Ik vraag jullie ook te mailen om zo een statement te maken:quote:Geachte,
Gezien het zwichten onder druk van bepaalde organisaties om het gedicht niet te laten opvoeren zie ik mijzelf genoodzaakt de herdenking te boycotten. Met pijn in mijn hart.
Daarbij komt nog dat ik vernomen heb dat 4 mei alleen bedoeld is voor het herdenken van Nederlandse slachtoffers, hetgeen tegen uw (staat mij bij) en mijn principes ingaat.
Met vriendelijke groet,
-naam-
een bezorgt Nederlands burger
N.B.
"Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht."
- Henk van Randwijk
Sorry?quote:
Maar dat kunnen we nu toch wel wat breder gaan trekken? De oorlog is 70 jaar geleden en ook zijn er veel onschuldige Duitsers gesneuveld. Ik vind het wel een goed initiatief. Zo laat je zien dat een oorlog altijd 2 kanten heeft.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:34 schreef Usert het volgende:
[..]
Niet waar, alleen Nederlanders en bondgenoten
Wel een Nederlander, maar van de verkeerde kaaaaant.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat kunnen we nu toch wel wat breder gaan trekken? De oorlog is 70 jaar geleden en ook zijn er veel onschuldige Duitsers gesneuveld. Ik vind het wel een goed initiatief. Zo laat je zien dat een oorlog altijd 2 kanten heeft.
Bovendien was die SS-er waarover dat gedicht gaat ook een Nederlander.
Dingen doen terwijl je boos bent is nooit goed mijn waarde hippiequote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:39 schreef Psy-freak het volgende:
Oh, dacht dat jullie altijd op de bres sprongen voor vrijheid. Ok, paar spellingsfouten omdat ik erg pissig was toen ik dit mailde.
Misschien zit ik helemaal fout maar mij is geleerd dat we iedereen herdenken waar ook ter wereld, die, die slachtoffer zijn geworden van een oorlog, al dan niet direct.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:39 schreef Usert het volgende:
Verder zie ik niet in waarom je personen die op wat voor manier dan ook probeerde bij te dragen aan de bezetting van Nederland zou moeten herdenken. Geschiedenis wordt geschreven door de uiteindelijke winnaar. De rest kan je vergeten.
'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bijquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:41 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Misschien zit ik helemaal fout maar mij is geleerd dat we iedereen herdenken waar ook ter wereld, die, die slachtoffer zijn geworden van een oorlog, al dan niet direct.
Geen idee wat dit betekent, maar feit is dat het een voltooid deelwoord is, en dus als bedoeld geschreven moet worden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:39 schreef Saavedra het volgende:
[..]
Die zin staat anders gewoon in de onvoltooid tegenwoordige tijd.
En 5 mei lekker feesten omdat we 'vrij' zijnquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:43 schreef Usert het volgende:
[..]
'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij
vredesoperaties.’
Voltooid deelwoord?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:44 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Geen idee wat dit betekent, maar feit is dat het een voltooid deelwoord is, en dus als bedoeld geschreven moet worden.
fixedquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:45 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
En 5 mei lekker feesten omdat we vrij zijn
Lekker vrij he, als je zo'n gedicht niet mag voordragen.quote:
Mag best, maar er is voor gekozen om niet dat podium op die plek op dat moment te bieden. Dat is ook een vrijheid.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:47 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Lekker vrij he, als je zo'n gedicht niet mag voordragen.
Snel jouw epische faal quotenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:46 schreef Saavedra het volgende:
[..]
Voltooid deelwoord?Hoe kom je daar nou weer bij. Het is gewoon stam+t.
Dus een joden comite mag bepalen wat wij wel en niet mogen herdenken?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:49 schreef Usert het volgende:
[..]
Mag best, maar er is voor gekozen om niet dat podium op die plek op dat moment te bieden. Dat is ook een vrijheid.
Maar goed dat je dat doet ja!quote:
Dank. Begon wel 's tijd te worden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:53 schreef lelouch het volgende:
Ben ik nou de enige die het met TS eens is?
Ik heb ze ook een bericht gestuurd
Jij mag herdenken wat je wil hoor?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:52 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Dus een joden comite mag bepalen wat wij wel en niet mogen herdenken?
Van het comite mag het gedicht niet worden voorgedragen. Omdat er wat jankerds zijn, weg vrijheid.quote:
Weg podium, niet weg vrijheid.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:57 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Van het comite mag het gedicht niet worden voorgedragen. Omdat er wat jankerds zijn, weg vrijheid.
Je kent onze grondwet?quote:
Een mod die trollt?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:59 schreef remlof het volgende:
Tsk, een beetje kutmoffen herdenken op 4 mei, echt niet
Het is echt met een d.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:00 schreef Saavedra het volgende:
[..]
Nogmaals die zin staat gewoon in de onvoltooid tegenwoordige tijd.
Nee, ik heb niets tegen de Duitsers van tegenwoordig, maar ik vind niet dat je de slachtoffers van de bezetter moet gaan herdenken op 4 mei.quote:
Vrijheid van meningsuiting doel je op neem ik aan? Die ontnemen ze niet, alleen het podium op die plek op dat moment. Erg? Zeker niet, aangezien de meeste daar op dat moment niet staan om landverraders te herdenken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:00 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je kent onze grondwet?
[..]
Een mod die trollt?
In dit geval met Remlof eensquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, ik heb niets tegen de Duitsers van tegenwoordig, maar ik vind niet dat je de slachtoffers van de bezetter moet gaan herdenken op 4 mei.
Ja hoor, ik sta 4 mei ook even stil bij Oeloe Bah Kirasj, je weet wel die Roewandees die omkwam bij de slag om Abjeskolohaquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:41 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Misschien zit ik helemaal fout maar mij is geleerd dat we iedereen herdenken waar ook ter wereld, die, die slachtoffer zijn geworden van een oorlog, al dan niet direct.
Die duiters waren ook vrijwilligers natuurlijkquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, ik heb niets tegen de Duitsers van tegenwoordig, maar ik vind niet dat je de slachtoffers van de bezetter moet gaan herdenken op 4 mei.
Ik ken onze grondwet maar het is toch van de zotte dat dit niet mag omdat een paar mensen anders niet komen. Kom je toch lekker niet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:04 schreef Usert het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting doel je op neem ik aan? Die ontnemen ze niet, alleen het podium op die plek op dat moment. Erg? Zeker niet, aangezien de meeste daar op dat moment niet staan om landverraders te herdenken.
Als je ergens anders op doelt hoor ik het graag, maar anders vraag ik me af of jij onze grondwet kent.
Maar waarom vroeg je nu precies of ik de grondwet ken?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:07 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Die duiters waren ook vrijwilligers natuurlijk
[..]
Ik ken onze grondwet
Dat vind jijquote:maar het is toch van de zotte dat dit niet mag omdat een paar mensen anders niet komen. Kom je toch lekker niet.
Goed, ben je het niet me eens.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:09 schreef Usert het volgende:
[..]
Maar waarom vroeg je nu precies of ik de grondwet ken?
[..]
Dat vind jij
Euhm vast maar ik weet zeker dat de meerderheid Het Grote Duitse Rijk ten volle steunde en voorop liepen toen ze Nederland binnen marcheerden. Echter, toen bleek dat "ze" niet zouden winnen en geconfronteerd werden met de dood, verminking en voedseltekorten de oorlog wat zat werden, ze een beetje huillie gingen doenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:07 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
[..]
Heb jij ook maar enige kennis van WOII of inlevingsvermogen?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:10 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Euhm vast maar ik weet zeker dat de meerderheid Het Grote Duitse Rijk ten volle steunde en voorop liepen toen ze Nederland binnen marcheerden. Echter, toen bleek dat "ze" niet zouden winnen en geconfronteerd werden met de dood, verminking en voedseltekorten de oorlog wat zat werden, ze een beetje huillie gingen doen
Heb jij wel enige inlevingsvermogen in de Nederlandse overlevenden? Denk dat die toch net iets belangrijker zijn op 4 mei.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:12 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Heb jij ook maar enige kennis van WOII of inlevingsvermogen?
Nee, de meesten waren gewoon dienstplichtig en hadden helemaal geen zin in oorlog, dat weet ik ook wel.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:07 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik probeer me in te leven in beide partijen. Dus de NSB'ers en SS'ers mogen we ook niet herdenken? Waren ook voor een deel Nederlanders.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:13 schreef Usert het volgende:
[..]
Heb jij wel enige inlevingsvermogen in de Nederlandse overlevenden? Denk dat die toch net iets belangrijker zijn op 4 mei.
En die vragen met betrekking tot kennis blijken vaker van geen waarde bij jou in deze discussie.
Hang jij toch lekker de hakenkruisvlag halfstok als je zo graag NSB'ers en SS'ers wilt herdenkenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:17 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik probeer me in te leven in beide partijen. Dus de NSB'ers en SS'ers mogen we ook niet herdenken? Waren ook voor een deel Nederlanders.
Wederom: http://www.dumpert.nl/med(...)erkeerde_kaaant.htmlquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:17 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik probeer me in te leven in beide partijen. Dus de NSB'ers en SS'ers mogen we ook niet herdenken? Waren ook voor een deel Nederlanders.
Die Duitse soldaten deden niet zo heel snel huilie huilie hoor. Ik denk dat die heel wat meer hebben kunnen doorstaan dan de gemiddelde FOK!kerquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:10 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Euhm vast maar ik weet zeker dat de meerderheid Het Grote Duitse Rijk ten volle steunde en voorop liepen toen ze Nederland binnen marcheerden. Echter, toen bleek dat "ze" niet zouden winnen en geconfronteerd werden met de dood, verminking en voedseltekorten de oorlog wat zat werden, ze een beetje huillie gingen doen
Uiteraardquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die Duitse soldaten deden niet zo heel snel huilie huilie hoor. Ik denk dat die heel wat meer hebben kunnen doorstaan dan de gemiddelde FOK!ker
en wie stelde hem die vraagquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:27 schreef Psy-freak het volgende:
Pff, mijn geschiedenisleraar kreeg vaak de vraag 'waarom moeten we geschiedenis leren?'
Lijkt me duidelijk.
Ik niet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:28 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
en wie stelde hem die vraagJij toevallig
![]()
overigens heeft je geschiedenisleraar er dan weinig van gebakken aangezien je louter lulkoek uitkraamt![]()
Ad hominemquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:30 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik niet.
Maar aangezien jij het empathisch vermogen hebt van een kiwi...
quote:
Graag, ik wil duidelijk maken dat het wat genuanceerder ligt dat men denkt. Duitse soldaten moesten ook maar.quote:
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:30 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik niet.
Maar aangezien jij het empathisch vermogen hebt van een kiwi...
Ok, naar mij mening zijn ook duitse soldaten slachtoffer van het bewind. Ik weiger stil te zijn dit jaar - voor het eerst - en mijn eigen invulling geven aan de herdenking.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:37 schreef RedFever007 het volgende:
[..]ja hoor tuurlijk
Ik snap ook wel dat de Duitse soldaten aan het Oostfront geen prettige tijd hebben gehad (understatement) maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze op 4 mei ga herdenkenIk weiger Duitse doden te herdenken op 4 mei, daar is die dag simpelweg niet voor bedoeld! althans niet in mijn ogen
Dat zei ik toch ook?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:37 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Graag, ik wil duidelijk maken dat het wat genuanceerder ligt dat men denkt. Duitse soldaten moesten ook maar.
Het is met een D inderdaad. Iemand die anders beweert is of een trol of een debiel.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:01 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Het is echt met een d.
Graag andere mensen die even hun licht erover willen laten schijnen en dit kunnen bevestigen danwel ontkrachten.
Dat weet ik, maar wie zijn wij om ze niet toe te laten tot de herdenking? Zit die haat zo diep?quote:
Van welke kant dan?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:13 schreef kanovinnie het volgende:
We herdenken toch ook de slachtoffers die gevallen zijn in Iraq, Afghanistan enz.?
Oh ja krijgen we dat weer. Tja, destijds wist iedereen ALLES toen ie 18 was, nietwaar? Ga toch weg man, als je geen nuance WILT zien, dan hey, is die er ook nietquote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:31 schreef Usert het volgende:
Onze kant.
Maar wat ik mooi vind, is dat de discussie dankzij de pro-nazi's hier zo nu en dan vervalt dat het niet iedereen zijn of haar eigen keuze was om voor de duitsers te vechten. Het gedicht gaat echter over iemand die bewust die keuze heeft gemaakt.
Hoe staan jullie daar dan precies tegenover? Dus mensen die het slechtste voor hadden met het land?
Lastig punt. Als jij als arme jongen ziet dat die Duitse soldaten het toch allemaal maar goed voor elkaar hadden, waarom zou je dan niet mee doen?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:31 schreef Usert het volgende:
Onze kant.
Maar wat ik mooi vind, is dat de discussie dankzij de pro-nazi's hier zo nu en dan vervalt dat het niet iedereen zijn of haar eigen keuze was om voor de duitsers te vechten. Het gedicht gaat echter over iemand die bewust die keuze heeft gemaakt.
Hoe staan jullie daar dan precies tegenover? Dus mensen die het slechtste voor hadden met het land?
Ja, IEDEREEN die het geen probleem vindt om 70 jaar na dato deze 10 Duitse jongens te herdenken is automatisch pro-nazi.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:31 schreef Usert het volgende:
Onze kant.
EN toen wisten ze nog niks over hoe fout nazi zijn is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lastig punt. Als jij als arme jongen ziet dat die Duitse soldaten het toch allemaal maar goed voor elkaar hadden, waarom zou je dan niet mee doen?
Dat is toch wel m'n punt. En als je daarmee ook nog eens de held kon uithangen...quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lastig punt. Als jij als arme jongen ziet dat die Duitse soldaten het toch allemaal maar goed voor elkaar hadden, waarom zou je dan niet mee doen?
Neen, maar aangezien de voorstanders niet nuanceren laat ik dat ook maar achterwege in deze discussiequote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, IEDEREEN die het geen probleem vindt om 70 jaar na dato deze 10 Duitse jongens te herdenken is automatisch pro-nazi.
Het is met een Dquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:01 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Het is echt met een d.
Graag andere mensen die even hun licht erover willen laten schijnen en dit kunnen bevestigen danwel ontkrachten.
Wij nuanceren niet? Grapjas.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:48 schreef Usert het volgende:
[..]
Neen, maar aangezien de voorstanders niet nuanceren laat ik dat ook maar achterwege in deze discussie
Sukkelquote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:48 schreef Usert het volgende:
[..]
Neen, maar aangezien de voorstanders niet nuanceren laat ik dat ook maar achterwege in deze discussie
Omdat enkele broers schijnbaar wel het inzicht hadden om zich bij het verzet aan te sluiten en niet bij de bezetter. Dat iemand een foute keuze maakt wil nog niet zeggen dat ik na 70 jaar hem maar moet herdenken omdat "dat kan gebeuren". Dan kun je heel veel mensen gaan herdenken waarvan ik hoop dat jullie dat ook niet zouden willen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Totaal offtopic. Als je wilt discussiëren over taal kan je daarvoor terecht in TTRquote:
Vergeven en vergeten is het toch? We kunnen er wel honderden jaren over blijven praten, maar daar schieten we weinig mee op.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:51 schreef Usert het volgende:
[..]
Omdat enkele broers schijnbaar wel het inzicht hadden om zich bij het verzet aan te sluiten en niet bij de bezetter. Dat iemand een foute keuze maakt wil nog niet zeggen dat ik na 70 jaar hem maar moet herdenken omdat "dat kan gebeuren". Dan kun je heel veel mensen gaan herdenken waarvan ik hoop dat jullie dat ook niet zouden willen.
Ook in deze tijd wordt je verantwoordelijk gehouden voor zulke daden als je 18 bent.
treed dan ook eens op tegen dat getroll van die U-boot of zo wil jequote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Totaal offtopic. Als je wilt discussiëren over taal kan je daarvoor terecht in TTR
Kom op je hebt wel meer in je mars dan zo een discussie voeren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Sukkel![]()
Hier, heb je een reden om te janken
Zekerquote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:52 schreef Usert het volgende:
[..]
Kom op je hebt wel meer in je mars dan zo een discussie voeren.
Ik begrijp ook niet dat het nog zo'n 'hot topic' is. Moeten we wachten tot de laatste veteraan dood is?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vergeven en vergeten is het toch? We kunnen er wel honderden jaren over blijven praten, maar daar schieten we weinig mee op.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:52 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
treed dan ook eens op tegen dat getroll van die U-boot of zo wil je
Beetje pot verwijt de ketel? Maar laten we (weer) OT verder gaan. Hier schiet het ook weinig mee op. Klachten op moderatie>FB topic.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Sukkel![]()
Hier, heb je een reden om te janken
Met spreekwoorden heb ik niet zoveel. Eerst maar eens de generatie die het heeft meegemaakt / de naweeën vanuit "onze kant" heeft meegemaakt respecteren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vergeven en vergeten is het toch? We kunnen er wel honderden jaren over blijven praten, maar daar schieten we weinig mee op.
Maar hoelang moeten we daar mee doorgaan?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:55 schreef Usert het volgende:
[..]
Met spreekwoorden heb ik niet zoveel. Eerst maar eens de generatie die het heeft meegemaakt / de naweeën vanuit "onze kant" heeft meegemaakt respecteren.
Wat mij betreft is dat wel het minste wat we kunnen doen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:53 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet dat het nog zo'n 'hot topic' is. Moeten we wachten tot de laatste veteraan dood is?
Je kan ook beter dan weer zo'n reactie zonder inhoud, ik heb beter gezien van jequote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:53 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ZekerMaar ik denk, ik kom me even op jouw niveau melden
Ok, daar kan ik inkomen, maar in hoeverre wil je dat doortrekken? Kinderen, kleinkinderen? Weet ik hetquote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:56 schreef Usert het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dat wel het minste wat we kunnen doen.
Nou, nee, vind ik niet. Het is een historisch gegeven, waar letterlijk iedereen in de hele wereld mee te maken heeft. Je kunt er van allerlei kanten tegenaan kijken. Ja, het Nazi-regime was één van de meest moorddadige regimes in de geschiedenis van de mensheid. Maar hetzelfde kun je zeggen over Dzhengis Khan, of inderdaad over de 20ste eeuw: De regimes van bijvoorbeeld Mao of Stalin. Waarom hoor je daar nooit wat over?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:53 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet dat het nog zo'n 'hot topic' is. Moeten we wachten tot de laatste veteraan dood is?
Hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt, naar mijn mening hoeven we nooit de mensen die het verkeerde pad kozen te herdenken en daarmee te eren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:58 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ok, daar kan ik inkomen, maar in hoeverre wil je dat doortrekken? Kinderen, kleinkinderen? Weet ik het
Ik krijg het gevoel dat je israel etc er nu bij betrekt als reden om ook mensen die tijdens WOII verkeerde keuzes hebben gemaakt te herdenken? Misschien begrijp ik je verkeerd.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, nee, vind ik niet. Het is een historisch gegeven, waar letterlijk iedereen in de hele wereld mee te maken heeft. Je kunt er van allerlei kanten tegenaan kijken. Ja, het Nazi-regime was één van de meest moorddadige regimes in de geschiedenis van de mensheid. Maar hetzelfde kun je zeggen over Dzhengis Khan, of inderdaad over de 20ste eeuw: De regimes van bijvoorbeeld Mao of Stalin. Waarom hoor je daar nooit wat over?
Andere pet op dan: De manier waarop de Joden de Palestijnen onderdrukken of in de afgelopen decennia onderdrukt hebben, dringt nadrukkelijk de gedachte op dat zij zich na de ontberingen van de Holocaust maar van alles menen te kunnen permitteren.
Haat mij maar hoor, maar voor beide zienswijzen is objectief gezien best wat te zeggen. Objectief gezien.
Bottom line: Niemand heeft gelijk, niemand heeft ongelijk. We hebben nou eenmaal met elkaar te maken en we doen er (alleen al in ons EIGEN belang) goed aan om daar het beste van te maken wat erin zit.
Beste vriend, de definitie van wat "het verkeerde pad" is, is enkel en alleen bepaald door wie de oorlog won. Dus jij hebt heel makkelijk schreeuwen nu. Maar eigenlijk zou je best eens kunnen nadenken hoe het komt dat het überhaupt KAN dat jij zo makkelijk dit soort dingen kunt schreeuwen. Dat is Vrijheid, en dat komt niet uit een krokettenmuur, daar is een prijs voor betaald en een hoge ook. Daar hoef je wat mij betreft zelf geen respect voor te hebben, maar je mag je er op zijn minst van bewust zijn.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:00 schreef Usert het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt, naar mijn mening hoeven we nooit de mensen die het verkeerde pad kozen te herdenken en daarmee te eren.
Ik heb genoeg gehoord van familieleden die hebben geleden onder de Duitse bezetting om het niet te willen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:54 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar wie zijn wij om ze niet toe te laten tot de herdenking? Zit die haat zo diep?
Ik heb zeer foute en neutrale familieleden gehad in de oorlog. Ik begrijp dat de pijn diep zit maar moeten we niet 's zeggen 'het was zeer, zeer zwaar en fout, maar het is nu echt wel over'?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:04 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik heb genoeg gehoord van familieleden die hebben geleden onder de Duitse bezetting om het niet te willen.
Ik heb diep respect voor de burgermeester aldaar.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar jullie posters in dit topic komen dus graag en massaal naar "het gedoe in Vorden" begrijp ik?
Nou ik ook wel eigenlijk. Had nooit gedacht dat er zo'n gedonderjaag van zou komen eerlijk gezegdquote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:13 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik heb diep respect voor de burgermeester aldaar.
Er zit iets collectiefs diep blijkbaar.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ik ook wel eigenlijk. Had nooit gedacht dat er zo'n gedonderjaag van zou komen eerlijk gezegd
Wie weet. Ook dat is vrijheid niewaarquote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:21 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Er zit iets collectiefs diep blijkbaar.
Natuurlijk, maar ik blijf erbij dat ook een onschuldig gedichtje van iemand die aangeeft dat oomlief een verkeerde keuze heeft gemaakt er bij mag horen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wie weet. Ook dat is vrijheid niewaar![]()
Ik ben erbij in ieder geval
Wacht even, worden er nu niet 2 dingen door elkaar gehaald?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:25 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar ik blijf erbij dat ook een onschuldig gedichtje van iemand die aangeeft dat oomlief een verkeerde keuze heeft gemaakt er bij mag horen.
Ik zal het op mijn manier herdenken.
Ah nu begrijp ik je standpuntquote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:10 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik heb zeer foute en neutrale familieleden gehad in de oorlog.
Naar mijn mening is het belachelijk dat je een gedicht niet laat voorlezen na kritiek en hulde voor de burgemeester van Voorde.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wacht even, worden er nu niet 2 dingen door elkaar gehaald?![]()
Er is een gedicht van een scholier met een oom die een foute keuze heeft gemaakt, en er is een herdenking in de Achterhoek in één van de weinige dorpen met een Duitse erebegraafplaats.
Dat gaat toch niet over hetzelfde dan?
Oh, ben ook zo trots op 'mquote:
Voorde?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:37 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Naar mijn mening is het belachelijk dat je een gedicht niet laat voorlezen na kritiek en hulde voor de burgemeester van Voorde.
Er worden 10 duitse soldaten herdacht bij een monument, voor het eerst.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Voorde?![]()
Praat me ff bij ik heb niet alle info qua gedicht.
Vorden heeft zelf geen burgemeester want het is onderdeel van de gemeente Bronckhorst.
Oh voor het eerst okee. Nou ja dan kan ik me wat gevoeligheden voorstellen. Maar niets waar je je door zou moeten laten tegenhouden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:43 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Er worden 10 duitse soldaten herdacht bij een monument, voor het eerst.
Precies, het is geen 1946.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh voor het eerst okee. Nou ja dan kan ik me wat gevoeligheden voorstellen. Maar niets waar je je door zou moeten laten tegenhouden.
Nee, maar het is ook niet zo dat er niemand meer in leven is die WO2 bewust heeft meegemaakt.quote:
Oh, gaan we daar op zitten wachten? En daarna is het ineens allemaal ouwe jongens krentenbrood en geschiedenisboekjeswerk? Hoe arbitrair ben je dan bezig?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:01 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar het is ook niet zo dat er niemand meer in leven is die WO2 bewust heeft meegemaakt.
Maar jochie, dat wat het verkeerde pad is, is inderdaad bepaald door degene die de oorlog won, dat heb ik al eerder zelf in dit topic geroepen. Verder denk ik er zelf meer bij na dan jij makker. Die vrijheid hadden we niet dankzij de mensen die de verkeerde keuzes maken. Daarom vind ik ook dat we de gevallenen van onze kant moeten herdenken en niet die dat bijna hadden voorkomen door verkeerde keuzes. Dus misschien moet jij kameraad er eens over nadenken. He vriend.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Beste vriend, de definitie van wat "het verkeerde pad" is, is enkel en alleen bepaald door wie de oorlog won. Dus jij hebt heel makkelijk schreeuwen nu. Maar eigenlijk zou je best eens kunnen nadenken hoe het komt dat het überhaupt KAN dat jij zo makkelijk dit soort dingen kunt schreeuwen. Dat is Vrijheid, en dat komt niet uit een krokettenmuur, daar is een prijs voor betaald en een hoge ook. Daar hoef je wat mij betreft zelf geen respect voor te hebben, maar je mag je er op zijn minst van bewust zijn.
Ik kan me voorstellen dat mensen die de oorlog en dus de verschrikkingen van de Duitsers hebben mee gemaakt er niet op zitten wachten om juist die Duitsers te herdenken. Zeker niet op 4 mei.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, gaan we daar op zitten wachten? En daarna is het ineens allemaal ouwe jongens krentenbrood en geschiedenisboekjeswerk? Hoe arbitrair ben je dan bezig?
Nee want ik zit er ook niet op te wachten. Al ben ik 25 jaar na de oorlog geboren ik heb er indirect genoeg van meegekregen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, gaan we daar op zitten wachten? En daarna is het ineens allemaal ouwe jongens krentenbrood en geschiedenisboekjeswerk? Hoe arbitrair ben je dan bezig?
In Deutschland machen wir die Fahne am 8. Mai auf Halbmast!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:59 schreef remlof het volgende:
Tsk, een beetje kutmoffen herdenken op 4 mei, echt niet
Ook Oostenrijkers dus?quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:02 schreef waht het volgende:
Dit topic mist nog iets.
[ afbeelding ]
Iedereen moet herdacht worden!
Precies, Duitsland herdenkt zijn eigen gevallenen maar.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:01 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
In Deutschland machen wir die Fahne am 8. Mai auf Halbmast!
Hammertime!
Hihi, toen Bondskanselier Kohl samen met President Reagan oud-SS'ers ging herdenken was het ook niet goed.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:04 schreef remlof het volgende:
[..]
Precies, Duitsland herdenkt zijn eigen gevallenen maar.
Mooi!quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:37 schreef remlof het volgende:
Dit is wel een goeie column in de context van dit topic: 'Hoe haalden de ouders van Auke de Leeuw het in hun hoofd om hem te vernoemen naar een foute oom?'
Mooi verhaal. Gaat voor jou helaas alleen niet op wat betreft WOII.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:26 schreef dakpan90 het volgende:
Dodenherdenking is wat mij betreft voor alle oorlogslachtoffers waar ook ter wereld, en van welke nationaliteit dan ook. In een oorlog terecht geraken is iets waar niemand voor kiest en waar je ook niet zomaar voor weg kunt lopen. Als een paar machtsgeile regeringsleiders hun spierballen willen laten zien, zul jij als 'gewone burger' daar altijd het onderspit voor moeten delven. En laten we niet zo hypocriet of naïef doen en beweren dat wij hier precies het juiste zouden doen en niet naar de bevelen van bovenaf zouden luisteren als die ons niet aanstaan.
Precies daarom moeten we juist ook de slachtoffers aan Duitse zijde herdenken, opdat wij beseffen dat oorlog een speeltje is van een paar hoge heren die er zelf nul komma nul last van hebben en dat al de rest maar gewoon moet doen wat er van ze gevraagd wordt.
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:27 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Gaat voor jou helaas voor jou alleen niet op wat betreft WOII.
Dat de Duitse bevolking achter deze oorlog stond. De terechte Duitse woede over Versailles, de crisis, Weimar, etc. zorgde daar wel voor.quote:
quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:56 schreef 1-0-8 het volgende:
Dat TS uit een nazi-familie komt maakt zijn standpunt enigszins logisch, dat het in mijn ogen een ridicuul standpunt is blijft echter overeind![]()
De bezetter en hun wandaden herdenken op 4 mei? Nooit! Laten we niet vergeten dat het juist aan die bezetter te danken is dat we op 4 mei moeten stilstaan bij de gruwelen uit die tijd. Gruwelen die dezelfde bezetter op haar geweten heeft.
Een bezetter die het nodig vond onze neutraliteit te schenden en een bezetter die het in eerste instantie niet kon winnen van het miezerige Nederlandse legertje, dat bestond uit moedige mannen die op de Grebbeberg in hevige gevechten 3 dagen stand hielden tegen een overmacht van het Duitse leger. Een paar honderd Nederlandse soldaten die hun vaderland beschermden tegen deze invasie vonden hierbij de dood.
Hoe kan je nou met je volle verstand beweren dat je die bezetter moet herdenken op 4 mei? Een bezetter die al een bijzonder lange geschiedenis van agressie jegens buurlanden heeft, al uit een tijd dat Duitsland zoals wij het kennen niet eens bestond. Een bezetter die dus schijnbaar niet echt van zijn fouten lijkt te leren.
Je hoeft geen wrok of haat te koesteren jegens de Duitsers, dat is zinloos en zelfs totaal misplaatst en ongepast. We moeten ook niet naar het verleden blijven kijken, we leven in het heden en in het heden kunnen we gelukkig vreedzaam met elkaar leven. Maar samen herdenken is wat mij betreft uitgesloten. De geschiedenis is zoals deze is, en daar dien je rekening mee te houden. We kunnen deze niet vervalsen.
Misschien was het gewoon een hele vriendelijke, sociale man. Misschien wilden ze hem blijvend herinneren daarom. En hebben ze hun zoon zo genoemd.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:37 schreef remlof het volgende:
Dit is wel een goeie column in de context van dit topic: 'Hoe haalden de ouders van Auke de Leeuw het in hun hoofd om hem te vernoemen naar een foute oom?'
Geloof je echt dat de ordinaire Duitse burger echt bewust voor een oorlog koos, of zich überhaupt realiseerde wat de gevolgen zouden zijn? Ik begrijp dat er onvrede heerste, maar als het er op aankomt, hebben zij niets te zeggen of te willen. Laat onverlet dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, dat probeer ik ook niet goed te praten.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:36 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Dat de Duitse bevolking achter deze oorlog stond. De terechte Duitse woede over Versailles, de crisis, Weimar, etc. zorgde daar wel voor.
Je foute familieleden konden niet anders?quote:Op woensdag 2 mei 2012 21:27 schreef Psy-freak het volgende:
Wat snappen jullie niet aan NIET vrijwillig vechten voor je vaderland?
Damn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |