abonnement Unibet Coolblue
pi_110898675
Welkom in het Fok!-topic over schrijven! De onderstaande tips gelden niet alleen bij het schrijven van een manuscript, maar kunnen ook bruikbaar zijn bij andere creatieve teksten, zoals korte verhalen, scenario's, toneelstukken enzovoorts.

Tips om te beginnen met schrijven!

1. Schrijf!
Het klinkt zo simpel, maar het is écht waar; de enige manier om te leren schrijven is door het te doen. Bedenk dat je eerste schrijfsels oefeningen zijn, het hoeft niet gelijk perfect. Dat kan ook niet. Elke schrijver herschrijft en schrapt in de eerste versies, ook Stephen King.

2. Lees!
Je kunt niet schrijven als je nooit leest. Lees literatuur en boeken in het genre waarin je wilt schrijven.
Waardoor vind je het ene boek beter dan het andere? Hoe is de ontwikkeling van de personages? Wat is het thema van het boek? Waarom spreekt de schrijfstijl je wel of niet aan?

3. Lees over schrijven
Verdiep je in de materie over personages, conflicten, structuur, perspectief enzovoort.
Aanraders:
Over leven en schrijven - Stephen King
Schrijven: het begin - Pim Wiersinga
Personages, conflict, perspectief - Frans Stuger
De 36 dramatische situaties - Jan Veldman
Bestseller - Paul Sebes (vooral voor de do's en don't bij het insturen van een manuscript)
Zo schrijf je een verdomd goed roman - James N. Frey (Helaas niet meer leverbaar bij Bol.com)

4. Zoek proeflezers
Iedere schrijver heeft proeflezers, ja, ook Stephen King.
Het is lekker veilig om iemand uit je directe omgeving te kiezen. Zij horen jouw 'stem' in jouw verhaal, zullen het al snel goed vinden en hooguit met milde feedback komen. Voor echte kritiek zoek je mensen die verder van je af staan. Sluit je aan bij een schrijfgroep of zoek op internet naar gelijkgestemden.
Probeer zelf ook eens een verhaal van een ander te proeflezen. Waardoor loopt het niet lekker? Wat zou je anders doen? Je leert hier ook heel veel van voor je eigen verhalen!

5. Herschrijf
Geen enkele tekst is meteen goed. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier om het te doen, maar waar iedereen het over eens is, is dat herschrijven onontbeerlijk is. Enkele veelgehoorde methodes:
* Eerst het hele manuscript schrijven, het daarna enkele weken laten liggen en het vervolgens met een frisse blik herschrijven.
* Elke keer als je het document opent het stuk van de vorige schrijfsessie herlezen en meteen (licht) herschrijven.
* Herschrijven on the go: op het moment dat in je opkomt dat iets anders moet, het meteen aanpassen.
Er is geen goede of foute manier, als je maar kritisch durft te zijn op je eigen werk en de wil hebt om het nóg beter te maken. Aan te raden is om het grove werk digitaal te doen en naar het eind toe een keer het script uit te printen voor een correctie, want op het scherm vallen fouten veel minder op.

6. Doe mee aan schrijfwedstrijden
Schrijfwedstrijden bieden je een deadline en een motivatie om te gaan schrijven. Hiermee kun je je oefenen in het schrijven van korte verhalen. Veel schrijfwedstrijden hebben een bepaald thema en een maximaal aantal woorden waar je je aan moet houden. Soms krijg je ook jury-commentaar terug op je verhaal.
Hier zie je een overzicht van schrijfwedstrijd die op dit moment lopen: http://www.schrijvenonline.org/wedstrijden


Interessante links
Ken Follet legt de basics van het schrijven uit (in het Engels): Masterclass van Ken Follett

De sneeuwvlokmethode, een manier om gestructureerd een roman op te bouwen (in het Engels): http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Geweldige site van Ton Rozeman vol met tips voor het schrijven van korte verhalen:
http://www.korteverhalenschrijven.nl/

Site van Schrijven Magazine met een schat aan informatie en een actief forum met een onderdeel waar je korte stukjes (max. 500 woorden) kunt laten proeflezen: www.schrijvenonline.org

Fok!kers aan het schrijven:
_Arual_
Aardappeltaart
Antidood
Armoed
AthCom
Bensel
Biancavia
BlackLodge
Cherrylips
ChrisHantzen
Complexiteit
DaMart
Drassss
Exentric90
Frag_adder
Frith
GeileSoepLepel
Gwywen
JAM
jebentzelfeenfiets.
kalinzar
KeizerKuzco
Mishu
Nadine26 (Zie ook: Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2)
najazeg
Nezhi
p-etr-a
Pfenisbaron
StinkieBinkie
summer2bird
Tha_Erik
ValHallen
Verbal
Vivi
Wolferl
wonderer

[ Bericht 2% gewijzigd door Biancavia op 28-04-2012 15:10:24 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110898788
Laatste post vorige topic:

quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:50 schreef kalinzar het volgende:
Zo, net een synopsis geschreven... Wat is dat moeilijk zeg!

Ik heb steeds het idee dat ik mijn eigen verhaal te kort doe door allerlei wendingen en leuke stukjes over te slaan of heel kort te benoemen. Maar ja, de uitgever die ik op het oog heb vraagt om een synopsis van twee pagina's... Ik heb er 1200 woorden op gekregen en als je daar dan 121k woorden van een verhaal in wil samenvatten is dat best lastig :P

Nou ja, de volgende paar dagen nog maar eens een paar keer kritisch kijken. En uiteraard nog een mooie begeleidende brief opstellen en dan maar afwachten wat er van komt.
Synopsis schrijven is inderdaad lastig. Een tip is om het door iemand te laten lezen die jouw manuscript niet kent. Zo kun je er onduidelijkheden en dergelijke uit laten halen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator zaterdag 28 april 2012 @ 16:42:19 #3
42184 crew  DaMart
pi_110901450
Dit is toch hoofdstuk 8? :P.

TT even aangepast ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_110907297
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:42 schreef DaMart het volgende:
Dit is toch hoofdstuk 8? :P.

TT even aangepast ;).
Ja, vergeten! Bedankt.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110915235
Hoppa een kort verhaal naar vier tijdschriften gestuurd.
pi_110931385
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 23:39 schreef Complexiteit het volgende:
Hoppa een kort verhaal naar vier tijdschriften gestuurd.
Literair?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110933322
Ja, had er een paar gevonden op http://literairetijdschriften.org/.

Ik verwacht er niks van, vandaar dat ik niet geduldig op een afwijzing ga wachten tot ik het naar een volgende stuur.

edit: Fijne openingspost van het topic! Geloof niet dat ik die eerder gelezen heb.
pi_111003980
Inderdaad een mooie OP.
Deze vakantie maar n's wat bijschrijven. Gelukkig heb ik het verhaal in grote lijnen al in mijn hoofd zitten. Ik verheug me op alles vanaf ongeveer de helft van het verhaal, maar ik moet jammergenoeg nog een stuk om daar te komen. Ik wil geen stukken 'tijdelijk' skippen omdat het er dan misschien nooit van komt. Dat wordt even doorzetten in dit stuk dan.
pi_111044362
Er kwamen net een paar leuke tweets voorbij over Villa Betty. :s)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_111196577
Interessante blog van Michael Berg, over een BN'er die een thriller 'geschreven' heeft: http://www.michaelberg.nl/2012/05/ghostwriter/
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 6 mei 2012 @ 15:11:47 #11
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_111204878
Wat stond er? :)
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_111211817
Ik heb besloten om 2 verhalen te maken.
Die 2 combineer ik uiteindelijk als de 2 hoofdpersonen van de 2 verhalen elkaar tegen komen.
En in de verleden tijd :)
Omdat het toch een fantasy voor tieners wordt en die meestal in de verleden tijd geschreven zijn.
Bovendien, ik voel mij prettiger bij die schrijfstijl :)
Twiddel
  zondag 6 mei 2012 @ 20:50:05 #13
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111220722
quote:
7s.gif Op zondag 6 mei 2012 10:30 schreef Biancavia het volgende:
Interessante blog van Michael Berg, over een BN'er die een thriller 'geschreven' heeft: http://www.michaelberg.nl/2012/05/ghostwriter/
"en 1 % van ieder verkocht boek. De Bekende Nederlander krijgt 19% – als het niet nog meer is."

Dat laatste moet een fabeltje zijn. Zo veel kan de publiciteit van een BN-er niet waard zijn.

edit: en persoonlijk vind ik thrillers ook niet echt interessant. Beetje uitgewoond genre.

[ Bericht 2% gewijzigd door Frith op 06-05-2012 21:02:02 ]
pi_111361399
Net terug van de prijsuitreiking van die schrijfwedstrijd voor jongeren Write Now! Mijn god, wat een belabberde organisatie was dat. De helft van de aanwezigen moesten zelfs op de betonnen vloer zitten, het is toch niet te geloven?

Hoe dan ook, niet in de prijzen gevallen helaas.

Mocht iemand interesse hebben in mijn inzending om te lezen, dat kan je hier doen:

http://gwildor.nl/short/1

Feedback is uiteraard welkom :)
pi_111377957
Vorige week heb ik het eerste deel van mijn manuscript naar een uitgever gestuurd in de veronderstelling dat ik nog minstens een maand of twee, drie de tijd had om het resterende deel nog eens goed onder handen te nemen. Dat was namelijk wat ik overal las/ hoorde... dat een uitgever normaal pas na enkele maanden reageert.

Nu kreeg ik vandaag al een reactie dat ze het eerste deel goed vinden en dat als de rest van het boek ook goed in elkaar zit er misschien mogelijkheden zijn. Hartstikke leuk om te horen natuurlijk, maar nu zit ik een klein beetje met een probleem :P

Ik denk dat ik vanavond/ morgen nog maar als een idioot aan de opmaak/ uitwerking van het resterende stuk ga werken en het dan maar opstuur met een korte situatieschets erbij. Dan moet de uitgever zelf maar bepalen of hij het nu al leest of me nog een paar weken de tijd geeft voor mijn eigen eindredactie. Gelukkig heb ik al wel wat dingen bijgewerkt in de afgelopen paar dagen. En de hoofdlijn van het verhaal gaat ook echt niet meer veranderen. Maar eigenlijk had ik er op gemikt om de rest van mei nog te gebruiken voor wat kleine aanpassingen. Zowel qua opmaak, schrijfstijl als enkele andere verhaaldetails...

Nou ja, wat loop ik eigenlijk te zeuren. Ik ben al hartstikke blij dat ik uberhaupt iets van een positieve reactie krijg ;) Dat had ik eerlijk gezegd compleet niet verwacht...
  donderdag 10 mei 2012 @ 15:16:36 #16
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_111378835
Gaaf :) Welke uitgever?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_111384469
Wat goed, kalinzar!
Het is echt een heel goed teken als ze zo snel reageren.
Wees eerlijk en zeg dat je graag nog een paar weken de tijd wil hebben om de rest van je manuscript nog een keer door te nemen. Zij hebben ook liever dat je dat doet, dan dat ze een afgeraffeld manuscript toegestuurd krijgen.
Veel succes!
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:32:25 #18
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_111398827
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2012 17:31 schreef Biancavia het volgende:
Wat goed, kalinzar!
Het is echt een heel goed teken als ze zo snel reageren.
Wees eerlijk en zeg dat je graag nog een paar weken de tijd wil hebben om de rest van je manuscript nog een keer door te nemen. Zij hebben ook liever dat je dat doet, dan dat ze een afgeraffeld manuscript toegestuurd krijgen.
Veel succes!
helemaal mee eens. Laat je van je beste kant zien Kalinzar! En btw gefeliciteerd!
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_111403012
Thanks allemaal:)

Afgeraffeld is overigens ook weer wat overdreven hoor, ik had het complete verhaal vorige week al klaar om op te sturen, al is er nog één twist waar ik niet helemaal zeker over ben. Maar die heeft meer invloed op een eventueel vervolg dan op dit boek, dus zo schokkend is het ook weer niet als daar later in het proces nog wat mee gebeurd.
Alleen vond ik het voor mezelf wel lekker om er nog éénmaal rustig over heen te lezen. En omdat er op de website toch werd aangegeven dat je niet het gehele manuscript in één keer hoeft te sturen dacht ik maar vast wat op te sturen terwijl ik daar nog mee bezig was. Voor het eerste deel heb ik trouwens niet meer dan een paar kleine spelfouten gecorrigeerd in die laatste ronde, maar toch...

Ik zal het in ieder geval zeker even noemen in mijn antwoord morgen:)
pi_111623256
Ik krijg net enorm leuk nieuws! *O* :s) *O* Komend schooljaar wordt er weer een kinderboekje van mij uitgegeven! Ik ben zó blij! :D

[ Bericht 12% gewijzigd door Biancavia op 16-05-2012 15:11:55 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_111630150
Gefeliciteerd Biancavia! :)

Zelf heb ik ondertussen ook groen licht gekregen, wel met de opmerking dat er in met name het tweede deel van het manuscript nog een hoop gesleuteld zal moeten worden. Maar goed, dat is al veel meer dan ik verwacht had zo als beginnend hobbyist-schrijver en zolang de verhaallijn maar intact blijft is er heel wat bespreekbaar. Ik zou wel gek zijn om professioneel advies om mijn boek nog beter te maken niet serieus te nemen immers.
pi_111630439
Geweldig kalinzar! Gefeliciteerd!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_111641770
Gefeliciteerd Biancavia! *O*

Hier gaat het schrijven weer redelijk nadat het vier maanden heeft stilgelegen - heb wel wat nieuwe inzichten nu dus ik kan weer verder op het punt waar ik was vastgelopen! Verhaal ligt nu op circa 55k, ben ongeveer op 2/3 nu dus het wordt wel aan de lange kant, alleen denk ik wel dat ik dingen kan schrappen zodra ik het ga bijschaven als ik de draft heb afgerond :) Ben in ieder geval blij dat ik weer wat inspiratie heb om verder te gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 22:57:55 #24
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_111686557
Ter voorbereiding: op de site van Vrij Nederland staat een schema dat je doorloopt als je een boek schrijft. Misschien niet erg motiverend, maar toch zeker interessant.

  donderdag 17 mei 2012 @ 23:35:35 #25
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111688846
Daarom dus ook de vlucht van zelf publiceren. Het boekje daarover van 'schrijven online' is inmiddels alweer hopeloos achterhaald door ebooks overigens.

De twee grootste spelers daarin zijn Amazon en Smashwords overigens. Het is alleen heel erg de vraag of Amazon niet gewoon een Walmart in schaapskleren is. Ze zijn nu nog 'soort van cool', maar als zij de markt domineren blijft dat waarschijnlijk niet zo. Het gegeven dat ze enorme 'fall out' met goodreads hebben gehad over het linken naar boeken, stemt mij ook ietswat bezorgt wat dat betreft.
En Amazon gebruikt cheques (cheques?! CHE- , ja die dingen die niemand buiten de VS gebruikt en zelfs in de VS verdrongen zijn door creditcards), terwijl smashwords paypal gebruikt voor uitbetalen.
De termijn is technisch gezien hetzelfde: drie maanden. Alleen is bij smashwords per kwartaal en bij amazon per maand, wat allicht qua voorspelbaar inkomen iets handiger kan zijn. Zou je veel verkopen dan toch, want dat doe je natuurlijk niet zomaar.

Desalniettemin toch weer bezig aan artikelen, yeuh.
  donderdag 17 mei 2012 @ 23:42:24 #26
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_111689216
eh, in Amerika leven de cheques nog hoor... veel mensen krijgen hun loon ermee uitbetaald, kopen er boodschappen mee in de supermarkt of betalen er hun rekeningen mee.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 18 mei 2012 @ 00:02:23 #27
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111690177
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 23:42 schreef wonderer het volgende:
eh, in Amerika leven de cheques nog hoor... veel mensen krijgen hun loon ermee uitbetaald, kopen er boodschappen mee in de supermarkt of betalen er hun rekeningen mee.
laat me nou even doordromen, godverdomme. :(

(het is echter wel een hopeloos uit de tijd systeem, vind ik)
  vrijdag 18 mei 2012 @ 08:49:05 #28
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_111695163
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 00:02 schreef Frith het volgende:

[..]

laat me nou even doordromen, godverdomme. :(

(het is echter wel een hopeloos uit de tijd systeem, vind ik)
Tell me about it :') In de rij bij de supermarkt en alledrie de mensen voor je die betalen met check is niet bepaald een pretje :N
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_111695505
Leuk topic. ^O^
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:49:53 #30
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_111957757
waarom word ik toch nog steeds opgenomen in dit topic in de lijst van mensen die aan het schrijven is? ik schrijf al jaren geen reet meer. tenminste, niet meer dan vervelende e-mailtjes naar de belastingdienst en ex-vriendinnen die de cijfercode van een koffer die ik ze ooit cadeau heb gedaan in ruil voor een trio nodig hebben. weg wil ik hier.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_111957797
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:49 schreef JAM het volgende:
waarom word ik toch nog steeds opgenomen in dit topic in de lijst van mensen die aan het schrijven is? ik schrijf al jaren geen reet meer. tenminste, niet meer dan vervelende e-mailtjes naar de belastingdienst en ex-vriendinnen die de cijfercode van een koffer die ik ze ooit cadeau heb gedaan in ruil voor een trio nodig hebben. weg wil ik hier.
Deze reactie bewijst de gevoelige snaar, JAM-lief. Je wéét dat je zou moeten schrijven, het is je talent, je roeping, je zou eigenlijk...
Maar je bent lui. Te lui om er écht werk van te maken. Om alles opzij te zetten voor alleen dat ene, Het Manuscript. En elke keer als je oog onwillekeurig op dit topic valt en je het opent, je gevoelens van een vaaglijk onbehagen onderdrukkend, zie je weer je naam staan in die lijst. En dat doet pijn.
Je naam blijft staan. Onherroepelijk. Omdat het moet.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_111959361
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 05:26 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Deze reactie bewijst de gevoelige snaar, JAM-lief. Je wéét dat je zou moeten schrijven, het is je talent, je roeping, je zou eigenlijk...
Maar je bent lui. Te lui om er écht werk van te maken. Om alles opzij te zetten voor alleen dat ene, Het Manuscript. En elke keer als je oog onwillekeurig op dit topic valt en je het opent, je gevoelens van een vaaglijk onbehagen onderdrukkend, zie je weer je naam staan in die lijst. En dat doet pijn.
Je naam blijft staan. Onherroepelijk. Omdat het moet.
Herkenbaar ;(
Tap tap tap
  donderdag 24 mei 2012 @ 15:29:59 #33
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111972601
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 05:26 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Deze reactie bewijst de gevoelige snaar, JAM-lief. Je wéét dat je zou moeten schrijven, het is je talent, je roeping, je zou eigenlijk...
Maar je bent lui. Te lui om er écht werk van te maken. Om alles opzij te zetten voor alleen dat ene, Het Manuscript. En elke keer als je oog onwillekeurig op dit topic valt en je het opent, je gevoelens van een vaaglijk onbehagen onderdrukkend, zie je weer je naam staan in die lijst. En dat doet pijn.
Je naam blijft staan. Onherroepelijk. Omdat het moet.
Of misschien was het echt gewoon een opwelling en is de noodzaak weg. Het moralistische verwijt maken van luiheid is m.i. absurd. Waar geen wil is, is geen weg. Er hoeft ook helemaal weg te zijn, men was namelijk al op het strand aan het genieten van zand, zee, lucht en schaars geklede dames en heren.

Schrijven is geen zelf-kastijding, vind ik. Anders krijg je "titaantjes waren we. 75 schijvers schrijven zichzelf" wat net zo goed "75 zelfrapportages van depressie" genoemd had kunnen worden. Ik snap heus wel dat er een link tussen die twee, maar de gedachte dat dit noodzakelijk zou zijn, vind ik desalniettemin weinig charmant en eigenlijk ook ronduit gevaarlijk.

Laat die jongen toch gewoon genieten van dat strand ipv hem de schrijfkamer in te verplichten.
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:51:32 #34
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_111982610
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 15:29 schreef Frith het volgende:

[..]

Of misschien was het echt gewoon een opwelling en is de noodzaak weg. Het moralistische verwijt maken van luiheid is m.i. absurd. Waar geen wil is, is geen weg. Er hoeft ook helemaal weg te zijn, men was namelijk al op het strand aan het genieten van zand, zee, lucht en schaars geklede dames en heren.

Schrijven is geen zelf-kastijding, vind ik. Anders krijg je "titaantjes waren we. 75 schijvers schrijven zichzelf" wat net zo goed "75 zelfrapportages van depressie" genoemd had kunnen worden. Ik snap heus wel dat er een link tussen die twee, maar de gedachte dat dit noodzakelijk zou zijn, vind ik desalniettemin weinig charmant en eigenlijk ook ronduit gevaarlijk.

Laat die jongen toch gewoon genieten van dat strand ipv hem de schrijfkamer in te verplichten.
Laat me ten eerste opmerken dat ik vandaag het leeuwendeel van de dag in bed heb doorgebracht en naar Radio 1 heb geluisterd en er alleen uit geweest ben om a) de man die de verwarming kwam inspecteren open te doen b) een stuk Turks brood met roomkaas te besmeren c) een blikje bier uit de koelkast te trekken d) aan mijn bureau te masturberen. Van het strand genieten was er dus niet bij. Sowieso ben ik geen strandganger. Hoogstwaarschijnlijk komt dat omdat ik op een slordige twee kilometer van het strand tussen Scheveningen en Kijkduin ben opgegroeid en daar vroeger wel zo mee doodgegooid ben dat ik dat strand nu wel weer heb gezien. (In de herfst en/of lente mag ik nog weleens door de duinen fietsen maar daar houdt het ook bij op.)
Wat ik daadwerkelijk op wilde merken is dat '75 zelfrapportages van depressie' (hoewel ik vijfenzeventig voluit zou schrijven) een tekst zou worden die ik graag lezen zou. Vooral wanneer deze zou beginnen met: 'Er zijn dagen waarop een mens geen andere keuze heeft dan daadwerkelijk te moeten erkennen dat het laatste stel tieten dat hij gezien heeft het stel tieten van zijn bloedeigen moeder zijn en het laatste stel handen dat zijn kloten beroerde het stel van een keuringsarts waren.' Dan nog wat gelul over Japanse meisjes in hun kutjes knijpen en je hebt best een aardig boek.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_111994471
;)
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 24 mei 2012 @ 23:08:00 #36
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111998452
point taken.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 05:16:08 #37
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_112005427
same shit, different day. na de dag in bed door te hebben gebracht ben ik nog even op café gegaan en heb ik mijzelf weer werkelijk een hoeveelheid bier aangemeten waar de honden geen brood van lusten. misschien moest ik toch maar even een boekje schrijven en dan noem ik het: Zuipen in een Moslimwijk. je weet deze vriend woont nul-çeventig-schildaarswaaik. nou ja, al die pretentieuze actualiteiten daargelaten is er altijd nog Deep Purple en de rest van de bende. zolang er morgen geen wekker afgaat om me aan de een of andere verplichting te herinneren vind ik het allang best.
Jij, frith, zou je wat minder moeten bemoeien met stilistische grapjes waar werkelijk niemand van onder de indruk is en wat vaker je halfslappe pik door barmeisjes af laten kluiven; jij, biancavia, zou wat vaker achter een bar moeten staan en wat meer halfslappe pikken afkluiven. JAM SIGNED OFF.

[ Bericht 1% gewijzigd door JAM op 25-05-2012 05:36:26 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_112006756
Point taken.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator vrijdag 25 mei 2012 @ 12:57:02 #39
42184 crew  DaMart
pi_112014443
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 23:35 schreef Frith het volgende:
Daarom dus ook de vlucht van zelf publiceren.
Daar las ik net een artikel over. Voor het grote geld hoef je dat niet te doen:

quote:
Onderzoek verdiensten in eigen beheer uitgaven

25 Mei 2012
Een uitgebreid enquêteonderzoek onder auteurs die in eigen beheer uitgeven in Groot-Brittannië heeft aangetoond dat ruim de helft van die auteurs jaarlijks minder dan 500 dollar (ca. 400 euro) verdient.

Uitgeven in eigen beheer klinkt voor veel schrijvers als een lucratieve bezigheid. Je zit niet gebonden aan een uitgeverij en doet je eigen promotie. Zo maakten auteurs als Amanda Hocking en E.L. James (bekend van haar hit Fifty Shades of Grey) een flinke doorbraak bij Amazon met hun boeken. Maar schijn bedriegt, volgens het Britse onderzoek.

De enquête werd verspreid onder 1.007 Britse auteurs die uitgeven in eigen beheer. Hieruit werd geconcludeerd dat maar een klein deel van deze groep (ca. tien procent) in 2011 bedragen binnenhaalden van 100.000 dollar of meer. Het overgrote deel verdiende 500 dollar of minder. Het team achter het onderzoek beweert dat de hype omtrent uitgeven in eigen beheer groot is omdat alleen de bestsellers groot in de markt staan, maar dat zij allesbehalve een realistische weerspiegeling van de markt zijn.

Ook wees het onderzoek uit dat hoogopgeleide vrouwen van begin veertig die romantische fictie schreven het meest verkochten. Bijna zeventig procent van de best verkopende auteurs vielen in die categorie. Daarnaast beweerden de onderzoekers dat boeken die professioneel oogden veel beter werden verkocht. Auteurs die redactionele hulp hadden gekregen verkochten 13 procent meer dan gemiddeld, en auteurs die hulp hadden gezocht voor de omslag verkochten 34 procent meer.

Toch is geld niet de voornaamste drijfveer van auteurs die in eigen beheer uitgeven, concludeerden de onderzoekers. Ruim 95 procent van de geënquêteerden vonden zich succesvol. Een groot deel van hen gaf bovendien aan dit jaar nog meerdere boeken te willen publiceren, ongeacht of ze eraan verdienen of niet.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zaterdag 26 mei 2012 @ 03:06:45 #40
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_112043733
zullen wij facebookvriendjes worden, biancavia? dan kunnen we zo nu en dan wat kletsen. we kunnen ook een keer uit eten gaan maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar eigenlijk geen reet aan vind, uit eten gaan. néé, ik ben maar wat blij met dat facebook. de dialoog en de afstandelijkheid.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_112082735
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 03:06 schreef JAM het volgende:
zullen wij facebookvriendjes worden, biancavia? dan kunnen we zo nu en dan wat kletsen. we kunnen ook een keer uit eten gaan maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar eigenlijk geen reet aan vind, uit eten gaan. néé, ik ben maar wat blij met dat facebook. de dialoog en de afstandelijkheid.
Lijkt me dolgezellig!
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 27 mei 2012 @ 15:58:19 #42
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_112091104
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 12:57 schreef DaMart het volgende:

[..]

Daar las ik net een artikel over. Voor het grote geld hoef je dat niet te doen:

[..]

ik kan me vergissen, maar is een omzet van 100.000 op 1/10 van de auteurs voor een uitgever niet een natte droom? Voor zover ik weet doen uitgevers het ook niet zo goed verder.

Maar goed, als je schrijft voor het grote geld heb je toch meer dan een beetje hubris. Anderzijds, gezien de 'kwaliteit' van sommige top-auteurs... oh well.
pi_112262264
Even een kort vraagje over grammatica, wat ik nauwelijks kan vinden door te googelen:

Moet je wanneer je een bijwoord en een werkwoord hebt, waarbij het bijwoord duidelijk op het werkwoord slaat, het bijwoord en het werkwoord aan elkaar schrijven? In mijn gevallen gaat het dan vrijwel altijd om voltooid deelwoorden.

Drie voorbeelden waarover ik twijfel:

- "Halfslapende" of "half slapende"?
- "Snelstromende" of "snel stromende"? En als daar weer een bijvoeglijk naamwoord bijkomt, dus bijvoorbeeld "redelijk snelstromende"?
- "Goedbrandende" of "goed brandende"?
  vrijdag 1 juni 2012 @ 08:58:45 #44
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_112296743
Ik zou ze niet aan elkaar schrijven.

"In de fel schijnende zon ben je zo verbrand."
"De nog half slapende jongen sloeg de wekker van zijn nachtkastje."

Zeker in de eerste zin zou het aan elkaar geschreven niet kloppend eruit zien.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  vrijdag 1 juni 2012 @ 13:10:12 #45
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_112304483
Mijn antwoord luidt: 'Weet ik veel! 't Zal me aan mijn reet roesten!'
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 5 juni 2012 @ 02:42:26 #46
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_112461706
(Voor dat soort kwesties heb je, mocht het er ooit van komen, een redactie. Daar moest je je maar geen kopzorgen over maken.)

Kunnen we in de tussentijd niet een beetje gefröbel lezen? Is dit ouwehoeren over het schrijven of ouwehoeren over het schrijven? Zijn we hier niet om elkaars rotzooi af te kraken en de weinige teksten die we daadwerkelijk voorstaan voor ons te houden? 't Is al lang geleden dat ik hier iets gelezen heb van iemand. De laatste keer was volgens mij (een overigens gepubliceerde en goed ontvangen tekst) van Wonderer; dat beviel me wel. Die jongen heeft kloten; een deel ervan wend hij aan om te schrijven, de rest om Filipijnse jongens erop te laten kluiven,- heb ik het zo goed samengevat?
Om kort te zijn, doe eens wat leesvoer.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 5 juni 2012 @ 02:43:12 #47
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_112461710
Oh ja,- Biancavia heeft wat kinderliteratuur voorgebracht. Dat moest ik nog maar eens lezen maar daar wacht ik maar mee tot er een kind van me geboren is.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_112467749
Als je lid bent van literairwerk.nl kun je het verhaal van mijn hand over Nikola Tesla lezen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_112797165
PaulSebes twitterde op dinsdag 12-06-2012 om 18:20:45 Karin Overmars signeert #villabetty bij @Meulenhoff! Eindelijk is het er en wat zijn we blij. Zomerklapper mensen! http://t.co/YXbsaXSB reageer retweet
Ziet er goed uit! :D
pi_112807623
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:28 schreef GeileSoeplepel het volgende:
PaulSebes twitterde op dinsdag 12-06-2012 om 18:20:45 Karin Overmars signeert #villabetty bij @Meulenhoff! Eindelijk is het er en wat zijn we blij. Zomerklapper mensen! http://t.co/YXbsaXSB reageer retweet
Ziet er goed uit! :D
Ja, zeker veelbelovend! En ik zag al een paar exemplaren hier bij de Bruna liggen. Ik hoop op een update van Karin binnenkort, ben benieuwd hoe haar ervaringen zijn.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 13 juni 2012 @ 07:58:17 #51
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_112823167
Toen ik wakker werd had ik ineens een heerlijk bevreemdende en met de mythologie kloppende scène in mijn hoofd voor mijn manuscript. Die ga ik vandaag direct uitschrijven.
Heerlijk, zulke momenten.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 21:48:16 #52
377900 DeHeerBill
deheerbill.blogspot.com
pi_112947835
Ik heb mijn boek 'RARE' (curieuze fictie) als download gezet op http://deheerbill.blogspot.com

pi_112948985
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 21:48 schreef DeHeerBill het volgende:
Ik heb mijn boek 'RARE' (curieuze fictie) als download gezet op http://deheerbill.blogspot.com

[ afbeelding ]
:D

Aanrader, mensen. ^O^
Wel even door de paar spel- en typefoutjes heen kijken.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 23:36:58 #54
377900 DeHeerBill
deheerbill.blogspot.com
pi_112954012
quote:
Aanrader, mensen.
Wel even door de paar spel- en typefoutjes heen kijken.
Dank!

De (schrijf)wereld is klein
pi_113000913
Ik wilde eens een stuk fictie schrijven, maar ik raakte gedemotiveerd omdat ik geen namen kon verzinnen voor de karakters :')
Extremistisch gematigd.
  zondag 17 juni 2012 @ 21:03:14 #56
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_113019890
Dan geef je ze toch gewoon geen namen?

"Meneer X ging naar de supermarkt" werkt misschien iets minder goed dan "Jan-Pieter Frederick Willem Alexander Diederick van der Pik, in wijde omtrek beter bekend als 'die lul', ging naar de supermarkt.", maar toch.

ik bedoel: Als dat je al tegenhoudt... :)
pi_113048436
Eens met Frith. Er zijn hele romans waarin de hoofdpersoon geen naam heeft.
  maandag 18 juni 2012 @ 14:02:20 #58
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113049093
Eindelijk eens een proposal geschreven... Dat werd tijd :') Voro het eind van de week naar een agent gestuurd, beloofd...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_113049931
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 14:02 schreef wonderer het volgende:
Eindelijk eens een proposal geschreven... Dat werd tijd :') Voro het eind van de week naar een agent gestuurd, beloofd...
Mooi zo! Succes! :s)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_113085101
Ik wist niet dat er zoveel FOK!schrijvers waren :)

Ik schrijf vanaf m'n zesde verhalen, van simpele fictie tot bierviltjes vol met waargebeurde verhalen die leiden naar een echt verhaal! Ik heb ook bijna alles bewaard wat ik heb geschreven... Het enige wat verloren is, is een harde schijf aan twee jaar typewerk :{
Helaas weet ik niet meer hoe ik dat ding ooit nog aan de praat kan krijgen (staat misschien nog op CD-rom, maar niet op m'n craptop of floppy)... En kan ik mijn eerste volwassen boek weer gaan overtypen uit mijn volgeschreven dummy's. Overigens ook een les voor mij, kan ik weer een stel kinderziektes uit het verhaal halen.

Ik heb een paar jaar geleden een cursus gevolgd hoe je een boek moest opbouwen, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds moeite heb met bepaalde regels. Ik heb wel een paar boeken geschreven, maar de laatste paar boeken heb ik niet afgemaakt vanwege een heel stompzinnig probleem; ik heb nooit leren typen :')
Het liefst schrijf ik m'n boeken met de hand en een vulpen. Dat is wat mobieler dan een PC.

Ik heb tot nu toe alleen kleine verhalen geschreven op de computer. Ik ben in mei weer begonnen met een nieuw boek te typen, want voor mij is het moeilijker om te typen dan om even neer te pennen in een dummy. Fictie, maar geen Lord of the Rings-taferelen. Het zal nog wel een jaartje duren met de nodige bierviltjes, collegeblokken en volgekladde agenda's :)

Oh ja, ik werk ook nog mee aan een boek van een van m'n beste vriendinnen, over pesten. Ik weet: cliché onderwerp, maar het gaat vast wat moois worden O+
  dinsdag 19 juni 2012 @ 08:47:30 #61
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113086415
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 02:08 schreef Opoefiets het volgende:
Ik wist niet dat er zoveel FOK!schrijvers waren :)

Ik schrijf vanaf m'n zesde verhalen, van simpele fictie tot bierviltjes vol met waargebeurde verhalen die leiden naar een echt verhaal! Ik heb ook bijna alles bewaard wat ik heb geschreven... Het enige wat verloren is, is een harde schijf aan twee jaar typewerk :{
Helaas weet ik niet meer hoe ik dat ding ooit nog aan de praat kan krijgen (staat misschien nog op CD-rom, maar niet op m'n craptop of floppy)... En kan ik mijn eerste volwassen boek weer gaan overtypen uit mijn volgeschreven dummy's. Overigens ook een les voor mij, kan ik weer een stel kinderziektes uit het verhaal halen.

Ik heb een paar jaar geleden een cursus gevolgd hoe je een boek moest opbouwen, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds moeite heb met bepaalde regels. Ik heb wel een paar boeken geschreven, maar de laatste paar boeken heb ik niet afgemaakt vanwege een heel stompzinnig probleem; ik heb nooit leren typen :')
Het liefst schrijf ik m'n boeken met de hand en een vulpen. Dat is wat mobieler dan een PC.

Ik heb tot nu toe alleen kleine verhalen geschreven op de computer. Ik ben in mei weer begonnen met een nieuw boek te typen, want voor mij is het moeilijker om te typen dan om even neer te pennen in een dummy. Fictie, maar geen Lord of the Rings-taferelen. Het zal nog wel een jaartje duren met de nodige bierviltjes, collegeblokken en volgekladde agenda's :)

Oh ja, ik werk ook nog mee aan een boek van een van m'n beste vriendinnen, over pesten. Ik weet: cliché onderwerp, maar het gaat vast wat moois worden O+
typen kun je leren en een laptopje of ipad is ook eenvoudig aan te schaffen hoor ;) Verder, you go girl! Ik schreef als kind ook verhaaltjes maar dat stelde toen niet veel voor. Nu ben ik nog steeds aan een project bezig waarvoor ik eens met de zweep zou moeten krijgen omdat ik steeds uitstel er verder aan te werken.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_113097773
~O>

Haha, dat uitstel is dus ook mijn probleem :)

Tablet zou geen slecht idee zijn, want m'n laptop is niet erg geschikt om gezellig op te typen in het OV :)

Ik ga maar eens wat werken hier lezen, want ik ben toch wel heel benieuwd naar wat anderen zoal schrijven :)
pi_113100177
Vakantie. Eindelijk weereens aan m'n verhaal werken. Zojuist mijn eerder getypte vijfduizend woorden doorgenomen en wat aanpassingen gemaakt. Hopen dat'ie afkomen zal deze vakantie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aardappeltaart op 19-06-2012 15:37:47 ]
pi_113100204
* Aardappeltaart is de deleteknop kwijt voor posts als gevolg van een quoteknop in plaats van bewerkknop.

[ Bericht 100% gewijzigd door Aardappeltaart op 19-06-2012 15:37:33 ]
  dinsdag 19 juni 2012 @ 16:25:10 #65
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113102474
ik ga deze week ook weer eens flink aan de schrijf. En is het niet voor mijn hoofdscript dan wel voor mijn storybank waar ik tijdelijke verhalen kan parkeren tot ik ze kan gebruiken, ook al is dat misschien pas over jaren in een prequel of sequel, mocht het hoofdscript uitgegeven gaan worden en succesvol genoeg zijn.

dromen, dromen, dromen... wanneer maak ik ze eens werkelijkheid?
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 10:57:20 #66
42184 crew  DaMart
pi_113134409
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 14:39 schreef Opoefiets het volgende:

Tablet zou geen slecht idee zijn, want m'n laptop is niet erg geschikt om gezellig op te typen in het OV :)
Is een tablet wel zo handig om lange teksten op te typen dan?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 20 juni 2012 @ 11:02:47 #67
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113134620
Manuscript + proposal opgestuurd naar een agent... nu maar wachten (op de afwijzing :P).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 11:06:22 #68
42184 crew  DaMart
pi_113134735
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:02 schreef wonderer het volgende:
Manuscript + proposal opgestuurd naar een agent... nu maar wachten (op de afwijzing :P).
Goed bezig *O*.
We duimen voor je :Y.

Ik zou trouwens binnen drie maanden bericht krijgen over de synopsis die ik vier maanden geleden naar een uitgever heb gestuurd... blijkbaar hebben ze daar een erg trage kalender :').
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 20 juni 2012 @ 11:09:59 #69
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113134872
Nou, bel ze es dan... ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 11:21:43 #70
42184 crew  DaMart
pi_113135335
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:09 schreef wonderer het volgende:
Nou, bel ze es dan... ;)
De vorige keer dat ik na maanden navraag deed, kreeg ik prompt een afwijzing in de mail, dus of erachteraan mailen nou zo positief uitpakt... ;).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_113144067
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:02 schreef wonderer het volgende:
Manuscript + proposal opgestuurd naar een agent... nu maar wachten (op de afwijzing :P).
Sebes?
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:26:10 #72
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113145232
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:00 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Sebes?
Woortman.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_113146367
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:26 schreef wonderer het volgende:

[..]

Woortman.
^O^
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_113789217
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja, zeker veelbelovend! En ik zag al een paar exemplaren hier bij de Bruna liggen. Ik hoop op een update van Karin binnenkort, ben benieuwd hoe haar ervaringen zijn.
Sorry voor de late reactie :@ Het boek is nu een maand uit en ik heb al drie maanden geen letter geschreven *O* Als het aan mij ligt, blijft dat nog even zo. (Ik schrijf trouwens wel literaire recensies voor Het Parool, maar dat telt niet - dat is meer voor de lol.)

Over mijn ervaringen kan ik kort zijn: die zijn er niet _O- Het rare met een boekverschijning is dat ik vanaf dat moment altijd in een soort vacuüm terecht kom: het boek is te koop, mijn taak zit erop, en dat is het dan. Maar het is wel een fijn vacuüm. Ik was zo moe van dit manuscript (te hard gewerkt, te lang achter een bureau gezeten, te weinig geslapen) dat ik heb besloten mijn leven om te gooien en eens serieus te gaan sporten. En meer slapen, minder drinken enzovoort. Dus ik voel me een heel nieuw mens :P

Ik krijg wel veel leuke reacties van mensen die het boek gelezen hebben, maar verder denk ik aan andere dingen O-) Niet aan schrijven, en ook niet aan een nieuw boek. Eerst maar eens op vakantie. Wie weet...
  donderdag 5 juli 2012 @ 00:28:50 #75
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113789557
Ben toch wel erg nieuwsgierig hoe het uiteindelijk is geworden... dus ik pik het binnenkort wel een keer op :Y
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_113796071
Ga ik inderdaad ook doen. Loopt het boek wel wat, Nadine? Dat is toch altijd wel prettig om te weten als je zo hard hebt gewerkt.
pi_113797243
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:01 schreef p-etr-a het volgende:
Ga ik inderdaad ook doen. Loopt het boek wel wat, Nadine? Dat is toch altijd wel prettig om te weten als je zo hard hebt gewerkt.
Ik heb geen idee :@

Het staat deze maand in een paar tijdschriften (Red, Linda en de Libelle en Margriet volgen nog met een fragment en een lezersactie) maar ik weet niet of zoiets effect heeft, en zo ja: welk effect. O ja, de uitgeverij heeft een boekje gemaakt waarin een geslecteerd aantal romans (waaronder die van mij) wordt ingeleid voor de leesclubs; er zit ook een vragenlijst bij, zodat de leesclubs aan de hand van die vragen over het boek kunnen discussiëren. Op internet las ik een leuke recensie, dus voor wie meer over het boek wil weten:
http://www.seventyeight.n(...)rin-villa-betty.html

Maar verder... is het één groot mysterie :P Uiteraard zijn al mijn vrienden heel enthousiast. Dat moet ook, anders waren het mijn vrienden niet :+
pi_113800677
Je bent er ook zo lang en intensief mee bezig geweest, begrijpelijk dat je nu wat afstand neemt!

Geweldig dat er zoveel aandacht aan Villa Betty besteed wordt, het boek staat ook bij mij ergens boven aan mijn 'nog te lezen'-lijst.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_113801442
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:41 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee :@

Het staat deze maand in een paar tijdschriften (Red, Linda en de Libelle en Margriet volgen nog met een fragment en een lezersactie) maar ik weet niet of zoiets effect heeft, en zo ja: welk effect. O ja, de uitgeverij heeft een boekje gemaakt waarin een geslecteerd aantal romans (waaronder die van mij) wordt ingeleid voor de leesclubs; er zit ook een vragenlijst bij, zodat de leesclubs aan de hand van die vragen over het boek kunnen discussiëren. Op internet las ik een leuke recensie, dus voor wie meer over het boek wil weten:
http://www.seventyeight.n(...)rin-villa-betty.html

Maar verder... is het één groot mysterie :P Uiteraard zijn al mijn vrienden heel enthousiast. Dat moet ook, anders waren het mijn vrienden niet :+
Niet de minste boeken waar het in deze recensie mee vergeleken wordt. :)

Ik weet dat het vaak ook lang duurt voor je iets te horen krijgt over netto verkopen. Awel, laten we ervan uitgaan dat het goed gaat, toch! Publiciteit heeft op zich weinig effect, is mijn ervaring, maar een actieve marketingafdeling betekent in veel gevallen ook een actieve sales - en dát helpt dan weer wel.
  zondag 8 juli 2012 @ 12:18:56 #80
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_113919616
Als mensen hier over 100k woorden praten; hoeveel boek-pagina's (dus niet A4'tjes in Word, maar met goede paginaformaat, lettertype, witpagina's, regelafstand, etc.) heb je dan ongeveer?
We zullen zien, zei de blinde.
  zondag 8 juli 2012 @ 12:44:26 #81
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113920324
quote:
5s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:18 schreef Doodloper het volgende:
Als mensen hier over 100k woorden praten; hoeveel boek-pagina's (dus niet A4'tjes in Word, maar met goede paginaformaat, lettertype, witpagina's, regelafstand, etc.) heb je dan ongeveer?
300-350
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 8 juli 2012 @ 13:10:02 #82
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_113921146
Okay thanks :)
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 9 juli 2012 @ 16:59:31 #83
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113973796
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:44 schreef wonderer het volgende:

[..]

300-350
Hm, dan zou ik dus ergens tussen de 400 en 500 zitten met mijn (op dit moment) 144k.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  maandag 9 juli 2012 @ 17:01:14 #84
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113973874
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 16:59 schreef najazeg het volgende:

[..]

Hm, dan zou ik dus ergens tussen de 400 en 500 zitten met mijn (op dit moment) 144k.
Delen door 320. Zou kunnen dus.

Wat voor genre schrijf je ook alweer in?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_113973949
Wat is de titel van jouw boek?
  maandag 9 juli 2012 @ 18:21:09 #86
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113977152
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:02 schreef Mitsuki. het volgende:
Wat is de titel van jouw boek?
Welke "jouw"? :?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_113984519
Op vakantie gaan is slecht voor je schrijfritme:( Kom er niet echt meer in sinds ik terug ben.

Ach ja, even doorbijten zullen we maar denken.
  maandag 9 juli 2012 @ 21:06:31 #88
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_113985734
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 20:45 schreef kalinzar het volgende:
Op vakantie gaan is slecht voor je schrijfritme:( Kom er niet echt meer in sinds ik terug ben.

Ach ja, even doorbijten zullen we maar denken.
Ik heb daar ook altijd zo'n moeite mee als mijn kind vakantie heeft gehad. De eerste vakantieweek tegen beter weten in tussen de bedrijven door en 's avonds nog wat proberen te doen, daarna morrend opgeven en later als ze allang weer naar school is, nog steeds het ritme niet te pakken krijgen }:|

Ik heb nog twee weken nu om alles op orde te krijgen, waarschijnlijk is de presentatie op Manuscripta. :)
pi_113989003
Presentatie waarvan, Gwywen?
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 9 juli 2012 @ 22:37:03 #90
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113990567
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:01 schreef wonderer het volgende:

[..]

Delen door 320. Zou kunnen dus.

Wat voor genre schrijf je ook alweer in?
Huidig aantal woorden is 144.477 (inclusief hoofdstuktitels)
gedeeld door 320 kom ik op: 451 (afgerond naar onder)

Mijn genre is (high) fantasy.

Heel in het kort gaat het verhaal als volgt:

Hofmuzikant Qamifal ontdekt op een dag dat zijn koningin is ontvoerd en door een vreemd portaal is verdwenen. Hij zoekt hulp om haar te redden en komt zo in een bijzonder gezelschap in een parallelwereld terecht, waar hij ontdekt dat er veel meer speelt dan alleen een ontvoering en beseft hij dat hij een veel grotere rol zal spelen dan dat hij van te voren ooit had kunnen bedenken...

(dat zou een goede achterkant-tekst kunnen zijn, denk ik)

Een uiteindelijke titel heb ik nog niet, maar vooralsnog heet het "Athargon: de twee werelden"
(Athargon is de wereld waar het zich afspeelt) en heb ik genoeg ideeën voor meerdere delen in de serie (heb een hele tijdslijn bedacht, al zijn er hier en daar nog lege plekken in die tijdslijn).
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  maandag 9 juli 2012 @ 22:40:15 #91
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113990803
Oh ja, voor high fantasy is dat een prima aantal pagina's ;) Was even bang dat het misschien een roman zou zijn, da's niet zo handig voor een debuut.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 9 juli 2012 @ 23:00:30 #92
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_113992069
het wordt nog wel ietsjes meer, aangezien ik nog niet helemaal klaar ben. Ik kom wrs uiteindelijk uit ergens tussen de 150k en 160k schat ik zo in.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  maandag 9 juli 2012 @ 23:07:33 #93
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_113992458
Yeah, lijkt me prima.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_113994549
* Lonaa meldt

Afgelopen november meegedaan met NaNoWriMo. Leek me een goede stimulans eindelijk eens een lang verhaal te schrijven. 50k toen gehaald, en het daarna laten liggen.
Nu eindelijk de rust weer gevonden om het op te pakken. Ben op dit moment die 50k aan het editten, en hoop als ik daarmee klaar ben weer lekker in mijn verhaal te zitten om het af te maken. :)
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 08:39:00 #95
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114000819
als je er maar goed in zit idd en de inspiratie ook een beetje hebt. Ik zat er in maar heb inmiddels al twee weken geen tijd gehad ivm klussen en verhuizen. Nu is dat achter de rug dus hopelijk kan ik nu de draad weer oppakken, want bij mij is het einde bijna in zicht :) Heb een deadline gesteld op 21 september, dan moet het klaar zijn en dan kan ik daarna de synopsis e.d. maken en het versturen naar uitgevers.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:18:20 #96
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_114006339
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:07 schreef Biancavia het volgende:
Presentatie waarvan, Gwywen?
Dat moet nog even geheim blijven :{w
pi_114014012
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 08:39 schreef najazeg het volgende:
als je er maar goed in zit idd en de inspiratie ook een beetje hebt. Ik zat er in maar heb inmiddels al twee weken geen tijd gehad ivm klussen en verhuizen. Nu is dat achter de rug dus hopelijk kan ik nu de draad weer oppakken, want bij mij is het einde bijna in zicht :) Heb een deadline gesteld op 21 september, dan moet het klaar zijn en dan kan ik daarna de synopsis e.d. maken en het versturen naar uitgevers.
Gaaf. Ik heb zit nu wel weer redelijk in de flow. En zeker met het teruglezen heb ik weer zin om te schrijven.
Ik moet echter ook over anderhalve week verhuizen. Aan de andere kant verhuis ik wel naar een plek waar ik waarschijnlijk meer rust en ruimt heb. :)
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 15:46:14 #98
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_114016339
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 14:58 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Gaaf. Ik heb zit nu wel weer redelijk in de flow. En zeker met het teruglezen heb ik weer zin om te schrijven.
Ik moet echter ook over anderhalve week verhuizen. Aan de andere kant verhuis ik wel naar een plek waar ik waarschijnlijk meer rust en ruimt heb. :)
same here: volgens mij moet het schrijven wel gaan lukken nu ik gesettled ben :)
Suces met het verhuizen straks trouwens!
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_114166040
320 woorden is één pagina? Dan heb ik gisteravond een update voor mijn fanfic geschreven van 11 pagina's :P
Moet toegeven dat mijn eigen boek een stuk trager ging, maar ja... qua fanfic gaat het me meer om ontspanning en gewoon er wat uit knallen dan om een hoogstaand stukje proza.
pi_114296979
Eindelijk maar eens een serieuze nick geregistreerd op Fok :') ex-GeileSoeplepel hier. ( :') )

Om laat nog een bijdrage te leveren aan het gesprek hier: ik ga zelf altijd uit van 310 woorden per pagina, aangezien pagina's met veel dialoog erop meestal maar uit een stuk of 200 bestaan omdat die meer plek innemen. Daarnaast kun je vanwege de verdere witruimte na een hoofdstuk nog het aantal hoofdstukken delen door twee en dat erbij optellen. Bijvoorbeeld, mijn manuscript is 136k en heeft 20 hoofdstukken. Dan krijg je dus (136000 / 310) + (20 / 2) = 449 pagina's.

Over mijn manuscript gesproken, ik ben op dit moment weer druk bezig om er nóg een keer doorheen te gaan en beetje bij te schaven (en vervelende taalregels zoals hun/hen en vlakbij/"vlak bij" toe te passen, want met dat soort fouten staat hij op het moment nog bol). Als dat over hopelijk drie weken klaar is stuur ik hem naar Woortman toe. Ik heb haar kort via Twitter gesproken en daar kreeg ik wel goed gevoel bij.

Jij had jouw manuscript ook naar Woortman gestuurd toch, Wonderer?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')