Ja het is een groothoeklens en op deze positie is de camera vlakbij en lijkt het vogeltje dus erg groot.quote:Op vrijdag 21 december 2012 12:39 schreef computergirl het volgende:
het lijkt net een heel grote vogel vanuit dit persectief
Er komt gelukkig soms een vogeltje kijken (vanmorgen was er weer even eentje), maar het verbleekt bij de hoeveelheid bezoeken die ik vorig jaar kreeg. Gelukkig hebben we de statistiek nog....quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:26 schreef Sodium het volgende:
Leuk om te zien dat er dus mogelijk toch wel belangstelling is voor de nestkast. Ik heb geen flauw idee hoe druk mijn nestkast bezocht wordt. Ik zal komende dagen het ding eens van de gevel halen en kijken of er gebruikerssporen zijn.
Mooi zo man, die statistieken. Je krijgt echt een mooi beeld van de activiteit op die manierquote:Op zaterdag 22 december 2012 10:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er komt gelukkig soms een vogeltje kijken (vanmorgen was er weer even eentje), maar het verbleekt bij de hoeveelheid bezoeken die ik vorig jaar kreeg. Gelukkig hebben we de statistiek nog....
[ afbeelding ]
Momenteel zit er steeds een pimpelmeesje fanatiek met z'n kruintje opgezet te zingen in de stromende regen, in precies dezelfde bomen waar Jerommeke dat altijd deed. Volgens mij is het zelfs Jerommeke maar z'n verenkleed is dan wel veranderd. Maar z'n manier van bewegen e.d. lijkt op Jerommeke. Moeilijk om het met zekerheid te zeggen. Ik hoorde ook een ander pimpelmeesje en ze zongen afwisselend. Lijkt erg territoriaal allemaal. Geen idee of dat normaal is in de winter?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:46 schreef Sodium het volgende:
We hebben bezoek! Even in de spoiler; niet op klikken als je net aan het lunchen bent.
Heb ik voor niets de nestkast zo mooi schoongemaakt in de nazomer...
Je nestkast wordt gebruikt als toilet!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar mijn ervaring is dat ze die poepjes zelf opruimen (ik ben daarom enigszins verbaasd dat er zoveel liggen). Ik zag op de camera regelmatig vogeltjes met poepjes naar buiten vliegen. Die worden dan een eind van het nestkastje gedropt, om roofdieren niet op het spoor te brengen.
Anyway, het lijkt me dus dat er wel wordt overnacht. En dat vergroot je kansen voor een nestje deze lente!"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
Roodborstjes staan er inderdaad om bekend. Bij roodborstjes zie ik ook wel een reden, namelijk het verdedigen van het voedings territorium. Maar pimpelmeesjes voeden s'winters vaak in groepen en houden zich voor zover ik weet dan niet aan een territorium. En nu een territorium vastleggen voor het broedseizoen lijkt me nogal vroeg. Anyway, er zal wel een reden voor zijnquote:Op zaterdag 22 december 2012 12:34 schreef Kentoet het volgende:
[..]
Mooi zo man, die statistieken. Je krijgt echt een mooi beeld van de activiteit op die manier
Een paar dagen geleden hoorde ik 's ochtends vroeg roodborsten zingen. Ik was er door jouw post extra op aan het letten. Maar de mezen, de mussen en de merels hoor ik het hier niet doen.
Waarom ze het doen zou ik ook niet weten, ik kan geen goede reden bedenken. Maar zoals jij al zei, in de natuur gebeurt bijna alles met een reden.
Hier posten!quote:Op zaterdag 22 december 2012 13:17 schreef Kentoet het volgende:
Je theorie aangaande de mezen en de roodborstjes klinkt logisch en goed doordacht. Ik zal het maandag eens navragen bij iemand die al heel lang met zangvogeltjes bezig is. Misschien heeft diegene nog andere verklaringen/ideeën.
Ja dat is wel indirect bewijs, hehe! Maar ik had begrepen dat de natte lente vorig jaar had gezorgd voor minder rupsen e.d. en dus minder eten voor de babies. In het koolmezen nest van user Sakura (zie dit topic) heeft geen enkele baby het overleefd. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met voedsel te maken heeft of met iets anders. Zelf woon ik trouwens in Engeland dus omstandigheden zijn hier niet precies hetzelfde.quote:Hier is het broedseizoen 2012 succesvol geweest voor de mezen. Tenminste, dat neem ik aan omdat de sperwers ook zeer succesvol hebben gebroed hier in de omgeving.
quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je nestkast wordt gebruikt als toilet!
quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:55 schreef SeLang het volgende:
Anyway, het lijkt me dus dat er wel wordt overnacht. En dat vergroot je kansen voor een nestje deze lente!
Het kan nog steeds, dus installeren zo'n ding!quote:Op zaterdag 22 december 2012 16:47 schreef Sodium het volgende:
Ik zit nu toch weer serieus naar de mogelijkheden voor het installeren van een camera te kijken...
Ja, zal ik zeker doenquote:
Indirect bewijs inderdaad, maar broedsucces bij sperwers hangt nauw samen met het aanbod mussen en mezen.quote:[..]
Ja dat is wel indirect bewijs, hehe! Maar ik had begrepen dat de natte lente vorig jaar had gezorgd voor minder rupsen e.d. en dus minder eten voor de babies. In het koolmezen nest van user Sakura (zie dit topic) heeft geen enkele baby het overleefd. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met voedsel te maken heeft of met iets anders. Zelf woon ik trouwens in Engeland dus omstandigheden zijn hier niet precies hetzelfde.
op 0.30 zie je de boomklever ook nog weer even, ze zitten saampjes te glurenquote:Op woensdag 9 januari 2013 11:26 schreef SeLang het volgende:
Zojuist vastgelegd: nestkastje wordt gecheckt door een afwisselend een boomklever en een pimpelmees. Dit is de eerste keer dat ik heb vastgelegd dat een boomklever naar binnen gluurt!
Het grappige is dat beiden 2x komen kijken en het pimpelmeesje volgt de boomklever op enkele seconden! Btw: de boomklever past niet door het gat.
Ja er was op dat moment een flinke groep pimpelmeesjes en ik zag minimaal 2 boomklevers in de buurt. Volgens mij zag ik Jerommeke ook weer, al weet je dat nooit helemaal zeker.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
op 0.30 zie je de boomklever ook nog weer even, ze zitten saampjes te gluren
Tof! Bij mij klopte dat ook binnen enkele minuten.quote:Op maandag 21 januari 2013 17:16 schreef Sodium het volgende:
Korte update: heb de in- en uitvliegtijden van de pimpelmees die hier elke nacht in het nestkastje slaapt eens wat beter in de gaten gehouden en deze vergeleken met de tijden van zonsopkomst en -ondergang. En wat blijkt? Het beestje volgt vrij nauwkeurig deze cyclus. Heel cool. Ik kan er de klok op gelijk zetten: enkele minuten na officiële zonsopkomst vliegt het uit, enkele minuten na zonsondergang komt het weer terug. Nog geen concrete plannen voor een camera, btw...
Aaj, balen. Ik zou inderdaad ook verwachten dat ze met dit koude weer op z'n minst wel het nestkastje weten te vinden voor enige beschutting. Heb je mogelijkheden om het nestkastje op een andere plek te hangen (op de gevel, misschien)? Mogelijk hangt het nu niet op de, voor de beestjes, meest optimale plek. Hangen er veel andere nestkasten in de buurt?quote:Op maandag 21 januari 2013 17:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof! Bij mij klopte dat ook binnen enkele minuten.
De afgelopen dagen heb ik helemaal GEEN bezoek gehad, laat staan overnachtingen. Dat laatste had ik toch wel op gehoopt omdat het de laatste tijd s'nachts erg koud is geweest. Ik zie wel steeds een pimpelmeesje zingen in de boomtoppen, precies het territorium dat Jerommeke had. Maar volgens mij is dit een ander vogeltje.
Nee ik ben nogal beperkt met de lokatie waar hij kan hangen. Geen idee of er verder andere nestkastjes hangen. Nou ja, we zullen wel zien over een paar maanden...quote:Op maandag 21 januari 2013 18:38 schreef Sodium het volgende:
[..]
Aaj, balen. Ik zou inderdaad ook verwachten dat ze met dit koude weer op z'n minst wel het nestkastje weten te vinden voor enige beschutting. Heb je mogelijkheden om het nestkastje op een andere plek te hangen (op de gevel, misschien)? Mogelijk hangt het nu niet op de, voor de beestjes, meest optimale plek. Hangen er veel andere nestkasten in de buurt?
Inderdaad. Vorig jaar had je gewoon pech in het broedseizoen. Maar als je zegt dat het een ander vogeltje is dat nu het territorium verdedigd/in de boom zit te zingen, dan kan het maar zo zijn dat het desbetreffende individu komend voorjaar interesse gaat tonen in de nestkast... Fingers crossed.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee ik ben nogal beperkt met de lokatie waar hij kan hangen. Geen idee of er verder andere nestkastjes hangen. Nou ja, we zullen wel zien over een paar maanden...
Zo ver zijn we nou ook nog niet.quote:
Probeer eens te checken of het zingende vogeltje dezelfde is als de slaper. Want voor zover ik weet zijn de slapers meestal vrouwtjes (die het dan in de lente vaak als nest site gebruiken) en de zangers mannetjes die hun territorium verdedigen. Ik ben dus wel benieuwd of het nu het mannetje is dat daar overnacht of het vrouwtje (of samenquote:Op maandag 28 januari 2013 11:20 schreef Sodium het volgende:
Goed nieuws! Heel tof om te horen dat er interesse is voor je nestkastje. Hier nog steeds elke nacht slapers en elke ochtend een miniconcert rond de nestkast. Vermoedelijk dat het vogeltje dat in de nestkast slaapt aan andere vogeltjes duidelijk maakt: dit is van mij. Erg grappig.
Ik ga het komende week eens in de gaten houden. Wat ik weet is dat de pimpelmees die hier overnacht, vanuit de nestkast vrijwel direct uit mijn zicht vliegt en dat er kort daarna meestal twee pimpelmezen in het struikgewas onder de nestkast zitten te tjirpen. Maar of één van hen ook werkelijk het overnachtende vogeltje is, weet ik niet.quote:Op maandag 28 januari 2013 11:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Probeer eens te checken of het zingende vogeltje dezelfde is als de slaper. Want voor zover ik weet zijn de slapers meestal vrouwtjes (die het dan in de lente vaak als nest site gebruiken) en de zangers mannetjes die hun territorium verdedigen. Ik ben dus wel benieuwd of het nu het mannetje is dat daar overnacht of het vrouwtje (of samen)
Btw: echt niet normaal hierzo! Dat mannetje hier loopt macho te doen met vleugeltjes breed, staart uitgewaaierd en kruintje opgezet en loopt zenuwachtig heen en weer te springen rond het nestkastje, vliegt in en uit, etc etc. Je zou denken dat het nu maart of april is! Zou dat komen omdat het nu opeens zo'n 8 graden warmer is na een periode met vorst en sneeuw?
Hij is gelukkig makkelijk herkenbaar dus ik kan goed in de gaten houden of het steeds hetzelfde vogeltje is. Ook een heel ander karakter dan Jerommeke vorig jaar. Dit vogeltje beweegt snel en heeft een heel "net" uiterlijk met een vrij brede ovale zwarte vlek op z'n borst.
Ik weet wat je bedoelt. Dat gaat in een flits! Ik heb een hele goede verrekijker maar ik had er vorig jaar ook grote problemen mee om erachter te komen wie er in het huisje overnachtte. Wat het verder compliceert is dat het tijdens het uitvliegen al/nog schemert. Maar goed, het is interessant genoeg om het toch te proberen.quote:Op maandag 28 januari 2013 11:55 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik ga het komende week eens in de gaten houden. Wat ik weet is dat de pimpelmees die hier overnacht, vanuit de nestkast vrijwel direct uit mijn zicht vliegt en dat er kort daarna meestal twee pimpelmezen in het struikgewas onder de nestkast zitten te tjirpen. Maar of één van hen ook werkelijk het overnachtende vogeltje is, weet ik niet.
Ik kan ook niet wachten inderdaad, al merk ik nu alweer dat ik nergens anders meer aan toekom want elke keer zegt m'n PC "piep!", wat betekent dat de bewegingsdetector in het vogelhuisje beweging detekteert. De ren ik meteen met m'n verrekijker naar het raam om de activiteit rond het huisje in de gaten te houden. Zo heb ik vandaag ook alweer een halve dag verprutst!quote:Het is wel wat vroeg, inderdaad, maar dat wat je omschrijft klinkt als typisch voorjaarsgedrag: uitgewaaierde staart, opgezet kruintje. De temperatuur is in vrij korte tijd gestegen; wie weet beginnen ze toch al wel rond te kijken naar geschikte nestlocaties... Dus dit is wel het moment om een nestkastje op te hangen (mocht men dat nog niet gedaan hebben). Ik kan ook echt weer uitkijken naar eind maart/begin april dat ik zie dat er met nestmateriaal in- en uitgevlogen wordt.
Klopt, ik heb ook wel een verrekijker, maar die kan niet om de hoek van het huis kijkenquote:Op maandag 28 januari 2013 12:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet wat je bedoelt. Dat gaat in een flits! Ik heb een hele goede verrekijker maar ik had er vorig jaar ook grote problemen mee om erachter te komen wie er in het huisje overnachtte. Wat het verder compliceert is dat het tijdens het uitvliegen al/nog schemert. Maar goed, het is interessant genoeg om het toch te proberen.
quote:Op maandag 28 januari 2013 12:14 schreef SeLang het volgende:
Ik kan ook niet wachten inderdaad, al merk ik nu alweer dat ik nergens anders meer aan toekom want elke keer zegt m'n PC "piep!", wat betekent dat de bewegingsdetector in het vogelhuisje beweging detekteert. De ren ik meteen met m'n verrekijker naar het raam om de activiteit rond het huisje in de gaten te houden. Zo heb ik vandaag ook alweer een halve dag verprutst!
Er is sowieso veel te zien in de tuin. Zie ook hier: F&F / Tuinvogeltelling 2013 op 19 en 20 januari - Allemaal meedoen!
Leuk! En, inderdaad, die vlek is opvallend! Handig, zulke kenmerken.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:32 schreef SeLang het volgende:
Er is beeld van de potentiele nieuwe toekomstige bewoner
Hij heeft een opvallend grote donkere vlek op z'n borst die hem makkelijk herkenbaar maakt. Bij de meeste pimpelmezen is dat een dunnere streep.
Ik woon op de tweede verdieping dus ik hoef niet sluipend naar het raam want ik kijk er als het ware bovenop! Maar mijn PC (waar ik meestal bezig ben) staat bij het raam dus ik zie en hoor de hele tijd vogeltjes. Ik moet wel eerst opstaan om het meeste te zien want vanaf de zitpositie zie ik alleen wat boomtoppen.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:43 schreef Sodium het volgende:
Herkenbaar. Dan hoor ik ze buiten kwetteren en sluip voorzichtig naar het raam om ze te bestuderen. Zie daarna dan nog maar weer eens geconcentreerd aan het werk te gaan... En dan heb ik gelukkig nog niet eens zo'n piepende pc...
Dat is echt leuk ja! Hier kunnen alleen m'n benedenburen het nestkastje zien maar ik geloof niet dat het ze erg interesseert.quote:Nog iets leuks: buurtbewoners was het blijkbaar opgevallen dat mijn nestkastje druk bezocht wordt. Vorige week sprak iemand mij aan: 'Wist jij dat er in jouw nestkastje vogeltjes slapen? Ik heb het al een tijdje in de gaten gehouden; ze vliegen elke avond in en 's ochtends weer uit.' en een tijdje terug: 'Ik vind het zo leuk om naar jouw nestkastje te kijken, vooral toen je vorig jaar een nestje had en er een continue aanvoer van rupsen plaatsvond. En toen je de jongen kon horen piepen.' Das om blij van te worden
Jammer, mijn buren waren ra-zend enthousiast! Erg leuk.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:57 schreef SeLang het volgende:
Dat is echt leuk ja! Hier kunnen alleen m'n benedenburen het nestkastje zien maar ik geloof niet dat het ze erg interesseert.
Merels heb ik hier juist nog niet gehoord.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:23 schreef Sodium het volgende:
Wat enorm grappig dat je nestkastje ineens 'ontdekt' is. En dat in januari... Ik zie hier geen opvallend lentegedrag, trouwens. Een paar weken geleden, toen het relatief warm was, hoorde ik wel een merel zijn zomerriedeltje zingen. Toen was ik wel even verbaasd, want dat geluid associeer ik niet met eind december. Maar verder geen opvallende zaken, hier.
Inderdaad. Er moeten geen babies komen voordat er daadwerkelijk eten beschikbaar is in de vorm van dikke sappige rupsen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:47 schreef tjoptjop het volgende:
Goed nieuws![]()
Alleen dat ze idd niet te hard van stapel lopen door die paar zonnestraaltjes
Jij had een redelijk laat nestje toch? Denk (hoop) dat het wel losloopt,quote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad. Er moeten geen babies komen voordat er daadwerkelijk eten beschikbaar is in de vorm van dikke sappige rupsen.
Ter referentie: het nest bouwen begon vorig jaar op 21 april dus dat moet nog 3 maanden duren.
Ik denk het ook, dus ik maak me geen zorgen. Het nest sites evalueren begint altijd al een heel stuk vroeger. Maar dat macho gedrag gedrag zoals gisteren en vandaag dat heb ik vorig jaar niet gezien zo vroeg in het jaar. Het mannetje lijkt momenteel echt geobsedeerd door het nestkastje, maar het vrouwtje heeft eigenlijk alleen nog maar interesse in eten. Zij zal wel beter wetenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Jij had een redelijk laat nestje toch? Denk (hoop) dat het wel losloopt,
Daar lijkt het wel op jaquote:
Monitor naar raam draaien en verrekijker meequote:Op woensdag 30 januari 2013 10:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op ja. Verdraaien van de camera is nog lastig want elke keer moet ik van 2 hoog naar beneden en dan achterom naar de tuin en daarna weer naar boven om op m'n PC scherm te checken of de positie goed is. Ik heb dat vanmorgen een stuk of 20 keer gedaan en het is nog steeds niet goed.
Verdomme, daar zeg je wat!quote:Op woensdag 30 januari 2013 11:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Monitor naar raam draaien en verrekijker mee
Yep! Kastje hangt weer en camera positie is weer goed. Ik heb de ingang trouwens niet verkleind want ik kreeg dat plaatje er zo snel niet af.quote:Op donderdag 31 januari 2013 09:10 schreef tjoptjop het volgende:
Gelukt met het draaien van de camera?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |