelde overlevingsduur van de vogeltjes maar zo'n 2 jaar is, wat kort!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef SeLang het volgende:
Nee je bent niet te sentimenteel. Ik ben er eigenlijk behoorlijk kapot van. Na die vogeltjes op de voet te hebben gevolgd en ik ze echt heb leren kennen, speciaal s'morgens wekker zetten om eitjes te zien leggen, etc raak je er aardig emotioneel bij betrokken. Het is niet een kwestie van "jammer, volgende keer beter". Het voelt als het verlies van twee geliefde huisdiertjes. Ook al weet je dat ze zelf gelukkig ongedeerd zijn, als ik dat mooie nestje zie met negen van die schattige eitjes die nu nooit gaan uitkomen en als ik terugdenk aan de mooie beelden van het bouwen, hoe opgewonden Jerommeke in het rond liep te springen tijdens het bouwen van het nestje, hoe Femke s'nachts opgefluft op het nest lag te slapen, hoe ze tijdens het broeden de eitjes zorgzaam regelmatig draaide, hoe Jerommeke haar voedde op het nest, etc.. dan schieten de tranen in m'n ogen. Letterlijk. Ik had nooit gedacht dat het me zo zou aangrijpen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |