Belgen die in Nederland wonen kunnnen een GBA aanvragen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 08:18 schreef Basp1 het volgende:
Dus er gaat een levendige handel in "nagemaakte" GBA papieren ontstaan, dan kan alsnogf elke belg een wietpas halen.
En belgen die in belgie wonen nietquote:Op dinsdag 1 mei 2012 08:22 schreef Copycat het volgende:
[..]
Belgen die in Nederland wonen kunnnen een GBA aanvragen.
Bronquote:Iedereen baalt van de wietpas
TILBURG - De omstreden wietpas wordt dinsdag van kracht in het zuiden van het land. Niemand is blij. "Dit is met een hamer een mug doodslaan die op een ruit zit."
De klanten? Die willen zich niet registeren als drugsgebruiker. De shophouders? Zien hun omzet knarsetandend halveren. De politie? Moet opeens lange ledenlijsten controleren in plaats van boeven gaan vangen. De gemeente? Laat een zorgvuldig opgebouwd beleid noodgedwongen in rook opgaan. En iedereen weet wat er staat te gebeuren: de hasj gaat terug de straat op, met alle ongewenste gevolgen van dien.
De wietpas moet de drugshandel beter reguleren. Maar: "Dit is met een voorhamer een mug doodslaan terwijl hij op een ruit zit”, stelt een shophouder.
Strengere regels
Hij heet in de volksmond de wietpaswet. Maar het is geen wet, het is een ‘maatregel tot aanscherping van de gedoogcriteria’. De bestaande regels voor de shops worden strenger. En: er komt helemaal geen fysieke wietpas. Wie een wietje wil kopen, moet lid zijn van een club. Als de politie binnenvalt, moet iedereen die in de shop zit op de ledenlijst staan. Legitimatie hoeft niet met een wietpas of clubkaart, maar kan met id-kaart of paspoort.
Dus met sommige kritiek is hij het wel eens, maar omdat hij zich in zijn bolle alcohol hoofd met beginnend korsakov heeft gehaald om de situatie nog minder beheersbaar te maken wilt hij dat dan maar niet meer toegeven.quote:'Wietpas gaat ook in Amsterdam door'
Laatste update: 1 mei 2012 09:44 info.
DEN HAAG - Als het aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie ligt, gaat de invoering van de wietpas gewoon door nu het kabinet gevallen is. Oók volgend jaar in Amsterdam.
Foto: ANP
Dat zegt hij in een video-interview met NU.nl, waarin de minister antwoord geeft op vragen die lezers hem via NUjij.nl hebben voorgelegd.
Daarin wordt onder andere de vraag beantwoord of Opstelten voor zichzélf van plan is een wietpas aan te vragen (zie de video’s onderaan dit bericht).
Alleen Nederlanders
Vanaf dinsdag wordt de wietpas al in de zuidelijke provincies Zeeland, Brabant en Limburg ingevoerd. "We beginnen ten zuiden van de grote rivieren, en dan rukken we op ten noorden van de rivieren", aldus de minister."
Met de invoering van de clubpas (wietpas) worden coffeeshops een soort clubs, waarvan alleen Nederlanders lid kunnen worden. Het idee is daarmee overlast en criminaliteit tegen te gaan, het coffeeshopbeleid beter beheersbaar te maken en buitenlanders te weren.
Verzet
Met name in Limburg is echter veel verzet tegen doorvoering van de wietpas. In Maastricht hebben tientallen coffeeshops al aangekondigd zich niet aan de nieuwe regels te houden, en het beleid desnoods tot aan de rechter aan te vechten.
Het zou niet de eerste rechtszaak zijn over de wietpas, en ook eventuele volgende zaken ziet Opstelten met vertrouwen tegemoet: "Er lijkt mij juridisch weinig meer te vrezen."
Over de protesterende coffeeshophouders zegt hij: "Ik luister naar iedereen, maar ik ben het niet altijd eens met de kritiek. Het zou wijs zijn als de coffeeshophouders, die ook ondernemers zijn, inspelen op wijzigend beleid."
"Dat is verstandiger dan vast te houden aan de situatie zoals die was, en die we niet meer willen."
Wat een kansarme politiek.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:01 schreef Basp1 het volgende:
Maar onze brombeer weet het toch beter
[..]
Dus met sommige kritiek is hij het wel eens, maar omdat hij zich in zijn bolle alcohol hoofd met beginnend korsakov heeft gehaald om de situatie nog minder beheersbaar te maken wilt hij dat dan maar niet meer toegeven.
Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:05 schreef octowoof het volgende:
stel, je koopt een oude srv-wagen en je maakt een rijdende shop, mag dat?
Waarom zou je overstappen op GHB?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:13 schreef Glazenmaker het volgende:
http://www.google.nl/sear(...)ial&client=firefox-a
Veel plezier jongens! Met dank aan de liberale VVD!
Die scooterboys komen er toch wel, en de politie kan er achter aan rijden. Zo houden we elkaar lekker bezig.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:03 schreef Copycat het volgende:
Het zou wijs zijn als de coffeeshophouders, die ook ondernemers zijn, inspelen op wijzigend beleid
Hoe kunnen deze ondernemers adequaat inspelen op een wijzigend beleid dat hun zaak naar de verdoemenis helpt? Scooterboys inhuren om niet geregistreerde klanten te voorzien?
Aldus meneer Opstelten (laatste video).quote:Ik ben natuurlijk wel eens in een coffeeshop geweest, maar alleen als burgemeester. Ik heb nog nooit zo'n eeh, dingetje, eeh, gerookt, of eeh, dat soort zaken.
In het kader van de stoere praat uit den haag verwacht ik vandaag wel al wat controles en hsops die weer voor onbepaalde tijd gelsoten gaan worden totdat het volgende proces gevoerd is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 11:03 schreef svefn het volgende:
De manieren die onder andere Opstelten aanhaalt om te voorkomen dat de wiet de criminaliteit in schiet, zie ik echt nooit werken. Ik heb zelf een paar keer bij dealers gekocht, en dan ging het meestal om vrienden (of kennissen) van vrienden, op een manier waar de politie er echt nooit achter zou komen. No way dat 'extra inzet van politie' dealen gaat voorkomen, op de foute parkeerplaatsdealtjes na dan.
Is er trouwens al besloten wanneer de coffeeshops in Limburg (meer specifiek, Maastricht) daadwerkelijk gecontroleerd zullen worden op het handhaven van de wietpas? Of is dat echt al sinds vandaag? Ik kom eigenlijk slechts een paar een per jaar in een shop, maar een laatste rituele keer met wat vrienden zou wel lachen zijn
quote:Coffeeshop toch open voor buitenlanders
Coffeeshop Easy Going in Maastricht is vanochtend om 11.00 uur alsnog voor iedereen opengegaan. Coffeeshophouder Marc Josemans probeert zo een juridische procedure uit te lokken. 'De minister verplicht ons om te discrimineren, en dat is een schending van artikel 1 van de grondwet', zei hij.
Eerder op de ochtend had Josemans nog aan ongeveer tien buitenlanders de toegang geweigerd. Hij deed dat wegens het ingaan van nieuwe regels die niet-ingezetenen van Nederland de toegang ontzeggen. De afgewezen buitenlanders gingen naar het politiebureau om aangifte te doen van discriminatie.
De meeste andere coffeeshops in Maastricht blijven voor onbepaalde tijd dicht. Volgens de uitbater van coffeeshop Heaven 69 doen ze dat omdat er officieel geen klanten zijn. Dat komt omdat niemand zich heeft geregistreerd. Sinds dinsdag zijn coffeeshops in in Zuid-Nederland besloten clubs die alleen geregistreerde leden toelaten.
Volgens Josemans zijn de meeste coffeeshops in Maastricht dicht vanwege de harde woorden van burgemeester Onno Hoes (VVD) afgelopen weekeinde. Die liet weten onmiddellijk te zullen optreden en geen enkele overtreding van het nieuwe beleid te zullen toestaan.
Waarschuwing
De gemeente Maastricht heeft coffeeshop Easy Going dinsdagochtend een schriftelijke waarschuwing gegeven voor het toelaten van niet in Nederland wonende klanten en omdat er geen ledenlijst is. Als de coffeeshop woensdag opnieuw de regels schendt, zal de gemeente de zaak voor een maand sluiten.
Dat zei coffeeshophouder Marc Josemans vandaag direct na afloop van een bezoek van ambtenaren van de gemeente Maastricht. Josemans kondigde aan ook woensdag gewoon door te gaan met iedereen toe te laten die wiet wil kopen.
'Dan word ik gesloten en kan ik naar de rechter stappen', zei Josemans. 'De realiteitszin moet het winnen van de huidige symboolpolitiek.'
Josemans zei 'trots' te zijn dat veel mensen hun sympathie kwamen betuigen bij de coffeeshop, en omdat hij de eerste in Nederland is die een waarschuwing krijgt.
Heldquote:
quote:3 flyerende VVD'ers zijn het mikpunt van protest van de tegenstanders van de wietpas. Ze worden uitgefloten.
Regering wint hoe dan ook, is sowieso een principekwestie.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:32 schreef -Dries- het volgende:
Hoe kut de pas ook is, het blijft interresant om dit hele gedoe te volgen. Wie zullen er winnen? De regering of het volk? We shall see. Als de wietpas daadwerkelijk in A'dam wordt ingevoerd volgend jaar, hebben we verloren. Eerlijk gezegd verwacht ik wel een paar relletjes mocht dat gebeuren.
Het volk heeft allang verloren de rechtse regeringen van afgelopen periodes hebben er uberhaubt niet voor het volk gezeten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:32 schreef -Dries- het volgende:
Hoe kut de pas ook is, het blijft interresant om dit hele gedoe te volgen. Wie zullen er winnen? De regering of het volk? We shall see. Als de wietpas daadwerkelijk in A'dam wordt ingevoerd volgend jaar, hebben we verloren. Eerlijk gezegd verwacht ik wel een paar relletjes mocht dat gebeuren.
De regering wint niets. De regering veroorzaakt criminaliteit en de burger betaald.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:35 schreef Wootism het volgende:
[..]
Regering wint hoe dan ook, is sowieso een principekwestie.
Als ze het nogmaals zo ver laten komen als bij dat gefaalde rookbeleid worden ze natuurlijk nooit meer serieus genomen.
Winnen in de zin van het doordrukken van een stom beleid. Dat het averechts werkt weten ze zelf nog niet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De regering wint niets. De regering veroorzaakt criminaliteit en de burger betaald.
Dat weten ze wel, maar om duistere redenen drukken ze het toch door, dezelfde redenen die de rechter gebruikt om de wietpas toch goed te keuren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:37 schreef Wootism het volgende:
[..]
Winnen in de zin van het doordrukken van een stom beleid. Dat het averechts werkt weten ze zelf nog niet.
Duistere redenen?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat weten ze wel, maar om duistere redenen drukken ze het toch door, dezelfde redenen die de rechter gebruikt om de wietpas toch goed te keuren.![]()
Redenen die het volk niet mag weten maar gewoon moet accepteren.
Exact. Geen duistere redenen, slechts corporatieve belangen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Duistere redenen?
Plantjes kan je niet patenteren. Grote industrieën als Heineken en Bayer kunnen er geen geld mee verdienen maar ondervinden er wel concurrentie van. Overheden kunnen er moeilijk controle over uitoefenen en belasting over heffen.
Bier kun je ook thuisbrouwen, maar aangezien de schaalgrootte bij heineken zo groot is kun je als thuisbrouwer niet concurreren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Duistere redenen?
Plantjes kan je niet patenteren. Grote industrieën als Heineken en Bayer kunnen er geen geld mee verdienen maar ondervinden er wel concurrentie van. Overheden kunnen er moeilijk controle over uitoefenen en belasting over heffen.
Dat weten ze wel, ze hebben zelfs al extra politie ingepland om de overlast die gaat komen tegen te gaan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:37 schreef Wootism het volgende:
[..]
Winnen in de zin van het doordrukken van een stom beleid. Dat het averechts werkt weten ze zelf nog niet.
Ik denk het niet, de coffeeshophouders gaan de Zwartepiet toegeschoven krijgen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 12:59 schreef YazooW het volgende:
Het begin van het eind van Ivo Opstelten![]()
Kan nooit lang goed gaan dit, al het gezeik dat we nu gaan krijgen gaat op hem afgerekend worden.
Een coffeeshop sluiten omdat er "Belgen" in de zaak zijn gesignaleerd...quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:28 schreef malleable het volgende:
De eerste coffeeshop is gesloten.
http://nos.nl/artikel/368402-coffeeshop-gesloten-om-wietpas.html
Waarom wil je dat dan weten? Je stopt alleen als de wietpas ingevoerd wordt?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:38 schreef vanBoeschoten het volgende:
Hoe zit het met de coffeeshops in Eindhoven? Zijn die allemaal open en laten die iedereen binnen? Of controleren die wel?
Ik heb bewust (nog) geen pas aangevraagd zodat ik kan stoppen!
Dit!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:38 schreef vanBoeschoten het volgende:
Hoe zit het met de coffeeshops in Eindhoven? Zijn die allemaal open en laten die iedereen binnen? Of controleren die wel?
Ik heb bewust (nog) geen pas aangevraagd zodat ik kan stoppen!
Niet veel, de shop hier om de hoek had pas een paar aanvragen gehad en zei dat 80% van de mensen zich echt niet wilde gaan registrerenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:48 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Volgens mij blijven de meeste shops voorlopig nog wel even dicht. Welke mongool gaat zich nou registreren.
En hier gelijk de oorzaak van het capaciteitsprobleem bij de politiediensten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:10 schreef malleable het volgende:
[..]
Dat weten ze wel, ze hebben zelfs al extra politie ingepland om de overlast die gaat komen tegen te gaan.
Waar ik eerder benieuwd naar ben is hoeveel % van politie Limburg en Brabant achter dit plan-Op-stelten staat?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:28 schreef malleable het volgende:
Lijkt mij fijn om nu bij de politie te werken en tegen mensen te moeten zeggen dat hun aangifte van mishandeling geen prioriteit heeft. Ze moeten een zaaltje met blowende mensen sluiten, dat is belangrijker.
Geen nood, er is zojuist een heel leger animalcops vrijgekomen, die anders ook maar aan het muiten slaan...quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
En hier gelijk de oorzaak van het capaciteitsprobleem bij de politiediensten.
Het sluiten van de shops is natuurlijk ook het uiteindelijke doel van die pas. Door de pas komt een deel van de handel op straat te liggen met de bijbehorende overlast.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:28 schreef malleable het volgende:
Lijkt mij fijn om nu bij de politie te werken en tegen mensen te moeten zeggen dat hun aangifte van mishandeling geen prioriteit heeft. Ze moeten een zaaltje met blowende mensen sluiten, dat is belangrijker.
Haha nee gewoon benieuwd..quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:42 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Waarom wil je dat dan weten? Je stopt alleen als de wietpas ingevoerd wordt?
Maar in cafe's wordt alcohol geschonken en dat is niet verslavend of schadelijk of zo. In tegenstelling tot dat duivelse cannabis. Ik kende ooit eens iemand, die wiet rookte en hij heeft niet eens zijn middelbare school afgemaakt. Daarmee is denk ik wel aangetoond dat wiet schadelijk is voor de volksgezondheid.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een coffeeshop sluiten omdat er "Belgen" in de zaak zijn gesignaleerd...
Het is een feit dat Nederlanders oha geen graag geziene gasten zijn in Belgische cafes, met hun lompheid en lawaaioverlast etc. Maar als de Belgen opeens besluiten om Nederlanders uit de cafes te weren zou er waarschijnlijk een diplomatieke rel van jewelste ontstaan, terecht natuurlijk.
En die hebben straks als oplossing cannabis te legaliseren. En kunnen wij mooi over de grens onze welverdiende cannabis kopen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 15:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb altijd een Belgische zenderr aan Studio Brussel (vanwege de geweldige muziek!) en daar gaat het er ook elk uur over op het nieuws. Daar zijn ze doodsbang dat er nu allemaal dealers in Belgie gaan beginnen .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |