SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
[ Bericht 1% gewijzigd door Deetch op 01-05-2012 12:59:37 ]Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Dan ga ik die maar eens checken! Het wordt weer eens tijd voor een leuk maar volkomen nutteloos Excel-sheetjequote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:22 schreef Deetch het volgende:
coole website die excelunusual. Ik heb zelf al een poosje een excelsheet met allemaal thermometer grafieken, ook leuk voor managementplaatjes.
1 2 3 4 5 | Groningen 1 10 punten Nijmegen 1 8 punten Eindhoven 2 6 punten Groningen 2 4 punten Amsterdam 1 2 punten |
Top!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:34 schreef Deetch het volgende:
Alleen het hoogst geplaatste team van een stad krijgt dus punten. Dat is dan toch niet eerlijk als je met je groningen 2 team 2x boven groningen 1 komt dan ben je dus als groningen 1 in hte nadeel. of is er ook een team ranking?
Ik zou in ieder geval overald de "punten" weglaten zodat je alleen cijfers hebt.
Kolom A1 en verder, teamnamen incl volgnummer
Kolom B score (aflopend gesorteerd)
Nieuwe kolom C: geschoonde namen =LEFT(A1,LEN(A1)-2)
Nieuwe kolom D, geschoonde punten
Cel D1: =B1
Cel D2 en verder =IF(ISERROR(VLOOKUP(C2,$C$1:C1,1,FALSE)),B2,0)
Optellen per stad:
=SUMIF(C1:C5,"groningen",D1:D5)
Oh ja, nog even een opmerking voor de functie van de geschoonde namen. Dit gaat dus alleen goed als de teamnamen minus de laatste 2 tekens alleen voor de zelfde stad hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:37 schreef VASND het volgende:
[..]
Top!
In de praktijk komen deelnemers per stad, onderverdeeld in verschillende teams. Ze werken dus naar een overwinning voor hun stad toe, niet per sé individueel. (voor de beeldvorming, het gaat hier over 11 steden).
Om de grootte van de afvaardiging (soms verschillen van 200 vs 50) minder invloedrijk te maken is er voor deze methode gekozen.
Zeer bedankt, hier kan ik weer even mee verder!
Kan je dan niet beter op zoek naar de laatste spatie en vanaf daar afkappen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 08:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
Oh ja, nog even een opmerking voor de functie van de geschoonde namen. Dit gaat dus alleen goed als de teamnamen minus de laatste 2 tekens alleen voor de zelfde stad hetzelfde zijn.
Dus "groningen 1" en "groningen 2" gaat goed maar "amsterdam" en "amsterdom" gaat dus mis omdat de geschoonde naam dan in beide gevallen "amsterd" is
Ook "Utrecht 1" en "Utrecht 21" gaat mis omdat de geschoonde namen dan "Utrecht" en "Utrecht " (met spatie) wordt. Dus als je teams hebt met een volgnummer >9 dan moet je =LEFT(A1,LEN(A1)-3) doen.
Dat is natuurlijk veel beter: =LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1)quote:Op woensdag 2 mei 2012 08:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
Kan je dan niet beter op zoek naar de laatste spatie en vanaf daar afkappen?
Vandaar dat ik zei laatste spatie , als het tenminste altijd PLAATSNAAM SPATIE CIJFER is..quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:13 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk veel beter: =LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1)
Dat gaat alleen mis dan met Den Bosch en Den Haag want dat wordt allebei "Den"
en met teams zonder spatie.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Function strReverse(text) As String ' ' Returns its argument, reversed ' J. Walkenbach ' Dim TextLen As Integer Dim i As Integer TextLen = Len(text) For i = TextLen To 1 Step -1 strReverse = strReverse & Mid(text, i, 1) Next i End Function |
Maar dan elke , moet een ; worden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:50 schreef Deetch het volgende:
positie van laatste spatie vinden:
=FIND("|",SUBSTITUTE(A1," ","|",LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1," ",""))))
laatste woord in een tekststring:
=RIGHT(A1,LEN(A1)-FIND("|",SUBSTITUTE(A1," ","|",LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1," ","")))))
alle tekst voor de laatste spatie:
=LEFT(A1,FIND("|",SUBSTITUTE(A1," ","|",LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1," ",""))))+1)
Bron: http://stackoverflow.com/(...)el-without-using-vba
Hierin wordt ook uitgelegd hoe je om moet gaan met bijzondere gevallen (geen spatie, laatste teken is een spatie etc)
Dan moet je alles vertalen right=rechts, etcquote:Op woensdag 2 mei 2012 20:19 schreef McGilles het volgende:
[..]
Maar dan elke , moet een ; worden.
=RIGHT(A1;LEN(A1)-FIND("|";SUBSTITUTE(A1;" ";"|";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" ";"")))))
Tja dat verschilt per taalversie en windows instelling.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:19 schreef McGilles het volgende:
[..]
Maar dan elke , moet een ; worden.
=RIGHT(A1;LEN(A1)-FIND("|";SUBSTITUTE(A1;" ";"|";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" ";"")))))
Bedoel je niet de eerste kolom?quote:Op donderdag 3 mei 2012 17:58 schreef _superboer_ het volgende:
Ik werk hier met de Engelse versie van Excel 2000. Hierin probeer ik een formule te vinden die in een tabel van H3 tot J123 de eerste rij zoekt waarin een andere waarde dan 0 voorkomt. Van die rij moet dan de waarde uit kolom G worden gegeven.
In kolom K =G1 etc zetten en eventueel verbergenquote:Ik zat zelf al te denken aan een vlookup voor kolom H, I en J, maar dan zou ik de waarde van een negatieve kolom in vlookup nodig hebben en dat werkt niet. Iemand een idee hoe het wel zou kunnen?
Nee, in G1 staat een bepaalde datum, in de andere kolommen wat er in of uit een magazijn ging op die datum. Ik wil de eerste datum hebben waarop zo'n wijziging plaats vond.quote:
Dat kan niet netter?quote:[..]
In kolom K =G1 etc zetten en eventueel verbergen
En hoe kan ik vlookup doen op de eerste waarde die niet 0 is?quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:56 schreef Deetch het volgende:
Kolom F invoegen met de vermenigvuldiging van de oude H, I en J. vervolgens Vlookup doen op de waarde 0
Dan kolom XYZ De eerstvolgende lege kolom iigquote:Op donderdag 3 mei 2012 20:57 schreef _superboer_ het volgende:
[..]
Nee, in G1 staat een bepaalde datum, in de andere kolommen wat er in of uit een magazijn ging op die datum. Ik wil de eerste datum hebben waarop zo'n wijziging plaats vond.
Nope, negatieve verwijzing in H/VLOOKUP kunnen niet.quote:Dat kan niet netter?
Dan gebruik je toch INDEX( MATCH( ??quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:42 schreef qu63 het volgende:
Nope, negatieve verwijzing in H/VLOOKUP kunnen niet.
Ben er de laatste tijd zelf mee aan t klooien geweest, maar het is te ingewikkeld en onpraktisch om in Excel te doen. Het begint al met de invoer van de tijden, dat moet handmatig en op de minuut nauwkeurig. Het kan namelijk voorkomen dat ik 1 minuut rij, die moet dan wel genoteerd worden omdat mijn pauze onderbroken is.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:12 schreef qu63 het volgende:
Uitdaging:
Ben bezig om een urenregistratie in elkaar te zetten in Excel. Nu zijn deze al vaak genoeg langsgekomen in deze reeks, alleen gaat het in dit geval om touringcarchauffeurs. Deze hebben ook te maken met wettelijk rij- en rusttijden.
Wat ik wil is dat ik netjes in mijn overzicht te zien krijg of er overtredingen zijn (te weinig rust, te lang gereden). Ik heb onderstaand schema wat hiervoor van belang is:
[..]
Voorbeeldsheet: http://www.svenahrens.nl/Rijrust.xls (Excel 2007, NL)
Voor 1 dag kan ik makkelijk bepalen of ik binnen de wet blijf of niet, over een week, maand of jaar wordt het een heel ander verhaal. Het aantal voorwaarden maken me dan een beetje duizilig Kan iemand me hiermee helpen?
Opmaak van de voorbeeldsheet is niet leidend, als ik maar per sheet een maand heb waarop ik per dag (24u) alles in kan vullen..
In de voorbeeldsheet moet nu dus een melding komen dat ik op 13-3 nog niet had mogen rijden omdat ik te weinig rust had. Op 14-3 moet er komen staan dat ik te lang (15 minuten) gereden heb.
Op 15-3 hield ik me wel netjes aan de tijden, maar op 16-3 niet meer omdat ik dan al 2x 10 uur gereden heb die week.
Hiermee is het geluktquote:
1 2 3 4 5 6 | Sub asd() MsgBox ("start calculation") Application.CalculateFull MsgBox ("calculation complete") End Sub |
=today()-STARTDATUM al geprobeerd?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:47 schreef realbase het volgende:
ok vraagje.
Ik heb een sheet met een aantal tabbladen ( verschillende regio's ).
Op elk tab staan de eventuele issues beschreven in die regio die opgepakt moeten worden.
Even een voorbeeld
A1 = start date issue
B1 = Closed date issue
Ik wil op een voorblad een dashboard maken met daarin in ieder geval de info :
openstaande issues < 30 dagen
openstaande issues 30-60 dagen
openstaande issues 60+ dagen
Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Ik kom een eind, echter issues die nog niet closed zijn kan ik niet automatisch uitrekenen hoeveel dagen hij al open staat ( geprobeerd met formule met =TODAY() maar lukte niet
graag jullie ideeen thx !
Hi Deetsch,quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:54 schreef Deetch het volgende:
achter elke issue een kolom maken met daarin de functie:
=if(B1<>"", "Completed",TODAY()-A1)
Vervolgens kun je countif doen op deze kolom (bijv kolom C)
aantal openstaande issues korter dan 30 dagen
=countif(c1:c40,"<30")
aantal openstaande issues tussen 30 en 60 dagen
=countif((c1:c40,"<60")-countif(c1:c40,"<30")
aantal openstaande issues langer dan 60 dagen
=countif(c1:c40,">=60")
Het is wel belangrijk dat je data in kolom A ook echt als datum zijn weergegeven en niet als een tekst.
Dat is toch ook logisch aangezien je in cel B de datum van afsluiten hebt neergezet als de call is afgesloten?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:08 schreef realbase het volgende:
[..]
Hi Deetsch,
Ik heb je formule geprobeerd, geeft me echter het volgende :
( let niet op de cel nummers, die zijn in mn sheet anders dan in mn voorbeeld )
=IF(L2<>"";"Closed";TODAY()-B2)
en dan geeft hij in de cell "Closed" als er al een datum staat, als cell leeg is bij closed date werkt het wel
Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je je vraag weer weghaalt, misschien heeft iemand anders ook iets aan jouw oplossing.quote:
Ach ja dat was een goed idee voor een topic reeks. Brings back memries:quote:Op vrijdag 4 mei 2012 22:01 schreef realbase het volgende:
Nog 1 vraagje
Ik probeer deze formule werkend te krijgen, maar hij wil niet.
=IF(M3="Open";TODAY()-B3;"")
Wat ik wil is dat hij uitrekent als de tekst "Open" in die Cell staat hij TODAY() minus de start datum pakt en dus uitrekent hoeveel dagen hij open staat.
What am I doing wrong
Ps. weet je nog Deetsch 11 januari 2007.. dag om nooit te vergeten !
[Excel] Het grote Excel vragen topic
Is het dan niet VANDAAG() ?quote:Op maandag 7 mei 2012 08:33 schreef Deetch het volgende:
• Je hebt een engelse excel versie, anders: =ALS(M3="Open";TODAY()-B3;"")
maandag maar inderdaad =ALS(M3="Open";VANDAAG()-B3;"")quote:
Zal ws. via een macrootje moeten. Is dat OK?quote:Op maandag 7 mei 2012 08:36 schreef Prof_Hoax het volgende:
Ik heb een vraag of iets mogelijk is. ALs dit zo is ga ik kijken of ik het voor elkaar krijg
Kan je in een excel file een "draft" van een e-mail invoegen. Dus ipv mailto: en dan een blanko mailtje te krijgen, een mail met ontvangers/inhoud vooringevuld?
(office 2007 taal: ENG . opslag doel --> sharepoint)
Ik heb geen idee. Nog nooit mee gewerkt. Kan dit opgeslagen worden zonder extra files te uploaden? het zit zo, ik moet een documentje maken met een inventarisatie van spullen. Als collega's (van over heel de wereld) klikken op een contact button van die site wil ik een mailtje met daarin een "aan" adres een "cc" adres en een tekst veld waar ze zelf nog maar enkele dingen aan toe moeten voegen.quote:Op maandag 7 mei 2012 09:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
Zal ws. via een macrootje moeten. Is dat OK?
Wordt hier duidelijk uitgelegd. http://www.ozgrid.com/VBA/send-email.htmquote:Op maandag 7 mei 2012 10:44 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Nog nooit mee gewerkt. Kan dit opgeslagen worden zonder extra files te uploaden? het zit zo, ik moet een documentje maken met een inventarisatie van spullen. Als collega's (van over heel de wereld) klikken op een contact button van die site wil ik een mailtje met daarin een "aan" adres een "cc" adres en een tekst veld waar ze zelf nog maar enkele dingen aan toe moeten voegen.
Het zou gaan om een mailtje via Outlook, vanuit excell 2007 (outlook ook 2007) Is dat lastig te realiseren?
Als dit relatief eenvoudig is zal ik me er eens voor zetten, is dit vergevorderd ga ik het laten
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | Sub Send1Sheet_ActiveWorkbook() 'Create a new Workbook Containing 1 Sheet And sends As attachment. Dim Recip() ThisWorkbook.Sheets(15).Copy With ActiveWorkbook Redim Preserve Recip(0) Recip(0) = "michael.oriordan@test.com" Redim Preserve Recip(1) Recip(1) = "michael.oriordan2@test.com" 'and so on .SendMail Recipients:=Recip, _ Subject:="Debrief " & Format(Date, "dd/mmm/yy") .Close SaveChanges:=False End With End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | Sub Mailer() Sheets("BB Email Data").Select pathname = [b11].value 'defines attachment dname = [b14].value 'defines date for subject Dim objol As New outlook.Application Dim objmail As MailItem Set objol = New outlook.Application Set objmail = objol.createitem(olmailitem) With objmail .To = "whoever" 'enter in here the email address .cc = "whoever" 'enter in here the email address .Subject = "Daily test email for " & dname .Body = "Please find attached the teste email" & _ vbCrLf & "If you have any queries can you please let me know" & vbCrLf .NoAging = True .Attachments.Add pathname 'adds attachment to email .display End With Set objmail = Nothing Set objol = Nothing SendKeys "%{s}", True 'send the email without prompts End Sub |
Ok dan ga ik het zo doen. Bedankt!quote:Op maandag 7 mei 2012 11:02 schreef Deetch het volgende:
Dus eerst de excel grafiek als koppeling plakken in word en dan de tekstvakken in word en dan groeperen.
Ach ja als je weet waar je moet google-en kom je een heel eind.quote:Op maandag 7 mei 2012 11:43 schreef Prof_Hoax het volgende:
Wow Deetch! Dank je wel Eens naar kijken als ik tijd heb, deze week. Ik laat het resultaat weten
Werkt niet kom ik net achter. Je kunt een gekoppelde grafiek niet groeperen.quote:
of nog beter in cel A1 alleen de naam van persoon1 (of 2 etc) en dan onderstaande formule (vrijwel hetzelfde hoor)quote:Op maandag 7 mei 2012 23:42 schreef snabbi het volgende:
Weet niet precies wat je uit de tekst van de andere cellen moet halen en wat je er als een vaste waarde in wilt zetten:
A1 = bestandsnaam (voorbeeld: persoon1 2012) <-- dus zonder de xlsx
A2 = bladnaam (voorbeeld: Blad1)
A3 = beginpunt (voorbeeld: $C$129)
A4 = eindpunt (voorbeeld: $C$135)
=SOM(INDIRECT("'["&A1&"]"&A2&"'!"&A3&":"&A4))
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Uitslagen heb ik zelf verzonnen, logisch.)
In het geselecteerde deel komt nu dus het land met de meeste punten te staan. Maar dan niet het land zelf, maar het grootste aantal punten. Nu wil ik daar dus het land zelf met de meeste punten krijgen, zonder het aantal punten dat ze hebben. Weet iemand een manier om automatisch de bepaalde winnaar te linken aan het land dat helemaal links staat, en die er gelijk neer te zetten?
bijv. van Poule 1 is Polen de winnaar met 5 punten, dus dat is G2, maar dan moet het dus automatisch veranderd worden in G2 > 6 cellen naar links.
bvdლ(ಠ益ಠლ)
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:15 schreef Antilurker het volgende:
Hallo,
ik ben nu bezig met een schema van het EK van 2012, vind ik wel leuk om eens zelf proberen te maken.
Maar nu zit ik met een probleem;Probeer eens:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Uitslagen heb ik zelf verzonnen, logisch.)
In het geselecteerde deel komt nu dus het land met de meeste punten te staan. Maar dan niet het land zelf, maar het grootste aantal punten. Nu wil ik daar dus het land zelf met de meeste punten krijgen, zonder het aantal punten dat ze hebben. Weet iemand een manier om automatisch de bepaalde winnaar te linken aan het land dat helemaal links staat, en die er gelijk neer te zetten?
bijv. van Poule 1 is Polen de winnaar met 5 punten, dus dat is G2, maar dan moet het dus automatisch veranderd worden in G2 > 6 cellen naar links.
bvd
=INDIRECT("A"&MATCH(LARGE(G2:G5,1),G2:G5,0)+1)
MATCH bepaald de relatieve positie in de cellen G2:G5 waarin de 1e grootste waarde ((LARGE(G2:G5,1)) staat van de cellen G2:G5. Dat is zeg maar het rijnummer waarbij G2 rij 1 is, dus je moet voor het echte rijnummer er 1 bij optellen (vandaar de +1 aan het eind)
Vervolgens doe je met INDIRECT de cel in kolom A opvragen met het juiste rijnummer.
Voor poule B wordt het dus G6:G9 en +5
Voor de tweede plaatst wordt het dan LARGE(G2:G5,2) en de rest blijft hetzelfde
En in het NL: =INDIRECT("A"&VERGELIJKEN(GROOTSTE(G2:G5;1);G2:G5;0)+1)
Geen idee hoe het gaat met gelijke puntenaantallen, misschien moet je daar handmatig 0,1 bij optellen om de echte nummer 1 of 2 te krijgen.
[ Bericht 8% gewijzigd door Deetch op 09-05-2012 09:12:08 ]Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Het probleem van gelijke aantallen kun je oplossen door bv de karakter/ascii/codes van de eerste 4 letters van het land op te tellen en door 1000 te delen. Zodat je een differentiatie krijgt binnen de groep van evenveel punten. Misschien moet je een aparte (verborgen) kolom hiervoor aanmaken.quote:Op woensdag 9 mei 2012 08:49 schreef Deetch het volgende:
[..]
Probeer eens:
=INDIRECT("A"&MATCH(LARGE(G2:G5,1),G2:G5,0)+1)
MATCH bepaald de relatieve positie in de cellen G2:G5 waarin de 1e grootste waarde ((LARGE(G2:G5,1)) staat van de cellen G2:G5. Dat is zeg maar het rijnummer waarbij G2 rij 1 is, dus je moet voor het echte rijnummer er 1 bij optellen (vandaar de +1 aan het eind)
Vervolgens doe je met INDIRECT de cel in kolom A opvragen met het juiste rijnummer.
Voor poule B wordt het dus G6:G9 en +5
Voor de tweede plaatst wordt het dan LARGE(G2:G5,2) en de rest blijft hetzelfde
En in het NL: =INDIRECT("A"&VERGELIJKEN(GROOTSTE(G2:G5;1);G2:G5;0)+1)
Geen idee hoe het gaat met gelijke puntenaantallen, misschien moet je daar handmatig 0,1 bij optellen om de echte nummer 1 of 2 te krijgen.
quote:Op woensdag 9 mei 2012 12:05 schreef draadstalig het volgende:
Al fok!ers die een EK poule 2012 in elkaar hebben geknutseld?
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:15 schreef Antilurker het volgende:
Hallo,
ik ben nu bezig met een schema van het EK van 2012, vind ik wel leuk om eens zelf proberen te maken.
Maar nu zit ik met een probleem;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Uitslagen heb ik zelf verzonnen, logisch.)
In het geselecteerde deel komt nu dus het land met de meeste punten te staan. Maar dan niet het land zelf, maar het grootste aantal punten. Nu wil ik daar dus het land zelf met de meeste punten krijgen, zonder het aantal punten dat ze hebben. Weet iemand een manier om automatisch de bepaalde winnaar te linken aan het land dat helemaal links staat, en die er gelijk neer te zetten?
bijv. van Poule 1 is Polen de winnaar met 5 punten, dus dat is G2, maar dan moet het dus automatisch veranderd worden in G2 > 6 cellen naar links.
bvdIt's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
En af hebbenquote:
gierquote:Op woensdag 9 mei 2012 13:04 schreef Deetch het volgende:
Nu pas? Ik hergebruik al sinds EK2000 hetzelfde excel sheetje met hendig sjieke invoer en uitvoer sjablonen. En nee die deel ik niet, laat iedereen zijn eigen maar maken ;-)
Want jij dacht gewoon even makkelijk zijn werk te kunnen gebruiken zonder er zelfs iets voor te doen?quote:
hehehquote:Op woensdag 9 mei 2012 14:58 schreef qu63 het volgende:
[..]
Want jij dacht gewoon even makkelijk zijn werk te kunnen gebruiken zonder er zelfs iets voor te doen?
Waarom opnieuw het wiel uitvinden Dus ja...(stille hoop)quote:Op woensdag 9 mei 2012 14:58 schreef qu63 het volgende:
[..]
Want jij dacht gewoon even makkelijk zijn werk te kunnen gebruiken zonder er zelfs iets voor te doen?
Ik wil gewoon 147 rijen met gegevens selecteren uit die 967 rijen. Zodat ik deze gemakkelijk kan gebruiken voor een representatieve steekproefquote:Op woensdag 9 mei 2012 15:27 schreef Janneke141 het volgende:
Moet je de willekeurige selectie eenmalig maken, of vaker?
Dus ik moet in kolom F, want dan is de eerste lege achter mijn gegevens, in iedere cel naast de gegevens moet ik =Aselect plaatsen. Daarna sorteren en klaar?quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:30 schreef Janneke141 het volgende:
Excel heeft de functie =ASELECT(), die willekeurige getallen tussen 0 en 1 genereert. Maak een zesde kolom achter je 967 rijen met in iedere cel de Aselect-functie en sorteer ze, je eerste 147 rijen zijn een willekeurige steekproef. Let op: iedere keer dat je wat verandert aan je werkblad verandert ook de uitkomst van de Aselect-functie!
Denk aan de haakjes achter =ASELECT()quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:33 schreef Moron het volgende:
[..]
Dus ik moet in kolom F, want dan is de eerste lege achter mijn gegevens, in iedere cel naast de gegevens moet ik =Aselect plaatsen. Daarna sorteren en klaar?
Oke, ga het proberen, dank je welquote:Op woensdag 9 mei 2012 15:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Denk aan de haakjes achter =ASELECT()
Dat zou het moeten doen, ja. Wel sorteren met kolom F als sorteersleutel hè!
goed bezigquote:Op woensdag 9 mei 2012 15:36 schreef Moron het volgende:
[..]
Oke, ga het proberen, dank je wel
Edit: Gelukt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat ik nog wel een paar keer langskom met wat vragenლ(ಠ益ಠლ)
Gebruik een ander grafiektype, spreiding in plaats van lijn..quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:33 schreef Outlined het volgende:
Excel 2007
5 rijen en 2 kolommen
gevuld met dus 10 waarden
en nu wil ik de ene kolom tegen de andere kolom uitzetten in een grafiek
en het lukt NIET
of niet op schaal, of de x-as geeft hij een eigen nummering (1 2 3 4 5 )
quote:Op woensdag 9 mei 2012 18:10 schreef Antilurker het volgende:
Hey ik heb weer een vraag over m'n EK schema
Deetch, die formule die je gaf werkte perfect, bedankt!
Alleen nu was er het probleem met landen met dezelfde punten...
Ik wou dat dus op gaan lossen door Excel naar het doelsaldo te laten kijken...
Maar dan wel dat hij dus EERST naar de punten kijkt, en als die gelijk zijn, dan pas kijkt hij naar het aantal doelpunten dat het land heeft en maakt hij daaruit dus op wie de nummer 1 en de nummer 2 van die poule zijn geworden.
Misschien handig;De eenvoudige manier om zo'n probleem op te lossen is door gebruik te maken van een tussenwaarde, die je niet toont. Zo kan je bijvoorbeeld je eigen getal bouwen op basis van een combinatie van punten en doelpunten. Bijvoorbeeld in kolom I zet je de formule:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat ik nog wel een paar keer langskom met wat vragen
=G2&als(k2<10;0&k2;k2)
wat je doet is het samenvoegen van je puntentotaal en de doelpunten. Doordat je je puntentotaal vooraan zet heeft dit de grootste invloed op het bepalen van de grootste waarde en daarna pas de doelpunten. De formule met de als heb ik er in gezet zodat je een voorloop nul hebt wanneer je aantal doelpunten onder de 10 hebt.
In je voorbeeld krijg je voor Rusland 409 en voor Griekenland 408. Het getal van Rusland is groter en komt dus boven Griekenland uit. Dit terwijl Kroatie met 5 punten nog hoger uitkomt, ongeacht het doelsaldo.
Dit is de quick & dirty methode. Er zijn veel mooiere en schonere opties.
*edit:
De methode werkt zo natuurlijk niet voor een negatief doelsaldo. Daarvoor werkt deze constructie dan weer wel:
=G2*100+K2
Het concept is hetzelfde en bij een negatief doelsaldo zal je bij 3 punten en -1 springen naar 299. Het is niet zo netjes maar de kans dat het fout gaat is zeer gering.
Nogmaals het is quick & dirty.
[ Bericht 5% gewijzigd door snabbi op 10-05-2012 00:07:42 ]
quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:49 schreef snabbi het volgende:
[..]
Gebruik een ander grafiektype, spreiding in plaats van lijn..
Dankje dit werkt nu goed.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:20 schreef Deetch het volgende:
[..]
of nog beter in cel A1 alleen de naam van persoon1 (of 2 etc) en dan onderstaande formule (vrijwel hetzelfde hoor)
=SOM(INDIRECT("'["&A1&" 2012.xlsx]"&A2&"'!"&A3&":"&A4))
of als alleen de naam variabel is (en in A1 staat):
=SOM(INDIRECT("'["&A1&" 2012.xlsx]Blad1'!$C$129:$C$135"))
Je afbeelding doet hier helaas niet..quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:20 schreef Oneironaut het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind die x-as vervelend. Heb liever dat de afstand gelijk blijft, zodat je ook het verschil in breedte van de verschillende verdelingen ziet. Hoe doe ik dit? Bij As Opmaken lukt het niet (misschien omdat ik nu in excel starter zit...) maar goed. Ik kan niet alle x waarden in een kolom gaan zetten en dan evt. 0 erachter want dat zijn nogal wat rijen... Iemand enig idee?
Ik heb dus voor verschillenden waarde C een hoeveelheid qua voorkomen onder D en F en die wil ik beiden in een grafiek geplot, maar dus niet zoals in het plaatje.
Hmm, jammer. Dan idd maar standaard dunne lijn en voorwaardelijk normale lijn... Tnx!quote:Op maandag 14 mei 2012 09:05 schreef DaFan het volgende:
Het kan niet want, 'Excel does not accept conditional format that might change the cells width or height'
Je kan natuurlijk de cel standaard dikke randen geven en dan opmaak zetten voor de waarden waar je geen dikke randen wilt, andersom redeneren dus.
Kan alleen via een macro die stiekem het niet geopende bestand opent zonder dat je het ziet en vervolgens de dat eruit haalt. Je krijgt dan echter de harde waarde en niet een verwijzing.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:20 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
Dankje dit werkt nu goed.
Ik heb alleen het probleem dat de persoon* 2012.xlsx geopend moet zijn. is er ook een mogelijkheid
op dit te doen zonder al de excel bestanden te openen.
Hmm, ik zit nu al een tijdje te googlen.. en heb jouw tips gelezen.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:04 schreef Deetch het volgende:
[..]
Ach ja als je weet waar je moet google-en kom je een heel eind.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ontvanger : blabla@blabla.nl cc: blabla2@blabla.nl Beste, Graag zou ik willen ontvangen: *dit *dat *zus *zo |
Dan moet je de laatste regels van Deetch' macro aanpassenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:23 schreef Prof_Hoax het volgende:
Niet iets automatisch versturen oid gewoon openen van een "draft" zeg maar.
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan moet je de laatste regels van Deetch' macro aanpassen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | Sub Mailer() Sheets("BB Email Data").Select pathname = [b11].Value 'defines attachmentdname dname = [b14].Value 'defines date for subject Dim objol As New outlook.Application Dim objmail As MailItem Set objol = New outlook.Application Set objmail = objol.createitem(olmailitem) With objmail .To = "fds@sa.com" 'enter in here the email address .cc = "adres@adres.com" 'enter in here the email address .Subject = "Daily test email for " & dname .Body = "Hoi doei test" & _ vbCrLf & "If you have any queries can you please let me know" & vbCrLf .NoAging = True .Attachments.Add pathname 'adds attachment to email .display End With Set objmail = Nothing Set objol = Nothing SendKeys "%{s}", False 'send the email without prompts End Sub |
1 | Dim [b]objol As New outlook.Application[/b] |
verwijder de [ b] en [ /b] eens uit je code?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:41 schreef Prof_Hoax het volgende:
[ code verwijderd ]
Goed, ik kan dus regels toevoegen en zo de opmaak maken zoals ik wil.
Ik kan de subject van de mail aanpassen.
Ik heb "sendkeys" false gemaakt zodat hij niet direct verstuurd.
Maar nu... Als ik hem laat runnen krijg ik :Compile error: user defined type not defined.
En dan selecteerd hij :
[ code verwijderd ]
En wordt " Sub Mailer () geel met pijltje ervoor. Wat wil dit zeggen?
In excel 2010 (en ook 2007 denk ik) selecteer je de Pie-chart, rechts klikken, format data series en daar kun je een rotatie aangeven bij series options.quote:Op woensdag 16 mei 2012 03:44 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
Is het mogelijk om bij diagrammen zoals de onderstaande het geheel 45 graden naar rechts te draaien (dus zodat de lijn tussen de twee grote vlakken precies in het midden staat)?
[ afbeelding ]
Oh, die heb ik er zelf in gezet om te laten zien welk deel er geselecteerd werd. Maar dat werkt niet uiteraard als ik hem hier in code tags zetquote:Op woensdag 16 mei 2012 08:31 schreef Deetch het volgende:
[..]
verwijder de [ b] en [ /b] eens uit je code?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | Sub Sample() 'Setting up the Excel variables. Dim olApp As Object Dim olMailItm As Object Dim iCounter As Integer Dim Dest As Variant Dim SDest As String 'Create the Outlook application and the empty email. Set olApp = CreateObject("Outlook.Application") Set olMailItm = olApp.CreateItem(0) 'Using the email, add multiple recipients, using a list of addresses in column A. With olMailItm SDest = "" For iCounter = 1 To WorksheetFunction.CountA(Columns(1)) If SDest = "" Then SDest = Cells(iCounter, 1).Value Else SDest = SDest & ";" & Cells(iCounter, 1).Value End If Next iCounter 'Do additional formatting on the BCC and Subject lines, add the body text from the spreadsheet, and send. .BCC = SDest .Subject = "FYI" .Body = ActiveSheet.TextBoxes(1).Text .Send End With 'Clean up the Outlook application. Set olMailItm = Nothing Set olApp = Nothing End Sub |
Hartelijk dank!quote:Op woensdag 16 mei 2012 08:34 schreef Deetch het volgende:
[..]
In excel 2010 (en ook 2007 denk ik) selecteer je de Pie-chart, rechts klikken, format data series en daar kun je een rotatie aangeven bij series options.
Heb je de ALS()-functie al geprobeerd?quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:46 schreef jakees het volgende:
hallo ik op basis van een formule bepalen uit welke cel ik een waarde wil ophalen. Even versimpeld wil op basis van een rekensom in b1 bepalen in de cel b2 de waarde hebben uit a1 of a2 of a3 etc. moet halen. Iets als:
=a(b1) waarbij b1 dan de waarde 1 tm 10000 kan bevatten. Ik wil niet gebruik maken van verticaal zoeken. Voor dit voorbeeld zou het wel werken maar ik wil dit gaan gebruiken voor een rangbepaling die ik meerdere keren binnen een kolom wil toepassen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Het antwoord op je vraag is =INDIRECT("a"&b1) waarbij je dus de kolom hebt staan op A en de waarde in B1 geeft het regelnummer.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:46 schreef jakees het volgende:
hallo ik op basis van een formule bepalen uit welke cel ik een waarde wil ophalen. Even versimpeld wil op basis van een rekensom in b1 bepalen in de cel b2 de waarde hebben uit a1 of a2 of a3 etc. moet halen. Iets als:
=a(b1) waarbij b1 dan de waarde 1 tm 10000 kan bevatten. Ik wil niet gebruik maken van verticaal zoeken. Voor dit voorbeeld zou het wel werken maar ik wil dit gaan gebruiken voor een rangbepaling die ik meerdere keren binnen een kolom wil toepassen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
thx is bijna wat ik zoek. Even wat verduidelijking. Ik heb 40 rijen. in kolom A staat de naam van een persoon en in kolom B de het jaartal en kolom 3 de score. Per jaar staan er 10 rijen. Wat ik wil is dat ik een rang functie maakt die als het ware dynamisch werkt. Dus bij de eerste 10 rijen staat er ==RANG(C2;C$2:C$11;0) in de 2e 10 rijen staat =RANG(C12;C$12:C$21;0). Ik wil proberen dit dynamisch te maken. Met indirect lukt dat denk ik niet. Dan haal je echt de waarde op terwijl ik de range dynamisch wil houden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:11 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het antwoord op je vraag is =INDIRECT("a"&b1) waarbij je dus de kolom hebt staan op A en de waarde in B1 geeft het regelnummer.
Oef iets te vroeg gejuicht. Zie https://docs.google.com/s(...)lodXhmb0E&output=xls . Het lukt me wel om met de adres functie de juiste waarde op te halen. Maar ik krijg hem niet in de rang functie. Zien jullie wat ik verkeerd doe?quote:
Dit gaat niet goed met de dubbele punt:quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:49 schreef jakees het volgende:
[..]
Oef iets te vroeg gejuicht. Zie https://docs.google.com/s(...)lodXhmb0E&output=xls . Het lukt me wel om met de adres functie de juiste waarde op te halen. Maar ik krijg hem niet in de rang functie. Zien jullie wat ik verkeerd doe?
THX! nu eindelijk gelukt. De formule is nu:quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:54 schreef DaFan het volgende:
[..]
Dit gaat niet goed met de dubbele punt:
ADRES(RIJ(I3)-A3;3):ADRES(RIJ(I3)-A3+10;3)
Ik zie niet helemaal wat je doet maar je moet het volgende doen:
INDIRECT(ADRES1&":"&ADRES2)
Dan maak je een string met ADRES, dan de dubbele punt, dan het laatste ADRES.
Dus bv $C$3:$C$4. Als daar dan INDIRECT omheen staat kan hij het lezen als range.
Succes.
RESPECT. Daar had ik nooit opgekomen. Ik snap het een beetje maar ziet er goed uit. Wordt dit vaak gebruikt om de rang te bepalen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:04 schreef snabbi het volgende:
Een hele andere oplossing voor je, de formule die je hier nodig hebt is
=SOM((C2=$C$2:$C$31)*(D2<=$D$2:$D$31))
Het betreft een array formule. Je moet dus je ctrl en shift toets ingedrukt houden terwijl je op enter drukt.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CCOH38ISWCOP.xlsx
Hoe het werkt:
Wat excel hier doet is het volgende. Er wordt binnen de cel waar je dit plaatst een nieuwe matrix aangemaakt. Deze is 1 kolom met 30 waarden (door je C2:C30).
Elke regel in deze cel krijgt de waarde 1 of 0. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van de formule: a*b
hierbij is a gelijk aan c2=$c$2:$c$31
hierbij is b gelijk aan d2<=$D$2:$D$31
wanneer de waarde in c2 (bijvoorbeeld 2008) gelijk is aan de waarde in de reeks C2:C31 wordt op de corresponderende regel in je matrix een 1 geplaatst en wanneer het niet waar is een 0. Door de formule a*b krijg je 0*1 of 0*0 wanneer je een ander jaartal hebt dan degene die op die ene regel staat. Doordat je met 0 vermenigvuldigt, is de uitkomst ook nul.
Het tweede deel kijkt simpelweg of er getallen kleiner zijn dat het getal waar je nu naar kijkt. Als dat zo is, is dit dus niet het grootste getal en moet je er in je ranking er 1 optellen. Dit gebeurt ook met de 1*1 uitkomst. De som van je 30 getallen in je matrix, zorgt dat je de rank van die betreffende regel hebt.
Dit wordt vooral gebruikt wanneer je meerdere criteria hebt op basis waarvan je de rangschikking moet bepalen. Je kan dit namelijk met zoveel kolommen uitbreiden als je zelf wilt. Het is dus ook een goede tip voor alle voetbalpoules die nu worden opgezetquote:Op donderdag 17 mei 2012 18:36 schreef jakees het volgende:
[..]
RESPECT. Daar had ik nooit opgekomen. Ik snap het een beetje maar ziet er goed uit. Wordt dit vaak gebruikt om de rang te bepalen?
Ok top. Ik snap hem nu en is iets eenvoudiger qua opzet dan die ander. Thx snabbi en DaFanquote:Op donderdag 17 mei 2012 18:44 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dit wordt vooral gebruikt wanneer je meerdere criteria hebt op basis waarvan je de rangschikking moet betalen. Je kan dit namelijk met zoveel kolommen uitbreiden als je zelf wilt. Het is dus ook een goede tip voor alle voetbalpoules die nu worden opgezet
Mijn god, wat faal ik hard. Zelfs 1 op 1 kopie krijg ik niet werkend.quote:Op woensdag 16 mei 2012 09:10 schreef Deetch het volgende:
Volgens mij gaat het met de DIM regel fout omdat dat geen zegt dat objol een outlook applicatie is maar je moet zeggen dat het een object is en dan later zeggen wat voor object. Zie ook het voorbeeld uit de VBA help van excel 2010. Of de site van ron de bruin: http://www.rondebruin.nl/sendmail.htm
[ code verwijderd ]
bovenstaande code werkt in ieder geval.
Als ik je vraag goed heb begrepen, wil je gewoon een draft e-mail klaarzetten. Dit hoeft niet direct verstuurt te worden. In dat geval heb je in mijn ogen helemaal geen Macro nodig en kan je volstaan met een hyperlink. De mailto functie in je hyperlink zorgt ervoor dat je standaard e-mail programma wordt opgestart en je kan zelf de concept tekst helemaal klaar zetten.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 07:25 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Mijn god, wat faal ik hard. Zelfs 1 op 1 kopie krijg ik niet werkend.
Ik ga jullie tijd niet verder verdoen, en me eerst zelf eens verder verdiepen in heel dit gebeuren Toch bedankt voor enthausiaste, snelle en goede hulp
Je ziet me weer terug als ik wat meer kennis heb opgedaan
Na 't weekeind eens naar kijken. Dankjewelquote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Als ik je vraag goed heb begrepen, wil je gewoon een draft e-mail klaarzetten. Dit hoeft niet direct verstuurt te worden. In dat geval heb je in mijn ogen helemaal geen Macro nodig en kan je volstaan met een hyperlink. De mailto functie in je hyperlink zorgt ervoor dat je standaard e-mail programma wordt opgestart en je kan zelf de concept tekst helemaal klaar zetten.
Voor een voorbeeld: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LAUV6NWBKJHZ.xlsx
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 | Sub Uitzetten_Terugloop() 'standaard meldingen uit zetten zodat hij er sneller doorheen loopt Application.ScreenUpdating = False Application.DisplayAlerts = False Application.EnableEvents = False Dim kolom, bestand, folder As String 'Hier zetten we de variabelen zodat de juiste map en kolom wordt bekeken folder = "c:\excels\" kolom = "B:B" 'Hier wordt de code uitgevoerd. Hij gaat elk bestand in je folder af 'Ieder bestand wordt opgeopend en vervolgens van de kolom de WrapText op false gezet 'Tot slot opgeslagen en gesloten. bestand = Dir(folder) While bestand <> "" Workbooks.Open Filename:=folder & bestand Columns(kolom).Select With Selection .WrapText = False End With ActiveWorkbook.Save ActiveWorkbook.Close bestand = Dir Wend 'Hier zetten we alle meldingen weer aan en zijn we klaar. Application.ScreenUpdating = True Application.DisplayAlerts = True Application.EnableEvents = True End Sub |
Als de locatie niet correct is, hoe kan hij dan de naam van het bestand weten? Zie ik iets over het hoofd of gaat er iets anders mis?quote:Run time error '1004'
'bestand1.xlsx' could not be founds. Check the spelling of the file name, and verify that the file location is correct.
If you are trying to open a file from your list of most recent used files, make sure that the file has not be renamed, moved or deleted.
1 2 3 4 5 6 7 8 | Dim i As Integer For i = 1 To Sheets.Count Sheets(i).Activate columns(kolom).select With Selection .WrapText = False End With Next i |
Ziet er goed uit. En inderdaad je had de vraag goed begrepen, maar het is iets uitgebreider:quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Als ik je vraag goed heb begrepen, wil je gewoon een draft e-mail klaarzetten. Dit hoeft niet direct verstuurt te worden. In dat geval heb je in mijn ogen helemaal geen Macro nodig en kan je volstaan met een hyperlink. De mailto functie in je hyperlink zorgt ervoor dat je standaard e-mail programma wordt opgestart en je kan zelf de concept tekst helemaal klaar zetten.
Voor een voorbeeld: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LAUV6NWBKJHZ.xlsx
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit: zie post hieronder.
[ Bericht 5% gewijzigd door Prof_Hoax op 21-05-2012 11:37:46 ]
1 | Please define below %0a%0aPart: %0aINC number: %0aShipping adress:%0aRequested by:%0aRequested for server, servername and type: %0a |
1 | =SUBSTITUTE(B9,CHAR(10),"%0a") |
Oke, zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat in windows verander dan?quote:Op maandag 21 mei 2012 16:17 schreef Deetch het volgende:
ja dat kan bij je landeninstellingen in windows of in excel apart maar dat laatste zou ik afraden.
Windows XP: Configuratiescherm (Control Panel) -> Landsinstellingen (Regional and language options) -> Aanpassen (Customize) de rest wijst zich vanzelfquote:Op maandag 21 mei 2012 16:19 schreef Reflectionne het volgende:
[..]
Oke, zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat in windows verander dan?
Iets wat mij hielp met e-mail, rechterklik (in excel dan toch) endan cell format en dan aangeven dat het om een datum gaatSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zodra ik een regel/tekst toe voegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit: ook het ' teken voor de tekst zetten (alleen voor het eerste karakter neem ik aan) doet niets, of althans, het helpt niet. Lijkt inderdaad alsof de tekst te lang is...
[ Bericht 14% gewijzigd door Prof_Hoax op 22-05-2012 07:50:25 ]
Probleem 1 heeft te maken met je getal notatie. Excel 2010 doet dat ook automatisch.quote:Op maandag 21 mei 2012 22:04 schreef armmoetzaaier2 het volgende:
ik ben wat aan het maken in open office. het lijkt heel erg op excel.
en heb 2 problemen.
ik wil ergens op het veld (9) neerzetten.
dan zet het programma er zelf -9 neer.
hoe kan ik dat veranderen dat die het niet zelf veranderd.
ik ben allemaal datum er in aan het zetten.
meeste datums lukken, maar datum 01/07/2012 20:45 gaat niet lukken.
dan zet die er 3 hekjes neer
je bent er al bijna.quote:Op woensdag 23 mei 2012 11:41 schreef mr-puta het volgende:
Ik heb het een en ander geprobeerd maar kom er maar niet op.(Excel 2003)
Omschrijving:
Op veld D3 moet een urencode worden ingevuld.
Als deze gelijk is aan PR, dan moeten de velden F3,G3,H3 worden ingevuld.
Daarom wil ik als D3=niet PR, de velden F3,G3,H3 rood gekleurd hebben.
Het is iets met de als-functie en voorwaardelijke opmaak als ik het goed heb;)
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
thanks, al kom ik er nu nog niet uit;)quote:Op woensdag 23 mei 2012 14:01 schreef Deetch het volgende:
Volgens mij alleen met VBA (macro)
http://answers.google.com/answers/threadview/id/736450.html
Selecteer al je tabbladen in je Excel document (door je shift knop ingedrukt te houden). Klik met je rechter muistoets op een tabblad en vervolgens Blad verplaatsen of kopiërenquote:Op woensdag 23 mei 2012 14:07 schreef Dimachaerus het volgende:
Ik heb 3 excel bestanden. Ik wil al deze werkbladen in 1 bestand hebben maar ik kan dit niet kopieren en plakken zonder dat alles door elkaar gaat, er zitten verwijzingen, locks. Iemand enig idee?
Eigenlijk is je omschrijving best breed. Er zijn hele ingewikkelde manieren waarop je zoiets kunt doen, maar ik zou eens serieus kijken hoeveel werk het is om vanuit je 'moederbestand' een versie te maken met een filter op Kees (of alles behalve kees en die regels te verwijderen zodat alleen kees over blijft).quote:
Tja wanneer je niet met macro's om kan gaan (zoals Deetch al aanhaalt) kan je met valideren aan de slag gaan, maar het wordt er niet mooi op.quote:Op woensdag 23 mei 2012 13:34 schreef mr-puta het volgende:
Toch nog een vraag,
Ik heb nu:
Als D3= niet PR dan worden F3,G3,H3 rood.
Als D3=PR moeten deze velden namelijk ingevuld worden.
Is het mogelijk om als D3= niet PR, dan de velden F3,G3,H3 te blokkeren voor invoer?
Het lijkt me btw wel mogelijk met valideren of iets.
Wie weet hoe?
Alvast bedankt
Is dit teveel van het goede en kan Excel dit niet aan? Of zie ik iets over het hoofd? Wanneer ik de tekst direct als waarde van de variabele van het script in de url in de browser invoer, werkt het prima.quote:Our Story
Studio Rage is twenty-five years in the making. Renowned stylist and waxing extraordinaire, Mark Pettis, is finally opening his own full service salon • studio in the heart of West Hollywood, California! Studio Rage will offer everything from men’s cuts to full color, style and blow dry. Studio Rage will also offer a full range of waxing services to beautify every inch of your body, both seen and unseen!
The Impact
With your assistance in opening the doors at Studio Rage, you are becoming part of a quarter-century dream built on the interconnection of client happiness and shared artistic expression without compromising value.
What We Need & What You Get
Studio Rage is an independent start-up salon that will open its doors with zero reliance on high-interest bank loans or outside investment. This allows Mark to oversee all aspects of quality and keep overhead down, so the public can enjoy great hair and wax at a reasonable cost. This is where you come in—Studio Rage needs a deposit to secure the lease, a face-lift and license fees before Mark opens the doors April 1st! Your donations will help pay for the lease deposit, signage, city-mandated licensing fees, and more! Every dollar you donate will go directly to the goal of getting the doors open by April 1, 2012! In return, Studio Rage is going to give back to you with awesome and generous perks such as discounted hair products, free salon services and more! Mark wants every single person who donates to see and feel what their donation has accomplished, and to be excited to take advantage of the perks for months to come. If Mark doesn’t reach his fundraising goal, he will put all raised funds into the deposit for the lease and pursue other avenues for attaining his goal in order to open the salon doors by April 1st!
Other Ways You Can Help
Regardless of how much you are able to donate, you can also help get the word out by posting this campaign to your facebook, tumblr, twitter, linkedin or other social networking sites! Don’t be afraid to mass email! With your help these tough economic times can be ridden out looking fabulous and making the local economy a better place to thrive.
STUDIO RAGE APRIL 1, 2012!
Thank you so much for your support!
De cel waar de mailto in staat (A19) heeft een formule om van de mailto een hyperlink te maken. Ik denk dat hij vastloopt op deze formule. Wat je kan proberen is om dit via Invoegen Hyperlink te doen zodat je geen formule gebruikt.quote:Op donderdag 24 mei 2012 07:28 schreef Prof_Hoax het volgende:
snabbi, zou je hier nog eens kunnen kijken:
[Excel] Het grote Excel vragen topic #32
Ik weet niet of het mogelijk is een extra cel aan de " inhoud bericht " te geven?
Het is lastig om dit zo van een afstand te beoordelen, maar wellicht heeft het te maken dat je tekst een enter bevat. Hierdoor verstuur je wellicht alleen het berichtquote:Op donderdag 24 mei 2012 18:59 schreef mwvrs het volgende:
Hallo,
etc
Iemand enig idee wat er aan de hand is, want het zou super zijn als ik dit werkend krijg! Dank!!
1 2 3 4 5 6 | <html> <form action="http:/www.mijnsite.nl/uploadtekst.php" method="post"> <input type="text" name="mijnverhaal"> <input type="submit" name="submit" value="Verstuur"> </form> </html> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | <html> <?php $location = "127.0.0.1"; $username = "snabbi"; $password = "test1234"; $database = "verhalen_database"; $verhaal = $_POST['mijnverhaal']; $conn = mysql_connect("$location","$username","$password"); if (!$conn) die ("Could not connect MySQL"); mysql_select_db($database,$conn) or die ("Could not open database!"); $query = "INSERT INTO `tabel` (`verhaal`) VALUES ($verhaal)"; $results = mysql_query($query,$conn); mysql_close($conn); ?> </html> |
Waarom zet je je spreadsheet niet om naar Access? Als het alleen om je invoer gaat, dan zet je in Excel vervolgens een query naar je access zodat je je access bestand synchroniseert op basis van de input uit excel.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 17:02 schreef Individual het volgende:
Een tijdje hier niet meer gepost, maar heeft iemand ervaring met een SQL ODBC link naar Excel?
Een directe link naar een lege sheet heeft ie gedaan in 4 minuten, maar zo snel als er wat formattering/in cell drop downs bij komen kijken duurt het van 30 minuten tot nu al ruim 1,5 uur.
Zelfs copy-pasten van die 4 minuten lege sheet naar de geformatteerde sheet duurde 30 minuten..
Waar zit de memory leak of wie kan me een zoekterm geven om dit veel sneller te laten lopen?
(het gaat om 17,800 rijen en 60 colommen)
vlookup (of in het nederland vert.zoeken) met als zoekwaarde de betreffende datum. Zorg dat in je matrix de meest linke kolom begint bij de datum en vervolgens uittellen naar rechts voor de hoeveelste kolom je wilt teruggeven.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 19:45 schreef hendrik2009 het volgende:
@Helly: Vlookup indien iedere datum een keer voor komt
Je zegt:quote:Op zondag 27 mei 2012 08:24 schreef geelkuikentje het volgende:
Mijn datum invoer is in een gesloopt
Voer ik de datum in in een cel: "200412". Dit wordt normaal omgezet naar 20-04-2012. Krijg ik nu:
14-9-2448 als datum terug
Voer ik in "20-04-2012" dan blijft de datum wel staan zoals het hoort. Hoe krijg ik dit weer terug?
Ik heb Excel 2007.
quote:Op zondag 27 mei 2012 09:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik heb in bepaald cellen ingetikt:
- paard
- hond
Excel maakt ervan:
#NAAM?
#NAAM?
Als ik edit (F2) doe dan staat er:
=- paard
=- hond
Hoe krijg ik dit terug?
Moet ik de cellen 1 voor 1 herstellen en de streepjes (die Excel als minteken ziet) vervangen door andere streepjes die excel niet ziet als minteken?
Laat maar. Het is opgelost. Alle foutmeldingen selecteren. Ctrl-H (maw vervangen). De = door een spaties. Was alles maar zo simpel...quote:Op zondag 27 mei 2012 09:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik heb in bepaald cellen ingetikt:
- paard
- hond
Excel maakt ervan:
#NAAM?
#NAAM?
Als ik edit (F2) doe dan staat er:
=- paard
=- hond
Hoe krijg ik dit terug?
Moet ik de cellen 1 voor 1 herstellen en de streepjes (die Excel als minteken ziet) vervangen door andere streepjes, die excel niet voor mintekens ziet?
Wat je nu noemt is eigenlijk de standaard manier hoe Excel het zou moeten verwerken. Dit rekent alles terug naar de eerste dag op 1-1-1900. 200412 dagen na de 0-1-1900 is 14-9-2448.quote:Op zondag 27 mei 2012 08:24 schreef geelkuikentje het volgende:
Mijn datum invoer is in een gesloopt
Voer ik de datum in in een cel: "200412". Dit wordt normaal omgezet naar 20-04-2012. Krijg ik nu:
14-9-2448 als datum terug
Voer ik in "20-04-2012" dan blijft de datum wel staan zoals het hoort. Hoe krijg ik dit weer terug?
Ik heb Excel 2007.
Je vraag is iets te breed op het moment. Wil je iedere beroepsgroep in 1 gratiek hebben of alle beroepsgroepen in 1 grafiek. Moet de vraag van de beroepsgroep en het aanbod in een lijntje worden weergegeven of wil je dat de afstand tussen vraag en aanbod wordt weergegeven. Te veel mogelijkheden!quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:16 schreef AlwaysConnected het volgende:
Ik zoek een mogelijkheid om vanuit dit excel bstand
http://dl.dropbox.com/u/18913775/vraag%20aanbod.xls
Een mooie grafiek te maken waar in je per periode per beroepsgroep de vraag en aanbod kan zien
wie kan mij verder helpen?
Ik ziet het namenlijk nu ff niet
thnx
Dit 'probleem' kun je oplossen via de Excel opties en over te schakelen naar de 1904 datum notatie. Al zal niemand hier over vallen denk ik zo.quote:Op zondag 27 mei 2012 09:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Er is 1 fout bij excel: Ze hebben 29-02-1900 ook meegeteld. En dat moest niet. 1900 is geen schrikkeljaar.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 | Public Sub AutoMerge2() Dim LastRowToMergeTo As Long Dim i As Long Dim LastRow As Long Application.DisplayAlerts = False LastRow = Range("B" & CStr(Rows.Count)).End(xlUp).Row For i = 5 To LastRow LastRowToMergeTo = i On Error Resume Next Do While (Len(Range("A" & CStr(LastRowToMergeTo + 1)).Value) = 0) And (LastRowToMergeTo + LastRow) LastRowToMergeTo = LastRowToMergeTo + 1 On Error Goto 0 Loop With Range("A" & CStr(i) & ":A" & CStr(LastRowToMergeTo)) .Merge .WrapText = True .VerticalAlignment = xlVAlignTop End With i = LastRowToMergeTo Next i Application.DisplayAlerts = True End Sub |
1 | Do While (Len(Range("A" & CStr(LastRowToMergeTo + 1)).Value) = 0) And (LastRowToMergeTo + LastRow) |
1 | Do While (Len(Range("A" & CStr(LastRowToMergeTo + 1)).Value) = 0) And (LastRowToMergeTo LastRow) |
met een sumif waarschijnlijk? =sumif(A1:A20,"<0") en =sumif(A1:A20,">0")quote:
Dat je het verkeerde programma gebruikt wanneer een cel meer dan 8000 karakters moet bevatten en je er nog steeds bewerkingen mee wilt doen.quote:
Bedankt voor mee denken, we laten het lekker in tabel staan.quote:Op zondag 27 mei 2012 10:43 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je vraag is iets te breed op het moment. Wil je iedere beroepsgroep in 1 gratiek hebben of alle beroepsgroepen in 1 grafiek. Moet de vraag van de beroepsgroep en het aanbod in een lijntje worden weergegeven of wil je dat de afstand tussen vraag en aanbod wordt weergegeven. Te veel mogelijkheden!
Als je met je muis klikt in je tabel (willekeurig getal) en kiest voor Invoegen -> Spreiding krijg je de mogelijkheid voor vloeiende lijnen. Excel zal automatisch je beroepsgroep voor vraag en aanbod plotten in dezelfde kleur.
Zo.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:36 schreef Prof_Hoax het volgende:
* Prof_Hoax is inmiddels kaal. Het lukt gewoonweg niet Hoerenzooi
Ik geef het op, het wordt een mailto met het goede adres + cc en subject. De rest vullen ze zelf maar in. Luie mexicanen mogen ook best wat doen
Alsnog erg bedankt voor het meedenken Deetch en Snabbi
Ik ga nu eerst even proberen of ik het ingebouwd krijg in mijn eigen file. Maar qua functionaliteit is het echt precies wat ik zochtquote:Op donderdag 31 mei 2012 13:05 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Zo.
Opgelost nu?
zoja zet ik de source ook even hier neer.
Bijna bijna heb hem nu zo ver, dat in mijn eigen workbook, ook een button toegevoegd, die een de macro oproept die mijn mail + onderwerp + cc adres invult, echter hij neemt de "body" niet mee, dus krijg een leeg mailtje...quote:
quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:43 schreef wicky2010 het volgende:
Bedankt voor je antwoord, dit was inderdaad precies wat ik bedoelde!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | id waarde gemiddelde 1 10 1 15 1 20 1 30 1 90 2 5 2 7 2 20 2 30 3 10 3 40 3 17 |
Nee, plakken speciaal geeft 2 opties. Tekst en Unicode tekst en beide geven het resultaat zonder alinea-einden.quote:
Plak hem dan nogmaals, dan kan je wel transponeren. Of via de transpose functie, wel ff een array functie van maken dan. Zou ik doen via een macro:quote:Op maandag 4 juni 2012 18:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nee, plakken speciaal geeft 2 opties. Tekst en Unicode tekst en beide geven het resultaat zonder alinea-einden.
http://www.contextures.com/xlDataVal02.htmlquote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:26 schreef gekkie000000 het volgende:
Hallo allemaal ,
Ik heb weer eens een vraagje. Ik heb een nieuwe functie op mijn werk, en onderdeel daarvan is dat ik veel over producten leer.
Iedereen geeft aan dat ik mijzelf de tijd moet gunnen om alles te leren, maar voor mijzelf zou ik het handig vinden om een soort vraag- en antwoord menuutje te hebben.
Ik vind dingen over gegevens – validatie in excel, maar ik wil eigenlijk na vraag 1 weer een nieuwe vraag met antwoord.
Als voorbeeld:
5 producten:
Naam: 1 Afmeting: 20x20 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 2 Afmeting: 20x20 Hoogte: 60 Materiaal : M
Naam: 3 Afmeting: 20x20 Hoogte: 80 Materiaal : M
Naam: 4 Afmeting: 30x30 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 5 Afmeting: 35x35 Hoogte: 50 Materiaal : G
Als ik dan iets moet opzoeken, of ik ben met een klant aan het bellen zou ik graag een menu hebben waar ik kan aangeven, klant wil die afmeting, dan blijft een x aantal over, klant wil die hoogte, dan blijft een x aantal over, en dat dan uiteindelijk een antwoord komt: naam 1. Is zoiets te maken? En zoja, hoe doe ik dat dan?
http://office.microsoft.c(...)ord-HP010078580.aspxquote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:55 schreef chucky1987 het volgende:
Hallo allemaal
Ik heb in exel 2007 een simpel rekenen document gemaakt om het werk wat ik moet doen voor mij en ook collega's wat makkelijker te maken. Nu is het alleen zo dat mijn collega's steeds bewust dan wel onbewust dat reken document vernielen waardoor ik steeds weer opnieuw het bestand moet maken. Dat wordt op ten duur knap vervelend ik wil graag en deel van het excel bestand beveiligen tegen bewerken zodat ze niet aan het deel kunnen komen waar exel de formules berekend. Kan ik op tab 1 en deel van deze tab beveiligen tegen bewerken ?. Ik weet wel hoe je de hele tab kan beveiligen tegen bewerken maar dat is dus niet de bedoeling.
In 2010 in ribbon review eerst de cellen aangeven die de gebruiker mag bewerken.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
http://office.microsoft.c(...)ord-HP010078580.aspx
1 2 3 | Dag 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Product A 10 0 5 10 0 0 1 0 0 0 3 4 0 6 0 Product B 0 0 3 4 6 0 0 0 0 2 1 6 0 0 1 |
Is op zich wel te doen, maar wel bewerkelijk. Ik zie wel een oplossing maar die is weinig charmant. Hoe begrensd is dat aantal productiedagen?quote:Op woensdag 6 juni 2012 13:58 schreef _superboer_ het volgende:
Ik heb van een aantal producten van elke dag de productieaantallen in een rij staan en nu wil ik graag kijken hoeveel tijd er tussen de keren dat er geproduceerd wordt zit.
Voorbeeld:
[ code verwijderd ]
Voor product A wil ik dus als uitkomst krijgen 1;2;3;1;1 en voor product B 2;4;2. Iemand een idee hoe dit kan?
Dat is vanaf 1-1-2010, exclusief de weekenden en zo'n 250 producten. Ik was nu bezig met voor dag x te kijken of daar geproduceerd wordt, en als dat niet gebeurd dan 1 op te tellen bij het aantal dagen dat op dag x-1 niet geproduceerd was. Om vervolgens te kijken wat of het aantal dagen dat bij x niet geproduceerd is hoger is dan bij x-1, en zo dan steeds de laatste dag van een periode van niet produceren te zoeken. Maar volgens mij is dat nogal omslachtig.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is op zich wel te doen, maar wel bewerkelijk. Ik zie wel een oplossing maar die is weinig charmant. Hoe begrensd is dat aantal productiedagen?
Ik heb het op de beschreven manier gedaan, alleen niet alle waardes in een enkele cel gezet. Met de waardes kon ik kijken hoeveel dagen er gemiddelde tussen de productieshifts zit en de standaardafwijking bepalen. Bedankt voor het meedenkenquote:Op woensdag 6 juni 2012 14:29 schreef Janneke141 het volgende:
Dat was ook wel ongeveer de kant waar ik heenwilde. Per produkt heb je twee hulpregels nodig: de eerste doet wat je beschrijft (geeft productiedagen een 0 en nietproductiedagen oplopend 1, 2, 3 etc.)
Op de tweede regel zet je een als-formule die de cel erboven bekijkt, en de celwaarde-en-een-puntkomma geeft als die celwaarde >0 is en de cel er rechts van 0, en anders een lege cel ("").
Vervolgens concat je de hele regel (maar dat kan dus nogal een peut zijn) en je hebt je gevraagde output.
Verzin even hoe je output eruit zou moeten zien en of het bruikbaar is voor wat je ermee wil. In twee en een half jaar kun je zomaar honderd produktieshifts hebben, dat levert niet echt een bruikbaar/overzichtelijk geheel op volgens mij.
quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:51 schreef _superboer_ het volgende:
[..]
Ik heb het op de beschreven manier gedaan, alleen niet alle waardes in een enkele cel gezet. Met de waardes kon ik kijken hoeveel dagen er gemiddelde tussen de productieshifts zit en de standaardafwijking bepalen. Bedankt voor het meedenken
Aannemen dat je productielijn in B1 begint:quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is op zich wel te doen, maar wel bewerkelijk. Ik zie wel een oplossing maar die is weinig charmant. Hoe begrensd is dat aantal productiedagen?
Dit is echt voer voor een draaitabel, is echt duidelijk het makkelijkst voor dit soort dingen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:26 schreef gekkie000000 het volgende:
Hallo allemaal ,
Ik heb weer eens een vraagje. Ik heb een nieuwe functie op mijn werk, en onderdeel daarvan is dat ik veel over producten leer.
Iedereen geeft aan dat ik mijzelf de tijd moet gunnen om alles te leren, maar voor mijzelf zou ik het handig vinden om een soort vraag- en antwoord menuutje te hebben.
Ik vind dingen over gegevens – validatie in excel, maar ik wil eigenlijk na vraag 1 weer een nieuwe vraag met antwoord.
Als voorbeeld:
5 producten:
Naam: 1 Afmeting: 20x20 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 2 Afmeting: 20x20 Hoogte: 60 Materiaal : M
Naam: 3 Afmeting: 20x20 Hoogte: 80 Materiaal : M
Naam: 4 Afmeting: 30x30 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 5 Afmeting: 35x35 Hoogte: 50 Materiaal : G
Als ik dan iets moet opzoeken, of ik ben met een klant aan het bellen zou ik graag een menu hebben waar ik kan aangeven, klant wil die afmeting, dan blijft een x aantal over, klant wil die hoogte, dan blijft een x aantal over, en dat dan uiteindelijk een antwoord komt: naam 1. Is zoiets te maken? En zoja, hoe doe ik dat dan?
Ik neem aan dat het een hele grote lijst is waar hij puur in wil zoeken. Dan zou ik een filter op de kolomkoppen zetten, filter in A op dit, filter in D op dat en in bijvoorbeeld F blijven alleen de producten over die aan die voorwaarden voldoen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
http://www.contextures.com/xlDataVal02.html
Of google even verder op "excel multiple validation" (en sla de eerste link dan over, die gaf ik je net )
Kan ook ja, komt eigenlijk op t zelfde neerquote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:22 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het een hele grote lijst is waar hij puur in wil zoeken. Dan zou ik een filter op de kolomkoppen zetten, filter in A op dit, filter in D op dat en in bijvoorbeeld F blijven alleen de producten over die aan die voorwaarden voldoen.
Wat jij zegt is bedoeld voor wanneer je juist een bestand gaat invullen dat aan bepaalde eerder opgegeven voorwaarden moet voldoen.
Grmblquote:=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0)*9)&":$AW$"&9+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0))*9);ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A399;3)+B$363-35);WEEKDAG($A399;3)+B$363-28);WEEKDAG($A399;3)+B$363-21);WEEKDAG($A399;3)+B$363-14);WEEKDAG($A399;3)+B$363-7);WEEKDAG($A399;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
Nope, hij verwijst naar een lege cel. En dit is de hele formule, geen extra zoekmatrix dus.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
Wat is de fout, #VERW? Want dan zal de verwijzing van je INDEX-formule wel buiten de grenzen van de zoekmatrix vallen.
Waarom een formule met zovaak als( ) erin? Veel te omslachtig en nauwelijks te lezen voor iemand anders. Zou ook wel de fout zijn, aangezien ergens een maximum ligt bij die =als() formule. Doe dit via een zoekfunctie in een matrix, is de lengte ineens 4x zo kortquote:Op zondag 10 juni 2012 18:06 schreef qu63 het volgende:
Dat je je eigen formules niet meer snapt..
[..]
Grmbl
-edit-
Nou ja, ik snap em wel, alleen niet waarom bij de 35 maanden er voor wel goed gaat, maar nu ik de sheet met 5 maanden uit wil breiden hij ineens raar doet
Laat maar zien dan toch? Wat wil je eigenlijk bereiken met die functie qu63?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:43 schreef McGilles het volgende:
[..]
Waarom een formule met zovaak als( ) erin? Veel te omslachtig en nauwelijks te lezen voor iemand anders. Zou ook wel de fout zijn, aangezien ergens een maximum ligt bij die =als() formule. Doe dit via een zoekfunctie in een matrix, is de lengte ineens 4x zo kort
Nope, daar komt de fout niet door..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:43 schreef McGilles het volgende:
[..]
Waarom een formule met zovaak als( ) erin? Veel te omslachtig en nauwelijks te lezen voor iemand anders. Zou ook wel de fout zijn, aangezien ergens een maximum ligt bij die =als() formule. Doe dit via een zoekfunctie in een matrix, is de lengte ineens 4x zo kort
Ik weet ook al precies waar het fout gaat, alleen niet hoe ik het kan fixen zodat ie voor alle maanden werkt. In alle maanden tot en met juli '12 werkt het nog, maar in augustus '12 en verder niet meer.. Ligt waarschijnlijk aan het feit dat er tussen september '09 en augustus '12 34,xxx maand zit, wat afgerond 35 is..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:15 schreef Deetch het volgende:
Als je de functie helemaal uit splitst in delen kom je er sneller achter waar de fout zit. Dus alle ALS() functies even apart nemen en kijken waar dat mis gaat.
je denkt toch niet dat ik ga proberen dat te begrijpen hequote:Op zondag 10 juni 2012 18:06 schreef qu63 het volgende:
Dat je je eigen formules niet meer snapt..
[..]
Grmbl
-edit-
Nou ja, ik snap em wel, alleen niet waarom bij de 35 maanden er voor wel goed gaat, maar nu ik de sheet met 5 maanden uit wil breiden hij ineens raar doet
in welk deel van de formule gaat dit dan fout en waarom?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:02 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik weet ook al precies waar het fout gaat, alleen niet hoe ik het kan fixen zodat ie voor alle maanden werkt. In alle maanden tot en met juli '12 werkt het nog, maar in augustus '12 en verder niet meer.. Ligt waarschijnlijk aan het feit dat er tussen september '09 en augustus '12 34,xxx maand zit, wat afgerond 35 is..
Het gaat natuurlijk mis aangezien jij het verschil tussen 2 data deelt door 30 en dan gaat afronden naar 0 decimalen. Deel eens door 30,5 en trek dan de formule door, dan werkt het wel.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:35 schreef qu63 het volgende:
Eigenlijk wordt A1:AZ361 dynamisch gevuld, maar ik heb nu even kopiëren/plakken speciaal/waarden gedaan.
De functie waar t om gaat staat in B364:CH403, maar alleen in B399:CH403 gaat ie fout
Hier te downloaden (in een .rar omdat m'm server .xlsx niet snapt )
Duur pakket?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:39 schreef DaFan het volgende:
Goed bezig
Je weet met alle vragen mag je hier terecht
Tja Office 2010 is natuurlijk wel te verkrijgen via de minder legale manier. Ik vermoed dat niemand m zomaar heeft liggen, het is een duur pakket.
OpenOffice is vergelijkbaar, zeker in de basale functies, maar is toch geen Excel..
Ik weet eigenlijk alleen de zakelijke prijzenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:51 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Duur pakket?
60 euro heb je al drie licenties toch?
Thanks allen! Het is inderdaad een gedrocht.. Heb het nooit geoptimaliseerd en het bleef maar groeienquote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:15 schreef McGilles het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk mis aangezien jij het verschil tussen 2 data deelt door 30 en dan gaat afronden naar 0 decimalen. Deel eens door 30,5 en trek dan de formule door, dan werkt het wel.
Btw: inderdaad een beetje een draakbestand. Het is dat ik lange dagen op werk maak, was ik werkloos dan had ik het bestand wel aangepast en retour gestuurd
Als je Microsoft SkyDrive gebruikt kan je ook gebruik maken van gratis Office Online als ik t goed heb! Dat biedt nagenoeg dezelfde functionaliteit van Office 2010 geloof ik..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:15 schreef Meike26 het volgende:
Misschien dat ik dat dan idd wel ga aanschaffen, bedankt, ik zag al van die prijzen voorbij komen, maar dacht eigenlijk dat het te mooi was om waar te zijn.
• Wat ik wil bereiken:quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:27 schreef Deetch het volgende:
[..]
in welk deel van de formule gaat dit dan fout en waarom?
Is het zinvol om eens opnieuw te proberen?
• Wat wil je bereiken met dit monsterlijke gedrocht
• Wat heb je als input?
• Welke foutmelding krijg je?
Alleen begint niet iedere maand op een maandag, vandaar de ingewikkelde zoekfunctie. Die stelt eerst vast in welke maand er gezocht moet worden, daarna gaat ie op zoek naar de totalen. En dat ziet er dus ingewikkeld uit..quote:Maand
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Totaal
In B4 staat dit:quote:=ALS(B4="";"";ALS(HORIZ.ZOEKEN($A$2;Projecten!$J$1:$AW$18;18;ONWAAR)/DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1)=0;"";HORIZ.ZOEKEN($A$2;Projecten!$J$1:$AW$18;18;ONWAAR)/DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1)))
Die kijk dus welke dagnummer er bij de dag hoort.quote:=ALS(B3="";ALS(WEEKDAG($A$2;2)=2;1;"");ALS(B3+1<=DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1);B3+1;""))
=COUNT(<range>)-COUNTIF(<range>;<criteria>)quote:Op woensdag 13 juni 2012 04:02 schreef xaban06 het volgende:
Ik heb in de velden B2, C2, D2 t/m AF2 de waarde 00:00 staan, soms wordt het vervangen met bijvoorbeeld 00:10. Ik wil een opsomming hebben van hoeveel van deze velden de waarde 00:00 niet bevat.
Engelse Excel 2007.
Of gewoon: =COUNTIF(B2:AF2;"<>00:00")quote:Op woensdag 13 juni 2012 07:03 schreef McGilles het volgende:
[..]
=COUNT(<range>)-COUNTIF(<range>;<criteria>)
Typ in de excel help het volgende in: "drop down list" of indien NL "keuzelijst"quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:08 schreef draadstalig het volgende:
Ik ben een planning aan het maken in Excel. Nu komen er verschillende personen in deze planning voor, maar ik wil een soort van drop-down bovenin maken, zodat de medewerker zijn naam kan aanklikken en direct ziet welke activiteiten hij wanneer af moet hebben. Ik weet dat het kan, maar weet alleen niet meer hoe..?
Dan kom je dus uit op als()-functies..quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:43 schreef draadstalig het volgende:
Geeft niet het gewenste resultaat. Ik heb nu een drop down gemaakt met de verschillende namen. Dus dat is opzich een stap in de goede richting, echter wil ik nu dat bij die naam de goede activiteiten laat zien en dus niet de totale planning. Ook google biedt tot nu toe geen hulp..
Nee lukt me niet. Wellicht wil ik te ingewikkeld doen hoor. Hierbij even het bestand, misschien kan het gewoon niet wat ik wil (of voor de echte experts onder ons)quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan kom je dus uit op als()-functies..
Bijvoorbeeld:
=ALS(A1="draadstalig";item 1 in de lijst voor draadstalig;ALS(A1="Deetch";item 1 in de lijst voor Deetch;ALS(A1="qu63";item 1 in de lijst voor qu63;"oeps, naam komt niet in de lijst voor!")))
Dit gaat alleen niet werken als je veel namen hebt..
Absoluut! Dat kan zeker en had ik in eerste instantie ook. Echter vind ik dit:quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:48 schreef Meike26 het volgende:
Eehm, even met mijn bijdehante beginners-kennis: Dat kan je toch simpel met filter doen ?
Heb hier gister een hele oefening over zit te maken met een rooster voor scheidsrechters, welke sportvelden en welke tijden ze waar/wat moesten fluiten.
Gebruik bijvoorbeeld een site zoals www.mijnbestand.nlquote:Op donderdag 14 juni 2012 17:12 schreef Meike26 het volgende:
Hoe kan ik een Excel bestand online krijgen ? Photobucket ? Dan kan ik het jullie laten zien.
Stappenplan:quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:43 schreef draadstalig het volgende:
Geeft niet het gewenste resultaat. Ik heb nu een drop down gemaakt met de verschillende namen. Dus dat is opzich een stap in de goede richting, echter wil ik nu dat bij die naam de goede activiteiten laat zien en dus niet de totale planning. Ook google biedt tot nu toe geen hulp..
Thanks snabbi, dit is inderdaad de automatische functie voor wat ik tot nu toe handmatig heb gedaan. Echter.. Middels dit rekent hij het maar 1-malig uit.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 01:08 schreef snabbi het volgende:
Onder het menu Gegevens heeft Excel de 'Wat-als'-analyse. Kies hier voor Doelzoeken.
Kies voor Cel Instellen L23
Kies voor Op Waarde 0
Kies voor Door wijzigen van Cel op C5
Mocht het niet helemaal werken, weet ik zeker dat je via de Help functie op Doelzoeker voldoende info kunt vinden om hem wel werkend te krijgen.
ik denk niet dat zoiets mogelijk is in Excel, zelfs als je visual basic in gaat zetten wordt het lastig denk ik.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:48 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
Pfoe hier kom ik echt niet uit:
Ik zou heel graag iets willen bereiken in de onderstaande sheet... Het betreft hier een netto contante waarde methode, echter ik gebruik hem een beetje andersom.
Normaal is C5 een waarde waarmee je berekent hoe lang de terugverdien tijd is. Dus wanneer in kolom L de waarde positief wordt bij een bepaalde waarde van C5 (en de andere factoren in de linker kolommen). In dit jaar is zijn de onkosten dan terug verdiend.
Nu zou ik het graag anders willen hebben en namelijk willen weten bij welke waarde van C5, er na twintig jaar de waarde 0 is. Met andere woorden, bij welke waarde van C5 is L23 = 0
Nu is het lastige dat C5 zelf ook onderdeel is van de formule waaraan L23 wordt berekend. Handmatig kan ik wel deze "C5 geeft L23 = 0" waarde bepalen aan de hand van trial & error. Maar ik hoop dat hier ook een functie voor is in excel.
[ afbeelding ]
Alvast bedankt!!!
Aangezien je een formule hebt met één onbekende is het in mijn ogen absoluut mogelijk de formule om te keren. Dat zal je wat uitschrijf-tijd kosten. Ik ben eigenlijk te lui om precies je formule na te bootsen wat je nu hebt gemaakt, want ik zag niet 1-2-3 wat je nu precies hebt gedaan om de huuropbrengst te verhogen. Ik wil er best nog een keer een blik op werpen, wanneer je dit tabblad upload naar bijvoorbeeld www.mijnbestand.nl en hier het linkje plaatst. Dat voorkomt dat wij het (foutief) nabouwen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 01:37 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
[..]
Thanks snabbi, dit is inderdaad de automatische functie voor wat ik tot nu toe handmatig heb gedaan. Echter.. Middels dit rekent hij het maar 1-malig uit.
Graag zou ik voor C5 een formule ingeven, zodat deze cel altijd naar de waarde zoekt waarbij L23=0. Ook wanneer ik een van de andere factoren zou aanpassen. Ik heb dit nodig omdat ik in een andere tab naar deze cel wil verwijzen en het dus graag geautomatiseerd wil zien.
Ik heb het geprobeerd door middel van de =BET( formule, maar hier kreeg ik errors mee. Kringverwijzing ... Wat natuurlijk komt omdat de cel C5 zelf ook onderdeel is van de formule...
Via de helpfunctie ben ik er nu na een half uur helaas nog niet achter
Kortom, een in te voeren formule, voor wat middels jou manier direct wordt berekend.
1 2 3 4 5 6 7 | Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) 'Target column = 3 is de C kolom en row 5 komt dus uit op Alle wijzigingen in kolom C behalve C5. If Target.Column = 3 And Target.Row <> 5 Then 'Voer vervolgens de doelzoeken uit zoals genoemd. Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("C5") End If End Sub |
Pfff ik voel me echt een excel amateur inmiddels. (in VBA had ik tot nu toe ook nog nooit gewerkt)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef snabbi het volgende:
Je 'stoort' me niet hoor
Eigenlijk kan je de Macro zelf aanpassen om het zo te laten werken als je zelf wilt. Als je maar weet welke cel je parameter bevat voor een wijziging. Ik heb nu de hele C kolom gedaan behalve C5 (om te voorkomen dat ie in een loop gaat raken) maar je kan hem zo ver uitbreiden als je zelf wilt.
<> geeft hier aan ongelijk aan.
If (Target.Column = 3 And Target.Row <> 5) OR (Target.Column = 2 and Target.Row = 3) THEN
dat laatste gedeelte voegt nu ook B3 toe. Zo kan je in feite alle cellen op dit tabblad bereiken. Ook wanneer je naar andere tabbladen gaat kan het maar dan moet je de code van die betreffende sheet pakken en bijvoorbeeld zo aanpassen:
Sheets("Blad1").Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Sheets("Blad1").Range("C5")
(let op dat er nu 2 keer de sheetnaam genoemd wordt van de plek waar deze cel zich bevindt. Je kan natuurlijk ook hebben dat je parameter op een andere sheet staat dan je resultaat, maar dat lukt je vast wel om aan te passen.)
(Uiteraard kan je ook dat hele IF er uit slopen zodat hij het bij elke cel doet )
1 2 3 4 5 6 7 | Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) 'Target column = 3 is de C kolom en row 5 komt dus uit op Alle wijzigingen in kolom C behalve C5. If (Target.Column = 3 And Target.Row <> 12) Or (Sheets("financiele haalbaarheid").Target.Column = 5 And Target.Row = 6) Then 'Voer vervolgens de doelzoeken uit zoals genoemd. Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("C12") End If End Sub |
Ik zou snel stoppen met dat macro gedoe. Als je even de sheet opstuurt (upload) of vertelt hoe de formules zijn opgebouwd dan maak ik het dit weekend wel even in orde voor je met 1 simpele formule.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:48 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
Pfoe hier kom ik echt niet uit:
Ik zou heel graag iets willen bereiken in de onderstaande sheet... Het betreft hier een netto contante waarde methode, echter ik gebruik hem een beetje andersom.
Normaal is C5 een waarde waarmee je berekent hoe lang de terugverdien tijd is. Dus wanneer in kolom L de waarde positief wordt bij een bepaalde waarde van C5 (en de andere factoren in de linker kolommen). In dit jaar is zijn de onkosten dan terug verdiend.
Nu zou ik het graag anders willen hebben en namelijk willen weten bij welke waarde van C5, er na twintig jaar de waarde 0 is. Met andere woorden, bij welke waarde van C5 is L23 = 0
Nu is het lastige dat C5 zelf ook onderdeel is van de formule waaraan L23 wordt berekend. Handmatig kan ik wel deze "C5 geeft L23 = 0" waarde bepalen aan de hand van trial & error. Maar ik hoop dat hier ook een functie voor is in excel.
[ afbeelding ]
Alvast bedankt!!!
1 2 3 4 5 | Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) If Target.Column = 5 And Target.Row = 6 Then Sheets("Naam van je andere werkblad").Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Sheets("Naam van je andere werkblad").Range("C12") End If End Sub |
Ik was net bezig met uploaden en begeleidend tekstje schrijven, maar gelukkig kwam snabbi net op tijd met de uitkomst. Toch bedankt voor je aanbodquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:50 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik zou snel stoppen met dat macro gedoe. Als je even de sheet opstuurt (upload) of vertelt hoe de formules zijn opgebouwd dan maak ik het dit weekend wel even in orde voor je met 1 simpele formule.
Top, het werkt !quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:20 schreef snabbi het volgende:
Via een formule is het ook zeker op te lossen, zoals ik al zei het is maar één onbekende dus het moet best anders kunnen.
Voor wat betreft je macro. Hij doet het niet omdat Excel deze code niet over 2 verschillende tabbladen kan maken. Je krijgt dus in het tabblad (aan de linker kant aanklikken) genaamd financiele haalbaarheid de code:
[ code verwijderd ]
Daarnaast heb je dan nog de code in je oude tabblad zoals die eerder gemeld stond.
Macro's is wat mij betreft geen Excel maar gewoon programmeren, dus dat hoort er zeker niet bij. Alleen het doelzoeken en dergelijke is wel een mooie functie van Excel zelf.
Functie aangepast vanquote:Op woensdag 13 juni 2012 00:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
• Wat ik wil bereiken:
Al die gekleurde blokjes halen hun data uit andere sheets en staan voor de 6 verschillende onderdelen van mijn studie. Alle onderdelen hebben een looptijd in maanden. In de praktijk komt het er op neer dat 1 dag werk = 1 maand, maar 5 weken werk is ook 1 maand.
Aangezien er per studiepunt 28 uur gewerkt moet worden kan ik terugrekenen hoe lang ik per dag, per onderdeel aan mijn studie zou moeten zitten. Op 1 september 2009 dus 2 uur en 12 minuten aan onderdeel oranje (projecten). Als ik A1 aanpas naar 2010 verandert de hele sheet, omdat de maandindeling dynamisch gedaan wordt.
Dit gebeurt dus allemaal in A2:AZ360.
Op regel 363 staan alle 31 dagen van de maand.
Vanaf 364 wordt alles weer dynamisch gevuld en wordt er in B364 (en verder) gekeken naar het totaal aantal uren en minuten dat ik die dag aan m'n studie zou moeten besteden volgens mijn planning.
De planning per week beslaat 9 rijen:
[..]
Alleen begint niet iedere maand op een maandag, vandaar de ingewikkelde zoekfunctie. Die stelt eerst vast in welke maand er gezocht moet worden, daarna gaat ie op zoek naar de totalen. En dat ziet er dus ingewikkeld uit..
• Input komt dus vanuit een andere planning, deze gegevens kloppen. Die formule ziet er zo uit (voor C4):
[..]
In B4 staat dit:
[..]
Die kijk dus welke dagnummer er bij de dag hoort.
Terug naar de vorige formule:
-Eerste is gewoon een simpele check of de dag + datum aanwezig zijn. Maandag 1 sept 2009 bestaat niet, dus die is leeg. Dinsdag 1 september wel, dus daar wordt de functie wel uitgevoerd.
-Daarna gaat ie op zoek naar de maand + jaar uit A2 in het tabblad projecten om in de 18e rij te kijken naar hoeveel punten ik die maand denk te halen voor het onderdeel projecten.
-Als ik dat getal deel door het aantal dagen in de maand en de uitkomst is 0 dan blijft de cel leeg, anders wordt dat de uitkomst van de formule.
• Welke foutmelding krijg ik:
Ik krijg dus geen foutmelding.. De formule doet wat ie moet doen, alleen krijg ik daarme dus niet de gewenste uitkomst
Ik deel nu, zoals een paar posts terug geopperd werd, door 30,5 ipv 30 en daarmee lijkt het probleem verholpen, alleen zijn er nu heel veel maanden met 31 dagen, dus daar klopt ook nog iets niet. Maar dat is voor morgen, nu eerst slapen
naarquote:=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0)*9)&":$AW$"&9+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0))*9);ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A399;3)+B$363-35);WEEKDAG($A399;3)+B$363-28);WEEKDAG($A399;3)+B$363-21);WEEKDAG($A399;3)+B$363-14);WEEKDAG($A399;3)+B$363-7);WEEKDAG($A399;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
De verborgen functie DATUMVERSCHIL() (DATEDIFF()) deed precies wat ik probeerde te doen met dat afronden e.d. Nu doet ie het weer zoals ie het moet doen!quote:=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(DATUMVERSCHIL($A$364;$A364;"m")*9)&":$AW$"&9+(DATUMVERSCHIL($A$364;$A364;"m")*9));ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A364;3)+B$363-35);WEEKDAG($A364;3)+B$363-28);WEEKDAG($A364;3)+B$363-21);WEEKDAG($A364;3)+B$363-14);WEEKDAG($A364;3)+B$363-7);WEEKDAG($A364;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
De gemeenschappelijke factor is WEEKDAG($A364;3)+B$363quote:Op zaterdag 16 juni 2012 14:44 schreef qu63 het volgende:
En al die ALS()-functies die er na komen zijn om te bepalen hoeveel blokken de INDEX()-functie naar rechts moet, dat kan dus niet korter helaas..
Mocht je nog geinteresseerd zijn in de formule dan moet je hem maar uploaden. Via formules vind ik persoonlijk dit soort dingen duidelijker.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:34 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
[..]
Ik was net bezig met uploaden en begeleidend tekstje schrijven, maar gelukkig kwam snabbi net op tijd met de uitkomst. Toch bedankt voor je aanbod
[..]
Top, het werkt !
Hier zou ik zeker nóóit achter zijn gekomen zonder hulp. Dus super bedankt!
In deze formule wel ja, maar in de cel ernaast is het E$363, daarnaast I$363 en ga zo maar doorquote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:13 schreef McGilles het volgende:
[..]
De gemeenschappelijke factor is WEEKDAG($A364;3)+B$363
Dus als je nou via verticaal zoeken een tabel maakt met de bijbehorende waarden en als je hem daarin laat zoeken dan ben je klaar. 1 regel i.p.v. de weet ik veel hoeveel nu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Sub fok() Dim addr As Range Set addr = Application.InputBox("Selecteer de cel met de bnaam voor dit tabblad", Type:=8) If addr.Value <> "" Then ActiveSheet.Name = addr.Value End Sub |
Mijn voorkeur ligt ook bij standaardformules, dat maakt het uitwisselen naar andere systemen vaak makkelijker ivm beveiling etc.quote:Op maandag 18 juni 2012 09:29 schreef Deetch het volgende:
Mooie discussie, met macro's of met hendig sjieke excel formules. Ik heb ook wel eens tijden lopen prutsen in VBA tot een collega zei: "Maar dat kna deze functie toch?"
Daar vond ik em ook ja, deed precies wat ik eerst op een moeilijke manier probeerdequote:Datedif() was er ook zo een: http://www.cpearson.com/excel/datedif.aspx
Let op dat deze functie anders werkt dan datediff in VBA
Dan krijg jequote:Op maandag 18 juni 2012 12:42 schreef xyntarsus het volgende:
thx voor de hulp.
kan dit trouwens ook zonder dat ik het menu krijg (dat ie automatisch cel B2 pakt?)
1 2 3 4 5 | Sub fok() If Range("B2").Value <> "" Then ActiveSheet.Name = Range("B2").Value End Sub |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |