Deel 1: Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straatquote:Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat
De wietpas zorgt ervoor dat toeristen geen coffeeshop meer inkomen. Dat geldt ook voor Nederlandse blowers die even buiten hun woonplaats wat willen halen. Voortaan koop je je spul dus bij een dealer op straat, die wellicht ook cocaïne in de aanbieding heeft. Gebruiken kan in een portiek.
Criminelen zouden daarom het regeringsplan voor de invoering van een wietpas moeten aanmoedigen. Hun drugshandel op straat zal bloeien als nooit te voren, terwijl de coffeeshops hun klantenkring zien slinken omdat ze alleen nog aan inwoners mogen leveren die zich eerder bij hen geregistreerd hebben.
Is dit wat de regering beoogt met de maatregel? Nee, maar het zijn wel de consequenties als zij de wietpas invoert. Dat leren we uit twee opiniestukken die vanmorgen in nrc.next verschenen.
Nicole Maalsté, drugsonderzoeker en auteur van Polderwiet (De Fontein, 2007), betoogt dat de regering beter de achterdeur van coffeeshops in de gaten kan houden. Daar wordt de drugs immers aangeleverd. Dit gedoogde illegale circuit blijft volgens Maalsté een erg interessant terrein voor criminele organisaties. Wie de georganiseerde misdaad wil bestrijden, kan daarom beter de achterdeur reguleren en de kleine telers met rust laten. Een pasje voor de achterdeur dus.
NOS Headlines - Wietpas
Dat blowers nu nauwelijks in aanraking komen met andere drugs, pleit volgens Maalsté het meest voor het huidige gedoogbeleid. Ook wijst ze erop dat Nederland grotendeels zelfvoorzienend is geworden, wat buitenlandse smokkelaars van een bezoek weerhoudt.
Kan de wietpas juridisch wel? Nee, zegt advocaat Maurice Veldman. Het wettelijk kader van het gedoogbeleid ontbeert de mogelijkheid een pasjessysteem in te voeren waarmee sommige burgers van overheidswege worden uitgenodigd om strafbare feiten te plegen door hen toegang te verlenen tot een plaats om softdrugs te kopen. De burgemeester, zo voorspelt Veldman, zal de rechter op zijn weg vinden als hij door de minister wordt gedwongen wietpassen te verstrekken.
Gewoon op straat kopen. Geef je de koopkracht ook nog een boostquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:12 schreef -Dries- het volgende:
Van het vorige topic:
Maar die 2000 max klanten regel is dus wel werkelijkheid? Fijn is dat, ik kom maar 1x per 3 weken ofzo in een shop en koop vrij weinig. Zal je zien dat zowat elke coffeeshop mij laat schieten als die 2000 plekken vol zijn. Waar moet je dan heen?
Nietquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:25 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Maar het is onzin inderdaad, ben benieuwd hoe ze dit gaan handhaven.
Ze denken dat te handhaven door extra agenten in te zetten. Zowel in nl als belgie. www.omroepbrabant.nl/?new(...)tpas+in+Brabant.aspxquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:25 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Maar het is onzin inderdaad, ben benieuwd hoe ze dit gaan handhaven.
Ik kom er maar 2 of 3 keer per jaar. Dus als die shops een paar van die klanten als ik hebben en ze mogen er maar 2.000, zijn ze zo failliet. Maar misschien is dat nu net de bedoeling.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:12 schreef -Dries- het volgende:
Van het vorige topic:
Maar die 2000 max klanten regel is dus wel werkelijkheid? Fijn is dat, ik kom maar 1x per 3 weken ofzo in een shop en koop vrij weinig. Zal je zien dat zowat elke coffeeshop mij laat schieten als die 2000 plekken vol zijn. Waar moet je dan heen?
Dat is echt irritant ja, ik blow heel af en toe maar heb geen zin om geregistreerd te staan eigenlijk voor die paar keer per jaar dat ik wiet haalquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:12 schreef -Dries- het volgende:
Van het vorige topic:
Mwa maar dat uittrek van het bevolkingsregister en dan sta je toch geregistreerd als drugsgebruiker ofzo, ik weet het niet. Misschien maar helemaal kappen ermee zit ik te denkenquote:Op zaterdag 28 april 2012 15:00 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat maakt mij dan weer niet uit, ik zorg wel dat ik van de week direct een wietpas haal, ook al is het maar voor drie keer per jaar. Liever dan dat ik me in allemaal bochten moet wringen om er aan te komen.
Ja dat vind ik ook zo raar, ben je een keer in een andere stad, zou je geen wiet kunnen halenquote:Op zaterdag 28 april 2012 15:24 schreef Mint_Clansell het volgende:
Je kunt dus nooit meer effe langs de shop wanneer je een keer ergens anders dan in je woonplaats bent. Je zit dus ook vast aan de kwaliteit die de shop in je woonplaats levert, terwijl bv in andere steden/dorpen de kwaliteit en keuze wellicht beter is. Kut CDA'ers en VVD'ers. Er was niks mis met het Nederlandse drugsbeleid.
inderdaad. ik ook.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:47 schreef Copycat het volgende:
Ik heb mezelf net bij twee coffeeshops aangemeld.
GBA mee, plus paspoort. Gegevens invullen op inschrijfformulier dat voor je eigen administratie is en je paspoort plus GBA worden ingescand.
Heb ook nog even nagevraagd hoe dat zit met die 2000-regel, maar daar snapt serieus niemand wat van, aangezien die regel pas in 2013 ingaat.
Hier is zo goed over nagedacht.
Bij The Pink kreeg ik een goodie bag cadeau voor de steun. Leuke geste.
Die GBA kan je toch downloaden of niet?quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:47 schreef Copycat het volgende:
Ik heb mezelf net bij twee coffeeshops aangemeld.
GBA mee, plus paspoort. Gegevens invullen op inschrijfformulier dat voor je eigen administratie is en je paspoort plus GBA worden ingescand.
Heb ook nog even nagevraagd hoe dat zit met die 2000-regel, maar daar snapt serieus niemand wat van, aangezien die regel pas in 2013 ingaat.
Hier is zo goed over nagedacht.
Bij The Pink kreeg ik een goodie bag cadeau voor de steun. Leuke geste.
Niet dat ik weet. Je kunt hem wel via internet aanvragen en betalen en dan heb je 'm binnen een paar dagen in huis.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:48 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Die GBA kan je toch downloaden of niet?
ik kom nooit ergens anders dan bij pink. ja, toen het gesloten was een jaar, toen ben ik naar casablanca gegaan.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:51 schreef Copycat het volgende:
Ben ik je gewoon misgelopen, Dawg!
Straks naar mijn moeder, kan ik me meteen ook inschrijven bij High Times. En later deze week nog bij twee anderen. Ik haat het om weinig keuze te hebben.
online bij je gemeente bestellen. kost iets van ¤9 of zo.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:48 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Die GBA kan je toch downloaden of niet?
Ja dat bedoel ik eigenlijk je hoeft dus niet naar het gemeentehuis: Ik wil een wietpasquote:Op zaterdag 28 april 2012 15:49 schreef Copycat het volgende:
[..]
Niet dat ik weet. Je kunt hem wel via internet aanvragen en betalen en dan heb je 'm binnen een paar dagen in huis.
Je moet je voor iedere shop inschrijven waar jij komt, waar vrienden van je naar toegaan en vrienden van vrienden, bij voorkeur in iedere stad waar je wel eens komt. Anders wordt het lastig spontaan even een coffeeshop te bezoeken als je bekenden in de stad tegenkomt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:51 schreef Copycat het volgende:
Ben ik je gewoon misgelopen, Dawg!
Straks naar mijn moeder, kan ik me meteen ook inschrijven bij High Times. En later deze week nog bij twee anderen. Ik haat het om weinig keuze te hebben.
hier in helmond niet. hoefde geen reden op te geven.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:54 schreef Copycat het volgende:
Nogmaals even herhalen wat ik ook in elke coffeeshop verkondig aan bezoekers:
Vraagt je gemeente zoals ehv doet, bij de aanvraag om de reden (met expliciet wietpas als optie), vul dan iets van diploma oid in. Je hebt de meest basale vorm van GBA nodig.
quote:
quote:Strenge controle op illegale drugshandel
Maar hoe doen ze dat in 2013 als de rest van Nederland ook aan de nieuwe regels moet voldoen? Vanaf begin 2013 een max van 2000 klanten per shop handhaven? Dat is echt noooit genoeg lijkt me. Dan worden er gewoon Nederlandse burgers buitengesloten omdat de max aantal inschrijvingen bereikt is. Wat wordt er met hun gedaan dan?quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:51 schreef dawg het volgende:
die 2000 regel: ze mogen nu zoveel mensen inschrijven als ze willen, en na 1 januari 2013 moeten ze het aantal terugbrengen naar 2000, mits dat overschreden is.
Die worden héél goed in de gaten gehouden om op die manier de straathandel te kunnen bestrijdenquote:
Ja echt wtfquote:Op zaterdag 28 april 2012 19:32 schreef Life2.0 het volgende:
Dus duw je de recreatieve gebruiker in het illegale cicuit, was dat niet de doelstelling die het gedoogbeleid wilde voorkomen in de jaren 70?
Hoe dom kan de wetgever zijn?quote:Dus duw je de recreatieve gebruiker in het illegale cicuit, was dat niet de doelstelling die het gedoogbeleid wilde voorkomen in de jaren 70?
Amsterdam doet niet aan de wietpas begreep ik. Logisch, als ze alle toeristen mislopen gaat de stad failliet.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:17 schreef .Masturbatron. het volgende:
crisis aan de gang en wat is de oplossing? lekker het toerisme terugbrengen met mwah, 90%?
Ja het lijkt mij ook logisch dat Amsterdam niet aan de wietpas doet, maar heb er eigenlijk nooit een officieel bericht over gelezen. Is er ooit een officiele statement hierover naar buiten gebracht door de gemeente?quote:Op zondag 29 april 2012 09:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Amsterdam doet niet aan de wietpas begreep ik. Logisch, als ze alle toeristen mislopen gaat de stad failliet.
Geen toeval denk ik he?quote:Op zondag 29 april 2012 09:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nederland wordt op stelten gezet met deze debiele maatregel.
Ivo heeft bananen in zijn oren.quote:Op zondag 29 april 2012 11:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik begrijp ook niet hoe deze wet ooit door de kamers is gekomen. Zijn alle argumenten die wij nu aanhalen nooit ter sprake gekomen, of hadden ze allemaal iets van "het zal wel'?
Justitie kan de lijsten inkijken vermits daar reden voor is. Voor de rest in feite niemand behalve de coffeeshophouders zelf. Als je computer trouwens niet met internet verbonden is [veronderstellende dat je de persoonlijke gegevens digitaal bijhoudt], kan ze ook niet gehacked worden [tenzij je een wifi verbinding hebt die openstaat].quote:Op zondag 29 april 2012 14:26 schreef SlaadjeBla het volgende:
Die lijst waar je opkomt, wie beheert die? Wie is er verantwoordelijk voor de accuraatheid en beveiliging? Is dat een centrale database van de overheid, of decentraal van de coffeeshop houders zelf?
Dit lijkt me een privacy ramp die staat te gebeuren op het moment dat een shop zijn database niet goed beveiligt. Als je ziet hoeveel professionele bedrijven moeite hebben met het fatsoenlijk beschermen van persoonsgegevens, dan verwacht ik van coffeeshophouders al helemaal weinig. Die lijsten kunnen we binnenkort downloaden van een torrentnetwerk.
Waarom zou je het risico op misbruik en openbaring van deze gegevens zo groot maken? Is dat onderdeel van het angstzaaien om drugsgebruik te ontmoedigen?
Je weet toch hoe dat gaat? Die ene computer in de shop is mediaplayer, downloadmachine, internetpc etc etc. En dan staat er ook een Excelletje met persoonsgegevens op.quote:Op zondag 29 april 2012 14:28 schreef omzeildewietpas het volgende:
[..]
Justitie kan de lijsten inkijken vermits daar reden voor is. Voor de rest in feite niemand behalve de coffeeshophouders zelf. Als je computer trouwens niet met internet verbonden is [veronderstellende dat je de persoonlijke gegevens digitaal bijhoudt], kan ze ook niet gehacked worden [tenzij je een wifi verbinding hebt die openstaat].
De kans zit er inderdaad in dat dat gaat gebeuren... achja...quote:Op zondag 29 april 2012 14:31 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Je weet toch hoe dat gaat? Die ene computer in de shop is mediaplayer, downloadmachine, internetpc etc etc. En dan staat er ook een Excelletje met persoonsgegevens op.
Je kunt dit soort dingen simpelweg niet overlaten aan amateurs. Zeker niet als je ze geen goede richtlijnen meegeeft.
Ze hebben meestal in grote fluoriserende letters DEALER achter op hun jas staan.quote:Op zondag 29 april 2012 14:40 schreef gers het volgende:
Weet iemand hoe je de straatdealertjes herkent, aangezien ik niet op zo'n lijst wil voorkomen voor de enkele keer dat ik wiet haal
Ze herkennen jou wel als je voor de shop gaat ijsberen.quote:Op zondag 29 april 2012 14:40 schreef gers het volgende:
Weet iemand hoe je de straatdealertjes herkent, aangezien ik niet op zo'n lijst wil voorkomen voor de enkele keer dat ik wiet haal
hmmm, blower zijnde kun je die er toch wel tussenuit pikken? Zoek vooral aan stations en in de buurt van coffeeshops [pleintjes, etcetera].quote:Op zondag 29 april 2012 14:40 schreef gers het volgende:
quote:Op zondag 29 april 2012 14:46 schreef omzeildewietpas het volgende:
[..]
Probeer, gezien je niet echt een andere optie hebt, de stereotiepen er tussenuit te halen [goudentand, bling bling, et cetera].
quote:Op zondag 29 april 2012 14:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze herkennen jou wel als je voor de shop gaat ijsberen.
Mooi moment hier was ook toen het voorstel werd gedaan om de maximale thc-percentages wettelijk te gaan vastleggen, meerdere kamerleden wisten namelijk dat shops die hoeveelheden altijd al op de menukaart vermelden, en het zou dus met gemak haalbaar zijnquote:Op zondag 29 april 2012 11:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik begrijp ook niet hoe deze wet ooit door de kamers is gekomen. Zijn alle argumenten die wij nu aanhalen nooit ter sprake gekomen, of hadden ze allemaal iets van "het zal wel'?
Volgens mij is die kneuzenkermis zojuist gevallen.quote:Op zondag 29 april 2012 14:35 schreef omzeildewietpas het volgende:
[..]
De kans zit er inderdaad in dat dat gaat gebeuren... achja...
Nederland heeft weer eens voor een kabinet gestemd dat de economie gaat redden en de veiligheid hoog in het vaandel draagt.
.. en maar goed ook. Neemt natuurlijk niet weg dat Nederland wel voor deze kneuzenkermis heeft gestemd. Het ergste is dat VVD het nog altijd goed doet in de polls [lichte winst, als ik me niet vergis].quote:Op zondag 29 april 2012 14:54 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Volgens mij is die kneuzenkermis zojuist gevallen.
We maken ons niet druk dat we geen dealer zouden vinden... Ik wil gewoon in een cafe-achtig plekkie kunnen roken en converseren. Dat gaat nu niet meer zonder mee te doen aan deze onzin.quote:Op zondag 29 april 2012 15:44 schreef Kentoet het volgende:
Jongens maak je niet druk
Ik ben opgegroeid in een dorp zonder coffeeshop jaren 80/90. Maar ik heb daar nooit problemen gehad om wiet te halen. Sterker nog, er waren minstens 3 goeie huisdealers die altijd wiet in voorraad hadden.
En het was nog goedkoper ook!
Dude, dat snap ikquote:Op zondag 29 april 2012 16:04 schreef omzeildewietpas het volgende:
[..]
We maken ons niet druk dat we geen dealer zouden vinden... Ik wil gewoon in een cafe-achtig plekkie kunnen roken en converseren. Dat gaat nu niet meer zonder mee te doen aan deze onzin.
lol, sorry.. Ik sprak voor meerdere terwijl er inderdaad mensen zich hier druk om maken [ik zou zeggen, voornamelijk Belgen].quote:Op zondag 29 april 2012 16:10 schreef Kentoet het volgende:
[..]
Dude, dat snap ikMaar ik zag dat 1 of meerdere posters zich er wel druk over maakten hoe ze zonder pas aan hun wiet moeten komen, vandaar.
Verder vind ik het ook heel erg dat het deze kant opgaat met ons drugsbeleid.
I second this thought. Helaas zijn we een minderheid geworden in Nederland.quote:Verder vind ik het ook heel erg dat het deze kant opgaat met ons drugsbeleid.
Whehe nevermindquote:Op zondag 29 april 2012 16:14 schreef omzeildewietpas het volgende:
[..]
lol, sorry.. Ik sprak voor meerdere terwijl er inderdaad mensen zich hier druk om maken [ik zou zeggen, voornamelijk Belgen].
[..]
Klopt.quote:
Brabant, Zeeland en Limburg.quote:Op zondag 29 april 2012 18:27 schreef Bastard het volgende:
Dus.. als ik het zo een beetje lees kan ik volgende week geen wiet meer krijgen in de shop op de hoek zonder pas
Dacht dat het alleen voor de grensplaatsen was bedoeld..
Je snapt het niet echt he? Ze gaan het daar ook invoeren in 2013. Achja, zorgen voor later zeker?quote:Op zondag 29 april 2012 18:36 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ooooow valt mee dan. Gewoon even naar een andere provincie rijden.
Denk jij echt dat Amsterdam het gaan invoeren? De burgemeester heeft zijn ongenoegen al uitgesproken over de pas. Net zoals de burgemeester van Haarlem.quote:Op zondag 29 april 2012 19:05 schreef hanstimmermanss het volgende:
[..]
Je snapt het niet echt he? Ze gaan het daar ook invoeren in 2013. Achja, zorgen voor later zeker?
Hmmm, landelijk niveau is wel ietsje belangrijker dan de gedecentraliseerde besturen. Daar gaat het trouwens ook niet om. Het feit is dat men vanuit de politiek een aanval doet op ons gedoogbeleid. Maar zoals ik zei: zorgen voor later, zeker?quote:Op zondag 29 april 2012 19:31 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Denk jij echt dat Amsterdam het gaan invoeren? De burgemeester heeft zijn ongenoegen al uitgesproken over de pas. Net zoals de burgemeester van Haarlem.
Scheiding der machten? Gelukkig is het allemaal niet zo simpel.quote:Op zondag 29 april 2012 19:33 schreef Life2.0 het volgende:
De burgemeester is de baas over de poltie, de politie moet de wet naleven, de politiek maakt de wet
..i was only following orders
quote:Op zondag 29 april 2012 21:02 schreef Life2.0 het volgende:
Zo zit het niet?
Betaal jij mijn opleiding terug dan?
met jou? nein danke. Met uitspraken als "De burgemeester is de baas over de poltie, de politie moet de wet naleven" gaan we niet ver komen denk ik.quote:Op zondag 29 april 2012 21:16 schreef Life2.0 het volgende:
Wil je het over onze schijndemocratie of wiet hebben? Ik heb tijd voor beiden
wie is dergelijke personen? Leer jezelf eens duidelijker uitdrukken. Zit ik hier met een assburger te praten ofzo?quote:Op zondag 29 april 2012 21:27 schreef Life2.0 het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de inzichten die dergelijke personen hebben
Bespaar je de moeite. Hij heeft autisme.quote:Op zondag 29 april 2012 21:43 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Waarheid is alleen de manier hoe je iets bekijkt.
Nee, omdat je taalgebruik ondermaats is, je vreemde associaties hebt en op sociaal vlak ronduit 'vreemd' overkomt. Bovendien is de mentale aandoening alles behalve statisch. De ene autist is de andere niet. Ik snap bovendien ook niet waarom je altijd met 5 woorden een antwoord geeft en tegelijkertijd doet alsof je een discussie wilt voeren. Nu stop ik echt met antwoord op je te geven, gezien dit al +5 posts offtopic is.quote:Op zondag 29 april 2012 22:00 schreef Life2.0 het volgende:
Dat zou betekenen dat ik nog meer gelijk heb, immers kunnen autisten zich moeilijk afsluiten van feiten
Verder bedankt voor je betoog
Binnenlands drugstoerisme.quote:Op zondag 29 april 2012 18:36 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ooooow valt mee dan. Gewoon even naar een andere provincie rijden.
Nog steeds beschuldig je mij van vanalles en tik je leugen na leugen op tafelquote:Op zondag 29 april 2012 22:29 schreef hanstimmermanss het volgende:
[..]
Nee, omdat je taalgebruik ondermaats is, je vreemde associaties hebt en op sociaal vlak ronduit 'vreemd' overkomt. Bovendien is de mentale aandoening alles behalve statisch. De ene autist is de andere niet. Ik snap bovendien ook niet waarom je altijd met 5 woorden een antwoord geeft en tegelijkertijd doet alsof je een discussie wilt voeren. Nu stop ik echt met antwoord op je te geven, gezien dit al +5 posts offtopic is.
quote:
Maar hoe weet je dan of die dealer geen undercover agent is? (serieuze vraag, heb geen ervaring met dt soort zaken)quote:Op zondag 29 april 2012 14:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze herkennen jou wel als je voor de shop gaat ijsberen.
Dat kan niet. Dat is uitlokking, dat mag niet.quote:Op zondag 29 april 2012 23:17 schreef -Dries- het volgende:
Maar hoe weet je dan of die dealer geen undercover agent is? (serieuze vraag, heb geen ervaring met dt soort zaken)
dat mag echt wel. En terecht (niet mbt drugs trouwens).quote:Op zondag 29 april 2012 23:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dat is uitlokking, dat mag niet.
Daarnaast word het kopen van gebruikershoeveelheden niet vervolgd.
Ik ben ook pas actief beginnen onderzoeken sinds enkele weken, maar kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat er VEEL onduidelijkheden zijn [iets wat je wellicht al vernomen hebt via de zovele vragen dat gesteld worden op het fok-forum rond dit thema].quote:Op zondag 29 april 2012 23:17 schreef -Dries- het volgende:
Gemeenten mogen van het ministerie van Veiligheid en Justitie zelf bepalen wat ze met coffeeshops doen die de regels rondom de wietpas negeren. En omdat o.a. Amsterdam tegen de pas is, zal de wietpas dus niet worden ingevoerd, omdat er niet wordt opgetreden tegen overtredende coffeeshops. Simpel verhaal dus: In Amsterdam zal er niet veel veranderen begrijp ik. Please correct me if I'm wrong.
[..]
Maar hoe weet je dan of die dealer geen undercover agent is? (serieuze vraag, heb geen ervaring met dt soort zaken)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |