abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110988069
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_110988150
Dit topic mist foto's, daar word het veel persoonlijker van.
pi_110988351
Grappig dat bij elk nieuw topicdeel zo'n opmerking komt :D
  dinsdag 1 mei 2012 @ 10:36:39 #4
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_110988597
Ja dat..

Mijn vriendje vindt borstvoeding ook zo onwijs goed, vooral de verpakking. :p
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 11:42:50 #5
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_110990314
PAS OP klaagpost...

Pffff, waarom moet ik mezelf toch ook continu zitten verdedigen dat ik BV geef... Tegen m'n ouders, m'n familie, zelfs m'n eigen man begint er voortaan over te zeiken :( .
Ik ben al gestopt met mensen tekst en uitleg te geven, maar dat commentaar continu daar ben ik wel klaar mee.

Maar, ik ben trots op mezelf, al (of pas, als ik me ga vergelijken met jullie O+ ) 4,5 maand bv, Draakje doet het goed, en ik stop lekker NOG LANG NIET :( . Mijn instelling nu: hoe harder je tegen m'n schenen aan schopt, hoe gedrevener ik word om een langvoedster te worden ~O> . De aanhouder wint!
  dinsdag 1 mei 2012 @ 11:45:56 #6
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_110990424
Haha NTS, er komt een dag dat ze het gewoon negeren, zo is mijn ervaring.
pi_110990522
Herkenbaar NTS! Dikke middelvinger naar de rest!
pi_110992943
En zo is het NTS. Mijn mevrouw steunt heel goed. Welk besluit ik ook maak. Maar ze geeft juist aan dat ze het jammer zou vinden als ik zou stoppen.
Bij anderen krijg ik vaak de opmerking: wat knap. Maar je ziet ze denken "nog steeds!?"
Maar hij is pas 6 maanden...
pi_110993052
Nou vergeet ik mijn vraag helemaal..

De gekolfde melk gaat nog steeds mee baar het kdv met een avent slow flow speen voor de allerjongste. Dat doe ik omdat ik bang ben dat als het te makkelijk gaat hij mijn borst niet wil. Dat gebeurt nu mml nogal eens als hij moe is en honger heeft..
Is dat gerond, mijn angst daarvoor? En hoe doen jullie dat?
(Ik had eerst zo'n calma van medela, maar dat onding bleef lekken.. En gebruik deze spenen nu zo'n 3 maanden)
pi_110993671
Nirak, niet helemaal antwoord op je vraag, maar Lotte (2j7m) krijgt 's ochtends nog steeds een flesje drinken en die drinkt ook nog steeds uit de 0-3m speen. Gaat prima. Ooit in een aanbieding goed ingeslagen en nooit qua grote verandert dus...
Lotte!
Noah!
pi_110996079
NTS je mag trots op je zelf en op draakje zijn!! O+

Ik krijg ook te horen "wat knap dat je het nog vol houdt" :') R is pas 5 maanden hoor! en ik ga nog laaaaang niet stoppen! *O* nog lang lang niet O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_110996099
Jelte drinkt uit de 2 speen, 1 ging echt te langzaam en in drie verslikte hij zich. nummer 2 gaat prima. Maar Jelte krijgt niet zo vaak een fles, dus ik weet niet hoe het gaat met een kindje wat dagelijks ook de fles krijgt. Je zou het eventueel gewoon kunnen proberen?

En ik ga hier ook zo lang mogelijk door! Ik heb wel 2 pakjes kant en klare nutrilon in huis voor het geval er iets met mij gebeurd. Dan is er iig drinken voor hem. (Ik heb ook wel in de vriezer, maar dat duurt heel lang voor dat te drinken is)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:57:48 #13
326948 rebel-angel
back in the magic zone
pi_110996619
:W hallo

Is er een boek wat jullie zouden adviseren ?
Je kan natuurlijk een hoop op internet vinden maar soms is een boek toch fijner
W
Z
E
pi_110997528
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 13:08 schreef Nirak het volgende:
Nou vergeet ik mijn vraag helemaal..

De gekolfde melk gaat nog steeds mee baar het kdv met een avent slow flow speen voor de allerjongste. Dat doe ik omdat ik bang ben dat als het te makkelijk gaat hij mijn borst niet wil. Dat gebeurt nu mml nogal eens als hij moe is en honger heeft..
Is dat gerond, mijn angst daarvoor? En hoe doen jullie dat?
(Ik had eerst zo'n calma van medela, maar dat onding bleef lekken.. En gebruik deze spenen nu zo'n 3 maanden)
ow goede vraag! maar ik heb geen idee...ik moet eerlijk zeggen dat ik niks van flessen en spenen weet :@ alles wat ik weet is dat onze R de breastflow erg goed pakt...weet niet welke stand speen het is enzovoort..ik geef nooit de fles...alleen mijn man en op het kdv! ik zorg voor de melk alleen *)
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_110997574
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:57 schreef rebel-angel het volgende:
:W hallo

Is er een boek wat jullie zouden adviseren ?
Je kan natuurlijk een hoop op internet vinden maar soms is een boek toch fijner
:Y
http://www.bol.com/nl/p/n(...)005688470/index.html
pi_111000563
NTS: wat vervelend dat mensen zo zeiken. Je doet t geweldig!

Wij komen hier in het stadium dat mensen vragen of hij 'nog niet' doorslaapt. Hij is pas 3 maanden! Bovendien vind ik dat hij prima slaapt. Hij gaat rond 19.30 slapen, en drinkt dan weer rond 22.30, ergens tussen 2 en 4 en ergens tussen 6 en 7 weer. Na elke voeding valt hij direct weer in slaap (of beter gezegd: hij drinkt tot hij aan de borst in slaap valt), dus ook die nachtvoeding is eigenlijk zo gebeurd. Dit weekend was de vriendin van mijn schoonvader er, en die vond duidelijk dat hij maar moet gaan doorslapen. In haar tijd (zij is 45 jaar geleden bevallen) lieten ze (volgens haar dan hè) baby's in het zh wennen aan hele nachten doorslapen (lees: huilen), dus toen zij na 10 dagen thuis kwam met de baby hoefde ze geen nachtvoedingen te geven. En dat wennen? Zij had er zelf geen last van, want de baby lag op een andere zaal. En voor het kindje was het ook niet zielig, want na een paar dagen was het eraan gewend. Ik word er helemaal verdrietig van als ik eraan denk. Gelukkig kan ik voor mijn kindje andere keuzes maken!
pi_111002962
Grappig genoeg vragen mensen me alleen of ie 'een beetje goed slaapt'. Prima, alleen nog niet hele nachten. Hoewel... ik ben eergisteren begonnen de late avondvoeding over t slaan omdat ik eerder het gevoel had hem uit zn ritme te trekken dan dat ik m een dienst bewees. In zn eigen bedje laten liggen (best wennen, geen baby naast je 's nachts) en hem al twee ochtenden op rij om half 7 uit een diepe slaap wakker gemaakt! Het lijkt erop dat we in de fase zijn gekomen dat apart slapen ons allebei een betere nachtrust oplevert.

En ik stop voorlopig ook nog niet maar ik heb een flesweigeraar dus weinig keus :+

[ Bericht 15% gewijzigd door Clubsoda op 01-05-2012 17:39:31 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 19:35:07 #18
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111007838
@Bleie, ik kan/kon ook zo verdrietig worden van zulke verhalen..... het idee dat mensen een baby maar gewoon aan zijn lot over laten, vreselijk. ;(
  dinsdag 1 mei 2012 @ 19:37:36 #19
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111007973
NTS, wat jammer dat je man ook meedoet. Wat is daar de reden van? Ik vind het in elk geval prettig dat mijn man achter mijn/onze keuze staat. De rest van de wereld interesseert me dan niet/minder.

Hier ook pijnvrij! *O*
Zat zeker iets in de lucht ;)

Bleie, ik zat laatst bij de gemeente ivm ID-kaart Huubke (hij was toen 2,5 week oud) en de ambtenaar vroeg of hij al doorsliep ;)
Ik word ook verdrietig van verhalen over laten huilen. Ik vind het nu met 2 kinders het allermoeilijkst dat ik Huubke soms even moet laten huilen omdat ik nu eenmaal maar 2 handen heb en soms bezig ben met Harry. Harry heb ik nooit laten huilen.

Nirak, Harry heb ik ook altijd op een 0-3 mnd speen gehouden van Tommee Tippee. Gewoon voor de zekerheid. Ga ik met Huubke ook weer doen.
pi_111008164
Die collega waar ik laatst over vertelde (die vond dat ik Elise verwende) heeft dat ook gedaan met haar dochters. Gewoon de hele nacht laten huilen en handen op je oren houden. "Toen sliepen ze zo door hoor!!"

Nou, fijn dat jij dat zo wilde, maar ik niet hoor!
Zo'n kleintje zomaar laten huilen, moederziel alleen :(
  dinsdag 1 mei 2012 @ 19:45:35 #21
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111008427
Ik vind dat echt harteloos, alles in je roept dan toch 'Pak het kind op'.
Bij mij tenminste wel hoor, als ik haar hoorde piepen ging ik haar al pakken, pas later liet ik haar even mopperen als ze in bed lag. Maar echt pas van 6/7 maanden ofzo...
pi_111008724
Hier precies zo! Zo'n kleintje heeft mama gewoon nodig! En dat mag, zo klein!

Mijn moeder heeft ons ook nooit laten huilen. Ik sliep altijd prima! Mn broertje minder... (Ik kreeg geen bv, hij wel.. LOL)
pi_111009722
Ik zou het ook niet kunnen hoor, Het idee alleen al, je baby die JIJ zo graag wil laten huilen omdat JIJ wil slapen.. Klopt niet helemaal hè..

Jelte laat ik ook niet krijsen, ik laat hem nu wel eens huilen, maar als dat binnen 5 minuten nog niet stil is leg ik hem gewoon weer aan. Maar gelukkig gebeurd dat echt zelden, Hij huilt amper O+
Alleen vandaag had hij een flinke moppermiddag, maar in de draagdoek was alles weer goed *O* Hij ligt nu in bed, ik verwacht hem straks nog wel een keer.

Ik heb vannacht doorgeslapen :o O+ Dat was even lekker! (ben ziek) Normaal komt hij nog 1 of 2 keer. (na 00:00)
  dinsdag 1 mei 2012 @ 20:16:02 #24
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111012091
Ze was vanochtend in de box en ik was boven tanden poetsen...maar ik hoorde haar steeds harder huilen...nou in mijn onderbroek naar beneden gegaan (gordijnen waren al open haha!) en haar lekker naar boven gehaald, nog even tiet en ze was weer blij O+ dan maar 5 minuten later op werk aankomen..mijn kleintje komt eerst O+
pi_111015374
Vlindur, wat heerlijk!

Weet je, met dat laten huilen, mijn oudste heeft een periode gehad dat ze voor ze in slaap viel 's avonds nog 10-15 minuten in bed lag te huilen. Als ik dan naar haar toeging, werd t alleen maar erger. Ze had dat toen kennelijk nodig of zo om de dag te verwerken, dus als ik zeker wist dat ze geen honger / vieze luier had, dan liet ik haar op een gegeven moment maar. Maar dat was dus wel maar max 15 minuten, en toen was ze al wat ouder (maand of 8, 9).

Mijn oma heeft mijn moeder trouwens ook laten huilen, maar mijn moeder was baby in de hongerwinter, dus oma had écht niet genoeg voeding voor haar. En oma heeft zich daar altijd schuldig over gevoeld...
  dinsdag 1 mei 2012 @ 22:01:56 #27
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111016421
Arme oma...

Nou, ik zit met een huilende hongerige baby. Ik had zoiets van :?
Maaruh even googlen en jawel hoor: regeldagje waarschijnlijk. Wordt nog een leuke nacht zo :X
pi_111016915
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 10:36 schreef Ticootje het volgende:
Ja dat..

Mijn vriendje vindt borstvoeding ook zo onwijs goed, vooral de verpakking. :p
Check. 8-) :7
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_111017975
Sterkte vannacht Asyniur!
pi_111018218
Succes asy :*
pi_111021027
Sterkte voor vannacht asy!

Ik wil eigenlijk afbouwen naar een ochtend en avondvoeding, maar meneer vind het maar niets.
Hij krijgt nu 's ochtends, 'middags voor het slapen gaan, 's avonds bij het naar bed gaan, vaak nog een keer in de loop van de avond en vaak 's nachts ook nog 1/2/3 keer :O
Mag van mij echt wel iets minder, zeker 's nachts, maar Ow wat wordt hij boos als hij wakker wordt en hij zo weer in bed gelegd wordt }:|

Vervelende is dat het pas best goed ging met het drinken 's middags weglaten, op crèche dagen mist hij die al sowieso, maar na 2x dat het goed ging was het daarna echt drama, huilen huilen en compleet overstuur :'(
  dinsdag 1 mei 2012 @ 23:59:53 #32
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111022880
Heeft iemand hier een eten voor de kleintjes boek waar die van af wil :)?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_111022959
Ik heb de mijne nog nooit gelezen :o Maar eens doen ofzo.. :P
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:09:12 #34
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111023254
:D

Och het is vooral voor mijn moeder dat ze kan lezen over rapley dat vind ze niks hahaha :D denk dat ik maar gewoon bestel :p kan hij als zijn dieetist/begeleider bij BV wat leuks er in zetten voor O. O+
pi_111029378
Als je haar over Rapley wil laten lezen, kun je beter 'baby led weaning' bestellen van gill rapley. Eten voor de kleintjes gaat meer over wat je wanneer introduceert. En dat wijkt bij o. denk ik precies af van het gemiddelde ;)
  woensdag 2 mei 2012 @ 10:19:46 #36
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111029909
Het is niet Puur om rapley hoor , het gehele plaatje borstvoeding+bijvoeding en dan rapley methode.

Mijn moeder steunt me etc O+ maar is door haar eigen ervaring ( 30 jaar terug en geen begeleiding) onzeker nog en ook nu met ziek zijn dat KV fijner zou zijn etc . En dan leg ik uit en snapt ze het wel.
Maar dat bijvoeding bijvoeding is nog en BV nOg genoeg voedzaam is en alles bevat wat hij nodig heeft snapt ze niet :+
Vandaar dat dat boek me praktischer lijkt :)
  woensdag 2 mei 2012 @ 10:46:16 #37
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111030593
Nou, ik was een beetje te pessimistisch denk ik :@
Ik ben dus rond 22 uur naar bed gegaan en heb hem daar nog maar eens aangelegd. Heb hem maar op mijn kussen laten liggen zodat ik hem niet elk half uur uit zijn bedje hoefde te vissen.
Maar ik werd pas wakker van een smakkend jongetje om half 5 :o
Enne geregeld was het want ik had flinke stuwing. Huubke heeft 1 borst leeggedronken en de andere heb ik leeggekolfd voor Harry (150cc) die hij maar al te graag opdronk O+
pi_111031535
Fijn Asyniur!

Hier wel een rotnacht, maar niet door Pietje. Heb gewoon geheel uit mezelf na zijn voeding van 1 uur niet meer geslapen. Gelukkig is manlief ook thuis vandaag, want nu alleen met baby en peuter had ik echt niet getrokken.

Ik merk trouwens na regeldagen eigenlijk niets van meer stuwing, moet ik me daar zorgen over maken?
  woensdag 2 mei 2012 @ 11:29:18 #39
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111032033
Hoe oud is Pietje? Ik heb ook op een gegeven moment geen stuwing meer gehad, alleen tijdens regeldagen of de ochtend erna.

Asy, wat fijn dat je ze zo beide kan voorzien van jouw melk, dat pakt Harry toch mooi even mee. ;)
pi_111032279
3 maanden. Ik heb eigenlijk alleen in de kraamweek echt stuwing gehad, en daarna weleens 's nachts, als hij wat langer tussen voedingen liet, maar ook dat heb ik al een aantal weken niet meer, voelt hooguit wat voller.
  woensdag 2 mei 2012 @ 11:38:21 #41
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111032379
Bleie, rottig hè, als je om geen reden niet meer kan slapen. Hopelijk kan jij vandaag een beetje bijtanken...
Ow enne ik denk dat jouw borsten gewoon beter zijn in regelen dan de mijne. De mijne gaan meteen weer in standje turbo na een paar uurtjes regelen.

Juud, ik vind het ook wel tof. Ik ga dit niet elke voeding doen maar ik denk wel elke dag een bekertje. Hij vindt het heerlijk en het is goed voor hem.
pi_111032802
Kan wel wat bijtanken vandaag.

En iets meer productie zou ik wel fijn vinden hoor, zeker omdat ik veel kolf, en echt maar net genoeg bij elkaar kolf voor hem. Omdat ik vandaag toch grotendeels n bed doorbreng, maak ik er ook maar min of meer een regeldagje van. Bij elke kik aanleggen, en lekker lang laten drinken.
pi_111032998
Bleie, ik heb ook weinig stuwing gehad, wel volle borsten, en ook eigenlijk weinig echte regeldagen gemerkt.. Hoop dat je even kan bijtanken dan.
pi_111033200
Nog even over stuwing, sinds een paar weken komt J niet meer voor een nachtvoeding, en de eerste 2 of 3 dagen werd ik 's nachts wakker van de pijn en stuwing, maar daarna niet meer. Ze voelen dan wel vol om een uur of 6.30, maar niet pijnlijk meer, de laatste voeding is dan rond 22 uur 's avonds.
pi_111033541
Ik heb eigenlijk na de kraamweek nooit stuwing gehad. Sinds drie nachten lijkt de nachtvoeding verdwenen, gisteravond niet gevoed tussen 21 uur en 7 uur de volgende ochtend. Dat voelt wel pijnlijk en vol, maar geen stuwing.
pi_111033785
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:10 schreef Clubsoda het volgende:
Dat voelt wel pijnlijk en vol, maar geen stuwing.
Wat is stuwing dan :D
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:40:06 #47
259886 pessie
pi_111034549
Jipster je bent er gewoon aan gewend geraakt ^O^

Asy wat klinkt dat heerlijk O+

Bleie, ik heb bijna nooit stuwing gehad, alleen als ik dom slikte.

Mijn productie rechts lijkt te zijn gestaakt -O- links doet et nog wel gelukkig. Ik denk dat et door de spruw komt, ik had rechts erg veel pijn en aangezien dit ook al mn stieftiet was werd het er gewoon slechter van. Nathan doet al maanden moeilijk over rechts maar hij was altijd wel een paar keer aan het slikken voor hij losliet, nu zuigt ie, en nog een keer, en er komt niet en hij roept "kaaa" (klaar), en dan stapt ie over op links :') .
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:42:44 #48
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_111034636
Zojuist een heel verbaasde reactie op het consultatiebureau op het feit dat Simon nog borstvoeding krijgt. Voor mij is het zo vanzelfsprekend dat ik me op mijn beurt weer enorm verbaas over die verbaasde reactie :) Zijn 8 maanden oude baby die borstvoeding krijgen nou echt zo zeldzaam?
Oude (on)bekende.
pi_111034848
Oei Pessie, is de spruw al weg? Wat naar :{

Mus, ik vind van niet *O* Mijn manneke krijgt al bijna 7 maand bv, en ik hoop dat ie met 8 maanden dat ook nog krijgt. Ik moet wel zeggen dat ie nu weleens 's avonds een fles bio melk van kruidvat krijgt, omdat ik het niet meer rondgekolfd krijg op werk, maar verder ook nog bv. En als ik overdag met hem ben dan nog steeds om de 3 uur ongeveer, terwijl ie al 7 maand is. Wel bijvoeding ook erbij natuurlijk, maar dat beschouwt ie nog wel echt als bijvoeding :Y)

Maar ons cb ziet bv sowieso als apart, dus kan me voorstellen dat ze ook zo zouden reageren :')
pi_111036914
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:17 schreef WupWup het volgende:

[..]

Wat is stuwing dan :D
Het is niet vergelijkbaar met stuwing zoals in de kraamweek bedoel ik. Van de reusachtige, keiharde, kloppende borsten. Dit is meer dat het ongemakkelijk voelt om op mijn buik te liggen. En daarbij is dit alleen 's ochtends en direct over na het drinken en de rest van de de dag merk ik er niets meer van. Mischien hanteer ik de vekeerde terminologieën, dat kan hoor, maar bij stuwing denk ik aan ongemak door een continue te ruime melkproductie terwijl wat ik beschreef een eenmalig ongemak is door veel tijd tussen twee voedingen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Clubsoda op 02-05-2012 14:01:29 ]
  woensdag 2 mei 2012 @ 15:38:16 #51
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111041860
Maar dat heet ook stuwing clubsoda :D
Bij mij is die stuwing namelijk niet veel minder dan die van de kraamweek ;)
pi_111042515
Oh :) Bij mij duidelijk wel, vandaar dat ik t nauwelijks te vergelijken vind. Nou ja, dan heb ik dus alleen 's ochtends een beetje stuwing :+
  woensdag 2 mei 2012 @ 15:52:44 #53
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111044782
Zo, net naar het cb geweest, Pietje was heel behoorlijk gegroeid (niet super vind ik zelf, maar goed genoeg). En er werd zowaar een keer gevraagd hoe veel voedingen hij krijgt (is volgens mij echt voor het eerst dat ze daar bij mij naar vragen). Dus ik: '6 of 7'. Nou, dat was hartstikke mooi. En 's nachts? Meestal 1. "Hartstikke goed." Best fijn, als je soms verhalen leest van cb's... Maar ik heb er gewoon prima ervaringen mee. Zouden ze hier in Amsterdam nou echt beter geschoold zijn over bv dan elders?
pi_111045001
Ik woon niet in Amsterdam, of in de buurt maar ook totaal geen klachten over het cb hoor. Geen gemier over nachtvoedingen, verder vooral open vragen ("heb je al nagedacht wat je gaat doen met de borstvoeding als je gaat werken?") en de wkv vond de laatste keer volgens mij eerder dat het aantal voedingen wat weinig was dan andersom ;) Fijn dat je ervaringen zo positief zij en Pietje goed groeit!
pi_111045704
Onze cb in Amsterdam heeft een BV keur merk...ze zijn ook altijd lovend over hoe wij het doen, ik vind het erg leuk om ernaartoe te gaan :Y nouja alleen minder als er prikjes gegeven worden!
pi_111048300
Ik zit in de noordelijkste provincie, en heb qua bv ook geen klagen over ze. Heb er ook niet veel aan gehad, maar dat komt meer omdat ik hier mijn antwoorden wel vond. Officieel hebben ze een bv-keurmerk. Oh, en hier is mn de wvpk van de open vragen, en actief reageren op dingen die je zegt, ipv het standaard riedeltje afdraaien die ik hier wel eens voorbij zie komen..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:06:18 #58
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111048427
Ik heb ook geen klachten over mijn cb :N
Heel toffe wvpk en toffe arts. Alleen jammer dat die laatste nu zwangerschapsverlof heeft tot sept.

Ik ga morgen even tussentijds wegen met Huubke. Gewoon even checken of hij genoeg aankomt. Hij heeft namelijk nog steeds groenige poep. Dus ff checken of hij niet alleen maar voormelk binnenkrijgt ;)
pi_111049875
Fijn dat hij goed gegroeid is, Bleie!

Ik woon ook in een grote stad, R'dam, wel aan de rand, maar ik ben niet echt te spreken over ons cb. Wij hebben behoorlijke opstartproblemen gehad met bv en live voeden en J groeit niet heel hard, en ik kreeg gelijk als commentaar ' Je productie is niet genoeg, je moet bijvoeden met kv.'. En dan de volgende keer was het zo, als ik dan had gezegd dat mijn productie echt wel voldoende was (ook kijkend naar kolfopbrengst), dat mijn bv ineens niet genoeg voedingstoffen bevatte. Ik vond het erg lastig in het begin om daar mee om te gaan, want ik voelde me echt persoonlijk geraakt daardoor en niet gesteund in het bv geven. Er werd gelijk 'ge-paniekt' en naar de kv gewezen. Ik vind dat ze ook hadden kunnen kijken naar hoe vaak voed je, hoe gaat dat, extra aanleggen, etc. En voor het gemak vergaten ze vaak even dat J. 5 weken te vroeg was, en dat het dus helemaal niet zo raar was/is dat hij op de -2 lijn zit, want gecorrigeerd komt hij nml. wel in de richting van het gemiddelde.

En ja, hij groeit vrij onregelmatig, maar volgens mij niet heel gek bij bv-kindjes dat het wat minder evenwichtig gaat. Hij doet het prima, levendig, ontwikkelt zich, in goed humeur, etc. En niet elk kindje gaat volgens het (hun) boekje :?

Gelukkig heb ik een goed lactatiekundige die me de eerste maanden goed en intensief begeleidt heeft en mede door haar voed ik nu al bijna 7 maanden (niet geheel exclusief bv altijd, maar wel grotendeels) O+ Zonder haar (en fok-adviezen :D ) had ik misschien wel gestopt, en me mee laten slepen door het cb.
pi_111049907
Zo, aan mijn verhaal zie ik wel weer dat het me nog steeds hoog zit als ik erover nadenk :@
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:51:56 #61
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111050116
Jipster, het is ook vervelend als ze je onzeker maken. Beetje gek ook dat ze kijken naar de lijn ipv wat hij doet. Harry zat ook altijd onderin de curves maar zolang die curves geen gekke dingen doen...
Als er geen lichte kinderen waren, dan was er ook geen -2 lijn ;)

Fijn dat je nu toch al zo lang voedt. O+
pi_111050381
Ja, het is echt die lijn die voor hun het bepaald. Want dan kwamen we binnen en kleedde ik hem uit en dat zaten ze echt te kirren hij ziet er zo goed uit, krijgt echt al spekkies op z'n beentjes en lekker bol toetje. En oh wat is 'ie alert etc. etc. En dan ging ie op de weegschaal en als een blad aan de boom gingen ze om, was het allemaal ineens niet goed meer en vonden ze hem ineens toch wat iel etc. ...

Maar inderdaad ik heb eigen plan getrokken en luister gewoon niet meer :7

Zo. Weer klaar, ik ga mn beeb ff voeden 8-)
pi_111053040
Jeetje wat vervelend Jipster! Bij mij kijken ze juist heel erg naar het kindje, en naar of hij 'zijn eigen lijntje' wel volgt. Op de curve boog hij nu bij gewicht iets af naar beneden, maar de arts (of wvk, dat weet ik eigenlijk niet) zei meteen: voor bv-kindjes is dit een heel gewone curve. Zo ook met de ontwikkeling. Toen hij aan zijn armpjes omhoog werd getrokken kwam zijn hoofd eigenlijk nog niet helemaal goed genoeg mee, maar op zijn buik kan hij wél heel goed zijn hoofd optillen, dus dan was het alles bij elkaar toch prima.
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:10:40 #64
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_111057475
Ons CB (Amsterdam west) is ook heel fijn. Ze zijn ruimdenkend en hebben veel kennis over bv. Wat mij verbaasde is dat het blijkbaar niet zo vanzelfsprekend is dat een baby van 8 maanden nog borstvoeding krijgt... -O-

Simon groeit trouwens netje door op de +1 lijn: 9.2 kg en 75 cm :Y)
Oude (on)bekende.
pi_111058641
Ik heb de laatste keer gevraagd wat verstandig is mbt afbouwen omdat mijn productie niet denderent is.
Advies was eerst de voeding van ca 1600 uur te laten gaan, maar pas als hij goed brood eet en goed eet bij het avond eten. Best een bv vriendelijk advies. Ze had nml ook kunnen zeggen dat ik dan beter maar op kv over kon gaan, maar dat deed de arts niet :)

De voeding voor het slapen gaan loopt steeds minder goed. Als ik hem vervroeg tot net na het eten hoeft hij nog niet en als ik het na het badderen doe is hij meestal te moe.. Hij neemt dan wel een paar slokken, maar het houdt niet over.. Hij slaapt de ene keer wel door en de andere keer niet. Dus wat dat betreft maakt het niet uit. Maar ben bang dat mn productie daardoor nog verder terug gaat lopen..

Hoe doen jullie dat? Voeden jullie voor het eten? Na het eten of juist beide?
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:36:49 #66
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_111059157
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:28 schreef Nirak het volgende:
Ik heb de laatste keer gevraagd wat verstandig is mbt afbouwen omdat mijn productie niet denderent is.
Advies was eerst de voeding van ca 1600 uur te laten gaan, maar pas als hij goed brood eet en goed eet bij het avond eten. Best een bv vriendelijk advies. Ze had nml ook kunnen zeggen dat ik dan beter maar op kv over kon gaan, maar dat deed de arts niet :)

De voeding voor het slapen gaan loopt steeds minder goed. Als ik hem vervroeg tot net na het eten hoeft hij nog niet en als ik het na het badderen doe is hij meestal te moe.. Hij neemt dan wel een paar slokken, maar het houdt niet over.. Hij slaapt de ene keer wel door en de andere keer niet. Dus wat dat betreft maakt het niet uit. Maar ben bang dat mn productie daardoor nog verder terug gaat lopen..

Hoe doen jullie dat? Voeden jullie voor het eten? Na het eten of juist beide?
Ik voed nu voordat we opstaan, na de "maaltijden" en 's avonds voordat ik zelf ga slapen wat neerkomt op zo'n 5 voedingen per dag. Ben bewust na het eten gaan voeden omdat ik de voedingen overdag graag een beetje af wil bouwen. Begin binnenkort bij een nieuwe werkgever en kolven wordt dan een stuk lastiger. Simon eet overdag steeds meer vast voedsel dus dit lijkt ook wel een natuurlijk moment om te kijken wat er met mijn productie gebeurd als ik de voedingen overdag (deels) afbouw. Ben benieuwd!
Oude (on)bekende.
pi_111059343
Wat wil je, Nirak? Want je hebt het in je eerste alinea over afbouwen en in de tweede ben je bang dat je productie het niet trekt.
pi_111061620
Hier vroegen ze al heel snel niet meer of hij nog bv kreeg
Vreemde verschillen soms
  Moderator donderdag 3 mei 2012 @ 01:30:44 #69
236264 crew  capricia
pi_111070790
Hier in Utrecht ook een fijn CB. Na het geven van de prikjes zei ze dat ik mijn dochter wel mocht aanleggen, omdat dat zo fijn troost. O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_111073217
Ik wil zo lang als mogelijk doorgaan, hij is pas 6 maanden oud. Maar als mijn productie het niet trekt wilde ik weten welke je het beste kunt laten vallen.
  donderdag 3 mei 2012 @ 09:09:14 #71
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111073804
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 08:25 schreef Nirak het volgende:
Ik wil zo lang als mogelijk doorgaan, hij is pas 6 maanden oud. Maar als mijn productie het niet trekt wilde ik weten welke je het beste kunt laten vallen.
Je kan altijd gewoon blijven voeden en als je merkt dat het toch niet genoeg was, kun je toch altijd wat bijgeven? Geef je gewoon eerst de borst, en als je leeg bent, en hij is nog niet tevreden maak je een klein beetje kunstmelk bij.
  donderdag 3 mei 2012 @ 09:58:53 #72
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_111074868
Heeft iemand ervaring met vakantie in een warm land en borstvoeding?
Begin juni gaan wij naar Tunesie, daar is het dan rondom de 30 graden.
Gaat een baby vanzelf meer drinken? omdat het zo warm is.
Hij drinkt jammergenoeg nog niet uit de fles en zo'n tuutbekertje lukt ook maar af en toe.
Hij is dan al 6 maanden maar wil elk risico vermijden dat hij uitdroogt of zo, dat gaat nogal snel bij baby's las ik ergens.
Dus daar maak ik me een beetje zorgen over.
Rayen 2½ jaar!
  donderdag 3 mei 2012 @ 10:03:01 #73
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111074953
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 09:58 schreef TimeJumper het volgende:
Heeft iemand ervaring met vakantie in een warm land en borstvoeding?
Begin juni gaan wij naar Tunesie, daar is het dan rondom de 30 graden.
Gaat een baby vanzelf meer drinken? omdat het zo warm is.
Hij drinkt jammergenoeg nog niet uit de fles en zo'n tuutbekertje lukt ook maar af en toe.
Hij is dan al 6 maanden maar wil elk risico vermijden dat hij uitdroogt of zo, dat gaat nogal snel bij baby's las ik ergens.
Dus daar maak ik me een beetje zorgen over.
Jep, hij gaat vanzelf meer drinken, en dus maak jij meer aan... Gewoon blijven voeden op verzoek.
pi_111077747
Ben even afwezig geweest maar heb alles weer bijgelezen.

CB: hier geen klachten. Eén keer de vraag gekregen hoeveel voedingen Joris kreeg. En een keer geprezen omdat ik na de prikjes meteen ging voeden. w/

Stuwing: jep, altijd als Joris na een periode vaak drinken weer minder vaak drinkt. Of vorige week toen ik een paar dagen weg was voor mijn werk en 6 voedingen per etmaal kolfde in slechts 3 momenten.

Bijvoeding: gaat heeeeel langzaam vooruit. Brood eet hij nu goed, groente en fruit nog niet zo.

@Nirak: ik voed Joris nog op verzoek (hij is 7,5 maand). 's Avonds is dat vaak zowel voor als na het eten, al is die 2e keer ook een beetje op mijn eigen verzoek (zien of hij voor het slapen nog wat wil drinken). Joris wil namelijk als ik thuis kom uit mijn werk (om 18 uur) meteen aan de borst, ook al heeft hij om 17 uur nog 160 cc gekolfde melk op. En dan vlak voor het slapen gaan (19/19.30 uur) dus ook nog even.

Een tijdje geleden schreef ik dat Joris geen voeding meer nodig heeft tussen 20 en 6 uur. Dat is nog steeds meestal zo. Mijn productie trekt het vooralsnog goed dus ik kolf 's avonds niet meer. We zitten nu op 5 à 6 voedingen per etmaal.

Ik merk wel een beetje dat Joris op mijn mamadag veel aan de borst wil (hij heeft in de afgelopen 6 uur vier keer gedronken). Kan dat? Mist hij mij op de andere dagen ofzo (ik ben de laatste tijd ook wat meer weg geweest)? Of is het een vorm van regelen?
En het blijft een ontzettend ongeduldig mannetje. Meteen jammeren-mopperen-snikken als hij wil drinken, alsof hij dagen niet gegeten heeft. }:|

[ Bericht 1% gewijzigd door sverbern op 03-05-2012 11:43:53 ]
  donderdag 3 mei 2012 @ 12:20:29 #75
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111079582
@sverbern, ja dat kan heel goed, het kan zowel opkrikken van je productie zijn als ook mamahonger. Mijn mupke drinkt ook thuis meer als onderweg, het is alsof ze weet dat ik thuis alle tijd heb om haar te voeden. :)
  donderdag 3 mei 2012 @ 12:24:58 #76
326948 rebel-angel
back in the magic zone
pi_111079733
quote:
Dank je, die was ik al een paar keer tegengekomen.
En heb hem nu maar besteld :)
W
Z
E
pi_111080749
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 09:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je kan altijd gewoon blijven voeden en als je merkt dat het toch niet genoeg was, kun je toch altijd wat bijgeven? Geef je gewoon eerst de borst, en als je leeg bent, en hij is nog niet tevreden maak je een klein beetje kunstmelk bij.
Dat, maar realiseer je dan wel dat je vraag- aanbod verstoort. Kan de aanzet zijn voor een negatieve spiraal, je zal de eerste niet zijn. Vooral vanaf zes maanden gebeurt dat veel. ( cb adviseert start bijvoeding, maar dan wel in die en die hoeveelheden en op die en die momenten, blijft er bv op schema over en je weet inmiddels wel waar dat heen leidt.)
Dus, wat ik wil zeggen, weet wat je doet als je langer wilt voeden.
  donderdag 3 mei 2012 @ 13:13:16 #78
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111081408
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2012 12:55 schreef WupWup het volgende:

[..]

Dat, maar realiseer je dan wel dat je vraag- aanbod verstoort. Kan de aanzet zijn voor een negatieve spiraal, je zal de eerste niet zijn. Vooral vanaf zes maanden gebeurt dat veel. ( cb adviseert start bijvoeding, maar dan wel in die en die hoeveelheden en op die en die momenten, blijft er bv op schema over en je weet inmiddels wel waar dat heen leidt.)
Dus, wat ik wil zeggen, weet wat je doet als je langer wilt voeden.
Als ik het goed heb, heeft Nirak sowieso productieproblemen, die ze niet recht krijgt ook met veel aanleggen. Daarvoor gebruikte ze domperidon, maar dat neem t ze nu niet meer...

Vandaar dat kromme, als je gewoon te weinig melk hebt, dan moet je toch iets.
  donderdag 3 mei 2012 @ 13:22:47 #79
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111081793
Ik ben net even tussendoor gaan wegen met Huubke.
Zijn poep blijft namelijk groen en ik wilde dus even zeker weten dat hij niet (net als Harry) alleen voormelk binnenkrijgt.
Maar hij is in 9 dagen 235g aangekomen, dus dat zit wel snor ;)
  donderdag 3 mei 2012 @ 14:00:57 #80
259886 pessie
pi_111083405
Asy wow zeg! de eerste tijd gaat het inderdaad hard bij bv-baby's. Nathan had dat ook op een gegeven moment O+
pi_111084860
Ja, dan moet je inderdaad iets. Maar als je kunstvoeding bijgeeft en/of een voeding weglaat én je hebt productieproblemen, kun je de rest zelf ook wel raden. En dat mag er ook bij verteld worden, zeker nadat ze zelf aangeeft graag langer te voeden. Wellicht is het dan ook een goed advies om contact op te nemen met je lactatiekundige als je stoeit met je productie en nu niet goed weet hoe verder.
  donderdag 3 mei 2012 @ 14:38:09 #82
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111085123
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 14:33 schreef WupWup het volgende:
Ja, dan moet je inderdaad iets. Maar als je kunstvoeding bijgeeft en/of een voeding weglaat én je hebt productieproblemen, kun je de rest zelf ook wel raden. En dat mag er ook bij verteld worden, zeker nadat ze zelf aangeeft graag langer te voeden. Wellicht is het dan ook een goed advies om contact op te nemen met je lactatiekundige als je stoeit met je productie en nu niet goed weet hoe verder.
Dat ja..

Geen voeding weglaten lijkt mij, en na de borstvoeding nog minimaal melk bijgeven. Niet volproppen, want dan slaan ze vanzelf een voeding over.
pi_111085339
Asy, wow :D Wat fijn!

Nirak, als je zo lang mogelijk wilt blijven voeden, dan zou ik afstappen van het in voedingsschema's denken en op verzoek aanleggen. Als hij dan weinig vraagt zou ik op eigen verzoek minstens om de 3-4 uur aanleggen overdag, of als je je productie wilt ophogen, zo vaak mogelijk. Bijvoeding is tot 1 jaar (en zelfs tot ver in het tweede levensjaar) echt nog bijvoeding en dat betekent dat dat echt hele kleine hoeveelheden kunnen zijn. Als je dit ook op verzoek geeft en bv zoveel mogelijk voor een bijvoeding dan komt dat wel goed. Vertrouw erop dat het kindje zelf wel aangeeft hoeveel het nodig heeft. Ander drinken dan bv is tot 1 jaar ook nog niet nodig.
Je productie stabiliseert zich pas vanaf gemiddeld 9 maanden (bij mij zelfs pas vanaf 13 maanden), dus als je nu voedingen gaat vervangen, terwijl je productie al niet zo denderend is, zal dat waarschijnlijk snel het einde van de borstvoeding betekenen.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_111086463
Jeej Huub wat goed!

Nirak, ik hoop dat je nog lang kan voeden!

Elise heeft vanaf 6 mnd tot 9 mnd heel weinig 'ik wil melk-signalen' afgegeven. Ik gaf haar maar wanneer ik dacht dat ze wel wat zou lusten.
Wat ze nu doet.. Eerst staart ze naar mn borst, buigt er naar toe, opent dr mond.. OF ze prikt met haar vingertje in mn borst! Whaaa! Zo cool!
En als ze op bed ligt en ik kom er naast liggen dan gaat ze vast met open mond klaarliggen, ghehe.
  donderdag 3 mei 2012 @ 15:43:43 #85
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111088042
Ik zit hier beneden altijd in dezelfde stoel, inmiddels gaat Lientje al in de juiste houding liggen en 'gnorf' richting mijn borst doen.
In bed gaan liggen met haar erbij zorgt er ook voor dat ze wil drinken, als ze zou gaan weigeren dan is dat volgens mij een optie, om gewoon met haar op bed te gaan liggen.

En ze heeft weer eens een nachtje doorgeslapen, gisteren zaten we dus op.....
06.30
14.30
19.00
en toen 06.15 vanochtend.

:O

Ik werd vannacht wakker om een uur of drie, kijk ik achter mijn rug om te zien of Lientje een beetje lekker lag te slapen, toen dacht ik 'verrek ze is hier helemaal niet, ze ligt in dr eigen bed' :D
Om 19.00 na flink eten, badje en borst op bed gelegd en niet meer gehoord.

Nu weet ik uit ervaring dat zich het niet herhaald, maar toch vind ik het knap dat ze het al kan.
pi_111088191
quote:
Ik werd vannacht wakker om een uur of drie, kijk ik achter mijn rug om te zien of Lientje een beetje lekker lag te slapen, toen dacht ik 'verrek ze is hier helemaal niet, ze ligt in dr eigen bed' :D
Herkenbaar :) Wij zijn niet eens structurele co-sleepers maar toch wordt mijn man regelmatig 's nachts wakker en begint naast zich te voelen of Joris daar ligt. Of hij schrikt en tilt het dekbed op, "o ik dacht dat Joris hier lag". Eén keer was hij zelfs half slapend in paniek omdat hij Joris niet kon vinden :Z
  donderdag 3 mei 2012 @ 16:12:36 #87
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111089360
Mijn man maakt mij ook geregeld wakker, ze slaapt wel eens vaker een keer door tussen 22.30 en 06.30 uur. Dan vraagt ie verschrikt midden in de nacht 'waar is Lientje?' die dan prinsheerlijk in dr eigen bed ligt te slapen.

Kan je een keer doorslapen..... }:|
pi_111090429
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 16:12 schreef Juud79 het volgende:
Mijn man maakt mij ook geregeld wakker, ze slaapt wel eens vaker een keer door tussen 22.30 en 06.30 uur. Dan vraagt ie verschrikt midden in de nacht 'waar is Lientje?' die dan prinsheerlijk in dr eigen bed ligt te slapen.

Kan je een keer doorslapen..... }:|
_O-
pi_111090545
Heeft er iemand toevallig een kolfbustier voor mij om over te nemen?
Het afbouwen van de dagvoedingen is niet gelukt en nu heb ik besloten om toch maar te gaan kolven als ik weer moet werken. Als het dan toch moet, dan liever zo relaxed mogelijk ;)
pi_111091607
Die nachtelijke zoektochten onder de dekens, wij hebben ze ook af en toe terwijl onze dame eigenlijk altijd in d'r eigen bed ligt. Ik val bijna altijd in slaap tijdens het voeden. Als ik dan weer wakker word leg ik haar slapend terug en als m'n lief dat niet merkt gaat hij vervolgens zoeken als ie wakker wordt. Geweldig!
Asy, wat groeit Huubke lekker. Fijn die geruststelling!
En hier worden ook hele duidelijke signalen afgegeven. Als m'n lief haar 's nachts/'s ochtends ophaalt en in bed legt voor een voeding rolt ze gelijk met open mond naar mijn kant. Zo lekker enthousiast!
En overdag buigt ze heel ver voorover (echt met haar kruin bij m'n borst) en trekt ze aan de hals van m'n shirt. Zo lief! (Maar in public soms zo genant...)
  donderdag 3 mei 2012 @ 18:24:32 #91
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_111095033
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 16:39 schreef octopussy het volgende:
Heeft er iemand toevallig een kolfbustier voor mij om over te nemen?
Het afbouwen van de dagvoedingen is niet gelukt en nu heb ik besloten om toch maar te gaan kolven als ik weer moet werken. Als het dan toch moet, dan liever zo relaxed mogelijk ;)
P-iglet had slimme ideeën over handsfree kolven. Zij kon de schelpen zo in haar BH proppen of zo.
Mss kan e haar ff vragen.

(mooie doek trouwens die nwe ;) )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_111096972
Heeft iemand van jullie ervaring met het op gang brengen en houden van productie puur door middel van kolven? Ik wil mijn neefje graag van melk voorzien, maar wil niet zelf voeden. Dat is te intiem voor me.
  donderdag 3 mei 2012 @ 19:19:30 #93
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111097212
Ik heb ook de schelpen altijd in mijn bh gepropt.
Gewoon eerst de bh helemaal losmaken (zoals je ook zou doen als je je baby zou voeden) dan je kolfschelp goed op je borst en dan trek je de bh weer op.
  donderdag 3 mei 2012 @ 19:19:54 #94
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111097236
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 19:15 schreef Sorbootje het volgende:
Heeft iemand van jullie ervaring met het op gang brengen en houden van productie puur door middel van kolven? Ik wil mijn neefje graag van melk voorzien, maar wil niet zelf voeden. Dat is te intiem voor me.
Heb je al een kolf sorbo? Als je begint kun je de productie het best op gang brengen met een professionele huurkolf. Kolf minimaal 8 x per dag, ook in de nacht ( hormonen). Als de melk goed op gang is kun je best overstappen naar een dubbele kolf maar de frequentie dat je kolft blijft wel hoog.

Wisten jullie ook dat je melk kunt produceren als je niet bent bevallen? Door een lichaam voor de gek te houden met hormonen laat je het geloven dat er een zwangerschap is. Rond de geboorte van het kindje stop je dan met medicatie en begin je met kolven. Goede laktatiekundigen kunnen jullie daarmee waarschijnlijk helpen.
  donderdag 3 mei 2012 @ 19:29:50 #95
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_111097742
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 19:15 schreef Sorbootje het volgende:
Yup. Wat wil je weten? :)
A grand adventure has begun.
pi_111099158
Sorbo, ik heb de eerste maanden ook bijna fulltime gekolfd. Allereerst in het ziekenhuis gebruik gemaakt van de Medela Symphony, welke ik na ontslag ook bij de thuiszorg gehuurd heb. Het is een professionele kolf, en die heeft mijn productie op gang gekregen. Ik kolfde elke 3 uur, ook 's nachts, en soms wat vaker om een boast te geven. Ik heb die kolf gehuurd, omdat het een goede, dubbelzijdige kolf is, zeker om de productie op gang te krijgen te houden. Voordeel vond ik ook dat ie vrij stil is. Toen ik weer ging werken ben ik overgestapt op de Medela Freestyle, ook een dubbelzijdige, elektrische kolf, maar dan vrij klein en met meer lawaai :P
pi_111099349
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2012 19:19 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Heb je al een kolf sorbo? Als je begint kun je de productie het best op gang brengen met een professionele huurkolf. Kolf minimaal 8 x per dag, ook in de nacht ( hormonen). Als de melk goed op gang is kun je best overstappen naar een dubbele kolf maar de frequentie dat je kolft blijft wel hoog.

Wisten jullie ook dat je melk kunt produceren als je niet bent bevallen? Door een lichaam voor de gek te houden met hormonen laat je het geloven dat er een zwangerschap is. Rond de geboorte van het kindje stop je dan met medicatie en begin je met kolven. Goede laktatiekundigen kunnen jullie daarmee waarschijnlijk helpen.
Volgens mij las ik op de blog dat de aanstaande moeder hier mee is gestart, toch Sorbo? Gaaf dat dat kan!
pi_111102746
quote:
2s.gif Op donderdag 3 mei 2012 19:19 schreef Asyniur het volgende:
Ik heb ook de schelpen altijd in mijn bh gepropt.
Gewoon eerst de bh helemaal losmaken (zoals je ook zou doen als je je baby zou voeden) dan je kolfschelp goed op je borst en dan trek je de bh weer op.
Dat heb ik vaker geprobeerd, maar het blijft bij mij echt niet zitten. Ook de borstjarretels van mijn Handsfree kolf kan ik niet gebruiken omdat de boel scheef gaat hangen.

Ik heb een aanbod van Poppedeins kolfbustier *O*
pi_111110005
Na een hoop inzet van twee weken: extra aanleggen, extra kolven etc toen meneer 2,5 maand oud was (allemaal na overleg met LK), uit wanhoop maar aan domp begonnen. 2 weken geleden zonder geprobeert, vreselijk, ging me te snel en kan er emotioneel ook (nog) geen afscheid van nemen. Dus weer begonnen, maar wel zo minimaal dat het net goed gaat.
Ik doe niet aan schema's, maar ons kereltje heeft wel een soort schema. Hij vraagt rond 0700, 1200, 1600 en ik bied zelf dus na het "eten" aan. Als hij zelf niet vraagt bied ik zelf aan, want hij kan best langer zonder vindt hij zelf ;)
Vandaag heeft hij later op de middag geslapen, waardoor hij beter uitgerust was en heel goed gedronken heeft na het eten :) Dat stemt me gunstig :) Maar hij zit tussen 2 en 3 slaapjes in per dag, en als het er dus 2 zijn, dan is dat niet gunstig voor de avondvoeding lijkt het..
  vrijdag 4 mei 2012 @ 10:11:36 #100
259886 pessie
pi_111119685
Ik ben rechts gestopt met voeden, ik heb geen stuwing oid dus het vermoeden dat ik had dat er sowieso al zo goed als niets uit kwam is hiermee wel bevestigd. Prima, we gaan verder met links voor zolang het duurt. Rond zn 2de verjaardag gaan we stoppen als het zolang blijft lopen.
pi_111120191
Jammer pessie, maar je bent al een aardig eind opweg :) Een toi toi toi voor e linker!
pi_111122014
Wat jammer pessie! Hopelijk houdt de linker het nog even vol.

Hier vannacht opeens weer drie nachtvoedingen (nou ja, twee voedingen en een keer een paar slokken). En vanochtend dronk hij heel onrustig, liet steeds na een paar slokken los, ook als ik van kant wisselde. Tussendoor hadden we vannacht ook nog een kotsende peuter, dus amper geslapen -O- .
pi_111122775
Oh bah Bleie, rot zo'n brakke nacht.

Zijn er hier meer moeders met baby's die nachten doorslapen (zoon is nu 3 maanden)? Het lijkt hier nu een aardig patroon te worden en ik zit een beetje te dubben of ik moet gaan kolven 's avonds. Kan je productie dat over het algemeen aan, zulke schommeling in vraag?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 12:12:54 #104
48000 Vlinder
Vlinder
pi_111123563
Mn mini is een half jaar! *O* *O* *O* *O*

Heb nog geen foto, want het halfjaartje slaapt :z
  vrijdag 4 mei 2012 @ 12:16:21 #105
259886 pessie
pi_111123681
Clubsoda, je bedoelt dat hij echt slaapt van 7 tot 7? Indien dat het geval is zou ikzelf kolven voor het slapen gaan. Ik zou er zelf niet van uit durven gaan dat het goed gaat. Helemaal als je langer wilt voeden.

Ach ja, GWS heeft haar oudste 2 jaar lang gevoed op 1 borst dan hoop ik dat 3 maandjes mij wel gaat lukken en als het afloopt dan loopt het af, dan ga ik even heel hard huilen maar is het daarna ook goed (hoop ik).

Vlindur *O* voor de halfjaardag van J!
pi_111123856
Gefeliciteerd Jelte!

Pessie, hij slaapt van 8 tot 7 nu sinds een paar nachten ja. Het is geen garantie dat het zo blijft natuurlijk. Ik vind het lastig, omdat het gewoon voeden op verzoek is natuurlijk, maar 11 uur je borsten niet legen voelt zo lang.
pi_111127530
Gefeliciteerd Vlindur!

Clubsoda: Wow, van 8 tot 7, dat haalt mijn peuter niet eens! Maar ja, ik zou dan ook voor je zelf naar bed gaat een keer kolven.
pi_111127939
Het verbaasde mij ook ook. Afgelopen weekend in zijn eigen kamertje in bed gelegd, normaalgesproken maakte ik hem dan wakker voor een avondvoeding en hevelde ik 'm over naar de co-sleeper. Nu dacht ik 'we zien wel wanneer hij zich meldt', babyfoon naast m'n bed en toen moest ik 'm om 6 uur gewoon wakker maken :o Ik ben tussendoor wel een paar keer gaan kijken of hij het nog deed :@ Ik weet ook niet hoe lang dit blijft duren maar tot die tijd geniet maar even van de lange nachten.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 14:21:26 #109
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111128897
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 20:58 schreef octopussy het volgende:

[..]

Dat heb ik vaker geprobeerd, maar het blijft bij mij echt niet zitten. Ook de borstjarretels van mijn Handsfree kolf kan ik niet gebruiken omdat de boel scheef gaat hangen.

Ik heb een aanbod van Poppedeins kolfbustier *O*
Wat fijn! *O*
Ik heb grote borsten en ik durf dus zo'n bustier niet aan. Grote kans dat ik het toch niet pas

Even een vraag: heeft er iemand toevallig nog voedingsbeha's maat 75I werkeloos liggen ter overname?
pi_111130265
Clubsoda, mijn dochter deed ongeveer hetzelfde met 3 maanden. Ze sliep dan van 10 tot 8/9 aan 1 stuk. (dat duurde tot maand 7 trouwens, en is nu pas weer terug. Ze is bijna 2 :P) Ik heb nooit gekolfd, en mijn borsten trokken dat wel prima. Het is toch vaak een soort trial and error, om te zien of het lukt. Maar als je wel een kolf hebt, zou ik misschien nog even kolven voordat je zelf gaat slapen.

Jammer Pessie dat de spruw zo'n roet in het eten heeft gegooid. Hier is mijn linker duidelijk 'op', volgens Isabel. Ze wil er nog wel moeite voor doen, maar slikt nauwelijks. Sowieso is er nu minder, en ik ben daarom ook een beetje bang voor het hemelvaartweekend. Dan ben ik in principe 4 dagen achtereen weg. Ik denk dat ze maar minimaal 1 keer langs moet komen om te drinken :P

Vlindur *O* Jeumig, is je mini alweer een half jaar :o
  vrijdag 4 mei 2012 @ 16:31:08 #111
259886 pessie
pi_111134065
Wij gaan met hemelvaart en met pinksteren kamperen, dan "moet" ik sowieso nog voeden :P , heb echt geen zin om 's ochtends om half 6 een flesje te gaan maken in een tent. Geld ook voor komende vakantie trouwens :') . Vorig jaar heb ik ervaren hoe geweldig makkelijk borstvoeden op vakantie is, echt, dat alleen al zou voor mij voldoende reden zijn om lang te voeden O+ .
  vrijdag 4 mei 2012 @ 17:48:18 #112
198722 Dizzy-Miss-Lizzy
spin me around
pi_111136991
Maar nathan is toch inmiddels op een leeftijd dat je niet meer hoeft te vervangen met flesjes?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_111139884
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 16:31 schreef pessie het volgende:
Wij gaan met hemelvaart en met pinksteren kamperen, dan "moet" ik sowieso nog voeden :P , heb echt geen zin om 's ochtends om half 6 een flesje te gaan maken in een tent. Geld ook voor komende vakantie trouwens :') . Vorig jaar heb ik ervaren hoe geweldig makkelijk borstvoeden op vakantie is, echt, dat alleen al zou voor mij voldoende reden zijn om lang te voeden O+ .
Hmm, goed argument om nog even door te gaan!
En over vakanties gesproken: vandaag is onze ergo performance draagzak gekomen. Morgen lekker ergonomisch verantwoord op pad!
  vrijdag 4 mei 2012 @ 19:40:40 #114
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111141059
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 16:31 schreef pessie het volgende:
Ja, dat was echt een gemis toen wij op wintersport waren...
  vrijdag 4 mei 2012 @ 19:48:08 #115
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111141387
Ik voedde vandaag nog openbaar, m'n 1,5 jarige. Ik zal vast mensen geshockeerd hebben in het zwembad. :D
pi_111141471
Oh Tico, ik wou dat ik dat eens zag.. Heerlijk zeg! O+

DML, als Nathan wakker word met honger moet er iets in natuurlijk.. ;)
  vrijdag 4 mei 2012 @ 19:52:40 #117
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111141600
Ze was heel moe van zwemmen en ik kon maar niet ontdekken wat ze nou wilde. Uiteindelijk bleek daf ze gewoon dorst had. Zo simpel kan het zijn.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 19:54:08 #118
48000 Vlinder
Vlinder
pi_111141672
Ik denk dat DML bedoeld dat Nathan al een jaar is geweest. Hij mag nu ook gewoon koemelk!
Kunstvoeding is niet meer nodig :)
pi_111141952
Die snapte ik wel, en Pessie bedoelt denk ik, niet per se een fles kunstvoeding maar iets om zijn honger te stillen.. En dan is een fles nog sneller dan een bord pap of een boterham natuurlijk. En borst het allersnelst. Splaakverwarring denk ik ;)
  vrijdag 4 mei 2012 @ 19:59:15 #120
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111141960
Leyla krijgt bij ontbijt en lunch gewoon melk hoor.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 21:57:50 #121
259886 pessie
pi_111148498
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 17:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Maar nathan is toch inmiddels op een leeftijd dat je niet meer hoeft te vervangen met flesjes?
Nathan wordt vaak wakker tussen 4 en 6 en gaat slapen als hij wat melk bij mij heeft gedronken. Aangezien het nogal koud is in mei 's nachts zie ik er niet zo naar uit om in mn pyjama in een tent bij een gasstel melk te verwarmen. Maar goed, geen idee hoe ik dat zou doen dan, maar ik ga er nu van uit dat het wel losloopt en zo niet kom ik in het andere topic advies vragen ^O^
  vrijdag 4 mei 2012 @ 22:12:00 #122
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111149363
Oh. Ik heb net een uur geleden melk in een fles gedaan toen ik dacht dat ik haar hoorde. Die heeft gestaan tot ze ook echt begon te miepen. Toen was de melk op kamertemperatuur. Nog even onder de warme kraan en gaan.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 22:49:06 #123
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111151660
Mijn mannetje blijft continu slikken na een voeding. Zelfs nog een uur erna. Ook komt er geregeld melk terug. Hij is nu de hele avond al aan het spugen. Hij huilt en wil óf de borst óf op een pink zuigen en rechtop zitten.
Morgen dus toch maar eens nutriton halen. Maar hoeveel geef ik daarvan en wat is de makkelijkste manier om het te geven?
pi_111151958
Even heel cru: kun je niet beter aan de slag met je eigen overproductie en het probleem oplossen ipv bijvoeding in je kind te gooien en symptomen te maskeren?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:27:02 #125
48000 Vlinder
Vlinder
pi_111153678
Asy, is dat Johannesbroodpitmeel?
Ik maakt daar een papje van en spoot dat er in met een spuitje, daarna voeden. Je kunt ook eerst voeden en daarna dat geven.

Ik heb het 5 keer gedaan ofzo, bleek hier gelukkig toch niet nodig.

Maar, bel eerst even met je lactatiekundige. Misschien heeft zo nog wel een briljante tip!

:*
  zaterdag 5 mei 2012 @ 09:32:58 #126
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111161388
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:55 schreef WupWup het volgende:
Even heel cru: kun je niet beter aan de slag met je eigen overproductie en het probleem oplossen ipv bijvoeding in je kind te gooien en symptomen te maskeren?
maar komt dit nog door overproductie dan?
ik heb namelijk niet het idee dat ik nog zoveel teveel produceer. gisteren had hij gele luiers na strikt blokvoeden.
hij kan goed nog een uur na de voeding spugen en dan is het al helemaal ingedikt.
hij blijft de hele dag slikken, ook als hij niet net gevoed is.
ik wil helemaal geen nutriton erin kiepen, maar ik wil ook geen huilend kind omdat zijn slokdarm in brand staat...
pi_111161525
Vervelend Asy, hier spuugde R echt heeeel veel nog 3 maanden na de geboorte...soms was het brokkelige spuug soms erg dik..ik heb nooit wat anders dan bv gegeven. Het was denk ik vooral een wasmachine probleem bij ons.
pi_111161736
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 09:32 schreef Asyniur het volgende:

[..]

maar komt dit nog door overproductie dan?
ik heb namelijk niet het idee dat ik nog zoveel teveel produceer. gisteren had hij gele luiers na strikt blokvoeden.
Dus je zet een behandeling in (blokvoeden) en vervolgens gaat het goed. Als je blokvoedt terwijl je geen overproductie hebt, dan bouw je je borstvoeding af. Door nutriton te geven, wordt de voeding wel,zwaarder en komt minder makkelijk omhoog, maar het gaat ook minder makkelijk terug naar beneden. Is er een probleem, heeft hij er last van? Want zo niet, is er toch niks aan de hand. Reflux is tot zekere hoogte fysiologisch. Het maagklepje is nog niet volgroeit, sluit nog niet goed. Twinkly kan er mooi over schrijven, ik hoop dat ze zo wil reageren.
pi_111162376
Ik herken het wel Asyniur. Joris heeft de eerste weken/maanden heel veel 'geplonst' (zo noemden wij dat) na een voeding. Je hoorde de melk terugkomen en hij bleef slikken, en kreunen en steunen om alles te verwerken. Maar hij spuugde gelukkig niet veel, dat scheelde wel.

Ik heb wel veel melk (voedde heel lang 1 borst per keer om overproductie te voorkomen), en een heftige tsr waar Joris zich vreselijk in kon verslikken, en daar kwam bij dat hij ieniemienie was bij de geboorte (2675 gram) en zich in 2 maanden tijd naar de gemiddeldecurve dronk. :9

Wij hebben nooit iets verdikkends gegeven, het is vanzelf over gegaan. Wel is hij bij 2,5 maand al naar zijn eigen kamer gegaan omdat we na elke nachtvoeding een uur wakker lagen te luisteren naar zijn verteergeluiden.
pi_111163374
Ik luister hier nog steeds elke nacht naar gekreun en gekraak maar ik kan har gewoon niet op haar eigen kamer doen nog :@
  zaterdag 5 mei 2012 @ 12:07:48 #131
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111163662
Asy ik zou eerst eens met een LK overleggen en niet bij voorbaat l aan nutriton beginnen..
En ja je hebt oudste lang gevoed, maar toch is dit weer een ander kindje met zijn eigen dingen..
  zaterdag 5 mei 2012 @ 12:42:57 #132
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111164398
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 10:12 schreef WupWup het volgende:

[..]

Dus je zet een behandeling in (blokvoeden) en vervolgens gaat het goed. Als je blokvoedt terwijl je geen overproductie hebt, dan bouw je je borstvoeding af. Door nutriton te geven, wordt de voeding wel,zwaarder en komt minder makkelijk omhoog, maar het gaat ook minder makkelijk terug naar beneden. Is er een probleem, heeft hij er last van? Want zo niet, is er toch niks aan de hand. Reflux is tot zekere hoogte fysiologisch. Het maagklepje is nog niet volgroeit, sluit nog niet goed. Twinkly kan er mooi over schrijven, ik hoop dat ze zo wil reageren.
De poep is de goede kleur, maar hij heeft de hele avond alleen maar gespuugd en terug geslikt en wilde alleen maar weer meer drinken of op een pink zuigen en rechtop zitten.
En toen ik dat geslik van de week even aankaartte bij de wvpk van het cb gaf zij aan dat ik dan het beste kon starten met Nutriton (waarop ik dacht: no way). Blijkbaar keek ik wel 'no way' want zij zegt daarop 'anders krijgt hij straks last van zijn keel en dan zit je met een huilende baby'.

En omdat hij er steeds zo van moest huilen gisteravond (dat deed hij eerder niet), had ik zoiets van: ik moet er wat aan doen. :o

Maar goed, ik heb nog niks gehaald en vannacht heeft hij maar een mondje gespuugd en tot nu toe eigenlijk nog vrij weinig. En het is verder redelijk rustig.
Ik kijk het dus nog wel even aan.

Dank je wel voor het meedenken allemaal :*
pi_111164973
Heel goed dat je zo keek, want het is een standaard kunstvoedingsadvies. Ik word er verdrietig van dat de verpleegkundige dat zo makkelijk roept zonder na te denken. Natuurlijk moet je iets wanneer je baby er pijn van heeft, maar dat is nu niet aan de orde als ik je goed begrijp. Fijn dat jullie nacht goed is geweest.
Laat je niet gek maken, door niemand niet. Bepaal je eigen doel en werk daar naartoe. Advies dat daaraan meehelpt, neem je mee en de rest laat je schieten.
Bel even gratis naar de LLL (en laat je wat veren in de kont steken ;) ). Geeft jou ook weer wat zekerheid.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 13:13:30 #134
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111165236
Als het goed gaat met Huubke dan zijn dat genoeg veren voor mij. ;)
Zoals ik al zei: eerder was het voor mij niet echt een issue maar omdat hij gisteravond meer dan anders spuugde en huilde, voelde ik me opeens ontzettend schuldig en dacht: ik moet wat dóen!

En nu ga ik even wat aan de was doen, want anders valt er niks meer onder te spugen ;)
pi_111178292
Goed dat je het niet gegeven hebt Asy! Ik ben toen wel gezwicht, na advies huisarts, en heb Nutriton geprobeerd. De eerste keer dat ik het gaf keek ik al vol ongeloof naar de drab die ik bij mijn kind naar binnen moest werken en toen het na 2 keer niet werkte ben ik er mee gestopt. Het gillen leek wel erger te worden, en achteraf begrijpelijk. Die dikke zooi in je keel.. Bah!

Ik hoop dat het geen reflux is voor Huubke, maar goed dat je er alert op bent!

Het enige wat hier heeft geholpen is Ranitadine, en dat doet het nog steeds. Zo nu en dan probeer ik af te bouwen, maar daar is ze nog steeds niet aan toe en het lijkt ook de laatste week wel alsof ze er weer wat meer last van heeft, ze is weer steeds aan het slikken en geeft wat terug soms.
De kinderarts vertelde me dat het kan zijn dat ik de dosis moet verhogen omdat ze groeit en dus meer nodig heeft. Ze mag evenveel ml. per dag als de kilo's die ze weegt en ze krijgt nu 2x3 ml, maar ze mag 2x5 ml. Ik ben er alleen niet zo happig op om het te verhogen, wil er liever vanaf. Maarja als ze het nodig heeft.. Ook zei de kinderarts dat waarschijnlijk pas na 1 jaar de reflux verdwijnt.
Maar goed dit is het bv topic en niet het refluxtopic :P
  zaterdag 5 mei 2012 @ 20:45:23 #136
374533 purebliss
gepromoveerd in weetnietkunde.
pi_111179492
Hee! Sorry ben nieuw hier maar had even een vraagje.

Zijn hier ook vrouwen die wat langer gevoed hebben? Ik ben 3 weken geleden jammer genoeg na 16 maanden gestopt met bv. Mijn zoontje bleef bijten, tot bloedens toe, na 2 weken wat de huid rond en op mijn tepel zo kapot dat ik niet meer kon voeden zonder te huilen, dus helaas moeten stoppen. Heb nog een week gekolfd, maar aangezien ik in een week van 200 uit 1 kant naar 70 uit beide kanten ging ben ik hiermee gestopt.

Nu mijn probleem, ik blijf stuwing houden na 3 weken. Mijn borst is pijnlijk, hard en lekt als een tierelier!

Heeft iemand enig idee hoe lang dit nog kan duren?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 21:24:05 #137
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_111181144
Wat doe je tegen de stuwing? Je kunt bijvoorbeeld tijdens het douchen de borst weer soepel masseren (door licht te kolven met je hand). Niet teveel, zodat je de productie niet stimuleert, maar wel de pijn weg is.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 5 mei 2012 @ 21:26:37 #138
374533 purebliss
gepromoveerd in weetnietkunde.
pi_111181256
Ja dat doe ook nu dus ook steeds als het echt niet meer dragelijk is. Ik stond vanmorgen bijv op en meteen een enorme straal! :S

Maar het blijft raar, zeker omdat ik op het laatst nog maar 1 soms 2 voedingen gaf
pi_111198157
Vervelend purebliss.. Als je er erg veel last van blijft houden kun je eens met je HA gaan praten. Er bestaat medicatie voor het direct stoppen van de melkproductie. Daar wordt wel terughoudend mee omgegaan gezien de bijwerkigen op korte en lange termijn (lees ik zonet). Ik weet dat een van mijn buurvrouwen het gebruikt heeft omdat ze de ene borstontstekig na de andere kreeg en daarom besloot te stoppen. En een bo in combinatie met stuwing is niet tof..

Je kunt ook overwegen nog 1 x per dag te blijven kolven, zodat je niet meer lekt. En dat steeds korter te gaan doen. Maar misschien heb je dat al geprobeert?

Ik lees hier trouwens dat het niet normaal is als je kind nog spuugt na 3 mnd? Hier wordt na 6 maanden nog steeds af en toe gespuugt na een voeding, meestal na de borst maar ook na andere voeding (daarvoor heeft hij dan wel altijd borstvoeding gehad). Hij lijkt er geen last van te hebben..
pi_111198509
Pietje spuugt ook nog vaak na een voeding, maar goed, die is pas 3 maanden en 1,5 week ;).

Ik ben trouwens toch nog niet van dat melkblaasje af. Gisteravond doorprikken geprobeerd maar er gebeurde niets ;( . Warm doekje erop voor het voeden zorgt er wel voor dat het voeden minder pijn doet, maar blaasje verdwijnt niet. Geen harde plekken of zo verder meer, maar echt tof is het niet.
pi_111199173
Warm of heet bleie? Want ik heb het toen echt met heet water gedaan.. Zeg maar: verbrand je tiet net niet heet :')
Kun je ook in een glaasje doen en er dan in gaan hangen :)
  zondag 6 mei 2012 @ 13:05:31 #142
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111200159
Wat is de redenatie achter het niet mogen spugen?
  zondag 6 mei 2012 @ 13:53:13 #143
48000 Vlinder
Vlinder
pi_111201705
Jelte spuugt ook nog hoor :Y
Eerst een grote grijns, dan en knalboer en daarna een golf(je) spuug. Niet altijd, maar vaak wel.
En ik wéét dat hij het doet, maar 8 van de 10 keer ben ik toch nog te laat :')

Tips voor blaartjes heb ik niet, maar succes er mee!
pi_111202513
Nirak, Noah is nu 8 maanden oud en die spuugt ook nog regelmatig hoor. Melk, brood, banaan, warm eten. Van iedere maaltijd vind ik wel wat terug (hij doet het meestal tijdens het spelen/slapen, niet meteen na de voeding)
Lotte!
Noah!
pi_111203948
5.5 maanden en vaak spugen hoor! komt vaak redelijk wat naar boven en krijgt ze soms meerdere keer per dag een scone shirt en broek aan :Y
pi_111217107
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:30 schreef Nirak het volgende:
Warm of heet bleie? Want ik heb het toen echt met heet water gedaan.. Zeg maar: verbrand je tiet net niet heet :')
Kun je ook in een glaasje doen en er dan in gaan hangen :)
Zo heet als t op zn warmst uit de kraan komt. Misschien doe ik straks nog een doorprikpoging.
pi_111221540
Brrr klinkt eng zo'n blaar...

Ik had er in de kraamweek 1, maar die zoog Elise zelf kapot (de velletjes bleven er wel weken aan hangen en soms vulde hij zich toch weer met melk, maar dat kon ik dan zo leegdrukken). En pijn had ik sowieso wel toen door de kloven :P
pi_111222606
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+
  zondag 6 mei 2012 @ 21:37:22 #149
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_111223947
moooooi plaatje KD... liefffff
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_111225293
KD O+ (ik herken je bijna niet zonder make up :D)
pi_111225420
Gheheh, tienermoeders FTW!
  zondag 6 mei 2012 @ 21:58:46 #152
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111225483
Nee je ziet er prima uit.
pi_111225590
Ik zie mijzelf ook nooit zonder op foto's eigenlijk, zie nu pas dat lex best wel mijn ogen heeft :+
  zondag 6 mei 2012 @ 22:14:38 #154
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111226642
Mooie foto KD O+
pi_111226780
Wat een mooie foto!
pi_111237738
Mooie foto!!

Spugen: Doet Eva ook nog steeds. Wel veeeel minder dan in het begin, en de ene keer boert ze eerst en komt er dan een golfje en soms blijft het in haar mond en slikt ze het weer door :')
En als ze op haar buik ligt is het eigenlijk standaard dat ze gaat spugen. Dat vind ik dan wel weer zielig/vervelend voor haar.

Vraagje: Over 7 weken is Eva 9 maanden en dat betekent dat ik geen recht meer heb op kolftijd op werk. Nu wil ik eigenlijk niet afbouwen, maar als het moet dan moet het en dan wil ik sowieso in de ochtend en in de avond (en nacht) blijven geven. Maarja, ik kolf nu 2 voedingen overdag en die ga ik dan missen. Wat eten kindjes overdag na 9 maanden dan zodat ze geen melk meer nodig hebben? Ik kan me er gewoon niks bij voorstellen :')
Nu eet ze in de middag een fruithap en in de avond lekker groente :) En verder drinkt ze gewoon lekker mijn melk :)
Boterhammen vindt ze vooralsnog helemaal niks, haha.

Anyway, hoe moet ik me dat voorstellen? Dat je gaat minderen met melk? Misschien ga ik aan m'n manager vragen of ik alsjeblieft 1 keer per dag mag blijven kolven, dan houd ik in ieder geval nog 1 voeding voor overdag over...
Tralalalaaa
pi_111237875
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 08:31 schreef Take_A_Picture het volgende:
Mooie foto!!

Spugen: Doet Eva ook nog steeds. Wel veeeel minder dan in het begin, en de ene keer boert ze eerst en komt er dan een golfje en soms blijft het in haar mond en slikt ze het weer door :')
En als ze op haar buik ligt is het eigenlijk standaard dat ze gaat spugen. Dat vind ik dan wel weer zielig/vervelend voor haar.

Vraagje: Over 7 weken is Eva 9 maanden en dat betekent dat ik geen recht meer heb op kolftijd op werk. Nu wil ik eigenlijk niet afbouwen, maar als het moet dan moet het en dan wil ik sowieso in de ochtend en in de avond (en nacht) blijven geven. Maarja, ik kolf nu 2 voedingen overdag en die ga ik dan missen. Wat eten kindjes overdag na 9 maanden dan zodat ze geen melk meer nodig hebben? Ik kan me er gewoon niks bij voorstellen :')
Nu eet ze in de middag een fruithap en in de avond lekker groente :) En verder drinkt ze gewoon lekker mijn melk :)
Boterhammen vindt ze vooralsnog helemaal niks, haha.

Anyway, hoe moet ik me dat voorstellen? Dat je gaat minderen met melk? Misschien ga ik aan m'n manager vragen of ik alsjeblieft 1 keer per dag mag blijven kolven, dan houd ik in ieder geval nog 1 voeding voor overdag over...
of kolven in eigen pauze..
  maandag 7 mei 2012 @ 08:49:40 #158
348178 NotTheSame
pi_111237908
Ooooh Kleurdoos wat een mooie foto O+
  maandag 7 mei 2012 @ 09:09:53 #159
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_111238219
Ik was daar ook erg bang voor TAP. Ik kolfde in mijn koffiepauze 's ochtends en 's middags weer. Dat haalde ik qua tijd dan nét niet waardoor en 2x5 min van mijn lunch afging. (lag ook aan de collega met wie ik werkte, de een had er prima begrip voor en zei niets over die 10 minuten, de ander had er vreselijke moeite mee waardoor ik echt die 10 minuten van mijn lunchpauze afhaalde.) Ik had een idioot grote voorraad in de vriezer waardoor ik even daarna kon gaan kolven in mijn lunchpauze.
En ineens eten ze dan wél brood waardoor je prima uitkomt met alleen in je lunchpauze kolven.

Mooi kleurdoos O+

Laatste nieuwe, meest idiote opmerking die ik onlangs kreeg; 'Maar zo lang bv is volgens mij hélemaal niet gezond voor de hersenen van een baby/kindje.'
Ze kon niet uitleggen waarom niet. Heb het maar zo gelaten :{ ;( Het heeft geen enkel nut om haar iets over bv uit te leggen helaas.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  maandag 7 mei 2012 @ 09:13:43 #160
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111238285
Hmz, In Juli gaat Leyla dus 2 weken naar haar vader... Zou ze na 2 weken nog weten hoe ze moet drinken of is het dan gewoon einde verhaal?
  maandag 7 mei 2012 @ 09:15:06 #161
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111238306
Omfg :D wat een rare opmerking?!
  maandag 7 mei 2012 @ 09:16:31 #162
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111238334
Geen idee Ticootje.. Lijkt me wel zuur dan :( omdat het dan niet haar keus is en k schat in dat jij wil stoppen als het haar keus is,.
  maandag 7 mei 2012 @ 09:25:14 #163
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111238490
Ja ach ik wist dat het eraan zat te komen. En opeens wilt M. ze wel 2 weken achter elkaar... Maar prima.. Ik ga mn productie op peil houden met 4 x of 5x per dag kolven en dan hoop ik dat ik daar in de 3 weken erna gewoon weer aan de borst krijg.
  maandag 7 mei 2012 @ 09:28:21 #164
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111238549
Jakkie Tico, ik krijg buikpijn als ik zoiets lees, wat zou het jammer zijn als het zo stopt.

@TAP, hier zaten we met 9 maanden op het volgende schema
06.30 bv
08.30 pap met halfvolle melk
slapen
12.00 halve boterham
13.30 bv
slapen
15.30 fruithap
17.00 warm eten en biogarde
19.00 bv en slapen
22.30 bv
03.00 bv

Dan zou je dus voor een voeding overdag (13.00) kunnen kolven en als je dat niet kan/wil dan geef je bij de boterham yoghurt in een drinkbeker of karnemelk ofzo of thee.
  maandag 7 mei 2012 @ 09:32:13 #165
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111238655
Ow en die van mij is nu 11 maanden en eet nog steeds max een halve boterham, rijstwafels eet ze wel, soepstengels ook, dus ik bied maar vaak na de halve boterham nog iets extra's aan. Brood vind ze gewoon niet zo lekker, het beste gaat nog korsten of zoals gisteren een afgebakken broodje uit de oven.

Pap, fruit, warm eten en yoghurt gaat als een malle, de borstvoeding gaat wisselend, soms veel soms minder per dag.
  maandag 7 mei 2012 @ 09:44:28 #166
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_111238915
TAP, is kolfrecht niet tot en met 9 mnd? Fat je dus mag kolven tot de dag dat ze 10 mnd wordt?

Ik kan de foto van KD niet zien ;(
pi_111239089
Nope, kolfrecht is tot de 9 maanden, omdat je rekent vanaf 0 maanden... (dus geboorte) sommige werkgevers weten echter niet helemaal hoe het zit en daar krijg je t/m 9 maanden (dus tot de 10 maanden) vaak nog wel voor elkaar....
pi_111239155
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:44 schreef DaviniaHR het volgende:
TAP, is kolfrecht niet tot en met 9 mnd? Fat je dus mag kolven tot de dag dat ze 10 mnd wordt?

Het is idd TOT de 10e vermaanddag. Lijkt een klein detail, maar het zijn toch weer vier weken extra :)

Ik heb dus nog ruim 3 maanden gelukkig :) kolf nu 2x, en daar kan ik 1 voeding en een beetje mee vullen. De rest komt uit de vriezer, dus die voorraad wordt redelijk snel minder. Als ik op verzoek zou voeden kom ik maar op 3 voedingen per dag uit... Dus ik bied zelf om 1600 maar aan als meneer er zelf niet om vraagt en ook voordat hij naat bed gaat. De enige voeding waar hij echt om vraagt is de ochtend en soms snachts.
Dis voeden op verzoek is inmiddels voeden op mijn verzoek :')

En die hongerlap Lex :) die grijpt ook oedere kan aan ;)
pi_111239213
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:52 schreef Gerberaatje het volgende:
Nope, kolfrecht is tot de 9 maanden, omdat je rekent vanaf 0 maanden... (dus geboorte) sommige werkgevers weten echter niet helemaal hoe het zit en daar krijg je t/m 9 maanden (dus tot de 10 maanden) vaak nog wel voor elkaar....
Ik had het ergens gelezen maar verkeerd in mijn hoofd opgeslagen.. Dit komt van bv.com
quote:
Je hebt de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is.
pi_111239262
Ik heb kolfrecht tot dat R 9 maanden wordt -> 25 augustus...ben echt bang dat mijn borsten ontploffen van alleen in mijn lunchpauze kolven -O-
  maandag 7 mei 2012 @ 10:20:53 #171
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111239692
Bitterend ik zou toch eens gaan kijken naar een LK consult want ik denk dat jij echt een overproductie hebt en dan kun je kijken dat het voor zowel je popje als jezelf goed te behelpen is..
En denk maar zo het kost misschien wel iets, MAAARRRR hey had je KV gegeven was je al veel meer kwijt ;)
pi_111239855
Ik heb geen probleem met betalen hoor, maar ik heb geen overproductie meer...'s nachts geen lekkage en ook geen andere problemen verder en mijn popje heeft er geen last van. Ik denk alleen dat 5 uur lang niet kolven/borsten legen kan erg oncomfortabel worden. Maar ik kan altijd rond die tijd contact opnemen met de LLL dame waarmee ik eerder al contact heb gehad.
  maandag 7 mei 2012 @ 10:32:55 #173
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_111239978
Is dat dan ook niet iets dat je kan afbouwen? Dus in de laatste weken dat je nog wel kolfrecht hebt de boel niet helemaal leegkolven zodat de productie gaat wennen daaraan?
Blinde gok van iemand die er totaal geen verstand van heeft hoor, maar ik lees hier zo vaak dat borsten in die zin 'opgevoed' kunnen worden om zo te wennen aan minder afname.
pi_111240061
Ja misschien wel, het kan ook zijn dat ze straks zo veel bijvoeding eet dat ze minder gaat drinken en dat het van zichzelf oplost eigenlijk, of dat inderdaad mijn borsten gewend aan zullen raken snel genoeg :Y en anders ga ik vragen of ik 2x halve dagen kan werken en 2x volle dagen ipv 3x volle dagen..valt altijd wat te regelen bij ons gelukkig!
  maandag 7 mei 2012 @ 10:36:56 #175
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111240073
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:32 schreef Brighteyes het volgende:
Is dat dan ook niet iets dat je kan afbouwen? Dus in de laatste weken dat je nog wel kolfrecht hebt de boel niet helemaal leegkolven zodat de productie gaat wennen daaraan?
Blinde gok van iemand die er totaal geen verstand van heeft hoor, maar ik lees hier zo vaak dat borsten in die zin 'opgevoed' kunnen worden om zo te wennen aan minder afname.
Ja gewoon het kolven afbouwen idd... En borsten laten wennen aan 9 uur niet legen.
pi_111240254
Ik er trouwens bij zulke lange rukken geen gevaar dat je productie het niet meer trekt?
Een college had geprobeerd alleen 's avonds en 's ochtends te voeden en de rest kustvoeding op het kdv (ze wou niet kolven) maar haar productie trok het niet en binnen een paar dagen moest ze volledige over kv.
  maandag 7 mei 2012 @ 10:45:24 #177
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111240287
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:43 schreef bitterend het volgende:
Ik er trouwens bij zulke lange rukken geen gevaar dat je productie het niet meer trekt?
Een college had geprobeerd alleen 's avonds en 's ochtends te voeden en de rest kustvoeding op het kdv (ze wou niet kolven) maar haar productie trok het niet en binnen een paar dagen moest ze volledige over kv.
Ja, kan best, maar daar had ik dan het weekend voor om dat weer bij te trekken. :)
pi_111240351
Ok dus zolang ze op die overige dagen en 's nachts goed blijft drinken dan moet de productie het kunnen trekken. Mooi zo!
  maandag 7 mei 2012 @ 10:49:18 #179
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111240386
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:47 schreef bitterend het volgende:
Ok dus zolang ze op die overige dagen en 's nachts goed blijft drinken dan moet de productie het kunnen trekken. Mooi zo!
Bij mij wel ja. :Y
pi_111240454
Als ik kolf ben ik zeker wel 20 minuten bezig. Ik heb 30 minuten lunchpauze, dus alles moet dan wel vlugvlug... pfff...
Ik vind voeden zo leuk! Ik wil dat ze zo lang mogelijk mijn melk krijgt haha! Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze geen melk meer krijgt. Het idee dat ik het niet meer zou doen is nog te raar... nouja ik gok dat het afbouwen wordt en nieuwe dingen introduceren! Mogen ze met 9 maanden al halfvolle melk dan? En welke biogarde? je hebt toch allerlei sorrten? (omg ik ben echt een noob...)
Tralalalaaa
pi_111240682
TAP ik kolf hier ook als ik 6 uur werk in mijn pauze van half uur! het is idd niet echt lekker...snel snel alles aansluiten, 15minuten per tiet en dan nog snel naar de kantine eten pakken...(gebruik mijn kolfrecht nu om een uur later te komen en een uur eerder weg te gaan en dan in mijn pauze te kolven)

Volgens mij mogen ze pas vanaf 1 jaar koemelk maar als je zo lang wilt blijven voeden dan alleen tiet melk geven tot 12 maanden (heb ik hier en op fb gelezen)
pi_111241021
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:44 schreef DaviniaHR het volgende:

http://forum.fok.nl/templ(...).imgur.com/cIiR6.jpg zo?
pi_111241368
Ik kolf nu 2 keer een half uur en dat werkt prima. Gewoon relaxed en geen gehaast.
Ik zit de hele dag achter de computer dus ik vind het heerlijk om in mn pauze met m'n collega's naar de kantine te gaan om even rustig te eten. Als ik dus m'n pauze wil gaan gebruiken om te kolven kan ik dat wel gedag zeggen dus. Niet ideaal.
Tralalalaaa
  maandag 7 mei 2012 @ 11:27:32 #184
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111241436
Ik heb niet zo heel veel productie lijkt het, maar zodra Piet een kik geeft lek ik accuut m'n shirt nat. (pas op he KD }:| ) Iemand tips voor me om die toeschietreflex wat in te dammen?
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  maandag 7 mei 2012 @ 11:28:54 #185
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111241473
Je tetten worden vanzelf zindelijk :')
  maandag 7 mei 2012 @ 11:30:04 #186
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111241518
Ik mag het hopen ja, het lekt zo door m'n pads en alles heen. Lijkt me toch niet zo handig als ik over een week of 6 weer ga werken...
pi_111241530
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:24 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ik kolf nu 2 keer een half uur en dat werkt prima. Gewoon relaxed en geen gehaast.
Ik zit de hele dag achter de computer dus ik vind het heerlijk om in mn pauze met m'n collega's naar de kantine te gaan om even rustig te eten. Als ik dus m'n pauze wil gaan gebruiken om te kolven kan ik dat wel gedag zeggen dus. Niet ideaal.
Ik vind het juist wel prettig even zonder collega's..eten doe ik toch achter de pc en dan klets ik alsnog :D
ja het gehaast is wat minder leuk maar ja in ruil heb ik wel 1 uur meer met haar in de ochtend en haal ik haar 1 uur eerder uit het kdv
pi_111241560
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:27 schreef flugeltje het volgende:
Ik heb niet zo heel veel productie lijkt het, maar zodra Piet een kik geeft lek ik accuut m'n shirt nat. (pas op he KD }:| ) Iemand tips voor me om die toeschietreflex wat in te dammen?
Zodra je de tsr voelt, druk op je tepel uitoefenen stop van zelf.
  maandag 7 mei 2012 @ 11:31:48 #189
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111241583
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:31 schreef bitterend het volgende:

[..]

Zodra je de tsr voelt, druk op je tepel uitoefenen stop van zelf.
Dat is dus het probleem, ik voel het niet... Ja als alles zeikende nat is, maar dat is te laat :+
pi_111241610
Oh okay dan is het lastig...ik voel het meteen als het begint..
  maandag 7 mei 2012 @ 11:32:48 #191
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111241618
Wat voor pads gebruik je? Die van natusan kunnen best wat hebben?
pi_111241639
En anders van die opvangschelpen in je buhuh? Als het veel is, kun je de melk ook mooi weer gebruiken?
  maandag 7 mei 2012 @ 11:33:29 #193
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111241640
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:32 schreef Ticootje het volgende:
Wat voor pads gebruik je? Die van natusan kunnen best wat hebben?
Gewoon van de hema, ik had niet gedacht dat het deze keer zo goed zou gaan... Maar Natusan is beter dus?
  maandag 7 mei 2012 @ 11:34:24 #194
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111241672
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:33 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Gewoon van de hema, ik had niet gedacht dat het deze keer zo goed zou gaan... Maar Natusan is beter dus?
Door het huismerk van AH lekte ik ook gewoon doorheen, hema nooit geprobeerd... Maar er zit wel verschil in ja.
pi_111241677
Die van natusan zijn dikker. Ik ben ook tevreden over die van etos en ah.
  maandag 7 mei 2012 @ 11:35:36 #196
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_111241697
fluugs ik heb geen tip om de toeschietreflex in te dammen, maar wel DE BESTE zoogcompressen :D. Deze namelijk:

Te verkrijgen bij de thuiszorgwinkel of online te bestellen.
  maandag 7 mei 2012 @ 11:36:31 #197
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111241738
M'n hemapads zijn toch bijna op, dan zal ik die van Natusan maar eens gaan halen.

Ik denk niet dat het genoeg is om te gebruiken Gerberaatje, bij kolven kom ik op 60cc bij 2 borsten, dus zo'n toeschieter kan nooit veel zijn...
  maandag 7 mei 2012 @ 11:38:43 #198
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111241795
Je weet dat je met kolven er minder uit krijgt als Pieter zelf he
  maandag 7 mei 2012 @ 11:40:16 #199
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111241855
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:38 schreef _evenstar_ het volgende:
Je weet dat je met kolven er minder uit krijgt als Pieter zelf he
Hij pakt toch nog steeds z'n fles erbij ook. En hij drinkt zo vaak (om de anderhalf a twee uur kwam hij de afgelopen week) dus in die flessen zit nu forte en zelfs dat lijkt nog niet echt genoeg te zijn, hij komt nu om de 2,5 a 3 uur ongeveer... (ja ook 's nachts, ik ben zo'n verkreukeld ding nu :') )
  maandag 7 mei 2012 @ 11:41:35 #200
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111241895
@TAP, ik gaf van maand 6-9 volle geitenmelk, 1x per dag om pap van te maken, ipv kunstmelk.
Vanaf 9 maanden geef ik gewoon halfvolle koemelk voor de pap.

Als toetje geef ik om de dag ongeveer Biogarde Stand. Dat is een beetje dikker, dus makkelijker te lepelen en het is goed voor de darmflora. Gewone yoghurt is ook prima, maar ik vind dit zachter van smaak.

Ze mogen niet teveel melk naast borstvoeding en ook niet teveel zuivel. Ik maak van 160 ml pap en biogarde geef ik een eetlepel of twee van. Dus mocht je pap en een toetje willen geven dan geef je tussen de middag water of thee. Wil je geen toetje geven, maar de borst na het eten, dan kan er tussen de middag evt yoghurt bij de boterham.

Ik speel daar ook een beetje mee, net hoe het uitkomt.
  maandag 7 mei 2012 @ 11:42:40 #201
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111241938
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:40 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Hij pakt toch nog steeds z'n fles erbij ook. En hij drinkt zo vaak (om de anderhalf a twee uur kwam hij de afgelopen week) dus in die flessen zit nu forte en zelfs dat lijkt nog niet echt genoeg te zijn, hij komt nu om de 2,5 a 3 uur ongeveer... (ja ook 's nachts, ik ben zo'n verkreukeld ding nu :') )
3 uur... Heerlijk... Zag je mijn grafiek? :')
  maandag 7 mei 2012 @ 11:42:45 #202
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_111241943
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:40 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Klein hongerlapje O+
  maandag 7 mei 2012 @ 11:51:57 #203
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111242262
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:42 schreef Ticootje het volgende:

[..]

3 uur... Heerlijk... Zag je mijn grafiek? :')
Op zich vind ik BV 's nachts nog niet zo heel erg, maar dat flesje er nog achteraan kan niet half slapend helaas... Ik blijf hopen dat m'n productie nog zo op gang komt dat ik het met BV alleen af kan...
  maandag 7 mei 2012 @ 11:55:56 #204
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111242392
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:51 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Op zich vind ik BV 's nachts nog niet zo heel erg, maar dat flesje er nog achteraan kan niet half slapend helaas... Ik blijf hopen dat m'n productie nog zo op gang komt dat ik het met BV alleen af kan...
Eh,
Kun je niet warm water meenemen? Afgewogen poeder? En dan half slapend de boel bij elkaar , en hoppa?
pi_111242402
Ik weet niet of het mag, maar we hebben nog een borstkolf set te koop. De vrouw heeft ze een paar keer gebruikt (maar is nooit BV in gekomen) maar alles is goed schoon gemaakt en uitgekookt. De BV kwam niet op gang dus hebben ze eigenlijk voor niets gekocht. Maar we hebben het wel geprobeerd. Nu zitten we met die dingen te kijken. Misschien kan iemand er nog iets mee.
  maandag 7 mei 2012 @ 11:57:54 #206
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_111242459
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Eh,
Kun je niet warm water meenemen? Afgewogen poeder? En dan half slapend de boel bij elkaar , en hoppa?
Dat redt ik helaas niet halfslapend :P Dan moet ik natuurlijk ook nog even piesen en ik doe bij flesvoeding het licht ook altijd aan zodat ik 'm niet verzuip... En als ik dan zo zit kan ik net zo goed effe interneppen op m'n GSM, enfin; you get the picture ;)
  maandag 7 mei 2012 @ 12:55:53 #207
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_111244465
quote:
Mooi! O+ O+

Flugel, fijn dat de combi werkt!
pi_111245652
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 11:56 schreef Vulpecula het volgende:
Ik weet niet of het mag, maar we hebben nog een borstkolf set te koop. De vrouw heeft ze een paar keer gebruikt (maar is nooit BV in gekomen) maar alles is goed schoon gemaakt en uitgekookt. De BV kwam niet op gang dus hebben ze eigenlijk voor niets gekocht. Maar we hebben het wel geprobeerd. Nu zitten we met die dingen te kijken. Misschien kan iemand er nog iets mee.
De dubbele set koop ik nieuw voor 33 euro bij de thuiszorgwinkel.
pi_111245810
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:33 schreef WupWup het volgende:

[..]

De dubbele set koop ik nieuw voor 33 euro bij de thuiszorgwinkel.
Ja die wilde we ook, maar die hadden ze toen niet. Moest ik maar twee lossen kopen. Heb toen nog gezegd voor de prijs van een dubbele set wil ik ze wel. Maar dat ging niet. Heb er nu euro 48 voor betaald. Ze weten wel hoe ze je meer moeten laten betalen. Maar als iemand EUR 25 bied voor beide dan mag hij ze komen halen.
pi_111246060
Weet iemand hoe de kolf die Vulpecula aanbiedt is? Ik heb nu geen kolf, maar wil voor nr 2 wel kolven, incidenteel. Wie kan me wat meer vertellen over wat wel en niet handig is?
pi_111246394
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:44 schreef Morretje het volgende:
Weet iemand hoe de kolf die Vulpecula aanbiedt is? Ik heb nu geen kolf, maar wil voor nr 2 wel kolven, incidenteel. Wie kan me wat meer vertellen over wat wel en niet handig is?
Ik kan niet vertellen of het handig is of zo, maar wat ik er wel bij wil zeggen is dat je bij de thuiszorgwinkel het apparaat kunt huren voor niet heel veel. Echter moet je deze set zelf aanschaffen. Aangezien het bij mijn vrouw niet gelukt is, bieden we ze aan.
pi_111246567
Het is de set die hoort bij de huurkolf van Medela, Morretje. Voor incidenteel kolven is dit dus niet handig voor je ;)
  maandag 7 mei 2012 @ 13:57:45 #213
348178 NotTheSame
pi_111246622
Spuit elf, Wupwup was me voor!
pi_111249234
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 13:56 schreef WupWup het volgende:
Het is de set die hoort bij de huurkolf van Medela, Morretje. Voor incidenteel kolven is dit dus niet handig voor je ;)
Ah merci!
pi_111250478
Even een vraagje van een leek: ik las net dat de natuurlijke speenleeftijd van de mens tussen de 2,5 en 7 jaar is. Weten jullie toevallig hoe men hier bij komt? Want het lijkt me best oud, ook omdat een kind van 2,5 al prima met de pot mee kan eten.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_111251333
Geen idee hoe ze dat onderzocht hebben, maar ik vermoed dat ze gekeken hebben naar de gemiddelde leeftijd waarop kindjes zelf besluiten geen borst meer te willen drinken. Dat staat vaste voeding ook zeker niet in de weg hoor, gaat prima naast elkaar. Borstvoeding is meer dan alleen voeding voor het kind, het biedt troost, zekerheid, rust etc..
  maandag 7 mei 2012 @ 15:56:55 #217
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111251400
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:38 schreef Lot_1 het volgende:
Even een vraagje van een leek: ik las net dat de natuurlijke speenleeftijd van de mens tussen de 2,5 en 7 jaar is. Weten jullie toevallig hoe men hier bij komt? Want het lijkt me best oud, ook omdat een kind van 2,5 al prima met de pot mee kan eten.
http://www.borstvoeding.c(...)et-borstvoeding.html
pi_111254184
Er bestaan heel veel verschillende theorieën over de speenleeftijd. Onder andere het wisselen van het melkgebit (ca zes jaar), uitgezet tegen de levensverwachting in vergelijking met primaten (ca vier jaar), het uitrijpen van het immuunsysteem (zes jaar) en nog veel meer.
  maandag 7 mei 2012 @ 17:53:17 #219
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111255483
Wij zijn op het cb geweest.
Huubke is 4530gram en 55,5cm (hij is sinds zijn geboorte een halve cm gekrompen :D ;) ).
Curves probeer ik straks te plakken. Nu eerst zelf eten.
pi_111261369
Ik heb met interesse de reacties op TAP's vraag gelezen want ik zit een beetje met hetzelfde: Joris is nu 7,5 maand en het gaat met de bijvoeding maar langzaam vooruit (brood is het enige wat hij echt opeet. Groente en fruit moet hij na al die weken nog steeds niet veel van hebben).

Het lijkt me fijn als hij overdag één melkvoeding minder nodig zou hebben (nu 3x tussen 8 en 18 uur), waardoor ik 1x ipv 2x zou kunnen kolven op werkdagen.

Met 9 maanden wil ik stoppen met kolven. Niet vanwege mijn kolfrecht maar vanwege het gedoe (vooral als ik onderweg ben voor mijn werk). Ik weet nog steeds niet goed (ondanks veel lezen op forums) hoe belangrijk het is dat Joris dan opvolgmelk krijgt. Dat hangt ongetwijfeld af van hoeveel andere dingen hij eet, of niet?
pi_111261546
Hihi Huubke gekrompen...

Sverbern, als je die melkvoeding skipt, gaat ie dan niet wat beter eten? Ik weet het, slecht advies, maar als dat voor jullie beter werkt...

Ik heb ook een vraagje. E is bijna 10 mnd. De laatste week eet ze weer wat slechter (halve boterham ipv een hele, helft van het fruit, helft van de warme maaltijd)..
Ze vraagt wel veel meer borstvoeding weer. Gewoon maar aan toegeven neem ik aan? Komt ze dan niet tekort? Tis iig fijn voor dr poepies, die zijn weer mooi zacht nu, ze heeft steeds keutels.
En mama geniet er zo van, die voedingsmomentjes O+
pi_111262313
Asy *O* netjes
Meetberschil he..
  maandag 7 mei 2012 @ 22:08:07 #223
48000 Vlinder
Vlinder
pi_111267630
Gewoon lekker aan toegeven Sanne, misschien zijn het wel ordinaire regeldagen :D

En huubke, je moet de ANDERE kant op! :D _O-
pi_111267944
Sannne, ze kan niet tekort komen als je nog steeds voed op verzoek, bijvoeding of niet.

Sverbern, wil je alleen stoppen met kolven, en nog wel live voeden? Dan is, denk ik, opvolgmelk niet nodig. In principe dan, want wel afhankelijk van hoeveel hij eet inderdaad. Oh, en eten ging hier ook heeeeel langzaam, denk dat ze pas met 9 maand echt dingen ging eten.
pi_111268167
Netjes Asyniur!

Ik ben bij Lotte blijven kolven in m'n pauze tot ze 1 jaar was.
Bij Jelle had ik kolfrecht tot een jaar (stond in cao) maar heb dat niet volledig gebruikt, ik denk dat ik rond de 11 maanden gestopt ben met kolven.

Nu probeer ik wat af te bouwen naar ochtend en avond, had meneer dus vanmorgen geen zin om te drinken. Zucht..juist de voeding die ik nog wel even zou willen ;)
Eerst maar 's nachts zonder voedingen zitten, zou misschien al schelen.
En 's middags voor het slapen gaan zonder voeding ervoor, dat accepteerde hij 1x maar daarna dus ook niet meer..
pi_111278411
Ik kolf niet, of Lex krijgt 1 fles KV 's avonds of ik ben net op tijd om hem te voeden. Dat doen we nu een week en ik vind het heerlijk om toch die KV in de kast te hebben staan voor als ik niet op tijd thuis ben en het scheelt een hoop kolffrustratie. Elin heeft 20 mnd alleen maar BV gehad ook de bijvoeding ging bagger, lexje lust alles, dus die heeft iig 7 mnd volledige BV gehad, eet nu als een bouwvakker en pikt de fles dus ook.
prima O+
  dinsdag 8 mei 2012 @ 09:21:41 #227
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111278878
@Sannne, het klinkt idd als regeldagen, gewoon aan toegeven dus, alleen maar fijn dat ze het zo zelf regelt. ;)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 10:15:49 #228
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111280121
Ik ben bij Harry al eerder het kolven gaan afbouwen (van 2x naar 1x per dag). En toen het kolfrecht op was, gaf ik hem 's ochtends voordat ik vertrok en 's middags meteen bij thuiskomst de borst en de rest kolfde ik dan leeg.

Overigens bitterend, even terugkomend op overproductie. Ik heb eigenlijk nooit lekkende borsten en stuwing (als in knobbels in mijn borsten) alleen als er echt heel lang niet gedronken is. En toch heb ik een overproductie. Ik heb alleen genoeg borst om de melk in op te slaan ;)

En hier hadden we vanmorgen een gele luier! *O*
pi_111282971
Joris is weer goedgekeurd door het CB! (7,5 maand)

Ben weer supertrots :)
pi_111283670
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:07 schreef WupWup het volgende:
Er bestaan heel veel verschillende theorieën over de speenleeftijd. Onder andere het wisselen van het melkgebit (ca zes jaar), uitgezet tegen de levensverwachting in vergelijking met primaten (ca vier jaar), het uitrijpen van het immuunsysteem (zes jaar) en nog veel meer.
Ah bedankt! Interessant. Ik zal eens verder zoeken!

quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:55 schreef Morretje het volgende:
Geen idee hoe ze dat onderzocht hebben, maar ik vermoed dat ze gekeken hebben naar de gemiddelde leeftijd waarop kindjes zelf besluiten geen borst meer te willen drinken. Dat staat vaste voeding ook zeker niet in de weg hoor, gaat prima naast elkaar. Borstvoeding is meer dan alleen voeding voor het kind, het biedt troost, zekerheid, rust etc..
Ja, dat weet ik, maar ik kan dat nooit zo rijmen met dat er rond het eerste jaar vaak een weiger-periode is. De die-hards zeggen dan dat dat niet betekent dat het kind geen borstvoeding meer wil, omdat de natuurlijke speenleeftijd hoger ligt. Daar kwam mijn vraag ook vandaan.

@Ticooo: jammer dat in dit artikel staat : 'Ik zal hier geen lang uittreksel geven van het hoofdstuk uit mijn boek, dat gaat over stoppen met borstvoeding. In dat hoofdstuk staan verschillende bewijsvoeringen voor de natuurlijke speenleeftijd bij de moderne mens', want daar was ik nu juist benieuwd naar.

Bedankt voor de reacties in elk geval!
freedom is just another word for nothing left to lose
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:32:28 #231
259886 pessie
pi_111284815
Netjes Sver! *O*

Asy *O* voor Huubke O+ en voor de gele luier natuurlijk :P
  dinsdag 8 mei 2012 @ 14:40:31 #232
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111289402
Ik heb even wat kort contact gehad met een laktatiekundige, en het is wel mogelijk dat kinderen van 2 jaar na 2 weken niet drinken het gewoon wel weer oppakken.. Dus daar ga ik gewoon op hopen. Veel huidcontact als ze weer terug is.
Ik baal er toch wel onwijs van dat dit gewoon het einde kan zijn, en dat het dus niet aan mij of Leyla is om ermee te stoppen, maar dat het ons gewoon keihard wordt ontnomen.
Bah.
pi_111291677
Oh bleh Tico, kan me voorstellen dat dit absoluut niet tof voelt.. Ik hoop dat ze onthoudt hoe het moet!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:01:17 #234
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111299946
Tico, gaat ze mee op vakantie?
heb denk ik een stukje gemist :@
pi_111303308
Sver jullie doen het goed! ^O^

Asy ja hier is de opslag plaats minimaal (cup B) dus had 2-3 maanden lang elke nacht pijnlijk stuwing! dat is over nu gelukkig wel soms erg volle borsten als ik 6 uur lang niet heb kunnen kolven maar dat lijkt me normaal
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:21:02 #236
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111304415
Ja. Ze gaat mee. Ik vind het eigenlijk helemaal geen goed plan. Ze is nog zo klein en dan 2 weken eerst van mama weg en dan nog eens 2 weken van papa. Ik vind het zo onwijs zielig eigenlijk, omdat ik echt denk dat ze het niet gaat snappen en zich verlaten zal voelen. Haar veilige basis bij mij is gewoon 2 weken weg.
Ik kan wel janken, maar het is niet anders.
pi_111304631
Ticoo valt het niet over te praten??
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:35:10 #238
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111305159
ooh Tico, hoe sneu...
En wat bitterend zegt: is er niet over te praten in het belang van Leyla?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:41:11 #239
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111305544
Al beetje geprobeerd... Ik zal me erbij neer moeten leggen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:46:54 #240
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111305908
Gaat ze ver weg?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:50:54 #241
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111306135
Dat weet ik niet, ik had al gezegd, desnoods rij ik wel heen en weer zodat ze zien dat ik niet weg ben. Maar nee, vakantie is vakantie.
pi_111306318
Ik heb het gemist tico, waarom gaat je meisje 2 weken zonder je weg?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:55:44 #243
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_111306417
M en ik zijn uit elkaar, al een tijdje. Hele fijne regeling verder. Maar die vakantie kwam me even rauw op m'n dak vallen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:10:29 #244
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111307389
nou ja, als zij niet zonder jou kan, komt hij er vanzelf op terug...
maar het is wel rot zeg
pi_111309717
Tico, is het ook echt toegestaan? Hier in Dld mogen zulke kleintjes nog niet zo lang van de moeder weg, in geval van scheiding...
Lotte!
Noah!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:29:06 #246
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111315372
Ik zou denk ik dan opperen om alleen de oudste mee op vakantie te laten gaan en de jongste volgend jaar pas. Borstgebonden zijn vind ik echt een gegronde reden om dat nu niet te doen. Dat is in het belang van het mupke en dat is toch wat telt?

Wat rot voor je Tico. -O-
pi_111325996
Wat een mooie curves van Joris, Sverbern! Terecht trots!
En wat jammer dat het zo moet, Tico, hopelijk verleert ze het niet en kun jij de productie op gang houden.
En over het afbouwen van kolven: Ik heb het eerste kolfmoment steeds wat uitgesteld, tot het zo laat was dat ik met één keer op een dag af kon. Later ben ik dat ene kolfmoment gaan uitstellen en nu kolf ik niet meer. En mijn ervaring is dat de bijvoeding in korte tijd best snel kan verbeteren. 6 weken lijkt kort, maar een kleintje kan in 6 weken heel veel leren. Hopelijk geldt dat voor Joris en Eva ook!
En ik heb eigenlijk zo lang als ik kofde niet geluncht. M'n werk moest toch af, dus als ik wilde lunchen en 2 keer kolven, zat ik 's avonds weer te werken (met m'n slaaptekort-hoofd). Nu weer wel lunchpauze, wat is dat lekker!
Wij mogen morgen weer naar het CB, ben benieuwd of we de 11 kilo gaan halen (denk het wel...)
pi_111381862
Bedankt voor jullie reacties over de bijvoeding!.

Sannne schreef:
quote:
Sverbern, als je die melkvoeding skipt, gaat ie dan niet wat beter eten? Ik weet het, slecht advies, maar als dat voor jullie beter werkt...
Het CB had tegen mijn man gezegd dat we dat konden overwegen maar dat we helemaal zelf moesten bepalen of we dat een goed idee vinden. Het punt is dat als Joris honger heeft, ik echt niet met brood, laat staan groente of fruit, moet aankomen. Dan wil hij gewoon melk. Wat we nu wel proberen, is eten aanbieden ongeveer 2 uur na de melkvoeding. Dan heeft hij nog niet echt honger maar zit hij ook niet vol met melk.

Morretje schreef:
quote:
Sverbern, wil je alleen stoppen met kolven, en nog wel live voeden?
Ja, dat wel. Ik denk dat mijn productie dat wel redt want ik heb altijd overproductie gehad maar nu haast nooit meer stuwing (ook niet als ik een kolfbeurt oversla) terwijl ik wel altijd voldoende melk heb. Hoe zit dat eigenlijk als je vier dagen per week werkt en je kolft niet (bij > 9 maanden)? Heb je dan op je vrije dagen overdag nog melk? Bijvoorbeeld voldoende voor een toetje na de lunch ofzo? Ik heb daar echt geen idee van, sorry als het een domme vraag is.

quote:
Dan is, denk ik, opvolgmelk niet nodig. In principe dan, want wel afhankelijk van hoeveel hij eet inderdaad. Oh, en eten ging hier ook heeeeel langzaam, denk dat ze pas met 9 maand echt dingen ging eten.
Ah, dat geeft de burger moed! Ja, het schiet nog steeds weinig op hier. Brood gaat wel aardig maar hij drinkt er echt niet minder melk door (hij groeit natuurlijk ook gewoon door dus het vaste voedsel is extra en niet in plaats van).

Ik ben niet heel erg tegen opvolgmelk en ik zou me best kunnen voorstellen dat hij straks één keer per dag een flesje kv nr 2 krijgt. Maar ik zou het heel mooi vinden als het niet hoeft. We zijn trouwens vandaag begonnen met yoghurt in kleine hoeveelheden (er zit geen koemelkallergie in de familie). Dat lijkt hij wel lekker te vinden.

@Marel: bedankt voor de tip over het afbouwen van kolven!
  vrijdag 11 mei 2012 @ 10:19:23 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111411006
Ik zit mobiel, dus de site van de New York Times checken is wat lastig, maar N vertelde me net dat er in de VS een rel is uitgebroken om een foto van een vrouw die een 3-jarig kind voedt...
Only in America :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111411451
Cover van Time was dat. Deze:

pi_111411530
Ik vind de foto ook vrij provocerend... mist totaal zijn doel... op die manier wordt het nooit 'normaal'...
  vrijdag 11 mei 2012 @ 10:51:35 #252
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_111411799
Ja, ze hadden ook voor deze foto kunnen kiezen, maar zo'n blad kiest natuurlijk de meest provocerende, ivm verkoop. Ik vind dit ook een veel mooiere foto.

vrijdag 11 mei 2012 @ 10:56:18 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111411948
Ah, Time magazine, niet de NYT... Het had idd anders gekund.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 mei 2012 @ 11:00:09 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111412068
Het helpt waarschijnlijk ook niet dat het een petite moeder met een flinke peuter is.
Een forse moeder met een petite peuter had er al heel anders uitgezien.

De vraag is überhaupt wat het doel was...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111412152
Is dat kind 3?
pi_111412477
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 11:03 schreef lily het volgende:
Is dat kind 3?
:D mijn idee
pi_111413802
Bijna 4 dan toch zeker? :o en op de +2 van de groeicurve?? anders kan t toch niet?
En moeders dan een 1.54m ofzo :P dan geloof ik het. misschien. :+
:)
pi_111413875
nouja ik vind m gewoon van elin formaat met een klein moedertje hoor..
pi_111413935
hmm ik weet niet, als ik hem vergelijk met de zoon van mn gastouder dan is ie denk ik wel net zo lang, met een kleine mama idd. Maar die zoon van mn gastouder is ook wat langer dan gemiddeld (en hijj wordt komend weekend 4)
pi_111415805
maar als t om het provoceren ging, hadden ze er vast wel bijgezet dat ie BIJNA 4 was denk ik :D
  vrijdag 11 mei 2012 @ 12:58:41 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111415972
Ik heb net de stats van B even bekeken; toen hij 3 jaar een 3 maanden was, was hij 108 cm (en 19,5 kg) en vlak voor z'n 4de verjaardag was hij 112 cm (en 20,7 kg).
Maar goed, B is de 2 meter ook voorbij gegaan :')

B zal dus net zo'n kind zijn geweest als op die foto, maar ik gok dat moeders wat kleiner is dan ik.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 mei 2012 @ 13:44:52 #262
259886 pessie
pi_111417856
Ik vind de foto die Juud post ook echt veel mooier en intiemer, de eerste foto grenst wat mij betreft aan iets wat we niet willen in deze samenleving.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De 2de foto weerspiegelt ook hoe ik mijn kind voed en ik kan me niet voorstellen dat er moeders zijn die hun kind op een krukje laten staan om staand te drinken :')

Maar zoals gezegd, het is ws provocerend bedoelt.
pi_111418419
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:44 schreef pessie het volgende:
Ik vind de foto die Juud post ook echt veel mooier en intiemer, de eerste foto grenst wat mij betreft aan iets wat we niet willen in deze samenleving.
SPOILER
De 2de foto weerspiegelt ook hoe ik mijn kind voed en ik kan me niet voorstellen dat er moeders zijn die hun kind op een krukje laten staan om staand te drinken :')

Maar zoals gezegd, het is ws provocerend bedoelt.
Waarschijnlijk denken juist heel veel mensen er zo over. Anders zou het niet zo'n rel veroorzaakt hebben.

Bizar, wmb, dat we zo ver van onze natuur afstaan dat we iets dat biologisch gezien volkomen normaal is als iets seksueels zien.

Ik zou Midas Dekkers hier wel eens zn mening over willen horen geven.

KD, 'De Larf' is binnen, trouwens!
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:02:26 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111418668
De fotograaf heeft het er ook om gedaan om te laten zien hoe uitzonderlijk het was:

quote:
“When you think of breast-feeding, you think of mothers holding their children, which was impossible with some of these older kids,” Schoeller said in an interview on TIME.com. “I liked the idea of having the kids standing up to underline the point that this was an uncommon situation.”
En van uitzonderlijk wordt het in de kortzichtige Amerikaanse maatschappij al snel verward met smerig :{
Zo jammer dat ze dat juist zo gedaan hebben, andere foto's uit de shoot zijn stukken beter, zelfs die met een 4-jarige die getandemvoed wordt:

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111418754
Mooie vrouwen trouwens.

Zo bewerkt tenminste. :')
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:05:23 #266
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_111418781
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:57 schreef -Spring het volgende:

[..]

Waarschijnlijk denken juist heel veel mensen er zo over. Anders zou het niet zo'n rel veroorzaakt hebben.

Bizar, wmb, dat we zo ver van onze natuur afstaan dat we iets dat biologisch gezien volkomen normaal is als iets seksueels zien.

Ja, maar is het in de natuur dan ook niet zo dat het jong op een gegeven moment het nest moet verlaten?

Misschien dat het daarom het er voor sommige mensen er raar uit ziet?
Ik vind het best mooie foto's trouwens :)
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_111418861
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:05 schreef The_Tankgirl het volgende:

[..]

Ja, maar is het in de natuur dan ook niet zo dat het jong op een gegeven moment het nest moet verlaten?

Misschien dat het daarom het er voor sommige mensen er raar uit ziet?
Ik vind het best mooie foto's trouwens :)
Klopt. Bij een mens 'in de natuur' zou dat rond zn zevende zijn.
pi_111418876
Ik vind alle andere foto's die hier langskomen ook mooier dan die op de cover. Maar ja, die is wel provocerender, en dat zal het idee zijn.

En ik moet zeggen, dat ik een kind van 3, 4 jaar aan de borst ook wel een beetje een gek gezicht vind, ook op de andere foto's. Niet omdat ik er een seksuele connotatie bij heb, maar gewoon. Niet aan gewend ook, natuurlijk. Tenminste, ik heb nog nooit live een ouder kind aan de borst gezien (heb wel een vriendin die tot haar dochter 4 was bv heeft gegeven, maar dat heb ik op die leeftijd nooit gezien). En AP gaat voor mij persoonlijk vaak net een stap te ver.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:08:41 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111418930
De reacties ook, het gaat grotendeels echt niet om het feit dat anderen het zien, maar ze vinden het idee van een 3-jarige die nog BV krijgt gewoon onbehoorlijk :')

http://lightbox.time.com/2012/05/10/parenting/#1
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111418974
Dwz, niet het nest verlaten, maar uit zichzelf stoppen met drinken uit moeders borst.
pi_111418995
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:07 schreef Bleie het volgende:

Niet aan gewend ook, natuurlijk. Tenminste, ik heb nog nooit live een ouder kind aan de borst gezien
Dat is het gewoon, he. Ik vind het ook heel normaal, veel normaler dan een kind te moeten dwingen om te stoppen omdat ze er zogezegd te groot voor worden.
pi_111419015
Maar als je de titel en de ondertitel van het artikel al ziet dan weet je toch dat het provocerend bedoeld is?
Ik vraag me af of deze moeder zo blij is met hoe de foto heeft uitgepakt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:05 schreef The_Tankgirl het volgende:
Maar dan zou je je kind daarna ook geen melk van koeien moeten geven. (als een kind nog behoefte heeft aan melk dan zou het dat van de moeder moeten krijgen toch?)
In mijn ogen zou het het mooist zijn als een kind zelf de keus krijgt om te stoppen. En dat kan dus veel later zijn dan de (westerse) wereld gewend is.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_111419040
Ik vind het wel een interessante discussie. Ik zie niets seksueels in het voeden van een 3 (of 4-jarige) maar toch vind ik het voor mezelf in ieder geval absoluut geen wenselijke situatie en ik weet ook zeker dat dat hier nooit gaat gebeuren. Ik vind het niet 'vies' en een rel erover is bijzonder overtrokken, maar wat mij betreft hoeft die ook niet de maatschappelijke norm te worden. Ik vind ook dat de foto die ze hebben gekozen absoluut zijn doel voorbij schiet.
pi_111419060
Ik AP niet. Iig niet bewust. Nooit in verdiept ook. Maar júist mn ratio zegt dat het heel normaal en gezond is om een kind zolang bv te geven.
pi_111419121
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:11 schreef -Spring het volgende:
Ik AP niet. Iig niet bewust. Nooit in verdiept ook. Maar júist mn ratio zegt dat het heel normaal en gezond is om een kind zolang bv te geven.
Idd, hier net hetzelfde. Het voelt gewoon normaal.
pi_111419220
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:10 schreef oeke het volgende:
Maar als je de titel en de ondertitel van het artikel al ziet dan weet je toch dat het provocerend bedoeld is?
Ik vraag me af of deze moeder zo blij is met hoe de foto heeft uitgepakt.

[..]

Maar dan zou je je kind daarna ook geen melk van koeien moeten geven. (als een kind nog behoefte heeft aan melk dan zou het dat van de moeder moeten krijgen toch?)
In mijn ogen zou het het mooist zijn als een kind zelf de keus krijgt om te stoppen. En dat kan dus veel later zijn dan de (westerse) wereld gewend is.
Precies. Het is hilarisch om je voor te stellen om je kind, dat nog zuivel nodig heeft, bewust de borst te onthouden, vervolgens een koe aan te schaffen, deze, kunstmatig uiteraard, te laten bezwangeren en het jong, zodra dit er is, weg te nemen zodat jij die melk af kunt pakken om aan je eigen kind te geven.

En dan is een kind van drie jaar oud voeden gek. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 11-05-2012 14:21:17 ]
pi_111419233
Maar volgens mij schiet die foto zijn doel niet voorbij want in de titel en ondertitel lees ik al genoeg afkeuring. Volgens mij is het juist niet bedoeld om bv te promoten.

En voeden en opvoeden vind ik ook verschillende dingen. Als je wil dat je kind op zijn derde nog melk drinkt dan is het het meest logische dat dat mensenmelk is. Melk van zijn eigen soort. :)
pi_111419305
Het doel van de moeder in kwestie dan, ik neem aan dat afkeuring van langvoeding niet haar insteek geweest is?
pi_111419399
Ja dat vroeg ik me dus ook al af.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:23:07 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111419502
Het gaat primair over attachment parenting, waarbij het BV-deel gebruikt is voor de foto's.... ik snap eigenlijk ook niet waarom iemand meewerkt aan zulke foto's als dat de toon van het verhaal is.
Daarbij heeft de fotograaf het kennelijk bewust zo neergezet, ik vraag me af of die moeder op de cover überhaupt wel eens zo gevoed heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:23:38 #281
259886 pessie
pi_111419526
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:57 schreef -Spring het volgende:

[..]

Het voeden an sich zie ik niet als seksueel, de positie waarin ze staan wel. De andere foto's die gepost zijn vind ik juist mooi en absoluut niet seksueel getint.
Maar goed, dit is mijn idee.

Zouden we het hele artikel ergens kunnen vinden zodat we het kunnen lezen?
pi_111419591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:23 schreef pessie het volgende:

[..]

Het voeden an sich zie ik niet als seksueel, de positie waarin ze staan wel. De andere foto's die gepost zijn vind ik juist mooi en absoluut niet seksueel getint.
Maar goed, dit is mijn idee.

Zouden we het hele artikel ergens kunnen vinden zodat we het kunnen lezen?
In welke positie doen jullie het dan? Ook op een krukje? :P

Toegegeven, de foto lijkt mij ook bewust zo genomen (whahaha, ik zei genomen!1einz!!!1 :') ), en er zijn ws maar weinig mensen die in deze positie voeden. maar iets seksueels kan ik er echt niet in ontdekken.
pi_111419653
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:11 schreef -Spring het volgende:
ik hoop zo om ooit nog es langer dan een jaar te voeden. Ik baal er een beetje van dat het zo abrupt stopte beide keren. Ook al was het laatste kind voeden niet zo'n succes en twijfel ik nog wel ns aan of de bv wel 'gelukt' is :') maar hey, nieuwe ronde nieuwe kansen hoop ik :Y)
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:27:26 #284
259886 pessie
pi_111419692
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:25 schreef -Spring het volgende:

[..]

In welke positie doen jullie het dan? :P
s Avonds zittend op de stoel en 's ochtends liggend in bed
SPOILER
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:27:42 #285
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111419704
Kind op de cover is wel bijna 4 trouwens:

quote:
Jamie Lynne Grumet, a 26-year-old mother of two in Los Angeles, is on the cover of TIME this week breast-feeding her son Aram, who turns 4 next month.
http://healthland.time.co(...)rumet/#ixzz1uYzBst6y
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:30:29 #286
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111419842
Ik ben wat dat betreft blij dat Harry nu toch nog elke morgen een bekertje mama-melk wil.
Borst wil (en kan?) hij niet meer, maar als ik het kolf dan drinkt hij graag zijn beker leeg.
zal altijd een beetje blijven steken ben ik bang, dat ik zelf gestopt ben met 'voeden'. Stom hè?

mignonne, ik hoop ook voor jou dat 3x scheepsrecht is :Y
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:32:32 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111419915
Wow, terwijl ze met een adoptieprocedure bezig waren werd ze zwanger, na de bevalling kon ze het adoptiekind dus ook gaan voeden, en dat adoptiekind was ook nog eens van een ander ras....
Ze kreeg vanaf de eerste foto op haar blog al commentaar.

Hmmz... misschien kan het haar echt geen bal schelen wat anderen ervan vinden, maar toch jammer dat ze akkoord gegaan is met zo'n pose, want dat doet BV, AP en langvoeden gewoon geen goed.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111419961
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:26 schreef mignonne het volgende:

[..]

ik hoop zo om ooit nog es langer dan een jaar te voeden. Ik baal er een beetje van dat het zo abrupt stopte beide keren. Ook al was het laatste kind voeden niet zo'n succes en twijfel ik nog wel ns aan of de bv wel 'gelukt' is :') maar hey, nieuwe ronde nieuwe kansen hoop ik :Y)
Dat wilde ik nog vragen idd. Twijfel je nog wel eens over de voedingswaarde van je bv?

Ik vind het bij mezelf ook wel eens een gek idee, hoor, een peuter aan de borst. Maar dat idee duw ik altijd weg door me te bedenken dat dit júist normaler is dan ermee stoppen.

Vanuit diezelfde redenering heb ik laatst een sprinkhaan gegeten. :')
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:39:22 #289
259886 pessie
pi_111420208
Wow een sprinkhaan! Ik vind dat echt oprecht moed hebben!
SPOILER
Ik heb wel door dat Nathan groter wordt en dat voeden minder comfortabel wordt. Ik weet niet meer zo goed waar zn benen heen moeten als ik voed en ook met een volledig melkgebit is het wel vervelend als hij besluit grappen te gaan maken tijdens het drinken. Ik had laatst flinke tandafdrukken in mijn tepel staan. Het idee van mijn dreumes aan mijn borst vind ik compleet normaal maar daar ben ik ingegroeid.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:41:50 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111420281
Oei, ik scoorde 70% op de "Are you too attached?" Parenting quiz.... nog net goedgekeurd :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111420305
Ik ben geen vegetarier, hoor. Probeer wel bewust te eten. Biologisch dus, vooral vlees vanwege dierenwelzijn.

Maar af en toe een hamburger van de Mac gaat er ook wel in, hoor. Beter inconsequent iets goed doen, dan consequent alles fout. :)
pi_111420349
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:39 schreef pessie het volgende:
Wow een sprinkhaan! Ik vind dat echt oprecht moed hebben!
SPOILER
Ik heb wel door dat Nathan groter wordt en dat voeden minder comfortabel wordt. Ik weet niet meer zo goed waar zn benen heen moeten als ik voed en ook met een volledig melkgebit is het wel vervelend als hij besluit grappen te gaan maken tijdens het drinken. Ik had laatst flinke tandafdrukken in mijn tepel staan. Het idee van mijn dreumes aan mijn borst vind ik compleet normaal maar daar ben ik ingegroeid.
Zo ben ik er ook heel erg in meegegroeid. Ik had het drie jaar geleden een volstrekt belachelijk en ongeloofwaardig idee gevonden om een peuter aan de borst te hebben.
pi_111420407
Oei, die foto.. Jammer dat ze die gekozen hebben, ik vind de andere foto's ook mooier.
En wat Pessie zegt, dat je er in groeit om een peuter aan je borst te hebben, omdat je besloten hebt het aan je kind te laten, of zelf nog niet te willen stoppen, is dat eigenlijk niet het hele eier-eten? Wij krijgen de kans om er in mee te groeien, en we vinden het allemaal nog veel te gezellig, naast het feit dat het goed blijft voor de kindjes.
pi_111420428
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:27 schreef Leandra het volgende:
Kind op de cover is wel bijna 4 trouwens:

[..]

http://healthland.time.co(...)rumet/#ixzz1uYzBst6y
Wat ze zegt over de tweedeling tussen conventioneel opvoeden en AP en hoe jammer dat is, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan direct weer in het artikel waarnaar doorgelinkt wordt, in de tweede regel: "cry it out vs. co-sleeping, stroller vs. sling". Nee, want er zit natuurlijk geen middenweg tussen laten huilen en jarenlang co-sleepen 8)7 In wiens belang is dit nou toch, dat eindeloze zwart-wit denken?

Spring, wat ik lees is langvoeden voor jou een hele rationele keuze. Terwijl voor mij (mijn zoon is 3 maanden dus het is nog even toekomstmuziek, maar ik denk natuurlijk wel na over het moment waarop ik zou willen stoppen) juist erg het gevoel telt dat de integriteit van mijn eigen lichaam in het geding komt. Dus dan weet ik misschien wel dat moedermelk natuurlijk zou zijn maar het gevoel dat ik erbij krijg zou voor mij doorslaggevend zijn.
pi_111420507
Wat maakt het gevoel dan zo anders denk je Clubsoda?
pi_111420522
Hoe bedoel je precies?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:48:18 #297
259886 pessie
pi_111420528
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:41 schreef Leandra het volgende:
Oei, ik scoorde 70% op de "Are you too attached?" Parenting quiz.... nog net goedgekeurd :')
Ik had ook 70% :D
Vraag 7: Was your child born without pain medication for Mom? :') .

Spring, waar laat L haar benen tijdens het voeden?

SPOILER
CS ik nam steeds periodes van 3 maanden aan,maar dan liep het net weer lekker en was het makkelijk en dan wou ik niet stoppen en plakte ik er weer 3 maanden aan vast :P .
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:49:24 #298
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111420568
Het blijft me eigenlijk verbazen dat er zelfs reclame is waarin je een moeder met een pak opvolgmelk een kinderdagverblijf ziet binnenwandelen, om een lesje "het immuunsysteem is in ontwikkeling" te geven, en het dus kennelijk normaal is dat kinderen van 2/3/4 nog aanmaakspul krijgen omdat dat zogenaamd goed is voor het immuunsysteem, maar dat het vreemd is als een kind van diezelfde leeftijd het beste product krijgt voor dat in ontwikkeling zijnde immuunsysteem.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111420656
Oh, ik word altijd zo opgefokt van die reclame Leandra, precies dat wat jij opschrijft bedenk ik me ook iedere keer weer.

CS, je hebt het over je gevoel dat de integriteit van je lichaam in het geding komt. Eigenlijk begrijp ik die zin niet zo goed, en is mijn vraag een beetje raar daarop aangehaakt :P
pi_111420675
Doe ik ook Pessie. Het begon met: proberen hoe het gaat. Moeizaam, dus toen besloot 2 weken te proberen in ieder geval. Dat lukte, toen het voornemen om te blijven voeden tijdens mijn verlof. Toen ging meneer flesweigeren dus voorlopig voed ik door totdat hij aan bijvoeding genoeg heeft. Maar nog steeds blijft mijn voornemen staan om geen lopend en pratend kind aan mijn borst te hebben. Daar ligt voor mij echt de grens.

Ik vond het maar een rare quiz. Parttime gaan werken toen er een kind kwam? Nee, dat deed ik al? Schema's vermeden? Nee, maar ook niet opgezocht. Langer dan 6 maanden gevoed? Nee, hij is er pas drie :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')