abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 december 2012 @ 12:57:27 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120594073
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:39 schreef computergirl het volgende:
het lijkt net een heel grote vogel vanuit dit persectief
Ja het is een groothoeklens en op deze positie is de camera vlakbij en lijkt het vogeltje dus erg groot.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120608042
O+ Leuk om te zien dat er dus mogelijk toch wel belangstelling is voor de nestkast. Ik heb geen flauw idee hoe druk mijn nestkast bezocht wordt. Ik zal komende dagen het ding eens van de gevel halen en kijken of er gebruikerssporen zijn.
  zaterdag 22 december 2012 @ 10:55:02 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120628212
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 19:26 schreef Sodium het volgende:
O+ Leuk om te zien dat er dus mogelijk toch wel belangstelling is voor de nestkast. Ik heb geen flauw idee hoe druk mijn nestkast bezocht wordt. Ik zal komende dagen het ding eens van de gevel halen en kijken of er gebruikerssporen zijn.
Er komt gelukkig soms een vogeltje kijken (vanmorgen was er weer even eentje), maar het verbleekt bij de hoeveelheid bezoeken die ik vorig jaar kreeg. Gelukkig hebben we de statistiek nog.... :)

Momenteel zit er steeds een pimpelmeesje fanatiek met z'n kruintje opgezet te zingen in de stromende regen, in precies dezelfde bomen waar Jerommeke dat altijd deed. Volgens mij is het zelfs Jerommeke maar z'n verenkleed is dan wel veranderd. Maar z'n manier van bewegen e.d. lijkt op Jerommeke. Moeilijk om het met zekerheid te zeggen. Ik hoorde ook een ander pimpelmeesje en ze zongen afwisselend. Lijkt erg territoriaal allemaal. Geen idee of dat normaal is in de winter?
Mijn reisverslagen
pi_120629873
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 10:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er komt gelukkig soms een vogeltje kijken (vanmorgen was er weer even eentje), maar het verbleekt bij de hoeveelheid bezoeken die ik vorig jaar kreeg. Gelukkig hebben we de statistiek nog.... :)

[ afbeelding ]

Momenteel zit er steeds een pimpelmeesje fanatiek met z'n kruintje opgezet te zingen in de stromende regen, in precies dezelfde bomen waar Jerommeke dat altijd deed. Volgens mij is het zelfs Jerommeke maar z'n verenkleed is dan wel veranderd. Maar z'n manier van bewegen e.d. lijkt op Jerommeke. Moeilijk om het met zekerheid te zeggen. Ik hoorde ook een ander pimpelmeesje en ze zongen afwisselend. Lijkt erg territoriaal allemaal. Geen idee of dat normaal is in de winter?
Mooi zo man, die statistieken. Je krijgt echt een mooi beeld van de activiteit op die manier :)

Een paar dagen geleden hoorde ik 's ochtends vroeg roodborsten zingen. Ik was er door jouw post extra op aan het letten. Maar de mezen, de mussen en de merels hoor ik het hier niet doen.
Waarom ze het doen zou ik ook niet weten, ik kan geen goede reden bedenken. Maar zoals jij al zei, in de natuur gebeurt bijna alles met een reden.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_120630120
*O* We hebben bezoek! Even in de spoiler; niet op klikken als je net aan het lunchen bent.
:'( Heb ik voor niets de nestkast zo mooi schoongemaakt in de nazomer...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 22 december 2012 @ 12:55:14 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120630240
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 12:46 schreef Sodium het volgende:
*O* We hebben bezoek! Even in de spoiler; niet op klikken als je net aan het lunchen bent.
:'( Heb ik voor niets de nestkast zo mooi schoongemaakt in de nazomer...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je nestkast wordt gebruikt als toilet! _O-

Maar mijn ervaring is dat ze die poepjes zelf opruimen (ik ben daarom enigszins verbaasd dat er zoveel liggen). Ik zag op de camera regelmatig vogeltjes met poepjes naar buiten vliegen. Die worden dan een eind van het nestkastje gedropt, om roofdieren niet op het spoor te brengen.

Anyway, het lijkt me dus dat er wel wordt overnacht. En dat vergroot je kansen voor een nestje deze lente!
Mijn reisverslagen
  zaterdag 22 december 2012 @ 13:04:18 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120630360
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 12:34 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Mooi zo man, die statistieken. Je krijgt echt een mooi beeld van de activiteit op die manier :)

Een paar dagen geleden hoorde ik 's ochtends vroeg roodborsten zingen. Ik was er door jouw post extra op aan het letten. Maar de mezen, de mussen en de merels hoor ik het hier niet doen.
Waarom ze het doen zou ik ook niet weten, ik kan geen goede reden bedenken. Maar zoals jij al zei, in de natuur gebeurt bijna alles met een reden.
Roodborstjes staan er inderdaad om bekend. Bij roodborstjes zie ik ook wel een reden, namelijk het verdedigen van het voedings territorium. Maar pimpelmeesjes voeden s'winters vaak in groepen en houden zich voor zover ik weet dan niet aan een territorium. En nu een territorium vastleggen voor het broedseizoen lijkt me nogal vroeg. Anyway, er zal wel een reden voor zijn :)

Sinds vanmorgen heeft trouwens geen enkel vogeltje zich meer gemeld bij mijn nestkastje ;(. Ik zie er trouwens sowieso minder dan vorig jaar. Misschien is het een slecht broedseizoen geweest? (kan kloppen met wat ik hier en daar heb gehoord...)
Mijn reisverslagen
pi_120630641
Je theorie aangaande de mezen en de roodborstjes klinkt logisch en goed doordacht. Ik zal het maandag eens navragen bij iemand die al heel lang met zangvogeltjes bezig is. Misschien heeft diegene nog andere verklaringen/ideeën.

Hier is het broedseizoen 2012 succesvol geweest voor de mezen. Tenminste, dat neem ik aan omdat de sperwers ook zeer succesvol hebben gebroed hier in de omgeving.
  zaterdag 22 december 2012 @ 14:49:54 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120633363
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 13:17 schreef Kentoet het volgende:
Je theorie aangaande de mezen en de roodborstjes klinkt logisch en goed doordacht. Ik zal het maandag eens navragen bij iemand die al heel lang met zangvogeltjes bezig is. Misschien heeft diegene nog andere verklaringen/ideeën.
Hier posten! :)

quote:
Hier is het broedseizoen 2012 succesvol geweest voor de mezen. Tenminste, dat neem ik aan omdat de sperwers ook zeer succesvol hebben gebroed hier in de omgeving.
Ja dat is wel indirect bewijs, hehe! Maar ik had begrepen dat de natte lente vorig jaar had gezorgd voor minder rupsen e.d. en dus minder eten voor de babies. In het koolmezen nest van user Sakura (zie dit topic) heeft geen enkele baby het overleefd. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met voedsel te maken heeft of met iets anders. Zelf woon ik trouwens in Engeland dus omstandigheden zijn hier niet precies hetzelfde.
Mijn reisverslagen
pi_120636755
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 12:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je nestkast wordt gebruikt als toilet! _O-
:') Nogal ja. Jouw pimpelmezen zijn beter gemanierd... Ik was zelf ook vrij verbaasd dat het zo'n smeerboel is in de nestkast. Het lijkt mij daardoor niet echt een fijne plek om te overnachten. Maar blijkbaar is het ok genoeg. Het is een leuke gedachte dat in ieder geval één buurtvogeltje een fijn slaapplekje heeft. Toen ik de nestkast een jaar geleden ophing, was ik bang dat 'ie nooit gebruikt zou gaan worden omdat de invliegopening eigenlijk niet op de meest gunstige richting georiënteerd is. Maar over het gebruik heb ik niets te klagen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 12:55 schreef SeLang het volgende:

Anyway, het lijkt me dus dat er wel wordt overnacht. En dat vergroot je kansen voor een nestje deze lente!
:Y Ik zit nu toch weer serieus naar de mogelijkheden voor het installeren van een camera te kijken...
  zaterdag 22 december 2012 @ 17:42:42 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120638593
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 16:47 schreef Sodium het volgende:

:Y Ik zit nu toch weer serieus naar de mogelijkheden voor het installeren van een camera te kijken...
Het kan nog steeds, dus installeren zo'n ding! :)

Daarnet tijdens de schemering is mijn kastje trouwens gedurende een 20 minuten durende periode bezocht door een pimpelmeesje dat steeds in en uit vloog en ook heel wat tijd in het kastje heeft doorgebracht ^O^. Helaas bleef hij/ zij niet slapen, maar het geeft me wel weer hoop want dit vogeltje heeft duidelijk interesse.

Dit vogeltje is niet het vogeltje dat steeds in de boom zit te zingen. Maar dat kan wel kloppen want ik dacht dat het doorgaans vrouwtjes zijn die in de kastjes overnachten en het zingende vogeltje is een mannetje.
Mijn reisverslagen
pi_120642184
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier posten! :)
Ja, zal ik zeker doen :Y
quote:
[..]

Ja dat is wel indirect bewijs, hehe! Maar ik had begrepen dat de natte lente vorig jaar had gezorgd voor minder rupsen e.d. en dus minder eten voor de babies. In het koolmezen nest van user Sakura (zie dit topic) heeft geen enkele baby het overleefd. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met voedsel te maken heeft of met iets anders. Zelf woon ik trouwens in Engeland dus omstandigheden zijn hier niet precies hetzelfde.
Indirect bewijs inderdaad, maar broedsucces bij sperwers hangt nauw samen met het aanbod mussen en mezen.
Van de mezen hier heb ik jammer genoeg geen cijfers, wel van de predatoren.

Net even dit topic teruggelezen. Die katten zorgen ook echt voor een boel mislukte nestjes elke jaar hè... Pauperkatteneigenaren }:|
Verder wel heel leuk om te lezen hoe enthousiast en betrokken de meeste mensen bij "hun" vogeltjes zijn *;

Engeland? Nice tits sir!
  woensdag 9 januari 2013 @ 11:26:41 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121346076
Zojuist vastgelegd: nestkastje wordt gecheckt door een afwisselend een boomklever en een pimpelmees. Dit is de eerste keer dat ik heb vastgelegd dat een boomklever naar binnen gluurt!

Het grappige is dat beiden 2x komen kijken en het pimpelmeesje volgt de boomklever op enkele seconden! Btw: de boomklever past niet door het gat, dus geen potentiële bewoner.

Mijn reisverslagen
pi_121346163
quote:
4s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:26 schreef SeLang het volgende:
Zojuist vastgelegd: nestkastje wordt gecheckt door een afwisselend een boomklever en een pimpelmees. Dit is de eerste keer dat ik heb vastgelegd dat een boomklever naar binnen gluurt!

Het grappige is dat beiden 2x komen kijken en het pimpelmeesje volgt de boomklever op enkele seconden! Btw: de boomklever past niet door het gat.

op 0.30 zie je de boomklever ook nog weer even, ze zitten saampjes te gluren
  woensdag 9 januari 2013 @ 11:34:27 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121346337
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:29 schreef computergirl het volgende:

[..]

op 0.30 zie je de boomklever ook nog weer even, ze zitten saampjes te gluren
Ja er was op dat moment een flinke groep pimpelmeesjes en ik zag minimaal 2 boomklevers in de buurt. Volgens mij zag ik Jerommeke ook weer, al weet je dat nooit helemaal zeker.

In tegenstelling tot vorig jaar gaan de vogeltjes maar zelden naar binnen trouwens.
Mijn reisverslagen
pi_121347756
Boomklevers en -kruipers zijn toffe vogeltjes ^O^
pi_121851880
Korte update: heb de in- en uitvliegtijden van de pimpelmees die hier elke nacht in het nestkastje slaapt eens wat beter in de gaten gehouden en deze vergeleken met de tijden van zonsopkomst en -ondergang. En wat blijkt? Het beestje volgt vrij nauwkeurig deze cyclus. Heel cool. Ik kan er de klok op gelijk zetten: enkele minuten na officiële zonsopkomst vliegt het uit, enkele minuten na zonsondergang komt het weer terug. Nog geen concrete plannen voor een camera, btw...
  maandag 21 januari 2013 @ 17:46:08 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121853102
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 17:16 schreef Sodium het volgende:
Korte update: heb de in- en uitvliegtijden van de pimpelmees die hier elke nacht in het nestkastje slaapt eens wat beter in de gaten gehouden en deze vergeleken met de tijden van zonsopkomst en -ondergang. En wat blijkt? Het beestje volgt vrij nauwkeurig deze cyclus. Heel cool. Ik kan er de klok op gelijk zetten: enkele minuten na officiële zonsopkomst vliegt het uit, enkele minuten na zonsondergang komt het weer terug. Nog geen concrete plannen voor een camera, btw...
Tof! Bij mij klopte dat ook binnen enkele minuten.

De afgelopen dagen heb ik helemaal GEEN bezoek gehad, laat staan overnachtingen. Dat laatste had ik toch wel op gehoopt omdat het de laatste tijd s'nachts erg koud is geweest. Ik zie wel steeds een pimpelmeesje zingen in de boomtoppen, precies het territorium dat Jerommeke had. Maar volgens mij is dit een ander vogeltje.
Mijn reisverslagen
pi_121854888
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2013 17:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Tof! Bij mij klopte dat ook binnen enkele minuten.

De afgelopen dagen heb ik helemaal GEEN bezoek gehad, laat staan overnachtingen. Dat laatste had ik toch wel op gehoopt omdat het de laatste tijd s'nachts erg koud is geweest. Ik zie wel steeds een pimpelmeesje zingen in de boomtoppen, precies het territorium dat Jerommeke had. Maar volgens mij is dit een ander vogeltje.
Aaj, balen. Ik zou inderdaad ook verwachten dat ze met dit koude weer op z'n minst wel het nestkastje weten te vinden voor enige beschutting. Heb je mogelijkheden om het nestkastje op een andere plek te hangen (op de gevel, misschien)? Mogelijk hangt het nu niet op de, voor de beestjes, meest optimale plek. Hangen er veel andere nestkasten in de buurt?
  maandag 21 januari 2013 @ 19:05:18 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121856041
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:38 schreef Sodium het volgende:

[..]

Aaj, balen. Ik zou inderdaad ook verwachten dat ze met dit koude weer op z'n minst wel het nestkastje weten te vinden voor enige beschutting. Heb je mogelijkheden om het nestkastje op een andere plek te hangen (op de gevel, misschien)? Mogelijk hangt het nu niet op de, voor de beestjes, meest optimale plek. Hangen er veel andere nestkasten in de buurt?
Nee ik ben nogal beperkt met de lokatie waar hij kan hangen. Geen idee of er verder andere nestkastjes hangen. Nou ja, we zullen wel zien over een paar maanden...
Mijn reisverslagen
pi_121876381
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee ik ben nogal beperkt met de lokatie waar hij kan hangen. Geen idee of er verder andere nestkastjes hangen. Nou ja, we zullen wel zien over een paar maanden...
Inderdaad. Vorig jaar had je gewoon pech in het broedseizoen. Maar als je zegt dat het een ander vogeltje is dat nu het territorium verdedigd/in de boom zit te zingen, dan kan het maar zo zijn dat het desbetreffende individu komend voorjaar interesse gaat tonen in de nestkast... Fingers crossed.
  maandag 28 januari 2013 @ 09:32:39 #222
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122152400
Het lijkt wel lente! Het is een mooie zonnige dag hier en ik zag zojuist een paartje pimpelmezen mijn nestkastje inspecteren. Het mannetje was stoer met z'n vleugeltjes breed het vrouwtje aan het najagen en hij inspecteerde het nestkastje uitvoerig: in de opening, erop, eronder, ernaast, hij vloog er omheen en ging ook even naar binnen. Dit was duidelijk de inspectie van een mogelijke broedplaats en niet gewoon zoeken naar voedsel.

Een beetje vroeg nog, maar het wordt onderhand dus alweer tijd om m'n camera te draaien en op de bodem van het nestkastje te richten ipv de opening zodat ik het daarna niet meer hoef te verstoren. Ik ga dat deze week even doen denk ik.
Mijn reisverslagen
  maandag 28 januari 2013 @ 10:11:32 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122153177
OMG! Echt serious house hunting hierzo! En de hormonen vliegen eraf bij dat mannetje. Ik moet echt niet lang meer wachten met het draaien van die camera...
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 28 januari 2013 @ 10:28:54 #224
163650 Greys
pi_122153557
*O* O+ *O*

Hoe gaan we hem noemen?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 28 januari 2013 @ 10:57:54 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122154338