Dat Samsom heeft geblunderd dat was wel duidelijk, maar veel interessanter vind ik dit;quote:Kritiek PvdA-kiezers op Samsom
Onder de PvdA-kiezers is ruime steun voor het akkoord dat VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie gisteren sloten. Dat blijkt uit een onderzoek van tv-programma EenVandaag onder 14.000 mensen.
Hoewel de PvdA niet bij de totstandkoming van het akkoord was betrokken, staat 65 procent van de kiezers er achter. Van alle kiezers is dat met 69 procent maar net iets meer.
'Geen goede keuze'
Bijna de helft, 49 procent, van de PvdA-kiezers vindt het geen goede keuze van Diederik Samsom om niet mee te doen aan de onderhandelingen over een bezuinigingsakkoord. 40 procent vindt het wel goed dat de nieuwe PvdA-leider buiten de onderhandelingen is gebleven.
Partijleider Sap van GroenLinks wordt wel voluit gesteund door haar kiezers, 87 procent staat achter haar.
Niet alleen het akkoord, ook de afzonderlijke maatregelen kunnen bij de kiezers op veel steun rekenen. Zo is 80 procent van de ondervraagden voor het afschaffen van de renteaftrek voor aflossingsvrije hypotheken, 73 procent steunt de nullijn voor ambtenaren en 68 procent het versneld verhogen van de AOW-leeftijd.
Peiling De Hond
Maurice de Hond heeft vandaag onderzoek gedaan naar de zetelverdeling in de Tweede Kamer. Volgens De Hond levert de PvdA vijf zetels in ten opzichte van vorige week. De partij zou op negentien zetels komen. De Hond peilt verder een verlies van twee zetels voor de VVD. Die zou dalen naar 31. Ook de PVV zou twee zetels inleveren.
CDA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en SP staan in de peiling van De Hond juist op winst. CDA en D66 krijgen er twee bij, GroenLinks drie, ChristenUnie en SP allebei één.
http://nos.nl/artikel/367300-kritiek-pvdakiezers-op-samsom.html
Ja doe dat maarquote:Op vrijdag 27 april 2012 20:53 schreef remlof het volgende:
morgen eens even een hartig woordje praten met Diederik.
Hoho, niet zo snel. Samsom heeft nog vier maanden om de boel op de rails te krijgen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:10 schreef Artillerieschaap het volgende:
Als PvdA-lid alles behalve blij met Samsom. Vond hem de slechts mogelijke keuze als partijleider en dat gaat nu blijken. Voor de partij was het goed geweest als het kabinet nog even was blijven zitten zodat uit had kunnen wijzen dat Samson niet de juiste man is, nu er zo snel verkiezingen volgen is de kans uiteraard miniem dat 'ie vervangen zal worden.
Het gaat nu niet over de presentatie maar om de inhoud.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:12 schreef mlg het volgende:
Wat is dat überhaupt met die partij? Eerst komen ze met een Cohen, nu met een Samson. Kunnen de leden nou gewoon geen mensen kiezen, of valt er gewoon weinig soeps te kiezen?
Ik verwacht niet van iemand die de boel zo laat ontsporen het ook weer op de rails krijgt.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoho, niet zo snel. Samsom heeft nog vier maanden om de boel op de rails te krijgen.
Daar had ik het ook over hoor. Over de presentatie kunnen we het maar beter helemaal niet hebben.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gaat nu niet over de presentatie maar om de inhoud.
Ik sluit niet uit dat hij zich zal moeten verlagen tot populisme om de PvdA uberhaupt nog tijdig voor het voetlicht te krijgen. Voorlopig staan hij en zijn partij acuut mijlenver buiten de spotlights.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoho, niet zo snel. Samsom heeft nog vier maanden om de boel op de rails te krijgen.
Eerst wouden ze niet meer dan 3,6% van het tekort bezuinigen, nu opeens zijn de bezuinigingen niet eerlijk. Het zijn stuiptrekkingen, niet meer en niets minder.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:22 schreef Breekfast het volgende:
Enige wat Samsom kan aanvoeren is dat het bezuinigingspakket niet eerlijk is. GL, Groenlinks, en Cu kunnen daar makkelijk tegen in brengen dat dankzij hun:
- Bezuinigingen op het passend onderwijs niet doorgaan
- Persoonsgebonden budget net zo
- Eigen bijdrage ggz
- Minder bezuinigingen op natuur, subsidies voor zonnepanelen
- Hogere inkomens worden extra belast
- Ondanks BTW verhoging worden lagere inkomens hiervoor gecompenseerd
- Bezuinigingen op ontwikkelingshulp wordt terugedraaid
- Bezuinigingen op cultuur worden teruggedraaid
Al met al hebben deze partijen heel veel voor elkaar gekregen. Als iedereen zoals Samsom 'zijn rug recht had gehouden', stond iedereen met lege handen en waren deze rechtse bezuinigingen gewoon doorgegaan.
Als GL, D66, en CU dit in het debat goed voor het voetlicht kunnen brengen staat Samsom kansloos.
Ehh, de PVV staat veel erger buitenspel dan de PvdA hoor.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:27 schreef mlg het volgende:
Maar het trieste is nog dat ze eerst buiten spel worden gezet door de PVV, en nu de rest van de fractie. Ze bungelen werkelijkheid ergens onderaan.
Momenteel staan ze beide met lege handen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Ehh, de PVV staat veel erger buitenspel dan de PvdA hoor.
Onzin, vergelijk het met Sap en Kunduz destijds.quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:20 schreef Klauz het volgende:
Het wordt tijd dat de PvdA uit kijkt naar een andere lijsttrekker.
Dit kan je wel zo stellen, maar de PvdA heeft te maken met de SP die in de peilingen er goed voor staan. Als de PvdA toch aan tafel was aangeschoven, dan had de SP weer geroepen dat de PvdA heeft meegewerkt aan een pakket die niet sociaal is voor Nederland of iets in die richting. Het was dus nooit goed geweest als Samsom het een of het ander had gedaan.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:16 schreef Breekfast het volgende:
Ik snap ook niet waarom de PvdA niet Plasterk heeft gekozen. Plasterk wekt veel meer sympathie buiten de vaste PvdA kiezer en ik denk ook dat Plasterk wel gewoon aan tafel was gaan zitten.
In deze tijden heb je geen linkse Greenpeace activist nodig maar eerder iemand zoals Plasterk die meer tegen het midden aan zit en bereid is compromissen te sluiten.
Exact, lees het commentaar op te Telegraaf en de Volkskrant. Veel wat minder complex denkende burgers hebben weinig boodschap aan complexe verhalen over 3%, zien de btw omhooggaan en de ontwikkelingshulp kraan weer open gedraaid worden. Mensen zijn nu even in de ban van deze week, maar daarna zal het gros boos zijn of zich ongemakkelijk voelen. De glans zal steeds meer van het akkoord afgaan en het ongemak toenemen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:18 schreef PalmRoyale het volgende:
Leuk hoor al die kritiek op Samsom maar ik heb zo'n vermoeden dat die snel wegebt als mensen daadwerkelijk in hun beurs voelen wat al deze plannen inhouden. Ik denk daarnaast dat Groenrechts op een leegloop kan rekenen.
Idd, maar los van de peilingen bestaat het in de sociaal-democratische tradtie niet om akkoord te gaan met een plan dat de werknemers zo treft (begroting 2013... my ass!)... Blijt een prima beslissing om niet mee te doen dus. Bovendien ligt er een alternatief waar 3.2% uitkomt. Ik durf te voorspellen dat er EU-landen gaan zijn die een slechter tekort hebben en er mee wegkomen...quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:23 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dit kan je wel zo stellen, maar de PvdA heeft te maken met de SP die in de peilingen er goed voor staan. Als de PvdA toch aan tafel was aangeschoven, dan had de SP weer geroepen dat de PvdA heeft meegewerkt aan een pakket die niet sociaal is voor Nederland of iets in die richting. Het was dus nooit goed geweest als Samsom het een of het ander had gedaan.
Ik ben het volledig met je eens.Als Plasterk was gekozen had ik zelfs overwogen op hem te stemmen, nu keer ik mij (weer) gillend af van de PvdA.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:16 schreef Breekfast het volgende:
Ik snap ook niet waarom de PvdA niet Plasterk heeft gekozen. Plasterk wekt veel meer sympathie buiten de vaste PvdA kiezer en ik denk ook dat Plasterk wel gewoon aan tafel was gaan zitten.
In deze tijden heb je geen linkse Greenpeace activist nodig maar eerder iemand zoals Plasterk die meer tegen het midden aan zit en bereid is compromissen te sluiten.
De PvdA kiest dus niet voor principes maar voor electoraal gewin. De kiezers hebben behoefte aan middenpartijen die bereid zijn samen te werken.quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:23 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dit kan je wel zo stellen, maar de PvdA heeft te maken met de SP die in de peilingen er goed voor staan. Als de PvdA toch aan tafel was aangeschoven, dan had de SP weer geroepen dat de PvdA heeft meegewerkt aan een pakket die niet sociaal is voor Nederland of iets in die richting. Het was dus nooit goed geweest als Samsom het een of het ander had gedaan.
Die draconische BTW-maatregel wordt pas na de verkiezingen van kracht. De Kunduzcoalitie heeft lafjes gekozen voor een maatregel die het meest uit het zicht ligt waar het om de grootste koopkrachtvermindering gaat. Uiteraard uit oogpunt van politiek gewin, en niet in het landsbelang of zoiets.quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:18 schreef PalmRoyale het volgende:
Leuk hoor al die kritiek op Samsom maar ik heb zo'n vermoeden dat die snel wegebt als mensen daadwerkelijk in hun beurs voelen wat al deze plannen inhouden. Ik denk daarnaast dat Groenrechts op een leegloop kan rekenen.
Zo draconisch vind ik die BTW-verhoging niet.quote:Die draconische BTW-maatregel...
Punt vanuit de PvdA zal zijn dat het mensen met een lager inkomen harder treft, omdat zij een groter percentage van hun inkomen kwijt zijn aan vaste lasten voor boodschappen. Dus mensen die nu al veel moeite hebben om rond te komen qua eten en drinken krijgen het nog zwaarder.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:28 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zo draconisch vind ik die BTW-verhoging niet.
Of bestaat arbeidersemancipatie tegenwoordig alleen nog maar uit consumeerderen?
btw verhoging zorgt ervoor dat alles duurder wordt. het is een dom voorstel.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:35 schreef Hyperdude het volgende:
Eten en drinken valt (grotendeels)onder het lage BTW-tarief.
BTW is één van de weinige belastingen die iedereen mag betalen.
Zo draagt iedere schouder mee, niet alleen de sterksten.
Nivelleringsdrang is de oorzaak van waar wij ons nu bevinden (geld uitlenen aan niet-kredietwaardigen).![]()
Dit. De stijging blijft niet beperkt tot 2% namelijk, maar wordt cumulatief. De transportkosten stijgen ook met 2% en ook die wordt doorberekend aan de consument, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
btw verhoging zorgt ervoor dat alles duurder wordt. het is een dom voorstel.
Verhoog de inkomstenbelasting eens met 10% en de hooivorken komen te voorschijn. Er is nauwelijks een bottere bijl te vinden dan de BTW, het is niet erg inventief om het zacht uit te drukken. Het gaat nou eenmaal voor een groot deel om koopkracht, en die gaat er gewoon met ongeveer met 2% op achteruit.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:28 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zo draconisch vind ik die BTW-verhoging niet.
Of bestaat arbeidersemancipatie tegenwoordig alleen nog maar uit consumeerderen?
Geen idee, dat is een persoonlijke keuze en een persoonlijk verschil, maar dat verschil is er al. Een ambtenaar verdient al tientallen procenten minder dan iemand voor een 'vergelijkbare' functie in het bedrijfsleven. Vooral in hoogconjunctuur is dat verschil groot.quote:PvdA heeft als taak slechts het verdedigen van gevestigde belangen. Zij kunnen nooit instemmen met een nullijn voor hun hoofddoelgroep. Daarbij even vergetend dat een ambtenaar een veel grotere baanzekerheid heeft dan een vergelijkbare werknemer in het bedrijfsleven; hoeveel % is die baanzekerheid waard?
Met Cohen had de PvdA waarschijnlijk ook aan de tafel gezeten. Samsom heeft gegokt (zich radicaal opgesteld als de SP 2.0) en verloren.quote:
Zo denk ik er ook over. Niet te min zou de PvDA weer iemand moeten hebben van het kaliber Bos.quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:18 schreef PalmRoyale het volgende:
Yep maar die willen sowieso geen verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Ehh, de PVV staat veel erger buitenspel dan de PvdA hoor.
Omdat je er met minder partijen sneller uitkomt en deze drie partijen waren al met elkaar in overleg en konden het minderheidskabinet aan een meerderheid in de kamer helpen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:54 schreef Boswachtertje het volgende:
Wat is nou eigenlijk precies het verhaal (de reden etc) waarom de PvdA niet heeft mee onderhandeld? Want dat is mij in alle berichtgeving niet duidelijk geworden, ik lees alleen dat ze niet hebben mee onderhandeld..
Kan iemand mij hier wellicht wat meer over vertellen? bvd
Ok, dat beeld kreeg ik dus ook..quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat je er met minder partijen sneller uitkomt en deze drie partijen waren al met elkaar in overleg en konden het minderheidskabinet aan een meerderheid in de kamer helpen.
Dat is de ware reden en daar kan de PvdA niet zoveel aan doen.
Op het moment dat mensen het in hun portemonnee merken zijn de verkiezingen al weer geweest.quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:18 schreef PalmRoyale het volgende:
Nou ja, de PvdA had als grootste oppositie partij natuurlijk de leiding moeten proberen te nemen, probleem was dat hun plannen verder afliggen van wat er uit het Catshuis kwam dan de plannen van de kleine drie partijen. En er was een enorme tijdsdruk natuurlijk.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:01 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ok, dat beeld kreeg ik dus ook..
Vreemd dat je dit soort dingen niet vanuit het PvdA kamp hoort. Lijkt me goed te verdedigen..
Ja idd..quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Nou ja, de PvdA had als grootste oppositie partij natuurlijk de leiding moeten proberen te nemen, probleem was dat hun plannen verder afliggen van wat er uit het Catshuis kwam dan de plannen van de kleine drie partijen. En er was een enorme tijdsdruk natuurlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |