Ik kan me voorstellen dat mensen die de oorlog en dus de verschrikkingen van de Duitsers hebben mee gemaakt er niet op zitten wachten om juist die Duitsers te herdenken. Zeker niet op 4 mei.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, gaan we daar op zitten wachten? En daarna is het ineens allemaal ouwe jongens krentenbrood en geschiedenisboekjeswerk? Hoe arbitrair ben je dan bezig?
Nee want ik zit er ook niet op te wachten. Al ben ik 25 jaar na de oorlog geboren ik heb er indirect genoeg van meegekregen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, gaan we daar op zitten wachten? En daarna is het ineens allemaal ouwe jongens krentenbrood en geschiedenisboekjeswerk? Hoe arbitrair ben je dan bezig?
In Deutschland machen wir die Fahne am 8. Mai auf Halbmast!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:59 schreef remlof het volgende:
Tsk, een beetje kutmoffen herdenken op 4 mei, echt niet
Ook Oostenrijkers dus?quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:02 schreef waht het volgende:
Dit topic mist nog iets.
[ afbeelding ]
Iedereen moet herdacht worden!
Precies, Duitsland herdenkt zijn eigen gevallenen maar.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:01 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
In Deutschland machen wir die Fahne am 8. Mai auf Halbmast!
Hammertime!
Hihi, toen Bondskanselier Kohl samen met President Reagan oud-SS'ers ging herdenken was het ook niet goed.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:04 schreef remlof het volgende:
[..]
Precies, Duitsland herdenkt zijn eigen gevallenen maar.
Mooi!quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:37 schreef remlof het volgende:
Dit is wel een goeie column in de context van dit topic: 'Hoe haalden de ouders van Auke de Leeuw het in hun hoofd om hem te vernoemen naar een foute oom?'
Mooi verhaal. Gaat voor jou helaas alleen niet op wat betreft WOII.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:26 schreef dakpan90 het volgende:
Dodenherdenking is wat mij betreft voor alle oorlogslachtoffers waar ook ter wereld, en van welke nationaliteit dan ook. In een oorlog terecht geraken is iets waar niemand voor kiest en waar je ook niet zomaar voor weg kunt lopen. Als een paar machtsgeile regeringsleiders hun spierballen willen laten zien, zul jij als 'gewone burger' daar altijd het onderspit voor moeten delven. En laten we niet zo hypocriet of naïef doen en beweren dat wij hier precies het juiste zouden doen en niet naar de bevelen van bovenaf zouden luisteren als die ons niet aanstaan.
Precies daarom moeten we juist ook de slachtoffers aan Duitse zijde herdenken, opdat wij beseffen dat oorlog een speeltje is van een paar hoge heren die er zelf nul komma nul last van hebben en dat al de rest maar gewoon moet doen wat er van ze gevraagd wordt.
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:27 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Gaat voor jou helaas voor jou alleen niet op wat betreft WOII.
Dat de Duitse bevolking achter deze oorlog stond. De terechte Duitse woede over Versailles, de crisis, Weimar, etc. zorgde daar wel voor.quote:
quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:56 schreef 1-0-8 het volgende:
Dat TS uit een nazi-familie komt maakt zijn standpunt enigszins logisch, dat het in mijn ogen een ridicuul standpunt is blijft echter overeind![]()
De bezetter en hun wandaden herdenken op 4 mei? Nooit! Laten we niet vergeten dat het juist aan die bezetter te danken is dat we op 4 mei moeten stilstaan bij de gruwelen uit die tijd. Gruwelen die dezelfde bezetter op haar geweten heeft.
Een bezetter die het nodig vond onze neutraliteit te schenden en een bezetter die het in eerste instantie niet kon winnen van het miezerige Nederlandse legertje, dat bestond uit moedige mannen die op de Grebbeberg in hevige gevechten 3 dagen stand hielden tegen een overmacht van het Duitse leger. Een paar honderd Nederlandse soldaten die hun vaderland beschermden tegen deze invasie vonden hierbij de dood.
Hoe kan je nou met je volle verstand beweren dat je die bezetter moet herdenken op 4 mei? Een bezetter die al een bijzonder lange geschiedenis van agressie jegens buurlanden heeft, al uit een tijd dat Duitsland zoals wij het kennen niet eens bestond. Een bezetter die dus schijnbaar niet echt van zijn fouten lijkt te leren.
Je hoeft geen wrok of haat te koesteren jegens de Duitsers, dat is zinloos en zelfs totaal misplaatst en ongepast. We moeten ook niet naar het verleden blijven kijken, we leven in het heden en in het heden kunnen we gelukkig vreedzaam met elkaar leven. Maar samen herdenken is wat mij betreft uitgesloten. De geschiedenis is zoals deze is, en daar dien je rekening mee te houden. We kunnen deze niet vervalsen.
Misschien was het gewoon een hele vriendelijke, sociale man. Misschien wilden ze hem blijvend herinneren daarom. En hebben ze hun zoon zo genoemd.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:37 schreef remlof het volgende:
Dit is wel een goeie column in de context van dit topic: 'Hoe haalden de ouders van Auke de Leeuw het in hun hoofd om hem te vernoemen naar een foute oom?'
Geloof je echt dat de ordinaire Duitse burger echt bewust voor een oorlog koos, of zich überhaupt realiseerde wat de gevolgen zouden zijn? Ik begrijp dat er onvrede heerste, maar als het er op aankomt, hebben zij niets te zeggen of te willen. Laat onverlet dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, dat probeer ik ook niet goed te praten.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:36 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Dat de Duitse bevolking achter deze oorlog stond. De terechte Duitse woede over Versailles, de crisis, Weimar, etc. zorgde daar wel voor.
Je foute familieleden konden niet anders?quote:Op woensdag 2 mei 2012 21:27 schreef Psy-freak het volgende:
Wat snappen jullie niet aan NIET vrijwillig vechten voor je vaderland?
Damn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |