Lambiekje, altijd vermakelijk.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:07 schreef Lambiekje het volgende:
lichaamsprocessen, lichaamssappen, zijn geheel anders. Het is gewoon geen repenstatief model om op te testen.
Lastich, zo'n rijger.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:54 schreef Henk_van_Ingrid het volgende:
Dat is een optie (net als vis hihihihi) maar ik wil natuurlijk iets berijken vanuit het internet, dat gaat lasticher in China!
Ik lees het ook als een soort van volgordelijke benoeming ten opzichte van wat er in het gezegde staat. Daarmee bedoel ik:quote:Op vrijdag 25 mei 2012 07:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Voor 'als eerste' lijkt me dat zeker geen stelregel.
Als eerste kwam hij de kamer binnen.
Als eerste ga ik thuis de kat eten geven. Wat ik daarna doe, weet ik nog niet.
Enzovoort, en zo verder.
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:55 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Op het moment dat ik thuis was na school heb ik via ING het beschuldigde bedrag betaald
Niet origineel maar het lijkt wel of dit als een ziekte om zich heen grijpt. Waar er wel zich moet staan, staat het niet, en waar dat niet moet, staat het er wel. Ik bedenk me, ik besef me, ik realiseer.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:38 schreef SpecialK het volgende:
Ik raad mensen in dit topic aan om zich te beseffen dat ze maar 1 leven hebben. Een kort leven. Elke seconde telt.
Mwa, voor hetzelfde probleem zijn er soms meerdere oplossingen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:12 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Ik lees het ook als een soort van volgordelijke benoeming ten opzichte van wat er in het gezegde staat. Daarmee bedoel ik:
"Als eerste (van degenen die de kamer binnenkwamen) kwam hij de kamer binnen."
"Als eerste (van degenen die de kat eten geven mijn activiteiten) ga ik de kat eten geven."
Als het wordt bedoeld als "Eerst... (en dan ...)" dan zou ik zelf inderdaad gewoon "Eerst..." zeggen. Waarom dan die dubbelzinnigheid over je afroepen, als het ook gewoon duidelijk kan (en nog korter ook).
Ik heb dit nooit echt gesnapt. Met regerend landskampioen wordt in een zin als deze toch AZ bedoeld omdat je die ploeg het laatst noemt? Of zit dat anders?quote:Ajax houdt koploper AZ in het zicht. De regerend landskampioen won zondagmiddag de topper met PSV (2-0) en heeft nu weer een punt minder dan de Alkmaarders......
In de eerste zin zeg je iets over 020, daar ga je in de 2e zin mee verderquote:Op zaterdag 26 mei 2012 03:00 schreef RemcoW23 het volgende:
Er is volgens mij geen slowchat en ik wil er nou niet een apart topic aan wijden, dus ik vraag het hier ff als sportliefhebber
[..]
Ik heb dit nooit echt gesnapt. Met regerend landskampioen wordt in een zin als deze toch AZ bedoeld omdat je die ploeg het laatst noemt? Of zit dat anders?
Ajax was op moment van schrijven (nu nog steeds maargoed) regerend landskampioen. Dus als mijn gedachte juist is, dan is bovenstaande quote fout.
Met "regerend landskampioen" wordt de huidige landskampioen bedoeld. Of dat nu Ajax, AZ of een derde is, is uit deze context niet op te maken (maar wel duidelijk is dat het PSV en "de Alkmaarders" niet zijn). Er wordt dus van uitgegaan dat men al weet wie de "regerend landskampioen" en wie "de Alkmaarders" zijn (of er staat nog meer voor of na deze quote dat het uitlegt).quote:Op zaterdag 26 mei 2012 03:00 schreef RemcoW23 het volgende:
Er is volgens mij geen slowchat en ik wil er nou niet een apart topic aan wijden, dus ik vraag het hier ff als sportliefhebber
[..]
Ik heb dit nooit echt gesnapt. Met regerend landskampioen wordt in een zin als deze toch AZ bedoeld omdat je die ploeg het laatst noemt? Of zit dat anders?
Ajax was op moment van schrijven (nu nog steeds maargoed) regerend landskampioen. Dus als mijn gedachte juist is, dan is bovenstaande quote fout.
Aan de andere kant: je hebt wel Ajax als onderwerp, je begint er mee. Dus het leest ook wel logisch weg dat je met "regerend landskampioen" Ajax bedoeld. Wat is de precieze regel?
Fout. Na een dubbelepunt begin je niet met een hoofdletter.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zoals mijn jongste zus laatst zei: Oude koeien horen ook helemaal niet in de sloot!
quote:Op zaterdag 26 mei 2012 06:50 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Fout. Na een dubbelepunt begin je niet met een hoofdletter.
Oh grutjes dit is echt een taalnazi topicquote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
dubbelepunt > dubbele punt!
En de fout is een andere: het weglaten van de aanhalingstekens. Het is namelijk directe rede.
zei: "Oude sloot." De zin tussen de aanhalingstekens is een complete zin, met hoofdletter en punt.
Misschien moet je dan juist blij zijn met mensen die je verbeteren.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:29 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Oh grutjes dit is echt een taalnazi topic
Ik vlucht snel voordat ik op alles wat ik zeg verbeterd ga worden
Sowieso typ ik steeds slechter Nederlands, ik vraag me af of het iets te doen heeft met dat ik al een tijdje geen Nederlands meer gesproken heb?
Zoals vrijwel altijd in het Nederlands: ja en nee.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En ik heb altijd geleerd dat je na een dubbele punt wel met een hoofdletter begint.
quote:Gedachten staan overigens níét tussen aanhalingstekens, dus na woorden als denken en peinzen komt een kleine letter:
Bij het wegrijden bedacht ze: ik heb mijn telefoon niet bij me!
Ah mijn taal is opzich goed, ik kreeg altijd complimentjes van m'n leraar. En het is technisch gezien mijn 2e taal en ik scoorde op toetsen sowieso hoger dan autochtonenquote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien moet je dan juist blij zijn met mensen die je verbeteren.
En ja, in dit topic zemelen we over taal. Mag het?
Ik heb dat nie, heb ik niequote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En ik heb altijd geleerd dat je na een dubbele punt wel met een hoofdletter begint.
Ja hallo: je begon zelf.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:29 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Oh grutjes dit is echt een taalnazi topic
Ik vlucht snel voordat ik op alles wat ik zeg verbeterd ga worden
Sowieso typ ik steeds slechter Nederlands, ik vraag me af of het iets te doen heeft met dat ik al een tijdje geen Nederlands meer gesproken heb?
Goed van je! altijd uitgaan van je reflexen ja tog g zeke wete zowiesowquote:Op zaterdag 26 mei 2012 15:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja hallo: je begon zelf.![]()
En in een eerste reflex gaf ik je nog gelijk ook.
"op zich"quote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:53 schreef Boterbartje het volgende:
Ah mijn taal is opzich goed, ik kreeg altijd complimentjes van m'n leraar. En het is technisch gezien mijn 2e taal en ik scoorde op toetsen sowieso hoger dan autochtonen
geen neuk werd gegevenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |