Het gebrek aan goede en betaalbare groothoekzooms is nog steeds een kwelling voor zowel m4/3 als andere spiegellozen. Meest bruikbare ding dat ik momenteel voor groothoek inzet is mijn Zenitar 16mm die op de 4/3 en m4/3 nog steeds een aangename 900 beeldhoek geeft.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:10 schreef shiznuts het volgende:
Ik wil stiekem de Tokina 11-16mm f/2.8. Echter 't is nogal lastig de trigger over te halen, want hoewel 'ie goed is... goedkoop is 'ie niet echt en dan ook een non-native mount (ik heb een m43-camera) zonder manual aperture control... hmm... kweenie. Zijn verder niet echt aantrekkelijke wideangle (zoom)lenzen a la de Tokina. De Rokinon 7.5mm f/3.5 had ik naar gekeken, maar is me té wijd en té inflexibel...
Hou er bij gebruik van een anamorfoot rekening mee dat je voor weergave het beeld ook weer uit elkaar moet trekken.quote:Tegelijkertijd ook naar een 'Sankor 16D 2x anamorphic lens' of soortgelijk iets aan het kijken. Lijkt me ook wel mooi.

't Is een Kalart Victorscope 2x. Hier foto's met die anamorphic lens:quote:Op maandag 30 juli 2012 23:56 schreef shiznuts het volgende:
'k Heb net een 2x anamorphic lens op de kop getikt.
Wat doet het:
Hoe/wat?
Is weer eens iets anders, kon het niet laten. Ben benieuwd. Nu nog ff kijken naar adapters...

Welke van de boven genoemde twee je ook kiest, ik zou je adviseren om sowieso de VR versie te nemen (volgens mij heeft de 55-300 altijd VR).quote:Op maandag 13 augustus 2012 16:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoihoi,
Ik twijfel enorm tussen de Nikor 55-200 en de 55-300 ik denk dat het een mooie aanvulling is op mijn 18-55.
Zijn ze qua snelheid een beetje te vergelijken met de 18-55 en hoe zit het met licht?
Ik ben een beginner dus sorry als ik stomme vragen stel. Maar ik heb al gezocht op Google en zie door de bomen het bos niet meer.

70-300 heb ik naar gezocht idd. Maar niet te vinden tweedehands. En nieuw boven mijn budget helaas.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:11 schreef Mercan het volgende:
[..]
Welke van de boven genoemde twee je ook kiest, ik zou je adviseren om sowieso de VR versie te nemen (volgens mij heeft de 55-300 altijd VR).
Ook zou ik op marktplaats kijken naar goede tweedehandse want vooral de 55-200 wordt veel tweedehands aangeboden!
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de 55-300 gaan.
PS: kijk ook eens of je een goede tweedehandse 70-300vr kunt vinden, heb er persoonlijk nooit mee gefotografeerd, maar wordt door velen geprezen om zijn kwaliteiten.

Snelheid: voor normaal gebruik voldoende denk ik. Bijna alle nieuwe Nikon lenzen zijn dan de 18-55, deze zal in alle opzichten beter zijn.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
70-300 heb ik naar gezocht idd. Maar niet te vinden tweedehands. En nieuw boven mijn budget helaas.
Ik ga sowieso voor VR![]()
Is die 300 nog een beetje snel.. Vergelijkbaar met de 18-55 en hoe zit het met licht.
Ja sorry noob alarm

Bedoel qua licht sterktequote:Op maandag 13 augustus 2012 17:31 schreef Mercan het volgende:
[..]
Snelheid: voor normaal gebruik voldoende denk ik. Bijna alle nieuwe Nikon lenzen zijn dan de 18-55, deze zal in alle opzichten beter zijn.
Licht ? verklaar je nader?
Welke camera ga je hem op gebruiken?

Lichtsterk zijn ze geen van alle, de 55-300 en de 70-300 zijn beide van f4.5 - 5.6.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:41 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Bedoel qua licht sterkteik ga hem gebruiken op de D5100
en ik moet er gewoon wat beesten mee kunnen fotograferen
merk bij m'n hond vaak dat ik wat zoom tekort kom en dat is behoorlijk frustrerend.

Zolang het niet echt slechter is dan de 18-55 ben ik al lang tevreden haha. Die veel duurdere lenzen komen nog wel... Ooit.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:47 schreef Mercan het volgende:
[..]
Lichtsterk zijn ze geen van alle, de 55-300 en de 70-300 zijn beide van f4.5 - 5.6.
Lichtsterke lenzen zullen ver boven je budget liggen.

Lenzen zijn prima tweedehands te koop. Niks mis mee.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zolang het niet echt slechter is dan de 18-55 ben ik al lang tevreden haha. Die veel duurdere lenzen komen nog wel... Ooit.

Hij ligt in dort dus kan niet echt even gaan kijken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 18:22 schreef Mercan het volgende:
Is de 70-300 VR.
Kijk goed of het glas aan beide kanten kras/stof vrij is.
Kijk of de AF goed werkt.
Afhankelijk van de prijs, is het goede keuze.
Misschien dat Peter_Aragorn beter weet een realistische prijs is voor een tweedehandse.

Ik heb een 70-300 hier liggen maar doe er eigenlijk vrij weinig mee. Heb hem nu denk ik een keer of 5 gebruikt? En hij is gewoon te zwaar voor mij, krijg last van mn pols.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:13 schreef Peter_Aragorn het volgende:
70-300VR is super en zwaar ondergewaardeerd. Erg fijn objectief!

Die snellere autofocus en betere VR. Heb je die nodig voor statisch fotograferen ? Mijn 18-55 kitlens vind ik snel genoeg en de VR vind ik ook goed genoeg om vanuit de hand te fotograferen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:24 schreef Ener-G het volgende:
Lekker voor die eerste gaan, die heeft ook AF-S hoor![]()
Kwalitatief gezien past die 50-300VR al prima in het straatje van je 18-55 kitlens. Wat diafragmabereik betreft is er ook geen verschil.
De 70-300VR is scherper (voordeel van een fullframe lens op DX), heeft betere VR en snellere autofocus. Of je de 2x zo hoge prijs waard vindt, is helemaal aan jezelf.

Neem aan dat je alleen de gondelVOET bedoelt?? De gondel zelf zit als het goed is vast aan het objectiefquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:57 schreef Mercan het volgende:
Weet iemand "of" en "waar" ze originele Nikon 70-200 2.8 vr1 statief gondels verkopen?
En eventueel goede imitatie?

Thnx voor de info!quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:04 schreef Uncle het volgende:
[..]
Neem aan dat je alleen de gondelVOET bedoelt?? De gondel zelf zit als het goed is vast aan het objectiefVoetjes zijn bij nikon zelf te bestellen voor een belachelijk bedrag (link) dus ik zou eens ergens kijken naar een OEM versie
als je toch de hele gondel wilt/moet vervangen dan zou ik even naar Nikon Service Center rijden

Daar had ik eigenlijk nog niet eens bij nagedacht dat wanneer je verder inzoomt die VR toch wel een belangrijke rol speelt. Dit plus de snellere AF betekent voor mij eigenlijk dat de lens het toch wel waard is. Wel 200 euro duurder en zwaarder, maar volgens mij wel handig zodat je later geen spijt krijgt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:37 schreef Ener-G het volgende:
HiddenResponse> het verschil is het focusbereik inderdaad, bij de ene begint ie bij 55mm, en bij de andere op 70mm. Het kleinbeeld equivalent is dan 55x1.5=82,5mm vs. 70x1.5=105mm.
Groepgetal is gewoon het aantal glaselementen in het ding, dat zegt niet zoveel verder.
Als je de 18-55 al prima vind werken zou ik gewoon de 55-300 nemen. De 70-300 is door de snellere AF wat beter geschikt voor bewegende dingen zoals sport of een rennende hond.
Verder is de 70-300 omdat er groter glas in zit (het is een FX lens) een stuk groter en zwaarder, iets wat ook wel handig is om te weten. Soms is een compactere lichtere lens (voorzover je daar van kan spreken bij een telelens) prettiger.
Betere VR is altijd wel prettig, zeker omdat je met langere focuslengtes gaat werken dan je 18-55. Maar zoals ik al zei, het is helemaal aan jou om te bepalen of de 2x zo hoge prijs je waard is.

Ah oke omdat op de ene site wel staat dat hij bijgeleverd wordt en bij de ander nietquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 20:21 schreef Tokus het volgende:
nee, Mediamarkt levert ook gewoon wat er normaal in de doos hoort te zitten.
Als de zonnekap wel op de doos genoemd staat, maar niet in de doos zit, ga je ermee terug.

Komende Photokina gaat Sigma met m43 lensen komen. Sigma kennende zit daar een wideangle tussen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 02:16 schreef shiznuts het volgende:
Haha, thanks.
Niemand staat te trappelen om onbenutte stukjes markt op te vullen lijkt het inderdaad. Echt jammer voor degene die wat meer uit fotografie wil halen, maar aan de beurs gebonden is, hopelijk verandert daar zich nog wat.
Van wat ik heb begrepen: je legt anamorphic vast op 4:3 een zet er speciale anamorfische settings m.b.v. firmware op. Dan in post alles terugstrechen naar origineel widescreen inderdaad. Dan eventueel wat croppen als het té wijd is naar je smaak. Ik zag aardig wat mensen met Bolexjes, Isco's en dergelijke in de weer. Maar de 1.5x's zijn überzeldzaam en zo zo duur. Dan maar 2x á la Sankor 16D. De cinematische feel van de aspect ratio, de streched bokeh en de horizontale flares geven wel een erg gaaf karakter aan de shots. Is weer eens iets anders. Nachtje over slapen.

Maar wat is er mis met de Olympus 9-nogwat voor m43? Is ook een goede lens.quote:

Veel Olympus-dingen zijn voor 43 niet m43. Die ze wel hebben begint pas bij 9mm f4.0 en eindigt bij 18mm f/5.6. De Tokina 11-16mm vond ik zo perfect omdat 'ie door de hele range f2.8 biedt! En ik ben een echte SZ (superzeikerd) en het design van de Olympus-lenzen met antraciete elementen staat me niet aan.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:47 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Maar wat is er mis met de Olympus 9-nogwat voor m43? Is ook een goede lens.

Haha 'komt later wel' zei je?quote:

Uhm ja haha het is gewoon echt een goede. Lens en tja dan maar ff wat rustiger aan doen. Vandaag vooral in en rond het huis geweest dus weinig kunnen proberen. Morgen het veld maar eens in :-)quote:

Zoals beloofd nog wat fotos gemaakt met de Tamron F 2.8 70-200 van de band die ik op de foto heb gezet in een lokale kroeg.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:58 schreef Tokus het volgende:
[..]
dat is geen geld, zeg!
maar nee, voor mij was de AF te traag omdat ik voornamelijk concerten fotografeer, waar je niet echt lang kan wachten tot de focus goed staat.

PM is de deur uit...quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 12:52 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Die 80-200 heb ik ook. Mooie lens maar ik gebruik hem heel erg weinig tot eigenlijk nooit... Als iemand interesse heeft, mag hij voor ¤600 weg.

Ben ik niet helemaal met je eens, voor portret zou ik de 80-200 altijd verkiezen boven de 24-70. Helemaal omdat je ze gebruikt op een FX camera. Op een DX zou de 24-70 nog wel gaan ivm de crop-factor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:34 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Draaizoom is het. Is idd fijn voor sport, maar ik maak nooit foto's van sport![]()
Wil me toesplitsen op portret/reportage/bruiloft vanaf nu. En voor portret is de 80-200 niet de beste. Heb ook een 24-70 en die is ideaal als all-rounder op een bruiloft heb ik al wel gemerkt.

Jij gebruikt de D90 en de D700.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:02 schreef merry77 het volgende:
heb je een schuifzoom of een draaizoom?
De draaizoom werkt namelijk erg lekker. Ik zou zelf geen schuifzoom kopen.
Dit is een hele scherpe lens voor sport fotografie. Zeker net zo goed als de nieuwe 70-200 f2.8

Klopt, maar om zo'n lens nu enkel voor portret te gebruiken. Dan heb ik liever een 85 1.8 of 105 f2 DC. Is voor portret ook genoeg. Rest van een bruiloft kan ik makkelijk met de 24-70 doen. Is me de vorige keer opgevallen althans.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:35 schreef Mercan het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens, voor portret zou ik de 80-200 altijd verkiezen boven de 24-70. Helemaal omdat je ze gebruikt op een FX camera. Op een DX zou de 24-70 nog wel gaan ivm de crop-factor.
Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur natuurlijk!

...uuuhhh...quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:09 schreef merry77 het volgende:
De chip van de D700 is volgens mij dezelfde als die van de D90.

Gelukkig,quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:55 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Gebruik mijn 70-300 nu heel veel.. En wat een heerlijke lens is dat

Ok thnx!quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:09 schreef merry77 het volgende:
PA: voor portretten is de 85 f1.8 een HEERLIJKE lens. Zowel op DX als FX. Echt een aanrader. Beter dan een 24-70.
@Mercan: Ik heb de FX gekocht omdat ik sportfotografie doe binnen in hallen. Dus alle licht dat je kan pakken is belangrijk. De chip van de D700 is volgens mij dezelfde als die van de D90.
Een ander voordeel van de D700 is dat deze meer frames per seconde kan nemen met de batterij pack. Ook voor mij belangrijk.
Kalitatief gezien is er volgens mij weinig verschil tussen de D90 en D700. Evenveel pixels. Zelfde processor. De D700 gebruikt compact flash en de D90 gebruikt SD kaartjes. Allebei zelfde accu's EN-EL3 (erg handig voor mij).
D700 is wat groter en wat zwaarder en voelt duidelijk wat meer een pro camera. Sommige knopjes zitten op andere plaatsen en is erg wennen voor mij. Vooral het uitvergroten op het scherm is irritant als ik snel tussen de camera's wissel.

Ik zou voor de 85 f1.8 af-s gaan, rond de 400 euro nieuw.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:26 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Ja 85 f1.8G of de 105 f/2 DC lens. Ff kijken welke het zal worden
Ennuh: de sensor van de D700 is wel een stukje beter hoor, zeker als het om
Low Light gaat...

Ja daar ga ik denk ik ook voor. Maar eerst mijn 80-200 verkopenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:52 schreef Mercan het volgende:
[..]
Ik zou voor de 85 f1.8 af-s gaan, rond de 400 euro nieuw.
Zag er laatst 1 op marktplaats, maar dat was een uitzondering, deze is 2de hands moeilijk te krijgen.
Ik kom ook wel vaak fotografen tegen die de Nikon 105 f2.8 VR micro als portret lens gebruiken, 105mm is fijn voor portret, en de lens is echt super scherp!

Het zijn natuurlijk geweldige lenzen, en, ze zijn zeer waarde vast.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:52 schreef Mercan het volgende:
[..]
Ik zou voor de 85 f1.8 af-s gaan, rond de 400 euro nieuw.
Zag er laatst 1 op marktplaats, maar dat was een uitzondering, deze is 2de hands moeilijk te krijgen.
Ik kom ook wel vaak fotografen tegen die de Nikon 105 f2.8 VR micro als portret lens gebruiken, 105mm is fijn voor portret, en de lens is echt super scherp!

Ik ben nog niet zo;n hele goede fotograafquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:50 schreef Mercan het volgende:
[..]
Gelukkig,
Zoals Peter_Aragorn al aangaf, het is een gewoon een goede lens!
Laat eens wat resultaat foto's zien!

Met de lens van je hond? En dat vond je hond wel oké?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik ben nog niet zo;n hele goede fotograaf
Maar deze heb ik gemaakt met die lens van mijn hond
[ afbeelding]afbeelding ]

Je leest niet goed Haha. Er staat met die lens van mijn hond :pquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Met de lens van je hond? En dat vond je hond wel oké?
Prima foto's hoor.

Die foto's heb ik ook wel. En eigenlijk zit hij heel geïntrigeerd naar de bal te kijken die mijn vriend vast heeft. Ik wou wat foto's van zijn koppie hij heeft zo'n mooi koppie <3.. Vind ik dan hè.. Maarja het is ook mijn hondquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:39 schreef Ringo het volgende:
Ah zo.
Zulke foto's worden spannender als je meer van zijn lijf laat zien. Minder inzoomen of verder weg gaan staan. De hond staart nu nogal droevig in het luchtruim, maar misschien kwam ie wel woest & uitgeput uit het water springen. Het is mooi als de foto een verhaal vertelt.

Leuke foto's!quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik ben nog niet zo;n hele goede fotograaf
Maar deze heb ik gemaakt met die lens van mijn hond

Ik kijk weleens op 500pxquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:58 schreef Mercan het volgende:
[..]
Leuke foto's!
Om inspiratie op te doen mbt compositie kun je ook eens op flickr kijken naar hoe andere fotografen hun huisdier op de foto zetten!

Volgens mij past zo ongeveer alles met een K-mount daar wel op.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:00 schreef Ringo het volgende:
Btw, vraag. Ik ga morgen een Ricoh KR-5 Super II kopen, analoge SLR. Zit een standaardlens bij, Rikenon 50mm f/2.
Klopt het dat ik op deze Ricoh ook Pentax-lenzen kan zetten? Ik ben nl. op zoek naar een goeie (zeer betaalbare) groothoeklens voor die camera, iemand adviezen of tips?

Correct, de K bajonet is nooit veranderd wat vatting betreftquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Volgens mij past zo ongeveer alles met een K-mount daar wel op.

Kijk eens naar de Walimex 14mm, heb hem aan mijn canon, heel mooi degelijk objectief, gestoken scherp.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:00 schreef Ringo het volgende:
Btw, vraag. Ik ga morgen een Ricoh KR-5 Super II kopen, analoge SLR. Zit een standaardlens bij, Rikenon 50mm f/2.
Klopt het dat ik op deze Ricoh ook Pentax-lenzen kan zetten? Ik ben nl. op zoek naar een goeie (zeer betaalbare) groothoeklens voor die camera, iemand adviezen of tips?

Nee dat je wel de foto's meteen zoals nu krijgt te zienquote:Op maandag 27 augustus 2012 20:18 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Zo bedoel je??
http://www.flickr.com/photos/85740832@N06/sets/72157631274500018/

Dat zeg ik liever nietquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Een allrounder is altijd een compromis tussen kwaliteit, prijs en range. De Sigma is zo een compromis, net als de canon. Dat is niet iets slechts, integendeel, de Sigma is een mooi objectief voor het geld.
Een betere lens is de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM, maar die is ook weer ruim buiten je budget.
Waar fotografeer je nu mee?

Gevoelsmatig werkt het wat prettiger wanneer ik iets op het moment ook enigszins dichterbij kan halen. Daarbij wil ik niet alles moeten croppen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 13:33 schreef Ringo het volgende:
Waarom geen prime in plaats van een zoomlens? Lichtsterk, compact, voordelig in aanschaf. Een 35mm (f/2) doet het prima op een crop, zowel portret als scene.

Zoombereik is van secundair belang. Daar heb ik eventueel de aparte zoomlens voor en de kitlens. Belangrijkste vind ik de lichtsterkte en scherpte. Het voordeel van deze lens zoals ik het zag, is dat het een beetje van twee werelden is. Betere lichtsterkte en een iets beter zoombereik. Over scherpte heb ik alleen maar kunnen lezen, maar tot nog toe heb ik alleen positieve reviews gelezen. Ik ben blij met je reactie, omdat ik er natuurlijk wel iets op vooruit wil gaan en niet 400 euro uit wil geven, omdat ik nu een lens heb die mijn twee bestaande combineert maar uiteindelijk geen betere foto's aflevert. Ik verwacht wel scherpere foto's met een 1 op 1 (of nagenoeg) kleurbeeld. Maar wat je zegt is eigenlijk geld in je zak houden en doorsparen?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:57 schreef Hoppahoppa het volgende:
Voor je budget is er nieuw niets te vinden dat beter is dan de kitlens. Wil je meer zoombereik, meer lichtsterke of meer scherpte?
De Tamron 17-50 2.8 vc komt qua prijs in de buurt, is lichtsterk, maar nauwelijks scherper dan de kitlens, als hij het al is. De sigma met dezelfde specs als de Tamron is optisch beter, maar ook duurder.
De sigma 17-70 die je noemt vind ik persoonlijk erg slecht. Heb er twee op mijn oude camera gehad en was niet bij met de scherpte en de kleuren. Maar dat kan persoonlijk zijn...

Stapje vooruit, stapje achteruit?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 14:09 schreef Robar het volgende:
[..]
Gevoelsmatig werkt het wat prettiger wanneer ik iets op het moment ook enigszins dichterbij kan halen. Daarbij wil ik niet alles moeten croppen.

Ja. De 15-85 is weliswaar niet lichtsterker, maar wel scherper al is het verschil niet verschrikkelijk ten opzichte van de kitlens. Zoals Piet zegt, die kitlens is gewoon erg behoorlijk. Met de 15-85 win je vooral qua bereik en kleuren.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:17 schreef Robar het volgende:
[..]
Zoombereik is van secundair belang. Daar heb ik eventueel de aparte zoomlens voor en de kitlens. Belangrijkste vind ik de lichtsterkte en scherpte. Het voordeel van deze lens zoals ik het zag, is dat het een beetje van twee werelden is. Betere lichtsterkte en een iets beter zoombereik. Over scherpte heb ik alleen maar kunnen lezen, maar tot nog toe heb ik alleen positieve reviews gelezen. Ik ben blij met je reactie, omdat ik er natuurlijk wel iets op vooruit wil gaan en niet 400 euro uit wil geven, omdat ik nu een lens heb die mijn twee bestaande combineert maar uiteindelijk geen betere foto's aflevert. Ik verwacht wel scherpere foto's met een 1 op 1 (of nagenoeg) kleurbeeld. Maar wat je zegt is eigenlijk geld in je zak houden en doorsparen?

Maar primes is niet ieders ding. Ik heb ook prima primes, maar alleen voor specifieke doelen. Als walkaround gebruik ik ook altijd een zoom.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:21 schreef Ringo het volgende:
Als je voor lichtsterkte gaat en graag met wijd open lens scherpe foto's schiet, is een prime echt de betere optie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |