Deel 1: Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straatquote:Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat
De wietpas zorgt ervoor dat toeristen geen coffeeshop meer inkomen. Dat geldt ook voor Nederlandse blowers die even buiten hun woonplaats wat willen halen. Voortaan koop je je spul dus bij een dealer op straat, die wellicht ook cocaïne in de aanbieding heeft. Gebruiken kan in een portiek.
Criminelen zouden daarom het regeringsplan voor de invoering van een wietpas moeten aanmoedigen. Hun drugshandel op straat zal bloeien als nooit te voren, terwijl de coffeeshops hun klantenkring zien slinken omdat ze alleen nog aan inwoners mogen leveren die zich eerder bij hen geregistreerd hebben.
Is dit wat de regering beoogt met de maatregel? Nee, maar het zijn wel de consequenties als zij de wietpas invoert. Dat leren we uit twee opiniestukken die vanmorgen in nrc.next verschenen.
Nicole Maalsté, drugsonderzoeker en auteur van Polderwiet (De Fontein, 2007), betoogt dat de regering beter de achterdeur van coffeeshops in de gaten kan houden. Daar wordt de drugs immers aangeleverd. Dit gedoogde illegale circuit blijft volgens Maalsté een erg interessant terrein voor criminele organisaties. Wie de georganiseerde misdaad wil bestrijden, kan daarom beter de achterdeur reguleren en de kleine telers met rust laten. Een pasje voor de achterdeur dus.
NOS Headlines - Wietpas
Dat blowers nu nauwelijks in aanraking komen met andere drugs, pleit volgens Maalsté het meest voor het huidige gedoogbeleid. Ook wijst ze erop dat Nederland grotendeels zelfvoorzienend is geworden, wat buitenlandse smokkelaars van een bezoek weerhoudt.
Kan de wietpas juridisch wel? Nee, zegt advocaat Maurice Veldman. Het wettelijk kader van het gedoogbeleid ontbeert de mogelijkheid een pasjessysteem in te voeren waarmee sommige burgers van overheidswege worden uitgenodigd om strafbare feiten te plegen door hen toegang te verlenen tot een plaats om softdrugs te kopen. De burgemeester, zo voorspelt Veldman, zal de rechter op zijn weg vinden als hij door de minister wordt gedwongen wietpassen te verstrekken.
Gewoon op straat kopen. Geef je de koopkracht ook nog een boostquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:12 schreef -Dries- het volgende:
Van het vorige topic:
Maar die 2000 max klanten regel is dus wel werkelijkheid? Fijn is dat, ik kom maar 1x per 3 weken ofzo in een shop en koop vrij weinig. Zal je zien dat zowat elke coffeeshop mij laat schieten als die 2000 plekken vol zijn. Waar moet je dan heen?
Nietquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:25 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Maar het is onzin inderdaad, ben benieuwd hoe ze dit gaan handhaven.
Ze denken dat te handhaven door extra agenten in te zetten. Zowel in nl als belgie. www.omroepbrabant.nl/?new(...)tpas+in+Brabant.aspxquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:25 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Maar het is onzin inderdaad, ben benieuwd hoe ze dit gaan handhaven.
Ik kom er maar 2 of 3 keer per jaar. Dus als die shops een paar van die klanten als ik hebben en ze mogen er maar 2.000, zijn ze zo failliet. Maar misschien is dat nu net de bedoeling.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:12 schreef -Dries- het volgende:
Van het vorige topic:
Maar die 2000 max klanten regel is dus wel werkelijkheid? Fijn is dat, ik kom maar 1x per 3 weken ofzo in een shop en koop vrij weinig. Zal je zien dat zowat elke coffeeshop mij laat schieten als die 2000 plekken vol zijn. Waar moet je dan heen?
Dat is echt irritant ja, ik blow heel af en toe maar heb geen zin om geregistreerd te staan eigenlijk voor die paar keer per jaar dat ik wiet haalquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:12 schreef -Dries- het volgende:
Van het vorige topic:
Mwa maar dat uittrek van het bevolkingsregister en dan sta je toch geregistreerd als drugsgebruiker ofzo, ik weet het niet. Misschien maar helemaal kappen ermee zit ik te denkenquote:Op zaterdag 28 april 2012 15:00 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat maakt mij dan weer niet uit, ik zorg wel dat ik van de week direct een wietpas haal, ook al is het maar voor drie keer per jaar. Liever dan dat ik me in allemaal bochten moet wringen om er aan te komen.
Ja dat vind ik ook zo raar, ben je een keer in een andere stad, zou je geen wiet kunnen halenquote:Op zaterdag 28 april 2012 15:24 schreef Mint_Clansell het volgende:
Je kunt dus nooit meer effe langs de shop wanneer je een keer ergens anders dan in je woonplaats bent. Je zit dus ook vast aan de kwaliteit die de shop in je woonplaats levert, terwijl bv in andere steden/dorpen de kwaliteit en keuze wellicht beter is. Kut CDA'ers en VVD'ers. Er was niks mis met het Nederlandse drugsbeleid.
inderdaad. ik ook.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:47 schreef Copycat het volgende:
Ik heb mezelf net bij twee coffeeshops aangemeld.
GBA mee, plus paspoort. Gegevens invullen op inschrijfformulier dat voor je eigen administratie is en je paspoort plus GBA worden ingescand.
Heb ook nog even nagevraagd hoe dat zit met die 2000-regel, maar daar snapt serieus niemand wat van, aangezien die regel pas in 2013 ingaat.
Hier is zo goed over nagedacht.
Bij The Pink kreeg ik een goodie bag cadeau voor de steun. Leuke geste.
Die GBA kan je toch downloaden of niet?quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:47 schreef Copycat het volgende:
Ik heb mezelf net bij twee coffeeshops aangemeld.
GBA mee, plus paspoort. Gegevens invullen op inschrijfformulier dat voor je eigen administratie is en je paspoort plus GBA worden ingescand.
Heb ook nog even nagevraagd hoe dat zit met die 2000-regel, maar daar snapt serieus niemand wat van, aangezien die regel pas in 2013 ingaat.
Hier is zo goed over nagedacht.
Bij The Pink kreeg ik een goodie bag cadeau voor de steun. Leuke geste.
Niet dat ik weet. Je kunt hem wel via internet aanvragen en betalen en dan heb je 'm binnen een paar dagen in huis.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:48 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Die GBA kan je toch downloaden of niet?
ik kom nooit ergens anders dan bij pink. ja, toen het gesloten was een jaar, toen ben ik naar casablanca gegaan.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:51 schreef Copycat het volgende:
Ben ik je gewoon misgelopen, Dawg!
Straks naar mijn moeder, kan ik me meteen ook inschrijven bij High Times. En later deze week nog bij twee anderen. Ik haat het om weinig keuze te hebben.
online bij je gemeente bestellen. kost iets van ¤9 of zo.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:48 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Die GBA kan je toch downloaden of niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |