abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 juni 2012 @ 00:08:52 #251
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_112819169
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 20:15 schreef McGilles het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk mis aangezien jij het verschil tussen 2 data deelt door 30 en dan gaat afronden naar 0 decimalen. Deel eens door 30,5 en trek dan de formule door, dan werkt het wel.

Btw: inderdaad een beetje een draakbestand. Het is dat ik lange dagen op werk maak, was ik werkloos dan had ik het bestand wel aangepast en retour gestuurd :)
Thanks allen! Het is inderdaad een gedrocht.. Heb het nooit geoptimaliseerd en het bleef maar groeien :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 13 juni 2012 @ 00:17:07 #252
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_112819545
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 23:15 schreef Meike26 het volgende:
Misschien dat ik dat dan idd wel ga aanschaffen, bedankt, ik zag al van die prijzen voorbij komen, maar dacht eigenlijk dat het te mooi was om waar te zijn.
Als je Microsoft SkyDrive gebruikt kan je ook gebruik maken van gratis Office Online als ik t goed heb! Dat biedt nagenoeg dezelfde functionaliteit van Office 2010 geloof ik..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 13 juni 2012 @ 00:26:10 #253
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_112819931
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:27 schreef Deetch het volgende:

[..]

:? in welk deel van de formule gaat dit dan fout en waarom?

Is het zinvol om eens opnieuw te proberen?
• Wat wil je bereiken met dit monsterlijke gedrocht
• Wat heb je als input?
• Welke foutmelding krijg je?
• Wat ik wil bereiken:
Al die gekleurde blokjes halen hun data uit andere sheets en staan voor de 6 verschillende onderdelen van mijn studie. Alle onderdelen hebben een looptijd in maanden. In de praktijk komt het er op neer dat 1 dag werk = 1 maand, maar 5 weken werk is ook 1 maand.

Aangezien er per studiepunt 28 uur gewerkt moet worden kan ik terugrekenen hoe lang ik per dag, per onderdeel aan mijn studie zou moeten zitten. Op 1 september 2009 dus 2 uur en 12 minuten aan onderdeel oranje (projecten). Als ik A1 aanpas naar 2010 verandert de hele sheet, omdat de maandindeling dynamisch gedaan wordt.

Dit gebeurt dus allemaal in A2:AZ360.

Op regel 363 staan alle 31 dagen van de maand.
Vanaf 364 wordt alles weer dynamisch gevuld en wordt er in B364 (en verder) gekeken naar het totaal aantal uren en minuten dat ik die dag aan m'n studie zou moeten besteden volgens mijn planning.

De planning per week beslaat 9 rijen:
quote:
Maand
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Totaal
Alleen begint niet iedere maand op een maandag, vandaar de ingewikkelde zoekfunctie. Die stelt eerst vast in welke maand er gezocht moet worden, daarna gaat ie op zoek naar de totalen. En dat ziet er dus ingewikkeld uit..

• Input komt dus vanuit een andere planning, deze gegevens kloppen. Die formule ziet er zo uit (voor C4):
quote:
=ALS(B4="";"";ALS(HORIZ.ZOEKEN($A$2;Projecten!$J$1:$AW$18;18;ONWAAR)/DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1)=0;"";HORIZ.ZOEKEN($A$2;Projecten!$J$1:$AW$18;18;ONWAAR)/DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1)))
In B4 staat dit:
quote:
=ALS(B3="";ALS(WEEKDAG($A$2;2)=2;1;"");ALS(B3+1<=DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1);B3+1;""))
Die kijk dus welke dagnummer er bij de dag hoort.

Terug naar de vorige formule:
-Eerste is gewoon een simpele check of de dag + datum aanwezig zijn. Maandag 1 sept 2009 bestaat niet, dus die is leeg. Dinsdag 1 september wel, dus daar wordt de functie wel uitgevoerd.
-Daarna gaat ie op zoek naar de maand + jaar uit A2 in het tabblad projecten om in de 18e rij te kijken naar hoeveel punten ik die maand denk te halen voor het onderdeel projecten.
-Als ik dat getal deel door het aantal dagen in de maand en de uitkomst is 0 dan blijft de cel leeg, anders wordt dat de uitkomst van de formule.

• Welke foutmelding krijg ik:
Ik krijg dus geen foutmelding.. De formule doet wat ie moet doen, alleen krijg ik daarme dus niet de gewenste uitkomst :P

Ik deel nu, zoals een paar posts terug geopperd werd, door 30,5 ipv 30 en daarmee lijkt het probleem verholpen, alleen zijn er nu heel veel maanden met 31 dagen, dus daar klopt ook nog iets niet. Maar dat is voor morgen, nu eerst slapen ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door qu63 op 13-06-2012 00:40:51 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_112822503
Ik heb in de velden B2, C2, D2 t/m AF2 de waarde 00:00 staan, soms wordt het vervangen met bijvoorbeeld 00:10. Ik wil een opsomming hebben van hoeveel van deze velden de waarde 00:00 niet bevat.

Engelse Excel 2007.
pi_112822806
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 04:02 schreef xaban06 het volgende:
Ik heb in de velden B2, C2, D2 t/m AF2 de waarde 00:00 staan, soms wordt het vervangen met bijvoorbeeld 00:10. Ik wil een opsomming hebben van hoeveel van deze velden de waarde 00:00 niet bevat.

Engelse Excel 2007.
=COUNT(<range>)-COUNTIF(<range>;<criteria>)
pi_112827651
Ik ben een planning aan het maken in Excel. Nu komen er verschillende personen in deze planning voor, maar ik wil een soort van drop-down bovenin maken, zodat de medewerker zijn naam kan aanklikken en direct ziet welke activiteiten hij wanneer af moet hebben. Ik weet dat het kan, maar weet alleen niet meer hoe..?
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_112828210
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 07:03 schreef McGilles het volgende:

[..]

=COUNT(<range>)-COUNTIF(<range>;<criteria>)
Of gewoon: =COUNTIF(B2:AF2;"<>00:00")

Let op ook als er 0 staat telt deze als 00:00. Een lege cel wordt wel als NIET 00:00 getelt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_112828263
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:08 schreef draadstalig het volgende:
Ik ben een planning aan het maken in Excel. Nu komen er verschillende personen in deze planning voor, maar ik wil een soort van drop-down bovenin maken, zodat de medewerker zijn naam kan aanklikken en direct ziet welke activiteiten hij wanneer af moet hebben. Ik weet dat het kan, maar weet alleen niet meer hoe..?
Typ in de excel help het volgende in: "drop down list" of indien NL "keuzelijst"
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_112829005
Geeft niet het gewenste resultaat. Ik heb nu een drop down gemaakt met de verschillende namen. Dus dat is opzich een stap in de goede richting, echter wil ik nu dat bij die naam de goede activiteiten laat zien en dus niet de totale planning. Ook google biedt tot nu toe geen hulp..
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  woensdag 13 juni 2012 @ 11:45:45 #260
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_112829104
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:43 schreef draadstalig het volgende:
Geeft niet het gewenste resultaat. Ik heb nu een drop down gemaakt met de verschillende namen. Dus dat is opzich een stap in de goede richting, echter wil ik nu dat bij die naam de goede activiteiten laat zien en dus niet de totale planning. Ook google biedt tot nu toe geen hulp..
Dan kom je dus uit op als()-functies..
Bijvoorbeeld:
=ALS(A1="draadstalig";item 1 in de lijst voor draadstalig;ALS(A1="Deetch";item 1 in de lijst voor Deetch;ALS(A1="qu63";item 1 in de lijst voor qu63;"oeps, naam komt niet in de lijst voor!")))
Dit gaat alleen niet werken als je veel namen hebt..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_112830371
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan kom je dus uit op als()-functies..
Bijvoorbeeld:
=ALS(A1="draadstalig";item 1 in de lijst voor draadstalig;ALS(A1="Deetch";item 1 in de lijst voor Deetch;ALS(A1="qu63";item 1 in de lijst voor qu63;"oeps, naam komt niet in de lijst voor!")))
Dit gaat alleen niet werken als je veel namen hebt..
Nee lukt me niet. Wellicht wil ik te ingewikkeld doen hoor. Hierbij even het bestand, misschien kan het gewoon niet wat ik wil (of voor de echte experts onder ons)

http://speedy.sh/prV5c/planning-v3-1.xlsx (bovenin klikken voor downloaden
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_112831666
Eehm, even met mijn bijdehante beginners-kennis: Dat kan je toch simpel met filter doen ?

Heb hier gister een hele oefening over zit te maken met een rooster voor scheidsrechters, welke sportvelden en welke tijden ze waar/wat moesten fluiten.
pi_112832019
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:48 schreef Meike26 het volgende:
Eehm, even met mijn bijdehante beginners-kennis: Dat kan je toch simpel met filter doen ?

Heb hier gister een hele oefening over zit te maken met een rooster voor scheidsrechters, welke sportvelden en welke tijden ze waar/wat moesten fluiten.
Absoluut! Dat kan zeker en had ik in eerste instantie ook. Echter vind ik dit:
1. geen porum. 2. ik wil het zo makkelijk mogelijk maken voor de mensen die de planning gaan gebruiken en het word op deze manier een stuk onoverzichtelijker
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_112832345
Kan ik mij voorstellen, ik vond die pijltjes ook al zo godsgruwelijk lelijk :D

Lag het toch niet aan mij
pi_112836031
Nog even los van hoe we het technisch verwerken, heb je al nagedacht over hoe Excel moet bepalen welke regel aan welke medewerker getoond moet worden? Je zal iets aan achtergrondgegevens moeten opslaan zoals een naam van de medewerker of per regel iets verwerken rondom de afdeling.

Filteren is inderdaad een goede optie Meike ^O^ . We kunnen dit ook gebruikersvriendelijk maken via die keuze menu's (of aan de hand van je windows inlognaam) en een macro.
pi_112836628
Beter maak je een sheet per medewerker en laat je Excel naar die sheet springen als iemand die dropdown wijzigt en iemand kiest.
pi_112838310
Kan de spreadsheet niet downloaden (werk enzo) maar ik help ongezien nog ff een stukje:

Op blad 2 doe je de gehele planning waarbij de naam van de collega in kolom A staat.

Vervolgens doe je op blad 1 het dropdown menu met de namen van alle collega's en met Vlookup (help gebruiken) kun je dan de gewenste items uit de hoofdlijst halen van blad 2.

Stel de lijst met al je collega's staat op L2:L20 op blad 2
Stel de planning staat op blad 2 A1:F8

Op blad 1 cel A1 maak je dus een drop down menu met de lijst collega's:
Data validation, list, selecteer Blad2, L2:L20

In een andere cel op blad 1 kun je dan de waarde opzoeken die bij deze collega hoort en in de planning op blad 2 staat. Bijvoorbeeld de 3e waarde die achter de naam staat (dus kolom D)
=VLOOKUP(A1,blad2!A1:F8,4,FALSE)
De 4 betekent de vierde kolom in de range A1:F8

Als de gekozen collega nu niet in de planning staat krijg je een foutmelding #N/A. Deze ondervang je door bovenstaande formule iets aan te passen:
=IFERROR(VLOOKUP(A1,blad2!A1:F11,4,FALSE),"Staat niet in planning")
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 14 juni 2012 @ 09:51:03 #268
377809 xyntarsus
ex nihi omnia creata est
pi_112876117
Ik heb een vraag over het maken van optellingen in excel
(versie 2003).

Voor het maken van een voorraad beheer systeem wil ik een aantal tabbladen maken
waar per project de aantallen artikelen op staan.
Vervolgens wil ik op mijn voorblad een optelling maken van de achterliggende cellen, bijvoorbeeld
voorblad!A1 is dan alle cellen A1 opgeteld.
Ook wil ik bladen kunnen toevoegen die hij dan automatisch meeneemt, zonder dat ik in de formule de betreffende cel A1 moet toevoegen.

Heel simplistisch denk ik aan een formule die iets zegt van:
=som(alle cellen A1, behalve die waar ik nu in sta)

is zoiets mogelijk, of te programmeren?
pi_112876371
=SOM(Blad2:Blad4!A1)

Dit berekent de som van alle cellen A1 tussen Blad2 en Blad4. Hij kijkt hier niet naar de naam van het tabblad maar naar de positie. Hij telt in dit geval dus van het meest linkertabblad Blad2 tot het meest rechter tabblad Blad4. Wanneer je een nieuw tabblad aanmaakt (Blad5) en dit tussen Blad3 en Blad4 in zet, dan zal dit ook meedoen in je telling.

Wanneer je niet wilt typen, hou je shift toets ingedrukt terwijl je op de meest rechter klikt en alle tussenliggende bladen worden hiermee ook geselecteerd.
  donderdag 14 juni 2012 @ 10:31:36 #270
377809 xyntarsus
ex nihi omnia creata est
pi_112877140
super, dit is precies het antwoord dat ik zocht :)

dan zou ik met een macro kunnen zorgen dat mensen een nieuw blad maken dat niet het laatste is
pi_112880447
Sheets("SHEETNAAM").Move After:=Sheets(Sheets.Count)
:P
Dan boeit het niet wat ze toevoegen, je laatste sheet is altijd dezelfde.
pi_112893224
Vraagje,

In het bestand wat ik nu aan het maken ben wil ik dus over het complete F1 seizoen kijken hoe ik het gedaan heb in de F1 manager. Zo wil ik met de tijd steeds meer functies in dit bestand opnemen/uitproberen.

Op blad 2 heb ik nu de puntentelling staan zoals deze ook precies in de manager te vinden is:

http://managers.fok.nl/f1/f1-2012/puntentelling

Hierbij hebben de verschillende onderdelen en kwalificatie/race hun eigen cellen. Op deze manier wil ik in de tabellen op blad 1 een formule maken waarbij ik simpel per onderdeel de positie in kan voeren en dat dit getal verwijst naar het bijbehorende getal op blad 2.

Ik moet dus met koppelingen gaan werken en met een logische test. Waarbij bijvoorbeeld bij coureurs de positie 5 in de kwalificatie verwijst naar bijvoorbeeld cel G8 en positie 5 (59 punten) in de race is cel H8 (94 punten) en dus automatisch bij het invullen van een positie veranderd in het juiste punten aantal.

Hoe kan ik een Excel bestand online krijgen ? Photobucket ? Dan kan ik het jullie laten zien.

NOTE: Ik hoef niet direct de oplossing, maar wil wel graag advies wat ik moet doen. Maar het mag altijd natuurlijk ;)

De strafpunten laat ik nu nog even achterwege en vul ik handmatig in.
pi_112894930
Klinkt als VERT.ZOEKEN
Succes!
pi_112895244
De tip voor vertikaal zoeken (VERT.ZOEKEN of in het Engels VLOOKUP) lijkt me de juiste tip
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:12 schreef Meike26 het volgende:
Hoe kan ik een Excel bestand online krijgen ? Photobucket ? Dan kan ik het jullie laten zien.
Gebruik bijvoorbeeld een site zoals www.mijnbestand.nl
Plaats de link vervolgens hier.
pi_112895568
Wat houdt deze functie precies in ? Nog niet gehad :@

De cursus die ik dus gedaan heb gaat er om dat ik Excel in de basis kan beheren, maar nog niet alle functies onder de knie heb. Moet dus nog een hoofdstukje of 3 afwerken. Als de cursus 3 dagen was, dan had ik hem wel af gekregen en ik zit nu dus te rommelen met OpenOffice werkblad.
pi_112901521
De functie vertikaal zoeken gebruik je wanneer je gegevens uit een tabel moet zoeken en weergeven.

Excel zoekt voor jou in de meest linker kolom van de tabel naar de eerste regel die voldoet aan jouw zoekopdracht. Vervolgens geeft Excel de door jou aangegeven kolom terug van die regel. De formule moet je als volgt gebruiken:
vert.zoeken(<zoekwaarde>; <tabel>; <de hoeveelste kolom in de tabel die moet worden weergegeven>; <WAAR of ONWAAR, waarbij ONWAAR betekent dat hij alleen resultaat moet geven bij een exacte match en bij WAAR maakt hij een benadering van de dichtsbijzijnde waarde).

Zie mijn bijgevoegde voorbeeld:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3A4OQTP446R7.xls
pi_112906465
Helemaal top !! Ga er morgenochtend weer mee aan de slag !
pi_112913405
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:43 schreef draadstalig het volgende:
Geeft niet het gewenste resultaat. Ik heb nu een drop down gemaakt met de verschillende namen. Dus dat is opzich een stap in de goede richting, echter wil ik nu dat bij die naam de goede activiteiten laat zien en dus niet de totale planning. Ook google biedt tot nu toe geen hulp..
Stappenplan:
- Zet je medewerkers in kolom A en noem deze "Medewerkers".
- Zet in cel B1, C1, D1, E1 etc de medewerkers en eronder de activiteiten die erbij horen.
- Noem elke keer de tweede cel (B2, C2, D2, E2 etc) de soort activiteit en de bijbehorende kolom de naam van de activiteit+kolom. Dus bijvoorbeeld B2 heet "sport" en B:B heet "sportkolom"
- Maak ergens een dropmenu van 2 kolommen breed
- De eerste kolom gebruik je =Medewerkers
- De eerste cel hier noem ik even voor het gemak X
- De tweede kolom gebruik je de functie =OFFSET(INDIRECT(X);0;0;COUNTA(INDIRECT(X&"Kolom"))-1;1)

Klaar is kees.
pi_112957192
Pfoe hier kom ik echt niet uit:

Ik zou heel graag iets willen bereiken in de onderstaande sheet... Het betreft hier een netto contante waarde methode, echter ik gebruik hem een beetje andersom.

Normaal is C5 een waarde waarmee je berekent hoe lang de terugverdien tijd is. Dus wanneer in kolom L de waarde positief wordt bij een bepaalde waarde van C5 (en de andere factoren in de linker kolommen). In dit jaar is zijn de onkosten dan terug verdiend.

Nu zou ik het graag anders willen hebben en namelijk willen weten bij welke waarde van C5, er na twintig jaar de waarde 0 is. Met andere woorden, bij welke waarde van C5 is L23 = 0

Nu is het lastige dat C5 zelf ook onderdeel is van de formule waaraan L23 wordt berekend. Handmatig kan ik wel deze "C5 geeft L23 = 0" waarde bepalen aan de hand van trial & error. Maar ik hoop dat hier ook een functie voor is in excel.



Alvast bedankt!!!
pi_112957787
Onder het menu Gegevens heeft Excel de 'Wat-als'-analyse. Kies hier voor Doelzoeken.
Kies voor Cel Instellen L23
Kies voor Op Waarde 0
Kies voor Door wijzigen van Cel op C5

Mocht het niet helemaal werken, weet ik zeker dat je via de Help functie op Doelzoeker voldoende info kunt vinden om hem wel werkend te krijgen.
pi_112958448
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 01:08 schreef snabbi het volgende:
Onder het menu Gegevens heeft Excel de 'Wat-als'-analyse. Kies hier voor Doelzoeken.
Kies voor Cel Instellen L23
Kies voor Op Waarde 0
Kies voor Door wijzigen van Cel op C5

Mocht het niet helemaal werken, weet ik zeker dat je via de Help functie op Doelzoeker voldoende info kunt vinden om hem wel werkend te krijgen.
Thanks snabbi, dit is inderdaad de automatische functie voor wat ik tot nu toe handmatig heb gedaan. Echter.. Middels dit rekent hij het maar 1-malig uit.

Graag zou ik voor C5 een formule ingeven, zodat deze cel altijd naar de waarde zoekt waarbij L23=0. Ook wanneer ik een van de andere factoren zou aanpassen. Ik heb dit nodig omdat ik in een andere tab naar deze cel wil verwijzen en het dus graag geautomatiseerd wil zien.

Ik heb het geprobeerd door middel van de =BET( formule, maar hier kreeg ik errors mee. Kringverwijzing ... Wat natuurlijk komt omdat de cel C5 zelf ook onderdeel is van de formule...

Via de helpfunctie ben ik er nu na een half uur helaas nog niet achter :(

Kortom, een in te voeren formule, voor wat middels jou manier direct wordt berekend.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 01:59:37 #282
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112958817
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 00:48 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
Pfoe hier kom ik echt niet uit:

Ik zou heel graag iets willen bereiken in de onderstaande sheet... Het betreft hier een netto contante waarde methode, echter ik gebruik hem een beetje andersom.

Normaal is C5 een waarde waarmee je berekent hoe lang de terugverdien tijd is. Dus wanneer in kolom L de waarde positief wordt bij een bepaalde waarde van C5 (en de andere factoren in de linker kolommen). In dit jaar is zijn de onkosten dan terug verdiend.

Nu zou ik het graag anders willen hebben en namelijk willen weten bij welke waarde van C5, er na twintig jaar de waarde 0 is. Met andere woorden, bij welke waarde van C5 is L23 = 0

Nu is het lastige dat C5 zelf ook onderdeel is van de formule waaraan L23 wordt berekend. Handmatig kan ik wel deze "C5 geeft L23 = 0" waarde bepalen aan de hand van trial & error. Maar ik hoop dat hier ook een functie voor is in excel.

[ afbeelding ]

Alvast bedankt!!!
ik denk niet dat zoiets mogelijk is in Excel, zelfs als je visual basic in gaat zetten wordt het lastig denk ik.

als ik het goed begrepen heb komt het samengevat op het volgende neer toch?:
normaal werkt excel zo: waarde cel -> wordt gebruikt -> andere cel geeft output

jij wilt nu: vind waarde cel bij output van andere cel == 0??????

[ Bericht 3% gewijzigd door Outlined op 16-06-2012 02:05:51 ]
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_112958969
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 01:37 schreef coffeebiscuit1 het volgende:

[..]

Thanks snabbi, dit is inderdaad de automatische functie voor wat ik tot nu toe handmatig heb gedaan. Echter.. Middels dit rekent hij het maar 1-malig uit.

Graag zou ik voor C5 een formule ingeven, zodat deze cel altijd naar de waarde zoekt waarbij L23=0. Ook wanneer ik een van de andere factoren zou aanpassen. Ik heb dit nodig omdat ik in een andere tab naar deze cel wil verwijzen en het dus graag geautomatiseerd wil zien.

Ik heb het geprobeerd door middel van de =BET( formule, maar hier kreeg ik errors mee. Kringverwijzing ... Wat natuurlijk komt omdat de cel C5 zelf ook onderdeel is van de formule...

Via de helpfunctie ben ik er nu na een half uur helaas nog niet achter :(

Kortom, een in te voeren formule, voor wat middels jou manier direct wordt berekend.
Aangezien je een formule hebt met één onbekende is het in mijn ogen absoluut mogelijk de formule om te keren. Dat zal je wat uitschrijf-tijd kosten. Ik ben eigenlijk te lui om precies je formule na te bootsen wat je nu hebt gemaakt, want ik zag niet 1-2-3 wat je nu precies hebt gedaan om de huuropbrengst te verhogen. Ik wil er best nog een keer een blik op werpen, wanneer je dit tabblad upload naar bijvoorbeeld www.mijnbestand.nl en hier het linkje plaatst. Dat voorkomt dat wij het (foutief) nabouwen.

Een goede andere oplossing voor een automatiseringsslag is het gebruik van een Macro. Bij het wijzigen van de factoren in de kolom C (met uitzondering van regel 5) moet er een nieuwe Doelzoeker worden gestart.

Toets ALT F11 om de Visual Basic editor te openen en klik in het linker menu op de naam van het tabblad waar dit allemaal in staat. Voeg daar de volgende code aan toe:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
'Target column = 3 is de C kolom en row 5 komt dus uit op Alle wijzigingen in kolom C behalve C5.
If Target.Column = 3 And Target.Row <> 5 Then
'Voer vervolgens de doelzoeken uit zoals genoemd.
Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("C5")
End If
End Sub

Hij zal nu automatisch je doelzoeker starten bij het wijzigen van je factoren.
pi_112962090
Thanks!

De oplossing van snabbi komt al heel dicht in de buurt en kan ik ook verder mee.

Wanneer de waardes in kolom C veranderen, veranders inderdaad C5 nu ook mee.

Helaas moet ik dan wel die waardes letterlijk in deze sheet aanpassen.. De waardes in kolom C kunnen dus geen doorverwijzing zijn van een andere cel. Anders merkt ie niet op dat (een van de) de waarde(s) is aangepast. En voert hij de doelzoeken dus niet opnieuw uit in C5.

Tenzij hier een hele makkelijke oplossing voor is, zal ik jullie niet meer storen en kan ik hier ook prima mee aan de slag! Nogmaals bedankt! ;)
pi_112962676
Je 'stoort' me niet hoor :)
Eigenlijk kan je de Macro zelf aanpassen om het zo te laten werken als je zelf wilt. Als je maar weet welke cel je parameter bevat voor een wijziging. Ik heb nu de hele C kolom gedaan behalve C5 (om te voorkomen dat ie in een loop gaat raken) maar je kan hem zo ver uitbreiden als je zelf wilt.

<> geeft hier aan ongelijk aan.

If (Target.Column = 3 And Target.Row <> 5) OR (Target.Column = 2 and Target.Row = 3) THEN
dat laatste gedeelte voegt nu ook B3 toe. Zo kan je in feite alle cellen op dit tabblad bereiken. Ook wanneer je naar andere tabbladen gaat kan het maar dan moet je de code van die betreffende sheet pakken en bijvoorbeeld zo aanpassen:
Sheets("Blad1").Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Sheets("Blad1").Range("C5")

(let op dat er nu 2 keer de sheetnaam genoemd wordt van de plek waar deze cel zich bevindt. Je kan natuurlijk ook hebben dat je parameter op een andere sheet staat dan je resultaat, maar dat lukt je vast wel om aan te passen.)

(Uiteraard kan je ook dat hele IF er uit slopen zodat hij het bij elke cel doet :P )

[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 16-06-2012 11:17:32 ]
pi_112964141
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef snabbi het volgende:
Je 'stoort' me niet hoor :)
Eigenlijk kan je de Macro zelf aanpassen om het zo te laten werken als je zelf wilt. Als je maar weet welke cel je parameter bevat voor een wijziging. Ik heb nu de hele C kolom gedaan behalve C5 (om te voorkomen dat ie in een loop gaat raken) maar je kan hem zo ver uitbreiden als je zelf wilt.

<> geeft hier aan ongelijk aan.

If (Target.Column = 3 And Target.Row <> 5) OR (Target.Column = 2 and Target.Row = 3) THEN
dat laatste gedeelte voegt nu ook B3 toe. Zo kan je in feite alle cellen op dit tabblad bereiken. Ook wanneer je naar andere tabbladen gaat kan het maar dan moet je de code van die betreffende sheet pakken en bijvoorbeeld zo aanpassen:
Sheets("Blad1").Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Sheets("Blad1").Range("C5")

(let op dat er nu 2 keer de sheetnaam genoemd wordt van de plek waar deze cel zich bevindt. Je kan natuurlijk ook hebben dat je parameter op een andere sheet staat dan je resultaat, maar dat lukt je vast wel om aan te passen.)

(Uiteraard kan je ook dat hele IF er uit slopen zodat hij het bij elke cel doet :P )
Pfff ik voel me echt een excel amateur inmiddels. (in VBA had ik tot nu toe ook nog nooit gewerkt)

Het lukt me niet om hem in ook te laten controleren of 1 cel in een andere tab ook gewijzigd wordt.. zodat ie de goalseek opnieuw uitvoert. Het betreft Cel C6 in tab "financiele haalbaarheid"... Ik had het volgende in elkaar geknutseld.. maar dat blijkt niet te werken. Dus je zal het toch even voor moeten kauwen vrees ik :)

1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
'Target column = 3 is de C kolom en row 5 komt dus uit op Alle wijzigingen in kolom C behalve C5.
If (Target.Column = 3 And Target.Row <> 12) Or (Sheets("financiele haalbaarheid").Target.Column = 5 And Target.Row = 6) Then
'Voer vervolgens de doelzoeken uit zoals genoemd.
Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("C12")
End If
End Sub
pi_112965156
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 00:48 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
Pfoe hier kom ik echt niet uit:

Ik zou heel graag iets willen bereiken in de onderstaande sheet... Het betreft hier een netto contante waarde methode, echter ik gebruik hem een beetje andersom.

Normaal is C5 een waarde waarmee je berekent hoe lang de terugverdien tijd is. Dus wanneer in kolom L de waarde positief wordt bij een bepaalde waarde van C5 (en de andere factoren in de linker kolommen). In dit jaar is zijn de onkosten dan terug verdiend.

Nu zou ik het graag anders willen hebben en namelijk willen weten bij welke waarde van C5, er na twintig jaar de waarde 0 is. Met andere woorden, bij welke waarde van C5 is L23 = 0

Nu is het lastige dat C5 zelf ook onderdeel is van de formule waaraan L23 wordt berekend. Handmatig kan ik wel deze "C5 geeft L23 = 0" waarde bepalen aan de hand van trial & error. Maar ik hoop dat hier ook een functie voor is in excel.

[ afbeelding ]

Alvast bedankt!!!
Ik zou snel stoppen met dat macro gedoe. Als je even de sheet opstuurt (upload) of vertelt hoe de formules zijn opgebouwd dan maak ik het dit weekend wel even in orde voor je met 1 simpele formule.
pi_112966025
Via een formule is het ook zeker op te lossen, zoals ik al zei het is maar één onbekende dus het moet best anders kunnen.

Voor wat betreft je macro. Hij doet het niet omdat Excel deze code niet over 2 verschillende tabbladen kan maken. Je krijgt dus in het tabblad (aan de linker kant aanklikken) genaamd financiele haalbaarheid de code:
1
2
3
4
5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 5 And Target.Row = 6 Then
 Sheets("Naam van je andere werkblad").Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Sheets("Naam van je andere werkblad").Range("C12")
End If
End Sub
Daarnaast heb je dan nog de code in je oude tabblad zoals die eerder gemeld stond.

Macro's is wat mij betreft geen Excel maar gewoon programmeren, dus dat hoort er zeker niet bij. Alleen het doelzoeken en dergelijke is wel een mooie functie van Excel zelf.
pi_112966330
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 12:50 schreef McGilles het volgende:

[..]

Ik zou snel stoppen met dat macro gedoe. Als je even de sheet opstuurt (upload) of vertelt hoe de formules zijn opgebouwd dan maak ik het dit weekend wel even in orde voor je met 1 simpele formule.
Ik was net bezig met uploaden en begeleidend tekstje schrijven, maar gelukkig kwam snabbi net op tijd met de uitkomst. Toch bedankt voor je aanbod ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 13:20 schreef snabbi het volgende:
Via een formule is het ook zeker op te lossen, zoals ik al zei het is maar één onbekende dus het moet best anders kunnen.

Voor wat betreft je macro. Hij doet het niet omdat Excel deze code niet over 2 verschillende tabbladen kan maken. Je krijgt dus in het tabblad (aan de linker kant aanklikken) genaamd financiele haalbaarheid de code:
[ code verwijderd ]

Daarnaast heb je dan nog de code in je oude tabblad zoals die eerder gemeld stond.

Macro's is wat mij betreft geen Excel maar gewoon programmeren, dus dat hoort er zeker niet bij. Alleen het doelzoeken en dergelijke is wel een mooie functie van Excel zelf.
Top, het werkt !

Hier zou ik zeker nóóit achter zijn gekomen zonder hulp. Dus super bedankt! :)
  zaterdag 16 juni 2012 @ 14:44:40 #290
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_112968220
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 00:26 schreef qu63 het volgende:

[..]

• Wat ik wil bereiken:
Al die gekleurde blokjes halen hun data uit andere sheets en staan voor de 6 verschillende onderdelen van mijn studie. Alle onderdelen hebben een looptijd in maanden. In de praktijk komt het er op neer dat 1 dag werk = 1 maand, maar 5 weken werk is ook 1 maand.

Aangezien er per studiepunt 28 uur gewerkt moet worden kan ik terugrekenen hoe lang ik per dag, per onderdeel aan mijn studie zou moeten zitten. Op 1 september 2009 dus 2 uur en 12 minuten aan onderdeel oranje (projecten). Als ik A1 aanpas naar 2010 verandert de hele sheet, omdat de maandindeling dynamisch gedaan wordt.

Dit gebeurt dus allemaal in A2:AZ360.

Op regel 363 staan alle 31 dagen van de maand.
Vanaf 364 wordt alles weer dynamisch gevuld en wordt er in B364 (en verder) gekeken naar het totaal aantal uren en minuten dat ik die dag aan m'n studie zou moeten besteden volgens mijn planning.

De planning per week beslaat 9 rijen:

[..]

Alleen begint niet iedere maand op een maandag, vandaar de ingewikkelde zoekfunctie. Die stelt eerst vast in welke maand er gezocht moet worden, daarna gaat ie op zoek naar de totalen. En dat ziet er dus ingewikkeld uit..

• Input komt dus vanuit een andere planning, deze gegevens kloppen. Die formule ziet er zo uit (voor C4):

[..]

In B4 staat dit:

[..]

Die kijk dus welke dagnummer er bij de dag hoort.

Terug naar de vorige formule:
-Eerste is gewoon een simpele check of de dag + datum aanwezig zijn. Maandag 1 sept 2009 bestaat niet, dus die is leeg. Dinsdag 1 september wel, dus daar wordt de functie wel uitgevoerd.
-Daarna gaat ie op zoek naar de maand + jaar uit A2 in het tabblad projecten om in de 18e rij te kijken naar hoeveel punten ik die maand denk te halen voor het onderdeel projecten.
-Als ik dat getal deel door het aantal dagen in de maand en de uitkomst is 0 dan blijft de cel leeg, anders wordt dat de uitkomst van de formule.

• Welke foutmelding krijg ik:
Ik krijg dus geen foutmelding.. De formule doet wat ie moet doen, alleen krijg ik daarme dus niet de gewenste uitkomst :P

Ik deel nu, zoals een paar posts terug geopperd werd, door 30,5 ipv 30 en daarmee lijkt het probleem verholpen, alleen zijn er nu heel veel maanden met 31 dagen, dus daar klopt ook nog iets niet. Maar dat is voor morgen, nu eerst slapen ;)
Functie aangepast van
quote:
=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0)*9)&":$AW$"&9+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0))*9);ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A399;3)+B$363-35);WEEKDAG($A399;3)+B$363-28);WEEKDAG($A399;3)+B$363-21);WEEKDAG($A399;3)+B$363-14);WEEKDAG($A399;3)+B$363-7);WEEKDAG($A399;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
naar
quote:
=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(DATUMVERSCHIL($A$364;$A364;"m")*9)&":$AW$"&9+(DATUMVERSCHIL($A$364;$A364;"m")*9));ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A364;3)+B$363-35);WEEKDAG($A364;3)+B$363-28);WEEKDAG($A364;3)+B$363-21);WEEKDAG($A364;3)+B$363-14);WEEKDAG($A364;3)+B$363-7);WEEKDAG($A364;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
De verborgen functie DATUMVERSCHIL() (DATEDIFF()) deed precies wat ik probeerde te doen met dat afronden e.d. Nu doet ie het weer zoals ie het moet doen! ^O^
En al die ALS()-functies die er na komen zijn om te bepalen hoeveel blokken de INDEX()-functie naar rechts moet, dat kan dus niet korter helaas..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_112972569
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 14:44 schreef qu63 het volgende:

En al die ALS()-functies die er na komen zijn om te bepalen hoeveel blokken de INDEX()-functie naar rechts moet, dat kan dus niet korter helaas..
De gemeenschappelijke factor is WEEKDAG($A364;3)+B$363
Dus als je nou via verticaal zoeken een tabel maakt met de bijbehorende waarden en als je hem daarin laat zoeken dan ben je klaar. 1 regel i.p.v. de weet ik veel hoeveel nu :P
pi_112972592
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 13:34 schreef coffeebiscuit1 het volgende:

[..]

Ik was net bezig met uploaden en begeleidend tekstje schrijven, maar gelukkig kwam snabbi net op tijd met de uitkomst. Toch bedankt voor je aanbod ;)

[..]

Top, het werkt !

Hier zou ik zeker nóóit achter zijn gekomen zonder hulp. Dus super bedankt! :)
Mocht je nog geinteresseerd zijn in de formule dan moet je hem maar uploaden. Via formules vind ik persoonlijk dit soort dingen duidelijker.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 17:44:48 #293
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_112973638
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 17:13 schreef McGilles het volgende:

[..]

De gemeenschappelijke factor is WEEKDAG($A364;3)+B$363
Dus als je nou via verticaal zoeken een tabel maakt met de bijbehorende waarden en als je hem daarin laat zoeken dan ben je klaar. 1 regel i.p.v. de weet ik veel hoeveel nu :P
In deze formule wel ja, maar in de cel ernaast is het E$363, daarnaast I$363 en ga zo maar door ;)
En de regel er onder gebruikt weer $A365 samen met B$363, E$363, etc..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_113040238
Mooie discussie, met macro's of met hendig sjieke excel formules. Ik heb ook wel eens tijden lopen prutsen in VBA tot een collega zei: "Maar dat kna deze functie toch?"

Datedif() was er ook zo een: http://www.cpearson.com/excel/datedif.aspx
Let op dat deze functie anders werkt dan datediff in VBA
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 18 juni 2012 @ 10:41:25 #295
377809 xyntarsus
ex nihi omnia creata est
pi_113041874
Hoi helpende handen,

na super hulp vorige week nu een nieuwe vraag.

Ik wil een knop maken die ervoor zorgt dat het actieve tablad de naam krijgt van een specifieke cell

iets als activesheet.name = value.[b2]

iemand een idee wat de correcte code is en hoe ik dat onder een knop krijg?
pi_113045385
Doe Alt+F11 (visual basic opent)
Rechtsklik op je VBAproject (naam spreadsheet)
insert module
typ hierin de code

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sub fok()

Dim addr As Range

Set addr = Application.InputBox("Selecteer de cel met de bnaam voor dit tabblad", Type:=8)

If addr.Value <> "" Then ActiveSheet.Name = addr.Value

End Sub

Gooi een knop in je sheet en koppel deze aan de macro.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_113045430
Een knop voeg je als volgt toe in excel 2010: http://office.microsoft.c(...)eet-HP010236676.aspx

ribbon developer, insert controls, form control meest linker item
Er opent dan een venstertje waarin je je macro kunt kiezen

Voor 2003: http://support.microsoft.com/kb/141689
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 18 juni 2012 @ 12:26:34 #298
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_113045471
quote:
3s.gif Op maandag 18 juni 2012 09:29 schreef Deetch het volgende:
Mooie discussie, met macro's of met hendig sjieke excel formules. Ik heb ook wel eens tijden lopen prutsen in VBA tot een collega zei: "Maar dat kna deze functie toch?"
Mijn voorkeur ligt ook bij standaardformules, dat maakt het uitwisselen naar andere systemen vaak makkelijker ivm beveiling etc.
quote:
Datedif() was er ook zo een: http://www.cpearson.com/excel/datedif.aspx
Let op dat deze functie anders werkt dan datediff in VBA
Daar vond ik em ook ja, deed precies wat ik eerst op een moeilijke manier probeerde :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 18 juni 2012 @ 12:42:09 #299
377809 xyntarsus
ex nihi omnia creata est
pi_113045979
thx voor de hulp.

kan dit trouwens ook zonder dat ik het menu krijg (dat ie automatisch cel B2 pakt?)
  maandag 18 juni 2012 @ 13:09:48 #300
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_113046925
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 12:42 schreef xyntarsus het volgende:
thx voor de hulp.

kan dit trouwens ook zonder dat ik het menu krijg (dat ie automatisch cel B2 pakt?)
Dan krijg je
1
2
3
4
5
Sub fok()

If Range("B2").Value <> "" Then ActiveSheet.Name = Range("B2").Value

End Sub
als ik t goed heb..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')