abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110898675
Welkom in het Fok!-topic over schrijven! De onderstaande tips gelden niet alleen bij het schrijven van een manuscript, maar kunnen ook bruikbaar zijn bij andere creatieve teksten, zoals korte verhalen, scenario's, toneelstukken enzovoorts.

Tips om te beginnen met schrijven!

1. Schrijf!
Het klinkt zo simpel, maar het is écht waar; de enige manier om te leren schrijven is door het te doen. Bedenk dat je eerste schrijfsels oefeningen zijn, het hoeft niet gelijk perfect. Dat kan ook niet. Elke schrijver herschrijft en schrapt in de eerste versies, ook Stephen King.

2. Lees!
Je kunt niet schrijven als je nooit leest. Lees literatuur en boeken in het genre waarin je wilt schrijven.
Waardoor vind je het ene boek beter dan het andere? Hoe is de ontwikkeling van de personages? Wat is het thema van het boek? Waarom spreekt de schrijfstijl je wel of niet aan?

3. Lees over schrijven
Verdiep je in de materie over personages, conflicten, structuur, perspectief enzovoort.
Aanraders:
Over leven en schrijven - Stephen King
Schrijven: het begin - Pim Wiersinga
Personages, conflict, perspectief - Frans Stuger
De 36 dramatische situaties - Jan Veldman
Bestseller - Paul Sebes (vooral voor de do's en don't bij het insturen van een manuscript)
Zo schrijf je een verdomd goed roman - James N. Frey (Helaas niet meer leverbaar bij Bol.com)

4. Zoek proeflezers
Iedere schrijver heeft proeflezers, ja, ook Stephen King.
Het is lekker veilig om iemand uit je directe omgeving te kiezen. Zij horen jouw 'stem' in jouw verhaal, zullen het al snel goed vinden en hooguit met milde feedback komen. Voor echte kritiek zoek je mensen die verder van je af staan. Sluit je aan bij een schrijfgroep of zoek op internet naar gelijkgestemden.
Probeer zelf ook eens een verhaal van een ander te proeflezen. Waardoor loopt het niet lekker? Wat zou je anders doen? Je leert hier ook heel veel van voor je eigen verhalen!

5. Herschrijf
Geen enkele tekst is meteen goed. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier om het te doen, maar waar iedereen het over eens is, is dat herschrijven onontbeerlijk is. Enkele veelgehoorde methodes:
* Eerst het hele manuscript schrijven, het daarna enkele weken laten liggen en het vervolgens met een frisse blik herschrijven.
* Elke keer als je het document opent het stuk van de vorige schrijfsessie herlezen en meteen (licht) herschrijven.
* Herschrijven on the go: op het moment dat in je opkomt dat iets anders moet, het meteen aanpassen.
Er is geen goede of foute manier, als je maar kritisch durft te zijn op je eigen werk en de wil hebt om het nóg beter te maken. Aan te raden is om het grove werk digitaal te doen en naar het eind toe een keer het script uit te printen voor een correctie, want op het scherm vallen fouten veel minder op.

6. Doe mee aan schrijfwedstrijden
Schrijfwedstrijden bieden je een deadline en een motivatie om te gaan schrijven. Hiermee kun je je oefenen in het schrijven van korte verhalen. Veel schrijfwedstrijden hebben een bepaald thema en een maximaal aantal woorden waar je je aan moet houden. Soms krijg je ook jury-commentaar terug op je verhaal.
Hier zie je een overzicht van schrijfwedstrijd die op dit moment lopen: http://www.schrijvenonline.org/wedstrijden

Interessante links
Ken Follet legt de basics van het schrijven uit (in het Engels): Masterclass van Ken Follett

De sneeuwvlokmethode, een manier om gestructureerd een roman op te bouwen (in het Engels): http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Geweldige site van Ton Rozeman vol met tips voor het schrijven van korte verhalen:
http://www.korteverhalenschrijven.nl/

Site van Schrijven Magazine met een schat aan informatie en een actief forum met een onderdeel waar je korte stukjes (max. 500 woorden) kunt laten proeflezen: www.schrijvenonline.org

Fok!kers aan het schrijven:
_Arual_
Aardappeltaart
Antidood
Armoed
AthCom
Bensel
Biancavia
BlackLodge
Cherrylips
ChrisHantzen
Complexiteit
DaMart
Drassss
Exentric90
Frag_adder
Frith
GeileSoepLepel
Gwywen
JAM
jebentzelfeenfiets.
kalinzar
KeizerKuzco
Mishu
Nadine26 (Zie ook: Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2)
najazeg
Nezhi
p-etr-a
Pfenisbaron
StinkieBinkie
summer2bird
Tha_Erik
ValHallen
Verbal
Vivi
Wolferl
wonderer

[ Bericht 2% gewijzigd door Biancavia op 28-04-2012 15:10:24 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110898788
Laatste post vorige topic:

quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:50 schreef kalinzar het volgende:
Zo, net een synopsis geschreven... Wat is dat moeilijk zeg!

Ik heb steeds het idee dat ik mijn eigen verhaal te kort doe door allerlei wendingen en leuke stukjes over te slaan of heel kort te benoemen. Maar ja, de uitgever die ik op het oog heb vraagt om een synopsis van twee pagina's... Ik heb er 1200 woorden op gekregen en als je daar dan 121k woorden van een verhaal in wil samenvatten is dat best lastig :P

Nou ja, de volgende paar dagen nog maar eens een paar keer kritisch kijken. En uiteraard nog een mooie begeleidende brief opstellen en dan maar afwachten wat er van komt.
Synopsis schrijven is inderdaad lastig. Een tip is om het door iemand te laten lezen die jouw manuscript niet kent. Zo kun je er onduidelijkheden en dergelijke uit laten halen.
  Moderator zaterdag 28 april 2012 @ 16:42:19 #3
42184 crew  DaMart
pi_110901450
Dit is toch hoofdstuk 8? :P.

TT even aangepast ;).
pi_110907297
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:42 schreef DaMart het volgende:
Dit is toch hoofdstuk 8? :P.

TT even aangepast ;).
Ja, vergeten! Bedankt.
pi_110915235
Hoppa een kort verhaal naar vier tijdschriften gestuurd.
pi_110931385
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 23:39 schreef Complexiteit het volgende:
Hoppa een kort verhaal naar vier tijdschriften gestuurd.
Literair?
pi_110933322
Ja, had er een paar gevonden op http://literairetijdschriften.org/.

Ik verwacht er niks van, vandaar dat ik niet geduldig op een afwijzing ga wachten tot ik het naar een volgende stuur.

edit: Fijne openingspost van het topic! Geloof niet dat ik die eerder gelezen heb.
pi_111003980
Inderdaad een mooie OP.
Deze vakantie maar n's wat bijschrijven. Gelukkig heb ik het verhaal in grote lijnen al in mijn hoofd zitten. Ik verheug me op alles vanaf ongeveer de helft van het verhaal, maar ik moet jammergenoeg nog een stuk om daar te komen. Ik wil geen stukken 'tijdelijk' skippen omdat het er dan misschien nooit van komt. Dat wordt even doorzetten in dit stuk dan.
pi_111044362
Er kwamen net een paar leuke tweets voorbij over Villa Betty. :s)
pi_111196577
Interessante blog van Michael Berg, over een BN'er die een thriller 'geschreven' heeft: http://www.michaelberg.nl/2012/05/ghostwriter/
  zondag 6 mei 2012 @ 15:11:47 #11
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_111204878
Wat stond er? :)
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_111211817
Ik heb besloten om 2 verhalen te maken.
Die 2 combineer ik uiteindelijk als de 2 hoofdpersonen van de 2 verhalen elkaar tegen komen.
En in de verleden tijd :)
Omdat het toch een fantasy voor tieners wordt en die meestal in de verleden tijd geschreven zijn.
Bovendien, ik voel mij prettiger bij die schrijfstijl :)
Twiddel
  zondag 6 mei 2012 @ 20:50:05 #13
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111220722
quote:
7s.gif Op zondag 6 mei 2012 10:30 schreef Biancavia het volgende:
Interessante blog van Michael Berg, over een BN'er die een thriller 'geschreven' heeft: http://www.michaelberg.nl/2012/05/ghostwriter/
"en 1 % van ieder verkocht boek. De Bekende Nederlander krijgt 19% – als het niet nog meer is."

Dat laatste moet een fabeltje zijn. Zo veel kan de publiciteit van een BN-er niet waard zijn.

edit: en persoonlijk vind ik thrillers ook niet echt interessant. Beetje uitgewoond genre.

[ Bericht 2% gewijzigd door Frith op 06-05-2012 21:02:02 ]
pi_111361399
Net terug van de prijsuitreiking van die schrijfwedstrijd voor jongeren Write Now! Mijn god, wat een belabberde organisatie was dat. De helft van de aanwezigen moesten zelfs op de betonnen vloer zitten, het is toch niet te geloven?

Hoe dan ook, niet in de prijzen gevallen helaas.

Mocht iemand interesse hebben in mijn inzending om te lezen, dat kan je hier doen:

http://gwildor.nl/short/1

Feedback is uiteraard welkom :)
pi_111377957
Vorige week heb ik het eerste deel van mijn manuscript naar een uitgever gestuurd in de veronderstelling dat ik nog minstens een maand of twee, drie de tijd had om het resterende deel nog eens goed onder handen te nemen. Dat was namelijk wat ik overal las/ hoorde... dat een uitgever normaal pas na enkele maanden reageert.

Nu kreeg ik vandaag al een reactie dat ze het eerste deel goed vinden en dat als de rest van het boek ook goed in elkaar zit er misschien mogelijkheden zijn. Hartstikke leuk om te horen natuurlijk, maar nu zit ik een klein beetje met een probleem :P

Ik denk dat ik vanavond/ morgen nog maar als een idioot aan de opmaak/ uitwerking van het resterende stuk ga werken en het dan maar opstuur met een korte situatieschets erbij. Dan moet de uitgever zelf maar bepalen of hij het nu al leest of me nog een paar weken de tijd geeft voor mijn eigen eindredactie. Gelukkig heb ik al wel wat dingen bijgewerkt in de afgelopen paar dagen. En de hoofdlijn van het verhaal gaat ook echt niet meer veranderen. Maar eigenlijk had ik er op gemikt om de rest van mei nog te gebruiken voor wat kleine aanpassingen. Zowel qua opmaak, schrijfstijl als enkele andere verhaaldetails...

Nou ja, wat loop ik eigenlijk te zeuren. Ik ben al hartstikke blij dat ik uberhaupt iets van een positieve reactie krijg ;) Dat had ik eerlijk gezegd compleet niet verwacht...
  donderdag 10 mei 2012 @ 15:16:36 #16
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_111378835
Gaaf :) Welke uitgever?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_111384469
Wat goed, kalinzar!
Het is echt een heel goed teken als ze zo snel reageren.
Wees eerlijk en zeg dat je graag nog een paar weken de tijd wil hebben om de rest van je manuscript nog een keer door te nemen. Zij hebben ook liever dat je dat doet, dan dat ze een afgeraffeld manuscript toegestuurd krijgen.
Veel succes!
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:32:25 #18
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_111398827
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2012 17:31 schreef Biancavia het volgende:
Wat goed, kalinzar!
Het is echt een heel goed teken als ze zo snel reageren.
Wees eerlijk en zeg dat je graag nog een paar weken de tijd wil hebben om de rest van je manuscript nog een keer door te nemen. Zij hebben ook liever dat je dat doet, dan dat ze een afgeraffeld manuscript toegestuurd krijgen.
Veel succes!
helemaal mee eens. Laat je van je beste kant zien Kalinzar! En btw gefeliciteerd!
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_111403012
Thanks allemaal:)

Afgeraffeld is overigens ook weer wat overdreven hoor, ik had het complete verhaal vorige week al klaar om op te sturen, al is er nog één twist waar ik niet helemaal zeker over ben. Maar die heeft meer invloed op een eventueel vervolg dan op dit boek, dus zo schokkend is het ook weer niet als daar later in het proces nog wat mee gebeurd.
Alleen vond ik het voor mezelf wel lekker om er nog éénmaal rustig over heen te lezen. En omdat er op de website toch werd aangegeven dat je niet het gehele manuscript in één keer hoeft te sturen dacht ik maar vast wat op te sturen terwijl ik daar nog mee bezig was. Voor het eerste deel heb ik trouwens niet meer dan een paar kleine spelfouten gecorrigeerd in die laatste ronde, maar toch...

Ik zal het in ieder geval zeker even noemen in mijn antwoord morgen:)
pi_111623256
Ik krijg net enorm leuk nieuws! *O* :s) *O* Komend schooljaar wordt er weer een kinderboekje van mij uitgegeven! Ik ben zó blij! :D

[ Bericht 12% gewijzigd door Biancavia op 16-05-2012 15:11:55 ]
pi_111630150
Gefeliciteerd Biancavia! :)

Zelf heb ik ondertussen ook groen licht gekregen, wel met de opmerking dat er in met name het tweede deel van het manuscript nog een hoop gesleuteld zal moeten worden. Maar goed, dat is al veel meer dan ik verwacht had zo als beginnend hobbyist-schrijver en zolang de verhaallijn maar intact blijft is er heel wat bespreekbaar. Ik zou wel gek zijn om professioneel advies om mijn boek nog beter te maken niet serieus te nemen immers.
pi_111630439
Geweldig kalinzar! Gefeliciteerd!
pi_111641770
Gefeliciteerd Biancavia! *O*

Hier gaat het schrijven weer redelijk nadat het vier maanden heeft stilgelegen - heb wel wat nieuwe inzichten nu dus ik kan weer verder op het punt waar ik was vastgelopen! Verhaal ligt nu op circa 55k, ben ongeveer op 2/3 nu dus het wordt wel aan de lange kant, alleen denk ik wel dat ik dingen kan schrappen zodra ik het ga bijschaven als ik de draft heb afgerond :) Ben in ieder geval blij dat ik weer wat inspiratie heb om verder te gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 22:57:55 #24
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_111686557
Ter voorbereiding: op de site van Vrij Nederland staat een schema dat je doorloopt als je een boek schrijft. Misschien niet erg motiverend, maar toch zeker interessant.

donderdag 17 mei 2012 @ 23:35:35 #25
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111688846
Daarom dus ook de vlucht van zelf publiceren. Het boekje daarover van 'schrijven online' is inmiddels alweer hopeloos achterhaald door ebooks overigens.

De twee grootste spelers daarin zijn Amazon en Smashwords overigens. Het is alleen heel erg de vraag of Amazon niet gewoon een Walmart in schaapskleren is. Ze zijn nu nog 'soort van cool', maar als zij de markt domineren blijft dat waarschijnlijk niet zo. Het gegeven dat ze enorme 'fall out' met goodreads hebben gehad over het linken naar boeken, stemt mij ook ietswat bezorgt wat dat betreft.
En Amazon gebruikt cheques (cheques?! CHE- , ja die dingen die niemand buiten de VS gebruikt en zelfs in de VS verdrongen zijn door creditcards), terwijl smashwords paypal gebruikt voor uitbetalen.
De termijn is technisch gezien hetzelfde: drie maanden. Alleen is bij smashwords per kwartaal en bij amazon per maand, wat allicht qua voorspelbaar inkomen iets handiger kan zijn. Zou je veel verkopen dan toch, want dat doe je natuurlijk niet zomaar.

Desalniettemin toch weer bezig aan artikelen, yeuh.
  donderdag 17 mei 2012 @ 23:42:24 #26
71919 wonderer
pi_111689216
eh, in Amerika leven de cheques nog hoor... veel mensen krijgen hun loon ermee uitbetaald, kopen er boodschappen mee in de supermarkt of betalen er hun rekeningen mee.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  vrijdag 18 mei 2012 @ 00:02:23 #27
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111690177
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 23:42 schreef wonderer het volgende:
eh, in Amerika leven de cheques nog hoor... veel mensen krijgen hun loon ermee uitbetaald, kopen er boodschappen mee in de supermarkt of betalen er hun rekeningen mee.
laat me nou even doordromen, godverdomme. :(

(het is echter wel een hopeloos uit de tijd systeem, vind ik)
  vrijdag 18 mei 2012 @ 08:49:05 #28
71919 wonderer
pi_111695163
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 00:02 schreef Frith het volgende:

[..]

laat me nou even doordromen, godverdomme. :(

(het is echter wel een hopeloos uit de tijd systeem, vind ik)
Tell me about it :') In de rij bij de supermarkt en alledrie de mensen voor je die betalen met check is niet bepaald een pretje :N
pi_111695505
Leuk topic. ^O^
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:49:53 #30
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_111957757
waarom word ik toch nog steeds opgenomen in dit topic in de lijst van mensen die aan het schrijven is? ik schrijf al jaren geen reet meer. tenminste, niet meer dan vervelende e-mailtjes naar de belastingdienst en ex-vriendinnen die de cijfercode van een koffer die ik ze ooit cadeau heb gedaan in ruil voor een trio nodig hebben. weg wil ik hier.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_111957797
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:49 schreef JAM het volgende:
waarom word ik toch nog steeds opgenomen in dit topic in de lijst van mensen die aan het schrijven is? ik schrijf al jaren geen reet meer. tenminste, niet meer dan vervelende e-mailtjes naar de belastingdienst en ex-vriendinnen die de cijfercode van een koffer die ik ze ooit cadeau heb gedaan in ruil voor een trio nodig hebben. weg wil ik hier.
Deze reactie bewijst de gevoelige snaar, JAM-lief. Je wéét dat je zou moeten schrijven, het is je talent, je roeping, je zou eigenlijk...
Maar je bent lui. Te lui om er écht werk van te maken. Om alles opzij te zetten voor alleen dat ene, Het Manuscript. En elke keer als je oog onwillekeurig op dit topic valt en je het opent, je gevoelens van een vaaglijk onbehagen onderdrukkend, zie je weer je naam staan in die lijst. En dat doet pijn.
Je naam blijft staan. Onherroepelijk. Omdat het moet.
pi_111959361
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 05:26 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Deze reactie bewijst de gevoelige snaar, JAM-lief. Je wéét dat je zou moeten schrijven, het is je talent, je roeping, je zou eigenlijk...
Maar je bent lui. Te lui om er écht werk van te maken. Om alles opzij te zetten voor alleen dat ene, Het Manuscript. En elke keer als je oog onwillekeurig op dit topic valt en je het opent, je gevoelens van een vaaglijk onbehagen onderdrukkend, zie je weer je naam staan in die lijst. En dat doet pijn.
Herkenbaar ;(
Tap tap tap
  donderdag 24 mei 2012 @ 15:29:59 #33
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111972601
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 05:26 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Of misschien was het echt gewoon een opwelling en is de noodzaak weg. Het moralistische verwijt maken van luiheid is m.i. absurd. Waar geen wil is, is geen weg. Er hoeft ook helemaal weg te zijn, men was namelijk al op het strand aan het genieten van zand, zee, lucht en schaars geklede dames en heren.

Schrijven is geen zelf-kastijding, vind ik. Anders krijg je "titaantjes waren we. 75 schijvers schrijven zichzelf" wat net zo goed "75 zelfrapportages van depressie" genoemd had kunnen worden. Ik snap heus wel dat er een link tussen die twee, maar de gedachte dat dit noodzakelijk zou zijn, vind ik desalniettemin weinig charmant en eigenlijk ook ronduit gevaarlijk.

Laat die jongen toch gewoon genieten van dat strand ipv hem de schrijfkamer in te verplichten.
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:51:32 #34
37950 JAM
pi_111982610
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 15:29 schreef Frith het volgende:

[..]

Of misschien was het echt gewoon een opwelling en is de noodzaak weg. Het moralistische verwijt maken van luiheid is m.i. absurd. Waar geen wil is, is geen weg. Er hoeft ook helemaal weg te zijn, men was namelijk al op het strand aan het genieten van zand, zee, lucht en schaars geklede dames en heren.

Schrijven is geen zelf-kastijding, vind ik. Anders krijg je "titaantjes waren we. 75 schijvers schrijven zichzelf" wat net zo goed "75 zelfrapportages van depressie" genoemd had kunnen worden. Ik snap heus wel dat er een link tussen die twee, maar de gedachte dat dit noodzakelijk zou zijn, vind ik desalniettemin weinig charmant en eigenlijk ook ronduit gevaarlijk.

Laat die jongen toch gewoon genieten van dat strand ipv hem de schrijfkamer in te verplichten.
Laat me ten eerste opmerken dat ik vandaag het leeuwendeel van de dag in bed heb doorgebracht en naar Radio 1 heb geluisterd en er alleen uit geweest ben om a) de man die de verwarming kwam inspecteren open te doen b) een stuk Turks brood met roomkaas te besmeren c) een blikje bier uit de koelkast te trekken d) aan mijn bureau te masturberen. Van het strand genieten was er dus niet bij. Sowieso ben ik geen strandganger. Hoogstwaarschijnlijk komt dat omdat ik op een slordige twee kilometer van het strand tussen Scheveningen en Kijkduin ben opgegroeid en daar vroeger wel zo mee doodgegooid ben dat ik dat strand nu wel weer heb gezien. (In de herfst en/of lente mag ik nog weleens door de duinen fietsen maar daar houdt het ook bij op.)
Wat ik daadwerkelijk op wilde merken is dat '75 zelfrapportages van depressie' (hoewel ik vijfenzeventig voluit zou schrijven) een tekst zou worden die ik graag lezen zou. Vooral wanneer deze zou beginnen met: 'Er zijn dagen waarop een mens geen andere keuze heeft dan daadwerkelijk te moeten erkennen dat het laatste stel tieten dat hij gezien heeft het stel tieten van zijn bloedeigen moeder zijn en het laatste stel handen dat zijn kloten beroerde het stel van een keuringsarts waren.' Dan nog wat gelul over Japanse meisjes in hun kutjes knijpen en je hebt best een aardig boek.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_111994471
;)
  donderdag 24 mei 2012 @ 23:08:00 #36
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111998452
point taken.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 05:16:08 #37
37950 JAM
pi_112005427
same shit, different day. na de dag in bed door te hebben gebracht ben ik nog even op café gegaan en heb ik mijzelf weer werkelijk een hoeveelheid bier aangemeten waar de honden geen brood van lusten. misschien moest ik toch maar even een boekje schrijven en dan noem ik het: Zuipen in een Moslimwijk. je weet deze vriend woont nul-çeventig-schildaarswaaik. nou ja, al die pretentieuze actualiteiten daargelaten is er altijd nog Deep Purple en de rest van de bende. zolang er morgen geen wekker afgaat om me aan de een of andere verplichting te herinneren vind ik het allang best.
Jij, frith, zou je wat minder moeten bemoeien met stilistische grapjes waar werkelijk niemand van onder de indruk is en wat vaker je halfslappe pik door barmeisjes af laten kluiven; jij, biancavia, zou wat vaker achter een bar moeten staan en wat meer halfslappe pikken afkluiven. JAM SIGNED OFF.

[ Bericht 1% gewijzigd door JAM op 25-05-2012 05:36:26 ]
pi_112006756
Point taken.
  Moderator vrijdag 25 mei 2012 @ 12:57:02 #39
42184 crew  DaMart
pi_112014443
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 23:35 schreef Frith het volgende:
Daarom dus ook de vlucht van zelf publiceren.
Daar las ik net een artikel over. Voor het grote geld hoef je dat niet te doen:

quote:
Onderzoek verdiensten in eigen beheer uitgaven

25 Mei 2012
Een uitgebreid enquêteonderzoek onder auteurs die in eigen beheer uitgeven in Groot-Brittannië heeft aangetoond dat ruim de helft van die auteurs jaarlijks minder dan 500 dollar (ca. 400 euro) verdient.

Uitgeven in eigen beheer klinkt voor veel schrijvers als een lucratieve bezigheid. Je zit niet gebonden aan een uitgeverij en doet je eigen promotie. Zo maakten auteurs als Amanda Hocking en E.L. James (bekend van haar hit Fifty Shades of Grey) een flinke doorbraak bij Amazon met hun boeken. Maar schijn bedriegt, volgens het Britse onderzoek.

De enquête werd verspreid onder 1.007 Britse auteurs die uitgeven in eigen beheer. Hieruit werd geconcludeerd dat maar een klein deel van deze groep (ca. tien procent) in 2011 bedragen binnenhaalden van 100.000 dollar of meer. Het overgrote deel verdiende 500 dollar of minder. Het team achter het onderzoek beweert dat de hype omtrent uitgeven in eigen beheer groot is omdat alleen de bestsellers groot in de markt staan, maar dat zij allesbehalve een realistische weerspiegeling van de markt zijn.

Ook wees het onderzoek uit dat hoogopgeleide vrouwen van begin veertig die romantische fictie schreven het meest verkochten. Bijna zeventig procent van de best verkopende auteurs vielen in die categorie. Daarnaast beweerden de onderzoekers dat boeken die professioneel oogden veel beter werden verkocht. Auteurs die redactionele hulp hadden gekregen verkochten 13 procent meer dan gemiddeld, en auteurs die hulp hadden gezocht voor de omslag verkochten 34 procent meer.

Toch is geld niet de voornaamste drijfveer van auteurs die in eigen beheer uitgeven, concludeerden de onderzoekers. Ruim 95 procent van de geënquêteerden vonden zich succesvol. Een groot deel van hen gaf bovendien aan dit jaar nog meerdere boeken te willen publiceren, ongeacht of ze eraan verdienen of niet.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 03:06:45 #40
37950 JAM
pi_112043733
zullen wij facebookvriendjes worden, biancavia? dan kunnen we zo nu en dan wat kletsen. we kunnen ook een keer uit eten gaan maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar eigenlijk geen reet aan vind, uit eten gaan. néé, ik ben maar wat blij met dat facebook. de dialoog en de afstandelijkheid.
pi_112082735
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 03:06 schreef JAM het volgende:
zullen wij facebookvriendjes worden, biancavia? dan kunnen we zo nu en dan wat kletsen. we kunnen ook een keer uit eten gaan maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar eigenlijk geen reet aan vind, uit eten gaan. néé, ik ben maar wat blij met dat facebook. de dialoog en de afstandelijkheid.
Lijkt me dolgezellig!
  zondag 27 mei 2012 @ 15:58:19 #42
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_112091104
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 12:57 schreef DaMart het volgende:

[..]

Daar las ik net een artikel over. Voor het grote geld hoef je dat niet te doen:

[..]

ik kan me vergissen, maar is een omzet van 100.000 op 1/10 van de auteurs voor een uitgever niet een natte droom? Voor zover ik weet doen uitgevers het ook niet zo goed verder.

Maar goed, als je schrijft voor het grote geld heb je toch meer dan een beetje hubris. Anderzijds, gezien de 'kwaliteit' van sommige top-auteurs... oh well.
pi_112262264
Even een kort vraagje over grammatica, wat ik nauwelijks kan vinden door te googelen:

Moet je wanneer je een bijwoord en een werkwoord hebt, waarbij het bijwoord duidelijk op het werkwoord slaat, het bijwoord en het werkwoord aan elkaar schrijven? In mijn gevallen gaat het dan vrijwel altijd om voltooid deelwoorden.

Drie voorbeelden waarover ik twijfel:

- "Halfslapende" of "half slapende"?
- "Snelstromende" of "snel stromende"? En als daar weer een bijvoeglijk naamwoord bijkomt, dus bijvoorbeeld "redelijk snelstromende"?
- "Goedbrandende" of "goed brandende"?
  vrijdag 1 juni 2012 @ 08:58:45 #44
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_112296743
Ik zou ze niet aan elkaar schrijven.

"In de fel schijnende zon ben je zo verbrand."
"De nog half slapende jongen sloeg de wekker van zijn nachtkastje."

Zeker in de eerste zin zou het aan elkaar geschreven niet kloppend eruit zien.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 13:10:12 #45
37950 JAM
pi_112304483
Mijn antwoord luidt: 'Weet ik veel! 't Zal me aan mijn reet roesten!'
  dinsdag 5 juni 2012 @ 02:42:26 #46
37950 JAM
pi_112461706
(Voor dat soort kwesties heb je, mocht het er ooit van komen, een redactie. Daar moest je je maar geen kopzorgen over maken.)

Kunnen we in de tussentijd niet een beetje gefröbel lezen? Is dit ouwehoeren over het schrijven of ouwehoeren over het schrijven? Zijn we hier niet om elkaars rotzooi af te kraken en de weinige teksten die we daadwerkelijk voorstaan voor ons te houden? 't Is al lang geleden dat ik hier iets gelezen heb van iemand. De laatste keer was volgens mij (een overigens gepubliceerde en goed ontvangen tekst) van Wonderer; dat beviel me wel. Die jongen heeft kloten; een deel ervan wend hij aan om te schrijven, de rest om Filipijnse jongens erop te laten kluiven,- heb ik het zo goed samengevat?
Om kort te zijn, doe eens wat leesvoer.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 02:43:12 #47
37950 JAM
pi_112461710
Oh ja,- Biancavia heeft wat kinderliteratuur voorgebracht. Dat moest ik nog maar eens lezen maar daar wacht ik maar mee tot er een kind van me geboren is.
pi_112467749
Als je lid bent van literairwerk.nl kun je het verhaal van mijn hand over Nikola Tesla lezen.
pi_112797165
PaulSebes twitterde op dinsdag 12-06-2012 om 18:20:45 Karin Overmars signeert #villabetty bij @Meulenhoff! Eindelijk is het er en wat zijn we blij. Zomerklapper mensen! http://t.co/YXbsaXSB reageer retweet
Ziet er goed uit! :D
pi_112807623
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:28 schreef GeileSoeplepel het volgende:
PaulSebes twitterde op dinsdag 12-06-2012 om 18:20:45 Karin Overmars signeert #villabetty bij @Meulenhoff! Eindelijk is het er en wat zijn we blij. Zomerklapper mensen! http://t.co/YXbsaXSB reageer retweet
Ziet er goed uit! :D
Ja, zeker veelbelovend! En ik zag al een paar exemplaren hier bij de Bruna liggen. Ik hoop op een update van Karin binnenkort, ben benieuwd hoe haar ervaringen zijn.
  woensdag 13 juni 2012 @ 07:58:17 #51
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_112823167
Toen ik wakker werd had ik ineens een heerlijk bevreemdende en met de mythologie kloppende scène in mijn hoofd voor mijn manuscript. Die ga ik vandaag direct uitschrijven.
Heerlijk, zulke momenten.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 21:48:16 #52
377900 DeHeerBill
deheerbill.blogspot.com
pi_112947835
Ik heb mijn boek 'RARE' (curieuze fictie) als download gezet op http://deheerbill.blogspot.com

pi_112948985
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 21:48 schreef DeHeerBill het volgende:
Ik heb mijn boek 'RARE' (curieuze fictie) als download gezet op http://deheerbill.blogspot.com

[ afbeelding ]
:D

Aanrader, mensen. ^O^
Wel even door de paar spel- en typefoutjes heen kijken.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 23:36:58 #54
377900 DeHeerBill
deheerbill.blogspot.com
pi_112954012
quote:
Aanrader, mensen.
Wel even door de paar spel- en typefoutjes heen kijken.
Dank!

De (schrijf)wereld is klein
pi_113000913
Ik wilde eens een stuk fictie schrijven, maar ik raakte gedemotiveerd omdat ik geen namen kon verzinnen voor de karakters :')
Extremistisch gematigd.
  zondag 17 juni 2012 @ 21:03:14 #56
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_113019890
Dan geef je ze toch gewoon geen namen?

"Meneer X ging naar de supermarkt" werkt misschien iets minder goed dan "Jan-Pieter Frederick Willem Alexander Diederick van der Pik, in wijde omtrek beter bekend als 'die lul', ging naar de supermarkt.", maar toch.

ik bedoel: Als dat je al tegenhoudt... :)
pi_113048436
Eens met Frith. Er zijn hele romans waarin de hoofdpersoon geen naam heeft.
  maandag 18 juni 2012 @ 14:02:20 #58
71919 wonderer
pi_113049093
Eindelijk eens een proposal geschreven... Dat werd tijd :') Voro het eind van de week naar een agent gestuurd, beloofd...
pi_113049931
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 14:02 schreef wonderer het volgende:
Eindelijk eens een proposal geschreven... Dat werd tijd :') Voro het eind van de week naar een agent gestuurd, beloofd...
Mooi zo! Succes! :s)
pi_113085101
Ik wist niet dat er zoveel FOK!schrijvers waren :)

Ik schrijf vanaf m'n zesde verhalen, van simpele fictie tot bierviltjes vol met waargebeurde verhalen die leiden naar een echt verhaal! Ik heb ook bijna alles bewaard wat ik heb geschreven... Het enige wat verloren is, is een harde schijf aan twee jaar typewerk :{
Helaas weet ik niet meer hoe ik dat ding ooit nog aan de praat kan krijgen (staat misschien nog op CD-rom, maar niet op m'n craptop of floppy)... En kan ik mijn eerste volwassen boek weer gaan overtypen uit mijn volgeschreven dummy's. Overigens ook een les voor mij, kan ik weer een stel kinderziektes uit het verhaal halen.

Ik heb een paar jaar geleden een cursus gevolgd hoe je een boek moest opbouwen, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds moeite heb met bepaalde regels. Ik heb wel een paar boeken geschreven, maar de laatste paar boeken heb ik niet afgemaakt vanwege een heel stompzinnig probleem; ik heb nooit leren typen :')
Het liefst schrijf ik m'n boeken met de hand en een vulpen. Dat is wat mobieler dan een PC.

Ik heb tot nu toe alleen kleine verhalen geschreven op de computer. Ik ben in mei weer begonnen met een nieuw boek te typen, want voor mij is het moeilijker om te typen dan om even neer te pennen in een dummy. Fictie, maar geen Lord of the Rings-taferelen. Het zal nog wel een jaartje duren met de nodige bierviltjes, collegeblokken en volgekladde agenda's :)

Oh ja, ik werk ook nog mee aan een boek van een van m'n beste vriendinnen, over pesten. Ik weet: cliché onderwerp, maar het gaat vast wat moois worden O+
  dinsdag 19 juni 2012 @ 08:47:30 #61
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113086415
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 02:08 schreef Opoefiets het volgende:
Ik wist niet dat er zoveel FOK!schrijvers waren :)

Ik schrijf vanaf m'n zesde verhalen, van simpele fictie tot bierviltjes vol met waargebeurde verhalen die leiden naar een echt verhaal! Ik heb ook bijna alles bewaard wat ik heb geschreven... Het enige wat verloren is, is een harde schijf aan twee jaar typewerk :{
Helaas weet ik niet meer hoe ik dat ding ooit nog aan de praat kan krijgen (staat misschien nog op CD-rom, maar niet op m'n craptop of floppy)... En kan ik mijn eerste volwassen boek weer gaan overtypen uit mijn volgeschreven dummy's. Overigens ook een les voor mij, kan ik weer een stel kinderziektes uit het verhaal halen.

Ik heb een paar jaar geleden een cursus gevolgd hoe je een boek moest opbouwen, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds moeite heb met bepaalde regels. Ik heb wel een paar boeken geschreven, maar de laatste paar boeken heb ik niet afgemaakt vanwege een heel stompzinnig probleem; ik heb nooit leren typen :')
Het liefst schrijf ik m'n boeken met de hand en een vulpen. Dat is wat mobieler dan een PC.

Ik heb tot nu toe alleen kleine verhalen geschreven op de computer. Ik ben in mei weer begonnen met een nieuw boek te typen, want voor mij is het moeilijker om te typen dan om even neer te pennen in een dummy. Fictie, maar geen Lord of the Rings-taferelen. Het zal nog wel een jaartje duren met de nodige bierviltjes, collegeblokken en volgekladde agenda's :)

Oh ja, ik werk ook nog mee aan een boek van een van m'n beste vriendinnen, over pesten. Ik weet: cliché onderwerp, maar het gaat vast wat moois worden O+
typen kun je leren en een laptopje of ipad is ook eenvoudig aan te schaffen hoor ;) Verder, you go girl! Ik schreef als kind ook verhaaltjes maar dat stelde toen niet veel voor. Nu ben ik nog steeds aan een project bezig waarvoor ik eens met de zweep zou moeten krijgen omdat ik steeds uitstel er verder aan te werken.
pi_113097773
~O>

Haha, dat uitstel is dus ook mijn probleem :)

Tablet zou geen slecht idee zijn, want m'n laptop is niet erg geschikt om gezellig op te typen in het OV :)

Ik ga maar eens wat werken hier lezen, want ik ben toch wel heel benieuwd naar wat anderen zoal schrijven :)
pi_113100177
Vakantie. Eindelijk weereens aan m'n verhaal werken. Zojuist mijn eerder getypte vijfduizend woorden doorgenomen en wat aanpassingen gemaakt. Hopen dat'ie afkomen zal deze vakantie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aardappeltaart op 19-06-2012 15:37:47 ]
pi_113100204
* Aardappeltaart is de deleteknop kwijt voor posts als gevolg van een quoteknop in plaats van bewerkknop.

[ Bericht 100% gewijzigd door Aardappeltaart op 19-06-2012 15:37:33 ]
  dinsdag 19 juni 2012 @ 16:25:10 #65
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113102474
ik ga deze week ook weer eens flink aan de schrijf. En is het niet voor mijn hoofdscript dan wel voor mijn storybank waar ik tijdelijke verhalen kan parkeren tot ik ze kan gebruiken, ook al is dat misschien pas over jaren in een prequel of sequel, mocht het hoofdscript uitgegeven gaan worden en succesvol genoeg zijn.

dromen, dromen, dromen... wanneer maak ik ze eens werkelijkheid?
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 10:57:20 #66
42184 crew  DaMart
pi_113134409
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 14:39 schreef Opoefiets het volgende:

Tablet zou geen slecht idee zijn, want m'n laptop is niet erg geschikt om gezellig op te typen in het OV :)
Is een tablet wel zo handig om lange teksten op te typen dan?
  woensdag 20 juni 2012 @ 11:02:47 #67
71919 wonderer
pi_113134620
Manuscript + proposal opgestuurd naar een agent... nu maar wachten (op de afwijzing :P).
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 11:06:22 #68
42184 crew  DaMart
pi_113134735
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:02 schreef wonderer het volgende:
Manuscript + proposal opgestuurd naar een agent... nu maar wachten (op de afwijzing :P).
Goed bezig *O*.
We duimen voor je :Y.

Ik zou trouwens binnen drie maanden bericht krijgen over de synopsis die ik vier maanden geleden naar een uitgever heb gestuurd... blijkbaar hebben ze daar een erg trage kalender :').
  woensdag 20 juni 2012 @ 11:09:59 #69
71919 wonderer
pi_113134872
Nou, bel ze es dan... ;)
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 11:21:43 #70
42184 crew  DaMart
pi_113135335
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:09 schreef wonderer het volgende:
Nou, bel ze es dan... ;)
De vorige keer dat ik na maanden navraag deed, kreeg ik prompt een afwijzing in de mail, dus of erachteraan mailen nou zo positief uitpakt... ;).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_113144067
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:02 schreef wonderer het volgende:
Sebes?
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:26:10 #72
71919 wonderer
pi_113145232
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:00 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Sebes?
Woortman.
pi_113146367
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:26 schreef wonderer het volgende:

[..]

Woortman.
^O^
pi_113789217
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja, zeker veelbelovend! En ik zag al een paar exemplaren hier bij de Bruna liggen. Ik hoop op een update van Karin binnenkort, ben benieuwd hoe haar ervaringen zijn.
Sorry voor de late reactie :@ Het boek is nu een maand uit en ik heb al drie maanden geen letter geschreven *O* Als het aan mij ligt, blijft dat nog even zo. (Ik schrijf trouwens wel literaire recensies voor Het Parool, maar dat telt niet - dat is meer voor de lol.)

Over mijn ervaringen kan ik kort zijn: die zijn er niet _O- Het rare met een boekverschijning is dat ik vanaf dat moment altijd in een soort vacuüm terecht kom: het boek is te koop, mijn taak zit erop, en dat is het dan. Maar het is wel een fijn vacuüm. Ik was zo moe van dit manuscript (te hard gewerkt, te lang achter een bureau gezeten, te weinig geslapen) dat ik heb besloten mijn leven om te gooien en eens serieus te gaan sporten. En meer slapen, minder drinken enzovoort. Dus ik voel me een heel nieuw mens :P

Ik krijg wel veel leuke reacties van mensen die het boek gelezen hebben, maar verder denk ik aan andere dingen O-) Niet aan schrijven, en ook niet aan een nieuw boek. Eerst maar eens op vakantie. Wie weet...
  donderdag 5 juli 2012 @ 00:28:50 #75
71919 wonderer
pi_113789557
Ben toch wel erg nieuwsgierig hoe het uiteindelijk is geworden... dus ik pik het binnenkort wel een keer op :Y
pi_113796071
Ga ik inderdaad ook doen. Loopt het boek wel wat, Nadine? Dat is toch altijd wel prettig om te weten als je zo hard hebt gewerkt.
pi_113797243
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:01 schreef p-etr-a het volgende:
Ga ik inderdaad ook doen. Loopt het boek wel wat, Nadine? Dat is toch altijd wel prettig om te weten als je zo hard hebt gewerkt.
Ik heb geen idee :@

Het staat deze maand in een paar tijdschriften (Red, Linda en de Libelle en Margriet volgen nog met een fragment en een lezersactie) maar ik weet niet of zoiets effect heeft, en zo ja: welk effect. O ja, de uitgeverij heeft een boekje gemaakt waarin een geslecteerd aantal romans (waaronder die van mij) wordt ingeleid voor de leesclubs; er zit ook een vragenlijst bij, zodat de leesclubs aan de hand van die vragen over het boek kunnen discussiëren. Op internet las ik een leuke recensie, dus voor wie meer over het boek wil weten:
http://www.seventyeight.n(...)rin-villa-betty.html

Maar verder... is het één groot mysterie :P Uiteraard zijn al mijn vrienden heel enthousiast. Dat moet ook, anders waren het mijn vrienden niet :+
pi_113800677
Je bent er ook zo lang en intensief mee bezig geweest, begrijpelijk dat je nu wat afstand neemt!

Geweldig dat er zoveel aandacht aan Villa Betty besteed wordt, het boek staat ook bij mij ergens boven aan mijn 'nog te lezen'-lijst.
pi_113801442
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:41 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee :@

Het staat deze maand in een paar tijdschriften (Red, Linda en de Libelle en Margriet volgen nog met een fragment en een lezersactie) maar ik weet niet of zoiets effect heeft, en zo ja: welk effect. O ja, de uitgeverij heeft een boekje gemaakt waarin een geslecteerd aantal romans (waaronder die van mij) wordt ingeleid voor de leesclubs; er zit ook een vragenlijst bij, zodat de leesclubs aan de hand van die vragen over het boek kunnen discussiëren. Op internet las ik een leuke recensie, dus voor wie meer over het boek wil weten:
http://www.seventyeight.n(...)rin-villa-betty.html

Maar verder... is het één groot mysterie :P Uiteraard zijn al mijn vrienden heel enthousiast. Dat moet ook, anders waren het mijn vrienden niet :+
Niet de minste boeken waar het in deze recensie mee vergeleken wordt. :)

Ik weet dat het vaak ook lang duurt voor je iets te horen krijgt over netto verkopen. Awel, laten we ervan uitgaan dat het goed gaat, toch! Publiciteit heeft op zich weinig effect, is mijn ervaring, maar een actieve marketingafdeling betekent in veel gevallen ook een actieve sales - en dát helpt dan weer wel.
  zondag 8 juli 2012 @ 12:18:56 #80
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_113919616
Als mensen hier over 100k woorden praten; hoeveel boek-pagina's (dus niet A4'tjes in Word, maar met goede paginaformaat, lettertype, witpagina's, regelafstand, etc.) heb je dan ongeveer?
We zullen zien, zei de blinde.
  zondag 8 juli 2012 @ 12:44:26 #81
71919 wonderer
pi_113920324
quote:
5s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:18 schreef Doodloper het volgende:
Als mensen hier over 100k woorden praten; hoeveel boek-pagina's (dus niet A4'tjes in Word, maar met goede paginaformaat, lettertype, witpagina's, regelafstand, etc.) heb je dan ongeveer?
300-350
  zondag 8 juli 2012 @ 13:10:02 #82
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_113921146
Okay thanks :)
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 9 juli 2012 @ 16:59:31 #83
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113973796
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:44 schreef wonderer het volgende:

[..]

300-350
Hm, dan zou ik dus ergens tussen de 400 en 500 zitten met mijn (op dit moment) 144k.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:01:14 #84
71919 wonderer
pi_113973874
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 16:59 schreef najazeg het volgende:

[..]

Hm, dan zou ik dus ergens tussen de 400 en 500 zitten met mijn (op dit moment) 144k.
Delen door 320. Zou kunnen dus.

Wat voor genre schrijf je ook alweer in?
pi_113973949
Wat is de titel van jouw boek?
  maandag 9 juli 2012 @ 18:21:09 #86
71919 wonderer
pi_113977152
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:02 schreef Mitsuki. het volgende:
Wat is de titel van jouw boek?
Welke "jouw"? :?
pi_113984519
Op vakantie gaan is slecht voor je schrijfritme:( Kom er niet echt meer in sinds ik terug ben.

Ach ja, even doorbijten zullen we maar denken.
  maandag 9 juli 2012 @ 21:06:31 #88
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_113985734
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 20:45 schreef kalinzar het volgende:
Op vakantie gaan is slecht voor je schrijfritme:( Kom er niet echt meer in sinds ik terug ben.

Ach ja, even doorbijten zullen we maar denken.
Ik heb daar ook altijd zo'n moeite mee als mijn kind vakantie heeft gehad. De eerste vakantieweek tegen beter weten in tussen de bedrijven door en 's avonds nog wat proberen te doen, daarna morrend opgeven en later als ze allang weer naar school is, nog steeds het ritme niet te pakken krijgen }:|

Ik heb nog twee weken nu om alles op orde te krijgen, waarschijnlijk is de presentatie op Manuscripta. :)
pi_113989003
Presentatie waarvan, Gwywen?
  maandag 9 juli 2012 @ 22:37:03 #90
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113990567
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:01 schreef wonderer het volgende:

[..]

Delen door 320. Zou kunnen dus.

Wat voor genre schrijf je ook alweer in?
Huidig aantal woorden is 144.477 (inclusief hoofdstuktitels)
gedeeld door 320 kom ik op: 451 (afgerond naar onder)

Mijn genre is (high) fantasy.

Heel in het kort gaat het verhaal als volgt:

Hofmuzikant Qamifal ontdekt op een dag dat zijn koningin is ontvoerd en door een vreemd portaal is verdwenen. Hij zoekt hulp om haar te redden en komt zo in een bijzonder gezelschap in een parallelwereld terecht, waar hij ontdekt dat er veel meer speelt dan alleen een ontvoering en beseft hij dat hij een veel grotere rol zal spelen dan dat hij van te voren ooit had kunnen bedenken...

(dat zou een goede achterkant-tekst kunnen zijn, denk ik)

Een uiteindelijke titel heb ik nog niet, maar vooralsnog heet het "Athargon: de twee werelden"
(Athargon is de wereld waar het zich afspeelt) en heb ik genoeg ideeën voor meerdere delen in de serie (heb een hele tijdslijn bedacht, al zijn er hier en daar nog lege plekken in die tijdslijn).
  maandag 9 juli 2012 @ 22:40:15 #91
71919 wonderer
pi_113990803
Oh ja, voor high fantasy is dat een prima aantal pagina's ;) Was even bang dat het misschien een roman zou zijn, da's niet zo handig voor een debuut.
  maandag 9 juli 2012 @ 23:00:30 #92
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113992069
het wordt nog wel ietsjes meer, aangezien ik nog niet helemaal klaar ben. Ik kom wrs uiteindelijk uit ergens tussen de 150k en 160k schat ik zo in.
  maandag 9 juli 2012 @ 23:07:33 #93
71919 wonderer
pi_113992458
Yeah, lijkt me prima.
pi_113994549
* Lonaa meldt

Afgelopen november meegedaan met NaNoWriMo. Leek me een goede stimulans eindelijk eens een lang verhaal te schrijven. 50k toen gehaald, en het daarna laten liggen.
Nu eindelijk de rust weer gevonden om het op te pakken. Ben op dit moment die 50k aan het editten, en hoop als ik daarmee klaar ben weer lekker in mijn verhaal te zitten om het af te maken. :)
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 08:39:00 #95
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114000819
als je er maar goed in zit idd en de inspiratie ook een beetje hebt. Ik zat er in maar heb inmiddels al twee weken geen tijd gehad ivm klussen en verhuizen. Nu is dat achter de rug dus hopelijk kan ik nu de draad weer oppakken, want bij mij is het einde bijna in zicht :) Heb een deadline gesteld op 21 september, dan moet het klaar zijn en dan kan ik daarna de synopsis e.d. maken en het versturen naar uitgevers.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:18:20 #96
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114006339
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:07 schreef Biancavia het volgende:
Presentatie waarvan, Gwywen?
Dat moet nog even geheim blijven :{w
pi_114014012
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 08:39 schreef najazeg het volgende:
als je er maar goed in zit idd en de inspiratie ook een beetje hebt. Ik zat er in maar heb inmiddels al twee weken geen tijd gehad ivm klussen en verhuizen. Nu is dat achter de rug dus hopelijk kan ik nu de draad weer oppakken, want bij mij is het einde bijna in zicht :) Heb een deadline gesteld op 21 september, dan moet het klaar zijn en dan kan ik daarna de synopsis e.d. maken en het versturen naar uitgevers.
Gaaf. Ik heb zit nu wel weer redelijk in de flow. En zeker met het teruglezen heb ik weer zin om te schrijven.
Ik moet echter ook over anderhalve week verhuizen. Aan de andere kant verhuis ik wel naar een plek waar ik waarschijnlijk meer rust en ruimt heb. :)
  dinsdag 10 juli 2012 @ 15:46:14 #98
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114016339
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 14:58 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Gaaf. Ik heb zit nu wel weer redelijk in de flow. En zeker met het teruglezen heb ik weer zin om te schrijven.
Ik moet echter ook over anderhalve week verhuizen. Aan de andere kant verhuis ik wel naar een plek waar ik waarschijnlijk meer rust en ruimt heb. :)
same here: volgens mij moet het schrijven wel gaan lukken nu ik gesettled ben :)
Suces met het verhuizen straks trouwens!
pi_114166040
320 woorden is één pagina? Dan heb ik gisteravond een update voor mijn fanfic geschreven van 11 pagina's :P
Moet toegeven dat mijn eigen boek een stuk trager ging, maar ja... qua fanfic gaat het me meer om ontspanning en gewoon er wat uit knallen dan om een hoogstaand stukje proza.
pi_114296979
Eindelijk maar eens een serieuze nick geregistreerd op Fok :') ex-GeileSoeplepel hier. ( :') )

Om laat nog een bijdrage te leveren aan het gesprek hier: ik ga zelf altijd uit van 310 woorden per pagina, aangezien pagina's met veel dialoog erop meestal maar uit een stuk of 200 bestaan omdat die meer plek innemen. Daarnaast kun je vanwege de verdere witruimte na een hoofdstuk nog het aantal hoofdstukken delen door twee en dat erbij optellen. Bijvoorbeeld, mijn manuscript is 136k en heeft 20 hoofdstukken. Dan krijg je dus (136000 / 310) + (20 / 2) = 449 pagina's.

Over mijn manuscript gesproken, ik ben op dit moment weer druk bezig om er nóg een keer doorheen te gaan en beetje bij te schaven (en vervelende taalregels zoals hun/hen en vlakbij/"vlak bij" toe te passen, want met dat soort fouten staat hij op het moment nog bol). Als dat over hopelijk drie weken klaar is stuur ik hem naar Woortman toe. Ik heb haar kort via Twitter gesproken en daar kreeg ik wel goed gevoel bij.

Jij had jouw manuscript ook naar Woortman gestuurd toch, Wonderer?
  maandag 16 juli 2012 @ 23:28:29 #101
71919 wonderer
pi_114297247
Yup.

Succes :)
pi_114297569
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:28 schreef wonderer het volgende:
Yup.

Succes :)
Dank je. Zou onderhand wel leuk zijn eigenlijk, gezien hij al 13 maanden af is in principe. Maar komt ook omdat ik niet streng genoeg voor mezelf ben en er maanden verloren gaan zonder dat hij de deur uitgaat. :')
  dinsdag 17 juli 2012 @ 01:00:01 #103
71919 wonderer
pi_114301332
Herkenbaar :')
  dinsdag 17 juli 2012 @ 08:38:00 #104
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114304873
leuke nieuwe naam, Gwildor!
pi_114308870
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 08:38 schreef najazeg het volgende:
leuke nieuwe naam, Gwildor!
Leuke is dat dat ook nog eens gewoon mijn echte voornaam is :D
  dinsdag 17 juli 2012 @ 11:44:10 #106
71919 wonderer
pi_114309598
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 11:19 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

Hoe vaak moet je het spellen? :')
  dinsdag 17 juli 2012 @ 11:48:31 #107
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114309734
quote:

[..]

serieus? Klinkt alsof die naam rechtstreeks uit Middle Earth komt :P
pi_114310290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 11:44 schreef wonderer het volgende:

[..]

Hoe vaak moet je het spellen? :')
100 uit 100 keren. :') Het is al heel wat als iemand het na 1x horen het goed uit kan spreken.
Meeste mensen denken dat het met Qui- moet :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 11:48 schreef najazeg het volgende:

[..]

serieus? Klinkt alsof die naam rechtstreeks uit Middle Earth komt :P
Het is wel een perfecte voornaam voor een fantasyschrijver inderdaad. :D
  dinsdag 17 juli 2012 @ 12:08:22 #109
71919 wonderer
pi_114310380
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 12:05 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

100 uit 100 keren. :') Het is al heel wat als iemand het na 1x horen het goed uit kan spreken.
Meeste mensen denken dat het met Qui- moet :')
Daar heb ik al last van en mijn naam is niet eens zo raar :')
quote:
[..]

Het is wel een perfecte voornaam voor een fantasyschrijver inderdaad. :D
Ik heb zo het vermoeden dat een uitgever gaat vragen of je niet liever een pseudoniem wilt... :') Want deze naam lijkt juist te bedacht om waar te zijn dus dan denken mensen, die probeert het wel heel hard... :')
pi_114310508
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 12:08 schreef wonderer het volgende:

[..]

[..]

Ik heb zo het vermoeden dat een uitgever gaat vragen of je niet liever een pseudoniem wilt... :') Want deze naam lijkt juist te bedacht om waar te zijn dus dan denken mensen, die probeert het wel heel hard... :')
We zullen het zien :')
Voordeel is wel dat je gelijk onthouden wordt als persoon (ik spring er dan natuurlijk wel uit na 5 Jannen of zo), je gelijk wat over te praten hebt na het voorstellen en je gewoon je eigen naam kunt gebruiken als nicknaam overal omdat hij bijna nooit bezet is, iets wat de laatste tijd ook beetje de trend bij mij is.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 12:13:45 #111
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114310548
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 12:08 schreef wonderer het volgende:

[..]

[..]

Of ze geloven je niet als je blijft volhouden dat het Echt Geen pseudoniem is :D

Over pseudoniemen, wat vinden jullie daarvan?
Ik publiceer zelf wel onder een pseudoniem, ik heb daar zo mijn redenen voor.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 12:14:22 #112
71919 wonderer
pi_114310572
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 12:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Of ze geloven je niet als je blijft volhouden dat het Echt Geen pseudoniem is :D

Ik ook en daar heb ik ook mijn redenen voor :')
  dinsdag 17 juli 2012 @ 12:16:44 #113
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114310654
Ik trof ooit een interviewer die maar bleef doorzagen over waarom ik niet onder m'n eigen naam publiceerde, ik wou daar (om precies de reden waarom ik een pseudoniem heb) niks over kwijt en dacht, wanneer ga je nou eens iets inhoudelijks over m'n boek vragen, man. }:|
Boos worden tijdens een interview, zo onprofessioneel :@ :')
pi_114311631
Als je er zo je redenen voor hebt, prima toch. Moet je helemaal zelf weten.

Ik weet (dus) niet wat de reden daar vaak voor is, maar ik kan me voorstellen dat de meest voorkomende reden is dat je geloofwaardigheid bij je "echte" baan erdoor aangetast wordt. Persoonlijk vind ik dat zelf vaak onzin (en wil daarom ook liever geen pseudoniem); als mensen niet snappen dat je ook nog hobby's hebt naast je werk...

Maar nogmaals, ieder maakt zijn eigen keuze daarin.

Overigens, boos worden bij een interview dat zo slecht is lijkt me logisch toch. En als het negatief door ze gespind wordt; negatieve publiciteit is ook publiciteit. :D
  dinsdag 17 juli 2012 @ 12:56:56 #115
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114312247
Bij mij heeft het deels te maken met het gebrek aan charisma van mijn echte naam.
Mijn ouders waren niet zo creatief, geloof ik. ;)
  dinsdag 17 juli 2012 @ 13:09:01 #116
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114312694
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 12:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

hoewel ik geen problemen heb met mijn voor- en achternaam zou ik bij het uiitgeven van boeken wel een pseudoniem gebruiken omdat het dan beter bekt dan mijn eigen volledige naam.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 13:16:59 #117
71919 wonderer
pi_114313046
Je schrijversnaam kan ook een merk zijn. En sommige andere namen doen het beter als merk dan je eigen.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 13:31:33 #118
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114313714
Ik vraag me af of het heel brutaal is om een bekende naam als pseudo te nemen.
Dat ik mijn boeken zou publiceren onder de naam Margreet Mulisch of zo.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 13:35:31 #119
71919 wonderer
pi_114313882
Ja, dat is heel brutaal.

Doen, dus ;)
pi_114314234
quote:

[..]

Prachtig! O+

Edit: Oh allemachtig. Na het googlen op Gwildor stel ik de uitspraak 'prachtig' even bij. Sorry. :')
pi_114314593
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 13:43 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Prachtig! O+

Edit: Oh allemachtig. Na het googlen op Gwildor stel ik de uitspraak 'prachtig' even bij. Sorry. :')
:') :')
Helaas inderdaad. Naam schijnt uit koning Arthur te komen, maar het personage uit He-man is veel bekender inderdaad. Beetje jammer :')
pi_114316667
Mijn kinderboeken staan gewoon op mijn eigen naam trouwens en diezelfde naam zou ik ook gebruiken bij publicaties voor volwassenen.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 14:44:21 #123
71919 wonderer
pi_114316852
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 14:39 schreef Biancavia het volgende:
Mijn kinderboeken staan gewoon op mijn eigen naam trouwens en diezelfde naam zou ik ook gebruiken bij publicaties voor volwassenen.
Ik zocht in je profiel naar je website en toen zag ik dat je een dag langer lid bent van Fok dan ik :D

Kei-offtopic maar goed.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 14:50:14 #124
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114317061
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 14:39 schreef Biancavia het volgende:
prima toch? :)
pi_114318103
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 14:44 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik zocht in je profiel naar je website en toen zag ik dat je een dag langer lid bent van Fok dan ik :D

Kei-offtopic maar goed.
:D Noob! :{w
  dinsdag 17 juli 2012 @ 15:18:54 #126
71919 wonderer
pi_114318167
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:17 schreef Biancavia het volgende:

[..]

:D Noob! :{w
wel 22000 posts meer dan jij :{w Ik ben een grotere schrijver! :D :')

Met een writer's block, dat wel :{
pi_114318234
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:18 schreef wonderer het volgende:

[..]

wel 22000 posts meer dan jij :{w Ik ben een grotere schrijver! :D :')

Je zou al mijn kloons eens mee moeten rekenen. 8-)

Hoezo heb je een writer's block? Geen inspiratie of komt het er gewoon niet van door het verhuizen en zo?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 15:22:20 #128
71919 wonderer
pi_114318300
Ik was begonnen aan een fanficje, maar het schoot niet op. Nu komt mijn echt goede fictie voort uit een situatie en niet uit een status quo dus daar kan het ook aan liggen, maar het voelde wel kut.

Komt wel weer, zit ook een beetje te wachten tot Woortman gaat reageren.
pi_114318459
Zou mooi zijn als je positief bericht gaat krijgen. Ik hoop met je mee!
  dinsdag 17 juli 2012 @ 15:26:46 #130
71919 wonderer
pi_114318487
Zou inderdaad mooi zijn want ik weet echt niet wat ik anders zou moeten... :')
pi_114318684
Zelf insturen naar uitgeverijen?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 15:46:21 #132
71919 wonderer
pi_114319293
Ja, maar als die agent er al geen heil in ziet, wat is het nut dan? :?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 15:47:45 #133
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114319364
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:18 schreef wonderer het volgende:

Dat zuigt. Sinds mijn verhuizing en klussen heb ik me er (ook) nog niet toe kunnen zetten. Hopelijk vind je de woorden snel weer :)
  dinsdag 17 juli 2012 @ 15:48:47 #134
71919 wonderer
pi_114319416
Nou ja, het is niet echt dwingend, zeg maar. Ik heb sowieso toch een soort van druk nodig. Maar ik voelde me gisteravond wel even dippig daarom.
pi_114319925
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:26 schreef wonderer het volgende:
Zou inderdaad mooi zijn want ik weet echt niet wat ik anders zou moeten... :')
Sebes al met dat manuscript gehad?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 16:05:33 #136
71919 wonderer
pi_114320158
't Is niet echt zijn genre, maar misschien is dat uiteindelijk toch wel een optie ja. Sowieso ken ik twee mensen die daar mijn naam kunnen droppen.
pi_114320246
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:48 schreef wonderer het volgende:
Nou ja, het is niet echt dwingend, zeg maar. Ik heb sowieso toch een soort van druk nodig. Maar ik voelde me gisteravond wel even dippig daarom.
Ik zou zo een glaasje Roosvicee voor je inschenken.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 16:08:23 #138
71919 wonderer
pi_114320279
O+
pi_114320394
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:05 schreef wonderer het volgende:
't Is niet echt zijn genre, maar misschien is dat uiteindelijk toch wel een optie ja. Sowieso ken ik twee mensen die daar mijn naam kunnen droppen.
Dat is sowieso handig natuurlijk :Y
  vrijdag 20 juli 2012 @ 19:26:41 #140
71919 wonderer
pi_114472607
Nou, Woortman wilde hem niet. -O- Deels omdat er nog iets schort aan mijn verteltechniek en deels omdat het onderwerp haar niet 100% aanstaat.

Ik heb nog even om opheldering gevraagd, en ik zie wel hoe het balletje verder gaat rollen. Bianca, nog bedankt :*
pi_114474167
Na. -O-
pi_114477042
Jammer wonderer :(
pi_114565511
Jammer inderdaad :{

Onderwerp staat haar niet aan? Dat vind ik wel een hele vreemde.
  maandag 23 juli 2012 @ 15:07:22 #144
71919 wonderer
pi_114566348
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 14:38 schreef Gwildor. het volgende:
Jammer inderdaad :{

Onderwerp staat haar niet aan? Dat vind ik wel een hele vreemde.
Nah, het is wat genuanceerder ;) Ze heeft niks met dromen in een manuscript. En laat dat nu net het fundament zijn.

Maar ik heb inmiddels uitgebreider antwoord, waar ik nog even op moet kauwen, want helemaal snappen doe ik het niet. Een volledig leesrapport kan ik niet betalen op dit moment dus ik ga even nadenken.
pi_114569883
Als je wilt kan ik ook wel met je meedenken. Wil ook wel wat voor je proeflezen.
  maandag 23 juli 2012 @ 17:44:11 #146
71919 wonderer
pi_114571173
quote:
7s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:04 schreef Biancavia het volgende:
Als je wilt kan ik ook wel met je meedenken. Wil ook wel wat voor je proeflezen.
Als je maar niet gaat zeggen dat het zo warm is ;)

Maar da's goed, ik hou je in gedachten. Ik ga eerst vragen of ze misschien een leesrapport van een hoofdstuk wil doen, zodat ik in ieder geval de structurele problemen aan kan pakken.
pi_114571786
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:44 schreef wonderer het volgende:

[..]

Als je maar niet gaat zeggen dat het zo warm is ;)

Maar da's goed, ik hou je in gedachten. Ik ga eerst vragen of ze misschien een leesrapport van een hoofdstuk wil doen, zodat ik in ieder geval de structurele problemen aan kan pakken.
Ja maar... Het ís warm! :P

Dat is wel een idee inderdaad, een hoofdstuk moet voldoende zijn daarvoor.
pi_114689248
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 08:47 schreef najazeg het volgende:

[..]

typen kun je leren en een laptopje of ipad is ook eenvoudig aan te schaffen hoor ;) Verder, you go girl! Ik schreef als kind ook verhaaltjes maar dat stelde toen niet veel voor. Nu ben ik nog steeds aan een project bezig waarvoor ik eens met de zweep zou moeten krijgen omdat ik steeds uitstel er verder aan te werken.
(beetje laat deze reactie )
staan zelfs gratis typ lessen op internet. Ben zelf al 9 jaar bezig met een verhaal waar ik volop ideeën voor hem maar pas 50.000 woorden (uitgewerkt) Ik ben bezig met 3 projecten tegelijk maar momenteel (door omstandigheden) niet de motivatie om te schrijven.

Wel leuk dat er op fok ook een schrijfclub is, zelfs met een paar mensen al gepubliceerd zijn.
Geweldig.

[ Bericht 1% gewijzigd door QEX op 26-07-2012 18:58:03 ]
'Good enough is better than perfect if it leaves time for fun,'
pi_114727417
Hoe doen jullie het als jullie opeens inspiratie voor een nieuw project krijgen of zomaar zin krijgen om aan een nieuw project te beginnen?

Ik ben op dit moment nog bezig mijn manuscript nog een keer te bewerken voor een third draft ervan voordat ik hem weer de deur uitstuur, en ik heb al een idee voor een kortverhaal daarna en een uitgewerkt idee voor een boek weer daarna. Daarbij had ik tot zoeven nog twee losse niet-uitgewerkte ideeën voor boeken/novelles, maar inmiddels is daar sinds een uur een derde bijgekomen. Die nieuwe zo sterk dat uit het niets de openingsregels mijn hoofd kwamen binnenwandelen en ik deze uitgetypt heb zodra ik weer achter mijn computer zat, en ik ook zin heb om hieraan bezig te zijn in plaats verstandig te zijn en gewoon aan mijn manuscript dat al ruim een jaar klaar is te werken. En nu heb ik weer het idee om het idee dat net een uur vers is en een van de twee oude niet-uitgewerkte ideeën samen te voegen. :{ :|W

Focus! :(
pi_114731711
Ja, inspiratie komt niet op afroep. Gewoon doen zou ik zeggen. Want anders ben je die ideeen zo weer kwijt. En het manuscript hoeft alleen nog bijgewerkt toch?
  vrijdag 27 juli 2012 @ 19:56:51 #151
71919 wonderer
pi_114731823
Ik wou dat ik die luxe had :')
pi_114740403
Van een manuscript wat af is en meerdere ideeen hebben? Ik ook. (ideeen genoeg maar nog geen manuscript wat af is.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 23:04:07 #153
71919 wonderer
pi_114741985
Ik heb geen ideeen :'(
pi_114753576
kijk eens of je a creative writers kit kan vinden; staan voorzetten in. voor elke dag van het jaar een.

Elke nacht...

schrijf over een geur..

Een uur voor zonsopgang...

Als ik op twee plaatsen tegelijk kon zijn.

Pak een boek of een film en probeer te schrijven vanuit een ander p.o.v. of schrijf een vervolg ofzo.
Of maak van de mannelijke hoofdpersoon een vrouw.
Herschrijf je fav. sprookje en plaats die in de tegenwoordige tijd.

--------------
gewoon oefeningen maar soms helpen ze je aan ideeen.

http://www.boekschrijven.nl/

[ Bericht 7% gewijzigd door QEX op 28-07-2012 02:13:34 ]
  zaterdag 28 juli 2012 @ 08:10:59 #155
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114755962
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 02:06 schreef QEX het volgende:

Herschrijf je fav. sprookje en plaats die in de tegenwoordige tijd.

Ik heb wel een keer een klucht gemaakt van Assepoester, waarin ze op het bal laxeermiddel in de glazen van haar stiefzusters deed om van hen af te zijn :@
pi_114763505
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 08:10 schreef najazeg het volgende:

[..]

Ik heb wel een keer een klucht gemaakt van Assepoester, waarin ze op het bal laxeermiddel in de glazen van haar stiefzusters deed om van hen af te zijn :@
>:)
  zaterdag 28 juli 2012 @ 15:54:35 #157
379573 Triangulo
These, antithese, synthese
pi_114766610
Wat leuk dat er een schrijftopic is! Zelf ben ik ook altijd geïnteresseerd geweest in taal en verhalen. Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor een sociaalwetenschappelijke studie, maar de taal bleef trekken ;) Nu denk ik erover om een master tot redacteur bij een (literaire) uitgeverij te gaan volgen, te meer omdat ik voor mijn scriptie met allerlei acquirerend redacteurs en uitgevers heb gepraat. Wat een boeiende wereld (een stuk leuker dan die van het wetenschappelijk onderzoek :P)! Het komende jaar neem ik een tussenjaar, dat ik onder andere moet gaan besteden aan het kwalificeren van mezelf voor de master, zodat ik een van de slechts twintig gelukkigen ga worden... Wat overigens nog lastig genoeg is, aangezien ik geen taalstudie heb gedaan. Hebben jullie nog tips over hoe ik me zo kan ontwikkelen dat ze niet om mij heen kunnen ;)? Sowieso probeer ik mijn scriptie tot een visitekaartje te maken, want die krijgen de opleidingscoördinatoren en mijn respondenten natuurlijk opgestuurd. Maar verder? Cursussen waar jullie goede ervaringen mee hebben? Openingen in de schijnbaar hermetische uitgeverswereld?
Driehoeksverhouding.
pi_114806138
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:54 schreef Triangulo het volgende:
Wat leuk dat er een schrijftopic is! Zelf ben ik ook altijd geïnteresseerd geweest in taal en verhalen. Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor een sociaalwetenschappelijke studie, maar de taal bleef trekken ;) Nu denk ik erover om een master tot redacteur bij een (literaire) uitgeverij te gaan volgen, te meer omdat ik voor mijn scriptie met allerlei acquirerend redacteurs en uitgevers heb gepraat. Wat een boeiende wereld (een stuk leuker dan die van het wetenschappelijk onderzoek :P)! Het komende jaar neem ik een tussenjaar, dat ik onder andere moet gaan besteden aan het kwalificeren van mezelf voor de master, zodat ik een van de slechts twintig gelukkigen ga worden... Wat overigens nog lastig genoeg is, aangezien ik geen taalstudie heb gedaan. Hebben jullie nog tips over hoe ik me zo kan ontwikkelen dat ze niet om mij heen kunnen ;)? Sowieso probeer ik mijn scriptie tot een visitekaartje te maken, want die krijgen de opleidingscoördinatoren en mijn respondenten natuurlijk opgestuurd. Maar verder? Cursussen waar jullie goede ervaringen mee hebben? Openingen in de schijnbaar hermetische uitgeverswereld?
Poe, daar vraag je wat. Lastige vraag om aan schrijvers te stellen. Probeer gewoon wat sites van uitgevers en ik neem aan dat de opleiding je ook verder kan helpen.
  zondag 29 juli 2012 @ 16:09:36 #159
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114806571
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 17:48 schreef Gwildor. het volgende:
Hoe doen jullie het als jullie opeens inspiratie voor een nieuw project krijgen of zomaar zin krijgen om aan een nieuw project te beginnen?
Korte omschrijving in mapje "verhaal ideeën" zetten, en op het moment dat het werk waar ik eigenlijk mee bezig ben, niet lukt, een van die ideeën uitwerken.

Gaan jullie nog naar Manuscripta op 1 of 2 september?
pi_114806758
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 16:09 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Korte omschrijving in mapje "verhaal ideeën" zetten, en op het moment dat het werk waar ik eigenlijk mee bezig ben, niet lukt, een van die ideeën uitwerken.

Gaan jullie nog naar Manuscripta op 1 of 2 september?
Zo doe ik het idd ook. (heb zelf zo'n hangmappenbox. ) Eigenlijk nog nooit naar Manuscripta geweest.
pi_114806791
( edit ging niet helemaal goed sorry)

Zo doe ik het idd ook. zo'n hangmappenbox/ harmonicamap kan ook.. Eigenlijk nog nooit naar Manuscripta geweest.
[/quote]
pi_114808578
Wie hebben er ervaring met schrijfcursussen ? En hoe is dat bevallen, heb je er ook echt wat aan gehad?

Ik ga proberen mee te doen aan nanowrmo in november. Wel een opgave 50.000 woorden in een maand.
pi_114810215
Ik ben wel van plan om naar Manuscripta te gaan. Vorig jaar voor het eerst geweest. Ik weet nog niet welke dag, even het programma afwachten.
  zondag 29 juli 2012 @ 17:17:41 #164
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114810253
quote:
7s.gif Op zondag 29 juli 2012 17:16 schreef Biancavia het volgende:
Ik ben wel van plan om naar Manuscripta te gaan. Vorig jaar voor het eerst geweest. Ik weet nog niet welke dag, even het programma afwachten.
Kom dan zaterdag, dan heb ik m'n boekpresentatie *O*
pi_114812398
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 17:17 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Kom dan zaterdag, dan heb ik m'n boekpresentatie *O*
Pm me voor details!
  zondag 29 juli 2012 @ 20:21:06 #166
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114816879
quote:
7s.gif Op zondag 29 juli 2012 18:14 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Pm me voor details!
Doe ik, zodra ik meer weet. :)
pi_115390014
Hoera! Na een tijdje niks doen aan m'n verhaal (avontuur met sf elementen) weer wat woorden erbij. 7800 woorden, 6 hoofdstukken in totaal nu. Voor mijn gevoel zit ik qua verhaal bijna op de helft. Voor 'n eerste keer echt schrijven ben ik er wel tevreden over, wil het wel graag af hebben! Leuk dat alle vrienden die ik het laat lezen positief erover zijn, maar wat opbouwende kritiek zou ook wel eens fijn zijn.
pi_115438855
Iemand enig idee wat in vredesnaam de toon van een boek is? :') Gegoogeld maar niet gevonden.

Goed bezig trouwens Aardappeltaart ^O^
pi_115440421
Bedoelen ze daar de verteltoon niet mee, Gwildor? Luchtig of ernstig, zoiets?

Ik ben op 't moment gigadruk met de laatste loodjes voor mijn nieuwe boek, het is nu nog maar drie weken, volgende week de drukproef, ik ben al dagenlang alleen maar definitieve versies aan het controleren, heb een voorwoord geschreven, foto's maken voor op de omslag, pfff.
(Ik zit midden in een verhuizing)

@Biancavia, je hebt een PM :)
pi_115441307
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 22:22 schreef Gwywen het volgende:
Bedoelen ze daar de verteltoon niet mee, Gwildor? Luchtig of ernstig, zoiets?
Dat zou heel goed kunnen, maar ik zou niet kunnen vertellen wat die bij mijn manuscript is. Luchtig met vlagen van aan satire grenzende humor, maar serieus op de belangrijke momenten. Zou dat een valide omschrijving kunnen zijn?

quote:
Ik ben op 't moment gigadruk met de laatste loodjes voor mijn nieuwe boek, het is nu nog maar drie weken, volgende week de drukproef, ik ben al dagenlang alleen maar definitieve versies aan het controleren, heb een voorwoord geschreven, foto's maken voor op de omslag, pfff.
(Ik zit midden in een verhuizing)
Lekker druk dus inderdaad :D
Maar aan het eind is het de moeite waard!
pi_115442800
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 22:35 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

Dat zou heel goed kunnen, maar ik zou niet kunnen vertellen wat die bij mijn manuscript is. Luchtig met vlagen van aan satire grenzende humor, maar serieus op de belangrijke momenten. Zou dat een valide omschrijving kunnen zijn?

Ja, moeilijk... toon, sfeer, stijl, het ligt allemaal zo dicht bij elkaar, maar het is toch niet hetzelfde.
Ik zou het ook van mezelf niet kunnen zeggen, misschien dat iemand anders (een proeflezer of zo) het beter voor je kan omschrijven?

quote:
[..]

Lekker druk dus inderdaad :D
Maar aan het eind is het de moeite waard!
Daarom sta ik ook maar één dag op Manuscripta.
Nu nog bedenken aan wie ik het eerste exemplaar ga overhandigen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 10:07:31 #172
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115455035
Leuk een boekschrijverstopic! Gisteren heb mijn eerste boek afgeschreven!

Althans, de laatste zinnen van het laatste hoofdstuk getikt. Het is nog het eerste concept. Ik wil nu nog een extra hoofdstuk aan het begin schrijven om het allemaal wat mooier in te leiden.

In totaal wordt het iets van 50.000 woorden (niet geheel toevallig, ben er tijdens een nanowrimo anderhalf jaar terug mee begonnen).
Ik ga het deze week aan m'n broer laten lezen en dan aan een aantal andere proeflezers. Hopelijk zijn ze positief (en hier en daar wat kritisch), dan ga ik het aanpassen en wil ik kijken of ik het misschien in eigen beheer uit kan geven.

Hoe dan ook: Ben nu vooral blij dat een groot deel van het werk gedaan is :)

Hebben jullie nog tips voor het in eigen beheer uitgeven van een boek? Ik heb bijvoorbeeld op jouwboek.nl gekeken. Is dat iets of is dat niet echt aan te raden?
pi_115456173
Wat voor genre, Jovatov?

jouwboek.nl werkt volgens mij met dat je de eerste 100 exemplaren moet verkopen, dan kijken ze of er markt voor is. Ik weet het niet zeker eigenlijk. Wat heel prettig is, is dat je zelf mag bepalen hoe het boek wordt vormgegeven. Bij Free Musketeers (en Boekenbent?) is dat ook zo.

Waarom zou je het niet doen? Je hebt weinig te verliezen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 11:35:11 #174
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115456305
Ik vind het lastig een genre er aan te plakken. Ik zou het als volgt omschrijven: Een coming-of-age-story, humoristisch verteld, met bizarre kwinkslagen en het hart op de goede plek.

Maar of dat ook is wat andere mensen erover zullen zeggen is natuurlijk maar de vraag.

Ik ga binnenkort eens wat verder in die andere websites duiken wat de mogelijkheden precies zijn :). Ik heb inderdaad weinig te verliezen en vrienden en familie willen het al graag lezen dus een eerste paar boeken verkoop ik sowieso.
  zondag 12 augustus 2012 @ 11:35:46 #175
71919 wonderer
pi_115456318
Waarom ga je meteen voor eigen beheer en niet voor een reguliere uitgever?
  zondag 12 augustus 2012 @ 11:40:34 #176
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115456438
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:35 schreef wonderer het volgende:
Waarom ga je meteen voor eigen beheer en niet voor een reguliere uitgever?
Mja dat is denk ik omdat ik de kans klein acht dat een uitgever het interessant genoeg vind. Tegelijkertijd weet ik dat natuurlijk helemaal niet.

Bovendien vind ik het erg lastig om het in een bestaand genre te vatten. Het is geen 'standaard' roman zeg maar. Maar echt fantasy of science fiction is het ook niet. Dan vind ik het ook lastig om een passende uitgever daarbij te zoeken.
  zondag 12 augustus 2012 @ 12:45:44 #177
71919 wonderer
pi_115458288
Easy way out dus? ;) Terwijl je net anderhalf jaar hebt lopen ploeteren?
  zondag 12 augustus 2012 @ 12:46:46 #178
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115458313
Je hebt gelijk, maar goed, eerst maar eens wat mensen laten proeflezen, kijken wat die er van zeggen.
pi_115591983
Mijn manuscript is weer de deur uit, een stuk later dan ik hoopte (vorige keer was eind oktober).

Hopelijk vindt Woortman het wat.

Spannend weer :D
pi_115739535
Succes Gwildor!

De afgelopen weken heb ik er met pijn en moeite en een dozijn proeflezers een nieuw kinderverhaal uit weten te krijgen. Vorige week opgestuurd, nog een paar weken nerveus wachten op het oordeel van het leespanel. Het is voor dezelfde serie als mijn eerdere en aanstaande publicatie, dus ik hoop, hoop, hoop!

De komende drie dagen ga ik mezelf ertoe zetten verder te gaan met mijn thrillermanuscript. Ik moet er weer helemaal inkomen. Dat beginnen, dat blijft het lastigste. Ook door de twijfels...

Voor wie het interessant vindt, op de site van Woortman verschijnt af en toe een schrijfblogje van mij. Feedback daarop is (via pm) ook welkom, want ik ben niet gewend om over mezelf en mijn eigen processen te schrijven, dus ik weet helemaal niet of het wel boeiend genoeg is.

Nu maar eens kijken of ik genoeg laptopbeeldschermzicht heb in de achtertuin. :P
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:35:20 #181
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115787093
is het normaal dat je eerst het eind van een boek bedenkt en dan pas gaat bedenken hoe ie tot het eind is gekomen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115787794
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:35 schreef Maanvis het volgende:
is het normaal dat je eerst het eind van een boek bedenkt en dan pas gaat bedenken hoe ie tot het eind is gekomen?
Ja. Lijkt me zelfs de beste methode om te beginnen met schrijven. Als je niet weet hoe het eindigt, weet je tenslotte ook niet waar je naar toe moet en raak je alleen maar de weg kwijt, inclusief verkeerde afslagen, verdwalen en doodlopende zijstraatjes.
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:58:46 #183
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115787943
quote:
7s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:54 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja. Lijkt me zelfs de beste methode om te beginnen met schrijven. Als je niet weet hoe het eindigt, weet je tenslotte ook niet waar je naar toe moet en raak je alleen maar de weg kwijt, inclusief verkeerde afslagen, verdwalen en doodlopende zijstraatjes.
Ben ik het wel mee eens. Je moet ongeveer weten waar het over gaat en waar je heen wil.
  Moderator woensdag 22 augustus 2012 @ 10:16:02 #184
42184 crew  DaMart
pi_115857481
Na een half jaar heb ik eindelijk een reactie op de synopsis die ik in februari heb toegestuurd: geen interesse (niet echt een verrassing, als ze zo lang nodig hebben om te reageren :')).

Misschien moet ik me maar eens gaan verdiepen in het maken van e-books en hoe die zelf te verkopen zijn, via een eigen site of een daarvoor bestemd platform :).
  woensdag 22 augustus 2012 @ 10:21:47 #185
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115857601
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 10:16 schreef DaMart het volgende:
Na een half jaar heb ik eindelijk een reactie op de synopsis die ik in februari heb toegestuurd: geen interesse (niet echt een verrassing, als ze zo lang nodig hebben om te reageren :')).

Misschien moet ik me maar eens gaan verdiepen in het maken van e-books en hoe die zelf te verkopen zijn, via een eigen site of een daarvoor bestemd platform :).
Mocht je toch nog terugwillen naar geprinte media dan is http://boekscout.nl/ misschien een tip :)
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115860407
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 10:16 schreef DaMart het volgende:

http://www.boekfragmenten.nl/

Tot 30 september gratis aanmelden. Ik weet verder ook niet of het wat is, hoor.
  Moderator woensdag 22 augustus 2012 @ 12:04:10 #187
42184 crew  DaMart
pi_115860593
quote:
7s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 11:57 schreef Biancavia het volgende:

[..]

http://www.boekfragmenten.nl/

Tot 30 september gratis aanmelden. Ik weet verder ook niet of het wat is, hoor.
Blijkbaar doen ze wel aan promotie tot aan Somalië!

quote:
jij mag zelf aangeven of we jouw werk extra moeten promoten door een of meerdere van jouw bookzines bij (...) kaperszaken, (...) ter inzage neer te leggen.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 12:07:18 #188
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115860717
Dat is er 1 voor het tenenkrommend topique!
Een gedicht over Maanvis
pi_115860725
quote:
10s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:04 schreef DaMart het volgende:

[..]

Blijkbaar doen ze wel aan promotie tot aan Somalië!

[..]

:D _O-

Aan redactie doen ze in elk geval dus niet.
  Moderator woensdag 22 augustus 2012 @ 12:08:21 #190
42184 crew  DaMart
pi_115860760
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 10:21 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Mocht je toch nog terugwillen naar geprinte media dan is http://boekscout.nl/ misschien een tip :)
Ik moet nog even goed nadenken wat ik wil. Maar als proeflezers heel enthousiast zijn, dan zie ik toch wel een markt voor bepaalde verhalen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik die markt zou kunnen benaderen ;).
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 06:31:04 #191
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115940522
Eerste reactie die ik krijg van mijn eerste proeflezer:
quote:
the fuck heb jij voor gaar boek geschreven
...niet direct de reactie waar ik voor ging maar het maakt in elk geval wel wat los :P
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 08:36:37 #192
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_115941235
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 06:31 schreef Jovatov het volgende:
Eerste reactie die ik krijg van mijn eerste proeflezer:

[..]

...niet direct de reactie waar ik voor ging maar het maakt in elk geval wel wat los :P
leuke eerste reactie dan :P
pi_115942808
:D Oké! En kan hij ook verder onderbouwen wat hij bedoelt met gaar of kun je er verder niets mee?
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:18:35 #194
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115946744
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 10:08 schreef Biancavia het volgende:
:D Oké! En kan hij ook verder onderbouwen wat hij bedoelt met gaar of kun je er verder niets mee?
Hij gaat vanavond wat plussen en minnen op de mail zetten.

Ik vind het wel een begrijpelijke reactie, en gedeeltelijk ging ik ook voor de 'wat de hel is dit voor boek'-reactie, dus het komt wel goed, denk ik :)
pi_115946793
Gaar boek? Snufje zout er bij en hoppa!

Ik heb me qua proeflezers redelijk in de 'bekende' kring van vrienden en familie gehouden, dus ben wel benieuwd wat straks de reactie van een wat meer objectieve lezer wordt;)
pi_115963446
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 12:20 schreef kalinzar het volgende:
Gaar boek? Snufje zout er bij en hoppa!

Ik heb me qua proeflezers redelijk in de 'bekende' kring van vrienden en familie gehouden, dus ben wel benieuwd wat straks de reactie van een wat meer objectieve lezer wordt;)
Familie en vrienden vinden alles mooi, is mijn ervaring. ;)

Nog een week dan sta ik op Manuscripta. <nerveus klappertand nagelbijt> Voor details kun je een PM sturen. Ik signeer om 15.00 uur, als ik me niet vergis.
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:37:31 #197
71919 wonderer
pi_115970630
Waarom PM'en, waarom post je dat niet gewoon hier? :?
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:27:18 #198
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_115976648
De uitgebreidere reactie is binnen op mijn eerste proeflezing.

Op zich wel positief want de kanttekeningen die hij plaatst had ik zelf ook al soort-van gezet, en de dingen die hij goed vond ben ik zelf ook blij mee.

Nu aan de slag met de verbeterpunten, kan nog een mooi boek worden denk ik zo.

Oh, en hij wil zijn eerste reactie 'the fuck heb je voor gaar boek geschreven' op de achterkant hebben :P

En tof dat je op Manuscripta staat Gwywen!
  maandag 27 augustus 2012 @ 23:39:12 #199
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_116090944
PaulSebes twitterde op maandag 27-08-2012 om 21:25:26 Wat leuk @maaikelenoble dat er een 2e druk van VILLA BETTY van Karin Overmars is! Lag vanmiddag op mijn bureau. Dank @Meulenhoff reageer retweet
Gefeliciteerd, Nadine.
  maandag 27 augustus 2012 @ 23:43:36 #200
71919 wonderer
pi_116091143
Nice, dat gaat snel.
pi_116103423
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 21:37 schreef wonderer het volgende:
Waarom PM'en, waarom post je dat niet gewoon hier? :?
Je hebt gelijk, waarom zou ik bescheiden zijn. :)

Hier de link naar het boek
Boek

Presentatie zaterdag 1 september vanaf 14:30, Gashouder 1
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:10:07 #202
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_116110279
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Boek

Oh, dat boek klinkt wel interessant :).
Niet meer actief op Fok!
pi_116166564
Gefeliciteerd! ^O^ (Nadine dus, zag nog niet dat hier al een pagina was)

Ik moet hem zelf ook nog steeds halen, maar Nederlandse boeken zijn zo ergerniswekkend duur :@
pi_116199293
quote:
Ik heb te weinig affiniteit met je werk om je te kunnen vertegenwoordigen. Daar komt bij dat er kwalitatief gezien ook nog wel wat winst te behalen valt. Regelmatig merkte ik dat mijn gedachten afdwaalde en je me niet in het verhaal trok.
He jammer. :{ Van het weekend maar naar Sebes sturen dan, aangezien ik persoonlijk niet denk dat ik het manuscript op het moment nog beter kan krijgen dan het al is.

Wel hele verademing dat ik al in twee weken een reactie krijg in plaats van vijf maanden.
pi_116236406
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 16:10 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Oh, dat boek klinkt wel interessant :).
Dank je, ik ben er ook best trots op :)
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:51:12 #206
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116236481
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Boek

Dat boek is nu al een klassieker!
Een gedicht over Maanvis
pi_116236772
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:37 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

He jammer. :{ Van het weekend maar naar Sebes sturen dan, aangezien ik persoonlijk niet denk dat ik het manuscript op het moment nog beter kan krijgen dan het al is.

Wel hele verademing dat ik al in twee weken een reactie krijg in plaats van vijf maanden.
Is het fantasy? Want ik geloof dat Sebes daar ook niet veel mee kan.
Misschien kun je het bij Zilverspoor proberen?
pi_116236936
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 15:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat boek is nu al een klassieker!
Die zet ik in m'n sig :)
pi_116257118
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 16:00 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Is het fantasy? Want ik geloof dat Sebes daar ook niet veel mee kan.
Misschien kun je het bij Zilverspoor proberen?
Onderhand heb ik het idee dat inderdaad niemand zijn vingers wilt branden aan fantasy, mijn god zeg. :') Of het is gewoon slecht natuurlijk. Dat laatste waarschijnlijk. :D

Zelf wilde ik nog Luitingh en Promoteus proberen, twee uitgeverijen waarvan ik weet dat ze wel eens fantasy uitgeven (en goede ook nog). Zilverspoor ken ik niet van naam, al heb ik ongetwijfeld een keer een boek van ze in mijn handen gehad. Bedankt voor de tip, ik zal hen eens bekijken.

Sebes laat ik dan ook maar verder denk ik, ga ik daar wel een keer langs als ik "reguliere" proza (hoe noem je in vredesnaam het "normale genre"?) heb geschreven, waarvan ik binnen een paar maanden met een nieuw manuscript wil begonnen.

Veel plezier op Manuscripta morgen, Gwywen. :)
pi_116280993
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 00:02 schreef Gwildor. het volgende:

Veel plezier op Manuscripta morgen, Gwywen. :)
Dank je, het was erg leuk (en erg vermoeiend).
Leuk ook om Biancavia in het echt te ontmoeten! *O*
pi_116286969
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 20:34 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dank je, het was erg leuk (en erg vermoeiend).
Leuk ook om Biancavia in het echt te ontmoeten! *O*
Jullie deden het hartstikke goed, jammer dat het zo kort was. Leuk om jou gesproken te hebben!
Het was rustig verder, vorig jaar was het echt vele malen drukker overal. Wij hebben trouwens ook verder geen optredens en zo meer gezien, alleen even alle uitgeverijen langsgelopen.
pi_116309616
Sorry dat ik je niet meteen herkende, ik moest even m'n after-podium-blackout van me af schudden :@

quote:
7s.gif Op zaterdag 1 september 2012 22:30 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Jullie deden het hartstikke goed, jammer dat het zo kort was. Leuk om jou gesproken te hebben!
Het was rustig verder, vorig jaar was het echt vele malen drukker overal. Wij hebben trouwens ook verder geen optredens en zo meer gezien, alleen even alle uitgeverijen langsgelopen.
Ik vond het ook heel rustig. Misschien dat het vandaag drukker was, Zafón was er vandaag en ook het verhalenfestival buiten op het grasveld, dat trekt waarschijnlijk veel meer mensen.

Maar bedankt voor het compliment, want ik vond het heel eng op dat podium (en tegelijk ook weer veel te kort...)
pi_116699749
Joepie! Ik kreeg zojuist bericht van de uitgever dat er volgend jaar nog een kinderboekje van mij uitkomt. *O*
pi_116776296
Gaaf, Biancavia! *O*
  dinsdag 18 september 2012 @ 02:21:02 #215
37950 JAM
pi_116921349
Nu, m'n boek is bijna af! :D.
  dinsdag 18 september 2012 @ 08:48:59 #216
71919 wonderer
pi_116923219
^O^
pi_116938666
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 13:09 schreef Opoefiets het volgende:
Gaaf, Biancavia! *O*
Bedankt!

quote:
10s.gif Op dinsdag 18 september 2012 02:21 schreef JAM het volgende:
Nu, m'n boek is bijna af! :D.
Geweldig! Waar gaat het over?

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 08:48 schreef wonderer het volgende:
^O^
Ik zit te buffelen in Milonga! Jammer dat je er niet bij bent. ;(
  dinsdag 18 september 2012 @ 16:42:45 #218
71919 wonderer
pi_116939696
Is het zo warm daar? ;)
pi_116942215
Nou, het kacheltje mag nu eigenlijk wel aan van mij. :P
  dinsdag 18 september 2012 @ 19:35:12 #220
71919 wonderer
pi_116947767
Ik hou van die kachel.
pi_116947884
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:35 schreef wonderer het volgende:
Ik hou van die kachel.
Het is nu een andere trouwens.
  dinsdag 18 september 2012 @ 19:54:34 #222
71919 wonderer
pi_116948845
Neeeeee! ;(
pi_116963952
Maar deze maakt geen herrie!
  dinsdag 18 september 2012 @ 23:44:58 #224
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116964096
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:42 schreef Biancavia het volgende:
Maar deze maakt geen herrie!
woon jij in een SBS probleemwijk?
Een gedicht over Maanvis
pi_116968070
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

woon jij in een SBS probleemwijk?
Nee. Waarom denk je dat?
  woensdag 19 september 2012 @ 09:04:53 #226
71919 wonderer
pi_116969245
Geef je Diego een knuffel van me, trouwens?
pi_116970261
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 09:04 schreef wonderer het volgende:
Geef je Diego een knuffel van me, trouwens?
O+ :Y

Over ruim een uur vertrekken we alweer. :'(

Deze keer wel heel veel gedaan. 17.500 woorden erbij geschreven voor mijn manuscript, een nieuw verhaallijntje erin verweven en een paar stukken van bij elkaar ongeveer 5000 woorden aangepast van de tt naar vt.
Dus wel met een voldaan gevoel naar huis. :)
  woensdag 19 september 2012 @ 09:55:07 #228
71919 wonderer
pi_116970401
Klinkt goed :) Ik hoop dat ik April kan halen...
pi_116970449
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 09:55 schreef wonderer het volgende:
Klinkt goed :) Ik hoop dat ik April kan halen...
Het wordt juni en november volgend jaar, het zat al flink volgeboekt, vandaar. Zelf weet ik nog niet of ik ga, misschien is november ook wel lekker (kacheltje aan... ;) ).
  woensdag 19 september 2012 @ 09:59:01 #230
71919 wonderer
pi_116970495
Ah, ook best. Al hoop ik dat ik de zoveelste versie van mijn thriller dan wel af heb.. ;)
pi_116989918
Na heel lang stil gezeten te hebben, heb ik mijn manuscript er maar weer eens bijgepakt. Nog steeds bezig met de eerste keer teruglezen en daarna weer oppakken en afschrijven.

Dan een tweede edit erover heen en dan mogen een aantal proeflezers lezen. O+

En dan is het bijna weer november, tijd voor een nieuwe NaNoWriMo.
  woensdag 19 september 2012 @ 18:29:21 #232
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116991136
quote:
7s.gif Op woensdag 19 september 2012 07:33 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Nee. Waarom denk je dat?
omdat je problemen hebt met kachels.
Een gedicht over Maanvis
pi_116997679
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 18:29 schreef Maanvis het volgende:

[..]

omdat je problemen hebt met kachels.
Dat was ergens in Noord-Frankrijk.
  donderdag 20 september 2012 @ 18:04:59 #234
37950 JAM
pi_117031767
Wat jammerlijk nu dat die ene post nu net niet verwijderd is. Zie je, ik had in een dronken bui een lading foto's van erecte penissen incluis commentaar op die foto's neergeplempt. Om aan te geven dat men van mijn kant wellicht nog enkele foto's van erecte penissen en commentaar daarop kon verwachten had ik gezegd: 'Nu, mijn boek is bijna af!',- wat dus niets te maken had met het afmaken van een daadwerkelijk boek, maar veeleer (vergeef me mijn gebrek aan humor) had moeten suggereren dat ik juist op dat moment bezig zou zijn met een boek met daarin foto's van erecte penissen en mijn commentaar daarop. Van daadwerkelijke literaire aspiratie is nog steeds geen sprake.
pi_117905092
Hallo iedereen! dit topic is geloof ik niet echt actief. Kent iemand een leuk schrijversforum op internet?
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:59:48 #236
71919 wonderer
pi_117911975
schrijvenonline.org
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:10:13 #237
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_117917650
Wel een kick precies op tijd, want het is herfstvakantie en ik heb eindelijk tijd om verder aan mijn boek te werken. Sinds het derste concept af was had ik er niets meer mee gedaan, tot nu :)
Eén hoofdstuk komt erbij en een ander wil ik compleet herschrijven. En ook de rest van het boek zal er goed van langs krijgen, het redigeren gaat beginnen!
pi_117919251
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 19:57 schreef Cheeseburgertje het volgende:
Hallo iedereen! dit topic is geloof ik niet echt actief. Kent iemand een leuk schrijversforum op internet?
Dat niemand iets post wil nog niet zeggen dat het niet actief is natuurlijk, iedereen hangt hier blijkbaar nog wel rond, want er wordt gelijk weer geantwoord. :)

Mooi bezig Jovatov :)

Inmiddels heb ik zelf een plot outline voor een roman waarvoor ik al sinds maart of eigenlijk al sinds een jaar het idee voor heb op papier gezet. Deze moet zich nu nog wat gaan uitkristalliseren, en dan moet ik tijd vinden om met de first draft te gaan beginnen. Dat zal nog wel een maand of wat gaan duren ben ik bang.
pi_117922760
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 01:24 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

Dat niemand iets post wil nog niet zeggen dat het niet actief is natuurlijk, iedereen hangt hier blijkbaar nog wel rond, want er wordt gelijk weer geantwoord. :)

Mooi bezig Jovatov :)

Inmiddels heb ik zelf een plot outline voor een roman waarvoor ik al sinds maart of eigenlijk al sinds een jaar het idee voor heb op papier gezet. Deze moet zich nu nog wat gaan uitkristalliseren, en dan moet ik tijd vinden om met de first draft te gaan beginnen. Dat zal nog wel een maand of wat gaan duren ben ik bang.
Misschien is nanowrimo wat voor je? Als je toch de hele outline al hebt.
pi_117947357
Ik ben zelf ook bezig met iets schrijven dus leuk dat jullie allemaal reageren!
Heb alleen moeite met de lengte steeds, ik rond dingen denk ik te snel af, stukjes die ik schrijf.
  zondag 14 oktober 2012 @ 09:21:53 #241
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_117948877
ik heb zowaar gisteren het laatste hoofdstuk voor mijn boek voltooid. *O*
De komende tijd ga ik alles van begin tot eind nog een keer doorlezen en waar nodig nog correcties uitvoeren en tegelijkertijd een continuïteits-check doen om te zien of alles wel klopt met elkaar :)
pi_117949384
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:30 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Misschien is nanowrimo wat voor je? Als je toch de hele outline al hebt.
Ik zit er inderdaad aan te denken. Probleem is alleen dat ik al geen tijd lijk te kunnen vinden om op "normaal" tempo te schrijven, laat staan 1500 woorden per dag.

Gefeliciteerd Najazeg *O*
pi_117950833
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 03:26 schreef Cheeseburgertje het volgende:
Ik ben zelf ook bezig met iets schrijven dus leuk dat jullie allemaal reageren!
Heb alleen moeite met de lengte steeds, ik rond dingen denk ik te snel af, stukjes die ik schrijf.
Wat schrijf je dan? Korte verhalen of wil je een roman schrijven? In wat voor genre? En tot hoe ver kom je?

quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 09:21 schreef najazeg het volgende:
ik heb zowaar gisteren het laatste hoofdstuk voor mijn boek voltooid. *O*
De komende tijd ga ik alles van begin tot eind nog een keer doorlezen en waar nodig nog correcties uitvoeren en tegelijkertijd een continuïteits-check doen om te zien of alles wel klopt met elkaar :)
Gefeliciteerd! *O* Dat geeft zo'n lekker gevoel, dat die eerste versie af is. :s)
Vee plezier met het nalezen en nakijken van het hele verhaal. Ga je dat gelijk doen of laat je het even een paar weken rusten?

quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 10:02 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

Ik zit er inderdaad aan te denken. Probleem is alleen dat ik al geen tijd lijk te kunnen vinden om op "normaal" tempo te schrijven, laat staan 1500 woorden per dag.

Gefeliciteerd Najazeg *O*
Het voordeel van nanowrimo is dat je tegen je omgeving kunt zeggen dat je in de komende maand weinig bereikbaar bent, omdat je meedoet met een 'wedstrijd'. Dus je kunt met een excuus je sociaal leven op een laag pitje zetten. Mits je dat echt wilt natuurlijk.
  maandag 15 oktober 2012 @ 08:39:56 #244
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_117986935
quote:
7s.gif Op zondag 14 oktober 2012 11:30 schreef Biancavia het volgende:

Gefeliciteerd! *O* Dat geeft zo'n lekker gevoel, dat die eerste versie af is. :s)
Vee plezier met het nalezen en nakijken van het hele verhaal. Ga je dat gelijk doen of laat je het even een paar weken rusten?

Ik wacht niet eerst een paar weken maar ga me er ook niet mee haasten. Ik neem er uitgebreid de tijd voor en als ik er een paar dagen niet mee aan de slag kan is het ook niet erg. Ik heb bijvoorbeeld gisteren het eerste hoofdstuk al wel doorgelezen en nog een paar hele kleine wijzigingen doorgevoerd (bijv een woord waarvan ik vond dat ik die te vaak achter elkaar had gebruikt), maar waarschijnlijk wordt het pas zaterdag eer ik er weer aan verder ga (mede omdat ik het van de week druk heb met allerlei andere dingen).

Dank je trouwens en ook jou Gwildor.
pi_118026191
Hee Biancavia, :)

Ik weet nog niet of het een verhaal gaat worden of echt zo lang als een boek.

Merk dat het meer beschrijvend is dan echt dialoog of gebeurtenissen.

Wilde namelijk zelf iets schrijven omdat ik op boeken altijd vrij kritisch ben. Maar vandaag wel even een boek gekocht over schrijven. Al wil ik mij daar niet te veel door laten beïnvloeden.
pi_118026206
En het moet trouwens een verhaal worden, een klassiek verhaal over een jongen. Geen dingen met elfjes en kabouters en koningen enz.
pi_118027669
Ik zit al weer een tijdje op de redacteur te wachten... Is best frustrerend, ik wil verder! ;)

Leuk om te lezen dat iedereen nog druk bezig is, het blijft toch een mooie hobby. Zelf houd ik me op het moment een beetje bezig met fanfictie om het schrijven er een beetje in te houden.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:44:57 #248
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_118028070
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 08:05 schreef kalinzar het volgende:
Leuk om te lezen dat iedereen nog druk bezig is, het blijft toch een mooie hobby.
Zeker weten!
pi_118028854
Ik ben gisteren boven de 50.000 woorden gekomen met mijn manuscript. :s)
Mijn methode is anders dan die van de meeste schrijvers. Ik schrijf eerst een ruwe eerste versie, een soort schets die ik dan ga verfijnen en inkleuren. Die schets telde 45.000 woorden en ik ben nu ongeveer op een kwart van het uitwerken daarvan.
Uiteindelijk wil ik boven de 60.000 uitkomen, dat moet wel gaan lukken. Pas als ik hier helemaal mee klaar ben, kan ik zeggen dat de eerste versie af is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 01:08 schreef Cheeseburgertje het volgende:
Hee Biancavia, :)

Ik weet nog niet of het een verhaal gaat worden of echt zo lang als een boek.

Wilde namelijk zelf iets schrijven omdat ik op boeken altijd vrij kritisch ben. Maar vandaag wel even een boek gekocht over schrijven. Al wil ik mij daar niet te veel door laten beïnvloeden.
Goed dat je een schrijfboek hebt gekocht. Welke is het?
Het is denk ik niet zozeer een kwestie van jezelf laten beïnvloeden, maar een manier om te inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt als je zelf een verhaal schrijft.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:43:47 #250
71919 wonderer
pi_118029044
Zo werk ik ook, Bianca ;) Vooral omdat ik van nature al redelijk beknopt schrijf.

Nadeel is dat ik soms de neiging krijg te veel te gaan invullen, moet ik weer gaan schrappen.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:28:22 #251
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_118029925
Ik heb dan wel geen schrijfboek gekocht, maar van websites met tips voor schrijvers heb ik ook het nodige kunnen vinden waar ik veel aan gehad heb. Vroeger schreef ik heel veel dode dialogen bijvoorbeeld en toen zag ik hoe veel meer het gaat spreken als je gevoelens, handelingen etc erbij gaat zetten.
Hoe heet het schrijfboek trouwens? Ben wel benieuwd ernaar namelijk :D Toch eens naar zoeken en bekijken :)
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:36:57 #252
71919 wonderer
pi_118030122
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 01:08 schreef Cheeseburgertje het volgende:
Dit laat me wel een beetje fronsen. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar het klinkt niet als iets waar de lezer zich echt in kan verliezen en het verhaal zelf kan meemaken tijdens het lezen. Maar dat zal in je schrijfboek ook wel naar voren komen.
pi_118031025
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:36 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dit laat me wel een beetje fronsen. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar het klinkt niet als iets waar de lezer zich echt in kan verliezen en het verhaal zelf kan meemaken tijdens het lezen. Maar dat zal in je schrijfboek ook wel naar voren komen.
Ja het zijn vooral gedachten en wat en waarom. Mijn hoofdpersonage denkt veel en zegt vrij weinig.

Heb dit boek gekocht:

http://www.athenaeum.nl/leesfragment/james-wood-hoe-fictie-werkt

Kennen jullie het? Vind het best wel leuk en niet echt "lesjes". Laat meer gewoon voorbeelden zien.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:30:37 #254
71919 wonderer
pi_118031491
Het ging niet zozeer over het gebrek aan dialoog, maar meer het "beschrijvend". Maar als je het voornamelijk over gedachten hebt, is dat misschien niet helemaal het goede woord.

Ik ken het boek niet, maar wel fijn dat je het leuk vindt, dan leer je beter ;)
pi_118034222
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 09:43 schreef wonderer het volgende:
Zo werk ik ook, Bianca ;) Vooral omdat ik van nature al redelijk beknopt schrijf.

Nadeel is dat ik soms de neiging krijg te veel te gaan invullen, moet ik weer gaan schrappen.
Dat schrappen naderhand is dan ook niet zo erg, het kan nooit zo veel zijn als schrijvers die van 180.000 naar 120.000 woorden moeten gaan. Ik ben straks al blij als ik ruim boven de 60.000 uitkom. :p

Die kinderboekjes van mij liggen rond de 6.000 woorden, dat zijn lekker overzichtelijke verhalen. Het is echt zo'n andere manier van werken als je aan een groot manuscript aan het werken bent. En voor mij is dit manuscript ook weer anders dan het eerste, daarbij ben ik gewoon gaat typen en zag ik wel waar ik uitkwam, terwijl ik nu van tevoren een redelijk omlijnd plot had uitgedacht en daarbinnen het verhaal heb uitgewerkt.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:08:29 #256
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_118034721
is dat nou moeilijker of makkelijker dan een verhaal voor volwassenen schrijven? Je zou het idee kunnen hebben dat het makkelijker is maar ik kan me ook voorstellen dat dat weer tegen zou kunnen vallen omdat je heel goed moet letten op leeftijd en al die dingen...
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:15:00 #257
71919 wonderer
pi_118034983
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:08 schreef najazeg het volgende:
is dat nou moeilijker of makkelijker dan een verhaal voor volwassenen schrijven? Je zou het idee kunnen hebben dat het makkelijker is maar ik kan me ook voorstellen dat dat weer tegen zou kunnen vallen omdat je heel goed moet letten op leeftijd en al die dingen...
Je bent veel beperkter, is mijn ervaring. Dus je moet met minder bouwstenen toch iets moois neerzetten.
pi_118035381
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:08 schreef najazeg het volgende:
Ik vind het niet moeilijker of makkelijker. Het is een andere manier van werken. Korte verhalen zijn wel overzichtelijker, en misschien daardoor makkelijker. Hoewel ik voor die reeks per se onder de 6000 woorden moest blijven en dan is het soms wel even puzzelen wat je er wel en niet in kunt zetten. Zonder woordlimiet ben je toch wat vrijer en kun je complexere verhaallijnen gebruiken. Als ik een kinderboek van 30.000 woorden zou schrijven is dat ook weer een andere manier van werken.
Mij gaan die kortere verhalen redelijk makkelijk af, heb ook de juiste schrijfstijl voor die doelgroep te pakken. Ik heb geen cursussen of zo op dat gebied gedaan en heb zelfs een boekje op AVI-niveau geschreven, 'op gevoel'.
Wat mee helpt is dat ik heel erg veel kinderboeken heb gelezen. (Niet alleen vroeger, maar ook de afgelopen vijf jaar.) Dan weet je wel ongeveer hoe zo'n boek in elkaar zit en op welk niveau je kunt schrijven.
pi_118050591
Ik heb tentamens bijna, maar vanavond even een avondje rust. En vannacht werd ik wakker met een idee. Vanavond even kijken of ik daar iets mee kan. Zo een zin in! Eerst even koken.
pi_118051153
Wat ik doe, en misschien ook andere schrijvers doen, is een kort verloop uittypen. Dat stuk breid ik constant uit om het vervolgens tig keer weer terug te lezen. Vorm- en stijlfouten blijf ik verbeteren en waar iets verwijderd of toegevoegd moet worden doe ik dat. Ik heb elders in dit forum een kort verhaal geplaatst, momenteel heb ik moeite met het hele tijd overgaan van academisch, naar journalistiek en naar roman. Ik probeer zoveel mogelijk te schrijven, dus binnen al die verschillende vormen om voor mezelf zo soepel mogelijk de overgang te laten verlopen.

Walgelijk gedrag

Als jullie kritiek hebben op mijn verhaal, of wat dan ook dan hoor ik het graag.
Zoals ik gezegd mijn verhaal staat elders in dit forum en heet 'walgelijk gedrag'.

[ Bericht 5% gewijzigd door DeParo op 16-10-2012 20:10:34 ]
  woensdag 17 oktober 2012 @ 08:54:20 #261
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_118070847
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:00 schreef najazeg het volgende:
het wordt nog wel ietsjes meer, aangezien ik nog niet helemaal klaar ben. Ik kom wrs uiteindelijk uit ergens tussen de 150k en 160k schat ik zo in.
uiteindelijk dus iets meer dan 173k geworden...
  woensdag 17 oktober 2012 @ 09:12:20 #262
71919 wonderer
pi_118071174
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 08:54 schreef najazeg het volgende:

[..]

uiteindelijk dus iets meer dan 173k geworden...
Respect.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 09:14:37 #263
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_118071223
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 09:12 schreef wonderer het volgende:

[..]

Respect.
lol, dank je. :D
Ik had dat toen echt niet verwacht, maar juist op het eind had ik veel inspiratie en gingen die hoofdstukken de me moeilijk leken om te schrijven, veel beter.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 09:30:12 #264
71919 wonderer
pi_118071613
Altijd lekker als het werkt.

Maar denk je dat je nog heel wat gaat schrappen, of valt dat mee?
  woensdag 17 oktober 2012 @ 11:10:14 #265
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_118074053
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 09:30 schreef wonderer het volgende:
Altijd lekker als het werkt.

Maar denk je dat je nog heel wat gaat schrappen, of valt dat mee?
ik heb in een excelbestand zowel een schema opgesteld om continuiteit in mijn verhaal te controleren maar ook een overzicht van dingen waarvan ik nu al weet dat ik ze weg wil halen of (iets) aan wil passen. Niet noodzakelijk grote dingen. Er zal dus wel wat geschrapt worden maar niet dat het ineens tienduizend woorden gaat schelen. En verder moet ik bij het doorlezen van de hoofdstukken kijken of ik nog iets tegenkom wat ik wil schrappen of aanpassen. Ik heb de eerste twee hoofdstukken nu doorgenomen en wel een aantal hele kleine aanpassingen gemaakt om zinnen nog iets beter te laten lopen. Na die twee hoofdstukken is het woordentotaal overigens nauwelijks veranderd.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 11:11:21 #266
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_118074091
Nog een vraag trouwens: Hoe denken jullie over controverse in een verhaal? En tot welke hoogte zou een uitgever (al is dat wellicht afhankelijk van welke het is) controverse accepteren?
  woensdag 17 oktober 2012 @ 12:01:45 #267
71919 wonderer
pi_118075938
Als het controverse is om straks eens lekker aandacht te genereren, dan nee. Maar als het in het verhaal past en zo, dan is het prima.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 16:59:48 #268
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_118139996
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 16:59 schreef broer het volgende:
Voor de liefhebbers: Sebes heeft weer een wedstrijd.
Ziet er goed uit. Jammer dat ik geen goed fragment beschikbaar heb. Misschien de helft van een kortverhaal van een half jaar terug, maar verder niet veel wat van genoeg kwaliteit is. Misschien maar ergens dit of volgend weekend een paar uur vinden om er in een keer wat van kwaliteit uit te persen.
pi_118148277
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 16:59 schreef broer het volgende:
Voor de liefhebbers: Sebes heeft weer een wedstrijd.
Leuk
pi_118300197
Ok, ik loop nu al tegen het woordenlimiet aan. :')

Ik kreeg zowaar inspiratie voor een kortverhaal wat een redelijke kans van slagen heeft. Maar ik ben nu al bang dat het 1200 a 1800 woorden gaat worden als ik niet sterk mijn uitvoerige beschrijvingen ga inkorten. :')
pi_118634858
Iemand hier die zich aan de nanowrimo waagt? Ik moet mijn thriller herschrijven, 30.000 woorden en ik wil er 35-40.000 van maken.
Alleen wil ik grote delen van het verhaal omgooien en ik weet nog niet precies hoe, dus eigenlijk moet ik daar eerst goed over nadenken.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:48:06 #273
71919 wonderer
pi_118635348
Ik zou eigenlijk mee moeten doen.

Maar dat ga ik niet doen natuurlijk :')
pi_118638346
Ik ga een poging wagen.. Alleen dit jaar heb ik een voltijd baan dus waarschijnlijk kom ik bij lange na niet aan die 50k. Vond NaNo erg leuk de afgelopen paar jaar, dus heb er best weer zin in :)
pi_118638459
Ik was het wel van plan. Ik heb de voorgaande 2 jaar er aan meegedaan - beide keren 'gewonnen' maar ik stop dan wel gewoon zodra ik de 50k heb bereikt ongeacht of het wel of niet af is :P Als ik het een leuk project vind ga ik er wel mee door (2010 is nog niet af maar zit op zo'n 180.000 woorden inmiddels), maar in principe begin ik gewoon met concept puur voor de lol wat niet te veel is uitgediept en ik niet te veel waarde aan wil hechten :Y
  Moderator dinsdag 30 oktober 2012 @ 22:39:32 #276
42184 crew  DaMart
pi_118646801
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 19:40 schreef Biancavia het volgende:
Iemand hier die zich aan de nanowrimo waagt? Ik moet mijn thriller herschrijven, 30.000 woorden en ik wil er 35-40.000 van maken.
Alleen wil ik grote delen van het verhaal omgooien en ik weet nog niet precies hoe, dus eigenlijk moet ik daar eerst goed over nadenken.
Ik twijfel nog. Gisteren heb ik aan een kort verhaal weliswaar 3.750 woorden toegevoegd in 2,5 uur, maar ik denk dat ik niet de discipline heb om dagelijks 1.000 woorden of meer te schrijven :@.
pi_118659279
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 19:48 schreef wonderer het volgende:
Ik zou eigenlijk mee moeten doen.

Maar dat ga ik niet doen natuurlijk :')
Moeten... van jezelf? Eerst dat andere manuscript nog maar aanpakken, of niet?
pi_118659306
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 20:35 schreef Daph_ het volgende:
Ik ga een poging wagen.. Alleen dit jaar heb ik een voltijd baan dus waarschijnlijk kom ik bij lange na niet aan die 50k. Vond NaNo erg leuk de afgelopen paar jaar, dus heb er best weer zin in :)
En wat heb je met eerdere versies gedaan? Nog herschreven?
  woensdag 31 oktober 2012 @ 12:01:24 #279
71919 wonderer
pi_118661116
quote:
7s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 11:04 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Moeten... van jezelf? Eerst dat andere manuscript nog maar aanpakken, of niet?
Ja, inderdaad. Van mezelf. Maar goed :')
pi_118711236
Ik heb mezelf schrijfvrij gegeven tot maandag. Ik zit zó in een twijfeldip over mijn manuscript dat ik er even een paar dagen afstand van moet nemen.
pi_118796502
Ik doe niet mee aan NaNo, niet meer. Twee jaar gedaan, maar het kost me echt teveel tijd. Ik wil graag mijn tijd besteden aan mijn huidige boek, waarvan ik -eindelijk- het oorspronkelijke idee weer terug van heb gevonden.
pi_118796893
Mag ik in de OP :X

Ik schrijf een boek waarin het hoofdpersoon veel problemen heeft die ik ook heb (schizo, lesbisch, verslaafd aan pillen), waar jongeren zich in kunnen herkennen, maar tegelijkertijd heeft het ook fantasie-invloeden. :)

Of het wat wordt weet ik niet, ik ben er echt al jaren mee bezig.. het is zo lastig!
pi_118865297
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 02:08 schreef CytiseChromatique het volgende:
Mag ik in de OP :X

Ik schrijf een boek waarin het hoofdpersoon veel problemen heeft die ik ook heb (schizo, lesbisch, verslaafd aan pillen), waar jongeren zich in kunnen herkennen, maar tegelijkertijd heeft het ook fantasie-invloeden. :)

Of het wat wordt weet ik niet, ik ben er echt al jaren mee bezig.. het is zo lastig!
Interessant!

Hoeveel woorden zit je op? :)
pi_118873601
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 20:48 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

Interessant!

Hoeveel woorden zit je op? :)
Nou, niet meer dan een paar duizend... :P Ik heb er veel meer tijd dan woorden aan besteed tot nu toe. :)

Ik merk dat ik er misschien te vroeg aan begonnen was, namelijk op mijn 16e. Als ik nu terugkijk op de ideeën die ik toen had, zie ik nu wel dat het nog te vroeg was voor me om een heel boek te gaan schrijven. Bovendien kreeg ik constant nieuwe ideeën, maar kon ik er nooit echt één structuur van maken. Dat vind ik erg lastig.

Ik ben nu 18, en houd me momenteel meer bezig met dichten. Ik zit te kijken of dat niet beter bij me past, aangezien ik al sinds mijn 8e gedichten schrijf. :) Daar heb ik wat meer ervaring mee.

Maar goed, op dit moment schrijf ik nog regelmatig ideeën op papier en denk ik nog regelmatig na over de personages en het verhaal. Ik denk dat ik over een jaar, of twee jaar zelfs eens kritisch ga kijken naar mijn ideeën, er een structuur van maak, en dan echt serieus aan de slag ga. :)
  dinsdag 6 november 2012 @ 09:09:34 #285
71919 wonderer
pi_118879172
Als je je eigen ervaringen wilt gebruiken, is het vaak verstandig om te wachten tot je afstand kunt nemen. Als je er nog met je neus bovenop of zelfs in zit, zie je het meestal niet zo helder.
pi_118889772
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 09:09 schreef wonderer het volgende:
Als je je eigen ervaringen wilt gebruiken, is het vaak verstandig om te wachten tot je afstand kunt nemen. Als je er nog met je neus bovenop of zelfs in zit, zie je het meestal niet zo helder.
Daar heb je wel gelijk in. :)

Ik had een paar jaar geleden een heftige psychose. Destijds wist ik wel de gevoelens die ik had goed te omschrijven, maar begreep ik nog niet eens wat er aan de hand was - ik was erg verward.

Inmiddels ben ik in staat de gebeurtenis wat logischer en begrijpelijker te laten verschijnen op papier. :)
  dinsdag 6 november 2012 @ 15:07:30 #287
71919 wonderer
pi_118890090
Je hoeft natuurlijk ook geen wedstrijd te winnen of zo, en ik denk dat iets dat zo dicht bij je staat ook wel wat extra tijd en aandacht verdient.

Je zou zelfs in de tussentijd iets totaal fictiefs kunnen schrijven om ervaring op te doen die je dan kunt gebruiken voor je echte verhaal.
pi_119012532
Pfff... zucht... steun...
Nu ben ik sinds dinsdag weer verder gegaan met het herschrijven van mijn psychologische thriller, maar het kost me zó veel moeite. Het is net of het verhaal mij zelf niet meer kan boeien en ik kan zelf niet meer zien of het wel goed genoeg is. Bleh. ;(
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:50:29 #289
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_119013225
quote:
9s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:29 schreef Biancavia het volgende:
Nu ben ik sinds dinsdag weer verder gegaan met het herschrijven van mijn psychologische thriller, maar het kost me zó veel moeite. Het is net of het verhaal mij zelf niet meer kan boeien en ik kan zelf niet meer zien of het wel goed genoeg is. Bleh. ;(
ai, das lastig. Hoe komt dat?
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:15:06 #290
71919 wonderer
pi_119014048
quote:
9s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:29 schreef Biancavia het volgende:
Nu hoor je er echt bij ;)

Erg herkenbaar, heel vervelend. Wegleggen een optie? Of een proeflezer die de vinger op de zere plek kan leggen?
pi_119014199
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:15 schreef wonderer het volgende:

[..]

Nu hoor je er echt bij ;)

Erg herkenbaar, heel vervelend. Wegleggen een optie? Of een proeflezer die de vinger op de zere plek kan leggen?
Ja, ik denk juist dat dat een deel van het probleem is. Een proeflezer heeft een vinger op een zere plek gelegd en ik weet niet hoe ik die plek moet behandelen. :{

Maar op dat punt waar dat aan de orde komt ben ik nog niet beland, dus misschien moet ik gewoon maar doorgaan en dan als ik daar ben weer verder kijken hoe ik het ga doen. Alleen daar krijg ik weer twijfels door, want stel dat ik van alles om ga gooien, dan zit ik nu wellicht energie in scènes te stoppen die straks ook weer op de schop moeten...
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:20:05 #292
71919 wonderer
pi_119014224
Ah, dat is NOG herkenbaarder. En ik hik tegen exact hetzelfde aan.

Laten we samen zielig gaan wezen :Y
pi_119014483
Ja. :'(
pi_119080979
Een andere proeflezer vond juist bepaalde dingen weer goed, waar de eerste proeflezer vraagtekens bij had geplaatst. Dit ging dan over het eerste deel van het verhaal. Ik zal misschien wat situaties wat meer moeten uitdiepen, maar kan het zo wel geloofwaardig houden.
Ik ben vanochtend wel weer naar tevredenheid wat verder gekomen. Ik vermoed dat het toch een soort onzekerheid is, die zo verlammend werkt. Dan vind ik het allemaal maar matig, maar dan krijg ik weer positieve punten terug van een proeflezer en voel ik me weer gemotiveerd om verder te gaan.
Niet dat ik niets met die andere feedback doe, maar ik moet er ook niet alles van af laten hangen wat één persoon zegt.
Ik ga nu dus gewoon door met schrijven zoals ik het bedacht had, en dan kijk ik op het eind of en hoe ik het commentaar van de eerste proeflezer erin kan verwerken.
pi_119152148
Je moet natuurlijk ook niet alles van één proeflezer laten afhangen. Met de totaal verschillende conclusies van beiden kun je hopelijk je eigen conclusies trekken en de juiste aanpassingen maken. Voorlopig op huidige koers doorgaan klinkt dan ook als een slim plan :)
pi_119158999
Het gaat nu ook wel aardig vooruit, ik denk dat ik het voornamelijk lastig vond om er weer in te komen, zeker na die opmerkingen van die ene proeflezer.
Daarnaast zit mijn hp continu in een emotionele rollercoaster en het is mentaal best uitputtend om steeds weer in dat gevoel te kruipen. Daarbij wordt het beschrijven van die emoties steeds lastiger, omdat ik het gevoel heb dat ik steeds in herhaling val. Hoe vaak kun je iemand trillende handen laten krijgen, misselijk worden van de spanning, duizelig worden...
Dus ik probeer me helemaal in te leven in de situatie om daar nog een beetje een originele draai aan te geven, maar dat kan ik geen uren achter elkaar doen. En het heftigste stuk moet nog komen. :')
pi_119184020
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2012 11:53 schreef Biancavia het volgende:
Het gaat nu ook wel aardig vooruit, ik denk dat ik het voornamelijk lastig vond om er weer in te komen, zeker na die opmerkingen van die ene proeflezer.
Daarnaast zit mijn hp continu in een emotionele rollercoaster en het is mentaal best uitputtend om steeds weer in dat gevoel te kruipen. Daarbij wordt het beschrijven van die emoties steeds lastiger, omdat ik het gevoel heb dat ik steeds in herhaling val. Hoe vaak kun je iemand trillende handen laten krijgen, misselijk worden van de spanning, duizelig worden...
Dus ik probeer me helemaal in te leven in de situatie om daar nog een beetje een originele draai aan te geven, maar dat kan ik geen uren achter elkaar doen. En het heftigste stuk moet nog komen. :')
soms gaat Less is more op. Beschrijf de gevoelens niet, maar laat de acties spreken. iemand die er volledig door zit, kan bijvoorbeeld ineens in huilen uitbarsten. Als je dat plaats laat vinden op het werk, of ander comprimerende plaats en de gevolgen daarvan beschrijft, laat je de emotie beleven door andere personages. Of denk bijvoorbeeld aan in woede een spiegel kapot slaan, en dan de scherven oppakken als intens emotioneel moment. Dan kaat je de invulling van gevoelens over aan de lezer
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_119193833
Daar zit zeker wel iets in, Bensel. En je hebt me daarmee ook op een ander idee gebracht. De hp is namelijk gestopt met haar werk, maar eigenlijk is het wel iets om haar daar weer mee te laten beginnen, dan kan ik daar namelijk ook iets anders aan vastknopen dat nu min of meer uit de lucht komt vallen.

Verder is het wel heel moeilijk om het in acties te laten zien, omdat ik in het ik-perspectief schrijf. Helaas kan ik het dus niet via andere personages spelen om de emoties te laten zien (of ik begrijp niet goed wat je bedoelt). Bovendien wil ze bepaalde gevoelens ook verborgen houden voor anderen, dus moet ik haar 'normaal' laten doen, terwijl ze vanbinnen kapot gaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Biancavia op 14-11-2012 11:29:14 ]
pi_119299006
Mathew "The Oatmeal" Inman heeft weer een nieuwe comic op zijn site geplaatst, die ook voor ons schrijvers wel interessant is:

http://theoatmeal.com/comics/making_things
pi_119473426
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 23:25 schreef Gwildor. het volgende:
Mathew "The Oatmeal" Inman heeft weer een nieuwe comic op zijn site geplaatst, die ook voor ons schrijvers wel interessant is:

http://theoatmeal.com/comics/making_things
Dat stukje met 'oh heerlijk, muziekje aan en zes uur schrijftijd voor de boeg' en dan zes uur later niets productiefs hebben gedaan is wel herkenbaar. :')
pi_119473479
Tijd voor een vers topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')